Actie Helpt!

Nadat bij de Algemene Beschouwingen de coalitiepartijen zich genoodzaakt zagen voor 1 miljard Euro te verspijkeren, men later besloot de huisarts toch maar uit de No Claim-regeling te halen, heeft het kabinet nu ook moeten toegeven op punten als de WAO en prepensioen/levensloop. Er is nu een akkoord. Of de leden van de vakbonden het resultaat voldoende vinden zal de komende week blijken.

Actie Helpt! Zoveel is duidelijk. Ik feliciteer de bonden en alle actievoerders met het behaalde resultaat tot nu toe. De regelrechte aanval van Balkenende, De Geus, Zalm en Brinkhorst op het bestaansrecht van de vakbonden is met succes overtuigend afgeslagen.

Acties tegen het kabinet blijven nodig. Immers, de neoliberale koers wordt gewoon dóór gezet, op het gebied van zorg en onderwijs; huren en huursubsidie; lonen en uitkeringen; sociale zekerheid en belastingen; over de hele linie.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 06 november 2004 :: 13.10 uur

103 Comments

103 reacties

  1. En toch heeft Nederland verloren van het kabinet en ben en zal ik ook nooit lid worden van de bond. Ik had het wel al gedacht, dat softie gedoe van de bond. Hoeveel geld zullen ze gekregen hebben die bonden.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 13.20 uur

  2. @JanW: tjonge, dat is sociaal van je!
    Zonder de bonden hadden we nu helemaal NIETS gehad. In plaats dat je je zelf op je kop krabt en je realiseert dat we samen nu eenmaal veel sterker staat, schop je tegen degene die nog wat vlees heeft weten te bemachtigen op de botten die de regering je toewerpt.
    Ondankbaar mormel!

    Reactie door missgien — zaterdag 6 november 2004 @ 13.27 uur

  3. @2

    We gaan niet schelden hé, nergens voor nodig hoor.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 13.31 uur

  4. @2

    Als ik kijk wat de lidmaatschap kost bij die bonden, vindt ik dat ze veel meer moeten doen, dan een waardeloos accoortje te maken met dit associaal kabinet. Maar ja, ze verdienen zelf bakken met geld hé, de opvreters.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 13.35 uur

  5. DE reactie van janW laat het gelijk zien van alle demontranten en janW gaat jij nu weer profiteren van wat bereikt is .ik denk het wel

    Reactie door hein — zaterdag 6 november 2004 @ 13.35 uur

  6. @5

    Nee hoor, want ik ga emigreren en dus niet profiteren. Kan je me dus niet op aanvallen Hein!!!

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 13.38 uur

  7. Als ik zo bekijk wat de bonden allemaal hebben binnengehaald dan kan ik niet anders zeggen dat het kabinet bakzeil heeft gehaald ( al zullen ze dat niet toegeven) en dat de heren Zalm en de Geus door “meester”Jan Peter behoorlijk op de vingers zullen zijn getikt. Bijna alle punten die er in het voorjaar lagen kunnen nu ineens wél bij het kabinet door de beugel? Toch geschrokken misschien dat er niet alleen ouwe mannetjes stonden te demonstreren. En misschien toch geschrokken dat na de gruwelijke gebeurtenissen van deze week niet zoals verwacht het grootste gedeelte van de bevolking zich massaal op rechts zou storten, maar dat de linkse coalitie nog steeds een ruime meerderheid zou halen….. ;-)

    Reactie door Opa-Buiswater — zaterdag 6 november 2004 @ 13.39 uur

  8. Het enige wat de bonden gepresteerd hebben is dat de bezuinigingen zich nu gaan verschuiven naar andere gebieden, dus een echte pyrrusoverwinning.

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 13.39 uur

  9. Het leed is gewoon wat verzacht, dat is alles. Maar wat Ronald zegt ze verschuiven het gewoon naar andere gebieden hoor!!!

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 13.43 uur

  10. OPA-BUISWATER .Gelukkig zijn er nog mensen op dit log die goed bijdragen aan de discussie over dit onderwerp.
    Bedankt zo hoort het ook

    Reactie door hein — zaterdag 6 november 2004 @ 13.46 uur

  11. Hoezo overwinning voor de bonden?, het fiscale voordeel van het pre-pensioen wordt nog steeds gewoon geschrapt.

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 13.55 uur

  12. Als OPA-BUISWATER z’n favoriete voetbalclub met 10-0 voorstaat en de tweede helft wordt het toch nog 10-3, dan heeft z’n cluppie gewonnen ha ha.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 13.59 uur

  13. @12 Ik bedoel achterstaat natuurlijk.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 14.00 uur

  14. Opa-Buiswater,
    jongelui snappen nog steeds niet compromissen sluiten geven en nemen is, het kabinet nam eerst alles en de bonden met steun van hun leden hebben het zo deels weer terug kunnen veroveren anders waren ze alles kwijt. Maar pas op de vos deze heb nog altijd zijn streken.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 14.03 uur

  15. @Folkert, het kabinet geeft iets aan de bonden en haalt vervolgens ergens iets anders weg om toch weer aan de benodigde bezuinigingen te komen, bijv. door Premie’s teverhogen, OZB te verhogen, Eko taks teverhogen.
    Dus je betaald het uiteindelijk zelf weer, alleen via een omweg waardoor er nog meer ambtenaren moeten bijkomen wat ook weer extra geld kost.

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 14.10 uur

  16. Heb je soms geheime bronnen bij de regering Ronald dat je dat al weet? Volgens mij is er poen zat bij Zalm aangezien er wel geld genoeg is voor het uitbreiden van de AIVD en het eventueel langer blijven van troepen in Irak. Kwestie van prioriteiten stellen zeker???

    Reactie door Opa-Buiswater — zaterdag 6 november 2004 @ 14.24 uur

  17. @Opa, als jij denkt dat dat 1,7 miljard kost dan snap je het niet helemaal, en inderdaad kwestie van prio’s stellen en er zijn nog meer dingen in Nederland die betaald moeten worden, er gaat al meer als de helft van de staatsbegroting naar onze socialistische heilstaat, het is GENOEG met het sinterklaas gedoe.

