Reces

De komende twee weken vergadert de Kamer niet.
Dat stelt mij in staat om een aantal zaken te doen waar ik anders moeilijk aan toekom.

Zoals vandaag:
Eerst alle meldingen in verband met fraude samen met anderen doornemen.
Dat doe ik thuis.
Hier dus…

werkkamer in Oss

Dan naar Amsterdam.
Eerst overleg over ons standpunt aangaande Ontwikkelingssamenwerking met Hans, Harry, Guido en anderen.
Wij vinden dat er veel te weinig wordt gedaan aan de structurele achterstelling van de Derde Wereld. Maar wat zijn onze eigen, concrete voorstellen?

Daarna een interview met het Filosofie Magazine…over de betekenis van Marx. Het FM maakt een serie over de grote, Westerse denkers van de afgelopen eeuwen.

Tot slot een etentje met mensen die ik heb uitgenodigd om mee verder te praten over m’n idee om te komen tot een Huis der Historie.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 23 februari 2004 :: 11.33 uur

36 Comments

36 reacties

  1. lees dit eens en vertel aub wat je denkt

    Dan lijkt alles hier op het log in 1 klap erg relatief en is er hoop op samenwerkende mensen uit aller naties.

    Misschien wel een grote schoonmaak-ploeg tot gevolg hebbende die het vervuilde nest, na te veel feesten, opschoont.

    het is vers nieuws althans sinds de 22e en duikt bij steeds meer kranten op.
    De NL media zal nog wel ff wachten denk ik….

    Reactie door barend — maandag 23 februari 2004 @ 12.05 uur

  2. ps:
    dit is het origineel, op de kranten site
    klik hier

    NL in 2007 deels onbewoonbaar door voortdurende stormen, zandzakken voor de deur.
    Engeland siberische winters
    Dreiging voor de wereld groter dan het terrorisme

    Reactie door barend — maandag 23 februari 2004 @ 12.08 uur

  3. Gisteren Powaqqatsi gekeken op DVD, dat geeft een frisse kijk op ontwikkelingshulp.

    Reactie door Archibald — maandag 23 februari 2004 @ 12.12 uur

  4. Als het nog geen SP standpunt is, dan moet dit het zo snel mogelijk worden: ontwikkelingshulp mag geen verkapte bedrijfssteun voor Nederlandse ondernemers zijn, dus geen verplichtingen om Nederlandse bedrijven erbij te betrekken…

    Verder zou er meer hulp moeten worden gegeven, in kader van het artikel hierboven vermeld, bij het ombouwen van milieu-onvriendelijke kolencentrales e.d.

    Maar ja, beiden zijn natuurlijk erg voor de hand liggende zaken.

    Reactie door Martin Wisse — maandag 23 februari 2004 @ 12.32 uur

  5. Vandaag (23 feb) op teletekst:

    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    DE BILT Een groep Nederlandse bedrijven
    wil de komende jaren ten minste tien
    noodlijdende ziekenhuizen opkopen om
    die te saneren en weer winstgevend te
    maken.Het consortium zal in april om te
    beginnen een bod uitbrengen op het
    Amsterdamse Slotervaart Ziekenhuis en
    het J.H.Janssenziekenhuis in Emmeloord.

    Het consortium bestaat uit Sturkenboom
    Partners,Volker Wessels en Imtech.De
    groep tekent vandaag een overeenkomst
    waarin de samenwerking wordt beklonken.

    De heer Sturkenboom,die interim-manager
    bij het Slotervaart Ziekenhuis was,zegt
    dat hij zowel de efficiëntie als de
    kwaliteit van de zorg wil verbeteren.
    <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

    Zouden de heren bouwbedrijven effe willen dimme misschien! Misschien dat hierover gepraat kan worden zodra alle bouwfraude problemen de wereld uit zijn maar zeker niet nu. Belangenverstrengeling misschien?

    Reactie door paul — maandag 23 februari 2004 @ 12.56 uur

  6. er miste een stukje, kan blijkbaar alleen kleine logjes maken ;)

    <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
    De heer Sturkenboom,die interim-manager
    bij het Slotervaart Ziekenhuis was,zegt
    dat hij zowel de efficiëntie als de
    kwaliteit van de zorg wil verbeteren.
    <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

    Zouden de heren bouwbedrijven effe willen dimme misschien! Misschien dat hierover gepraat kan worden zodra alle bouwfraude problemen de wereld uit zijn maar zeker niet nu. Belangenverstrengeling misschien?

