Hoe arm kan een rijk land zijn?

Dit weekend publiceert de SP een rapport met de uitkomsten van een groot, recent onderzoek onder bewoners van verpleeghuizen in heel het land. Ook familieleden en personeelsleden werden ondervraagd.

Je schaamt je dood als je de resultaten leest.

Voor het jarenlang afknijpen van de zorg wordt een hoge prijs betaald…
…door de mensen die dit land voor ons hebben opgebouwd.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 15 augustus 2004 :: 11.58 uur

76 Comments

76 reacties

  1. Schandalig..
    Maar in een land waar we dementen vastbinden had ik niet anders verwacht eigenlijk…Bang om oud te worden krijgt op deze manier een andere betekenis.

    Reactie door Lambert — zondag 15 augustus 2004 @ 12.07 uur

  2. Volgens mij was er ergens bij ontwikkelingssamenwerking nog zo,n kleine 300 miljoen over waarvoor men geen bestemming wist te vinden. Het lijkt mij toch volkomen duidelijk waar die poen heen moet!!!

    Reactie door Opa-Buiswater — zondag 15 augustus 2004 @ 12.19 uur

  3. Ik wil het voorlopig niet meer lezen. Ik heb er, als afdelingsgebonden speltherapeut, middenin gezeten. Te lang, teveel moois zien gebeuren, tot medicatieafbouw aan toe. Maar ook te lang om het langzaam wegbezuinigd te zien worden.
    Mensen hoeven NOOIT vastgebonden te zitten, wij moeten leren hun signalen te begrijpen, maar vooral te respecteren en accepteren dat dit mensen zijn met een welgemeende hulpvraag, gesteld in een taal die heel weinig mensen begrijpen of geleerd hebben. Ach, laat maar, mijn vakgebied lag in attitude en bejegening in de gezondheidzorg, dodelijk vak in deze tijd!!!!!

    Reactie door Sis — zondag 15 augustus 2004 @ 12.51 uur

  4. In het rapport mis ik enkele essentiële zaken die al langer spelen. Door de bezuinigingen, die overigens al in de zeventiger jaren werden ingevoerd, ontstaat er personeelstekorten die mensenlevens kosten. Vermoedelijk zijn door het bezuinigingsbeleid duizenden tot tienduizenden mensen voortijdig aan hun einde gekomen.

    Ik zal het geval beschrijven van mijn grootmoeder. Ze zat in een bejaardentehuis. Ze werd ziek. En werd in de ziekenafdeling opgenomen. Toen ze weer herstellende was, moest haar bed verschoond worden. Dit was een handeling die door een gediplomeerde verzorgster zou moeten gebeuren, met behulp van een tweede persoon. Het gebeurde echter uit personeelsgebrek door een onervaren leerling-verzorgster. Ze zet mijn grootmoeder tegen het bed en zegt goed vasthouden. Ze is nog te zwak, glijdt weg en valt: heup gebroken. Ze sterft een paar dagen later onder helse pijnen. Grootmoeder vervroegd dood en de leerling-verzorgster met een schuldcomplex voorr het leven getekend.

    Ik heb later vernomen dat dit soort zaken nog regelmatig gebeuren. Veel sterfgevallen van hoogbejaarden tengevolge van een heupbreuk schijnen op soortgelijke manier te gebeuren.

    En hoe werken de wachtlijsten voor geneeskundige zorg. Ik had een familielid die een prominente rol in het verzet tegen de Duitsers heeft gespeeld en door een Duits gerechtshof tot een lange gevangenisstraf is veroordeeld. Lang na de oorlog krijgt hij een hartkwaal, waarbij de gevolgen van de gevangenschap vermoedelijk een grote rol in spelen. Hij komt op een wachtlijst voor een hartoperatie. De wachtlijst wordt korter doordat hij na een paar maanden wachten sterft voordat de operatie plaats vindt. Dat is de dank van het ‘vaderland’ voor moedig verzetswerk (in het begin van de bezetting!).

    Ach het zullen wel de befaamde normen en waarden.

    Reactie door drob — zondag 15 augustus 2004 @ 12.58 uur

  5. Blijf alert, laten we niet de fout maken die de mensen die dit land opbouwden maken.

    Opbouwen en vervolgens stemmen op hen die de boel verkwanselen.

    Reactie door Barend — zondag 15 augustus 2004 @ 13.10 uur

  6. Me moeder is planner bij de thuiszorg en die begon ook al van die verhalen te lanceren. Een vrouw met MS, haar man werkt en nu had ze opnieuw iets aangevraagt ‘zorgaanvraag ofzo’, hadden ze gezegt, je man en kids moeten je maar verder helpen. Belachelijk dat een land als Nederland zo lak heeft aan mensen die verzorging nodig hebben.

    Reactie door MAD — zondag 15 augustus 2004 @ 13.14 uur

  7. @mad: waarom vind je het zo belachelijk dat er aan het gezin van iemand wordt gevraagd om te helpen in het huishouden? ik vind het doodnormaal dat de ene partner wat meer in het huishouden doet als de ander het niet kan. daarvoor is geen gesubsidieerde zorgverlener nodig. dat zou geldverspilling zijn.

    Reactie door jsmn — zondag 15 augustus 2004 @ 13.35 uur

  8. Omdat kinderen kinderen moeten kunnen zijn en die man zich al de tering werkt. Daarom misschien ? De vrouw kan bijna niets meer…

    Reactie door MAD — zondag 15 augustus 2004 @ 13.45 uur

  9. Precies MAD, de spijker op z’n kop…Wat meer in het huishouden doen is wat anders dan de proffesionele hulp die hier nodig is.

    Reactie door Lambert — zondag 15 augustus 2004 @ 14.03 uur

  10. Terug van weggeweest. Computer was kapot, maar hij is t’r weer. Het onderwerp spreekt me zeer aan en ik kan echt niet begrijpen waarom ouderen en hulpbehoevenden zo behandeld (moetn?) worden. Evenmin begrijp ik de opmerking van Hoogervorst over de “omgekeerde” solidariteit. Chronisch zieken en gehandicapten (daar vallen heel veel oudere hulpbehoevenden onder) zouden meer premie en de No-Claim moeten betalen, omdat de zorg onbetaalbaar wordt en de mensen die de premies opbrengen best wel wat solidariteit van de chronisch zieken mogen verwachten. HUH??? Kan iemand mij uitleggen waarom mensen die al op of onder de broodgrend extra moet bijbetalen om goed verdiendende werkenden hun solidariteit te verlenen? Alsof die mensen dat niet niet al jarenlang hebben gedaan toen zij nog gezond waren en keihard werkten om dit land op te bouwen?? Kiezen we dan ervoor om chronisch ziek, gehandidapt, oudere hulbehoevende te zijn? Ik kan met de hand op het hart zeggen dat ik niet gekozen heb voor de netvliesproblemen die ik ervaar en waardoor ik erg veel hinder van mijn ogen heb. Evenmin heb ik gekozen voor zwakke gewrichten en meer. Of toch wel?

    Reactie door Lydia — zondag 15 augustus 2004 @ 14.23 uur

  11. @Lydia: die omgekeerde solidariteit zou niet nodig zijn als de helden van dit kabinet bijvoorbeeld de JSF af zouden bestellen. Hou je ook weer 800 miljoen over !!

    Reactie door Opa-Buiswater — zondag 15 augustus 2004 @ 14.31 uur

  12. Let wel ik ben het er niet mee eens dat de ouderen vastgebonden moeten worden, alleen is er vaak wel een veschil waar het wel zou moeten, bijvoorbeeld als een persoon niet meer goed op eigen benen kan staan.Wat niet wil zeggen dat ik het met de verdere zorg in een verzorgingstehuis eens ben, heb ook schrijnende gevallen gezien en meegemaakt, maar ik heb meelij met de mens die dit overkomt.Er zou iets anders voor in de plaats moeten komen, maar heb zelf nog geen idee.

