‘Eruit!’

Dat is wat het kabinet afgelopen vrijdag heeft gezegd tegen de 26.000 asielzoekers die de komende tijd uitgezet zullen worden.
Laat ik voorop stellen: Ook ik vind dat als iemand hier niet kan blijven omdat ie afgewezen in de procedure, het land moet verlaten.
Maar iets anders is het om mensen die hier al heel lang verblijven en vaak succesvol ingeburgerd zijn zonder pardon met geweld over de grens te zetten. Dat het allemaal zo lang heeft geduurd voor veel asielzoekers is de schuld van de procedure. Bovendien lopen velen tegen het probleem op dat het land van herkomst de mensen niet terug wil nemen.
Een éénmalig generaal pardon is hier op z’n plaats.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 24 januari 2004 :: 17.00 uur

52 Comments

52 reacties

  1. Helemaal mee eens. Die ‘vertrek centra’ klinken ook zeer verdacht.

    Reactie door Adam Curry — zaterdag 24 januari 2004 @ 18.42 uur

  2. Ben ik het ook mee eens. En dan met een schone lij beginnen.

    Reactie door Frozen — zaterdag 24 januari 2004 @ 18.48 uur

  3. Eruit

    Reactie door fred — zaterdag 24 januari 2004 @ 18.52 uur

  4. Helemaal mee eens.
    Ik denk trouwens dat ‘teruggaan naar land van herkomst’ erg gemakkelijk klinkt, maar in de praktijk vaak niet mogelijk is! Maar ach, dan is het ‘ons’ probleem niet meer…, triest!

    Reactie door Masja — zaterdag 24 januari 2004 @ 18.57 uur

  5. Worden deze mensen dan ook begeleid terwijl ze het land uit worden gezet? Of worden ze gewoon op de bus/trein/boot of vliegtuig gezet en moeten ze het maar bekijken? Ik hoorde gister dat ze de mensen 8 weken geven om alles op te zeggen en te vertrekken. Dat lijkt me niet reeel. Wat als het land van herkomst deze mensen niet wil binnenlaten? Dan komen ze weer terug en verdwijnen ze in de illegaliteit. Want dat gebeurt toch! Nee, voor alle uitgeprocedeerde asielzoekers een generaal pardon en dan pas strengere maatregelen.

    Reactie door Draakje — zaterdag 24 januari 2004 @ 19.21 uur

  6. hallo meneer marijnissen
    ik ben het meisje dat u een tekening gaf van een paard met een tomaat op zijn zadel.ik wou vragen :Vond u de tekening leuk?
    ik zou dat graag willen weten
    ik vind het ook een leuke dag om folders uit te delen, maar dat weer!
    ik ga het maardag op school vertellen

    groetjes ana verboom uit steenwijk

    Reactie door Ana verboom — zaterdag 24 januari 2004 @ 20.16 uur

  7. Nederland was door de eeuwen heen tolerant voor vluchtelingen. Daar kon je als Nederlander trots op zijn. Wat er nu gebeurt is om je rot te schamen ! De nieuwe regeling (een van de strengste in Europa !) zorgt er al voor dat er maar heel weinig asiel-zoekers meer binnen komen. Waarom dan niet een generaal pardon voor degenen, die hier al jaren zijn en het slachtoffer zijn van de vorige regeling ? Wat moet je als kind, dat hier de basisschool of meer heeft gevolgd en ineens wordt overgeplaatst naar Syrië, Somalië of welk ander land dan ook, waarvan je de taal niet eens spreekt ? En die totaal andere cultuur helemaal niet begrijpt ? Ik vind het een grove schande, zijn dit nou de normen en waarden waar de zich christen noemende Balkenende het over heeft ? Mijnheer Balkenende, lees de Bijbel eens en sla op bij de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan ! Dat ik als heiden dat nog moet duidelijk maken aan een minister-president en zijn kabinet waarin het CDA (Christenen Doen Anders) de leiding heeft (of zou moeten nemen ) Laat de SP een landelijke demonstratie en/of handtekeningenaktie organiseren vóór een generaal-pardon voor iedere asielzoeker, die het slachtoffer is van de oude regeling waarbij ze aan het lijntje werden gehouden. Ik zal er zijn en volgens mij héél veel anderen, waarschijnlijk weinig mensen die zich christen noemen, maar veel mensen met een HART !

