Four more years…lost!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 03 november 2004 :: 23.30 uur

127 Comments

127 reacties

  1. In 4 jaar kan veel gebeuren. De U.S.A. is bijna failliet en onze Sjors heeft geen antwoord. Wat we nodig hebben voor een regime change, is een crisis. En wie is daar de perfecte persoon voor…???
    Precies.

    P.s. URI ????

    Reactie door fff — woensdag 3 november 2004 @ 23.44 uur

  2. Heej Jan,
    over 1,5 jaar kun je hem zelf vertellen hoe wij erover denken :P:P

    Reactie door Gerard van Sprundel — woensdag 3 november 2004 @ 23.48 uur

  3. Helemaal mee eens Jan ….. lost!! En als we pech hebben, gaat in 2008 Jeb Bush verder waar de broer gebleven is.

    Reactie door emma — woensdag 3 november 2004 @ 23.58 uur

  4. Het kan mij persoonlijk niks schelen. Als je de misdaden van Clinton is bekijkt dan wordt je daar ook eng van.

    -4 landen gebombadeerd
    -Ondanks economische groei de kloof tussen arm en rijk extreem veel groter laten worden
    -Verscheidene wetgeving geintroduceerd tegen arbortus in de VS en de Wereld.
    -Ervoor gezorgt dat minder mensen een ziektekostenverzekering hebben

    Deze lijst zou nog een stuk langer kunnen worden maar ik heb weinig zin om nu alle rechtse besluiten van Clinton op te zoeken.

    In ieder geval heb ik mischien zelfs liever iemand als Bush die er gewoon openlijk voor uitkomt het monster te zijn dan iemand die heel vriendelijk lijkt maar ondertussen net zo’n conservatieve zak is zoals de meeste Democratische presidenten, carter mischien uitgezonderd, helaas waren.

    Reactie door Bastiaan — donderdag 4 november 2004 @ 0.02 uur

  5. Als Jeb echt de kanidaat wordt voor de Republikeinen en Hillary die voor de Democraten krijgen we wel een verekt interessante Presidentsverkiezing.

    Bastiaan

    Reactie door Bastiaan — donderdag 4 november 2004 @ 0.28 uur

  6. Nogmaals: in de VS is het polizieke spel 1 pot nat. Maakt het wat uit dan dat Bush heeft gewonnen? Ik denk het niet. Clinton zou het roer destijds ook flink omgooien. Ik had er weinig van gemerkt.

    Reactie door ReneR — donderdag 4 november 2004 @ 0.42 uur

  7. Deze 4 jaar van wanbeleid zijn niet genoeg geweest om de amerikanen er van te overtuigen dat een andere president het beter zou kunnen doen. Dus reken er maar niet op dat dat de komende 4 jaar zal veranderen.

    Reactie door Draakje — donderdag 4 november 2004 @ 0.45 uur

  8. Tja het gevolg van stemmingmakerij en het aanpraten van angst, de politicus die dit het beste kan wint.

    (Geldt voor Nederland ook trouwens)

    Reactie door Stephan Wijering — donderdag 4 november 2004 @ 0.46 uur

  9. Ik vraag me af of Jan eigenlijk erin gelooft dat je maar beter de eventueel beste(Kerry) van twee grote kwaaden kunt kiezen. Ik geloof daar in elk geval niet in en had in de VS zeker op Nader gestemd.

    Laten we trouwens ook niet vergeten dat Kerry net zo goed voor de oorlog was als Bush. En dat gelul van hem dat hij misleid is is naturlijk onzin. Iedereen hier in Nederland met gezond verstand, de SP trouwens voorop, had door dat er niks deugde van Bush’s redeneringen.

    Bastiaan

    Reactie door Bastiaan — donderdag 4 november 2004 @ 0.52 uur

  10. Een van de eerste dingen die ‘gebeurden’ nadat Bush als winnaar van de presidentsverkiezingen uit de bus kwam was dat de aandelenkoersen van ondernemingen in de defensie-industrie sterk stegen. Iets wat blijkbaar niet zou zijn gebeurd als Kerry de nieuwe president zou zijn geworden (dat zou misschien een koersdaling van diezelfde ondernemingen tot gevolg hebben gehad). Een zeer onzekere toekomst gaan in ieder geval tegemoet de burgers van alle landen die tot de ‘as van het kwaad’ behoren: Cuba, Syrië, Iran, Jemen, Noord-Korea. De vraag is welk van deze landen in de komende vier jaar door Bush als nieuw ‘target’ zal worden aangewezen in zijn strijd tegen terrorisme, want Irak zal, zo valt te vrezen, niet het laatste land zijn dat Bush wil aanvallen omwille van de vermeende aanwezigheid van massavernietigingswapens of vanwege de steun aan terroristische groeperingen. Misschien dat het Noord-Korea en Iran overigens wel gaat lukken om binnen korte tijd zich te wapenen met de gevreesde lange-afstandsraketten uitgerust met kernkoppen. Dat zou dan wellicht nog een temperend effect kunnen hebben op de oorlogsplannen van Bush en de zijnen mbt. deze landen. Vanuit het perspectief van deze landen gezien is de ambitie om een kernmacht te worden ook niet onlogisch: want als ze zich niet op deze afschrikwekkende wijze gaan bewapenen dan zullen ze sowieso een gemakkelijk doelwit zijn voor Amerika, ook omdat de angst voor een preventieve aanval (onder de burgers natuurlijk nog het meest) in deze landen sterk aanwezig blijft.

    Het is dan ook te benieuwen of over 3 of vier jaar de preventieve oorlog nog steeds het eerste antwoord zal zijn dat de president van de VS op de grote ‘bedreigingen’ ziet. Misschien komt de president tegen die tijd wel tot het inzicht dat het ‘wereldprobleem’ van het terrorisme niet (per definitie niet) op brute en via een door Amerika eenzijdig opgelegde wijze is op te lossen. In dat geval zijn die 4 jaar niet helemaal voor niets geweest. Maar dat is ook wishful thinking.

    Reactie door David Tompot — donderdag 4 november 2004 @ 1.24 uur

  11. In het ene land vermoordt een religieuze robot een mens, met een eigen mening…
    in een ander land kiezen robots een robot tot president…
    Wat is er gebeurd met de wetten van Asimov ? :-(

    Reactie door Heraclitus VII — donderdag 4 november 2004 @ 5.41 uur

  12. Met recht ‘verloren jaren’ Jan!!

    Reactie door Han — donderdag 4 november 2004 @ 7.03 uur

  13. Op naar WOIII …. Balkenende was al blij dus we kunnen onze borst gaan natmaken. Want Balkenende gaat als een blind paard in alles mee. Ik denk dat we eerst gezeik met Cuba gaan krijgen en daarna gaat de fik in het oostblok. China zal het wel niet pikken…en hoppa de wereld in vuur en vlam. Ik denk hier dus echt zo serieus over. Begin steeds meer hekel aan geloof te krijgen. TErwijl ik zelf een christen ben.

    Reactie door MAD — donderdag 4 november 2004 @ 7.30 uur

  14. 4 more years… lost!
    Four more years…lost! [ Weblog Jan Marijnissen ] Zoals Jan Marijnissen al aangeeft:

    Trackback door VIPERweb.nl — donderdag 4 november 2004 @ 7.50 uur

  15. Bush wil, mag en moet nog 4 jaar dicteren. Wat ben ik blij dat ik niet hoef te leven onder een regime dat Kerk en Staat als Kruis opeist.
    Mijn God, Bush is nu écht een probleem voor Amerikanen die graag filosoferen: activisten, humanisten, vrijdenkers, feministes, pacifisten en moslims.
    Verhoogde alertheid en georganiseerd verzet is gerechtvaardigd tegen de repressie van Bush als weerzinwekkende oorlogshitser, xenofobische cultuurbarbaar en simplistisch dicteerder van ingefluisterde haat.
    De échte democratische Amerikanen die tegen dit leeghoofd ageren verdienen onze solidariteit.
    Mocht Bush zo stom zijn de Cubanen aan te vallen, dan valt het toe te juichen als men deze Republikeinse agressor zijn vet zou geven, dat geldt ook voor Iran. En als de Amerikanen ons als Nederland en EU-lid nog meer de wet wet stellen dan ze al deden, dan maken ze een grove vergissing. Balkenende en Kabinet doen er goed aan alvast naar het volk te luisteren: Slechts 9 % van de Nederlanders zou Bush hebben gestemd.
    Dus vóór Balkenende en zijn Kabinet door het stof gaan voor hunn idolen Bush, God, en de Vlag met strepen en sterren: eerst even achteromkijken.
    Tot slot: Wat mij betreft is elke oprechte Amerikaanse dienstweigeraar hier welkom, nu de dienstplicht in de USA
    terug belooft te komen! (dus uiteraard ook hier mettertijd)
    Spectaculair ingeluid hernieuwd Republikeins machtsvertoon van het Pentagon boeit me niet: Omdat het alleen maar Angst is wat ze hebben om de wereld namens hun God onder de Knoet te houden.

    Reactie door harke boer — donderdag 4 november 2004 @ 8.08 uur

  16. Veel blanken (8 miljoen meer dan in 2000) uit de suburbs kozen voor Bush voornamelijk omdat ze bang waren voor een toekomst die het hun niet nodig heeft.

    Het zijn gezinnen die afhankelijk zijn van twee inkomens en veel te veel schulden hebben. Gezinnen die continue in angst leven om te verliezen wat ze nog hebben. Gezinnen die naar hun werk gaan in een SUV en zelfs daarvoor de bescherming van de suburbs niet moet hoeven te verlaten. Ze leven in een apartheid systeem met mensen die exact net als hunzelf zijn. Ze zijn doodsbenauwd voor iedereen die afwijkt. Ze zijn aan het einde van de dag te moe om nog te lezen en weten dus vrijwel niets anders dan wat de tv of hun collega’s hun vertellen. Conformisten in hart en ziel.

    Natuurlijk stemmen ze op neocon’s. Elke vooruitgang of verandering zou kunnen betekenen dat ze alles waar ze zo hard voor gewerkt hebben verliezen. Ze willen heel Amerika (Wereld?) een suburb maken, want zo ervaren ze zelf de wereld.