    Reactie door Maya — zondag 15 augustus 2004 @ 14.32 uur

  13. Jeetje, kunnen we die bende in Den Haag niet gewoon geestesziek verklaren. Kunnen we ze gelijk vastbinden. Ekskuzee, moest er even uit ….

    Reactie door Sis — zondag 15 augustus 2004 @ 14.33 uur

  14. Opa, helemaal mee eens!! Oorlogstuig en militairen in Irak en Afghanistan en waar dan ook, kosten miljoenen. En het is altijd ons land dat voorop loopt met geld smijterij. Behalve voor Darfur, want daar is het alleen maar goed dat er hulp komt. In landen waar we niet gewenst zijn geven we miljoenen uit aan militaire steun en hulp, terwijl hier mensen worden vastgebonden en met zes op een kamer gepropt worden zonder privacy?? En omgekeerde solidariteit blijf ik ronduit SCHANDALIG vinden. Ik krijg er tranen van in mijn ogen. Het idee alleen al: Poor little rich people… YUCK!!

    Reactie door Lydia — zondag 15 augustus 2004 @ 14.45 uur

  15. Heb al briefkaart naar Bin Laden geschreven…….met een route beschrijving naar het Binnenhof.

    Reactie door MAD — zondag 15 augustus 2004 @ 15.14 uur

  16. Ja dit kabinet is een doorn in mijn oog.
    Liever vandaag nog kiel halen dan morgen.
    2 Oktober is de planning voor een tegengeluid.
    Anarchie.Laten wij zorgen dat (bijna) geheel Nederland mee doet
    Dit duld geen uitstel meer.

    Reactie door anita — zondag 15 augustus 2004 @ 15.25 uur

  17. @ iedereen die zo op de JSF lopen te schelden, een vliegtuig is net als een auto, als je hem niet op tijd vervangt gaat ie eens definitief kapot.
    Het enige verschil met een auto is dat die niet op een woonwijk of iets dergelijks valt als ie stuk gaat.
    Of willen we graag Italiaans taferelen waarvan een F-5 (de voorloper van onze F-16) gewoon tijdens een landing op VLB leeuwarden doormidden breekt door ouderdom?
    Ook een F-16 gaat niet eeuwig mee he.

    Natuurlijk kun je er voor kiezen om de F-16 dan maar helemaal niet te vervangen maar diegene die dit daadwerkelijk denkt dat dit mogelijk is moet maar eens heel rap naar een psycholoog.

    @Lydia, waarom moeten mensen die het minst gebruik van iets maken het meest betalen en de mensen die er het meest gebruik van maken het minst.
    Solidariteit MOET van 2 kanten komen anders zegt de ene kant op een gegeven ongenblik : “krijg de ter**g met je solidariteit”

    De genade klap voor ons stelsel zal ook komen in de vorm van een particuliere verzekeraar die kwa prijs kan concureren met het ziekenfonds (en die wel aan een soort van eigen risico doet), dan zullen een hoop mensen die nu ziekenfonds verzekerd zijn de overstap gaan maken.

    p.s. een hoop mensen die nu al particulier verzekerd zijn hebben al een eigen risico hoor, dus waarom zou een ziekenfonds verzekerde het beter hebben?

    Reactie door Ronald — zondag 15 augustus 2004 @ 15.52 uur

  18. Ehm, had iemand het over een JSF of een F16 in de digitale zaal ??? Die onzin in stand houden, is net zo’n bezoek aan een psycholoog waard !

    Reactie door Sis — zondag 15 augustus 2004 @ 16.39 uur

  19. Oh ja, Opa Buiswater :)

    Reactie door Sis — zondag 15 augustus 2004 @ 16.40 uur

  20. Hoe vaak hebben we functioneel gebruik gemaakt van de F-16?
    Een keer bij die treinkaping in 1977?
    Hoe vaak zullen we de JSF daadwerkelijk nodig hebben?

    Die JSF wordt een miljardenstroop en iedereen laat het maar gebeuren. Het zou ons nieuwe orders op moeten leveren, maar daar geloof ik echt geen reet van (excusez le mot).

    Verbeter de zorg met meer geld én meer personeel, met minder managers en minder bureaucratie. Meer handen aan het bed!

    Besteed ons geld nou eens aan belangrijke zaken!!

    Reactie door Michel Smit — zondag 15 augustus 2004 @ 17.05 uur

  21. Voor mij is dit niets nieuws.
    Dit is al jaren aan de gang, eigenlijk “goed” dat het nu eens duidelijker naar buiten komt. Daardoor zijn willen mensen ook niet meer in de zorg werken.

    Reactie door chrisinactie — zondag 15 augustus 2004 @ 17.06 uur

  22. 17 Roland weet jij wat chronisch ziek zijn voor de persoon zelf (financieel) kost? denk maar om te beginnen aan de vele medicijnen die niet meer vergoed worden.

    Reactie door chrisinactie — zondag 15 augustus 2004 @ 17.15 uur

  23. @Ronald: Die F16 vervangen is inderdaad volkomen onnodig. Mag ik even vragen wie dezer dagen de vijand is na het opheffeb van het ijzeren gordijn? Of moeten we die JSF gaan gebruiken tegen relschoppende voetbalsuporters of misschien wel tegen de patienten van de verpleegtehuizen die het niet meer pikken dat ze vastgebonden worden! Voor de laatste keer: we hebben geen vijanden meer waarvoor we en luchtmacht nodig hebben.En niet meteen met terroristen beginnen, das een goedkoop VVD argument………..

    Reactie door Opa-Buiswater — zondag 15 augustus 2004 @ 17.46 uur

  24. @Michel SMit, 1ste golfoorlog, kosovo, afghanistan

    @23 OPA buiswater, goh dat riepen ze 70 jaar geleden ook he, een leger goh waar hebben we dat nou voor nodig, 90 jaar geleden begon een andere oorlog en toen die afgelopen was riep de hele wereld ook “Dit NOOIT weer”, amper 20 jaar later was het weer raak.
    Ook aan deze periode van vrede in dit deel van de wereld komt uiteindelijk een einde.

    @ 17 Chrisinactie, dat snap ik ook wel, dat zwaard van damocles hangt ook boven mijn hoofd he, ook ik kan ziek worden, maar ik wil gewoon niet meer betalen, het wordt TEVEEL.
    En zolang ik ‘chronisch’ zieken op tv zie die klagen over het feit dat ze door de bezuinigingen geen leuke dagjes uit meer kunnen betalen, dan zakt mij de broek af hoor.

    Wat mij betreft gaan we een soort van ‘beheerders’ aanstellen voor mensen met een uitkering, d.w.z. alle vaste lasten (huur, g.w.l. etc etc) worden door die beheerder betaald en een vast bedrag (vastgesteld op basis van gezinssamenstelling) voor het kopen van eten e.d.
    Voor dure aankopen dient dan gewoon toestemming gevraagd te worden.

    Reactie door Ronald — zondag 15 augustus 2004 @ 20.50 uur

  25. @Ronald: Gezien jouw plannen over “beheerders”van zieke mensen, vrees ik dat je niet alleen ziek kan worden, maar dat jij allang doodziek bent…………….

    Reactie door Opa-Buiswater — zondag 15 augustus 2004 @ 20.54 uur

  26. @ Opa-buiswater, voor ALLE uitkeringsgenieters, lezen he.
    Mij nou niet proberen als een slecht mens af te schilderen, ik ben gewoon reeel, als we nu niks doen is de zorg helemaal niet meer te betalen over 20 jaar, maar ja dat zal u een koude rotzorg zijn he Opa B. want dan bent u er ja waarschijnlijk toch niet meer he, hoe noem je dat ook alweer “IKKE, IKKE en de rest kan stikken” was het toch he.

    Reactie door Ronald — zondag 15 augustus 2004 @ 21.02 uur

  27. Het vastbinden van demente ouderen(en het overwegen van een
    wet,die daartoe ruimte biedt)gaat mijn bevattingsvermogen
    echt te boven,
    het lijkt onderhand wel,of ouderen gestraft worden voor
    het feit,dat ze ooit zijn geboren;en zijn gaan leven;met
    de gevolgen,die dat met zich meebrengen kan:w.o.dementie.
    Geen mens,die daar zelf voor gekozen heeft of om gevraagd.

