Wantrouwen en wegkijken

Ik weet niet wat u ervan vindt, maar ik vind het schrikbarende cijfers.

Zowel het breed levend vermoeden van het ontbreken van ‘eerlijkheid’ en ‘integriteit’ bij collega’s en leidinggevenden, als het gebrek aan bereidheid er iets aan te dóen, zijn fnuikend voor het geloof van de burgers in het ambtelijk apparaat.

Deze toestand is alarmerend,
een nieuwe paragraaf onder het kopje Nederland-Fraudeland.

Daarom stelde de SP eerder al voor dat

- leidinggevenden, ministers, wethouders die zich op wat voor manier dan ook misdragen hebben, onmiddellijk moeten worden ontslagen,

- leidinggevenden die bewust het algemeen belang geschaad hebben, niet meer in aanmerking moeten kunnen komen voor een openbare functie,

- het voorliegen van de volksvertegenwoordiging door leidinggevenden voortaan wordt gezien als ambtsmisdrijf zodat er ook strafrechtelijk vervolgd kan worden,

- ambtenaren naast een zwijgplicht-naar-buiten ook een spreekplicht-naar-binnen krijgen, zodat de norm wordt dat misstanden aan de kaak gesteld worden in plaats van toegedekt,

- de cultuur van wegkijken wordt afgedankt en de beroepseer met de daarbij behorende moraliteit tot norm wordt verheven.

(Morgen zit ik bij Spijkers met Koppen: 12.00 uur radio 2.)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 17 december 2004 :: 11.25 uur

96 Comments

96 reacties

  1. Niks nieuws toch Jan of ben je op een andere planeet geweest de laatste jaren?Inderdaad strafbaar stellen die hap, en niks wachtgeld of gouden handdrukregeling, opzouten en never niet meer terug.

    Reactie door Lambert — vrijdag 17 december 2004 @ 11.41 uur

  2. Mooie voorstellen. Maar het gaat om een gevoel bij de ambtenaren. En het lastige van een gevoel is dat je dat niet door “mooie” voorstellen kunt veranderen.
    Denk maar aan het gevoel van veiligheid op straat. Mensen voelen zich onveilig, en al neemt de criminaliteit af, het is zo en dat blijft zo.Ik weet niet wat wel zou werken. Zowel om het beeld van frauderende ambtenaren weg te nemen als om het gevoel van veiligheid toe te laten nemen.
    Maar ik vind het wel typisch voor ambtenaren, dat ze menen dat de omgeving waar ze werken door en door corrupt is, maar blijven zitten waar ze zitten. De meeste mensen, die ik ken, zouden nooit kunnen werken met collega’s of voor leidinggevenden die ze niet vertrouwen.

    Reactie door Ricardo Kamperveen — vrijdag 17 december 2004 @ 11.41 uur

  3. wordt eens wakker in den haag!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 11.50 uur

  4. maar als je dat van een ander denkt, hoe ben je dan zelf?

    dus ik geloof het wel dat men vindt dat het ambtenaren apparaat corrupt is.

    maar wat wil je ook met een werkgever die zelf ook alle regels aan hun laars lappen omdat ze onschendbaar zijn. ik weet niet of jan dit leest maar als je nu alles hoor en zie over den haag zou eigenlijk die hele onschendbaarheid opgegeven moeten worden. dan kan je gewoon worden aangeklaagd en dan moet via een rechter bepaald worden of onsculdig of schuldig bent aan wan beleid.

    echt de bezem moet door den haag, en niet langer dan acht jaar in kamer en dan opzouten.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 12.01 uur

  5. En de “spreekplicht-naar-binnen” van ambtenaren bij misstanden moet nog worden aangevuld met een “spreekplicht-naar-buiten” als niets met de informatie wordt gedaan. En daarbij hoort natuurlijk een goede beschermingsregeling voor “klokkenluiders”.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 17 december 2004 @ 12.18 uur

  6. Goed plan.

    Liegen wordt soms gedefinieerd als ” iemand die het recht heeft om de hele waarheid te weten, iets anders te laten geloven dan de hele waarheid, hetzij door actie of door het weglaten van actie”.

    Een voorbeeld uit de praktijk: Toen ik aan de CDA fractie van mijn gemeente vroeg waarom tijdens de herstructurering de huurders niet werden geïnformeerd over hun rechten was het antwoord: “Als je dat doet dan kun je niet herstructureren”.

    Zolang bestuurders de burgers (en hun vertegenwoordigers) als een obstakel zien voor hun beleid (en niet als hun werkgevers) zullen bestuurders van tijd tot tijd bepaalde dingen, die eigenlijk niet mogen of eigenlijk niet eerlijk zijn, stiekem toch doen, omdat ze geen gedonder willen en geen zin hebben in gezeur over rechten en redelijkheid.

    (Helaas is de volksvertegenwoordiging daarbij soms medeplichtig of nalatig vooral bij lage overheden)

    Daarmee geven deze bestuurders het voorbeeld dat alles geoorloofd is en dat het volgen van de wet slechts optioneel is. Meestal praten ze dit goed met een hogere doel dat ze dienen.

    Veel mensen hebben hun geweten zo dichtgeschroeid dat ze er geen enkele moeite mee hebben om hun mond te houden als iemand die het recht heeft om de waarheid te weten een verkeerde indruk krijgt van de feiten. Anderen hebben er geen enkele moeite meer mee om hun woorden zo te kiezen dat deze indruk gewekt wordt, zolang ze maar niet rechtstreeks hoeven te liegen. Anderen hebben een zeer selectief geheugen ontwikkeld.

    De oplossing is eenvoudig te formuleren: we hebben meer eerlijke mensen nodig, maar heeft iemand een idee hoe we dit algemeen in de samenleving zouden kunnen bereiken?

    Reactie door Gideon — vrijdag 17 december 2004 @ 12.19 uur

  7. we hebben niet alleen eerlijke mensen nodig maar ook mensen die verder kunnen denken dan hun neus lang is.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 12.48 uur

  8. Het is inderdaad iets typisch ambtenaarachtigs. In de private sector wordt natuurlijk nooit gesjoemeld met declaraties etc. Daar is iedereen altijd volkomen integer.

    Reactie door BJ — vrijdag 17 december 2004 @ 12.51 uur

  9. Nou BJ het is een verschijnsel van deze tijd alle mensen doen het echte als ambtenaar ik dienst van ons dienen dit niet te doen. maar ja slecht voorbeeld doet slecht volgen

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 12.52 uur

  10. wat denk je van inkomsten belasting, als je dat toch al 15 jaar weet van kampers en autohandelaars, ben je dan zo naief om te denken dat ambtenaren WEL betalen.
    ECHT NIET, is waarschijnlijk ook de rede dat het nu zo stil is op dat front

    Reactie door koffiedik — vrijdag 17 december 2004 @ 13.00 uur

  11. je kan beter een zware crimineel zijn nederland dan heb je meer rechten. en wordt je lekker met rust gelaten.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 13.03 uur

  12. Het probleem is dat ze het zelf niet als misdrijf of criminaliteit zien, maar als een gemakklijk soort handeldrijven zonder tweede persoon. Zakkenvullen dus! Waarschijnlijk denken ze ook nog dat ze er recht op hebben, juist omdat het een gewoonte van ettelijke jaren is.

    Misschien moeten deze maffia praktijken in de EU aan de kaak gesteld worden. De moraal in ons land is ver te zoeken, een voorbeeld voor de wereld zijn we allang niet meer.

