De hoop stond buiten!

Om 13.00 uur trokken we met de fractie en alle medewerkers (tegen de stoet van oranjeklanten in) niet naar de Ridderzaal, maar naar het Spui waar zich duizenden mensen hadden verzameld om te demonstreren tegen het kabinetsbeleid.

Nu zag ik wat mensen thuis zien: hoeden, hoeden, kakkers, nog meer mensen die zich verheven boven het volk lijken te voelen, en een koningin die een oude krant moet voorlezen.

Was ik even blij dat ik insparatie kon opdoen bij de mensen die de hoop én de toekomst van dit land symboliseren?
Het wordt een hete herfst. We zijn goed op weg.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 21 september 2004 :: 16.11 uur

48 Comments

48 reacties

  1. Lekker gechatterd?

    Reactie door Kevin — dinsdag 21 september 2004 @ 16.14 uur

  2. Normaal gesproken niets tegen dergelijke tradities, maar toen de heren Verhagen en vriend Jozias even uit kwamen leggen dat de “gewone”man er niets van begrijpt en dat het allemaal nog een keertje uitgelegd moet worden, toen stond bij mij het schuim voor de ogen. De arrogantie, die geweldige ego’s, die uitstraling van “wij weten het beter”. Walgelijk en het geheel had wat weg van de vooravond van de franse revolutie waar Marie Antoinette voorsteld om het volk cake te eten te geven! Ik begrijp best dat deze mannen het pluche niet gauw opgeven: als dit kabinet gaat vallen zullen er immers veel gezichten uit de vaderlandse politiek verdwijnen: Balkenende, Verhagen, de Geus, van Aartzen, Zalm! Aan ons de taak om te zorgen dat deze boys nooit, maar dan ook nooit meer in een openbare functie terecht kunnen komen! Geen burgemeesters of commissarissen van de koningin, geen voorzitters van commissies; helemaal niks meer! En nu op naar 2 oktober…………..

    Reactie door Opa-Buiswater — dinsdag 21 september 2004 @ 16.26 uur

  3. ‘De koningin gaat er zelf ook een paar duizend euro op achteruit’ hoorde ik vandaag langs komen. Alsof zij er wat van merkt!

    Wat ook nog even wed genoemd voor het gepeupel vertrok van Noordeinde is dat de KMK wegbezuinigd word! Hoe kun je dat nu doen? Hoe haal je het in je botte kop? Cultuur kan blijkbaar niet meer. Eerst moet het RSO weg en nu deze goede Kapel ook nog. Dat in 175 jaar een klank heeft gecreeerd in het orkest waar men wereldwijd over spreekt! Dat elke maand de volksliederen bij Noordeinde speelt van de ambassadeurs die daar op bezoek komen. Dat altijd met plechtigheden zoals Prinsjesdag, Koninginnedag de boel muzikaal opluistert etc. Nou kunnen ze daar ook wel het eerste het beste dweilorkest neerzetten, maar volgens mij moet je dat niet willen…

    Waar gaat dit heen met dit zooitje aan de macht… :?

    Reactie door Mirella — dinsdag 21 september 2004 @ 17.10 uur

  4. Ze mogen van mij die hele prinsjesdagonzin afschaffen.. het koningshuis mag blijven, maar zonder macht of inspraak. Of nou Marijnissen of Janmaat de boel had geschreven, het is toch nooit goed.. *Nog steeds op zoek naar een goede middenweg..*

    Reactie door Soca — dinsdag 21 september 2004 @ 17.11 uur

  5. Als die hete herfst maar heter wordt dan vorig jaar, want die viel mij bar tegen!

    Reactie door Jan Breur — dinsdag 21 september 2004 @ 17.32 uur

  6. En weer ziet zalm niks…..

    Vice-premier Zalm ziet niets in de tegenbegrotingen die door de drie linkse oppositiepartijen zijn ingediend.

    Zalm zei dat vandaag in een toelichting op de troonrede. Zalm laakte vooral de lastenverzwaringen voor de midden- en hogere inkomens in de oppositieplannen.PvdA, SP en GroenLinks kwamen afgelopen dagen elk met een alternatieve begroting. Ze willen de hogere inkomens extra belasten, onder meer door het mes te zetten in de hypotheekrente-aftrek en door de pensioenopbouw voor deze groepen te beperken. Het geld dat hiermee vrijkomt gebruiken ze om de economie aan te jagen.Volgens Zalm betekenen de oppsoitieplannen dat ,,carrièremaken zwaar wordt afgestraft”, omdat mensen fors meer belasting gaan betalen als ze meer verdienen. ,,Of dat goed is voor de Nederlandse economie waag ik te betwijfelen.” Zalm stelde verder vast dat de tegenbegrotingen geen alternatief bevatten voor de kabinetsplannen met VUT en prepensioen.
    ,,Daar zijn ze het blijkbaar mee eens.” Zalm constateerde in zijn toelichting op de kabinetsplannen dat het ,,met het draagvlak en de beeldvorming nog niet geweldig gaat”. Het kabinet gaat beter zijn best doen om zijn voorstellen uit te leggen. Maar het beseft dat ook in het verleden ,,tegen iedere wijziging in de sociale zekerheid te hoop werd gelopen”.

