Rumsfeld, wat doe je…?

Eerder heb ik niets willen schrijven over de schandalen die naar buiten zijn gekomen over het gedrag van Amerikaanse militairen in Irak. Iets te makkelijk.

Maar nu duidelijk wordt dat Rumsfeld, minister van Defensie, al vanaf het begin op de hoogte was – maanden geleden dus al – maar toch alles stil hield en zelfs de president niet inlichtte, vind ik dat die man niet langer te handhaven is.
Ons land moet in ieder geval weigeren nog langer met deze man zaken te doen.

So, I agree with the Democrats in Congress…Rumsfled has to step down.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 07 mei 2004 :: 0.18 uur

64 Comments

64 reacties

  1. Wie weet: mischien hebben Nederlandse soldaten zich ook schuldig gemaakt.

    Ik vind dat er kamervragen gesteld moeten worden over de rol van de Nederlandse soldaten aan Minister van Defensie.

    Reactie door de socialist — vrijdag 7 mei 2004 @ 0.31 uur

  2. Never vote again for a son of a Bush…

    Reactie door frances — vrijdag 7 mei 2004 @ 0.39 uur

  3. Ik denk dat er veel meer gebeurd dan alleen, dit incident. In de VS is het leger een uitvlucht uit de armoede voor mensen, de mensen zijn vaak laaggeschoold. Nieuwe militairen krijgen een grote portie patriotisme mee en ik ben bang dat de Irakese cultuur niet of nauwelijks in het opleidingspakket zit. Als je ziet hoe de sommige Amerikaanse militairen omgaan met de plaatselijke bevolking, zonder respect, met groot machtvertoon.
    Als ik een verkeerd beeld heb, dan hoor ik het wel.

    We zullen waarschijnlijk nooit weten wat er allemaal gebeurt, de media is aardig onder de Amerikaanse controle en interne rapporten zullen niet snel naar buiten worden gebracht. Het zal ook bij de Nederlanders gebeuren en andere Europese landen. Maar ik ben van mening dat als je jezelf een beschaafd land noemt, je ook keihard moet werken om te zorgen dat die incidenten niet voorkomen. Dat doet president George W Bush niet.

    Reactie door Bart - Oss — vrijdag 7 mei 2004 @ 1.01 uur

  4. wat zullen die irakezen blij zijn dat ze nu door amerikanen mishandelt worden ipv saddam!!!

    yankees go home!
    rodaron

    Reactie door ron — vrijdag 7 mei 2004 @ 1.08 uur

  5. Voor wie de realiteit nog steeds onder ogen durft te zien: de foto’s op WillemOltmans.com

    Reactie door Barry — vrijdag 7 mei 2004 @ 1.26 uur

  6. Ja leuk. Zoals altijd hulp opdringen bij de diverse organisatie’s. Nederland wil er toch zo graag bijhoren.
    Gaan we heel schoon oorlogje spelen. Houden we allemaal zeer nauwlettend in de gaten. Zodra je schiet of andere oorlogs handelingen pleegt; worden deze ter plaatse door de MP onderzocht. Bij enige twijfel wordt je gearresteerd en in de boeien naar Nederland gevlogen.
    Daar zal; de rechter tevens onderzoeken of er nog wat belastinggeld verkwist kan worden aan schadeloosheidstelling of anderszins. Zeg maar een soort Sebrenica syndroom. Je gaat om de mensen te helpen en wordt vervolgens jarenlang achtervolgt door onderzoeken en en schadevergoedingen.

    Reactie door Rick — vrijdag 7 mei 2004 @ 2.01 uur

  7. Dat Rumsfeld eruit geschopt moet worden, vind ik ook. Maar ik vind dat Bush ook meer moet doen. Hij komt wel erg makkelijk weg met zijn “excuses”. Als de Amerikanen nog enigzins geloofwaardig over willen komen (ALS dat nog ooit lukt), zal hij met toch wel een héél verassende wending aan deze dubieuze oorlog moeten komen.

    En hoe lang duurt het nog, voordat de VN nu eindelijk eens stappen onderneemt?

    Reactie door Helma — vrijdag 7 mei 2004 @ 7.20 uur

  8. Volgens mij zijn er stiekum een hoop mensen die erop kicken. Als je de mensen uit de sm wereld moet geloven zijn er behoorlijk wat machtshebbers ook vanuit het bedrijfsleven en leger die zich hier in kelders laten vastbinden en “het spel” spelen. Nu is dit niets vergeleken met een oorlogsgebied maar volgens mij is dit maar een topje van de ijsberg.

    Reactie door Ninka — vrijdag 7 mei 2004 @ 9.09 uur

  9. Natuurlijk is het schandalig wat er gebeurd is. Aan de andere kant is het goedkoop om nu ineens deze gebeurtenissen als excuus te gebruiken om de nederlandse troepen uit Irak terug te trekken. Ik denk dat juist de aanwezig van andere militairen, dan alleen de Britten en de Amerikanen, het Iraakse volk kan tonen dat er ook “beschaafde” westerlingen zijn.
    Bovendien kan Nederland juist door haar aanwezigheid in Irak, invloed uit oefenen op de sitautie ter plekke.

