New York, gisteren en vandaag

Gisteren demonstreerden ruim 200.000 mensen in de straten van New York tegen President Bush en vooral zijn politiek. Er werden onder andere duizend lijkkisten met de Amerikaanse vlag erop meegedragen, als verwijzing naar de 1.000 Amerkaanse doden die tot nu toe vielen in Irak.

Vandaag is in hetzelfde New York de opening van de Republikeinse Conventie.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 30 augustus 2004 :: 17.33 uur

97 Comments

97 reacties

  1. Uit electorale overwegingen heeft Bush de laatste tijd zijn toon wat gematigd, en b.v. toegegeven dat hij het e.e.a. in Irak niet goed heeft ingeschat. En -weliswaar na een week, zodat het gehoopte effect al bereikt kon zijn- de commercials waarin Kerry wordt beschuldigd van vervalsing van zijn Vietnam-verleden veroordeeld. Maar daar trappen wij niet in, mijnheer Van Puffelen! Deze demonstranten geven ook de niet-Amerikaanse burger weer wat moed.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 30 augustus 2004 @ 17.51 uur

  2. @ Marco (1):

    Volgens mij hebben niet alle kabinetsleden een hard plassertje…

    Reactie door Olav Meijer — maandag 30 augustus 2004 @ 17.52 uur

  3. Bush die denkt dat hij als een grote president voor het bestrijden van het terorisme de geschiedenis ingaat.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 30 augustus 2004 @ 18.43 uur

  4. Oh, ik dacht dat die 1000 kisten symbool stonden voor het aantal door Saddam Hoessein aangelegde massagraven.

    Reactie door Vincent — maandag 30 augustus 2004 @ 20.21 uur

  5. Marco,#7
    volgens mij bedoel een pruim.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 30 augustus 2004 @ 20.24 uur

  6. 5 @ernst: we lopen al weer hard achter George aan met ons nieuwe paspoort; zonder de , bij voorbaat al mislukte, vingerafdruk mogen we niet meer naar disneyland. Of we moeten een visum aanvragen. Wanneer maken we die yanks eens visumplichtig; denken dat ze de hele wereld regeren!!!

    Reactie door Opa-Buiswater — maandag 30 augustus 2004 @ 20.29 uur

  7. Gelukkig dat dit óók naar buiten komt. Er wordt al zoveel negativiteit uitgesproken over “Amerika” en “de Amerikanen”. Het zijn niet de mensen, het is de door-en-door barbaarse regering van de V.S. waar we kromme tenen en hete tranen van krijgen.

    Helaas zijn de Amerikanen over het algemeen bijzonder slecht geïnformeerd over 11 september en alles wat er na kwam. Dat kan ik ze niet kwalijk nemen, wie zich niet extra verdiept in nieuwsonderwerpen (via internet bijvoorbeeld) hoort/leest/ziet alleen maar propaganda. In het nieuwste boek van Michael Moore is bijvoorbeeld te lezen, dat van de 894 nieuwsonderwerpen tijdens Golfoorlog II, er maar 4 een kritische noot bevatten. In een interview met Michael Moore lees ik, dat 85% van de Amerikaanse schoolverlaters niet eens weet waar Irak ligt (15% van de Amerikaanse schoolverlaters weet trouwens ook niet waar de V.S. liggen).

    Daar staat tegenover, dat de film “Fahrenheit 9/11″ toch volle zaken schijnt te trekken, ondanks dat fimbezoekers worden bespuugd door ultra-rechtse republikeinen.

    Ondanks de alomtegenwoordige onwetendheid van de doorsnee Amerikaan zijn vandaag dus toch nog 400.000 mensen op en rond Madison Square Garden verzameld.

    Een ding is echt te hopen: dat de demonstratie niet uit de hand loopt. Een groter cadeau dan een breed uitgemeten veldslag tussen politie en actievoerders kan je de republikeinen niet geven.
    Dan zal de doorsnee-burgerlijke, slecht geïnformeerde, bang gemaakte, niet verder dan zijn eigen tuinhekje denkende Amerikaan namelijk vragen om “krachtig optreden”. En daar zijn de republikeinse “Nazi’s” goed in.

    “Red Alert!” = gegarandeerde winst voor Bush en de zijnen.

    Ik ben overigens ook geen Kerry-fan. Één pot nat. Geef mij Ralph Nader maar of die kansloze kandidaten van de S.E.P.

    Reactie door Olav ten Broek — maandag 30 augustus 2004 @ 20.33 uur

  8. De schatting ligt eerder bij de 500.000 volgens United for Peace and Justice.
    Zie International Herald Tribune.
    Dat zijn Amerikanen naar mijn hart! I am an American!

    Reactie door Hetty — maandag 30 augustus 2004 @ 21.06 uur

  9. met dat fruit tuurlijk

    Reactie door folkert de lepper — maandag 30 augustus 2004 @ 21.51 uur

  10. Onder Bush zijn de Republikeinen verworden tot een ultra-nationalistische partij. Er is geen links alternatief want de Democraten hebben na 11 september naar centrum-rechts moeten opschuiven om nog toekomst te hebben.
    De Republikeinen zijn méér dan een partij. Ze zijn een staatsorgaan met thans bijna onbeperkte macht over de media,
    dat pretendeert de ware vertegenwoordiger te zijn van een door God gegeven Amerika, dat een wereldmissie heeft: bijna nergens ter wereld zal worden geregeerd zonder bemoeienis van Amerika. Landen die niet naar Amerika’s pijpen dansen, zoals Cuba, Venezuela en Syrië, worden politiek en economisch onder druk gezet. Ook de Amerikaanse pressie op de EU is onder het Republikeins bewind van Bush enorm toegenomen: hij eist bijvoorbeeld versnelde toelating van Turkije tot de EU. Verder zetten de Republikeinen steeds meer het Europese rechtssysteem onder druk door met uitleveringsbevelen te wapperen.
    En de agressieve bezetting van Irak is Republikeins imperialisme dat de hele VN ongeloofwaardig heeft gemaakt, de Nato is een Amerikaanse tool geworden dat de andersdenkende landen zijn wil oplegt middels dictaten.
    Maar de kiezer beslist toch? Dat is te hopen, de ongehoorde onbeschaamdheid van de Republikeinen om de smerigste trukendozen te openen doet het ergste vrezen: criminaliseren van de tegenstander, leugens, intimidatie, fraude, omkoping en toenemende repressie en big brothertactieken tegen andersdenkenden als socialisten, humanisten en uiteraard moslims.
    De bereidheid om deze middelen te gebruiken maakt het verschil met de Democraten. Het motto van de Republikeinen lijkt:
    One nation, one people, one leader. (Commander in chief)
    Vertaal dat eens in het Duits….

    Reactie door C.Tilyx — maandag 30 augustus 2004 @ 22.11 uur

  11. Waar geld spreekt, zwijgt de waarheid.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 30 augustus 2004 @ 22.40 uur

  12. Kennelijk is er wat evenwicht nodig hier. Heren, laten we het bij de politieke discussie houden alsjeblieft. Die andere discussie kunt u verder vervolgen via de diverse teletekstpagina’s van de commerciële omroepen.
    Verder zou ik landen als Venezuela, Cuba en Syrië niet eens durven noemen, gezien het regime daar. Als ik moet kiezen tussen één van deze landen en de VS, kies ik toch de VS. Maar dat komt waarschijnlijk meer vanwege mijn cacausische afkomst. Caucasion…
    Het Bush kabinet bestaat uit mensen, hoofdzakelijk middelbare en oudere, witte mannen, die vrijwel allemaal al lid waren van de Christian Coalition en/of The Farmer’s Union. Als iemand de docu’s gezien heeft over deze organisaties, dan weet je precies wat voor soort mensen dit zijn. Hun voornaamste angts is dat Europa hun land zal binnenvallen en er weer een kolonie van zal maken. De baasjes hiervan zijn dan ook nog lid van de fameuze en beruchte Skull & Bones Club, inclusief de hele familie Bush. Bijna extreem rechts, zeer conservatief en een hang naar dictatuur onder protestants-Gristelijke witte Amerikanen. Omdat de meeste Amerikanen dom gehouden worden en nauwelijks iets leren op die scholen van hen, lukte het Sjorsje om bovenbaas te worden. Alleen wordt Sjorsje “geleefd” door o.a. Ashcroft, de zwarte kraai. En met zwart bedoel ik zijn protestantse zwarte pak.
    Kerry is absoluut geen verbetering, ook al roept Madeline Allbright dit in haar interview met RTL-5 (Z). We moeten de uitgestoken hand van Kerry aannemen en hem helpen met al die bezettingen. En dat moeten alle Europese landen gaan doen.
    Er bestaan andere politieke partijen in de VS. Ralf Nader is de bekendste, maar inmiddels ook te oud om door te gaan. Er is zelfs een Socialistische Partij. Misschien kan de SP een aantal van hen uitnodigen en ze laten zien hoe de SP hier het doet en hier toch behoorlijk wat aanhang weet te krijgen. Maar wat betreft de Amerikaanse verkiezingen denk ik niet dat iemand zich ook maar een enkele illusie zal hoeven maken. Bush of Kerry, met een Senaat en een Huis van Afgevaardigden dat hoofdzakelijk republikeins zal zijn (net als onder Clinton) schiet Kerry toch geen meter op. Amerika wil wereldheerschappij en zal dit krijgen, zelfs al wil 90% van de wereldbevolking dit niet. Somber, hè?

    Reactie door Lydia — maandag 30 augustus 2004 @ 22.42 uur

  13. Tjonge jonge wat een volwassen reacties weer.

    Eens inventariseren: ik zie sexuele opmerkingen, uiteraard wat vergelijkingen met Hitler en dat alles omgeven door een enorme berg vooroordelen en overdrijvingen. Heerlijk he? Zwelgen in haat.

    Waarin verschilt dat eigenlijk met waar jullie Bush en de zijnen van beschuldigen?

    Reactie door Nepkarel — maandag 30 augustus 2004 @ 22.42 uur

  14. ohja, wie heeft in het Rotterdams Dagblad van 27 augustus j.l. dat artikel gelezen over de armoede in de VS? 35,9 miljoen mensen in armoede, waarvan de meesten zwart. Ruim 43& onverzekerd voor zorg. 2½ miljoen kinderen dakloos en in toaal ruim 6 miljoen mensen dakloos. Is dat ons voorland en het ideaal van kabinet Balkenende II?

    Reactie door Lydia — maandag 30 augustus 2004 @ 22.44 uur

  15. Het argument van massavernietigingswapens was al ontmaskerd als leugen voor deelname aan onwettig Amerikaans machtsvertoon in Irak. Wat overbleef als drijfveer was het motto:
    `democratie & mensenrechten’. Die nobele motieven zijn door het Amerikaanse leger op beestachtige wijze vertrapt en verkwanseld. Het Pentagon staat met lege handen!
    Ik kan geen zinnig argument bedenken waarom het kabinet Balkenende steun aan deze misselijk makende Republikeins Amerikaanse agressie nodig vindt!
    Als Balkenende nu nóg geen nee durft te zeggen tegen Bush, gedraagt hij zich niks anders dan een door de Republikeinen benoemde Rijkscommissaris!

    Reactie door C.Tilyx — maandag 30 augustus 2004 @ 23.04 uur

  16. Dit keer wil de VS geen rijk der blonde mensen met blauwe ogen, maar een Rijk van Rijken der aarde en hun multinationals. Onder het mom van vrede en democratie wordt nu oorlog gevoerd. Alles wat in de Strategie voor de nationale veiligheid is beschreven wordt tot op de letter gevolgd. Onder het hoofdstuk “Buitenlandse politiek” wat al in 1992 is geschreven staat het volgende te lezen:
    1.Er mag nooit meer een buitenlandse mogendheid komen die zo sterk wordt dat de Amerikaanse Staat hierdoor wordt bedreigd.
    2.Amerika eigent zich het recht toe om preventieve aanvallen te plegen tegen landen met “vijandige bedoelingen”.
    Met vijandige bedoelingen moeten we ook de landen verstaan, die zich niet onderwerpen aan de imperialistische ambitie’s van de VS of de landen, die het vermogen in zich hebben om een economische en militaire grootmacht te worden.
    Deze plannen zijn uitgewerkt onder leiding van Paul Wofowitz. Dit heerschap verklaarde in 1992: “Amerika moet de gehele wereld hun onbetwiste overheersing opleggen. Irak is alleen een testcase geweest en een voorbeeld van benadering. We moeten ons doel kunnen bereiken zonder dat er maar één rivaal de kop opsteekt.”
    Regio’s waar naar gewezen wordt, die deze rivaliteit wel eens zouden durven aangaan, zijn West–Europa, China, Rusland en India. Voor het zover is moeten vele militair zwakkere landen aangevallen worden, voordat zij deze reuzen aan kunnen. Er zijn al drie landen door militair ingrijpen geknecht en tot Amerikaanse koloniëen gemaakt: Voormalig Joegoslavië, Afghanistan en Irak. Landen zoals Georgië waren iets makkelijker om te knechten. Het organiseren van een coup was al voldoende. En velen zullen volgen. Syrië en Iran worden op dit moment diplomatiek aangepakt. De volgende fase is militair.
    De aanslagen op 11 september komen de VS heel goed uit om deze plannen erdoor te kunnen drukken. Je zou het haast een geschenk uit de hemel kunnen noemen voor de huidige regering.