    Reintje.

    Reactie door reintje snel — zondag 15 augustus 2004 @ 21.17 uur

  28. Zouden stress en angst en verbijstering over hoe zoveel mensen denken over chronisch zieken, gehandicapten, oudere hulpbehoevenden en uitkeringsgerechtigden een vervroegde dementie kunnen “triggeren”? Elke keer weer je op je ziel getrapt voelen door mensen die niet meer willen meebetalen, kan dat tot trauma’s leiden die dan weer dementie kunnen veroorzaken waardoor je weer vastgebonden zou kunnen worden? Waarom dan niet allemaal “fijn” laten versterven? Redelijk pijnloos en een echte demente snapt dat toch niet meer? Scheelt een bom duiten voor al die mensen die het geluk hebben een goed betaalde baan te hebben, maar die graag het liefst alles wat bruto is, netto willen binnenhalen. Geen cent teveel hoor!! Jasses. Voor mij is elk leven belangrijk. En ieder levend wezen heeft recht op respect. Dat er erg weinig respect is voor leven in deze wereld lijkt me duidelijk. Leven mag nooi uitsluitend overleven zijn. Laten we de mensen in Kenia en Darfur dan ook maar “verrekken”?? Vanwege die rotcenten? Jasses Jasses Jasses.

    Reactie door Lydia — zondag 15 augustus 2004 @ 21.29 uur

  29. 25 Roland daar zakt mij broek nou echt van af. Dan van de honger wel te verstaan lijden in stress, geen zeggenschap dictatuur…..het armen huis van vroeger,: kwam er iemand van de kerk langs,( hadden ze cake gekregen van mensen) Dan vond de persoon van de kerk dat deze mensen met nog wel minder toe konden. En ze hadden dan al niets te bikken.
    Verder zou ik jou aanraden meer te verdiepen in deze dingen. het gebeurt namelijk al ooit van giro gluren gehoord????

    Reactie door Chrisinactie — zondag 15 augustus 2004 @ 21.51 uur

  30. @25 Ronald:

    Citerend:
    “Wat mij betreft gaan we een soort van ‘beheerders’ aanstellen voor mensen met een uitkering, d.w.z. alle vaste lasten (huur, g.w.l. etc etc) worden door die beheerder betaald en een vast bedrag (vastgesteld op basis van gezinssamenstelling) voor het kopen van eten e.d.
    Voor dure aankopen dient dan gewoon toestemming gevraagd te worden. ”

    Zo gaat het ook ongeveer als je in de bijstand zit. Alleen moet je zelf de storting van je huur en zo doen.

    Lijkt me ook kort door de bocht om te denken dat alle chronisch zieken bijstandsgerechtigden zijn.

    Ik ben geen bijstandsgerechtigde. Wel chronisch ziek. Betaal 1200 euro per jaar aan kosten die niet worden vergoed. Ik heb nooit gerookt, autogereden, gezopen en heb ook nooit drugs gebruikt.
    Enkele van mijn kinderen moeten getest. De school betaalt niet (wat officieel wel zou moeten). Kost 1600 euro per kind.
    Tja, jammer dan….

    Eerst sparen:
    ik gebruik minder medicijnen, wat ook goed te merken is, maar wat maakt het uit. Ik wil niet in een verzorgings- of verpleegtehuis, dus ik kan best een aantal jaren eerder doodgaan.
    ..en mijn kinderen worden gewoon drop-outs op school, want niet gediagnosticeerd is niet geholpen.

    Solidariteit? Ik heb me altijd de pleuris gewerkt. Keurig alles afgedragen wat moest, etc.
    En hier in het gezin wordt nog steeds gewerkt en afgedragen, maar we zien er niets van terug. (Nou ja, onze politiek vertegenwoordigers gaan zeilen als teambuilding.)

    Je broek mag van mij afzakken hoor. Ik ben in 18 jaar nog niet eenmaal een dag op vakantie geweest. Maar ik zou best willen dat de kinderen eens wat meer van de wereld zouden zien.
    Misschien over een paar jaar, als we weer in het systeem van vroeger zitten dat we kinderen bij een ander als dienstmeid en knecht verhuren zodat ze maar eten hebben.

    Dan kan de elite gewoon blijven klagen……

    Reactie door Molly — zondag 15 augustus 2004 @ 23.03 uur

  31. ronald (27)jij bent de ideale burger voor de v.v.d. -c.d.a.-d66 jij gelooft alle lulverhalen van dit kabinet . want het grootste deel van de uitkeringen gaat op aan uitvoerings kosten (bijv uwv kantoortje met kersen houten plafonds weet je nog)verder ben je zover afgestompt dat je denkt dat jij nooit werkeloos word , ziek word, een (verkeers)ongeluk krijgt ,gaat scheiden ,dakloos word ,kortom dat je probleemloos oud word en denkt niemand nodig te hebben ,nou vergeet het maar we hebben mekaar nodig ,want alleen red niemand het .(sollidariteit)en het is al eerder gezegd als je in de bijstand zit heb je een beheerder (casemanager)en jij vind het natuurlijk goed als jij in de bijstand komt ,dat het spaarbank boekje van je kind(eren)bij je vermogen geteld word zodat de kans groot is dat je geen uitkering krijgt ,dus eerst het gespaarde geld van je kinderen op moet eten ,ik hoor het graag van je als het zover is !!

    Reactie door henk — zondag 15 augustus 2004 @ 23.32 uur

  32. Triest dat zo’n kabinet zo buiten de samenleving staat…Ga eens langs bij een Molly jan peter…Ik kan hier dus echt kwaad om worden he..

    Reactie door Lambert — zondag 15 augustus 2004 @ 23.53 uur

  33. omdat de verkeerde mensen de touwtjes in handen hebben….

    Reactie door sulis — maandag 16 augustus 2004 @ 2.50 uur

  34. Het geld dat nu al is en later nog zal worden uitgegeven aan de ontwikkeling (en uiteindelijk de aanschaf van) de JSF is zonder twijfel te veel als het gaat om de investering in een toestel dat de F-16 moet opvolgen. Ook binnen Europa zijn vliegtuigfabrikanten die toestellen ontwikkelen (of zelfs al in productie hebben) die kunnen tippen aan de nieuwste technologie van de JSF. Alleen dan wel voor enkele honderden miljoenen euro’s goedkoper, zoals bv. bij het Franse Dassault, die 2 jaar geleden, toen er over de zaak van de JSF besloten moest worden, al vliegtuigen produceerden die de F-16 als opvolger waardig zijn. Als dáárvoor (of voor een ander al in productie zijnd toestel van, laten we zeggen, Europese bodem) gekozen was dan hadden we nú het voordeel gehad dat we wisten hoeveel de aanschaf van een bepaald aantal toestellen precies zou kosten, van de JSF weten we dat nu nog helemaal niet. En dat terwijl er al wel een slordige 800 miljoen Euro aan ontwikkelingskosten door de regering is ingestoken, bedoeld om aan het project van de ontwikkeling van de JSF te ‘mogen’ meedoen. Meedoen is een ding, maar zullen we er uiteindelijk ook voordelig mee uit zijn? Dat blijft de grote vraag. Als de kosten van de ontwikkeling van de JSF door blijven stijgen (iets wat toch ook 2 jaar geleden voorzien had kunnen worden) dan is het echter wel duidelijk dat we met de aanschaf van de JSF zeer duur, en onnodig duur, uit zullen zijn.

