Rantissi is dood

Vanavond is de opvolger van Yassin als leider van de Hamas, Rantissi, in Gaza vermoord door Sharon, mét toetstemming van Bush.
Hij was daar immers deze week.

Zó gaat het nooit lukken.

Europa moet nu maar ‘ns laten zien of ze écht tot iets in staat is…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 18 april 2004 :: 1.06 uur

30 Comments

30 reacties

  1. Erg extreme ontwikkelingen. Gaan ze in Israel de Joodse tempel opnieuw bouwen?. Wat is er in godsnaam aan de hand?

    Reactie door alie dekker — zondag 18 april 2004 @ 1.21 uur

  2. *zucht*

    Reactie door ACJ — zondag 18 april 2004 @ 2.16 uur

  3. Wat Jan hier (en in tal van andere stukjes op dit weblog) zegt, komt neer op Why can’t we all just get along?
    Dat is een dagboektekst van een vijftienjarige, geen socialistische analyse. Morele verontwaardiging kost niks en levert ook niks op.

    Reactie door Hiram — zondag 18 april 2004 @ 9.43 uur

  4. Rantissi is de moeite van het vermelden niet waard. Het is een terrorist die de vernietiging van de joodse staat voorstaat. Iemand die dergelijke taal bezigt vraagt om ellende in een oorlogssituatie.

    Wordt het niet eens tijd dat de anti-joodse en anti-amerikaanse hetzes wat nuance gaan vertonen? Ik stel voor dat om te beginnen het onderscheid wordt gemaakt tussen Palestijnen die een oplossing voor het conflict willen en de Palestijnen die slechts uit zijn op het in stand houden van haat en verderf.

    Helaas moeten we constateren dat elke serieuze poging een daadkrachtige, oplossingsgerichte Palestijnse leider in stand te houden vanzelf in de terreur van alledag ondersneeuwt. De Palestijnen moeten ook zelf eens serieus met een oplossing aan de slag.

    Met groet.

    Reactie door E. Belfi — zondag 18 april 2004 @ 10.15 uur

  5. Er is in de loop der jaren zoveel gebeurt daar, zodat volgens mij niemand meer weet wie goed en slecht zijn.Ik herinner me het zo:Israel werd aangevallen, heeft dat eigelijk gewonnen en heeft nu dus nog steeds dat grondgebied.In die zin zou je zeggen dat israel goed is.Aan de andere kant staat dan de palestijnen die israel als bezetter zien, ook niet onterecht….
    Wat dus uiteindelijk resulteerde in wat we nu zien..?

    Wie het weet mag hetzeggen..

    Reactie door Lambert — zondag 18 april 2004 @ 11.47 uur

  6. @ R.Rook: een scherpe analyse op wat en welke stelling?

    Reactie door Sis — zondag 18 april 2004 @ 13.51 uur

  7. En JPB maar kontlikken…….JA, die van Bush !

    Reactie door Peter — zondag 18 april 2004 @ 14.53 uur

  8. @peter, je l… uit je nek!!!!!!

    Reactie door harry — zondag 18 april 2004 @ 16.28 uur

  9. de v.n. moet daar onmiddelijk ingrijpen .om rust in de tent te krijgen . en dan een oplossing zoeken zonder geweld . de nederlandse regering moet dit aan de orde brengen bij de v.n ze lopen toch zo graag voorop ?? dus jan peter naar de v.n. en vlug een beetje ,verder is het de politiek van bush (niet van alle amerikanen )die deze situatie verergerd.
    tenslotte als je onderdrukt word zoals de palastijnen is in mijn ogen alles geoorloofd om een betere toekomst voor je kinderen te bewerkstellen .

    Reactie door henk — zondag 18 april 2004 @ 17.21 uur

  10. De oplossing van het joods-palestijnse probleem zal nog lang duren. En na gisteren nóg langer.
    Die oplossing heb ik ook niet. Maar ik weet wel dat deze eindeloze spiraal van geweld – aanvallen en wraakacties tot in de zoveelste macht – die oplossing nóóit zal brengen. Alleen al daarom mag zo’n aanslag nooit officieel of officieus worden toegestaan of goedgekeurd.