    Reactie door krul — vrijdag 17 december 2004 @ 13.21 uur

  13. eerst beginnen in Nederland. en die het hardst roept over normen en waarde moet het hardst worden gevreesd.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 13.28 uur

  14. Ik heb dit in mijn gemeente ook aan de kaak gesteld het enige wat ze zeggen is volgende keer doen we het anders.
    (maar wat en welke kant op wordt niet verteld)
    En vergeet niet dat als je aangifte zou doen, je met het verkrijgen van vergunningen je van een koude kermis thuis komt.
    Dus strafbaar stellen en een landelijke contact persoon aanstellen.
    (maar ik ben bang dat die ene persoon het aan kan, maar dat je wel 50 personen moet aanstellen)

    Reactie door leen — vrijdag 17 december 2004 @ 13.30 uur

  15. even een correctie.
    maar ik ben bang dat die ene persoon het niet aan kan

    Reactie door leen — vrijdag 17 december 2004 @ 13.32 uur

  16. Tja, waarom verbaast me dit niet.
    Het valt me op dat de officiele organisaties die min of meer verantwoordelijk zijn altijd de laatste zijn die er lucht van krijgen.
    Nu weer met de autogarages. Tien jaar gelden vertrouwde ik ze al niet. Ik ging altijd naar een bevriende buurman, die het onderhoud deed. Moest ik onverhoopt toch naar een garage dan merkte mijn onderdelen als ik ze zelf niet kon reaparen.

    Dit is weer hetzelfde verhaal. De regering geeft het slechte voorbeeld. lost beloftes niet in, manipuleert, liegt, bagitaliseert. Logisch dat de ambtenaren dit volgen.
    wat men zaait zal men oogsten.

    Reactie door alexander — vrijdag 17 december 2004 @ 13.33 uur

  17. leen, dat begrepen we.

    de minister van binnenlandse zaken zou nu zijn consequencies moeten trekken. de bezem erdoor. en de waarom vraag eens gaan stellen. waarom heeft zijn medewerkers geen vertrouwen in hem en zijn collega.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 13.34 uur

  18. oei, dat moet hard aankomen bij socialisten!

    Zij denken immers dat de overheid de oplossing is voor alle problemen, waar weldenkende mensen menen dat de overheid het probleem is voor alle oplossingen…

    Reactie door Charles — vrijdag 17 december 2004 @ 13.35 uur

  19. charles, de overheid ziet niet eens een probleem laat staan dat ze een oplossing weten. ze kijken al jaren de koe in de kont. achteraf weet iedereen, maar ook iedereen in den haag het beter. zo kan ik het ook.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 13.37 uur

  20. volgens mij is de overheid de grootste veroorzaker van alle problemen

    Reactie door krul — vrijdag 17 december 2004 @ 13.38 uur

  21. Zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen! Vandaar die stilte, Jan wordt wakker en wees niet te naief, Natuurlijk bedonderen mensen elkaar en natuurlijk wast de een de ander schoon. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven! Belangrijker is het wat er tegen valt te doen! Angst en onmacht maakt vindingrijk. Neem eerst de angst weg van mensen, leer ze dan zelfvertrouwen en respect, geef ambtenaren meer verantwoordelijkheid aan de basis en werk vanaf de bron Dat spaart heel veel managers uit die alleen op macht uit zijn met haantjesgedrag en hun eigen werk creeren door conflicten uit te spelen. Mensen die de boel bedonderen gewoon ontslaan door onpartijdige geschillencommissies en verder iedereen met duidelijke gedragsregels dwingen zich aan die regels te houden. Dat creeert nieuwe banen met verantwoordelijke mensen die gewoon hun geld verdienen in plaats van zich verrijken over de rug van een ander, Dus de “rijke” zwendelaars zwaar aanpakken en de minimumlonen verhogen.

    Reactie door Ben — vrijdag 17 december 2004 @ 13.43 uur

  22. Ze lossen niets op, nee alles komt zelfs op losse schroeven te staan. De kar zakt bijna door zijn voegen.
    De enige oplossing die ze zien, is weer nieuwe regeltjes en maatregeltjes, die de touwtjes steeds meer in elkaar doen verwarren.

    Dit verwarde kabinet staat echt totaal voor joker!

    Reactie door krul — vrijdag 17 december 2004 @ 13.44 uur

  23. niet alleen dit kabinet is hier aan schuldig. dat zijn ook alle kabineten hiervoor. en kan maar 30 jaar terug kijken maar zolang is deze onrechtvaardigheid al bezig.

    en als ambtenaar kan ik me wel voorstellen dat als je vander valk heet en wordt aangepakt voor belastingfraude en deze tot twee keer toe kan afkopen. en zo zijn er nog vele voorbeelden te geven. dat gedrag wordt gestimuleerd door hun werkgever de overheid, die door ons worden betaald.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 13.51 uur

  24. Voor alle duidelijkheid. Niet de Politiek regeert in Den Haag, maar de topambtenaren. 150 politici en een stuk 23 len van een kabinet heben niks in te brengen. Zij kunnen alleen op hoofdlijnen iets bij of afhalen. Tobambtenaren volgen de meningen van de politiek en vullen dat in door beleid te maken. Maar zij beslissen uiteindelijk wat er gaat gebeuren. En dus moet iedereen daarna zijn kanus dichthouden. Zij hebben de expertise en de invloed. En soms de politiek. Dus de invloed licht dus ver buiten het Binnehof en niet daar binnen. En dus zal Jan Marijnissen moeten inzien dat onze democratie er eentje is van een zeepbel. Ook al zou jij anders willen.

    Reactie door jojo — vrijdag 17 december 2004 @ 14.00 uur

  25. Was er ook niet laatst een ambtenaar in R’dam die een haven bedrijf
    een boel geld heeft gegeven en toen ging dat bedrijf faliet?

    Volgens mij wilde de sp en groen links hier wat aan doen maar werd de amternaar beschermd door zijn eigen partij (welke weet ik zo niet meer).

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 17 december 2004 @ 14.04 uur

  26. fnuikend?????

    ;-)

    Reactie door Patrick — vrijdag 17 december 2004 @ 14.25 uur

  27. probleem is dat het havenbedrijf geen ambtelijke instelling is maar een onderneming. met als groot en enige aandeelhouder de stad Rotterdam. dus juridisch ligt dit helaas dan anders. vandaar dat die wethouder van leefbaar Rotterdam kon blijven zitten.

    maar niet alleen dhr van nieuwenhuizen is geholpen maar ook oud haven man van den lande die connectie had met endstra. (maffiabankier)

    Reactie door verontrustende nederlaner — vrijdag 17 december 2004 @ 14.39 uur

  28. Het ergste is dat ik er niet meer van sta te kijken.

    Reactie door Sulis — vrijdag 17 december 2004 @ 14.45 uur

  29. Hoi Sulis! Niet alleen dat is erg. Het allerergste is dat dit UITGELEGD moet worden aan de mensen. Ongelooflijk, wat zijn we met zijn allen ver afgegleden dat ons verteld moet worden wat wel en wat niet mag en kan. Dit hoort wel “gewoon” bij de verhuftering van onze landgenoten en dat heeft direct te maken met verregaand egoïsme en in het geval van overheidsdienaren (dienaren, JA!?) heeft het ook te maken met een misplaats gevoel van macht. Macht die ze denken te hebben over andere mensen. Terwijl ze dienaren zijn. Niets meer en niets minder. Daar is niks mis mee. Maar ze willen geen “dienaar” zijn. Ze willen macht hebben. Een Ohra spotje over een verloren paarse, plastic krokodil zegt het eigenlijk helemaal: dat misplaatste gevoel van macht. Hoe maf dat spotje ook is, het gebeurt te vaak bijna echt zo. Waarom? Machtsmisbruik. Daar genieten ze van. Daarom zijn ze ook veel gevoeliger voor omkopingen en corruptie. De meeste mensen zijn omkoopbaar. Waarschijnlijk ieder mens, maar bij sommigen ligt de grens wel heel laag. Overigens, Jan, als jouw voorstellen erdoor zouden komen, en de Bolkensteinrichtlijn ook, dan verdwijnen jouw voorstellen als sneeuw voor de zon, ben ik bang.

