Generaal Pardon…Nu!

Vandaag houdt de Kamer een hoorzitting over de plannen van het kabinet om asielzoekers, die vaak al vele jaren wachten op hun lot, uit te zetten. Honderden mensen demonstreerden voorafgaand aan de bijeenkomst.

De minister wil dat de komende jaren 26.000 mensen ons land verlaten. Daar zijn mensen bij die aannemelijk kunnen maken dat ze niet terug kúnnen, en ook ouders met kinderen die hier al vele jaren verblijven en zijn ingeburgerd.

De SP is van mening dat het goed is dat de procedures nu voortaan stukken korter zijn. Daarom pleiten wij ook voor een éénmalig generaal pardon. Het menselijk leed dat het afzien van zo’n pardon met zich meebrengt is voor mij belangrijker dan de politieke profilering van het kabinet en van de rechtse partijen in de Kamer.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 28 januari 2004 :: 14.54 uur

60 Comments

60 reacties

  1. Je hebt helemaal gelijk, Jan, dat je je sterk maakt voor de asielzoekers, en dat je een generaal pardon nastreeft. Ik ken van nabij de wanhoop van de mensen die tussen wal en schip vallen, en ik zou er een lief ding voor over hebben als zij een legale status zouden krijgen. Maar juist daarom vind ik het jammer dat je met zo’n zwak argument komt. Natuurlijk is het oplossen van dat menselijk leed belangrijker dan de profilering van je tegenstander, maar dat lijkt me triviaal. Alles is voor jou – en voor de SP – belangrijker dan de profilering van je tegenstander. Maar dat is flauw. Is het niet bijvoorbeeld ook belangrijker dan het strict volgen van een set bureaucratische regeltjes?

    Reactie door Anne-Marie — woensdag 28 januari 2004 @ 15.11 uur

  2. Tja, profilering of niet, feit blijft dat er nu heel veel mensen weggestuurd gaan worden naar gebieden waar niemand in Nederland echt vrijwillig heen zou gaan, en ik denk niet dat het die mensen veel kan schelen of het nu juist de SP is die betoogt dat ze hier nu toch eindelijk, na al die vreselijke en vernederende jaren van wachten, intergreren en stempelen, mogen blijven, of ‘s lands grootste politieke partij die zegt de normen en waarden wederom hoog in het vaandel te zullen gaan dragen. (Wanneer dan eindelijk, vraag ik me in gemoede af.)

    Ik vind dat we het verplicht zijn aan die mensen, na ze zolang hier te hebben laten wachten, ze als Nederlands burger te zien en ze niet als afval weg te gooien in de riolen van deze aarde.

    Je zou als tegenargument kunnen gebruiken dat deze mensen hun in Nederland opgedane kennis nu mooi kunnen inzetten in de landen die dat het meest nodig hebben, maar dat vind ik een nonsens argument. Wat hebben de kinderen, die net zo goed Nederlands spreken als ik (net als vaak de ouders ook trouwens!) daaraan? Wat moeten zij met met hun mavo-havo diploma in een land waarin ze niemand verstaan?
    Maar ook de ouders hebben in die landen vaak, ondanks hun hier behaalde diploma’s, geen enkel toekomstperspectief, en lopen daar soms zelfs gevaar. (Het Servisch-Kroatische echtpaar bijvoorbeeld, dat én niet in Kroatië, én niet in Servië kan gaan wonen, vanwege het gevaar.)

    Er steekt nu een grote (inderdaad, emotioneel getinte) woede op in het land, speciaal in het noorden, waar ik ook woon. Maar gelden de argumenten dan niet meer? Omdat ze emotioneel van aard zijn? Nou, laten we dan gelijk alle mensen- en kinderrechten ook maar afschaffen, want ook die zijn gemaakt met op de achtergrond emotionele, menselijke waarden.

    Inderdaad, menselijk, en dat is een ‘verwijt’ dat ik de huidige regering niet wil maken, omdat hun normen en waarden voor mij niet menselijk genoeg zijn.
    Graag had ik gezien dat er nu écht eens over het hart gestreken werd, zeker tegenover de mensen die dat het hárdst nodig hebben.

    Reactie door Emiel — woensdag 28 januari 2004 @ 15.55 uur

  3. Ben van mening dat er genoeg zijn die terug kunnen. Die hier nu niet meer horen. ze vinden het wel fijn hier.

    Natuurlijk zijn er ook gevallen waar hele gezinnen uit elkaar gerukt worden etc. Hier moet een oplossing voor gezocht worden.

    Maar dat zijn er zeker geen 26.000

    Reactie door Tukkertje — woensdag 28 januari 2004 @ 16.25 uur

  4. Ik ben er van overtuigd dat deze groep mensen onze cultuur zal verrijken.
    En op materieel gebied: De asielprocedures zijn verkort, dus zal er op de asielzoekerscentra bespaard worden. Mooie bestemming van dat geld: starterspremie voor de Generaal Pardon 2004.

    Reactie door Archimedes Piramidus — woensdag 28 januari 2004 @ 16.36 uur

  5. Wat mij altijd verbaasd is de discussie die hier altijd loskomt. Daar verbaasde ik me al over ten tijde van de affaire-Gumus. Het gaat helemaal niet om de algemene onrechtvaardigheid van de regeling, maar veel meer om de problemen met een specifiek geval.

