Afdrachtregeling SP

Sommigen vragen mij: ‘Hoe zit het nu met die afdrachtregeling bij de SP?’

Paulus Jansen, algemeen secretaris van de partij, heeft ‘t op de SP-site uitgelegd. Ik zou het niet beter kunnen, zij het dat ik er nog één argument aan toe zou willen voegen. Het is namelijk niet verkeerd dat een volksvertegenwoordiger niet veel meer verdient dan de mensen die hij/zij zegt te vertegenwoordigen.

Kamerleden behoren tot de 5%-best-betaalden in ons land.
Mij lijkt dat een modaal salaris meer voor de hand ligt.

By the way: meer dan 2100 Euro netto per maand, verblijfs- en vervoerskosten worden vergoed, ziektekostenpremie idem, net als trouwens alle kosten die gemaakt worden in verband met een goede taakuitoefening.
Ik kom er al jaren redelijk goed mee uit…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 26 januari 2004 :: 0.07 uur

31 Comments

31 reacties

  1. Maar graag zou ik nog wat opheldering over de omstandigheden hebben waaronder die overeenkomst is getekend.
    Volgens Dhr. Lazrak gebeurt dat op het moment na de verkiezingen, en letterlijk aan de vooravond voordat je de kamer ingaat. Onder die omstandigheden kan ik me voorstellen dat je inderdaad anders reageert als bijvoorbeeld het moment waarop je besluit lid te worden van de SP via de website.
    Want op het moment dat de informateurs af en aan fietsen wil je niemand in de wielen rijden…

    N.a.v. de uitspraken van kamervoorzitter heb ik zelf maar eens vragen gesteld aan hem (http://errori.st/blog/)

    Reactie door dE Limonademan — maandag 26 januari 2004 @ 4.15 uur

  2. De afdrachtregeling is zowel praktisch als ideologisch één van de steunpilaren van de SP. Al die vrijwilligers binnen de partij, die er hun tijd en energie insteken en vaak ook nog geld bijleggen, vormen een andere. Voor hen is de afdrachtregeling een stimulans om door te gaan. Voor iedereen , die de SP “betaald vertegenwoordigen” is het van begin af aan duidelijk waar ze aan beginnen. “take it or leave it”

    Reactie door Johan Visscher — maandag 26 januari 2004 @ 5.40 uur

  3. Ik wist het al voor ik lid werd, dus het lijkt mij dat Lazrak dan onjuist geciteerd wordt, of een beetje draait.

    Overigens is het nog meer dan 2 keer zoveel als een bijstandsuitkering en daarvan moet je zonder frauderen ook rond kunnen komen.

    Zegt men.

    Reactie door chipo — maandag 26 januari 2004 @ 6.15 uur

  4. Dat de SP een afdrachtregeling had was mij ook al bekend voor ik lid werd. Sterker nog, het was een van de redenen om lid te worden!

    Reactie door Han — maandag 26 januari 2004 @ 7.32 uur

  5. Ben het er niet mee eens met die afdrachtregeling, maar vind wel dat dit bekend was voordat hij de kamer in kwam. Iedereen wist dat je bij de SP een modaal salaris gaat verdienen. Beetje zxwak om dan naderhand er over te gaan zeuren.

    Reactie door Tukkertje — maandag 26 januari 2004 @ 9.25 uur

  6. Ik vind het belachelijk dat er een discussie komt over de afdracht regeling.
    Iedereen die lid van de SP is, is daarmee op de hoogte.
    Zelf zit ik in een afdelingsbestuur van de SP, en moet rond komen van een WAO, aangevuld door de sociale dienst.
    Wij doen als afdeling ook veel werk, en krijgen daar niets voor.
    Ik doe dit werk omdat ik denk dat ik voor de rest van de bevolking in mijn gemeente daarmee iets kan betekenen.
    Ik doe het niet om er zelf financieel beter van te worden.
    Dat is juist het sterke punt van de SP. Opkomen voor anderen, die het misschien nog slechter hebben dan jij. SOLIDARITEIT.