    Reactie door ricardo kamperveen — vrijdag 7 mei 2004 @ 9.21 uur

  10. Dit is een goed schandaal. Ik denk niet dat er in Iran, Syrie, Jordanie, Palestina, Saoudi Arabie, Yemen, Libie etc etc etc iemand in de problemen komt omdat er gemarteld wordt. Gelukkig is dit in de VS wel zo. Ondanks het feit dat het een schande is dat Amerikanen martelen ben ik blij dat het tenmnste een schande is. Ik denk niet dat Bush hierdoor erg in de problemen komt, maar dat kan wishful thinking zijn.

    Reactie door Daniel — vrijdag 7 mei 2004 @ 9.58 uur

  11. Deze feiten zou niemand mogen verbazen, die een beetje nadenkt. Het is eerder verrassend dat het nu pas allemaal naar buiten komt. Het gaat niet om enkele ontspoorden, zoals Bush c.s. proberen wijs te maken, maar het heeft een systematisch karakter. De CIA had kenbaar gemaakt dat de gevangenen “rijp” moesten worden gemaakt voor een vruchtbaar verhoor. Als dit niet in de publiciteit was gekomen, had de Amerikaanse regering natuurlijk gezwegen.
    Wat ik ergerlijk vind is dat relatief zo weinig ophef komt over de schandelijke rechtsverkrachting in Guantánamo Bay, waren honderden mensen, waaronder minderjarigen, al jarenlang zonder enige recht en in strijd met alle internationale rechtsbeginselen worden vastgehouden (“verdacht van terrorisme”, dus álles schijnt te mogen….). Tientallen hebben al gepoogd zelfmoord te plegen. Wie denkt nu dat daar niet dezelfde dingen plaatsvinden als in Irak? How stupid can we be…..

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 7 mei 2004 @ 9.59 uur

  12. P.S.: Het opstappen van Rumsfeld lost niets fundamenteel op, hoor, want het reactionaire zootje blijft aan de macht in de VS. En Bush heeft zich natuurlijk al vierkant achter deze figuur opgesteld!

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 7 mei 2004 @ 10.01 uur

  13. @ Ninka: Ik vind de vergelijking tussen mensen die aan SM doen (wat een sexuele beleving is waar beide partijen mee instemmen en een flinke dosis respect mee gepaard gaat) nogal scheef in vergelijking met deze martelgang die Amerikaanse soldaten teweeg hebben gebracht omdat ze denken dat het lollig zou zijn…

    En inderdaad, waarom laat Nederland zich in met dit soort types?
    Waar gaat het in vredesnaam naartoe met de wereld.
    En waar blijft de VN en de kamervragen…

    Reactie door Seska — vrijdag 7 mei 2004 @ 10.11 uur

  14. Eerst worden die soldaten gehersenspoeld “tegen” de Irakezen en als ze dan doordraaien blijkt ineens dat ze fout bezig zijn. Volgens mij snappen die soldaten daar helemaal niks van.
    Alle oorlogen laten dit soort excessen zien. Het zit in ieder mens en wordt door foute leiders en foute omstandigheden naar boven gehaald. Ook Nederlanders hebben zich hier weleens schuldig aan gemaakt in het verleden. Daar hoef je geen Amerikaan voor te zijn.
    En natuurlijk moet Nederland geen zaken meer willen doen met Rumsfeld. Maar Nederland had al helemaal niet aan deze oorlog mee moeten doen.
    Nederland zou zoveel moeten maar Nederland doet niks.
    Laat de politiek weten dat we weg moeten uit dat land. We hebben er niets te zoeken. D66 lijkt nu ook over de streep en met een beetje geluk kunnen onze soldaten straks gewoon terug naar huis.
    Maar daar zullen we het lef wel weer niet voor hebben.

    Reactie door Jeanette — vrijdag 7 mei 2004 @ 10.12 uur

  15. Beslist! En laat ‘em z’n vriendje Bush meenemen… die schijnt ook al een paar dagen op de hoogte te zijn geweest…

    Reactie door Gien — vrijdag 7 mei 2004 @ 11.24 uur

  16. Blijkbaar is het normaal heden ten daage, voor politici, om vanalles te verzwijgen. In Nederland hebben we over het algemeen het naieve besef dat dat hier niet zo is, maar ik heb mijn twijfels. Het hoort allemaal bij het tijdsbeeld en de moderne “normen en waarden”

    Reactie door Jorg — vrijdag 7 mei 2004 @ 11.38 uur

  17. @Seska
    Je hebt volkomen gelijk over die categorie met wederzijds goed vinden en respect. Helemaal mee eens. Maar het is een heel dun scheidslijntje. Maar ook niet volledig gepast misschien om daar hierover van gedachten te wisselen maar wilde het alleen even aanstippen dat machtverhoudingen, spel overheersing op allerlei niveau’s spelen en dat het een illusie is dat dit op zichzelf staat.

    Reactie door Ninka — vrijdag 7 mei 2004 @ 12.02 uur

  18. @barry,ik mag toch wel reageren op wat iemand schrijft of zie ik dat verkeerd??