    Reactie door Lydia — vrijdag 17 december 2004 @ 15.02 uur

  30. Nou jah…een beetje corruptie is toch niet erg?
    Ik vind wel dat als het bedrag boven het jaarsalaris uitkomt dat ze dit effe moeten melden….of in de partijkas storten van de SP bijvoorbeeld.

    Reactie door Bernard Uitdenhemel — vrijdag 17 december 2004 @ 15.06 uur

  31. Hoi Lydia! Vreselijk inderdaad en dat terwijl ze in dienst van het volk zijn. Ik zou zulke oplichtingspraktijken eens bij een baas moeten doen dan zit in gelijk in de cel. Wat mij betreft is dit kabinet allang ontslagen! Trouwens wat mij betreft hadden ze er niet eens gezeten. :(

    Reactie door Sulis — vrijdag 17 december 2004 @ 15.11 uur

  32. bernard meen je dit, echt??

    als we dit gaan toleren, wat eigenlijk al gebeurt waarom zou ik dan belasting moeten betalen, me boetes en noem maar op. omdat het hoort in een normaal land. dus we zijn niet normaal, dus hoef het niet meer te betalen. als dit echt meen dan is dit te zot voor woorden.

    lydia zegt dat het dienaren zijn, en dat ze mensen zo niet mogen behandelen. helemaal meeeens. maar zij zijn ook mensen in snap niet dat het kan doen, want mijn motto is wat ik niet wil dat geschied doe dat ook een ander niet. uiteindelijk betalen ze zelf ook de rekening. want hetz ijn ook mensen met gezinnen e.d. betalen ook belasting. of leven ze echt op een andere planeet.

    Reactie door verontrustende nederlaner — vrijdag 17 december 2004 @ 15.11 uur

  33. Twijfelen is niet het zelfde als “mijn collega is niet eerlijk”, ik ken zat mensen (zowel ambtenaar als burgers) waar ik mijn bedenkingen bij heb, maar dat kan je niet bewijzen en het zijn zeker niet meer ambtenaren als burgers hoor, denk gewoon dat dit en afspiegeling is van de maatschappij.

    En verder is het nogal suggestief hoor : “1/3 zou gerommel met declaraties, uren etc niet melden”, dat wil nog niet zeggen dat 1/3 ook daadwerkelijk kennis heeft van zulke misstanden.

    Begrijp me niet verkeerd, ik keur elk gesjoemel en/of machtsmisbruik af, maar dit is wel heel erg suggestieve berichtgeving, beetje teveel sensatie naar mijn mening

    Reactie door Ronald — vrijdag 17 december 2004 @ 15.14 uur

  34. #34
    Het is toch niet eerlijk dat ze alleen bij de bouwbedrijven pepernoten krijgen?
    Ze moeten het dus gewoon ook pepernoten noemen, dan lijkt het niet zo erg.

    Reactie door Bernard Uitdenhemel — vrijdag 17 december 2004 @ 15.16 uur

  35. Trouwens,
    Ik vond altijd al dat als ik help 100 vliegtuigen te verkopen er zeker toch wel een miljoentje af kan.

    Reactie door Bernard Uitdenhemel — vrijdag 17 december 2004 @ 15.18 uur

  36. bernard, ik begrijp je niet, maar dat zal wel aan mij liggen.

    ze krijgen vrouwen aangeboden om ons en jou geld te kunnen misbruiken. dat vind ik schandalig.

    ophangen aan de hoogste boom.

    Reactie door verontrustende nederlaner — vrijdag 17 december 2004 @ 15.18 uur

  37. Als ik een vrouw aangeboden krijg wijs ik die gedecideerd af.
    Ik heb er al eentje en die kost me al klauwen met geld. (geintje)

    Reactie door Bernard Uitdenhemel — vrijdag 17 december 2004 @ 15.29 uur

  38. dus bernard als ik je goed begrijp zou jij ook voor het geld gaan?

    Reactie door verontrustende nederlaner — vrijdag 17 december 2004 @ 15.33 uur

  39. Je noemt het geen geld. Als je verstandig bent noem je het pepernoten. Dat klinkt onschuldiger.

    Reactie door Bernard Uitdenhemel — vrijdag 17 december 2004 @ 15.36 uur

  40. ik ben graag eerlijk en noem graag alles bij de naam.

    Reactie door verontrustende nederlaner — vrijdag 17 december 2004 @ 15.38 uur

  41. Kom effe, een beetje fraude moet kunnen.
    Ik heb een torenhoge hypotheek en ik wil nog een zwembad bijbouwen, mijn vrouw wil nog een derde 4wheelcar en zeker 4 keer per jaar op vacantie, mijn kinderen zitten op golf en hockey en willen nu ook een paar renpaarden.
    En we kunnen samen ook niet te lang ontbreken in de PC Hooftstraat anders denken de buren dat het slecht met ons gaat.

    Reactie door Bernard Uitdenhemel — vrijdag 17 december 2004 @ 15.41 uur

  42. oké ik snap het bernard. het is me duidelijk, waar je heen wil.

    Reactie door verontrustende nederlaner — vrijdag 17 december 2004 @ 15.42 uur

  43. Lekker belangrijk dit onderwerp, Jan nogmaals er is maar een belangrijk onderwerp en dat is niet deze flauwekul. Brussel is today the place to be!
    Wat zegt dit onderzoek nu: frauderen ambtenaren nu meer dan in het verleden? Is het een alleen gevoel of realiteit? Is het in het bedrijfsleven bv.niet veel erger of juist minder en wat kunnen we eraan doen zie ik hier niet beantwoord?
    Ik wacht vol goede moed op interessante oplossingen, bv. afschaffen wachtgeld, functieroulatie en betere bescherming van klokkenluiders (lijk wel van Buitenen)

    Reactie door Opheffer — vrijdag 17 december 2004 @ 15.51 uur

  44. nou functie roulatie is zeker geen oplossing want dan zien we nu bij de douane werkt heel handig. maar niet heus.

    er moet een afrekening controle komen in de tweede kamer. er worden doelen gesteld en die moeten gehaald worden zoniet dan opzouten. dat invoeren van hoog tot laag.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 16.01 uur

  45. ja omdat hij aandeelhouder is dus zijn verantwoordelijkheid ligt daardoor anders.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 16.29 uur

  46. Het is, dat ik denk dat Bernhard zit te “voeren”, maar zelfs dat spreekt boekdelen. Als je 99% (100% bestaat niet) eerlijk en oprecht bent, dat zou je nooit moeten twijfelen aan welk gedrag moet en welk gedrag absluut niet te tolereren is en vaak zelfs strafbaar. Zodra je door jouw gedrag een ander benadeelt ben je heel erg verkeerd bezig. Er is zoiets als “Mijn & Dijn”. Dat wil zeggen dat je met je fikken van andermans eigendommen afblijft. Bovendien dien je iedereen met respect en beleefd en vriendelijk tegemoet te treden en je moet altijd eerlijk zijn. Over alles. Alleen al de afweging dat je misschien iets zou kunnen aannemen van iemand die je verzoekt iets “te regelen” voor hem/haar, moet bij je alle alarmbellen laten rinkelen. Bij ALLES. Het is te zielig voor woorden dat er over dit soort dingen überhaupt nagedacht moet worden tegenwoordig! Nederland dient zich collectief te gaan schamen!

