Column: Jan Mulder

(Vandaag Jan Mulder, schrijver, kunstenaar, columnist voor de Volkskrant en ‘deskundige’ bij B&vD.)

Zomerreces

Twee uitgezette Somaliërs zijn bij terugkeer in hun land vermoord. Ze waren er al bang voor. Nederlanders met enig gevoel voor menselijke normen en waarden hadden vergeefs bij de overheidsinstanties gevochten voor een verblijfsvergunning.

Ze zijn inmiddels dood.

Is de uitzettingsprocedure correct verlopen? Volgens het IND valt deze vraag niet meer te beantwoorden. Waarom dan niet? ‘Het dossier is zoek.’
Wanneer het moeilijk wordt, kun je in Nederland iets zoek verklaren.

Fotorolletjes, geluidsoverlast (verdonkeremaand met nieuwe ‘meetmethodes’), het Groene Hart (door de betonlobby van de minister bedolven onder een plan van aanpak), het zwemwater.

Nederland is een fantastisch land en de Nederlanders fantastische mensen.

Wij kunnen niks vinden. Alles is altijd zoek. Vooral het geld. Het verdwijnt als sneeuw voor de zon in tunnels, helikopters en Betuwelijnen. Geestelijk gehandicapte ouderen moeten hun toiletpapier straks uit de krant knippen, want het gemeenschapsgeld om het te kopen is foetsie. (De belastingen zijn besteed aan oorlogstuig en militairen om de massavernietigingswapens van Sadam Hoessein om te sporen. Ze zijn onvindbaar, maar we zoeken ons nog steeds een ongeluk.)

De Algemene Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar de isolatie van woningen bij Schiphol. De kosten waren 800 miljoen euro, drie keer zo hoog als beraamd (half miljard zoek), Endemol werkt aan de televisieprogramma’s Sperm Race en Make me a mum, taalplan Verdonk werkt averechts, Balkenende wordt in het CDA-Magazine getipt als mogelijke toekomstige president van Europa, de Dienst Justitiële Inrichtingen onderzoekt de mogelijkheid van zes gedetineerden in één cel, kinderen massaal ziek van scoubidou-touwtjes met een te hoog gehalte weekmakers, collega Tony Blair viert vakantie in het huis van Cliff Richard.

Waar is de moraal?
Ik word een beetje bang van al die berichten, verlang naar mijn leider.
Waar is Jan Peter?

Jan Mulder

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 01 augustus 2004 :: 14.07 uur

71 Comments

71 reacties

  1. En wij moeten eigen verantwoordelijkheid nemen en hun normen en waarden opvolgen? Dankje de koekoek! Terroristen zijn het en fase rood is allang ingetreden….

    Reactie door sulis — zondag 1 augustus 2004 @ 14.44 uur

  2. Wat mij nog het meeste verontrust is dat er zoveel mensen zijn die denken dat dit kabinet “HET” eindelijk eens aanpakt en eens goed doet… De angst voor elkaar zit er diep in geramd bij ons. “Wat de boer niet kent: ….” We weten diep in ons hart allemaal wel dat hard straffen niet helpt. Dat wegsturen van “ongewenste” vreemdelingen ONS niet helpt. Hier kruisen het sociaal humanisme en het Chistelijk geloof elkaar. Wat het niet een Samaritaan, een “verguisde en van een gehaat ras” die de gewonde man langs de weg vond en hem opraapte en hielp, terwijl de afgezanten van de religieuze leiders hem lieten liggen? En was het niet zo dat in Bethlehem niemand plek had voor twee vreemden, waarvan een hoogzwanger was? Ze vonden uiteindelijk een soort van onderdak. Tegenwoordig vind je dat soort mensen onder een brug, tussen de struiken van de spoordijk en op andere beschutte plekken, maar echte hulp is er niet voor ze. Dit huidige kabinet heeft de mond vol van Waarden en Normen en vooral van “de EIGEN verantwoordelijkheid”. Maar zelf schuiven ze die van hen af op de zwaksten in onze samenleving, waaronder de asielzoekers, die weggestuurd worden en als vreemden terugkeren in het voormalig eigen land, waar ze herkend worden als een minderheid en vervolgens kans lopen om gearresteerd te worden, of nog erger, zoals in Mogadishu is gebeurd. Het enige antwoord dat ik hoorde was: Dan moeten ervoor gezorgd worden dat die mensen niet meer via Mogadishu hoeven. Maar ze moetn weg, hoe dan ook en heel veel medelanders zijn het daarmee eens. Afgezien van de toegenomen criminaliteit, waarvan vele “deskundigen” zeggen dat dit hoofdzakelijk door mensen van niet Nederlandse afkomst gepleegd wordt (misschien klopt dat ook wel) hebben we het hier wel over mensen die de moed bezaten om elders te proberen een beter leven te vinden of die simpelweg voor hun leven moesten vrezen en daarom elders hun heil zochten. Iets dat wij hen niet gunnen. Want ons land is vol, er is geen geld en “die lui” accepteren onze cultuur niet. Weg ermee dus? Op criminelen na, zou ik iedereen graag een verblijf in mijn land aan willen bieden, was het niet dat we inderdaad er niet op zijn berekend om zoveel verschillende culturen te accepteren. De acceptatie moet van beide zijden komen. Afwijzen veroorzaakt een blijvend lidteken bij mensen. Geloof me, ik weet waar ik het over heb. Dit land is “mijn” land niet meer. Dit is een land vol egoïsten en hebberds en graaiers geworden die niks willen overhebben voor een ander. En ja, ik ben wat cynisch geworden.

    Reactie door Lydia M. Lembeck — zondag 1 augustus 2004 @ 16.35 uur

  3. mmm…Ik vind die Mulder hier een stuk leuker dan op TV…

    Reactie door lambert — zondag 1 augustus 2004 @ 16.36 uur

  4. Misschien heb ik het mis, maar ik ben berichten tegengekomen dat deze mensen zijn omgekomen bij een roofoverval.
    Kan iemand mij vertellen of dit verhaal waar is?

    Reactie door K@ — zondag 1 augustus 2004 @ 17.00 uur

  5. ja die berichten heb ik ook gehoort maar hoe dan ook als ze niet terug hadden gemoeten hadden ze nog geleeft dus wat veranderd dat?

    Reactie door sulis — zondag 1 augustus 2004 @ 17.01 uur

  6. In Nederland hadden ze natuurlijk ook om kunnen komen bij een roofoverval. Asiel krijg je toch om politieke redenen, niet om dat er zoveel roofovervallen plaatsvinden in een land. toch..?

    Reactie door K@ — zondag 1 augustus 2004 @ 17.04 uur

  7. ik wil toch iedereen attent maken op een echt schrijnend geval: nl. Wahid van 12 jaar. Misschien kennen jullie hem wel van het NCRV-programma Taxi.
    Op deze site staat meer informatie over hem.
    http://info.omroep.nl/ncrv/home?nav=isqwHsHtGPFeDbC

    Reactie door K@ — zondag 1 augustus 2004 @ 17.17 uur

  8. Ja jij bent erg op de hoogte van de politieke situatie in Somalie merk ik wel net als onze regering met hun zogenaamde lijst van ‘veilige landen’. Roofoverval aan me hoela! Frappant dat het rapport bij de IND nergens meer te vinden is. Open je oren en ogen eens dan krijg je misschien wat gevoel voor je medemens.