    Reactie door Lambert — dinsdag 21 september 2004 @ 17.40 uur

  7. Verhagen wil wel een jaartje toegeven ipv 57 naar 56 jaar voor 2006 om van oude belasting regeling gebruik te maken, tjonge tjonge tjonge tranen schiet mij in de ogen van zoveel goedheid.
    Hij denkt zeker dat het volk gek is, nu die zullen hier hard om lachen.

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 21 september 2004 @ 17.46 uur

  8. Wat er niet is, is er niet. Ik begrijp wel dat het prettig is om met de SP-stroom mee te deinen en lekker te zeiken op onze regering, maar de claim op de waarheid die sommige lieden hier doen, is wel heel ongepast. Evenals de opmerking van Marijnissen m.b.t. kakkers, hoeden en koningin.

    M.i. hebben mensen die niet in staat zijn om twee zinnen zonder d/t-fouten te schrijven, weinig reden om de politiek van dit kabinet te bekritiseren. Het is namelijk nogal een opgave, om vele jaren van in de hemel groeiende bomen te compenseren.

    Bezuinigingen zijn niet leuk. Maar voor 2005 is de teruggang in koopkracht duidelijk in beeld: 0,5% voor de minima, tegen 1,75% voor de dubbele inkomens. Niet prettig, wel noodzakelijk.

    Steun deze regering, opdat u en uw kinderen over jaren nog van een onbezorgde oude dag kunnen genieten.

    Groetjes,

    Reactie door Enrico — dinsdag 21 september 2004 @ 17.47 uur

  9. @ Enrico:

    http://frontpage.fok.nl/nieuws/46432

    Opdat u en uw kinderen over jaren nog van een onbezorgde oude dag kunnen genieten…….

    Reactie door Anton Schuurmans — dinsdag 21 september 2004 @ 17.52 uur

  10. Volgens sommigen zit het CPB in het linkse complot ;)

    Reactie door Cas — dinsdag 21 september 2004 @ 17.57 uur

  11. Dit leest goed en geeft de burger moed!!

    Reactie door Sis — dinsdag 21 september 2004 @ 18.21 uur

  12. @12 Lambert, zalm ziet ooit amper iets…

    Reactie door Bo Tor — dinsdag 21 september 2004 @ 18.33 uur

  13. Wat is er mis met kakkers?

    Reactie door BJ — dinsdag 21 september 2004 @ 18.34 uur

  14. Kostenplaatje

    Als we dan toch zuinig aan moeten doen, kunnen we dan niet beginnen met die paarden op stal te laten staan en de koets om te smelten? Al die onnodige poespas met prinsjesdag kost toch ook klauwen vol geld?! Laten we daar eens op bezuinigen! Laat Balk…

    Trackback door ZeurBlog — dinsdag 21 september 2004 @ 19.08 uur

  15. He verdorie, waar heb ik nou toch mijn Che Chevarra posters 30
    jaar geleden opgeborgen.

    Reactie door Joke Faas — dinsdag 21 september 2004 @ 19.14 uur

  16. ZeurBlog,
    tradities mogen geld kosten mensen niet.

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 21 september 2004 @ 19.21 uur

  17. @ Marco

    Waar haal je het geld vandaan om iedereen van alles toe te stoppen? Ik vind het prima, hoor. Maar geef even aan waar je nog meer geld vandaan wilt halen. Van die paar miljonairs? Bedrijven nog meer belasting laten betalen, zodat we hier over een paar jaar weer met ruilhandel verder kunnen? Moet ik nog meer dan 450 euro per maand ziektekostenpremie betalen?

    Ik betoog dat het tijd is om de broekriem aan te halen. Ik zie mensen om mij heen die het inderdaad niet makkelijk hebben. Maar ook in die groep hoor ik mensen zeggen dat armoede en “nauwelijks kunnen rondkomen” vaak ook een kwestie is van wat je gewend bent.