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 14.26 uur

  18. Ronald,
    meer ambtenaren is goed tegen de werkeloosheid anders hebben ze toch maar een uitkering voor het niets doen.
    Dacht jij nu echt dat jou obz gelijk of lager daar zou worden zit toch niet te slapen, maar die obz is wel een probleem voor je daar je er telkens meeschermt heb je zo n duur huis?.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 14.27 uur

  19. @Folkert, nee hoor ikke niet, mijn OZB is lekker laag :D
    Maar iedereen kraait victorie terwijl je op je klompen kan aanvoelen dat ze het geld dan wel op een andere manier pakken.
    Eentje die gelijdelijk gaat en bijna onopgemerkt, door inderdaad EXTRA ozb verhgingen, EXTRA premie verhogingen, EXTRA belasting verhoging.
    Dit alles ter meerdere glorie van de vakbonden, bij hun moet u gaan klagen als u uw huur niet meer kunt betalen he.

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 14.31 uur

  20. Het gras lijkt wat groener,maar de adders onder het gras nemen in aantal toe.

    Reactie door krul — zaterdag 6 november 2004 @ 14.49 uur

  21. Neem mij niet kwalijk, maar het was toch de VVD die de ozb ging afschaffen en gingen we niet met zijn allen minder premie betalen volgens de Geus? De premieverhogingen die we krijgen hebben niets te maken met het sociaal accoord, maar alles met die idiote drang naar marktwerking en privatisering (de heilige graal van de VVD) waardoor met het vrijgeven van de huren straks inderdaad de huizen niet meer betaalbaar zijn, net zoals het feit dat sinds het privatiseren van de energiemarkt iedereen volgend jaar €300 duurder uit is omdat er zonodig concurrentie moest komen. En nu ook nog in de gezondheidszorg; gaat allemaal lekker hoor!! Maar we mogen misschien wel allemaal 120 gaan rijden,en dat is toch het belangrijkste……!

    Reactie door Opa-Buiswater — zaterdag 6 november 2004 @ 14.51 uur

  22. @OPA, juist de VVD wou van de OZB af, maar deze nieuwe afsrpaken zullen toch gefinancieerd worden, dus zal de OZB wel niet afgeschaft kunnen worden, je hebt nog steeds niet door dat al die leuke afspraken wel op een of andere manier BETAALD moeten worden en dat jij en ik uiteindelijk wel weer diegenen zijn die er voor opdraaien.

    Dus als dit sociaal akkoord geld kost mag jij 3 x raden hoe ze dat gaan binnenhalen, doe je ogen eens open, je kan je kop net zover uit het raam steken als je nek lang is.

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 14.58 uur

  23. Ronald,
    u zij de glorie.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 15.43 uur

  24. Volgend jaar met de Vut (dacht ik) na 40 dienstjaren!!
    Maar ja, dan ben ik nog geen 60, dus mag ik na het behalen van het sociale akkoord nog 5 jaar langer werken.
    Bedankt voor de moeite……bonden.
    Maar ja solidair zijn met de jongeren is ook wel leuk natuurlijk.
    Kunnen zij ook met hun 60e stoppen als ze zich nu met de levensloop regeling gaan bezighouden.
    Ik offer me wel WEER op.

    Reactie door Eef — zaterdag 6 november 2004 @ 16.04 uur

  25. Eef, ik heb het ook al gezegd tegen @2 en @5 hoe ik over de bonden denk, maar ze begrijpen het niet, of willen het niet begrijpen! Ze kijken niet verder dan hun neus lang is.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 16.12 uur

  26. @25 JanW
    Ach ja, de massa he??
    Nou ik ben wel lid van een bond en desnoods ga ik tegen dezelfde
    bond een gerechterlijke procedure beginnen omdat zij zich niet aan de afspraken houden die zij in 1996 hebben gemaakt met mijn werkgever toen we over gingen van de Vut naar het prepensioen.
    Ik had toen al zoveel dienstjaren dat ik VERPLICHT in de oude vutregeling moest blijven inclusief de verplichte vutpremie.
    Dus zou voor deze mensen de 40 dienstjarenregeling nog tot 2011 in stand blijven. Nu het toch anders wordt voel ik me goed genaaid. En dat pik ik dus niet!!!!

    Reactie door Eef — zaterdag 6 november 2004 @ 16.25 uur

  27. @ 24 Eef
    Je geeft een foute voorstelling van zaken. Jij hoeft helemaal niet door tot 65. Voor mensen boven de 55 verandert er helemaal niets. Die overgangsregeling zat al in het wetsvoorstel. Jij brengt dus helemaal geen offer.

    Reactie door Paul Ulenbelt — zaterdag 6 november 2004 @ 16.28 uur

  28. Tja, het beste is collektief een zaak aan te spannen tegen de bond tegen dit soort geintjes. Er zullen nog wel veel meer gedupeerden zijn Eef. Kun je zien , hoe onbetrouwbaar de bonden zijn.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 16.31 uur

  29. @27

    Mooi zo Paul, wist ik ook niet!!!

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 16.33 uur

  30. @27
    Paul, laat ik nou nog net 2 maanden verwijdert zijn van mijn 55e jaar als ik recht heb op mijn Vut (40 dienstjaren)
    Dus pis ik er juist weer naast.

    Reactie door Eef — zaterdag 6 november 2004 @ 16.39 uur

  31. Inderdaad mensen, aktie helpt!
    Als WAO`er ben ik de stakers dankbaar.
    De akties hebben geholpen.
    Gelukkig zijn er 2 oktober,en bij die andere akties, veel mensen op de been gekomen om de eisen van de bonden kracht bij te zetten.
    Alleen de WW is nog niet gered, dus daar zal nog voor gestaakt moeten worden.

    Reactie door Pieter — zaterdag 6 november 2004 @ 16.39 uur

  32. @27

    Verdorie…had ik nou maar een 7 maands baby-boomertje
    geweest. :>)

    Reactie door Eef — zaterdag 6 november 2004 @ 16.59 uur

  33. Als ik het goed begrepen heb maken de bonden in het akkoord onderscheid tussen ambtenaren en uitkeringstrekkers enerzijds en de werkers in het bedrijfsleven anderzijds. Voor de eerste groep gaan ze akkoord met de nullijn (dus nulkommanul erbij),terwijl voor de tweede categorie gestreefd wordt naar loonmatiging. Ik vind dat de bonden één lijn moeten trekken. Dat de regering altijd de ambtenaren en uitkeringstrekkers consequent achterop laat lopen is al erg genoeg ! Nu gaan de bonden daar ook nog in mee ! Ik hoop dat het verkeerd in de pers gekomen is, want ik ben daar behoorlijk nijdig over.