    Reactie door Els — vrijdag 7 mei 2004 @ 13.05 uur

  19. Dit bewijst maar weer dat ‘de mens’ blijkbaar in weze slecht is, tegen alle hoop en illusies in. Macht corrumpeert. De moralistische USA is geen haar beter dan de door hen zo verguisde ‘terroristische staten’. De ‘As van het kwaad’ is een bedenksel van een tekstschrijver en geen realiteit. Voor een groot deel van de mensheid vormen Amerika en Europa ‘de As van het Kwaad’, door de goddeloosheid en de daarmee samenhangende immoraliteit en normeloosheid. ‘De Waarheid’ bestaat niet. Alles is afhankelijk van het perspectief van waaruit je het bekijkt.

    Reactie door Martine Rasing — vrijdag 7 mei 2004 @ 13.07 uur

  20. Dit reactieformulier is voor inhoudelijke commentaren op de berichten, niet voor de onderlinge tweegesprekken waarmee dit weblog continue vervuild wordt.

    Iemand als Els gebruikt deze weblog als chatroom en valt duizenden bezoekers lastig met haar nutteloze twistgesprekken. Ik denk niet dat ik de enige bent die graag ziet dat dit ophoudt. Dat je op elke scheet mag en kan reageren, betekent nog niet dat je dat ook moet doen…

    Reactie door Jan Vincent — vrijdag 7 mei 2004 @ 13.12 uur

  21. De gevolgen zijn veel verder gaand dan de meeste schrijvers hier kennelijk overzien. Nog niet zo lang geleden werd er op de SP logs een kleine discussie gevoerd over bloedwraak. Dat viel binnen het kader van de gezins problematiek. Maar wat hier gebeurd kan niet anders verwerkt worden, voorzover ik de betreffende cuntuur een beetje heb begrepen, dan met bloedwraak. Excuses van Bush komen dan ook niet aan. Dit stimuleert het terrorisme, Bushs’s soldaten zijn hier de veroorzakers van een beweging die de terroristen, die hij zegt te willen bestrijden, het gereedschap bieden om de haat tegen het westen aan te wakkeren.

    Want het probeem is dat de geschonden eer van deze mensen niet weg gewerkt kan worden door excuses van Bush, deze mensen hebben maar één oplossing en dat is doden van degenen die hen tot op het bot gekrenkt hebben. er zijn, voor zover ik weet in hun cultuur geen alternatieven zoals een onafhankelijke uitspraak van een rechter. Ook de families van deze mensen zullen zich even sterk tot op het bot gekrenkt voelen en dat is koren op de molens van diegenen die zich hun “Moslim broeders” noemen. Hier is veel meer kapot gemaakt dan dat het op het eerste gezicht lijkt, Bush’s soldaten en met hen ook de onze, wel of geen mensen rechten geschonden, hebben hiermee de aanzet gegeven tot verheviging van het “Moslim” terrorisme. De legitimiteit hiervoor wordt verkregen door te referen aan het disrespect wat het westen, hier duidelijk vertoond, voor Moslims heeft.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 7 mei 2004 @ 13.20 uur

  22. #25
    Mijn inhoudelijke reactie:
    Rumpsveld moet voor een oorlogstribunaal worden berecht als verantwoordelijke voor deze oorlogsmisdaden! Dus niet alleen maar aftreden en dan ook nog zeker 4 jaar op wachtgeld gezet worden ook…

    Verder is dit het weblog van Jan Marijnissen; Vincent. Jan grijpt in, zodra het een een ander hem tever zal gaan en ik heb daar vertrouwen in. Sla gewoon de stukjes van degenen over, die je niet wilt lezen. Het is mischien wel “vervuiling”, maar vooralsnog is dit een mening zoals zovele.

    Reactie door ReneR — vrijdag 7 mei 2004 @ 13.21 uur

  23. Vind het commentaar op Els volledig onterecht en zelfs belachelijk. In mijn ogen doet ze niets anders dan wat iedereen doet. Vind de opmerking van Barry en van Jan eerder volkomen uit het niets komen zonder enige aanleiding. Maar goed laat de eigenaar er maar een uitspraak overdoen en als die het ook vind dan heeft iedereen zich daar bij neer te leggen. Moet Els ermee op houden dan ben ik wel sollidair en hou er ook mee op.

    Reactie door Ninka — vrijdag 7 mei 2004 @ 13.25 uur

  24. We hebben net 4 en 5 mei gevierd. Hebben net met tranen in de ogen Anne Frank gezien, mensen horen vertellen hoe het was. Beelden van Sobibor…….

    Dit is niet anders.
    Dit is ontsporing van de menselijke geest en het menselijk handelen.

    En de Nederlandse regering voelde zich gebonden door afspraken binnen een (verouderd) bondgenootsschap en stuurde onze jongens om het Amerikaanse beleid te ondersteunen en tot uitvoer te brengen.

    “Wir haben es nicht gewusst”/ “We were not aware this was/is happening”……… wordt dat ook: “We hebben het niet geweten?”

    Kom nou!

    Als een van m’n kinderen omgaat met slechte vrienden dan is het heel gewoon dat te verbieden.
    Als mijn echtgenoot zaken doet tegen alles wat ik normaal en acceptabel vind, dan vliegt hij eruit.

    Ik vind dan ook dat we onze militaire relatie met Amerika maar eens moeten stopzetten.
    Of hebben we daarvoor NOG MEER nodig??

