Der Untergang

Gisteravond naar de film geweest: Der Untergang.

Twee-en-een-half-uur vervreemding, verdringing, verschrikking en waanzin.

Zestig jaar heeft het geduurd voordat de Duitsers het aandurfden deze film te maken. Een aantal hoofdrolspelers is ook nog niet zo lang dood.

Toch is het een overwinning dat men nu realistisch en objectief durft te kijken naar deze duisterste dagen in de eigen, Duitse geschiedenis.

Geen politieke correctheid, Hitler niet als gek; maar objectief en Hitler als een man die zich realiseert dat ie verloren heeft en geen macht meer bezit om daar iets aan te doen.

Als je wilt weten waar racisme, megalomanie en oorlog toe leiden, ga dan kijken. Het is goed voor je waakzaamheid.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 20 december 2004 :: 0.01 uur

100 Comments

100 reacties

  1. ..dus de moeite waard?

    Reactie door patrick — maandag 20 december 2004 @ 0.07 uur

  2. Zestig jaar is in principe ook niets, wat is nu zestig jaar. Kan je na gaan hoe kort geleden het eigenlijk is. Er is in Duitsland ook een omwenteling aan de gang, wat je ook sterk merkt aan een band als Rammstein met zijn teksten, weest trots op je land en wat je bent e.d.. Dat is alleen maar te prijzen. Helaas zijn er ook ratten, zoals Laibach met hun weerzinwekkende videoclipje om jongeren te vergiftigen.

    http://www.laibach.nsk.si/das_spiel_ist_aus_high.ram

    Geen politiek correctheid roep je nu, maar stel nu dat het zo ver komt dat er een beweging in europa ontstaat die erg sterk naar neo nazisme neigt. Ga je dan met ze praten ? want die mensen willen helemaal niet praten, die willen maar 1 ideologie opdringen en dat is die van hun, desnoods met geweld.

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 6.50 uur

  3. Nog niet zo heel lang geleden, ik schat misschien eind jaren tachtig, begin jaren negentig, hebben Amerikanen een film gemaakt die laat zien hoe gemakkelijk te mensen meekrijgt in die fascistische waanzin. Die film heet: THE WAVE. Hij ligt ergens bij een omroep in een archief en ik zou persoonlijk deze film heel graag vertoond zien op ALLE scholen (verplicht en met uitleg), zodat jonge mensen gaan begrijpen hoe gemakkelijk je, ook vandaag de dag, kunt worden meegezogen in een neo-fascistische waan en toch denken dat het rationeel is en dat er goede redenen zijn om zo te denken.
    Der Untergang heb ik niet gezien. Ik had al begrepen dat het een ander soort film was dan normaal. Meer iets van een documentaire.
    Op radio 1 hoorde ik dat in Dagblad TROUW een interview met Geert Wilders staat. En wat er uit geciteerd werd was afschuwelijk. Hij wil die 150 beoogde terroristen in ons land direct gevangen zetten, op een eiland, zonder dat ze ook nog maar iets gedaan hebben. Ook Geert Wilders is een rechtse schreeuwer en het spijt me te moeten zeggen, maar hij doet me denken aan Goebbels. Netjes en beschaafd eruit zien en voorkomen en toch de meest vreselijke dingen zeggen. Griezelig vind ik dit. Het veroorzaakt alleen maar meer verwijdering tussen burgers die Moslim zijn en het blanke, zich Christelijk noemende, deel van de burgers hier. Juist die verwijdering moet worden teruggebracht. We moeten het samen doen. Anders ontaardt dit in een burgeroorlog en misschien vinden voetbalsupporters dat wel leuk, ik dus niet!

    Reactie door Lydia — maandag 20 december 2004 @ 9.20 uur

  4. Een aantal dagen geleden heb ik een reportage gezien op TV, waarbij ook Philip de Winter in debat was met Agnes Kant. Zoals we allen weten; wordt het Vlaams belang nog steeds doodgezwegen in de politiek en media van Belgie. De Winter was in een vraaggesprek heel content eindelijk eens normaal met linkse politici te kunnen debatteren. Ik denk dat de S.P. ook blij kan zijn, want Agnes gaf hem een verbaal pak slaag. Zo’n kans liet ze gelukkig niet liggen.

    Ik denk dan ook; dat groepen, die naar uiterst rechts neigen heel erg graag in debat willen, juist omdat ze denken gelijk te hebben. Als we de handschoen niet op durven te pakken, dan gaan ze dit luidkeels verkondigen aan hun achterban, en zie, hun aanhang wordt groter en groter. Ook Pim F. werd niet serieus genomen door links hier en zie; welke rampspoed het tot gevolg had. De weigering van links om met rechts in debat te gaan zal leiden tot een afstraffing van die zo bekende arrogantie; welke werd gepersonificeert in de persoon van Melkert. En daarom zeg ik; dat ook door de moderne media een groepering zich het moeilijk kan veroorloven om niet te willen praten; of het nu vanuit links of rechts is. Alle maskers vallen af en de mythe valt in duigen.
    Ook binnen de S.P. zijn er elementen, die nog steeds een ouderwetse houding aannemen zoals beschreven. Het niet willen debatteren; het niet willen ingaan op argumenten en feiten en het spreiden van een zekere arrogantie in hun toon. Gelukkig zijn het er mischien maar een paar. Ik hoop, dat ze van de recente geschiedenis hebben geleert. Chapeau voor Agnes dus.

    Reactie door ReneR — maandag 20 december 2004 @ 9.27 uur

  5. Okay voor diegene die zo dol zijn op praten met extreemrechts…daag jullie uit dit te gaan doen…. met de achterban natuurlijk. Geef je 10 minuten, dan ben je dood of je brengt de eerst komende tijd in een rolstoel door. Dit zijn dus de mensen achter extreemrechts. Ik kan het weten want heb de putten nog in me kop zitten. Schattig hoor dat Agnes Kant zo praat met De Winter, moet ze doen met zijn achterban in een cafe, zonder beveiliging. Ik kom opzeker kijken…

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 10.03 uur

  6. Hallo Jan,
    Mijn eerste reactie, toen ik het plaatje op je weblog zag, was: “Wat gebeurt er nu weer in Irak”. Maar nee, wel dezelfde waanzin, maar een ander tijdperk en een ander gebied. Er is dus echt nog niets verandert, – ondanks alle ellende, hebben de hoofdrolspelers nog niets geleerd.
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 20 december 2004 @ 11.30 uur

  7. Patrick, de film is absoluut de moeite waard. Alle waanzin van de oorlog komt in een bunker tezamen. Ik vind het een redelijk objectief beeld en ben het niet eens met de mensen die menen dat de film Hitler te menselijk afbeeldt, dan luisteren ze te weinig naar wat de man allemaal roept in de film over bv. zijn eigen volk.
    Dat er na de oorlog veel ten goede is veranderd is inderdaad de vraag, de meest verschrikkelijke zaken doen de mensen elkaar nog steeds aan. Misschien hoort het er allemaal wel bij.
    Wilders vergelijken met Goebbels vind ik schandalig, het zijn andere personen en tijden. Oproepen tot aanpassen of assimileren is zeker wat anders dan grootschalige vernietiging van volkeren!

    Reactie door Opheffer — maandag 20 december 2004 @ 11.36 uur

  8. Opheffer
    Waarom is dat schandalig, wilders met Goebbels vergelijken ? is toch vrijheid van spreken en dat soort bullshit. Wil je nog weleens horen als blijkt dat Wilders een inspirator is voor veel neo nazi’s. Of treed dan het verhaal ‘vrijheid van spreken’ dan weer in werking.