    Armoede bestaat nu eenmaal en in tijden van crisis komt die armoede sneller aan de oppervlakte. Daarmee keur ik armoede niet goed en wil ik graag voor iedereen een goed bestaan. Maar wel op een verantwoorde manier. Dus niet: nu goed voor mezelf zorgen en over dertig jaar, mwoah, wie dan leeft, dan zorgt. Dat laatste is eerlijk gezegd wel een beetje wat ik hier bij de SP proef. (En wellicht nog meer bij FNV c.s.)

    Groetjes,

    Reactie door Enrico — dinsdag 21 september 2004 @ 19.29 uur

  18. Dat de koningin – die mij een behoorlijk intelligente vrouw lijkt – elk jaar die praat van een kabinet wil voorlezen, begrijp ik niet. Zeker dit jaar niet. Zij lijkt mij een sociale vrouw, dan moet het haar toch pijn doen deze onfatsoenlijke inhumane bagger voor te lezen.

    Reactie door Lucy — dinsdag 21 september 2004 @ 19.31 uur

  19. Enrico, tot mijn walging constateer ik dat ook jij tot het slag behoort dat denkt dat je respect moet hebben voor mensen met geld, en dan geeft het niet of ze dom zijn of onsympathiek, of
    zelfs bruin.
    Respect voor makkelijke graaiers en leeghoofdig uitschot met geld onder de kont maakt je goedkoper voor een ander. Wat een domme gedachte, steeds meer Nederlanders trapper er in.
    Ik moet sowieso kotsen van het idee dat iemand die bulkt van de poen extravagant wordt gevonden als hij zich apart gedraagt en iemand die niks te makken heeft dat niet mag zijn omdat anders de politie op hem af wordt gestuurd.
    Die Van Aartsen, wat is dat trouwens een misselijke arrogant stuk vreten, als hij voor mijn trekker liep…
    dan keerde ik vol gas om, om de pijp van de giertank op hem te openen.

    Reactie door Harke Boer — dinsdag 21 september 2004 @ 19.55 uur

  20. Tja…..

    AMSTERDAM – Van alle ministers in zijn kabinet krijgt premier Balkenende de slechtste beoordeling voor leiderschapskwaliteit. Een representatieve steekproef onder vijfhonderd ondervraagden levert hem een rapportcijfer op van 5,3.

    Gek he?

    Reactie door Lambert — dinsdag 21 september 2004 @ 20.14 uur

  21. Nounou, hebben we nu alle beledigingen gehad en kunnen we gewoon aan het werk om op goede gronden alle idiote maatregelen onderuit te halen?

    En laten we niet vergeten waar we ook mee bezig waren.
    Het weghalen van psychisch zieke jongeren uit gevangenissen bijvoorbeeld.

    Het lijkt er, zoals iemand hierboven suggereert, inderdaad op dat onze generatie (ben 47) de verloren generatie is.
    Maar als we niet uitkijken worden de mogelijkheden van de volgende generatie ook drastisch ingeperkt.

    Minder geld voor kinderen met taalachterstand en gedragsproblemen (en dat zijn echt niet aleen allochtone kinderen) betekent op den duur een zwaardere belasting voor de maatschappij (kriminaliteit, toegenomene gedragsproblemen dus druk op psychiatrie en justitie) dan die kinderen nu goed diagnosticeren, behandelen en aangepast onderwijs aanbieden.
    Wil je dat als regering niet doen, dan zul je ouders die hun verantwoordelijkheid willen nemen ook de gelegenheid moeten bieden door thuisonderwijs mogelijk te maken. Het is een prima en relatief goedkoop alternatief, waar de minister van onderwijs ronduit weigert naar te kijken.

    Daarnaast wil men nog meer bezuinigen op onderwijs. Tja, dan zullen andere landen ons land nog meer terzijde laten liggen als het aankomt op ontwikkeling van wetenschap en bedrijfsleven, want een goede gespreks- en onderhandelingspartner zullen we dan niet meer zijn.
    Wordt dan ook weer extra duur, want dan moet de kennis uit het buitenland komen.

    Hetzelfde korte termijndenken treffen we aan in de gezondheidszorg. Het is bekend dat uitstelgedrag van patienten leidt to ernstigere ziekten en ook tot hogere kosten.
    Tenzij mensen het zo lang volhouden tot ze er dood bij neervallen…dan neemt de vergrijwing weer af en wat er overblijft is tot aan de ziekte weer gezond.

    Reactie door Molly — dinsdag 21 september 2004 @ 20.48 uur

  22. @ Marco:

    De WAO wordt afgeschaft… jij hebt er in ieder geval kijk op!

    Leuk om te zien trouwens dat jullie in het algemeen redelijk snel conclusies formuleren. Tien gulden zakgeld en ik heb een rijke paps en mams. Of ik ben een ondernemer, omdat ik veel ziektekostenpremie betaal. Of ik ben ‘zo’n rijke VVD-er, CDA-er of D66-er’.