    De internationale gemeenschap heeft normen en waarden en wetten vervat in internationaal recht.
    Amerika weigerde niet voor niets het bestaansrecht van het Internationaal Gerechtshof te onderschrijven.

    Toch zou ik graag willen zien dat alle verantwoordelijken zich daar moesten verantwoorden. Niet alleen Rumsfeld, maar tevens Bush. Je bent als president toch eindverantwoordelijk.

    Ik snap al helemaal niet waarom onze regering niet in staat is de lessen van ’40 ‘- ’45′ actief uit te dragen door een actieve daad te stellen.
    Bondgenootschap verbreken. Soldaten uit de uniformen. Irak helpen kan ook zonder uniform.
    Maar maar eens een statement naar de wereld dat wij Nederlanders in staat zijn geheel zelf te denken.

    Reactie door Molly — vrijdag 7 mei 2004 @ 15.20 uur

  25. Dat heb je mooi gezegd, Molly. Ik ben het er helemaal mee eens!

    Reactie door Helma — vrijdag 7 mei 2004 @ 15.35 uur

  26. @Jan Vincent,dat geneuzel van jou wel??

    Reactie door Els — vrijdag 7 mei 2004 @ 16.02 uur

  27. @Jan Vincent,Ik zit alles eens te lezen wat jij schrijft,maar ik vind dat jij net zo bezig bent als de andere,dus verander de wereld en begin bij je zelf.

    Reactie door Anja — vrijdag 7 mei 2004 @ 16.26 uur

  28. De Amerikaanse minister van defensie Donald Rumsfeld heeft vrijdag de verantwoordelijkheid voor de mishandeling van gevangenen in Iraakse gevangenissen op zich genomen. In een speciale hoorzitting van de defensiecommissie van de Senaat verontschuldigde hij zich voor de misdragingen van Amerikaanse militairen. De slachtoffers stelde hij schadevergoeding in het vooruitzicht.(IS ALLES TE KOOP MET GELD??)

    De hoorzitting met Rumsfeld vormde de climax van een week waarin steeds meer foto’s werden gepubliceerd van mishandelingen van Irakezen in Amerikaanse hechtenis. Verschillende Democraten vinden dat Rumsfeld moet aftreden, maar president George Bush staat achter zijn minister.

    De zitting werd korte tijd verstoord door betogers die om het ontslag van Rumsfeld riepen.(ZOUDEN DIT SP-LEDEN GEWEEST ZIJN??)

    Reactie door Els — vrijdag 7 mei 2004 @ 20.04 uur

  29. Els,
    insinuaties ben je goed in,denk je nu echt dat de SP invloed in Amerika heeft.
    Als je alleen maar wil katten ga dan naar je rechtse favorieten, en maakt geen misbruik van de linkse gast vrijheid.
    Ik ben ook geen SP lid .

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 7 mei 2004 @ 22.55 uur

  30. @Folkert de Lepper,grapjes mogen hier ook al niet en waar haal jij het vandaan dat ik rechtse favorieten heb.

    Reactie door Els — vrijdag 7 mei 2004 @ 23.01 uur

  31. Dat is mij wel duidelijk.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 7 mei 2004 @ 23.06 uur

  32. @Folkert de Lepper,dan weet jij meer als ik,maarja weer wat geleerd vanavond!

    Reactie door Els — vrijdag 7 mei 2004 @ 23.10 uur

  33. Dan is het toch voor niets geweest.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 7 mei 2004 @ 23.11 uur

  34. @Folkert de Lepper,weet je eigenlijk wel wat je schrijft?

    Reactie door Els — vrijdag 7 mei 2004 @ 23.13 uur

  35. Dan is het toch voor niets geweest.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 7 mei 2004 @ 23.14 uur

  36. Sorry dan is het toch niet voor niets geweest

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 7 mei 2004 @ 23.15 uur

  37. @Folkert de Lepper,neem een borrel en een prettig weekend,want daar ben je wel aan toe na al die onzin die je hier neerzet op deze gast vrije site.

    Reactie door Els — vrijdag 7 mei 2004 @ 23.17 uur

  38. Neem jij er twee en je eigen onzin mee, en nu stop ik er mee.
    Want zo als van avond al is opgemerkt chatten hoort hier niet thuis.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 7 mei 2004 @ 23.21 uur

  39. Ik snap het niet zo goed; vorig jaar augustus waren er al geruchten over vernederingen en mishandelingen van Irakezen door Britse en Amerikaanse soldaten in Irak. Het Rode Kruis scheen ook al veel langer op de hoogte te zijn, zowel Republikeinen als Democraten in de VS wisten al maandenlang wat er gaande was. Waarom het zo lang verzwijgen?

    Reactie door frances — zaterdag 8 mei 2004 @ 1.11 uur

  40. Hmm,

    Rumsfeld biedt een schadevegoeding aan de gedupeerden.
    Lijkt me een aardig systeem!
    Sorry dat ik u even in elkaar timmer maar dat had ik even nodig hier heeft u 50 € dan is het weer opgelost.
    Meteen de rechtbanken ontlast ook :)

    Reactie door marc — zaterdag 8 mei 2004 @ 10.49 uur

  41. Deze smeerlapperij zal er toe leiden dat Rumsfeld, Bush & consorten de media alleen maar meer gaan controleren in de toekomst. De Republikeinse belangen zullen vertaald worden in censuur, zoals we nu al zien bij de film van Michael Moore en
    de pressie op Amerikaanse tv-stations om geen ant-bush spotjes
    uit te zenden.

