Een prikkelende stelling…

Op de SP-site heb ik een nieuwe stelling geplaatst.

“De SP moet richting de verkiezingen streven naar een strategische alliantie op hoofdlijnen met de PvdA en GroenLinks.”

Wil je je mening kwijt? Ik ben er erg benieuwd naar.
Het kan hier, maar ook daar.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 15 maart 2004 :: 19.54 uur

61 Comments

61 reacties

  1. NEE, NEE en nog eens NEE.

    Geen idealen, maar MACHT, MACHT en nog meer MACHT.

    Meer valt er niet over te zeggen..

    Reactie door Therry — maandag 15 maart 2004 @ 20.18 uur

  2. Welke hoofdlijnen?. Waar wordt zwaar op ingezet? Wat vinden ze alledrie heel belangrijk. Ik weet het niet hoor. Ik voel er meer voor om de eigen intenties goed neer te zetten. Integer/vastberaden/rechtvaardig/toekomstvisie(In wat voor een maatschappij wil de kiezer leven).

    Reactie door Alie Dekker — maandag 15 maart 2004 @ 20.24 uur

  3. Ik heb geen probleem met een alliantie met Groen Links zolang de SP-standpunten in hoofdlijnen herkenbaar blijven in de alliantie. De PVDA is een ander verhaal: wat willen ze eigenlijk? Als ze mee willen doen zullen ze toch duidelijk keuzes moeten maken over hun koers. Deze is mij nu niet duidelijk.

    Reactie door DrĂ© Flos — maandag 15 maart 2004 @ 20.35 uur

  4. Het draait nu eenmaal om macht in de politiek. Goede zaak dus zo’n alliantie. Een andere mogelijkheid om effectief een ander beleid te realiseren zie ik niet.

    Reactie door Wolf — maandag 15 maart 2004 @ 20.40 uur

  5. Groene tomaten worden vanzelf rijp.

    Reactie door aithos — maandag 15 maart 2004 @ 21.03 uur

  6. Eerst was er de SDAP, Ome Jan van Zutphen, Domela Nieuwenhuis, Pieter Jelle Troelstra. Er werd toen de werkende mens groot onrecht aangedaan. Toen kwam de PvdA, zich nog steeds Socialistisch noemend, men wist nog waarom het ging. Drees, Vorrink, maar het passifisme was verlaten, afsplitsing PSP, van de Spek etc. Daarnaast hadden we de mensen van de 3e Internationale, de CPN. Na 1969 begon de PvdA al te verrechtsen, maar Joop den Uil trok de zaak weer meer naar links. Toen kwam Kok, veelbelovend als voorzitter van een aktieve vakbond. En toen begon het verraad. Kok bleek een groot liefhebber van de rechtse jongens in het CDA en ook hield hij veel van de VVD. En de PvdA achterban liet het allemaal gebeuren. Nu is de PvdA een VVD die een beetje linkse trekjes heeft, de enige echte Socialisten zitten bij de SP en dat is, volgens mij, een wereld van verschil met de huidige PvdA. Daar vallen geen allianties mee te maken en dat moet je ook niet proberen. Met Groen Links lijkt me dat heel wel mogelijk.

    Roelf, met ook een beetje historisch besef.

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 15 maart 2004 @ 21.12 uur

  7. ‘Veto’
    Nu meer dan ooit afgescheiden artikel #1 blijven.
    GL en PvdA gaan het sowieso al doen.
    De SP is bekender als positief-afwijkende eend in de politieke haagse vijver, en veel van de eenden in die bijt maakten de politiek niet populairder. Met name ook PvdA.

    Met de PvdA en GL doen we wat we samen vinden, en verder geen officiele driehoeksverhoudingen.
    Niet verwateren voor aleer er uberhaupt een wijnpers voor SP als mogelijke regeringspartij is. In dat geval wordt er al genoeg gemengt.

    Maak dan gelijk 1 partij van de 3 genoemden…..
    Weg identiteit, welkom over 1 kam scheren met de ‘fouten’ van 2 andere partijen.

    Doe maar gewoon en blijf jezelf, daarnaast zoals altijd gewoon samenwerken waarmogelijk.

    Dus voor alle duidelijkheid ‘Veto!’

