Kerstmis


(bron: AP)

Bethlehem, de Geboortekerk,
één kerstbal aan ‘n kroonluchter…

Wat valt er immers te vieren, op de Westbank?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 25 december 2004 :: 12.41 uur

47 Comments

47 reacties

  1. Lol het is geen gezicht die kerstbal. :) Merry christmas Jan!!

    Reactie door Sulis — zaterdag 25 december 2004 @ 13.12 uur

  2. De geboorte van Jezus Christus (de grootste socialist ooit). Alleen de kerstboom en de kerstbal heeft er weinig mee te maken. Maarja mensen kleuren graag plaatjes zelf in..

    Reactie door MAD — zaterdag 25 december 2004 @ 13.24 uur

  3. ALLE sociale mensen wens ik fijne dagen toe en blijf allen positief DAT wij iets kunnen veranderen.
    Kijk (of neem op ) Koefnoen op Nederland 2 vanavond.
    Dit is een herhaling van gisteren en is een parodie op het verhaal van de Kerstcaroll met Mr.Scrooge(dit is Zalm).
    Echt jullie zullen hiervan genieten.

    Natuurlijk vieren de gelovigen onder ons de geboorte van Jezus en kijken nu naar de zegen van de paus.
    In metro las ik.Wat is Kerstmis ook al weer.
    Nu,dat weet je toch……….de geboorte van de Kerstman.
    Nu met of zonder geloof,hoop ik maar een ding.
    Menswaardig,gelijkwaardig en solidariteit.
    Dat wij dit komende jaar 2005 dit niet uit het oog zullen verliezen.
    En SP Oss gefeliciteerd dat jullie alle mensen die nu de misschien wel moeilijkste Kerst van hun leven hebben verrast hebben met de hardnodige EUR 200,00 .
    Almeerders een stimulans om nog harder te knokken voor SP raadslieden in de gemeente.
    Heerlijke dagen nogmaals toegewenst

    Reactie door anita — zaterdag 25 december 2004 @ 13.46 uur

  4. Die bal hangt er wat eenzaam daar. Hij “hoort” er ook niet. Het ECHTE Kerstfeest is de herinnering aan de geboorte van een klein jochie, dat Jezus genoemd werd en die later heel belangrijk bleek te zijn. In die tijd waren de herders in het veld, vertelt het verhaal. Herders waren destijds nog nèt geen uitschot, zei Carel ter Linden. De mensen “moesten” ze niet. Vreemd volk. Niet te vertrouwen en hou je dochters binnenboord. Zulke mensen dus. De engel die de boodschap bracht dat het “Kind Jezus” geboren was voor alle mensen op aarde, bracht die boodschap wel aan de herders. De verschoppelingen, de min of meer ongewensten. Ze waren de eersten die ervan hoorden. Later bleek, tijdens het leven van Jezus, dat hij het niet zo ophad met al die bobo’s in de religie en in de politiek. Hij had feilloos door waar het werkelijk om ging: de gewone man en vrouw en hun kinderen. En dan met name de verschoppelingen, de ongewensten, de lepra-lijders, de eenzamen, de zieken, de Samaritanen, de zwervers en de armen….
    Ach, ik filosofeer soms wat, nietwaar? Maar soms ook denk ik dit en dan komt vanzelf de gedachte bij mij op, waarom is dit dan zo veranderd en waarom zijn het de rijken en welgestelden en de hogere lieden binnen de religies en de overheden, die het verhaal en de betekenis ervan, volkomen vergeten zijn. Misschien moet ik blij zijn dat ik een bijstandje heb en niet stinkend rijk ben. Wie weet wat al dat geld met me zou doen. Misschien maakt het een naar en egoïstisch en hebberig mens van me dat niet wenst te delen. Nee, laat me dan maar weinig hebben, want dan blijkt delen makkelijker te zijn. En heel erg fijn om te doen! Zalig Kerstfeest allemaal en laten we de bedoeling van dit feest elke dag in ons hart voelen en ons ernaar gedragen. Ook zonder die ene, armzalige en eenzame kerstbal. Hij hangt daar gewoon als een metafoor voor alle eenzamen in de wereld. Laat hem dus lekker hangen! Voor iedereen die wil begrijpen.

