Over het putje dat Betuwelijn heet…

Gisteren in de debat over de integratie van nieuwkomers moesten alle partijen in de Kamer toegeven dat ze de afgelopen jaren de integratie geen goede dienst hadden bewezen. Reële betrokkenheid legde het af tegen idealistische vrijblijvendheid. De mensen in de volkswijken betaalden en betalen de prijs.

Dezer dagen ook ‘n ander punt waarbij je denkt: Waarom ziet men dat niet? De Betuwelijn.

Die lijn is door PvdA, CDA, VVD en D66 aangelegd omdat de Rotterdamse havenlobby daarom vroeg, hoewel ze er zelf geen cent voor over hadden. De PvdA was de grootste voorstander van die lijn. Hij móest en zóu er komen,

- ondanks de opoffering van natuur,
- ondanks de hoge kosten (die alleen maar verder zouden oplopen: van 2,3 miljard in 1991 naar nu 10 miljard gulden!),
- ondanks dat vanaf het begin duidelijk was dat zelfs de exploitatie verliesgevend (jaarlijks 20 miljoen Euro) zou zijn,
- en ondanks het feit dat er een goed alternatief voorhanden was:
Laat de Betuwelijn varen!

Ook hier betalen gewone mensen de prijs…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 01 september 2004 :: 18.00 uur

36 Comments

36 reacties

  1. tja, Betuwelijn, Irak-oorlog, HSL-project niet te vergeten…

    Het blijven altijd prestigieuze speeltjes van enkelen die velen mogen (mee)betalen!

    Reactie door joal — woensdag 1 september 2004 @ 19.02 uur

  2. Er zijn duizenden projecten in Nederland wat prestige projecten zijn, en men blijft gewoon door gaan ja dat kan niet anders, men wil zo graag vernoemd worden in de geschiedenisboeken dat men er alles voor overheeft zelfs het laatste stuivertje van de arbeider die het bouwt.

    Reactie door leen — woensdag 1 september 2004 @ 19.22 uur

  3. Jan, ik hoorde iemand op de radio iets zeggen, waarvan ik denk dat het hout snijdt. Als je keurig van te voren een bedrag noemt voor een project, dan gaan de uitvoerders proberen alles eruit te halen wat erin zit. Natuurlijk moeten er ramingen gemaakt worden, maar misschien moeten ze die geheim houden? Als dat kan tenminste.
    Daarnaast zitten we natuurlijk nog met de erfenis van de bouwfraude en corruptie onder ambtenaren: ik krab jouw rug, jij de mijne. Dat soort zaken. Als het kan om de ramingen geheim te houden, maar er wel een betrouwbaar persoon mee te belasten die de voortgang dagelijks volgt, dan kan bij de eerste de beste overschrijding, en hopenlijk al veel eerder, aan de bel getrokken worden. Of heb ik nu alleen maar het idee dat zoiets zou kunnen?

    Reactie door Lydia — woensdag 1 september 2004 @ 20.15 uur

  4. Jan, Stel dat het kabinet vandaag valt, nieuwe verkiezingen en jij wint zoveel dat de SP de minister president levert met een zeer forse meerderheid….Ga je de betuwe lijn dan terugdraaien, of alle andere zaken die nooit hadden mogen gebeuren….

    Reactie door Lambert — woensdag 1 september 2004 @ 20.18 uur

  5. Lees ook de reactie op pc prive bij Zalm….!!!!!

    http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_ITEM=9D4D9581F13447798DBD9A97D1722683X1X57364X73

    Reactie door Lambert — woensdag 1 september 2004 @ 20.43 uur

  6. Het verbaast mij altijd dat het vooral de mensen zijn die het zo vaak over marktwerking hebben die dit soort grote projecten steunen. Je zou toch eigenlijk verwachten dat juist die mensen (vvd) iets zouden moeten denken in de trant van: “Als er echt behoefte aan is dan komt het er wel.” Vreemd dat juist dan ze meer in termen van een plan-economie gaan denken.

