Op weg naar 10 juni

dinsdag 01 juni 2004 :: 10.12 uur

Vanavond op campagne in Oss voor de verkiezingen van 10 juni.
Leuk, weer ‘ns huis aan huis in m’n eigen stad.

De afdeling heeft ‘n mooie campagne in elkaar gezet om Oss de grootste percentuele stijger qua opkomst van heel Europa te laten worden…

Oss wint EK!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

58 Comments

58 reacties

  1. Ik las net in de metro (dat gratis krantje in het ov) dat maar 44 procent van de mensen weet dat 10 juni de verkiezingen voor europa zijn, laat staan dat iedereen in die groep nog gaat stemmen…
    Ik vind het werkelijk treurig hoe het is gesteld met de betrokkenheid van de nederlandse bevolking! En wel klagen he!
    In de kroeg waar ik werk heb ik opgeroepen om te stemmen en anders hun volmacht aan mij te geven. Die volmachten krijg ik niet, maar iedereen ging er wel ineens over nadenken… Laten we allemaal zo iets kleins doen, misschien kunnen we dan nog wat bereiken!

    Reactie door linnie — dinsdag 1 juni 2004 @ 11.14 uur

  2. Hoe krijg je Europa in the picture?
    Leuk ideetje van die volmachten… Stel dat je ze gekregen had,
    mag je dan wel zoveel volmachten gebruiken? Ik meen mij iets te herinneren van 2 p/p

    Reactie door Jan Breur — dinsdag 1 juni 2004 @ 12.13 uur

  3. Geeneens over nagedacht,
    goede vraag… Maar ik heb genoeg mensen in mijn vriendenkring die wel stemmen, die willen vast wel meehelpen, hahaha.

    Reactie door linnie — dinsdag 1 juni 2004 @ 12.49 uur

  4. Als je niet gaat stemmen, heb je ook geen recht om te klagen.
    Ik ben pas 35, maar ik ben de ouderwetse mening toegedaan dat het je burgerplicht is om te gaan stemmen.

    Als er meer mensen gaan stemmen, krijgen het CDA en de PvdA verhoudingsgewijs ook minder stemmen.

    De nederlandse bevolking zou betrokkenheid moeten tonen, maar is ondertussen te lui om uit de stoel te komen!
    Ik roep iedereen op om te stemmen en anders hun volmacht aan een bekende te geven. Volg het voorbeeld van Linnie!

    Reactie door Michel Smit — dinsdag 1 juni 2004 @ 12.50 uur

  5. Hoe koop je stemmen!!!!!!!!

    Reactie door Els — dinsdag 1 juni 2004 @ 12.55 uur

  6. @ Els,
    Ik vind het niet een kwestie van stemmen kopen, ik bied ze aan om hun stem niet verloren te laten gaan. Het argument dat dan de SGP en CU zal winnen, omdat hun achterban echt van de oude stempel zijn en altijd zullen stemmen, doet vaak wonderen! ( Ik verkeer in kringen van 30 jaar en jonger) Het is een kwestie van mensen alert en bewust maken!

    Reactie door linnie — dinsdag 1 juni 2004 @ 13.08 uur

  7. @Linnie,ik vraag me af of het wel zo mag??,want volgens mij lusten de honden er geen brood van!!(nee,ze krijgen een kluif)

    Reactie door Els — dinsdag 1 juni 2004 @ 13.22 uur

  8. Ik snap 1 ding niet.
    Elke partij heeft wel ergens regionale of lokale afdelingen.
    Dus iedere partij heeft ook de kans machtigingen van de bevolking op te halen (mensen die SP willen machtigen bellen naar SP kantoor, anderen bellen naar eigen partij kantoor)… zo moet het toch mogelijk zijn het aantal stemmers en de betrokkenheid wat op te schroeven.
    Gelukkig lijkt het er op dat dit jaar wel heel wat meer mensen stemmen dan andere jaren. Maar 1/3e is nog steeds extreem weinig. In mijn familie ligt het ongeveer op 80% denk ik.

    Eric C Dark….vanaf nu alleen Eric genaamd.