    Reactie door simbro — zaterdag 6 november 2004 @ 17.08 uur

  34. Daar word ik nou zoooo pisssed van he..geen lid zijn maar wel afzeiken….Tuurlijk, ik had gehoopt dat we het kabinet konden laten vallen, maar was dat realisties?…En ja, ongetwijfeld is er geschipperd, zo gaat dat…Maar als je wilt mee bepalen, word dan lid!!!!Wij leden bepalen de eind uitslag, vergeet dat niet !!

    Reactie door Lambert — zaterdag 6 november 2004 @ 17.30 uur

  35. @ simbro
    Je hebt het verkeerd begrepen. De bonden zullen zich onder geen beding neerleggen bij een nullijn in de collectieve sector. De betreffende zinsnele is op aandrang van de FNV uit de Kabinetsverklaring geschrapt. De kabinetsverklaring vindt je overigens op de site van Nederland verdient beter.

    Reactie door Coen — zaterdag 6 november 2004 @ 17.32 uur

  36. VVD-Kamerlid De Vries vindt het akkoord “niet zo schokkend”. Het gaat volgens haar om technische wijzigingen die niet met massale acties afgedwongen hoefden te worden. “Maar we zijn blij dat het akkoord er is. In essentie is er niets gewijzigd.” De Vries hamert erop dat de bonden zich moeten houden aan de toezegging uiterst terughoudend te zijn met looneisen.

    SNAPPEN WIJ HET NU WEER NIET???? HOEZO NIETS GEWIJZIGD??

    Reactie door Lambert — zaterdag 6 november 2004 @ 17.41 uur

  37. @ Lambert

    Laten we het erop houden dat Mevrouw de Vries een slechte verliezer is.

    Reactie door Coen — zaterdag 6 november 2004 @ 17.51 uur

  38. Meneer de Waal en Doekle zullen het niet op de spits willen drijven. Zij hebben inmiddels allebei weer een stap gezet naar een toekomstige post in resp. de PvdA en het CDA. En dan komen ze met dezelfde ellende als dit kabinet.

    Het is inderdaad een schijnoverwinning; zolang de WW bijv. nog volop kan worden afgebroken. Hoe kun je een acoord sluiten; als al die mensen, die daarvan afhankelijk zijn nu of in de nabije toekomst, in onzekerheid verder moeten leven? Dit kabinet moest weg! Dat was de reden dat veel mensen de straat op gingen. Een ding is zeker; dit kabinet zit te schuddebuiken van het lachen.

    Reactie door ReneR — zaterdag 6 november 2004 @ 18.01 uur

  39. @Pieter, nee alleen de WAO voor 50+ is gered, de rest wordt gewoon alsnog geherkeurd en er zullen alsnog 110.00 mensen de wao uit moeten, alleen iedereen van 50+ is voor die ellende gevrijwaard.

    Zoals een hoogleraar al opmerkte (ben zijn naam ff kwijt), het nieuwe pre-pensioen is voor de minima nog steeds niet te betalen, als ze nu al niet rond kunnen komen hoe moeten ze dan in godsnaam sparen?
    Het is nog steeds vrijwillig, ja iedereen moet mee doen maar mag zelf de hoeveelheid wat ie spaart bepalen, van 0% tot 210%, goh wat een schokkende verandering zeg.

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 18.10 uur

  40. Waar zijn de wijzigingen in het kabinetsbeleid ? Alleen een sociaal akkoord hebben we volgens mij niet veel aan want dan zitten we over een paar jaar weer in hetzelfde schuitje :(

    Reactie door waiter — zaterdag 6 november 2004 @ 18.39 uur

  41. Lambert@

    Voor de goede orde ik ben wel lid.

    Maar ik denk dat een lidmaatschap een weloverwogen beslissing dient te zijn en dat je daar niemand voor af hoeft te zeiken.
    Ik lees van jou ook wel eens dingen over mensen van de VVD of een andere club waar jij het niet mee eens ben ……… maar jij bent toch ook geen lid van de VVD of die andere club?
    Dus laat deze mensen het lekker niet eens zijn met de bonden ………

    En voorlopig stond er een mix van belangen op het museumplein die vast niet allemaal lid waren.
    Daarom vind ik het denken dat er alleen maar vakbondsleden stonden(die het allemaal bereikt zouden hebben) nogal hypocriet.

    Reactie door waiter — zaterdag 6 november 2004 @ 19.02 uur

  42. @ Lambert

    Als jouw reactie voor mij bedoeld was: ik ben FNV-lid vanaf 1975, ik wil wedden, dat jij nog niet eens geboren was. En waar haal je het recht vandaan iemand die je niet kent te beschuldigen kritiek te hebben zonder lid te zijn ? Van mij,29 jaar lang lid, mag iedereen commentaar geven op de bonden, of hij nou lid is of niet. En Coen, als het zo is zoals jij zegt ben ik daar alleen maar blij om en neem ik mijn woorden terug. Ik ben uitgegaan van een opmerking in het radionieuws, die ik inderdaad daarna niet meer heb gehoord.

    Reactie door simbro — zaterdag 6 november 2004 @ 19.33 uur

  43. Beetje jammer dat er nu mensen aangevallen worden op het niet lid zijn van de bonden. Neem me niet kwalijk ze zijn de laatste jaren nou niet echt aktief geweest. Het is pas sinds kort dat ze weer echt aktie voeren dus als mensen nog een beetje de kat uit de boom kijken is dat niet verwonderlijk. Ik kies er voor lid te zijn van de SP omdat zij wel ten alle tijden zich aktief inzetten voor een sociaal Nederland. Op het moment dat de bonden weer echt doen waar ze voor zijn kunnen ze op mijn lidmaatschap rekenen. Tot die tijd strijd ik op mijn eigen manier tegen dit kabinet. Dus laten we nou niet gaan mierenneuken over wel of geen lid zijn en met zijn allen kritisch blijven kijken naar de onderhandelingen zodat wij waar nodig weer aktie kunnen voeren.

    Reactie door Sulis — zaterdag 6 november 2004 @ 20.55 uur

  44. @1 T/m @47
    Waar zijn jullie hier eigenlijk mee bezig?