    Reactie door Simon Broerse — zaterdag 24 januari 2004 @ 20.31 uur

  8. Om maar niet het probleem aan te kaarten dat minstens een land van herkomst als zodanig niet meer bestaat: Somalië.

    Reactie door chipo — zaterdag 24 januari 2004 @ 22.01 uur

  9. Het valt me op dat er veel mensen zijn die het niet eens zijn met Verdonk, maar er is niemand die er wat aan doet. Ook hoor ik de linkse partijen in de kamer haast niet hierover. Dat valt me erg tegen. Er moet toch wel een meerderheid(alle linkse partijen en de goed gelovigen van het CDA) te vormen zijn in de kamer die nu eens echt met de vuist op tafel gaan slaan. Ik werk zelf bij het COA en ik weet dat het er niet beter op wordt en ik ben ook zeer zekers niet van plan om op een vertrekcentrum te gaan werken. Ik wist ook niet dat je zomaar in een vrij land als Nederland, mensen zoals vrouwen en kinderen zomaar op mag sluiten in een kamp. Dit lijken wel praktijken van de jaren
    ’40-’45. Verdonk heeft makkelijk praten, maar ik heb in al die jaren dat ik bij het COA werk nog niemand vrijwillig terug zien keren.

    Reactie door Saskia — zaterdag 24 januari 2004 @ 23.08 uur

  10. Mensen die hier hun vrienden hebben opgebouwd, mensen die hier hun huisje hebben ingericht, en hier hun rust gevonden hebben… en daarnaast lang hebben moeten wachten op de laksheid van de overheid. Die mogen van mij hier blijven wonen. Echter Totaal in een keer. Hierna is het dan ook snel afhandelen. Wel of niet blijven en dan niet weer een zooitje er van laten maken.

    Reactie door Brillie — zondag 25 januari 2004 @ 0.57 uur

  11. “Een éénmalig generaal pardon is hier op z’n plaats. ”

    Natuurlijk. De rekening hoort te worden betaald door de verantwoordelijke partij hierin. En die verantwoordelijke partij is Nederland met haar onduidelijkheid en knullige bureaucratie in al die jaren. Eerlijk = Eerlijk. Fair = Fair.

    Reactie door Ron — zondag 25 januari 2004 @ 2.18 uur

  12. En vervolgens elke 6 jaar opnieuw een eenmalig pardon?

    Reactie door Stephan Wijering — zondag 25 januari 2004 @ 3.49 uur

  13. Het mocht even duren maar het lijkt erop dat er nu eindelijk een besluit is genomen. Het probleem dat we nu hebben is jaren geleden begonnen. Hadden de politici jaren geleden meer duidelijkheid betracht t.a.v. de asielprocedure dan hadden we nu ook geen mensen hoeven uitzetten. Ik vind het een goede zaak dat de toch voornamelijk economische vluchtelingen eindelijk worden uitgezet. Jammer voor de rest maar daar waar gehakt wordt vallen spaanders.

    Reactie door Duco — zondag 25 januari 2004 @ 4.16 uur

  14. Die al dan nniet economische vluchtelingen zijn hier naar toe gekomen omdat door oa ons toedoen daar de economie een zooitje is en er weinig bestaansmiddelen zijn. Van de meesten is/was de bedoeling om hier een fatsoenlijk bestaan op te bouwen en teug thuis ook nog ondersteuning te leveren om daar iets op te bouwen. Deze regering en Paars heeft er heel goed voor gezorgd dat (economische) vluchtelingen allereerst gecriminaliseerd zijn (Kosto begon daar al mee door ze consequent (Schengen!) in adem met criminelen, drugssm=okkelaars en dergelijke te noemen) om zo een draagvalk te creëren voor Fort Europa en uitzetting. Het is dus slim om je eerst zelf te verdiepen in de werkelijke omstandigheden van (economische) vluchtelingen) voordat je denkbeelden vormt over hun toekomst.

    Reactie door chipo — zondag 25 januari 2004 @ 9.24 uur

  15. @Stephen: nee, eerst een stevige aanpassing van de procedures, meer mensen om deze fatsoenlijk uit te voeren, en dan daarbij:
    in landen van herkomst actief beleid voeren om te zorgen dat mensen niet handen vallen van mensenhandelaren en vervolgens ook mogelijkheden hebben om een bestaan op te bouwen.

    Reactie door chipo — zondag 25 januari 2004 @ 9.25 uur

  16. Ik denk dat ik over dit onderwerp wellicht een zeer controversiele mening heb, maar ik ben er zo enthousiast over dat ik hem hier toch maar even tiep. Namelijk:

    ********************************************************
    Het is ontzettend gezond als JUIST de meest ingeburgerde asielzoekers terug gaan naar hun vaderland.
    ********************************************************

    Ten eerste, ik denk dat we niet moeten overschatten hoe erg het is om Nederland te moeten verlaten. Nederlanders doen het zelf ook heel vaak, je gaat er niet per sé dood aan. Let wel: ik heb het hier niet over de mensen die zeker weten dat ze linea recta bij thuiskomst door hun regering vermoord worden; die mensen zijn terecht op hun plek in NL als vluchteling.