    Voor de mensen die de documentaire “The Corporation” nog niet gezien hebben: een echter aanrader. Het legt uit dat als winst de enige maat is dan zullen bedrijven zoveel mogelijk kosten willen externaliseren (lees: door iemand anders laten betalen) — en als je dan een paar politici kunt vinden die graag hun naam aan zo’n project willen verbinden… dan is het zo geregeld. — http://www.thecorporation.tv/

    Reactie door Gideon — woensdag 1 september 2004 @ 21.02 uur

  7. En zo zal het altijd blijven gaan

    Reactie door progresief burgertje — woensdag 1 september 2004 @ 22.21 uur

  8. Ik heb vandaag even een stukje kunnen volgen van de ondervraging van een rijksambtenaar de Heer B. Hij meldde, dat mevrouw Maij geinformeert was over de geraamde kosten van een project: 32 miljoen. Vervolgens ging Maij dit verdraaien, naarmate ze verder dit project erdoor moest krijgen…totdat ze in de 2e kamer er zelf maar dus 12 miljoen van maakte. Logisch, dat het later dus hoger ging uitvallen….En nu zit mevrouw Maij Weggen op haar bekakte toon voor het CDA in het Euro parlement te teren op onze kosten. Straffeloos; ondanks de valse informatie die ze de kamer destijds gaf. Ik was er allang voor in de bak gevlogen.

    Het geeft aan; hoe corrupt politici in dit land zijn geworden. Het is gewoonweg een ordinaire poppenkast. De 1 is nog gekker dan de andere. Gek; omdat een deense expert in dit soort onderwerpen ook onderzoek heeft gedaan naar de achtergronden ervan.(bron: teletekst gisteren) Hij concludeerde, dat veel nederlandse politici plaatselijke projecten steunen tot in het einde; omdat ze zo graag “LINTJES WILLEN DOORKNIPPEN”!!!!!!!!

    Ik zeg het jullie; dan ben je volmaakt a-sociaaldebiel; dan ben je rijp voor gedwongen opsluiting in een gesticht. Maar hier zitten ze overal op het pluche; gekozen of gesteund door nóg grotere debielen.

    het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — woensdag 1 september 2004 @ 22.24 uur

  9. Deze regering is zo voor privatiseren. Laat ze dan die grote projecten privatiseren. Besteed het uit voor een vast bedrag. Dan zul je zien dat geen enkele aannemer zo een project ooit voor dat oorspronkelijke bedrag uit wil voeren. Als de kamer hoort voor welke vaste prijs de aannemers het wel willen uitvoeren, gaat het project zo van tafel, want dat kun je bij de daarop volgende verkiezingen niet meer met mooie praatjes recht breien.

    Een vaste prijs werkt corruptie tegen, maar je moet wel zorgen dat er geen prijsafspraken worden gemaakt. Maar ik vrees dat een wereld zonder corruptie en vieze afspraken onder tafel een illusie is.

    Nu dit project eenmaal zo ver is, denk ik dat je het maar beter kunt afmaken. Maar wel met een uiterst wrange smaak in de mond.

    Reactie door Drob — woensdag 1 september 2004 @ 22.27 uur

  10. Dat geld krijgen ze zo weer terug d.m.v. de trajectcontrole op stukken waar zelden een slachtoffer valt…

    Reactie door struikel — woensdag 1 september 2004 @ 23.39 uur

  11. De Betuwelijn wordt het ‘Miljardenlijntje’ van de Nederlandse geschiedenis op het gebied van infrastructurele werken. Het ‘miljoenenlijntje’ dat hebben we al langer, het spoortracé dat loopt via Valkenburg (Limburg), Wylre en Simpelveld. Een project dat in de tijd dat het gebouwd werd, veel te duur was uitgevallen (oa. door de vele bruggen die de valleien moesten overkruizen) en ook als lijn nooit rendabel heeft mogen worden. En daar rijden nu stoomtreinen volgeladen met toeristen en treinliefhebbers over, niet gehinderd door enig ander treinverkeer.