    Reactie door Hansje — zondag 18 april 2004 @ 19.12 uur

  11. Nu de rest van dat Hamas zooitje nog..!!

    Reactie door peter — zondag 18 april 2004 @ 20.15 uur

  12. @Sis #11
    Antwoord: Stelling: “dat men kinderen nooit verantwoordelijk kan stellen voor het optreden van beide kanten (regeringen). De analyse die ik graag wil hebben, is hoe beide partijen zich hierin tot nu toe hebben gedragen en hoe dus de kinderslachtoffers zijn gevallen. (Heel simpel).

    Reactie door R.Rook — zondag 18 april 2004 @ 21.16 uur

  13. Helemaal eens met meneer Belfi.

    @ Belfi: ooit wel eens aan een carriere in de politiek gedacht?

    Reactie door cruler — zondag 18 april 2004 @ 23.50 uur

  14. Ik zie het liquideren van figuren als Rantissi (onbeschrijfelijk slechterikken) zeker niet als oplossing van het conflict, maar Israel moet toch wat doen. Zoals die Israelische regeringswoordvoerder zei: “We couldn’t bring him to justice, so we brought justice to him today”.

    Reactie door Joost — maandag 19 april 2004 @ 1.24 uur

  15. Sharon die de plegers van deze nieuwe liquidatie feliciteert met het bereikte ‘resultaat’: duidelijker kan Sharon zijn intenties voor de instandhouding van de situatie van geweld op geweld, van beide partijen, niet verwoorden. De routekaart voor vrede, wat tenminste nog voorzag in éen oplossing van het conflict, lijkt te zijn herschreven in een andere routekaart, die van nog meer geweld en nog meer ellende. Arafat en Qurei hadden al geen sterke controle meer over de gewapende Palestijnse groeperingen, maar als ze nog kunnen regeren dan is dat vanaf een regeringszetel waar de al bijna afgezaagde stoelpoten inmiddels van in elkaar zijn gezakt. Met de routekaart voor vrede leken de Palestijnen (en als het gaat om de vrede ook de Israeliërs) nog iets te winnen, maar de politiek van Sharon drijft nu een alleen maar grotere groep van Palestijnen in de armen van Hamas, omdat ze het geloof in de leidende rol van Arafat al hebben opgegeven en ze nu in een situatie zijn gebracht waarin ze niets meer te verliezen hebben. In een situatie waarin ze zich ook veel gemakkelijker aangetrokken voelen tot de radicale ideologie van Hamas als antwoord op de al even radicale ideologie die Sharon volgt: zo veel mogelijk land voor de Israeliërs en de Palestijnen zo veel mogelijk terugdrijven in het nu al sterk overbevolkte Gaza, niet zonder reden het enige stukje land dat Sharon wel bereid is om op te geven.

    Wat Europa betreft: het veroordelen van de aanslagen, zowel die van Israelische als Palestijnse zijde, is al verworden tot een ritueel waar niet zoveel kracht meer vanuit kan gaan. Het is eerder een uiting van zwakte geworden, van machteloosheid en een gebrek aan durf: tot fellere bewoordingen of (nog onwaarschijnlijker) dreiging met handelssancties) zal het nooit komen omdat Europa op dat gebied geen gemeenschappelijk beleid heeft (als dat al mogelijk zou zijn) en omdat er in de (internationale) politiek een ongeschreven wet is die zegt dat economische vrienden je belangrijkste partners zijn. Mede daardoor wordt elke inhoudelijke kritiek op de gevoerde politiek van een economische partner, of het nu die van China is of van Israel, door de regerende politieke partijen naar de achtergrond gedreven en prefereert men liever het ritueel van een veroordeling in formele termen.

