Tegenbegroting

'Van Harte Beterschap' met rode fruitmand voor MP JP

Vanmiddag hebben Agnes Kant, Ewout Irrgang (de opstellers) en ik in Hilversum onze allereerste tegenbegroting ‘Van Harte Beterschap’ gepresenteerd.

Het stuk laat zien dat het voor hetzelfde geld ‘n stuk beter en socialer kan in ons land. Met de tegenbegroting willen we de steven wenden van afbraak naar opbouw, van pessimisme naar optimisme, van wantrouwen naar vertrouwen.

MAAK NEDERLAND BETER!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 18 september 2004 :: 16.29 uur

83 Comments

83 reacties

  1. Ook hier gaat het weet niet mee lukken, arrogatie regeert dit land, geen mensen die luisteren naar alternatieven.Men drijft zijn zin door, tot we murw geslagen onze mond dan maar houden, het helpt immers toch niet….

    DAT DUS NOOIT HE….AMSTERDAM 2 OCTOBER !!!

    Reactie door Lambert — zaterdag 18 september 2004 @ 16.41 uur

  2. @jan,

    “Op defensie kan extra worden bespaard. Het kabinet kiest vooral voor reductie in personeel
    terwijl volgens ons juist ook naar bezuinigingen op offensief militair materieel zou moeten
    worden gekeken. De aanschaf van militair materieel in 2005 waaronder onder andere MRAT,
    een tweede amfibisch schip, NH-90 helikopters, en fregatten kan worden beperkt. Er kan een
    begin worden gemaakt met de opheffing van de luchtmobiele brigade en de beëindiging van
    de deelname aan het Nederlands-Duits Legerkorps.”

    Dit komt dus gewoon op een complete opheffing van defensie,
    het opheffen van de luchtmobiele brigade, dat noemen ze nou kapitaal vernietiging.
    De deelname van het duits-nederlands legerkorps is effectief al beeindigt omdat wij volgens dat verdrag een Divisie moeten leveren en aangezien die niet meer bestaat vanaf volgend jaar is er dus geen duits/nederlands legerkorps meer.
    De MRAT is helemaal geen offensief wapen maar een verdedegings wapen.

    Lekker kortzichtig allemaal weer, goh hebben we dit trouwens niet al eens eerder gehoord, ergens in de jaren 30 geloof ik.
    “Slaap zacht meneer marijnissen”

    Reactie door Ronald — zaterdag 18 september 2004 @ 17.04 uur

  3. Dit is vechten tegen de bierkaai Lambert, dat ben ik met je eens.
    Maar als er geen tegenaanvallen geplaatst worden zoals de Sp dat nu doet, dan gaat dit A-Sociale beleid gewoon door.
    Deze regering wil nu eenmaal met de kop door de muur en heeft SCHIJT aan hun burgers.
    TOT 2 OKTOBER !!!!

    Reactie door Eef — zaterdag 18 september 2004 @ 17.06 uur

  4. Geheel mee eens. Het moet en kan anders in ons land.

    Reactie door Brillie — zaterdag 18 september 2004 @ 17.28 uur

  5. Jan, ik mis een heel stuk over de WAO!! De wet poortwachter werpt zijn vruchten af en toch dramt de Geus zijn idiote herkeuringen erdoor met het doel iedereen uit de WAO te lazeren ( 100000 was het streefgetal) Wat gaat de SP daaraan doen? Gaan die herkeuringen gewonn door; worden die mensen alsnog in de bijstand gedonderd ondanks dat ze ziek zijn en altijd premie hebben betaald??? Zou ik graag terug willen zien in jullie plannen; per slot van rekening staan we toch op 2 oktober ook tegen die WAO plannen te demonstreren??

    Reactie door Opa-Buiswater — zaterdag 18 september 2004 @ 17.49 uur

  6. Toch krijg ik een beetje een vreemd gevoel bij deze alternatieve begroting. We kiezen voor ombuigingen en nieuwe investeringen van 2,7 miljard euro – op een rijksbegroting van meer dan 100 miljard.
    Goede ombuigingen weliswaar – maar is dit werkelijk alles wat wij in een jaar zouden kunnen bereiken als we nu aan de macht waren?
    Zijn dit de ideale eerste stapjes op weg naar de verwezenlijking van ons verkiezingsprogramma, of is dit een plan dat we ook met PvdA en GL, en misschien wel met het CDA zouden kunnen uitvoeren?

    Reactie door Kevin — zaterdag 18 september 2004 @ 18.18 uur

  7. @Ronald,
    Verdedigingswapen? Als iets ter verdediging dient (schild, kogelvrij vest, …), is het geen wapen.
    Met Kevin kan ik een aardig eindje meegaan. De SP hoort m.i. te staan voor een radicale verandering van de inrichting van de maatschappij. Ik begrijp ook wel dat dat in een jaartje, ingekaderd in de neoliberale systeem niet gaat lukken. Waarom dan de moeite genomen zo’n tegenbegroting op te stellen?

    Reactie door Rik — zaterdag 18 september 2004 @ 18.33 uur

  8. Wat is in vredesnaam een “verdedigingswapen”?? Of ook dat gewoon een WAPEN. Een wapen kan altijd gebruikt worden om mensen mee dood te maken. Om een wapen een “verdedigingswapen” te noemen…ach, het beessie mot een naam hebben. Elk wapen is gemaakt om mee te doden. Elk wapen past bij geweld. De landingsvaartuigen, de Fennek landvoeruigen, de Joint Strike Fighter en hoe ze allemaal ook mogen heten. Ze zijn ontworpen voor destructie, vernietiging van leven. Wapens zijn in mijn beleving altijd iets verschrikkelijks. Geen gezond denkend mens zou een wapen willen hebben.
    In het Journaal zag ik Jan MArijnissen met zijn tegenbegroting en hoorde ik ook de inleiding tot de beelden van de nieuwslezer. Hij had gelijk: PvdA en SP dienen een tegenbegroting in, maar los van elkaar, omdat we niet met elkaar door één deur kunnen? De linkse partijen, en dan tel ik voor het gemak de PvdA maar even mee, hebben een forse minderheid in de Kamer. Zo versnipperd als ze nu zijn hebben ze helemaal niks in de melk te brokkelen. Niets, niënte, nada, noppes. Leuk geprobeerd en helemaal niet gek ook (dromen kan leuk zijn), maar al die energie, Jan, had je wellicht beter kunnen gebruiken door vaak op TV proberen te komen om de mensen regel voor regel van dit kabinet voor te houden en ze te informeren wat het voor hen gaat betekenen en dat vertellen wat de SP wil doen. Ik zie het echt heel somber in, hoewel ik wel degelijk in Rotterdam ga meedemonstreren. Niks zeggen en niks laten merken is niet goed. Iedereen die nog cynischer is dan ik en thuisblijft daarom, wil ik vragen om juist WEL te gaan, zelfs al zal het niets opleveren. Beter zou zijn om net, als in Duitsland, maandagavond demonstraties te gaan houden. Of op welke dag van de week dan ook. Maar wel elke week. En daarvoor krijgt je een luie donder van een Nederlander niet warm. Die gaat liever voetbal kijken op teevee… en ondertussen zijn sociale voorzieningen onder zijn kont vandaan laten gappen. Als-ie erachter komt is het te laat.