    Kerry was duidelijk populair in de steden, bij intellectuelen en jongeren. Helaas was dat niet genoeg. Mensen doen veel meer om pijn of angst te mijden dan om voordeel te verkrijgen, en deze mensen waren als de dood voor Kerry.

    Het grote probleem wordt de komende vier jaar de supreme court. Als bush daar neocon’s kan plaatsen dan kun je er van uitgaan dat in de 21ste eeuw de rechten van burgers en enige vooruitgang in wetgeving op dit gebied zal stagneren en mogelijk zelfs terug bewegen. Deze mensen worden aangesteld voor het leven kunnen dus over decennia invloed hebben op de normen en waarden van de USA. Normen en waarden die wereldwijd worden overgenomen.

    Ref: [link]

    Reactie door Gideon — donderdag 4 november 2004 @ 8.21 uur

  17. De wereldmacht met 120.000.000 stemgerechtigden heeft gesproken en de wereldmacht heeft overduidelijk uitgesproken vertrouwen te hebben is Bush. Op deze SP site zitten telkens een beperkt groepje zich af te geven. Heeft geen zin, leve Amerika en Bush!!!

    Reactie door Carel de Win — donderdag 4 november 2004 @ 8.24 uur

  18. Daarom moeten wij breken met Amerika, zij overtreden dezelfde regels die sommige moslims hier plegen. Namelijk discrimineren van homo’s. Als onze regering ballen had, dan hadden ze tegen Amerika gezegt, of je veranderd dat, of je zakt maar door de stront. Want waarom je dak uitgaan om een euro geval die homo’s niet het je van het vind, maar wel accepteren wat Amerika doet….hypooocriet.

    Reactie door MAD — donderdag 4 november 2004 @ 8.26 uur

  19. MAD, jij zegt de moslims zo goed te kennen. Verdiep je dan eens in dar idiote geloof van hun. Homo’s zijn varkens, dat vinden alle moslims. Ik niet.

    Reactie door Carel de Win — donderdag 4 november 2004 @ 8.32 uur

  20. Carel de win
    Heb het ook niet over jouw….luister dan maar eens goed naar achterban van Bush….de relifanaten.

    Reactie door MAD — donderdag 4 november 2004 @ 8.47 uur

  21. Kritiek CDA-prominenten op Balkenende en Verhagen
    DEN HAAG – Een kleine veertig CDA-prominenten heeft harde kritiek op het kabinet-Balkenende en de Tweede-Kamerfractie van het CDA. De kritiek richt zich vooral op het sociale gehalte van het kabinetsbeleid.

    De brief is ondertekend door CDA-prominenten als de oud-ministers De Vries, De Graaf en Albeda, oud-CNV-voorzitter Westerlaken, oud-partijvoorzitter Lodders en voormalig fractievoorzitter Aantjes. De brief is eerder deze week overhandigd aan CDA-fractievoorzitter Verhagen en aan het partijbestuur.

    De vroegere kopstukken beamen dat bezuinigingen nodig zijn, maar betreuren het dat de maatregelen niet doorwerken naar de “meer bevoorrechten” . “Zo is het voor ons bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat een herziening van de hypotheekrenteaftrek door het kabinet en de CDA-fractie bij voorbaat onbespreekbaar is verklaard.”

    Ook waarschuwen de prominenten dat het kabinetsbeleid het CNV en andere verwante organisaties “van ons af” drijft.

    Harde kritiek is er ook op de Kamerfractie onder leiding van Verhagen. De fractie “vereenzelvigt zich praktisch geheel met de coalitie en het kabinet.”

    Grote bezorgdheid is er bij de vroegere CDA-top over het ontbreken van een visie “waarin het christelijk-sociale erf- en gedachtegoed herkenbaar zijn”. Die bezorgdheid geldt ook de toekomst van het CDA, aldus de brief. “Ons verontrusten de signalen dat velen het moeilijk zullen hebben hun vertrouwen aan het CDA te geven, ook als zij dit tot nu toe wel hebben gedaan.

    BOVENSTAANDE TEKST MOET HIER IN NEDERLAND EEN EINDE KUNNEN MAKEN AAN DIT KABINET. HOEFT IE GELIJK GEEN CLOON MEER TE ZIJN VAN DE AAN ALZHEIMER LEIDENDE BUSH

    Reactie door Hans — donderdag 4 november 2004 @ 8.51 uur

  22. Ik ben het helemaal eens met Gideon 18, en ik zou eraan toe willen
    voegen dat deze Pro-Bushconformisten graag de literprijs van hun
    zuipende SUV’s (1 op 5 of zelfs one gallon a mile), graag op vijftig dollarcent per liter willen houden. Republikeins Amerikaanse egoïsten vinden twee dollar voor een gallon (ruim 4 liter)al schandalig duur.

    Dat zal de komende vier jaar vooral de rechtvaardiging zijn om olieproducerende landen als Irak en Venezuela met militair geweld en economische dwangmaatregelen onder druk te zetten. Verzet van OPEC-landen tegen deze Amerikaanse afpersing van olie zal dan ook een logisch en m.i. gerechtvaardigd gevolg zijn.

    Reactie door C.Tilyx — donderdag 4 november 2004 @ 8.55 uur

  23. Ik vraag het mij af of het wat uitmaakt of Bush of Kerry nu president is maar ook of het nu uit maakt of Bos of Balkenende president is.?
    Wij MOETEN overal Amerika in volgen dus doen de premiers ook maar of ze er achter staan want er is voor dit kleine landje geen eigen ik meer mogelijk al sinds jaren.
    Wij zijn al ingelijfd.

    Reactie door anita — donderdag 4 november 2004 @ 9.04 uur

  24. In 1953 schreef Robert Heinlein al een boek over een Amerikaanse Theocratie: Democraten 2100. Aan het hoofd van de VS staat een “dictator-profeet” die het volk ZIJN godsdienst OPDRINGT en als je je er niet aan houdt wordt je vervolgd, gevangengenomen en vaak gedood. We zijn niet zo heel ver af van een VS die hierop lijkt. Griezelig is dat.
    Ik heb de BBC serie: The Power of Nighmares gevolgd. Als het klopt dan IS er geen Al-Qaïda! Dan is er feitelijk alleen Ainan Zawahiri, die destijds in Egypte heeft meegedaan of zelfs leider was aan/van het complot en de moord op Anwar Sadat. Zawahiri is niet welkom in Egypte. Hij heeft het geprobeerd in Algerije door dood en verderf en kreeg de Moslimbevolking TEGEN zich. Zawahiri’s Islamistische geloof is iets heel anders dan de ISLAM! Dat is de ene stroming. De andere wordt gevormd door de Neo-Conservatieven zoals Wolvowitch, Ashcroft, Rumsfelt, Kar Rove en Bush c.s. die destijds succes hadden onder Reagan om Amerika bang te maken voor de Soviets en nu hadden een nieuwe vijand nodig om tegen te vechten, omdat AMERIKA ALTIJD VECHT TEGEN HET KWAAD IN DE WERELD… de nieuwe vijand is “gemaakt” door de Neo-conservatieven, zegt deze documentaire. Ik ben geneigd om dat te geloven. We worden angst aangejaagd door een hele kleine minderheid van ECHT KWAAD, of dat nu Ainan Zawahiri heet of Bush met aanhang. En we láten ons bang maken! We hebben een mening en te veel van ons vinden hun eigen mening de enig juiste en een aantal gaat die mening opdringen aan anderen. Of dat nu (extree,) linkse mensen zijn, of (extreem) rechtse mensen zijn of Islamisten of Moslims, of SGP-ers of wie dan ook. Iedereen heeft een eigen mening. Het leuke daaraan is om te zien of je met je eigen mening nader kunt komen tot de mening van de ander. Dat heet discussie, gevoerd met respect voor de ander. Helaas is een groeiend aantal mensen niet bereid om naar een ander te luisteren en de eigen mening misschien bij te stellen. En dat komt voor een deel doordat velen van ons het nog nooit zo goed gehad hebben en geen milimeter terugwillen en ook doordat mensen hun eigen feilbaarheid niet willen toegeven, maar voor het overgrote deel komt het door het voorbeeld dat we krijgen van de regeringen in ons land, en in de wereld. Die roepen dat ze ons willen helpen, maar ze doen precies het tegenovergestelde. Kijk om je heen, behalve de kleding en wat uiterlijke kenmerken is er vrij weinig verschil tussen witte, zwarte, bruine en gele mensen. We zijn allemaal lid van de grote familie HOMO ERECTUS. Door omstandigheden in de werelddelen waar we zijn geëvolueerd zien we er verschillend van elkaar uit. Verder terug moeten we constateren dat de HOMO ERECTUS afkomstig is uit midden Afrika en zeer waarschijnlijk zo zwart als de nacht was. M.a.w. waarom zijn we dan zo bang voor elkaar? En dan sluit ik de mensen die slechte dingen zeggen en doen wel uit.

    De VS onder Bush of Kerry is lood om oud ijzer, Jan. De waarschuwingen zijn er geweest voor iedereen en men heeft duidelijk betere volksmenners in dat land dan hier, hoewel het hier ook begint op te komen.

    Reactie door Lydia — donderdag 4 november 2004 @ 9.31 uur

  25. Heraclitus VII. De 3 wetten van Asimov zijn helaas niet door enig parlement bekrachtigd.

    Reactie door f.baron — donderdag 4 november 2004 @ 9.33 uur

  26. Four more years? Was dat maar waar, waarschijnlijk worden het er acht. Want welk Democratisch kanon gaat over vier jaar Rudolph Giuliani verslaan? Ik denk dat we tegen die tijd de oproep van Michael Moore moeten herhalen: Oprah! Step forward!

    Reactie door Barry — donderdag 4 november 2004 @ 9.46 uur

  27. Winst is er doordat een nieuwe president nu niet hoeft te bewijzen dat hij geen watje is door ergen een vreemd land te bombarderen. Die fase heeft Bush al gehad…

    Grt
    Dirk

    Reactie door Dirk — donderdag 4 november 2004 @ 10.00 uur

  28. Het enige positieve aan deze domme keus voor Bush is dat Kerry rustig kan slapen nu hij verlost is van de plicht om het bommen te laten regenen op Falluja. Het plegen van een dergelijke daad van agressie jegens onschuldige burgers zou voor een voormalig vredesactivist en pacifistisch filosoof als Kerry een gruwel zijn geweest.