    Reactie door Joop — dinsdag 31 augustus 2004 @ 0.16 uur

  17. Nepkarelschrijft: `Heerlijk he? Zwelgen in haat.’
    En hij ziet een berg vooroordelen en overdrijvingen.
    Sinds wanneer is commentaar op Amerika zwelgen in haat?
    En van een rechtse partij die zegt dat wie niet voor Amerika is, tegen Amerika is, kan je niet verwachten dat die zich geliefd maakt. En verder zou het me weinig kunnen schelen als de Republikeinen zich enkel met hun eigen land bemoeiden, maar nu het Nederlands kabinet ook de partijlijn van de Republikeinen gehoorzaamt, en hun buitenlandse kanonnendiplomatie steunt,
    heb ik daar lást van!

    Reactie door C.Tilyx — dinsdag 31 augustus 2004 @ 9.00 uur

  18. @24 De Amerikanen moorden op dit moment niet systematisch een volk uit (indianen zijn er natuurlijk amper meer, iraakse burgerslachtoffers zijn natuurlijk te betreuren en dat zie ik ook liever niet gebeuren), Saddam deed wel een poging daar toe (koerden, moeras-moslims). Dat laatste is nu gestopt en daar ben ik blij mee.

    Reactie door MPL — dinsdag 31 augustus 2004 @ 9.32 uur

  19. @22 dat begrijp ik niet, leg eens uit aub.

    Reactie door MPL — dinsdag 31 augustus 2004 @ 9.35 uur

  20. Het is duidelijk dat Nepkarel en MPL hun eigen fantasiën alleen maar herhalen en zelfs geen poging doen de zeer uitgebreide rationale en goed onderbouwde argumentatie die hun is aangereikt te lezen. Hun kennis van de materie (imperialisme, zionisme en facisme) is nul en doen ook geen poging om daar iets aan te doen. Welterusten.

    Reactie door Joop — dinsdag 31 augustus 2004 @ 10.01 uur

  21. ff paar zaken duidelijk zetten, M. Moore beschrijft dat erg goed in zijn boek.

    1. Amerikanen bestaan niet, zoals Europeanen ook niet bestaan, geografie zegt niks over de ideeen van mensen
    2. Bush is geen president, hij heeft zich dat onwettig toegeeigend
    3. Amerikanen zijn linkser dan Europeanen, als je ze dat polls vraagt, bijv. ze willen goed onderwijs en gezondheidszorg, ze zijn erg voor medemenselikheid etc…
    4. Het probleem waar veel mensen in Amerika last van hebben is day ze geloven in de Amerikaanse droom, het onvervuld genoegen om enorm rijk te worden. Dat is de reden waarom ze de boer Bush zo aardig vinden en zo extreem over belastingen denken etc..
    Moore zegt echter en ik ben dat wel met hem eens dat dit denken aan het afkalven is in de USA omdat mensen het echt slecht hebben in veel geindustraliseerde staten. De mensen die achter Bush zitten laten nu hun laatste stuiptrekkingen zien…
    Het is te hopen dat Kerry wint, hij is niet meer dan een tussenpaus, maar als mensen in de states erachter komen dat het grootkapitaal de amerikaanse droom alleen maar wil laten uitkomen voor een arme indier of chinees zou er wel eens een erg mooie linkse beweging kunnen ontstaan in het land van de rags 2 ritches

    Reactie door Jack van Zundert — dinsdag 31 augustus 2004 @ 10.10 uur

  22. @ Olav ten Broek (11) en Lydia (18):

    Ook ik ben bepaald geen Kerry-fan. Maar als je het ergste wil voorkómen ((her)verkiezing van Bush) moet je helaas met het minder erge (Kerry) genoegen nemen. Stemmen voor b.v. Nader is geen goede optie. Daarmee worden aan Kerry stemmen onttrokken, wat Bush weer ten goede komt. Daarom hebben de Republikeinen steun verleend aan Naders campagne, écht waar!!! M. Moore heeft dit ook door schade en schande ontdekt, en steunt nu daarom Kerry.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 31 augustus 2004 @ 10.43 uur

  23. M. Moore is ook niks anders als een propagandist, hij steunt toevallig J. Kerry maar hij had net zo goed achter bush kunen staan en Kerry zwart kunnen maken.

    Reactie door Ronald — dinsdag 31 augustus 2004 @ 11.40 uur

  24. Vraag me af hoeveel kisten er gedragen moeten worden als alle gestorven Irakezen ook worden meegerekend…. :( Ben blij dat de Amerikanen eindelijk aan het protesteren zijn tegen Bush. Ik hoop dat er nog vele protesten zullen volgen! Zo heeft men uiteindelijk de oorlog in Vietnam ook kunnen stoppen.

    @Ronald: Het is duidelijk dat je weinig van M.Moore weet en ook geen van zijn boeken hebt gelezen.

    Reactie door sulis — dinsdag 31 augustus 2004 @ 11.54 uur

  25. @ronald

    Wat bedoel je daarmee, wat vind jij?
    Ik vind M.Moore echt niet heilig maar hij maakt wel wat los in dat land, gaat het daar ook niet om?
    Kijk “The Company’s” heeft het voor het zeggen in Amerika, niet de politici, dat zijn marionetten. In alle westerse landen is dat zo.
    Het enige wat mensen kunnen doen is de macht van die “company’s” te beteugelen en dat kan alleen door ze op de huid te zitten en te beoordelen op hun daden en in het uiterste geval hun producten niet meer kopen, daar heb je als consument invloed op.
    De publieke opinie is erg belangrijk voor dit soort marktgeorienteerde bedrijven. Moor doet dat en dat bevalt me wel, zeker in een land waar mensen linkse gedachten hebben en geleid worden door een ultra conservatieve leider.

    Reactie door Jack van Zundert — dinsdag 31 augustus 2004 @ 11.55 uur

  26. @28 we kunnen dat pas inderdaad over 10 jaar zeggen hoeveel mensen het leven hebben gelaten onder de “bezetting”. Ik denk wel dat er nu geen sprake is van volkerenmoord in Irak. zoals werd beweerd.

    Reactie door MPL — dinsdag 31 augustus 2004 @ 12.17 uur

  27. @Sulis & Jack van zundert, ik bedoel dat fahrenheit 9/11 is gemaakt puur om bush in een slecht daglicht tezetten en ik dat soort filmpjes dus in de zelfde categorie schaar als van die republikeinse filmpjes waar ze Kerry’s oorlogsverleden belachelijk maken.
    Beide dus gewoon propaganda.

    Reactie door Ronald — dinsdag 31 augustus 2004 @ 12.39 uur

  28. De Republikeinen zijn inmiddels een extreem-nationalistische en een ultra-conservatieve partij. Toch geven de huidige polls aan, dat Bush licht voorstaat op Kerry (ondanks Irak).

    Ik denk dat er tot aan de verkiezingen nog eenmaal een alarm-codering wordt bijgesteld, zodat men de amerikaanse bevolking nog eens wijst op de dreiging van alle “schurkenstaten”.
    En raad eens wie daar belang bij heeft?

    Er is totaal geen links alternatief, omdat de Democraten stevig naar rechts zijn opgeschoven, en omdat Kerry niet goed over komt in de media. De Republikeinen hebben op dit moment echt de totale regie in handen. In Washington, in de media, enzovoort.

    Kerry zal nog wel een paar maal gecriminaliseerd worden.
    De campagne rond Bush komt straks met leugens en intimidatie.
    Ervaring met fraude en omkoping hebben ze al, anders was Gore nu president geweest.

    Amerikanen zijn enorm eenzijdig geïnformeerd over 11 september.
    Ze zijn ook waanzinnig eenzijdig geïnformeerd over Irak.
    Zo’n demonstratie zegt me niets.
    New York is van oudsher altijd een democratisch bolwerk geweest.

    Ik durf te voorspellen, dat Bush de verkiezingen gewoon wint.
    Omdat Amerikanen door de republikeinse allesbeheersers inmiddels zo bank gemaakt zijn, dat ze een krachtige en ervaren “Commander in Chief” willen, en geen nieuw groentje….

    Reactie door Michel Smit — dinsdag 31 augustus 2004 @ 12.44 uur

  29. 36 Ronald,

    ik heb laatst de film Fahrenheit 9-11 gezien, en ik vind het niet ‘gewoon’ progaganda. Ik heb geen nieuwe feiten gehoord; ik wist van de verstrengelingen van de multinationals en de politiek, het plaatsen van vriendjes op hoge en politiek gunstige posities, zoals Karzai. Dit zijn allemaal feiten. Het is waar dat de politiek gekocht wordt door de lobby van wapen- en olie-industrie. Sterker nog, Bush jr. en sn. ZIJN de wapen- en olie-industrie.
    Wat propagandistisch is, is het monteren en de commentaren: ‘what did the president do? He went fishing’.

    Deze anti-Bush film moet je niet aan de kant schuiven als propaganda. Je kunt er veel uit leren, bijvoorbeeld over het gevaar van politieke verstrengeling, want hoe de beelden ook zijn gemonteerd, ze zijn wel écht! Het feit dat ik het meeste al wist geeft ook aan dat de hoge heren er niet of nauwelijks een geheim van maken dat ze meerdere belangen hebben.

    Ik steun het protest in New York en in andere delen van de VS. Maar toch ben ik somber en reken op een herverkiezing van Bush en zijn oorlogsadministratie. Who will be next?

    Reactie door Renske — dinsdag 31 augustus 2004 @ 12.52 uur

  30. Ronald

    Ik voorspel je….als Bush aan de macht blijft. Dat we een wereldoorlog krijgen. Ben geen helderziende, maar je hoeft geen genie te zijn omdat te kunnen voorspellen. China wordt steeds sterker, Europa groeit en wordt steeds sterker, Amerika verzwakt. Wereldwijd zijn we beter af als Bush weg is, anders worden wij meegezogen in een drama.

    Reactie door MAD — dinsdag 31 augustus 2004 @ 13.16 uur

  31. @MAD, oh dan moet ik vast mijn plaatstje in hel gaan reserveren, zal wel druk worden dan he.

    Reactie door Ronald — dinsdag 31 augustus 2004 @ 13.28 uur

  32. Olav (31), ik zeg ook niet dat de mensen niet op Kerry moeten stemmen, maar laat zien dat er andere partijen zijn. Jammer dat die nooit in Washington zullen komen. Het tragische van de heersende twee partijen is dat er feitelijk geen keuze meer is. Daarom is een systeem als het Amerikaanse in mijn ogen heel slecht. En in dat geval hoop ik dat de Amerikanen de minst erge kiezen, hoewel niemand daar iets meer mee opschiet dan dat er minder exansiedrift door de VS zal zijn. Madeline Allbright wil dat Europa actief Kerry gaat helpen als die president wordt. Misschien is dat toch een juiste vaststelling van haar, want misschien krijgen Europa en de rest van de wereld dan eindelijk eens een beetje voet aan de grond bij die Amerikanen die nu voor een flink deel erg oorlogszuchtig zijn geworden uit angst. Dat Kerry in zijn eigen land ook maar iets kan betekenen om de armoede te verminderen en de sociale voorzieningen, alsmede de zorg beter te regelen lijkt me ijdele hoop. Mocht het toch Bush worden, dan denk ik in dezelfde trant als MAD, over die derde wereldoorlog. Uit angst dat er een ander machtig politiek blok zou kunnen komen… Reuze eng dus.

    Reactie door Lydia — dinsdag 31 augustus 2004 @ 13.51 uur

  33. Overigens, het advies van Olav om liever Kerry dan Nader te stemmen, lijkt erg op: “stem PVDA als je Balkenende-3 wilt voorkomen. Ik kan met toch voorstellen dat veel SP-er’s dan toch een paar rondjes rond het stemlokaal lopen, voor ze gaan stemmen.