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 11.49 uur

  9. Mij buren zijn beide van Duitse afkomst en ik merk nog steeds dat deze mensen zich in Nederland onderdanig gedragen. Ik een goede vertandhouding met hun, en zoals het een goede buur betaamd, ik kan altijd op hun in nood altijd terugvallen. Toch blijven Twee issue’s altijd hangen. Een is softdrugs en de ander is Hiter. Over softdrugs ben in net snel klaar. In Nederland heeft de scheiding tussen harddrugs en softdrug altijd gewerkt. We waren het enigste land ter wereld waar de harddrugs verslaafden t.o.v. een basisjaar verminderde.
    Een tweede taboe, dat veel dieper lag, was de tweedewereldoorlog en vooral de rol van Duitsland (Hitler) en de Duiters.
    Als we het over dit thema hadden dan riep hij altijd ongemakkelijk dat Hitler een slechte man was. Hij veronschuldigde zich er dus wat zij ons hadden aangedaan.
    Eigelijk vreemd, als je denkt dat hij van na de oorlog is ik en van ver na de oorlog.
    toen we eens van verder praatte samen met wat alcohol en het laatste taboe kraakte, begreep ik ineens wat deze historie betekende voor het huidige Duitsland. De buurman zit in een spagaat. Van de ene kant is hij trots op zijn land, voor wat het bereikt heeft in het verleden verleden van een ruine tot een welvarend land. Van de andere kant is het een lode last om te realiseren wat Duitsers de wereld hebben aangedaan. Eigelijk mag hij niet trots zijn op zijn land.
    Ik vertelde hem dat ik stellig van mening ben dan de
    Duitsers (bevolking) net zo goed slachtoffers zij geworden van een paar idioten in de toemalige Duitsche regering dan de rest van de wereld. Ok, er zaten foute Duitsers tussen, maar er waren ook foute Nederlanders, Belgen en fransen. Na de oorlog zijn alles slachtoffers in ere hersteld, behalve de Duitsers, die op de Joden na, heel veel gelden hebben.
    Ik wil de gezinnen niet de kost geven die zonder vader, of broer of neef verder moesten, terwijl er in de wereld geen begrip was voor deze mensen, sterker nog, deze mensen konden niet eens op begrip rekenen van hun eigen bevolking. Ieder gezin in Duitslan d heeft in schaamte de persoonlijke pijn van het missen van een dierbare moeten verwerken.

    Ik ben van mening dat deze film een eerste stap is tot het geven van deze verschikkelijk gebeurtenis een plaats in de maatschappij. En zo hoort het ook. Duitsers zijn ook slachtoffer geworden van de situatie, die door enkele machthebbers van te voren uitgedokterd is.
    Wel is in deze tragische geschiedenis duidelijk te zien wat er voor een litteken door een oorlog veroorzaakt worden. Zowel de “daders” als de slachtoffers moeten generaties lang leven met de gevolgen, omdat enkele eliten iets meer macht of geld willen veiligstellen.
    HEt absuluut domste in dat wij gewoon niets leven van ons verleden. We hebben GVD allemaal ons hoofd in onze reed. Wanneer worden wij wakker. Wanneer……

    Alexander

    Reactie door alexander — maandag 20 december 2004 @ 11.49 uur

  10. Mad, je doet je naam wel eer aan en ik vind je opmerkingen van bijzonder weinig kennis van de geschiedenis getuigen. Alsof iedereen die de neo nazi’s aanstaat per definitie een Goebbels is, ga je maar eens goed verdiepen in de conduite staat van dhr. Goebbels en begin dan nooit te bazelen dat Wilders op hem lijkt. Verder ga ik er niet op in, provocerende opmerkingen kan ik ook slaan (bv. Marijnissen die op Mao lijkt en die heeft ook wel het nodige op zijn geweten).
    Alexander, moeilijke discussie de naoorlogse generatie is in ieder geval onschuldig maar het overgrote deel van de duitsers heeft hard meegewerkt aan het absolute dieptepunt uit haar geschiedenis. Lees maar eens Europa van Mak. De Gestapo bv. had bijzonder weinig mensen in dienst en kon zonder de massale medewerking van ambtenaren, de gewone bevolking die veel mensen heeft aangegeven nooit haar werk doen. Maar anderzijds zijn er in Nederland ook een ongelofelijk hoog percentage Joden gedeporteerd en nooit meer teruggekomen, dus als een bevolking zich moet schamen voor haar geschiedenis zijn de duitsers absoluut niet de enige!

    Reactie door Opheffer — maandag 20 december 2004 @ 12.08 uur

  11. Opheffer
    Zal het nog mooier maken, iedereen die naar neo nazi / extreemrechts ruikt moet je afvoeren en bestempelen als terrorist en staatsgevaarlijk. Als het aan mij lag gingen ze allemaal tegen de muur, weg met dat gespuis. Dat zijn namelijk de anti democraten.

    Dat geknuffel van extreemrechtsen moet maar eens afgelopen zijn. En dan kan je een heel geschiedenis boek citeren, boeit niet. Ik weet wat goed en fout is. Extreemrechts is fout, neo nazi’s zijn fout. Punt uit.

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 12.19 uur

  12. mad,

    maar em, als je die tegen de muur zet ben je toch het zelfde bezig? t is toch zow dat niet alleen extreem rechts fout is, maar alle extreme? hehe,.. nie da k t nie met je eens ben hoor ;-) opzoute der mee…

    Reactie door patrick — maandag 20 december 2004 @ 12.28 uur

  13. Het is tijd voor een film over de menselijke kanten van Wilders. :)

    Reactie door Sulis — maandag 20 december 2004 @ 13.06 uur

  14. (ff off topic, sollie :-),..

    Sulis, zou je op de hoogte houden een beetje eh,

    k heb excuus gehad van directie en ze zijn hard op zoek voor een nieuwe plaatsing en krijg deze ws binnen twee maanden… :-) dus begint schot in te komen…

    greetz Patrick)

    Reactie door patrick — maandag 20 december 2004 @ 13.11 uur

  15. MAD realiseer jij je wel dat je niet niet eens zo ver van die zg ultra rechtse figuren staat? Eigenlijk delen jij en de fascisten dezelfde oplossing voor jullie ‘probleem’ een ‘endlosing’. Jullie zitten op een verschillende fiets maar allebei willen jullie in gelijke richting.
    Het valt me op hoe meer mensen in oppositie gaan tegen het jaren lang verzwijgen en weg kijken van de politiek ivm moslims in Europa
    hoe kleiner maar radicaler de kleine groep knuffelaars wordt.

    Reactie door rommel — maandag 20 december 2004 @ 13.11 uur

  16. ‘De Moslims’zijn voor mij geen vijand het zijn de extremen binnen de groep die het verzieken voor de rest. Net als die er zijn bij links en rechts. Maar voor de degenen die de Moslims wel als vijand zien en over 1 kam scheren: Ik knuffel met Moslims. If you can’t beat them join them das wat ik en mijn Moslimvriendjes zeggen. Wat een bullshit zeg…. :?

    Reactie door Moslimknuffelaar — maandag 20 december 2004 @ 13.17 uur

  17. Pas maar op dat ze jou niet gaan knuffelen… Madje.

    Reactie door rommel — maandag 20 december 2004 @ 13.35 uur

  18. Ja Rommel inderdaad jij scheert iedereen over 1 kam. Je zou eens wat vaker moeten knuffelen zou je goed doen. ;)

    Reactie door Sulis Moslimknuffelaar — maandag 20 december 2004 @ 13.48 uur

  19. Zou men straks over Balkeneinde 2 later ook zo een film durven maken, want wat een hoop mensen nu over zich heen krijgt is een bomberdament aan geld klopperij.