    Reactie door Lydia — zaterdag 18 september 2004 @ 18.53 uur

  9. @lydia, als een vijand met een tank op jou afkomt en jij hebt een ‘verdedegings-wapen’ dan kun jij die tank kapot maken voordat ie jou kapot maakt.

    Een tank is dus bijv. een offensief wapen, die is primair bedoeld om aantevallen, maar niemand is zo gek om actief naar een tank te gaan zoeken met alleen een MRAT, die gebruik je dus alleen als zo’n ding op jou afkomt.

    Reactie door Ronald — zaterdag 18 september 2004 @ 19.14 uur

  10. Ronald, zo lust ik er nog wel een paar. Als er een gek met een mes op me af komt hollen is het best makkelijk om hem met een uzi neer te maaien. Is een uzi dus een verdedigingswapen? De A-nommen op Hiroshima en Nagasaki zouden zijn bedoeld om de Japanners onschadelijk te maken (weliswaar een leugen, de capitulatie-onderhandelingen waren in vergevorderd stadium, die bommen waren bedoeld om Stalin te imponeren), dus is een A-bom een verdedigingswapen? Begrijp me goed: ik ben niet tegen een gewapend leger zolang er nog enge agressors bestaan. Ik heb alleen een hekel aan eufemismen (en contradictio’s) als ‘verdedigingswapen’.

    Reactie door Rik — zaterdag 18 september 2004 @ 19.26 uur

  11. @rik ik ook, dus dat geld ook voor de populistische opmerking “aanvals wapens”

    Een wapen is een wapen en diegene die heb bezit bepaald of het een aanvals, danwel een verdedegingswapen is

    Reactie door Ronald — zaterdag 18 september 2004 @ 19.41 uur

  12. Zucht..nee Ronald. Een geweer houdt geen kogels tegen en is dus nutteloos als verdediging.

    Reactie door Rik — zaterdag 18 september 2004 @ 19.49 uur

  13. Jan, is het mogelijk om een visie op een nieuw sociaal zekerheidsstelsel te ontwikkelen. Eentje dat rekening houdt met de veranderingen in de maatschappij, waarbij “niet-claimen” loont én waarbij mensen die niet anders kunnen een redelijke uitkering krijgen, zoals het hoort in een welvarend land.
    Waarom ik dit vraag, Jan ? Omdat er betere tijden gaan komen. Na 2007 is er een linkse meerderheid in de tweede kamer, SP + GL + PVDA, kijk naar de peilingen en tel mee !
    Zo’n unieke kans laten jullie toch niet liggen.
    Laat het kabinet Balkenende maar schuiven, Cruyff had gelijk, ieder nadeel …..

    Reactie door Henk — zaterdag 18 september 2004 @ 20.28 uur

  14. Wel weer duidelijk waar de SP de centen wil ‘stelen’ vooral het deel wat het eigen woningbezit aangaat.

    Enerzijds afschaffen van de renteaftek en anderezijds het instanthouden van de eigenwoning forfait.

    Dat de balkenbende er een zooitje van maakt is nog daar aan toe maar ik betwijfel het of we met de SP wel zoveel beter af zijn. zeker modaal en iets boven modaal

    Reactie door Stephan Wijering — zaterdag 18 september 2004 @ 20.31 uur

  15. Ik lees in de tegenbegroting ook niets over alternatieven voor de vut en prepensioen. En Jan, de kreet “40 jaar werken moet genoeg zijn” kom ik ook in deze verder prima opgezette tegenbegroting niet tegen.
    En daar gaat het de burgers toch het meeste om, dat ze na een leven lang werken als beloning nog jaren verder moeten werken, terwijl er 450.000 werklozen in ons land zijn. En dan lees ik zojuist op teletekst dat Brinkhorst ruimhartiger wil zijn in het toelaten van buitenlanders op de nederlandse arbeidsmarkt.
    WE HEBBEN GODVERDOMME ZELF GEEN WERK VOOR DIE 450.000 WERKLOZEN!!
    Die kerel is echt niet goed bij zijn hoofd hoor??

    Reactie door Eef — zaterdag 18 september 2004 @ 20.35 uur

  16. Eef

    Deze regering kickt erop om doelgroepjes zoals mensen met een uitkering in stand te houden. Zodat men verwijten kan maken en zo nu en dan kan schoppen tegen deze groep. En natuurlijk zo nu en dan kan roepen ‘jullie zijn lui’. En daar borduren ze dan weer op verder. Deze regering doet ook maar alles om het nationaal belang te killen, alles voor Europa. Dus straks kan je werk gaan zoeken in Belgie of Duitsland, let maar op..daar willen ze heen. Hebbie als de huidige regering de hoer speelt bij Amerika.

    Reactie door MAD — zaterdag 18 september 2004 @ 20.50 uur

  17. Eef,#15
    die kerel is wel goed bij zijn hoofd, laat meer goedkope werkkrachten binnen, kunnen de werknemers hier voor een lager salaris gaan werken arbeid wordt goedkoper.
    De kapitalisten speelt zo de mensen tegen elkaar uit.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 18 september 2004 @ 20.56 uur

  18. Hoi Jan
    Druk die alternatieve begroting van de SP er nu eens door.
    En probeer de Pvda nu eens achter jullie te krijgen en struur dit clubje bloed zuigers wat nu aan de macht is heel snel naar huis.
    Want als deze regering er nog eens 4 jaar blijft zitten dan kan jan met de pet Onkruid gaan eten, want voor ‘n beetje normaal leven is geen geld meer.

    Reactie door Leo — zaterdag 18 september 2004 @ 20.59 uur

  19. Jullie kunnen roepen wat jullie willen.De invloed van de SP is te verwaarlozen en dit zal gelukkig altijd zo blijven

    Reactie door Carel de Win — zaterdag 18 september 2004 @ 21.03 uur

  20. van harte gecondoleerd

    Reactie door mark — zaterdag 18 september 2004 @ 21.14 uur

  21. Mark
    van harte gecondoleerd,
    is dit i.p.v. kaarten te versturen

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 18 september 2004 @ 21.17 uur

  22. Beste Carel, met het rücksichtloze sloopwerk dat momenteel door Balkenende-2 in gang is gezet, heeft de regering haar eigen oppositie gekweekt. Reorganisatie van de sociale zekerheid iclusief ouderdomsvoorziening en kostenreductie gezondheidszorg is nodig, ook ik vind dat, maar het is heel goed mogelijk een links allternatief te formuleren, dat rekening houdt met toekomstige demografische ontwikkelingen en met de toegenomen individualisering. Daarvoor moet je vindingrijk zijn, zeker, én bereid zijn onnodig gebruik van sociale voorzieningen te ontmoedigen. Bovendien moet je in de begroting ptioriteiten stellen. Moeten al die rare subsidies altijd maar blijven ?
    In ieder geval, dit kabinet breekt veel en bouwt weinig.
    Als de linkse partijen een financieel deugdelijk ondewrbouwt alternatief kunnen presenteren, dat ook nog eens de tand des tijds kan doorstaan, dan zal de kiezer beslissen of de SP iets te zeggen zal krijgen.

