Column: Geert Reuten

(Geert Reuten is econoom en werkt als universitair hoofddocent aan de economische faculteit van de Universiteit van Amsterdam.)

Toch geen loonmatigende Ministers?

De ministersploeg van Balkenende besloot vorige week om voor de volgende kabinetsperiode aan te sturen op een verhoging van de ministerssalarissen met 30 procent. Ministers moeten hard werken. Maar tegelijkertijd is het een eer om het land te mogen meebesturen. Hoe hoog moet het salaris van een minister zijn? Hoog genoeg om er ruim van te kunnen leven, maar vooral niet zo hoog dat mensen die functie ambiëren om het salaris dat eraan vast zit – dat trekt een specifiek slag lieden aan.

Voor de verhoging worden twee argumenten gegeven. Het eerste is dat de salarissen van topambtenaren veelal gestegen zijn tot boven ministersniveau. Je vraagt je dan af of ministers toch hebben zitten slapen. Zij hebben immers zelf toegelaten dat deze ambtenarensalarissen zo opliepen. In plaats van zich daaraan op te trekken zouden ze nieuw-aangestelde topambtenaren op een lager niveau kunnen inschalen. En daarmee ontvalt dit eerste argument.

Het tweede argument is dat ministerssalarissen sinds het begin van de jaren 1980 “reëel” nauwelijks gestegen zijn. (Met “reëel” wordt bedoeld de loonstijging in geld – de nominale loonstijging – gecorrigeerd voor de prijsinflatie.) Dit klopt. Maar het is de vraag welke conclusies je daaruit moet trekken.

Laten we eerst zien hoe het er voor staat met de loonstijging van de gemiddelde werknemer. Tussen 1981 en 2003 steeg het geldloon in Nederland met jaarlijks gemiddeld 3,1 procent (het gemiddelde voor de vijftien ‘oude’ EU-landen was 5,2 procent). Maar gecorrigeerd voor prijsinflatie (`reëel’ dus) was de gemiddelde loonstijging in Nederland 0,6 procent per jaar (voor dezelfde vijftien EU-landen gemiddeld 0,9 procent). Reëel steeg het gemiddelde looninkomen dus met zo’n 14 procent en die stijging lieten de ministers schieten.*

Niet eens zo heel lang geleden heerste in Nederland het idee dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, vooral in tijden van tegenspoed. Als we het ministerssalaris afzetten tegen het minimumloon dan levert dit een wat ander beeld. In 1981 was het salaris van een Nederlandse minister omgerekend bijna 80.000 euro bij een wettelijk minimuminkomen van ruim 10.000 euro jaarlijks. Een verhouding van 1 op 8. In 2004 beloopt het ministerssalaris 122.000 euro, bij een minimuminkomen van ruim 15.000 euro. Verhoudingsgewijs nog steeds ongeveer 1 op 8.

Gezien vanuit `het gemiddelde’ hebben ministers de lonen in het verleden extra gematigd. Maar ze zeggen nu: met een inhaalslag draaien we dat terug. (De 30% stijging komt ongeveer neer op het `inhalen’ van de gemiddelde reële loonstijging.) Maar omdat het wettelijk minimumloon eveneens extra werd gematigd (daarmee de eraan gekoppelde uitkeringen zoals Bijstand en AOW), lijkt dit een goede gelegenheid om voor de onderkant van onze maatschappij ook een inhaalslag van 30% te maken. Wie eerst?

* Cijfers zijn afkomstig van het bureau van de Europese Commissie: European Economy, Statistical Annex, Spring 2004.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 05 juli 2004 :: 12.19 uur

45 Comments

45 reacties

  1. Ministers moeten het inderdaad voor de eer doen en niet voor de poen, trek je alleen maar rare vogels mee aan. Het is inderdaad een eer dat je Nederland mag dienen. Maar de meeste ministers weten niet wat eer is omdat ze niet van de straat komen maar van een top functie. En daar waar hun zakken ook al goed gevult dus laten we dat voortzetten in de politiek. Alleen vergeten ze 1 ding dat ze eigenlijk een soort gesubsidieerd baantje hebben. En gesubsidieerde banen betalen nooit best, omdat je het volk diend en dat is een hele eer. En vindt je dat niet voldoende, dan ben je het ook niet waard om daar te zitten.