    Reactie door leen — maandag 20 december 2004 @ 14.16 uur

  20. “Opheffer”, ik ben 55 jaar en heb mijn geschiedenislessen, zowel op de Lagere School als op de MULO, goed geleerd. Bovendien vergelijk ik Wilders niet met Goebbels. Ik zeg dat hij me doet DENKEN aan Goebbels. Misschien kun je voortaan eerst proberen eens goed te lezen voor je reageert. Lees het desnoods twee keer, waarvan een keer hardop. En we hebben hier gelijk een probleem bij de kop: slechte luisteren, slecht lezen en bij een aantal mensen problemen met de tekst juist te interpreteren en je krijgt onherroepelijk reacties van mensen die hierdoor op het verkeerde been worden gezet. Dat ligt dan niet aan de schrijver of de tekst, maar aan de lezer.
    Uiteindelijk zeg ik dat we als de sodemieter ALLEMAAL moeten proberen om op een fatsoenlijke, beleefde en respectvolle manier met elkaar om te gaan. Kleur en afkomst onbelangrijk! Leven en samenleven is niet ZWART/WIT. En dat is volgens mij wat The Wave wil vertellen en waarschijnlijk ook Der Untergang. Goed lezen en nadenken heeft niks met opleiding te maken, maar alles met nuance die iemand wil of niet wil gebruiken. Ik hoop dat deze film ergens in april volgend jaar op TV komt. Maar ook dat ook deze film op scholen vertoond wordt MET UITLEG.

    En over knuffelen gesproken: vanmiddag heb ik een Moslim geknuffeld. Hij was knap, had prachtige bruine ogen, mooi zwart haar en een grote speen in zijn mondje. Kortom, hij was net twee maanden oud en om te zoenen! Jammer dat ik ‘m terug moest geven aan zijn moeder, die glom van blijdschap en trots. En terecht! Wat een prachtgozer!

    Reactie door Lydia — maandag 20 december 2004 @ 15.43 uur

  21. Rommel
    Neo nazisme is toch fout ? ik kan er geen draai aan geven dat het fantastisch is. Extreemrechts is toch ook fout ? wederom kan ik er geen fantastische draai aan geven dat het het iets lijkt.

    En nee je kan mij niet vergelijken met een van die 2. Ik ben namelijk voor democratie en mag die verdedigen op iedere manier. Deze stromingen hebben namelijk al bewezen dat ze evil zijn. Ik niet…dus we staan heel ver van elkaar vandaan.

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 15.43 uur

  22. @ Lydia (3):

    Het is inderdaad schrikbarend wat Wilders in het interview in Trouw uitkraamt. Bij Wilders, die zich al lang gedroeg als een lonely cowboy in het Wilders Westen, zijn kennelijk alle stoppen doorgeslagen. Hij doet er nog eens een schepje bovenop. Wat een populistisch geschreeuw! Geen werkelijk onderscheid maken tussen de zeer heterogene bevolkingsgroep van moslims. Beginselen van de rechtsstaat willen negeren. Enz., enz. Hij maakt zichzelf tot (in zijn eigen woorden) “één van de malloten die hier rondlopen”, en tot slachtoffer. “Conservatief-liberaal”? Nee, gewoonweg fascistoïde!

    Hier de lin”:
    http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1103443266160.html

    Reactie door Olav Meijer — maandag 20 december 2004 @ 15.51 uur

  23. @ Alexander (9):

    Zeker, de huidige Duitse bevolking is net zo goed of minder goed als welk ander volk ook. Wel denk ik, dat ze, ten gevolge van het verleden, een grotere gevoeligheid tonen voor de gevaren van (neo)fascisme, racisme enz., dan andere westerse volken.
    Wat nog wel eens vergeten wordt, is dat in de Tweede Wereldoorlog naar schatting 20 miljoen(!) Russen zijn omgekomen. Zij hebben de zwaarste offers gebracht en ook het keerpunt in de oorlog (het beleg van Stalingrad).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 20 december 2004 @ 16.04 uur

  24. Lees hier veel over bijv: extreemrechts en nazisme.
    Voor de oorlog werden wij ook gewaarschuwd.
    Nu wordt er ook gewaarschuwd.
    Er zijn zeer veel verschillende meningen over van hoe daarop te reageren.
    Dat was voor de oorlog ook zo.
    Moeten wij nu over een aantal jaren zeggen:
    “Hadden we maar??????”

    Reactie door Lezer — maandag 20 december 2004 @ 16.41 uur

  25. Wilders heeft zich zelf in de rol van fundamentalist geperst.

    Het hele enge van het verhaal is dat hij denkt dat hij een missie heeft, dat is fundamentalisten eigen.

    De fundamentalisten die Wilders van zijn vrijheid beroven, denken op hun beurt dat zij een missie hebben.

    Er is en dat zit in hun hoofd.

    Mistige figuren zijn het, mis-miezers!

    Reactie door krul — maandag 20 december 2004 @ 16.49 uur

  26. herstel: er is iets goed mis en dat zit in hun hoofd.

    Reactie door krul — maandag 20 december 2004 @ 16.50 uur

  27. @19
    Wat een licht!
    Daar zit het probleem dus.
    Wauw!

    Reactie door rommel — maandag 20 december 2004 @ 17.07 uur

  28. Lezer
    Politiek denhaag heeft zich in de nesten gewerkt. Ze hebben zich helemaal gefocust op de moslims en op het vrijheid van spreken en democratie. Ze hebben er uitspraken over gedaan en nu kunnen ze niet meer terug, dus knuffelen ze liever met extreemrechts onder het mom van vrijheid van spreken en mening. Alle politici zijn hier laf in. Ik vind het ook de grootste slappe hap die ik ooit heb gezien in politiek denhaag. Ze durven niet te knokken, ik zelf verwacht harde felle DUIDELIJKE uitspraken van linkse politici. Knuffelen doen ze maar met hun partner maar niet met extreemrechts.

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 17.33 uur

  29. Hey Patrick!

    Wat fijn om te horen zeg!! Ik hoop dat men ook echt woord gaat houden en dat jij snel de plek krijgt die je verdient. Ben heel blij voor je!!!!!

    liefs,

    Sulis

    Reactie door Sulis Moslimknuffelaar — maandag 20 december 2004 @ 17.44 uur

  30. Rommel ik ben blij dat je eindelijk het licht hebt gezien. Dat gun ik je van harte hoor als niet haatdragend mens.

    Reactie door Sulis Moslimknuffelaar — maandag 20 december 2004 @ 17.48 uur

  31. MAD (29)
    Daar heb je gelijk in.
    Dat zeiden de politici voor de oorlog ook.
    Er is niets aan de hand, ga maar gerust slapen.
    Die politici hebben altijd, als het voor hen wat lastig werd, hun handen ervan terug getrokken.
    Dan worden er andere dingen verteldt en worden er maatregels genomen die 0 van gener waarde hebben, allemaal smoesjes, anders niet.
    Maar als er vuil aan de knikker is, zijn zij de eerste die het zinkende schip verlaten, en mogen andere het opknappen.
    Ik walg een beetje van die lui.

    Reactie door Lezer — maandag 20 december 2004 @ 17.55 uur

  32. Er is nog steeds niets geleerd van alle oorlogen uit de geschiedenis,
    een untergang van de wereld lijkt niet ver weg meer als men zo door gaat.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 20 december 2004 @ 18.48 uur

  33. Precies, Folkert. Zo is het.

    Reactie door Lydia — maandag 20 december 2004 @ 19.03 uur

  34. Hoor je Rumsfeld? Even het beginstuk van dit item `Der Untergang’ in hedendaags Amerikaans vertaald: `The final mess. If you loose the war, it does not matter if your people pay the bill. I can’t be emotional
    about it because those people don’t deserve anything better!’
    Herr Rumsfeld is thans weer in opspraak omdat hij spijtbetuigingen jegens Amerikaanse dode soldaten in Irak met een stempel signeert!

