Hoog én mooi


(Bron: AP)

‘s Wereld hoogste brug, vorige week geopend door President Chirac.
Deze brug van 300 meter hoogte gaat over de Tarn in het Centraal Massief in Midden-Frankrijk.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 19 december 2004 :: 23.34 uur

19 Comments

19 reacties

  1. vind het landschap er nu niet echt mooier op worden met zo’n gevaarte…

    Reactie door patrick — maandag 20 december 2004 @ 0.05 uur

  2. Voor de komende zomer zullen er ongetwijfeld veel Nederlanders zijn die deze route als alternatief kiezen om naar Zuid-Frankrijk of naar Spanje te gaan, in de hoop dan eens een keer niet op een saai stuk lang in de file te staan, maar midden op deze brug. De beruchte ‘zwarte zaterdagen’ worden dan langzamerhand misschien weer wat minder zwart en men kan de opgebouwde stress met een blik naar opzij gemakkelijk van zich afwerpen, 200 meter de diepte in. En het liefst natuurlijk als men daarbij, zelfs al is het maar voor enige seconden, even kan stilstaan. Een brug als deze moet eigenlijk meerdere functies kunnen verenigen: niet alleen om snel en gemakkelijk een kloof (een heel geleidelijk aflopende overigens bij deze brug over de Tarn) te overbruggen, maar ook om de kloof zelf te kunnen laten zien. Dat zichtbaar maken van deze kloof is bij deze brug nog eens extra geaccentueerd door de bouw van de ruim honderd meter hoge pylonen, zodat de totale hoogte van de brug hoger is dan de Eiffeltoren. Er zit achter dit ontwerp (al blijft het natuurlijk maar een interpretatie van mij) ook wel een aardige gedachte: men moet eerst de kloof zichtbaar maken voordat men deze ook daadwerkelijk kan overbruggen.

    Reactie door David Tompot — maandag 20 december 2004 @ 2.09 uur

  3. Highway to heaven?

    Reactie door Helma D. — maandag 20 december 2004 @ 6.40 uur

  4. Ik vertik het al om over de Erasmusbrug te gaan. Prefereer de metro. Deze brug is me veel te hoog. Dit is voor de liefhebber en ik ben dat niet. Brrr.

    Reactie door Lydia — maandag 20 december 2004 @ 9.23 uur

  5. @Jan Marijnissen:

    Zeg; kun je van je franse collegae ook even achterhalen of dit bouwproject ook zo schandalig veel buiten de begroting was gegaan? Kunnen we eens nuchter gaan vergelijken en kijken; of het plegen van bouwfraude en pepernoten ook over de grens de normaalste zaak van de wereld is. En als dit niet zo is; wat kunnen we dan leren van die fransen..

    Reactie door ReneR — maandag 20 december 2004 @ 9.40 uur

  6. Hallo Jan,
    Mooie brug, mooi plaatje.
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 20 december 2004 @ 11.34 uur

  7. Jeker mooie brug…knap staaltje werk…wow

    Reactie door Mark — maandag 20 december 2004 @ 13.00 uur

  8. En binnen de afgesproken tijd klaar,én binnen het afgesproken budget!! Kunnen ze hier wat van opsteken dacht ik zo……………..!

    Reactie door Opa-Buiswater — maandag 20 december 2004 @ 15.22 uur

  9. Als je bedenkt wat ze niet allemaal met dat geld hadden kunnen doen… i.p.v. zo`n prestige horizonvervuiler neer te zetten.

    Reactie door krul — maandag 20 december 2004 @ 16.57 uur

  10. .. en een stukje Hollands Glorie, de brug is ontworpen door een Nederlands bureau.

    Reactie door Karin — maandag 20 december 2004 @ 19.29 uur

  11. René, (@5)

    Dit is een treffende uitzondering t.o.v. wat in Nederland gebruikelijk is: Binnen budget, en klaar volgens plan.

    Deze fraaie brug kostte dacht ik ruim 1½ maal zoveel als de tramtunnel (zie de “tunnelguppen”) in Den Haag …

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — maandag 20 december 2004 @ 20.29 uur

  12. Ik vindt het net een brug te ver.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 20 december 2004 @ 21.47 uur

  13. Ik gun de Fransen van harte deze brug, alleen omdat ze daar die megalomane Amerikanen een paar slagen mee vóór zijn… net als met hun superieure Mirage en Raphale gevechtsjagers trouwens, stukken beter dan zo’n logge JSF luchtfiets die nog niet eens vliegt, waar dit Amerika behaagzieke kabinet vóór heeft gestemd!
    En de Fransen kennende is deze `Grand travail’ buitengewoon
    aarbevingsbestendig.

    Reactie door C.Tilyx — maandag 20 december 2004 @ 22.03 uur

  14. Evert #11

    Heel erg veel dank voor je reactie.

    Het verklaart veel. In Frankrijk zijn ze dus blijkbaar niet zo corrupt en oliedom als hier.

    Reactie door ReneR — dinsdag 21 december 2004 @ 17.42 uur

  15. Een prachtig bouwsel om te zien, maar om er op te rijden??? Ikke niet.
    Hij betaald zich wel terug, als ik het goed heb ook in onderhoud bij particulieren (zoals de snelwegen), dus tolbetalen als je erover wil.

    Reactie door Cathrina — dinsdag 21 december 2004 @ 23.56 uur

  16. @ 5 en @ 8: Fransen zorgen er altijd voor dat aan alles wat ze in hun land doen en laten het buitenland flink meebetaalt, via de tolwegen en ze zijn nog steeds de grootste netto-ontvanger van de EU. Overschrijding van de begroting komt dus grotendeels op het bordje van andere landen en, in de eerste plaats, van Nederland, grootste netto-betaler van de EU en grootgebruiker van de Franse tolwegen.

    Reactie door Paul — donderdag 23 december 2004 @ 15.51 uur

  17. Ik rij er per week zo’n drie à vier keer onderdoor om in Millau een kopje koffie en en krantje te pikken.

    In april was ik nog ‘vertaler’ van de europese ondernemingsraad van de groep Eiffage, welke verantwoordelijk is voor de bouw maar ook het financiele risico neemt.

    Het waren twee uiterst leerzame dagen, de ondernemeningsraad en de bedrijfsleiding waren het roerend eens: ze wilden beide meer.

    Inderdaad Jan Marijnissen heeft het goed geformuleerd: minder politiek en meer mens.

    Maar verdorie daar is wel goede politiek voor nodig, zeg ik maar met een knipoog. De spagaat waarin we politiek verkeren dienen we achter ons te laten door te zien dat zowel socialisten als liberalen hetzelfde willen. Namelijk MEER!!!!

    Er is dus consensus, dus in plaats van elkaars concurrenten te zijn is het veel efficienter om te gaan samenwerken.

    Reactie door Peter Hoopman — vrijdag 24 december 2004 @ 22.56 uur

  18. baccarat

    baccarat I never meant to say that the Conservatives are generally stupid. I meant to say that stupid people are generally Conservative. I

    Trackback door baccarat — vrijdag 29 april 2005 @ 4.33 uur

  19. Ik vind het een prestatie van formaat. Binnen het budget blijven en ook nog eens ruim voor de geplande datum af. Je zou bijna denken dat de Fransen een reden hebben om chauvinistisch te zijn.

    Reactie door Hans Mooren — maandag 9 januari 2006 @ 19.46 uur