Het zijn bezetters

90% van de Irakezen beschouwt de Amerikanen als bezetters van hun land.
De rest wil hen nog vooral zien als bevrijders.

“A poll by the Iraq Centre for Research and Strategic Studies – established one year ago by returned exile politician Saadoun Duleimi – shows nine out of 10 Iraqis see US troops as occupiers rather than peacekeepers. Other results, published today in the Financial Times ahead of the full release of the survey next week, include a surge in the popularity of Moqtada al-Sadr , the radical Shia cleric who has been locked in a stand-off with US forces in the holy city of Najaf.
Mr Duleimi told the paper that more than half of those asked – a sample of 1,600 people from Iraq’s different ethnic groups – wanted coalition forces to leave Iraq, compared to 20% one year ago.”

(Bron: The Guardian)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 20 mei 2004 :: 13.00 uur

30 Comments

30 reacties

  1. Tja….Lijkt me duidelijk…Hoelanger je daar blijft, des te meer verzet er zal gaan komen, De publieke opinie is ook al niet geholpen met die martelpraktijken natuurlijk..Ben benieuwd wat Nederland gaat doen straks, weghalen of verlengen..

    Reactie door Lambert — donderdag 20 mei 2004 @ 13.07 uur

  2. Ik had van tevoren wel kunnen zeggen dat de Irakezen de Amerikanen zouden zien als bezetters: WANT DAT ZIJN ZE!

    Reactie door Jan Breur — donderdag 20 mei 2004 @ 13.09 uur

  3. @Jan Breur…We Jan…ook wij zijn dus bezetters…
    Wij zitten er ook, of dacht je dat wij wel als bevrijders gezien zullen worden?

    Mijns inziens zijn wij geen haar beter(of slechter, afhankelijk van hoe je erover denkt..)dan de Amerikanen.

    Reactie door Lambert — donderdag 20 mei 2004 @ 13.21 uur

  4. Militairen weg en massaal maar dan ook massaal, hulp organisaties heen sturen en flink veel poen meegeven, dat zijn we deze mensen verschuldigd. Je kan een land niet maken, een land maakt zichzelf. Militairen moeten aan de zijlijn en daar moeten ze blijven als stok achter de deur voor de nieuwe regering en als de regering erom vraagt, dan pas militairen.

    Daarnaast moeten alle regering leiders zich verantwoorden die met de oorlog meedoen, ook Balkenende. Balkenende is namelijk ook verantwoordelijk voor de martelpraktijken. De pech van een coalitie. Balkenende heeft ook gelogen over wapens in Irak. En leugenaars moeten bestraft worden. We hebben toch een fatastisch internationaal hof die mensen zoals Balkenende toch kunnen bestraffen als ze de mensenrechten e.d. schenden ?

    Reactie door MAD — donderdag 20 mei 2004 @ 16.04 uur

  5. IRAK wordt het tweede “Vietnam” van en voor Amerika. Jammergenoeg is Nederland volgens Jozias van Aartsen van de VVD “BONDGENOOT” van de Amerikaanse en Britse bezettingsmachten. Deze vorm van collaboratie (!) met de Bush-regering kan en wil ik niet accepteren!

    Het is mijn hoop dat Colin Powell binnenkort aftreedt als minister van Buitenlandse zaken van de USA. Hoe lang kan hij deze illegale en wrede oorlog nog verdedigen als de Iraakse bevolking zich tegen de bezetters keert? Zelfs de Conventies van Genève worden op sterk water gezet!!! Het internationaal recht is voor het almachtige Amerika kennelijk niet meer gezaghebbend.

    Heeft Nederland iets van zijn koloniaal verleden geleerd?

    Reactie door Kees Huizenga — donderdag 20 mei 2004 @ 17.26 uur

  6. Ik las laatst een opmerking van een Irakees: “In vergelijk met Irak was Vietnam voor de Amerikanen een picknick”.

    Reactie door Cas — donderdag 20 mei 2004 @ 18.33 uur

  7. @ Cas: weet wel dat in Vietnam circa 40.000 Amerikanen zijn omgekomen en een veelvoud aan Vietnamezen!!!