    Reactie door H.Achterhout — zaterdag 8 mei 2004 @ 13.29 uur

  42. En dan nog zijn er Amerikanen die roepen: Onze soldaten worden ook door Irakezen mishandeld, geldt het verdrag van Geneve alleen voor ons? tsssssssss. Ik begin me steeds meer af te vragen of de bepaling volksaard wel voor Amerikanen toepasbaar is: Dom, achterlijk en STUUUUPID!

    Reactie door Ilse — zaterdag 8 mei 2004 @ 17.24 uur

  43. Moet de Amerikaanse ambassadeur niet op het matje worden geroepen? Niet dat het helpt, maar een signaal van onze regering – straks voorzitter van de EU – lijkt me zacht gezegd wel gewenst.
    Als je met Bush en Blair kunt meebleren over de ‘weapons of mass destruction’ en de mensenrechtensituatie in Irak dan verwacht ik nu van onze regering toch op zijn minst net zo’n grote mond.

    Reactie door Sebastiaan — zaterdag 8 mei 2004 @ 17.48 uur

  44. Wat is het verschrikkelijk jammer dat deze weblog misbruikt wordt door lieden die er een chatbox van maken.Plaats een commentaar maar ga niet zeuren en ouwehoeren op deze weblog. Gebruik dan een chatbox of stuur een e-mail. Als dit zo door gaat dan zit het er dik in dat deze weblog uitgenomen wordt.

    Reactie door geert — zaterdag 8 mei 2004 @ 22.10 uur

  45. 3 dingen over op te merken:
    1) Oorlog brengt het slechtste in mensen boven.
    2) de achterkutterige Amerikaanse sexuele moraal wreekt zich hier. Thuis 10 minuten in het donker recht op & neer en daarna snurken. Eenmaal onder dat juk uit en in een positie van macht worden jaren lang onderdrukte fantasieen tot in het bizarre uitgevoerd.
    3) In de VS komt altijd alles naar buiten. Zie Vietnam, zie Watergate en nu dit. We kunnen wat dat betreft nog veel van de Yanks leren. In NL blijft altijd alles onder water. De NL rol in Indonesie bijvoorbeeld is tot op de dag van vandaag onbespreekbaar. Srebenica idem.
    Hulde voor een groot zelfreinigend vermogen in de VS!

    Reactie door Ron — zondag 9 mei 2004 @ 1.01 uur

  46. Decadente machtswellust is perversie.Zelfreinigend vermogen ? Gebrek aan gezag en democratie! Botte machtswellust en politiek sadisme , de vernedering als wapen, daarvoor hebben fascisten voor de rechterlijke macht gestaan en zijn sommigen, vanwege de grofheid en brutaliteit van hun daden (toen ook al vrouwen) veroordeeld. Waar is nu de kracht van de Verenigde Naties?

    Reactie door Peter — zondag 9 mei 2004 @ 13.54 uur

  47. Als geld en economie boven moraal ofwel corruptie boven rechtvaardigheid het hoogste goed is bij de machthebbende zakenlui, politici en intellectuele parlementaristen in het onderwijs en de media blijft het somber gesteld met de kiezer, onze ouderen, de arbeider/consument,het miljeu, de vrouw en het kind. Dan blijft de beschaving een knekelhuis, een dodenkrater die wordt overlopen , overstelpd raakt met de lijken van de lammen ,de blinden, de armen en ieder die vrede begrijpt en liefheeft.De alchemisten van het kwaad slaan een gezellig balletje golf,spelen squash, tennis en kijken naar de geile meiden in de pitboxen van de Formule I of hengelen wat naar een Marlijn en vertellen elkaar de verhalen over hun beurswinsten uit de haute/ baisse investeringen.En jij? Op de vlucht voor kogels, honger en gevaar van vervolging, steniging, marteling en gebrek aan van alles en nog wat.En de perversie van de machtswellust, de zware criminelen en de fortuyn zoekende pooiers en paaiers.

    Reactie door Peter — zondag 9 mei 2004 @ 14.30 uur

  48. Misschien is deze geschiedenis site over Amerika wellicht interresant om te lezen i.v.b.m. expansie drift en zijn politiek geschiedenis..