    En hoe gaat het straks met de Betuwelijn? Over dat tracé zullen zelfs geen toeristische treinmaatschappijen willen rijden, gezien de vele geluidschermen en de tunnels die er zonder geografische noodzaak liggen. In juni van dit jaar was er door miliedefensie een ‘protestwandeling’ georganiseerd door een natuurgebied dat door deze Betuwelijn wordt doorkruist. Toen werd voor mij nog eens extra duidelijk het verlies aan en van de natuur bij de aanleg van deze lijn, maar ook het verlies voor het feit überhaupt dat deze lijn voor miljarden is aangelegd, zonder dat er ook maar iets duidelijk is van de mogelijkheid van exploitatie van deze lijn. Want op de grens met Duitsland staat een bord met een voor de SP wel heel bekend symbool: het symbool van een doodlopende weg. Want de lijn loopt niet verder dan tot aan de Duitse grens, en het is nog maar de vraag of de regering van NRW wel bereid zal zijn om uiteindelijk de lijn geheel volgens plan te laten aanleggen (ook al zijn er nu wel tekenen die er op wjzen dat de (deel)regering van Nordrhein-Westfalen wel wil beginnen met de aanleg. En als we ons bedenken waar we die 6 miljard Euro (en dat zijn nog maar de kostenramingen tot nu toe) anders aan hadden kunnen besteden, dan krijg je er bijna tranen van in je ogen dat er op zo’n gemakkelijke wijze zo veel geld over de balk gesmeten kan worden. De aanleg van de Betuwelijn is een project gebleken dat nergens naar toe leidt, het is een doodlopende weg maar zonder dat het kabinet de mogelijkheid er van inziet om op deze doodlopende weg nog te keren.

    Reactie door David Tompot — donderdag 2 september 2004 @ 4.13 uur

  12. Je schrijft Jan dat de PvdA erg vóór de aanleg van de Betuwelijn was. Ik hoop niet dat je vergeet hen -en de rest van Nederland- daar in de Tweede Kamer en elders tot vervelens toe aan te herinneren; temeer daar de voorzitter van die ‘onderzoeksploeg’ de heer Duynvesteijn nu mooi weer probeert te spelen als voorzitter van die ploeg…!

    Reactie door Paul Jan Petersen — donderdag 2 september 2004 @ 4.35 uur

  13. Dat is het vervelende van politiek vaak…ze drukken zaken door uit ijdelheid al kost het miljoenen of miljarden. En daar bloeden wij burgers voor, maar niemand is verantwoordelijk, alles is vrijblijvend. Je moet eens opletten als jij of ik zoiets flikken hoe hard een rechter je opknoopt aan de hoogste boom. Maarja de wet is er om de burger te dood te zieken, politici kunnen hun handen wassen in onschuld….dat is hun bijdrage aan de samenleving.

    Reactie door MAD — donderdag 2 september 2004 @ 7.35 uur

  14. Uit onderzoek was toch gebleken dat mannen prachtige plannen maken maar dat vrouwen uiteindelijk het huishoudpotje beheren?
    Dit kun je toch perfect toepassen op deze en alle projecten. Projectbeheersing heet dat en geen smoesjes accepteren. Ook prima te combineren vanuit huis via internet. Zet er maar een paar stevige dames op die al jaren huismanagement regelen, te kort is simpelweg niet eten. Nu zijn de centen hoogstwaarschijnlijk verdwenen naar snelle auto’s en stiekeme tweede vrouwen erbij, ja ja onze “arabieren”.

    Reactie door Ninka — donderdag 2 september 2004 @ 10.08 uur

  15. @ Ninka, Dus de betuwelijn kost zoveel meer omdat het “mannen” zijn? Interessante beargumentering.

    Reactie door Han — donderdag 2 september 2004 @ 10.23 uur

  16. @ Ninka, tja dan heeft mevrouw Kroes iet wat te veel mannelijke hormonen!!! Of ze wou zich meten met deze foute mannen???