    En wat de gezondsheidszorg betreft: twee jaar geleden wist het kabinet toch ook dat er veel geld bij moest, om de gezondheidszorg op een aanvaardbaar peil te houden. Natuurlijk, dat extra, maar hier wel noodzakelijk extra geld (zoals uit het rapport “Waar een rijk land arm in kan zijn” onomstotelijk blijkt) moet ‘ergens’ vandaan komen. Wel, enkele honderden miljoenen euro’s hadden, twee jaar geleden al, gemakkelijk gestoken kunnen worden in de gezondsheidszorg (patiëntenzorg in verpleeg/verzorgingshuizen) als toen besloten was om af te zien van de aanschaf van de JSF en een goedkoper, maar niet minder technologisch ontwikkeld toestel te zoeken, via een andere (Europese) producent.
    Dat dit allemaal niet gebeurd is, is misschien wel tekenend voor de machtige lobby die de Amerikaanse vliegtuigbouwer als Lockheed Martin in Nederland heeft opgebouwd, toen (in de jaren zeventig) en nu.
    Naar ik me goed herinner, was het ook de SP die twee jaar geleden gepleit heeft om niet deel te nemen aan het JSF-project, maar eerder te kiezen voor de aanschaf van een goedkoper, al reeds bestaand (of in ontwikkeling zijnd) toestel als opvolger van de F-16. En dat niet zozeer vanuit de overweging dat er zo min mogelijk geld moet worden uitgegeven aan ‘defensie’ (immers, voor de aanschaf van alleen 2e hands-legermaterieel zal ook de SP toch geen voorstander kunnen zijn), maar eerder dat de Nederlandse staat, ook (en vooral) bij de aanschaf van nieuw defensiematerieel een prijsbewuste keus moet kunnen maken. Want ook als Nederlandse staat heb je maar een beperkt, en dus begrensd, budget voor zoiets als de aanschaf van nieuw legermaterieel. Het was echter geen prijsbewuste keuze die het kabinet ertoe bewoog om te besluiten deel te nemen aan het JSF-project, maar alleen een naïef vertrouwen in de betrouwbaarheid van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant (er hoefde immers niets vastgelegd te worden over bepaalde tegenorders die Nederlandse bedrijven zouden kunnen krijgen – zoals was ‘beloofd’).

    Om terug te gaan naar de toestand van de gezondsheidszorg, met name die in de verzorgings- en verpleeghuizen: de zorg en aandacht voor patiënten had er in ieder geval íets menswaardiger uit kunnen zien als door dit kabinet, en het vorige, andere keuzes waren gemaakt. Een andere politieke keuze misschien, want de aanschaf van een nieuw vliegtuig had toch nog wel enkele jaren kunnen worden uitgesteld, maar dat de toestand van de gezondsheidszorg daarentegen vroeg om veel meer aan extra investeringen, daarvan waren toch ook 2 jaar geleden al voldoende signalen te bespeuren. Of anders wel een prijsbewuste keuze, een die niet ten koste hoeft te gaan van bezuinigingen elders, maar misschien is de aanschaf van een bepaald vliegtuig van een bepaalde fabrikant nog wel het meest een politieke keuze.

    Reactie door David Tompot — maandag 16 augustus 2004 @ 2.54 uur

  35. @molly, rot voor je maar moet ik (lees de maatschappij) dan al jou kosten gaan betalen?.
    Reken maar eens uit wat je afgedragen hebt voor betreffende voorziening en wat je er probeert uit tehalen, helaas voor jou zijn er alleen teveel mensen in nederland die dit doen en blijft er op een ogenblik niks meer over he.
    Jij zegt dat de school moet 1600 euro betalen voor het testen van je kinderen, waarvan?????, van welk geld?, of moet dat betaald worden van de ouderbijdragen van de andere kinderen?

    Zoals ik al vaker heb gezegd, ook solidariteit kent grenzen, ook ik heb een gezin dat ik moet onderhouden en dat wordt mij als fulltime werkende behoorlijk onmogelijk gemaakt door al die premie’s

    @33 henk,
    “dat het spaarbank boekje van je kind(eren)bij je vermogen geteld word zodat de kans groot is dat je geen uitkering krijgt ,dus eerst het gespaarde geld van je kinderen op moet eten”
    Goh nee we laten het spaargeld van die arme kinderen met rust, nee we verhogen wel de premie’s van de werkenden zodat die niet meer kunnen sparen voor hun kinderen.
    Dat is pas eerlijk.

    Ik vind gewoon dat men het maar met het huidige geld moet doen 40% solidariteit is gewoon meer als genoeg, en als het niet genoeg mocht zijn, dan jammer dan.
    Want als ze de premie’s nog verder gaan verhogen, ga ik verhuizen naar een ander land (en met mij waarschijnlijk een hoop andere nederlanders)

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 6.50 uur

  36. Ronald

    Veel Nederlanders, zal je even uit je droom halen, Nederlanders zijn niet zo rechts zoals jouw denkbeelden zijn. Dus dat wordt verhuizen voor jou. En van mij maggie na je verhaal ‘beheerders’. Wil zelfs komen helpen met je verhuizing.

    Reactie door MAD — maandag 16 augustus 2004 @ 7.23 uur

  37. Er is een tijd geweest dat democratie gelijk stond aan fatsoenlijk bestuur. Helaas is dat al heel lang niet meer het geval. Liegen, bedriegen, afbreken, verwaarlozen, demotiveren zijn nu de kernpunten van een democratisch bestuur. En alles met goedvinden van onze volksvertegenwoordiging. Het zijn tenslotte democratische beslissingen om de samenleving te ontbinden en om te vormen naar een jungle waar het recht van de sterkste heerst.
    Wat zou het mooi zijn als er een partij opstond die al die misdaden tegen de gemeenschap onder het strafrecht zou willen plaatsen. En als het de macht heeft diegene die verantwoordelijk zijn ook als misdadigers gaat bestraffen. Dus niet meer 4 jaar straffeloos de maatschappij verzieken en burgers terroriseren, maar voor de rechter dagen. Misschien dat het regeringen meer bewust zou maken van hun verantwoordelijkheid. Zoals nu met burgers word omgesprongen mag niet legaal zijn.
    Ik vermoed dat er op dit moment geen enkele politieke partij gevonden zal worden die dat standpunt zou willen verdedigen. Daarvoor is onze volksvertegenwoordiging teveel betrokken en zit er teveel boter op hun hoofd. Rechtvaardigheid zal dus van buiten het parlement moeten komen. De burgers zijn er aan toe en hebben daar recht op. Misdaden tegen de samenleving mogen niet ongestraft blijven.

    Grt
    Dirk

    Reactie door Dirk — maandag 16 augustus 2004 @ 10.54 uur

  38. 37 @ Ronald: bel je even als het zover is, dan help ik graag met je koffers pakken! Mensen met een instelling: ikke, ikke en de rest kan stikken kunnen we hier in nederland namelijk missen als kiespijn. Misschien kun je met jouw instelling het beste naar de USA gaan en dan maar hopen dat George herkozen wordt.

    Reactie door Opa-Buiswater — maandag 16 augustus 2004 @ 11.13 uur

  39. ben het met je eens opa buiswater.1-0 voor jou

    Reactie door frank — maandag 16 augustus 2004 @ 12.11 uur

  40. Ik vind dat we uit afganistan en irak moet vertrekken.Dat is het pakkie an van de amerikanen.Flauw benul wat het per dag kost?
    Daar kan je de gezondheidszorg zeker mee bekostigen.(zeker 1 miljoen per dag of zoiets?)JSF?afschaffen……We zijn al een klein land en hebben verder niks aan dit wapentuig.F16? gaat nog jaren mee.Ben zelf beroeps militair geweest. Ik bezit ook 4 appartementen die ik verhuur.Ik moet echt alles zelf betalen,jij hebt nog voordelen omdat je werkt dus zeur niet ronald en geef niet af op de zwakkeren in de maatschappij,of zijn ze het zelf schuld dat ze nu zo in de problem,en zitten.Ronald zegt het woord WERELDVREEMD je iets?
    Ik respecteer je mening niet omdat je het nogal egocentrisch naar buiten brengt.