    Reactie door Lydia — zaterdag 25 december 2004 @ 14.03 uur

  5. Een VrolijKe KersT Jan :-),

    en iedereen die dit leest, een fijne KerSt, hopelijk met mensen om je heen die wat om je GeveN ;-)

    greetz patrick

    Reactie door patrick — zaterdag 25 december 2004 @ 14.53 uur

  6. Fijne dagen Jan, is je al opgevallen dat diegene die je aan het webloggen heeft gezet er zelf tussenuit gepiept is?
    Geen gewebloggen meer daar.

    Reactie door Ninka — zaterdag 25 december 2004 @ 16.05 uur

  7. Fijne kerst Jan!
    Vrede op aard enzo.
    X Indra

    Reactie door Indra — zaterdag 25 december 2004 @ 17.44 uur

  8. In Bethlehem viert men binnenkort geen kerstmis meer, want christenen vluchten nu uit die plaats weg. Het is een uiterst treurig gegeven, omdat daarmee de levensbron van het christendom en de westerse beschaving feitelijk verloren gaat. Het is te vergelijken wanneer moslims Mekkas wegvluchten en christenen de stad zouden overnemen. Volgens mij is het ook slechts een kwestie van tijd voordat een Israëlische tank de Geboortekerk platwalst of een Palestijnse zelfmoordenaar zich er in opblaast.

    http://www.nytimes.com/2004/12/23/international/middleeast/23bethlehem.html?ex=1104469200&en=d94351a0a67f3f40&ei=5040&partner=MOREOVERNEWS

    Gelukkig kerstfeest trouwens. ;)

    Reactie door Daniël O. — zaterdag 25 december 2004 @ 17.51 uur

  9. Lydia (4)
    Wis niet dat Carel ter Linden al zo oud was.
    Die man moet al veel beleefd hebben

    Reactie door Lezer — zaterdag 25 december 2004 @ 18.15 uur

  10. Jan, ik wens bij deze jou en je familie een fijne kerst toe.

    Reactie door chrisinactie — zaterdag 25 december 2004 @ 19.31 uur

  11. Aangezien de grand old royal bitch Trix haar repertoire aan woorden nooit verandert, en zij ook dit jaar bagger in haar kersttoespraak als zoete koek probeerde te verkopen, is de volgende column van Paul Cliteur alweer actueel:

    Tegen respect
    Bron: Buitenhoftv.nl, 22 december 2002

    Binnenkort wordt het weer Kerstmis en mogen we luisteren naar toespraken van de koningin, de paus, de burgemeester en andere hoogwaardigheidbekleders.

    Ik zie daar wel naar uit. Er is alleen één notie die dan weer tot vervelens toe zal worden aangeroepen en waar ik zo langzamerhand een steeds grotere weerzin tegen krijg. Ik doel op de notie van “respect”.

    Laat ik over één ding duidelijk zijn: respect voor mensen is een groot goed. Maar daartoe moet het dan ook beperkt blijven. Wat alle Kerst-redenaars ons alleen gaan voorhouden is dat we respect moeten hebben voor iemands opvattingen: voor zijn religie, voor zijn cultuur, voor zijn “ik weet niet wat”. En dat is verkeerd.

    Een voorbeeld kan dat duidelijk maken. Stel dat Jan Marijnissen de kersttoespraken werkelijk serieus zou nemen. In de speech op het SP-verkiezingscongres stelt hij dat hij bijvoorbeeld Zalm niet meer wil bekritiseren omdat hij geleerd heeft dat hij respect moet tonen voor het liberalisme en voor de liberalen. “Anders stoot je gewoon die liberalen af en bereik je niemand meer.”
    Zou hij ovationeel applaus krijgen?

    Natuurlijk niet, we voelen allemaal op onze klompen aan dat Marijnissen zich dan schuldig zou maken aan ernstig plichtsverzuim. Respect voor de VVD, welnee zeg.

    Maar neem nu eens een uitspraak van PvdA-kamerlid Nebahat Albayrak, vierde op de lijst dus niet de eerste de beste. Zij zegt: “Ik wil respect tonen voor de islam en de gelovigen, anders stoot je hen af en bereik je niemand meer.”
    Ja, en dan begint u ineens te twijfelen. U vindt helemaal niet dat mevrouw Albayrak zich met deze uitspraak als parlementariër diskwalificeert. Integendeel, u denkt dat zij hiermee iets heel moois heeft gezegd. Echt iets dat past bij Kerstmis ook. En burgemeester Cohen en onze majesteit en Marcel van Dam en de paus – die vinden dat ongetwijfeld ook en zij gaan dat straks, in hun kersttoespraken, in allerlei varianten herhalen.