    Reactie door MAD — maandag 5 juli 2004 @ 12.51 uur

  2. MAD,
    het zijn walgvogels deze dictaten opleggende ministers.

    Reactie door folkert de Lepper — maandag 5 juli 2004 @ 12.58 uur

  3. Snap werkelijk niet dat mensen zich zo laten bedotten. Heb Nederland juist om het uitblijven van deze mentaliteit zo leuk gevonden. Ben nu serieus aan het kijken om uit te wijken. Er is werkelijk niets meer Nederlands nu, even corrupt als de rest va de wereld. Geef nu maar een rus in de keuken.

    Reactie door Ninka — maandag 5 juli 2004 @ 13.45 uur

  4. Ik wist niet wat ik hoorde toen ze erover begonnen. Ik hoor die rare brillemans nog zo trots zijn 3 M’en presenteren en dan met name het Meedoen, wij moeten dus meedoen en hun zouden zich er vervolgens niet aan houden, lekker voorbeeld geven ze wel zo. Zeker in een tijd dat iedereen de hand op de knip moet houden. Dit is gewoon super asociaal.

    Reactie door Frozen — maandag 5 juli 2004 @ 14.34 uur

  5. Frozen

    Daarom net zo hard de boel flessen als je de kans krijgt. Zolang het kabinet zich niet fatsoenlijk gedraagt hoeven wij burgers dat ook niet. Laten hun eerst maar het voorbeeld geven en tot die tijd, flessen wat je kan flessen, netjes zijn is gene optie ga je alleen zelf aan onderdoor.

    Reactie door MAD — maandag 5 juli 2004 @ 14.39 uur

  6. 30% meer loon voor de ministers? De lonen mochten toch absoluut niet stijgen dit jaar ! Hoezo normen en waarden, meneer Balkenende. Ik denk dat de weg vrij ligt voor de bonden om flink meer loon te eisen bij nieuwe CAO-onderhandelingen. Gelijke monnikken, gelijke kappen lijkt me zo

    Reactie door karin — maandag 5 juli 2004 @ 14.55 uur

  7. Laat ze dat geld eerst maar eens naar plekken brengen waar het nodig is. Twee weken geleden wilde het ziekenhuis mijn moeder niet opnemen omdat ze toch chronisch ziek was. Eenmaal in het ziekenhuis konden we haar beter in een verzorgingshuis stoppen want verblijf in het ziekenhuis kostte teveel.

    Vorige week is ze gecremeerd………….

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 5 juli 2004 @ 16.52 uur

  8. FNV: Looneis van 15% en 12 vrije dagen erbij, cao voor 1 jaar !!
    Verzin er zelf maar allerlei primaire en secundaire bij, zo absurd mogelijk natuurlijk…
    Laat ze maar zweten daar in Den Haag…

    Reactie door lambert — maandag 5 juli 2004 @ 20.30 uur

  9. Maak jullie niet zo druk over die salaris verhogingen, hoe asocialer bestuurders zich gaan gedragen, des te eerder is de revolutie een feit.

    Reactie door l.verduijn — maandag 5 juli 2004 @ 21.07 uur

  10. Een interessante gedachte

    Het is wel een interessante gedachte: Een in de tijd vaste verhouding tussen minister salarissen en het minimum loon. Zo had ik het nog niet bekeken.

    Overigens vind ik wel dat je moet oppassen met “doorschieten”. Je moet niet zover gaan dat je geen kwalitatief goede mensen meer kan krijgen, of dat er alleen nog maar ambtenaren minister willen worden. Dat probleem doet zich al een beetje voor bij andere plaatselijke besturen.

    Je moet ervoor zorgen dat de vertegenwoordiging in besturen “voldoende breed” is qua maatschappelijke achtergrond. Als je vanuit een “niet ambtenaren achtergrond” in het openbaar bestuur stapt is er toch vaak enigszins sprake van “het achter je verbranden van schepen” (voor werknemers). Bij je oude werkgever (buiten de overheid) kom je meestal niet meer terug.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — maandag 5 juli 2004 @ 21.31 uur

  11. Het is wederom graaien aan de top. Normen en waarden… dat Balkenende en het CDA die discussie claimen, ongelooflijk. En als ze de cijfers nu gebruiken om het ministersalaris op te hogen dan vraag je je toch werkelijk af wat voor oogkleppen ze in het kabinet ophebben? Oogkleppen die enkel cijfers tonen die je goed kunt gebruiken voor de neoliberale agenda.