    Reactie door Eric — dinsdag 1 juni 2004 @ 13.50 uur

  9. Els,
    Het is heel simpel. Volmachten mogen worden gegeven aan de hand van strak omlijnde wettelijke regels. Als die worden nagevolgd is er niets aan de hand: de gevolmachtigde heeft de bevoegdheid gekregen van de volmachtgever om de stem uit te brengen, en kan dat dus doen op de wijze waarop hij/zij dat wil. Wel kan de gevolmachtigde natuurlijk moreel (maar niet juridisch) gebonden zijn aan een stemopdracht die de volmachtgever eventueel heeft gegeven.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 1 juni 2004 @ 13.55 uur

  10. @Olav Meijer,daar heb ik het over,ik heb het over de loten die worden gegeven.

    Reactie door Els — dinsdag 1 juni 2004 @ 14.06 uur

  11. @ Els.

    Die loten krijgt IEDEREEN die gaat stemmen, dus ook alle VVD en LPF-stemmers en iedereen die blanco stemt. Hoe kan je dan zeggen dat hier stemmen worden gekocht? Je schreeuwt weer eens te snel…

    Reactie door Ellie Jansen — dinsdag 1 juni 2004 @ 15.04 uur

  12. Het is wel heel treurig, Els, als het verschil tussen een lot en een stembiljet nog moet worden uitgelegd…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 1 juni 2004 @ 15.23 uur

  13. Misschien kan je het volgende op weg helpen, Els.
    Een lot is iets wat je ontvangt zonder invloed te hebben op de inhoud ervan, en je hoopt op wat geluk voor je zelf (b.v. geld). Een stembiljet is iets wat je na ontvangst zelf weer verzendt, je bepaalt zelf de inhoud ervan, en het is gericht op een betere inrichting van de samenleving, als het goed is. Dit laatste is een democratische verworvenheid die m.i. tevens een morele stemplicht inhoudt. Het geven van een volmacht past prima in een democratisch systeem.
    Loten mogen wat mij betreft geheel en al verdwijnen. Zij voegen niets zinvols toe aan de samenleving. Het leven van de minder bedeelden bestaat al genoeg uit nieten!
    Zo wat duidelijker, Els?

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 1 juni 2004 @ 15.44 uur

  14. @Ellie Jansen,over hard schreeuwen gesproken,geloof dat iedereen toch zijn/haar mening mag uitte.(trouwens waarom noem jij de vvd en lpf??)

    @Olav Meijer,Ik heb al nieten genoeg!! Ik hoef geen worst voorgehouden te krijgen!! (Olav ben ik zo duidelijk genoeg??)

    Reactie door Els — dinsdag 1 juni 2004 @ 16.02 uur

  15. Waarom gaat iedere partij niet gewoon huis-aan-huis
    de machtigingen van de bevolking ophalen?

    Er zijn toch ook zat minder-validen, die je op deze manier een helpende hand kunt bieden? Een flink deel van de beroepsbevolking stapt vanwege alle files tussen 07.00 en 08.00 de auto in en zijn vervolgens tussen 18.30 en 19.30 weer thuis. Na het avondeten heb je vaak weinig zin om de deur nog uit te gaan (ik niet in ieder geval).

    Niks dure reclame-campagnes en domme liedjes, practische tips!

    Reactie door Michel Smit — dinsdag 1 juni 2004 @ 16.04 uur

  16. Jan,

    Wat betekent OSS? Oranje Samen Sterk?

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 1 juni 2004 @ 16.27 uur

  17. Nog een kleine toevoeging (niet speciaal voor Els): niet stemmen beïnvloedt de stembusuitslag ook: het komt ten goede aan de grootste partij(en). En dat is dan eigenlijk niet de bedoeling…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 1 juni 2004 @ 16.45 uur

  18. Wat SP doet om mensen naar de stem bus te lokken is niets nieuws, paar jaar geleden VVD deelde pepermuntjes uit kreeg je zo lekkere frisse kijk op de dingen, bah, CDA appels, zijn toch zo gezond, yak.
    Wie klets er wat over om koperij of het wel toe gestaan is.

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 1 juni 2004 @ 18.39 uur

  19. @folkert de lepper, je gaat stemmen of je gaat niet,maar dingen geven om te komen is van de zotte,maar dat mag hier niet gezegd worden.