    Maar als je erover nadenkt, is het natuurlijk gevaarlijke quatsch. Als we niet alleen mensen, maar ook hun opvattingen gaan respecteren dan zou de Reformatie nooit hebben kunnen plaatsvinden, want die getuigde niet van respect jegens de katholieke kerk.

    Als de arbeidersklasse maar respect had blijven tonen voor de opvattingen van kapitalisten was er nooit een vakbond gekomen, geen FNV, zelfs geen knalrode PVDA met Wouter Bos.

    “Respect.”

    Zelfs de grote wetenschappelijke revoluties zouden niet hebben kunnen plaatsvinden als er respect was geweest.

    In het Rijk van de Geest geldt net als in de natuur een harde strijd, een “struggle for life” en “survival of the fittest”. Niks geen SP-respect voor de mooie praatjes van Gnoe Gerrit, opvreten die man. Niks geen respect voor de islam. Pak ze, die haatzaaiende imams.
    Respect voor opvattingen van mensen zou de beschaving helemaal stopzetten. Dat is mijn kerstboodschap voor u in deze donkere dagen.
    Geloof dus niks van wat ze u allemaal gaan zeggen. Respecteer uw naaste, maar onderwerp al zijn opvattingen aan een gruwelijke en niets-ontziende kritiek.

    Reactie door loesje — zaterdag 25 december 2004 @ 22.11 uur

  12. ‘Wie is mijn naaste ?’ Carel ter Linden zou ook daar een prachtige preek over kunnen houden… ;)
    Door opvattingen aan een ‘gruwelijke en niets-ontziende kritiek’ te onderwerpen toon je er mijns inziens meer respect voor dan door ze klakkeloos te accepteren.
    Zelfs verwoord cynisme is beter dan onverschilligheid.

    Ennuh… in Nederland zijn er ook huizen waar geen enkele kerstbal hangt en waar dit jaar heel weinig te vieren valt… en het worden er steeds meer.
    Voor hen: Sterkte deze dagen… en sterkte in 2005 !

    Reactie door Heraclitus VII — zondag 26 december 2004 @ 1.05 uur

  13. Daniël O (8),

    Hoezo Bethlehem levensbron van het christendom en de westerse beschaving? Het westen bestaat niet uit alleen maar christen hoor.

    En welke beschaving trouwens, die is hier in het westen tegenwoordig ver te zoeken met al die fraude en sjoemelende amternaren (worden straks ook nog beloond met meer salaris!).
    Rassen scheiding op basis van geloof op scholen, sportclubs enzo (en bakelende wil dat ook nog mooi in stand houden ook).

    Nou,nou, nou wat zijn we weer trots op onze westerse beschaving, er valt weinig tot niets goeds aan te ondekken.

    Ik ben van mening dat we ons de komende tijd afvragen hoe we weer wat beschaving kunnen krijgen.

    De verschillende beschavingen zouden met elkaar moeten samenleven, we zouden moeten kijken wat ons bind en niet wat ons scheid.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 26 december 2004 @ 1.18 uur

  14. Beste Lydia,

    Bedankt voor je mooie bijbeluitleg en je persoonlijke noot.
    Zelf denk ik al heel lang:
    Waarom worden de verhalen van Christus zo misbruikt door organisaties als het CDA.
    In wezen is het geboorteverhaal (lofzang van Maria bijvoorbeeld) uiterst revolutionair.

    Reactie door nico — zondag 26 december 2004 @ 8.20 uur

  15. De beschaving is een laag vernis,
    waaronder het flink aan het rotten is.

    Vernis kleurt mooi de werklijkheid,
    waaronder heel de mensheid lijdt.

    Reactie door krul — zondag 26 december 2004 @ 12.02 uur

  16. Evert schreef: “Rassen scheiding op basis van geloof op scholen, sportclubs enzo (…)”

    Bovenstaande is een contradictio in terminis, Evert, als je begrijpt wat ik bedoel. Maargoed, we moeten hoe dan ook af van het ‘bijzonder onderwijs’; het is dwaas dat wij door middel van artikel 23 GW de verzuiling met belastinggeld ondersteunen.