    Verder ben ik het met Lydia eens dat A.Queada grotendeels een CIA- en NSA-geregisseerd psyop-theatre lijkt te zijn, bedoeld om een nieuwe vijand te benoemen na de val van de Muur. Amerikaanse Republikeinen hebben van oudsher een vijand nodig omdat er volgens de Bijbel een permanent Kwaad heerst dat
    dat in naam van God moet worden bestreden.
    Vanuit een achtergrond als vrome kolonisten in een van Indianen vergeven prairie
    is moordenderwijs een superieur zelfbewustzijn ontstaan dat zich thans heeft
    uitgekristalliseerd tot een totalitaristische visie die wil dat de Aarde op dezelfde manier wordt ontgonnen als indertijd `Amerikas plains from Coast to Coast, in the name of Christ the Lord’. Dus met forten als vooruitgeschoven posten overal, (nu al in 139 landen) en met zendelingen en kooplieden.
    Let wel, Amerikaanse Democraten die nu niet gekozen zijn, hebben al heel lang afstand genomen van deze infantiele volkspropaganda en schamen zich er ook voor,
    Democraten als Clinton en Carter konden echter niet zomaar de troep opruimen.
    En nu Democraten al vier jaar als oppositie totaal niet serieus zijn genomen,
    is het nog moeilijker het Amerikaanse volk te overtuigen van de waarde en het het nut van onafhankelijk denken, dat zal nu op scholen zeker niet meer worden gestimuleerd, intedgendeel: Republikeinen willen Darwin uit schoolboekjes bannen
    en het Scheppingsverhaal weer verplichten!
    Het vervelende is dat de Amerikaanse traditie wil dat in oorlogstijd wordt verwacht dat de oppositie zich achter de president schaart: Rally around the Flag, with God on our side.
    Dat wordt dus knarsetanden voor de Democraten als straks Cuba en Iran een beurt krijgen van Bush.

    Reactie door C.Tilyx — donderdag 4 november 2004 @ 10.05 uur

  29. @ Lydia (26):

    Interessant verhaal. Intussen zijn we geëvolueerd tot de homo sapiens sapiens, hoor, maar ik moet toegeven dat de ontwikkelingen de laatste tijd in de wereld je hieraan doen twijfelen…..
    Verder zie ik vooralsnog geen reden om aan het bestaan van Al-Qaida te twijfelen. Tenzij je Bin Laden als een CIA-agent wil zien. Dat lijkt me wel erg creatief.
    Zelf had ik toch liever Kerry gekozen gezien. Je weet wel: the benefit of the doubt.
    (Overigens: fijn dat je weer “terug” bent!).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 4 november 2004 @ 10.12 uur

  30. C.Tilyx
    Snap zoiezo dat amerikaanse gedoe niet. Stem je op Kerry, verliest deze en gaat die roepen ‘we moeten achter bush gaan staan’ HUH!. Ik heb dat nooit gesnapt…daar kill je toch kritische kijken mee…

    Vreemde jongens die amerikanen.

    Reactie door MAD — donderdag 4 november 2004 @ 10.13 uur

  31. Jan,

    Ik had gehoopt dat dit een keerpunt zou zijn tegen de uitzuigende werking van het neo-liberalisme. Helaas is het nog niet zo ver. Of deze keuze goed of slecht is zal de geschiedenis uit moeten wijzen. Soms moet het net even slechter gaan voordat een andere stabiele koers ingezet moet gaan worden. Vergeet niet dat de VS er erg slecht voorstaat. De oorlog in Irak is uit de hand gelopen. Het tekort in astronomisch. 3.000.000 banen zijn verdwenen. Kerry kon dit met zijn gematigd beleid niet echt oplossen.
    Daarbij is de VS tot op het op het bot verdeeld is en ik geloof dat dit alleen maar voort zet.
    Lat mar eens op waar Bush gewonnen heeft. Dit zijn vooral de landbouwstaten in het midden van de VS. Vooral religieuze staten, waar de kerk met de scepter zwaait heeft Bush invloed. Staten waar de intellectuelen wonen stemmen vooral op Kerry.
    Dit was ook het probleem van Kerry. Hij was een intellectueel. Hij paste niet bij het gewone klootjesvolk. Amerikanen zijn daar zeer gevoelig voor en kiezen voor “one of the guys”.
    Dat deze “guy” hun kinderen naar een oorlog stuurt denken ze niet aan.

    Het zal een stuk slechter gaan met de VS. Steeds meer Amerikaanse jongens zullen sterven voor de idealen van het grootkapitaal in een ver land.
    Terroristen zullen de keuze van Bush zien als een rechtvaardiging van de koers tegen hun.
    Het volk staat immers achter de president. Banen zullen verdwijnen naar lage lonen landen (Mexico) en ontredderde mensen achterlaten. Economisch zal het ook niet veel opleveren.
    Door de uittocht van grote ondernemingen naar lage lonen landen zal de economie niet echt grote hoogten bereiken.
    Wel gaan enkele individuele mensen schandalig rijk worden. En daar is het allemaal om te doen.
    Leve god, leve Bush, en het volk mag sterven

    Alexander

    Reactie door alexander — donderdag 4 november 2004 @ 10.16 uur

  32. Maakt naar mijn idee ook niets uit of het Bush of Kerry is.
    Ze komen beide uit hetzelfde “geheime” genootschap en delen dus een levensvisie.

    Of het vier verloren jaren zullen worden ligt aan het lef van o.a. de europeanen.
    Durven we oude NAVO/NATO afspraken te herzien?

    Durven we inderdaad de normen en waarden waar we in ons land voor willen staan uit te dragen en er ook internationaal voor te gaan/te blijven staan?

    Durven we een mondiale beweging in gang te zetten die mensen bindt, waarmee ook de grote minderheid in Amerika een luidere stem krijgt?

    @ 25 Anita, ik deel je gevoel, maar ik weiger me erbij neer te leggen.

    We moeten leren verder vooruit te denken en verder vooruit te handelen.
    Laten de Nederlanders duidelijk maken dat bepaald internationaal gedrag niet is gewenst, en dat de vraag om militaire ondersteuning voor nieuwe invallen op nadrukkelijk verzet zal stuiten.
    Laten we zorgen dat jongeren absoluut geen behoefte hebben het leger in te gaan. Sterker nog, dat de maatschappij ze niet kan missen. Als de zorg steunt op vrijwillige sociale dienstplicht, dan is het veel moeilijker weer een verplichte militaire dienstplicht in te voeren. Om maar eens iets te noemen.

    Nee Jan, 4 extra jaren hoeven geen verlies te betekenen.
    Tenslotte wonen we nog niet in de VS.

    Reactie door Molly — donderdag 4 november 2004 @ 10.29 uur

  33. http://www.polskaya.be/uploadedimages/worldmap.jpg

    Reactie door Thomaz — donderdag 4 november 2004 @ 10.33 uur

  34. Thomaz 35: mooie kaart op die link, alleen moeten Australië en Israël
    er nog op.

    Reactie door C.Tilyx — donderdag 4 november 2004 @ 10.40 uur

  35. Dit “neo-liberalisme” vind ik een erg rare term voor een beleid en filosofie die duidelijk achterom kijkt met weemoed naar vroeger en de mythen over die tijd tot doelstelling verheft. Het zijn neo-conservatieven die merken dat hun wereld voorbij is en nu terug willen naar hoe het was voor al die liberalen en socialisten het vernielden.

    Vinden jullie het niet vreemd dat men vroeger met 1 modaal inkomen kon rond komen, kinderen naar school kun laten gaan en een eigen woning kon kopen, terwijl nu de norm bij minimaal twee keer modaal ligt? Mensen lenen geld om rond te komen. Huisvesting kost elk jaar een groter gedeelte van het inkomen en er blijft steeds minder over.

    Mensen beginnen hun hoop in een betere toekomst te verliezen. Hoop is het enige wat helpt tegen angst, mensen die hun hoop verliezen, verliezen zichzelf in angst. Angst en machteloosheid zijn dodelijke ziekten voor een gemeenschap.

    Geloof is niet het probleem, ik geloof zelf ook en het is een basis voor mijn hoop in de toekomst. Het probleem is dat geloof absoluut niets te zoeken heeft in de politiek. Politiek behoord niet de slaaf zijn van religieuze organisaties en dat is het probleem in Amerika en in de hele wereld. In zekere zin moet politiek (de politici) boven of buiten religie staan. Ze zijn er om het volk te dienen niet alleen hun eigen religieuze achterban, het gaat om de feiten en niet om overtuigingen. Je kunt namelijk nog zo overtuigt zijn en het toch fout hebben. Iemand die dit niet kan heeft niets te zoeken in de politiek volgens mij.

    Reactie door Gideon — donderdag 4 november 2004 @ 10.51 uur

  36. Molly

    Nee we wonen niet in de VS, maar de mentaliteit van de VS zal ons wel overspoelen, daar het in europa als voorbeeld wordt gezien.

    4 jaar kan heel lang zijn en is genoeg tijd om ons sociale systeem volkomen uit te hollen tot een totale tweedeling.

    Meer dan ooit is het tijd om je mening op enigzins beschaafde wijze van de daken te blijven schreeuwen, maar dan keihard elke dag opnieuw.