    De grootste anti-kapitalisten malen doorgaans maar om één ding: geld.

    Groetjes,

    Reactie door Enrico — dinsdag 21 september 2004 @ 22.03 uur

  23. Enrico zegt:`Ik mag helaas niet stemmen i.v.m. buitenlandse nationaliteit.’ Gelukkig maar, in dit land hebben we geen behoefte aan aanmatigende wijspraters als jij, ga in je eigen land alsjeblieft de schoolmeester spelen om mensen de les te lezen die het met de regering niet eens zijn, arrogante bal gehakt!!
    Helaas zetten `bewindslieden’ als Verdonk altijd dié mensen over de grens die juist een waardevolle bijdrage aan een sociaal Nederland leveren. Types als jij kunnen we hier node missen!

    Reactie door Harke Boer — dinsdag 21 september 2004 @ 22.12 uur

  24. Weblog Jan Marijnissen 23-08-2004 (27)
    uitreksel

    Balkenden regeert hier ook niet zelf. Hier in ons land schijnen dat zo’n 50 grootindustriëlen te zijn die hem “wijzen” wat hij moet doen en vooral wat hij moet laten. Eng he?

    Comment door Lydia — 24 augustus 2004 @ 11.00

    Reactie door folkert de lepper — dinsdag 21 september 2004 @ 22.51 uur

  25. @32 Enrico

    Heel veel sterkte!

    Reactie door Molly — woensdag 22 september 2004 @ 8.16 uur

  26. Enrico oreert in 14: `Maar de claim op de waarheid die sommige lieden hier doen, is wel heel ongepast. Evenals de opmerking van Marijnissen m.b.t. kakkers, hoeden en koningin.’

    Als je je daaraan stoort, en dat geldt ook voor andere reactionaire spreekbuizen, waarom ga je dan jezelf zitten ergeren
    door hier op dit log te verschijnen? Er valt ergens anders makkelijker bijval te krijgen.

    En leg eens uit Enrico, wat is er mis met wat er wordt gezegd over:`Kakkers, hoeden en koningin?’
    Heel wat diplomatieker geformuleerd dan het weerzinwekkende gestigmatiseer van minderheden waar jouw vriend van Aartsen het alleenrecht op meent te hebben.

    Reactie door Harke Boer — woensdag 22 september 2004 @ 8.53 uur

  27. @ Enrico (24):

    Citaat: “Maar geef even aan waar je nog meer geld vandaan wilt halen. Van die paar miljonairs? Bedrijven nog meer belasting laten betalen, zodat we hier over een paar jaar weer met ruilhandel verder kunnen?”
    O ja, weet je dan niet dat een aantal jaren geleden de vennootschapsbelasting is verlaagd, zodat de winsten weer flink konden stijgen? En dat die volgens plan nu weer verlaagd gaat worden? Daarmee gaan miljarden voor de staatskas verloren!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 22 september 2004 @ 10.42 uur

  28. @ Enrico (44):
    Dat is de officiële redenering, ja, maar een drogredenering. Bij het komen c.q. weggaan van bedrijven spelen veel andere factoren een grotere rol, zoals het sociale klimaat en de werkgeverslasten. Het niveau van de vennootschapsbelasting is hierin geenszins beslissend. Intussen is de verlaging wel een cadeau aan de ondernemers, zodat elders weer bezuinigd wordt ten koste van de gewone mensen.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 22 september 2004 @ 12.00 uur

  29. En Enrico, wat het grijze kenteken betreft: volgens mij gaat dat m.n. ten koste van het midden- en kleinbedrijf, terwijl de grote ondernemingen enorm profiteren van elk procentje verlaging van de vennootschapsbelasting.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 22 september 2004 @ 12.03 uur

  30. Enrico verwijt socialisten te snelle conclusies te trekken en dat zij de nuance missen.
    Laten wij eens een paar reactie’s van hem eens bekijken en controleren op zijn nuance stokpaardje:

    Reactie 14 15 september: “Lekker schijnheilig! Altijd op hun achterste poten als een asielzoeker wordt geweigerd, maar als iemand geld heeft is het een ongewenst persoon.
    En dan verdomme nog actie voeren ook! Om iemand NIET in Nederland te krijgen. Het is wel origineel, dat moet ik jullie nageven.”