    Jan Pruimenboom: gecondoleerd

    Reactie door Renske — maandag 5 juli 2004 @ 21.35 uur

  12. Wat vreselijk voor je Jan Pruimenboom. Sterkte…

    Mijn oom van 39 moest stoppen met zijn hartpillen omdat de medicijnen zo duur waren…..hij heeft inmiddels weer 2 hartinfarcten en dotterbeurten achter de rug. Nu mocht hij toch weer met zijn medicijnen beginnen.

    Overal moet op bezuinigd worden maar het loon van ministers moet 30% omhoog. Zij kunnen die medicijnen en zorg uit eigen zak betalen…..wij mogen naar de ***** lopen. :(

    Reactie door sulis — maandag 5 juli 2004 @ 23.18 uur

  13. Eigenlijk zou je hier als burgers tegen in actie moeten komen. Handtekeningen verzamelen via internet die het er niet mee eens zijn. Alleen moet de actie niet een typisch links karakter hebben, want er zijn veel mensen die rechts zijn en het er ook niet mee eens zijn. Ik ga eens kijken wat ik via mijn clubje kan regelen, subdomein naampje, wat space voor een formuliertje en promoten maar. Maar doen er veel mensen mee dan is promotie zo gepiept, beetje googlebommen lanceren en klaar:) Wie doet er mee ?

    Sites against loonverhoging ofzo :) ideeen iemand ?

    Reactie door MAD — maandag 5 juli 2004 @ 23.38 uur

  14. @Jan Veel sterkte. jan

    Reactie door Jan Marijnissen — maandag 5 juli 2004 @ 23.38 uur

  15. ‘Je hebt leugens, grote leugens… en statistieken…’.
    Heel interessant, die verhouding tussen het ministerssalaris en het minimum loon in 1981 en nu, maar wat is de waarde ervan ?
    De cijfers kloppen en ze worden opgevoerd door een universitair hoofddocent, dus zullen ze wel belangrijk zijn…

    Tijden veranderen en situaties zijn niet altijd te koppelen aan het verleden.
    Ooit was minister een erebaan…
    Daarna werd het een opstapje naar een burgemeesterschap, commissariaat of positie in het bedrijfsleven…
    En nu verwachten we briljante geesten met briljante oplossingen in een tijd dat India, China en andere landen onze positie zullen gaan aantasten.
    Daar zal voor betaald moeten worden, want ander blijven we doormodderen met types als Hoogervorst, De Geus, Brinkhorst, Van der Hoeven, Remkes, Donner, enzovoorts.
    Mensen, die het ‘voor het land’ doen, zonder eigenbelang, uit naastenliefde, uit solidariteit…
    Als het niet zo triest was, zou ik er hartelijk om kunnen lachen.

    De waterleiding staat op springen en ‘wij’ discuteren verder over het salaris van goede loodgieters…
    Wat zeg ik ? Zelfs dat gebeurt niet.
    Iedereen houdt zijn eigen, vaak goedbetaalde, monoloog en verdwijnt razendsnel uit beeld…

    Reactie door Heraclitus VII — dinsdag 6 juli 2004 @ 4.19 uur

  16. heraclitus (15)wat heeft geld met de werking van hersencellen te maken .niks dus !!! dat de huidige regering alleen voor der eigenste kop werkt heeft niks met opleiding of talent te maken . maar met mentaliteit !! als jij denkt dat de capaciteit van die grijze massa in de hoofden van .de graaf zalm peijs j.p. verdonk!!! bos ,en de rest toeneemt met 30%door deze loonsverhoging .zodat ons land beter bestuurd word . is het tijd om eens een dokter te raadplegen . daar komt bij als je een beetje slim word .je bij bush niet binnen komt . regeren is een kwestie van m(linkse)mentaliteit en respect . (sorry jongen maar die onzin gaat er bij mij niet in )
    jan pruimenboom gecondoleerd,

    Reactie door henk — dinsdag 6 juli 2004 @ 5.14 uur

  17. @Heraclitus VII,

    Als we voortaan ministers moeten kopen, zoals u dat stelt, wil ik er wel voortaan 4 jaar garantie bij. De garantie dat wat zij beloven ook waar zullen maken (Wouter Bos valt meteen af). En een bredere keuze en graag eerst nog even uitproberen, niet goed geld terug.
    Maar dat zal wel niet gebeuren…

    Reactie door Helma — dinsdag 6 juli 2004 @ 6.36 uur

  18. @ Jan Pruimeboom,

    Veel sterkte gewenst.