    http://www.landenweb.com/geschiedenis.cfm?LandID158&VERENIGDE%20STATEN

    Reactie door folkert de lepper — zondag 9 mei 2004 @ 14.37 uur

  49. Ik denk dat de site niet werkt.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 9 mei 2004 @ 14.39 uur

  50. De beelden van de mishandelingen,die op het moment circuleren,zouden ons niet moeten verrassen,als je denkt wat Amerika in Vietnam heeft uitgehaald en in de vorige Golfoorlog.
    Als Nederlander schaam ik mij diep,dat onze regering uit de samenleving heeft genegeerd en onze jongens/meisjes naar een oorlog hebben gezonden,in een gebied waar wij niets te zoeken hebben.Balkenende zou alleen politieke steun verlenen,wat op zich al niet deugt,maar nu is er tegen zijn eigen belofte dan ook millitaire steun verleend.Balkenende en zijn regering zouden nu conseqenties moeten verbinden aan deze grove fout,alleen omdat hij graag vriendjes met Bush wil zijn.
    Ik behoor liever tot de as van het kwaad,dan deel te nemen aan een oorlog,waar we niets mee van doen hebben en die steun verleend aan een land,dat zich verlaagt,tot deze martelpraktijken.Bush bood excuses aan,aan de koning van Jordanie,wat ik misplaatst vind.De excuses zouden gericht moeten zijn,aan de mishandelde mensen en de onschuldige Irakese bevolking.Ik vind dat ons land zich volledig moet terugtrekken en dat de huidige regering,inclusief Balkenende per direct zou moeten opstappen.

    Reactie door Hendrik — zondag 9 mei 2004 @ 21.08 uur

  51. Ik zie nu dat ik het woordje protesten ben vergeten,voor het stukje uit onze samenleving.Sorry

    Reactie door Hendrik — zondag 9 mei 2004 @ 21.13 uur

  52. Beste Jan,
    Mijn vraag aan jou is,of de SP hier in de kamer ook nog actie tegen onder neemt.Komt er een debat,of bent u ook bereid,een parlementaire enqette aan te vragen,op grond van het feit dat de Kamer en de bevolking onvolledig en onjuist is geinformeerd,over de aanleiding van deze oorlog.De uitzending van Zembla,was hier zeer duidelijk over.Kan de AIVD hierover ook aangesproken worden,want ook zij hebben niet de volledige informatie verstrekt,die voor de Kamer van groot belang is/was,om te beslissen of we wel/niet zouden deelnemen aan deze oorlog.

    Reactie door Hendrik — zondag 9 mei 2004 @ 21.30 uur

  53. @ Henk:
    Zou er niet op rekenenen, Henk.
    Dat gebeurd alleen in volwassen, goed functionerende democratieen zoals….juist ja!….de VS!
    Niet in 2de rangs bananen monarchieen zoals NL….

    Reactie door Ron — maandag 10 mei 2004 @ 6.10 uur

  54. Rumsfeld zou eens met z’n collega’s in NL moeten praten.
    Die weten wel raad met vervelende fotorolletjes…

    Reactie door Ron — maandag 10 mei 2004 @ 6.18 uur

  55. Oud spreekwoord: Don’t kick a man when he’s down.

    Het is wel interesant om te zien hoe het falen van de Amerikanen door zoveel mensen hier met dankbaarheid wordt ontvangen om legitimatie te kunnen geven aan het xenefobe anti-Amerikanisme waar zovelen last van hebben. De haat voor Amerika die hier rondwaard is angstaanjagend, vooral omdat het verwacht mag worden dat wat vooroordelen betreft linkse mensen beter zouden moeten weten.

    Ik ben blij dat Amerika Rumsveld op het matje roept. Publiekelijk, met de camera’s erbij. Ik weet dat de realiteit is dat mensen zich vreselijk gedragen als ze de kans hebben en dat het altijd moeilijk is om iedereen onder controle te houden. De Amerikanen proberen ten minste, ondanks het feit dat ze niet perfect zijn, toch het goede na te streven. Natuurlijk falen ze, maar doen wel een poging. Dat lijk hooghartig en arrogant, vooral voor hen die niets doen. We weten natuurlijk ook dat dat de afschuwlijke beelden de uitzondering zijn die bevestigen dat de VS een beschaafde samenleving is, anders zouden ze niet afschuwlijk zijn. Vergelijk dit met Europa wat nergens toe in staat is, nog nooit gepoogd heeft om genocide of misdadige regimes een halt toe te roepen. Dan kies ik toch voor de VS, met alle imperfecties, die tenminste een eind hebben gemaakt aan het regime van Saddam Hoessein. De lijst van dictatoriale landen die dankzij de VS in de vuilnisbak van de geschiedenis zijn terechtgekomen is lang. Ik mag alleen hopen dat de schuldigen zwaar gestraft zullen worden en dat Amerika niet de wil verliest om indien nodig weer in te grijpen.

    Want dat is natuurlijk het alternatief: Een nieuwe periode van Isolationisme. Waarom zou Amerika mensen en geld moeten verliezen om een ondankbare wereld te helpen? Europa kan alleen Europa zijn omdat Amerika Amerika is. Niemand luisterd naar de VN tenzij Amerika de middelen beschikbaar steld om de beslissingen een element van militaire macht te geven. Ik vermoed daarom dat het plezier rond de moeilijkheden in Irak, de collectieve verontwaardiging rond de martelingen en het opgeheven vingertje vroeger of later een nieuwe perdiode van isolationisme zullen inluiden. Wie lost dan de problemen in Bosnie op? Wie houdt dan de dictatoriale regimes in van het Midden Oosten in bedwang? Wie levert er dan nog troepen aan de VN? Frankrijk?