    Reactie99 4 september: “Zelfs als reactie op dit vreselijke drama zijn er mensen (?) die de schuld bij Israel en de VS willen leggen.
    Omdat het vandaag de dag kennelijk toch niet meer uitmaakt: wat een ongelooflijk, min KUTVOLK is dat!!!
    Zo’n doorgewinterde linkse rat die over de rug van honderden vermoorde kinderen premier Balkenende denkt te mogen aanpakken: dit soort laag-bij-de-gronds crapuul is tot eenzelfde soort eenzijdig ondenken in staat als die Tsjetseense terroristen.

    Ik ga even kotsen!

    Enrico”

    Reactie door Hendrik — woensdag 22 september 2004 @ 12.59 uur

  31. Het is goed dat het gedachtengoed van deze Enrico door Hendrik nog even tegen het licht wordt gehouden in 48:
    Het moet niet gekker worden dat wij op Marijnissens log van hèm geen `grote bek’ mogen hebben, wat hij schrijft is allerminst van het gelikte `volwassen’ niveau dat hij in zijn meest recente inzendingen graag pretendeert uit te dragen.

    Reactie door Harke Boer — woensdag 22 september 2004 @ 14.10 uur

  32. @ Enrico (50):
    Waar slaat dat nou op, Enrico, “suggestieve gedachten”? Ik heb zakelijke argumenten aangevoerd. Nou ja…..

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 22 september 2004 @ 18.07 uur

  33. Enrico,

    Het is namelijk zo: Ik denk dat jouw belang niet strookt met het onze. Waar je overduidelijk de belangen van het grootkapitaal verdedigt, verdedigen wij het belang van de werknemers en mensen die niet aan het arbeidsproces deel kunnen nemen. Om deze reden kunnen we gewoon niet tot elkaar komen wat betreft deze onderwerpen.
    Je vraagt mij op welke grond je de teksten hebt geciteerd. Het ging over James Hardie, die producent is van asbest in Australië en verantwoordelijk is voor de helft van alle asbestslachtoffers in dat land. Doordat dit bedrijf zich in Nederland wil vestigen, ontloopt het de schadeclaims van de asbestslachtoffers in eigen land.
    Onder andere de SP heeft hier tegen geprotesteert om zich om deze reden in Nederland te vestigen. Vervolgens heb je je heel kwaad gemaakt om deze actie.
    Vervolgens heeft ene Joop onder andere aan jouw gevraagd of mensen, die voor de vestiging van deze crimineel in Nederland bereid zijn voor hem te werken op de plek waar asbest wordt verwerkt. Of zijn de voorstanders alleen voor de vestiging van deze crimineel als anderen het risico moeten lopen op kanker. Deze vraag heb je totaal genegeerd.
    De reactie van jouw op de gijzeling is ook vreemd, omdat daar niemand die gijzeling heeft gesteund en iederen daarop tegen was. Wel werd oorzaak en gevolg tegen het licht gehouden, want ik kan mij niet herinneren dat het een condoleanceregister om de betrokkenen sterkte te wensen.
    Vervolgens word je boos omdat er ook kritiek op de VS was en haar vermoedelijke rol bij de steun van deze “rebellen” en vele conflicten elders in de wereld.
    Kennelijk is de VS een onschuldigen staat, die zich alleen maar bemoeit op haar eigen grondgebied. Dat dit land bloed aan haar handen heeft is volgens jouw ook een leugen zeker? En daarna durf jij te beweren dat iedereen, die een beetje kritisch denkt over de VS en Israël wel een “linkse rat” moet zijn. Over de kritische reactie 100 van een CDA-er onder jouw reactie (column barbarij) spreek je liever niet over. Of denk je dat het CDA wordt bevolkt door linkse ratten?

    Reactie door Hendrik — woensdag 22 september 2004 @ 18.15 uur

  34. @Enrico: zoals Hendrik al aangeeft in 52: `Vervolgens heeft ene Joop onder andere aan jouw gevraagd of mensen, die voor de vestiging van deze crimineel in Nederland bereid zijn voor hem te werken op de plek waar asbest wordt verwerkt. Of zijn de voorstanders alleen voor de vestiging van deze crimineel als anderen het risico moeten lopen op kanker. Deze vraag heb je totaal genegeerd.’

    In je betoog fulmineer je op mensen die niet bereid zijn de broekriem aan te halen omdat het economisch minder zou gaan.

    Het is onsmakelijk en stuitend hoe je na je egoïstische pleidooi voor begrip voor de belangen van kankerverspreidende industriëlen durft te mekkeren in 32: `Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik een vrij ernstige, chronische ziekte heb. Geen idee hoe het straks gaat lopen als het eventueel op een WAO uitdraait. Maar ik probeer toch wel wat verder te kijken.’