    Reactie door Mineke — maandag 26 januari 2004 @ 9.37 uur

  7. “Het is namelijk niet verkeerd dat een volksvertegenwoordiger niet veel meer verdient dan de mensen die hij/zij zegt te vertegenwoordigen.”

    Dus je pleit voor een flink salarisverhoging voor vvd fractieleden?

    Reactie door Marijn Schrijver — maandag 26 januari 2004 @ 11.17 uur

  8. Jan, sommige vragen;‘Hoe zit het nu met die afdrachtregeling bij de SP?’ Ik ben blij dat je hier ook over dit schandalige zaakje iets wil vertellen. Maar….Mensen binnen de SP vragen dit niet, zij willen weten waarom dit hele gedoe al zo lang aan de gang is, waarom Ali geen verantwoording hoeft af te leggen aan de leden, enz… enz… De leden hebben er recht op om te weten wat er allemaal is gebeurt het laatste jaar.

    Reactie door Commissie stiekem binnen SP ? — maandag 26 januari 2004 @ 11.19 uur

  9. Beste Jan, niet de afdracht staat ter discussie, volgens mij heeft Lazrak in alle publicaties zo ongeveer laten weten dat hij het daar mee eens is.
    Wat er wel blijft hangen is jouw manier van leidinggeven en de heersende werkcultuur binnen de SP.

    Reactie door kees — maandag 26 januari 2004 @ 11.40 uur

  10. 2100 euro per maand vind ik een heel vorstelijk salaris. Heb je voor mij geen baantje?

    Reactie door Archibald — maandag 26 januari 2004 @ 12.08 uur

  11. Ik heb de volgende vraag aan Mineke, je schrijft het volgende:
    “…Zelf zit ik in een afdelingsbestuur van de SP, en moet rond komen van een WAO, aangevuld door de sociale dienst.
    Wij doen als afdeling ook veel werk, en krijgen daar niets voor..”
    Hoe kan het dat je in de WAO zit als je zoveel werkt doet? Mij dunkt dat er best banen zijn die je zou kunnen doen, toch?

    Jan Marijnissen mag hier uiteraard ook op reageren

    Erik

    Reactie door Erik — maandag 26 januari 2004 @ 12.11 uur

  12. Ik begrijp uit je woorden Jan dat er voor jou ook geen twijfel bestaat over de afdrachtregeling. We hebben hierboven al kunnen lezen dat veel mensen het voor minder doen bij de SP. Het is iets wat iedereen van te voren weet…ondanks sommigen die zeggen van niet. Als je het er niet mee eens bent vraag ik me af wat je bij de SP doet aangezien het een heel belangrijk basis principe is van de SP. Wat ik niet begrijp is dat we op 19 januari Tiny Kox en Ali lazrak een verklaring voor de camera af zien leggen waarin men verteld dat er naar een werkbare oplossing gezocht wordt. Terwijl op 22 januari Lazrak een interview afgeeft in hp de tijd waar de honden geen brood van lusten. Dit soort zaken schaden de SP en dat terwijl het toch heel duidelijk is: Ali betaald het geld terug en gaat gewoon door met zijn werk of hij houd het voor gezien en maakt plaats voor iemand die wel achter de waarden van de SP staat. Juist de duidelijkheid van de SP is voor mij een belangrijke rede geweest me als lid aan te sluiten. Door alle verschillende boodschappen die ik nu te horen krijg is het inmiddels erg onduidelijk geworden. Het begint een beetje op achterkamertjes politiek te lijken en dat vind ik erg teleurstellend. Doe er wat aan Jan!

    Reactie door Simone Kant — maandag 26 januari 2004 @ 12.57 uur

  13. De afdrachtregeling binnen de SP is bij een ieder bekend.

    Als Lazrak het er niet mee eens is, vraag ik me af wat hij bij de SP doet, aangezien dit bekend is van de SP.

    Dit soort zaken schaden de SP.

    Het is heel simpel: Lazrak betaald het geld terug en gaat gewoon door met zijn werk, of hij stopt en maakt plaats voor iemand die er wel achter staat.