    Reactie door Theo — zaterdag 6 november 2004 @ 22.09 uur

  45. @Theo, wij zijn de vakbonden aan het demoniseren cq tot op het bot beledigen, en dat mogen wij want wij hebben vrijheid van meningsuiting he ;-)

    Reactie door Ronald — zaterdag 6 november 2004 @ 22.14 uur

  46. 48 tm 49 waar hebben jullie het over

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 6 november 2004 @ 22.49 uur

  47. Leg 48 het even uit mensen, want Theo begrijpt het niet helemaal.

    Reactie door JanW — zaterdag 6 november 2004 @ 23.03 uur

  48. Simbro, Toen werkte ik al 3 jaar…Mijn commentaar ging voornamelijk over jan w…en sulis, ik val geen mensen aan die geen lid zijn, alleen zeg ik zeur dan ook niet …
    Ik bem al jaren kaderlid bij fnv, en als het aan mij ligt sluiten we alleen voor leden een cao af.

    Reactie door Lambert — zaterdag 6 november 2004 @ 23.24 uur

  49. Laat de fnv eerst maar eens wat meer zien laten Lambert wat ze in hun mars hebben. Zoals Sules al zei, ze hebben jarenlang helemaal niets gedaan, maar wel veel geld vangen!!! Wat kregen die hoge pieten bij de fnv nog maar aan gouden handdruk mee Lambert?

    Reactie door JanW — zondag 7 november 2004 @ 9.42 uur

  50. Waiter:

    Meer dan driehonderd duizend mensen, voor het merendeel vakbondsleden, verzamelden zich op zaterdag 2 oktober in Amsterdam op het Museumplein om hun onvrede te tonen met het beleid van het rechtse kabinet Balkenende II – een geweldige opkomst die de woede toont, en tegelijkertijd een klap in het gezicht van de regering.

    Reactie door Lambert — zondag 7 november 2004 @ 11.10 uur

  51. #46

    Inderdaad Sulis; de bonden hebben dankbaar gebruik gemaakt van de steun van de S.P. Men moet ons nu niet weer gaan verwijten; dat we geen lid zijn. Veel mensen hebben die keus niet en kopen liever wat eten van hun weinige geld; in plaats van dat ze een peperduur lidmaat kunnen aanschaffen. Laten ze die gouden handdrukken ook maar eens afschaffen bij de bonden. Mischien moeten die kaderleden van de bond maar eens gaan stage lopen bij het actiecommitee van de S.P. Want men heeft de boel flink laten versloffen de afgelopen 20 jaar. Doen we kostenloos; zonder dat we dure adviseurs etc nodig zijn.

    Reactie door ReneR — zondag 7 november 2004 @ 12.11 uur

  52. @Lambert: Ook als je geen lid van de bonden bent kun je demonstreren hoor. Ooit van een solidair burger gehoord? Ik was er ook 2 oktober! Mij hoeven ze niet aan het handje te nemen om in aktie te komen. Ik heb het recht om kritisch te zijn en op mijn manier een aktie te steunen.

    Reactie door Sulis — zondag 7 november 2004 @ 12.37 uur

  53. Eef, voor zover ik het begrepen heb mag je met dit accoord ophouden met werken na 40 dienstjaren op je 60e. Dat lijkt me dus voor jou geen punt.

    Wie het over vette salarissen heeft van bondsbestuurders, die heeft zich niet geïnformeerd, wellicht is daar bij deze figuren ook geen belangstelling voor, kun je niet zeuren niet waar.
    Ook gouden handdrukken kennen we bij de vakbonden niet, dat is voorbehouden aan de beslissers in het bedrijfsleven, die zich dat zelf kunnen toekennen.
    Verder drijven de bonden op een leger van kaderleden die in het geheel niet voor hun inzet voor de collega’s worden betaald, maar die in veel gevallen daardoor soms werkweken maken van 70 uur of meer, inclusief hun normale werkzaamheden.
    Allen die profiteren van deze inzet, en alle werkers doen dat, en er niet voor betaald om deze instelling te laten draaien, zijn gewoon profiteurs. Een uitzondering is te maken voor mensen met een uitkering ook al zijn de contributies voor hen veel lager dan die van de werkende leden. O ja de door mij opgevoerde kaderleden die gratis werken voor hun collega’s en daarbij soms scheef worden aangekeken door hun werkgever en regelmatig geconfronteerd worden met geringere promotie kansen, deze kader leden betalen ook nog eens de gewone contributie voor werkenden. Ze brengen dus voor de belangen van hun collega’s ook nog eens geld mee.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zondag 7 november 2004 @ 15.19 uur

  54. @58

    Geen gouden handdrukken Roelf bij de vakbonden, nou ik kan mij nog heel goed herinneren dat een hoge Ome van de FNV FL. 100.000(toen waren het nog guldens) mee kreeg toen hij vertrok. Hoezo gouden handdrukken hebben we niet? Of is dit de laatste jaren afgeschaft! En ik vindt dat ik helemaal niet profiteer, want wat hebben die bonden in al die jaren nu voor mij gedaan als werkende? Omdat ze van een 10-0 achterstand nu 10-3 gescoord hebben, zijn ze ineens geweldig. Roelf, het maakt helemaal niets uit, want het kabinet pakt mij wel weer op een andere mannier weer om hun centen binnen te halen! Ze lachen zich krom om die bonden. En wat kan mij die accoord over dat je met je 60e eruit kan mij nou verrekken. Man, als ik 60 ben bestaat die regel al LANG niet meer.

    Reactie door JanW — zondag 7 november 2004 @ 15.57 uur

  55. @Roelf, waarom ben ik een profiteur, ik heb NOOIT om jullie bemoeienis met mijn arbeidsvoorwaarden gevraagd, sterker nog ik snap uberhaupt niet dat jullie voor mij gaan onderhandelen terwijl ik daar geen opdracht heb toe gegeven.