    Reactie door Helma — dinsdag 6 juli 2004 @ 6.37 uur

  19. Jan, ik ben nieuwsgierig naar je mening over het volgende:

    Je zegt dat het een eer is om het land te besturen. Ik denk dat dat voor een deel ook klopt. Maar als je echt goede mensen uit het bedrijfsleven wilt hebben zul je toch wat meer moeten betalen. Daarnaast denk ik dat een aantal (goede) mensen uit het bedrijfsleven best nog wel bereid is voor een periode een stapje terug te doen in salaris, maar dat met name het nadeel op het pesioenvlak dat men ondervind een grote barriere zou kunnen zijn.

    Ik denk dus dat als je in staat bent een regeling te creeeren waarin je die nadelen tot een minimum beperkt, dat de kwaliteit van de mensen in de regering omhoog zal kunnen. Ben benieuwd hoe je daar over denkt. (ik weet dat julllie een deel terugstorten in de partijkas, maar dat zal voor de meeste mensen niet reeel zijn)

    Reactie door Geen Minister — dinsdag 6 juli 2004 @ 11.31 uur

  20. Geen minister

    Ben wel geen Jan maar toch, je maakt een paar cruciale fouten, naja fouten, waarom mensen uit het bedrijfsleven halen ? Zij hebben geen binding met de straat, zie het huidige kabinet, zie de ministers. Een heleboel ministers en kamerleden zie je heel onwennig tussen het volk staan, terwijl zij die mensen moet vertegenwoordigen. Neem Balkenende, die man moet niet proberen leuk te doen, want het straalt er aan alle kanten af dat het onnatuurlijk gedrag is.

    We moeten politici hebben die gewoon normale jobs hebben gehad, die weten hoe het is om eelt op je klauwen te hebben. De kamer staat stijf van de pennelikkers en de hoog opgeleide mensen. Wat hebben die mensen mij nu te vertellen ? weinig. Het enigste wat ik hoor en zie, is dat ze goed voor zich zelf zorgen.

    Reactie door MAD — dinsdag 6 juli 2004 @ 11.48 uur

  21. @Geen minister,

    Nadeel op pensioenvlak?
    Volgens mij zijn zij de enigsten die geen pensioenprobleem hebben!

    Reactie door Helma — dinsdag 6 juli 2004 @ 13.41 uur

  22. geen minister(19)graag een motivatie waarom alleen mensen uit het bedrijfs leven een land kunnen besturen !!! ik zal je een motivatie geven waarom mensen uit het bedrijfs leven geen land kunnen besturen .men wil een land besturen als een b.v . en zoals je weet gaan b.v. failliet !!!!. ben zelf ondernemer .uit nood geboren . daar ik niet langer voor asociale werkgevers wilde werken o.a door ontslag .waarbij de heren ook ng even mijn openstaande snipperdagen in wilde pikken . ik ben actief in een s.p.hulpdienst om als zakenman (sorry)geen bord voor de kop te krijgen. via die hulpdienst houd ik contact met de straat .en de maatschappij met veel plezier .

    Reactie door henk — dinsdag 6 juli 2004 @ 15.48 uur

  23. Henk
    En daar hoort alles thuis, dicht bij het volk, dicht bij de democratie. Zoals een oud diender ( mijn mentor) altijd tegen mij zei ‘ogen en oren goed de kost geven op straat, kan je wat van leren’.

    Reactie door MAD — dinsdag 6 juli 2004 @ 16.38 uur

  24. Henk,
    ik zal je een motivatie geven waarom mensen uit het bedrijfs leven geen land kunnen besturen .men wil een land besturen als een b.v . en zoals je weet gaan b.v. failliet !!!!.

    Volgens Brinkhorst is het niet erg om failliet te gaan, de oen,

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 6 juli 2004 @ 17.33 uur

  25. folkert(24) kan brinkhorst makkelijk zeggen die heeft zijn dochter bij de oranjes ondergebracht .logisch dat je dan je niet druk maakt over je pre pensioen ,toch? en de l.p.f. die onroerend goed partij heeft voldoende bewijs geleverd dat zaken mensen niet in de politiek thuis horen . nog even en dan mogen we partime komen wonen in nederland!!!