    Ten tweede, we moeten volgens mij niet ónderschatten wat deze verstandige en moedige mensen, vervolgens kunnen doen bij terugkomst. Ervan uitgaande dat ook het meest afschuwelijk geregeerde land op aarde zich in een ontwikkelingsproces naar vrijheid begeeft, kun je je afvragen welke personen in zo’n land het meest waarschijnlijk zijn om aan dit proces een steentje bij te dragen. Ik denk dat gezinnen, zonen en dochters die ooit in het mooie Nederland woonden en daar al helemaal het reilen en zeilen van zo’n land onder de knie kregen, hier een bijzonder goede kans toe hebben: het zou zo maar kunnen dat er een toekomstige schrijver tussen zit die zijn landgenoten weet wakker te schudden.

    DAT is het verhaal dat wij deze mensen naar mijn idee eigenlijk moeten vertellen. Het zal vaak klinken als een afschuwelijk moeilijke opdracht, maar ik denk dat er zulke krachtige argumenten voor zijn dat het ineens kan veranderen in een prachtige realisatie: “Ik kwam naar Nederland om de vrijheid te vinden; wat zou nou mooier zijn voor mij dan de vrijheid mee terug te nemen naar mijn eigen land?”.

    Het is allemaal niet makkelijk, want we vertellen ze al jaren een ander verhaal. Ik geef je echter op een briefje: binnen tien jaar zal er ergens in een land als Iran, Afghanistan of Libië een boek verschijnen dat de mensen daar aan het denken zet over hun land, en dat boek zal geschreven zijn door een meisje of jongen die ooit een groot deel van haar/zijn jeugd in Nederland, of een ander Europees land woonde. May I take you bets?

    Voor reacties: [url]http://stevenkruyswijk.web-log.nl[/url]

    Reactie door Steven Kruyswijk — zondag 25 januari 2004 @ 10.37 uur

  17. Steven, een prachtig verhaal, ik zou ontroerd raken! Maar mogen deze ‘verstandige en moedige mensen’ misschien ook zelf beslissen of ze het aankunnen ‘het ontwikkelingsproces naar vrijheid’ in hun land mee te maken, of mogen ze er ook voor kiezen hun kinderen in een voor hen veilig en bekend (maar helaas steeds intoleranter) land op wilen laten groeien?

    Reactie door Masja — zondag 25 januari 2004 @ 10.49 uur

  18. Sorry, maar ik ben wat gaan ‘strepen’ in de laatste zinnen van het vorige stukje en het is nu een zootje geworden … .

    Reactie door Masja — zondag 25 januari 2004 @ 10.50 uur

  19. Masja: hun keuzevrijheid is inderdaad helaas beperkt. Maar daar kunnen wij niet zoveel meer aan doen voor ze; onze keuzevrijheid is ook beperkt namelijk. Daarnaast hebben ze zo’n ontzettend moeilijke en moedige keuze eerder gemaakt toen ze naar NL besloten te komen; ze hebben dus eerder met dit probleem “gedeald”.

    Bottom line blijft: we moeten deze mensen aanspreken op hun enorme potentie, op het feit dat ze in een unieke positie verkeren om een fantastisch proces in hun eigen land op gang te helpen brengen.

    Het zou misschien het mooiste zijn als we ze hiervoor beter hadden voorbereid; dan hadden ze echter niet kunnen zien dat een land als NL op dit moment ook nog niet helemaal zijn zaakjes op orde heeft ;-)

    Asielzoekers die dit lezen: HEB MOED! Je land heeft je nodig, echt waar!!!

    Reactie door Steven Kruyswijk — zondag 25 januari 2004 @ 11.09 uur

  20. Ergens in Nederland woont een Koerdische asielzoeker al 10 jaar in een asielzoekerscentrum op een kamertje van 2 bij 3. Op zijn kamer in een voormalige kazerne staat een koelkast, een bed, een kast, een tafel en een stoel. Een advocaat heeft al eens een fout gemaakt door hem te zeggen dat hij een status had. Helaas, dat was een foutje. Ach, kan gebeuren nietwaar….(!!!!!!!!!). Na 2 afwijzingen probeert hij nu m.b.v. de Nawijnbrief alsnog een kans te krijgen. Ik ga morgen even informeren bij het AZC, ik hoop toch zo dat hij 1 van de 20 uit Friesland is!