    Ik trap niet in deze geforceerde manier van medelijden oproepen.
    Ik heb meer te doen met gehandicapten die straks hun electrische karretje in moeten leveren omdat het kabinet vindt dat dat luxe is zolang men nog een paar gezonde jatten aan het lijf heeft.

    Reactie door Harke Boer — woensdag 22 september 2004 @ 18.57 uur

  35. @ Harke Boer:

    Ik ben er nu zeker van dat jij niet kunt lezen. Doet er verder niet toe, maar je bent niet capabel tot enig normale interpretatie van wat ik zeg.

    Ik ben geen voorstander van de vestiging van deze asbest-crimineel, zoals jullie ‘m noemen. Ik walg alleen van die eeuwige selectieve verontwaardiging. Was hij zwart, islamitisch, Nigeriaans (en had hij meegewerkt aan een gewapende bankoverval, maar ja, moeilijke jeugd), dan was jullie verontwaardiging zeer zeker heel anders geweest. Terwijl wat mij betreft geen van beiden het land inkomt.

    Je dacht toch niet serieus dat ik jouw medelijden wil? Ga fietsen, man. Ik heb het e.e.a. alleen maar genoemd om er zeker van te zijn dat jij en de jouwen zouden snappen dat niet iedereen met problemen een tomaat in de lucht hoeft te houden. Als er godverdomd iemand op deze site zichzelf niet in de slachtofferrol drukt, dan ondergetekende. Want wat schiet ik daarmee op? Helemaal niks. Egoistisch betoog; nee hoor, vergeet het maar. Ik hoef van niemand wat te hebben: geld nog medelijden. Iemand die meer verdient: het zij hem gegund. Iemand die minder verdient: dat-ie z’n best doet om meer te verdienen als dat z’n ambitie is.

    Zet die rooie bril eens af, man. Lees op z’n minst goed wat er wordt geschreven.

    @ Olav Meijer:

    Zakelijke argumenten heb ik niet gezien. Want nogmaals: ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar het blijft koffiedik kijken. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat jouw visie zo zal uitpakken. En natuurlijk is de vennootschapsbelasting geen exclusieve argumentatie om je ergens NIET danwel WEL te vestigen. Maar 3-5% meer/minder belasting kan aan het eind van de rit wel een bedrijf over het kritieke punt heen trekken. Bovendien: zeer veel grote bedrijven beschikken over zeer wel bedrijfswagens en niet zelden vormen de bedrijfsauto’s 10-15% van de totale kosten. Daar wegen enkele percentjes VB niet tegenop.

    @ Hendrik:

    Okay, goed punt. Ik heb die reacties naar mijn beste eer en geweten niet meer gelezen. (Moet me volledig op deze concentreren, want ZOVEEL vrije tijd heb ik nu ook weer niet, ondanks mijn vakantie… ;-)

    Maar toch ben ik het met je eerste punt niet eens. Ik verdedig noch het grootkapitaal, noch de VS. Wat mij tegen de borst stuit is de linkse vanzelfsprekendheid dat aandeelhouders tuig zijn en dat de VS overal complotten beheren. Veel aandeelhouders zijn inderdaad tuig van de richel, net als veel fabrieksarbeiders. De VS laten mij verder redelijk koud, maar ondanks dat men hier en daar wel enigszins opportunistisch tegen de grens van het toelaatbare zit, biedt men ons ook veel. De rode waas die velen voor ogen hebben verhult dat kennelijk. En m.b.t. Beslan ging het me met name om de reactie van Greasle, die o.a. beweerde: “Een hond vals maken is een koud kunstje. Ik vind dat je dan het baasje moet straffen i.p.v het hondje.” Waarmee ik vond dat ze begrip kon opbrengen voor de gijzeling. En dat vond ik dermate walgelijk dat ik me heb laten verleiden tot wat hardere taal.

    M.b.t. het asbest-verhaal: zie mijn tekst aan Harke Boer. Ik heb Joop’s vraag overigens niet bewust genegeerd. Maar ik wil hem alsnog wel beantwoorden: nee, ik zou niet voor dat bedrijf willen werken. En sterker nog: als het klopt wat jullie van dat bedrijf beweren, dan ben ik er voor om het bedrijf niet toe te staan zich hier te vestigen. Maar nogmaals: ik vind het uit de mond van de SP al snel op selectieve verontwaardiging lijken.