    Een voorbeeld. Er werd ergens in den landen een kroatisch gezin uitgezet en daar werd heftig tegen geprotesteerd: Dit gezin is zo fijn geintegreerd, ze kunnen beter anderen uitzetten.

    Met andere woorden als ze niet fijn geintegreerd waren, dan maakt het niet uit in wat voor een situatie ze terecht komen. In-en-in triest vind ik dat.

    Ook het praten over mensen in termen van economisch nut. Helemaal bah wordt ik ervan. In het boek “Vluchtelingen en Immigratie” van Michael Dummett las ik dat van de asielzoekers die door NL worden teruggestuurd er 21% binnen een jaar dood zijn. Het hoogste aantal binnen Europa. Maar op die manier wordt er zo zelden naar dit soort situaties gekeken.

    Er moet veel fundamenteler naar het terugkeerbeleid gekeken worden en niet alleen naar deze gevallen.

    Reactie door Nienke — woensdag 28 januari 2004 @ 16.57 uur

  6. In Leeuwarden is een man uitgezet. Leeuwarden doet schijnbaar nog wel gewoon mee met de uitzettingen. De politie was er bij. Vloekend en scheldend omdat de alleenstaande man 2 uur respijt wilde om zijn spullen in te pakken. Hij kreeg het. De asielzoeker woont al 9 jaar in het asielzoekerscentrum op een kamertje van 2 bij 3 meter met een bed, tafel, stoel, kast en koelkast. Door een verkeersongeval is hij gebonden aan medische zorg. Die behandelingen zijn nog niet afgelopen. De stemming is gelaten, zowel bij medewerkers als bewoners. Waar zijn wij in ‘s Hemelsnaam mee bezig?!?! ACTIE!

    Reactie door IngeB — woensdag 28 januari 2004 @ 17.52 uur

  7. Nu een generaal pardon, over hoeveel jaar het volgende? Ik voel heel goed dat de situatie van sommigen (misschien velen) schrijnend is, maar iedereen die hierheen komt weet dat er een risico is dat hij of zij weer wordt teruggestuurd.

    Reactie door cruler — woensdag 28 januari 2004 @ 18.06 uur

  8. Helemaal mee eens, Jan.
    Zoveel tijd/energie & geld besteden aan het verwijderen van een groep mensen uit de samenleving (in welke historische periode werd dat ook al weer eerder gedaan?):
    we zouden ons moeten schamen.
    Stop met zeuren en help 26000 mensen aan een plek in onze samenleving, als ze die ondertussen zelf al niet gevonden hebben.

    Reactie door Martin — woensdag 28 januari 2004 @ 18.16 uur

  9. Die 26.000 een generaal pardon geven? Oke!
    Maar wat doen we met die 20.000 import bruiden en gommen per jaar?
    En wat doen we met de volgende lichting uitgeprocedeerden?
    En wat doen we met die 10.000-en illegalen in Nederland?
    En wat doen we met die duizenden Polen en andere gelukzoekers uit de oostbloklanden na 1 mei 2004?
    Per jaar komt hier een hele dikke stad aan (ongewenste)vreemdelingen naar toe.
    De gezondheidszorg kan het niet meer bijbenen.
    Justitie kan de torenhoge criminaliteit onder onze “cultuurverrijkers” niet meer bijhouden!
    Het merendeel van de ingestroomde “verrijkers” zijn werkloos; WAO; ziek of holt onze samenleving uit.
    Dit kunnen we toch niet meer zo door laten gaan.
    Nederland gaat(is) naar de knoppen.

    Reactie door Theo — woensdag 28 januari 2004 @ 21.58 uur

  10. Lijkt mij een prima plan!

    Reactie door Memorabele — woensdag 28 januari 2004 @ 22.26 uur

  11. asiel generaal pardon
    Jan bericht dat de 2e kamer gisteren een hoorzitting hield over het uitzetten van 26 duizend uitgeprocedeerde asielzoekers.

    Trackback door Adam Curry's Weblog — donderdag 29 januari 2004 @ 5.56 uur

  12. ik ben t helemaal met theo eens, natuurlijk is t hartverscheurend dat sommige gezinnen uit elkaar gehaald worden dat zijn vaak de dingen die niet kunnen als zulke mensen hier al jaren wonen, maar inderdaad is t zo dat t grote gross het verstiert heeft voor degene die t echt in grote problemen zitten in hun thuisland, maar hoeveel crimi’s en ellende hebben we ook niet van illigalen enzo, want eerlijk is eerlijk de meesten zijn toch de allochtonen die hier alles uithalen wat je in hun land niet hoeft te proberen,zo is t toch?en nee ik heb geen hekel aan allochtonen want ook mijn vader was er één, en mijn kind komt ook uit een ander land, maar laten we met zo’n generaal pardon wel t schuurtje bij t huisje laten.