    Reactie door Henk — dinsdag 31 augustus 2004 @ 14.16 uur

  34. Bush heeft het volgende land wat “bevrijd” dient te worden in feiten al aangekondigd. Iran beschuldigen van een nucleair-programma was de eerste stap in die richting.
    De vraag is eigenlijk alleen nog maar wanneer Bush de aanval zal inzetten nadat hij herkozen is…

    Reactie door Carolien — dinsdag 31 augustus 2004 @ 14.17 uur

  35. Carolien…klopt, rare vindt ik…iedereen mag kernwapens….behalve anderen niet. Waarom zou Iran geen nuke’s mogen hebben…Israel heeft die krengen ook.

    Reactie door MAD — dinsdag 31 augustus 2004 @ 14.21 uur

  36. @ Sulis. Zijn dat alle kisten met slachtoffers van Saddam Hoessein en de Amerikanen en hun bondgenoten, of slechts die laatste. Vraag mij trouwens af of het alleen Amerikanen zijn die demonstreren in New York

    Reactie door BJ — dinsdag 31 augustus 2004 @ 14.22 uur

  37. Tsjonge, jonge,

    Wat zijn we weer elkaar aan het bevestigen. Dit is toch gewoon zielig.

    Hier een ander geluid. Bush heeft guts, zet zijn lijn door, is tegen terrorisme (jullie ook?) en laat zich niet chanteren. Klasse noem ik dat.

    Reactie door Joris — dinsdag 31 augustus 2004 @ 14.23 uur

  38. Eh Henk (42),

    Er zijn niet “veel SP-ers”. Hoewel het op deze website lijkt alsof de SP een grote aanhang heeft, is het tegendeel waar. Het is slechts een ini mini partijtje in Nederland bestaande uit een aantal elkaar steeds maar bevestigende fanaten.

    Reactie door Joris — dinsdag 31 augustus 2004 @ 14.25 uur

  39. 46 @Joris: Ik ben tegen terrorisme, en dus tegen Bush!!
    Logisch he??

    Reactie door Opa-Buiswater — dinsdag 31 augustus 2004 @ 14.33 uur

  40. Bush representeert vandaag de dag het failliet van de Amerikaanse droom. Als vleesgeworden symbool van de onmacht van het militair-industriële complex heeft hij gefaald de critici van het Republikeins Amerikaans imperialisme te overtuigen
    van de noodzaak van de eigengereide en agressieve Amerikaanse troepenopbouw in Irak.
    De Republikeinse Amerikanen hebben zich om geldelijk gewin altijd als racistische, onmenselijke schoften gedragen jegens volken die aan hun wil moesten worden onderworpen. Dat gold voor de indianen, dat geldt nog altijd voor de negers en dat is nu van toepassing op de moslimarabieren.
    Controle op moslim-terrorisme en beheersing van internationale criminaliteit moet de bemoeizucht van de Bush-regering met de EU moeten wettigen. Het zal verder gaan dan dat en ook om iets heel anders. Republikeinen morren al heel lang over verwerpelijke invloeden uit het zondige Europa, met name Nederland, zoals: het gedoogbeleid van softdrugs, recht op abortus en onze vrijere benadering van sex. Men gruwt van onze Navokritiek, ons milieu-activisme, antiglobalisme en humanisme. Van Europese vragen over mensenrechten, van het ter discussie stellen van het Hollywood- en Microsoftmonopolie.
    Men vraagt zich af waarom onze weerzin tegen het Disney- en Mc Donaldgebeuren, onze groeiende afkeer van de Bijbel en afnemend begrip voor de staat Israel niet wordt aangepakt.
    En tot in lengte van dagen zullen Republikeinen blijven zeuren over ons gebrek aan dankbaarheid en loyaliteit jegens Amerika dat ons in ´45 toch maar mooi heeft bevrijd en Marshall-hulp heeft verschaft voor de wederopbouw.
    In de VS is men blij dat er sinds Bush bij hen bijna nergens meer linkse betogingen op straat zijn.
    Dat wil men graag zo houden. Bang als ze zijn dat Europese tolerantie op het gebied van meningsuiting Amerika zou kunnen besmetten met een nieuwe revolutie, probeert de Republikeinse lobby Europese burgerlijke ongehoorzaamheid dus te criminaliseren! Washington tracht grip te krijgen op de Europese pers door het Amerikaanse bedrijfsleven te stimuleren zoveel mogelijk aandelen van Europese media-clusters op te kopen. Persvrijheid zal hier dan ook een schaars goed worden. Met het USA-Echelon afluistersysteem is telecommunicatie en Internet al geen vrijblijvende zaak meer in Europa.
    We zien hoe Amerikaanse Republikeinen de Europese landen tegen elkaar uit proberen te spelen op het gebied van drugwetgeving, enkel om zelf de dienst te kunnen uitmaken. Via de media proberen ze de Europese burgers een gevoel van onveiligheid en onrust aan te praten om in Europa markten te creeren voor de Amerikaanse vuurwapenindustrie en beveilingsbusiness en voor hun militair-industrieel complex.
    Mocht de weerzinwekkende figuur Bush voor weer 4 jaar worden gekozen, moeten we in het Nederland van Balkenenede vrezen
    voor de vrije gedachte.

    Reactie door C.Tilyx — dinsdag 31 augustus 2004 @ 14.40 uur

  41. Intussen in NL werkt de SP samen met Nieuw Rechts van Michel Smit. Zullen we hier eerst eens de prioriteiten stellen!?
    http://www.nieuwrechts.nl/artikelen/1093612280.html
    Of zou bovenstaande een NR ‘hoaks’ zijn!?

    Dat met de pvda en SP over de Fennek, het legervoertuig, is 1, dit is van heel andere orde.(Gezamelijke actie tegen een geloof)

    Reactie door barend — dinsdag 31 augustus 2004 @ 14.46 uur

  42. Barend

    Staat nog al sneaky opgestelt dat artikel, ze trachten de indruk te wekken dat zij samen met de SP werken. Zo kan je dus mensen makkelijker bereiken. Beetje vals artikeltje. Denk dat het een Hoax is, mag het hopen.

    Reactie door MAD — dinsdag 31 augustus 2004 @ 15.09 uur

  43. @ 33:
    Volgens de laatste schattingen van Human Rights Watch zijn tot op heden in Irak 37.000 slachtoffers te betreuren, bijna 12 x zoveel als in New York op 11 september. En voor de goede orde: Irak had niets met die aanslagen te maken.
    @ 38:
    Michael Moore is goed in het tegen de muur gooien van een emmer stront, en dan te roepen “kijk eens, wat veel stront!” Maar: alle feiten uit de film kloppen, daar is geen speld tussen te krijgen. Er zijn echter betere documentaires, die de dieper liggende feiten uitlichten. Mijn favoriet is: The truth and lies of 9/11 door Michael Ruppert. Die moet ook wel ergens op het internet te zien zijn.
    @ 46:
    Joris, probeer bovenstaande documentaire te zien. Als je je wérkelijk gaat verdiepen in het onderwerp 9-11, zul je ontdekken dat de “terreurdreiging” ontwikkeld is door de zittende politiek. Ik ben er voor 90% van overtuigd, dat de regering-Bush de aanslagen van 11 september zelf heeft geregiseerd. Daarmee ga ik een stap verder dan Moore, die alleen aantoont dat de regering Bush ze bewust heeft mogelijk gemaakt.

    Het is niet sinds de regering Bush, dat het “grote schaakspel” wordt uitgevoerd wat door de veiligheidsadviseur van Jimmy Carter, Zbygniev Brezinski, is geschreven:
    - Creeëer een angstaanjagende, externe bedreiging (terroristen, Bin Laden, massavernietigingswapens, “red alert”…)
    - Beschuldig landen, regeringen etc. en overval, bezet deze. Vermoord staatshoofden, manipuleer verkiezingen, elimineer verzetshaarden. Wie niet voor ons is, is tegen ons.
    - Leg de hand op alle kostbare grondstoffen van moeder aarde (olie, gas, edelmetalen, water)
    - Verwerf op die manier de absolute controle over de wereldpolitiek (Brezinski noemde de rest van de planeet “barbaren”. Dat zijn wij dus. Laat de rest van de wereld betalen voor de V.S., zijn multinationals, zijn financiele instellingen, kortom Wall Street.
    - Het einddoel is China. De V.S. zijn terecht bang dat hun hegemonie ten einde loopt, China kan binnen 10 à 15 jaar de grootste economie ter wereld zijn.

    Bush, Kerry, het maakt griezelig weinig verschil. Bovendien is de V.S. sinds 2000 geen democratie meer.

    Reactie door Olav ten Broek — dinsdag 31 augustus 2004 @ 15.14 uur

  44. @ Henk (42):

    Geheel mis, Henk! Eerder heb ik op deze weblog juist betoogd, dat het helemaal geen zin heeft PvdA te gaan stemmen om een progressieve regering te krijgen, omdat ons coalitiesysteem helemaal niet zo werkt!
    In de VS is een heel andere situatie: daar is feitelijk een tweepartijensysteem. Dan is het inderdaad: óf Kerry, óf Bush!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 31 augustus 2004 @ 15.30 uur

  45. @23 citaat Joop
    “Er zijn al drie landen door militair ingrijpen geknecht en tot Amerikaanse koloniëen gemaakt: Voormalig Joegoslavië, Afghanistan en Irak.”

    Joegoslavie is door de Amerikanen gestopt wat betreft het uitmoorden van islamitische Kosovaren, en heeft thans democratische verkiezingen achter de rug. Afghanistan en Irak zijn bevrijd van een totalitair regime, en aan herstel wordt hard gewerkt ondanks tegenwerking door extremisten. Een half miljoen Afghaanse vluchtelingen zijn na het einde van het Taliban-regime teruggekeerd naar de “Amerikaanse kolonie”. Dat is echt uniek als ik de geschiedenis-volgens-Joop moet geloven: vluchtelingen die naar een land terugkeren NADAT het een kolonie geworden is. Fascinerend!

    @49 Citaat van C. Tilyx
    “Men vraagt zich af waarom onze weerzin tegen het Disney- en Mc Donaldgebeuren, onze groeiende afkeer van de Bijbel en afnemend begrip voor de staat Israel niet wordt aangepakt.”

    Walt Disney en Mac Donald zijn kindervrienden die reeds voor miljoenen kinderen over de hele wereld vele momenten van geluk gecreeerd hebben.

    Het afnemende begrip voor de staat Israel is ook te onzinnig voor woorden. Ten eerste is Israel een democratie die onder zware druk staat van terroristische extremisten, zodat het gedwongen is om hard terug te slaan.
    Ten tweede is de kritiek op Israel vaak nogal hypocriet, aangezien de totale fixatie op wanpraktijken van Israel vaak hand in hand gaat met de commplete desinteresse voor de veel grotere wanpraktijken van landen als Iran, Soedan en Noord-Korea.

    Reactie door Edwin — dinsdag 31 augustus 2004 @ 15.47 uur

  46. Over Disney en Mac-Donald vergat ik nog te vermelden dat ze bovendien voor een hoop werkgelegenheid gezorgd hebben. Eurodisney is vaak een uitstekende werkervaring voor vele jonge Europeanen, en MacDonald creeert aan veelal jonge allochtonen kansen om hun eerste werkervaringen op te doen.

    Reactie door Edwin — dinsdag 31 augustus 2004 @ 15.58 uur

  47. @BJ: Als ik zeg alle slachtoffers dan bedoel ik ook alle slachtoffers. Wie ben ik om daar onderscheid in te maken?

    @Ronald: Propaganda gemaakt om Bush in een slecht daglicht te zetten? Deze feiten zijn door Bush zelf gemaakt. Ze worden alleen achter elkaar gezet en uitgezonden.

    Reactie door sulis — dinsdag 31 augustus 2004 @ 17.12 uur

  48. Edwin@55
    Bedoel je soms dat Amerika het moorden van moslims door de UCK gestopt heeft?En dat Madlin Allbright diezelfde UCK,die eerst een terroristische organisatie was,naar Amerika gehaald heeft om een politieke opleiding te volgen en daarna terug gekomen zijn als”Corps for civilian protection of Kosovo” en sinds dien alle niet Albanezen uit hun banen gezet hebben en niet in het ziekenhuis van Pristina willen behandelen?En wat bedoel je met democratische verkiezingen?Alleen maar een vraag hoor.Misschien loop ik heel erg achter.En waarom heeft de U.S. dan een legerkamp in het Zuiden van Kosovo met een contract van 99 jaar als het daar nu zo vredig is?

    Reactie door Medi — dinsdag 31 augustus 2004 @ 17.15 uur

  49. @ Marco 24:

    En welk volk heeft de Republikijnse partij dan uitgemoord?