    Reactie door krul — donderdag 4 november 2004 @ 11.05 uur

  37. Lydia, ik ben het met je eens, dat we niet af moeten gaan op wat ons via de media wordt voorgehouden (wie bepaald er wat we mogen weten?) en verder moeten kijken en, je hebt groot gelijk met je visie over de misleidende verhalen, inzake niet bestaande bedreigengen. Ook wij hebben de terreur van de CIA kunnen waarnemen. Maar dat is een ander verhaal.
    De uitslag van deze Amerikaanse presidentsverkiezing is m.i. onbelangrijk. Van te voren stond al vast, dat de uitkomst geen verbetering zou geven in de politiek van de VS. Daarvoor verschilden de opvattingen van beide kandidaten te weinig van elkaar. En . . . karmisch gezien, krijgt elk volk de regering die het verdient. Derhalve, laten we onze energie niet verspillen door naar de VS te kijken, maar deze te gebruiken waar het wel effect heeft: namelijk “hier en nu”. Hier, kunnen we werken aan een betere wereld, beginnend bij onszelf, en door deze te delen met anderen om ons heen, en zo verder en verder. Totdat ieder mens de ander oprecht in de ogen kan kijken, in liefde en vrede. Dat is mijn visie.
    Amita

    Reactie door Amita — donderdag 4 november 2004 @ 11.39 uur

  38. Lijkt er steeds meer op dat Nostradamus gelijk gaat krijgen. Hij wist een paar honderd jaar geleden al dat er eem felle strijd tussen moslims en christenen zou ontbranden. Deze strijd zou 27 jaar duren en 2/3 van de wereld zou vermoord worden. We zijn met zijn allen druk bezig om Nostradamus zijn gelijk te laten krijgen. Ik voorzien dan ook niet veel goeds voor deze wereld waarin haat, onbegrip en intolerantie de boventoon voert.

    Reactie door Marnix — donderdag 4 november 2004 @ 11.41 uur

  39. Soms zou ik willen dat ik Amerikaan was ……. lijkt me heerlijk te leven met een 10 seconden geheugen !

    Als ze 4 jaar een idioot aan het roer vergeten en gewoon weer voor hetzelfde kiezen dan vraag je om ellende en roep je het over jezelf af lijkt mij…..

    Maar nog schikbarender is het opzitten en pootjes geven gedrag van het kabinet naar deze Amerikanen :?

    Reactie door waiter — donderdag 4 november 2004 @ 11.44 uur

  40. Marnix,

    Als ik ook even een voorspelling mag doen: Mijn idee is dat over niet een te lange tijd de georganiseerde religies die zich met de politiek bemoeien zoveel weerstand bij de politici zullen hebben opgebouwd dat ze opeens door de VN worden opgeruimd.

    Stel je voor: een wereld waarbij de politiek vrij is van misleidende religieuze invloeden, maar gebaseerd op wetenschap, logica en rede.

    Reactie door Gideon — donderdag 4 november 2004 @ 11.52 uur

  41. @ Carel de win:

    Quote jouw even als je het niet erg vindt:

    “jij zegt de moslims zo goed te kennen. Verdiep je dan eens in dar idiote geloof van hun. Homo’s zijn varkens, dat vinden alle moslims. Ik niet”

    Maar als ik het goed begrijp ben je wel vóór Bush?

    Wil niet veel zeggen, maar deze is minstens net zo anti-homo als enkele radicale moslims (dus niet ALLE moslims, iedereen over 1 kam scheren kan je ook goed).

    Beetje hypocriet en kortzichtig ben je dus wel….

    Reactie door Anton Schuurmans — donderdag 4 november 2004 @ 12.21 uur

  42. Wat ik nu niet snap is het volgende…

    Dit kabinet onwijze voorvechters van homo emancipatie…. Amerika precies tegenovergestelde. Waarom veroordelen we dat niet ? en zo zijn er nog een aantal zaken die wij verwerpelijk achten. We wilde toch zo graag dit soort zaken aanpakken wereldwijd ?

    Reactie door MAD — donderdag 4 november 2004 @ 12.24 uur

  43. @ MAD: 95% van de wereld kent niet de homorechten die we hier in Nederland kennen. Sterker nog, er zijn vele landen waar homo’s niet eens kunnen samenwonen (dat wel kan in VS) en waar ze zelfs de doodstraf krijgen voor seksueel contact met iemand van het zelfde geslacht. Als we zaken moeten gaan veroordelen, moeten we eerst maar eens beginnen met echt ernstige zaken voordat we naar de VS wijzen waar het naar verhouding nog wel meevalt. First things first…

    Reactie door Daniël O. — donderdag 4 november 2004 @ 12.39 uur

  44. Wat betreft Bush kijk ik niet op van zijn herverkiezing; het was zeer waarschijnlijk dat hij zou winnen. Gelukkig is hij in tegenstelling tot 4 jaar terug niet met een staatsgreep aan d emacht gekomen, maar met democratische verkiezingen gekozen. In dat opzicht kan ik er meer vrede mee hebben dat 4 jaar terug. Maargoed, nu krijgen we weer een 4 jaar van hetzelfde en dat is zonde. Ik vraag me alleen wel af of het echt zoveel anders was geweest met meneer Kerry. Laten we hopen dat volgende keer Hillary Clinton een poging waagt voor het presidentsschap, ik heb wel vertrouwen in haar.

    Reactie door Daniël O. — donderdag 4 november 2004 @ 12.44 uur

  45. Bush heeft maar een gedachte.
    De moslims opruien tegen het westen, om dan met een berg machtsvertoon europa binnen te kunnen vallen, omdat hier terroristen worden gehuisvest.
    Als je het hondje al naar je hand kunt zetten ben je al een stap verder in huis.
    Echt vier jaar naar de klote in de You naait nog steeds.
    Hoe zeiden ze dat vroeger ook al weer tussen kerk en staat:
    Wij houden ze wel dom, als jullie ze te eten geven.
    Bush is al zover en Balkenende wil er naar toe.

    Reactie door sinne — donderdag 4 november 2004 @ 13.00 uur

  46. Voor diegenen die ook maar een ogenblik denken dat Bush de komende vier jaar de rit uit zit; binnen twee jaar is de tent failliet met dat enorme begrotingstekort …………………….!!

    Reactie door Opa-Buiswater — donderdag 4 november 2004 @ 13.31 uur

  47. daniel (46)
    ik geloof helemaal niet dat Bush zonder fraude gekozen is.De VS hebben ten eerste het meest ondemocratische kiesstelsel ter wereld, met die kiesmannen enz. Ten tweede zijn ze niet in staat gebleken zelfs dat nog technisch te organiseren. Wie de TV-uitzending over de stemmachines en de stembiljetten heeft gezien twijfelt er niet aan dat er alle mogelijkheden waren om te frauderen.Mensen die niet geregistreerd konden worden of als ze dat wel waren niet konden stemmen, stemmen uit bepaalde(meest zwarte) districten die gewoon verdwenen zijn,en ga zo maar door. Nog afgezien van de directe fraude binnen in de stemcomputers, die daar zeer gevoelig voor zijn.Als fraude technisch mogelijk is, zal die zeker vroeg of laat uitgevoerd worden en al zeker in de VS.Er waren b.v. stemcomputers waar al enkele honderden stemmen op stonden voor het stembureau open ging.
    Dit wil overigens niet zeggen dat ik veel blijer zou geweest zijn met Kerry. De VS is een door en door rot land, dat doet alsof het democratisch is en de opdracht van God heeft om die democratie over de hele wereld te verbreiden.we zullen de komende vier jaren nog veel ellende hiervan zien.
    Waakhond

    Reactie door aad sweep — donderdag 4 november 2004 @ 13.33 uur

  48. Snap niet wat Carle de win zo goed vindt aan Amerika, als hij zich steeds maar afgeeft aan Moslims.
    De werkelijke Amerikanen (Indianen), zijn door de voorouders van de nu Amerikanen, voor 2/3 afgemaakt, zodat zij het land konden inpikken.
    In die tijd werden de Indianen al in de naam van God vermoord.
    Als zij zich niet wilden bekeren, werden zij afgeslacht.
    Wat een Godvrezende mensen waren dat, ongelooflijk.
    En nu worden de Indianen, de oorspronkelijke bewooners, nog steeds als minderwaardig beschouwd.
    En dat door mensen, die steeds Gods woord in de mond nemen.
    Dat is het goede Amerika, dacht het niet.
    Carel de Win, als jij Amerika zo goed vindt, wat doe je dan nog hier???

    Reactie door Leo 3 — donderdag 4 november 2004 @ 13.48 uur

  49. Olav, het waren de CIA en de Neo-Conservatieven die Al Qaïda verzonnen hebben. Er is geen enkel bewijs gevonden in Afghanistan van grote kampen, ondergrondze hoofdkwartieren en grote groepen die lid zijn. Integendeel, de enige leden die er zijn schijnen Ainan Zawahiri en Osama Bin-Laden te heten. Er komen wel af en toe mensen naar toe om geld los te peuteren, maar Bin Laden schijnt niet veel meer te hebben. Er was geen Al Qaïda, maar misschien is dat er nu wel, want het zou wel eens positief kunnen zijn voor Ainan Zawahiri die ik zie als het brein en de gevaarlijkste van de twee. Deze man heeft een heel eigen Islamisme en da’s heel anders dan de religie ISLAM. Zawahiri vindt dat hij iedereen mag en zelfs MOET doden die niet net als hij gelooft. Elke Moslim die zich verkiesbaar stelt voor een gemeenteraad of regering, is in zijn ogen een ongelovige. Hij heeft zijn gedachtengoed van een Egyptenaar Kuteb die in de VS was in de jaren 50 en de mensen daar veel te vrij vond. Dat was zondig en slecht en moest tegengegaan worden. Hij is in Egypte geëxecuteerd. Zawahiri heeft het stokje overgenomen. Het is interessant te zien dat uit beide grote religies mensen opstaan die vinden dat uitsluitend HUN mening telt. De Neo Conservatieven hebben angst gezaaid en medestanders gevonden. Volgens de documentaire doen ze wenzelijk niets anders dan ze destijds deden tijden Reagan tegen de Soviets. Doorgaans heeft de BBC hele goede en betrouwbare docu’s. Ik geloof deze voor het overgrote deel.
    En je hebt gelijk, het is NOVEMBER!! En dan kan mijn ratelende, kreunende en steunende computer eindelijk gerepareerd worden. Ooit weer achter de computer zonder herrie erbij.