    Reactie door henk — dinsdag 6 juli 2004 @ 22.02 uur

  26. henk,
    Brinkhorst is een hypocriet

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 6 juli 2004 @ 22.41 uur

  27. Ik weet het; een land besturen is geen eenvoudige klus, maar dit is geen besturen meer, dit is steeds meer gaan lijken op het “Moboetisme” van Congo.

    nederland overlaten aan zakenlui? dan wordt dit land in stukjes gesneden en per opbod verkocht aan de hoogste bieder.

    Ik krijg al steeds meer zin om die Balkenende eens flink in zijn broek te zien schijten, als de hel hier losbarst. Dan wil ik al die gereformeerde stijfkoppen wel eens zien.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — dinsdag 6 juli 2004 @ 23.18 uur

  28. Fijn dat u het gegoochel met cijfers op een welhaast Jeugdjournaal-achtige wijze uiteen hebt weten te zetten. U bent vast en zeker een groot liefhebber van Annie M.G. Smit?

    Toch wil ik uw welhaast onweerlegbare cijfers anders benaderen. Het is namelijk wel zo dat je waar krijgt naar hetgeen men betaalt. En betaal je als een krent dan mag je blij zijn als er over een aantal jaren nog een paar economiestudenten het ministerschap ambieren.

    Het is onzinnig om ministers hetzelfde te gaan betalen als hetgeen ze eventueel in de vrije sector zouden kunnen verdienen maar het zou in ieder geval wel meer in pas mogen lopen met andere functies van een dergelijk hoog niveau. Het is natuurlijk wel heel erg “Espee” om iemand een heel land te laten besturen uit liefhebberij en vaderlandsliefde…

    Ik ben wel van mening dat er naar het salaris van top-ambtenaren gekenen dient te worden. Ministers willen zich nu meten aan de salarissen van deze zelfde ambtenaren. Maar het is wel duidelijk dat deze op uiterst dubieuze wijze aan deze hoge salarissen zijn gekomen. En er zijn veel meer ambtenaren als ministers dus het geld dat u meer kwijt bent aan hoger opgeleide ministers waar we hard behoefte aan hebben kunt u wat mij betreft daar weer terug boeken.

    Reactie door mnemo — woensdag 7 juli 2004 @ 2.40 uur

  29. rener (27) ,,dan word dit land in stukjes gesneden ,, wat denk je wat bush blair en balkenende met irak gaan doen ? juist dat,let maar op . dan kunnen ze de olie lekker via turkije (europa)afvoeren ,is veiliger als door het midden oosten, waarom denk je dat bush aandringt op aansluiting van turkije bij europa ?

    Reactie door henk — woensdag 7 juli 2004 @ 2.43 uur

  30. mnemo

    Echte leiders ontstaan niet door geld, echte leiders ontstaan uit eer en willen de beste zijn en staan naast het volk. Niet erboven. Die kantoor klerken in denhaag zijn geen leiders. Als ik ze in me peleton had gehad destijds had ik ze S5 gegeven.

    Reactie door MAD — woensdag 7 juli 2004 @ 18.09 uur

  31. S5 beste MAD bestaat al een jaartje of twintig niet meer. Ook ik ben militair geweest namelijk al loop ik daar niet doorlopend mee te koop. Zo’n verdienste was het namelijk niet. Maar okay, ik kan het wel begrijpen dat sommige mensen het wel prettig vinden om alles voorgekauwd te krijgen, nauwelijks meer te betekenen dan een personeelsnummer op de loonlijst van defensie. En in jouw peleton? Wat was je dan in dient? Overste?

    Reactie door mnemo — woensdag 7 juli 2004 @ 18.17 uur

  32. mnemo

    Gaan we weer snauwen mnemo….S5 is een begrip en als ik mensen opleid zie ik ze als de mijne, dat waren ze ook. Jij ziet het niet als verdienste, omdat ze daar waarschijnlijk niet onder de indruk waren van je gesnater en je jankend op de wc zat. Weetje ik vindt je suf worden mister anti alles…geen zin meer in je, ga maar tegen iemand anders snauwen. Je bent saai en aftands, ene keer zus dan weer zo, ga aan de prozac ofzo als je diverse persoonlijkheden steeds tevoorschijn komen.

    Reactie door MAD — woensdag 7 juli 2004 @ 19.25 uur

  33. #Henk 29
    Je kan best gelijk hebben met Irak Henk; alleen gaat het daar nu even niet over. Enne…ik heb op een weblog van het E.P. al eens gesteld; dat het belang van Bush, dat Turkye bij Europa gaat komen niet primair voor de olie is, maar om via Turkye een vazal te hebben om het zogenaamde “machtsblok E.U.” versus de V.S. een voet dwars te zetten.