    @ C.Tilyx 25:

    Het is zwelgen in haat, als je Amerikanen met nazi’s vergelijkt en daar behoorlijke bijval mee krijgt. En dat gebeurd hier. Wat me nog wel het meeste stoort is dat alle Amerikanen hier op een hoop gegooid worden. Alsof er geen Amerikanen zijn die fel tegen Bush zijn. En alsof er geen Amerikanen zijn die geen raad meer weten omdat ze moeten kiezen tussen twee loosers van kandidaten.

    @ Joop: Jij was die verstandige kerel die blijft denken dat je een serieuze dicussie kan voeren door je medediscusieerders uit te maken voor hoerenloper en fascist en zo. Nog steeds geen reactie dus.

    @ Jack van Zundert 30:

    Natuurlijk is Bush wel president. Wie anders? Wou je Al Gore verantwoordelijk houden voor het beleid van de afgelopen 4 jaar? Het zeuren over die verkiezingen 4 jaar geleden moet eens echt afgelopen zijn. Er komen nieuwe verkiezingen aan, dus tijd voor de herkansing. we zullen zien hoe hardleers ze in Florida zijn.

    @ Olav Meijer 31:
    Niet stemmen op Nader is toegeven aan het 2 parij systeem dat de Amerikaanse politiek zo verlamd. Wat Nader eigenlijk zou moeten doen, is proberen om 1 staat te winnen zodat geen van de 2 andere kandidaten een meerderheid in het electrorial college (de kiesmannen) kan krijgen. Washington en Oregon zijn wat dat betreft wel een redelijke gok. Dat zou beter zijn dan wanhopig in alle staten te weinig stemmen krijgen.

    @ sulis 33:
    En heb jij wel eens een boek van een republikein gelezen, en echt geprobeerd ze te begrijpen?

    @ Jack van Zundert 34:

    “Kijk “The Company’s” heeft het voor het zeggen in Amerika, niet de politici, dat zijn marionetten. In alle westerse landen is dat zo.”

    Wat een onzin zeg. En bij welke Company hoort de Jan Marijnissen dan? En Femke Halsema? En Ralph Nader?

    @ Carolien 43:

    “De vraag is eigenlijk alleen nog maar wanneer Bush de aanval zal inzetten nadat hij herkozen is… ”

    Bush kan Iran op het moment niet aanvallen. Hij heeft er de manschappen niet voor.

    @ C.Tilyx 45:
    “En tot in lengte van dagen zullen Republikeinen blijven zeuren over ons gebrek aan dankbaarheid en loyaliteit jegens Amerika dat ons in ´45 toch maar mooi heeft bevrijd en Marshall-hulp heeft verschaft voor de wederopbouw.”

    Je hebt gelijk als je zegt dat de Republikeinen daarover blijven zeuren. Aan de andere kant moet je wel respect tonen voor de mensen die indertijd voor onze vrijheid gevochten en gestorven zijn. En de ouwe Bush was er daar een van. En ook moet je respect hebben voor de ENORME financiele bijdrage die de Amerikanen aan onze samenleving geleverd hebben.

    En denk er eens over na. Heel Europa was een puinhoop na WWII. Het stuk dat door de VS geholpen is, is nu redelijk welvarend en vrij. Het stuk dat niet door de VS, maar door de USSR onder zjin hoede genomen is, heeft jaren in armoede en onvrijheid geleeft.

    Het is onze west-Europese geschiedenis die voor Amerikanen bewijst dat je een land kunt bevrijden, en democratie en welvaart kunt brengen door dictators te verdrijven.

    Het is erg cynisch dat de mensen die daarvan geprofiteerd hebben nu zeggen dat dat onmogelijk is.

    Reactie door Nepkarel — dinsdag 31 augustus 2004 @ 17.26 uur

  50. @58 Citaat Medi
    “En wat bedoel je met democratische verkiezingen?Alleen maar een vraag hoor.Misschien loop ik heel erg achter.En waarom heeft de U.S. dan een legerkamp in het Zuiden van Kosovo met een contract van 99 jaar als het daar nu zo vredig is? ”

    Met democratische verkiezingen bedoel ik de verkiezingen in het huidige Joegoslavie: Servie-Montenegro. Wat betreft je laatste vraag: juist bij de gratie van dat legerkamp is het daar nu een stuk vrediger.

    Reactie door Edwin — dinsdag 31 augustus 2004 @ 17.42 uur

  51. @Nepkarel. Ja dat heb ik inderdaad geprobeerd. Maar ik begreep er niks van. Ik ben dan ook geen republikein maar en socialist. Maar dat wil niet zeggen dat ik naast Michael Moore geen andere boeken lees. Dat zouden de republikeinen ook eens moeten doen dan worden ze misschien een keertje wakker.

    Reactie door sulis — dinsdag 31 augustus 2004 @ 17.45 uur

  52. Het afnemende begrip voor de staat Israel is ook te onzinnig voor woorden. Ten eerste is Israel een democratie die onder Quote Edwin: “zware druk staat van terroristische extremisten, zodat het gedwongen is om hard terug te slaan.
    Ten tweede is de kritiek op Israel vaak nogal hypocriet, aangezien de totale fixatie op wanpraktijken van Israel vaak hand in hand gaat met de commplete desinteresse voor de veel grotere wanpraktijken van landen als Iran, Soedan en Noord-Korea.”

    Israël is geen democratie, omdat het de niet-Joodse bevolking onderwerpt aan een racistische apartheidspolitiek. Het eindwoord ligt bij de militairen. Vele kopstukken uit het leger en het bedrijsleven hebben hun carriere te danken gehad aan het leger. Ten tweede onderwerpt het de Palestijnen aan een onmenselijke bezetting en de Israëlische Arabieren aan militaie wetten. Zo kunnen de Israëlische Arabieren zonder aanklacht worden opgepakt en moeten zij toestemming vragen om te kunnen reizen van plaats A naar B.
    Deze enkele voorbeelden maken van het begrip Israël demokratische staat een belachelijke vertoning. Die naam is Israël onwaardig.
    Verder staat Israël inderdaad onder druk van de extremisten en wel onder de Joodse extremisten, die steeds meer te vertellen krijgen in Israël, vanwege de verhuizing van Joodse extremisten naar de bezette gebieden en het hoge aantal kinderen wat zij op de wereld zetten.
    Verder is de verwijzing naar andere landen een vaste stelregel van de zionistische lobby om de misdaden van Israël te verbloemen door te verwijzen naar andere gebieden.

    Quote: “Over Disney en Mac-Donald vergat ik nog te vermelden dat ze bovendien voor een hoop werkgelegenheid gezorgd hebben. Eurodisney is vaak een uitstekende werkervaring voor vele jonge Europeanen, en MacDonald creeert aan veelal jonge allochtonen kansen om hun eerste werkervaringen op te doen.”

    Het is eerder het misbruik van de positie waar deze jongeren inzitten door de bekrompenheid van de vele Nederlandse werkgevers, die de voorkeur geven aan een volksgenoot. Daar de vacatures niet worden opgevuld door autochtone jongeren, omdat zij betere alternatieven voor handen hebben. Deze situatie wordt door deze bedrijven uitgebuit om deze jongeren voor een zakcentje aan te nemen.

    Quote Edwin: “Walt Disney en Mac Donald zijn kindervrienden die reeds voor miljoenen kinderen over de hele wereld vele momenten van geluk gecreeerd hebben.”

    McDonalds doet zich voor als kindvriendelijk bedrijf, door haar miljoenen zoniet miljarden aan promotie- en reclamegelden. Achter het glimlachende gezicht gezicht van Ronald McDonald ligt een andere realiteit: de realiteit van het grote geld, profiterend van alles en iedereen, zoveel ze kunnen, precies zoals alle multinationals.
    Zo is het eten van McDonalds zeer slecht voor de gezondheid. Kent het bedrijf één van de slechte arbeidsvoorwaarden.McDonald’s houdt alle pogingen tot het stichten van een vakbond tegen en zorgt dat hun personeel niet langer werkt dan 18 uur per week zodat ze niet onder de Horeca CAO vallen.
    De dieren voor de hamburgers worden gefokt in de bio-industrie, waar ze geen vrijheid hebben, geen zonlicht te zien krijgen, geen frisse lucht krijgen en zich nauwelijks kunnen bewegen. Zo palmt McDonalds heel veel grond af van derde wereldlanden om daar veevoer op te verbouwen. Dit veevoer wordt gebruikt in de rijke Westerse landen, terwijl de derde wereldlanden, deze grond beter kunnen gebruiken voor eigen teelt. “De één zijn hamburger, is de ander zijn dood”, zoals de actievoerders tegen McDonalds zeggen.
    Vee wordt jaarlijks gevoed met 145 miljoen ton graan en soja. Deze hoeveelheid levert slechts 21 miljoen ton bruikbaar vlees en bijproducten op. Dit betekend een verspilling van 124 miljoen ton per jaar, met een waarde van 20 biljoen dollar. Met dit bedrag alleen al kan je de wereldbevolking een jaar lang voeden, kleden en onderbrengen.
    Het milieu wordt ook uitgebuit door McDonalds. Zo wordt een groot deel van het tropisch regenwoud weggehakt, omdaar die soja en cassave op te verbouwen. Na een paar jaar is die grond onvruchtbaar en moet er weer gekapt worden. Met het huidige tempo is er over 50 jaar geen tropisch regenwoud over.

    Quote edwin: “Joegoslavie is door de Amerikanen gestopt wat betreft het uitmoorden van islamitische Kosovaren, en heeft thans democratische verkiezingen achter de rug.”

    Joegoslavië heeft zijn ellende te danken aan het feit, dat Milosevic zijn land niet wou onderwerpen aan de uitbuitende wetten van het IMF en daardoor het land leeggeplunderd zou worden door Westerse multinationals. De verkiezing is een selectie uit marionetten. Voor wie je kiest maakt toch niet uit. Er komt toch een marionet in de regering.
    De Kosovaarse moslims zijn net zo schuldig of erger dan de Serviërs. Alleen zijn deze lieden voor het doel gemanipuleerd en gebruikt door de VS. In de media hebben zij het valse beeld in leven gehouden, van de “onschuldige” boniërs en kosovaren tegen de “monsterlijke serviërs”, omdat dit beeld hun heel goed uitkwam.
    De bezetting van Joegoslavië is een feit, daar één van de grootste Amerikaanse militaire basis “Bondsteel” aanwezig is. Zo groot, dat hij vanuit de ruimte waarneembaar is.
    Voor Afghanistan, Irak geldt hetzelfde en voor landen als Venezuela, Cuba, Noord-Korea, zimbabwe etc. hangt hun een zelfde lot, omdat deze landen zich ook niet aan de roofzuchtige wetten van het IMF willen onderwerpen.

    Reactie door Joop — dinsdag 31 augustus 2004 @ 18.06 uur

  53. Nepkarel, ik heb inderdaad wat op Amerika tegen, maar ben genuanceerd genoeg om het over Republikeinse Amerikanen te hebben. Onder Democratisch bewind van Carter en Clinton werd Europa redelijk serieus genomen als onderhandelingspartner,
    onder het Republikeinse Bush-regime heeft Europa maar te knippen en te buigen voor hun dictaten. Is dat gelijkwaardig?
    Bemoeien wij ons soms met de Amerikaanse buitenlandse politiek door dwingende adviezen te geven, zoals Bush die Turkije versneld bij de EU wil? Hebben wij als Europa soms bases in Amerika waar Amerikanen niet mogen komen?
    Onlangs reed ik in Zuid-Duitsland, op zoek naar een camping, langs een wachthuisje. Er schoot onmiddelijk een Amerikaanse soldaat uit, die vroeg nijdig wat ik daar moest en toen zag ik het bord `Restericted Area, US-campground’ Is dat normaal?
    Voeren Europeanen soms preventieve oorlogen, afgezien van Blair? Het stadium van kolonialisme zijn we hier al decennia lang voorbij omdat het meer kostte (ook aan politieke onrust) dan het opleverde. Leggen wij Amerikanen imoportheffingen op zoals Bush op ons staal? Ze reageerden hysterisch toen Europa dat even overwoog te doen met Amerikaanse producten. Zal Amerika ooit een hier gezochte Ameriaanse crimineel uitleveren aan Interpol en justitie voor berechting? Dat is nog nooit voorgekomen, verder lapt Amerika de VN-jurisdictie aan zijn laars en dreigt zelfs met een aanval op Den Haag als Nederland er een Amerikaanse militair zou berechten. Houdt Amerika zich aan de milieuregels waar alle andere landen zich wel netjes aan proberen te houden, hebben wij afluisterschotels staan in Amerika? Zoals zij hier wel in Zoutkamp en op het Deense Groenland? Mogen wij in Den Haag vijf minuten stil staat voor de Amerikaanse ambassade om een bord omhoog te houden? Mogen wij bij de burgerlocatie Eemshaven op de kade staan als een als vrachtvaartuig vermomd Amerikaans oorlogsschip onaangekondigd verschijnt om materiaal voor Irak in te laden?
    Zo kan ik nog even doorgaan. Het antwoord luidt Néé!
    Het is voor mij nog geen reden om Amerikanen te haten zoals je zegt maar genoeg om een spuughekel aan ze te hebben. Duidelijk?

