Jan Jaap en Krone

Voor het eerst sinds weken weer even tijd voor iets anders tussendoor.
Gisteravond ben ik met Mari Anne naar Jan Jaap van der Wal geweest in de Lievekamp in Oss.
Dat was helemaal ok. Ga kijken, als je de kans hebt.

Vandaag naar Circus Krone. Leuk om na veertig jaar weer ‘ns in ‘n circus te zijn. De geur alleen al…

Lilian vindt het maar niks dat we daar naar toe gaan. ‘Denken jullie nu echt dat die beesten al die trucs doen zonder dat daar dwang en erger aan te pas komt?’, vroeg ze aan de keukentafel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen antwoord had…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 03 oktober 2004 :: 15.08 uur

33 Comments

33 reacties

  1. Je was gistermiddag al bij het grootste circus van de laatste jaren….

    Reactie door Jacob Bakker — zondag 3 oktober 2004 @ 15.13 uur

  2. Je hebt Jan toch niet vergeten Jan Jaap in de pauze ff lid te maken van onze theaterminnende club…??
    Naast de vele artiesten die we al eerder in onze gelederen mochten verwelkomen zou hij zeker niet misstaan… !!

    Reactie door Paul Jan Petersen — zondag 3 oktober 2004 @ 15.32 uur

  3. Je hebt een verstandige dochter, Jan.

    Reactie door Rik — zondag 3 oktober 2004 @ 16.31 uur

  4. Heel goed Lilian! Dat is nou precies wat ik ook van het circus denk. Let maar eens goed op de olifanten Jan, die huilen…….

    Reactie door sulis — zondag 3 oktober 2004 @ 16.40 uur

  5. Inderdaad, Lilian heeft gelijk. Een cirsus is niet meer van deze tijd. Dieren doen echt geen kunstje omdat ze de verzorger zo aardig vinden. De SP zou een voorstander moeten zijn voor het afschaffen van het gebruik van dieren in een circus!

    Reactie door Rudy Nordhausen — zondag 3 oktober 2004 @ 17.06 uur

  6. Lilian heeft gelijk, om maar niet te vergeten in de beroerde leefomstandigheden van de dieren.

    Reactie door missgien — zondag 3 oktober 2004 @ 20.09 uur

  7. Aangezien we de beesten moeilijk vrij kunnen laten die er nu zijn ….. wens ik je veel plezier toe!

    Reactie door marc — zondag 3 oktober 2004 @ 20.50 uur

  8. Lilian heeft idd helemaal gelijk. Dieren horen in de natuur en niet een ‘theater’

    Reactie door Martin — zondag 3 oktober 2004 @ 20.59 uur

  9. Ik mot ook niks hebben van een circus. Die hebben hun beste tijd gehad; net als kermissen.

    Reactie door ReneR — zondag 3 oktober 2004 @ 21.03 uur

  10. Jan
    Je moet je dochter gewoon eens naar die dierentuin in denhaag sturen, misschien kan zij hun overhalen om terug te gaan naar de natuur onder het mom ‘ga nu maar, het is echt beter zo’. Dat Van Aartsen weer vrij door de natuur kan struinen opzoek naar een zwakke of zieke prooi. De Geus, lekker kan luieren in een boom, kijkend naar Van Aartsen hoe die een zwakkere verscheurd. En natuurlijk Zalm die eindelijk vrij kan zwemmen en Brinkhorst die eindelijk weer een flinke molshoop kan graven en zijn verstand op 0 kan houden….. het is beter zo :)

    Reactie door MAD — zondag 3 oktober 2004 @ 21.16 uur

  11. Een circus is prima, zolang er geen dieren in misbruikt worden. Dat kan heel goed zonder dieren. Zie Cirque Du Soleil en het Chinese Staatscircus. Acrobatiek zoals je nog nooit gezien hebt! Dieren in een circus is ALTIJD dierenmishandeling. Ik ben het eens met je dochter en ik hoop dat je NOOOIT meer naar zo’n circus gaat, Jan. Noooooit meer… Als je geeft om leven, dan ook om de dieren op onze planeet. Dieren in een circus zouden simpelweg verboden moeten worden, zoals België dat heel verstandig doet. Als de huidige dieren oud zijn en afgemaakt zullen worden, kunnen er geen nieuwe dieren meer bijkomen. EEn echt goed circus kan ook zonder dieren! Olifanten, tijgers, leeuwen, zeeleeuwen, paarden, koeien, ezels, honden, katten en allerlei gevogelte moet kunstjes doen om jou te vermaken?
    Je zakt weer in mijn respect als je dit nog leuk vindt ook. Jammer hoor.