    Reactie door Lydia — vrijdag 17 december 2004 @ 17.04 uur

  47. lydia je hebt gelijk. maar wie is nu echt eerlijk? wie durft de keuze te maken naar eigen eer en geweten.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 17.15 uur

  48. eigenlijk als je het hoort en alles meemaak nu in nederland dan schaam je je eigenlijk dat je nederlander bent.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 17.18 uur

  49. Het maakt niet uit of het door de overheid gerotzooid wordt of door de vrije markt.
    Het heeft te maken met een ontbreken van moraal bij mensen die de macht hebben (of macht stelen); ontbreken van controle mechanisme en chronische onverschilligheid bij de Nederlanders.
    We worden van alle kanten opgelicht, voorgelogen, uitgelachen en bestolen
    En wat doen wij………niets. Als we gewoon eens met heel Nederland (iedereen behalve de VVD stemmers)gewoon eens een week thuisbleven. Balkende kwam dan huilend op TV. Telefoon 30€ per twee maanden –> opzeggen. kabel tv 14€ –> afmelden. Rqabobank wil nog meer in rekening brengen –> rekening opzeggen en naar een concurrent gaan. Beter zal het daar niet zijn, maar de Rabobank gaat falliet. Zo schuiven we op naar weer een andere concurrent tot we de spiraal van steeds hogere rekeningen van de banken, om te betalen de andere kant op zwengelen.
    Je verdommen nog geen geld meer wisselen bij een bank.

    Maarja we lullen een hoop en we worden boos op verjaardagpartijen, maar als het neer moet komen dan geven we niet thuis.

    Reactie door alexander — vrijdag 17 december 2004 @ 17.19 uur

  50. ja alexander, we hebben hier inderdaad een keukentafel gesprek. maar echt we moeten eens heel nederland plat leggen.

    we lullen inderdaad veel, ik ook, maar met lullen komen er niet.

    Reactie door henk van de laar — vrijdag 17 december 2004 @ 17.23 uur

  51. Ja Jan, ik ben het helemaal met je eens omtrent deze rampzalige situatie. Het bevestigd nochmaals de respectloze graai en machtsmisbruiken ten gevolge van het steeds liberaler worden van de wereld, waarin wij leven. List en bedrog, niet alleen meer in het bedrijfsleven, maar door deze enquette aangetoond een veel voorkomend gebruik bij onze “beëdigde” dienaren van de samenleving, ook wel de Nederlandse Staat genoemd. Op zichzelf niets nieuws, maar de verrassing is het volume. Het meest trieste vind ik wel de arrogante houding van dit soort mensen. Het zichtbaar worden hiervan is natuurlijk goed, maar dan de vraag wat doen we er mee, hoe terug te komen naar een wel goed functionerende eerlijke en integere samenleving. Daarom aan iedereen: “Laat je hierdoor niet afschrikken, – en blijf doorgaan onze wereld mooier en beter te maken. Heus het kan, vooral als we allemaal meedoen”. Never give up, want dan geef je jezelf op.
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 17 december 2004 @ 18.05 uur

  52. Wat de politiek mist en ambtenaren missen is een interne recherche afd. Net zoiets als interne zaken bij de politie. Deze rechercheurs moeten zich dan voornamelijk bezig houden met het opbouwen van zaken tegen corrupte ambtenaren. En ik weet ook uit ervaring dat ambtenaren niet te vertrouwen zijn. Ze hebben het namelijk altijd flink achter de ellebogen.

    Reactie door MAD — vrijdag 17 december 2004 @ 18.50 uur

  53. MAD,#55
    is wel generaliseren wat je doe, een probleem van de ambtenaar zit in de hierachie, van de ambtenaar uit de lagere rangen wordt er verwacht dat de orders zonder tegenspraak worden uitgevoerd. Niet iedere ambtenaar heb het onder zijn ellebogen
    maar een feit is wel dat er veel van zijn, ik weet het om dat ik zelf ambtenaar ben.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 17 december 2004 @ 19.10 uur

  54. # 49 Lydia

    Inderdaad Lydia, het was ironisch bedoeld.
    Echter als we eerlijk zijn hebben we allemaal boter op ons hoofd. Zwart werkt de schilder/tegelzetter/kapper? toch goedkoper. We doen er echt allemaal (weleens) aan mee.
    Of zelf een klusje doen voor een ander waarbij je s’avonds wat voor in de handen gedrukt krijgt (afgesproken of niet)
    Als het tot deze proporties blijft zie ik het als te hard rijden. We doen het allemaal wel eens een keertje maar als we gepakt worden moeten we ook niet zeuren en gewoon betalen.
    De opsporing van het grote graaien moet dus in mijn opinie gezien worden als VEEL te hard rijden…en dan mag het rijbewijs dus volledig worden ingetrokken en een passende boete opgelegd.

    Reactie door Bernard Uitdenhemel — vrijdag 17 december 2004 @ 19.43 uur

  55. folkert de lepper
    Het zal best generaliseren zijn, ben zelf ook ambtenaar geweest, dus ken het wereldje. Van Binnenlandse zaken tot het gemeentelijke zooitje. Maar goed ik ben bevooroordeeld, heb er nog al aardig wat kunnen pakken op fraude en meer. Heeft me wel me baan destijds gekost, maar de (*#($*# voor ze. Integer zijn is ook integer zijn tot je er kapot bij neervalt. Daar heb je min of meer je eed voor afgelegt.

    Reactie door MAD — vrijdag 17 december 2004 @ 20.19 uur

  56. Een goed jaar geleden, is er aangiften gedaan tegen een wethouder.
    Eerst wilde de politie geen procesverbaal opmaken.
    Na een paar dagen, moesten zij wel, ze zijn dat verplicht.
    Die mensen die naar het politiebureau zijn geweest, met hun verhaal, dachten; Nu gaat er wat gebeuren, eindelijk.

    MISSS!!!!!

    Dat procesverbaal is zo opgemaakt, verkeerde benamingen enz., dat het procesverbaal nietig werd verklaard.
    De mensen die navraag wilden doen in het politiebureua, werden er gewoon uitgegooid, geweldig.

    Hoe wil je het dan voorelkaar krijgen om de nog ‘hogere heren’ aan te pakken.
    Ondanks de woorden Van Jan M, waar ik het overigens wel mee eens ben, berijk je helemaal niets, zolang die lui zogezegd onschenbaar zijn.

    Reactie door Leo 3 — vrijdag 17 december 2004 @ 20.23 uur

  57. Mad.
    Dat bedoel ik, je moet gewoon je kop dicht houden.
    Komt dat iederedag tegen.
    Soms kan ik wel wat zeggen, als ik in mijn recht staan, vinden ze helemaal niet leuk aan de poort, héhéhé!!!!