    Reactie door sulis — zondag 1 augustus 2004 @ 17.19 uur

  9. @ k@ dus jij bepaald wat een schrijnend geval is?

    Reactie door sulis — zondag 1 augustus 2004 @ 17.21 uur

  10. @ Sulis
    Roofovervallen gebeuren overal, ook in veilige landen. En als iemand omkomt bij een roofoverval vind ik dat ook schrijnend. Maar kinderen zoals Wahid vind ik veel schrijnender, voor zover je gradaties in schrijnend heb.
    En ik bepaal niet wat in Nederland schrijnend is, maar ik mag er toch wel een mening over hebben lijkt me zo.

    Reactie door K@ — zondag 1 augustus 2004 @ 17.35 uur

  11. K@ je schreef: Misschien heb ik het mis, maar ik ben berichten tegengekomen dat deze mensen zijn omgekomen bij een roofoverval.
    Kan iemand mij vertellen of dit verhaal waar is?

    Dus je kent de halve waarheid en dan maak je onderscheid in schrijnende gevallen? Maar als dat je mening is moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten.

    Reactie door sulis — zondag 1 augustus 2004 @ 18.15 uur

  12. § sulis
    Je verdraait mijn woorden. En daar word ik heel boos om. Als Somalië echt onveilig is dan mogen de Somalische asielzoekers absoluut blijven van mij. Maar een roofoverval heeft niks met de politieke situatie te maken, dus je hoeft me niet in de schoenen te schuiven dat ik geen gevoel heb voor de medemens.
    En ik zeg niet dat er een roofoverval is geweest, ik zeg alleen dat er ook berichten zijn dat er een roofoverval is geweest.

    En het geval van Wahid gaat over een kind zonder ouders dat in Nederland is opgegroeid en in een vertrekcentrum wordt gedumpt. En los van de politieke situatie van een land vind ik dat een echt schrijnend geval ja.

    Reactie door K@ — zondag 1 augustus 2004 @ 18.55 uur

  13. Ach waren alle mensen wijs.
    En deden daarbij wel.
    Dan was d’ aard een paradijs.
    Nu is het vaak een hel.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 1 augustus 2004 @ 18.56 uur

  14. IND….tsja daar weet ik nog mooie verhalen over..ken zelf mensen die een dubieus verleden hebben die werkzaam zijn bij de IND. Dus een rapportje wat verdwijnt is kinderspel. Doofpotten zijn ze altijd goed in geweest bij de IND. Maarja….ze zijn inderdaad dood deze 2 mensen.

    Balkenende president van europa….er komt geen europa jan mulder, nationalistische krachten zullen dat voorkomen. Alleen weet Balkenende dat nog niet. Ze ontketenen in heel Europa nationalistische gevoelens wat uitloopt op een bloedbad. Maar ja…is geen popie verhaal…. kan altijd nog naar Zweden…naja die kanten op iedegeval. Waar ze volgens de regering nog 30 jaar achter lopen….

    Reactie door MAD — zondag 1 augustus 2004 @ 19.07 uur

  15. @ Waar is jan peter????

    Hij bouwt in zijn achterkamer een nog groter egocentrum

    Reactie door chrisinactie — zondag 1 augustus 2004 @ 21.16 uur

  16. Ik hoorde ook roofoverval. Maar ook: deze mensen behoorden tot een minderheidsgroepering in Somalië en werden als zodanig herkend op straat in Mogadishu. En daardoor schijnen ze overvallen en vermoord te zijn. Hoe dan ook, ze hadden nog geleefd als ze hier hadden kunnen blijven, denk ik. Roofovervallen in ons land kosten je gewoonlijk alleen je mobieltje en je centen en wat blauwe plekken en soms een gebroken bot. Da’s heel erg, maar meestal overleef je het hier aardig en het aantal overvallen is beslist kleiner dan daar wil ik wedden. Deze mensen zijn naar mijn bescheiden mening bewust de dood in gestuurd. Want ook voorgwende onwetendheid of misschien wel echte onwetendheid is ronduit misdadig als het om levens gaat!

    Reactie door Lydia M. Lembeck — zondag 1 augustus 2004 @ 22.02 uur

  17. @k@: lees 16 meer heb ik er niet aan toe te voegen.

    Reactie door sulis — zondag 1 augustus 2004 @ 22.08 uur

  18. Roof overval, minderheidsgroepering, wat de reden ook is Mw. Verdonk heeft twee mensen de dood in gejaagd met haar uitzettingsbeleid.
    Is zij nu niet schuldig aan doodslag?

    Reactie door Sinne — zondag 1 augustus 2004 @ 22.56 uur

  19. Tja. Die Jan Mulder komt op TV soms over als een botte boer. Maar zo af en toe laat hij zich van een goede kant zien.
    Wat betreft de inhoud van zijn bericht.

    Zie http://www.amsterdam.sp.nl betreffende het uitzettingsbeleid en neem maar van me aan dat we in dat kader het Verdonk danig lastig gaan maken in September en daarna.
    Op grond van FEITELIJKE DOCUMENTATIE over wat er gebeurt met die arme donders die door haar de straat op worden geflikkert. Of erger nog, worden teruggezonden naar een zogenaamd Veilig land.
    Weten jullie trouwens dat Nederland al in 1938 een interneringskamp inrichte, in Westerbork, voor de opvang van uit Duitsland vluchtende Joden. De toenmalige regering was toen ook van mening dat Nederland “Vol” was. Wat er met die mensen is gebeurt weten we ook.
    De geschiedenis herhaalt zich steeds weer, zolang wij onmensen en facsisten toestaan hun spelletje te spelen. Ons bang laten maken door hun, doelbewust, uitstorten van ramp voorspellingen.

    Het lijkt op dit moment een bijna onmogelijke taak om het denken van de Nederlander te keren en dit Kabinet in problemen te brengen. Toch !! De enige manier is om ECHTE acties op te starten. Te blijven hameren en doorgaan. NU. Snel en Rap.

    Vandaar ook dat ik zeker en vast aanwezig ben bij de vergadering van het actie commitee van ” De Maat Is Vol” op 20 Augustus in Amsterdam, Wenslauerstraat 316, 20.00 uur. een bijeenkomst van Amsterdamse Vakbondsleden die zeggen, de tijd van praten met dit Kabinet is definitief voorbij. ACTIE, NU !!!

    Dit Kabinet moet vanaf September eens een “poepie” ruiken van wat er gebeurt als hun “financieele sponsors” er de brui aan geven en de geldmachine lam leggen.