    Reactie door Henk — zaterdag 18 september 2004 @ 21.18 uur

  23. Sorry, een deugdelijk onderbouwd, natuurlijk met een “d”
    Proost !!

    Reactie door Henk — zaterdag 18 september 2004 @ 21.20 uur

  24. Henk,

    Proost!, maar altijd is het zo dat de4 linksen een plan hebben dat klauwen vol met geld kost. Nu lijkt het leuk maar de generaties na ons zullen de last dragen van de rare voorstellen van links. Gelukkig blijft het bij voorstellen.

    Reactie door Carel de Win — zaterdag 18 september 2004 @ 21.24 uur

  25. Met die commentaren van Carel de Win wordt ik een warm voorstander van postnatale abortus.

    Reactie door f.baron — zaterdag 18 september 2004 @ 21.40 uur

  26. Zelfs binnen de huidige financiële kaders is er een links alternatief te formuleren, Carel, ik ben er van overtuigd.
    Maar dan zullen de linkse partijen prioriteiten moeten stellen.
    Én de bereidheid moeten tonen om streng toe te zien op een juist gebruik van sociale voorzieningen.
    Oplossingen, waarbij de belastingdruk alsmaar verhoogd wordt, daar word ik niet enthousiast van, dat is te gemakkelijk en gaat voorbij aan het feit dat iemand met een modaal inkomen of iets daarboven in dit land al mmer dan 50% van het inkomen kwijt is aan belastingen en sociale premies.
    Dus, Carel, keuzes maken en daarbij kun je zeer zeker linkse keuzes maken.

    Reactie door Henk — zaterdag 18 september 2004 @ 21.44 uur

  27. Henk, het is alleen jammer voor je dat links in dit land gelukkig niets maar dan ook niets te zeggen heeft.

    Reactie door Carel de Win — zaterdag 18 september 2004 @ 21.52 uur

  28. Hoe vaker ze roepen ‘De SP is niks’, des te beter, dat is een teken dat de SP juist heel goed bezig is. Angst zit er goed in bij de rechtse zuurtjes.

    Reactie door MAD — zaterdag 18 september 2004 @ 21.56 uur

  29. Met een steeds stijgende verbazing kan ik mij niet onttrekken aan de verregaande consequenties die het kabinet Balkenellende in petto heeft voor de bijstandsgerechtigden, de wao’rs, de aow’ers kortom iedereen die een minimum inkomen heeft. Ik zet mij belangeloos in voor hen die door de bomen het bos niet meer zien via mijn eigen website geheel gratis. Ik ontvang steeds meer paniekvragen mbt de wao etc… mensen die dreigen hun huizen uitgezet te worden. Dit zijn situaties die niet langer kunnen. Alles slogans ten spijt, het lijkt wel een dictatuur, we hebben een regering die lak heeft aan iedereen. Ziek of niet ziek werken zal je (gein arbeit, gein fressen) Valt mee dat er nog niet gesteld wordt, Arbeit macht frei! Wilde hij die we zo gehaat hebben niet hetzelfde. Bezuinigen doe je bij hen die maatschappelijk en financieel genoeg hebben maar niet bij hen die al niets meer hebben. Ik wil niet generaliseren maar inderdaad de wao kwestie in opspraak niets mis mee, maar ik ken wao’ers zat die bijbeunen, en ze zijn zo ziek. De simulanten worden en blijven volledig afgekeurd, zij die echt ziek zijn worden ineens geheel of gedeeltelijk goedgekeurd worden. Dan heb ik het nog niet over hen die een wajong uitkering hebben inmiddels 30 jaar of ouder zijn en aan de drugs zijn! Wat doen die daar al die jaren, herkeuringen vinden in die catagorie maar niet plaats, hoe kan dat?? Wat moeten drugsverslaafden met en wao of drankverslaafden, vraag me dan af moet ik maar aan de drugs gaan of een alcoholist worden? Kennelijk want dan ben ik eindelijk dus echt ziek en met mij velen!
    Wilt u hulp of informatie en advies mailen mag en u kunt ook reageren via mijn website: http://www.smja.nl.nu

    Vriendelijke groet Lynn

    Reactie door Lynn — zaterdag 18 september 2004 @ 22.55 uur

  30. Ter verduidelijking en geruststelling.

    Met een alternatieve begroting kan je aangeven wat je zou willen wijzigen aan de begroting van het kabinet, dat heeft zijn beperkingen. Je geeft aan wat je wilt bijsturen. Bovendien moet het binnen allerlei randvoorwaarden die niet de onze zijn.

    Dat wil dus niet zeggen dat de SP niet veel meer anders zou willen doen. Wat we in vier jaar zouden willen staat in ons verkiezingsprogramma. Wat we op lange termijn willen staat in onze kernvisie ‘Heel de mens‘.

    @Opa-Buiswater. Natuurlijk zijn we tegen de verdere verslechtering van de WAO. Zie de SP-site.
    @Kevin. Helaas zal het CDA het niet eens zijn met onze wijzigingsvoorstellen. Of….
    @ Stehpan. Lees ons alternatief voor de huidige hyptheekrente-aftrek. Je zult zien dat we vooral willen stimuleren dat mensen niet 30 jaar lang een maximale schuld houden. We willen tegengaan dat ‘hoe rijker – hoe meer aftrek’ nog langer praktijk blijft.

    Reactie door Agnes Kant — zaterdag 18 september 2004 @ 23.01 uur

  31. Sorry ik ben zo boos, dat ik wat taalfoutjes maakte. Mijn excuses hiervoor!

    Reactie door Lynn — zaterdag 18 september 2004 @ 23.01 uur

  32. Werken Eef, een kantoorbaantje hebben of een zware baan in de bouw hebben, die mensen zouden met 55 al moeten stoppen daar zij vaak op hun 45e levensjaar al versleten zijn. Barsten van de pijn en nog weer moeten werken, want een wao krijgen ze ook al niet. Moet je nu echt half dood zijn? Helaas kreeg ik een mail binnen van een man die verdomme kanker heeft zelfs in de terminale fase werd ie nog goedgekeurd. Schandelijk. De werkloosheid zal wel toenemen met zoveel goedgekeurde mensen ineens! Over kansen gesproken! Jan nog een item, Enschede ik weet het lijkt ver van ons bed, mensen die een uitkering hadden en een schadevergoeding hebben gekregen uitkering van geblokkeerd. Schande! Wat zijn we toch aan het doen hier in het land? De jeugdzorg zoveel mis mee! Kan anders. Genoeg goed gekwalificeerde mensen die zich in willen zetten voor hen.
    Allochtone jongeren kan ik eens met je in gesprek hierover, kom uit die werksettingen ken alle ins en outs, wil je eens praten over wat ik heb te melden?

    Reactie door Lynn — zaterdag 18 september 2004 @ 23.10 uur

  33. Ja lekker nog meer bezuinigen op defensie.
    Hoe moet dat met alle vredes missies waar Nederland aan meedoet ?
    Stuur je de jongens er heen met een opgeheven vingertje “niet meer vechten jongens!”
    Oh moeten we niet meer meedoen aan vredesmissies?
    En dan maar hopen dat de regering van Sudan bijvoorbeeld zo onder de indruk is van de SP dat ze niet meer aan genocide doen.
    (laat die mensen maar stikken want wij zijn niet bereid in te grijpen omdat we geen vuist meer kunnen maken)
    Lekker socialistisch hoor!

