Doekle op bezoek

Vanmiddag had ik ‘n delegatie van het CNV onder leiding van Doekle Terpstra op bezoek. Ze trekken het land door met tien stellingen. Die hebben we ook in mijn tuin geplant.

Doekle was opgetogen over de grote steun voor de vakbeweging onder de bevolking. En terecht.

Het gaat druk worden op 2 oktober.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 17 september 2004 :: 14.42 uur

16 Comments

16 reacties

  1. Jan M. schreef: “Ze trekken het land door met tien stellingen. Die hebben we ook in mijn tuin geplant.”

    Op die laatste foto zie ik acht stellingen… ;)

    Reactie door Daniël O. — vrijdag 17 september 2004 @ 14.59 uur

  2. Ik heb maar 1 stelling nodig en die is we vertrekken allemaal en geven Nederland aan dit Aso Kabinet.

    Nederlanders kopen zich suf aan caravans
    Gepubliceerd op vrijdag 17 september 2004
    Recessie of niet, de totale omzet in Nederland op het gebied van caravans, campers, vouwwagens, stacaravans en accessoires blijft maar toenemen. Volgens de laatste ramingen zijn tot en met juli van dit jaar alleen al circa 19.000 nieuwe tourcaravans verkocht; bijna gelijk aan het recordjaar 2003.

    Velen zijn al bezig zich voor te bereiden op de uittocht.
    Zou wel een giller zijn zo`n leeg land.

    Reactie door leen — vrijdag 17 september 2004 @ 15.52 uur

  3. Volgens mij zijn stelling 1 & 2 in tegenspraak met mekaar.

    Of je bent een ideoloog en laat je daardoor leiden, en je probeert andere mensen van de juisheid van jouw ideeen te overtuigen (stelling 1)

    Of je bent een politieke windvaan die constant zijn mening bijstelt naar aanleiding van opiniepeilingen.

    Het feit dat opiniepeilingen vaak vragen nogal kort door de bocht stellen en de ondervraagden de gevolgen van hun antwoorden vaak niet begrijpen, maakt mij meer een aanhanger van stelling 1. En volgens mij doet de huidige regering dat.

    Overigens is stelling 2 ook onwaar. Er zijn maar een keer in de 4 jaar stemmen te winnen. Alle tussentijdse polls zijn weinig relevant. Ga maar eens na hoeveel Maurice de Hond ernaast zat bij de laatste 4 verkiezingen.

    Reactie door Nepkarel — vrijdag 17 september 2004 @ 16.00 uur

  4. 4 nepkarel

    Zonder humor vaart niemand wel, dan wordt je een oude zeur.
    Ben jij er ook zo 1 ?
    En wat 1 maal in de 4 jaar met mijn stelling te maken heeft?

    Reactie door leen — vrijdag 17 september 2004 @ 16.15 uur

  5. @Nepkarel,

    Wat als de politieke inspiratiebron “de mens” is ipv “Het kapitaal”? Zijn de stellingen dan nog tegenstrijdig?

    Reactie door Helma — vrijdag 17 september 2004 @ 16.20 uur

  6. @ leen 5:
    Ik heb het over Stellingen 1 en 2 van de CNV.

    @ Helma 6:
    Ja hoor.
    Het maakt niet uit welke ideologie een politicus of de ondervraagde burger aanhangt.

    Overigens vergat ik nog te zeggen dat ook de SP meer haar ideologie volgt dat zich door opiniepeilingen laat beinvloeden. Goeie zaak.

    Reactie door Nepkarel — vrijdag 17 september 2004 @ 16.32 uur

  7. @ nepkarel
    Ik ben het met je eens, er is een principieel verschil tussen stelling één en twee als je ze als uitgangspunt neemt van politieke plaatsbepaling. Dat neemt niet weg dat als je je politieke plaats bepaalt vanuit idealisme, je niet meer hoeft te luisteren naar signalen uit de samenleving. Je moet er naar luisteren en bepalen wat jij van die geluiden vindt (met als uitgangspunt jouw ‘politieke inspiratiebron’).

    Misschien luistert het kabinet wel naar de geluiden maar besluit ze deze vanuit haar ‘politieke inspiratiebron’ te negeren.

    grt, Hugo

    Reactie door Hugo — vrijdag 17 september 2004 @ 16.44 uur

  8. Als ik naar stelling 1 kijk dan klopt het wat de inspiratiebron van Balkenende betreft:

    In ‘t sweet uwes aenschijns sult gy broot eten. (Genesis III, vers 19)

    Vrij vertaald, droog brood eten tot je er dood bij neer valt. Niks geen AOW door de brievenbus, dat kost te weinig zweet.

    Maar de Here straft meteen: Hij stoot Balkenende al van zijn voet(stuk). En laat de kiezer het goede voorbeeld volgen.