    Reactie door paul — maandag 23 februari 2004 @ 12.58 uur

  7. Geen idee wat er misgaat maar ik wilde eigen alleen dit zeggen:

    Zouden de heren bouwbedrijven effe willen dimme misschien! Misschien dat hierover gepraat kan worden zodra alle bouwfraude problemen de wereld uit zijn maar zeker niet nu. Belangenverstrengeling misschien?

    Reactie door paul — maandag 23 februari 2004 @ 12.59 uur

  8. waarschijnlijk is er weer een nieuwe fraude aan het licht gekomen bij SIBA

    Reactie door Els — maandag 23 februari 2004 @ 15.03 uur

  9. @paul

    ja ik schrok hier erg van toen ik over die ziekenhuizen op het nieuws hoorde! Dit zou pas echt een schande zijn! Het wordt tijd om de rotzooi op te ruimen van zoveel jaar CDA/VVD/D66/(PvdA?) neoliberaal beleid in plaats van nog meer rotzooi te maken.

    Eruit met al dat manager gedoe! Het is verkapte werkloosheid…. een eenvoudig `workflowmanagementsystem’ of in gewoon nederlands de invoering van een ondersteunend logistiek computersysteem neemt al die managers het werk uit handen …. maarja dat zal niet snel ingevoerd worden want dat kost hen hun baan. Een ander voordeel is dat het veel beter aansluit met hoe ziekenhuizen in het verleden in staat waren te werken…

    Ik stel voor een commissie bestaande uit informatici en mensen uit de praktijk in het leven te roepen die een voorbeeld organisatie structuur van een ziekenhuis nieuwe stijl opbouwd op basis van ervaringen opgedaan tot nu toe en zo een enorm gat te slaan in de burocratie!

    Reactie door Reinoud — maandag 23 februari 2004 @ 15.21 uur

  10. Die verwijzing via rense.com had ik reeds gezien; het is wel erg typisch amerikaans om eerst naar de “nationale” veiligheid te kijken en daarna pas te bekommeren over de rest van de wereld maarja.

    Wel erg tekenend dat de nederlandse media niet eens een kleine verwijzing ernaar heeft gemaakt of heb ik iets gemist?

    Ik heb het rapport zelf natuurlkijk nog niet kunnen lezen…. maar uit het artikel viel mij het volgende op:

    “The document predicts that abrupt climate change could bring the planet to the edge of anarchy as countries develop a nuclear threat to defend and secure dwindling food, water and energy supplies. The threat to global stability vastly eclipses that of terrorism, say the few experts privy to its contents.”

    “Already, according to Randall and Schwartz, the planet is carrying a higher population than it can sustain. By 2020 ‘catastrophic’ shortages of water and energy supply will become increasingly harder to overcome, plunging the planet into war. They warn that 8,200 years ago climatic conditions brought widespread crop failure, famine, disease and mass migration of populations that could soon be repeated.”

    Net als ik laatst ergens las over dat het niet wetenschappelijk was aangetoond dat roken slecht is voor de gezondheid: er wordt doelbewust onzekerheid gezaaid door belanghebbenden door complete onzin commercieele onderzoeken te publiceren als wetenschappelijke artikelen geschreven door gewetenlozen wetenschappers. En zo kunnen we nog wel door gaan…. tot we allemaal naar de klote gaan.

    Reactie door Reinoud — maandag 23 februari 2004 @ 15.38 uur

  11. klinkt ook als een sterke oproep voor het standpunt van de SP over eerlijkere verdeling van rijkdom wereldwijd!! Alleen dat is het middel om de wereldbevolking terug te dringen zonder te vervallen in Drakonische maatregelen…

    Er is zo ontzaggelijk veel geld opgepot in deze wereld…
    zoveel dat iedere wereldburgen bijna milionair kan zijn; kijk bijvoorbeeld naar de buitenlandse schuld van de VS: dan kom je al aan dit soort bedragen…. niet alleen `fliskapitaal’ maar er worden ook letterlijk containts vol met dollars verstuurd rond de wereld. Vreemd, maar kennelijk hebeen zelfs zulke hoeveelheden nog waarde.

    Reactie door Reinoud — maandag 23 februari 2004 @ 15.44 uur

  12. Tja dat vroeg ik me vandaag ook ineens af…

    Wie heeft OOIT in de GESCHIEDENIS besloten dat de een meer geld krijgt (mag verdienen) (voor het doen van zijn werk) dan de ander?

    Wie heeft dat met wie afgesproken…? En tja wie doet dat nu…?

    Is dit het laatste taboe…?

