Apaches

Na de VS en Engeland heeft nu ook onze regering besloten méér troepen naar Irak te sturen én zes Apache-gevechtshelicopters.

En zo worden we steeds verder gezogen in ‘n foute oorlog.

Moeten die Apaches de Irakezen ervan gaan overtuigen dat wij écht anders zijn dan de Amerikanen en de Britten?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 21 mei 2004 :: 17.33 uur

44 Comments

44 reacties

  1. Ik heb onze regering nog nooit afstand horen nemen van de Britten en de Amerikanen, sterker nog ik heb ze niet eens horen toegeven dat ze fout zaten in de aanloop naar die oorlog..

    Die Apaches zijn bedoeld om de Amerikanen te overtuigen dat Shell best een leuk oliebedrijf is…

    Reactie door Nienke — vrijdag 21 mei 2004 @ 17.51 uur

  2. 62% van de nederlanders is godzijdank voor de aanwezigheid van onze soldaten in Irak. Solidair met amerika en Engeland. Solidair met vrijheid, demokratie, tegen de moordenaars van Al Sadr en Al Qajda. Maar er zijn natuurlijk ook tegenstanders zoals de nationaal-socialisten van de SP. Maar dat kan allemaal in een demokratie. Zo ook voor de oorlog.
    Met Mussert is het later slecht afgelopen.

    Reactie door tereza — vrijdag 21 mei 2004 @ 17.52 uur

  3. @ tereza: Jij vindt Nederlandse steun voor de Nederlandse aanwezigheid in Irak blijkbaar belangrijker dan Iraakse steun voor de Nederlandse aanwezigheid – want de meerderheid der Irakezen wil de coalitietroepen weg hebben.

    Is jouw idee van democratie voor Irak, dat zij daar opgelegd krijgen wat de Nederlandsers bij meerderheid willen?

    Reactie door Barry — vrijdag 21 mei 2004 @ 18.01 uur

  4. @Tereza: Kunt u mij uitleggen wat Al Quaida en Irak in godsnaam met elkaar te maken hebben??

    Reactie door Opa-Buiswater — vrijdag 21 mei 2004 @ 18.01 uur

  5. tereza,
    moorden en martelen voor democratie is dat wel toegestaan, als er gerechtigdheid bestaat zal de amerikaanse agresor even eens veroordeeld moeten worden, hoe zal het met Bush en consorten af lopen, we hebben het niet geweten van dat er gemarteld werd, hebben het gelijk verboden toen we het hoorde.
    Hypocrysie wordt alleen maar groter in de wereld.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 21 mei 2004 @ 18.12 uur

  6. @Tereza: Laat je niet verblinden door leugens. Democratie in Irak door de Amerikanen en Britten??? Wat is er voor de Irakesen veranderd sinds Saddam weg is??? Niks! Ze hebben nu andere bezetters die ze onderdrukken, martelen en vernederen. Democratie in Irak kan alleen door de Irakesen zelf komen….

    Reactie door sulis — vrijdag 21 mei 2004 @ 18.22 uur

  7. Het wordt tijd dat de Irakezen zelf weer over hun land kunnen beschikken. Zijzelf zijn de enigen die de tegenstand kunnen afbreken. Vergeet niet, vaak speelt bij verzet angst een grote rol. De aanwezigheid van de Amerikanen geeft hen een goed excuus zich te verzetten, zeker gezien het gedrag van de Amerikanen. De Nederlanders doen het zo gek nog niet, maar met het sturen van Apache-helikopters kan de visie van de bevolking wel eens draaien. Van deze machines straalt werkelijk geen spatje vrede.

    Richard

    Reactie door richard — vrijdag 21 mei 2004 @ 18.34 uur

  8. Kan iemand Tereza even wakker schudden?

    Reactie door Sis — vrijdag 21 mei 2004 @ 18.44 uur

  9. @Sis,hoezo wakker schudden,iedereen mag toch zijn mening hebben

    Reactie door Els — vrijdag 21 mei 2004 @ 18.47 uur

  10. @9 Els, Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben. Maar als je zo hardop droomt als Tereza en dan parallellen ziet met Mussolinie en Mussert en de SP, dan moet je denk ik wel uit die nachtmerrie wakker geschud worden.