    Sharon kan dus zijn gang blijven gaan met zijn anti-terreurpolitiek (waarvan de slachtoffers, ook op de lange termijn, niet alleen terroristen zijn): impliciet gesteund door de VS en indirect ook door de EU, omdat in het ritueel van de veroordeling een uiting van machteloosheid ligt besloten.

    Reactie door David Tompot — maandag 19 april 2004 @ 2.30 uur

  16. Ik veroordeel zowel de terroristische aanslagen van de Palestijnen als de terroristische aanslagen van Israel.

    Een muur bouwen en een volk onderdrukken lost ook al niet zoveel op. Het immer bemoeizuchtige Amerika doet nu niks, er zit immers geen olie?

    Reactie door IngeB — maandag 19 april 2004 @ 10.24 uur

  17. Balkenende is het schoothondje van Bush, dus dat die ooit in Amerika een normen en waarden preek gaat houden is een grote illusie. Bovendien heeft het hier al geen effect, laat staan in Amerika.
    Bush is gewoon met zijn eigen agenda bezig m.b.t. Irak en eigenlijk het hele Midden Oosten. De aanslag op Yassin werd door Amerika ook niet veroordeeld, deze aanslag evenmin. Volgens mij heeft Israel dus wel degelijk de steun van Bush om de top van Hamas te liquideren. Lekker ventje die Bush… *NOT*

    Reactie door Mirella — maandag 19 april 2004 @ 10.47 uur

  18. Israël en terrorisme
    Sharon is direkt verantwoordelijk voor de moord op ten minste 800 palestijnse vrouwen en kinderen in Beiroet in 1982.
    Een verbetering in de verhouding tussen Israël en Palestina is alleen door rechtvaardigheid mogelijk.
    Die rechtvaardigheid bestaat alleen als massamoordenaars zoals Sharon berecht worden en als palestijnen in een eigen staat kunnen wonen waarbij Israël zich terugtrekt uit de in 1967 bezette gebieden.
    De zelfmoordaanslagen van de palestijnen zijn het laatste verweer van een volk dat meer dan 50 jaar op zeer brutale wijze wordt geterroriseerd door een zich “beschaafd” noemende democratie.

    Reactie door boha — maandag 19 april 2004 @ 13.27 uur

  19. De dood van Hamas-leider leidt tot oplevenig van Intifadah

    Reactie door Moslim — maandag 19 april 2004 @ 15.29 uur

  20. Balkenenende ijverde in Rome voor een formulering van de EU-grondwet in de Joods-Christelijke traditie.
    Op het gevaar af voor anti-semitist te worden bestempeld en misschien wel Republikeins Amerikaanse Christenen te kwetsen:
    Bespaar me a.u.b. beide tradities, als humanist en atheïst heb ik daar geen behoefte aan, noch hoeft wat mij betreft gelijk welke levensbeschouwelijk item in die grondwet tot uiting te kome.
    En als een `joods-christelijke’ traditie betekent dat tegenstanders preventief moeten worden geruimd i.p.v. berecht,
    wordt het tijd dat Balkenende dat mag uitleggen voor het tribunaal in Den Haag.

    Reactie door h.achterhout — maandag 19 april 2004 @ 16.01 uur

  21. Met toestemming van Bush want die was daar deze week?!!!
    Wat is dat voor een redenering? Dus het geweld in Irak van deze week is met toestemming van de SP want die zijn daar deze week!

    Ik ben het niet eens met deze aanslag en ga er eigenlijk ook vanuit dat Bush het wist maar bovenstaande redenering is wel heel erg slap. Ruikt naar stemmingmakerij SP, schaam je! Doe het eerlijk of doe het niet.

    Reactie door Tinezz — dinsdag 20 april 2004 @ 0.16 uur

  22. Laten we ons gewoon in de belevingswereld van dit soort haaien verplaatsen om vervolgens eenvoudig te kunnen concluderen dat het Allah’s wil was.
    Bovendien was het zijn vurige wens als martelaar te sterven.
    You wannit? You gottit!