    Reactie door Henk Wichard — zondag 1 augustus 2004 @ 23.27 uur

  20. Deze Jan Mulder is dezelfde als op TV…recht voor z’n raap en recht uit het hart.

    Géén dubbele agenda’s, niet gevoelig van wat de kiezers er van denken…

    en zo hoort het ook.

    Ik hou van je Jan……(mulder)

    Reactie door Therry — zondag 1 augustus 2004 @ 23.41 uur

  21. Sorry hoor.wat een bullshit….2 mensen dood van de 26.000..So fucking what???Natuurlijk zijn er emoties bij de nabestaanden, en 2 zijn er teveel..Maar om nu Verdonk als schuldige aan te wijzen gaat me echt te ver..

    Reactie door Harry — zondag 1 augustus 2004 @ 23.56 uur

  22. Harry…

    Tever….ik noem dat pappen en nathouden een term die dit rechtse kabinet zo fijn vondt om te gebruiken. Zelf zijn ze helden in het pappen en nathouden. Tuurlijk is verdonk verantwoordelijk, dat heet verantwoording nemen. Gaat het rechtse kamp nu soft worden ? komop…toen harde ferme taal, nu ook het mannetje of vrouwtje uithangen, speen uit je bek en hup….Verdonk is een grote meid, verantwoording nemen.

    Reactie door MAD — maandag 2 augustus 2004 @ 0.30 uur

  23. Pappen en nat houden was het paarse beleid MAD…Dit kabinet rammelt aan alle kanten, maar wat asielzoekers aangaat doen ze wat..
    Om verdonk nu verantwoordelijk te maken………Wat is het alternatief dan? alles maar binnen laten?

    Reactie door Harry — maandag 2 augustus 2004 @ 0.41 uur

  24. Harry

    Pappen en nathouden is ook dit kabinet, dit is een pappen en nathouden kabinet bij uitstek. Stuk voor stuk blijven ze allemaal op hun vette dikke hol in die kamer zitten puur omdat het schijnbaar erg prettig zit. Dit kabinet BARST van de incidenten die om een harde lijn vragen, namelijk aftreden van ministers die falen. Binnen het leger was je allang en breed je strepen kwijtgeraakt en waarschijnlijk in het bedrijfsleven was je de straat opgekickt of gedegradeerd naar een of ander stoffig kantoortje.

    Dat noem ik pappen en nathouden. Dit kabinet is toch zo commercieel en concurrentie….pas het dan zelf ook toe en rot die ministers eruit die er geen hol van bakken. Dus ook Verdonk.

    Alternatief ? Mag de denkbeelden van de man niet zo, maar in 1 ding had Fortuyn wel gelijk. Generaal pardon voor iedereen en daarna een nieuw beleid uitstippelen. Dat was fairplay geweest, ook weer zo’n woordje van Balkenende zelf.

    Reactie door MAD — maandag 2 augustus 2004 @ 8.34 uur

  25. MAD, helemaal NIETS aan toe te voegen. Helemaal mee eens.

    Reactie door Lydia M. Lembeck — maandag 2 augustus 2004 @ 8.52 uur

  26. Deze mensen nemen inderdaad hun eigen verantwoordelijkheid niet. Ze stappen niet uit dit kabinet wanneer zij grove fouten maken. Ook worden zij er dan niet uitgezet….. Kwesties van normen en waarden hebben zijzelf nog nooit van gehoord.

    Voor dit kabinet is het klootjesvolk en consorten een getal dat geld kost en niets opleverd dus afgeschreven wordt. Nederland wordt door dit kabinet gezien als een bedrijf dat uit de rode cijfers moet koste wat het kost. Erg slecht beleid. Zeer slecht voor onze concurentiepositie…..

    Reactie door chrisinactie — maandag 2 augustus 2004 @ 9.13 uur

  27. Ben het ook met MAD eens… Die 26000 mensen vind je tussen die 16 miljoen anderen echt niet weer… Het is

    Reactie door Mirella — maandag 2 augustus 2004 @ 11.08 uur

  28. Sorry, kleine drukte op enter…

    Het is al gebleken dat het nieuwe asielbeleid werkt en dat er minder asielaanvragen binnen komen, dus doe niet zo moeilijk en laat die 26000 mensen blijven.

    Reactie door Mirella — maandag 2 augustus 2004 @ 11.09 uur

  29. Gezellig Jan Mulder, altijd leuk zullen we maar zeggen. Zijn commentaar over de Somaliers vind ik wel een beetje goedkope manier van met politiek bezig houden. Natuurlijk is het afschuwelijk wat er gebeurt is maar om daar gelijk politiek zoveel gewicht aan te hangen naar een minister vind ik niet terecht. Als deze mensen nog hier waren geweest en dit in Amsterdam was overkomen was de sluitingstijd van het assielzoekerscentrum waarschijnlijk het punt geweest. Jan ik daag je uit om eens met dingen in Nederland bezig te houden. Bijvoorbeeld ons maatschappelijke burka gedrag hier. De vrouwen worden hier nog steeds als burgertrutjes 2 behandeld. De salarissen zijn nog niet gelijk, we worden nog niet in raden van bestuur toegelaten, financieel na scheiding nog steeds de klos. De cijfers liegen er allemaal niet om. Laten we even eerlijk zijn dat een vrouw met jouw capaciteiten, uiterlijk en opmerkingen niet eens op televisie komt. Keer met je gedachten eens terug naar je eigen land waar de basis ook diep triest aan het worden is. Als we deze basis hier eens kunnen herstellen is er denk ik opvang genoeg. Laten we de hand maar weer eens in eigen boezem steken.

    Reactie door Ninka — maandag 2 augustus 2004 @ 11.20 uur

  30. @Jan Mulder die hier hopelijk meeleest middels RSS in deze draad.

    NL is het braafste jongetje van de klas.
    Wij weten feilloos welk land er veilig is en of de doodsoorzaak van deze 2 politiek is of ad random door criminaliteit, of wellicht eigen geinitieerde agressie is ontstaan.

    Zo ook met Sudan en andere afrikaanse hellen op aarde.
    Al sinds 1972 is het daar mis, en sinds de recente ontdekking van olie velden ontdekte rechts ineens het hart weer.

    Goed, we hebben een te kort aan troepen omdat die al in afganistan bosnie en irak zitten, we hebben eric o’s nodig om de vrachtwagens met goederen in sudan te beschermen, maar we gaan er heen! En de andere landen met deze problemen….?
    Misschien hebben die ze ook al sinds 1972 en komen we daar anno 2006+ of zo nog op terug.

    Ik kan niet zeggen dat ik je niet mag Mulder, maar realist in de brede politieke zin van het woord vindt ik je niet.

    Reactie door barend — maandag 2 augustus 2004 @ 11.31 uur

  31. @Ninka: Ik ben liever een vrouw in en uit Nederland dan een Somalier in Nederland. Wie zou het hier nou beter hebben met Verdonk aan de leiding? Hier mogen we geen politiek gewicht aan hangen? Is dit iets anders dan een politiek spelletje dan? Je hebt gelijk het is hier heel triest aan het worden.