    Veel wijsheid en daadkracht toegewenst!

    Reactie door Michel Smit — maandag 26 januari 2004 @ 13.40 uur

  14. Simone, precies mijn mening. Had die Lazrak er maar meteen na zijn weigering af te dragen, uit de partij getrapt. Had ie ook geen gelegenheid gehad met al deze kutsmoesjes over wijze van leiderschap en vermeende vernederingen op de proppen te komen.

    Al moet ik wel zeggen, dat op zijn minst een bloemetje naar het ziekenhuis, niet misstaan had. Solidariteit en medeleven, weet u nog wel…

    Reactie door Sander — maandag 26 januari 2004 @ 13.48 uur

  15. Ja Sander er zal zeker een kern van waarheid in zijn verhaal zitten. Ik geloof dat Jan zeker geen blad voor zijn mond neemt daar staat ie immers om bekend, maar blaffende honden bijten niet…. Als hij dan een goede prive reden had om zijn afdrachtregeling niet te betalen had hij dat ook intern uit kunnen vechten zonder naar de media te stappen en nog meer met modder te gaan gooien. Maar dat neemt niet weg dat ik de houding van het SP bestuur op dit moment erg slap vind. Als de afdrachtregeling niet bespreekbaar is wat is dan nu het probleem precies???? Deze onduidelijkheid maakt dat je gaat gissen naar de waarheid…..Zou er toch meer aan de hand zijn…???? Zijn ze toch bang een zetel te verliezen…Nou wat mij betreft liever 1 zetel minder dan je ziel verkopen aan de duivel…

    Reactie door Simone Kant — maandag 26 januari 2004 @ 14.07 uur

  16. Wat ik jammer vind in al deze reacties is dat er wel erg snel geoordeeld wordt.
    Zomaar een stelling. Lazrak ligt in scheiding, (ex)partner heeft een slimme advocaat die alimentatie eist op grond van zijn wettige salaris. Volgens mij blijft er dan niet zoveel over van dat SP salaris. Krijg je waarschijnlijk niet eens een hypotheekje op. Kom je misschien wel bijstandsniveau, nog niks mis mee, er zijn er duizenden die dat bedrag krijgen. Verschil zit ‘m alleen in het feit dat die er geen 7 dagen in de week voor moeten werken…

    Reactie door Miguel sloendregt — maandag 26 januari 2004 @ 14.17 uur

  17. @ simone,

    Amen…

    Reactie door Sander — maandag 26 januari 2004 @ 15.09 uur

  18. Simone Kant – Sander: 5 – 0.
    Ik vind het goed dat Jan de afdrachtregeling op zijn eigen log ter sprake brengt. Hij is het kennelijk eens met de verklaring van Paulus Jansen en dat is heel goed, want dat ben ik ook… :-)
    Ben wel benieuwd wat er nu in het specifieke geval van Lazrak gaat gebeuren, maar misschien is dat wel te prive (?).
    Ik vind het argument van Miguel Sloendregt wel interessant. Wat gebeurt er in het geval van een scheiding (realiteit bij Lazrak), kan de vrouw dan aanspraak maken op een gedeelte van het volledige salaris? En hoe gaat de SP daarmee om?

    Reactie door CasaSpider — dinsdag 27 januari 2004 @ 4.25 uur

  19. Voor zo’n salaris kom ik m’n bed wel uit hoor ;-)
    Elk salaris eigenlijk wel, als het maar niet deze verrekte uitkering zou wezen …

    Reactie door Indra — dinsdag 27 januari 2004 @ 6.47 uur

  20. Bij een verantwoordelijke baan hoort ook een goed salaris, het afstaan van een deel van het salaris (hoe nobel ook) hoort niet. Je verdient het volle bedrag voor dit werk.

    Reactie door Hans — dinsdag 27 januari 2004 @ 7.49 uur

  21. daar sta ik dan met mijn 980 euri’s in de maand aaw uitkering met 2 kids……..