    Reactie door Kees Huizenga — donderdag 20 mei 2004 @ 19.10 uur

  8. Tsja en wat nu. De Amerikanen cs kunnen nu ook weer niet van de ene op de andere dag vertrekken. En zo geliefd is de VN nu ook weer niet in Irak. Wie kan nog het land helpen de boel op te bouwen, wie kan nog hun vertrouwen wekken? Het is een grote puinbak daar. Wederom een gemiste kans.

    Reactie door jwl & dionysos — donderdag 20 mei 2004 @ 19.20 uur

  9. Een ding is zeker, het kabinet moet maar opstappen. Ben dit arrogante wereldvreemde zooitje in denhaag zo ondertussen knap moe. Gatver ze sluiten volgens mij ook onderhandse dealtjes met Amerika, jasses ze verhoeren Nederland gewoon.

    Reactie door MAD — donderdag 20 mei 2004 @ 20.35 uur

  10. Natuurlijk zien de Irakezen de Amerikanen als bezetters, want dat zijn ze ook. Dat zal niemand verbazen, ook de Amerikanen zelf niet.
    Maar het wordt nu toch echt tijd, dat onze eigen regering ter verantwoording wordt geroepen en de hulp aan Amerika met onmiddellijke ingang stopt. Ik kan er nog steeds met mijn pet niet bij dat wij aan zoiets meewerken, zeker niet nadat we zo zijn voorgelogen.
    Als we al iets aan de Irakezen verschuldigd zijn, is dat toch minimaal de statement die we met dat vertrek maken. Morele steun aan de Irakezen in woord en daad is in deze situatie net zo belangrijk als het sturen van hulpgoederen en geld.

    @Jan Marijnissen
    Ik lees dat deze oorlog vaak in vergelijking wordt genomen met die in Vietnam. Dat heeft alleen maar zin, als we iets hebben geleerd van die tijd. Ook toen waren er voor- en tegenstanders, toch ging de VS gewoon door. Mijn vraag aan u is dan ook:
    Wat zouden we nu anders moeten doen om de VS te stoppen?

    Reactie door Helma — donderdag 20 mei 2004 @ 21.26 uur

  11. @Helma.

    http://www.janmarijnissen.nl/weblog/index.php?p=318

    De enige zinnige suggestie die ik je kan doen is:
    Maak de politiek (in het bijzonder CDA, VVD en LPF) duidelijk dat ze op ‘n verkeerd spoor zitten.

    Reactie door Jan Marijnissen — donderdag 20 mei 2004 @ 21.32 uur

  12. @ Jan: Vergeet niet de ministers Th. de Graaf en L.J. Brinkhorst van D66! Binnen de ministerraad mag het dissidente geluid van D66 ook gehoord worden. Ik verwijs naar het interview met Th. de Graaf in de Volkskrant van gisteren. Hieruit blijkt de grote twijfel binnen D66.

    Reactie door Kees Huizenga — donderdag 20 mei 2004 @ 22.04 uur

  13. @ Jan,

    Bedankt voor de link, maar daar doelde ik juist op.
    Natuurlijk kan ik naar iedere politiek verantwoordelijke een brief schrijven of mailen en ze duidelijk maken wat mijn standpunt is in deze zaak, echter denk ik niet dat ze erg onder de indruk zullen zijn.
    Ik kan mee ook voorstellen dat in de tijd van de Vietnam-oorlog ook zulke brieven zullen zijn gestuurd, demonstraties zijn gehouden enzovoorts. Toch gaat de VS gewoon door en sterker nog, we hobbelen gewoon met ze mee, ondanks protesten uit onze samenleving.

    Laat ik de vraag dan nu anders formuleren:
    Wat kunnen wij (mensen die deze mening delen, ik neem aan u ook) concreet doen om de zaken anders te laten verlopen?

    Reactie door Helma — donderdag 20 mei 2004 @ 22.15 uur

  14. De enige zinnige suggestie die ik je kan doen is:
    Maak de politiek (in het bijzonder CDA, VVD en LPF) duidelijk dat ze op ‘n verkeerd spoor zitten.

    Ben ik met je eens Jan !

    Reactie door Memorabele — donderdag 20 mei 2004 @ 22.57 uur

  15. @ Helma: Je kunt in jouw eigen woonplaats een anti-Irak demonstratie gaan organiseren. Mogelijk is ook dat in de provinciehoofdsteden wordt gedemonstreerd.