    Reactie door sulis — maandag 2 augustus 2004 @ 11.46 uur

  32. Harry schreef: “Om verdonk nu verantwoordelijk te maken…”

    Dat lijkt mij nogal logisch: ze is verantwoordelijk voor de consequenties van haar beleid, of dat nou positief of negatief uitvalt.

    Als het beleid succesvol is, mag je als minister dat succes claimen. De keerzijde van die medaille is, dat als je faalt, je de verantwoordelijkheid niet opeens kan afschuiven.

    Ik vind alleen dat dit beleid te eenzijdig bij Verdonk op haar bordje wordt gelegd. Het hele kabinet staat er achter, met steun van VVD, CDA, SGP én D66!

    En over troepen naar Darfur: een volslagen onzinnig voorstel. Het gebeid is zo groot als Frankrijk. Hoeveel troepen en materieel denkt de PvdA nodig te hebben om dat gebied te controleren?

    Laten we eens beginnen met
    1) een onmiddelijke olieboycot
    2) het Europese ontwikkelingsgeld voorlopig alleen via NGO’s naar dat gebied sluizen en niet via de Sudaneze regering
    3) onmiddelijke voedseldroppings (door vliegtuigen met militaire begeleiding (straaljagers) zodat ze niet uit de lucht geschoten worden)

    Maar ja, olie hè. Waarom denk je dat de Fransen er alvast naartoe zijn gegaan, zonder VN-resolutie af te wachten? Vanwege het humanitaire belang?

    Jacques Chirac de barmhartige weldoener…?

    Reactie door Vinnie — maandag 2 augustus 2004 @ 12.21 uur

  33. Wat doet Jan Mulder hier ???
    Ik heb respekt voor Marijnissen en de SP maar J. Mulder is een arrogante kwal die zogenaamd alles weet (beweert hij) , maar in feite een mening heeft over alles (en da’s heel wat anders..).

    PS.. Ik loop ook kans te worden vermoord als ik om 02:00 ‘s nachts in de Haagse schilderswijk iets doe wat bepaalde schorriemorrie niet bevalt..
    Kan ik nu asiel aanvragen in Fiji ?
    Of Seychellen ??
    En mijn hele familie ook ?

    Reactie door Moer — maandag 2 augustus 2004 @ 13.10 uur

  34. Laatst in Limburg werd er een winkel geramd door een duitse vrachtwagen waarvan de remmen het niet deden. Een dodelijk slachtoffer was een legale asielzoeker….
    Betekent dit nu dat Nederland te gevaarlijk is voor asielzoekers ??

    Reactie door Moer — maandag 2 augustus 2004 @ 13.12 uur

  35. Vinnie;
    1) een onmiddelijke olieboycot

    >>>Niet effectief; olie wordt illegaal via buurlanden verkocht.
    (werkte met Iraq ook niet ..jaaaarenlange boycot)

    2) het Europese ontwikkelingsgeld voorlopig alleen via NGO’s naar dat gebied sluizen..

    >>>..ook niet effectief; op 100.000 vluchtelingen 500 NGO’s met dekentjes en medicamenten…hoe biedt dat veiligheid tegen moordende bendes met machinegeweren ?

    3) onmiddelijke voedseldroppings (door vliegtuigen met militaire begeleiding (straaljagers) zodat ze niet uit de lucht geschoten worden)

    >>>Verzacht de pijn voor een moment, maar ook niet effectief; waar spreek je af dat er gedropt moet worden ? Als je het een paar dagen van te voren wereldkundig maakt (t kost tijd zo’n voorbereiding!) wie denk je dat er beneden staat te wachten ? Vluchtelingen op blote voeten, of gemotoriseerde militia ?

    >>>Overigens; een straaljager kan een transportvliegtuig NIET beschermen tegen afweer vuur (flak of raket) zoals een schild tegen een zwaard.

    Maar ja, olie hè.
    >>> Is mij niet bekend dat Sudan in die regio nou zoveel olie potentieel heeft..
    Ik denk dat je het overdrijft.
    Was er maar veel olie , DAN haD DE INTERNATIONALE GEMEENSCHAP er veel eerder wat aan gedaan…

    Waarom denk je dat de Fransen er alvast naartoe zijn gegaan, zonder VN-resolutie af te wachten? Vanwege het humanitaire belang?
    Jacques Chirac de barmhartige weldoener…?
    >>>> gewoon politiek opportunisme.
    Chirac doet het niet goed in de peilingen, en wil internationaal (versus USA) toch worden aangezien als een LEIDER die DAADKRACHTIG kan handelen als de situatie daarom verlangt.
    En was die hoek van Sudan niet een voormalige Franse kolonie ? (De Britten zaten in Noord Sudan….).

    Reactie door Moer — maandag 2 augustus 2004 @ 13.27 uur

  36. Vinnie,een uitstekend idee!!Olieboycot,voedseldroppings door een hele luchtmacht.Mijn vraag is alleen,hoe denk jij al die straaljagers de lucht in te krijgen zonder olie,waar de nodige brandstog uit verkregen moet worden?Zomaar een practische vraag.

    Reactie door Medi — maandag 2 augustus 2004 @ 13.45 uur

  37. Het sturen van troepen naar Darfur is een heilloze zaak. Er is geen enkele vorm van infrastructuur. De grenzen zijn onzichtbaar en de Janjaweed trekken doodgemoedereerd die grens over om verder te gaan met moorden. Net als Vinnie denk ik aan een boycot. Net zoals bij Lybië destijds. Dat het geholpen heeft moge blijken uit de lieve houding van meneer Ghadaffi die de wereld nu heel hard nodig heeft. Zijn heilstaat redde het niet in zijn eentje. De vluchtelingen zitten voor een groot deel in Tsjaad. Daar hebben ze bescherming nodig. Franse troepen staan daar aan de grens om de Janjaweed tegen te houden. Of dat helpt betwijfel ik. Maar een algehele boycot, ook vliegen, zal misschien genoeg helpen om dit land in twee stukken te verdelen, Noord en Zuid. Al tientallen jaren is het daar oorlog tussen de mensen in het Zuiden, die vaak Christen zijn en de mensen in het noorden die over het algemeen Moslim zijn. Als je bij de VN raad kijkt naar de afgezanten van dit land, dan zie je volgevreten dikzakken die beweren dat er niks aan de hand is, terwijl op televisie beelden van stervende kinderen die dood hongeren getoond worden. Algehele boycot, OK, maar geen troepen sturen. Zie je het voor je, Nederlandse jonge mensen in een land waar ze NIKS niemendal NADA van weten?? Ze worden afgeslacht daar door de nomaden die daar thuis zijn. Geen troepen en vooral ook, om in de discussie te blijven: NIEMAND TERUG NAAR SUDAN !!!!!!