    Reactie door rani — donderdag 29 januari 2004 @ 9.06 uur

  13. Ik kijk nooit naar r.l.soaps maar deze zou ik gaan volgen: plak mensen van wie vluchtelingen zonodig terug moeten, een camera op het hoofd en stuur hen eens voor 2 maanden naar zo’n land, in dezelfde omstandigheden. En dan verslag uit laten brengen…

    Waar ik van schrok (en ook om moest lachen: hoezo niet geintegreerd) was een reportage over somalische vluchtelingen die de nederlandse nationaliteit hebben gekregen en hoger opgeleid zijn. Omdat ze in nederland maar niet aan de bak kwamen, verhuizen alle hoog opgeleide voormalig vluchtelingen naar engeland waar ze wel werk krijgen. Dáár moet iets aangedaan worden!!
    (Als ik het getal goed heb waren het er al 10.000 die daar met ze allen in een stad woonden die helemaal ‘vernederlandst’ was. Onderling spraken ze nederlands, en hadden ze schotels om goeie tijden (ofzo) niet te missen.)

    Reactie door H'tje — donderdag 29 januari 2004 @ 9.24 uur

  14. nederland wordt steeds meer een land waar ik me niet meer lekker voel de mentaliteitsverandering van politiek en volk allemaal aangewakkert door “god hebbe zijn ziel” p fortuyn . ik houd mijn hart vast voor de toekomst en overweeg om dit steeds conservatiever kloteland bij tijd en wijlen te verlaten voor een meer tolerantere samenleving misschien wordt ik wel assielzoeker in een lekker warm land .

    Reactie door Maurice — donderdag 29 januari 2004 @ 13.32 uur

  15. Nou H’tje, waar heb je dat sprookje vandaan?

    Reactie door Theo — donderdag 29 januari 2004 @ 13.59 uur

  16. Zorg er nu eerst eens voor dat er voor mensen geen reden meer is om te vluchten. En indien het niet anders kan, vluchten binnen de regio. Een generaal pardon lijkt mooi, maar over 5 jaar zit je met wederom 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers.
    Het asielzoekersvraagstuk is veel ingewikkelder dan afwijzen en terugsturen. Ik heb een paar jaar in de asielzoekersindustrie gewerkt, ik zou er dan ook graag eens met je van gedachten wisselen Jan.

    Reactie door Archibald — donderdag 29 januari 2004 @ 14.13 uur

  17. Vooral doen Maurice, emigreren, dan zul je snel ontdekken dat Nederland helemaal niet zo intolerant is als jij doet voorkomen. Overigens zijn die gevoelens niet door meneer Fortuyn aangewakkerd, daar zijn de regeringen van de afgelopen 40 vooral schuldig aan.

    Reactie door cruler — donderdag 29 januari 2004 @ 14.16 uur

  18. @cruler: en hoe zijn die regeringen daar dan toch gekomen?

    Reactie door chipo — donderdag 29 januari 2004 @ 14.41 uur

  19. Beste Theo (bericht van 28 Januari 2004 @ 21.58 uur)…jij lijkt mij nou typisch iemand die het glas half leeg vindt. Alles is slecht en het positieve is uit je leven verdwenen. Kijk nou eens om je heen. Vind jij het nou echt eerlijk wat er gebeurt in Nederland met mensen die hier al jaren leven? We moeten ons doodschamen als land, maar om nou te zeggen dat Nederland naar de knoppen gaat/is????

    Reactie door IngeB — donderdag 29 januari 2004 @ 14.48 uur

  20. Nou Chipo, dat werkt zo in Nederland. We hebben hier een “democratie”, en als het goed is wordt een regering één keer in de 4 jaar gekozen door het volk. Ik zeg “als het goed is”, want er bestaat altijd de mogelijkheid dat een regering geen 4 jaar volmaakt, dus dan komen er eerder verkiezingen. Ik hoop dat het je duidelijk is nu?

    Reactie door cruler — donderdag 29 januari 2004 @ 15.01 uur

  21. In Rondom 10, vanavond om 10 uur op Nederland 1, laat Friesland zien dat wij tegen dit uitzettingsbeleid zijn. Allemaal kijken en eh, FRYSLAN BOPPE 11

    Reactie door Ina Veenstra — donderdag 29 januari 2004 @ 15.23 uur

  22. Die ééntjes moeten uitroeptekens !! zijn.

    Reactie door Ina Veenstra — donderdag 29 januari 2004 @ 15.26 uur

  23. Ingeb,
    Sinds de jaren zestig is de criminaliteit verzevenvoudigd. In die tijd was Nederland zelfs bezig met het sluiten van gevangenissen.
    Ruim 70% van de criminaliteit gebeurd door ingestroomde “cultuurverrijkers’. De gevangenissen, die ras zijn bijgebouwd, zitten vol met dit soort onaangepaste criminelen.
    De noodopvang, lees uitkeringen, puilen uit van ‘medelanders’ en onze bejaarden kunnen in hun stronluier blijven zitten. Dat is pas schandalig! De mensen die dit land hebben opgebouwd notabene!
    Ga maar eens in een willekeurig bejaardenhuis of verzorgingshuis rondvragen en je komt tot de ontdekking dat onze bejaarden het spuugzat zijn met dat zootje import dat we naar Nederland hebben gehaald.
    En maak je om mij maar niet druk, mijn glas is net zo vol als het leeg is. Maar dat glas van Nederland heeft nog maar een bodempje en daar kom je niet ver meer mee.
    Al eens in de Bijlmer rondgelopen?
    Amsterdam is al geen Nederlandse stad meer te noemen en kijk daaar maar eens rond wat onze “cultuurverrijkers” allemaal tot stand hebben gebracht.
    Onder welke steen heb jij de laatste jaren gewoond eigenlijk?
    Of woon je op het platteland, ver van de realiteit?
    Maar wacht maar, daar komt snel verandering in met een spreidingsbeleid. Het verplicht deporteren van mensen.
    Nou, van mij mogen ze lekker bij elkaar blijven zitten in hun eigen stinkzooi!