    Amita, Karma, ohjeetje. Als alles Karma zou zijn: Insh’allah (zo schrijf je dat toch?) wat zou het dan voor zin hebben om te blijven ijveren voor een goede relatie tussen mensen? Maar misschien leg ik het woord Insh’allah wel verkeerd uit? De Japanners noemen het Karma, en de Boedhisten ook. Maar als alles al “beschreven” staat, wat heeft onze inzet dan nog voor zin? Dan nog, ik lees jouw bijdragen met veel plezier. Fijn dat er zulke nuchtere en verstandige mensen zijn tussen het vullis en de bagger op het log: Theo is dood. Juist die zijn hard nodig. Ik hoop daar ook een beetje aan bij te dragen, maar ben niet zo geleerd als sommigen denken. Ik heb ook maar een MULO-otje gehad destijds. Ga wel door, hè? Misschien kunnen we het Lot wijzigen door liefde en vriendschap tegenover al die haat te zetten?

    Reactie door Lydia — donderdag 4 november 2004 @ 14.42 uur

  50. Lydia
    brrrrrrrrrrrrr wat enggg en griezelig zeg. Dat je geholpen wordt door MOSLIMS. Dat is de ultieme nachtmerrie van Carel de pinguin.

    Reactie door MAD — donderdag 4 november 2004 @ 15.00 uur

  51. @ aad sweep: de VS hebben het meest ondemocratische kiesstelsel ter wereld? Beweer je dus dat het in het in de EU, Midden-Oosten, Azie, Zuid-Amerika en Afrika soms beter is? Begrijp me goed: het Amerikaanse systeem is verre van ideaal, maar het is wel degelijk democratisch. Op de hoogste schaal is het beduidend minder gesteld met de democratie, maar op de andere niveaus (staten, counties, steden en dorpen) is Amerika zelfs té democratisch; burgermeesters en zelfs sheriffs worden daar gekozen. Bovendien hebben de burgers vele andere democratische middelen, zoals referenda en hebben ze zelfs de mogelijkheid om politieke leiders af te zetten wanneer ze dat willen. Nee, als je zegt dat de VS het meest ondemocratische kiesstelsel heeft ter wereld, dan moet je je echt wat meer verdiepen in het Amerikaanse kiesstelsel en vooral in het democratische gehalte van de rest van de wereld.

    Reactie door Daniël O. — donderdag 4 november 2004 @ 15.01 uur

  52. Hoy Lydia. Bedankt en hou dapper vol. – Even ter toelichting :
    Karma, in mijn opvatting, is: A. Oorzaak en gevolg, B. De taak of opdracht in het leven, of hoe je dat ook noemen wilt, waar je (simpel gezegd) zelf, in positiviteit, voor gekozen hebt.
    Insh’Allah, is de kreet van een onbewuste levensvorm, die zijn eigen verantwoordelijkheid (die wij allemaal hebben voor ons doen en laten) afwijst.
    Amita

    a

    Reactie door Amita — donderdag 4 november 2004 @ 15.20 uur

  53. Ach meneer Aad Sweep, kijkt u eens rond in de wereld. Maar dan wel als u eens een keertje niet zoveel gedronken heft als nu.
    De VS hebben een zeer democratisch kiesstelsel. Er is wel het een en ander op aan te merken, maar dat geldt uiteindelijkook voor ons kiesstelsel. Hier kan een kleine partij collaboreren met een minderheid om die zodoende aan de macht te helpen. Daarbij kun je je ook afvragen of dat wel zo democratisch is.
    En als we het over “door en door” rotte landen hebben, dan beveel ik u aan een rondreis via Sudan, Iran, Afganistan naar de Noordkoreaanse heilstaat. Prettige reis ! Ik ga dan ondertussen naar de States, zoals ik al vaker heb gedaan.

    Reactie door Henk — donderdag 4 november 2004 @ 15.50 uur

  54. Lydia (53)

    Heel goed, en mooi verteldt.
    Op die manier leven wij al jaren met onze Marokaanse buren.
    Geen gedonder, gewoon alles zamen, als er wel eens wat is, praten met elkaar, maar geen geschel maar op een normaale manier zoals het hoort onder mensen, zonder haat gevoelens.

    MAD
    Carletje durft dat ook niet, kruipt hij weg, onder het bed ofzo.
    Grote woorden op een afstand, verder niets.
    Holle vaten klinken het harts.
    Er was gisteravond een manifestatie van een extreem rechtse organisatie, op het Stadionplein, bij het Olypischstadion.
    Er was meer M.E. dan dat de opkomst groot was.
    Dat kreeg ik van een colega te horen, woont er vlakbij.

    Reactie door Leo 3 — donderdag 4 november 2004 @ 15.56 uur

  55. @ Lydia (52):

    Feitelijk staat m.i. het volgende vast. O. Bin Laden heeft deelgenomen aan het islamitisch verzet in Afghanistan, en was puissant rijk. Hij heeft een groep/organisatie opgericht die hij zelf “Al Qaida” (De Basis) noemt, en claimt de aanslag op de WCT-torens op 9 september 2001. (Laatst nog in de door Al Jazeera vrijgegeven video ter gelegenheid van de Amerikaanse verkiezingen). Er zijn trainigskampen in Afghanistan geweest. (Daarvan zijn ook video’s getoond, met o.a. O. Bin Laden erbij).
    Nu wil ik wel twijfelen aan “ondergrondse hoofdkwartieren” en “grote groepen” leden van zijn organisatie. En misschien is hij inderdaad niet (zo) rijk meer.(Dat zou niet verwonderlijk zijn). Maar zijn uitstraling bestaat nog. En je maakt mij toch echt niet wijs dat hij een “Amerikaans” product is!
    Fijn dat je goede omgang hebt met landgenoten met welke achtergrond dan ook. Dat wil ik ook zo houden, o.a. in mijn eigen gemengde woonbuurt.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 4 november 2004 @ 16.16 uur

  56. 48 Rob

    Inderdaad zeg schaamteloos om het aan de welwillende burger over te laten. Net als vroeger toen de armen het van aalmoesen en steun van de kerken moesten hebben omdat de regering de andere kant op keek. Ik vind dit echt walchelijk.

    Misschien zit de gedachte er achter dat meer mensen zich dan bij een kerkgenootschap aan zullen sluiten, ik wordt zo achterdochtig zeg!

    Reactie door krul — donderdag 4 november 2004 @ 16.48 uur

  57. En dan mag men vol dankbaarheid de aalmoesen in ontvangst nemen, fijne feestdagen he voor die mensen! Bah!

    Reactie door krul — donderdag 4 november 2004 @ 16.49 uur

  58. Wat gruwelijk walchelijk en dat op kerstavond!!!!!

    Reactie door krul — donderdag 4 november 2004 @ 16.51 uur

  59. Alleen om hun eigen geweten te sussen!!!!

    Geef die mensen geld kunnen ze zelf hun voedsel kopen.

    Al zou ik niks te vreten hebben ik zou er niet heen gaan!

    Reactie door krul — donderdag 4 november 2004 @ 16.53 uur

  60. 4 more years of bad luck. :(

    Reactie door Sulis — donderdag 4 november 2004 @ 17.15 uur

  61. Four more years! Een zegen voor de wereld.
    Kunnen we Bush ook niet het burgemeesterschap van Amsterdam er bij geven?
    Of liever nog…Nederland als 51ste staat :)

    Reactie door Ron — donderdag 4 november 2004 @ 17.23 uur

  62. Beste Rob 48, ik hoop dat het niet waar is, wat weerzinwekkend
    idee, ik citeer je bericht: `Een kerkgenootschap in het Amerikaanse Georgia betaalt een kerstdiner voor mensen in Tilburg die het financieel niet zo breed hebben.’

    Wat walgelijk! Kalkoenen en hamburgers zeker, bidden voor het vreten en bijbellezing toe. Jakkie! Ugh!! Een gruwel!
    Ik wil meteen een bijdrage storten naar de SP gaan om die mensen
    in Tilburg te onthalen op een copieus Frans diner met exquise
    wijn uit de Provence. Wie doet er mee?

    Reactie door Harke Boer — donderdag 4 november 2004 @ 17.25 uur

  63. Hier de tekst van omroep brabant.

    TILBURG – Een kerkgenootschap in het Amerikaanse Georgia betaalt een kerstdiner voor mensen in Tilburg die het financieel niet zo breed hebben. Het gaat om de Trinity Chapel uit het Amerikaanse Georgia.

    De bedoeling is dat arme gezinnen op kerstavond een diner krijgen voorgeschoteld van een cateringbedrijf. Het kerstdiner wordt gehouden in de Kasteelhoeve in Tilburg en wordt georganiseerd door mensen van de Voedselhulp.

    Op die avond worden ook de traditionele kerstvoedselpaketten uitgedeeld. De vrijwilligers van de Voedselhulp in Tilburg zijn erg blij met het gebaar van het Amerikaanse kerkgenootschap.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 4 november 2004 @ 18.28 uur

  64. Kunnen we die vrijwilligers van Tilburgse Voedselhulp niet benaderen met het idee van een maaltijd met heerlijke dingen uit de vele Turks-Marokkanse winkeltjes die we in Nederland hebben?
    En dat wij daar een potje voor zoeken en zelf een bijdrage voor storten?

    Reactie door Harke Boer — donderdag 4 november 2004 @ 18.57 uur

  65. Met Kerst ga je toch geen Turks-Marokkaanse kost op tafel zetten. Eeen beetje gevoel voor traditie Harke !

    Reactie door Henk — donderdag 4 november 2004 @ 19.30 uur

  66. @Jan,
    Hoezo 4 more years lost, kijk dat je het niet eens bent met bush is je goed recht maar er zijn geen goede of foute keuze’s er zijn alleen gevolgen.

    Dat hij keuze’s maakt die jou niet aanstaan is jammer voor jou maar om nou gelijk te stellen aan 4 more years lost, denk het niet hoor, hij stelt gewoon andere prioriteiten en heeft daar een mandaat van het volk voor gekregen, dat dien jij te respecteren.

    Reactie door Ronald — donderdag 4 november 2004 @ 19.40 uur

  67. Tilburg is best een grote stad, er worden veel evenementen gehouden in de zomer. Toch wonen er mensen die niet voldoende te eten hebben.

    Wat klopt hier niet?