    Reactie door Daniel — maandag 10 mei 2004 @ 11.25 uur

  56. @Daniel:
    Over eenzijdigheid gesproken. Je moet de geschiedenis dan toch eens wat nauwkeutriger onderzoeken. Om niet te veel op zijpaden te komen, reageer ik maar op een klein deel van je bijdrage.
    Minstens evenlang is de lijst van dictaturen die de VS hebben gesteund of zelfs in het zadel geholpen! Ze hebben jarenlang achter Saddam Hoessein gestaan en hem wapens geleverd, waarmee hij de Koerden en Iraniërs kon bestoken. Ze hebben hem pas laten vallen toen dat politiek beter uitkwam (1990). In 1967 heeft met steun van de VS in Griekenland een fascistische coup van kolonels plaatsgevonden. In 1973 hebben de VS een staatsgreep gesteund tegen de democratisch gekozen Chileense president van Chili, die daarbij de dood vond. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden.
    Maar nu gaat het over Irak, en moet beoordeeld worden hoe de Amerikanen daar optreden. Bedroevend dus.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 10 mei 2004 @ 14.05 uur

  57. message to rumsfeld
    Jan Marijnissen, the chairman of the dutch socialist party writes on his weblog: ” So, I agree with the Democrats in Congress…Rumsfled has to step down.

    Trackback door Adam Curry's Weblog — maandag 10 mei 2004 @ 14.45 uur

  58. Beste Daniël,De Amerikanen zijn een jaar geleden een agressieve oorlog tegen Irak begonnen zonder mandaat van de UN en Bush heeft daarmee de integriteit van de Verenigde Naties op brute wijze geschoffeerd. Het kabinet Balkenende gedraagt zich als imperialistische laarzenknecht van de Amerikaanse Republikeinen door deze op leugens begonnen oorlog te steunen,ja door zelfs de meerderheid van Nederlanders die het niet met dit beleid eens zijn anti-amerikanisme te verwijten.
    USA-republikeinen zijn beklagenswaardig en gevaarlijk.
    Want: Hysterisch, vastgeroest in ziekelijk vijanddenken. Aggressief, paranoïde. Kunnen geen kritiek verdragen, tunnelvisie. Religieus fanatisme, calvinistisch fundamentalisme, reactionair.
    Huichelachtig, hypocriet: enerzijds abortus bestrijden als bedreiging voor het levem, anderszijds moordzuchtig jegens andersdenkenden. Intolerant. Onwrikbaar geloof in Amerika als Gidsland voor de wereld en Israël als het Heilige Land Gods en burcht tegen het Arabische Heidendom. Scherprechter jegens het Latijns Amerikaanse communisme zoals verspreid door Cuba.
    Ik hoop dat Clinton & Gore & Democratische vrienden hier nog een vuist tegen kunnen maken!

    Reactie door H.Achterhout — maandag 10 mei 2004 @ 22.16 uur

  59. Hoi Ron,bedankt voor je reactie.Ik vind de discussie tussen daniel en anderen nu wel interessant aan het worden,omdat hij en anderen allemaal wel gelijk hebben.
    Als ons land zou ingrijpen in Israel,op eigen houtje,wat ik hypocriet zou vinden,omdat de wapens waarmee ze schieten deels geleverd zijn door ons NEDERLAND,krijgen wij ook niet veel steun en word je gewoon uitgelachen.America,dat zichzelf heeft uitgeroepen tot politie van de wereld,steunt alleen een ingrijpen dat hun uitkomt en daar hoort Israel nog niet bij.
    Niet de Islam is een bedreiging voor de wereldvrede,maar America en het word tijd dat de rest van de wereld dit eens in zou zien en zich eens tegen America verzet,in plaats van het schoothondje van Bush te spelen.In de Veronicagids van deze week doet Max Westerman de uitspraak:In Irak kunnen ze geen massavernietingswapens vinden,hier liggen ze voor het oprapen.
    America denkt overal het alleenrecht op te hebben en als ze dan toch een land naar de fillisteinen willen helpen,omdat ze behoort tot het as van het kwaad,schiet dan Israel naar de vlakte.
    Alle afspraken,accoorden en regels met betrekking tot het schenden van mensenrechten,worden daar met voeten getreden en geen mens die daar ingrijpt,want America wil dat niet.
    Kunnen we dan helemaal niets meer zonder die F*ck-Americanen?
    We hebben nu die feestverlichting,zoals van Aartsen het noemde.
    Dat systeem heeft America al jaren en het heeft hun weinig geholpen,want het weerhield Al-Qaida er niet van de Twin Towers binnen te vliegen.Maar America heeft het,dus moeten wij het ook hebben.Bush heeft het steeds over vrijheid vrede en democratie,maar ik snap niet dat juist hij die woorden over zijn lippen krijgt.Nederland is ook zo trots op haar democratie,maar het enige moment wanneer er sprake is van democratie in ons land,is wanneer we moeten stemmen en voor de rest kun je omvallen.Omdat het hier zo democratisch is,zitten we nu met een regering,dat in de jaren ,50 is blijven steken en die woorden als normen en waarden niet eens zouden mogen gebruiken.
    Nogmaals,haal onze soldaten terug en laat America/Engeland hun vuile oorlog zelf opknappen en sleep ons land daar niet in mee.
    Stel mensenlevens nu maar eens boven economische belangen.
    BALKENENDE,treed alstublieft af,u zou denk ik veel Nederlanders erkentelijk zijn,mij in ieder geval wel.