    Reactie door Lydia — maandag 2 augustus 2004 @ 14.13 uur

  38. Een treffende column van Jan Mulder (van wie ik i.h.a. niet zo’n fan ben)! Het punt is dat (o.a.)het Nederlandse uitzetbeleid aan alle kanten rammelt. In plaats van de 26.000 asielzoekers, die tussen de wal en het schip van de oude resp. nieuwe vreemdelingenwetgeving terecht zijn gekomen, een generaal pardon te geven….Dat had veel ellende bespaard! Wat er ook met deze Somaliërs precies is gebeurd, de uitzetting naar Somalië deugt gewoon niet.Het punt is, dat de ministeries van justitie en buitenlandse zaken vaak uitgaan van onvolledige en/of onbetrouwbare rapportages over de landen van herkomst.(Dit weet ik ook uit eigen ervaring). Al eerder zijn b.v. Iraanse asielzoekers teruggestuurd en later in Iran vermoord. Of het in dit geval van de Somaliërs echt om roofmoord gaat weet ik niet, maar ik waag het in elk geval te betwijfelen. Hoe dan ook: het hele uitzetbeleid moet heel kritisch worden doorgelicht!

    Al eerder heeft het ministerie van justitie beweerd uitgezette asielzoekers “in de gaten te houden”. Zelfs als men dat echt zou willen (en kunnen), kunnen dergelijke afschuwelijke gebeurtenissen niet worden voorkomen. In dit licht is de actie van advocaat Pieter Bogaers (die stickers heeft laten maken met teksten als “het IND is levensbedreigend”, zoals op sigarettenpakjes) zeer begrijpelijk.

    Commentaar door Olav Meijer — 29 Juli 2004 @ 9.21 uur

    @IngeB (10 en 12):
    Quote:”Het noorden van Somalië wordt door Nederland als veilig beschouwd. Somaliërs die daar vandaan komen kunnen dus weer terug.” Het woordje “dus” is geheel onterecht! Het punt is, dat de ministeries van justitie en buitenlandse zaken vaak uitgaan van onvolledige en/of onbetrouwbare rapportages over de landen van herkomst.(Dit weet ik uit eigen ervaring). Al eerder zijn b.v. Iraanse asielzoekers teruggestuurd en later in Iran vermoord. Of het in dit geval van de Somaliërs echt om roofmoord gaat weet ik niet, maar ik waag het in elk geval te betwijfelen. Het hele uitzetbeleid moet heel kritisch worden doorgelicht!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 2 augustus 2004 @ 14.20 uur

  39. Sorry: graag laatste twee blokken schrappen!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 2 augustus 2004 @ 14.22 uur

  40. Een boycott is een prachtig idee want het geeft de Janjaweed de tijd om al hun doelen te behalen. Het moorden kan dan zoals gewoonlijk doorgaan en na afloop kunnen we plechtig beloven dat we dit nooit meer zullen toestaan. Jaja, Europa geeft het goede voorbeeld: Nog drie maanden uitstel, wat zal de bevolking van Darfur jullie dankbaar zijn!

    Gelukkig is Sudan ook een lid van de mensenrechten commissie van de VN, en kunnen we er verzekerd van zijn dat deze commissie zich met echt belangrijke zaken bezig zal houden, zoals Irak.

    Wellicht is het beter dat slechts landen met een democratisch gekozen regering plaats zouden mogen nemen in zulke commissies, in plaats van regelrechte gangsters.

    Hoe komt het dat ‘s werelds meest gevanceerde legers een paar duizend mannen met manchettes en geweren niet kunnen verslaan? Lord Kitchener versloeg 100 jaar geleden de Derwishes in dezelfde regio. Die waren niet beter bewapend. Het verschil is dat we een multilaterale fetisch hebben waardoor we al dit soort dringende zaken overhandigen aan de bureaucraten van de VN. En daardoor sterven er in Sudan en Rwanda honderdduizende mensen.

    Reactie door daniel — maandag 2 augustus 2004 @ 15.18 uur

  41. @daniel 40

    “Hoe komt het dat ’s werelds meest gevanceerde legers een paar duizend mannen met manchettes en geweren niet kunnen verslaan?”

    Ik denk dat je een te simpele vergelijking maakt.
    jungle oorlog kent vele niet technische obstakels, zoals de mens(lichaam en geest) zelf.

    “Lord Kitchener versloeg 100 jaar geleden de Derwishes in dezelfde regio. Die waren niet beter bewapend.”

    Ik vermoed dat ze nu toch wel granaatwerpers hebben, nacht en hitte kijkers enz..

    “En daardoor sterven er in Sudan en Rwanda honderdduizende mensen. ”

    En dat vind ik dan weer hypocriet.
    Want er zijn zat landen waar dit gebeurd.
    En in sudan is het al sinds de jaren 70 raak, waar waren ‘we’ toen en al die tijd!?
    is het toeval dat er recent olie is gevonden, dat er nu gaat worden opgetreden?

    Reactie door barend — maandag 2 augustus 2004 @ 15.36 uur

  42. als het daadwerkelijk om een roofoverval ging, hebben ze zich blijkbaar vergist… Als je de milde straffen gewend in Nederland!

    Reactie door RogieR — maandag 2 augustus 2004 @ 15.42 uur

  43. Over Darfur (al is dit m.i. off topic) gesproken: het is onloochenbaar dat genocide plaatsvindt. Dat betekent dat er wat gedaan MOET worden!
    Het is schokkend dat minister van buitenlandse zaken Bot -N.B. nu als voorzitter van de EU-ministers- zo veel geloof lijkt te hechten aan de praatjes van het Soedanese regiem. Er zijn meer dan voldoende bewijzen dat in Darfur een vorm van genocide en verdrijving van de zwarte bevolkig plaatsvindt. Het is sowieso stupide om nu te zeggen dat “het te vroeg is voor sancties” en “een waarschuwing” voldoende zou zijn. Dit is een sein voor de Arabische Soedanezen dat ze voorlopig niets te duchten hebben van een internationale reactie! En het “grote sterven” is al begonnen….. (Waarom gaat alles altijd zo veel langzamer als het om Afrika gaat?).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 2 augustus 2004 @ 16.40 uur

  44. http://www.jancvanderheide.com/voorspellingen/2004_voorspellingen.html
    3e alinea!

    Reactie door barend — maandag 2 augustus 2004 @ 16.52 uur

  45. Barend

    Is leuke lectuur maar…dit soort mensen hebben toch altijd iets omzich heen van…mjah…Ik zelf heb eens zo iemand voor me gehad, is een bekend iemand in die spiritualiteit wereld ook hoog aangeschreven e.d. naja die zag mij dus en vertelde dat ik een groots verzets leger zou leiden. Keek me maat aan en dacht…ja wow ik wordt Napoleon cool:) Zag me eigen al helemaal op me paard zitten met een patatzak op me kop en me hand in me jas. Er wordt erg naar het tijdsbeeld gekeken en daar lult men naar…kan iedereen. Maargoed mocht ik ooit die generaal worden dan laat ik het je weten…..dan vreet ik me patatzak op:)

    Reactie door MAD — maandag 2 augustus 2004 @ 18.15 uur

  46. @MAD 45 ja doorgaans mee eens,
    echter dit is dus uit 2003 en het klopt al aangaande 2004 voor zeg 80%.
    Ik had niet voor niets de onbedwingbare dwang om dit te linken :-))

    Reactie door barend — maandag 2 augustus 2004 @ 18.17 uur

  47. Moeten wij als Nederlanders de hele wereld helpen? Die 6.2 miljard kunnen we hier toch echt niet kwijt.

    Zorg eerst maar eens dat we onze eigen mensen met problemen, wat dat dan ook mogen zijn, een fatsoenlijk en human bestaan kunnen bieden.