    Reactie door C.Tilyx — dinsdag 31 augustus 2004 @ 18.26 uur

  54. @C.Tilyx
    “Er schoot onmiddelijk een Amerikaanse soldaat uit, die vroeg nijdig wat ik daar moest en toen zag ik het bord `Restericted Area, US-campground’ Is dat normaal?

    Ja hoor, aangezien Duitsland nog steeds officieel bezet gebied is, de amerikanen kunnen doen en laten wat ze willen.
    Groot-Brittannie heeft ook nog steeds kazerne in Duitsland die Off-limits zijn voor de duiters.
    Zelfs de belgen hebben nog een kazerne in duitsland met bijbehorend oefenterrein dat officieel niet door duitsers betreden mag worden.
    Dus da’s niks nieuws onder de zon hoor.

    Reactie door Ronald — dinsdag 31 augustus 2004 @ 18.39 uur

  55. @nepkarel
    Laten we één mythe voor eens en altijd ontzenuwen. De VS heeft ons in WOII niet van een dictator afgeholpen. De dictator heeft de oorlog destijds verklaard AAN de VS. Hitler had een deal met Japan, dus toen die gasten Pearl Harbour aanvielen verklaarde hij ook de oorlog aan Amerika. Toegegeven: dat kwam niet slecht uit, al had Gr Br. standgehouden en was het aan het terugkomen, hadden de vrije Franse troepen zich net georganiseerd, kwam de partizanenstrijd in Joegoslavie al op gang, en stonden ook Canada, Australie en vele kleine landen aan de goede kant. We zijn niet bevrijd door amerika, maar door een grote groep landen waarvan amerika deel uit maakte.

    Reactie door Rik — dinsdag 31 augustus 2004 @ 19.33 uur

  56. @Rik, als we dan toch bezig zijn, als de Amerikanen in WO I niet de geallieerden tehulp waren gekomen hadden de Duitsers hoogstwaarschijnlijk WO I gewonnen.
    W.W. II had nooit door de geallieerden gewonnen kunnen worden zonder de industriele en militaire macht van de V.S.

    Reactie door Ronald — dinsdag 31 augustus 2004 @ 19.48 uur

  57. Ronald,
    je vergeet 25 miljoen russen die als kanonnen voer gediend hebben, dit blijft altijd onderbelicht, daarna zochten de amerikanen weer een ideologische vijand je kunt wel raden wie.
    Zo zijn ze nu ook weer opzoek naar een ideologhise vijand om hun oorlog te rechtvaardigen.
    Ook amerika doet niets voor niets, veel eigen belang om hun economie opgang te houden.

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 31 augustus 2004 @ 20.05 uur

  58. @ 59 Nepkarel

    “Het is onze west-Europese geschiedenis die voor Amerikanen bewijst dat je een land kunt bevrijden, en democratie en welvaart kunt brengen door dictators te verdrijven.”

    Dit vind ik cynisch!

    Iran, jaren ’50. De V.S. zetten de democratisch gekozen president Mossadeq af, in opdracht van een paar oliebaronnen (Rockefeller). De dictatoriale Sjah wordt in het zadel geholpen. De tegenreactie kwam 20 jaar later, met de verdrijving van de Sjah en de terugkeer van Ajatollah Khomeini. Het moslimfundamentalisme is daar en toen geboren, dankzij de inmenging van de V.S. Fijn!

    Cuba, 1956. Dictator Batista, zwaar gesteund door de V.S. en 100% maffiabaas, wordt verdreven door Fidel Castro. De V.S. vallen Cuba binnen (Varkensbaai) maar dit loopt uit op een fiasco. Er volgen 7 officiele en 18 niet-officiele moordaanslagen op Castro, zijn Duitse vriendin wordt ontvoerd naar de V.S. en gehersenspoeld in een CIA trainingskamp. Er komt een handelsblokkade die nog altijd voortduurt (hoezo, vrije markt?) en waarvan de Cubaanse bevolking direct het slachtoffer is. Ze zullen de V.S. wel dankbaar zijn!

    Kongo, 1961. De democratisch gekozen president Lumumba is niet van plan, de rijkdommen van zijn land voor een prikkie te verkopen aan Belgische (Generale Maatschappij, Union Minière) en Amerikaanse bedrijven. Hij wordt dan ook snel vermoord door huurlingen. De dictator Mobutu wordt geïnstalleerd. Het land wordt leeggeplunderd, dank je wel, V.S. (en België).

    Vietnam, 1966. De democratisch gekozen president Diem heeft kritiek op het beleid van de V.S. en wordt vermoord. De V.S. nemen feitelijk de leiding over Zuid-Vietnam. 200.000 Amerikaanse en naar schatting 1.000.000 Vietnamese slachtoffers.

    Chili, 11 september 1973. De democratisch gekozen Salvador Allende wordt door de CIA vermoord in opdracht van o.a. The United Fruit Company en Coca Cola. De dictator Augusto Pinochet wordt geïnstalleerd. Duizenden slachtoffers.

    Afghanistan, eind jaren ’70. De V.S. bewapenen en steunen “warlords” bij het produceren van papaver voor de heroïneproductie. De wanhopige Afghaanse regering vraagt de USSR om steun, en de Afghaanse bezetting door Rusland begint. De V.S. richten de Mujaheddin op, terroristische groeperingen getraind in de V.S.
    Uiteindelijk weet de Taliban de macht te krijgen en de opiatenproductie te stoppen. Die is inmiddels, onder Amerikaanse leiding weer “in orde”: 70% van de grondstoffen voor heroïne komt inmiddels weer uit Afghanistan. Dankjewel, V.S. Leuk voor onze kinderen.

    Indonesië, 1975. Oost-Timor houdt op een Portugese kolonie te zijn en de bevolking kiest een socialistische regering. Onmiddellijk steunen de V.S. de Indonesische dictator Sukarno met wapens en manschappen, en vallen Oost-Timor binnen. Dit land wordt praktisch uitgemoord: de soldaten moeten schieten op alles wat beweegt. Naar schatting 1.000.000 doden. Dank je wel, V.S.

    Ik heb het nog niet gehad over de door de V.S. gepleegde coups op Granada, Haïti, Colombia, Venezuela, Nicaragua, Panama, het lijstje zou te lang worden.

    Sinds de tweede wereldoorlog hebben de V.S., zuiver uit het veiligstellen van hun eigen belangen, 72 landen bezet, regeringsleiders vermoord, verkiezingen gemanipuleerd, “verzetsgroepen” opgeleid en bewapend.

    Het meest bizarre voorval vind ik nog altijd het Iran-contra schandaal: De V.S. verkopen tijdens de oorlog Iran-Irak rechtstreeks wapens aan Saddam Hoessein, maar zien ook brood in de verkoop van wapens aan Ayatollah Khomeini. Dat gebeurt via Nicaragua: Colombiaanse cocaïne wordt hier verhandeld met Amerikaanse wapens, die vervolgens worden gekocht door Iran, terwijl de CIA met USAF-toestellen de drugs Amerika binnensmokkelt. Erg ethisch, V.S.!

    Nepkarel, geloof alsjeblieft niks over de kletskoek dat de V.S. vrijheidsidealen, democratie en vrije handel nastreeft. De feiten zijn wel even anders.

    Reactie door Olav ten Broek — dinsdag 31 augustus 2004 @ 20.42 uur

  59. @ Rik 31:

    Je hebt gelijk als je zegt dat (met name) veel republikeinen de rol van de andere coalitielanden vaak wat geringschattend afdoen en alle eer opeisen.

    Amerika vond het inderdaad wel best met die Hitler en dacht zich fijn beschermd door die grote Oceanen die Hitler nooit over zou komen. Hij had al zoveel moeite om dat smalle kanaaltje naar het VK over te komen.

    Toen de Jappen echter hun tenen op Pearl Harbor zetten, hadden ze door dat het menes was en dat die gekken gestopt moesten worden, en toen hebben de Amerikanen de andere landen die al langer het gevaar van Hitler zagen de beslissende kracht gegeven bij de bevrijding van Europa.

    Overigens moet je de rol van de Russen ook niet uitvlakken. Die waren ook goed bezig om DL in het Oosten aan te pakken. Dat is een ranzig bloedbad geworden, maar heeft zeker geholpen in het letterlijke uitroeien van Duitsers en daarmee de verzwakking van Hitler.

    Ik denk niet dat je kunt zeggen dat zonder Amerika WW2 ge-eindigd was zoals het ge-eindigd is, al was het alleen maar omdat de VS het lef hadden om die atoombom op Japan te gooien.

    Amerikanen halen uit die periode dat de rest van de wereld graag toekijkt terwijl de VS de vieze klusjes opknapt. En daar hebben ze in zekere mate wel gelijk in.

    Het was redelijk schandalig dat Europa niet in staat was om zelf orde op zaken te stellen in Joegoslavie.

    Mede door die opvatting dat de rest van de wereld lui toekijkt terwijl de VS de hete kastanjes uit het vuur halen, houdt een figuur als Bush standvastig. ‘Als Amerika het niet doet, doet niemand het’.

    Ook op het moment zijn er veel Amerikanen erg boos op de rest van de wereld en Europa in het bijzonder omdat er geen enkele vorm van dank komt voor het opruimen van de Taliban en met name Saddam. Volgens hen is het hoe je het went of keert zo, dat de wereld er een betere plaats van geworden is nu de Taliban en Saddam weg zijn. En daar zal iedereen van profiteren. Waarom moet de VS het vuile werk dan toch iedere keer alleen doen?

    [Let wel, hierboven is niet zo zeer mijn mening als die van veel (republikeinse) Amerikanen]

    Reactie door Nepkarel — dinsdag 31 augustus 2004 @ 20.46 uur

  60. Ik las ergens dat de Bush regering de hand zou kunnen hebben (of zo) in terrorisme van 9/11. Nu moet ik even een omweggetje maken via de X-files. Daarin zit de hoofdpersoon Fox Mulder af en toe bij drie “Nerds”-vrienden die een krantje hebben dat uitsluitend de waarheid vertelt. Over die die vrienden en hun krantje is een film gemaakt die ABSOLUUT niet in de VS gedraaid mag worden. Hij is een keer vertoond op TV, ergens in maart 2001. En hij ging over de geheime diensten die een terreuraanslag wilden plegen door een vliegtuig in de WTC gebouwen te laten vliegen. Ik ben vergeten hoe de aflevering van die serie heet, maar in de VS issie in de ban. Waar het omgaat is dit: theoretisch is het mogelijk dat de regering van de VS een dergelijke terroristische daad kan plegen als ze denken dat dit in hun kraam te pas komt. Op dat moment stond de Bush regering er niet best voor. Toen vlogen er opeens twee vliegtuigen de WTC gebouwen en het Pentagon in. Was het wel Al Qaida? Of de NSA?? Je ziet, complotten zouden zo kunnen bestaan?

    Reactie door Lydia — dinsdag 31 augustus 2004 @ 20.55 uur

  61. @Lydia(72): Ik heb alvast een witte jas voor je besteld met hele lange mouwen.

    Reactie door Vincent — dinsdag 31 augustus 2004 @ 21.21 uur

  62. Hier nog een, New-Yorkers zijn gelukkig niet zo goedgelovig als de
    Bible Belt Patriotten:
    http://www.zogby.com/news/ReadNews.dbm?ID=855

    Reactie door C.Tilyx — dinsdag 31 augustus 2004 @ 21.53 uur

  63. @ C. Tilyx
    Gelukkig! Onze vrienden aan de overkant zijn niet allemaal gek gemaakt! Goeie link, bedankt.

    Hier een zeer leerzame 9/11 “timeline”.
    http://www.cooperativeresearch.org/project.jsp?project=911_project

    Reactie door Olav ten Broek — dinsdag 31 augustus 2004 @ 22.27 uur

  64. @ Olav 74:

    Geen probleem hoor. Met jou valt goed te discusieren :-)

    Ik vind ook dat al dat gezeur van de VS en WW-2 wat overdreven is. Het is ook inconsekwent, want tegelijk wordt gezegd dat we nu in ‘andere tijden’ leven en dat daarom andere regels gelden.

    Maar het is wel de manier waarop de republikeinse partij haar huidige strategie uitlegt. En heel veel Amerikanen geloven er in.