    En hoort U de echo van Hitler al in Bush? `Ein Volk, ein Reich, ein
    Führer!’
    Bush is nu door zijn Republikeinse kontlikkers van Time uitgeroepen tot `Person of the Year’. Vertaald: One People, one Nation,
    one Leader.’ Dat doet verdacht veel denken aan de loftuitingen van de
    Frankfürter Allgemeiner in 1939.
    De Duitsers zijn nu okee, ik heb het land onderzocht, maar de Amerikanen,
    die zijn pas écht gevaarlijk nu, Bush doet Hitler dunnetjes over…

    Reactie door C.Tilyx — maandag 20 december 2004 @ 20.13 uur

  35. Onder ons … okee, kom op Daniel, de Israëlsympathisant die je nooit hier tegenkomt maar die bij dit soort commentaren altijd gaat steigeren, ik verwacht nu toch wel een felle reactie van je… Amerika deugt dat nu écht volgens jou?

    Reactie door C.Tilyx — maandag 20 december 2004 @ 20.20 uur

  36. Tsjonge , jonge wat een agressieve frustie’s hier op de SP-site. Optocht der laagbegaafden

    Reactie door Snuf — maandag 20 december 2004 @ 20.27 uur

  37. Zijn altijd weer mensen die zitten te zeiken over moslims en ze over een kam scheren, terwijl er genoeg christen zijn die niet deugen. Die niet willen samenleven met anderen, die anderen buitsluiten.
    Daarom kun je niet van een samenleving spreken in nl.
    Jan zit nog wel te dromen over dat iedereen naar de zelfde school kunnen maar verder komt het niet is mijn indruk.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 20 december 2004 @ 20.38 uur

  38. Evert Tigchelaar jr
    Is niet alleen Marijnissen, is heel politiek denhaag. Zijn verblind door hun eigen ego en gebrabbel over vrijheid van meningsuiting, aanslag op van gogh, hoofddoekjes en integratie. Het echte debat en de daar bij hoorende veroordeling van extreemrechts durven ze niet aan. Want dan komt het verhaaltje over vrijheid van meningsuiting zo lullig uit. Dat is er nu aan de hand, en die discussie gaan ze allemaal uit de weg, te laf, te zelfingenomen.

    Want als je dit allemaal objectief gaat analyseren, dan kom je vanzelf uit bij de gekte van ‘vrijheid van meningsuiting’ en de groei van extreemrechts. Tsja en dat willen de politici natuurlijk in de pot laten verdwijnen.

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 21.04 uur

  39. Weet niet of ik het helemaal goed heb, maar volgens mij heeft de politiek zelf een voedingsbodem geschapen voor extreemrechts.
    Ze hebben zoveel wetjes aangenomen, dat ze nu vast zitten en er niets aan valt te doen, wettelijk gezien.
    En ja, MAD, dat moet dat allemaal in die grote pot verdwijnen.
    Anders staan ze zelf voor Jan met de korte achtermaan.

    Reactie door Lezer — maandag 20 december 2004 @ 21.23 uur

  40. Sulis,

    Dank!!! :-)…

    Hoop inderdaad dat ze woord gaan houden, en dat ze zoals ze nu beloofd hebben ook echt het beleid gaan veranderen, waarin wij als client wat meer te zeggen hebben.

    Greetz Patrick

    Reactie door patrick — maandag 20 december 2004 @ 21.43 uur

  41. @MAD,

    Als je een voorstander bent van de democratie, betekent dit ook dat je moet discussieren met anders-denkenden. Anders is deze term alleen maar lucht. Bovendien is het de enige manier om te laten zien, wie je bent en wie de ander is.
    Het negeren van een partij zal als gevolg hebben dat een heleboel mensen daar dan juist voor gaan kiezen.

    Reactie door Helma D. — maandag 20 december 2004 @ 21.50 uur

  42. Hey Patrick,

    Graag gedaan man!!! Ben blij dat er in ieder geval vooruitgang zit in je situatie. Ik wil je bij deze dan ook alvast het allerbeste wensen voor het jaar 2005! Ik blijf voor je duimen. ;)

    liefs,

    Sulis

    Reactie door Sulis Moslimknuffelaar — maandag 20 december 2004 @ 21.55 uur

  43. Het Sulis,

    Dank, jij ook een fijne kerst… enne een goed nieuwjaar toegewenst…

    Nu aan de slag voor al die mensen die niet voor zichzelf op kunnen komen!

    K laat het nog weer horen als er (positieve) veranderingen komen ;-)

    Greetz Patrick

    Reactie door patrick — maandag 20 december 2004 @ 21.59 uur

  44. uhg, het is dus hey :-)

    (en mega sorry voor het offtopic zijn…:-))

    Reactie door patrick — maandag 20 december 2004 @ 22.01 uur

  45. Ja, dat domme gepraat over vrijheid van meningsuiting slaat negens op.theo van gogh heeft ook een keer een minister kanker toe gewenst en daar is na mijn weten niks aan gedaan.
    Ben benieuwd of Jan ook zo aardig over theo zou praten als theo hem kanker had toegewenst.

    De aparte scholen, sportclubs, etc voor verschillende geloofsgroepen moeten afgeschaft worden.
    Mensen moeten met elkaar samenleven zodat ze inzicht krijgen in elkaars cultuur. Want van gescheiden leven krijg je alleen maar vooroordelen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 20 december 2004 @ 22.16 uur

  46. Lieden (Lydia, MAD, Olav Meijer) die mensen als Wilders vergelijken met nazi-kopstukken moeten hoognodig eens een geschiedenisboek openslaan of der Untergang bekijken. Betreffende lieden hebben namelijk niet door wat ze zeggen en hoe schandelijk het is; ze maken zich nota bene schuldig van iets dat ze anderen verwijten (de pot verwijt de ketel dat). Discussies voer je met argumenten en dus *niet* met beledigingen en kwaadsprekerij.

    Reactie door Daniël O. — maandag 20 december 2004 @ 22.36 uur

  47. Kunnen we de discussie samenvatten met: “iedereeen met een andere mening tegen de muur aanzetten ? (zie posting 11) en “weg met de vrijheid van meningsuiting”?
    Het is met links-populist Marijnissen net als met rechts-populist De Winter. Zelf brengen ze acceptabele standpunten, maar hun aanhang, kijk daar eens na, daar krijg je spontaan braakneigingen van.