    Evert schreef: “Nou,nou, nou wat zijn we weer trots op onze westerse beschaving, er valt weinig tot niets goeds aan te ondekken.”

    Neem bijvoorbeeld twee oktober, toen 300.000 lieden de straat opgingen en tegen dit rotkabinet riepen: “dit pikken we niet”. Dat vond ik een zeer bemoedigend geluid. Onze samenleving is in verval en daarom is het van groot belang dat mensen laten horen dat ze dit niet zullen aanvaarden.

    Reactie door Daniël O. — zondag 26 december 2004 @ 15.25 uur

  17. Heb het even opgezoch in de vandale…

    Betekenis van “contradictio in terminis” is
    “tegenstrijdigheid in de woorden, innerlijke tegenspraak”.

    Ja 2 oktober was een mooi dag, was ‘s morgens erg vroeg, moest helemaal uit Fryslân komen, ben wel op de dam geweest maar museum plein was al overvol voor dat ik er in de buurt kwam dus maar verder gelopen. Wat was het druk, maar ondanks dat was de sfeer gemoedelijk, gaf me wel een goed gevoel, waren veel verschillende mensen maar ondanks dat voelde ik wel een sterke verbondenheid. ‘s Avonds laat weer thuis, nog net genoeg kracht over om me zelf te voederen.

    Een dag om nooit te vergeten.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 26 december 2004 @ 16.21 uur

  18. Veel verhalen uit de Bijbel zijn behoorlijk progressief, Nico. Denk maar eens aan die man die werd overvallen, toen hij ‘s avonds een zijweggetje insloeg naar een herberg. De schoften lieten hem voor dood achter en gingen er met zijn spullen vandoor. Maar dood wassie niet. Alleen gewond en niet in staat om de herberg te bereiken. De eerste die voorbij kwam was een rijke vent die een vieze blik wierp op die arme, gewonde man en doorreed. Vooral niets doen. Stap er maar overheen als er een zwerver op je pad ligt… De tweede was een hoge geestelijke met zijn bediende. Ze reisden met een ezel. Destijds zoiets als nu een auto. Ook die reden door. Daarna kwam er een buitenlander voorbij. Zoeen die “men” niet moest daar. Er werd naar gekeken als wij nu vaak doen met zigeuners. Oppassen, dieven en rovers! De man kwam uit Samaria. Hij had het financieel niet slecht. Zag de overvallen man en hielp hem op zijn ezel, verzorgde zijn wonden, gaf hem te drinken en zijn mantel tegen de kou van de nacht en bracht hem naar de herberg. Hij boekte er een kamer en betaalde alles vooruit, zodat de man kon bijkomen en genezen. In de gelagkamer zaten de andere reizigers verbijsterd te kijken: een buitenlander! Tja, Nico, zie jij ook de overeenkomst? Goed verhaal, nietwaar? Er staan er meer in. Eentje over vissen, eentje over twee broden en een vis en eentje over een feestje waar de drank opraakte. Maar ook eentje over een rijke vent die alles liet en meeging. Kortom, vooral het Nieuwe Testament staat bol van goede verhalen. Projecteer die eens op de huidige tijd en ze passen gewoon. Grappig he?

    Reactie door Lydia — zondag 26 december 2004 @ 16.40 uur

  19. “Veel verhalen uit de bijbel zijn progressief” zegt Lydia terecht. En dat geldt ook voor de joodse Tenach en de Koran van de moslims. De menslievendheid en de spirituele rijkdom in deze verhalen is voor veel mensen een inspiratiebron om van de samenleving en van zichzelf iets goeds te maken. Het trieste is dat die geloven op prachtige ideeën gebaseerd zijn, maar dat de erfgenamen er altijd zo’n puinhoop van gemaakt hebben en dat nog doen. Van de oorspronkelijke ideeën van de zieners en profeten blijft in de besmeurde handen van hun opvolgers bar weinig over. Geloof wordt misbruikt voor politieke en economische doeleinden, is per definitie onverdraagzaam omdat ieder geloof het gelijk aan zijn kant meent te hebben. Georganiseerde religie is verantwoordelijke voor veel van de ellende in de wereld. Eigen gelijk leidt tot onverdraagzaamheid, onverdraagzaamheid tot fanatisme, fanatisme tot geweld en onderdrukking.
    Ik citeer een lied van Jethro Tull dat precies hier over gaat, geïnspireerd op de wanhopige situatie in Bosnië in 1993, waar het geloof wederom een uiterst dubieuze rol heeft gespeeld:

    Roots to branches

    Words get written. Words get twisted.
    Old meanings move in the drift of time.
    Lift the flickering torches. See gentle shadows change
    the features of the faces cut in unmoving stone.
    Bad mouth on a prayer day, hope no one’s listening.
    Roots down in the wet clay, branches glistening.

    True disciples carrying that message
    to colour just a little with their personal touch.
    Home-spun fancy weavers and naked half-believers
    Crusades and creeds descend like fiery flakes of snow.
    Bad mouth on a prayer day, hope no one’s listening.
    Roots down in the wet clay, branches glistening.
    Roots to branches. Roots to branches. Roots to branches.

    In wet and windy priest-holes. Grand in vast cathedrals.
    High on lofty minarets or in the temples of doom.
    I hope the old man’s got his face on.
    He’d better be some quick change artist.
    Suffer little children to make their minds up soon.
    Bad mouth on a prayer day, hope no one’s listening.
    Roots down in the wet clay, branches glistening.
    Roots to branches. Roots to branches. Roots to branches.

    Reactie door Jan V — zondag 26 december 2004 @ 17.38 uur

  20. Inderdaad; Jezus was de grootste socialist; maar ook degene met buitengewone gaven, die zijn gelijke niet had en zal hebben.
    Daar staan de huidige religies “christendom” en islam en in het kielzog de hel en verdoemenis prekende mullah’s en dominees lichtjaren van verwijderd!

    Mischien moeten we wel meer spreken van christendomheid en mislam

    Het is tijd voor de revolutie.

    Reactie door ReneR — zondag 26 december 2004 @ 19.11 uur

  21. Eigenlijk viert men 2 dagen lang socialisme. De man die geboren werd die het voor de zwakkere opnam en de wereld wilde laten zien dat het anders moest. Eigenlijk zou je bij de SP juist christus moeten vinden en niet bij het CDA. Christus had waarschijnlijk vol woede de voedselbanken met stok te lijf gegaan en Balkenende op zijn flikker gegeven. Want als je de verhalen leest en Lydia omschrijft er een paar, dan kom je snel tot de conclusie wat de man eigenlijk wilde, vrede, helpende hand toereiken en ga zo maar door. Toch vreemd…als je er zo overna zit te denken…

    Reactie door MAD — zondag 26 december 2004 @ 20.01 uur

  22. Ja, alle geloofen menen dat ze het ware zijn.
    Goden zijn net mensen, ze proberen hun spul (geloof) aan de man te brengen. En van dat domme hokjes denken wordt je ook gek van.
    We moeten elkaar respecteren en elkaar behandelen zo we ook zelf willen worden behandelt. En kijk naar de overeenkomsten niet naar wat je van elkaar verschild, daarom mag je er wel over praten maar moet je wel van elkaar respecteren dat je niet precies het zelfde denkt.

    Het is tijd voor een revolutie,
    ga heen in vrede en verminder U.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 26 december 2004 @ 20.38 uur

  23. @ MAD: inderdaad. Ik heb me vroeger van het Christendom afgezet vanwege het gebrek aan medemenselijkheid van een heel hoop christenen (bijvoorbeeld meneer de Paus, meneer Balkenende of meneer Boes) en ik werd zeg maar een atheïstische socialist. Vanuit mijn socialisme groei ik echter langzaam weer terug naar Jezus Christus. Niet zo zeer naar het Christendom, maar wel naar de persoon Christus omdat hij juist hetgeen socialisme ook altijd probeert te verwoorden wist te verwoorden. Om die reden ben ik tegenwoordig *agnost*.