    Want de turken zullen de amerikanen wel eens tot in lengte der jaren dankbaar zijn, dat ze de E.U onder druk hebben gezet om Turkije E.U.- lid te maken.

    Reactie door ReneR — woensdag 7 juli 2004 @ 20.27 uur

  34. renee,r ik wilde het gewoon even kwijt.

    Reactie door henk — woensdag 7 juli 2004 @ 22.00 uur

  35. @ Henk (reactie #22)
    Volgens mij heb ik nergens geroepen dat alleen mensen uit het bedrijfsleven minister kunnen worden. Ik wil alleen zeggen dat er in het bedrijfsleven mensen rond lopen (of zoals je wilt OOK in het bedrijfsleven lopen mensen rond) die erg getalenteerd zijn, maar vanwege o.a. financien niet zo snel minster of staatssecretaris zullen worden. Al wat ik zeg is dat je dan potentieel goede mensen misloopt op die manier.

    Ik heb alle respect voor mensen die puur op ideologische redenen de politiek in gaan, allen wordt een deel van hen wel “beroepspoliticus”. Ik bedoel daarmee te zeggen dat het politieke spel belangrijker wordt dan de uitkomsten. Daarom ben ik ervoor om ministers als een soort managers te zien; en mensen uit het bedrijfsleven (of waarook vandaan) zouden voor vier jaar minister kunnen zijn. Erg pragmatisch te werk kunnen gaan en zo niet gehinderd door al te veel politieke bagage, goede resultaten te behalen. En als we dan helemaal in mijn ideaalplaatje bezig zijn, dan zou ik graag bij voorkeur partijloze minsiters hebben. Maar ik besef ook wel dat dat HELAAS een utopie is.

    Naar mijn mening laten politice (en ook minsters) zich te veel leiden door dogma’s. Hmzzz…ik geloof dat mijn verhaal een beetje afdrijft van mijn oorspronkelijke antwoord, maar ik zo zo graag eens willen dat bijvoorbeeld een politicus van de ene partij tegen een politicus van de andere partij in een debat in de Kamer zou zeggen: “Verdomd joh…je hebt gelijk, je hebt me overtuigd!”

    Reactie door Geen Minister — woensdag 7 juli 2004 @ 22.26 uur

  36. Idd MAD, S5 is al 20 jaar een “achterhaald” begrip want het betaat namelijk niet meer. In de periode dat jij dus in dienst hebt gezeten heb jij helemaal niemand met S5 naar huis gestuurd en dat kan ik met 100% zekerheid stellen.

    Mister Anti-Alles, en dat zegt onze nationale kampioen stoeptegel gooien? Het lijkt er verdacht veel op dat je er niet goed mee om weet te gaan als mensen kritiek op je leveren of je wijzen op de klungelige fouten die je als “beroeps” militair maakt. Het is meer jouw persoonlijkheid die tekeergaat als het windvaantje bovenop de kerktoren. De ene dag haat je me, de andere kus je m’n voeten omdat je het met me eens bent… Ik heb ten alle tijden mijn eigen opvattingen, iets dat ik van veel mensen hier niet kan zeggen.

    Prozac, alcholist, hebben jullie allemaal hetzelfde stempeldoosje ofzo? Ik gebruik geen prozac noch begeef ik me op Jans web-log onder invloed van enig ander medicijn of roesmiddel.

    Reactie door mnemo — donderdag 8 juli 2004 @ 8.38 uur

  37. mneno dat kan je niet…want je weet 0,0% van mij. Want zoveel geef ik niet prijs, laat namelijk ook alleen maar los wat ik kwijt wil. Wij gebruiken de term S5 nog steeds, staat voor labiel zoals mnemo zelf. Maar ik ga daar verder niet met je over in discussie want jij weet het allllllemaaaaal zooo goed!!

    Klopt ik tollereer van beterweters 0,0% kritiek, klopt helemaal, de manier waarop jij met mensen in discussie treed is ten alletijden gebaseerd op katten of het overheersen en scoren zodat je vol trots achteruit kan gaan hangen, zo dat heb ik ff goed gedaan. Feit dat je al aangeeft dat ‘ik jouw voeten kus’ vind je het toch erg belangrijk dat je je gelijk krijgt. Zelfingenomen dus. Zal je even uit je droom halen, ik kus geen voeten tenzij je op vakantie wil gaan op een revalidatie afd.