    Reactie door chrisinactie — donderdag 2 september 2004 @ 10.33 uur

  17. Voor wie er nog weer van wil weten: Het zwartboek Betuwelijn staat hier: http://paulfreriks.sp.nl/weblog/index.php?p=37

    Reactie door Cas — donderdag 2 september 2004 @ 10.40 uur

  18. Bovendien moet toegevoegd worden: ondanks dat het project erdoor gejast is met de belofte dat het bedrijfsleven zelf 1,5 miljard gulden zou bijdragen! (“”Publiek-private financiering”). Dit is vanaf het begin een wassen neus geweest, zoals ook gisteren bij de ondervraging van de ECT-directeur gisteren is gebleken. (“Wij investeren nooit in spoor”). Als ondernemersbelangen en poltieke ambities samengaan is niets te dol om een project erdoor te drukken, ten koste van wie en wat dan ook! Men wil niet horen van het ware spreekwoord: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. En dit alles terwijl de binnenscheepvaart al had aangetoond dat met een beperkte toename van haar volume de hele Betuwlijn geschrapt kon worden. Nooit zal ik de wonderschone beelden van de Betuwe vergeten, die een woedende Paul Haenen maakte toen nog de eerste spade in de grond moest worden gestoken…..

    @ Ninka (18): Laten de betrokken ministers van Verkeer en Waterstaat nou steeds vrouwen zijn geweest….

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 2 september 2004 @ 10.45 uur

  19. @ Han en Cristinactie
    De juiste mix tussen mannen en vrouwen is het basisprincipe van ons bestaan anders waren we niet eens geboren en zullen we ook tenondergaan. En ja ik denk dat er een fase is geweest dat de wederopbouw van ons land na de tweede wereldoorlog op een kantelpunt is gekomen. Niet de opbouw maar hebzucht is een grote rol gaan spelen waarbij vrouwen steeds meer wijs is gemaakt dat ze “werken” moesten maar allang aan het spelen waren en er twee vrouwen op na hielden. Ik heb zelf diverse horecazaken gehad waar echt veel mannen hun trouwring in hun zak stopten om het einde van de dag te “vieren” terwijl de officiele status “overwerken” was. Dit waren vaak de grote projecten overal in het land. Ik zeg niet dat mannen “fout” zijn, ik constateer gewoon feiten. Deze oneerlijkheid en het niet juist weergeven van feiten is inmiddels helemaal ingebakken in onze huidige cultuur en dat is jammer. Zelf ben ik momenteel betrokken in een groot project en er word me simpelweg verteld dat dit gewoon de normale gang van zaken is. Dat is gewoon triest en we worden daardoor een landje binnen de massa. Nederland zou zich juist op dit gebied, net als in de eerste wereldoorlog, afzijdig moeten houden en kiezen voor basiswaarden van het bestaan.
    Tja en dan Nelie, ze zit simpelweg op die post omdat een man gezegd heeft dat er vrouwen moesten komen op die plek anders had ze er heus niet gezeten. En “foute” mannen vind ik teveel van het goede, maar het zou al een hele stap vooruit zijn als ze zich eens zouden bezinnen. Emancipatie is nu echt een bal die bij de mannen ligt. En laten we hopen dat ze nu eens eerlijk voor hun mening uit komen. Wat mij betreft mogen ze best hardop zeggen dat het huismanagement de taak van de vrouw is maar nu weet je totaal niet wat je positie is omdat je stomweg voorgelogen word in veel opzichten. Het laatse onderzoek dat er veel vrouwen aan de drank zijn moet toch te denken geven met alle dubbele moralen.

    Reactie door Ninka — donderdag 2 september 2004 @ 10.56 uur

  20. De Betuwelijn, het JSF projekt, de HSL-lijn, de inrichting van het UWV kantoor; de ;lijst kan nog veel langer…..

    Er worden jaarlijks miljarden verspild.
    En dat zijn onze centjes, het is ons belastinggeld.

    Deze centjes zijn de laatste decennia verspild door PvdA, CDA, VVD en D66. En de meerderheid van de nederlandse bevolking blijft maar stemmen op deze geldverslinders.

    De PvdA heeft geen sociaal smoel meer, het CDA is haar sociale en christelijke uitstraling ook al jaren geleden verloren,
    de VVD denkt alleen aan de portemonnee van haar eigen kiezers
    en uit D66 is nog nooit iets verstandigs voortgekomen.