    Reactie door Daniël O. — zondag 26 december 2004 @ 21.03 uur

  24. Patrick
    Balkenende kan je beter ‘Black Adder’ noemen :) daar doet hij me ook altijd erg aan denken.

    Reactie door MAD — zondag 26 december 2004 @ 22.21 uur

  25. Voor Loesje 11:

    http://www.beba.web-log.nl/index.log?ID=1541992

    Reactie door Beba — zondag 26 december 2004 @ 23.15 uur

  26. Balkenende doet mij eerder denken aan een robot met text-to-speech ondersteuning, waarbij de tekst is ingevoerd door zalm.
    Gewoon eng om aan te horen die emotie loze mooie praatjes waar je niks aan hebt.

    Het is helemaal mis met nl, zoals je hier
    ook weer kan lezen, nl gaat ten onder aan belangenverstrengeling en fraude.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 27 december 2004 @ 0.03 uur

  27. Daniël:
    Je schrijft dat de geboortekerk in Betlehem bedreigt wordt
    Dat zou kunnen, met zelfmoordcommandoos en oorlog kun helaas alles verwachten maar volgens de bijbel is dat helemaal niet van belang.

    De bijbel en ook de Koran begint met het verhaal van Abraham die de afgoden van zijn huis verlaat en op reis gaat omdat hij het vermoeden had dat er een beter leven mogelijk was. Als nomade en vreemdeling dus.
    Hechten aan plaatsen en gebouwen, dat hebben mensen er later van gemaakt.

    Reactie door nico — maandag 27 december 2004 @ 9.56 uur

  28. Soms vindt ik het best wel jammer dat links altijd zo paranoide is voor geloof. Vaak is het volledige afkeer, beschuldigen van allerlei ellende e.d. waar geloof schuldig aan is. En ga zo maar door. Terwijl als je de kern neemt, namelijk toch wel de boodschap ‘wees een goed mens’ dat er weinig overblijft waar men tegen aan kan trappen. Ik geloof niet dat Jezus Christus een homo zou veketteren. Past helemaal niet in het verhaaltje. Zijn mensen die er altijd weer domme dingen mee moeten doen.

    Reactie door MAD — maandag 27 december 2004 @ 10.40 uur

  29. Zo het Kerstbal is weer voorbij!

    Reactie door krul — maandag 27 december 2004 @ 10.47 uur

  30. hup kersbomen rause en naar denhaag om er het binnenhof mee te bedekken en dan aan te steken :)

    Reactie door MAD — maandag 27 december 2004 @ 11.41 uur

  31. Oei wat een terroristje ben je toch ook he MADje…… ;)

    Reactie door Sulis — maandag 27 december 2004 @ 11.50 uur

  32. MAD (31),

    Ik ben het wel met je eens dag geloofen wel goede dingen heeft maar
    een geloof meent dat het enige ware is. Ik weet niet of links zo’n afkeer heeft tegen het geloof, volgens mij eerder tegen sommige gelovigen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 27 december 2004 @ 12.28 uur

  33. Precies, MAD. De religie is niet de kwaaie hier. Dat zijn (alweer en hoe kóm ik erop?} de mensen die de religie uitleggen in hun voordeel. En dat veroorzaakt weer weerstand tegen sommige “gelovigen”. De basis van de meeste religies kan zo in het basisprogramma van elke sociale partij. Niks mis mee. Daar moeten we naar streven.

    Reactie door Lydia — maandag 27 december 2004 @ 13.52 uur

  34. hup kersbomen rause en naar denhaag om er het binnenhof mee te bedekken en dan aan te steken

    Comment van MAD — 27 december 2004 @ 11.41

    … jeej mag ik helpen?

    greetz patrick ;-)

    Reactie door Patrick — maandag 27 december 2004 @ 16.03 uur

  35. Lydia (36)
    Daar sla je de spijker op zijn kop.
    Weet niet of je dat wilt natuurlijk, maar lees de bijbel van tegenwoordig, en vergelijk die maar eens met de oude state bijbel.
    Neem de laatste bijbel die herschreven is.
    Die moest modern worden, en iedereen moest het kunnen begrijpen.
    Maar tegelijk hebben zij eruit gelaten wat hun niet aanstond en toegevoegd wat zij zelf, of ook anderen, wel leuk vonden.
    Inderdaad dan krijg je een heel ander boek.
    Dat werpt veel weerstand op bij de mensen die de OUDE BIJBEL altijd lezen, en zelfs uit hebben moeten leren.
    Mijn laatste oom, 92 jaar, had veel van de dingen vergeleken met elkaar en opgeschreven, hij was het er helemaal niet mee eens.
    Vorige maand, toen ik bij hem was, heeft hij dat aan mijn laten zien en lezen.
    Kon niet anders, of moest hem gelijk geven.
    Voor dat ik weg ging zei mijn oom;
    Ze hebben heel de bijbel verpest, die dit gedaan hebben weten niets van de bijbelsegeschiedenis.
    Dat is een persoon, hoeveel zullen er meer zijn.