    Reactie door Alfons — maandag 20 december 2004 @ 22.47 uur

  48. Haahh, zie je nou wel? De inzendingen worden NIET “GELEZEN”!!! Men ziet letters en woorden staan, maar de essentie ontgaat ze geheel. Nergens wordt Wilders met Goebbel vergeleken. LEES!!!!! Overigens, de geschiedenis ook nog een beetje kennend: na de Weimar Republik kwam een periode die rijp was voor het Nationaal Socialisme. Als je zoiets langzaam en voorzichtig brengt met volle overtuiging van je eigen gelijk, dan “gaan” de mensen er voor. De film The Wave laat heel goed zien hoe zoiets werkt. Als ik al zou willen vergelijken, dan toch zeker niet met de Goebbels uit 1939-1945. Maar de Goebbels uit begin jaren dertig. En kijk, dan lijkt het er al meer op. Ook toen begon “het” tamelijk onschuldig. Dát stadium zijn we al voorbij. We zijn bijna in het stadium “Kristallnacht”. Moskeeën en kerken, scholen en zelfs winkels worden al aangevallen. Er is wel degelijk overeenkomst! ONTWAAKT, NEDERLAND, ONTWAAKT!! De duivel is opgestaan en waart weer rond. Zoetgevooisd en oh zo “redelijk” zijn zijn oproepingen die alleen maar leiden tot haat en onverdraagzaamheid. Laat de duivel niet opnieuw de kans krijgen, want we hebben gezien waar de haat toe kan leiden. En dan heb ik het eens niet over 6 miljoen Joden. Dan heb ik het over alle slachtoffers van die twee vreselijke oorlogen. En van alle oorlogen die daarna gevoerd zijn, omwille van macht en geld en haat jegens “anderen”.
    Gepassioneerd? Jazeker wel. Zie het gevaar. Doorzie het. Doe niet wat de angstaanjagers willen. Ga er niet in mee. Snap het nou toch eens, al dat geschreeuw over en tegen alles dat Moslim is, veroorzaakt een evenredig grote haat bij diezelfde Moslims. Ook onder hen wordt keihard gewerkt om de mensen kalm te houden. Ze werken aan vrede. Aan vredig samenleven met ons allemaal. Ga niet voor escalatie. Ga niet voor verdere polarisatie. Ga voor vrede en respect voor iedereen. Jeminee, ik word het zo moe al dat geschop tegen bijna een hele bevolkingsgroep. Laat je angst varen. Zeg eens goedendag tegen een Moslim of glimlach als je iemand op school of in een winkel of zo tegenkomt. Wedden dat je een glimlach terugkrijgt?
    Probeer het eens.

    Reactie door Lydia — maandag 20 december 2004 @ 22.58 uur

  49. Helma D
    Neo Nazisme is niet anders denken, extreemrechts is ook geen anders denken. Dat zijn verwerpelijke ideologien, dat is keer op keer bewezen. Er is hier een duidelijk GOED en KWAAD in. Maak hier een keuze in. Hebben ze destijds ook gedaan, hebben hun het leven voor gelaten.

    En nu met die hufters gaan praten…nooit. Alleen lafaards verschuilen zich achter mooie woorden, de doeners vechten straks wel weer voor jullie vrijheid als de politici en meelullers er verbaal weer een teringzooitje van hebben gemaakt.

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 23.09 uur

  50. Daniël O.
    Beledigen ? weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar het is geloof ik niet de mijne. Wilders is beledigend en zo zijn er nog een aantal. Zal ik je een keer introduceren bij de achterban van extreemrechts ? heb er een ingang…een ex maat van me zit bij die klote club. Groot, getraint en kaal, ga jij met hem in discussie met argumenten, HIJ VREET JE OP, VOUWT JE ROND EEN LANTAARNPAAL alleen als je verkeerd kijkt. Dit zijn ook de wilders fans…argumenten ? lachen ze om. Dit zijn ook de mensen die extreemrechts een warm hart toedragen. Dus speel niet met de verkeerde speeltjes, kan je je handen erg branden. Deze mensen praten niet…dat laten ze aan wilders en dewinters over. Hun volgen later..

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 23.17 uur

  51. Alfons
    Ik hoef geen pro extreemrechtse acceptabele standpunten te horen van Marijnissen. Ik wil helemaal niets te maken hebben met dit soort denkbeelden ook niet de uigefilterde versies van Marijnissen. Als Marijnissen een katalysator wil zijn voor extreemrechts gedachtengoed moet hij dat goed doen. Zal die het nog ver schoppen…not.

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 23.27 uur

  52. @ MAD: Geert Wilders is niet extreemrechts en al helemaal niet nationaal-socialistisch. Met echte nazi’s ga ik overigens doorgaans niet in debat, omdat ook ik weet dat die lieden niet voor rede vatbaar zijn. Echter, die twee miljoen mensen die mogelijk op Wilders willen stemmen, zijn nadrukkelijk *geen* grote, getrainde, kale kannibalen. Om die reden moeten mensen niet te snel WO2 aangrijpen om normale lieden in een slecht daglicht te zetten. Neem liever de mensen serieus en geef hen een sociaal alternatief.

    Reactie door Daniël O. — maandag 20 december 2004 @ 23.33 uur

  53. Daniël O.
    Dan heb ik mijn huiswerk toch beter gedaan dan jou. Extreemrechts zien mensen als Wilders als portaal voor de politiek. Daar hebben al die stemmers op Wilders dus een verantwoordelijkheid en Wilders zelf ook. En believe me, ze stemmen echt op Wilders. Ze hebben namelijk geen alternatief.

    Reactie door MAD — maandag 20 december 2004 @ 23.54 uur

  54. Als je deze film goed vindt, dan kan ik ook ‘Das Experiment’ van dezelfde filmmaker aanraden. Dat gaat over een gedachtenexperiment dat in Amerika uitgevoerd schijnt te zijn. Het idee is: Je verdeelt 2 groepen mensen in een gevangenis in de rol van gevangene en bewaarder. Je schrapt alle ‘normale’ regels en kijkt wat er gebeurt. Je kan al vermoeden dat het uit de hand loopt en dat mensen absoluut tot de meest vreselijke dingen in staat zijn (zie bijvoorbeeld ook de veelgebruikte mishandelfoto’s uit Irak).

    linkje:
    http://www.imdb.com/title/tt0250258/?fr=c2l0ZT1kZnxzZz0xfHR0PW9ufHBuPTB8cT1kYXQgZXhwZXJpbWVudHxteD0yMHxsbT0yMDB8aHRtbD0xfG5tPW9u;fc=1;ft=21;fm=1

    Reactie door Jory — dinsdag 21 december 2004 @ 1.05 uur

  55. @MAD,

    Ik snap je wel, maar hierin heeft Daniël O. wel gelijk: Die grote getrainde kale extreemrechtse man heeft geen poot om op te staan, geen enkel draagvlak in de maatschappij, maar die Wilders wel. En met hem in discussie gaan is de enige manier om te laten zien, wie Wilders is en wie jezelf bent. Negeren van Wilders zal resulteren in een hele hoop “zielige stemmen”, underdogstemmers. Kijk maar naar (stom voorbeeld, ik weet het…) Idols, maar helaas zo werkt het wel.

    Hoe moeilijk het ook is, de politiek zal rust moeten scheppen in de maatschappij, want pas daarna gaat iedereen weer een beetje normaal nadenken en hebben mensen als Wilders die meesurfen op de maatschappelijke onrust ineens veel minder aanhang.

    Reactie door Helma D. — dinsdag 21 december 2004 @ 6.44 uur

  56. @Mad, dus als een neo nazi op de SP stemt moeten we maar bang zijn voor de denkbeelden van de SP? Wat een flauwekulredenering?
    Lydia schrijft: Ook Geert Wilders is een rechtse schreeuwer en het spijt me te moeten zeggen, maar hij doet me denken aan Goebbels. Sorry hoor maar volgend mij wordt hier een vergelijking getrokken, misschien eerst maar eens nadenken alvorens iets op te schrijven.
    Stalin en Mao om maar wat voormannen te noemen die onbenullen met de SP kunnen gaan vergelijken, hebben nog veel meer slachtoffers op hun geweten dan AH. Moeten we dan ook gaan waarschuwen voor het rode gevaar? Kom op zeg die tijden zijn toch wel voorbij?
    Als je Geert Wilders zijn opmerkingen gevaarlijk vindt en beledigend kan je altijd naar de rechtbank stappen, dat is democratie!
    Overigens heb ik genoeg moslimvrienden en ben ik evenals GW vaak naar Arabische landen geweest voordat ik weer in een eng hoekje wordt gestopt. Het gevaar is zo te lezen snel aanwezig op deze normerende weblog.