    Reactie door barend — maandag 15 maart 2004 @ 21.40 uur

  8. Roelf van Bergen,
    jammer dat mensen niet de waarde van een historisch huis beseffen, politiek heeft daar ook mee temaken zo als je aangeeft.
    groetjes

    Reactie door folkert de lepper — maandag 15 maart 2004 @ 22.13 uur

  9. Nu absoluut niet!
    PvdA wringt zich in allerlei bochten om weer een koers te vinden, met als doel niet de uitgangspunten, maar de macht.
    Kijk naar de college’s die ze vormen met CDA,VVD.
    En paars ben ik nog niet vergeten.
    GroenLinks vervreemd hoe langer hoe meer van de werkelijkheid en krijgt zelfs “eigenaardige” rechtse trekjes
    Op punten samenwerken; OK. Alliantie: Nee.
    SP een eigen koers en op lange termijn( korte termijnsdenken gaat ons land aan kapot) zelfs het Socialistisch alternatief.
    En hé “zeteldenkers”; kiezen om gekozen te worden, krijg je voor je kiezen!

    Reactie door devis — maandag 15 maart 2004 @ 22.17 uur

  10. ,,wat raar,,

    Reactie door henk — maandag 15 maart 2004 @ 22.23 uur

  11. Nou ja, alleen de vraag al! Ik snap de vraag en ik zal er eens goed over nadenken, voor zover er nieuwe gedachten uit dat denken voortkomen zal ik dat u laten weten. Nee ik ben daar tegen omdat de SP een zelfstandige partij is die niet op standpunten mag inbinden om maar in de regering te komen of om er sterker uit te komen. De kracht van deze partij zit hem ook in de onafhankelijkheid en de morale plicht bij de standpunten te blijven ook als dat voorlopig nog lang oppositie betekent. Nu al het gedoe (delen van VDD samen met PVDA, D66 opheffen?) er al is vind ik dit uiterst onverstandig. PVDA en GL blijven mijn aardsrivalen ookal hebben we raakvlakken. Je kan meer samenwerken, maar in een gezamelijke oppositie zoals u nu voorstelt zie ik niks.

    Als Gl en PVDA niet voldoende herkenbaar zijn moeten zij dat zelf oplossen en dit moet dus een probleem blijven van deze partijen. Over de algehele tendens merk ik op dat voor de SP de verdediging de beste aanval is, dit kabinet zal mogelijk uit zichzelf ten onder gaan zonder dat er een stevige oppositie nodig is. :P Onderhandelen moet je pas na de verkiezingen doen, niet op dit moment en daarmee een deel van je standpunten uit-onderhandelen. Niks samenwerken! :evil: Je moet mensen niet forceren op jouw partij te stemmen, dat moeten ze zelf uitmaken. Ja kan een website bouwen over ‘de drie in de oppositie’ om de raakvlakken te benadrukken en verschillen met de regering inzichtelijk te maken. Het is namelijk wel de vraag of het geloofwaardig kan zonder dat deze alliantie en hiermee het voortbestaan van de krachtige SP in het geding komt omdat de PVDA ongetwijfeld blijft lonken naar het CDA.

    PVDA heeft al een bepaalde geschiedenis en ik wil niet met die gasten geasocieerd worden. PVDA moet zich eerst uitspreken voor een linkse coalitie (je hebt het daar al vaak over gehad) voordat er van samenwerking sprake kan zijn. Met rechts gaan wij niet samenwerken en dus moet er eerst nog het nodige gebeuren en tot die tijd acht ik samenwerking uitgesloten en zelfs zeer onhandig. Zeteltjesgeilheid past ook niet bij de SP en daarmee kan de SP zijn identiteit verliezen, juist op het moment dat er gevraagd wordt om duidelijke politiek.

    Reactie door Mar — maandag 15 maart 2004 @ 22.31 uur

  12. devis,
    ik bedoel hier niet mee dat men die of die moet samengaan,
    alleen dat de geschiedenis zich herhaald, door dat er weer partijen komen die weer voor bepaalde klassen in de samenleving opkomen, wat de gevestigde orde vergeten is.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 15 maart 2004 @ 22.37 uur

  13. Als lid van GL kan ik alleen maar zeggen dat het zeker interessant is om eens te onderzoeken wat de overeenkomsten en verschillen zijn. Samenwerking zou volgens mij op velerlei fronten wel mogelijk zijn. Ik denk dat de PvdA te ver staat van de andere 2 linkse partijen.

    Reactie door gerbie — maandag 15 maart 2004 @ 22.40 uur

  14. Vraagje: Zou zo’n alliantie, die zich presenteert als alternatief voor de kabinetten van na de WO II waar altijd het CDA, de VVD of beide inzaten, een wervend perspectief kunnen vormen voor progressieve mensen?

    Reactie door Jan Marijnissen — maandag 15 maart 2004 @ 22.48 uur

  15. Alie Dekker,
    Integer/vastberaden/rechtvaardig/toekomstvisie/eerlijkere verdeling in de wereld.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 15 maart 2004 @ 22.49 uur

  16. Tja, links is al jaren meer verdeeld dan rechts. Dat is IMHO de reden dat de VVD en het CDA het merendeel van de vorige eeuw aan de macht zijn geweest.