    Wetsvoorstel salarisdiscriminatie misschien? :D

    Reactie door paul — maandag 23 februari 2004 @ 18.38 uur

  13. Oh ja (voor het geval er uberhaupt interesse is voor dit onderwerp):

    Het nieuwe salaris zou dan bijvoorbeeld berekend kunnen worden als (te beginnen met nederland, maar dit zou je wereldwijd kunnen doen…):

    delen door =

    Hoeveel besparing op bureaucratie lost dit op? (Belastingdienst/UWV/IB/etc etc…)

    Reactie door paul — maandag 23 februari 2004 @ 18.48 uur

  14. mag niet met gebroken haakjes werken geloof ik… hmmm nog keer :)

    -optelsom alle huidige inkomens (dus niet alleen salarissen maar ook uitkeringen extraatjes etc etc…)- delen door -het aantal mensen dat dit geld ontvangt- resultaat -bedrag per maand/jaar per persoon-

    ( { [ <> ] } )

    Reactie door paul — maandag 23 februari 2004 @ 18.51 uur

  15. Goede vraag Paul,

    ja dat vraag ik me ook af… hmm.. inderdaad een laatste taboe in Nederland… kijk maar naar de salaris verhoudingen tussen mannen en vrouwen vandaag de dag…

    Op het einde van de salarisdiscriminatie!!! :)

    Reactie door Reinoud — maandag 23 februari 2004 @ 19.03 uur

  16. Manse werkkamer. Helemaal met boeken enzo.

    Een minpuntje, de arbo adviseert met klem armleuningen…

    Reactie door Sjaak — maandag 23 februari 2004 @ 19.19 uur

  17. waarom volgt er geen reactie op siba?

    Reactie door Els — maandag 23 februari 2004 @ 20.06 uur

  18. @Els SIBA?? ik geloof dat ik wat gemist heb…

    Reactie door Reinoud — maandag 23 februari 2004 @ 20.07 uur

  19. Reinoud,siba betekend stichting islamitische basisscholen amsterdam en de voorzitter zit vast op verdenking van verduistering van enkele tonnen.

    Reactie door Els — maandag 23 februari 2004 @ 20.26 uur

  20. Hallo die Jan,

    Wat een gezellige werkkamer heb je thuis. Het valt me op dat jij een verzamelaar bent van boeken. Heb je die allemaal gelezen die daar staan? Dat zijn er nogal wat !! We hebben elkaar een x ontmoet in ‘s-Hertogenbosch en ik heb van jou nog een handtekening gekregen op een ansichtkaart van Eminem. Do you remember me? Groetjes

    Reactie door Nancy — maandag 23 februari 2004 @ 21.49 uur

  21. Nog een mooi voorbeeld van vriendjespolitiek:
    Nederland steunt de VS in oorlog met Irak,
    Nederlandse bedrijven krijgen van de VS voorrang in Irak.

    Reactie door p8 — maandag 23 februari 2004 @ 22.15 uur

  22. p8 Dat is goed voor de werkgelegenheid. En dat CIA-rapport is gewoon een bliksemafleider en straks zeggen ze dat ze het niet zo bedoeld hebben. Een aantal jaren geleden deed NASA net zoiets. Er zou gekort worden op hun budget en kwam er opeens een rapport over het gat in de ozonlaag en hoe slecht het allemaal wel niet ging. Later bleek dat ze een beetje creatief met cijfers waren omgegaan. En als er een vloedgolf zou komen die Den Haag zou verwoesten. Ik zal Den Haag niet missen.

    Reactie door BJ — maandag 23 februari 2004 @ 22.27 uur

  23. Jan en alle andere lezers,
    Dit is een heel goed artikel over Karl Marx, door Ton Ronse in de Groene Amsterdammer, uit 1999:

    http://www.groene.nl/1999/1/tr_gelijk.html

    Laat het lezen aan zelfs de meest verstokte liberaal (ik heb het geprobeerd bij een manager van ING) en ze moeten slikken en gelijk geven. Want hij (Marx) hád gelijk.

    Reactie door Olav ten Broek — maandag 23 februari 2004 @ 23.27 uur

  24. @allemaal

    Hi hi hi…

    Net van Gezina gekregen:
    http://www.michaelmoore.nl/boekboek/show/id37525

    Reactie door Frances — maandag 23 februari 2004 @ 23.57 uur

  25. Bedankt Frances!

    Inderdaad hilarisch in Michael Moore-stijl!
    Probeer dit eens te webloggen bij het CDA, dan krijg je een scherm waarin staat: “Uw bijdrage wordt geplaatst als wij het geschikt achten voor publicatie” of zoiets. Het is mij dus nooit gelukt daar iets te plaatsen, dat begrijp je wel…

    Maar, slaap lekker in de wetenschap dat ook Michael Moore een kabinet Balkenende III niet erg waarschijnlijk vindt!