    Normaliter sta ik open voor kritiek, als mensen het beter weten zal ik ook luisteren. Maar niet meer naar jouw, voor jouw is iedere discussie winst en dat gun ik je gewoon simpelweg niet. Jij hebt dat nonstop nodig dat bekvechten, dan pis je daar weer tegen aan en dan daar weer, dan is Marijnissen weer niet goed. En daarna de SP niet, ach er is altijd wel wat te zeuren…

    Dus doemaar tegen iemand anders, voor mij ben je lucht, wat je nog ook schrijft, boeit me verder niet meer…veel succes met je lulverhalen hoe goed je wel niet bent in het aanvoeren van argumenten en zonder spellingsfouten typte. Hier pak veren in je reet, en show er lekker mee, mokkel.

    Reactie door MAD — donderdag 8 juli 2004 @ 13.05 uur

  38. Volg nu een tijdje dicussies die MAD voert. Hij maakt met vrijwel iedereen ruzie. MAD, volgens mij moet jij nodig hulp gaan zoeken. Je bent volgens mij overspannen. En anderen hebben het al eerder gezegd: Jouw Nederlands is zo triest, daar zou je echt iets aan moeten doen.

    Bart Sanders

    Reactie door Bart — donderdag 8 juli 2004 @ 15.31 uur

  39. Helemaal mee eens Bart. Jammer dat er ook zulke SP-ers als MAD bestaan. Die jongen is te gefrustreerd, hij moet inderdaad snel hulp gaan zoeken.

    Reactie door Joost — donderdag 8 juli 2004 @ 15.35 uur

  40. *Geeuw* dit is een zielige poging van je Mnemo om zo een soor stemmingmakerij te starten. Jakkie. Je bent nog erger dan ik dacht.

    Reactie door MAD — donderdag 8 juli 2004 @ 16.12 uur

  41. Èn dit is een zielige poging van jou om mij in een kwaad daglicht te stellen. Even voor de duidelijkheid, ik post ten alle tijden onder de naam “mnemo” en ten nimmer onder een andere. Nu jij weer…

    Reactie door mnemo — donderdag 8 juli 2004 @ 16.26 uur

  42. Nee ik niet meer mnemo het is goed zo geweest. Zal je gelijk uitleggen waarom niet, ben niet goed in bekvechten heb er ook een bloedhekel aan. Als ik dan zo nodig moet doe ik dat wel in iemand zijn gezicht, heb ik meer fun van. Dus jij ignored mij en ik jou, iedereen blij. IK heb toch de schurft aan je en vind je een uitgesproken lul de behanger dat vindt jij ook hoogstwaarschijnlijk van mij en dat mag, vindt ik allemaal prima, tis mooi geweest met zo.

    Reactie door MAD — donderdag 8 juli 2004 @ 18.29 uur

  43. Hoewel deze weblog niet voor dit soort dingen is bedoeld, wil ik het opnemen voor Mad.
    In de eerste plaats is hij n.m.m. helder en consequent in zijn opvattingen. Hij brengt het soms tamelijk recht voor z’n raap -maar daarin is hij zeker niet de enige, en duidelijkheid is ook te waarderen.
    En de mensen die over het Nederlands en spelling zeuren (navolgers van Pieterke): dat is gewoon zielig, en geeft een gebrek aan eigen argumenten bloot. Terwijl deze zeurders zelf net zo goed dit soort fouten maken. Het gaat altijd nog om de inhoud, gelukkig! Dus blijf daarbij, en stop dit gekissebis. (Zonde van de weblog).

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 9 juli 2004 @ 12.29 uur

  44. 30% meer? Laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze überhaupt iets verdienen: No Way… No pay….

    Reactie door Nonsens — donderdag 15 juli 2004 @ 23.57 uur

  45. Wat een absurde redenering van de heer Reuten!

    If you pay peanuts, you get monkeys. De ministerssalarissen zijn zo laag, dat alleen voor middelmatige talenten interessant is om een riskant vak als minister te kiezen.

    Een verdubbeling lijkt me meer op zijn plaats!

    Sinterklaas.

    Reactie door Sinterklaas — woensdag 9 maart 2005 @ 22.07 uur