    Reactie door Helma D. — donderdag 4 november 2004 @ 19.49 uur

  68. Amita, bedankt! Ondanks een Karma gaan we door om te proberen iets van beschaving en tolerantie te verspreiden. Lak aan Karma, want als het Karma is dat het uit de hand gaat lopen, dan ga ik niet zitten wachten tot het dat doet, maar doe ik wat ik kan om mensen op andere gedachten te brengen. Geen idee hoe jong je bent, je klinkt jong en tegelijk al zo wijs. Fantastisch! Zulke mensen, daar zitten we in dit land om te springen.

    Olav, denk je dat er een kans is dat je via de BBC die documentaire kunt terugvinden om te zien? Of zouden met de Sp samen moeten aandringen bij de VPRO bv om die docu hierheen te halen. Want echt, dit MOET je zien. Kampen kunnen overal zijn. Misschien is er inmiddels een Al Qaïda, maar die was er nog niet toen die ambassades werden opgeblazen. Er lopen hele enge mensen rond in deze wereld. Maar ik zou dolgraag zien dat deze documentaire in Nederland op TV kon komen. Het is een EYE OPENER en je zult mensen zien die onderzoek doen en gedaan hebben, en mensen die meegedaan hebben, die nu zeggen dat het allemaal KUL is. Voorlopig heb je jouw mening, maar ik hoop echt dat je de docu kunt zien. Overigens zouden de docu’s van Michael Moore over de Christian Coalition best ook nog eens herhaald kunnen worden. Die liggen wel in Europa, in België, bij de BBC en bij Netwerk. Zo kunnen we meer begrijpen van wat er in de VS gebeurt en waarom mensen zo denken als ze denken. Ik word er acuur ongelovig van! Als Bush nog eens vier jaar krijgt en hij gaat Colin Powel vervangen en hij wil zelfs Ashcroft en Rumsfeldt kwijt, dan denk ik dat hij nog extremer mensen wil aannemen op die posities. De rilligen lopen me letterlijk over het lijf, want ik voorzie hierdoor een nieuwe inval in een land, hetzij Iran, hetzij Cuba en ik denk dat dan de poppen aan het dansen zijn wereldwijd. Alle ingrediënten zijn aanwezig. Ik had nog zo gehoopt een heel leven te leven zonder oorlog in mijn directe omgeving, maar ik vrees het ergste.

    Reactie door Lydia — donderdag 4 november 2004 @ 19.51 uur

  69. @15 MAD

    Je begint het door te krijgen!!!

    Reactie door JanW — donderdag 4 november 2004 @ 19.51 uur

  70. Voor Carel en de denkers als hij: Olav en ik zijn het momenteel gewoon oneens. Dat kan dus. Worden we niet kwaad op elkaar, nee we proberen te praten. Gek hè, maar dat lukt ook nog! Nou jullie nog. Oh, enne..MAD, ja, reuze eng zulke buren. Als ik bv een aantal dagen weg ga dan past zij op mijn woning. Vrij spel in mijn woning dan. Da’s pas echt eng. Want als ik terugkom dan staan er bloemen op tafel, is er gestoft en gezogen en als het even kan heeft ze ook nog mijn ramen gezeemd. Griezelig hoor. Dit zijn kanjers van mensen! Ik wilde dat we meer van zulke mensen hier hadden, dan was er minder haat.

    Reactie door Lydia — donderdag 4 november 2004 @ 19.54 uur

  71. @Lydia, is het misschien wel eens bij je opgekomen dat al die documentaires die er bij de haren bijsleept ook niet echt objectief zijn.
    Micheal Moore is nou niet bepaald een lichtend voorbeeld van objectiviteit hoor.
    Jaja de BBC echt een toonbeeld van betrouwbaarheid, iets met een wapeninspecteur geloof ik.

    Al-Quaida verzonnen, kom nou, van welke planeet kom jij?, als de VS echt op de olie en macht van irak uit was geweest dan hadden ze Saddam juist WEL van meer wapens voorzien om de regio te veroveren en zo hem het smerige werk laten opknappen.

    Reactie door Ronald — donderdag 4 november 2004 @ 19.59 uur

  72. Voor een antwoord op regressie

    Ik wil het even hebben over wat ons te doen staat. Dus ook hier wil ik even droppen (wat ik ook bij de weblog van Theo Cornelissen heb gedropt):

    Op mijn weblog heb ik n.a.v. de verkiezing van hr. G.W. Bush een stukje neergezet onder de bovenstaande titel. Het is een eerste aanzet, meer niet. Commentaar is welkom. (Ook van jou Jan!)

    Trouwens: Ik wil hierover wel eens een boom opzetten (zowel binnen als buiten de SP), want daarvoor is het m.i. belangrijk genoeg.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — donderdag 4 november 2004 @ 20.46 uur

  73. Ronald,
    dacht je nu echt dat saddam zijn macht en olie weg wil geven aan de yanken

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 4 november 2004 @ 21.09 uur

  74. had willen weg geven

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 4 november 2004 @ 21.10 uur

  75. @Folkert, als het hem aan de macht had gehouden wel hoor.
    VS->geeft Saddam macht : Saddam geeft VS olie, was veel goedkoper en had veel amerikanen niet het leven gekost.

    Reactie door Ronald — donderdag 4 november 2004 @ 21.19 uur

  76. Lydia (52) ik ben het vaak met je eens, maar deze keer niet. Jij schreef (o.a.) “het waren de CIA en de Neo-Conservatieven die Al Qaïda verzonnen hebben. Er is geen enkel bewijs gevonden in Afghanistan van grote kampen, ondergrondze hoofdkwartieren en grote groepen die lid zijn. Integendeel, de enige leden die er zijn schijnen Ainan Zawahiri en Osama Bin-Laden te heten.”

    Al Qaida bestaat wel degelijk en er zijn ook opleidingskampen in Afghanistan gevonden. Het vervelende is echter wel dat de CIA de moedjahadin (waar Bin Laden lid van was voordat hij al Qaida opzette) heeft gefinancierd om te vechten tegen de USSR. Maar Al Qaida is een echte organisatie en heeft ook de aanval op het WTC en het Pentagon opgeëist. En dat lijkt me nogal raar voor een verzinsel.
    Of de financiële situatie van Bin Laden nog zo gunstig is als toen hij begon met zijn “strijd tegen het westen” dat weet ik niet.
    Maar Al Qaida bestaat echt, helaas!

    Reactie door emma — donderdag 4 november 2004 @ 21.28 uur

  77. Emma, wat ik zeg komt voort uit wat ik gezien en gehoord heb in de driedelige serie THE POWER OF NIGHTMARES die de laatste drie woensdagavonden is uitgezonden. Ik geloof het meest van wat ze in die documentaire zeggen. Het is prima als je het er niet mee eens bent. Ik kan je immers niet dwingen. Zal dat niet eens proberen. Ik hoop alleen van ganser harte dat deze documentaire serie in Nederland wordt uitgezonden. Houdt de gids in de gaten, want dat gebeurt misschien toch wel. Als dat echt gebeurt raad ik iedereen aan om te kijken en dan een oordeel te vellen. Afgesproken?
    Ik praat overigens helemaal niets goed, want de acties tegen de Ambassades, de garage van het WTC en de torens zelf waren afgrijselijk en zijn nooit te verdedigen. Dit even ter verduidelijking, want misschien creëer ik anders een verkeerd beeld. Voor ik de serie zag was ik er ook van overtuigd dat alles bestond. Nu twijfel ik. En dat het best een uitvinding van de CIA en de Neo-Cons kan zijn zal ik beslist niet uitsluiten. Die hebben wel meer op hun geweten. Maar vlak zeker Ainan Zawahiri niet uit. Dat is het brein en Bin Laden brengt alleen het geld in. Zoveel heb ik ervan begrepen en als je de geschiedenis van meneer Zawahiri een beetje leert kennen, dan weet je ook dat die man een heel slim brein heeft en dat aanwendt voor hele enge dingen. Dus, Emma, laten we hopen dat de serie hier of in België wordt uitgezonden. Let erop en als het wordt uitgezonden, kijk of neem het op en kijk later, maar kijk en oordeel dan.

    Reactie door Lydia — donderdag 4 november 2004 @ 22.49 uur

  78. Daniel(55) en Henk (57)
    Ik geef toe dat ik het misschien beter had moeten formuleren. De VS hebben het meest ondemocratische kiesstelsel als je daarbij het gemiddelde opleidingsniveau van de bevolking in aanmerking neemt. Natuurlijk kun je van een land waar het gros van de bevolking nooit enige scholing heeft gehad geen democratisch kiesstelsel verwachten, maar in de VS, “de kampioen van de democratie” (dat vinden ze van zichzelf)zou je toch wel iets anders verwachten.Een kiesstelsel waar de helft plus één alles wint, en dat bovendien nog zo corrupt is als wij ons in Nederland nauwelijks kunnen voorstellen, is niet democratisch te noemen.Democratie veronderstelt dat er ook ruimte is voor, en rekening gehouden wordt met, de minderheid. Hoeveel van die democratisch gekozen sherrifs en burgemeesters in de VS hebben dat zonder smeergeld voor elkaar gekregen? Denk overigens niet dat ik onze eigen democratie zo bewonder, we zakken steeds verder af naar het amerikaanse peil.Kunnen jullie me vertellen hoe ik bij de volgende verkiezingen een hertelling zou kunnen aanvragen, wat toch mijn wettelijk recht is!(in mijn gemeente worden electronische stemmachines gebruikt).Kan ik bij de aanvang van de stemmingen controleren of de stemmachine “leeg”is? Hebben jullie de namen van al die fraudaleuse aannemers die na de bouwenquete in de gevangenis zijn gekomen? Ik ken er geen een!Als ik voor honderd millioen heb gefraudeerd wil ik dat best met een of twee millioen afkopen, en zulke dingen gebeuren nog dagelijks in ons land.Ministers die de Kamer vals voorlichten traden zo’n 30 jaar geleden af, als dat openbaar werd;nu blijven ze gewoon zitten, leve de democratie!Ex ministers die een finantieel debacle hebben veroorzaakt als de Betuwelijn of de HSL worden bij ons beloond met een aardige burgemeesterspost of een benoeming tot CDK
    Het boek 1984 was een waarschuwing en vrijwel niemand heeft die waarschuwing ter harte genomen.Als ik Bush voor de TV zie denk ik altijd aan Grote Broer, die ook de leuze gebruikte “oorlog is vrede”
    Ik voel me als een roepende in de woestijn als ik jullie commentaar lees en teken daarom maar met:
    Waakhond

    Reactie door aad sweep — vrijdag 5 november 2004 @ 0.25 uur

  79. Four more years…de laatste stuiptrekkingen van een bankroet land? Geert Mak gaf deze week in de Groene Amsterdammer een mooie sfeerschets van de staat waarin de V.S. momenteel verkeerd. Het geloof in het einde der tijden tiert welig, en mensen zijn bang, vooral voor hun eigen “hachie”. Amerika, niks om trots op te zijn.
    Gegijzeld door apathie, angst en gulzigheid ligt de ommekeer misschien toch op de loer. Hopelijk beschikt de V.S. over een flinke garde slapende honden. Nog even en ze worden wakker!