    Reactie door Els — dinsdag 1 juni 2004 @ 18.43 uur

  20. Els je mag alles zeggen maar je kan dan ook reactie verwachten,
    andere mogen ook zeggen wat zij denken, actie geeft reactie.

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 1 juni 2004 @ 18.47 uur

  21. @folkert de lepper,Maar de manier waarop!!!

    Reactie door Els — dinsdag 1 juni 2004 @ 19.23 uur

  22. Voor mij is het duidelijk, als er gestemd kan worden, zal ik dat doen. Maar het valt niet mee mijn kinderen (21 en 18) van het nut hiervan te overtuigen, ‘Europa’ blijkt veel verder van hen af te staan dan de ‘gewone’ verkiezingen. Bij de vorige verkiezingen had mijn dochter levendige discussies met haar vrienden over de diverse partijen, dit keer helemaal niet. Maarre … ik blijf m’n best doen, het is nog geen 10 juni!

    Reactie door Masja — dinsdag 1 juni 2004 @ 19.26 uur

  23. @ Olav Meijer item 18.

    Als ik de website van de europese verkiezingen moet geloven is een niet uitgebrachte stem geen probleem. Zie hieronder het citaat:

    “Het is bij alle verkiezingen mogelijk om blanco te stemmen. Als u stemt in een stembureau met stemmachines kunt u op de knop “Blanco” toetsen. Indien u in een stembureau stemt waar met stembiljetten gewerkt wordt, kunt u uw stembiljet leeg laten (geen vakje rood kleuren) en daarna in de stembus deponeren.

    De blanco stemmen worden wel meegerekend met het opkomstpercentage. Deze stemmen hebben echter geen invloed op de verkiezingsuitslag. Een blanco stem wordt namelijk gezien als een ongeldige stem.

    Een ongeldige of niet-uitgebrachte stem kan aan geen enkele partij toebedeeld worden. De zetels worden namelijk verdeeld over de deelnemende partijen door middel van de kiesdeler. Deze kiesdeler komt tot stand door alle geldig uitgebrachte stemmen te delen door het aantal te verdelen zetels. Er wordt dus gekeken naar het daadwerkelijke aantal (geldig) uitgebrachte stemmen en niet naar het aantal kiesgerechtigden.”

    Dat is dus weer een gelukje…

    Reactie door Helma — dinsdag 1 juni 2004 @ 19.27 uur

  24. Els,
    ik denk dat ook jouw manier de mensen niet altijd aanspreekt.

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 1 juni 2004 @ 19.50 uur

  25. @Helma

    Blanco stemmen heeft dus op de uitslag hetzelfde effect als niet komen opdagen. Het maakt alleen verschil voor het opkomstpercentage.

    @All

    Het is een fabeltje, dat niet-uitgebrachte stemmen naar de grote partijen gaan. Als jij je stem niet uitbrengt, wordt er niets mee gedaan. De uitslag zal zijn, alsof jij niet bestond. [Zou je dat willen? ;-) ]

    Reactie door Evelien Snel — dinsdag 1 juni 2004 @ 19.56 uur

  26. @Evelien Snel,

    Inderdaad, als je dat doet is dat waarschijnlijk ook een statement. Misschien een goede optie als ze dat nieuwe kiessysteem toch doorzetten en er nog maar twee partijen overblijven.:)

    Reactie door Helma — dinsdag 1 juni 2004 @ 19.59 uur

  27. @folkert de lepper,dat zal best,maar ik kleineer niemand.

    Reactie door Els — dinsdag 1 juni 2004 @ 20.20 uur

  28. De grootste percentuele stijging. How to lie with statistics.

    Reactie door BJ — dinsdag 1 juni 2004 @ 20.22 uur

  29. Stem SP en me hele familie stemmen ook SP…tsjonge en dat voor CDA stemmers haha. Ik hoop eigenlijk dat iemand het lef heeft in de politiek om Europa het hoekkie om te helpen, tenminste dat Nederland eruit stapt. En ze zeggen wel dat het niet kan, maar als het volk tegen is, dan kan je het wel doordrukken maar dan heb je zo een opstand. Er hoeft maar 1 knappe kop op te staan en het is gebeurd.