    Reactie door Leo 3 — vrijdag 17 december 2004 @ 20.27 uur

  58. MAD,#58
    ik heb respect voor je consequentheid, maar niet ieder is opgewassen tegen de kuiperijen uit die wereld en gaan er aan onder door. Het zal toch niet zomaar je baangekost hebben?, hoewel het vechten tegen de bierkaai is als je tegen de gevestigde orde moet verweren, al zou je het gelijk hebben.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 17 december 2004 @ 20.36 uur

  59. Geld- en graaizucht, is één van de ernstigste en besmettelijkste ziekten waarmee de mensheid te kampen heeft en maakt alles kapot op deze planeet. Het virus is wereldwijdverspreid en veroorzaakt een bewustzijnsvernauwing, waardoor de mensheid de wereld alleen nog kan zien in termen van geldelijke winst of verlies. Het virus vernietigt zaken als liefde voor een vak of de natuur, plezier in het werk, ethiek, idealisme, schoonheid en fatsoen in relaties met de medemens. De mensen denken alleen nog in opbrengsten, winst, aandelenkoersen en marktaandeel. De rampen in Volendam en Enschede zijn ook typisch het gevolg van geld- en graaizucht. Hoeveel kun je verdienen door de veiligheid aan je laars te lappen en wat kost het als er een opslagplaats voor vuurwerk explodeert of een volgepakt café in brand vliegt? Zonder geld- en graaizucht zou niemand prakkizeren over privatisering van energiebedrijven, Nederlandse Spoorwegen en Schiphol. En dan heb ik het nog niet over de gevolgen van geld- en graaizucht in de sport. De resultaten van Ajax worden niet meer uitgedrukt in doelpunten, maar in de koers van het aandeel. Het virus maakt alles kapot. Een lange-termijnsymptoom is totale verstikking van de maatschappij. Geld- en graaizuchtpatiënten hebben meteen hoge koorts en roepen om het hardst dat de economie instort, de bedrijfswinsten teruglopen en de werkloosheid toeneemt. Intussen is er geen onderwijzer of verpleegster meer te vinden. Maar export levert in de ogen van geld- en graaizucht-geïnfecteerden meer op dan een verpleegster die een zieke bejaarde verzorgt. Ik ben bang dat de geld- en graaizuchtziekte ongeneeslijk is bij de mensheid. Het wordt de totale ondergang van de mensheid, let maar op in de toekomst. Verder wil ik nog even zeggen: Iedereen die een stropdas draagt, is bij mij verdacht. Oef, ik heb gesproken.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 17 december 2004 @ 21.20 uur

  60. ACCEPT,#62
    uch, vindt dat je gelijk heb wat je hier zegt, op de stropdas na al draag ik zelf geen.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 17 december 2004 @ 21.36 uur

  61. Dan ben je voor mij niet verdacht Folkert, ha ha.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 17 december 2004 @ 21.42 uur

  62. Ja Lydia, je hebt gewoon gelijk. Altijd eerlijk zijn in alles, behalve de mensen die jou ook naaien, b.v. de regering. En daarom mag jij best een zwartwerker aanstellen voor een klusje hoor. Tenslotte wordt jij ook genaaid door de belastingdienst(regering). Iemand die eerlijk tegen mij is, zou ik ook nooit verneuken, maar als ik genaaid wordt, ben ik ook echt genadeloos.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 17 december 2004 @ 22.48 uur

  63. Lydia, het standaard tarief voor zwartklussen is 15 tot 25€ per uur….

    Reactie door Lambert — vrijdag 17 december 2004 @ 23.05 uur

  64. #30;31 Sulis/Lydia

    Het ergste is niet; dat je er niet eens meer van staat te kijken en het allerergste is ook niet; dat dit uitgelegt moet worden.

    Het allerergste is dat tot op de dag van vandaag de mensen het nieuws horen, wat gaan mompelen of mopperen en weer verder gaan met de dagelijkse sleur. Het ergste is; dat er gewoonweg helemaal geen reet tegen wordt ondernomen! Sterker nog: men steunt in feite de zakkenvullende mentaliteit; door gewoon weer lekker op dezelfde oude kliek te stemmen. En daar hoort die PvdA vooral ook bij. En dan denk ik soms ook wel eens: Waarom en waarvoor zou ik me nog druk gaan maken als de rest van dit land wil slapen? Wat mij betreft mag de zeedijk snel doorbreken; zodat we dit land definitief dood kunnen verklaren; bah!

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — vrijdag 17 december 2004 @ 23.51 uur

  65. Inderdaad Lydia en ACCEPT….
    Maar waar ligt dan de grens?

    Reactie door Bernard Uitdenhemel — zaterdag 18 december 2004 @ 0.01 uur

  66. Ik zei/schreef, laat ik niet overdrijven, dertig jaar geleden al dat opmerkingen over Indonesische of Italiaanse toestanden in feite nergens op sloegen. De daarmee bedoelde toestanden kwamen ook toen al zodanig veelvuldig in Nederland voor, dat zij ‘in de betere kringen’ als normaal werden geaccepteerd.
    Deze week verbaast men zich over de overschrijdingen bij prestige-projecten als Betuwe-lijn en HSL. Ik zou wel eens willen weten hoeveel hoge ambtenaren, politici, enzovoorts NIET uit de goedgevulde ruif hebben gegeten. Ik zou wel eens willen zin dat een graaier echt geplukt werd. Al was het maar om al die andere graaiers (enigszins) zenuwachtig te maken.
    Het zijn die graaiers die het pad ge-effend hebben voor de privatisering van van alles en nog wat. In de eerste plaats doordat hun graaien publieke taken onnodig duur maakte, in de tweede plaats doordat zij ook bij hun stem voor privatisering nog eens een graantje meepikten.
    Dat weet in feite iedereen, maar niemand doet er iets aan omdat iedereen met een klomp Hollandsche Boter op het hoofd rondloopt.
    Langzaam maar zeker echter begint het intelligente(re) deel van de armen van Nederland door te krijgen dat hun armoede geen natuurverschijnsel is, dat hun armoede maar zeer ten dele veroorzaakt wordt door de ‘internationale economische situatie’.
    Het aantal (zeer) rijken in Nederland is omgekeerd evenredig gestegen met het aantal armen. Er zijn nu meer Euro-miljonairs dan dat er gulden-miljonairs waren.
    Burgemeesters, wethouders, ambtenaren, politici…
    Zelfs Herakles zou deze Augiasstal niet schoon krijgen.
    En aan de onderkant worden mensen verder naar de rand gedreven. Hogere ziektekosten(verzekeringspremies), hogere huren, hogere lokale lasten, hogere dit, hogere dat… en bevroren inkomsten.
    Als ik politicus was zou ik me op termijn minder zorgen maken over ‘de dreiging van fundamentalische moslims’ dan over mensen die doorkrijgen wie minimaal medeverantwoordelijk waren voor o.a. hun huisuitzetting.

    “(Morgen zit ik bij Spijkers met Koppen: 12.00 uur radio 2.)”

    Ja en ?
    Gaat het om ‘ik’, om de SP of om de zelfgenoegzaamheid van de Haagse politici ?
    Politici die nog steeds niet doorhebben wat ze allemaal veroorzaken… of daar inmiddels immuun voor zijn.
    Ik zal blij zijn wanneer deze ‘feest’maand weer voorbij is en het al dan niet eten van ganzenlever als topic verdreven is door het tenminste bespreken wat Haagse politici veroorzaakt hebben.
    Dat geeft in ieder geval nog het gevoel dat sommigen zich betrokken voelen bij wat ze arm Nederland aandoen.