    Reactie door Hendrik — dinsdag 11 mei 2004 @ 0.03 uur

  60. america heeft ook een andere stem namelijk ”air america” een progessief [talk]radiostation met ondermeer RANDI RHODES een geweldige host sarcastisch en veel humor voor bush is ze een nagel aan z’n doodskist!www.air america.com te beluisteren via real player,echt de moeite waard !

    Reactie door dirk — dinsdag 11 mei 2004 @ 11.47 uur

  61. Olav,
    Je hebt daarin gelijk dat de Amerikanen veel, heel veel fouten hebben gemaakt. Maar ik steun ze wanneer ze iets goeds doen, ook al doen ze het voor hun eigenbelang. Het einde van de koude oorlog heeft dit mogelijk gemaakt. Geen enkel ander land is in staat is gebleken vrijheid te brengen, alleen Amerika en dat is in het Midden Oosten hard nodig. Europa en de VN daarintegen zijn geheel gefixeerd op het in stand houden van iedere status quo. Dat is een fatale vergissing en het soort denken waardoor de fundamentalistische Islamitische terreur heeft kunnen ontstaan. Wil Amerika Syrie aanpakken met sancties, blijft Europa met Syrie handelen. En dan maar roepen dat de Amerikanen alleen geintereseerd zijn in geld. Instabiliteit is in het Midden Oosten hard nodig, weg met de dictators en de koningen.

    Beste H Achterhaut
    De VN hebben nooit intergriteit gehad. Het is beter dat deze organisatie opgeheven wordt en dat er uit democratieen bestaand alternatief haar functie overneemt. Kijk naar de meeste antiterreur activiteiten van Israel of Amerika, die zijn allemaal in overtreding met het internationaal recht, terwijl noch de VN of de EU een antwoord hebben op terrorisme. Van de reddingsoperatie in Entebbe, de aanval op de Hamas leiders, tot de operatie in Jenin het is allemaal illegaal. Zo wordt niet de terrorist veroordeeld maar de bestrijder van terreur. Ook verklaard dit de inactiviteit ten tijde van de genocide in Rwanda en de door de VN gesponsorde tribunalen om de massamoordenaars te veroordelen ondanks het feit dat het de VN was die de genocide een halt had kunnen toeroepen. De nalatigheid van de VN en andere landen was volgens de internationale rechtsorde geen misdaad alhoewel dat de VN wist wat er gaande was en er voor koos om de VN troepen ter plekke naar huis te sturen. De man die de beslissingen nam om genocide toe te staan, Kofi Anan, kreeg een paar jaar later de Nobelprijs voor de vrede. Iedereen kent het motto “nooit weer” en toch is dit een wereld waar genocide zo normaal is als het weerbericht. Zo normaal zelfs dat wanneer de VN nalaat om massamoord te verhinderen, in Sudan, Joegoslavie, Tsjestjenie of Rwanda, de verantwoordelijken zonder problemen carrière maken of in aanmerking komen voor de hoogste onderscheidingen die de mensheid kent. Denk daar maar eens over na wanneer je weer over Israel klaagt.

    Reactie door Daniel — donderdag 13 mei 2004 @ 11.55 uur

  62. Oh ja, nog iets. Ik vind dat mensen die geen realistische en concrete stappen konden voorstellen om binnen een redelijke termijn een einde te maken aan het regime van Saddam het recht niet hebben om te eisen dat Rumsveld moet aftreden. Ik bedoel, jullie hebben nooit geeist dat Saddam moest aftreden, sterker nog jullie hebben voor hem gedemonstreerd. Maar voor Rumsveld geen genade, waarom? Omdat hij wel gedaan heeft waar jullie je niet toe konden brengen? Is het jaloezie?

    Patient komt bij een dokter en krijgt de mededeling dat ie kanker heeft. De dokter zegt dat de ziekte te genezen is, niet door chirurgie, chemotherapie of medicijnen maar door te hopen op een wonder: We moeten net zo lang wachten totdat de cellen weer vanzelf gezond worden of totdat u doodgaat. Waarom geen operatie? Is niet ethisch zegt de dokter, mag niet volgens het internationaal recht. We willen toch geen onschuldigen cellen doden? Jullie zijn die dokter, Irak is de patient. Amerika is de second opinion. Nu maar hopen dat het nog niet te laat is.

    Reactie door Daniel — vrijdag 14 mei 2004 @ 10.59 uur

  63. Nederland/EU moet Amerika eens flink op de vingers gaan tikken. Ik vindt ook dat er geboycot moet worden, als je wilt dat mensen je serieus nemen in Irak, dan zal je moeten Amerika moeten straffen. Zucht….EU = LAF, NL = nog laffer…

    Reactie door MAD — vrijdag 14 mei 2004 @ 11.13 uur

  64. IK zeg maar een ding : PROJECT OF NEW AMERICAN CENTURY.
    tik maar in op google en je weet wie de nieuwe nazi’s zijn…
    Rumsfeld, bush, chaney, wolfwit

    Reactie door peter — donderdag 2 augustus 2007 @ 22.28 uur