    Maar we kunnen ook afwachten, volgens Nostradamus gaan we voor heel europa 1 leider krijgen die dan wereldwijd vrede brengt. Schijnt overigens wel een Frans te zijn. Dus Jan helaas:)

    Reactie door MAD — dinsdag 1 juni 2004 @ 21.57 uur

  30. Wereldoorlog waaraan Europa niet meedoet, is dat een wereldoorlog? Nostradamus heeft zoveel gezegd. Kan ook nog wel boeken van Ludlum, Maclean of Thomas Ros noemen waarin het einde der tijden wordt voorspeld en Europa doet daar ook aan mee.

    Reactie door BJ — dinsdag 1 juni 2004 @ 23.43 uur

  31. @Els

    Els ik kan begrijpen, dat je vraagtekens zet bij bepaalde zaken; ik geef je zelfs gelijk, want stemmen dat doe je met je hart en laat degene die te laks is om te stemmen maar vooral wegblijven.

    Maar weet; dat al vele politieke slijmballen generaties lang bezig zijn om hun praatjes te verkopen met rolletjes drop en de beroemde ballonetjes voor kinderen, om zo stemmen te vergaren. het zou net als die autodrop, VERBODEN moeten worden:-)

    Reactie door ReneR — woensdag 2 juni 2004 @ 1.15 uur

  32. @Helma (24 en 27) en Evelien (26):
    Jullie halen níet stemmen en blanco stemmen door elkaar! Blanco stemmen heeft geen invloed op de zetelverdeling, maar níet stemmen wel! In dit laatste geval is het opkomstpercentage lager en valt de berekening van toewijzing van z.g. restzetels uit in het voordeel van de grootste partijen! (Het is inderdaad wat ingewikkeld).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 2 juni 2004 @ 9.44 uur

  33. er zijn vele doden gevallen ,om het stemrecht te verkrijgen .dus loop niet te zeiken over kiesdelers ,blanco stemmen ,enz maar ga stemmen verdorie .(s.p.natuurlijk)wand het is 5 voor 12 . als ze in irak hadden kunnen stemmen in het verleden hadden ze ook niet voor saddam gekozen . het is ons aller plicht om figuren als berlusconi buiten de deur te houden . groetjes en veel wijsheid op 10 juni henk

    Reactie door henk — woensdag 2 juni 2004 @ 11.35 uur

  34. Ik studeer een half jaar in Antwerpen en 13 juni zijn hier verkiezingen voor het Vlaams en Europees parlement.
    In België geldt nog een stemplicht. Dus geen lokkertjes, maar een fikse boete als je niet stemt. Gevolg is bergen verkiezingsfolders en een fanatiek plakbeleid: elke dag is het plakbord om de hoek anders van samen stelling!

    Je kunt je verbazen over plicht tot stemmen, maar ik merk toch dat mijn Vlaamse medestudenten echt nadenken over de stemkeus, want blanco stemmen vinden ze zonde!
    Want dan zwijg je, en wie zwijgt …

    Reactie door Renske Leijten — woensdag 2 juni 2004 @ 12.48 uur

  35. @henk
    Hoe ze het in Italie voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, maar volgens mij is Berlusconi daar ook gekozen. Het kan ook zijn dat ze de ‘familie-Bush-methode’ hebben gebruikt en hem daar neergeplant hebben, maar buiten de deur houden gaat al niet meer lukken, want hij is zelfs al voorzitter geweest.