    Reactie door Heraclitus VII — zaterdag 18 december 2004 @ 4.24 uur

  67. Dan is er helemaal geen probleem. Zwarte tarieven voor 15-25 euro kan ik me niet permitteren. Dan maar maar niet schilderen en behangen en verplaatsen van mijn meubels en beter inrichten. Ik kan niet zoveel zelf meer. Toch maar weer gaan proberen dan! En ja, Bernhard, waar ligt die grens dan? Bij mij heel eenvoudig. Zo’n twee tot drie keer per jaar een klein klusje zoals plafond witten, of een kamer behangen of misschien tegelen. Meer beslist niet. Want ik moet ook de materialen kunnen betalen. Momenteel krijg ik problemen met mijn toilet. Het kraantje waardoor nieuw water in het reservoir komt, begint dicht te slibben of zo en het duurt een hele tijd voor het reservoir vol is. En eigenlijk wil ik graag een duoblok, want dat is zoveel stiller dan zo’n ouderwets hangding. Dat moeten huurders zelf betalen. En dat gaat me een heleboel geld kosten. Zwart kan niet hiermee. Ik heb hiervoor een loodgieter nodig en die zal heel duur worden. Als ik alles goed kon betalen, deed ik liefst alles Wit. Maar die prijzen zijn zo hoog dat de meeste mensen ze niet meer kunnen betalen. Dan nog wil ik eventueel gebruik maken van zwartwerk beperken tot een minimum.

    Reactie door Lydia — zaterdag 18 december 2004 @ 6.11 uur

  68. Heraclitus VII

    Eigenlijk is het heel simpel, geld en macht maakt mensen corrupt en rot. Wat me ook altijd is opgevallen is het blinde domme geloof in politici en ambtenaren. Tijd terug heb ik een burgermeester op de hoogte gebracht van wanpraktijken, kreeg netjes een briefje terug dat hij het ontvangen had. En dat was het. Som in de brief een aantal zeer gevoelige zaken op, maaruh 0,0 reactie. Ik weet dat er interne onderzoeken gedaan zijn, echter zitten de mensen die dus fout zijn nog steeds op dezelfde leidinggevende plaatsen, en ik weet dat ze fout zijn. Nu zie ik hem wel eens fietsen, dus denk dat ik binnenkort maar eens aan ga aanhouden. Even verantwoording afleggen aan mij, want die R kan ik veeeeel beter over me heen trekken dan hun. Want linten knippen en met je kop in de krant dom staan glimlachen kan iedereen.

    Vindt ook dat burgers veel meer kapsones moeten krijgen, burgemeester, ambtenaar, politici of weet ik veel wat, schijt aan hebben, ze worden betaald door ons allemaal dus verantwoording afleggen als daar om gevraagd wordt. En zo niet, dan toch. Misschien gaat het dan nog eens dagen bij ze waarom ik never in uniform bedreigd werd als ambtenaar en hun wel. Kwestie van integriteit, lijkt mij.

    Reactie door MAD — zaterdag 18 december 2004 @ 8.21 uur

  69. Ook een sterk stukje ambtenarij neegemaakt, Klacht ingediend tegen bureau jeugdzorg. Uitslag: Beleid had inderdaad anders gemoeten maar de klacht is ongegrond. Leg mij dan maar eens uit als burger hoe je dat voor elkaar krijgt. Dat noem ik simpele gemene woordenspelletjes om onder verantwoording uit te komen.
    Op de vraag wat je nu met zo’n omschrijving moet van een klachtencommissie kreeg ik als antwoord: enige mogelijkheid is nog de rechter. En dan de mensen die minder bekend zijn met de cultuur uitleggen dat we zulke mooie commissies hebben waar je klachten in kunt dienen………..jaja.

    Reactie door Ninka — zaterdag 18 december 2004 @ 8.40 uur

  70. Goed voorbeeld doet goed volgen.
    Als een zielepiet als Cor Boonstra ermee weg komt om zijn aanzienlijke vermogen samen met dat van medezielepiet Toth
    op deze treurige wijze met enkele tonnen aan te vullen en hij wordt dan ook nog vrijgesproken, tja dan zou een ander (ambtenaar of niet) wel eens op verkeerde gedachten kunnen komen. Niet dat het goed is natuurlijk, maar een aanpak van de grootgraaiers (waaronder ook bonusopstrijkende topambtenaren)
    verdient wellicht ook wat aandacht. Immers die roven Nederland leeg en zijn weg als het geld op is. Kijk maar naar de multinationals. We zijn goed genoeg om deze reuzen te helpen opbouwen, maar we worden afgedankt als we te duur worden.

    Reactie door west — zaterdag 18 december 2004 @ 10.35 uur

  71. @ Ninka,

    Sja, hulpverlening en politiek is precies het zelfde, niemand neemt verantwoording, alleen maar domme ongegronde beslissingen.
    Wil je een klacht indienen bij een instantie als jeugdzorg moet je eerst 4 jaar politiek gestudeert hebben, daarna 3 jaar iets in de hulpverlening en daarna nog eens een aantal jaar rechten opdat je precies weet hoe je politiek correct een klacht in kan dienen…

    Reactie door patrick — zaterdag 18 december 2004 @ 11.30 uur

  72. De Criminele Staat der Nederlanden houdt natuurlijk de mensen met veel geld de hand boven het hoofd. Hoe het dus zit met macht is iedereen wel duidelijk he.

    Geld is macht, wie er veel van heeft lacht het laatst
    en de Nederlandse staat, lacht als een boer met kiespijn mee.

    Reactie door krul — zaterdag 18 december 2004 @ 11.31 uur

  73. Een goed functionerende klachten/vertrouwens commissie is het juiste antwoord.
    Als de heersende politici daar niet aan willen, een mooie taak voor de SP.

    Reactie door nico — zaterdag 18 december 2004 @ 12.12 uur

  74. Politici wantrouwen elkaar ook; kan mij niet zeggen dat dat niet zo is. Zijn we allemaal toch nog mensen..

    Reactie door Cees — zaterdag 18 december 2004 @ 12.56 uur

  75. Wantrouwen werkt niet in zo’n grote organisatie, daar moet blind op de correctheid van je meerdere kunnen varen. En je meerdere moet blind kunnen varen op de correctheid van zijn ambtenaar. Juist omdat het als ambtenaar zo belangrijk is om 100% integer te zijn moeten er ook zware straffen op staan bij wangedrag. Op deze manier geef je het beroep ambtenaar weer zwaard.

    Reactie door MAD — zaterdag 18 december 2004 @ 13.12 uur

  76. Wie volgt !!!
    Ik ken D66 niet meer terug’
    Van onze verslaggever Philippe Remarque

    DEN HAAG – D66 heeft zijn sociale gezicht verloren, vindt de Veenendaalse fractievoorzitter Jaap Pilon. Daarom stapt zijn afdeling uit de partij.

    Vijftien jaar lang heeft leraar maatschappijleer Jaap Pilon voor D66 in de lokale politiek gezeten, onder andere als wethouder. Maar nu is de fractievoorzitter in de gemeenteraad van Veenendaal ‘enorm opgelucht’ dat hij ‘dat embleem niet meer hoeft te dragen’.