    Reactie door Stephan Wijering — maandag 15 maart 2004 @ 22.54 uur

  17. Als je je gaat presenteren als “alternatief voor” krijg ik daar weer zo’n “stem tegen” gevoel bij. Dat is niet de kracht van de SP. Werven op basis van je eigen integriteit en intenties is prima.

    Reactie door Alie Dekker — maandag 15 maart 2004 @ 22.55 uur

  18. Als ik in de politiek iets geleerd heb, is het dat je nooit als kleinste partner moet deelnemen aan een coalitie. Je wordt gegarandeerd genaaid. Als je wilt regeren moet je dat doen uit een positie van kracht en niet van zwakte. Blijf dus buiten zo’n coalitie tot je zelf de grootste bent. Daarom is het heus wel mogelijk om met andere partijen samen te werken wanneer zich de gelegenheid voordoet. Dat is alleen maar realistisch.

    Reactie door f.baron — maandag 15 maart 2004 @ 22.55 uur

  19. @f.baron. Worden we de volgende keer de grootste? Iig niet de kleinste, toch?

    Reactie door Jan Marijnissen — maandag 15 maart 2004 @ 22.57 uur

  20. We worden de grootste.

    Reactie door f.baron — maandag 15 maart 2004 @ 23.02 uur

  21. Wie een volwaardig man(partij) wil zijn , moet beslist niet conformistisch zijn. Uiteindlijk is niets heilig, behalve de integriteit van je eigen geest(partijprogram)
    Ralph Waldo Emerson

    Reactie door Alie Dekker — maandag 15 maart 2004 @ 23.05 uur

  22. Laten we vooral onze eigen koers varen en strijdbaar doorgaan. Als op een moment duidelijk wordt dat de meerderheid van de bevolking bereid is die strijd te ondersteunen, dan kan er gezocht worden naar samenwerking of kunnen wij voorstellen in die richting doen. Nu moeten we uitdragen dat wij de grootste verdedigers van de democratie zijn.
    Laten we op voorhand geen concessies doen.

    Reactie door annette — maandag 15 maart 2004 @ 23.10 uur

  23. Nee, niet vergeten dat PVDA een middenpartij is die vanuit die positie niet geloofwaardig het rechtse kabinet kan aanvallen. Waar ik bang voor ben is dat onze alliantie aan ruzie ten onder gaat en door onderlinge meningsverschillen onherkenbaar wordt. Ik wil wel samenwerking, je (@Jan, 17) moet me eerst overtuigen van de raakvlakken. PVDA heeft toch in Paars gezeten! Het is geen gek idee, je hebt daar een overtuigend punt. PVDA heeft met de vijand gehuld en moet zich nadrukkelijk uitspreken voor linkse samenwerking. Jan kan dit goed van de grond trekken en ik verwacht eerlijk gezegd grote winst. Blijf het echter oneens omdat het plan gewoon niet lijkt te werken en Jan moet mij overtuigen van de noodzaak. Over progressief, je weet dat Bos ooit verantwoordelijk is geweest voor het innen van alle belastingen. Het is vreemd om Wijn het kwalijk te nemen dat hij vrijstaten heeft laten onstaat terwijl Bos hier ook verantwoordelijk voor is geweest. Inclusief alle problemen met integratie.

    Ik ben het met je eens onder die voorwaarde dat je mij van de haalbaarheid moet overtuigen.

    Reactie door Mar — maandag 15 maart 2004 @ 23.12 uur

  24. ik net nova gekeken met haarry en bert koenders , waarbij weer opvalt dat de p.v.d.a. woordvoerder .meer gespreks tijd krijgt dan harry en de gebruikelijke p.v.d.a politiek verwoord van we passen ons aan de situatie ,maar geen structurele oplossing, ik vind het nog steeds ,,raar,, niet doen dus.

    Reactie door henk — maandag 15 maart 2004 @ 23.12 uur

  25. Ik zou maar even wachten met die alliantie met de PvdA. Groen Links ligt veel meer in de SP-lijn. Kijk eerst maar eens hoeveel zetels SP en GL samen weten te halen. Op dit moment lokt de SP zondermeer ook ex-PvdA stemmers aan, en dat zou met een alliantie weleens minder kunnen worden. Nee, om de tafel met de PvdA kan altijd nog – ná de verkiezingen.

    In ieder geval weer vertrouwen gekregen na de klinkende overwinning van de Spaanse socialisten. Veel mensen zijn waarschijnlijk ook daar het holle gebral, het aflikken van Bush en de hautaine leugens van rechts meer dan zat.