    Reactie door Maarten — woensdag 2 juni 2004 @ 12.56 uur

  36. @ Olav Meijer item 38,

    Klopt onderstaande niet dan? Want dit haal ik letterlijk van deze site: http://www.ukomttochook.nl/index1.asp?hr=8

    “De zetels worden namelijk verdeeld over de deelnemende partijen door middel van de kiesdeler. Deze kiesdeler komt tot stand door alle geldig uitgebrachte stemmen te delen door het aantal te verdelen zetels. Er wordt dus gekeken naar het daadwerkelijke aantal (geldig) uitgebrachte stemmen en niet naar het aantal kiesgerechtigden”

    Reactie door Helma — woensdag 2 juni 2004 @ 13.45 uur

  37. Hoewel deze weblog geen chatbox moet worden, kom ik nog even terug op nr. 13. Bij nader inzien wat te sarcastisch getoonzet; dat is i.h.a. niet mijn stijl. Ik heb me door irritaties -vanwege gelijkstelling van stembiljetten aan loten- laten meeslepen. Mijn excuses hiervoor aan Els. Ik ben het zelfs met haar eens dat het trekken van stemmen met loten geen goede zaak is! (Pas naderhand heb ik gelezen dat dat in Oss gebeurt).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 2 juni 2004 @ 14.54 uur

  38. @Helma (42):
    Dat is in zijn algemeenheid juist, Helma. Maar nadat zetels zijn verdeeld op basis van de vastgestelde kiesdeler en het aantal stemmen op de diverse lijsten, blijven op deze lijsten reststemmen over. En vanwege het nogal ingewikkelde rekensysteem dat hierbij wordt toegepast zijn grotere partijen in het voordeel bij het toegewezen krijgen van restzetels. Dat is ook de reden van lijstverbindingen, die soms worden gemaakt.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 2 juni 2004 @ 15.05 uur

  39. @ renske,
    Ik ben ook een groot voorstander van deze regel, maar dat zal hier wel niet komen, het probleem is namelijk dat de zwevende kiezer dan zal moeten kiezen en dat komt niet ten goede van de grote partijen, zoals CDA…
    Verder is het zo dat als je niet stemt, het misschien niet uitmaakt qua uitslag, maar op een andere manier wel. Oudere mensen hebben nog duidelijk voor ogen dat stemmen een burger plicht is. Die stemmen vaak op christelijke partijen en rechste partijen. Uiteindelijk betekend dat zij dan de verkiezingen zullen ‘winnen’. Dus stemmen maakt wel degelijk uit!

    Reactie door linnie — woensdag 2 juni 2004 @ 15.15 uur

  40. @Olav Meijer,

    Misschien ben ik dom, want ik snap het verband niet met de “niet uitgebrachtte stemmen”.
    Bedoel jij dat de wel uitgebrachte stemmen, die niet uitkomen op hele zetels gegeven worden aan de grotere partijen, als in : SP haalt 3,4 zetel, dus gaat 0,4 naar bv. CDA?
    Zoja, dan kan mijn stem op SP dus uitkomen bij het CDA…?

    Reactie door Helma — woensdag 2 juni 2004 @ 15.26 uur

  41. @ Els ,ik hou van je.

    Reactie door merel — woensdag 2 juni 2004 @ 15.47 uur

  42. Daar was hij dan. De stemkaart voor de zo veelste verkiezing.

    Normaal gesproken zit ik er op te wachten. De stemkaart is goud waard. Normaal gesproken zou ik ook allang aan het plakken en aan het folderen zijn geweest.
    Want ja voor mij is iedere verkiezing een feest. Hoger en goddelijker dan de voedbalkoorts ooit zou kunnen gaan.
    Bij verkiezingen sta ik normaal gesproken voor aan.

    Behalve deze keer.

    IK BEN MOE!
    IK BEN ER ZIEK VAN.
    IK KOM NIET!

    Moe en afgeknepen door alle bezuinigingen, eigen bijdrages en versoberingen.

    Ik heb een minimale WAO en ben rolstoel gebonden.

    Uitkering is niet genoeg om van rond te komen.
    Zeker niet nu er minimaal 10% extra uitgaven zijn.

    Huursubsidie verlaging 12 Euro
    Eigen bijdrage en niet vergoede medicijnen per maand 30 Euro
    Achterwacht personen alarm (voor als er iets met me aan de hand is) is wegbezuinigd bij de thuiszorg. Zoek het maar uit.
    Premie ziekenkosten met tientjes omhoog.
    Eigen bijdrage huishoudelijke hulp. Verdubbeld.
    Reizen buiten de regio. Dit jaar 350 km. Daarna betaal ik taxi tarief.
    Ik ben naar de beurs voor invaliden geweest in Utrecht afgelopen maand. dat koste me al 110 km van mijn jaar budjet.
    Aanvraag ingediend voor extra km daar ik daar recht op denk te hebben. Kost 25 Euro. Zeker dat je het krijgt ben je niet.