    Reactie door Theo — donderdag 29 januari 2004 @ 16.25 uur

  24. Iedereen maar klagen over buitenlanders,,,ze verzieken hier de boel,,regeltjes dit en dat door die buitenlanders waaraan wij ons dan ook aan moeten houden,,en dan nu weer met die SP meelullen over een generaal pardon,,rot toch op.dacht je dat als een nederlander asiel aanvraag in spanje of weet ik veel waar,,mijn part in irak, dat ze zo meelevend zijn als die domme nederlanders, waar je een huis krijg helemaal gemeubelleerd tv koelkast magnetron uitkering enzenz..vind je het dan gek dat ze niet terug willen terwijl het gevaar in het land van herkomst 0 is..het wordt ze hier veel te veel naar hun zin gemaakt.
    kijk eens naar de armoede van de echte hollanders die mogen verekken..jammer dat Pim kapot is geschoten door zo een randdebiel,,en als die marijnerse eens een paar jaar in rotterdam komt wonen in de afrikaandebuurt lult ie wel anders maar die figuren die zo voor die buitenlanders zijn hebben allemaal een mooi optrekje op de hei,,die zien de ellende en smerige dingen niet van die lui..zo dat wou ik even kwijd,,en lul niet over taalfouten want door de armoe die wij vroeger hadden heb ik bijna geen school gehad,,omdat we moesten werken…

    Reactie door fred — donderdag 29 januari 2004 @ 16.38 uur

  25. VOL = VOL

    nedereland is al overbevolk,
    weg wezen met die buitenlanders..
    ze roven en moorden hier.
    steken een leeraar kapot,nog nooit eerder gebeurd hier.
    beroven oude mensen van 70.
    verkrachten je dochter.
    vernielen alles wat los en vast zit.
    92% van de gevangenissen zitten vol met buitenlanders,
    en zo kan ik deze lijst wel 10 meter lang maken..
    dus weg met dat generale pardon,eruit met die landlopers die parasieten,,weet je wat nederland het kost per jaar die paar miljoen buitenlanders maak daar eens een rekensom van,,als we dat geld per jaar in de kas houden dan hoef nederland niet te bezuinigen,,,nu weer 80 eurocent op shag en sigareten,,kunnen ze weer een stel huizen bouwen en meubeleeren voor dat gespuis…

    Reactie door fred — donderdag 29 januari 2004 @ 16.49 uur

  26. Bert, wel eens van het werkwoord “praten” gehoord? Op je simpele verhaal zal ik maar niet ingaan…..

    Reactie door Peter — donderdag 29 januari 2004 @ 20.19 uur

  27. Een Turkse medelander in C&A

    Turkse medelander:”Ikke broekke kopen :”
    Verkoopster:”Wablief?”
    Turkse medelander:”Ikke broekke kopen !”
    Verkoopster :”Ach zòò strakke pijpen ?”
    Turkse medelander:”Jaja ,maar eerst ikke broekke kopen :-}}}

    je maakt ook leuke dingen met die buitenlanders mee fred dit mopje is net zo shallow dan jou visie vind ik

    Reactie door Maurice — donderdag 29 januari 2004 @ 21.45 uur

  28. Laten we eerst eens voor het eigen volk gaan zorgen. Onder ons eigen bevolking is al ellende en armoede genoeg, dit is veel belangrijker om aan te pakken. Buitenlanders die langer dan 10 jaar hier zijn, mogen wat mijn betreft blijven, trek daar de scheidslijn, alles wat korter hier is op een bepaalde datum zonder pardon eruit flikkeren.

    Reactie door Tom — vrijdag 30 januari 2004 @ 9.45 uur

  29. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En die wond begint in Nederland behoorlijk te meuren.

    Reactie door Tukkertje — vrijdag 30 januari 2004 @ 10.43 uur

  30. Ik ben al heel wat jaren lid van de SP, ondanks dat ik het beleid van de SP wat betreft allochtonen, asielzoekers en gezinshereniging etc. veel te soft vind. Het gaat mij te ver om voor dit soort lastige vragen een andere partij te kiezen. Ik vind de SP met kop en schouder uitsteken wat sociale politiek betreft. Ik wil er alleen maar op aansturen dat dat sociale wel alleen zou moeten gelden voor medelanders die zelf ook sociaal zijn. En helaas, het merendeel is dat niet. De SP zou op bovengenoemde punten best wel eens de hand in eigen boesem kunnen steken. Maar om daar nou mijn lidmaatschap voor op te zeggen? Nee, bij andere partijen vindt ik nog heel wat meer minpunten.
    Neemt niet weg dat we met soft geklets geen meter verder komen. Dat is de laatste 30 jaar wel ruimschoots bewezen dacht ik zo.
    Wat ik de laatste tijd allemaal voor non-voorstellen van de linkse partijen hoor schiet mij echt in het verkeerde keelgat. Na al die jaren nog geen moer geleerd. En met eindeloos en oeverloos doorpraten komen we er niet. De tijd dringt, er komen grote problemen in Nederland door al decennia durende softe beleid.
    Er moet gehakt worden en de bekende spaanders hebben wat mij betreft pech gehad.
    Dat hebben de oudjes in de verzorgingshuizen ook. De minima ook. En nogmaals: de problemen worden niet opgelost door elk jaar 100.000 mensen in Nederland toe te laten. Iedereen die een klein beetje nadenkt moet beseffen dat dat niet kan!