    Reactie door IngeB — zondag 25 januari 2004 @ 11.50 uur

  21. Helemaal vergeten te zeggen dat deze Koerdische asielzoeker vrijwilligerswerk doet in zijn woonplaats (helaas, werken mag hij niet) en perfect Nederlands spreekt.

    Reactie door IngeB — zondag 25 januari 2004 @ 11.52 uur

  22. ben het eens maar stoor mij aan de opmerking procedure deze wordt door mensen uitgevoerd en is het zo moeilijk om als mens deze om te zetten in een werkwijze waar de mens zich inzet voor een mens of is ik zo belangrijk geworden dat het alleen maar als werk wordt gezien

    Reactie door drgoo — zondag 25 januari 2004 @ 11.59 uur

  23. drgoo: dat is een goed punt zeg. Het woord “procedure” klinkt inderdaad alsof het een proces is waar mensen, als het eenmaal in gang is gezet, geen invloed meer op hebben. Maakt het ook makkelijk voor politici om zich erachter te verschuilen, bah.

    Kunnen we niet hier effe een beter woord verzinnen? Misschien “overtuiging”? of “inspanning”? Wat denk jij?

    Reactie door Steven Kruyswijk — zondag 25 januari 2004 @ 12.07 uur

  24. Beste Jan,
    Na het lezen van jouw – en al die anderen hun commentaar( vriend en vijand) is het duidelijk dat de discussie over dit onderwerp blijf bestaan ondanks de ‘harde’ beslissing van de minister.

    Zet je nog EEN keer in voor mensen die die niet verdienen om behandeld te worden gelijk de rest van de zoogdieren.

    Laat zien waar je voor staat en vraag een extra debat aan.
    Haal er desnoods God bij en laat het C(?)DA een poepje ruiken!
    Vanuit jouw christelijke achtergrond is er zeker een passende bijbeltekst te vinden!
    Het proberen waard toch?

    Reactie door piet — zondag 25 januari 2004 @ 12.08 uur

  25. Ik kijk er dubbel tegenaan. Aan de ene kant ken ik mensen, onze overburen, Joegoslaven, die ik niet graag zou zien vertrekken. Ze hebben een verblijfsvergunning en hebben alles prima voor elkaar. Ze hebben hard gewerkt om zo ver te komen en het zijn zonnetjes in de buurt. Zo ken ik ook een Syrisch gezin wat omgebracht zou worden als ze terug moesten. Na een lange “strijd” was de verblijfsvergunning een feit en waar gaat die man het eerst heen op vakantie? Juist: Syrië. En passant heeft meneer zijn dochters daar uitgehuwelijkt en is bij terugkomst in Nederland gescheiden. Wat een lullig gevoel hebben wij nu. Mijn vrouw heeft zijn vrouw belangeloos Nederlandse les gegeven en als gezin zijn ze enorm geholpen.
    Nog een voorbeeld: er werkte bij ons een uitzendkracht uit een afrikaans land. Wat is die jongeman voorgetrokken, hij was zo zielig. Uiteindelijk woonde hij samen met een Nederlandse vrouw en wij waren blij dat het zo goed met hem ging. Tot hij plotseling niet meer op kwam draven en ook voor zijn vriendin onvindbaar was. Wat bleek uiteindelijk? Meneer had gewoon een gezin in zijn land en was in zijn familie de grote sponsor. Voelt U hem?
    Allemaal kennen we dat soort voorbeelden. De echte vluchtelingen mogen hier niet onder lijden maar we moeten niet vergeten met welke doelstelling mensen hier zijn gekomen: het vege lijf redden.
    Als een land van herkomst veilig is (en dat wordt niet met een natte vinger bepaald, neem ik aan) zijn vluchtelingen geen vluchtelingen meer. Dus moeten ze in mijn ogen terug naar hun eigen land. En de taal die de kinderen niet spreken? Kom nou. Ik werk met hoofdzakelijk allochtonen waarvan de kinderen onder elkaar gewoon hun eigen taal spreken. En die ene die dat niet doet? Wat is er mis met een taalcursus?
    Veel Nederlanders zijn zo dubbel als de pest. Ze schelden op alles wat met belasting te maken heeft maar als ze horen dat heel veel geld naar opvang van asielzoekers gaat sluiten ze de oren. Waar moet al dat geld vandaan komen? Uit onze portemonnee, juist. Als het echte vluchtelingen betreft is de laatste cent die we kunnen missen goed besteed. Betreft het geen echte vluchtelingen, sorry.
    De schrijnende gevallen? Wie bepaalt wat schrijnende gevallen zijn? Is iemand die zegt dat ie zelfmoord pleegt als ie terug moet een schrijnend geval? Ik zie dat niet zo, alhoewel ik ook zo’n watje ben. Ooit werkte ik in het buitenland en verhuurde mijn flat aan iemand die de huur na een paar maanden niet meer betaalde. Er werd gedreigd dat er mensen van het balkon zouden springen als ik door zou gaan met de huur vragen. En, slappeling die ik was, ik liet het zo terwijl ik het helemaal niet zo breed had. Sterker nog, ik probeerde hulpinstanties in te schakelen om het probleem daar te bekijken.
    Mijn houding is inmiddels wel veranderd: wie hulp nodig is en ik kan die geven, krijgt het. Tot het niet meer nodig is. Dan gelden de regels die opgesteld zijn. De uitzonderingen hierop moeten ook echt uitzonderingen zijn en iets van levensbedreigends hebben.
    Dus een generaal pardon? Alsjeblieft niet.
    Henk, wnn524060@tiscali.nl