    En het gaat maar door…..

    Dat terwijl er overal om je heen in de zo genaamd hogere regionen maar gejat en gegraaid word.

    Ik ben er flink ziek van. Moe en uitgeput.

    Ik heb volstrekt geen vertrouwen in dat hele Europa gedoe. We zijn al zo bedonderd met die Euro. Wat komt er nog meer.

    Ik snap ook wel dat thuisblijven niet helpt.
    Maar bij deze geef ik een veel krachtiger en persoonlijker signaal af.

    IK STUUR MIJN STEMKAART NAAR DEN HAAG.
    Met brief.

    IK MELD ME ZIEK.

    Ziek van deze regering. Ziek van dit uitknijp beleid.

    Te ziek gemaakt om uberhoupt nog van de democratie gebruik te kunnen maken.

    Daar helpt geen waakhond tegen.
    Hooguit een Hulp-hond. Maar die zijn schaars en duur.

    Ernst Groot
    Haarlemmermeer

    Reactie door E.Groot — woensdag 2 juni 2004 @ 16.29 uur

  43. @Helma (46),
    Gelukkig is het niet zo bar: je stem op de SP kan niet direct bij het CDA terecht komen. Wel is het zo, dat bij een lagere kiezersopkomst de kiesdeler kleiner wordt. Voorbeeld: als 1,5 miljoen stemmen worden uitgebracht en 150 zetels moeten worden verdeeld, dan is de kiesdeler 10.000. Worden 1,125 miljoen stemmen uitgebracht, dan is de kiesdeler 7500. Een grotere partij met 305.000 stemmen krijgt bij een kiesdeler van 10.000 direct 30 zetels en houdt 5.000 reststemmen over. Een kleinere partij met 55.000 stemmen krijgt dan direct 5 zetels en houdt ook 5.000 reststemmen over. Hoewel die 5.000 stemmen voor de kleinere partij relatief zwaarder wegen, zal de grotere partij eerder in aanmerking komen voor een restzetel.(Afhankelijk van de verdeling van de aantallen op de diverse lijsten uitgebrachte stemmen blijft een bepaald aantal restzetels over). Bij de toewijzing daarvan zijn de grotere partijen meer in het voordeel, naarmate de opkomst geringer en de kiesdeler kleiner is. Dit komt door de hierbij gehanteerde berekeningswijze. Voor de details hiervan moet echter je bij een echte deskundige op dit gebied zijn!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 2 juni 2004 @ 16.42 uur

  44. Wat moeten we nu doen….wel of niet stemmen ? Ik zit jullie discussie te volgen maar me hersens bllijven zo nu en dan stilstaan. En als ik verder lees…..blijven ze nog stilstaan. Dit soort info kan mijn processor niet aan hoor.

    Reactie door MAD — woensdag 2 juni 2004 @ 16.57 uur

  45. @merel,waar heb ik dat aan te danken??

    Reactie door Els — woensdag 2 juni 2004 @ 17.03 uur

  46. Wat mij betreft, Ernst en MAD: ga stemmen! Niet vanwege de kleine regeltjes van de Kieswet, maar omdat het kiesrecht een verworvenheid is die je niet te grabbel moet gooien! Al leven we in een periode waarin de rijken alle kansen krijgen zich verder te verijken en degenen die het toch al moeilijk hebben verder worden gepakt: alleen door te stemmen kunnen we een tegengeluid laten horen. En al is het huidige “Europa” ook in mijn ogen vooral een kapitalistisch (wan)product met een laag democratisch gehalte, een “waakhond” in het Eurpopese parlement die signaleert (blaft en zo nodig bijt), af en toe tegengas geeft en zelfs wat bereikt door slim optreden (zoals b.v. SP-er Erik Meijer op het gebeid van openbaar vervoer),is veel beter dan maar bij de pakken te blijven neerzitten! Niet stemmen is hoe dan ook in het voordeel van de graaiers/het gajes, dus: laat je stem horen, al weegt die op zichzelf nóg zo’n klein beetje!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 2 juni 2004 @ 17.20 uur

  47. @ Olav Meijer,

    Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik snap het nu.