    Reactie door Theo — vrijdag 30 januari 2004 @ 11.03 uur

  31. Is het is wel een humane oplossing?

    De mensen hebben een procedure doorlopen en zijn afgewezen. Klopt de procedure niet? Het duuurde lang, wellicht te lang, maar al die tijd zijn deze vluchtelingen in ieder geval uit het land dat zij gevaarlijk achtte. Als in dat land geen gevaar meer heerst kunnen ze toch terug. Ze nemen dan nu slechts “de plaats” in van mensen die in een dergelijke procedure wel in aanmerking zouden komen voor een verblijfsvergunning.

    Natuurlijk is het jammer dat ons land vaak hoogopgeleide en perfect geïntegreerde asielzoekers kwijt raakt. Maar zijn de paar schrijnende voorbeelden van een heel dorp die achter een famillie staat reeële afspiegeling van de gehele populatie?

    Wat weten we van deze mensen. Wat doen ze in Nederland, hebben ze een baan, woning, zijn ze geïntegreerd? Wat gebeurt er als ze een legale status krijgen. Kunnen ze hun eventuele illegale werk dan wel houden of komen daar nieuwe illegalen voor in de plaats?

    Ik ben van mening dat je het probleem niet te emotioneel moet benaderen. We zijn wellicht voor korte tijd een slechte gastheer voor deze mensen geweest. Dat moeten we proberen goed te maken, maar een generaal pardon? Gaat mij te ver want ik weet zeker dat er weer regels komen en uitzonderingen en zielige mensen, protesten en weer een pardon.

    Het meest humaan lijkt me de regels te hanteren.

    Reactie door BArt — vrijdag 30 januari 2004 @ 12.17 uur

  32. Kijk: http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=16289773

    Reactie door chipo — vrijdag 30 januari 2004 @ 12.46 uur

  33. En wederom, net als in topic “Eruit” (24 januari), verschuift de discussie stiekem van [i]asielzoekers[/i] naar [i]allochtonen[/i]. Dus toch één pot nat. Tekenend.

    Reactie door Ron — vrijdag 30 januari 2004 @ 15.35 uur

  34. Beste Chipo, dat stukje van Wim de Bie is precies hetgeen waar Nederland aan kapot gaat. Ama’s die de zaak flessen en behoorlijk agressief worden als ze op hun 18-de naar land van herkomst terug moeten.

    (dat was toch de afspraak?)

    Bosnische mensen die hier nog steeds zitten! Die zouden toch teruggaan?

    (dat was toch de afspraak?)

    En Ron,…er is een kleine kennis nodig van zaken:
    nogmaals:
    er komen per jaar rond de 20.000, voornamelijk analfabeten moslimvrouwen, naar Nederland.
    Er zijn in Nederland rond de 150.000 illegalen.
    Dan komen er per jaar nog eens een 15.000 asielzoekers naar Nederland.
    Dan komen er jaarlijks nog eens 10.000 illegalen naar Nederland.
    Dan komen per 1 mei 2004 nog eens een 50.000 Oosteuropeanen naar Nederland (maak je geen zorgen, de cijfers van het CPB kloppen voor geen meter) Tis nog aan de lage kant, er zijn er al zo’n 125.000 illegaal hier uit het oosten.
    En dan willen wij Nederland sociaal houden?
    Hou effe lekker op! Met zoveel uitvreters valt de zaak NIET meer te financieren. Geloof me maar.
    Er zullen koppen met spijkers geslagen moeten worden. EN HEEEEL SNEL!!!!

    Reactie door Theo — vrijdag 30 januari 2004 @ 18.30 uur

  35. Ahem, en hoezo vreten ze dan uit? Illegalen kunnen geen aanspraak maken op uitkeringen. Ongetwijfeld begin je nu over fraudeurs en wat al niet, iets wat ook erg moeilijk is geworden. Het gros werkt bijvoorbeeld in de kassen om tomaten te plukken, maakt schoon bij types als Zalm, wordt gexploiteerd in de prostitutie en ga zo maar door.

    De grootste smeerlapperij is dat, zoals gewoonlijk, een grote groep mensen wordt afgerekend op het gedrag van een kleine groep (er zijn ook normale ama’s, bijvoorbeeld) , hun gedrag als de veroordelingsnorm wordt gebruikt. Den Haag werkt hier al sinds Kosto aan: het voortdurend noemen van vluchtelingen, criminelen drugssmokkelaars en dergelijk in adem, heeft stigamtiserend gewerkt. Verder nog flink wat aangedikte verhalen van Telegrof niveau, en 34% van Nederland trapt er in, aangewakkerd door wat mensen die aan zware vreemdelingenhaat lijden.