    Tot ik in de VS ging wonen besefte ik ook niet hoeveel Amerikanen zich hebben ingezet voor die bevrijding. Vrijwel iedereen die ik hier ken, kent wel een WW-2 veteraan in de zeer naaste familie. En anders was oma wel een van de vrouwen die de VS draaiend hield terwijl de mannen weg waren ‘om de wereld te redden’.

    Het is dus niet zo vreemd dat het nog een heel aansprekende manier is om mensen het morele gelijk van de VS uit te leggen.

    Daarnaast gaat het mooi samen met de rauwe cultuur die hier nog steeds veel heerst. “Oog om oog, tand om tand” is een mooie tekst uit de Bijbel waar je op het conservatieve platteland veel suc6 mee oogst. Al is het alleen maar omdat het leven op sommige plaatsen nog steeds erg rauw is door het extreme weer in de VS. Denk daarbij aan de kouwe lege staten die de VS heeft (Alaska, Montana en de Dakotas), de platte torndado staten in het midden (Nebraska en zo) en de orkaanstaten in het zuid-oosten (Charley).

    Ik probeer gewoon een beetje uit te leggen hoe rechtse Amerikanen denken. Want hoewel dat hier op deze site vaak gesuggereerd wordt, zijn die mensen echt niet gek. Of althans, net zo gek als de mensen met de extreem-linkse ideen hier. Welke van de twee je wilt.

    Reactie door Nepkarel — dinsdag 31 augustus 2004 @ 23.28 uur

  65. Vincent, je mag die jas zelf aantrekken. Ik heb gebruik gemaakt van een voorbeeld: een serie die in 2001 bijzonder in trek was in de VS. En het idee dat er een terroristische aanslag binnen de VS gepleegd kan worden door de geheime diensten is echt zo gek nog niet. Om te bereiken wat ze willen bereiken, nl de bevolking achter zich krijgen, zijn deze mensen letterlijk tot alles in staat.

    Reactie door Lydia — dinsdag 31 augustus 2004 @ 23.29 uur

  66. @ Nepkarel 78

    OK, OK, ik zal eens iets heel positiefs zeggen over de V.S. namelijk dat kritische films en boeken van Michael Moore gemaakt kúnnen worden, dat internetsites niet direct worden verwijderd, dat het nog altijd, ondanks de “patriot act”, een open samenleving is. In de Volksrepubliek China of in de oude Sovjet-Unie kon dat niet, of veel moeilijker, net zomin als in Nazi-Duitsland. (Of op de site van de VVD, want daar zit geen weblog, geintje…)

    Alleen – het helpt zo verdomde weinig! Als de democratie om zeep wordt geholpen door de “supreme high court”. Als het belangrijkste onderzoek van de laatste jaren, namelijk naar de achtergronden van 9/11, halfslachtig wordt uitgevoerd en geen enkele keer het woord “oliebelangen” valt als het over Irak gaat.

    De V.S. ZIJN de enig overgebleven supermacht, en dat mogen ze best wezen … het enige wat wij (de kinderen van moeder aarde) vragen of ze met die enorme verantwoordelijkheid en macht correct omgaan. En sorry, dat gaan ze niet.

    Het zou volstrekt onredelijk zijn, om die kritiek te richten op een boer in Nebraska of een kantoorman in New York. Maar het is alleszins redelijk die kritiek te richten op de boeven in het capitool.

    Wie zei dit ook alweer? Wie de waarheid negeert, creëert een vijand. Wie de waarheid onthult, heeft een wapen.

    En: Het enige waarvoor we bang moeten zijn, is de angst zelf (President F.D. Roosevelt bij zijn inauguratie in 1932).

    Wat wij kunnen doen is in ieder geval niet stemmen op Nederlandse politici die kritiekloos meewauwelen met de “oorlog tegen het terrorisme” en die Nederlandse jongens een zinloze en ongerechtvaardige oorlog in sturen. Spanje ging ons voor. Wat Nederland kan doen is de juiste vragen stellen in de V.N., o.a. over die “massavernietigingswapens” en hoe Saddam eigenlijk ooit gelinkt is aan Al-Qaeda. En wie hem jarenlang steunde. Dat zijn heel normale vragen van een trouwe Navo-bondgenoot, lijkt me.

    Wat Europa kan doen is keihard binnen de EU en de VN het onderwerp “pre-emptive strike” in strijd met de “Charter of the United nations” verklaren. Nederland (BalkII) doet het niet, maar wie weet worden er nog weleens een paar regeringsleiders wakker hier in de Oude, maar ook eeuwig jonge, Wereld..

    Reactie door Olav ten Broek — woensdag 1 september 2004 @ 1.16 uur

  67. @ Olav 82:

    Bijna helemaal eens. Tuurlijk mag je van de VS vragen dat ze fatsoenlijk met hun macht omgaan. En ook ben ik het met je eens dat datnu juist een zwakke plek is van Amerika. Ze vinden zichzelf zo goed, dat ze eigenlijk geen advies of help nodig hebben.

    Tja, en daar zit je dan met een grote teringzooi in Irak, en niemand die je wil helpen. Ik snap bijvoorbeeld niet dat Frankrijk zich niet harder wentelt in zijn gelijk. Het was namelijk Frankrijk dat Amerika waarschuwde en voorspelde dat het een puinhoop zou worden.

    Wat er overigens in Spanje gebeurd is, is gewoon dat Aznar is afgestraft over de zoveelste leugen die hij probeerde te verkopen aan het volk. Ik denk niet dat Spanje ineens linkser is geworden, of dat men tegen de oorlog gekozen heeft na de aanslagen. Het is simpelweg dat ze het zat waren dat Aznar gelijk naar de ETA wees, terwijl er heel wat aanwijzingen naar Al Qaida wezen.

    Ik denk overigens niet dat het je helpt om frontaal tegen de VS in te gaan op het internationale niveau. Ik denk dat het slimmer is om een beetje te slijmen en dan een Nederlander tot NAVO chef benoemd te krijgen zodat die onze belangen daar goed kan behartigen.

    Meespelen is slimmer dan langs de kant roepen en constant beledigen.

    Ik zit trouwens weer te kijken naar de RNC, en als je nog eens een leuke speech over de ‘American dream’ wilt zien, moet je de speech van Arnold the Governator eens bekijken. Het was een prachtige speech over de Amerikaanse idealen met nadruk op wat republikeinen daar belangrijk in vinden.

    Jammer was weer dat die idealen niet helemaal (soms helemaal niet) overeen komen met de werkelijke beleidslijnen. Maar ach, het is maar een poltieke conferentie, en daar gaat het altijd weinig over praktijk en altijd veel over theorie.

    Reactie door Nepkarel — woensdag 1 september 2004 @ 4.58 uur

  68. Nepkarel beweert:
    ` “Oog om oog, tand om tand” is een mooie tekst uit de Bijbel waar je op het conservatieve platteland veel suc6 mee oogst. Al is het alleen maar omdat het leven op sommige plaatsen nog steeds erg rauw is door het extreme weer in de VS. Denk daarbij aan de kouwe lege staten die de VS heeft (Alaska, Montana en de Dakotas), de platte torndado staten in het midden (Nebraska en zo) en de orkaanstaten in het zuid-oosten. Ik probeer gewoon een beetje uit te leggen hoe rechtse Amerikanen denken.’

    Dat lijkt me vergezocht. In Canada is het het nog veel kouder en zijn nog veel
    meer `lege’ staten, toch is de Canadese plattelandsbewoner socialer, gemoedelijker en democratischer ingesteld dan de Amerikaanse rauwdouwers.

    Verder zegt Nepkarel:

    `Ik zit trouwens weer te kijken naar de RNC, en als je nog eens een leuke speech over de ‘American dream’ wilt zien, moet je de speech van Arnold the Governator eens bekijken. Het was een prachtige speech over de Amerikaanse idealen met nadruk op wat republikeinen daar belangrijk in vinden.’

    Inderdaad, ik heb die opgepompte anabole stereoïdenzak gezien, dom grijnzend lepelde hij nog een van zijn films op, `True lies’ waarmee hij de Democraten
    neerzette als leugenachtige schurken.
    Als deze achterlijke autist, die als Rambo massamoorden speelde met in elke hand een tienkilo machinegeweer, serieus wordt genomen als politicus die het ideaal van de Amerikaanse droom vertegenwoordigt, is het toch niet raar dat Republikeinen worden uitgejouwd door links.
    Dergelijke tenenkrommende scènes zijn op elk fatsoenlijk politiek toneel
    in Europa ondenkbaar.
    De adoratie van Bush voor deze primitieve figuur maakt me er niet gerust op, alleen al omdat het een wansmakelijk schertstype is uit het derderangs rolprentcircuit.

    Reactie door C.Tilyx — woensdag 1 september 2004 @ 9.21 uur

  69. Ben nu pas weer hier, dus wat laat commentaar. Zal het dus kort houden.

    @ Nepkarel (59):
    Het probleem is juist, dat er nu feitelijk een tweepartijensysteen in de VS IS. Daar moeten we het nu dus mee doen. Naders activiteiten hebben NU een averechts effect.

    Verder was de Marshallhulp vooral in het eigen belang van de VS. Een redelijke afzetmarkt in Europa, dus een enigszins redelijk draaiende economie, hadden ze NODIG.

    64: De aanval op Moore in de Republikeinse Conventie was gratis reclame voor zijn film Fahrenheit 9/11. Hij lachte dan ook dankbaar.

    @ Ronald (65):
    En jij vindt dat normaal, zestig jaar na WO II?

    @ Olav ten Broek (69):
    De Griekse junta van 1967 tot 1974 is ook een belangrijk voorbeeld van Amerikaans ingrijpen op grond van louter eigenbelang.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 1 september 2004 @ 10.31 uur

  70. Edwin(60)
    Quote;”Juist met de aanwezigheid van het Amerikaanse kamp(Camp Bonstael)is het in Kosovo een stuk vrediger”
    Je hebt er werkelijk geen idee van he?
    De nieuwe economische elite van Kosovo bestaat uit drugsbaronnen uit Macedonie en Albanie,dezelfden die voorheeen in het UCK actief waren en die nu hun voormalige wapenbroeders die door Amerika getrained zijn om het land te besturen,onder de knoet hebben.
    Het bombardement van Kosovo door de U.S. en de Navo was illegaal,omdat ze 1)Uitgevoerd zijn zonder een resolutie van de veiligheidsraad.2)Er geen sprake van volkerenmoord in Kosovo was,maar het juist de UCK was die dorpen bedreigden.Volgens de regels van het OVSE(organisatie veiligheid en samenwerking Europa)zou de Navo daar zelfs niets te maken moeten hebben,want Milosovic was geen gedreiging voor Europa.
    het resultaat van die rust en vrede die er volgens jou is dat de 7 verschillende culturen in Kosovo nu begeleiding nodig hebben van de VN als ze van A naar B moeten.De Kosovaarse Albanezen als de dood zo bang zijn voor de nieuwe Albanezen(voormalig UCK),die daar door de US is neergezet om het land te besturen en nog steeds niet voor een moord terug deinsen en 90% van de bevolking werkeloos is.Kosovo nu de draaischijf geworden is van de internationale maffiaHet enige wat Generaal Jackson te zeggen heeft”Onze aanwezigheid is noodzakelijk om de veiligheid en energie corridor te garanderen,die over dit land lopen”Veiligheid is ver te zoeken,dank zei de aanwezigheid van de U.S. en Nato,dus het gaat voornamelijk om een energie corridor.Hebben we deze tactiek ook niet eens eerder in Afghanistan gezien?

    Reactie door Medi — woensdag 1 september 2004 @ 13.56 uur

  71. Opening van de Republikeinse Conventie, een artikel van de WSWS.
    http://www.wsws.org/articles/2004/sep2004/rnc-s01.shtml

    Reactie door Olav ten Broek — woensdag 1 september 2004 @ 14.59 uur

  72. #19 NepKarel
    Leuk dat je nog even blijft hangen hier. Een andere geloofsbroeder van je ging inmiddels met de staart tussen de benen ervandoor.

    Veel mensen hebben kritiek op Bush. Mischien komt dat ook wel doordat de media bepaalde uitspraken van hem expres uitvergroten, maar zijn daden blijven.
    Ik haal alleen in dit verband even het volgende aan:”If you’re not with us; you’re against us”. En dat vind ik echt van het gekke. Want hier probeert hij al zijn criticasters met de rug tegen de muur te drukken. Hier maak je geen vrienden mee; NepKarel. Hier laat meneer Bush zelf ook geen ruimte voor ook maar enige nuancering.

    #50
    Ik neem niet de moeite om de site van Smit te bekijken; maar ik wil alleen maar even zeggen, dat het geen schande hoeft te zijn voor de S.P.; als men toevallig eens een keer op 1 lijn komt te zitten met een rechtse partij.
    Dat komt ook door de wetten van het toeval. Overigens vind ik de PvdA ook zeer rechts!