    Onderzoek wees uit dat het grootste deel van het Nederlandse verzet gevonden kon worden in de hoek van socialisten en communisten en een kleiner deel in enkele reformatorische kringen. De teleustelling was na de oorlog dan ook groot toen de neiuwe regering na de oorlog zo snel mogelijk colaborerende politie mensen weer aan het werk zetten om zo te voorkomen dat Nederland te links zou worden. Je moet wel erg diep in slaap zijn, bij je volle verstand zou je toch niet het lef kunnen hebben om de SP Nationaal Socialisten te noemen en paralellen te leggen naar Mussert en Mussolinie of je moet zelf haast dergelijke sympathieën hebben.

    Roelf, wiens schoonvader, als communist, Vught en Amersfoort overleeft heeft.

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 21 mei 2004 @ 20.05 uur

  11. Wat Nederland doet is zo vreselijk fout, tuurlijk bij sommige mensen gaat het ‘onze jongens’ verhaal er als koek in. Leuk sturen ze 6 Apache’s, in 2 vandaag konden we zien hoe de bevolking van Irak over helicopters denken. Bergen met fouten signalen geven we af.

    De enigste die een goed signaal afgaven waren 3 malloten (2 vandaag)die als clown verkleed kinderen vermaakten en zelf de aandacht en respect van volwassen omstanders kregen. Zie je maar weer….zo simpel is het. Het is niet zo moeilijk, vaak zijn bruggen eenvoudig te slaan…..inplaats een boertje te vertellen dat als hij gezien wordt buiten met een geweer wat daar al eeuwen gebeurd, dat hij kogels door zijn kop geknalt krijgt. Maarja Amerikanen en coalitie hebben allemaal de tik van ‘think big’.

    Reactie door MAD — vrijdag 21 mei 2004 @ 20.11 uur

  12. MAD,
    Zullen we naar Bush de clinic clowns sturen, je moet alles proberen om de wereld te redden.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 21 mei 2004 @ 20.38 uur

  13. @Roelf van Bergen,Nou er wordt hier ook geschreven dat de Apache de Irakezen moet overtuigen dat wij geen Amerikanen of Britten zijn en dat mag wel?

    Reactie door Els — vrijdag 21 mei 2004 @ 20.43 uur

  14. RTL niuws van vandaag:

    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2004/05_mei/21/buitenland/0521_Irak_Mishandeling_fotos_1115.xml

    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2004/05_mei/21/buitenland/0521_Zelfmoordduiven_1400.xml

    Reactie door favos — vrijdag 21 mei 2004 @ 20.54 uur

  15. Een oorlog is ALTIJD fout. Een goede oorlog bestaat niet.

    Reactie door jwl & dionysos — vrijdag 21 mei 2004 @ 21.04 uur

  16. Tsja,

    Het is een riskante ontwikkeling. Ik zie het plaatje al voor mij: Een groepje mensen wordt abusievelijk (in donker) aangezien voor lieden die een mortier in stelling willen brengen; b.v. autopech en wat gereedschap dat er “verdacht” uit ziet.
    Een hellfire raket wordt afgevuurd en, … oei … vergissing. De rapen worden steeds gaarder.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — vrijdag 21 mei 2004 @ 21.34 uur

  17. What’s going on what are we living for, blood sticks to all peoples door
    What’s going on what are we living for, throw down the curtains,who kills the war….

    Een song uit de jaren 70 van de Earring, kwam in me op toen ik de beelden zag op het journaal..

    Schandalig die beelden..Wat nu?

    Reactie door Lambert — vrijdag 21 mei 2004 @ 22.20 uur

  18. ik ben het niet eens met het feit dat de troepen daar zijn, maar zolang ze er zijn kunnen ze maar beter goed beschermd worden lijkt me… niet dat apaches die eerst op moeten stijgen enzo nou zo effectief zijn als er een granaat naar je gegooigd wordt zoals bij de gedode sergeant, maar het zou best nuttig kunnen zijn. nederland moet daar nu weg, maar dat ik dat vind betekent niet dat ze niet goed beschermd moeten worden… plus het feit dat de nederlandse troepen al weinig mogen, ze mogen niet aanvallen etc. en zich alleen verdedigen, wat misbruik van de apaches minder waarschijnlijk maakt. en als je als iraki nederlanders zit te belagen en zon helicopter aan ziet komen, heeft dat toch wel effect dunkt me…

    Reactie door Koen — vrijdag 21 mei 2004 @ 22.34 uur

  19. Die Apaches dienen om de Nederlandse militairen, die daar uitstekend werk verrichten, te beschermen tegen terrorischtische aanvallen. Het gaat er bij mij niet in dat een Nederlandse politicus dit soort dingen durft te bekritiseren. Onze jongens en meiden die daar zitten dienen zo veilig mogelijk hun taken uit te voeren !
    Gelukkig begrijpen de meeste mensen in Nederland wel dat dit noodzaak is door het toenemende geweld in Irak…..