    Wij doen er net zo hard aan mee als welk land danook, dat de landen van herkomst vaak niet veilig zijn voor de betreffende mensen.
    Door sexueel geweld nog steeds niet als asielgrond te erkenne, hebben we de vrouwen vogelvrij verklaard.
    Door het leegplunderen van Afrika en Oost Europa, hebben we meegeholpen omstandheden te creëren waarin mensen niet meer een bestaan kunnen opbouwen.
    Door het exploiteren van mensen in de zgn lage lonen landen, houden we daar en hier de armoede in stand.

    En, Nederland barst van het geld. Het is een van de rijkste ,landen ter wereld. Het is alleen een beetje onevenwichtig verdeeld, en men is iets te veel op puur eigenbelang en roofzucht uit.

    Over uitvreters gesproken.

    Reactie door chipo — vrijdag 30 januari 2004 @ 20.45 uur

  36. En, Nederland barst van het geld. Het is een van de rijkste ,landen ter wereld. Het is alleen een beetje onevenwichtig verdeeld, en men is iets te veel op puur eigenbelang en roofzucht uit.

    23.000 euro schuld per nederlander. O wat zijn we rijk.

    Reactie door Jan — vrijdag 30 januari 2004 @ 21.24 uur

  37. Cijfers zijn nog makkelijker te manipuleren dan mensen, dat blijkt maar weer.

    Reactie door chipo — vrijdag 30 januari 2004 @ 21.57 uur

  38. Ennuh, die verbouwing van het Catshuis voor Prinsje JP, is zeker door een goedkope Gammabeun gedaan dan?

    Reactie door chipo — vrijdag 30 januari 2004 @ 22.13 uur

  39. Met alle respect voor de mensheid, maar als men denkt dat er nog meer in dit kleine … land kunnen dan hebben we het heel goed mis!. Laat die 26000 mensen AUB gauw de tassen pakken, niets geen pardon of medeleven. Waar geen oorlog op dit moment is kan geleeft worden zoals voorheen. Men vlucht prima.. men vangt op prima.. maar hier blijven no way.

    Reactie door Tim — vrijdag 30 januari 2004 @ 23.55 uur

  40. Cijfers zijn nog makkelijker te manipuleren dan mensen, dat blijkt maar weer.

    (zolang mensen dingen beheren ;).

    Reactie door Tim — vrijdag 30 januari 2004 @ 23.57 uur

  41. Ik kijk nooit naar r.l.soaps maar deze zou ik gaan volgen: plak mensen van wie vluchtelingen zonodig terug moeten, een camera op het hoofd en stuur hen eens voor 2 maanden naar zo’n land, in dezelfde omstandigheden. En dan verslag uit laten brengen…

    Waar ik van schrok (en ook om moest lachen: hoezo niet geintegreerd) was een reportage over somalische vluchtelingen die de nederlandse nationaliteit hebben gekregen en hoger opgeleid zijn. Omdat ze in nederland maar niet aan de bak kwamen, verhuizen alle hoog opgeleide voormalig vluchtelingen naar engeland waar ze wel werk krijgen. Dáár moet iets aangedaan worden!!
    (Als ik het getal goed heb waren het er al 10.000 die daar met ze allen in een stad woonden die helemaal ‘vernederlandst’ was. Onderling spraken ze nederlands, en hadden ze schotels om goeie tijden (ofzo) niet te missen.)

    Reactie door jan de vries — vrijdag 30 januari 2004 @ 23.58 uur

  42. Helemaal mee eens, Jan.

    Reactie door Richard — vrijdag 30 januari 2004 @ 23.59 uur

  43. Vandaag houdt de Kamer een hoorzitting over de plannen van het kabinet om asielzoekers, die vaak al vele jaren wachten op hun lot, uit te zetten.

    Honderden mensen demonstreerden voorafgaand aan de bijeenkomst.

    De minister wil dat de komende jaren 26.000 mensen ons land verlaten. Daar zijn mensen bij die aannemelijk kunnen maken dat ze niet terug kúnnen, en ook ouders met kinderen die hier al vele jaren verblijven en zijn ingeburgerd.

    De SP is van mening dat het goed is dat de procedures nu voortaan stukken korter zijn. Daarom pleiten wij ook voor een éénmalig generaal pardon. Het menselijk leed dat het afzien van zo’n pardon met zich meebrengt is voor mij belangrijker dan de politieke profilering van het kabinet en van de rechtse partijen in de Kamer.

    ——————————

    Nu vraag ik mij af waarom er niets over in het nieuws was… Honderden demonstreerden en niet 1 op het nieuws….. weird..

    Reactie door frank — zaterdag 31 januari 2004 @ 0.02 uur

  44. Niets aan dehand hoor! Slaap verder!

    De GG&GD van Amsterdam overweegt om haar ambulances niet meer uit te laten rijden naar bepaalde wijken in de hoofdstad, omdat de veiligheid van het personeel in de betreffende wijken niet gewaarborgd kan worden. Nu al gaan ambulances bepaalde delen van de stad alleen in onder politiebegeleiding.