    Reactie door evil-genius — dinsdag 27 januari 2004 @ 8.45 uur

  22. @Hans: je schreef:
    Bij een verantwoordelijke baan hoort ook een goed salaris, het afstaan van een deel van het salaris (hoe nobel ook) hoort niet. Je verdient het volle bedrag voor dit werk.

    Kamerleden behoren tot de 5%-best-betaalden in ons land.
    Mij lijkt dat een modaal salaris meer voor de hand ligt.
    Zeker voor een partij die dit soort lonen aanvecht!

    Reactie door Simone Kant — dinsdag 27 januari 2004 @ 14.29 uur

  23. Die afdrachtregeling hoort bij de SP.
    Maar ik hoorde Ali Lazrak op de radio zeggen dat hij door de SP is UITGENODIGD om zich verkiesbaar te stellen, klopt dat?
    Dan lijkt het mij beter om in de toekomst kandidaten voor de kieslijst vooral binnen de SP te zoeken. Daar moeten ook mensen te vinden zijn die voor zo’n job geschikt zijn. En als je bent ‘opgegroeid’ binnen de SP, zul je beter de waarde van dit soort typisch SP-denkgoed beseffen.

    Reactie door Pinkelman — woensdag 28 januari 2004 @ 12.13 uur

  24. Hallo Erik,
    Dat iemand in de WAO zit wil nog niet betekenen dat hij alleen maar plat op bed kan liggen en verder niets.
    Ik zit in de WAO, en doe verder heel veel vrijwilligerswerk.
    Ik ben adviseur in WAO en WVG zaken, en politiek actief.
    Ik kan niet werken omdat ik per dag misschien 1 uur verdeeld over de hele dag actief kan zijn.
    Als je zou weten hoe de huidige keuringen gingen zou je deze vraag niet stellen. Dus ga ik er van uit dat jij geen ervaringsdeskudige bent.

    Reageer daar maar op

    Reactie door Mineke — woensdag 28 januari 2004 @ 13.51 uur

  25. Bij het conflict met Lazrak denk ik steeds terug aan de inbreng van onze afdeling die ik deed tijdens het 12e congres van de SP, op 24 mei 2003.

    Voor het eerst in ons 15-jarig bestaan voerden we daar het woord op een landelijk congres. Maar daar hadden we dan ook een goede reden voor.

    “Wij zijn er zeer op tegen dat aan de solidariteit binnen onze partij wordt getornd. Het op enigerlei wijze bevoordelen van leden die de eer hebben te worden gekozen in een orgaan vinden wij een slechte zaak en een verkeerde weg opgaan.
    Zo iemand is niets méér waard dan iemand die folders verspreid of actie voert!
    Een partij die onderscheid maakt in leden binnen of buiten een gemeenteraad is niet meer onze partij.”

    (applaus)

    Wij roepen het congres dan ook op om onze partij
    een solidaire socialistische partij te laten
    die geen verschil maakt tussen mensen.
    Wijs de voorstellen die handelen over afwijkende onkostenvergoedingen voor raadsleden AF.”

    Aldus geschiedde. Houden zo.

    Reactie door Paul Lempens — woensdag 28 januari 2004 @ 18.34 uur

  26. Beste Paul, mij staat toch echt bij dat er een toezegging is geweest op het voorstel van Den Haag om na te gaan in hoe verre er verschil bestond tussen de inzet van raadsleden in grotere gemeentes en die van kleinere. Een raadslidmaatschap in één van de grote steden is tegenwoordig gewoon een full-time baan. Beetje vreemd dat je dat niet onderkend en blijft verwachten dat mensen dat in hun vrije tijd blijven doen. Als ex-bestuurslid van Den Haag en lid van de kandidatencommissie gemeenteraadsverkiezingen 2002 kan ik je melden dat er toen zeggen en schrijve drie kandidaten waren die zich aangemeld hebben. Rest hebben we er met de haren bij moeten slepen. Geld zal het misschien niet verbeteren, maar vrijwel iedereen schrok terug van de immense werkdruk en tijdsbelasting. Trouwens, het feit dat iemand voor zijn inzet wordt betaald heeft helemaal niks met solidariteit te maken. Volgens jouw stelling zou de hele wereld uit vrijwilligers moeten bestaan..