    Reactie door frank — maandag 16 augustus 2004 @ 12.29 uur

  41. Wat ik in deze hele discussie mis,is de salarissen van de z.g. “managers”in de ziekenhuizen.Afschaffen!!!!!!de salarissen en de managers.Hoeveel een manager verdient?Zo ongeveer tussen de 2 en 3 ton per jaar.Wat doet hij ervoor?Interem managers in huren voor nog meer geld.Krijgen de heren ontslag wegens onsuccesvol beleid gaat dit gepaard met 2 jaar behoud van salaris.Of dit niet schandalig genoeg is kunnen ze binnen een maand ergens anders weer aan de slag,dus zijn verzekerd van een wel zeer riant inkomen.Sinds 1970 de gezondsheidszorg in het verdomhoekje? Die zat er al veel eerder in,maar toen waren er nog nonnen en diaconessen die veel ziekenhuizen dreven.Die werkten voor kost en inwoning en van tijd tot tijd wat nieuwe kleding.Sinds die tijd zijn de politici ook blijven steken.Niet alleen met de gezondheidszorg,maar ook andere basis behoeften zoals onderwijs en politie.

    Mad 15.
    Is je kaart met route beschrijving naar Bin Laden al weg?Laat maar.Ik ken de weg.Kunnen we zelf toch wel opknappen?

    Reactie door Medi — maandag 16 augustus 2004 @ 14.40 uur

  42. haha medi….ehmmm ja de reactie volgde via het nieuws haha…alleen willen ze met autobommen aan de slag, en heb al gezegt dat moet je niet doen. Wij Nederlanders zijn helemaal verzot op Balkenende en zijn regering. Als je Nederlanders diep en diep wil raken moet je dat kabinet opblazen…..we gaan dan in diepe rouw die zeker 5 maaden ehmmm 5 seconden duurt…..ughmm.

    Reactie door MAD — maandag 16 augustus 2004 @ 15.04 uur

  43. lol

    Reactie door frank — maandag 16 augustus 2004 @ 15.18 uur

  44. Mad,
    Nee,geen auto bommen.Zonde van de auto.Ben ik niet voor.Alhoewel,als ik de keus zou hebben tussen een verpleegtehuis of een “gordel”moet ik eerlijk zeggen,dat ik het nog niet weet.De “gordel”lijkt me dan wel een heel aantrekkelijke oplossing.Het vervelende met die dingen is alleen dat je zelden iemand treft,die ervoor in aanmerking zou moeten komen.Voor de potentiele kiezers die toevallig voorbij komen rouwt niemand 5 maanden plus etc…Nee,ik dacht meer aan de Argentijnse manier.Alle Sp stemmers met alles wat lawaai,trommels deksels etc…het vergaderen en dineetjes van de dames en heren ministers onmogelijk maken.Toestemming vragen hoeft niet.Zij vragen ook geen toestemming om al onze basis voorzieningen naar de knoppen te helpen.Zoiets,of als je iets beters weet.Maar geen Bin Laden,want we moeten wel kiezers voor de SP overhouden.

    Reactie door Medi — maandag 16 augustus 2004 @ 16.16 uur

  45. He,ho Niet vergeten ook de traditionele stille tocht erna! Mag ook met foto’s van Kuifje.

    Reactie door Libertain — maandag 16 augustus 2004 @ 17.33 uur

  46. @ 38 MAD, goh tel alle zetels voor rechtse partijen eens bij elkaar op en alle zetels voor links partijen, eens kijken wie aan het kortste eind trekken.
    Op dit moment is er een absolute rechtse meerderheid in nederland.
    Maar wat ik met die beheerder bedoelde is dat bijv iemand die dus niet het volle uitkeringsbedrag nodig heeft dit geld naar bijv door geschoven kan worden naar iemand die door ziekte meer geld nodig heeft.

    @ 40 Opa Buiswater, goh lezen is echt moeilijk he, JIJ hebt een “IKKE IKKE en de rest kan (later) stikken” mentaliteit.
    Over een bord voor je kop hebben gesproken zeg.

    @42 Frank, het enige wat ik propageer is dat de lasten van de werkenden al wel hoog genoeg zijn, maar blijkbaar vind jij dat er maar van alles geplukt mag worden van de werkenden he.
    Verder de F16 is op dit moment 25 jaar oud, als ie vervangen wordt is ie 30 jaar oud, goh hoe lang zal ie nog mee gaan.
    Nieuws zeker niet gelezen, de amerikanen gaan zo’n beetje al hun troepen uit Europa weghalen, van 2 Divisies terug naar 1 brigade (het NL leger heeft straks 3 Brigades, na de komende bezuiniging).
    Er zijn dus helaas voor jou nog steeds mensen in dit land dit het wel belangerijk vinden dat we onszelf kunnen verdedigen.
    Maar goed een vijfde colonne heb je helaas in elk land he.
    Erg he alles zelf moeten betalen he, zou er nog eens bij moeten komen dat je van de staat teert terwijl je 4 appartementen bezit.
    Ik mag het niet zeggen maar ik vind het zo langzamerhand jammer dat de amerikanen 60 jaar geleden niet hebben geroepen, europa is het probleem van de Britten.
    Eens kijken of je dan nu nog zo dapper durft te roepen dan Afghanistan en Irak het probleem van de VS is.

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 17.34 uur

  47. Ronald

    Weet wat je bedoeld en het blijft gelul. Er zit een rechtse regering omdat mensen in de maling genomen zijn. Veel mensen hebben strategisch gestemd en wilde Pvda en Cda Thats all….volgende verkiezingen…believe me dan is het afgelopen met rechts. Al moet ik deur aan deur met een folderen het zal me een zorg zijn…maar rechts gaat er echt uit. Is genoeg geweest…maarja dat snap jij niet omdat rechts weinig binding heeft met het normale volk. dagggg knul

    Reactie door MAD — maandag 16 augustus 2004 @ 18.08 uur

  48. MAD

    Nou sorry hoor, maar dat moet ik nog eerst zien, maar het is in dit land iedere keer het zelfde liedje, links maakt er een zooitje van en rechts mag de rotzooi weer opruimen, dit is nu alweer de zoveelste keer he.
    Valt het je niet op dat links alleen een meerderheid haalt als het goed gaat in dit land?
    Sorry maar ik heb rechts gestemd om juist de PVDA uit de regering te houden, naar mijn mening hoorde die na 10 jaar knoeien daar niet meer thuis.

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 18.18 uur

  49. Ronald

    Nederlanders wilde iets anders Ronald, ze wilde dat politici weer naar hun gingen luisteren. Nederlanders wilde niet de rest van het pakket van Balkenende, alleen hebben ze daar een fatale vergissing gemaakt. Niemand had kunnen voorzien dat neo conservatisme zijn intreden deed. Rechtse partijen doen het niet voor niets zo slecht.

    Balkenende, Zalm, Borisje en ook Bos weten spontaan de wijk niet meer te vinden op 1 na, Marijnissen, die weet hem nog wel te vinden. Rechts gaat enorme klappen krijgen, en ze doen het zelf.

    En zo slecht gaat het niet in nederland hoor, dat is vvd partij propaganda.

    Reactie door MAD — maandag 16 augustus 2004 @ 18.44 uur

  50. Zolang elk kind dat in nederland geboren wordt automatisch meer dan 12000 euro schuld heeft gaat het nog steeds niet goed hoor.

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 19.02 uur

  51. Ronald

    Ik weet niet waar je dat op baseerd, dus kan er ook niet echt op in gaan. Natuurlijk zijn er zaken fout, ga ik helemaal in mee en natuurlijk moeten dingen vanaf een andere kant bekeken worden. En daar is dus de SP. Je kan ook op een sociale manier dingen veranderen en de pijn dus echt zo licht mogelijk maken voor mensen. En bijvoorbeeld eerlijke politiek bedrijven, om een klein voorbeeld te noemen…ik heb nog never met een partij leider zo open en bloot kunnen praten…. bij de SP wel. Je schreeuwt hier iets naar Marijnissen en de man geeft zelf antwoord…dat is denk ik belangrijk voor mensen. Gewoon simpel gehoord worden…

    Reactie door MAD — maandag 16 augustus 2004 @ 19.29 uur

  52. Ronald, er zijn er meer als jij hoor. Put daar maar kracht uit als je je koffers gaat pakken. Waar wou je trouwens naar toe? De VS misschien? Stap je dan ook over de zwervers en dakloze kinderen heen en laat je de oude, hulbehoevenden ook lekker links liggen? Goedhoor, Ronald. Dááággg, ik kom met een wit zakdoekje naar Schiphol om je uit te wuiven. Kom ook maar niet meer terug dan. Liever een Turkse bruid met een hart in haar lijf die wil werken in een verzorgingstehuis dan een Ronald die mensen met een uitkering onder curatele wil stellen alsof ze niet met geld kunnen omgaan! Wanneer ga je weg??