    Reactie door Henk — zondag 25 januari 2004 @ 12.23 uur

  26. Voor mij geldt een VAN HARTE PARDON. Woensdag 28 januari a.s. vanaf 9.15 bij het Centraal Station Den Haag verzamelen voor een demonstratie tegen dit inhumane razzia-beleid. Kijk voor meer informatie op mijn website.

    Reactie door Ina Veenstra — zondag 25 januari 2004 @ 12.46 uur

  27. Ina, ik ben het met je eens dat wat er nu gaat gebeuren, heel erg kan lijken op inhumaan razzia-beleid. Zou je eens willen overwegen of het ook juist heel erg positief zou kunnen uitwerken, op de langere termijn?

    Reactie door Steven Kruyswijk — zondag 25 januari 2004 @ 13.15 uur

  28. Mensen kijk ff op http://www.ertan.nl . Ik denk persoonlijk dat we als land al veel te tollerant zijn geweest ten opzichte van immigranten. Als we dit niet verder uit de hand willen laten lopen dan is er maar een remedie, en dat is uitzetten van uitgeprocudeerde assielzoekers, hoe vervelend dit ook is. Nog mooier zou het zijn als we criminele buitenlanders terug zouden kunnen sturen! Maarja……dan gaan de partijen als de sp en GL helemaal uit hun dak, die zien iedereen liever komen dan gaan!

    Reactie door Sjonnie — zondag 25 januari 2004 @ 15.39 uur

  29. Even een reactie voor Sjonnie, ik heb op die site van Ertan gekeken en tja, daar word ik niet blij van. Wel staat er boven dat hij pretendeert een satirische kijk op onze samenleving te hebben. Weet je waar ik pas echt bang en ook misselijk van werd? Van de reacties daar weer op, dan schaam ik mij echt een Nederlander te zijn.

    Reactie door Ina Veenstra — zondag 25 januari 2004 @ 16.00 uur

  30. ik ben het ten dele met uitzetting eens en ook een groot deel niet ,het is een tweestrijd vooral als het je vrienden aangaat ze zijn al 11 jaar in onzekerheid. Moet er niet aan denken dat ze uitgezet wordenen wat er daarna gebeuren gaat.pfffffffff moet er niet aan denken. Zie jezelf eens in die situatie 11 JAAR in onzekerheid vreselijk.

    Reactie door Ellen — zondag 25 januari 2004 @ 16.01 uur

  31. Ina, kun je me een voorbeeld geven van een moment dat je trots was om Nederlander te zijn? Ik meen het serieus, ik wil het echt graag weten.

    Reactie door Steven Kruyswijk — zondag 25 januari 2004 @ 16.09 uur

  32. @Ina
    Wel staat er boven dat hij pretendeert een satirische kijk op onze samenleving te hebben.

    Als je zijn stukje leest dan weet je wel beter, hij staat voor 100% achter zijn stukjes en er is niets satirisch aan! Dat is pas beangstigend. En die reacties die lokt hij alleen maar zelf uit. Ik zeg hiermee niet dat ik ze goedkeur, maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Als je volkomen respectloos met autochtonen omgaat, kan je niet verwachten dat autochtonen jou wel met respect gaan behandelen.

    Reactie door Sjonnie — zondag 25 januari 2004 @ 16.24 uur

  33. mijn moeder leerde mij dat er geen vreemdelingen waren , alleen vrienden die je nog nooit ontmoet had.