    Reactie door Olav ten Broek — dinsdag 24 februari 2004 @ 0.23 uur

  26. Drukke dagen…

    Dat museum…dat is een prima idee.
    Kan mooi in Nijmegen op het Kelfkensbos. Zo’n museum op een historische plaats, in de oudste stad van Nederland, vlak bij het Valkhof…ja, dat heeft wel wat.

    Ik kan zeker nog niet solliciteren??? :-)

    Ontwikkelingssamenwerking. Is er nog wel sprake van echte samenwerking?

    Reactie door Molly — dinsdag 24 februari 2004 @ 0.55 uur

  27. BJ: “Dat is goed voor de werkgelegenheid.
    Hebben we het hier over de werkgelegenheid van Jaap de Schoot Keffer?
    Ik dacht dat de VVD nog steeds beweerde voor een vrije markt te zijn en tegen overheidssteun.

    Er zijn genoeg andere manieren om werkgelegenheid te stimuleren. Had dat geld niet anders besteed kunnen worden?
    Iets waarbij niet (volgens lage schattingen) 10.000 onschuldige burgers omkwamen en nog vele duizenden zulle sterven wegens verarmd Uraium:
    An expert report warning that the long-term health of Iraq’s civilian population would be endangered by British and US depleted uranium (DU) weapons has been kept secret.
    The study by three leading radiation scientists cautioned that children and adults could contract cancer after breathing in dust containing DU, which is radioactive and chemically toxic. But it was blocked from publication by the World Health Organisation (WHO), which employed the main author, Dr Keith Baverstock, as a senior radiation advisor. He alleges that it was deliberately suppressed, though this is denied by WHO.

    En wat denk je dat het de overheid kost om straks schadevergoedingen te betalen aan onze soldaten die ernstig ziek zijn geworden wegens dit verarmde Uranium?
    Ok, ik begrijp het, dus als onze soldaten arbeidsongeschikt worden komen er weer banen vrij bij het leger, dus is het goed voor de werkgelegenheid.

    Reactie door p8 — dinsdag 24 februari 2004 @ 10.10 uur

  28. over zinnige dingen gesproken

    Reactie door Els — dinsdag 24 februari 2004 @ 14.22 uur

  29. @p8 en te denken aan al die advocaten, kamerleden en andere belangenvertegenwoordigers zie zich weer druk gaan om die schadevergoeding te krijgen. Ook nog rechters, ambtenaren van uitvoeringsinstanties. We komen nog mensen te kort.

    Reactie door BJ — dinsdag 24 februari 2004 @ 17.48 uur

  30. Iedereen hetzelfde salaris is echt onzin. Verschillen zouden misschien wat kleiner kunnen, maar waarom zou mijn best doen als ik toch hetzelfde verdien. Waarom zal Anouk nog haar best doen om een mooie plaat te maken als ze net zoveel krijgt als Jamai. Waarom zou iemand in een verantwoordelijke functie zich nog druk maken, als een ondergeschikte net zo rond kan klooien en falen en het toch niet uit maakt, want hij verdiend hetzelfde. Waarom nog druk maken over kwaliteitsnormen want voor een beter produkt wordt je toch niet meer betaald. Waarom nog naar school gaan als je al weet wat je gaat verdienen en dit je hele leven gaat doen. Lekker achter de lopende band, niet hoeven na te denken en hetzelfde geld vangen als iemand die mensen moet aansturen, zorgen dat alles goed komt en daar uiteindelijk op wordt afgerekend. De enige achterliggende gedachte is de Star Trek gedachte. Improve yourself… maar sorry Star Trek (hoewel Trekkies anders beweren) is echt science fiction.

    Reactie door BJ — dinsdag 24 februari 2004 @ 17.57 uur

  31. @BJ

    Deels heb je gelijk, deels niet.
    In de voormalige Sovjetunie ontbrak de financiële stimulans om bijvoorbeeld producten te verbeteren of voldoende voedsel te verbouwen, als er maar aan de staatsplanning werd voldaan was alles goed. Tot zo ver heb je gelijk. Toch liepen daar verhoudingsgewijs meer afgestudeerden rond dan hier, leverde het land heel goede (klassiek geschoolde) musici en waren de doorsnee mensen wereldwijs en gek op cultuur. Het is dus niet zo dat gelijke betaling alle passie en liefde voor het beroep of het leven wegneemt, dus zou Anouk haar muziek waarschijnlijk ook wel maken als zij hetzelfde werd betaald als Jamai (of andersom van mijn part).