    Reactie door Lydia — maandag 16 augustus 2004 @ 20.06 uur

  53. MAD,
    gewoon de staatsschuld delen door het aantal inwoners dat dit land rijk is, ik heb ook niks tegen een sociaal gezicht, maar dat moet wel gerealiseerd worden met de opbrengst van de huidige heffingen, wat de populaire opmerking dat de zwakste schouders het meeste moeten dragen raakt namelijk kant nog wal, de meeste belastingen in dit land wordt op gehoest door Jan Modaal en op hun schouders rust de zwaarste last.
    Of vind je het eerlijk dat iemand die al bijna 300 euro in de maand voor zijn particuliere ziekenkostenverzekering betaald, de volle mep gemeentelijke belastingen etc etc etc, geen enkele korting krijgt kwa huur subsidie etc etc etc, nog weer meer geld moet ophoesten?
    Daarom vind ik bijv die No-Claim gewoon heel eerlijk t.o.v. de mensen die al dat geld moeten ophoesten.
    Sociaal prima, maar met de huidige begroting en geen cent meer.

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 20.16 uur

  54. @Lydia

    uit reacte 48
    “Maar wat ik met die beheerder bedoelde is dat bijv iemand die dus niet het volle uitkeringsbedrag nodig heeft dit geld naar bijv door geschoven kan worden naar iemand die door ziekte meer geld nodig heeft.”

    Wat ik hiermee bedoel is dat een uitkeringsgerechtigde die bijvoorbeeld nog thuis woont geen 900 euro in de maand nodig heeft hoor.
    En dus dit extra geld dus naar andere mensen die hulp harder nodig hebben kan gaan.

    Maar gelukkig zijn er niet zoveel mensen zoals jij Lydia want dan was dit land al echt een 3de wereld land geweest, sjonge sjonge wat heb jij gerookt.

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 20.25 uur

  55. Maar iemand die ziek is, iemand met een uitkering, daar is een minimaal tikje al fataal. Iemand met een modaal inkomen kan dat vele malen beter incasseren. En daar zit het verschil, incasserings vermogen. Zeg niet dat modale mensen het niet moeilijk hebben, zullen ongetwijfeld voorbeelden van zijn, maar ze kunnen het beter incasseren.

    Reactie door MAD — maandag 16 augustus 2004 @ 20.30 uur

  56. @MAD
    Kijk daar kan ik ook nog wel begrip voor opbrengen dat wel, maar het probleem is dat het elk jaar weer een tik is voor modaal en dat nu al zo’n 30 jaar lang.
    En een hoop kleine tikjes worden uiteindelijk een hele grote tik.
    Mijn mening is niet dat er (weer) geld van Jan Modaal of wie dan ook moet gepakt worden maar dat eerst het huidige beschikbare geld beter verdeeld moet worden.
    Tuurlijk snap ik ook wel dat die No-Claim voor sommige mensen hard aan zal komen, maar voor het overgrote deel van de uitkerings gerechtigden zal dit niet onoverkoombaar zijn hoor.
    Daarom pleit ik dus voor die ‘beheerders’ die minder aan minderbenodigden kunnen geven en meer aan meer benodigden, we moeten af van die standaard uitkering en over naar flexible uitkeringen.
    Betalen wat echt nodig is, en als dat voor de een wat meer is oke en als dat voor de ander wat minder is ook prima.
    Dat is pas echte solidariteit, maar dit zal wel nooit van de grond kunnen komen omdat in ons land de uitkeringsgerechtigde een factor van belang is en die hun ‘verworvenheden’ nooit op willen geven.

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 21.25 uur

  57. ronald jongen ! waarom vraag je niet gewoon opslag aan je v.v.d. baas !!!!! want daar licht jouw probleem .niet bij de zieke . je salaris is gewoon te laag?

    Reactie door henk — maandag 16 augustus 2004 @ 21.53 uur

  58. @ Henk was dat maar waar, dan kreeg ik tenminste nog allerlei subsidies, nu moet ik alles zelf betalen.

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 21.58 uur

  59. Flexible uitkering ik weet niet of je bekend met de huidige uitkering situatie in Nederland ? maar mensen vreten al zowat niets, ken mensen die hebben zelfs geen stukje groente bij hun avondmaal maar nemen maar een appel of net zoals enkele van mij vrienden doen, eten ze bij mij mee. Nee uitkeringen moet je niet aankomen Ronald, daar maak je een samenleving mee waar ook jij op den duur niet meer in wilt wonen. Want wat krijg je dan, ellende. Mensen grijpen naar extremen. Dan is het simpel, dan denkt iemand ide het slecht heeft…nah ga toch al naar de klote, laat ik Ronald maar een gaatje in zijn kop schieten en zijn spullen afnemen. Vergeet niet een uitkering is niet zomaar iets, hier je heb geld. Een uitkeringsgerechtigden krijgt iets van 800 euro meen ik. Kan je uit ervaring vertellen wat ik gezien heb, dat heel wat mensen daar amper van rondkomen. Het gaat allemaal op. En ja meerdere keren heb ik gezegt, nou laat een zien aan wat. En niets bijzonders hoor.

    Als een van die mensen waar ik het over had het goed vinden, wil ik je best eens een keer meenemen naar een van die gezinnen. Ken er genoeg en dan kan je met je eigen ogen zien hoe hun kids erbij lopen, waarom ze bepaalde dingen doen, hoe moeilijk het is om vanuit een rot situatie iets te ondernemen.. Misschien dat je dan snapt dat je idee in praktijk niet werkt. Deze mensen zijn namelijk altijd de lul, dat moet je niet willen. Het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Maar de uitnodiging staat…zeg et maar.

    Reactie door MAD — maandag 16 augustus 2004 @ 22.16 uur

  60. @MAD, ik ken ook uitkerings gerechtigden met een auto en die nog bij pappa en mamma wonen, die moeten dus minder krijgen en die gezinnen waar jij het over hebt moeten dus meer.
    Ander voorbeeldje, ik moest bedelen bij mijn werkgever om mijn MCSD certificatie te mogen halen (cursus van in totaal +10.000 euro).
    Kom ik in de klas bij iemand die na zijn schooltijd al 9 jaar!!! een uitkering heeft omdat ie niet weet wat ie wil worden en dit was zijn 3de omscholing al, die KRIJGT gewoon een cursus van de sociale dienst van +10.000 euro en wat zegt ie daarna doodleuk, goh is toch niks voor mij zo’n baan in de IT wereld.
    Hij huurt een wonig maar woont bij zijn moeder omdat ie dat gezelliger vind.

    Wat ik bedoel met flexible uitkeringen is dat als men de vaste lasten (huur, gas,water en licht etc etc) rechtstreeks betaald en daarna een X bedrag per persoon in dat huishouden voor eten, kleding e.d. uitkeert, krijgt de een heel stuk minder (wat niet erg is hoor) en diegene die 3 kinderen thuis heeft een stuk meer (wat weer goed is).

    Ik zou graag op je uitnodiging ingaan, maar op dit moment is dat helaas niet mogelijk omdat ik fulltime werk en nog een 2 jarig kind heb rondrennen.