    Reactie door Olav ten Broek — maandag 15 maart 2004 @ 23.31 uur

  26. Altijd en eeuwig het eigen gelijk vieren, kan heel prettig zijn. En het zou heel makkelijk zijn voor de SP om de handen schoon te houden en de macht expres te ontwijken. Maar dan duik je weg voor je verantwoordelijkheden.

    Ik denk dat Nederland langzaam rijp gemaakt moet worden voor het idee dat er echt een alternatief is voor kabinetten met CDA en VVD. En dan zul je toch echt moeten gaan kijken naar een concreet programma waarmee je op hoofdlijnen een alternatief kunt bieden, gebaseerd op spreiding van macht, kennis en middelen.

    Het zou toch idioot zijn als er een Kamermeerheid is van PvdA, SP en GL, maar we het regeren automatisch overlaten aan rechts? Er zijn meer smaken dan Rechts of Rechts Light.

    Ik begrijp dat mensen er huiverig voor zijn om de SP compromissen te laten sluiten en vuile handen te laten maken, maar Nederland zou enorm gebaat zijn bij een meer linkse regering. Aan dat besef moet uiteindelijk ook het belang van de SP onderschikt zijn. Bovendien heb ik er alle vertrouwen in dat een SP aan het roer van veel meer mensen het vertrouwen zou winnen, dan verliezen.

    Reactie door Barry — maandag 15 maart 2004 @ 23.59 uur

  27. Dit voorstel was uitstekend geweest als het niet van de sp was gekomen maar van de pvda. Ik stem alleen vóór op voorwaarde dat de presidentskanidaat van de alliantie ongeacht de de verkiezingsuitslag Jan Marijnissen is.

    Reactie door PsiesDrom — dinsdag 16 maart 2004 @ 0.10 uur

  28. @ PsiesDrom
    jij bouwt de stelling uit! :-)
    Het is not-done om op voorhand te gaan slijmen.
    Op eigen kracht zetels halen en dAn samenwerken.

    @ f.baron
    De kleinste partij kan het grOOtste breekpunt voor een coalitie zijn.

    Voor nu lijkt de PvdA de grootste, de SP zal deze echter in halen op termijn.
    Op voorhand je onder de PvdA stellen (daar komt het getalsmatig op neer) is een vervroegde afbraak van de SP.

    Meeregeren!? Natuurlijk! Ik haal semi-rechtsen al jaren over SP te stemmen om ons eens aan de macht te zien, wat we er van bakken!
    Maar op voorhand lijstverbindingen, dat is slijmen en ‘machtspositie versterken’ en die verzwak je er juist mee nu steeds meer mensen SP zullen gaan stemmen.

    Zeg dat je de 2 partijen wardeert, samenwerkt, maar niet op voorhand gaat lopen Frankensteinen, eerst de leden, dan de kiezers, dan een coalitie.

    Reactie door barend — dinsdag 16 maart 2004 @ 0.47 uur

  29. Ik vind deze vraag veel te vroeg komen.
    Natuurlijk willen we een alternatief voor de, sinds de WO II regerende, VVD en CDA coalities. Maar ik denk dat het verstandig is eerst eens te kijken hoe de ideologie van de PvdA zich ontwikkelt de komende tijd. Dat kan nog alle kanten op. De vraag ‘Wat wil Bos’ stellen we, en Jan met ons, niet voor niets!

    Mocht het zo zijn dat de PvdA voor ‘links’ kiest, wat nog nog maar de vraag is, dan vind ik een alternatief op hoofdlijnen wel zo duidelijk voor de kiezers. Of dat kan moeten we over anderhalf jaar nog maar eens bekijken!

    Reactie door Renske Leijten — dinsdag 16 maart 2004 @ 1.10 uur

  30. Beste SP-ers,

    Bij het woord alliantie moet ik gelijk aan KLM denken. Ik denk dat een alliantie inderdaad progressieve mensen kan aantrekken, maar dit gaat ten koste van de idealen die de SP heeft, omdat onherroepelijk alle spotlights op Wouter Bos worden gericht. LAAT WOUTER BOS ZICH MAAR EERST VOOR HEEL NEDERLAND UITSPREKEN VOOR EEN LINKS KABINET. Vervolgens kun je samen eraan werken dat dit kabinet er komt. Niet middels een alliantie, maar misschien kunnen jullie samen een alternatief kabinetsplan maken of een TV-spotje (luchtballonnetjes). Voor de emancipatie voor vrouwen in de politiek is er ook een reclamecampagne geweest met mensen van verschillende partijen en waarom niet voor een progressief links kabinet. Een alliantie met PvdA lijkt mij link(s)e soep.