    Nee vooral niet aan de uitkeringen komen.
    Ben verdomme blij DAT je nog wat krijgt!
    Er zijn miljoenen mensen op de aarde die niet eens de primaire levensbehoeften kunnen betalen!
    Er zijn heel schrijnende gevallen in Nederland en dat besef ik!
    Deze mensen dienen geholpen te worden maar er moet nu eerst een scheiding gemaakt te worden tussen hen die het echt nodig hebben en zij die voor jan met de korte achternaam een uitkering hebben!

    @MAD

    Doelgroepjes van mensen met een uitkering in ere te behouden?
    Ja natuurlijk joh!

    Angst bij de rechtse “zuurtjes” is er niet hoor alleen maar ongeloof over hoe simplistisch jullie bepaalde zaken benaderen.
    *(oh sorry,jij reageert niet meer op mensen met een andere mening he )

    @ Folkert,

    Kaarten sturen is slecht voor het millieu (lol)

    Reactie door mark — zaterdag 18 september 2004 @ 23.18 uur

  34. @Mark, Natuurlijk moeten mensen die een uitkering onterecht hebben worden aangepakt, doe dat dan, maar verneuk niet de rest…

    Reactie door Lambert — zaterdag 18 september 2004 @ 23.33 uur

  35. Van harte beterschap

    Vandaag presenteerde de SP zijn eerste tegenbegroting: Van Harte Beterschap!
    Daarmee kunnen we meteen de regering in……als we een coalitie kunnen smeden die hiermee aan de slag wil.

    Trackback door Weblog Theo Cornelissen — zaterdag 18 september 2004 @ 23.48 uur

  36. Mark

    Ik sta altijd voor de zwakkere Mark, tot het bittere einde Mark. En waarom Mark omdat ik een vreselijk trots en integer mens ben Mark, en ik niet geloof in slappelingen die het recht nemen om zwakkere in de samenleving met valse lulverhalen aan te vallen Mark. Maar ja dat is hot bij rechts, als iemand legt nog ff natrappen.

    Mensen zitten niet zomaar met een uitkering Mark, als zij dat niet hebben dan hebben ze namelijk werk Mark. Hebben ze geen werk hebben ze een uitkering Mark.

    En de opsporing van fraude is heel goed in Nederland Mark, voor het geval je daar weer over begint. De Boa’s en Ao’s die dit doen, verstaan hun werk prima Mark.

    Reactie door MAD — zondag 19 september 2004 @ 0.30 uur

  37. Kabinetsbeleid kost banen…

    “Dat ze (de plannen) op korte termijn banen kosten is waar,” aldus Brinkhorst.

    Reactie door Lambert — zondag 19 september 2004 @ 0.38 uur

  38. Mark, je maakt je veel te druk, dat is niet besteed aan de lezers op dit log, waarom klaag je niet bij de Edmond Burkestichting over het `simplisme’ van de SP? :)

    Reactie door Harke Boer — zondag 19 september 2004 @ 0.57 uur

  39. Agnes, natuurlijk kun je in zo’n tegenbegroting niet zo ver gaan als in je verkiezingsprogramma. Maar toch vraag ik me af of we wel ver genoeg gaan.

    Zojuist de alternatieve begroting van de PvdA even doorgebladerd. Zij investeren 4,3 miljard in werkgelegenheid (wij 800 miljoen), 1,4 miljard in onderwijs (wij 450 miljoen) en 800 miljoen in huisvesting (wij nauwelijks). Ze buigen in totaal ruim 7 miljard om (wij 2,7 miljard) en halen dat geld voornamelijk uit beperking van pensioenaftrek boven de 45.000 euro inkomen. Ook zij zeggen op een begrotingstekort van 2,6% uit te komen.

    Het overgrote deel van hun voorstellen klinkt erg redelijk (bij een aantal betwijfel ik of de PvdA ze ooit zou uitvoeren als ze aan de macht waren, maar dat is een ander verhaal). Hebben wij een aantal dingen gewoon niet bedacht, vinden we ze niet wenselijk, of…? Het lijkt nu alsof de PvdA een radicalere koers vaart dan de SP, en dat is erg raar.

    Je concludeert dat zo’n alternatieve begroting eigenlijk niets voorstelt omdat je binnen alle vastgestelde kaders moet werken. Dan kun je het misschien beter niet doen, OF je moet er bewust voor kiezen om buiten die kaders te treden en een echt SP-alternatief presenteren voor het komende jaar.

    Reactie door Kevin — zondag 19 september 2004 @ 1.50 uur

  40. Of een alternatieve begroting wat uithaalt ? Ik denk van niet. Het “kwaadaardige gezwel” balkenbende II geheten, is te groot geworden om te verwijderen vrees ik. 95000 woningen slopen om de minima NOG meer in de tang te nemen. Het begint hier een beetje op een situatie te lijken, waar veel ouderen niet graag aan worden herinnerd: Een bepaald soort “opruiming” van mensen, die niet als volwaardig werden beschouwd. In dit geval zijn dat mensen met een minimum- of daaraan grenzend inkomen. Naast de maatregelen om ons sociale stelsel af te breken zijn Dekker z’n voornemens een stoot in de goede richting om een groot aantal minima naar de verdommenis te helpen. Laat dat zootje van balkenbreier dan recht voor z’n raap zijn en deze groep verplicht een drionpil door de strot te laten duwen of koop anders een stuk sahara en richt dat in als concentratiekampen.
    Misschien, dat 1 ding die ellende kan voorkomen: Massale burgelijke ongehoorzaamheid in combinatie met massale solidariteit: Een protestaktie (zoals gepland voor 2 oktober) door zo’n 20000 mensen wordt om gelachen door jp en co; 2500000 protesterende burgers zouden misschien meer serieus worden genomen……….

    Reactie door Hydrocephalus — zondag 19 september 2004 @ 3.12 uur

  41. Hydrocephalus

    Ze moeten in denhaag niet te hard lachen, kan straks zomaar uitgelegt worden als ‘niet luisteren in denhaag, dan laten we het jullie voelen’. Kan zomaar gebeuren dat deze regering met extreme veiligheidslekken krijgt, dat info whoeiiii zo op de straat komt te leggen. Per slot van rekening zijn deze mensen ook allemaal burger. Saboteren kan overal, dus als ze verstandig zijn kunnen ze beter luisteren naar hun burgers.

    Reactie door MAD — zondag 19 september 2004 @ 9.49 uur

  42. Hé MADJE, je zou niet meer reageren. Wat een slappeling ben jij dat je je woord niet houdt. Jij hebt aangegeven alleen maar met gelijkgezinden mee te brallen, doe dat dan ook of behoor jij ook al tot de draaikonten zoals Kerry?

    Reactie door Carel de Win — zondag 19 september 2004 @ 11.47 uur

  43. Hoewel ik het een prima gedachte vind voor een tegenbegroting, zou ik graag willen dat Links rekening gaat houden met de onderbuikgevoelens van de mensen in de probleembuurten. Wat er in de Oostduitse deelstaten gebeurt kan ook overslaan naar ons land. Laat dat signaal niet verloren gaan. En daar kan geen tegenberoting tegen op.