    Reactie door Michel Smit — donderdag 2 september 2004 @ 11.57 uur

  21. Ik denk dat als we voor dat geld publiek (infrastructuur is namelijk van ons allemaal) gratis 100mbps internet naar elke woning in Nederland hadden aangelegd en ook direct een paar publieke terminals in elke wijk hadden neer gezet (met een unix os natuurlijk: we willen onze eigen software industrie ondersteunen en niet de Amerikaanse.) dan zouden we daar mee meer gedaan hebben om onze economie te ondersteunen dan met deze 19de eeuwse technologie ooit mogelijk was geweest.

    (Ook anderen hebben dat toen lang geleden ook eens opgemerkt — niemand die luisterde.)

    Reactie door Gideon — donderdag 2 september 2004 @ 17.18 uur

  22. Samengevat: de zittende politiek (Balk I/II) en de Paarse kabinetten hebben zich met hart en ziel verkocht aan het bedrijfsleven. En het zijn niet de beste of eerslijkste bedrijven, het zijn de bewezen fraudeurs en omkopers. Het zijn de grote bouwcombinaties HSL-noord en Betuweroute die miljarden euro’s uit de samenleving zuigen, zonder zelfs maar een cent belasting ervoor terug te betalen.

    Onderbelicht op deze log is de grootschalige fraude: wie eens wil weten waarom die projecten zo duur zijn geworden, moet bedenken dat grond, zand, grind, beton, staal, bouwmachines en kranen op rekening van HSL en Betuweroute vrolijk worden gebruikt op heel andere projecten. Vette winst door pure fraude. De eerlijke aannemer heeft trouwens hierbij het nakijken en gaat failliet. Je zal maar bouwvakker zijn en op straat komen doordat je werkgever alles correct doet …

    Hee, wat was de uitkomst eigenlijk van de bouwfraudeenquête? Is Henk Koop nu veroordeeld tot 15 jaar cel en terugbetaling? Wordt IBC-Heijmans ondersteboven gekeerd, de boekhoudingen in beslag genomen en de directeuren voor de rechter gedaagd? Nee hoor, natuurlijk niet! Die worden behandeld alsof ze zélf minister zijn – door de ministers.

    Ook onderbelicht is de (waarschijnlijk) militaire functie van de Betuweroute: snelle transporten van U.S. Army-materiaal en manschappen, niet meer over de weg maar regelrecht naar Rotterdam. Dat wordt ook aardig overbodig nu de Amerikaanse troepen in Duitsland worden geminimaliseerd.

    En tenslotte: hoeveel wrakken, gewonden en doden zijn er geweest op de A15, de A16 en de A4 ten gevolge van die onzinnige werken?

    Tenslotte de HSL. Hoera! Die brengt ons straks een uur of anderhalf sneller naar Parijs! Geweldig belangrijk voor die paar mensen die daaraan behoefte hebben! Maar honderdduizend mensen staan iedere dag in hopeloze files. Kortom: al zou het project “slagen”, dan nog is het onzinnig, om niet eerst aan de gewone Nederlander te denken.

    De HSL is pure luxe. Een goed wegennet niet.

    Reactie door Olav ten Broek — donderdag 2 september 2004 @ 18.06 uur

  23. Mmmm, we hebben het ook nog niet gehad over onze krakkemikkige Nederlandse Spoorwegen. Ging daar maar eens een scheut innovatie naartoe.

    Naast de Yuppie-flitstrein die lekker 300 gaat op strakke rails en onder 30.000 V-hoogspanningleidingen, rijden ONZE, gewone burgerboemels (Hondekoppen uit de jaren ’50 en zo) met vertraging op vertraging, storing na storing, hobbeldebobbel over verzwakte spoordijken uit 1880 en onder een archaïsche 1500 V bovenleiding.

    Weten jullie waarom treinen vaak zomaar, midden in het weiland, een tijdje stilstaan? Dat is omdat ergens anders een zware goederentrein op gang moet komen en het elektrisch systeem het al lang niet meer aankan álle treinen te kunnen laten rijden! En beetje goederentrein uit Duistand mag niet stoppen voor de Utrechtse Heuvelrug, want dan kan half Nederland worden stilgezet om hem weer op gang te krijgen. Wat een geweldig land! Kamervragen a.u.b., SP!