    Reactie door Mario — vrijdag 21 mei 2004 @ 22.40 uur

  20. 20@mario….Je gaat geheel voorbij aan de gruwelijkheden waar wij bij betrokken zijn onder valse voorwendselen(zwak uitgedrukt…)Je hebt gelijk dat “Onze jongens en meiden die daar zitten dienen zo veilig mogelijk hun taken uit te voeren !”..Prima, nederland lijkt me een stuk veiliger…terug halen dus die jongens en meiden…

    Vraag: Moet Bush nu ook worden berecht zoals bv Milosovitch, hoe doe we dat bij bevriende naties?

    Reactie door Lambert — vrijdag 21 mei 2004 @ 23.02 uur

  21. Ik las dit bericht een paar dagen geleden:
    http://www.rnw.nl/hotspots/html/irq040517.html
    < <... the first direct exchanges of fire between Dutch troops and openly operating supporters of the radical Shi'ite cleric Muqtada al-Sadr. The clashes occurred in al-Samawah, capital of the southern province of al-Muthanna, where local protests had so far been limited to small demonstrations by unarmed al-Sadr followers and sporadic mortar attacks by unidentified assailants.>>

    < >

    Ik schrok hiervan, ik dacht dat wij alleen zouden helpen met “herstel en handhaving van veiligheid en stabiliteit in de provincie”? Nu worden de troepen gericht ingezet bij militaire akties. Voor je het weet, escaleert het. De lokale bevolking zullen de Apache’s echt niet als een positief ontwikkeling zien, zou ik in hun plaats ook niet doen. In dit werelddeel heeft een Apache een heel slechte imago.

    Het is van het begin af aan een foute oorlog geweest, een illegale oorlog. Iedere dag komt weer een nieuwe gekonkel of misdaad naar boven drijven. De Amerikanen graven zichzelf al hoe dieper in een gat en van zg. accountability is al helemaal geen sprake meer. Door onze aanwezigheid daar helpen wij alleen maar dit soort gedrag en akties te legitimeren.

    Ik hoop dat onze regering besluit om de troepen terug te halen maar gezien de “schoothondjeshouding” van meet af aan betwijfel ik of het gaat gebeuren. Ik zie eerder dat het wordt doorgestampt dat de Nederlandse troepenmacht in Irak wordt uitgebreid, niet teruggebracht.

    Ik word hier zo langzaam helemaal ziek van. We moeten daar weg!

    Reactie door Anja — vrijdag 21 mei 2004 @ 23.20 uur

  22. Mario

    Terroristische aanvallen ….. ????? het is het land van de Irakezen hoor, niet van Amerika of coalitie. De Amerikanen en coalitie plegen terrorisme in Irak, niet omgedraait. Je kan niet iedere bron van verzet onder terrorisme gooien. Irakezen plegen verzet en daar hebben ze alle recht op, dus geen terrorisme.

    Echt als ik sommige nederlanders hoor dan denk ik…jullie hebben een ernstige maansverduistering in je bovenkamer. Hoe kan je nu over terrorisme spreken als het hun eigen land is!??!?!?! nee…de meerderheid van de Irakezen vinden dat wij goed werk doen … zei Kamp. Nou niet dus, ze vinden dat we lekker moeten oprotten.

    Reactie door MAD — vrijdag 21 mei 2004 @ 23.22 uur

  23. Inmiddels hoor ik het kabinet er niet meer over dat de Nederlandse
    bijdrage aan de USA bezettingsmacht in Irak politiek zou zijn en niet militair.
    Waar moet je nog in geloven, als onze eigen regering de mensen zo besodemietert.
    Verwachten de VVD-ers echt dat iedereen enthousiast die helicopters en extra troepen
    met vlaggetjes uit gaat zwaaien?