    Lydia, het cda is zo’n partij, zeggen ze, maar zij streven er niet naar, zij trappen de mensen met de minste weerstand nog verder in de strond.

    Reactie door Leo 3 — maandag 27 december 2004 @ 16.17 uur

  36. MAD (33)
    Wacht nog even met in brand steken tot Vrijdag op Zaterdag nacht.
    Hebben we gelijk weer een mooi groot nieuw jaars vuur.
    Moet je eens kijken wat een volk er dan opafkomt
    Maar vindt het wel een goed idee van je, hehehehe!!!

    Al wat verbrand is vrot niet meer.

    groetjes

    Reactie door Leo 3 — maandag 27 december 2004 @ 16.22 uur

  37. Evert Tigchelaar jr & Lydia
    Ben zelf geen diehard kerk runner, maar het valt me wel op dat socialisme en de bijbel verhalen toch ernstig veel overeenkomsten vertonen. En ik denk dat dit ook het geval is met andere religie’s. Tenminste…mits je bereid bent er op een andere manier naar te kijken dan je wordt voor gehouden. Misschien is dat een betere weg dan steeds tegen het geloof te kicken.

    Reactie door MAD — maandag 27 december 2004 @ 17.29 uur

  38. Zou wel een stunt zijn heel het binnenhof bedekken met oude kerstbomen :) en dan de fik erin….

    1 nadeel, belasting centen he…

    Reactie door MAD — maandag 27 december 2004 @ 17.31 uur

  39. MAD (40),

    Ben zelf helemaal geen kerk runner.
    Ik kick niet tegen welk geloof dan ook, maar ik heb het niet zo op sommige gelovigen. B.v. sommige christenen denken dat christenen nooit iets verkeerd doen of dat niet christenen geen normen en waarde hebben en het einde van de westerse maatschappij zijn, Of dat ze hun geloof je proberen aan te smeren. Wat ik wel tegen geloven heb is dat ze denken dat ze het ware geloof zijn. Elk geloof heeft zijn goede dingen.
    Ook dat domme hokje denken slaat nergens op, je moet niet mensen in delen op basis van geloof maar op basis van hun daden, iedereen verdient respect, maar je kan het ook verliezen maar ook terug verdienen.

    Ik heb er niks op tegen om over geloof te praten, maar dan moet het wel over de inhoud gaan en niet over het labeltje.

    Ben zelf niet gelovig maar heb wel een paar leefregels waar ik me aan probeer te houden, zoals:

    - Heb respect voor elkaar
    - Heb oog voor je mede mens en kom er voor op.

    Aan het tweede ben ik verslaaft, wil nog eens veel oog hebben voor een ander en erg weinig voor mezelf. Vind het soms vervelend om complimentjes te krijgen, om beter gevonden te worden dan anderen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 27 december 2004 @ 20.26 uur

  40. Wat ben je eerlijk Evert.
    Het is iets dat wel meer voorkomt en ik heb er ook wel last van maar mijzelf opofferen doe ik toch niet. Daarvoor houd ik teveel van mijzelf.
    Andere mensen proberen te bekeren voor een geloof komt in Christelijke kring gelukkig al bijna niet meer voor. Dat hebben de gevestigde kerken gelukkig afgeleerd al komt het bij nieuwe richtingen wel weer voor.
    Inderdaad:
    Heb respect voor elkaar en
    heb oog voor je mede mens en kom er voor op.
    Dat is al een heleboel, maar blijf wel je kritische blik bewaren.
    Het beste.
    Nico