    Reactie door Pieter Menten — maandag 2 augustus 2004 @ 18.57 uur

  48. @ Pieter Menten: Inderdaad moeten we niet al die 6.2 miljard mensen helpen, maar hen die het hard nodig hebben.
    Is het niet het huidige kabinet die de ellende door het land jaagt waar jij op doelt. Steeds meer inwoners van ons land komen in de problemen en daarnaast demotiveert dit kabinet de werkgelegenheid en stimuleert zij de werkgevers om meer te bezuinigen.Over twee jaar zijn we zelf weer een ontwikkelingsland dank zij Balkenende 2.

    Reactie door Sinne — maandag 2 augustus 2004 @ 20.14 uur

  49. Mad,
    mocht deze voorspelling uitkomen is
    mijn jaar weer goed.

    POLITIEK NEDERLAND

    Het kabinet Balkenende zal het jaar 2004 niet overleven. De SP gaat dit kabinet de wacht aan zeggen, Marijnissen zal alles uit de kast halen. En legt in figuurlijke zin een tijdbom onder de regering. Binnen 24 uur is het bekeken en het kabinet verdwenen. Balkenende mag dan weer terug naar zijn intussen afgestofte studeerkamer.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 2 augustus 2004 @ 22.44 uur

  50. Typisch gevalletje van Jan-Mulder-geblaat. Hoe verschrikkelijk het nieuws ook is, toch weet hij het weer om te draaien. Geen aandacht in zijn column voor de slachtoffers of nabestaanden. Nee, Jan schreeuwt; “Waar is Jan-Peter?” En “Hoeveel geld moeten we nog over de balk gooien?” De nuance is wederom ver te zoeken.

    Beste Jan, was toch alsjeblieft in Portugal gebleven. Daar waar je deskundig commentaar verzorgde bij een miljardencircus, en heel Nederland je ware gezicht zag…

    Reactie door E. Hondius — maandag 2 augustus 2004 @ 23.03 uur

  51. Ik ben ook niet zo’n liefhebber van jan Mulder; net zoals ik niet zo’n liefhebber ben van een hele hoop RTL4-pulp.

    Ik geef hem het advies om een keer iets te schrijven; als hij zijn kater achter de rug heeft. het zit teveel met losse flarden aan elkaar.

    Reactie door ReneR — maandag 2 augustus 2004 @ 23.13 uur

  52. E. Hondius,
    Jan lulkoek is beter.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 2 augustus 2004 @ 23.20 uur

  53. Roofoverval ? roofmoord ? pasionele-moord ? bloedwraak ? politieke moord ? rassen moord?

    Zonder betroubare berichtgeving is de discussie zinloos!
    verdere feiten die je kunt inwinnen zijn:
    statistische gegevens over moorden met hun motieven in somalie en nederland.

    Je kunt niet verwachten dat uitgezette Somaliërs nooit vermoord kunnen/zullen worden. Ze hebben bij voorbaat net zoveel kans om vermoord te worden dan Somaliërs die nooit Somalië uit zijn geweest. ( als er bewijzen zijn dat deze uitgezette Somaliërs meer kans hebben om vermoord te worden hadden ze die moeten overleggen bij hun uitzettings proces. zeggen dat je bang bent helpt in deze niet )

    En mischien waren de slachtoffers hier in nederland ook wel vermoord met het zelfde motief. En dan roept iedereen ” Had ze maar uitgezet! dan leefde ze nu nog ” Onzin.

    Feiten verzamelen
    probleem herkennen
    oplossen

    dat is de volgorde.

    Reactie door Greasle — dinsdag 3 augustus 2004 @ 3.07 uur

  54. Jan M en Jan M…
    You scratch my back, I’ll scratch yours…
    Ik word hier niet vrolijk van en dan heb ik niet over de inhoud van deze column.
    Gaan jullie nu ook samen een boekje schrijven ? En dat te koop aanbieden via De Tribune ?
    Gatver… ik word hier letterlijk onpasselijk van…

    Reactie door Heraclitus VII — dinsdag 3 augustus 2004 @ 3.42 uur

  55. Greasle

    Wil jij ‘feiten verzamelen’ wil best een boekje open doen over feiten verzamelen. Kan je op voorhand zeggen dat jij die never onder ogen krijgt. Heb destijds als particulier rechercheur behoorlijk in zaken lopen graven. En dan gaan we echt verder dan journalisten of politie. Kan je zo melden dat je niet krijgt. Je krijgt voorgekauwde brokken. Zitten hele teams die jouw gaan laten zeggen wat hun willen dat jij gaat zeggen. Worst case scenario’s liggen al klaar. Ze zijn je al 10 stappen voor.

    Alternatief is gaan trappen, uit ervaring weet ik dat ze daar slecht tegen kunnen i.v.m. onvoorspelbaarheid. Wat Jan Mulder is prima. Als jij je een rijtje wil houden mmm tsja dan kan ik je vertellen dat je hapklare brokken krijgt. En ja als je een beetje gaat trappen krijg je vieze handjes, en soms ga je op je bek, jammer dan. Name of the game. Als een minister de ene naar de andere blunder mag maken, waarom een burger dan ook niet…

    Reactie door MAD — dinsdag 3 augustus 2004 @ 8.20 uur

  56. @ Mad (45):
    Zou je niet eerst eens beginnen als prins op het witte paard? :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 3 augustus 2004 @ 9.10 uur

  57. Witte paard is vervangen door een ouwe knol met een huifkar. Prins is inmiddels een boer :) vandaar me lompe gedrag soms:)

    Er zijn wel toekomst plannen, voor een ondernemingtje. Alleen moet het anders. Het is wat revolutionair wat ik wil, maarja. Wil eigenlijk meer sociaal gaan, minder geld, meer werkvreugde, vind namelijk dat veiligheid eigenlijk niet teveel mag kosten als je een goede boterham kan beleggen is het okay. Veiligheid wordt nu gewaarborgt door bedrijven die enorme smakken geld verdienen, dat werkt corruptie en belangenverstengeling in de hand. En sommige werken zo samen dat andere geen kans krijgen. Daarom geld naar de achtergrond, rechtvaardigheid, sociaal naar de voorgrond. aaahh plannen he:) tis nog kinderschoenen werk…maar wil laten zien dat het anders kan. Meer mensen aan de slag, meer fun in je werk en een eerlijk delen mentaliteit maar ook richting de burger socialer inplaats dat lompe klote gedrag. Geld en veiligheid zijn gewoon moeilijk te rijmen met elkaar….