    Reactie door h.achterhout — vrijdag 21 mei 2004 @ 23.26 uur

  24. De versterking van manschappen ( 100 soldaten ) en de twee Apaches die minister Kamp stuurt zouden vooral bedoeld zijn om de Nederlandse soldaten, al aanwezig, te beschermen. Op zich legitiem in de huidige situatie. Maar Jan ( als ik dat mag zeggen ), leg me nou eens uit wanneer het debat in de Kamer komt waarin beslist wordt of onze troepen nog langer in Irak zullen blijven? Eerst alle materieel daarheen en wie weet in welke tijdspanne ‘alles’ weer terug. We worden inderdaad steeds verder meegezogen in een foute oorlog.
    Én ik heb net spontaan besloten lid te worden van de SP.

    Reactie door Robert — zaterdag 22 mei 2004 @ 2.13 uur

  25. Afgaand op het (gebrek?) aan nieuws uit de door de nederlanders beheerde gebied, denk ik dat ze daar goed werk doen. Een groot compliment en dat verdienen ze wel na de ervaringen in Bosnie.

    Ik baal ervan dat Nederland nu in zo’n positie is gebracht dat de enige vraag wat mij betreft moet zijn: vanuit humanitair opzicht moeten we blijven of weggaan? Op dit moment, in al mijn naiviteit, vind ik dat we het nog moeten proberen om daar een goede situatie te maken voor de irakeze burgers. Als daar nederlandse soldaten bij sterven is dat afschuwelijk maar onvermijdelijk: als we niets doen sterven er weer meer irakeze burgers. Het is grappig: volgens het credo ‘meer politie op straat’, had ik liever ook meer soldaten naar Irak zien gaan.

    Maar wat ik ook graag had willen zien waren ‘regionale ontwikkelings programma’s': stimuleer initiatieven van irakeze burgers over een breed gebied: bedrijven, zorginstellingen, een universiteit, etc. het is jammer dat de opstelling van SP nu zodanig is dat zij niet verder kan kijken dan ‘terugtrekken want anders worden we er verder ingezogen’. Wat mij betreft is dat punt van terugkeer nog niet aangebroken en is er nog voldoende mogelijkheid om een badstop in het afvoer te plaatsen om het erinzuigen te kunnen stoppen.

    MvGr
    Een SP-lid

    Reactie door J vd Wal — zaterdag 22 mei 2004 @ 8.44 uur

  26. ok, hieronder nog een keer de taak van de Nederlandse militairen:

    De taak van SFIR (stabilisation Force Iraq) is helpen bij de wederopbouw van Irak, het ondersteunen van de opbouw van een stabiele Iraakse regering en het realiseren van een snelle overdracht van de verantwoordelijkheden aan de Iraakse bevolking. Concreet betekent dit dat de militairen in het uitzendgebied patrouilleren in de steden en de woestijn en dat ze de openbare orde handhaven. Verder assisteren ze hulporganisaties in het gebied, houden ze toezicht op de grensovergang met Saoedi-Arabië en zorgen ze voor de bewaking van ziekenhuizen, nutsbedrijven en massagraven.

    Krista van Velzen benadrukt alleen de negatieve punten in haar dagboek en het AD. Na de dood van een collega (waarvan ze de naam ook nog verkeerd schrijft in haar dagboek) is het natuurlijk zeer gemakklijk om haar negatieve standpunt van de aanwezigheid van de Nederlandse militairen bevestigd te zien. Het feit dat de lokale Irakezen blij zijn met de Nederlandse aanwezigheid ontbreekt in het hele verhaal.. Maar door de toenemende onveiligheid doet de regering er goed aan om die Apaches te sturen……..

    Wat ik me nu steeds afvraag welke oplossing de SP heeft m.b.t. Irak. Natuurlijk kunnen we straks in juli onze troepen daar terugtrekken…. En dan ? De Irakezen aan hun lot overlaten ? Is dat de juiste oplossing voor de Irakezen ? Zijn de Irakezen daarbij gebaat ? Of zijn de Irakezen blij met de Nederlandse aanwezigheid ?

    Reactie door Mario — zaterdag 22 mei 2004 @ 11.59 uur

  27. ..Maar wat ik ook graag had willen zien waren ‘regionale ontwikkelings programma’s’: stimuleer initiatieven van irakeze burgers over een breed gebied: bedrijven, zorginstellingen, een universiteit, etc. het is jammer dat de opstelling van SP nu zodanig is dat zij niet verder kan kijken dan ‘terugtrekken want anders worden we er verder ingezogen’. Wat mij betreft is dat punt van terugkeer nog niet aangebroken en is er nog voldoende mogelijkheid om een badstop in het afvoer te plaatsen om het erinzuigen te kunnen stoppen…

    JvdWal.