    Reactie door Ronald — zondag 7 november 2004 @ 16.05 uur

  56. Ronald, en toch profiteer je mee wat de bonden in de loop der jaren voor elkaar hebben gekregen.
    Je loon, ziektewet en vakantie bijv: zij toevallig wel door de bonden afgedwongen bij het rijk en de werkgevers

    Reactie door Leo 3 — zondag 7 november 2004 @ 20.48 uur

  57. @59 Janw

    Gouden handdruk, dan even precieser zijn. Gewoon wat beweren, evenals de hoge salarissen van bezoldigd bestuurders, dat is net even te goedkoop. Maar gezien wat ik steeds van jou voorbij zie komen zul je wel niet beter kunnen. Ik weet bijna zeker dat je andere beweringen evenzo aan je eigen fasntasie zijn ontsproten.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zondag 7 november 2004 @ 22.13 uur

  58. Roelf;
    Het wordt tijd dat JIJ je informeert over gouden handdrukken. van Stekelenburg heeft ook een leuk bedrag meegekregen van de bond; toen hij eruit stapte. Voorts staat in een oude tribune nog een hele waslijst aan bijbaantjes; wat deze man bezigde.

    En ik weet er heel veel van Roelf; zelf was ik O.R. lid en mijn voorzitter was ook vakbondsvoorzitter van de FNV afdeling Drenthe. Van eerste hand heb ik dus mijn informatie gekregen. Voorts verkwanselt die bond veel teveel geld aan peperdure seminairs in peperdure congrescentra (ja ik heb er ook gezeten) in bosrijke gebieden. Ik weet als secretaris PRECIES wat dit allemaal kost Roelf; dat hoef je mij niet wijs te maken. En dat wil je ook niet weten…

    Reactie door ReneR — maandag 8 november 2004 @ 0.21 uur

  59. de 1 miljard die de coalitiepartijen mochten versleutelen was natuurlijk meebegroot. Maar ook vut en prepensioen waren wisselgeld. Zalm wilde alleen een stringente loomatiging. En dat heeft hij voor elkaar.

    Actie helpt geen zier. De vakbonden claimen ten onrechte de grote opkomst bij de demonstratie. Amsterdam zat gewoonweg vol met mensen die genoeg hadden van Balkenende 2. Het cnv is een broeinest voor cda-politici en het fnv kost meer dan het oplevert. Ondertussen zakt de sp in de peilingen. Of gaat de sp nu ook roepen dat peilingen ‘maar momentopnames zijn en niks betekenen’….

    Reactie door PsiesDrom — maandag 8 november 2004 @ 2.06 uur

  60. de regering krijgt zijn zin.die willen joust dat de bevolking onderling ruzie gaan maken zo dat hun nog meer onzinnige BEZUINIGEN ons door de strot douwen .deze alendige REGERING moet weg.200 gezinnen boven in drenthe krijgen nu al noodgedwonnen voedsel van een stichting er is ARMOEDE en zitten ze hier te kibbelen over bonden.sorry hoor daar zakt mij de broek van af .er is genoeg geld alleen wordt het door deze asosiale regering verkeert besteed de oorlogs zucht van busche waar bakalende achter aan rent .800 miljard voor JSF 988 MILJOEN voor rupsvoertuigen besteld in zweden door deze regering .met dat geld zijn de bezuinigen niet nodig .
    ik vraag de SP om landelijk in ieder provincie een demonstratie te houden TEGEN deze regering .en dan in elke provincie die aantallen mensen optellen.dan worden het er VEEL meer dan op het meuseumplein .want lang niet iedereen die tegen deze regering zijn konden naar amsterdam wegens geldgebrek.of ziekte.of dat de afstand te groot was voor ouderen.
    oproep doen op TV en in de krant .
    de druk opvoeren veral nu .

    Reactie door johannes — maandag 8 november 2004 @ 4.55 uur

  61. @65

    Gewoon keiharde feit Roelf, dit fantaseer ik niet hoor, maar kijk ook nog naar tv en ik lees ook nog kranten!!!
    En wat hebben de bonden nu bereikt Roelf, eigelijk helemaal niets toch. Een hele slappe organisatie is het, die onterecht veel geld ontvangt.

    Reactie door JanW — maandag 8 november 2004 @ 9.46 uur

  62. @66 ReneR

    En wat moet ik hier ne mee.
    Ik kan daar zo overheen.

    Nu al meer dan 42 jaar lid.
    Meer dan 27 jaar kaderlid.
    Meer dan 25 medezeggenschap.
    Zo’n 10 jaar voorzitter van een OR (bedrijf met ruim 1500 werknemers).
    Meer dan 10 jaar voorzitter van een regionale groep van de Abva (Kabo).
    Ruim 4 jaar secretaris/penningmeester van zo’n regionale groep.
    Ja ook ik bezocht kadercursussen en dat heeft me bij mijn vakbondswerk prima geholpen.
    De congrescentra war jij het over hebt waren overigens allemaal eigendom van de bond.
    Wellicht verwar je het met de OR cursussen die je vast ook gevolgd hebt en die je werkgever moest betalen en ja ik heb OR’n meegemaakt die zich dan te buiten moesten gaan aan de door jou genoemde luxe congrescentra. Een cursus bij de bijvoorbeeld de Woodbrookers was te simpel, de baas betaald toch nietwaar.
    Als OR voorzitter heb ik mij hier altijd tegen verzet, maar helaas er zijn altijd mensen, en velen kwamen niet uit mijn bond, die zich vooral moesten te buiten gaan aan dit soort overdreven luxe.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 8 november 2004 @ 10.33 uur

  63. @60 Ronald,
    Tja je zult dat zelf natuurlijk niet vinden, maar voor mij ben je een profiteur, om een sterker woord maar niet te gebruiken.