    Reactie door Opheffer — dinsdag 21 december 2004 @ 8.18 uur

  57. Helma D
    Heb geen zin om extreemrechts een podium te geven. Heb ook geen zin om extreemrechts een portaal naar de politiek te bieden en dat doen mensen zoals wilders dus wel. En daar moet politiek denhaag fel op reageren. Dat ze eens met een verbod komen op extreme partijen / ideologieen, laat een rechter het maar toetsen steeds, is er tenminste een drempel. Wederom zijn ze daar te laf voor. Want gossie gossie ze moeten alles kunnen zeggen. Onrealistisch.

    Reactie door MAD — dinsdag 21 december 2004 @ 8.48 uur

  58. Opheffer
    Als een neonazi SP stemt, moet je zeker bang gaan zijn. Want dan is er iets wat hem aanspreekt, en dat moet je niet hebben en willen. Hoor van sommige mensen al ‘Jan is wel een extreemrechts flirt he’. Kan het ze niet eens kwalijk nemen, want zijn houding is ook Pvda stijl. Slap en week. Sorry…kan er niets anders van maken.

    Reactie door MAD — dinsdag 21 december 2004 @ 8.52 uur

  59. Mad,

    waarom een verbod, het gaat ondergronds dan toch even hard door? en dan heb je er helemaal geen zicht meer op…

    Reactie door patrick — dinsdag 21 december 2004 @ 8.53 uur

  60. ZUCHT – 3 x is scheepsrecht, zeggen ze.
    Iets doet iemand denken aan …. Dat is GEEN vergelijking. Dat is wat het zegt: DENKEN AAN… Maar misschien moeten we deze ingewikkelde materie voortaan in Jip & Janneke-taal opschrijven, anders begrijpt een deel van de goegemeente hier het niet. Grappig toch, dat mensen met een lagere opleiding dan ik dit feilloos snappen, maar misschien is dat wel om ze recht door zee zijn en simpel in hun manier van denken. Korte wegen naar waar het om gaat. Misschien zijn beter gestudeerde gewend om langs allerlei kronkels te denken en zijpaden te nemen. Tja, en dan kan het voorkomen dat je de eesntie van een geschreven tekst mist. Misschien ook ligt het aan de koppigheid van het altijd gelijk willen hebben?

    Reactie door Lydia — dinsdag 21 december 2004 @ 9.15 uur

  61. Patrick
    Dat ondergronds verhaal is een lulverhaal i.v.m vrijheid van meningsuiting, politici hebben zich zelf klem gelult, moslim terroristen zitten ook ondergronds. Waarom extreemrechts terroristen niet. Horen ze thuis. Dat spul moet gewoon weer terug onder die steen waar ze zaten. Politici in denhaag gaan toch ook niet in discussie met moslim terroristen.

    Reactie door MAD — dinsdag 21 december 2004 @ 9.23 uur

  62. Waarom in discussie of debat met extreem rechts?(Wilders)Gaan we ook met Moslim fundamentalisten debatteren? We weten nu toch zo langzamerhand wel wat de gevolgen kunnen zijn als extremisten te serieus worden genomen. Neen tegen extreem! Het is tijd dat alle politicus dat eens duidelijk gaan uitspreken i.p.v. dat geknuffel met extremen. Vooral de linkse politicus lijken wel toe te geven aan de verwijten dat het hun schuld is. Slappe hap hoor!!!

    Reactie door Sulis — dinsdag 21 december 2004 @ 11.07 uur

  63. Nee Sulis, links gaat altijd gezellig thee drinken in de moskee :) :)

    Reactie door Charles — dinsdag 21 december 2004 @ 11.12 uur

  64. Ja thee en koffieleuten zijn ze erg goed in in Den Haag.

    Reactie door Sulis — dinsdag 21 december 2004 @ 11.39 uur

  65. @ Daniël O. (47):

    Ik heb Wilders “fascistoïde” genoemd. (Zelf noemt hij zich aarzelend “conservatief-liberaal”, “rechts van de VVD”). Niets meer en niets minder. Zoek maar eens op in het woordenboek. In het vervolg beter lezen, joh!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 21 december 2004 @ 12.03 uur

  66. @ MAD (39):

    Ik ben het met je eens dat een spanningsveld bestaat tussen het grondrecht “vrijheid van meningsuiting” en het optreden van extreem-rechts. Maar dit grondrecht wordt NU al beperkt door strafrechtelijke bepalingen over belediging, aanzetten tot haat en geweld, en discriminatie. Er is vooral een praktisch probleem: wanneer wordt strafvervolging ingesteld, waar liggen de grenzen precies? (Hier heb ik het over juridische grenzen. De fatsoensgrenzen zijn m.i. veel strakker). Ik ben tegenstander van (gelukkig hier niet bestaande) preventieve censuur. Dit betekent dat alleen ACHTERAF kan worden opgetreden. Maar dat moet dan wél consequent gebeuren! En wat mij betreft mogen de grenzen van belediging en discriminatie strakker worden aangetrokken!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 21 december 2004 @ 12.09 uur

  67. @Olav Meijer: Die grenzen kunnen alleen gemaakt worden als men eens gaat beginnen zich duidelijk tegen ALLE vormen van extremen uit te spreken. Het is nu zo verdomde stil en wij weten niet wat zij met z’n allen in die achterkamertjes bespreken.

    Reactie door Sulis — dinsdag 21 december 2004 @ 12.17 uur

  68. @ Sulis (70):

    Bedoel je: zich ook duidelijk uitspreken tegen haatzaaierij en het kweken van een angstpsychose ten opzichte van moslims? Dan ben ik het helemaal met je eens!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 21 december 2004 @ 12.31 uur

  69. @Olav Meijer: Dat is inderdaad precies wat ik bedoel!!!

    Reactie door Sulis — dinsdag 21 december 2004 @ 12.59 uur

  70. @lydia

    je Quote #21

    “En over knuffelen gesproken: vanmiddag heb ik een Moslim geknuffeld. Hij was knap, had prachtige bruine ogen, mooi zwart haar en een grote speen in zijn mondje. Kortom, hij was net twee maanden oud en om te zoenen!”

    Sorry dat ik toch even een kritische noot wil leggen onder deze ongetwijfeld goed bedoelde gedachte en ervaring.

    Je hebt geen moslim geknuffeld Lydia; maar een baby van een moslim. Er bestaan in mijn ogen geen moslim-baby’s noch Jehova-baby’s. Het kind zelf is nog geen moslim; het weet toch niet eens wat dat is. Kinderen hebben een open natuur en staan voor alles open. Het gif van welke religie of dogma dan ook wordt er later pas in gepompt. Alle kinderen beginnen met een onbeschreven boek. Het is jammer dat vele kinderen nog steeds legaal in hun geestelijke en spirituele ontwikkeling worden geremd door dit soort toestanden.

    Reactie door ReneR — dinsdag 21 december 2004 @ 14.37 uur

  71. # 5 MAD

    Je hebt geen leuke ervaringen gehad nee, maar ik wil de achterban van Wilders nog niet direct gaan vergelijken met de rechtse doodsescaders in Columbia of de bruinhemden tijdens de kristallnacht. Het extreem-linkse tuig is ook tot fascistisch gedrag in staat, als je nog even terug wilt gaan in je geheugen hoe de vrouw van Janmaat in voor de rest voor haar leven in haar rolstoel terecht is gekomen. Dat is wel even wat anders dan een paar putjes in je kop te krijgen.
    Nee tegen extreem…weet je nog? En er wordt ook voor mij hier te extreem gedacht over Wilders. Maar ik zeg er dan wel direct bij; dat je dit moet kunnen blijven zeggen en denken hier op dit log.