    Reactie door Storm — dinsdag 16 maart 2004 @ 1.10 uur

  31. Ik had er al met je over Jan. De SP komt in de positie dat ze in het centrum van de macht komt. Dat houd ook in dat er compromissen gesloeten moeten worden. Ik zou een linkse alliantie toejuigen Want@Therry, wat hebben we nu dan??????? Inderdaad heeft de PvdA nog zwabberbenen. Maar SP en GL moet hun er bij kunnen halen. Ik ben dus dik voor!!!!

    Reactie door Roberto Mazzisso — dinsdag 16 maart 2004 @ 5.49 uur

  32. Een alliantie op voorhand gaat volgens mij wel erg ver. Natuurlijk moet er samengewerkt worden, als de verkiezingsuitslag er naar is. De mogelijkheid moet je natuurlijk open houden. Het is volgens mij wel goed (ook PvdA en GL) om uit te spreken dat je gaat voor een links alternatief.

    Hoewel je bij de PvdA het meeste tegenstand zou verwachten heb ik meer problemen met GL, vooral Halsema laat geen moment onbenut om de SP te bekritiseren. Daarbij heeft de SP in het recente verleden al enige malen een lijstverbinding met GL gehad, welke GL nu voor de Europese verkiezingen heeft “opgezegd” om het alvast met PvdA te proberen.

    Reactie door Ad — dinsdag 16 maart 2004 @ 8.43 uur

  33. Een strategische alliantie, is dat al een keer eerder in de vaderlandse geschiedenis voorgekomen? Ik zie nog niet zo de voordelen ervan in. Ga je dan ook samen de zetels weer verdelen of ga je gezamenlijk regeren?
    Ik denk dat de 3 linkse partijen moeten oppassen voor culturele problemen. Veel fusies in het bedrijfsleven slagen niet doordat de partijen verschillend van karakter zijn. In dit geval vind ik dat een erg reeel gevaar, Groen links is toch een academische en communistische partij voor de academici die weinig actie ondernemen en de PVDA was jarenlang de vleesgeworden arrogantie onder Melkert en is nu de weg kwijt. De SP is activistisch, doegericht voor hoger en lager opgeleid en heeft echt oog voor de man met de kleine beurs. Kortom 3 totaal verschillende achtergronden.
    Nog maar eens goed over nadenken, Jan en consorten.

    Reactie door Opheffer — dinsdag 16 maart 2004 @ 8.50 uur

  34. Een strategische alliantie op hoofdlijnen met de PvdA en GroenLinks is de enige mogelijkheid voor de SP en GroenLinks om (ooit) tot regeringsdeelname te komen. En voor de PvdA de enige mogelijkheid om voor het eerst een echt progressief beleid te voeren.

    Ik ben vóór!

    Reactie door Cas — dinsdag 16 maart 2004 @ 9.31 uur

  35. Om een linkse regering te realiseren is dit de enige optie op dit moment volgens mij. Maar ik vraag mij af hoe lang de SP dan nog aan zijn standpunten kan blijven vasthouden.

    Als de SP dit besluit te doen, zal heel duidelijk gekozen moeten worden voor een anti-liberaal beleid; terugdraaien van de privatiseringen, meer macht bij de overheid, maar ook een aanpassing van het belastingsysteem (de sterkste schouders de zwaarste lasten etc.) Kan GL en de PvdA zich hieraan conformeren en daarmee samen met de SP het lang regeren, dan heeft de SP zijn grootste winst ooit behaald volgens mij. Ik geloof ik sterk dat Nederland dan richting een ‘glorieuze tijd’ kan gaan.

    Vooralsnog liggen de verkiezingen nog ver weg, en is het verstandiger voor de SP om de reeds gekozen weg voort te zetten. Blijven doen wat jullie nu doen (want jullie doen het goed), het volk van Nederland gaat steeds meer luisteren naar de SP de laatste tijd! En dan volgen GL en de PvdA snel genoeg..

    Reactie door Joris — dinsdag 16 maart 2004 @ 10.05 uur

  36. Als de grote lijnen betekenen dat wat de SP wil tengoede komt ben ik voor.
    Als we hiermee onze idealen verkwanzelen ben ik tegen.
    Simpeler kan niet.

    Reactie door leen.verduijn — dinsdag 16 maart 2004 @ 10.11 uur

  37. Slecht plan, na de verkiezingen voor het Europees Parlement staan eerst de gemeenteraadsverkiezingen 2006 op de agenda. Lekker bericht voor de vele gemeentes waar de SP afdelingen nog steeds fanatiek oppositie voeren tegen colleges met PvdA inbreng.