    Mobiliseer in jouw woonplaats de linkse politieke partijen en andere netwerken, waaronder de scholen en de media. Praat erover in je eigen vrienden- en familiekring!

    Geloof in het sneeuwbaleffect of de steen in de vijver!

    Reactie door Kees Huizenga — donderdag 20 mei 2004 @ 23.18 uur

  16. @ Helma (reactie 12): Probeer ook het publieke debat te beinvloeden, bijvoorbeeld door brieven naar je krant te sturen. Alle beetje helpen!

    Reactie door Barry — donderdag 20 mei 2004 @ 23.29 uur

  17. @rowwwenheeze
    Ik moest even puzzelen om dat te begrijpen.
    Volgens mij staat er: “Voorts ben ik van mening, dat de SP en SGP niet verwoest moeten worden.”
    Daar ben ik het mee eens.
    Maar wil je dan de andere partijen wel verwoesten?

    Reactie door Evelien Snel — vrijdag 21 mei 2004 @ 0.47 uur

  18. Wow, de posting waar ik op reageerde is verdwenen…

    Reactie door Evelien Snel — vrijdag 21 mei 2004 @ 0.48 uur

  19. Je hoefde niet over veel profetische gaven te beschikken om dat anderhalf jaar geleden ook al te kunnen voorspellen!
    Dus is dit echt geen nieuws.
    We hebben hier voor een deel nog te maken met de mensen zoals die voorkomen in de “sprookjes van 1001 nacht”: een totaal andere cultuur dan de Coca-cola/mickeymouse-(anti)-cultuur van de yankees.
    En die denken dan maar ongestraft met tanks en geweren over heilige begraafplaatsen te kunnen ronddarren!
    Laat die oosterlingen elf hun vliegende tapijten besturen en ga amar weer snel naar de andere kant van de oceaan…Amerikanen:
    shut up en chief whiep!

    Reactie door gerardenmia — vrijdag 21 mei 2004 @ 1.03 uur

  20. Net als in Nederland dat gedoe over integratie, asielzoekers gaat men over the top met Irak. Overal zie je overdreven reacties op moslims. En overal zijn het een soort conservatieve moraal ridders die wel weten wat goed voor een moslim is, “want wat jullie doen dat kan echt niet”. Dit werkt aan alle kanten racisme in hand hoe je het draait went of keert.

    Wat er in Nederland is gebeurd richting de asielzoekers integratiedebat is niet veel anders dan wat er in Irak gebeurd. Dwang, conservatief, opleggen, stigmatiseren of omvormen. Wij westelingen hoeven ons nergens aan te passen, moslims wel, dit zie je steeds overal gebeuren.

    Reactie door MAD — vrijdag 21 mei 2004 @ 7.03 uur

  21. BRT teletekst meldde: `Meer dan de helft van de Irakezen ziet de coalitie liever vertrekken, zo’n 88% ziet de coalitietroepen ook effectief als een bezettingsmacht. Opvallend is verder dat zo’n tweederde van de ondervraagden de radicaal sjiïtische geestelijke leider Moqtada Al Sadr vertrouwt.’
    In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn Irakezen behoorlijk geschoold en geletterd.
    Als het kabinet Balkenende deze cijfers niet serieus neemt, is het medeplichtig aan dienstverlening aan een bezettingsmacht en maakt het zich schuldig aan koloniale knechting.
    Wat een schaamteloze arrogantie van Bush, nagepapegaaid door Van Balen en Kamps,te beweren dat de heer M. Al Sadr de vijand van het Irakse volk zou zijn!
    Net alsof bekrompen ouders beslissen waar hun kind wel of niet mee om mag gaan!
    Waar bemoeit het CDA en de VVD zich mee? Waar komt deze bevlogen kippendrift vandaan? Het is regentesk, bevoogdend en belerend. Van kabinetswege worden we dringend verzocht de Amerikaanse propaganda te geloven en D-66/PvdA wordt gesommeerd de Bush-lijn te onderschrijven, met een paar stokken achter de deur.
    En nu Bush Syrië en Cuba ook al tot schurkenstraat heeft verklaard, stelt het kabinet daar geen vragen over bij de Amerikaanse ambassade. Het is weer net als in de koude oorlog, krijgen we straks ook weer heksenjachten tegen andersdenkenden?