    Reactie door MAD — dinsdag 3 augustus 2004 @ 10.30 uur

  58. Barend

    De Arabieren in Sudan zijn niet bewapend met granaatwerpers, niet voor niets gebruiken ze verkrachtingen en intimidatie als wapen. Bovendien is er in Sudan geen jungle, Sudan ligt in Afrika.

    Er zijn inderdaad zat landen waar dit gebeurd; in het verleden konden we door de machtsverhoudingen tijdens de koude oorlog niet ingrijpen. Nu kan dit wel. Waarom doen we dat niet?

    Dat doen we niet omdat we misdadigers toestaan afgezanten te sturen naar de VN waar ze met alle respect behandeld worden. Omdat we net doen alsof deze criminelen dezelfde rechten hebben als de legitiem gekozen leiders van democratische landen. We hebben een enorme bureaucratie in de VN gecreerd wiens enig doel het in stand houden is van zichzelf. De VN wordt door niemand gecontroleerd omdat de VN geen verantwoordelijkheid hoeft af te leggen aan kiezers. De EU is ook zo’n organisatie die van boven af wordt opgelegd en functioneerd derhalve net zo slecht.

    Het is de regering in Sudan die de Arabieren van de Janjaweed steunt, maar dankzij de waanzin van de VN moet er dan ook met die regering onderhandeld worden. Daardoor is dus mogelijk dat de EU en de VN de handen ineenslaan en tegen Sudan zeggen dat ze nog 3 maanden de tijd hebben om etnische zuivering en genocide te plegen maar dat het daarna gedaan moet zijn. En na die drie maanden komt er vast nog een waarschuwing totdat het eens tijd wordt om een Sudan tribunaal te beginnen waar de misdadigers van een door de VN gesponserde genocide bestraft kunnen worden. Weer een hele hoop baantjes voor VN bureaucraten.

    Reactie door daniel — dinsdag 3 augustus 2004 @ 10.55 uur

  59. @daniel 58 ik sta gecorrigeerd.

    Sudan wordt van zuid naar noord doorsneden door de rivier de Nijl, de Witte Nijl en de Blauwe Nijl. In de hoofdstad Khartoem vloeien de Witte Nijl en de Blauwe Nijl samen in de eigenlijke Nijl, die daarvandaan verder stroomt via Egypte naar de Middellandse Zee. Sudan valt grofweg in twee geografische eenheden te verdelen:

    In het noorden en midden van Sudan bevinden zich, van noord naar zuid, de oostelijke uitlopers van de Sahara (woestijn), de oostelijke uitlopers van de Sahel (woestijnsteppe) en de De Sudan (grassteppe). Deze droge gebieden worden doorsneden door de Witte Nijl, De Blauwe Nijl en de Nijl. Langs deze rivieren bevinden zich de vruchtbaarste gebieden van het land en hier bevindt zich dan ook de grootste bevolkingsconcentratie. Hier bevinden zich ook de Arabieren, die sinds de onafhankelijkheid de macht hebben in Sudan. De Islam is hier de overheersende religie en het noorden wordt daarom ook gerekend tot de Islamitische wereld.

    Voor wat die wapens bereft denk ik dat deze lui toch echt wel via buurlanden aan wat moderner spul kunnen komen dan alleen maar lood schieters.

    Reactie door barend — dinsdag 3 augustus 2004 @ 13.37 uur

  60. En toch kun je zeggen wat je wilt van Jan Mulder. Het is super dat ie zo direct is (want bot is ie niet, maar direct en dat is dan vaak weer confronterend voor mensen) en daarmee maakt ie toch een hoop tongen los!
    Kijk alleen maar eens naar het aantal reacties en de reacties daarop in deze lijst hier…
    Hij krijgt mensen aan het discusseren en dat is beter dan oorlog voeren zoals Bush deed / doet en ook beter dan liegen en weigeren te discusseren zoals Balkenende met zijn oud hollandse mannetjes doet in Den Haag! Die laatste ergert mensen en lokt acties uit… het begin van oorlog zeg maar. Logisch, want wat je zelf niet doet gaan anderen doen. Mensen willen resultaten zien en geen loze beloftes horen. Als Mulder zijn mond open doet dan hoor je meteen reacties bij Villa BVD en als ie hier een confronterend stukje schrijft dan… nou ja, jullie zien het wel hè..?! Je zou bijna Jan Mulder op de stoel van Balkenende zetten. Want hij heeft 1 overéénkomst met wijlen Pim Fortuyn: Hij steekt zijn mening niet onder stoelen of banken en daar kunnen mensen meer mee dan met dat zinloze gedraai van JP!

    Reactie door Arno — woensdag 4 augustus 2004 @ 1.49 uur

  61. Wat betreft de Somalische asielzoekers: dit stond in het Nederlands Dagblad van 3 augustus:

    “Dood asielzoeker eigen risico

    DEN HAAG – Amnesty International heeft vorige week onjuiste informatie verstrekt over de dood van twee Somalische asielzoekers.

    Volgens minister Verdonk van Vreemdelingenzaken gaat het slechts om een in Nederland uitgeprocedeerde asielzoeker die acht maanden na zijn terugkeer in Somalië in de hoofdstad Mogadishu werd beroofd en vermoord. Amnesty maakte vorige week woensdag bekend dat twee in Nederland afgewezen Somalische asielzoekers in mei, kort na hun uitzetting waren vermoord.

    In antwoord op vragen van GroenLinks en de SP maakte Verdonk de Tweede Kamer dinsdag duidelijk dat die informatie niet klopt. Bij haar is alleen een geval bekend van een uitgeprocedeerde asielzoeker die in de voor hem onveilige hoofdstad werd vermoord. De man had echter een vliegticket op zak voor het voor hem veilige Somalieland. Hij heeft zelf het risico genomen naar Mogadishu te gaan. Alleen al gezien het tijdsverloop is er volgens Verdonk dan ook geen verband te leggen met het Nederlandse terugkeerbeleid.

    De identiteit van het tweede slachtoffer is bij de immigratie en naturalisatiedienst (IND) niet bekend, aldus de minister. Amnesty erkent in een reactie dat Nederland niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de dood van de Somaliër. Ook heeft de organisatie in het Engelstalig onderzoek nooit beweerd dat het om twee in Nederland afgewezen asielzoekers ging. Het andere slachtoffer was een in Denemarken afgewezen asielzoeker, aldus een woordvoerder van Amnesty in Amsterdam.

    En evenmin is beweerd dat de beide Somaliërs vlak na hun uitzetting zouden zijn vermoord. In het van oorsprong Engelse verhaal dat vorige week via Reuters naar buiten kwam, is Nederland ook niet in verwijtende zin aangesproken, aldus de woordvoerder. Het ging erom regeringen er nog eens op te wijzen vooral geen asielzoekers naar het onveilige zuiden van het land uit te zetten. De twee vermoorde asielzoekers werden opgevoerd als onderbouwing van de ernst van de situatie in het zuiden, inclusief de hoofdstad. ”

    Zie ook: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id44409

    Reactie door Edwin — woensdag 4 augustus 2004 @ 16.12 uur

  62. Arno zei;
    “Je zou bijna Jan Mulder op de stoel van Balkenende zetten. Want hij heeft 1 overéénkomst met wijlen Pim Fortuyn: Hij steekt zijn mening niet onder stoelen of banken en daar kunnen mensen meer mee dan met dat zinloze gedraai van JP!”