    Medewerkers van de ambulancedienst hebben dagelijks te maken met agressie en zijn van mening dat er ingegrepen moet worden. Aangezien de directie zich hierbij aansluit wordt samen met de particuliere ambulancedienst VZA intensief overleg gevoerd. GG&GD benadrukt dat de maatregel om niet uit te rijden naar bepaalde wijken alleen in uiterste gevallen overwogen wordt.

    Reactie door Theo — zaterdag 31 januari 2004 @ 11.22 uur

  45. Ach Theo, weet je…ik ben blij dat jou soort een uitstervend ras is. Gelukkig zijn er ook nog mensen zonder oogkleppen voor. Lees dat stukje van Fred nou eens. Wat een dom geouwehoer om alle problemen op buitenlanders af te schuiven. Verder heb ik voor dat soort geen goed woord over. En DAT heeft een groot woord over (het gedrag van) buitenlanders??? Pfffff kom nou toch!! Van DAT soort zeg ik dat ze niet ingeburgerd zijn…niet andersom!

    Reactie door IngeB's WWWebLog :o) — zondag 1 februari 2004 @ 17.29 uur

  46. Ontkennen doen we al ruim 30 jaar. En jouw soort is dom!

    Reactie door Theo — zondag 1 februari 2004 @ 22.14 uur

  47. Beetje linken naar je site. Verder is niets belangrijk voor jou

    Reactie door Theo — zondag 1 februari 2004 @ 22.16 uur

  48. Naar mijn mening moet er selectief worde gekeken op wie er recht heeft om te blijven ja of nee. Hierna moet de grens om Nederland dicht. Wij kunnen geen overcapaciteit aan van vreemdelingen die tevens geen directe bijdrage leveren aan onze economie. Deze vluchtelingen zullen elders hun opvang moeten gaan zoeken. In de toekomst zou ik graag verwelkomen vreemdelingen die een bijdrage kunnen leveren aan onze economie. Liever geen vreemdelingen die kosten met zich mee brengen want daarvoor betalen wij met zijn alle al genoeg per jaar. Nederland is vol. En laat dit zo blijven. Laat een stukje over voor eigen volk. Laat het niet zo zijn dat over 50 onze kinderen geregeerd worden door vreemdelingen.

    Reactie door billy — zaterdag 7 februari 2004 @ 4.29 uur

  49. Theo schreef: ” Ontkennen doen we al ruim 30 jaar. En jouw soort is dom!”
    Kijk Theo daar hebben we wat aan, aan dat soort commentaat.
    Bedankt voor je zinnige bijdrage.

    Reactie door Bart — dinsdag 10 februari 2004 @ 11.47 uur

  50. Als we nu eens alle racisten het land uitzetten. Vervolgens alle allochtonen die weigeren in te burgeren. Moet je eens zien hoe gezellig nederland weer wordt

    Reactie door Repelsteeltje — donderdag 12 februari 2004 @ 16.40 uur

  51. Nooit meer rechts, nooit meer 40-45

    Reactie door Geen stem voor racisme — donderdag 12 februari 2004 @ 16.41 uur

  52. Hou toch op met je sociale gelul en je nooit meer rechts blabla.

    ONTKEN ff lekker dat 99 van de 100 overvallen door een buitenlander wordt gepleegd.
    ONTKEN ff dat er alleen maar autochtone nederlanders in de grootste probleem wijken wonen.
    ONTKEN ff dat alles in Nederland minder sociaal wordt omdat er geen geld meer is. maar we kunnen wel gratis vliegtickets regelen :S … terwijl 500.000 mensen geen tandarts verzekering meer kunnen betalen.

    ik vind et prima dat ze iedereen wegtrappen.
    en zijn er “schrijnende” gevallen … bijvoorbeeld mama en kind 1 moeten weg , maar door vage regeltjes mag papa en kind 2 wel blijven … dan de GOEDKOOPSTE oplossing : afronden naar boven en de hele familie weg PUNT.

    klaar .. kan je ook geld mee besparen , lekkere bezuiniging.

    ik wordt kotsmisselijk van al die mensen die maar miepen en lekker hypocriet alle buitenlandertjes maar welkom heten.
    en je mag dit en dat niet zeggen en BLABLABLA!!!!

    je mag niet eens meer wonen waar je wilt want er wonen ALLEEN MAAR MOLLUKKERS GATVER!!

    denk toch na.

    Groetjes.

    Reactie door WetX — maandag 8 maart 2004 @ 1.04 uur

  53. correctie: autochtone moet uiteraard allochtone wezen.

    Reactie door WetX — maandag 8 maart 2004 @ 1.05 uur

  54. Ik kan hier allemaal wel om lachen. Ik wil gewoon zeggen: mensen die (net als ik) van Nederland houden en ervoor willen zorgen dat onze Nederlandse kinderen over een paar decennia nog in een Nederlands land wonen, heb geduld! Het is toch prachtig om te zien hoe ons volk lijdt? Maar heb geduld! Er komt een dag dat we het niet meer pikken. Er komt een dag… ik verheug me er al op. Wat is er nu mooier om voor je land en je volk te vechten?