    Beste J.

    Juist om een dergerlijke ontwikkeling te benadrukken ,te weten een de-militarisering, de secularisering van economie en politiek en humanisering van een overwonnen dictatuur en eenpartijstaat, dienen alle soldaten uit alle coalitiestaten de wapens neer te leggen.

    De us-uk bezettingsmacht dient zich onmiddellijk te schikken naar het Internationaal Oorlogsrecht, de Geneve- akkoorden en de Verklaring van de Rechten voor de Mens, (vrouwen, kinderen) beter en veel duidelijker respecteren en vooral representeren.
    Het huidig optreden getuigt van een slechte voorbereiding, armmoedige training in kennis over politiek, religie en historie en een dubieuze geinternaliseerde cultuur in de militaire hierarchie en politiek bestuur.

    Zo niet dan stellen de coalitie aanvoerders(usa-uk) zich buiten elke wet en verliest het nog meer aan legitimeit van hun handelswijze. Zo er al ooit sprake is geweest van een morele overweging wat dit kabinet en regering Bush inspireert.
    Het gevaar dreigt dat er een ‘omkering van waarden’ gaat plaatsvinden. Om zich internationaal te verdedigen en verder gezichtsverlies te beperken en hun greep op de macht te versterken , adopteren ze de fascistische, nationalistische, rascistische eenpartijstructuur van de vijand/concurrent en in die context is elke parlementaire democratie en zijn alle op basis van consensus opererende internationale instituten een potentiele ‘vijand’.

    Wie en wat mogen er dan vervolgens aangevallen en overwonnen worden?
    Komen de wapenbroeders ons een tweede maal bevrijden?

    Bij mijn weten heeft de SP al op verschillende wijze de waanzin van deze imperialistische oorlog aangetoond en dringt al heel lang aan op het maken van andere keuzes bij ‘vredesoperaties’.

    Zie het dossier Pax America, de dagboekverslagen van Tiny Cox en Krista van Velzen. Maar ook de dossiers over globalisering, integratie en Europa.

    Niets staat op zichzelf,alle processen hangen samen.

    Reactie door Peter — zaterdag 22 mei 2004 @ 12.07 uur

  28. Hallo Jan,

    Gisteren in Nova Politiek heb je goed verwoord waarom de bezetting van Irak fout is. Probeer het wel voortaan iets korter te houden. En geef Boris nou ook eens de kans zijn punt te scoren ;)

    Han

    Reactie door Han — zaterdag 22 mei 2004 @ 12.27 uur

  29. @Nienke: dito

    Reactie door Sebastiaan — zaterdag 22 mei 2004 @ 13.09 uur

  30. tsja…amerikanen zijn niet vies van een incidentje creeren. Zal niet de eerste keer zijn.

    Reactie door MAD — zaterdag 22 mei 2004 @ 15.10 uur

  31. Lubbers heeft zich enkele maanden geleden zeer kritisch uitgelaten in Wordt vervolgd, een blad van Amnesty International. Ik kan mijn zo voorstellen dat dit kwaad bloed heeft gezet bij veel mensen. Kortom, voor een aantal kwam dit “slippertje” niet ongelegen van Ruud Lubbers.

    Voor de goede orde: sexuele intimidatie is ongepast.

    Han

    Reactie door Han — zaterdag 22 mei 2004 @ 15.13 uur

  32. Rowen Heze komt ook uit Amerika

    Reactie door BJ — zaterdag 22 mei 2004 @ 17.25 uur

  33. Beste Jan,
    Dit gedicht schreef ik op 16 juni 1984.
    Wanneer en hoe een oorlog ook ontstaat.
    Onderstaande blijft gelden voor allen die er direct of indirect aan deelnemen
    ——————–
    VREDE.