    Reactie door mistiqeu — zondag 25 januari 2004 @ 16.41 uur

  34. Beste Mistiqeu vertel dat maar aan:René Steegmans

    Reactie door Sjonnie — zondag 25 januari 2004 @ 17.13 uur

  35. Pfff, Steven, hier heb ik even stevig over na moeten denken.
    Ik heb dit gevoel al een tijdje, de maatschappij verloedert, iedereen is alleen maar met zich zelf bezig en tolerantie is een ouderwets woord geworden. Maar goed, ik heb nog wel wat gebeurtenissen uit mijn geheugen kunnen opdiepen die mij trots maakten Nederlander te zijn. De actie Open Het Dorp, in 1964. Nederland was druk met de wederopbouw en niemand in mijn omgeving had het echt breed. Maar toch was iedereen bereid met dubbeltjes en kwartjes het benodigde kapitaal bijeen te brengen.
    En waar ik ook trots op ben (ik ben een Fries trouwens) is dat de organisatie van de Elfstedentocht het verdomt om met de commercie in zee te gaan.
    En de geluiden binnen onze provincie van mensen die zich bezig houden met vluchtelingenproblematiek en aangeven richting Den Haag burgerlijk ongehoorzaam te willen zijn.
    Dan nog even een hart onder de riem voor Mistique: als iedereen een moeder had zoals jij dan had René Steegmans gewoon lekker aan deze discussie mee kunnen doen. Sterker nog, dan was deze hele discussie overbodig geweest.

    Reactie door Ina Veenstra — zondag 25 januari 2004 @ 17.36 uur

  36. Nou Ina dat is toch wel heel mooi dat jij maar tot 1964 terug hoeft te gaan om iets te bedenken waarvan je kan zeggen dat je trots op Nederland bent. Jammer alleen dat je net als zovele Nederlanders allang dus niet meer trots op Nederland bent. En voor wat die burgelijke ongehoorzaamheid, dat wil ik nog wel is zien als het echt zover is. Ik word altijd een beetje treurig van mensen die dingen zeggen maar nooit doen. Maarja dat zal mijn treurige kijk op het leven wel zijn. Succes op je wolk ;-)

    Reactie door Sjonnie — zondag 25 januari 2004 @ 18.13 uur

  37. Waarom lijkt Jan’s stelling over [b]asielaanvragers[/b] te verschuiven naar een discussie over [b]allochtonen[/b]? Omdat asielaanvragers toevallig óók allochtoon zijn? Hoe verhouden enkele duizenden asielaanvragers zich met de drie miljoen allochtonen in Nederland? http://www.foquz.nl/allochtonen/allochtonen2.html

    Of is het allemaal 1 pot nat… :(

    Reactie door Ron — zondag 25 januari 2004 @ 19.10 uur

  38. @chipo

    Klopt, zorg op korte termijn voor duidelijkheid, voor de aanvragers en handel zaken snel af en dan ook eruit is eruit, en blijven is blijven.

    Reactie door Stephan — zondag 25 januari 2004 @ 20.13 uur

  39. @mistique
    Grappig, ik ben grootgebracht met ‘vreemdelingen bestaan niet, dat zijn mensen die je nog niet kent’.

    Generaal pardon a.j.b. En dan de procedures eens drastisch herzien!

    Reactie door frances — zondag 25 januari 2004 @ 22.47 uur

  40. Hoi Ina,

    Moeilijk he al die manieren om op elkaar te reageren: mijn log, jouw log, Jan’s log; word er helemaal gek van. Bij deze maar een keertje een direct mailtje en een post op Jan’s log, daar zien veel mensen het namelijk.

    Ik moet zeggen dat ik het wel herken van je dat je moeite hebt om trots te zijn op Nederland; ik denk dat heel veel mensen dat hebben. Daar zouden we eigenlijk wat mee moeten doen, ik vind dat niet gezond namelijk. Maar goed die discussie bewaar ik graag voor een ander moment, ik wil het nu even met je hebben over het uitzettings-vraagstuk.

    Even in het kort onze standpunten (voor zover ik ze correct kan reproduceren):
    - jij vindt het bijna inhumaan razzia-beleid dat er binnenkort zoveel redelijk tot goed ingeburgerde mensen zonder pardon het land uitgezet worden;
    - ik vind dat dat proces juist heel gezond kan zijn, omdat ik denk dat het op een heel krachtige wijze, op de lange duur, de negatieve spiraal van onvrijheid in de wereld kan doorbreken.

    De reden waarom ik deze discussie nog even iets langer met je wil voeren, is omdat ik denk dat we allebei heel erg gelijk hebben. Dat is raar, want onze meningen staan schijnbaar lijnrecht tegenover elkaar!