    Reactie door Ron — dinsdag 20 april 2004 @ 15.25 uur

  23. Ik vind het niet kunnen en iedereen die deze moord steunt is zelf ook een terrorist.

    Als Rantissi een terrorist was, dan had je hem moeten berechten. Nu je hem gedood hebt, lijkt het mij dat hij toch wel degelijk een vrijheidsstrijder was…

    Doden van elkaar is niet meer van deze tijd.

    Reactie door Farshad Bashir — dinsdag 20 april 2004 @ 21.10 uur

  24. @ Farshad Bashir

    Zo, dus jij vindt mij een terrorist. Je hebt wel lef, moet ik zeggen.

    Rantissi heeft zijn plannen en ideologie meer dan duidelijk gemaakt: vernietiging van de joodse staat. Vanuit Israelisch oogpunt bekeken lijkt deze preventieve actie meer dan logisch.

    Hamas kan geen gesprekspartner zijn en om te veronderstellen dat zij GEEN terroristische organisatie zijn, welnu… daarvoor moet je echt stekeblind of ziedend fanatiek zijn.

    Voorkomen is beter dan genezen, lijkt me. Er zijn al meer dan genoeg onschuldige burgers in de lucht geblazen door dat minne terroristenvolk.

    (Tja, de terroristenbestrijders terroristen noemen… ik vind het echt ongelooflijk)

    Met groet.

    Reactie door E. Belfi — woensdag 21 april 2004 @ 10.43 uur

  25. “Doden van elkaar is niet meer van deze tijd.”

    Klopt Farshad, ga dat nu vervolgens maar eens fijn uitleggen aan al die moslimfundamentalistische terroristen.

    @Enrico: wederom sla je de spijker loeihard op zijn kop. Respect!

    Reactie door cruler — woensdag 21 april 2004 @ 16.26 uur

  26. Het systeem van Hamas in Palestina werkt als een soort sociale dienst/draagvlak voor inkomen en gezondheid/verzekering enzovoorts. Haal in NL CWI en GAK weg en er springen vanzelf groepen in op de open markt van potentiele strijders die het anders ook niet meer zien zitten.
    Net als ik het niet goed vind wat Israel uitvreet met machtsvertoon en wapens, vind ik de zelfmoordacties vanuit Hamas ook niet goed, maar van beide kanten snap ik het wel.

    Maar ik vind dat of dat nu Europa of VN een fors standpunt in moet nemen om enerzijds Israel tot wapenstilstand te dwingen, maar aan de andere kant via Arafat en/of Hamas alsnog een serieus Palestina neer moet zetten.
    Het hele conflict is na 45 begonnen omdat er wel een Isrealische staat maar geen fatsoenlijke Palestijnse staat is neergezet. De VN heeft dat niet goed geregeld en moet dat alsnog doen en schijt hebben aan wat Amerika vind en dat oude nepschuldgevoel eens afleggen en voor mijn part een Eurasiatische coalitie neerzetten op beide landen tot beide landen even veel internationaal recht hebben, want wat we niet kunnen maken is steeds weer blijven toekijken en onze vingers niet willen branden, doen we dat namelijk niet, zul je zien dat er vanzelf door groeipotentieel en aantrekken van kapitaal naar china met de know-howe van rusland dadelijk een heel ander leger daar staat.

    Rob..

    Reactie door Rob.. — woensdag 21 april 2004 @ 23.54 uur

  27. @ E. Belfi

    Onzin! Als je moord, dan ben je een terrorist! En wie teroristen steunt is ook een terrorist.

    Ik ben met je eens dat voorkomen beter is dan genezen, maar tegenwoordig hebben we rechters. En Rantissi is in bezet gebied vermoord, je had hem dus net zo goed kunnen oppakken en berechten.