    Reactie door Lydia — zondag 3 oktober 2004 @ 22.54 uur

  12. Het was ‘n volle bak: 4.500 mensen. Alle voorstellingen in Oss uitverkocht! In Den Haag, zo vertelde een medewerker mij, was dat wel anders. Daar speelden ze wel ‘ns (op het Malieveld) voor 400 bezoekers.

    Krone is ‘n mooi, echt ouderwets circus. De mensen hebben zich prima vermaakt. Op ‘n aantal momenten was het echt indrukwekkend.

    En dan de dieren: Op geen moment – ik was immers gewaarschuwd – had ik de indruk dat er echt misbruik werd gemaakt van de dieren, of dat ze werden mishandeld. Natuurlijk, ik weet niet wat er achter de schermen gebeurd, maar in de piste werd er liefdevol met de beesten omgegaan.

    Maar om nu lama’s, leeuwen, zebra’s, kamelen, ‘n hondje, paarden, olifanten en zelfs ‘n giraffe ten tonele te voeren, dat vond ik ook wat overdreven, èn onnodig. Het voegde niet veel toe.

    Vraagje aan de critici: Moeten ook alle dierentuinen verdwijnen?

    Reactie door Jan Marijnissen — maandag 4 oktober 2004 @ 1.29 uur

  13. En dat op dag voor werelddierendag !
    Die Lilian, die komt er wel… Jan Marijnissen terechtwijzen, dat durven er niet veel… ;)

    Moeten alle dierentuinen verdwijnen ?
    Nee, maar ze moeten wel worden ingericht zoals dat nu al steeds vaker gebeurt: Met oog voor het welzijn van de dieren.
    En bij voorkeur met dieren uit de eigen fok-programma’s.
    Op die manier hebben/houden dierentuinen hun educatieve en dierenliefde-kwekende functie (echte dieren zijn niet te vervangen door televisiebeelden en niet iedereen kan zich safari’s veroorloven) en kan er zelfs meegeholpen worden uitsterving van soorten te voorkomen. In Mongolië lopen przewalskipaarden (pfff) uit diergaarde Blijdorp…
    Het circus vergelijken met de dierentuin…
    Je moet de kooien waarin de dieren tussen de voorstellingen verblijven eens vergelijken met de ruimte die ze hebben in de dierentuin.
    De vergelijking circus:stierenvechten is ook krom, maar nog eerder op z’n plaats.
    Naar mijn bescheiden mening… uiteraard.

    Reactie door Heraclitus VII — maandag 4 oktober 2004 @ 2.32 uur

  14. Jan toch, natuurlijk hoeven niet alle dierentuinen te verdwijnen. Als de dieren in dierentuinen goed verzorgd worden en hun natuurlijke leefomstandigheden zo goed mogelijk nagebootst worden, heb ik daar niet zoveel problemen mee. Maar dat is dus niet hetzelfde als die arme dieren in circussen die hun kunstjes moeten vertonen voor het vermaak van mensen. Het is echt niet meer van deze tijd. Natuurlijk word er ‘liefdevol’ met de beesten omgegaan in de piste – je denkt toch niet dat ze in het openbaar mishandeld worden? Ik heb heel veel respect voor jou, en ik had gehoopt dat jij respect zou tonen voor de dieren. Ik ben het helemaal met Lilian eens, en ik hoop van harte dat je nooit meer naar een circus gaat waar dieren misbruikt worden.

    Reactie door Netty — maandag 4 oktober 2004 @ 2.55 uur

  15. Ja, graag. Voor mij alle dierentuinen sluiten. Ik denk niet dat het goed is dieren in gevangenschap te houden, voor welk doel dan hoor. Het beperkt dieren in hun leven.

    Reactie door Rudy Nordhausen — maandag 4 oktober 2004 @ 7.17 uur

  16. Ga maar eens je hele leven in een kooi wonen en voer iedere avond kunstjes op.
    Als dat geen dierenmishandeling is dan weet ik het niet meer.
    Dieren horen in de vrije natuur, en niet in het circus.
    Maar Balkenende en kliek is wel een goed alternatief voor het circus.
    Laat ze die maar in een kooi stoppen en elke avond truukjes opvoeren.

    Reactie door Charlie — maandag 4 oktober 2004 @ 8.04 uur

  17. Vraagje aan de critici: Moeten ook alle dierentuinen verdwijnen?
    Uit Nederland, ja. Ik ben van mening dat circussen (met dieren!!) in Nederland geen vergunningen meer zouden moeten krijgen.