    Reactie door Olav ten Broek — donderdag 2 september 2004 @ 18.18 uur

  24. Hah!! Heijmans is weer druk met plannen bezig om vooral toch dure woonhuizen te gaan bouwen. “De mensen mogen zelf uitmaken wat voor soort huis het wordt.” Verder is hij hevig geïnteresseerd in verdere infrastructurele werken en de bouw van grote gebouwen voor grote bedrijven en ministeries. Ik denk niet dat de heer Heijmans gehinderd wordt door een gevoel van schuld. Integendeel, hij ruikt geld en is volop in galopt alweer bezig. Ook hier zal ik niet verbaasd zijn als ee weer corrupte ambtenaren en fraude te vinden zullen zijn strakjes. Waarmee ik niet zeg dat het de heer Heijmans zelf zou zijn…

    Reactie door Lydia — donderdag 2 september 2004 @ 20.21 uur

  25. @ Lydia;

    Natuurlijk doen de bouwboeven al die dingen, want de gelegenheid maakt nog steeds de dief! Als je de meest schunnige vormen van miljardenfraude en ambtelijke omkoping ongestraft kan plegen, dan zal dat zondermeer de meest schunnige maffia aantrekken, toch? Je vrienden in Den Haag en Brussel loodsen je er toch wel doorheen! Waarom zit mevr. Kroes daar anders dan? Om haar oprechte daden? Haar eerlijkheid? Haar ethische politieke idealen? Minister Peijs rijdt lekker rond in haar cadeautje: een peperdure Mercedes van de vervoerslobby, dat kan en dat mag, van ons kabinet, dus doet ze het. Superbouwboef Harry Mens heeft nu ook al politieke aspiraties, de hemel sta ons bij!!

    Natuurlijk zorg je als bouwboef ook voor je snel graaiende projectontwikkelaars die in de gelegenheid worden gesteld eerst zelf een stuk of tien van die huizen voordelig te kopen om er vervolgens tijdens de verkoop mee te kunnen speculeren. Wordt ook niets aan gedaan. En die jongens verlinken je niet – wiens brood men eet …

    En je “geeft” als bouwboef relatiegeschenkjes aan een paar wethouders, of aan de burgemeester, gewoon een mooie auto of villa of een tweede huis cadeau, ziezo, geregeld! Inclusief onderhoud voor de komende 10 jaar, pak maar aan!

    Verder richt je als bouwboevenfirma een dochter op ergens in Patagonië, en laat je daar al je contracten sluiten. Ben je gelijk van de belastingdienst, de vakbonden en de advocaten van de tegenpartij af. Ziezo, mag best! Doen!

    En desnoods ga je gewoon bouwen ZONDER toestemming van het College of van Gedeputeerde Staten. Ook geen probleem, want er is in ons land NOOIT een illegaal gebouwd project gestopt. En dat zijn er vele, tot in het “groene hart” en andere onvervangbare natuurgebieden aan toe.

    Normen en Waarden, Normen en Waarden, Normen en Waarden.
    Bullshit van Balkenende.

    Reactie door Olav ten Broek — vrijdag 3 september 2004 @ 1.52 uur

  26. Hèt antwoord van de SP: Laten we gezellig gaan demonstreren.
    Wie heeft het origineelste spandoek ?
    Fijn hè, een paar duizend mensen die het allemaal met elkaar eens zijn… en waar niemand zich verder iets van aantrekt.
    Een kwart miljoen mensen op het Malieveld konden niet voorkomen dat mijn WAO-uitkering minder werd dan waar ik recht op had/heb.
    Uitspraken van de ILO… geen enkel effect.
    Men breekt af tot het moment dat…
    En omdat men zich ‘regeren is vooruitzien’ herinnert, probeert men met sterkere/andere veiligheidsdiensten te voorkomen dat dat moment aanbreekt.
    Tevergeefs, dat kan ik nu al voorspellen en ik heet geen Nostradamus.