    Reactie door maarten nannes — vrijdag 5 november 2004 @ 1.29 uur

  80. American Republicans:
    The same old bones in a new trunk
    under an empty skull.

    Reactie door Jacob Meinardi — vrijdag 5 november 2004 @ 9.36 uur

  81. Het kan me eigenlijk niks schelen wie de baas wordt in Amerika, en voor de Amerikanen maakt het ook niks uit. Eens in de vier jaar mooie beloften, om de rest van de tijd uitgemergeld te worden terwijl de elite zich verrijkt aan jouw harde werken…
    Nee, Amerika is niet mijn land, en ik hoop dat er gauw iets gebeurt voor Nederland hetzelfde lot ondergaat…

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 5 november 2004 @ 10.20 uur

  82. Ronald,#82
    @Folkert, als het hem aan de macht had gehouden wel hoor.
    VS->geeft Saddam macht : Saddam geeft VS olie, was veel goedkoper en had veel amerikanen niet het leven gekost.

    Maar Saddam wilde geen olie geven, Amerikanen boos Saddam moet weg, niet voor de vrijheid van Irak maar voor de olie dat mag wel wat mensenlevens kosten, bij Bush telt geen mensenleven economie boven alles.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 5 november 2004 @ 10.35 uur

  83. Lydia (84) Jij beweert (op basis van die documentaire) dat Al Quaida een verzinsel is. Ik lees het begrip “verzinsel” als iets dat verzonnen is en dus niet bestaat. Maar de féiten spreken dit tegen. Hoe kan iets dat niet bestaat de aanslagen op de Amerikaanse ambassades in Afrika en de aanslagen in Amerika hebben uitgevoerd? Die aanslagen zijn toch een feit?

    Verder baseer ik mijn mening dat Al Quaida wél bestaat op een boek, waarin uiteen wordt gezet hoe Al Quaida in elkaar zit, wie er (vermoedelijk) allemaal deel van uitmaken en hoe de groep financieel gesteund wordt.

    Reactie door emma — vrijdag 5 november 2004 @ 14.48 uur

  84. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het bestaan van de beweging. Want dat valt moeilijk te ontkennen. Wat ik echt hoop is dat die documentaire hier wordt uitgezonden of in België. Waarschijnlijk begrijp je dan mijn grote zorgen om dat nieuwe Islamisme beter. Dat er sinds het opblazen van de ambassades een “Al Qaïda” bestaat, is wel duidelijk. Hè, ik kan het gewoon niet goed genoeg uitleggen, verdorie. Sorry hoor, maar meer kan ik niet zeggen al zou ik willen dat ik over meer woorden en een beter geheugen beschikte! Hoe dan ook, dit zijn hele enge mensen. En dat weet ik wel zeker. Verder ook, vanaf morgen gaat mijn computer in revisie. De ventilator ligt op zijn achterste en maakt een heidens kabaal en er zijn nog dingetjes die het niet zo goed doen. Ik ben even off line hierdoor en omdat het iemand is die dit gratis wil doen voor me, kan het een weekje of twee duren. Dat wordt ontwenningsverschijnselen….huuuh, maar ik overleef het wel. Emma, ga vooral door. Je hebt vaak steengoede bijdragen! Tot eind november! En houd de gidsen in de gaten. Je kunt niet weten…

    Reactie door Lydia — vrijdag 5 november 2004 @ 16.43 uur

  85. Opvallend is dat iedereen alles weet van de USA. Wij lachen altijd hard om die beperkte Amerikanen, die denken dat Nederland alleen uit Amsterdam bestaat, dat daar alleen homo’s wonen en je op de hoek van elke straat een windmolen staat waar softdrugs wordt verkocht door iemand op klompen en je de weg naar Kopenhagen kan vertellen. Als wij dan over Amerika moeten praten weten we alles van het land en komen dan met allemaal dezelfde vooroordelen. Er wonen 260 miljoen mensen in dat land, de extremen komen door in Nederland en zijn vast allemaal waar, maar ook wij weten niet alles van de VS. Het zal vast zo zijn dat wij meer weten van de VS dan zij van ons, maar eigenlijk doen wij precies hetzelfde met de Amerikanen, als zij met ons als ze het weer over klompen etc. hebben.

    Reactie door BJ — vrijdag 5 november 2004 @ 17.52 uur

  86. Lydia (91) bedankt voor het compliment. Ik zal de gids in de gaten houden en als de documentaire wordt uitgezonden, zal ik zeker kijken. Houd je taai (met je ontwenningsverschijnselen) en tot eind november.

    Reactie door emma — vrijdag 5 november 2004 @ 18.31 uur

  87. American Republicans:
    The same old bones in a new trunk
    under an empty skull.
    http://www.alpinofez.web-log.nl

    Reactie door Jacob Meinardi — vrijdag 5 november 2004 @ 18.37 uur

  88. @Canarie,
    Cannabis tast je realiteitszin aan hoor.

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 7.38 uur

  89. Amerikanen op de vlucht voor Bush
    De Nieuw-Zeelandse immigratiedienst wordt, sinds de herverkiezing van George Bush als president van de Verenigde Staten, platgebeld door Amerikanen die willen emigreren. Dat heeft een woordvoerder van de dienst zaterdag gezegd

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 9.44 uur

  90. En Folkert, nieuwtje. De emigratie in Nederland heeft in 2003 een voorlopig hoogtepunt gekend zo kwam vorige week op het nieuws. En het ergste is, het zijn voor het overgrote deel hoog opgeleiden onder 35 jaar ! Díe hebben het hier wel gezien.
    Zelf heb ik verleden jaar alvast een lap grond in Spanje gekocht. Kan ik altijd nog zien wat ik ga doen, maar als ik alles van de laatste week de revu laat passeren, dan weet ik wel wat ik over een jaar of acht ga doen ! Blijven julli in deze “poel des vederfs” waar je om je mening vermoord of bedreigd kunt worden, waar je in sommige delen van de steden maar beter niet meer kunt komen.
    Maar voor de goede orde; Amerika lijkt mij ook wel wat, mét of zonder Bush, dat maakt me niet uit.
    Trouwens voor de buitenlandse politiek maakte het toch weinig uit, Bush of Kerry.

    Reactie door Henk — zaterdag 6 november 2004 @ 10.04 uur

  91. @99

    Ik en mijn gezin zitten er ook vaak over te denken iets te kopen in Spanje, maar moet daar wel werk hebben natuurlijk. Het is niet zo als in Nederland, handje ophouden. Hier in Nederland, misschien die hele Europazooi wel, lijkt mij geen goeie toekomst voor mijn twee dochters van één en drie.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 10.15 uur

  92. Jan, ik ga ook pas als mijn kinderen het huis uit zijn en ik wat dichter bij mijn pensioengerechtige leeftijd ben gekomen.
    Ga vanaf de kustlijn in het Zuiden een dertigtal km het binnenland in en er zijn voor mooie prijzen (€ 30 – € 50) perceeltjes te koop. Ga er eerst eens kijken, misschien vind je het niks, misschien vind jet geweldig. trouwens, ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk nooit ga, dat het allemaal een bevlieging is, maar dan kun je het altijd nog verkopen.
    Maar na een week als deze (moord op van Gogh, buurmeisje onderweg vanschool naar huis zomaar in elkaar geslagen) droom ik graag weg.
    Sorry, was off-topic

    Reactie door Henk — zaterdag 6 november 2004 @ 11.31 uur

  93. Henk en janW .stel je eens op de hoogte van de bevolking van SPANJE.En de misdaad daar.en je zult zien dat er geen verschil met de situatie hier.DUs ga maar gerust .
    Of beter ga naar Amerika.Daar is het met BUsh beter als hier die heeft teminste gezord voor een veilig land zonder misdaad .En voor een veilige wereld.enne stel je vertrek niet uit anders is iedereen die veilig wilt leven je voor

    Reactie door hein — zaterdag 6 november 2004 @ 13.17 uur

  94. Heb ik al gedaan Hein. Het was geweldig !

    Reactie door Henk — zaterdag 6 november 2004 @ 13.32 uur

  95. janW dat dacht ik al hoe voelt dat aan oogkleppen

    Reactie door hein — zaterdag 6 november 2004 @ 13.39 uur

  96. @104

    Wat is dat voor gebrabbel dat je uitkraamd, leg eens beter uit Heintje.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 13.46 uur

  97. Henk,#99
    die emigratie zal vermoedelijk komen dat we teveel een gekopieerd beeld worden van Amerika.
    En net als in Amerika maken de lager op ogeleiden minder kans om de problemen te ontvluchten, vergis je niet in Amerika is de criminaliteit niks minder als hier, en Amerikanen zijn erg nationalistisch heb ik de indruk, alles is goed als het maar voor Amerika.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 13.47 uur

  98. janW Als jij beweert dat het in SPANJE en AMERIKA beter is als hier OOGKLEPEN .en trouwens als je de problemen hier niet aan kan loop dan maar weg inplaats te zorgen dat de problemen hier opgelost worden

    Reactie door hein — zaterdag 6 november 2004 @ 13.58 uur

  99. @ Folkert

    Voor zover ik mij nog goed herinner, helemaal zeker ben ik er niet van, waren Scandinavische landen zeg maar de “runners-up” van de emigratielijst.
    Maar wat ik wilde zeggen, de hoogopgeleiden en initiatiefrijken worden zo langzamerhand het land uit gekoeioneerd. De hoogopgeleiden zien een verblijf in een land met barbaarse intolerantie niet meer zitten. De initiatiefrijken worden waar mogelijk tegengewerkt.