    Reactie door missgien — maandag 4 oktober 2004 @ 16.01 uur

  18. Ja wat mij betreft mogen alle dierentuinen verdwijnen. Dan heb ik liever dat het geld gestoken wordt in het behoud van wildparken in land van herkomst. Wat het circus betreft natuurlijk voeren die dieren de kunstjes wel op, ze willen ook eten. Die giraffe is toch wel heel walgelijk, dit soort dieren horen niet in kooien en in een tent enkel voor het vermaak van mensen. Ze horen in het wild te leven.

    Reactie door sulis — maandag 4 oktober 2004 @ 16.27 uur

  19. Eigenlijk wel Jan, hooguit met uitzondering van die safariparkachtige tuinen waarin er nog iets van bewegingsvrijheid en respect voor het dier-zijn is. Desondanks ook geen overdreven goede vergelijking: in dierentuinen worden de beesten niet mishandeld tot ze een truukje kunnen. Toch wat beter naar ej dochter luisteren. En nu naar je kamer. ;-)

    Reactie door rik — maandag 4 oktober 2004 @ 21.35 uur

  20. Vraagje aan de critici: Moeten ook alle dierentuinen verdwijnen?

    Dierentuinen… ik probeer me altijd in te leven, ik zelf in een kooitje dag en dag uit, komen er klootzakken voorbij met ‘aaaah’s’ en ‘uuuuh’s’. En ondertussen zit je gillend gek te worden. Ze tikken tegen je kooitje, wijzen naar je, maken veel lawaai, een leefomgeving die altijd hetzelfde is. Ongewenste intimiteiten zou je het ook kunnen noemen. Je kan nooit zeggen, ja sorry vandaag geen zin, flikker maar op. Neehoor dag in dag uit, moet je paraat staan voor de ziekelijke drang van de mens on ge-entertaint te worden. Dat gehobby met dieren is helemaal uit de tijd. Die safari achtige parken vinnik wel okay, maar dierentuinen nahh nee…

    Moet je eens voor een ruit gaan staan, of dichtbij en zo’n dier eens recht in zijn ogen kijken….ik zweer het je, je kan de droefheid lezen. Eens gedaan bij een gorilla…die keek me recht aan…dat is net een mens, en dacht alleen, mijn god wat een lampelullen zijn we eigenlijk.

    Reactie door MAD — maandag 4 oktober 2004 @ 23.48 uur

  21. Dus daar zijn die dieren goed voor om kinderen kennis te laten maken met vreemde dieren en respect bij te brengen??? Daar zijn ook andere manieren voor hoor. Ik heb ook nog nooit een vogelbekdier in het echt gezien maar ik verwacht niet dat ze die voor mij gaan vangen. En ik vind niet dat geestelijk gehandicapten en moeilijk opvoedbare kinderen voorrang hebben op dieren. Dat zijn 2 verschillende problemen die allebei aangepakt moeten worden. Of je nou mens of dier bent je hoort niet in een kooitje!

    Reactie door sulis — dinsdag 5 oktober 2004 @ 11.52 uur

  22. Wanneer je in het programmaboekje van Circus Krone gaat lezen, staat hier tot vervelens toe hoe goed ze voor de dieren zorgen en dat ze er zelfs prijzen voor hebben ontvangen! Dat zal allemaal best wel, maar olifanten horen niet op hun kop te gaan staan of in de polonaise te lopen (?!) en leeuwen horen niet in bakjes door de lucht te vliegen.

    Of dierentuinen dan ook zouden moeten verdwijnen vind ik iets anders. Hier wordt geprobeerd de natuurlijke leefomgeving van een beest zo goed mogelijk na te bootsen (kan nog veel beter!) en worden de dieren niet gedwongen om trucjes te doen die tegen elke natuur in gaan. (De directeur van Circus Krone vertelde in de pers dat ze in zijn circus puur op basis van beloning trainen en niet op basis van straffen. Maar ik geloof echt niet dat een tijger voor een koekje door een hoepel springt..!)

    En natuurlijk zijn er ook manegepaarden die het heel slecht hebben en zijn er huisdieren die niet de juiste verzorging krijgen, maar dat vind ik geen argument om niets te doen aan het welzijn van de dieren in het circus. Het circus is niet meer van deze tijd!

    Reactie door Lilian — dinsdag 5 oktober 2004 @ 18.23 uur

  23. Ben het met je eens Lilian, alleen dat dierentuinen rechtvaardig zijn, ben ik het helemaal niet mee eens. Is het normaal dat een olifant een aantal vierkante meters tot zijn beschiking heeft? Nee, die heeft uitgestrekte steppes in het
    “echt” en hoeft niet te gaan slapen in een betonnen stal, maar blijft buiten. Nee, ik zie geen enkele reden om een dierentuin wel te rechtvaardigen.