    Reactie door nico — dinsdag 28 december 2004 @ 11.14 uur

  41. Het probleem is, dat zo veel mensen de teksten in de Bijbel en de Koran niet kunnen zien als door de mensen zelf vervaardigd, en cultuur- en tijdgebonden. Die teksten kunnen niet zo maar letterlijk op de huidige tijd worden toegepast. Het komt altijd aan op de INTERPRETATIE ervan in de huidige sociale en politieke verhoudingen. Vandaar dat er zo veel richtingen bestaan in het Christendom en de Islam. In werkelijkheid worden eerst morele en politieke keuzes gemaakt, waarbij vervolgens de religieuze teksten als rechtvaardiging dienen. Het is natuurlijk prima als iemand zich door religieuze teksten laat bevestigen in zijn keuzes en extra erdoor laat inspireren. Maar het gaat erom: wat DOE je ermee in de huidige samenleving. Immers, ook de Apartheid is b.v. met de hand op de Bijbel verdedigd! Ik bedoel maar…..
    @ Loesje (11): Daar gaan we weer! “Dé Islam” ! Dat is wat ik op rechtse figuren als Cliteur tegen heb: alles over één kam scheren, zodat xeno- en islamofobie (kunnen) worden gevoed. En daarvoor heb ik nu juist geen ” respect” …..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 28 december 2004 @ 18.54 uur

  42. Daniël O. (45):

    Het is wel degelijk zo, dat leden van de Nederduits-Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika Bijbelteksten gebruikten om de Apartheid te verdedigen. Ik heb niet gezegd, dat de Bijbel “grondbeginsel” ervan was, maar ter rechtvaardiging werd gebruikt. Mijn betoog gaat trouwens over iets anders, nl.: religieuze teksten, of het nu om de Koran of de Bijbel gaat, worden gebruikt ter ondersteuning van morele en politieke keuzes. Het gaat er dus om: wat DOE je met die teksten in de huidige tijd, hoe wil je die INTERPRETEREN? En dan kan je er alle kanten mee op. Dat was mijn punt.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 30 december 2004 @ 16.54 uur

  43. @ Olav Meijer: dat ben ik wel in zeker zin met je eens. Sommige teksten zijn echter dermate duidelijk of algemeen aangenomen dat het andere uitleggen van die begrippen feitelijk onmogelijk is. Bepaalde teksten uit heilige boeken dienen daarom gewoon opzij te worden geschoven en niet meer gebruikt te worden in de hedendaagse tijd. Probleem is alleen dat veel strenge gelovigen het anders uitleggen of het negeren van bepaalde teksten zien als heiligschennis. Veel gematigde gelovigen zijn dus heel huiverig om te vrij met bepaalde geschriften om te gaan.

    Reactie door Daniël O. — donderdag 30 december 2004 @ 17.24 uur

  44. @45 Daniël O

    Het was te voorspellen dat je als joodse zionist zou aankomen met de gemeenschappelijke haat die jullie joodse zionisten hebben te opzichte van de moslims.
    Naar mijn weten is jou volk altijd redelijk goed behandelt tijdens de Islamitische overheerste gebieden. Iets wat ik niet kan zeggen van jouw volk wat de dienst uitmaakt in Israël. Het getuigt ook van grote schijnheiligheid wat wij wel gewend zijn van christelijke en joodse zionisten om het over apartheid te hebben, terwijl het Joodse thuisland als enige apartheidsstaat bij wet geregeld nog in de wereld bestaat.
    Ik heb altijd ervoor gewaarschuwd dat zionisten ons in hun oorlog willen betrekken en daar hoort zo’n Daniël O ook bij, die hier op uiterst geniepige wijze de zionistische propaganda verkondigt.

    Reactie door Joop — zondag 2 januari 2005 @ 11.19 uur

  45. Ik vraag me af wanneer Daniël O met een petitie aankomt om protest te kunnen aantekenen tegen de facistische apartheidsstaat Israël.

    Reactie door Joop — zondag 2 januari 2005 @ 13.13 uur

  46. @ Joop: ik houd ook van jou en ik wens je een gelukkig nieuwjaar! Doe je de groetjes aan je vrienden van de NVU?

    Reactie door Daniël O. — zondag 2 januari 2005 @ 23.40 uur

  47. @Daniël O

    En doe jij de groeten van mij aan je vrienden van het CIDI en de EO.

    Reactie door Joop — dinsdag 4 januari 2005 @ 18.00 uur