    Reactie door Henk — zaterdag 6 november 2004 @ 14.01 uur

  100. @Hein, iedereen hamert er op dat 20% van de amerikaanse bevolking het slecht heeft, maar je vergeet even voor het gemak dat dan 80% het WEL goed heeft, jan modaal komt in de VS met 60.000!!! dollar thuis tegen nederland met 30.000 euro.
    De levenskosten en belastingdruk in de VS is vele malen lager dan in nederland, en in nederland hebben ook 20% van de bevolking SLECHT.
    Dus wie doet het dan goed en wie doet het dan fout?

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 14.07 uur

  101. Henk,
    veel geluk in Amerika, daar zijn overigens al vroeg in de jaar tellingen van wat we nu scandinaviers noemen (vikingen) aanland gegaan. Ja voor columbus dus.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 14.09 uur

  102. Hein,

    Van die Militante en snakkerige Amerikanen moet ik niets hebben!!! Trouwens de problemen kan ik prima aan hoor, alleen het wordt steeds minder leuk Hein. Dat zeg ik en ik hoor het steeds meer om me heen. Waarom gaan veel hoogopgeleiden onder de 35 jaar steeds meer emigreren Hein. Zomaar voor de lol Hein.
    Of moet ik eerst op die hoofd van jou tikken en vragen, hallo is daar iemand?

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 14.12 uur

  103. JanW,
    hier is iemand ,die jongeren denken het te weten ze hebben de keerzijde nog niet ervaren, wacht maar als die ouder zijn geworden komen ze in de problemen dat ze te oud zijn en ze aan de kant geschoven worden.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 14.20 uur

  104. Beste Folkert, je vergist je, niet Amerika, maar Spanje.

    Reactie door Henk — zaterdag 6 november 2004 @ 14.40 uur

  105. Henk,
    staan ze dan al op je tewachten om je te ontvangen in spanje.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 15.31 uur

  106. @114 Folkert

    IK denk dat ze Henk meer met openarmen zullen ontvangen ,dan een Islamiet. Henk heeft z’n eigen pensioengeld wel(kost Spanje niks, Henk brengt geld in het laadje), maar een Islamiet houd z’n hand op en richt schade aan d.m.v. bomaanslagen, om nog maar niet te spreken over het afslachten van mensen. Of zijn we de aanslagen op de treinen in Spanje al weer vergeten?

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 15.41 uur

  107. JanW,
    weglopen heeft geen zin door ene Bush wordt het overal in de wereld gevaarlijker, en bommen gooien weten de Amerikanen alles van denk maar aan Hirosjima wie gooide de eerste atoombom.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 15.49 uur

  108. Tja, wat de Amerikanen doen kan ik ook niet goed keuren. Liever had ik gezien dat ze op een andere mannier Sadam hadden gepakt, zodat het gewone volk er niet onder te lijden had en heeft. Die Amerikanen denken dat ze geweldig zijn en overal de baas kunnen spelen.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 16.02 uur

  109. JanW,
    dat is het gevaar het tegenwicht is weg, achteraf was de koude oorlog het minst kwade wil niet zeggen dat het goed was maar nu is er maar een macht die de lakens wil uitdelen en dat is nog gevaarlijker.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 16.23 uur

  110. @118

    Ja, ben ik met je eens. Dan moeten we maar wachten op China Folkert.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 16.36 uur

  111. Sinds een aantal dagen is volgens het kabinet vrijheid van meningsuiting het hoogste goed in Nederland.
    Dankbaar maak ik van de gelegenheid gebruik door hierbij mijn hartgrondige wens te uiten dat het Amerikaanse militaire tuig door de Irakezen op slagvaardige wijze hun land wordt uitgeflikkerd.

    Reactie door Harke Boer — zaterdag 6 november 2004 @ 18.33 uur

  112. Uniform Resource Identifiers (URIs, of URLs).
    B.v http://www.janmarijnissen.nl.


    Engelstalige uitleg
    .

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 6 november 2004 @ 18.37 uur

  113. JanW,118
    ja de water chinezen zijn al ingelijfd bij amerika.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 18.40 uur

  114. @ JanW: China als wereldmacht is denk ik geen welkome zaak. De wijze waarop China mensenrechten aan haar laars lapt, is dermate grof en ernstig dat ook de VS er van schrikt.

    Reactie door Daniël O. — zaterdag 6 november 2004 @ 21.15 uur

  115. @123

    Maar dan is er wel evenwicht Daniël en daar gaat het om!!!

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 23.13 uur

  116. Trouwens, Amerika is ook grof. De doodstraf bestaat daar ook.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 23.15 uur

  117. En als hier dan toch een vrije mening zonder restricties geventileerd mag worden:

    Gelukkig mogen we weer vertrouwen op de kordate aanpak van Bush.
    Het linkse gewauwel in Europa zou Bush eens moeten doen besluiten om de zgn bondgenoten de rug toe te keren.
    Laat Bush heel het midden-oosten maar eens flink uitroken. In Nederland worden maatregelen toch ook getroffen waarbij de “goeden” lijden onder de “kwaden”. Dus gewoon platbranden heel die hoek.
    Risicobeperking heet dat. Een plicht die geldt voor alle Nederlandse werkgevers als het om iets onnozels gaat als de hoogte van je bureaustoel. Tijd dat dat ook eens ingevoerd wordt voor echt belangrijke zaken.

    Ja ik weet het, links zijn is makkelijk én populair in Europa. Logisch als je ziet dat daardoor de huidige generatie het spaargeld van de vorige generaties er door jaagt zonder er ook maar iets voor te hoeven doen.

    Ik zeg niet dat de USA perfect is. Een mix van de EU en USA zo voor beiden beter zijn maar ik prefereer zoals het vandaag ligt toch de manier waarop de USA de zaken regelt.

    George W. good luck!!!!!

    Reactie door BDGO — zondag 7 november 2004 @ 2.23 uur

  118. BDGO. waarom ga je niet verhuizen naar het vierde Rijk
    Amerika, kun je fascistische gebral begeleiden met dat
    sterren en strependoekje, ik neem gaarne hier de vrijheid mijn neus er in te snuiten.

    Reactie door Harke Boer — zondag 7 november 2004 @ 10.05 uur

  119. Het begint me sowieso steeds duidelijker te worden dat de `vrijheid van meningsuiting’ die afgelopen week door koningin & kabinet heilig is verklaard, een exclusief voorrecht is
    van rechts en van onderbuiks gepeupel dat roept om een sterke arm. Meningsvrijheid op voorwaarde dat `links’ niet alles mag roepen wat het denkt.
    Nou, dát zullen we nog wel eens zien!

    Reactie door C.Tilyx — zondag 7 november 2004 @ 12.57 uur

  120. Het begint me sowieso steeds duidelijker te worden dat de `vrijheid van meningsuiting’ die afgelopen week door koningin en kabinet heilig is verklaard, een exclusief voorrecht is
    van rechts en van onderbuiks gepeupel dat roept om een sterke arm.
    Meningsvrijheid op voorwaarde dat `links’ niet alles mag roepen wat het denkt.
    Nou, dát zullen we nog wel eens zien!

    Reactie door C.Tilyx — zondag 7 november 2004 @ 12.58 uur

  121. Niemand hoort me zeggen dat links haar mening niet mag uiten. Een deel rechts tegengas is echter wel noodzakelijk. Al is het maar om ook het “andere” geluid te laten horen zodat men redelijkerwijs tot een eigen beslissing kan komen. Of op grotere schaal het combineren van linkse en rechtse idealen tot een werkende oplossing.

    Vreemd genoeg krijg ik op mijn teksten wel furieuze commentaren maar zijn deze zelden of nooit inhoudelijk onderbouwd. So cheap!!!

    Reactie door BDGO — zondag 7 november 2004 @ 15.18 uur

  122. @BDGO, je kan het harke niet kwalijk nemen, het is zo’n verbitterde communist die het niet kan verkroppen dat zijn grote voorbeeld de USSR gefaald heeft.
    Harke zou het liefst zien dat iedereen aan het eind van de maand het zelfde kreeg, het socialistische koningrijk der armoedzaaiers.
    Op mij komt het over als iemand die het slecht heeft en daarom maar vind dat iedereen het slecht heeft, jalouzie noemen ze dat volgens mij, gewoon negeren, komt toch niks zinnigs uit.

    Reactie door Ronald — zondag 7 november 2004 @ 17.27 uur

  123. Hehe Ronald! Dan hebben we hier dus een schoolvoorbeeld te pakken van wat er mis is in ons land

    Reactie door BDGO — zondag 7 november 2004 @ 18.09 uur

  124. The fastest week ever
    Dispite three basketball injuries, three deaths of Dutch celebrities that made the internation news, and the worst instability of this country that I’ve ever seen, I—oddly enough—have been feeling better over the past week than I had the w…

    Trackback door ACJ’s Weblog — dinsdag 9 november 2004 @ 2.43 uur

  125. je hebt op deze pagina veel goeds gepraat over voedselhulp tilburg.
    Maar kijk je ook eens naar de andere kant van voedselhulp tilburg.
    Er zijn mensen uit de voedselhulp gegooid die het toch dringend nodig hadden.

    Reactie door adle — donderdag 18 november 2004 @ 20.38 uur

  126. jammer jammer dat dit misselijkmakend stuk vreten weer 4 jaar in het zadel dreigt te blijven. De enige belangen die voor hem gelden zijn inderdaad het (amrican-fake) kruis en het grootmaken van zijn eigen miserabele persoontje. Adolf zal zijn vingers kruisen dat zijn fervente medestander zijn tentakels kan uitbreiden over de wereld. Welk land, leger of enig ander machtspparaat durft op te staan tegen deze hypocriete hondenzoon.

    Reactie door PietjeBell — vrijdag 21 januari 2005 @ 2.03 uur

  127. betting online…

    Channing Welton Stuart implementable.ennui Virginian betting http://www.sport-betting-fun.com/

    Trackback door betting online — woensdag 17 mei 2006 @ 19.16 uur