    De lopen van jullie geweren
    stinken naar het zilte bloed
    van de onschuldige

    Gemarteld om het niet en niets

    Uw daden zijn geteld
    zoals uw dagen

    Stop uw moorden en bloedige vuiligheid
    Omwille van de dag van bevrijding

    - pee -

    Reactie door pee — zaterdag 22 mei 2004 @ 17.37 uur

  34. Als ik aan Apaches denk; dan denk ik nog steeds in eerste plaats aan die tijd; dat ons land werd beduveld met die zogenaamde tegenorders, die de amerikanen hadden belooft, voor onze aanschaf van dit moderne wapentuig. Het is er nooit van gekomen. Erger nog: Ze storten neer als je ze al een beetje beproeft in een oorlogsituatie. maar de regering is blind en heeft vrolijk zich gestort in de volgende economische miskleun: JSF

    Reactie door ReneR — zaterdag 22 mei 2004 @ 23.03 uur

  35. Apaches waren dat ook indianen.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 23 mei 2004 @ 0.21 uur

  36. Yep, een indianenstam , een wilde roversbende die moordend en plunderend het land doortrok. Barbaren, dat zag je zo! Ze spraken niet eens engels! Ze snapten niets van onze superieure techniek en industrie en consumptiehonger, dan vraag ik je. Je kon niet eens met ze praten. Ja, na wat borrels. Dan waren ze plots onder de indruk, ze zagen er wel twee van ons in plaats van een. Zo hoefden we minder mensen te gebruiken om ze op te ruimen en gedwee te maken.

    Reactie door Peter — zondag 23 mei 2004 @ 2.51 uur

  37. Hat is goed dat de apaches naar Irak gaan. Moet ik jullie er aan herinneren dat er reeds een Nederlandse militair omgekomen is?? De apaches gaan dus voor de veiligheid van onze jongens, dat is ook gezegd. Ik vind de veiligheid van onze militairen geen discussiepunt.

    Reactie door Reinder — maandag 24 mei 2004 @ 18.13 uur

  38. Het is beter om de militairen terug te halen net als spanje heeft gedaan,
    dan apaches te sturen, dat is veiliger en is er ook geen discussie daar over..

    Reactie door folkert de lepper — maandag 24 mei 2004 @ 18.51 uur

  39. Dus toegeven aan terrorisme is veilig?

    Reactie door Reinder — maandag 24 mei 2004 @ 21.31 uur

  40. Reinder,
    Terrorisme is niet goed te praten, maar leugens van een olie boer ook niet daar gaat het om.
    Denk je dat Bush zijn dochters naar het front het zou laten gaan.
    Daarom is het ook zo erg dat jan de soldaat door deze leiders misbruikt worden.
    Het zal je zoon of dochter maar wezen die voor leugens sneuvelen.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 24 mei 2004 @ 21.55 uur

  41. Luister, ze zijn al in Irak, nu kan je wel doorgaan hoe vreselijk dat nu is dat ze daar zijn maar ik denk dat we maar het beste er van maken moeten. Dus voor zover we kunnen goed werk afleveren daar.
    Of de oorlog gerechtvaardigd is daar zullen de meningen toch wel over blijven verschillen, ik persoonlijk ben niet rouwig om deze oorlog, zie ook wel dat er een heleboel dingen misgegaan zijn maar goed daar gaat het hier niet om.
    Het gaat erom of de apaches nou wel of niet heen moeten, daar heb je zelf al antwoord op gegeven! Immers: “Het zal je zoon of dochter maar wezen die voor leugens sneuvelen!”. En DAAR gaan die heli’s voor heen, voor de veiligheid van al die zonen en dochters die daar zitten…

    Reactie door Reinder — dinsdag 25 mei 2004 @ 9.06 uur

  42. Foute oorlog? Even afgezien van de motieven van de VS blijft het verdrijven van een nazistische dictator met honderdduizenden doden op z’n geweten een goed doel, maar blijkbaar denkt Jan daar anders over, je zou bijna gaan denken dat men bij de SP sympathie heeft voor een dictatuur zoals er in Irak was.

    Reactie door Wisp — dinsdag 25 mei 2004 @ 18.28 uur

  43. Reinder,
    Luister, ze zijn al in Irak, nu kan je wel doorgaan hoe vreselijk dat nu is dat ze daar zijn maar ik denk dat we maar het beste er van maken moeten.

    Daar heb je gelijk in daar ze er wel aanwezig zijn, en daar wil ik ook niet over blijven zeuren.
    Maar ik blijft van mening dat ze er niet heen hadden moeten gaan onder deze omstandigheden, deze discussie was dan niet nodig geweest.

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 25 mei 2004 @ 18.47 uur

  44. Dan vraag ik waarom er moeilijk word gedaan over de apaches…

    Reactie door Reinder — dinsdag 25 mei 2004 @ 23.39 uur