    Reactie door j.meinardi — vrijdag 21 mei 2004 @ 9.42 uur

  22. correctie email/site

    Reactie door j.meinardi — vrijdag 21 mei 2004 @ 10.11 uur

  23. http://www.stopusa.be/BRussels/texts.php?Id22606

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 21 mei 2004 @ 12.43 uur

  24. Dat 90% van de Irakezen de Amerikanen zien als bezetters, wil niet zeggen dat 90% van de Irakezen wil dat de Amerikanen dan ook moeten vertrekken… natuurlijk zijn de Amerikanen meer bezetters dan bevrijders, maar dat is nog geen reden om de Irakezen in de steek te laten en het land aan moslimfundamentalisten te geven.

    Reactie door Daniel — vrijdag 21 mei 2004 @ 12.51 uur

  25. walter flaat (4) je schrijft dat er nog geen foto,s van onze troepen zijn verschenen ,zoals je weet zijn er eerder foto rolletjes verdwenen tijdens het ontwikkelen .

    Reactie door henk — vrijdag 21 mei 2004 @ 17.25 uur

  26. walter flaat

    Ben zelf officier geweest, weet hoe het leger werkt als dingen moeten verdwijnen, ja ook wij doen die praktijken. Waarom denk je dat Kamp zichzelf zo de tering vliegt naar de Kamp Smitty:)

    Reactie door MAD — vrijdag 21 mei 2004 @ 20.23 uur

  27. @ Folkert:
    “De economische sancties na de Golfoorlog hadden een wettelijke basis. Maar die legaliteit is niet eeuwigdurend. Vrij snel werden deze sancties een instrument in een geplande destabilisatie van Irak. Meer zelfs, de bombardementen in de afgelopen 10 jaar waren een voorbereiding op de invasie in Irak. VS en VK hebben in de Veiligheidsraad bijgedragen tot een verzwakking van de VN. Geleidelijk aan werd de rol van de VN omgevormd van conflictpreventie naar conflictpromotie. Tegelijk was er een flagrante desinformatiecampagne over massavernietigingswapens, oliesmokkel en misbruik van humanitaire hulp.”

    …Toen ging de VN als een “werkvoorbereider” voor de VS op zoek naar verboden wapens, maar toen ze niets vonden en de VS zeker wist dat ze niet onverwacht aangevallen zullen worden, gingen ze met gerust hart op aanvaal. Men moet nu voorzichtig zijn, wanneer men hoort dat de VN wapensinspecteurs ergens naar toe gestuurd worden (om verboden wapens te zoeken.) Als ze iets vinden, geeft dat de VS een rede tot aanval, vinden ze niets, dan kan de VS zonder angst op verzet, aanvallen.
    Wat is de functie van VN in deze voor de rest van de wereld, of zijn ze alleen in dienst bij VS???

    Reactie door favos — vrijdag 21 mei 2004 @ 22.09 uur

  28. Folkert, je hebt gelijk: de Amerikaanse houding ten opzichte van het Internationaal Strafhof (ICC) past volledig binnen het Project for a New American Century (PNAC). Het is binnen de USA arrogant unilateralisme wat de klok slaat. Ik weiger als Nederlander “bondgenoot” te zijn van zo’n benepen staat.

    Het is een goede zaak dat binnen de EU (met name in Frankrijk en Duitsland) en Rusland tegenwicht tegen dit Amerikaans machtsdenken komt.

    Reactie door Kees Huizenga — zaterdag 22 mei 2004 @ 1.42 uur

  29. @Barry,

    Dat doe ik ook, ik reageer op stellingen en mijn reactie verschijnt wel in onze krant en gelukkig zijn er meer mensen die dat doen.

    Maar ik ben bang, dat jullie mijn punt volledig missen. Dat is niet erg, maar ik hoop dat iemand dit punt wel inziet en ook daar het kwartje op tijd zal vallen. We mogen niet dezelfde denkfouten maken als toen en moeten profiteren van wat de verschillen zijn tussen de Vietnamoorlog en de oorlog in Irak.

    Reactie door Helma — zondag 23 mei 2004 @ 20.10 uur

  30. Ze zijn beide, eerst hebben ze Irak bevrijd van Saddam, en sindsdien bezitten ze het land totdat de macht wordt overgedragen..

    beetje vreemd onderzoek

    Reactie door Wisp — dinsdag 25 mei 2004 @ 18.54 uur