    Reactie door Heraclitus VII — vrijdag 3 september 2004 @ 5.25 uur

  27. Ok, waarschijnlijk heb je gelijk Heraclites. Ik denk dat ook, maar wat moeten we anders dan? Een revolutie en broeder/zuster-strijf met bloed en zo? Brengt dat de oplossing? Demonstraties zijn het enige vreedzame middel, samen met de Ghandi methode om geen enkel verzet te bieden als je wordt verwijderd. Maar ook geen medewerking. EN de kracht zit in de herhaling. In ieder geval zijn de dames en heren politici in Duitsland beslist bezorgd over de maandag-demonstraties. Als wij dat ook zouden kunnen doen, krijgt een aantal van die boeven in Den Haag misschien een vieze smaak ik de mond en moet hij extra naar de wc, omdat hij hopenlijk 7 kleuren stront moet poepen. Dus demonstreren, ook al is dat zwaar. Amsterdam is voor mij niet haalbaar, maar de 20ste sta ik op de Coolsingel! ECH WEL

    Reactie door Lydia — vrijdag 3 september 2004 @ 8.40 uur

  28. Hey yah, Hankie! Ik hoop dat ze komen. Maar denk van wel. Zelf ga ik als het enigszins kan en ik sta op de trappen van het stadhuis, want lopen gaat niet zo best. Ik had Carel de Win uitgenodigd te komen en mee te demonstreren. Ben wel benieuwd!!

    Reactie door Lydia — vrijdag 3 september 2004 @ 13.50 uur

  29. Ok. Ik wil eventjes iets zeggen over het instrument van de enquete. Hoeveel enquetes hebben we de afgelopen tijd niet gehad? De Bijlmer-enquete, de bouw-enquete, de CTSV-enqeute, de Srebrenica-enquete, de commissie van Traa en zo kan ik nog wel even doorgaan. En nu hebben we dus weer een Betuwe-enquete. En als een van die enquetes nou ook maar iets heeft opgeleverd, maar niks hoor. Door de frequentie van het aantal enquetes en het gebrek aan consequenties van die enquetes is dat het instrument net zo hol is geworden als het gemiddelde vragenuurtje. Het is een verplicht nummer, dat werk je even af en dan ga je door met de orde van de dag. En dat terwijl het altijd een paardemiddel was, iets wat echt wat betekende.

    Ik zou zeggen, doe er wat minder, maar als je het dan doet, zorg er dan voor dat er met die conclusies ook wat gebeurd! Als iets nou slecht is voor het vertrouwen van de burger in de politiek, is het al die poeha van al die commissies wat niets oplevert. Zo verwordt de controlefunctie van de kamer inderdaad tot een groot ritueel.

    Reactie door Nienke — vrijdag 3 september 2004 @ 16.32 uur

  30. I don’t wanna take a rain cheque, Hank, but let me sleep on it for a bit, okay? Sure enough, I do like the idea. ECH WEL

    Reactie door Lydia — vrijdag 3 september 2004 @ 20.08 uur

  31. Wanneer zal de SP nu eens in de kamer eisen dat de schuldigen van al die schandalen ook persoonlijk worden aangesproken. Tot nu toe hebben ze allemaal een mooi en lucratief baantje gekregen.Al die mensen van de bouwfraude b.v zijn volkomen vrijuit gegaan. Dat komt o.a doordat niemand kan worden vervolgd om wat hij of zij bij de verhoren naar voren brengt.Juridisch zal het wel moeilijk zijn dat anders in te richten, maar het minste wat je kunt verwachten is toch wel dat de SP probeert deze mensen politiek dood te maken en dat je dit mechanisme aan de kaak stelt. Natuurlijk verandert er dan niet zo veel, maar de kiezer moet toch tenminste weten dat er een partij is die hier aan de bel trekt.Ik herinner me nog goed dat bij de bouwfraude-enquete Marijke Vos (Gr. L.)herhaaldelijk een onderwerp afsloot juist als er naar mijn mening iets belangrijks naar boven dreigde te komen. Ook werd regelmatig niet “doorgevraagd”.Herhaaldelijk zat ik te rijen op mijn stoel en dan dacht ik : “waarom vraagt ze nu dat of dat niet?”
    Blijkens krantenartikelen is de Betuwelijn een grote doorgestoken kaart geweest,waarbij de plannen onvolledig werden gepresenteerd omdat het anders te duur zou worden.Van te voren werd daarom met de kamerleden van CDA,VVD, D’66 en natuurlijk de PvdA, de afspraak gemaakt dat de ontbrekende delen in de vorm van moties door de kamerleden van die vier partijen zouden worden ingediend, waarbij de regering geen bezwaren zou maken.De verantwoording voor al die “extra” kosten zou dan bij de kamer komen te liggen en niet bij de bewindslieden. Alles dus van tevoren afgesproken.Waarom moet nu juist een PvdA-er voorzitter worden van de enquete-commissie?Kun je dat nu echt niet beter aan de kiezer duidelijk maken?Dat is toch de taak van de SP?De andere partijen zullen dat niet doen!Moeten we niet bij de volgende verkiezingen alles uit de kast halen om de PvdA in het juiste daglicht te stellen i.p.v.tegen die tijd maar weer om de lieve vrede binnen “links” onze kritiek in te slikken?Begin er nu reeds mee, misschien dat de stagnatie in de groei van het ledental dan weer voorbij is.Aad Sweep