    Reactie door Keith — dinsdag 6 april 2004 @ 13.44 uur

  55. LELIJK!!

    Reactie door pietje — dinsdag 25 mei 2004 @ 10.50 uur

  56. Wanneer beginnen die linkse partijen nou eens te beseffen dat veruit de meeste mensen in dit land al die buitenlanders niet willen? Hoelang gaat het nog duren voordat ze inzien dat veel buitenlanders in ons land voor sociale onrust zorgen?

    Wanneer gaan ze inzien dat de buitenlanders de Nederlanders eigenlijk veel meer discrimineren i.p.v. andersom? Hoelang moeten de mishandelingen, verkrachtingen, aanrandingen, berovingen en niet te vergeten de drukshandel door buitenlanders nog doorgaan?

    Hoelang worden wij door links nog neergezet als een dadersvolk van discriminatie? Waarom wordt de arme autochtone Nederlander alles afgepakt en krijgt de buitenlander alles? Kortom waarom nemen jullie het toch altijd zo op voor de buitenlanders?

    Ik vind het terrecht dat Verdonk die asielzoekers eruit zet. Criminele buitenlanders mogen wat mij (en vele anderen) betreft direct worden uitgezet. Veder wil ik nog even kwijt dat veel asielzoekers zelf schuld zijn aan hun lange veblijf hier. Uitgewezen …..weer opnieuw procederen ….weer uitgewezen en weer procederen. Ondertussen lekker kindertjes fokken …want dan komen ze nog zieliger over. Bah bah en nog eens bah. Wat de olie voor Amerika is, is de zieligheidsindustrie voor de linkse kerk.

    Reactie door Jan — woensdag 18 mei 2005 @ 21.37 uur

  57. Van Links hoef je geen oplossing te verwachten

    Het kabinet wil voorkomen dat kansarme Antilliaanse en Arubaanse jongeren in Nederland in de misdaad belanden. Een kamermeerderheid staat achter de plannen. Na maanden van politiek gesteggel in het kabinet hebben de ministers Verdonk (VVD, vreemdelingenzaken en integratie) en Pechtold (D66, koninkrijksrelaties) de Tweede Kamer een toelatingsregeling voorgesteld voor jongeren uit de West.

    Die moet het onmogelijk maken dat ze zich zonder uitzicht op studie of werk in Nederland vestigen. Wie toch naar Nederland reist, wordt teruggestuurd, is de bedoeling. De groep die het kabinet op het oog heeft, is dezelfde als die de Antilliaanse regering wil onderwerpen aan een vormingsplicht: jongeren tussen de 16 en 24 jaar, die werkloos zijn en geen afgeronde schoolopleiding hebben.

    ,,Heel positief”, noemde minister Verdonk dat plan gisteren. Het Nederlandse kabinet vindt het dan niet meer dan logisch om met een slot op de achterdeur te voorkomen dat Antilliaanse jongeren zich daaraan onttrekken door de wijk naar Nederland te nemen. Maar ook als die vormingsplicht er niet komt, wil het kabinet de toelatingsregeling doorzetten.

    Dat voornemen stuitte op kritiek van de linkse oppositiefracties PvdA, GroenLinks en SP. Volgens deze fracties bruskeert het kabinet op deze wijze de Antilliaanse regering en daarmee het draagvlak voor de maatregelen. Wat wij met het “draagvlak” van de Antillen etc. te maken hebben werd niet duidelijk gemaakt.

    Maar daar staat tegenover dat van de kant van de coalitiefracties CDA, VVD en D66 en de oppositiefractie LPF warme steun komt. Deze partijen spoorden de ministers aan om na jaren van praten eindelijk eens met maatregelen te komen. Daaruit blijkt weer eens duidelijk van welk soort partijen we beslist géén oplossing hoeven te verwachten om de levensgrote problemen met nietsnuttende allochtonen op te lossen…..

    Reactie door Jan — woensdag 18 mei 2005 @ 21.56 uur

  58. Ik vind het echt heel erg, een jongen uit mijn klas moest vandaag ook het land verlaten en na 7 jaar in Nederland terug naar Syrië. Hij moet nu eerst naar een asielzoekerscentrum in Emmen, en daarna waarschijnlijk terug naar Syrië. Reisbureau Verdonk heeft geen idee wat ze aanricht.
    Een meisje die dit vreselijk vindt

    Reactie door M S — donderdag 12 januari 2006 @ 16.59 uur

  59. Algemeen Pardon .NU op http://www.provincietv.nl
    Zie video.Gratis te zien

    Reactie door Provincietv — maandag 19 juni 2006 @ 12.44 uur

  60. ik ben asiel zoeker uit irak ik ben hier sins 1999 ik ben in 2003 erkent als politiekvlugteling door rechtbank ‘s-Hertogenbosch ik heb hier gestudeerd in middels ik heb famelie de in tussen Nederladse nationaliteit hebben hiernaast ik ben ook een pleegzoon van Nederlandse gezin.
    vraag aan de minister hoe kan mensen uit irak terug kunnen? hoe lang moeten we wachten tot de heilege verstandege minister J.P toe geeft dat was ooit een land de irak heet, als ik kans krijg om de bad te voeren met verdonk en J.P ach zo graaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag als maar paar menut, sp pvda groen liks links prtijn red alstublieft ons leven. bedankt

    Reactie door ihab al khamisi — woensdag 29 november 2006 @ 20.45 uur