    Reactie door Lambert — zaterdag 18 december 2004 @ 15.15 uur

  77. Voor de liefhebber…ff kijken of prem lekker zijn dak uit gaat.

    Vanavond zendt de VARA een speciale aflevering van Het Lagerhuis uit. De vaste panelleden hebben plaats gemaakt voor een groot aantal bekende Nederlanders.
    Aad van Heuvel, Robin Linschoten, Prem Radakishun, Robbie Muntz, Hedy d’Ancona, Daphne Bunskoek, Marc-Marie Huijbrechts, Doekle Terpstra, Fatima Elatik, Tom van ’t Hek, Arnold Vanderlyde, Carrie, Rob van Gijzel en anderen zullen met elkaar in discussie gaan over onderwerpen die het afgelopen jaar voor een deel het nieuws bepaalden.

    Reactie door MAD — zaterdag 18 december 2004 @ 15.20 uur

  78. Alles op afspraak in stadhuizen en instellingen van het rijk dat scheelt in de kosten niet te veel top mensen. De burgers krijgen volgend jaar laarzen van dit armoedekabinet want het water stijg hun aan lippen.En ze gaan maar door de burgers uit te plukken prettige feestdagen een haantje voor 6 mensen. Waar eten de mensen van van het kabinet van met het geld van de burgers ????.WAT ZIJN WE TOCH EEN EEN STEL SUKKELS IN NEDERLAND .Als je te veel zegt word je dan afgemaakt??????

    Reactie door j.ouderikerink — zaterdag 18 december 2004 @ 17.13 uur

  79. Wat een onzin-onderzoek.

    Je vraagt alleen naar meningen, vooroordelen, niet naar feiten.
    Hier kun je dus alleen de conclusie aan verbinden dat ambtenaren hun collega’s niet vertrouwe.
    Of dat terecht is, daar heb je geen idee van.

    Wat natuurlijk wel interessant is hoe mensen op een dergelijk bericht reageren.
    Daaruit kun je afleiden hoe makkelijk de publieke opinie te manipuleren is.

    Reactie door Molly — zaterdag 18 december 2004 @ 19.24 uur

  80. Molly
    Feiten…heb ze zelf jaren geleeeeden mogen meemaken. Werkte voor een bepaalde gemeente, zo kreeg ik en collegas opdracht van gemeente ambtenaren om illegale camera opnames te maken die niet waren aangemeld bij justitie, diverse keren gezegt tegen mijn meerdere dat dat niet mag. We registreerde zaken die we helemaal niet mochten registreren volgens de wet. We lagen snachts met verrekijkers mensen te bespieden in opdracht. Ik moest opzij kijken van de leiding bij bepaalde personen. Zij mochten absoluut niet gecontroleert worden. Vervolgens kregen we een politie infiltrant in onze club, omdat justitie natuurlijk ook poep rook. Op aanraden van de politie infiltrant ook direct mijn ontslag genomen. Hij wilde me behoeden, voor de klappen die gingen vallen. Was overigens een toffe gast, wel mee gelachen.

    Kan zo nog wel even doorgaan, hoge ambtenaren zijn er niet vies van om bepaalde zaken op andere manieren te regelen. En jongens als ik en andere, ja die krijgen vieze handen door dit soort heren. Nu hoor ik mensen denken, stap je er toch uit, doe je niet in die cultuur, alleen watjes doen dat. Imago is alles, anders kom je never meer aan een baan. Thats the way it goes..

    Reactie door MAD — zaterdag 18 december 2004 @ 20.46 uur

  81. Ik heb eens een onderzoek gelezen waaruit bleek dat
    Minder dan 10% van de mensen altijd eerlijk zijn
    Minder dan 10% altijd de zaak willen belazeren
    En de overigen maken een afweging: is het riskant dan blijven we netjes.
    Conclusie: probeer altijd oneerlijkheid zo riskant mogelijk te laten zijn.

    Reactie door nico — zondag 19 december 2004 @ 9.51 uur

  82. Je moet er van uit gaan,dat de waard en zijn gasten niet zijn te vertrouwen. Bij elk bewijs van tegendeel gaat de vlag uit!

    Reactie door krul — zondag 19 december 2004 @ 11.18 uur

  83. MAD (84)

    Zo is het toch altijd al geweest.
    De “hoge lamzakken” opdrachten geven, en als het dan aan het licht komt weten zogenaamd zijn van niets.
    Of je nu zo’n opdracht uitvoert of niet, ontslag krijg je toch.
    Hebben wij al meegemaakt met 2 colega’s
    En van die lamzakken, daar hoor je nooit iets over.
    Oprotten met die hap

    Reactie door Leo 3 — zondag 19 december 2004 @ 11.42 uur

  84. Leo 3
    Inderdaad zo is het altijd al geweest. Neem nu de gemeente Schiedam, ook een tijd voor gewerkt als invaller. Parkeer controle, er was geen deugdelijke communicatie apparatuur, wat verplicht is. Je werkt op dat moment wel voor een gemeente en ook nog eens geen politie backup, dit was al jaren zo vertelde mijn collega’s. Daarbij kregen ze opdracht om net voor oud en nieuw snel de straat op te gaan en vergunningen te schrijven die afliepen. Gewoon met opzet misbruik maken van onoplettende burgers. Natuurlijk kon ik me bek niet houden en ben dus me baan daar door kwijt geraakt. En waarom… omdat ik de wet hanteerde zoals ik hem geleerd heb. Ik moest dat ruim zien zei men. Nou, niet, wet is wet.

    Haha je moet eens weten wat een hekel ik aan ambtenaren gekregen heb. Nu weet ik dat er ook ambtenaren zijn die keihard werken en hun beroep bloedserieus nemen. Wij noemden die ‘de werkende ambtenaar’. Ben in totaal 3 x me baan kwijtgeraakt omdat ik zaken aan het licht bracht die absoluut niet door de beugel kon. Als ik nu weer iets voor me kiezen krijg, zal ik waarschijnlijk ook me bek houden. Vindt integriteit enorm belangrijk, maar weet niet of ik dit nog een keer zou doen. Je krijgt al snel de naam van matennaaier, ook dat zal je ongetwijfeld kennen.

    Reactie door MAD — zondag 19 december 2004 @ 15.50 uur

  85. MAD,#88
    Heeft me wel me baan destijds gekost, maar de (*#($*# voor ze. Integer zijn is ook integer zijn tot je er kapot bij neervalt. Daar heb je min of meer je eed voor afgelegt.(58)

    Integer blijven blijkt toch moeilijker dan integer te zijn.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 19 december 2004 @ 17.44 uur

  86. folkert de lepper
    klopt, maar streven naar 100% integriteit moet wel de boventoon voeren. Bij iedereen en inderdaad soms zal het best moeilijk zijn. Maar kan altijd nog zeggen dat ik een integer mens ben. Misschien minder principieel dan ik vroeger dacht. Maar als je niet blijft proberen ben je als mens ook verloren. Het blijft dubbel…altijd.

    Reactie door MAD — zondag 19 december 2004 @ 18.41 uur

  87. Nogmaals, je moet de kat niet op het spek binden.
    Misschien was Eichman ook wel een heel integer mens, rommelde niet met belangen,
    maar het koste wel miljoenen mensen het leven.