    Reactie door Miguel Sloendregt — vrijdag 30 januari 2004 @ 10.10 uur

  27. UIT: PAULFRERIKS.WEB-LOG.NL
    Persbericht i.v.m. Hans de Boer
    Arnhem, 29 januari 2004

    Gelderse SP zegt samenwerking met Statenlid Hans de Boer op

    De Provinciale Statenfractie van de SP heeft vandaag, in goed overleg met de landelijke partijsecretaris van de SP, besloten de samenwerking met haar Statenlid Hans de Boer op te zeggen.
    De overige leden van de SP- fractie zijn unaniem van mening dat er geen basis meer is voor verdere samenwerking, omdat het niet mogelijk bleek om met hem, op basis van een onderlinge vertrouwensband, een eensgezinde fractie te vormen. Aan Hans de Boer is enkele weken geleden verzocht om zijn zetel ter beschikking te stellen, maar hij heeft in het geheel niet gereageerd op dit verzoek.

    Bovendien weigert de heer de Boer om te voldoen aan de binnen de SP geldende afdrachtregeling.Volgens deze regeling dragen statenleden hun complete vergoeding af aan de landelijke partijkas. Via die landelijke kas kunnen ze vervolgens gecompenseerd worden voor inkomstenderving als gevolg van hun statenwerkzaamheden.

    De fractie betreurt dat het zo ver heeft moeten komen
    Geplaatst door Paul Freriks :: 19:12

    Het virus lijkt zich te verspreiden……:(

    Reactie door Simone Kant — vrijdag 30 januari 2004 @ 12.13 uur

  28. Ha, je bent me net voor Simone.

    Reactie door Novecento — vrijdag 30 januari 2004 @ 12.19 uur

  29. Of dat in dit geval zo goed is…..Novecento….:(

    Reactie door Simone Kant — vrijdag 30 januari 2004 @ 12.24 uur

  30. Vind het Nobel de afdrachtenregeling. Als iemand daar niet meer aan mee wil doen, vind ik dat dat kan. Denk alleen dat die persoon niet meer bij de SP past en zelf de consequenties daar van dient te nemen.

    Zelf werk ik zelfstandig ondernemer waar ik zeer goed de kost mee verdien. Daarbij doe ik ca. 4 uur per week vrijwilligerswerk bij de plaatselijke Brandweer Als ‘e’en van de weinige korpsen zijn wij nog echt vrijwillig. Bij calamiteiten werk ik meer uren, daar kan ik een vergoeding voor laten uitbetalen. Ik doe dit werk omdat ik het leuk vind maar ook om voor mezelf een soort balans te vinden. Dat in de organisatie waar ik vrijwilligerswerk doe ook betaalde banen zijn stoort mij niet. Wat mij wel stoort is dat die mensen doen of ze ook voor niets werken.

    Voor Jan lijkt het me ooverigens erg moeilijk om de verleiding van commisariaten en andere goed betaalde baantjes te weerstaan.

    Reactie door BArt — vrijdag 30 januari 2004 @ 12.56 uur

  31. Graag wil ik mijn mening geven over de afdrachtregeling.

    Duizenden SPers zijn zeer regelmatig op straat te vinden om
    mensen te informeren over onze kijk op de samenleving.
    Mensen er van te overtuigen dat ze SP moeten stemmen en
    waarom.
    We komen in actie als groepen mensen in de verdrukking komen
    of te kort wordt gedaan.
    Door goede,duidelijke en uitgesproken folders,kranten,actiekaarten e.d wordt het ons gemakkelijk
    gemaakt onze mening te uiten,alarm te slaan en goed campagne
    te voeren.
    Zonder de afdrachtregeling was dit niet mogelijk.
    Kijk maar naar andere politieke partijen.

    Reactie door Joke Faas — vrijdag 30 januari 2004 @ 14.30 uur