    Reactie door ReneR — woensdag 1 september 2004 @ 19.47 uur

  73. Nina Brin verkocht aandelen op 11 september net voor ramp

    Zie je wel, Nina zit ook in het complot samen met Bush en de CIA… Jemig Joop, je fantasie gaat wel met je op de loop hoor. Nina Brink is een van de meest incapabele mensen in het Nederlandse bedrijfsleven. Je denkt toch niet echt dat zij een rol zou spelen op het wereldtoneel?

    Je gelooft zeker ook in de sprookjes van Jan Marijnissen dat je geld uit kunt geven zonder het te hebben?

    Reactie door Vincent — woensdag 1 september 2004 @ 20.25 uur

  74. @ C.Tilyx 85:

    Ja. Canada is een ander land dan de VS. Het land heeft andere idealen. Wat is daar vreemd aan? Bovendien heeft Canada ‘alleen’ maar last van extreme kou. Da’s een weinig verwoestend natuurfestijn.

    “Dergelijke tenenkrommende scènes zijn op elk fatsoenlijk politiek toneel
    in Europa ondenkbaar.”

    Is Henk Westbroek niet een uiterst popualir polticus in Utrecht geweest?

    @ Olav Meijer 86:
    “Het probleem is juist, dat er nu feitelijk een tweepartijensysteen in de VS IS. Daar moeten we het nu dus mee doen. Naders activiteiten hebben NU een averechts effect.”

    En leg mij dan eens uit waarom Kerry zoveel beter is dan Bush. Ik doe mijn best om het uit te vogelen en woon in de battleground staat Ohio. Maar ik zie de grote verschillen nog niet zo hoor. Beide zijn rijke mannen die zich volledig laten leiden door de belangengroeperingen die hun campagne betalen.

    @ Medi 87:
    “Volgens de regels van het OVSE(organisatie veiligheid en samenwerking Europa)zou de Navo daar zelfs niets te maken moeten hebben,want Milosovic was geen gedreiging voor Europa.”

    Ooh, dus we hadden gewoon niks moeten doen en die mensen mekaar moeten laten uitmoorden. Is wel een oplossing. Als ze mekaar allemaal uitgemoord hebben, zijn er geen mensen die problemen veroorzaken meer over. En de wereld raakt toch overbevolkt, dus een paar mensen minder is ook niet erg.

    Ahum.

    @ Olav ten Broek 88: (verwarrend hoor, twee Olavven)
    “En waar staat de Europese Unie?”

    Tja, die Europesche Unie die doet niks omdat partijen als de SP eerder minder dan mee Europa willen.

    @ ReneR 91:

    Je mag ook best kritiek hebben op Bush. Da’s het mooie van een vrije wereld. Maar waar ik me aan erger is dat er hier regelmatig alle Amerikanen met Bush op een hoop gegooid worden, en dat vooroordelen niet van de lucht zijn. Daarbij, ik heb een hekel aan de grove uitlatingen die gedaan worden. Daar bereik je niks mee, net als Bush. Tot slot probeer ik een beetje de andere kant van de medaille te laten zien. In een twee-partij systeem heb je niet veel te kiezen, en sommige mensen stemmen op Bush om hele andere redenen dan je zou denken. Bijvoorbeeld omdat ze Kerry net zo’n grote klootzak vinden…

    Reactie door Nepkarel — woensdag 1 september 2004 @ 21.04 uur

  75. Olaf(88)
    Juist!Waar de Europese Unie staat moet nog blijken uit de toekomst.Die vaart ook wel bij de illegale wapenhandel etc…..Je kunt alleen een oorlog niet permanent met bommen oplossen en zolang ze dat denken ben ik bang dat het heel erg uit de hand gaat lopen als de finale machtstrijd tussen de U.S.,Rusland en China nadert.

    Reactie door Medi — woensdag 1 september 2004 @ 21.16 uur

  76. @ Medi 94:

    En daarom is het juist zo belangrijk dat de EU een goede normale democratie wordt. Waarin we stemmen voor een parlement dat wat te vertellen heeft, en dat een Commissie heeft die ook wat te vertellen heeft en niet gegijzeld is door de regeringsleiders. Want een wispelturiger groepje dan dat bestaat niet!

    Het wordt tijd dat er meer smaken komen dan voor en tegen Europa. En moeten ook smaken komen in de trand van ‘zus en zo’ Europa. Dat kan alleen maar effectief op Europees niveau met Europese partijen.

    Reactie door Nepkarel — woensdag 1 september 2004 @ 23.16 uur

  77. @ Nepkarel (93):

    Kan je wel goed lezen? Ik heb steeds gezegd: het is het beste te kiezen voor het minst slechte. En waarom is Bush dan het slechtste? Ja hallo, ben je werkelijk zo blind en doof voor alle feiten en argumenten die op deze weblog (en elders) langs zijn gekomen?

    P.S.: Er zijn maar twee Olavven. Is dat niet gemakkelijk? (Ze zitten bovendien meestal op dezelfde lijn!).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 2 september 2004 @ 11.06 uur

  78. Nepkarel(95)
    “Het wordt tijd dat er meer smaken komen dan voor en tegen Europa”
    De U.S is ook 1 grote snoep winkel,waar maar 2 smaken te kiezen zijn en ze zijn beiden slecht voor je tanden.

    @(93)
    “Dus we hadden gewoon niets moeten doen en die mensen elkaar moeten laten uit moorden”
    Staatsrechtelijk ja.Als men regels maakt moet men zich er ook aan houden.Bovendien lossen bombardementen niets op,als je niet eerst over de oorzaken praat.Pas dan is verzoening mogelijk.De bombardementen in Kosovo sloegen helemaal nergens op,want daar was geen sprake van “volkeren moord”

    Reactie door Medi — donderdag 2 september 2004 @ 12.15 uur

  79. Precisie-aanval op Najaf door Amerikanen: ‘Medici melden dat onder de doden ten minste drie kinderen, een vrouw en een bejaarde man zijn.’

    Wie zijn eigenlijk terroristen? Degenen die veilig vanuit hun vliegmonsters, relaxed op hun schietstoelen gezeten en geleid door computers, vrouwen en kinderen vermoorden en daarna God danken dat ze veilig zijn geland of degenen die vrouwen en kinderen vermoorden omgord met staven dynamiet en vooraf Allah bidden om in de hemel te mogen komen?

    Reactie door Gerardenmia — donderdag 2 september 2004 @ 14.58 uur

  80. @ Nepkarel (100):

    Alleen al het feit dat Kerry niet-Bush is, maakt hem automatisch beter. Ik vind het zonde van de energie en tijd om hier veel aan toe te voegen, omdat het om zo’n overduidelijke waarheid gaat. Vooruit, in staccato dan maar enkele punten (geen volledigheid pretenderend), waarover ik echt geen verdere discussie wil aangaan (je blijft dan bezig):
    -Kerry toont nog enige belangstelling voor de noden van de arme delen van de Amerikaanse bevolking. (Is traditioneel zo bij de Democratische Partij).
    -Kerry is geen fundamentalisch-christelijke tegenstander van de mogelijkheid van abortus en homo-relaties (hij wil samenlevingscontracten erkennen).
    -Kerry’s optreden in Vietnam vroeger -de misselijkmakende vuilspuiterij in de TV-spotjes van Republikeinse veteranen is inmiddels ontzenuwd- en zijn optreden tegen de Vietnam-oorlog daarna tonen, dat hij een moedig en open karakter heeft. (Heel wat anders dan Bushes wegduikerij in een veilig militair thuisbaantje. In deze zelfde periode was Bush alleen maar bezig met feesten en drank).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 2 september 2004 @ 16.48 uur

  81. 100)Nepkarel,
    “Quote:Je geeft aan dat staatsrechtelijke regels een zeer onwenselijke situatie hadden opgeleverd”
    Met alle respect,maar dat heb je verkeerd begrepen.Ik heb geschreven”Als je regels maakt moet je je er ook aan houden”En een van die regels is”Als er spreke van Volkerenmoord is mag ingegrepen worden”Daar was GEEN sprake van in Kosovo,dus het ingrijpen was illegaal.Ook heeft de veiligheids geen mandaat gegeven om in te grijpen.
    Ook vroeg je me te vertellen wat nu zo goed in Kosovo was gegaan.Wel als jij het weet mag je het mij vertellen.Ik zou het beslist niet weten.En de burgers daar ook niet.Alleen de voormalige UCK maffia,die daar door Amerika en de Nato,waar Nederland ook toebehoort,is neer gezet en via Amerika de touwtjes in handen heeft.
    Jammer genoeg heb ik het niet voor het zeggen,maar stel……
    Ik had een einde aan de UCK gemaakt,want dat zijn geen Kosovaren en dan had ik de 8 culturen Kosovaren(de Moslims,Serven,Gordans,Turken,de Joodse gemeenschap,Romas,Egyptenaren en Kosovaarse Albanezen(de UCK zijn geen Kosovaarse Albanezen)gezamelijk een grondwet laten bedenken waar een ieder zich in kon vinden en dan zouden ze verkiezingen kunnen gaan uit schrijven.In die tussen tijd zou ik er een door mij aan te stellen eenheid neer zetten(klinkt arrogant,maar gezien ik niets ben en ook geen macht wil dacht ik dat ik de juiste persoon hiervoor was.De N.V>heeft ook al bewezen lamlendig toe te zien hoe duizende mensen afgeslacht werden(Srebenica))En die eenheid moet er op toe zien dat de orde gehandhaafd blijft.met een hele duidelijke tijdsaanduiding voor het verblijf van die eenheid.Ook zou ik een soort rechtbank van Kosovaren zelf neerzetten,voor eventuele misstanden.En na de afgesproken tijd weg wezuuuuuuuuuuuu

    Reactie door Medi — donderdag 2 september 2004 @ 17.49 uur

  82. Zonder sociaal beleid in eigen land kan Bush geen loyaliteit verwachten.
    De linkse denker Bertolt Brecht wist: Zuerst kommt das Fressen, dan kommt die Moral! Hitler maakte daar handig gebruik van door éérst het Duitse volk goed te eten te geven en vervolgens loyaliteit te eisen. Zijn systeem heette niet voor niets Nationaal-Socialistisch. Niet om Hitler te bewieroken, maar hij was zo slim om de onderkant van de samenleving iets te bieden vóór de opmars van het Reich begon: werk, bier, radio, verenigingsleven, sport en cultuur, dit alles van bedenkelijk allooi natuurlijk, maar het wás er wel.
    De figuur Hitler kreeg daardoor een menselijk gezicht, hij hield een belofte voor de toekomst in. Bush doet het omgekeerde door een asociaal verpauperingsbeleid te voeren dat hem nu al niet in dank wordt afgenomen. En het middel Kerk als joker inzetten werkt ook al niet meer.
    Creëren van chaos door angst werkt slechts tijdelijk. Zou het zo zijn dat het Bush-bewind bewust inspeelt op angstgevoelens van mensen door het propageren van een alom tegenwoordige vijand die overal toe kan slaan, en daar zelf
    wat `incidenten’ voor zou scheppen of uitlokken, dan levert dat geen bijdrage aan maatschappelijke stabiliteit zolang de overheid zelf geen veiligheid kan bieden. Dat lukte Hitler aanvankelijk wel onder het motto ‘Ordnung muss sein!’ Deze orde kreeg hij door aan de eerste primaire behoefte van het volk tegemoet te komen: veiligheid voor iedereen, en niet in de eerste plaats voor degenen die veiligheid en zekerheid kunnen kopen zoals nu in de VS. Het Republikeinse totalitaire streven is zich niet bewust van de kracht van de kritische geest, men kan massa-arrestaties verrichten
    maar dit zal het verzet tegen repressie en censuur alleen maar aanwakkeren.
    Laten we solidair zijn met onze Amerikaanse verzetsbroeders.

    Reactie door C.Tilyx — donderdag 2 september 2004 @ 19.08 uur

  83. @ Medi 103:
    Van mij mogen regels overtreden worden als er levens mee gered worden. En je hebt mijn vraag niet helemaal goed begrepen. Ik vroeg je wat er dan wel gedaan had moeten worden in Kosovo. Of had je echt die mensen mekaar de tent willen laten uitvechten en uitmoorden, alleen om dat dat de regels zijn?

    En volgens mij is wat jij in de laatste helft van je post beschrijft precies wat de VN aan het doen is….

    @ C.Tilyx 104:
    “Zonder sociaal beleid in eigen land kan Bush geen loyaliteit verwachten.”

    Hoe verklaar je dan de peilingen waarin hij nog steeds ongeveer de helft van de stemmen krijgt? Bush heeft geen sociaal beleid. Althans, mij is het nog niet opgevallen.