    Reactie door Miguel Sloendregt — dinsdag 16 maart 2004 @ 11.08 uur

  38. Met de velen die voorbehouden hebben over een “strategische alliantie” met de PvdA en GL ben ik het eens (m.n., zoals vaker, mijn voornaamgenoot Ten Broek (28)). Als het getalsmatig kan is een progressieve coalitie natuurlijk een optie. Maar een absolute voorwaarde is, dat de PvdA eindelijk eens duidelijk kleur bekent en voor zo’n coalitie kiest. Verder mag de SP geen zwaarwegende politieke punten prijsgeven. Er is geen enkele reden om vóór de Tweede Kamerverkiezingen al concessies te doen, integendeel. Na de verkiezingen kunnen de mogelijkheden van een coalitie zorgvuldig worden bekeken (als de PvdA dan als grootste het voortouw kan nemen), en kan erover worden onderhandeld. Maar voor de SP blijft gelden: kwaliteit gaat vóór kwantiteit!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 16 maart 2004 @ 13.44 uur

  39. Ik wil hiermee niets afdoen aan mijn eerste reactie.
    Maar, als na de verkiezingen de SP zich in net zo’n positie kan brengen in een linkse coalitie, als nu de VVD al met 2 jaar paars en 2 maal Balkenende heeft verworven. Het nagenoeg complete VVD gedachtengoed wordt gerealiseerd. Dan is dit wellicht een goede optie. Dus het SP gedachtengoed, ongeacht of de SP de grootste is, wordt gerealiseerd.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 16 maart 2004 @ 16.11 uur

  40. JA,JA, JA. DOEN. Eindelijk de mens weer terug in het centrum van de macht. Laat de kans niet lopen. Weg met de boekhouders.

    Reactie door Hans Meyers — dinsdag 16 maart 2004 @ 16.12 uur

  41. Moeilijke vraag Jan, maar ik denk toch beter van niet. Mischien moet je het proberen te houden op een soort voorstel voor een linkse coalitie met de PvdA of de SP als grootste partij. (Ik mag toch dromen niet ;) )

    Nu je kruit al verschieten door al concessies te doen zal de SP verzwakken. Nog een kabinet met CDA of VVD zou in ieder geval rampzalig zijn voor Nederland….

    Krijg steeds meer het gevoel dat we Nederland moeten `redden’ want ze zijn een eeuw opbouwwerk met een paar slordige pennestreken aan het afbreken.

    En als die energie markt `geliberaliseerd’ is en de energie firma’s opgekocht zijn door grote buitenlandse bedrijven : kan het dan ooit nog wel weer teruggedraaid worden?

    Reactie door Reinoud — dinsdag 16 maart 2004 @ 16.26 uur

  42. Hij prikkelt zo hard, het doet gewoon pijn…

    Reactie door Therry — dinsdag 16 maart 2004 @ 16.55 uur

  43. Prikkelend?
    Jan Marijnissen heeft op zijn weblog een prikkelende stelling neergezet:
    “De SP moet richting de verkiezingen streven naar een strategische alliantie op hoofdlijnen met de PvdA en GroenLinks.”
    Op 6 maart bepleitte ik hier eigenlijk hetze…

    Trackback door Weblog Theo Cornelissen — dinsdag 16 maart 2004 @ 17.20 uur

  44. Ik lees de verschillende bijdragen en denk dan bij mezelf: wat willen we? Rechts de kans laten behouden om afbraakbeleid te voeren of eindelijk, eindelijk eens écht linksaf? En hoewel we natuurlijk de PvdA nog wel het een en ander hebben bij te brengen (-;!, wil ik graag naar de toekomst krijgen, want dáár gaat het om. De PvdA heeft landelijk tabak van dit kabinet, maar ik merk op provinciaal niveau dat ze ook uitgekeken raken/zijn op het CDA en de VVD. De liefde is over…een nieuwe, meer passende liefde lonkt…het ziet er meer dan ooit naar uit dat we na de komende verkiezingen geheel links kunnen, op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau. Voor al die sceptici onder u die met een scheef oog naar de PvdA als grootste partij kijken. Ja, ze zullen nog wel even de grootste blijven, maar nooit een absolute meerderheid krijgen. Ze hebben altijd anderen nodig om de meerderheid te halen en wij zullen als tweede linkse partij van Nederland er zeker toe doen en onze eisen kunnen stellen, onze stempel kunnen drukken op een links college of kabinet, maar natuurlijk: ook compromissen moeten sluiten, dat hoort er nu eenmaal bij. Het wordt daarnaast tijd dat we imago van alleen maar oppositie willen/kunnen voeren van ons werpen en op alle niveaus waar dat kan ‘ja’ durven zeggen tegen bestuurlijke verantwoordelijkheid. Ik zou bijna zeggen, het doel heiligt de middelen en…we zijn er zélf bij…

    Reactie door Hanny — dinsdag 16 maart 2004 @ 19.15 uur

  45. Hanny,
    Ja zeker compromissen. Alleen gelijksoortige compromissen als de VVD al tijdens 4 kabinetten kan sluiten met de andere regerings partners. Alles wat voor ons echt telt wordt beleid.