    Voor mij staat het vast dat als elke arbeider zelfstandig moet onderhandelen over zijn loon en aanverwante zaken, hij een fatsoenlijke beloning, laat staan een fatsoenlijke behandeling, wel kan vergeten. De behandeling van arbeiders in landen als b.v.b India en in haast geheel Zuid- en Midden- Amerika, en nog vele landen meer waar of geen vakbonden zijn, verboden, of vakbondsleden vooral door de werkgevers, buiten de poort worden gehouden, laten dat duidelijk zien.
    Die situaties zijn overeenkomstig het Nederland toen er nog geen vakbonden waren en die nog heel lang zijn blijven bestaan nadat er vakbonden waren opgericht.
    En vanuit deze optiek vind ik mensen die wel profiteren van de inzet van de vakbonden en er niet aan mee betalen gewoon profiteurs. Echter als een stroming binnen de vakbeweging, zoals al jaren gebeurt en ik ben daar één van, pleit voor het gelden van de CAO voor alleen de leden van de bonden en het zelfstandig laten onderhandelen van mensen zoals jij met hun werkgever over je eigen arbeidsvoorwaarden, dan hebben vooral werkgevers daar moeite mee, maar ook velen binnen de bonden en tot nu toe ook de zittende regeringen. Omdat ze denken dat er zo een tweedeling zal onstaan die ze ongewenst vinden. Ik ben het daar dus niet mee eens, zoals gezegd vind ik dat mensen zoals jij maar moeten zien hoe ze fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden bij hun werkgever kunnen bedingen. Echter weet ik ook uit diskussies met mensen met de zelfde insteling als jij dat ze opeens vele bedenkingen hebben bij het aanvaarden van deze consequentie, dan opeens hebben de meesten wel behoefte om onder de CAO te vallen. Maar er aan mee betalen ho maar. Verder heb ik het meerdere malen meegemaakt dat deze mensen opeens in een arbeidsconflikt verzeild raken en dan stonden ze voor mijn bureau met de vraag of ze mischien ook lid konden worden en gebruik konden maken van bondsondersteuning, en meestal streken de bezoldigden dan ook nog over hun hart en verzekerden dit “bandende huis”. Dus beste je moet vooral doen wat jou goeddunkt, maar dat zal mij niet in mijn mening doen veranderen dat je een profiteur bent.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 8 november 2004 @ 12.34 uur

  64. @66 ReneR, Tweede deel.

    En wat vind je een gouden handdruk.
    Je vind wat ik van mijn werkgever gekregen heb kennelijk ook een gouden handdruk?
    Op mijn 54e wilde hij van me af. Een te lastige oud voorzitter van de OR die een te grote aanhang had onder het personeel.
    De volgende pogingen zijn ondernomen:
    Dreigen met ontslag. Geen succes, ik gaf aan dat ik over een dosier beschikte wat de kans op goedkeuring van de rechter erg klein zou maken.
    Daarna een poging mij door de bedrijfsarts te laten afkeuren. Aangezien ik gezond was, weigerde ik afkeuren en daar waren de bedrijfsarts en ik het gauw eens: Afkeuren kan niet ter sprake komen.
    Na enige tijd het verzoek om te vertrkken met 80% van mijn salaris, ik bleef gewoon in dienst maar kwam niet meer op de werkplek. Dat heb ik aanvaard, ik moest nog 11 jaar tot mijn pensionering en naar wat ik zoal in mijn leven gezien had zag ik het niet zitten om de komende 11 jaar getreiterd te worden door mijn werkgever.
    Na twee jaar in deze regeling kwam het verzoek om ontslag te nemen, onder het motto: dan heb je helemaal je vrijheid terug. Daar stond tegenover dat mijn werkgever een lijfrente regeling op mij afsloot waarvan ik, aangevuld met de opgespaarde prepensioen gelden, tot mijn 65 kon leven voor 80% van mijn salaris.

    Terzijde dit is meerdere mensen overkomen, hoe zou dit zich verhouden tot de roep van werkgevers dat we langer zouden moeten doorwerken. Een roep die gretig door Zalm (Balkenende) werd overgenomen?

    Zo’n lijfrente regeling kost in één keer een hoop geld, dus wellicht een gouden handdruk?

    Tot nu toe werd die term gebruikt voor disfunctionerende top figuren uit het bedrijfsleven, velen hebben daarbij zelf beslist hoe hoog die handdruk zou moeten zijn, Moberg beding.
    Het gaat dan niet om tonnen nee het gaat om miljoenen.
    Als de vakbeweging een bestuurder wil bedanken met een ruimhartig cadeautje en zo zou ik die 100.000 gulden willen omschrijven, dan vind ik daar niets mis mee. En nu niet denken dat ik een riant salaris had of op dit moment een riant inkomen. Nee ik verdiende iets meer dan modaal en op dit moment mag ik mij modaal noemen, wellicht zelfs iets minder.
    Wel heb ik grote moeite met mensen als Kok, in mijn beleving ervaar ik die man als een verrader, voor ons heeft hij, mede door onze akties en aktiebereidheid, zich ingezet voor de in de begin jaren tachtig ook aanwezige dreiging van een kabinet. Ik behoorde tot de groep die 31/2 procent gekort zou worden op het salaris. Helaas hier is een marginale overwinning gehaald, als je het al een overwinning kan noemen, de korting werd 3%.
    Echter Kok ging de politiek in en opeens werd zijn wereld klaarblijkelijk anders. Wat dit kabinet durft te doen heeft zijn inzet gevonden vanaf dat Kok minister van financién werd en later premier met de VVD in een kabinet. Zalm moet gedascht hebben, wat met Kok lukte moet nu met Balkende afgemaakt kunnen worden, de vakbeweging op z’n bek en de arbeiders weer onmondig.
    Gelukkig hebben velen dat doorzien en masaal geprotesteerd en dat laatste heeft gelukkig zijn vruchten afgeworpen. Maatschappelijk zijn we er echter nog lang niet, de asociale maatregel met de minst draagkrachtigen staan nog allemaal overeind, alleen behoren ze niet direct tot het terrein van de vakbeweging het zal van maatschappelijk druk, eventueel ook van de vakbeweging, en vooral van de politiek moeten komen, dit is immers het terrein van de politiek.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 8 november 2004 @ 13.07 uur

  65. Roelf, jij kunt alleen maar bla bla bla bla zeggen, vieze vuile opvreter!!!

    Reactie door viezekutbond — maandag 8 november 2004 @ 13.20 uur

  66. Natuurlijk werkt ACTIE .Dat weet iedereen met een beetje verstand.ALLEeN al aan de reactie van de losers .ronald carel de win eef jacob bakker janW marja en de rest .KAN je zien dat actie gesteunt door zoveel mensen altijd werkt

    Reactie door hein — maandag 8 november 2004 @ 13.52 uur

  67. Wat heeft er gewerkt dan HEINO. Slaap maar lekker verder, sukkel. En voor de rest, blijf maar lekker betalen aan de bond, ACHTERLIJKE GANZEN.

    Reactie door viezekutbond — maandag 8 november 2004 @ 14.04 uur

  68. @viezekutbond

    Geen argumenten, alleen schelden meer kan er niet uit komen. Deze stumpers hebben dringend psygologische hulp nodig.
    Deze stumpers waren altijd prima uitvoerders voor facsistische groepen.