    Reactie door Drob — vrijdag 17 september 2004 @ 16.52 uur

  9. @ Hugo 8:

    Ik denk dat je wel moet luisteren, maar vooral om te onderzoeken wat het publiek als problemen in de samenleving ziet. Vervolgens moet je jezelf afvragen wat daar volgens je ideologie de beste antwoorden op zijn. Die antwoorden leg je vervolgens aan het publiek voor en als het publiek het met je eens is, dan wordt je gekozen :-)

    Maar goed, dat is in een ideale wereld.

    Ik denk dat het huidige kabinet er van overtuigd is dat de sociale zekerheid in Nederland uit de hand gelopen is. Dat is ook in de verkiezingscampagne duidelijk naar voren gebracht door CDA en VVD. En nu zijn ze druk bezig om een en ander een behoorlijk op te schonen.

    Als ze daarin doorschieten worden ze bij de volgende verkiezingen vast weggestemd, en dan kan de PdvA de boel weer een beetje oprekken. Maar als de regering er nog in slaagt om ‘wat zoet’ te vinden voor de verkiezingen, dan betwijfel ik nog of dat gaat lukken.

    Ik ben ook erg benieuwd hoeveel mensen er op de ‘grote demonstraties’ komen opdagen. Want tot nu toe hebben de vakbonden hun hete herfsten niet waar kunnen maken. En dat moet toch echt als een teken van steun aan de regering uitgelegd worden.

    Reactie door Nepkarel — vrijdag 17 september 2004 @ 18.12 uur

  10. 7. nepkarel

    Inderdaad sorry maar dit kwam denk ik door ik weer te snel lees en antwoordt mijn welgemeende excuses.
    leen

    Reactie door leen — vrijdag 17 september 2004 @ 19.25 uur

  11. @ leen 12:
    Maakt niet uit hoor.

    Reactie door Nepkarel — vrijdag 17 september 2004 @ 19.26 uur

  12. De ontvangst was hartelijk in huize Marijnissen :-)

    Reactie door Bas — vrijdag 17 september 2004 @ 19.45 uur

  13. Hadden we hier een discussie over, over stelling 6.
    Liep uit op de opmerking dat oorlog voeren veel effectiever is om de maatschappij te ontdoen van te veel financiele druk.
    Je moet het middenkader niet wegwerken, want dat is inzetbaar ten nutte van het algemeen belang.
    Nee, je biedt de armsten een baantje in het leger en stuurt ze als kanonnenvoer, en die overleven stuur je op zogenaamde humanitiare missies.

    Hatelijk bedoeld dus…

    Met stelling 5 ben ik het helemaal eens. Nederland is Nederland niet meer…

    Reactie door Molly — vrijdag 17 september 2004 @ 22.01 uur

  14. @nepkarel,
    Ik ga een eind mee in je stelling over een goed volksvertegenwoordiger. Dat kun je inderdaad alleen maar goed doen wanneer je je laat leiden door een duidelijke ideologie. Zo weet het volk tenminste door wie het zich wil laten vertegenwoordigen. Zeer oneens ben ik het met je wanneer je stelt dat het mislukken van hete herfsten een teken van steun aan het kabinetsbeleid is. Al mijn collega’s zijn zwaar anti-Balkenende. Veruit de meesten gaan echter maandag (tijdens de algemene staking in Rotterdam eo) gewoon aan het werk. Uit angst voor de baas. Waarschijnlijk sta ik maandag met niet meer dan twee collega’s op de Coolsingel. We hebben dinsdag dus een probleem, maar we zijn liever vrije werkzoekenden dan slaaf!

    Reactie door Rik — zaterdag 18 september 2004 @ 20.00 uur

  15. @13 Nepkarel
    Zalm is gewoon een natte dweil. Hij heeft 2x met Paars meegedaan en toen heeft hij kansen genoeg gehad om te stoppen.
    Het zou me niks verbazen dat hij over een paar jaar over Balkenende gaat zeiken.
    Ik vind het zo gemakkelijk om te zeiken over Paars, maar toen ging het wel stukken beter met de economie en hadden we tenminste Melkertbanen.

    Reactie door karin — zondag 19 september 2004 @ 15.17 uur

  16. @ Karin:

    Melkertbanen waren in de praktijk aardig, maar idieel niks. Want je gaf werkgevers gratis arbeid en ze konden de Melkertwerknemers gewoon weer op straat gooien als het project was afgelopen. Beter is het om alle regels op te heffen die ervoor zorgen dat de ‘kanslozen’ niet aan een eerlijke baan kunnen komen en in de praktijk kunnen bewijzen dat ze echt wl wat kunnen.

    Reactie door Nepkarel — maandag 20 september 2004 @ 15.45 uur