    Over kristallnacht gesproken….vanmiddag op het nieuws gezien, dat een theater in Engeland alle ramen zijn ingegooit door een menigte Siks vanwegen een voorstelling met een satire over de religie van Sikhs. Ook in Engeland daar zijn ze nu flink over de schending van vrije meningsuiting aan het praten. Want de directie van dat theater heeft maar eieren voor zijn geld genomen en de voorstelling geschrapt.

    Reactie door ReneR — dinsdag 21 december 2004 @ 14.53 uur

  72. Ik heb trouwens “the Wave” ook gezien. Maar ik vind het weinig diepgang hebben; als dit de oorzaak van het kwaad uit die tijd moet weergeven. Het gaat voornamelijk op het groepsgedrag wat bij mensen aanwezig is. Het roedelinstinc en de neiging van mensen om andere, vaak zwakkeren te pesten. De oorzaak van dat oude kwaad lag in mijn ogen ook meer in in het oudste kwaad wat nog steeds onze wereld kwelt en bezighoud: Geld- en graaizucht.

    Reactie door ReneR — dinsdag 21 december 2004 @ 14.59 uur

  73. Ik vond het een heel sterke film. Deze film is een sterke waarschuwing voor neofascisme. Deze film zou van mij gedraaid mogen worden in het kader van geschiedenisles op de middelbare scholen in Nederland.

    Reactie door Marc Keijzers — dinsdag 21 december 2004 @ 15.35 uur

  74. @ MAD (#56): extreemlinks ziet de SP als de portaal voor de politiek. Zijn SP’ers daarom allemaal gevaarlijke communisten? Natuurlijk niet! Denk dus niet in hokjes, want daar schiet niemand wat mee op.

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 21 december 2004 @ 16.39 uur

  75. @ Olav Meijer (#68): Ja, en? Wat wil je daarmee zeggen?

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 21 december 2004 @ 16.40 uur

  76. Hallo René! Misschien is de baby NOG geen Moslim in jouw beleving. De moeder was ervan overtuigd dat het kind Moslim IS. En ik? Ik vond het een wolk van een baby. Maar misschien is dat mijn onderontwikkelde “OMA” instint? Ik heb geen kinderen, en dus geen kleinkinderen. Soms vind ik dat wel jammer. Met zo’n knul zou ook ik zo trots zijn als een aap op vijf staarten!

    Reactie door Lydia — dinsdag 21 december 2004 @ 16.46 uur

  77. @ Daniël (78):

    Jé, kan je je eigen stukken ook al niet goed lezen? Jij schrijft in nr. 47: “Lieden (Lydia, MAD, Olav Meijer) die mensen als Wilders vergelijken met nazi-kopstukken…..” Nou, dat heb ik dus NIET gedaan! (En lees ook maar wat Lydia over dit slechte lezen schrijft).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 21 december 2004 @ 17.08 uur

  78. 64 @ Mad,

    alle extemisten gewoon op een kluitje op een onbewoond eiland :-)

    Reactie door patrick — dinsdag 21 december 2004 @ 17.19 uur

  79. @ Patrick (84):

    Helaas is dat per definitie onmogelijk, Patrick, tenzij je extremisten geen bewoners wilt noemen….. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 21 december 2004 @ 17.38 uur

  80. @ Olav Meijer: dan maak ik er van: “Lieden (Lydia, MAD, Olav Meijer) die mensen als Wilders vergelijken met nazi-kopstukken of hem fascistoïde noemen, moeten hoognodig eens een geschiedenisboek openslaan of der Untergang bekijken. Betreffende lieden hebben namelijk niet door wat ze zeggen en hoe schandelijk het is; ze maken zich nota bene schuldig van iets dat ze anderen verwijten (de pot verwijt de ketel dat). Discussies voer je met argumenten en dus *niet* met beledigingen en kwaadsprekerij.”

    Dan gaat het verhaal dus wel weer op.

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 21 december 2004 @ 18.07 uur

  81. #79 Lydia

    Het kind kan er natuurlijk niks aan doen, maar als een moeder ervan is overtuigt; dat haar 3 maanden oude baby een moslim of hare krishjna is, dan is ze niet goed bij haar hoofd! Kinderen worden niet als moslim geboren; maar zo worden ze gemaakt. Tenzij het kind van geboorte al een moedervlek ergens heeft in de vorm van 3 zessen….Ik meen ook, dat moslims toch geloven, dat je pas een ware moslim bent, als je bent besneden; dus van latere leeftijd kun je dat pas zeggen; als het tenminste een jongetje is.

    En vrouwen? ze zijn van nature gek van elk klein kind of babytje; de pupillen gaan bij allen open staan; kun je niet onderdrukken Lydia; zelfs niet als je een babytje van meneer Wilders of mevrouw Ayaan in je armen zou houden. Moederinstinct.

    Reactie door ReneR — dinsdag 21 december 2004 @ 18.51 uur

  82. #76 Marc Keijzers

    En dan zou ik als tegenwicht ook graag Animal farm op scholen willen laten opvoeren.

    Reactie door ReneR — dinsdag 21 december 2004 @ 18.54 uur

  83. René, laat jij dat moederinstinct nou lekker aan vrouwen over. Daar ben je dus niet geschikt voor en dat kan ook niet, want je bent een man. Verder: wat betreft de film Animal Farm, jazeker, ook die, maar die kan dan alleen op middelbare scholen gedraaid worden. En weer met uitleg van de metaforen. En laat mij nou lekker kleine Moslimmetjes knuffelen, dan mag jij kijken en als ik het zat ben, krijg jij ‘m in je armen en hoop dat het kind prompt op je goed plast!! Hahahaha!

    Reactie door Lydia — dinsdag 21 december 2004 @ 19.29 uur

  84. @ Olav,

    hmz, ja errug jammer wel ;-), zou de wereld misschien een stuk vriendelijker en toleranter maken

    Reactie door patrick — dinsdag 21 december 2004 @ 20.28 uur

  85. Jammer dat een post over zo’n juweel van een film als Der Untergang, binnen 12 comments weer moet leiden tot allerlei anders geneuzel en gebabbel over welles, nietes, wat is wie ze mening. Praat over de film. Heb hem ook gezien en vond echt fantastisch goed. Werkelijk kippevel.

    Reactie door BJ — dinsdag 21 december 2004 @ 20.57 uur

  86. BJ, dat praten heet discussiëren. En daar gaat het nou juist om. Natuurlijk mag je praten over de film, maar we praten ook over de inhoud en alles dat daar mee zou kunnen samenhangen. Dat maakt het juist levendig.

    Reactie door Lydia — dinsdag 21 december 2004 @ 22.31 uur

  87. Toch wel een beetje logisch dat een film als deze zoveel oproept….

    Reactie door Sulis — woensdag 22 december 2004 @ 10.13 uur

  88. @ Daniël O. (83):

    Nee hoor, dan gaat je verhaal nóg niet op. Ik was er verder niet op ingegaan omdat je intro al onzin was. Je bewering: “ze maken zich nota bene schuldig van iets dat ze anderen verwijten (de pot verwijt de ketel dat)” slaat immers nergens op. Ik maak me nl. NIET schuldig aan wat Wilders doet: hele bevolkingsgroepen beledigen en criminaliseren. Ik bestempel alleen maar één persoon, die zich op onverantwoorde wijze uitlaat, als “fascistoide”, wat leterlijk betekent: (in bepaalde mate) gelijkenis vertonend met fascisme. En dat is domweg waar! Over nazi-kopstukken heb ik het helemaal niet (gehad). Dus je moet eens wat beter opletten dat je niet van die loze kreten slaakt.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 22 december 2004 @ 12.36 uur

  89. Ik vraag me af waarom vind ik die film zo aktueel? …Ah, ja de Duizendjarige Rijk lijkt nu ophanden te zijn.

    Reactie door Murkwe — woensdag 22 december 2004 @ 12.54 uur

  90. En, o ja, hier nog een interessant artikel voor Daniël O. en gelijkgezinden. Lees wat een aantal wetenschappers van zijn ideeën vindt:
    http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1103609750125.html

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 22 december 2004 @ 14.29 uur

  91. @ Olav Meijer: dat artikel heb ik gelezen en ik vind dat Wilders een paar domme en overhaastige uitspraken doet; ik kan me er dan ook niet in vinden. Maar ik vind het nog niet neigen naar fascisme. Om die reden vind ik je eerdere opmerking net zo overhaastig als die van Wilders, dus gaat mijn verhaal wel degelijk op. Wel ben ik van mening dat Wilders komende maanden kleur zal moeten bekennen.