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 22.41 uur

  61. Ronald, je verwart nu meningen van anderen met de mijne. Wat ik zei dat ik je wel wil uitzwaaien als je graag wegwilt hier. En wat die curatele betreft: iemand die inwoont bij iemand anders krijgt al minder uitkering of zelfs helemaal niks als de medebewoner een inkomen heeft. Dus die 900 euro van jou aan uitkering kan uitsluitend WW zijn of iets anders, maar zeer beslist geen bijstandsuitkering. En diezelfde bijstand is echt geen vetpot. Ik heb 760 euro netto (iets minder en 8 euro minder dan in juni!). Daarvan moet ik 204 euro huur betalen en 250 euro aan vaste lasten als energie en belastingen en reseveren voor verzekeringspremies. En dan spaar ik per maand ook nog 50 euro voor onvoorziene uitgaven zoals een koelkast die het begeeft. Ik houd 250 euro over voor kleding en eten en af en toe misschien eens iets extra’s. Omdat ik toevallig goed met geld kan omgaan en geen schulden heb, red ik het wel. Maar de discussie gaat over hoe we vinden dat er met hulpbehoevende ouderen, zoals demente mensen moet worden omgegaan. Het vastbinden omdat er te weinig personeel is, is weinig verheffend. Ik herinner me een jong meisje dat vastgebonden werd. Ze heette Jolanda. Ze was verstandelijk beperkt en werd bloot aan een enorme ketting vastgelegd.Te weinig personeel ne te weinig tijd. Moet dat nu echt allemaal? Je legt zelfs geen hond meer aan een ketting in dit land, maar mensen wel? Daar gaat het om, Roland. En ook om centen ja. Centen die er moeten komen om zulke misstanden op te lossen en voortaan te voorkomen en niet, zoals, Ross heet ze toch, die staatssecretaris, goedkopere behuizingen en minder voorzieningen, omdat die “Te luxe” zouden zijn? Luxe mag dus alleen als je centen hebt? En met luxe bedoelen we een rollator of een scootmobiel, hulp bij het baden en eten en wat dies meer zij. Bind ze allemaal maar vast, dan kan je met de helft van het personeel toe. Dat is pas echt bezuinigen. Mag jij je centjes in je zakjes houden. Ronald, ik weet ook wel dat het allemaal erg duur is. Maar we moeten kiezen en als we moeten kiezen dan kies ik voor mensen en niet voor oorlogstuig waarmee je mens en dier en de natuur vernietigt!

    Reactie door Lydia — maandag 16 augustus 2004 @ 22.52 uur

  62. ronald(62 )dat bestaat al iemand die inwonend is ontvangt 575 euro en word geacht daarvan ook bij te dragen aan de woonlasten van degene waarbij hij inwoond .voordat je weer allerlij boude uitspraken doet ,is het beter om eens op de website van http://www.minima.nu te kijken . dan gaan misschien je ogen open ??? en waarom mag ik na 25 jaar hard werken geen auto hebben? en dat je moet schooien bij je baas voor een cursus wil niets anders zeggen dat hij niet in je wil investeren !!!!!! dus dat je op niet al te lange termijn je biezen kan pakken .hij zal waarschijlijk met een vette subsidie van de overheid !naar een lagerlonen land vertrekken , tot dan , en alvast welkom bij de klub !

    Reactie door henk — maandag 16 augustus 2004 @ 23.00 uur

  63. @lydia, daarom pleit ik er ook voor dat mensen die een uitkering ontvagen en niks mankeren verplicht worden tot het doen van overheidswerkzaamheden (zeg maar een soort sociale dienstplicht).
    Als die mensen zich nu eens tegen onze oudere medemensen aan gaan bemoeien, al is het maar op visite, uitstapjes e.d. dan zou het systeem al redelijk ontlast worden.

    Vooropgesteld dat dit geen problemen zijn die de laatst 2 jaar zijn onstaan.
    Dus toen Zalm onder paars riep dat de staatsschuld moest worden afgelost met de binnenkomende meevallers verklaarde iedereen hem voor gek (even voor de goede orde, ik was het toen met hem eens.)
    Dan hoefden we nu jaarlijks niet zoveel rente te betalen.
    en hadden we nu jaarlijks extra geld gehad.

    Reactie door Ronald — maandag 16 augustus 2004 @ 23.28 uur

  64. ronals(66)kinderen stop je niet in een dagverblijf . en als het te duur is zijn er drie oplossingen 1. verkoop je huis en los die veelte dure hypotheek af 2. inderdaad stopt een van de twee met werken . 3 .wil je dit niet ? dan blijft er niets anders over dan je kinderen te verzuipen ! dan kun je lekker met je materalistische leventje doorgaan .

    Reactie door henk — maandag 16 augustus 2004 @ 23.29 uur

  65. Alweer een rapport… :-(
    Ik kan het Hansje H. bijna horen zeggen:’Dit is natuurlijk geen representatief onderzoek naar de situatie in dè Nederlandse verzorgings- en verpleegtehuizen. We zijn ons bewust dat niet alle tehuizen voldoen aan de ook door ons geformuleerde eisen, maar er wordt hard aan gewerkt. Hierbij wil ik nog wel opmerken, dat aan de ene kant situaties die we tien, twintig jaar geleden nog acceptabel, normaal vonden -zoals de zespersoons-slaapkamers- nu niet meer als acceptabel worden gezien en dat het aanpassen aan de eisen van deze tijd in een tijd dat de budgetten naar beneden moeten worden bijgesteld een kwestie van prioriteiten stellen is’.
    Waarna de kamer wordt toegezegd dat er binnenkort een rapport zal komen waarin de verbetering bij vele tehuizen zal worden gekwantificeerd (Hansje heeft de cijfers uiteraard niet in zijn hoofd).
    En volgend jaar kan de SP (of Groen Links, of misschien zelfs de PvdA) opnieuw een vergelijkbaar rapport uitbrengen…
    Cynisch ? Welnee, gewoon realistisch…
    De bewoners van de tehuizen zullen/kunnen geen vuist maken en het betrokken personeel zal langzaam maar zeker vervangen worden door mensen die het ‘gewoon werk, dat gedaan moet worden’ vinden.
    De rest van de bevolking heeft andere dingen aan het hoofd…

    Reactie door Heraclitus VII — dinsdag 17 augustus 2004 @ 3.59 uur

  66. @ henk

    ronals(66)kinderen stop je niet in een dagverblijf.
    (nee die laat je verhongeren omdat je geen geld hebt)

    en als het te duur is zijn er drie oplossingen
    1. verkoop je huis en los die veelte dure hypotheek af
    Nee, want door ons inkomen komen we alleen in aanmerking voor huurwoningen die net zoveel kosten als onze hypotheek (zo hoog is die niet hoor)
    Dus kon ik beter kopen dan huren.

    2. inderdaad stopt een van de twee met werken .
    Zie mijn antwoord bij punt 1 en de rest van dit log, door mijn inkomen komen we voor GEEN enkele tegemoetkoming in aanmerking.
    Waardoor ik minder in de maand zou over houden dan de gemiddelde uitkeringsgerechtigde, mocht het trouwens ooit zover komen dan stop ik ook met werken.

    3 .wil je dit niet ? dan blijft er niets anders over dan je kinderen te verzuipen ! dan kun je lekker met je materalistische leventje doorgaan .

    Ze moeten jou verzuipen NIKSNUT

    Reactie door Ronald — dinsdag 17 augustus 2004 @ 8.35 uur

  67. ronald opslag vragen aan je v.v.d, baas bij de weg als je stopt met werken heb je geen recht op een uitkering! als jij inderdaad!!! van 1150 euro netto kan rondkomen .en 2 kinderen kunt opvoeden .met een goed toekomst perspectief ?? stop dan met werken .

    Reactie door henk — dinsdag 17 augustus 2004 @ 10.04 uur

  68. @henk
    Als ik alle extra lasten (gemeentelijke belastingen etc etc) die ik nog heb van mijn netto loon aftrek mag ik blij zijn dat ik 1150 euro in de maand heb.
    Ook ik moet gewoon mkijn boodschappen bij de Lidl en Aldi doen omdat de andere winkels gewoon te duur zijn, ook ik koop geen merk kleding voor mijn kind.
    Niet omdat ik zo weinig verdien, nee omdat ik me helemaal scheel betaal aan lasten.