    Rantissi is een van de tientallen die dagelijks door Israïliers wordt vermoord. Rantissie was een terrorist, en had berecht moeten worden.
    Maar Sharon en al die andere kolonisten die meewerken voor de bezetting en schuldig zijn aan duizenden onschuldige palestijnse doden zijn ook terroristen. Ze moeten dus niet gebombardeerd worden zoals Israileers met terroristen doen, maar de beschaafde wereld moet ze berechten.

    Voorkomen is beter dan genezen, dus de palestijnse gebieden weer terug geven en je hebt geen oorlog meer.

    Wie de moord op Pim Fortuyn steunt, is een terrorist! En ook degenen die deze moord steunen zijn terroristen.

    Reactie door Farshad Bashir — vrijdag 23 april 2004 @ 0.37 uur

  28. @ Farshad

    Citaat: “Voorkomen is beter dan genezen, dus de palestijnse gebieden weer terug geven en je hebt geen oorlog meer”

    Dit vind ik nou een mooi voorbeeld van opportunistisch denken. Ik geloof er geen bal van. Ik ben groot voorstander van het terugfluiten van alle kolonisten; ze hebben weinig in de bezette gebieden te zoeken.

    Maar aan de andere kant zal het geweld m.i. niet ophouden met de teruggave van de bezette gebieden. Als ik me goed herinner heeft Israel dat al verschillende keren aangeboden, m.u.v. Oost-Jeruzalem. Israel zal nooit accepteren dat een staatgrens dwars door de stad Jeruzalem loopt.

    Als er ooit een serieuze Palestijn opstaat die niet door woede wordt verblind en een redelijke onderhandelingspoging wil doen, welnu, volgens mij zijn er dan best oplossingen te bedenken.

    Maar dan nog zal er een door de VN gecontroleerde veiligheidszone tussen Israel en Palestina moeten lopen.

    Voorlopig komen er van Palestijnse kant meer stenen en zelfmoordenaars dan oplossingsgerichte gesprekspartners. Het fanatisme dat tot nu toe door de Palestijnen wordt gebezigd maakt dat er van hun kant schijnbaar geen enkele vorm van compromis kan worden gedaan. Het is alles of niets.Tot nu toe is dat niets en mits de mentaliteit niet enigszins wordt aangepast, zal het land Palestina er nooit komen.

    Met groet.

    Reactie door E. Belfi — vrijdag 23 april 2004 @ 10.14 uur

  29. @ E. Belfi

    Ja, er is op dit moment een grote woede onder de Palestijnen. En je zult weinig Palestijnen vinden die vanuit hun hart met Israïleers eens zijn.

    Maar dat komt doordat Israïl een voedingbodem gecreerd heeft. Ik kan me nog van vorige maand herinneren dat een Palestijn vanuit een flat naar Israïl geschoten had, in de flat woonden 60 gezinnen, en als straf zette Israïl iedereen uit de flat en toen werd de flat met dynamiet opgeblazen. Stel je voor, het was jou huis, en wilde de cnflict op een vredig manier oplossen en je koos niet de kant van de radicalen, en je huis werd opgeblazen. Wat zou jou reactie zijn? En dit is maar een van de gebeurtenissen, en als iets te vaak gebeurt, dan is het geen nieuws en komt het ook niet meer op tv. Iedere dag wordt wel ergens een huis gesloopt…

    En ik wil jou erop wijzen dat Paletijnen geen verzet hadden geboden en ze hadden ook geen steun gekregen van andere Arabische landen als de heiligdom van de moslims niet in Jeruzelem was. Hét gaat dus om Jeruzelem en de heiligdom van de moslims. Na Mekka is Jeruzelem de heilige stad van moslims.

    Groetjes,

    Reactie door Farshad Bashir — vrijdag 23 april 2004 @ 10.55 uur

  30. Paid Surveys

    Paid Surveys

    Trackback door Paid Surveys — dinsdag 22 november 2005 @ 23.43 uur