    Reactie door Jojo — zondag 19 september 2004 @ 12.23 uur

  44. Ik ben erg blij dat de SP komt met concrete, haalbare en sociale alternatieven! Wat ik wel mis is de onderbouwing van een aantal keuzes. Waarom bijvoorbeeld de PC-prive regeling behouden?

    Reactie door N. de Heij — zondag 19 september 2004 @ 13.07 uur

  45. In een ander weblog gaf ik de cijfers van De Woonbond over het aantal nog te slopen woningen en dat er geen enkel alternatief is om de mensen die nu nog in die woningen wonen, elders en op zijn minste even goed (Hmm) te huisvesten. Niemand heeft een alternatief voor deze mensen. Niemand weet waar deze mensen heen moeten en, behoudens een aantal mensen met het hart op de juiste plek (en dat doorgaans vrij links zal stemmen) kan het ook niemand interesseren. Momenteel staat er op het weblog van Anja Meulenbelt een stuk waarin duidelijk gemaakt wordt hoe het zo’n beetje in elkaar zit. Het is een stuk van een zekere “Pels” heb ik begrepen en het gaat erover hoe witte rechtse mensen, mijn aanvulling is: meestal mannen, een front zjin gaan vormen tegen alles dat links is of in hun ogen zou moeten zijn. En dat is per definitie al helemaal fout. “De kogel kwam van links” was destijds al een hoogstongelukkige opmerking die is blijven hangen en nu gebruikt wordt om iedereen die niet is net als zij, goede baan, leuk inkomen, rechtse sympathiën, te verketteren en op zijn minst ui te schelden voor links en zelfs voor linkse extremisten. Waarbij ze zelfs in staat zijn gewone burgers te vereenzelvigen met jonge mensen die inderdaad hele verkeerde dingen doen als het gaan om de dierenmishandeling tegen te gaan. En met verkeerde dingen bedoel ik bedreigingen en vernielingen aanrichten. Hoe goed hun doel ook is, ze bewandelen de verkeerde weg ervoor. Maar om nou iedereen die linkse sympathiën en novertuigingen hebben uit te maken voor alles dat lelijk is, gaat me echt te ver. Linkse mensen denken vanuit hun hart: eerst de mens, dan de dieren en het milieu en de economie moet daarop worden aangepast, is mijn mening en ik denk van veel mensen. De mens ondergeschikt maken aan de economie werkt uiteindelijk situaties in de hand zoals eind 19de eeuw en begin 20ste eeuw. Niet voor niets zag men in dat die kapitalistische werk van pure marktwerking niet werkte. Niet voor niets zijn er sociale wetten en voorzieningen gekomen. Wat er nu gebeurt is letterlijk en figuurlijk afbreken van wat we hebben opgebouwd. Mensen die vinden dat je halve steden mag afbreken om er dure woningen voor terug te bouwen zijn, behalve wellicht idealisten, ook buitengewoon onnadenkend. Want waar moeten de mensen naar toe? De weinige sociale woningen die teruggebouwd worden zijn amper te betalen. Alleen in theorie “bereikbaar”, maar allerminst haalbaar en betaalbaar. Er is nog meer in een leven dan wonen alleen. En overal moet nu ongeveer het dubbele voor betaald worden. Dat trekken we niet meer. Of is deze regering van plan, om net als in de VS, gezinnen te dwingen samen in een woning te wonen, zodat de huur betaald kan worden? Da’s terug naar de jaren ’90 – ’30 van de 19de en 20ste eeuw. Vraag het je grootouders maar hoe het was om zo te moeten wonen. En als zij het niet uit eerste hand weten, dan herinneren ze zich de griezelverhalen van hun ouders nog wel. Ik noem, wat hier gebeurt, mens onterend. D66 verrader Bakker roept dat we niet moeten demonstreren. Nou, ECH WEL !!!! Al giet het pijpestelen en waait je ondergoed onder je kleren vandaan: KOM MORGEN NAAR ROTTERDAM EN DEMONSTREER en ga OP 2 OKTOBER naar AmSTERDAM. Al haalt het niks uit, dan nog roep ik iedereen op om te gaan. Na afloop kan je thuis opdrogen. Niks mis mee.

    Reactie door Lydia — zondag 19 september 2004 @ 13.53 uur

  46. @Lydia 47 : D66 egotripper Bakker is een van de meest arrogante kamerleden die er op het ogenblik rondlopen. Uit zijn commentaar vanmiddag in buitenhof heb ik begrepen dat de wijze mannen van het kabinet heel goed weten wat goed is voor het klootjesvolk en dat datzelfde klootjesvolk gewoon zijn mond moet houden en vooral niet moet gan demonstreren omdat zoiets toch geen zin heeft! Soms is het jammer dat we niet meer in de zestiende eeuw leven en optrekken naar het malieveld……………….. ;-)

    Reactie door Opa-Buiswater — zondag 19 september 2004 @ 14.52 uur

  47. @Lydia en OpaB.
    Poster Loesje:

    Wilders,
    D`66 denkt er nu ook over om uit de VVD te stappen.

    http://www.loesje.nl/posters/index.html
    :-)

    Reactie door Plien — zondag 19 september 2004 @ 15.28 uur

  48. Volgens mij is het Kabinet ontzettend bang voor een grote opkomst.
    Hoe kan je anders die opmerking van Bakker plaatsen (oppositie biedt geen alternatief ) en de bezwering van de Geus dat hij nu klaar is met bezuinigen.
    Ook het uitlekken van de begroting zie ik in hetzelfde licht, het is een overval techniek zodat de mensen moedeloos worden en gaan denken dat alles al vast staat.
    Kom daarom massaal naar de Dam om 11.30 en naar het Museumplein 2 okt. aanstaande.

    Reactie door joost — zondag 19 september 2004 @ 15.56 uur

  49. @Joost 50: Zeker na het optreden van Bakker ( hadden we Marcus nog maar!) en Hoogervorst ( wat is die man eigenwijs zeg!) ben ik zeker van plan om met alle collega’s, vrienden en kennissen te komen op 2 oktober! Het spandoek is reeds klaar…………..

    Reactie door Opa-Buiswater — zondag 19 september 2004 @ 16.30 uur

  50. Femke kon proberen wat ze wilde, tegen de arrogantie van bert Bakker kon ze nauwelijks op. Die man loopt over van zelfoverschatting. Gruwelijk was het. En als je je dan herinnert dat direct na de verkiezingen, waarbij Balkenende zo zuur mopperde dat-ie “alleen met de VVD” wilde, riep D66 om het hardst dat ze aan dit kabinet CDA/VVD beslist NIET wilden meedoen. Wat waren ze snel om, zeg! Ik noem dat verraad. Telkens als ik er een van D66 hoor, dan lopen me de rillingen over mijn rug. “Fatsoenlijke” partij noemens ze zichzelf. Welk fatsoen dan?
    Mensen, morgen regent het en gaat het flink waaien. Laten we ons daardoor weerhouden om naar de Coolsingel te gaan? Nee toch zeker? En het zal zeker ook niet helpen, maar wat we wel kunnen bereiken is een behoorlijk gevoel van onbehagen bij die mensen die de afbraak blijven goedvinden. Hoe behaaglijker, hoe beter, zou ik zeggen. Paraplu’s (de goedkoopte meenemen, hij kan kapotgaan), regekleding en waterdichte schoenen en extra zakdoekes om je brillenglazen droog te maken en een goed humeur met vechtlust. Meenemen en OP naar de bruggen en vandaar naar de Coolsingel. Als je niet kunt, leef dan mee met ons?