    Groetjes,

    Reactie door Enrico — woensdag 22 september 2004 @ 20.52 uur

  36. @Enrico,

    Waar heb ik het over aandeelhouders die tuig zijn en dat de VS overal complotten beheert gehad? In welk opzicht en waar maken fabrieksarbeiders zich schuldig aan misdadig gedrag, door ze als tuig te bestempelen?
    Als de VS je koud laat , laat die mij niet koud, omdat deze zijn neo-liberale uitbuitingssysteem op de wereld los laat. Dit beleid benadeelt de derde wereld landen het meest, waar door zij onnodig moeten honger lijden. En zelfs in de VS kan een groot deel van de bevolking niet in de basisbehoeften voorzien, doordat een kleine elite alles naar zich toe zuigt en de kritische media worden niet toegelaten in het publieke domein om deze wandaden aan het licht te brengen.
    Op onderstaande website vind je de bemoeienis van de VS met de wereld. En dit is geen complottheorie, want deze zijn niet te verifiëren, terwijl gegevens op deze weblog verifieerbaar zijn.
    Verder begrijp ik dat je ongeacht wat de achtergrond is voor de gijzeling in Beslan, deze afkeurenswaardig is. Ben je dan ook van mening dat de interventie’s en bemoeienissen van de VS die aan miljoenen mensen het leven hebben gekost ook afkeurenswaardig zijn?

    Reactie door Hendrik — donderdag 23 september 2004 @ 0.24 uur

  37. @Harke Boer,

    Ik wens jou en je direkte omgeving heel veel sterkte met dit droevige nieuws.

    Reactie door Hendrik — donderdag 23 september 2004 @ 10.23 uur

  38. @Hendrik. Welk?

    Reactie door Harke Boer — donderdag 23 september 2004 @ 11.00 uur

  39. @ Hendrik:

    Ja, straks vraag je me ook nog de namen te geven. Ik bedoel dat de strekking van aandeelhouders = tuig natuurlijk in al jullie teksten doorklinkt. En ik stel alleen maar dat dat tuig zowel onder aandeelhouders als fabrieksarbeiders voorkomt en dat geen enkele beroepsgroep vrij van zonden is. Tjonge.

    Je moet niet alles geloven omdat het in je straatje past. Amerika heeft zich stom opgesteld t.o.v. Irak, de consequenties niet goed doordacht. En ja, daarvoor kun je ze veroordelen. Ben ik niks te beroerd voor hoor. Maar om nou te stellen dat Amerika wereldwijd voor miljoenen doden heeft gezorgd… Hoeveel Amerikanen hebben hun leven gegeven voor de bevrijding van Europa van de nazi’s? Klein voorbeeldje hoor, maar ik vind dat je elke situatie afzonderlijk moet beoordelen. Net als bijvoorbeeld de miljoenen en miljoenen doden door communistisch wanbeleid van de heren Mao, Lenin en Stalin. Het is onzin om links en rechts over een weer te beschuldigen over wie de meeste slachtoffers heeft gemaakt. Dat de VS soms over de schreef gaan heb ik in mijn vorige stukje al betoogd en daarmee eigenlijk al antwoord op je vraag gegeven.

    Ik ga trouwens kappen met schrijven hier. Ik had gehoopt mensen tegen te komen die een discussie niet uit de weg zouden gaan. Daarentegen kom ik alleen maar mensen tegen die zich hebben vastgebeten in ideologieen zonder een goede argumentatie, anders dan de grote rode lijn: anti-kapitalisme, anti-Amerika en anti-alles-wat-anders-is. Mij niet meer gezien.

    Het dieptepunt vind ik toch wel de laatste opmerking van Hendrik aan Harke Boer…

    Groetjes,

    Reactie door Enrico — donderdag 23 september 2004 @ 11.01 uur

  40. Enrico zegt: “Ik ben geen voorstander van de vestiging van deze asbest-crimineel, zoals jullie ‘m noemen. Ik walg alleen van die eeuwige selectieve verontwaardiging. Was hij zwart, islamitisch, Nigeriaans (en had hij meegewerkt aan een gewapende bankoverval, maar ja, moeilijke jeugd), dan was jullie verontwaardiging zeer zeker heel anders geweest. Terwijl wat mij betreft geen van beiden het land inkomt.”

    Vreemde constatering van Enrico. Als iemand zwart, moslim en uit een derde wereldland komt dan veegt hij hem gelijk op de hoop van de criminelen en ongewensten, terwijl een psychopathische witte boordencrimineel als een verrijking wordt gezien. Waar Enrico geen moeite heeft mensen uit de derde wereld te zien als profiteurs en criminelen (Alhoewel niet zo hard gezegd, wel gesugureerd) vraagt hij naar nog meer bewijsmateriaal die moet aantonen dat James Hardie schuld heeft aan de ellende van asbestslachtoffers en twijfelt aan de actie van de betrouwbaarheid van de actie van de SP.
    Wat ook vreemd is, dat Enrico zelf ook een buitenlander is, maar wel zich negatief uitlaat over zwarte en Islamitische buitenlanders. Zou het zo zijn dat hij de term buitenlander koppelt aan?
    Vluchtelingen uit de derde wereld zijn hier, omdat zij op de vlucht zijn voor armoede of honger, terwijl jouw James Hardie hier juist naar toe vlucht om zijn criminele activiteiten voort te zetten.
    Mijn laatste vraag. Wie zorgt voor de eventuele toekomstige asbestslachtoffers die niet meer kunnen werken als James Hardie uit Nederland vlucht om zijn bedrijf elders te vestigen? Is dit bedrijf dan nog steeds een economische verrijking voor Nederland?