    Zo viezekutbond heb je weer wat om uit je bol te gaan, misschien lucht het wat op en voel je je dan wat beter.
    Een fatsoenlijke bijdrage is hier van jou zeker niet te verwachten.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 8 november 2004 @ 14.15 uur

  69. En van jou al helemaal niet Roelfina. En noem mij geen facsist mannetje, want ik stem op de SP en ben er ook lid van. Dus niet zomaar conclusies trekken. Die woorden neem je maar terug over dat facsisme.

    Reactie door viezekutbond — maandag 8 november 2004 @ 14.27 uur

  70. @75 Echt het gejank van een zielig figuur die inhoudelijk niets te zeggen heeft.Jou actie hier help zeker niet omdat je nergens steun krijgt voor je standpunten als je die hebt tenminste
    ik weet door wat er nu berijkt is ACTIE helpt .wat jij ook blaat

    Reactie door hein — maandag 8 november 2004 @ 15.23 uur

  71. @79

    Het is niet berijkt, maar bereikt Heino. Wie is hier nou zielig en achterlijk?

    Reactie door viezekutbond — maandag 8 november 2004 @ 15.29 uur

  72. @80 bedankt voor die correctie Maar kan je nu ook iets inhoudelijks melden .enne achterlijk heb ik nergens vermeld dus denk ik dat je jezelf bekent heb gemaakt

    Reactie door hein — maandag 8 november 2004 @ 15.41 uur

  73. @78 Ronald

    Lijkt me met jou insteek een prima optie.
    Als je iets te bieden hebt waar op de markt vraag naar is en waar wekgevers moeilijk eigen mensen kunnen vinden of mensen kunnen inhuren via een uitzendbureau, dan is wellicht succes verzekerd. Je kunt dan zelfstandig onderhandelen over de voorwaarden waaronder je je vaardigheden en inzet wilt vermarkten.

    Echter als de markt voor jouw vaardigheden etc. verzadigd is dan kan de situatie ontstaan dat het eindresultaat de Bijstandswet is. Je hebt dan nog nauwelijks invloed op je leefomstandigheden en zeker niet op je inkomen en je recht op privacy staat op een wel heel laag pitje.

    Ik hoop voor jou dat je daar wel even goed over na denkt.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 8 november 2004 @ 15.57 uur

  74. @77
    viezekutbond.

    Een laatste reactie om je nog even meer op de kast te jagen.
    Dat wat ik schreef heet “Vrijheid van meningsuiting” wellicht heb je nu weer iets bijgeleerd, maar het is natuurlijk moeilijk leren, daarvoor moet je namelijk je hersens gebruiken. Als je niet weet waar die zitten wil ik je helpen. Daar waar je op staat zijn je voeten. ga nu langzaam naar boven, je mond weet je te vinden? Dat is dat ding waar je mee eet. Nu kom je langs je neus en dan je ogen, die dingen waar je wellicht iets mee kunt zien. En dan komt je hersenpan, daar zitten de zaken waarmee sommige mensen kunnen denken.

    En nu nog even wat ik schreef: In elk geval niet dat jij een facsist zou zijn. Lees nog maar eens goed. En probeer, nu je weet waar je hersens zitten hier eens over na te denken.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 8 november 2004 @ 16.04 uur

  75. Fascisme

    Het is een denkfout fascisme als “rechts” te zien.
    Fascisme is per definitie “links”
    De eerste vormen van “fascisme” werden als zo danig ontwikkeld in het Duitsland van de NSDAP welke een Socialistische Beweging was. Bijna gelijktijdig en onder de zelfde noemer startte Mussolini in Italie een gelijkwaardige partij.
    Vele andere Socialistische landen zoals Noord-Korea, China, Cambodja, Cuba, Albanie etc. zijn of waren naar de letter linkse en fascistische landen. (Dikke Van Dale)

    Reactie door Jacob Bakker — maandag 8 november 2004 @ 16.24 uur

  76. @ 84 Jacob Bakker.

    Het gaat niet om naar de letter, het gaat om naar de daad.
    En ja de NSDAP “noemde” zich een socialistische beweging maar naar de daad “was” het een facsistische beweging. Wie weet gaat Wilders zich in de toekomst ook nog wel socialistisch noemen.

    Het CDA en de VVD “noemen” zich beiden volkspartij maar of dat vooral bij de laatste terecht is, ik zet er mijn vraagtekens bij.

    Ja het regime onder Stalin en zijn opvolgers was facsistisch maar ze noemden zich socialist. De enige overgebleven socialist. Trotski werd door Stalin uit de partij gestoten. Trotski, moest vluchten , hij was zijn leven niet zeker. Hij belande in Mexico. Stalin was zo bang dat Trotski nog invloed op de bewoners van de Sovjet Unie zou kunnen hebben dat hij hem in de loop van, ik meen de tweede wereldoorlog, liet vermoorden.

    Een ieder kan een naam misbruiken, het is zoiets als een vals label op een product plakken.

    Kortweg Facsisme is rechts, en sommige facsisten gebruiken de kwalifikatie socialisme, goed om aanhang te verwerven. De arbeiders putten sinds het ontstaan van die naam, na het publiceren van “Das Kapitaal” hoop uit het het socialisme om eindelijk uit hun uiterst miserabele positie te komen en eindelijk hun “mensenrechten” erkend te krijgen en ja die hoop is vaak door rechtse figuren misbruikt. Mensen in miserabele situaties of met een miserabele geestelijke gesteldheid lopen gemakkelijk achter zogenaamd sterke figuren aan.
    De laatste tijd zien we op deze weblog daar prachtige staaltjes van.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 8 november 2004 @ 16.47 uur

  77. @Jacob Bakker
    De fascistische bewegingen noemden zichzelf rechts; berucht uit Nederland is het zogenaamde Rechtsfront tijdens de bezetting. Karakteristiek aan het fascisme is de corporatieve staat, waarbij de bevolking langs beroepsgroepen georganiseerd wordt. Verder is het leiderprincipe een essentie. Een leider neemt het voortouw en de rest moet hem kritiekloos volgen (Führerprinzip).

    Veel landen hebben een sterke leider gehad, en nog steeds hoor je de roep om leiderschap.

    Het socialisme kenmerkt zich door de productiemiddelen in gemeenschapshanden te brengen (staat, coöperaties).