    Reactie door Lydia — zondag 19 september 2004 @ 17.00 uur

  51. Ik sluit me geheel aan bij Lydia. Alleen bij “als je niet kunt, leef dan mee met ons’: Onder niet-kunnen valt niet het excuus ‘moet werken’! Niks moet werken, Moet Staken!!!!!

    Reactie door Rik — zondag 19 september 2004 @ 18.00 uur

  52. Rik

    Als ik ontslagen wordt betaal jij me rekeningen dan ?

    Reactie door MAD — zondag 19 september 2004 @ 19.38 uur

  53. nee

    Reactie door rik — zondag 19 september 2004 @ 20.23 uur

  54. Als je ontslagen wordt wegens staken heb je nog wel een redelijk goeie kans nij de rechter. (houd ik mezelf steeds voor, op mijn bedrijf is nog nooit gestaakt, en men is not amused). Liever ontslagen vrije burger dan werkende slaaf!

    Reactie door Rik — zondag 19 september 2004 @ 20.28 uur

  55. @ MAD,

    Wat een bitterheid beste “vriend”.
    Misschien heb je het niet in de gaten “vriend” maar er zijn een hele hoop mensen die niet WILLEN werken “vriend”!
    Dat komt omdat de uitkeringen te hoog zijn “vriend”!
    Om maar niet te praten over mensen die een WAO uitkering hebben omdat ze het “zo aan hun rug hebben” terwijl ze bijklussen als stratenmaker ed “vriend”.
    Een aantal van die uitkeringsgerechtigden en zwakkeren in de samenleving naaien jou en lachen jou toe omdat je zo naief bent “vriend”.
    De koek is op “vriend”.
    Als het aan mij ligt worden mensen die WEIGEREN te werken te werk gesteld voor alleen maaltijden en onderdak “vriend”
    Omdat linkse kabinetten de koek hebben opgemaakt “vriend”.
    Omdat jullie je gedragen als verwende kinderen “vriend”.

    Welterusten “vriend”!

    Reactie door mark — zondag 19 september 2004 @ 22.11 uur

  56. Sorry Mark, maar ik vind je geen socialist. Fijn dat iedereen zich wil opwerpen als vredesduiven in den vreemde. Besef je wel dat ook wij het slachtoffer van terrorisme worden uiteindelijk? Waarom zoveel haat kweken terwijl wij een relatief vredig landje zijn, in staat te betuigen van onze tolerantie tov dan andere medelanders want het woord allochtoon komt mij zo langzamerhand de keel uit. Militairen op oorlogspad elders kost bergen geld hebben de minima weer iets extra’s voor. Nu ja, extra dat valt ook tegen met al die lasten verzwaringen. Mensen die een wao hebben of een bijstandsuitkering of een aow hoeven niet dankbaar te zijn nog iets te krijgen, vaak hebben ze er zelf voor gewerkt. Velen zijn niet meer in staat om nog iets te doen maar men moet leren hier om het kaft van het koren te scheiden zouden veel problemen voor hen die rechtschapen zijn en te goede trouw handelen voorkomen! Ik heb nog niemand gehoord over die zgn wajong uitkering waarom 18 jarigen met psychische problemen in de wao laten verzanden en vervolgens er nooit meer iets mee doen, waarom alcoholisten en drugsverslaafden in hetzelfde wao cirquit anoniem laten opgaan. Dat vind ik dus wel een verkeerde beoordeling naar hen die echt ziek zijn. Gooit men de echt zieken de wao uit, dan belanden ze in de bijstand en zitten vaak dan op hetzelfde nivo als in de wao alleen met meer problemen erbij, ze zien het leven dan niet meer zitten. Dus kost het uiteindelijk nog meer geld, want er moeten weer psychologen aan te pas komen en vaak anti depressie, dan heeft men het weer gewonnen. Het probleem basisscholen, waarom niet hervoering van het oude klassieke systeem? En het klopt bij allochtone kinderen rot woord trouwens, is een achterstand in de taal, terug te voeren naar de thuissituatie de kinderen leren eerst die andere taal dan pas Nederlands op de kleuterschool. Die achterstand moet immers weggewerkt worden anders ontstaan er wederom kansarmen.
    Ik stoor me ook mateloos aan het feit dat er gesproken word over mensen die aan de zelfkant van de maatschappij leven en geassocicieerd worden met asociaal op grond van het feit dat men een uitkering heeft en niet werkt. Wie zegt dat daar geen mensen bij zijn die wel een goede opleiding hebben maar gewoonweg niet aan de bak komen juist omdat ze in een slechte buurt wonen (de huishuren zijn daar vaak goedkoper) is dan wel generaliseren en daar moet men voor oppassen. Waarom trouwens niet investeren in jongeren afkomstig uit een andere cultuur, integratie ook zo mooi. Maar het integreren dient op de scholen al te beginnen ook op de werkvloeren. Je kan mensen niet in hokjes blijven plaatsen. In die zin is er nog veel werk te verzetten. Al die dooddoeners ze zijn niks, ze willen niks is een en al bullshit…. ze hebben veel ambities mits er de kansen daartoe aanwezig zijn en blijven. Maar zoals alles is het een kwestie van wisselwerkingen. Jammer Mark dat je zo kortzichtig alles wil beredeneren. Maar ik respecteer jouw mening. Sociaal zijn tov elkaar misstaat niemand!

    Groet Lynn

    Reactie door Lynn — zondag 19 september 2004 @ 22.27 uur

  57. Mark, hoe weet je dat zo zeker, dat de uitkeringen te hoog zouden zijn? Kun je met harde bewijzen daarvan komen? En als je dat niet kunt, zeg dan geen domme dingen, jongen. De meeste uitkeringen zijn n.l. rond de € 200,- netto te laag per maand. Sommige uitkeringen nog veel meer. Bedenk dat het Nibud voor de regering werkt en daardoor komt met lage cijfers voor de budgetten. In werkelijkheid is het leven een beetje anders. Overigens kwam Netwerk vandaag met een duidelijk, en voor sommigen schokkend, beeld van de net-modalers. De mensen die een inkomen net boven alle grenzen hebben waarbij ze nog op subsidies kunnen rekenen. Die overal de volle 100% moeten betalen, daar niet over klagen, maar die wel met een netto besteedbaar inkomen onder de bijstandsgrens zakken daardoor. En dan durft meneer Aart-Jan de Geus (wat een enge neus) te zeggen dat hij thuis ook voorzichtger met het geld moet omgaan. Wouter Bos zei: Met droge ogen durft die man dat te zeggen. Wel, Wouter en ik zijn het hartgrondig eens met elkaar: De Geus staat ontzettend ver af van het werkelijke leven in dit land. Ik zei het al, tot 3x modaal wordt leeggezogen door deze regering, terwijl daarboven alles steeds beter gaat. Het kan verkeren, zei Breero.