    Reactie door nico — zondag 19 december 2004 @ 19.39 uur

  88. MAD,#90
    helemaal gelijk daar in wel blijven proberen,
    al is het soms moeilijk.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 19 december 2004 @ 20.10 uur

  89. Mad (88)
    Dat zijn inderdaad van die smerige rot streken.
    Het zal mij niet eens verbazen als je kentekens heb opgekregen waar je niet naar hoefde te kijken of op te schrijven.
    Een maat van mij stuurde aan de poort een directeur naar huis omdat hij zijn pas niet bij hem had, wat voor iedereen verplicht was, dus ook voor hem.
    Toen hij na een kwartier de boom nog niet omhoog had gedaan, is die zak toch maar naar huis gereden op zijn pas op te halen.
    Het was ZIJN opdracht om niemand, zonder pas, door te laten.
    Voor hemzelf telde dat schijnbaar niet, hij had mijn maat toch maar onderschat.

    Net voor de aflossing kwam één van het hoofdkantoor.
    Daar is het gewoon op een eerlijke manier verteld hoe het werkelijk gegaan is.
    Die rotzak had mijn maatje helemaal zwart gemaakt, en ook niet verteld, dat hij zelf fout was en geen pas bij hem had.
    Mijn maat werd overgeplaats, en ik ook, want wij wisten te veel.
    Maar wij hebben toch maar even de jongens die voor ons in de plaats kwamen ingelicht.

    Als alles goed gaat nog een paar jaar, en dan kan ik stoppen.
    Alhoewel dat wel erg vreemd zal zijn.

    Reactie door Leo 3 — zondag 19 december 2004 @ 20.35 uur

  90. folkert de lepper (92)

    Als je daar middenin moet werken, is dat verdomd moeilijk.
    Er zijn meer mensen die niet dan wel tegen die druk kunnen.

    Eerlijk duurt het langst is een mooie gezegde.
    Maar er zijn er te veel die zeggen; als een ander het kan, kan ik dat ook.
    En dat zijn de matennaaiers, niet de jongens die voor de waarheid uitkomen, dat zijn de jongen met een eigen persoonlijkheid

    Reactie door Leo 3 — zondag 19 december 2004 @ 20.51 uur

  91. Leo 3,#94
    ik ben het eens als je onderdruk je integeriteit kan handhaven dat je daarvoor een sterk persoon moet zijn.
    Maar mag men mensen kwalijk nemen die deze karakter eigenschap niet bezit, maar toch wel eerlijke mensen zijn.
    Als ambtenaar zijnde weet ik maar al tegoed wie de druk van zijn leidinggevende niet aan durf tevechten maar wel eerlijk zijn,of de draaikonten die met alle winden meewaaien als het hen uit komt om zich te profileren.
    Deze zelfde draaikonten moet je horen wanneer ze zelf keihard door het manegement afgeserveerd worden om dat er weer een ander klaar staat die beter in het straatje van de heren past.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 19 december 2004 @ 21.30 uur

  92. Vanavond als SP-er naar een kerstviering geweest.
    Vanuit de Joods/Christelijke traditie,
    die ook veel vooraanstaande socialisten en zelfs anarchisten
    (Domela Nieuwenhuis)
    heeft voortgebracht) valt over dit onderwerp ook wel iets te zeggen.

    Over eerlijkheid wordt daarover niet zoveel gesproken, wel over rechtschapenheid (uit het goede hout gesneden zijn, oog voor mensen in benoudheid)
    of het joodse sediek, dat is een rechtvaardige zijn, mededogen hebben met, allemaal oude woorden maar wel veel dieper gaand dan zomaar: eerlijk zijn en niet sjoemelen).
    Verder: goed voorbeeld doet goed volgen en de oude socialistische uitspraak:
    Vertrouwen is goed maar controle beter, want de combinatie goedheid en intelligentie is tamelijk zeldzaam.

    Reactie door nico — zondag 19 december 2004 @ 21.46 uur

  93. folkert de lepper (95)
    Je bent zelf ambtenaar, zoals je schrijft, dan weet je, dacht ik zo, zelf heel goed wat er speelt.
    Er zijn inderdaad mensen die niet zo’n sterk karakter eigenscap bezitten, en normaal gesproken eerlijk zijn.
    Helaas vallen deze mensen vaak ten prooi, om dingen te doen, die zij uit zichzelf niet zullen doen.
    Deze personen worden vaak gedwongen, zoals jezelf al schrijft, omdat zij hun mond niet durven open te doen.
    Die bazen weten dat zeer snel, en weten precies wat voor vlees zij in de kuip hebben, en dat die mensen, jammer genoeg, op een gegeven moment door de knieën gaan.
    Die draaikonten, zoals je schrijft, zijn gevaarlijke mensen.
    Ten alle tijden houd ik deze personen, goed in het zicht en zorg ervoor dat zij nooit achter mijn rug komen.
    Hoe het bij u op het werk is weet ik niet, maar bij ons geven die lui een gespannen sfeer, wat niet prettig werken is.
    Vooral niet als je op elkaar bent aangewezen.
    Met die draaikonten ben ik zeer voorzichtig.
    Dat zijn de werkelijke matennaaiers.
    En niet de mensen met een zwak karakter, alhoewel ik wel voorzichtig blijf.

    Reactie door Leo 3 — zondag 19 december 2004 @ 22.07 uur

  94. Leo 3,# 97
    ik zal proberen een voorbeeld te geven, probeer zonder namen het gaat om het verhaal.
    Hoog opgeleid persoon komt nieuw binnen, in den beginnen alles aardig en vriendelijk koekje, snoepje er bij.
    Wat blijkt alles wat in de roddelgangen verteld wordt o.a over de leidinggevende wordt door deze persoon door verteld aan hem.
    Leidinggevende gebruikt in functionerings gesprek dat hij dit of dat over die persoon heeft gehoord zonder weerwoord van wie het vernomen is of zogenaamd heeft het zelf geconstateerd.
    Zelf ook conflict daar mee laat het merken ook.
    Volgende fase persoon wordt sluipender wijs zijn vervang(ster)en coordinator is nooit verteld moet maar aan genomen worden.
    Er was al een coordinator maar deze is overbodig geworden om dat het werk anders eisen zou stellen, nee de ander is hoger opgeleid en met man en macht binnenboord gehouden door hem.
    Er is reorganisatie die bijna voltooid is waar door de vorige coordinator een andere plek zal krijgen of herplaatst wordt.
    En zo zijn er nog wel anddere dingtjes die niet kloppen voor sommige collega s waar je geen vinger achter krijgt bij ze..
    Jou omschrijving is mij duidelijk genoeg.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 19 december 2004 @ 23.53 uur

  95. Leo 3,
    zelf moet ik het nog 2 jaar zien vol tehouden, met 62 kan ik er met een redelijke afvloeing uit, hoop dat die 2 jaar vlug om zijn.
    Bij de reorganisatie hebben ze er niet veel voor over.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 19 december 2004 @ 23.59 uur

  96. folkert de leeper (98)
    Dat klinkt mij niet vreemd in de oren hoor.
    Is bij ons ook voorgevallen, van die roddellaars.
    Maar het is ook gebleken, dat de mensen die zij zwart hadden gemaakt, die hufter uit de drek moest helpen.
    Dikwijls drufden zij niet eens alleen, in het donker of s’nachts hun ronde te doen, want dat was eng.

    (99)
    Ik moet nog 3 jaar, dan is het wat werken betreft over en sluiten
    Hoop gezond te blijven, zodat ik lekker met mijn hoppies aan de gang kan gaan.
    Door al die verschillende diensten en tussendiensten, stond dat altijd op een laag pitje.

    Reactie door Leo 3 — maandag 20 december 2004 @ 20.36 uur