    De fascistische landen waren zeker geen socialistische landen. Ze waren puur kapitalistisch, want de productiemiddelen waren in particuliere handen. Hitler was de grootste vriendjes met de grote industriëlen, Stalin was de grote vijand van de industriëlen.

    De Oost-Europese landen hadden sterke leiders die vereerd moesten worden, maar nu heb je in de VS ook de strijd gehad om wie de beste leider was. En ik proef ook een sfeer dat iedereen achter de grote leider moet gaan staan (ik bedoel hier niet mee dat je nu meteen Bush met de fascistische dictators moet vergelijken of met de communistische leiders).

    Mijn mening is socialisme werkt als je vanuit een grote achterstandssituatie komt, je kunt dan een land geforceerd tot ontwikkeling brengen. Een principe dat in zeer afgezwakte vorm ook vlak na de tweede wereldoorlog in Nederland werd toegepast (vijfjarenplan). Overigens kunnen planeconomieën bij verkeerde beslissingen tot rampen aanleiding geven (collectivisatie in de Sowjet Unie, grote sprong voorwaarts in China). Oost-Europa heeft aangetoond dat productiemiddelen in handen van de staat na het wegwerken van de grootste achterstanden een verstarring bewerkstelligen, die tot een permanente achterstand op gemengde economieën leidt.

    Veel zaken die in ‘socialistische’ landen mis zijn gegaan zijn te wijten aan het feit dat men de complexiteit van een economie niet begreep. Er werd opdracht gegeven om te produceren omdat dat goed voor de statistieken was, zonder zich af te vragen of er wel vraag of behoefte aan de producten was. En zo kan ik nog heel lang doorgaan.

    Leiderschap leidt vaak (bijna altijd) tot ontsporingen. En leiderschap leidt tot een ondermijning of zelfs een eind van de democratie. Bij alle kritiek die ik op de VS heb (er is geen land in de wereld waar ik geen kritiek op heb), is het een goed principe dat een leider maar een keer herkozen kan worden.

    Naar mijn mening werkt een gemengde economie, waarbij de scherpe kantjes van het kapitalisme afgehaald worden, tot de best leefbare samenleving (Scandinavië, Benelux, Frankrijk, Duitsland, etc.); de best leefbare is niet noodzakelijk de ‘rijkste’ samenleving en ook niet de ‘eerlijkste’. Zodra de privatisering wordt doorgevoerd naar gebieden waar geen concurrentie is, krijg je problemen (NS).

    Reactie door Drob — maandag 8 november 2004 @ 17.51 uur

  78. Actie helpt inderdaad, Jan. Met graagte en overtuiging heb ik eraan deelgenomen. De druiven zijn wat zuur voor types als JanW en Ronald…..

    Reactie door Olav Meijer — maandag 8 november 2004 @ 17.59 uur

  79. Vergeet ons Careltje niet.

    Reactie door Sulis — maandag 8 november 2004 @ 18.10 uur

  80. @ 77 (viezekutbond):

    Wat zegt dit pseudoniem al veel over je, mannetje! Je bent volgens mij helemaal geen lid van de SP, en mocht je het wel zijn: zo gauw mogelijk opkrassen!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 8 november 2004 @ 18.17 uur

  81. viezekutbond,
    volgens mij hebben er veel een kut hekel jou.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 8 november 2004 @ 18.52 uur

  82. @Olav, sorry maar de druiven zijn voor mij niet zuur hoor, ik heb mijn zin gekregen ik HOEF niet verplicht deel te nemen aan het pre-pensioen, en ik denk dat jij nog veel harder gaat piepen als eenmaal bekend wordt dat de regering dus het geld op een andere manier binnen gaat hallen, afschaffen van het OV zou een mooie besparing kunnen opleveren.

    Reactie door Ronald — maandag 8 november 2004 @ 19.03 uur

  83. @87 Olav

    Die actie heeft eigenlijk maar een beetje opgeleverd Olav. Toen de besprekingen begonnen tussen de bonden en het kabinet,wist ik eigelijk wel al dat het een tegenvaller zou worden, tenminste dat vindt ik. De bonden stellen zich veel te soft op, ik wil graag dat ze meer kloten krijgen om het maar zo te zeggen. Kijk eens wat dit kabinet allemaal al geflikt heeft met dit land en nog steeds gebeurd er niet veel. Pas als de bonden wat geloofwaardiger worden en veel harder worden tegenover dit kabinet, zou ik nog en keer kunnen overwegen om mee te lopen.

    Reactie door JanW — maandag 8 november 2004 @ 19.04 uur

  84. neeh tog??

    Reactie door Boris boef — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.29 uur

  85. kanker klojo’s

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.31 uur

  86. BUH IEDEREEN DOOD

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.31 uur

  87. tsjonge jonge ik kan tog wel een redelijk antwoord verwahcten of is dat al teveel gevraagt>?

    Reactie door Boris boef — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.31 uur

  88. Doe is even normaal joh hey hier kunnen mensen gewoon discusseren en het enigste wat jij doet is een beetje de boel verzieken jammer hoor

    Reactie door Boris boef — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.32 uur

  89. ps: fucking loser

    Reactie door Boris boef — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.33 uur

  90. alle moslims kapot maken iedereen dood maatschappij kapot economie kut kapot euhhhm

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.34 uur

  91. adolf hitler klonen

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.35 uur

  92. negers stenigen

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.36 uur

  93. baby’s verbranden

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.36 uur

  94. hou je bek adolf

    Reactie door moslim — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.38 uur

  95. wat ga je mans doen je moer is een hoer

    Reactie door moslim — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.38 uur

  96. heb je nog wat te zegge

    Reactie door moslim — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.39 uur

  97. maar ik dood moslims

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.41 uur

  98. met zagen etc

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.41 uur

  99. jan marijnissen kapot maken

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.44 uur

  100. grapje man jan, ik dood louter moslims

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.48 uur

  101. giani heeft dit gedaan

    Reactie door adolf — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.49 uur

  102. allegra
    Plato having defined man to be a two-legged, animal without feathers, Diogenes plucked a cock and brought it into the Academy, and said, ‘This is Plato’s man.’ On which account this addition was made

    Trackback door allegra — donderdag 21 april 2005 @ 22.57 uur

  103. betting…

    multiword avoidable bursting leery betting http://www.sport-betting-fun.com/ derail.Truman odds http://www.sport-betting-site.com/

    Trackback door betting — zaterdag 20 mei 2006 @ 14.15 uur