    Als het zo niet gaat, dan is oppositie echt beter.
    Het bestaans recht van de SP valt weg bij zo’n alliantie of coalitie, omdat voor steeds wisselende delen van de huidige achterban, de SP door te inschikkelijk te zijn de geloofwaardigeheid gaat verliezen.

    Dan moet links Nederland opnieuw op zoek naar een thuis.
    En oppositie voeren bij een zogenaamd “progressief” kabinet, overigens een rot woord dat ook de lading nog niet dekt, zal ook meer praktisch succes opleveren, omdat ik eerst maar eens aanneem, dat er in zo’n kabinet wellicht toch mensen zullen zitten die zich bij een voornemen tot sociaal onrecht net iets eerder zullen schamen dan de rommel die er nu zit. Ik voorzie dat de SP ideëen wel eens beter tot realisatie zouden kunnen komen dan bij een alliantie met de andere “progressieve” parijen.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 16 maart 2004 @ 20.30 uur

  46. Nooooooo! Kijk, als er nu op principiële punten een akkoord te sluiten was, o.k. Maar de PvdA heeft geen principes, behalve electoraal gewin. Dat is logisch, want daar zijn ze immers zo’n grote (grijze gehaktbal) partij mee geworden. De SP staat juist zo sterk omdat zij een principiële positie heeft. Dat betekent niet dat je het coute que coute met ze oneens moet zijn (als zij een goed standpunt innemen, kan je dat best steunen). Maar ik zou niet willen dat de SP zijn principes verloochend omdat anders de PvdA ze te radicaal vind ofzo.

    Om nog maar te zwijgen van de electorale kansen die je een nieuwe partij ter linkerzijde geeft, als je een ruk naar rechts maakt ;).

    Reactie door Nienke — dinsdag 16 maart 2004 @ 20.39 uur

  47. Als trouwe SP_stemster zou ik natuurlijk graag zien dat de SP als grootste partij uit de verkiezingen zou komen, maar we moeten wel realistisch blijven. Al zijn de peilingen altijd superpositief voor de verkiezingen, toch krabbelen een aantal mensen blijkbaar terug op het moment dat ze in het kieshokje staan of gaan ze helemaal niet stemmen. Dus als SP eens wil regeren, zou het niet kwaad kunnen om een alliantie te vormen met Groen links. Hierbij moet uiteraard wel het eigen karakter van SP behouden blijven.

    Helaas, de PVDA is momenteel geen juiste partner. Deze blijkt heel onbetrouwbaar te zijn. Vandaag zijn ze ergens tegen en morgen weer voor. Alles om de kiezers maar weer terug te winnen, sinds Dhr. Melkert zijn sporen heeft nagelaten.

    Wellicht kan de alliantie ook voor een groei voor Groen links zorgen en zijn de beide partijen dan samen al sterk genoeg om een flinke vinger in de pap te hebben. En dan zal de PVDA zich wel weer aanpassen…

    Door het feit dat de SP altijd geweldig oppositie heeft gevoerd (gelukkig), heeft de partij een negatieve uitstraling (de partij die overal tegenaan schopt). Ook dit zou een belangrijk aandachtspunt moeten zijn en zou serieus moeten worden opgepakt.

    Reactie door Helma — dinsdag 16 maart 2004 @ 21.32 uur

  48. @ Helma

    Het gevaar wat je dan wel loopt, is dat de SP en Groen Links een stuk moeilijker van mekaar te scheiden zijn voor de kiezer, wat de SP juist weer stemmen zou kunnen kosten.

    De SP moet niet regeringsverantwoordelijkheid mijden, maar al teveel politieke partijen zijn hun achtergrond vergeten voor stemmenwinst. En de SP moet vooral overal tegenaan blijven schoppen waar onrecht heerst. Waarom zitten ze anders in de Kamer?

    Reactie door Nienke — dinsdag 16 maart 2004 @ 22.08 uur

  49. @ Nienke

    Uiteraard moet de indentiteit van de SP behouden blijven, en de SP moet ook blijven schoppen tegen onrecht, maar onderschat niet de impact dat dit heeft op het beeld over de SP dat leeft in onze maatschappij. Een goed reclamebureau in de arm nemen om het imago om te zetten, misschien?