    Wat een voordeel van een lage opkomst zou kunnen zijn, dat de mensen die normaal op SP stemmen er juist wel een punt van maken om te gaan stemmen. Als er daarbij minder CDA-, VVD- en PVDA-lui gaan stemmen, weegt die van de SP stemmer dus zwaarder.
    Relatief gesproken dan… Dat zou dus wel eens in het voordeel uit kunnen pakken. Toch?

    Reactie door Helma — woensdag 2 juni 2004 @ 18.28 uur

  48. @Els, gewoon, hoe je af en toe reageert op deze en gene.

    Reactie door merel — woensdag 2 juni 2004 @ 19.08 uur

  49. @Merel,Dank je.

    Reactie door Els — woensdag 2 juni 2004 @ 19.14 uur

  50. Wist Nostradamus wie er Europees Kampioen wordt?

    Reactie door BJ — woensdag 2 juni 2004 @ 19.59 uur

  51. E.Groot.

    Jij hebt gelijk vele mensen zijn ziek van dit kabinet.
    Maar daarom dragen wij ook een klein steentje bij om de ommekeer teweeg te brengen toch?

    Reactie door anita Doornweerd — woensdag 2 juni 2004 @ 20.14 uur

  52. Hey!
    Ik vind je (jan marijnissen) echt onwijs stoer! en de SP is een super partij! Op het moment dat ik 18 word (over 2 maanden) dan weet ik wel op wie ik ga stemmen! ;)
    succes!!
    xxx
    Bonnie

    Reactie door Bonnie van Dijk — woensdag 2 juni 2004 @ 21.04 uur

  53. Omdat Bonnie nog niet mag ga ik in diens naam dan de stem uit brengen.
    Vreemde actie natuurlijk. Maar ik vind het echt heel goed als jongeren zich juist nu actief met de politiek bezig houden.

    Nog de vraag aan Bonnie of er nog een voorkeur kandidaat is?
    Want Jan staat niet op de lijst. Die blijft God dank in Den Haag.

    Reactie door E.Groot — donderdag 3 juni 2004 @ 0.29 uur

  54. @Helmaa (53):
    Daarin heb je gelijk. We hebben het alleen gehad over de technische kanten van de Kieswet. Er zijn hiernaast ook sociologische gegevenheden, die weer een andere invloed hebben, b.v. wat jij noemt. Conclusie luidt des te meer: ga stemmen!!!

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 3 juni 2004 @ 9.25 uur

  55. Ik ben van de overtuiging dat het mijn plicht is om te stemmen. Zoveel vrouwen hebben gevochten voor een stem en u we die hebben is hij niets meer waard?! Ik ben mijn voorouders ontzettend dankbaar dat zij zich zo hebben kunnen inzetten om de maatschappij te veranderen (bijvoorbeeld qua stemrecht) en ik denk dat we dat nog steeds kunnen… We moeten alleen van de overtuiging zijn dat we die macht hebben!!!!

    Reactie door linnie — donderdag 3 juni 2004 @ 11.47 uur

  56. heeze heeft momenteel een hoog sp-gehalte op de verkieingsborden en elders

    Reactie door rowwwenheeze — donderdag 3 juni 2004 @ 23.12 uur

  57. rowwwenheeze,
    hoog sp gehalte in kamer zou ook wel aardig zijn.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 4 juni 2004 @ 20.54 uur

  58. in heeze zit helemaal nix

    tijdens het plakken sprak een oud cda gemeenteraadslid en voormalig wethouder mij aan

    kort samengevat :

    hij : bendu posters aan het plakken ??

    yo : ja

    hij kijkend : toch nie van de sp

    http://home.planet.nl/~verbe326/imagine.wav

    yo : de normen en waarden van het cda zijn op dit moment bij de sp te vinden

    cetero censeo sp cum sgp non esse delendam

    Reactie door rowwwenheeze — vrijdag 4 juni 2004 @ 23.31 uur


  • Het land in

  • Foto