    Voor mij is dat een teken dat er misschien een nóg betere oplossing te vinden is, eentje die in het midden ligt. Ik heb al zo’n vermoeden dat die er echt is, en omdat we weinig tijd hebben voor een lange discussie (je gaat immers woensdag al het Malieveld op), wil ik mijn oplossing graag hier aan je voorleggen:

    De huidige plannen zoals ze er liggen zijn in principe onvermijdelijk, maar ze moeten niet op dit moment uitgevoerd worden: eerst moeten we zorgen dat we de mensen die we gaan uitzetten zo goed mogelijk voorbereiden op en beschermen bij hun terugkomst in hun vaderland. Hiervoor moet o.a. een brede maatschappelijke discussie met deze groep mensen worden aangegaan.

    Hoe vind je die?

    Groet, Steven

    Reactie door Steven Kruyswijk — maandag 26 januari 2004 @ 12.07 uur

  41. http://www.hrw.org/reports/2003/netherlands0403/nether0403-05.htm#P530_132195
    De conclusies van een onderzoeksrapport door Human Rights Watch inzake de aanvraag en procedurele wet -en regelgeving in Nederland m.b.t. asielzoekers, met speciale aandacht voor de omgang met minderjarigen. Den Haag doet een evenwichtskunstje. Loopt de minister nou zonder vangnet en blote handen of zoekt ze stapsgewijs het evenwicht met brede stok ? In elk geval is het een strakgespannen koord en de overkant van dit moeras nog ver weg.

    Reactie door Novecento — maandag 26 januari 2004 @ 13.32 uur

  42. Het beroerde aan de huidige procedure is dat asielverzoeken niet meer op hun merites worden beoordeeld. Het eerste gesprek tussen asielzoekers en IND-ambtenaren bepaalt veelal het lot van de asielzoeker. In dit eerste gesprek komen echter geen vragen over de vluchtmotieven aan de orde, maar enkel over de reis. Vaak leggen asielzoekers hier uiters vage verklaringen over af, omdat ze met behulp van mensensmokkelaars het land in komen. Het geven van inlichtingen kan repercussies hebben voor achterblijvers. Doordat die verklaringen niet compleet zijn, wordt geconcludeerd dat de asielzoeker geen valide verzoek doet tot verblijf. Terwijl dat uit dit soort verklaringen helemaal niet blijkt. Behoorlijk triest hoor.

    Daarnaast is voor veel mensen terugkeer gewoon geen optie, dus die zullen niet vrijwillig gaan. Ook zit het land van herkomst ook vaak niet op de vluchtelingen te wachten, dus krijgen ze geen visum. Hierdoor kunnen veel mensen niets anders dan hier in de illegaliteit belanden.

    Daarnaast heeft NL ook nog eens boter op het hoofd, omdat veel bedrijven (bekendste voorbeeld het Westland) bijna volledig draaien op illegalen. Die zijn immers lekker goedkoop. Ze worden dan ook actief gehaald. Zolang je daar niets aan doet, blijven illegalen komen. Ze krijgen hier immers werk. Best triest, dat de overheid met dit soort schijnwetgeving schermt. Daar worden deze mensen de dupe van en wordt er niets opgelost.

    Reactie door Nienke — maandag 26 januari 2004 @ 15.59 uur

  43. Ter info:

    Optocht tegen de plannen van verdonk. 28jan

    woensdag 28 januari, Den Haag,optocht tegen de plannen van verdonk.
    Op die dag vindt een rondetafelgesprek plaats over de terugkeernotitie van minister Verdonk.

    Op woensdag 28 januari organiseert De Hobbitgroep uit Leiderdorp een demonstratieve optocht en Hartenkreetactie in Den Haag. Op die dag vindt een rondetafelgesprek plaats over de terugkeernotitie van minister Verdonk
    We verzamelen om 09:15 bij het Centraal Station in Den Haag. De optocht vertekt om 9.30 uur richting de Tweede Kamer, ingang aan het Plein.
    Van 10:00 tot 10:15 bieden leerlingen en ouders handtekeningen, hartenkreten en gedichten aan aan de Voorzitter en een delegatie van de Vaste Kamercommissie voor Justitie.
    De groep heeft steun van lokale politici van de SP, Groen Links en PvdA.

    Steeds meer groepen vanuit heel Nederland melden zich aan, het belooft een grote actie te gaan worden!

    Kom woensdag 28 januari ook naar Den Haag en sluit je bij De Hobbitgroep aan!