    Overigens wordt je van hard werken in Nederland niet rijk, ik ken genoeg mensen die keihard werken en niet of nauwelijks kunnen rondkomen. Als je in Nederland financieel écht goed wil zitten, moet jij of je partner zwart bijverdienen, je moet gebruik maken van je ellebogen of kruiwagentjes hebben.

    Waarom moet “improve yourself” trouwens om de centen draaien? Waarom zeggen we van iemand “dat ‘ie het goed doet” als hij in een villa woont? Is “het iets goed doen” niet veel meer afhankelijk van wat iemand betekent voor de maatschappij?

    Iemand die veel maatschappelijke verantwoording draagt moet denk ik altijd navenant betaald worden, maar er zijn wel grenzen nodig.
    En voor mij doen die miljoenen hardwerkende onderwijzers, ziekenverzorgers, lopende-band-werkers, vuilnismannen, bouwvakkers, winkelbedienden, vrijwilligers, ouders (m/v) het óók goed omdat zij de motor zijn van de maatschappij. En onder hen zijn er genoeg die niet meer rondkomen.

    Reactie door Olav ten Broek — dinsdag 24 februari 2004 @ 22.02 uur

  32. @Olav

    Amen :)

    @BJ

    Praten over gelijke salarissen kan onzin zijn maar de argumentatie komt overduidelijk van iemand die het prima naar zijn zin heeft met zijn modale salaris… Dat is nou precies de reden dat het ook zeker niet op de korte termijn zal gebeuren (daar ben ik heel realistisch in). Dit soort mensen beslist nu (bewust of onbewust) dat “het systeem” niet veranderd.

    De overgrote meerderheid van de “westerse” wereld is primair bezig met zichzelf en voelt zich een weldoener als hij geld geeft aan greenpeace of het wereld natuur fonds. (is greenpeace nog niet beursgenoteerd? Komt vast nog wel, eerst nog een paar olierampen, moet dan wel snel want de olie is bijna op.)

    Het kuddedier mens probeert een zelfstandige levensvorm te worden, die slechts bezig is met primair financiele zelfbevrediging.

    Als er geen financiele prikkel meer is weet je in ieder geval zeker dat wanneer iemand dan toch schoonmaker/manager/directeur wil worden hij/zij dat doet omdat diegene dat leuk vind, en zijn automatisch meer gemotiveerd dan de zakkenvullers die er nu zitten.

    Het getuigt van een gebrek aan inzicht/intelligentie en sociaal gevoel om te zeggen dat de ene persoon recht heeft op meer geld dan de ander omdat hij ander werk doet…

    Reactie door paul — woensdag 25 februari 2004 @ 11.47 uur

  33. Jeetje Jan , hoeveel boeken heb jij wel niet , ik dacht dat ik er veel had :P
    Maar ik denk dat het onderwerp van jou boeken anders zijn dan de mijne…..ik heb GEEN kasteelromans hoor :)

    Reactie door Lilith — woensdag 25 februari 2004 @ 17.24 uur

  34. @ paul Ik ben full-time vakkenvuller bij ‘s lands grootste en zit ver onder modaal, dus daar kan mijn argumentering niet aan liggen.
    @ Olav, Improve yourself hoeft echt niet alleen maar over geld te gaan, het kan ook zijn dat het geld een middel is om dromen te verwezelijken. Wereldreis, noem het maar. Als je vooruitzicht is dat je je droom altijd moet verwezelijken met hetzelfde salaris en die droom daardoor een droom blijft, waarom dan nog dromen. Nog simpeler, de wens om een gezinnetje te stichten, gewoon huisje boompje beestje. Doorleren om het zo goed mogelijk voor je gezin te hebben (iedereen wil toch het beste voor zijn gezin.) waardoor je het kan opbrengen dat je kinderen een goeie opleiding krijgen, waarom dat nog doen als je vooruitzicht is dat je salaris altijd hetzelfde blijft. Dan maar meteen gaan werken, want het maakt allemaal niets uit.

    Reactie door BJ — woensdag 25 februari 2004 @ 19.46 uur

  35. @BJ

    Kijk eens goed om je heen en zie waar 30? jaar “iedereen wil toch het beste voor zijn gezin.” toe heeft geleid…

    Reactie door paul — donderdag 26 februari 2004 @ 12.59 uur

  36. online sports betting…

    tolls salamander perspective patrolled MacDonald odds http://www.sport-betting-site.com/ Waynesboro.Sandusky.online betting http://www.completely-sport.com/

    Trackback door online sports betting — zaterdag 20 mei 2006 @ 14.06 uur