    QUOTE :
    Globaal overzicht van kosten waarvoor bijzondere bijstand kan worden aangevraagd

    Eenmalig levensonderhoud
    Verwarming en verlichting
    Maaltijdvoorziening
    Extra kleding/schoeisel
    Bewassing
    Huishoudelijke/gezinshulp
    Inrichting/huisraad
    Verhuizing
    Waarborgsom bij aanvaarden woning
    Dubbele huur
    Woonlasten (tot huursubsidiegrens)
    Opvang/huisvesting (bijv. in crisisopvang)
    Alarmvoorziening
    Voorziening in verband met handicap
    Telefoon (extra gesprekskosten, aanschaf- en installatie)
    Auto/ eigen vervoermiddel
    Taxikosten
    Overige vervoerskosten
    Reiskosten voor bezoek aan gedetineerde of zieke familieleden
    Reiskosten voor omgangsregeling
    Kinderopvang
    Maatschappelijke zorg
    Schulddelging/ rente en aflossing
    Arbeidsongeschiktheidsverzekering
    Ziektekostenverzekering
    Rechtsbijstand
    Griffie
    Bewindvoering
    Identiteitsbewijs
    Geneesmiddelen
    Bril, contactlenzen, contactlensvloeistoffen
    Hulpmiddelen (niet zijnde bril of contactlenzen, zoals leesloupe)
    Hoorapparaat met batterijen
    Dieetkosten
    Geboorte
    Specialist (bijv. psycholoog, therapeut)
    Tandarts en orthodontist
    Overige (para)medische hulp (bijv. fysiotherapeut, pedicure, logopedist)
    Computer (bij schoolgaande kinderen tussen 12 en 18 jaar)
    Fiets (bij schoolgaande kinderen tussen 12 en 18 jaar)
    Begrafenis en crematie

    Van http://www.minima.nu/Bijzondere%20bijstand.htm
    via http://www.minima.nu/

    Dit zijn dingen waar werkenden dus gewoon zelf voor moeten opdraaien, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de mogelijkheid dat mijn uitkeringsgerechtigde buurman zijn 900 euro gemeentelijke belasting (deels) kan laten kwijtschelden, terwijl ik wel de volle mep moet betalen.

    Reactie door Ronald — dinsdag 17 augustus 2004 @ 10.56 uur

  69. @ Roland bij de alleenstaande ouder met bijstand moeten de vaste lasten er nog van af bij 1036,64.

    Daarnaast een thuiswonend kind krijgt van 18 t/m 20 E 189,89. en 21 jaar E 549, 42 per maand.
    Hebben de ouders een uitkering worden de ouders hiervoor gekort op hun uitkering

    Reactie door chrisinactie — dinsdag 17 augustus 2004 @ 14.53 uur

  70. 75 Roland
    Je kan voor alles bijzondere bijstand aanvragen, tuurlijk . Maar dat je het krijgt vergeet dit maar…. En daarnaast je moet dan je gehele financiele (giro gluren) hebben en houden laten zien en aantonen dat je het zelf niet kunt betalen.

    Reactie door chrisinactie — dinsdag 17 augustus 2004 @ 16.44 uur

  71. Heel iets anders: wat vinden jullie van zwart bijklussen van Bijstandsgerechtigden (lijkt me een beter woord dan trekkers, want ze hebben er nu eenmaal RECHT op): eigenlijk verwerpelijk, maar aan de andere kant een prima manier om mensen die het toch al niet breed hebben een beetje te helpen. Ikzelf heb bijvoorbeeld een werkster (zwart) die in haar eentje een puberende jongen opvoedt, naar school laat gaan en ook nog een beetje redelijk bestaan wil bieden. Ik ben tevreden over het werk dat ze levert en zij kan met het beetje extra geld d’r leven verder op orde brengen. Met een paar adresjes verdient ze zo leuk bij. Daarnaast doet ze ook nog eens veel in haar eigen buurt, voor andere mensen daar.
    Nogmaals, eigenlijk verkeerd, maar ik betaal liever rechtstreeks aan haar dan in een grote algemene pot, waarbij ik geen flauw idee heb wat er met het geld gebeurt. Nu komt het geld tenminste goed terecht.
    Martijn

    Reactie door Martijn — vrijdag 20 augustus 2004 @ 14.56 uur

  72. Het rapport vind ik trouwens een beetje discutabel (hoewel de kwaliteit van de zorg inderdaad niet goed is). Ik vind dat de categorie ‘soms’ bij veel vragen te breed is. De quotes zijn wel echt schrijnend…
    En het wordt alleen maar erger, want we krijgen steeds meer ouderen, die op een of andere manier zorg nodig hebben. Onder gelijkblijvende omstandigheden in belastingopbrengsten besteden we over 20 jaar bijna 80% van onze belastingopbrengsten aan zorg! Dat kan toch niet…

    Reactie door Martijn — vrijdag 20 augustus 2004 @ 15.00 uur

  73. Toen ik deze week op de t.v. zag dat er mogelijkheden zijn om in Spanje op kosten van de A.W.B.Z.voor een aantal weken in Rojales te verblijven; zelfs enkele bewoners woonden hier contienu,dacht ik wat worden wij toch maar dom gehouden.Nooit heeft mij een instantie op deze mogelijkheid geattendeerd.Sinds 1968 ben ik W.A.O.er.Of is het alleen maar weer eens voor een bepaalde groep mensen gedacht.zelf heb ik geprobeerd er achter tekomen waar Royales IN Spanje ligd echter zonder resultaat.Misschien kan iemand mij helpen om er achter te komen waar dit paradijse ligd.Bedankt namens hubbo@home.nl

    Reactie door hubertus bonten — zondag 22 augustus 2004 @ 10.50 uur

  74. je moest eens weten. men mag in het thuis nog niet eens zeggen waar het op staat. de moeilijkheden die je dan krijgt zijn niet te overzien. je word er gewoon uitgezet, niet goed schiks dan maar kwaas schiks (politie)

    Reactie door helga — maandag 13 september 2004 @ 14.29 uur

  75. Beste mensen,
    Mijn moeder heeft 15 kinderen, 3 tweelingen, gebaard en grootgebracht. Zij heeft haar hele leven gewerkt als een “paard”! Door een herseninfarct kwam zij vier jaar geleden terecht in een verpleegkliniek. Ze kon niet meer lopen of staan. Zij had nog wel haar bewustzijn! Zij was NIET incontinent…maarrrr…door gebrek aan tijd en personeel…werd zij gedwongen haar behoefte steeds maar weer zittend in haar rolstoel te doen!!! Net als heel veel andere mensen daar; als ik de huiskamer binnenkwam brak het je hart al die mensen te zien die eenieder smeekten om naar de wc te mogen..
    Twee jaar ging ik 3 keer per week naar de kliniek om o.a. mijn moeder met een lift op de wc te takelen.
    Mijn moeder huilde en smeekte om uit dit lijden verlost te mogen worden…zij droomde over wc’s!
    Hoe mensonterend, hoe respectloos
    Toen ik ooit “op het matje” geroepen werd door een afdelingschef aangaande mijn ‘bemoeienissen’…heb ik hem gevraagd of hij zich kon herinneren wanneer hijzelf voor de laatste keer, volledig bewust, noodgedwongen in zijn broek had MOETEN poepen…de man gaf geen antwoord…
    Zij is ‘gelukkig’ uit dit onwaardige lijden verlost…ze weigerde voedsel en vocht en stierf.
    Een land toont haar ontwikkeling (vooruitgang) in de wijze waarop zij omgaat met haar zwakkeren.
    Een kwestie van prioriteiten!
    Monique Prevoo

    Reactie door monique prevoo — vrijdag 8 oktober 2004 @ 14.37 uur

  76. craps online

    craps online Men have never been good, they are not good, they never will be good.

    Trackback door craps online — vrijdag 29 april 2005 @ 3.26 uur