    “Zou het zo zijn dat het Bush-bewind bewust inspeelt op angstgevoelens van mensen”

    Ja natuurlijk!

    Overigens vind ik het jammer dat Hitler er weer eens bijgehaald wordt. Die vergelijking is buiten proporties. Bovendien schoffeer je in mijn ogen de slachtoffers die Hitler op zijn naam heeft staan behoorlijk. Er zijn maar weinig mensen die zoveel ellende op hun naam hebben staan als Hitler.

    Reactie door Nepkarel — donderdag 2 september 2004 @ 21.09 uur

  84. @ C. Tilyx: bravo, ben ik het mee eens.

    @ Nepkarel: Je hebt gelijk, Bush is géén Hitler. Ook geen Stalin of Mao. Die leken onderling trouwens ook niet veel op elkaar.

    Wat wel een feit is, dat na de tweede wereldoorlog zowel door de Sovjet-Unie als door de Verenigde Staten goed is gekeken naar de manieren waarop door de NSDAP in Duitsland zo’n massahysterie kon worden opgewekt. Dus niet alleen raketgeleerden werden “uitgenodigd” om te emigreren, maar zeker ook de mensen die wisten hoe je een volk kon bespelen.

    En een goede manier daarvoor is het kweken van angst, zodat mensen om bescherming gaan vragen. Geen angst voor Joodse complotten of communisten deze keer, maar “terreur”. Naamloos. Gezichtsloos. Overal toeslaand. Niemand is veilig.
    Na 11/9 kon je CNN niet aanzetten of je hoorde alleen maar: terror, terror, terror, terror, het ging maar door.

    De retoriek, het voortdurend herhalen van dezelfde rauwe, simpele, angstaanjagende woorden, het voortdurend hameren op “sterk leiderschap”, het zingen van militaire liederen, de vlaggen en uniformen, de hele megashow rond de Republican Convention, ja, dat zijn zondermeer de lessen van de mensen uit het Duitsland van de jaren ’30.

    Diezelfde mensen die de Rijksdag in Berlijn in brand lieten steken door een Nederlandse zwakbegaafde, die lid was van de Communistische partij. Waarna Hitler de absolute macht voor het pakken had. Zie je de overeenkomst?

    Reactie door Olav ten Broek — vrijdag 3 september 2004 @ 1.16 uur

  85. En, o ja, Edwin: wat zegt dat nou, een foto van Kerry met Noord-Vietnamese leiders? Het toont aan wat algemeen bekend is: dat Kerry op grond van zijn eigen ervaringen en verstandig nadenken een tegenstander was geworden van de oorlog in Vietnam! Dus wat wil je nu eigenlijk aantonen?

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 3 september 2004 @ 10.05 uur

  86. Citaat Olav Meijer

    “En, o ja, Edwin: wat zegt dat nou, een foto van Kerry met Noord-Vietnamese leiders? Het toont aan wat algemeen bekend is: dat Kerry op grond van zijn eigen ervaringen en verstandig nadenken een tegenstander was geworden van de oorlog in Vietnam! Dus wat wil je nu eigenlijk aantonen? ”

    1. Dat het nogal dubieus is om op patriotistische gevoelens van het Amerikaanse volk in te spelen door aan te komen zetten met Vietnam, en tegelijkertijd te maskeren dat er vriendschappelijke gesprekken gevoerd zijn met de toenmalige vijand.

    2. Dat het blijk geeft van politieke naieviteit om vriendschappelijke gesprekken te voeren met een totalitair regime dat reeds vele honderdduizenden burgers van het eigen volk ombracht, dat reeds bewerkstelligd had dat miljoenen Vietnamezen van Noord- naar Zuid-Vietnam te vluchten, dat later verantwoordelijk was voor de enorme aantallen bootvluchtelingen.

    Reactie door Edwin — vrijdag 3 september 2004 @ 10.20 uur

  87. Correctie:
    “dat reeds bewerkstelligd had dat miljoenen Vietnamezen van Noord- naar Zuid-Vietnam MOESTEN vluchten.”

    Reactie door Edwin — vrijdag 3 september 2004 @ 10.48 uur

  88. @ Edwin (111):

    Wat een onzin! Ik houd het kort, want ik ben niet van zins hier een discussie over de oorlog in Vietnam te beginnen.
    Veel Amerikaanse burgers, die terecht tegen de Amerikaanse imperialistische oorlogvoering in Vietnam waren -de Amerikaanse regering ondersteunde daarbij een dictatuur in Zuid-Vietnam- hebben bezoeken gebracht aan Noord-Vietnamese leiders. Door o.a. deze mensen -naast alle massale acties overal ter wereld (zelf heb ik daaraan ook deel gehad)- moest de oorlog beëindigd worden. Miljoenen zijn omgekomen door toedoen van de Amerikanen en hun handlangers. De Vietcong was een Zuid-Vietamese bevrijdingsbeweging, die door Noord-Vietnam is gesteund. Het is terecht dat Vietnam verenigd is. Dat wil allemaal nog niet zeggen, dat het nu helemaal koek en ei is in Vietnam. Maar wel, dat het weer een land van de Vietnamezen is. (Punt, verder ga ik er niet meer op in).
    Overigens heb je kennelijk geen goed antwoord op wat ik in 109 heb gezegd, dat je met zo’n afleidingsmanoeuvre komt!

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 3 september 2004 @ 11.04 uur

  89. Een paar leugens van de Amerikaanse regering alleen al ten aanzien van Irak:

    Wij maken geen burgerslachtoffers

    Er zijn duizenden kinderen, baby’s, ouderen gedood en verminkt. Het moge duidelijk zijn, dat zij burgerslachtoffers. Hierop zegt de Amerikaanse regering: “De bom viel per ongeluk”. Maar welke bom valt per ongeluk? En ze gebruikten toch precisiewapens? Gebouwen, die van belang waren voor de Amerikaanse bezetting bleven overeind.

    Wij zetten geen wapens in, die grote schade toebrengen:

    Maar zoveel conventionele bommen en rakketten dat het zelfde effect heeft van vele atoombommen. Clusterbommen behoren eveneens tot massavernietigingswapens, die volgens het Internationaal recht niet mogen ingezet worden en die toch massaal zijn ingezet. En straling is eveneens dodelijk. Elke tankgranaat, wat afgeschoten is, bevat 4,5 kg verarmd uranium met alle gevolgen voor milieu en mens.

    Wij staan toe, dat hulpgoederen aan Irak worden geleverd:

    Het commitee dat alle sancties tegen Irak controleerde, sprak zijn veto uit tegen de meeste goederen waaronder: Babyvoeding, agrarische werktuigen, hart -en kankermedicatie, zuurstof tenten en apparatuur voor afdelingen Radiologie in ziekenhuizen. Zo werd de levering van ambulances tegengehouden en die van hartlongmachines.

    Als wij Chemische – en Biologische wapens gebruiken, kunnen wij die beheersen:

    De VS kunnen dit soort wapens onmogelijk beter beheersen. Onmogelijk. Als je dit soort gassen gebruikt dan kun je op de grond niets meer controleren. Gebruik van dit soort wapens is, en blijft, een oorlogsmisdaad. Echter is het oké als de VS toegeeft, deze in te zetten mocht het Iraakse leger fel tegenstand bieden. Ze zouden hiermee allerlei overeenkomsten, aangaande zulke wapens, aan hun laars lappen. Dat zijn massavernietigingswapens.

    De “No fly” zone is internationaal geaccepteerd en dit om het Noorden en Zuiden te beschermen:

    De Verenigde Naties heeft nooit een resolutie uitgevaardigd waarin ze Amerika steunden in het uitroepen van een “no fly” zone. De Amerikanen en de Britten gebruikten deze om constant Irak te bombarderen en zo Irak nog meer te verzwakken.

    We hebben niets tegen de Irakese bevolking:

    Waarom kwam het Pentagon dan met de verklaring: “Er zal niet één veilige plek zijn in Bagdad.” Niet één veilige plek in Bagdad impliceert dat elke inwoner van Bagdag vogelvrij is. Duidelijk is ook dat sancties, op economisch gebied, een uitstekend massavernietigingswapen blijkt. Duizenden onschuldige burgers zijn nodeloos overleden

    We moeten ons land verdedigen:Internationaal recht zegt: “Het is illegaal, niet toegestaan en niet te accepteren om een oorlog te beginnen tegen een land. Nooit, als dit land je niet heeft aangevallen. Alleen zelfverdediging is toegestaan. Irak heeft nooit de intentie gehad om de VS aan te vallen. Ziet u het al voor u, dat een land met een paar duizend hongerige en slecht uitgeruste soldaatjes met aftandse T55 tanks de VS binnen komen vallen. Of dat een land in zo’n slechte situatie raketten zou ontwikkelen, die uitgerust kunnen worden met een kernkop, die de VS kan bereiken. De enige, die zulke raketten hebben zijn de VS, Rusland en China.

    Reactie door Joop — vrijdag 3 september 2004 @ 11.21 uur

  90. @ Olav 106:

    Ja, en Bush heeft ook twee benen, net als Hitler. En net als Moeder Theresa. Propaganda is niet iets dat door Hitler is uitgevonden. De ouwe Romeinen konden daar ook al wat van, en eigenlijk ieder machthebber in de gehele geschiedenis. Ik blijf het smakeloos vinden om Hitler er iedere keer bij te halen. Net zoals ik het smakeloos vind van iedereen die maar blijft roepen iets in naam van de slachtoffer van 9/11 te doen. Bah.

    En tja, dat militaire vertoon, dat komt vreemd over, maar dat geldt alleen voor Nederlanders omdat wij zo’n enorm pacifistisch volkje zijn (dankzij Juliana). Engelsen en Fransen hebben daar bijvoorbeeld al veel minder moeite mee.

    @ Edwin/Olav: Wat die foto van Kerry betreft, in de metro van Washington heeft een tijdje een mooie foto van Rumsfeld en Saddam gehangen, uit de tijd dat Saddam nog vriend van de VS was…..

    Reactie door Nepkarel — vrijdag 3 september 2004 @ 15.57 uur

  91. Lang leve Google: hier de link naar de protestacitesite met die foto van Rummie en Saddam:
    http://www.californiapeaceaction.org/campaigns/ad/rumsadad.htm

    Reactie door Nepkarel — vrijdag 3 september 2004 @ 16.49 uur

  92. Oh ja, da’s leuk. Wordt m’n link weggehaald :-(
    Toenstraks stond ie het echt nog hoor.

    Reactie door Nepkarel — vrijdag 3 september 2004 @ 21.03 uur

  93. Nepkarel(105)
    “Dat is precies wat de VN daar nu aan het doen is(reactie op@103)”

    Nee,de VN doet wat er van hen door het westen verlangt wordt te doen.Moet je eens aan die bevolkingsgroepen vragen hoe happy die met de Kfor zijn!!Waarom de VN ook niet meer zo welkom zijn?Omdat er een heel stel mensen naar een gebied gestuurd worden,die de taal en de cultuur niet kennen.Het is gewoon een geldverslindende logge politieke organisatie.Ik heb 10 jaar het kalligraveer en graveer werk gedaan voor de VN hoofdkwartier in Jerusalem gedaan.Het werk dat door mijn handen ging was meestal voor officiele plichtplegingen,feestjes,medaille certificaten etc….En hoe lang zit de VN daar al?(50 jaar) en wat is er opgelost?

    Reactie door Medi — zaterdag 4 september 2004 @ 12.01 uur

  94. @ Medi 118:

    Leuk dat je het niet eens bent met wat er gebeurd. Ook nog suggesties over hoe het beter zou kunnen? Aan klagen alleen heb je namelijk niks.

    Reactie door Nepkarel — zaterdag 4 september 2004 @ 23.11 uur

  95. Michael Moore steunt Kerry noch Bush, “they fuck you both”, vooral als jij arm en zwart bent ben jij daar niet jarig. wat een walgelijk land is het geworden en in nederland gaan wij langzaam deze richting op

    Reactie door dootjeblauw — maandag 6 september 2004 @ 15.24 uur

  96. ik vind die BUSH gewoon NEP!!!!!!!
    hij doet alsof die van alles weet ofzo.
    en hij praat ook teveel BULLshhit!!!!…..eigenlijk hooord
    hij helemaaaaaal GEEEEEEEEEEEEEN president te zijn….ieder ander behalve die
    BUSH

    Reactie door sisi — zondag 23 januari 2005 @ 22.35 uur

  97. betting sports…

    astonishing?hourglass,alliances penal!emulator primeval online sports betting http://www.sport-betting-2u.com/

    Trackback door betting sports — woensdag 17 mei 2006 @ 19.22 uur