    Reactie door Daniël O. — woensdag 22 december 2004 @ 21.50 uur

  92. Bijna iedereen vind het een indrukwekkende film, vooral omdat het een Duitse film is.
    In het FOAM in Amsterdam is een fotoserie over het rusland van Poetin en de oorlogen die daar woeden.
    Grozny in puin geschoten bijvoorbeeld. We leren het nooit.
    De eerste en tweede wereldoorlog hebben een groot deel van de Europese kunst en cultuur vernietigd.
    Iemand heeft eens uitgerekend dat zonder oorlogen iedereen zeer welvarend zou kunnen zijn.
    Bescheidenheid over de menselijke mogelijkheden is dus op zijn plaats.
    Ook aan te bevelen: Europa van Geert Mak.

    Reactie door nico — donderdag 23 december 2004 @ 11.01 uur

  93. @94 Daniël, rechts-extreeme ovattingen “overhaastig” noemen vind ik vergoeilijken van een regelrechte aanval op fundamentele mensenrechten. Daar is het beginsel van elke diktatuur. De kleur is bekend: kijk naar zijn kapsel.

    Reactie door Murkwe — vrijdag 24 december 2004 @ 15.09 uur

  94. @ Murkwe: afwijkende opvattingen “rechts-extreem” noemen vind ik vergoeilijken van een regelrechte aanval op fundamentele mensenrechten. Maar wat heeft Wilders kapsel er nou mee te maken? Je moet mensen op de inhoud beoordelen en niet op hun uiterlijk!

    Reactie door Daniël O. — vrijdag 24 december 2004 @ 15.14 uur

  95. Welke inhoud? Partijprogramma Wilders: Moslims uitschakelen.

    Reactie door Rooie Kater — zondag 26 december 2004 @ 14.13 uur

  96. @Daniël, naapen is geen bewijs voor denkvermogen. Belijngrijker is toch dat ik begin te twijfelen dat je de “Untegang” gekeken heb en als het geval zou zijn mis ik je inzicht erin.

    Reactie door Murkwe — maandag 27 december 2004 @ 18.38 uur

  97. :) :D :P :S

    Reactie door Puupke — zaterdag 12 februari 2005 @ 13.01 uur

  98. Ik vind een groote boelshit
    Wat mensen beweren over wilders…
    en of wijz maken dat er mensen zijn die op pim fortyn stemmen iets met 40 45 te maken hebben of vergelijken..
    En kan dat gelul niet mee aan zien en oren
    En reageer hier nou en keer op!
    En goed in je Oren knopen! Voordat ik Jou NSBer noemt

    Dat is het juist..mensen die dat beweren zijn nog erger ..kijk maar naar de propaganda van hitler..de zelfde mensen van toen en nu die nu Negatiev zijn over wilders,pim,wat ever!
    die zullen de zelfde propagande mee laten sluren als hitler.. laat staan NU 2005

    Wie kan mij Weerhouden om geen moslim te haten…. Niemand alleen de moslim zelf!!
    Ik Vertrouw er geen Een en velen in denhaag! en onze beatrix ook niet die een adviseur
    Er op uitstuur en zegt dat wilders en het gut een gevaar vormd ..en tegen gehouden Dient te moet worden….??? net als pim?

    ik vertrouw niemand
    En Zal dat ook blijven doen!!
    Ja heerlijk… wat de meeste mensen nu over mij denken die dit lezen……

    Maar jij nooit gehoord over JIHAD,of nog erger TAQIYA en nog velen andere ?.
    waarom is hiri zo bang als een poesje…?

    {colm:las ik in de trein 18-06-2005 Metro of de spitz}
    DAT ZEGT WIJ {HEIDENEN}voor de gek gehouden moeten worden die Gewoon Eerlijk zijn Gewoon gedood mogen worden…
    Omdat tegen het belangen van de koran is.
    …….Wilders….Pim….hiri ali…..
    en de jihad?
    en volk tegen over elkaar zetten De wet
    proveceren en demoteren in belang van de koraan en nog veel erger in de poletiek en
    lokaal.
    En Vertrouw een moslim niet OMDAT wordt vanaf het begin met de PAP lepel ingegoten wordt en jij nog knuffelen met een moslim? .

    Ik mij vrouw …me kinderen..ja
    Die vallen onder de jihad.
    Zoals kinderen niet meer naar het zwembad kunnen gaan omdat een JA EEn bad meester in elkaar wordt geslagen door molim mannen met 80 man..?ja lees het maar nog een keer 80 man!
    en het zwembad maar geslopt moet worden omdat de veiligheid niet gewaarborg kan worden….{waarom niet?zijn ze nou bang…net als links}
    Nog erger posjes weg Amsterdam bioscoop
    Gesloopt door het zelfde lot!
    en klap op de vuurpijl zet er maar een moskee op dan blijf het rustig.

    Dit Is nog maar NIKS…Nog Helemaal Niks Dit steld nog niks voor….geen moer nog geen eens een puntje.
    laat staan De grens op gooien voor de turk
    en geloven dat het een kleine groepje dat aanricht…ze zitten al in Denhaag.

    Wilders,pim,hiri die dit inzien en Juist
    dit tegen wil houden tegen dit tereur…
    Wordt uit gemaakt 4045?
    die mensen die dat zeggen die mee gaan met de
    kielzoog [cultuur knuffels}jihaat Taqiya mee gaan bewust of onbewust noemen we NSBers.

    KAN JE NA GAAN DAT IK DE TREIN NAAR POLEN MAG GAAN OMDAT ALLES VAN MIJ AF WORDT GEPAKT .
    EN NU BIJ DE SOCIALE DUMPING HOORT OP WEG NAAR POLEN . { EU BOLKENSTEIN }

    WILDERS MOET ZIJN MOND AL DICHT HOUDEN.

    VOLGNDE WET MOND HOUDEN OF GAS KAMER?

    Grts. Aan Cultuur Knuffels.

    Reactie door Patrick.S — dinsdag 5 juli 2005 @ 13.59 uur

  99. Dus als ik iemand tegen komt
    die wilders of wie dan ook nog uitmaakt wordt met 4045
    krijcht hij of zij en knal voor bek…
    en een paar trape na….niet erg hoor!
    dat je bedenkt dat nsb’ers
    Na 45 de kogel kreeg of je kop kaal en teer op je harsers kreeg.

    Dan ben ik nog beschijden!

    Grts.
    aan uitgeholden cultuur knuffels.

    Reactie door Patrick.S — zondag 17 juli 2005 @ 18.55 uur

  100. ik vond de film maar kk omdat ik hitler haat. maar ik heb respect voor de mensen die hem wel leuk vinden.en het is tenslotte toch een stukje geschiedenis:)

    Reactie door zemer — vrijdag 4 november 2005 @ 16.37 uur