    Reactie door Lydia — zondag 19 september 2004 @ 22.52 uur

  58. Vriend Mark is de weg een beetje kwijt. Hij baseert zijn wereldbeeld op uitzonderingsgevallen. Zijn WAO-buurman klust bij dus niemand die zich letterlijk kapot heeft gewerkt verdient nog een fatsoenlijke uitkering. Vriend Mark zegt helemaal rare dingen wanneer hij het heeft over de linkse kabinetten. Die hebben we namelijk nooit gekend.

    Reactie door Rik — zondag 19 september 2004 @ 23.45 uur

  59. 58 Vriend Mark doet in zijn post iets, waar rechtse rakkers heel goed in zijn nl sprookjes vertellen en het doorlullen van kroegpraat! Iemand met een WAO uitkering klust niet bij als stratenmaker Mark: ik daag je hierbij uit om een keuring te laten doen!!! Met de komst van de wet poortwachter is het bijna ondoenlijk om überhaupt nog een beroep te doen op de WAO, ook als je echt iets mankeert en jij durft met droge ogen te beweren dat een heleboel WAO ers de boel bedonderen?? Schaam je; en de echte oplichters zitten tussen de werkenden die er een sport van maken om elk jaar de belasting, en dus de maarschappij, voor miljarden op te lichten door op hun aangiftebiljet te frauderen!! Maar dat is sport natuurlijk !
    Ik begin zo zoetjes aan te kotsen van al die rechtse balletjes die menen met hun grote bek het gelijk aan hun kant te hebben! Kan haast niet wachten op verkiezingen waarin heel rechts nederland in een klap naar de oppasitiebanken wordt verwezen voor de eerste 30 jaar!

    Reactie door Opa-Buiswater — maandag 20 september 2004 @ 8.03 uur

  60. Mark

    Discussie met jouw aangaan loopt zoals ik al eerder zei, op niets uit, jij bent hier om mensen te kwetsen en te vernederen want jij denkt dat hier alleen maar mensen met een uitkering zitten. De mensen waar jij een hekel aan hebt. Ik werk ook, maar voel me helemaal niet verheven tot een god zoals jij je presenteerd want jemig, jij moet toch wel het je van het zijn als je zo van de daken durft te schreeuwen. Nee ik ben niet naief, ben gewoon solidair met de mensen die het echt minder hebben. En nee het is geen schering en inslag het frauderen met uitkeringen. Ken de opsporingsmethode die ze gebruiken en die zijn behoorlijk goed, vroeg of laat loop je toch tegen de lamp. En mensen hebben een bloedhekel eraan om steeds over hun schouder te kijken of ze niet gesnapt worden….praktijk! Maak jij je maar druk om andere zaken en laat de beoordeling van uitkeringen en fraude over aan de specialisten die er verstand van hebben. Oja…hier in Nederland ben je pas schuldig als dat bewezen is Mark doormiddel van ver gaande onderzoeken, observatie’s e.d. En niet door een Mark die maar wat schreeuwt.

    Reactie door MAD — maandag 20 september 2004 @ 8.28 uur

  61. Mark,

    Die linksen denken als volgt: ben je het niet met ons eens, dan ben je een Hitler, Mussolini etc, etc. Vervolgens zeggen ze: je bent de weg kwijt, een machteloos argument. In #58 heb je helemaal gelijk. Het moet eens afgelopen zijn. Ken een voorbeeld van een “WAO-er” die buiten de WAO uitkering gewoon 60 uur per week bijklust à € 25,– zwart per uur. Is enkele jaren geleden gesnapt. Kreeg een boete van € 1.500,–. Had hij dus in een weekje terugverdiend en het ging gewoon door. Hij lachte zich kapot. Dit is te danken aan die linksen die denken op te komen voor de “zwakkeren”, maar ondertussen kei- en keihard uitgelachten worden.

    Reactie door Carel de Win — maandag 20 september 2004 @ 9.03 uur

  62. En Opa Buiswater #62 staat helemaal buiten de werkelijkheid. Die weet helemaal niet wat er speelt.

    Reactie door Carel de Win — maandag 20 september 2004 @ 9.04 uur

  63. 64

    Jouw plicht om aangifte te doen, inplaats van te kankeren. Maar gezien jouw haat tegen mensen met een uitkering zal je dat al gedaan hebben…en zo niet…dan mmm heb je echt alleen een grote klep.

    Reactie door MAD — maandag 20 september 2004 @ 9.27 uur

  64. MADJE, jij zou niet meer reageren. Wees toch eens een vent en wees niet zo’n draaikont. Aangifte heeft in dit land geen zin, er word enkel en alleen gelachen. De ruk naar rechts komt nog wel. Kwestie van tijd.

    Reactie door Carel de Win — maandag 20 september 2004 @ 10.49 uur

  65. @Carel de Win, wat jij in 64 beweert, dat zuig je gewoon uit je duim, geen klusser die 25 euro vraagt en krijgt. Ik geloof niks van je zwartwerkverhaaltje, je doet net of het massaal gebeurt,
    kom nou zeg! En als het al een uitzonderingsgeval betreft, dan stelt dat niks voor bij de bedragen die op grote schaal verdonkeremaand werden in de bouwfraude!

    Trouwens dat minne verhaal over zwartwerken van jou, daar geven veel werkgevers in bouw en kleinmetaal zelf gelegenheid toe: `Jongens `t is druk! Wie wil overwerken na vijven, en op zaterdag en tweede kerstdag? Voor 10 euro per uur kontant schoon in je klauw! En chinees vreten toe met schaft op kosten van de baas!’
    Nou ik heb meegemaakt als uitzendkracht dat daar weinig animo voor was bij het vaste personeel, en dan zat zo’n akelig baasje maar te mopperen dat de arbeiders tegenwoordig te lui zijn om te werken.
    Daoogh,Carel, rotzooi maar lekker verder met je klepzeikerspraat,
    je staat er hiér in elk geval volkomen voor joker mee!

    Reactie door C.Tilyx — maandag 20 september 2004 @ 11.17 uur

  66. C. Tylicx, je kletst maar wat in de rondte. Probeer eens wat wereldwijs te worden. Vaklui vragen € 25,– per uur zwart in de bouw. Dit is nog altijd stukken minder dan de € 42,– inclusief BTW die wit betaald moet worden.

    Je probeert het in je kletsverhaaltje nog goed te praten ook. Ga staken, sluit je aan bij de niet willenden. Stop eens met dat eeuwig geziek. Ventjes zoals jou stimuleren mij in de strijd om tegen de linkse extremisten aan te schoppen, een stijd die op den duur gewonnen gaat worden.