    Als JP iets niet aanstaat roept iedereen ‘kop houden’. Ook als hij iets zegt wat de menigte niet aanstaat (satire bijvoorbeeld) zegt hij het. Hij komt dus uit voor de dingen waar ie voor staat. Waar je dan de term ‘zinloos gedraai’ aan ontleent ontgaat me.

    Hier gaat het over Jan Mulder die als de Privé roept dat er Somaliers dood zijn, maar daarna over hele andere dingen begint te brullen. Zijn weerzin van de huidige regering was welkom bij de andere Jan. Smakeloos en leeg, maar dat maakt niet uit.

    Reactie door Eric — woensdag 4 augustus 2004 @ 16.45 uur

  63. Sjongejongejonge, wat zijn we toch weer haatdragend tegenover Mulder en Marijnissen. Errug makkelijk hoor…

    Mulder wijst hier op het feit dat er

    a) MENSEN WORDEN VERMOORD en
    b) DOSSIERS VERDWIJNEN

    Dat zijn de dingen waar we ons kwaad over moeten maken. Niet over dat Marijnissen Mulder het genoegen gunt om hier eens een column te schrijven, of dat je Mulder’s schrijfstijl niet aanstaat.
    Als je niet mee kunt praten over de grote mensen onderwerpen, zwijg dan!
    Ik heb gezegd.

    Reactie door Jan Breur — dinsdag 10 augustus 2004 @ 9.39 uur

  64. Jan Breur,
    stenig ze

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 10 augustus 2004 @ 20.06 uur

  65. Is niet waar dat je hier met een roofoverval, alleen je mobieltje
    kwijt raakt, dat heet in dit vreemd land tegenwoordig kleine criminaliteit hebben ze uitgevonden voor de polite, daar hoeven
    ze dan niet zoveel aandacht aan te besteden, te druk he.
    ik zeg dit, omdat ik wel weet van een roofoverval inhoud, drie keer
    pistool op me hoofd gehad, alles kwijt, door de stress niet, meer
    in staat me werk te doen, inkomen weg, huis kwijt, gevoel van veiligheid
    voor heel lang verdwenen, hulp gehad? wel nee, je zoekt het maar uit.
    na heel lang overeind krabbelen, en weer vallen, toch weer geleerd
    beetje leuk leven te hebben.
    maar geloof me als ik asielzoeker zou zijn, ik zou in dit land niet willen wonen, is een land van graaiers, met oogkleppen voor volk
    geworden, en wat voor werk mogen die mensen hier gaan doen?
    O ja dat nieuwe idee zeker, verkleed als kabouter plop de parkeerplaatsen op ruimen, compleet met rode muts, is toch van de achterlijker, dat we dat onze medemensen, die toevallig , niet hoog opgeleid zijn, dit aan te doen.

    Reactie door rietje — woensdag 11 augustus 2004 @ 21.00 uur

  66. als je mobieltje word gestolen, heet dan geen roofoverval, dat noemen ze in dit vreemde land, kleine criminaliteit, is beter voor de politie
    hoeven ze niet zo serieus, te nemen, hebben ze geen tijd meer voor.
    dat je in dit land ook net zo makkelijk een roofoverval kan mee maken
    weet, ik uit ervaring 3 keer met pistool, op me kop, van de tress alles kwijt, huis ,inkomen, gevoel van veiligheid, is toch geen oorlog hier?.
    hulp hier mee gehad? wel nee, je zoekt het zelf maar uit.
    duurt lang hoor, voor je weer beetje leuk leven kan hebben.Als ik asielzoeker zou zijn, wil ik niet eens in dit land wonen, is een land van graaiers, en met oogkleppend voor volk geworden.
    en wat zouden ze voor werk kunnen doen, o ja, dat nieuw schoonmaak baantje, waar ze als kabouter plop, met rode must en al, onze pakeerplaaatsen, moeten opruimen, is toch balken belachelijk, dat we dat onze medemensen, die toevallig, niet hoog zijn opgeleid, dit aan willen doen.

    Reactie door rietje — woensdag 11 augustus 2004 @ 21.16 uur

  67. Natuurlijk moet een mens in nood geholpen worden, maar hoe zit het dan met die andere miljoenen arme sloebers die niet bij machtte zijn om aan geld te komen om een vliegticket naar het rijke westen te betalen.En
    die mischien nu aan het sterven zijn van honger of ziekte.
    De heer jan mulder heeft makkelijk praten vanuit zijn zetel bij RTL.

    Reactie door Marco — vrijdag 13 augustus 2004 @ 20.51 uur

  68. Misschien kan Jan Mulder er voor vechten dat er wat van die miljoenen
    die er in het betaald voetbal omgaan naar wederopbouw projecten in
    afrika gaan.

    Reactie door Marco — vrijdag 13 augustus 2004 @ 21.24 uur

  69. Om op Jan te reageren; Wat ze wellicht het meest missen is een grote spiegel. Ik heb sterk de indruk dat (zo glabaal) van Pvda naar rechts absoluut de consequenties van het gevoerde of te voeren beleid niet wordt overzien. Zelf ben ik niet autochtoon en niet laag opgeleid, toch kan ik na een paar jaar ‘pech’ niet anders concluderen dan dat het zelfs zonder deze ‘handicaps’in dit land niet mogelijk blijkt om te leven als je je aan de regels wilt houden. Wanneer ik iets anders in elkaar had gezeten of andere mensen tegen was gekomen had misschien zelf wel iets gewelddadigs gedaan. En sorry voor sommige zij-wij denkers, maar dit probleem ligt meer bij wij dan bij zij. Alleen naar zij kijken zal het allee erger maken.

    Reactie door arwen — woensdag 10 november 2004 @ 16.53 uur

  70. Grrrr!!!! Dat is de kracht van de postbank………
    en oh ja, ook het geld niet vergeten….

    Reactie door frans berloth — maandag 15 november 2004 @ 14.31 uur

  71. Drie maal hoera voor de democratie!

    Iedereen mag hier zeggen wat hij wil.
    Jammer genoeg doen een aantal dat op de manier zoals in deze kolom is weergeven.
    Het is afschuwelijk om te zien hoe, los van elke meetbaarheid of aantoonbare orientatie, mensen met hun (veronder-) stellingen slingeren over een onderwerp zo serieus als dit.

    Het enige wat in deze questie zin kan maken is fundamenteel onderzoek. Wie is er gekomen met het moord verhaal en wat zijn de feiten? Als het een en ander correct kan worden opgebracht, is het materiaal voor een rechter en niet zozeer een onderwerp voor straatvoetbal.

    Reactie door Anton — maandag 17 januari 2005 @ 23.47 uur