    Reactie door Rudy Nordhausen — dinsdag 5 oktober 2004 @ 18.36 uur

  24. Rudy, daar heb je helemaal gelijk in. Ik vind in (goede!) dierentuinen de situatie echter misschien eerder aanvaardbaar dan in een circus. Ook zijn er voor een dierentuin eventueel nog wel argumenten te geven, zoals dat men in dierentuinen bijvoorbeeld probeert om bepaalde bedreigde diersoorten te redden. Voor mij hoeft het allemaal ook zeker niet, maar voor het houden van oorspronkelijk wilde dieren in een circus kan ik helemaal geen argument bedenken!

    Reactie door Lilian — dinsdag 5 oktober 2004 @ 19.33 uur

  25. Hmm,
    Ik werk in de gevangenis …… en als ik mijn gedetineerden moet geloven bestaat er geen goede gevangenis.
    Dus ik ga er maar vanuit dat dit voor dieren in een dierentuin ook zo is en dat er geen goede dierentuin bestaat.
    Wel denk ik dat de circus beesten het beter hebben doordat ze zowieso veel meer aandacht krijgen dan een beest in een dierentuin (ja ja ik weet het ze missen hun eigen omgeving die in een dierentuin nog enigzins wordt nagemaakt)

    Ik ben pas in een nieuwe dierentuin geweest met de kids …(dierenrijk Europa) daar loopt een ijsbeer dan schieten de tranen in je ogen zo zielig is dat om dat beest zo wezenloos heen en weer te zien lopen.
    En je kan zeggen wat je wilt … maar ik heb nog nooit een circusbeest wezenloos heen en weer zien lopen!

    Reactie door marc — dinsdag 5 oktober 2004 @ 19.49 uur

  26. Ik moet wel zeggen dat dierentuin Emmen heel mooi is. Mooiste van Nederland. Maar ik blijf een bijsmaak houden…

    Reactie door Martin — dinsdag 5 oktober 2004 @ 20.45 uur

  27. Een namaak omgeving met een hek er omheen is nog altijd wat anders dan de echte natuur. Het enige wat ik daar van leer is hoe grof en egoistisch mensen zijn door zich boven dieren te plaatsen.

    Reactie door sulis — woensdag 6 oktober 2004 @ 13.43 uur

  28. Sulis, je bent dus veganist, net zoals ik?

    Reactie door Rudy Nordhausen — donderdag 7 oktober 2004 @ 7.50 uur

  29. @Rudi: Yep! ;)

    Reactie door sulis — donderdag 7 oktober 2004 @ 11.21 uur

  30. Mooi!

    Reactie door Rudy Nordhausen — donderdag 7 oktober 2004 @ 13.20 uur

  31. Echt wel! :)

    Reactie door sulis — vrijdag 8 oktober 2004 @ 13.13 uur

  32. Tjonge, tjonge,

    Normaal lees ik alleen en reageer ik hier nooit, maar aangezien de politieke correctheid volledig aan het doorslaan lijkt,wil ik toch graag even reageren.

    Mens en dier zijn duizenden jaren geleden al begonnen met het aangaan van samenwerkingsverbanden tot nut van beide partijen.
    Een koe geeft melk. Een paard draagt je op je rug een olifant sleept boomstammen en een hond houd de wacht. In ruil daarvoor krijgt een dier een warme stal, voedsel, verzorging en bescherming tegen roofdieren. Een dergelijke samenwerking met nut voor beide partijen kan ook plaatsvinden in de setting van een circus of dierentuin.

    Een dier kunstjes laten doen is niet per definitie mishandeling. Natuurlijk is niet elk dier geschikt om kunstjes mee te doen. Maar er zijn talloze dieren die daar wel lol in hebben (bijvoorbeeld dolfijnen). Als men rekening houd met het dier is er tegen kunstjes geen bezwaar.

    Een verbod op circussen is schieten met hagel op een mug. Wat is jullie volgende voorstel, een verbod op het aanlijnen van honden? -horen vrij rond te kunnen lopen, bla, bla,bla?

    Circussen moeten zorgen voor goede huisvesting en verzorging en alleen werken met dieren die geschikt zijn voor het circusleven.
    Gebeurt dit niet dan zal de dierenbescherming in actie (moeten) komen.

    Marijnissen, laat je niet van de wijs brengen door deze fundamentalistische geluiden. Het circus is hooguit nogal plat vermaak en meer iets voor kinderen, maar als jij dat nou leuk vind…

    G.E.

    Reactie door G. E. — zondag 10 oktober 2004 @ 12.12 uur

  33. rake back

    rake back No man’s knowledge here can go beyond his experience.

    Trackback door rake back — woensdag 1 juni 2005 @ 0.10 uur