    Dat partijen moeilijk te onderscheiden zijn valt reuze mee. Dit is afhankelijk van wat de partij er zelf van maakt. Compromissen sluiten is noodzakelijk, doch zal strategisch gedaan moeten worden, dwz er zal van te voren een doel moeten worden gesteld en daarnaast grenzen tot waar gegaan kan worden om dit doel te bereiken.
    Het lijkt mij sterk, dat deze partij het ooit zover zal laten komen om hun achtergrond te vergeten. Het is juist de drijvende kracht achter de partij naar mijn bescheiden mening.

    Ik vind dus dat het een goede poging meer dan waard is.

    Reactie door Helma — dinsdag 16 maart 2004 @ 23.00 uur

  50. Liefde moet wederzijds zijn…….toch??

    Reactie door Gerard van sprundel — dinsdag 16 maart 2004 @ 23.25 uur

  51. Je heb ook verstands huwlijken die niets met liefde te maken heeft.

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 16 maart 2004 @ 23.29 uur

  52. Dus……..gebruik je verstand…….

    Reactie door Gerard van sprundel — dinsdag 16 maart 2004 @ 23.45 uur

  53. @Jan, wat vind je eigenlijk zelf? Deze vraag komt niet zomaar uit de lucht vallen lijkt me…

    Reactie door Hanny — woensdag 17 maart 2004 @ 9.07 uur

  54. Niet na 20 jaar ineens haast gaan krijgen aub.
    Nog even en de pvda stort (electoraal) in en de sp zal blijven groeien als zij zichzelf blijft.

    Reactie door barend — woensdag 17 maart 2004 @ 9.57 uur

  55. Cohen pleit voor één progressieve volkspartij
    AMSTERDAM – Burgemeester Cohen van Amsterdam (PvdA) pleit voor het samengaan van PvdA, GroenLinks en SP in een progressieve volkspartij. “Dat zou ik niet gek vinden”, zegt hij in een interview met Nieuwe Revu, dat woensdag is verschenen. “Er is al een vrij intensieve samenwerking tussen die partijen, dat vind ik goed, en eenwording kan de volgende stap zijn.”

    Reactie door Els — woensdag 17 maart 2004 @ 12.49 uur

  56. SPagaat?

    http://miguelsloendregt.web-log.nl/index.log?ID380756

    Reactie door Miguel Sloendregt — woensdag 17 maart 2004 @ 14.39 uur

  57. Even een knuppel in het hoenderhok gooien: Zijn politieke partijen nog wel van deze tijd?

    Zien we de afgelopen jaren niet een soort politieke ontzuiling? Wellicht heeft de politiek partij haar langste tijd gehad en moeten we iets nieuws bedenken?

    Voor inspiratie: RPP

    Reactie door Gideon — vrijdag 19 maart 2004 @ 7.59 uur

  58. beste jan marijnissen,

    In de gegeven omstandigheden (de parlementaire demokratie zoals we die nu kennen) is het geen slecht idee. Wellicht kunnen we zo de mensen, die in de peilingen zeggen op de SP te gaan stemmen, maar uiteindelijk toch ‘strategisch’ bijvoorbeeld op de PVDA stemmen bij de SP houden.

    Een andere mogelijkheid is om ‘af te spreken’ dat alle partijen aan een regering moeten deelnemen. Dus een coalitie van alle partijen, hoe verschillend ook. Om die manier kan iedereen echt op de partij stemmen, die hij inhoudelijk het meest bij zijn idealen vindt aansluiten. Men hoeft dan niet meer perse op een grote partij te stemmen, omdat men bang is dat zijn visie niet in de regering vertegenwoordigd wordt.

    Een probleem blijft dat sommige partijen sluwere onderhandelaars hebben dan andere.

    Diederik Mooij

    Reactie door diederik mooij — vrijdag 19 maart 2004 @ 21.32 uur

  59. het zou niet verkeerd zijn naar mijn mening om een links sociaal kabinet te hebben en als ik dan kijk dan is de coalitie sp / g.links / pvda geen verkeerd iets laat het pvda dan wat rechtser zijn het is een goed evenwicht stel je voor ze zaten allemaal op een lijn dan zou er geen nuance meer zijn en dat is ook linke boel hoor .
    en alles beter dan wat er nu zit toch ?

    Reactie door boes — zaterdag 20 maart 2004 @ 8.30 uur

  60. Uhm, nee natuurlijk niet, dan kun je net zo goed meteen 1 partij gaan vormen met de PVDA.

    Reactie door Witchy — zaterdag 20 maart 2004 @ 10.36 uur

  61. craps

    craps Of all religions, the Christian is without doubt the one which should inspire tolerance most, although up to now the Christians have been th

    Trackback door craps — vrijdag 29 april 2005 @ 22.58 uur