    Contactpersoon
    Rob Hofman
    rob.hofman@xs4all.nl

    Mail naar bovenstaand adres wanneer je met meer dan twee personen komt.

    http://www.indymedia.nl/nl/2004/01/16568.shtml

    Reactie door Sander — maandag 26 januari 2004 @ 18.17 uur

  44. Van een bedroevend laag niveau, deze laatste opmerkingen. Waar zijn de beredeneringen? Wat zijn de motieven. Enkel ERUIT kan eenieder roepen.

    Als ik dit probleem samenvat kom ik tot de concusie:
    Indien men niet streng is zullen er mensen onterecht in ons land van onze verworvenheden profiteren.
    Indien men streng is zullen er mensen onterecht terug gestuurd worden naar een situatie van angst, illegaliteit of oorlog.
    Aangenomen dat kansberening bepaald dat deze stellingen waar zijn concludeer ik dat Nederlanders liever het risico lopen mensen in onmenselijke situaties te doen belanden dan het voor lief te nemen dat mensen onterecht in onze samenleving binnenkomen.

    Ber

    Reactie door Bèr Kessels — maandag 26 januari 2004 @ 23.07 uur

  45. Pardon. Ik bedoelde hierboven “deze eerste opmerkingen” Mijn fout.

    Reactie door Bèr Kessels — maandag 26 januari 2004 @ 23.10 uur

  46. “Daarnaast heeft NL ook nog eens boter op het hoofd, omdat veel bedrijven (bekendste voorbeeld het Westland) bijna volledig draaien op illegalen. Die zijn immers lekker goedkoop.” (Nienke)

    Zeker waar Nienke. Misschien kan BV Nederland (hoe ‘besloten’ kan je zijn?) het op een akkoordje gooien met een land als Polen. In dit soort van koehandel zijn we tenslotte altijd een opportunistisch volkje geweest: het zojuist afgesproken quotum Oost-Europese werk-immigranten (22.000) streept lekker weg tegen 26.000 mensen waarvan we hebben besloten dat ze hier niet [i]mógen[/i] werken…

    Excuses voor het cynisme. I am from Barcelona.

    Reactie door Ron — dinsdag 27 januari 2004 @ 0.46 uur

  47. Ina & de rest: ik ben het inmiddels met jullie actie van woensdag eens. De asielzoekers moeten NIET NU het land uit, IF EVER. Wat een hartverscheurend mooie reportages gisteren namelijk bij NOVA en Man Bijt Hond zeg: er is ruim, ruim voldoende plek in Nederland voor deze moedige mensen.

    Reactie door Steven Kruyswijk — dinsdag 27 januari 2004 @ 10.26 uur

  48. Oh maar ik ben wel nog steeds van mening: deze mensen gaan de wereld verbeteren! Als ze uitgerust zijn van al die jaren in spanning leven, moeten we voorzichtig die discussie met ze aan gaan.

    Reactie door Steven Kruyswijk — dinsdag 27 januari 2004 @ 10.27 uur

  49. Nederland is al door de eeuwen heen een land van immigranten, alleen weten we dat niet meer.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 29 januari 2004 @ 22.19 uur

  50. (die lieve aardige lekkere buitenlandertjes moeten blijven want ik vind ze heel belangrijk ze brengen tenminste een beetje kleur op de wereld)LOMP!!!!!!!!!!???????een berigje voor die goeie ouwe jan:ik ben beniewd wa jij der van vind je bent immers getrouwt met een buitenlander!!!!!

    Reactie door robjuh — maandag 16 februari 2004 @ 14.02 uur

  51. Normen en waarden:
    stap 1-creeër een gevoel van onveiligheid.
    stap 2- verdeel de bevolking in groepen.
    stap 3- verplicht iedere inwoner identificatie bij zich te dragen, en deze op verzoek te tonen
    stap 4- moedig mensen aan middels “klik”-lijnen hun buurman aan te geven. Denk na over een beloningssysteem.
    stap 5- stop één van de bevolkingsgroepen in kampen, om ze vandaar te deporteren naar een verre bestemming.
    stap 6- …jouw beurt…

    Reactie door Joris — vrijdag 20 februari 2004 @ 15.51 uur

  52. mijn beste vreind is na ACHT JAAR het land uit gezet. terug naar somlie..dat kan tog niet..mensen denk eens naar.die hebben hier een heel leven.die kan je niet zomaar weg sturen. En niet te vergeten dat ze ook nog de kans op lopen om vermoord te worden.
    ik snap het niet ik vbind dit niet kunnen!

    Reactie door janneke — vrijdag 26 maart 2004 @ 17.20 uur