    Reactie door Carel de Win — maandag 20 september 2004 @ 12.46 uur

  67. Oh ja Tylicx, en voor lul dat sta jij.

    Reactie door Carel de Win — maandag 20 september 2004 @ 12.46 uur

  68. Je moet je niet zo druk maken Careltje,:)

    Reactie door C.Tilyx — maandag 20 september 2004 @ 12.54 uur

  69. Dacht ik juist over jou, Tylicxje

    Reactie door Carel de Win — maandag 20 september 2004 @ 13.37 uur

  70. @ Carel de Win (19):
    He, je zou toch wegblijven? Er is dus niemand zo onbetrouwbaar als jij!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 20 september 2004 @ 16.23 uur

  71. Tjonge, tjonge, Careltje wat ben ik onder de indruk. Wel 8000 kaartjes.

    Als we 10.000.000 mensen hebben die de moeite nemen om te gaan stemmen, blijven er nog 9.992.000 over die misschien Balkje niet leuk vinden.

    Maar het grote nieuws is, Careltje, dat zo een 70 % van de bevolking het beleid van Balk-en-brei afwijst. (Het is brij, maar ik zie hem nu eenmaal liever breien in plaats van prutsen).

    Jammer he, Careltje.

    Reactie door Drob — maandag 20 september 2004 @ 16.32 uur

  72. O(laf)je, het blijkt nodig te zijn om dom volk duidelijk te maken hoe de wereld in elkaar steekt.

    Drobje, weet je zelf wel hoe klein de aanhang van dat mini partijtje SP is. Je zet jezelf dus voor aap.

    Reactie door Carel de Win — maandag 20 september 2004 @ 16.44 uur

  73. Kereltje Careltje,

    Als iedereen die hier schrijft aanhanger van de SP is, dan hang jij die partij dus ook aan.

    Maar gelukkig heeft de SP meer aanhang dan jouw voorkeurspartijtjes als het LPF of uit het conservatieve verleden de Centrum Partij, Binding Rechts of de Boerenpartij.

    Ik sta graag voor (een) aap, het doet me altijd een groot genoegen om te aanschouwen hoe die zich gedraagt.

    Kalmeer nu maar, en steek een lekkere sigaar op en nip maar wat van je cognacje.

    Reactie door Drob — maandag 20 september 2004 @ 16.57 uur

  74. @ Carel deWin (73):

    60.000 Strjdbare mensen op de Coolsingel in Rotterdam vandaag mogen Balkenende c.s. in elk geval niet. En dit is nog maar het BEGIN. JAMMER HE?

    Reactie door Olav Meijer — maandag 20 september 2004 @ 17.03 uur

  75. Carel de Win, wat jij in 64 beweert is een broodje aap verhaal en wat je in 69 zegt slaat absoluut nergens op. Vaklui die 25 euro zwart per uur vangen? Ha, ha! Ik heb in de carosseriebouw gewerkt met doorgewinterde vaklui: automonteurs, lassers en electriciens, die kregen allemaal, en nu nog, 10 Euro per uur zwart, schoon, uit de pot van de Baas als ze overwerkten na vijven tot (12 soms) en de baas smeekte om alsjeblieft ook op te
    komen draven op zon en feestdagen, wat niemand durfde weigeren…
    Maar ik snap jou wel, jij bent ook zo één die het prima vindt als personeel zwart voor de baas werkt, (o wat zijn we een gezellige familie, en met schaft patat met chinees toe en op zondag zelfs bier) maar die over anderszins bijbeunen moord en brand schreeuwt. Dat heet dubbele moraal Carel, daar kun je wat aan laten doen tegenwoordig!

    Reactie door C.Tilyx — maandag 20 september 2004 @ 18.37 uur

  76. Ik ben bezig juridisch uit te zoeken of het mogelijk is een collectieve aanklacht tegen de staat te beginnen. Dit in verband met de verregaande onredelijke veranderingen in het sociale stelsel. Met name komt deze vraag bij mij terecht van veel wao’res! Stuur uw bevindingen aan mij op gaarne!

    Vriendelijke groet Lynn

    Reactie door Lynn — maandag 20 september 2004 @ 20.58 uur

  77. Het nut van een alternatieve begroting is, dat je aangeeft dat met hetzelfde geld en binnen dezelfde randvoorwaarden als het kabinet toch echt socialer kan. En dat de lasten eerlijker verdeeld kunnen worden.

    @Kevin. De Pvda heeft gekozen voor veel lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Onze prioriteit ligt meer bij de koopkracht van de lagere inkomens en uitkeringen tot en met de middeninkomens. Dat is vooral ook een lastenverschuiving.
    Ook een deel van hun extra uitgaven aan onderwijs van de PvdA, zijn fiscale maatregelen richting bedrijfsleven.
    Verder zijn de cijfers niet allemaal vergelijkbaar omdat het anders gepresenteerd wordt, bij extra investeringen tellen ze bijvoorbeeld ook lastenverlichting op.

    @ Niels. Stomweg de PC-prive afschaffen gaat ons te ver. Mogelijk kan de regeling best aangepast worden. Maar dan wel voorafgegaan door een analyse van het nut, de effecten, en inzicht in wie er gebruik van maakt.

    Reactie door Agnes Kant — maandag 20 september 2004 @ 23.29 uur

  78. 79

    Klopt, is niet alleen in het vakgebied wat jij zegt. Is op mijn werk ook. Als je 13 uurs diensten draait of een maandje nachtdiensten draait valt er veel onder de tafel door te regelen. Groot aantal van me collega’s staat ook stijf van de coke om de nachtdiensten te trekken of ze gebruiken andere zooi. Weet van 2 werkgevers dat ze dat wel okay vonden, als die nachtdiensten maar gedraait werden met zo min mogelijk personeel. En je hebt altijd van die randdebielen die dat doen.

    Reactie door MAD — dinsdag 21 september 2004 @ 8.20 uur

  79. Agnes, dank je voor de toelichting.

    Reactie door Kevin — dinsdag 21 september 2004 @ 21.19 uur

  80. @82
    Ja zeker randdebielen! Een grammetje coke verdien je echt niet terug in zo’n nachtje (als je de gezondheidseffecten nog effe buiten beschouwing laat…)

    Reactie door rik — dinsdag 21 september 2004 @ 22.04 uur

  81. rik

    Met dat werk verdien je veel, maar nooit genoeg natuurlijk. Maar inderdaad je lichaam gaat er helemaal aan kapot. Maar die gasten draaien dan ook het klokkie rond ofzo. Ja ik doe het niet…wil nog langer leven…

    Reactie door MAD — woensdag 22 september 2004 @ 22.33 uur

  82. Geachte Jan en Agnes,

    Veel mensen met het minimum en daar ga ik weer met name wao’rs die te pas en te onpas maar goedgekeurd worden, vragen zich af, waarom de media maar niet een gesprek met ons wil aangaan? En niet eens de moeite neemt te reageren op emails. Om tot een discussie te komen, ze voelen zich in de steek gelaten, op alle fronten, hebben nog weinig vertrouwen in de politiek maar al helemaal niet in de vakbonden. Zijn die mensen allemaal ineens ondergesneeuwd? Derhalve mijn vraag waarom praat de media niet met ons? Zie http://www.waoplein.nl
    Wellicht wil u mij hierover informeren!

    Reactie door Marylinn — donderdag 7 oktober 2004 @ 21.54 uur

  83. GEEN BEZUINIGINGEN OP DEFENSIE!

    “Hij die zijn verdediging verwaarloosd, zet zijn vrijheid op het spel”

    Reactie door Erik — donderdag 4 november 2004 @ 15.44 uur