    Reactie door Aad Sweep — zondag 5 september 2004 @ 19.53 uur

  32. Eerst leggen we de HSL aan om sneller in Parijs te komen,daar mee gepaard wordt de A16 verbreed zodat ook daar de doorstroming verbeterd wordt.
    Dan verkopen we de KLM aan de Franse, zodat zij voor de lucht kiezen in plaats van met de trein.
    Schiphol stroomt hierdoor vol, dus 16hoven moet verder uitbreiden.
    Nu gaan er al Haagse geluiden om tussen Rotterdam en Antwerpen een nieuwe weg aan te gaan leggen.
    Al dit geld kunnen we beter besteden aan zorg en onderwijs.
    We komen toch wel op de plaats van bestemming.

    Note: De HSL rijdt twee keer over het spoor, één keer met prominenten naar Parijs en dan weer terug om daarna als onrendabele lijn stilgelegd te worden!

    Reactie door Sinne — zondag 5 september 2004 @ 21.55 uur

  33. @ Aad Sweep (40):

    Aan jouw verhaal kan nog worden toegevoegd, dat de tekorten van de HSL werden weggemoffeld, en als “beheersrisico’s” van “spoorprojecten” versluierd werden opgenomen in de laatste staatsbegroting.
    Willens en wetens zijn deze prestigeprojecten op kosten van de burgers doorgedrukt. Tegen alle betrokken ministers van Verkeer en Waterstaat zouden schadeclaims moeten kunnen worden ingediend!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 6 september 2004 @ 17.24 uur

  34. Was de begroting van minister De Boer, dus niet de laatste. Excuus.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 6 september 2004 @ 17.30 uur

  35. Is er wel sprake van een onafhankelijke enquete als Duijvestein van de PVDA de wandaden van zijn eigen partij en ministers moet beoordelen?
    Verder zou ik graag van Jan willen weten wat het nut van de 2e kamer is als de ambtenaren de baas zijn en ministers eigenhandig hun hobby kunnen uitoefenen ook al worden ze daar door wetenschappers, topambtenaren en andere deskundigen voor gewaarschuwd?
    Wie heeft nu de macht in handen in dit polder?land?

    Reactie door Opheffer — dinsdag 7 september 2004 @ 8.18 uur

  36. Goed we hebben een parlementaire onderzoekscommissie, ok die ontdekt wat, toegegeven het is niet fris, wanneer komen de tranen met tuiten?
    En na al dit theater?

    Wie straft de schuldigen, wie durft de stop uit deze luchtballon te trekken, wie stapt er naar de rechter om oplichters te laten straffen?

    Of is het weer net als altijd, warme lucht en krokodillentranen?
    “De Heren dronken een glas, deden een plas en lieten alles zoals het was”

    GEk he dat burgers steeds minder verbondenheid met de politiek voelen, gek he dat mensen alle mooie praatjes steeds minder geloven.

    Wanneer was dat ook alweer die tijd dat de regering en het volk in Frankrijk zo uit elkaar gegroeid waren dat ze elkaars taal zelfs niet meer spaken?
    Egalite, liberte et fraternite, wie bestormd heir de bastille en wat belangrijker is, wanneer?

    Reactie door Henks — dinsdag 7 september 2004 @ 23.12 uur