    Reactie door Hendrik — donderdag 23 september 2004 @ 11.18 uur

  41. @Harke Boer

    Met je chronische ziekte

    Reactie door Hendrik — donderdag 23 september 2004 @ 11.19 uur

  42. Volgens mij gebruikt iemand Hendrik’s naam.

    Reactie door Harke Boer — donderdag 23 september 2004 @ 11.38 uur

  43. @Enrico

    Je hebt je tot mij gericht. Voor eventuele uitspraken van medesp-ers ben ik niet verantwoordelijk. Het feit dat wij het kenmerk delen, dat wij SP-er zijn, wil niet zeggen dat wij allemaal uit hetzelfde bed stappen. Of ben je van mening dat wij één pot nat zijn? Spreek dan degene, die de gewraakte uitspraak heeft gedaan zelf aan i.p.v iedereen collectieve verantwoordelijkheid te laten dragen voor de uitspraak van iemand anders.
    Verder verwijt je mij niet alles te geloven wat de VS op zijn kerfstok heeft. De feiten over de wandaden van de VS zijn uitgebreid beschreven door zowel linkse als rechtse schrijvers. Het zijn niet alleen de communistische spoken van jou, die over de VS een kritisch geluid laten horen. Maar ja, als je “de feiten” over de VS alleen maar betrekt van libertarische web sites betrekt, dan is gauw iedere kritische mening een verderfelijke uitlating van “links”.
    Vervolgens zeg je dat irak een misrekening is van de VS? Nou, vriend de plannen bestonden al in de jaren 70 om aan het baathideolgie van Irak een eind te maken, omdat die niet wilde bukken voor de roofzuchtige belangen van de VS. De Sovjet-Unie vormde het enige obstakel voor de VS, waarom Irak niet werd aangevallen. Na Irak en Afghanistan zullen Iran, Syrië, Cuba, Venezuela, Noord-Korea en vele landen volgen waar regeringen worden afgezet, die niet zich willen uitbuiten door de VS. Dit zal miljoenen doden kosten aan deze landen.
    William Blum stelde al eerder terecht dat de VS de grootste schurkenstaat zijn, die de wereld heeft gekend na de tweede wereldoorlog. En dat is heus geen “links verzinsel”. Ook schrijvers met rechtse ideeen zijn het hiermee eens.
    Maar als je onder discussie verstaat het bevestigd zien van je vooringenomen standpunten, dan zijn we inderdaad gauw uitgepraat. Ik dacht dat de punten van William Blum overtuigend genoeg waren, maar kennelijk pasten zij zelfs niet in je straatje en worden zij als nietsbetekenend opzij geschoven. Ik heb daarmee sterk de indruk dat je hier een propagandariedel weer afdraaien met een van tevoren voorop gezet belang die het uiteindelijk moet dienen in plaats van de intentie om van elkaar wat te leren.

    Reactie door Hendrik — donderdag 23 september 2004 @ 11.57 uur

  44. @ Enrico (53):
    Aanvulling:
    Ook de economen van de drie grote Nederlandse banken zijn het niet eens met verlaging van de vennootschapsbelasting door o.a. afschaffing van het grijze kenteken: vooral de grote bedrijven profiteren en niet het midden- en kleinbedrijf, dat juist de banenmotor van Nederland is. Zij geven mij dus gelijk in wat ik in nr. 46 heb gezegd!

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 23 september 2004 @ 15.05 uur

  45. In het besef me in 53 te grof te hebben uitgedrukt, bied ik hierbij mijn excuses aan aan Enrico.

    Reactie door Harke Boer — vrijdag 24 september 2004 @ 11.04 uur

  46. BABY FARM ANIMALS for starters!

    Trackback door Anoniem — zaterdag 19 november 2005 @ 16.52 uur

  47. Bob The Busy Builder New Ed

    Trackback door Anoniem — zaterdag 19 november 2005 @ 16.52 uur

  48. hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaaa:):):)

    Reactie door Jenn — woensdag 18 januari 2006 @ 11.59 uur