TOP 555

Als de eerste week van 2005 representatief is voor het hele nieuwe jaar, dan gaan we nog wat beleven!
Laten we proberen de nu getoonde solidariteit vast te houden: voor daar, én voor hier.

Het was druk aan de telefoon. Geen seconde stond ie stil. Allemaal gezinnen die geld wilden storten, van 10 tot 150 Euro. 200 mensen in de zaal, 2000 buiten de zaal, allemaal bezig telefoontjes af te handelen.
Op de foto’s: mijn buren rechts en links.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 07 januari 2005 :: 12.34 uur

84 Comments

84 reacties

  1. Inderdaad ik hoop dat deze solidariteit blijft bestaan!!!

    Wat ik wel wrang vind is dat met alle miljarden die nu geschonken zijn over de hele wereld het nog niet gelukt is om voor chemische toiletten of andere sanitaire gelegenheden te zorgen. Die samen met alle lijken toch wel een erg zorgelijke haard is voor ziektes. Of voor de mensen die al vanaf de ramp in de bergen zitten bij Atjeh een gebied wat pas te bereiken is na 5 uur varen. Infrastructuur ligt op zijn gat dat begrijp ik maar wie is daar beter tegen opgewassen dan het leger? Ownee die zitten in Irak he…. :?

    Reactie door Sulis — vrijdag 7 januari 2005 @ 12.43 uur

  2. Jammer dat er geen duidelijke report gemaakt is van die groep mensen die de grootste offers gebracht hebben.
    Mensen die van hun boodschappengeld geld geschonken hebben en de rest van de maand door moeten zien te komen.
    En ik ben bang dat heel veel mensen de emoties niet meer de baas konden, maar dan niet van de getoonde rampbeelden, maar van de gulle vrijgevigheid van velen terwijl ze zelf in zware armoede leven.

    Reactie door Sinne — vrijdag 7 januari 2005 @ 12.52 uur

  3. Ik vind het een goed begin van het jaar. Wat ik hieruit moet concluderen is dat de mensen nog steeds solidair met elkaar zijn. Ze willen nog steeds geven en het zit sommige mensen dwars dat er zoveel gegeven wordt want dit is toch een punt waaruit blijkt dat de solidariteit niet te breken valt. De mensen zijn solidair en dat is ook zo als het om andere kwesties gaat zoals de WAO, WW etc. Hiermee kun je aantonen dat de solidariteit nog steeds in de samenleving zit.

    Reactie door Farshad Bashir — vrijdag 7 januari 2005 @ 12.54 uur

  4. Gefeliciteerd met deze prachtige financiele pleister.
    Nederland, slaap zacht.

    Reactie door Sis — vrijdag 7 januari 2005 @ 12.55 uur

  5. Inderdaad vasthouden die solidariteit ook al is hij enigzins gemaakt. Misschien weten mensen dan weer dat geven en delen erg prettig kan zijn. Gelukkig was er bij Rondom 10 wel een kritisch toon te horen van een journalist en psychiater, wat ik wel miste. Het hele Azie gebeuren vindt ik onwijs ge-hyped, en ik hoorde bij rondom 10 iemand ook zeggen en daar was ik het wel mee eens ‘er is nu inflatie opgetreden in het geven’ het moet de volgende keer nog erger zijn, nog meer spektakel, nog meer gore dramatische beelden.

    Fijn voor de mensen in Azie, alleen wij het westen, Nederland, moeten nu maar eens bij zich zelf te raden gaan, waarom nu wel en normaliter niet. Waarom moet iemand eerst dood gaan of bijna sterven eer we pas hulp gaan geven. Hier ligt een grote taak voor de politiek om dit vast te houden.

    Daar deelde ze doosjes voedsel uit, in Nederland doen we dat ook!!(voedselbank) Die doosjes horen in Azie nu, niet in het beeld van Nederland. Wees nu eens solidiar met die mensen en zo zijn er nog genoeg doelgroepen in Nederland die hulp nodig hebben. Daar legt de grote test voor Nederlanders. Zijn we echt van die gulle mensen, of zijn we sensatie freaken. zou haast zeggen ‘to be or not to be’.

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 13.01 uur

  6. Ik ben er 100 procent mee eens voor Azie.Maar in Zoetemeer een vrouw en twee kinderen overleden wat is daar oorzaak van.Had die vrouw geen inkomen meer om het gezin te onderhouden en de kinderen een toekomst te bieden.SP en jan onderzoek dat eens want volgens mij komt dit straks veel meer voor.Mies zij het goed voor de tv er zijn veel mensen die zich niet kunnen redden en toch 1a5 euro gaven klasse.Dit kabinet laat de Nederlandse burgers verekkeng en gaat er groot op wat de burgers in Nederland bij een brachten.Wie is het eens geef commetaar.

    Reactie door j.ouderikerink — vrijdag 7 januari 2005 @ 13.12 uur

  7. @ 6

    ben het helemaal met je eens… :-)

    greetz patrick

    Reactie door Patrick — vrijdag 7 januari 2005 @ 13.15 uur

  8. mad: “Fijn voor de mensen in Azie, alleen wij het westen, Nederland, moeten nu maar eens bij zich zelf te raden gaan, waarom nu wel en normaliter niet. Waarom moet iemand eerst dood gaan of bijna sterven eer we pas hulp gaan geven. Hier ligt een grote taak voor de politiek om dit vast te houden.”

    helaas blijkt de betrokkenheid van ons rijke westen doorslaggevend voor de vraag of er hulp wordt verleend. De vele verhalen en vooral beelden door toeristen raken ons blijkbaar veel dieper dan de journalistieke verslagen uit landen als Ethiopie of Somalie.
    De gulheid van de Nederlander kent zijn grens, waardoor voor evt acties voor Aids-kinderen in Afrika, oorlogsslachtoffers in vele landen, en slachtoffers van andere (nog komende) natuurrampen de geldstromen zullen opdrogen. Niet alleen overigens van de particulier, maar ook van de diverse overheden, die hun budget voor ontwikkelingshulp opgesoupeerd hebben.
    Ik hoop dan ook, dat in de besteding van de vele gulle stortingen op 555 ruimte blijft, om ook aan deze aandachtsgebieden te blijven denken.

    Hans

    Reactie door Hans — vrijdag 7 januari 2005 @ 13.26 uur

  9. @ 6 ik heb bewust het verhaal Zoetermeer buiten beschouing gelaten, maar ik vemoed hetzelfde!

    Reactie door Sinne — vrijdag 7 januari 2005 @ 13.30 uur

  10. Wanneer wordt de uitslag bekend gemaakt of we gewonnen hebben, want we hebben flink ingezameld.
    Zouden ze dat wel weten.
    Wat zijn we blij en voelen we ons weer goed.
    Jan, ik had jou dit niet verwacht van jou, bei de wee gaat het geld van Thailand en India nu naar Darfur, of zijn we< /strong> daar tegen. mmm zouden ze daar ook een strand hebben, denk het wel een hele grote….

    Reactie door Jack — vrijdag 7 januari 2005 @ 13.39 uur

  11. Het is een bedrag om je pet voor af te nemen. Het is, inderdaad, GEWELDIG. Nu moeten we doorgaan met niet alleen aan onszelf denken en ook kijken naar de mensen aan de andere kant van onze voordeur: buren, de overkant, de mensen op de markt. Wie van die mensen zit zo krap dat ze hulp moeten krijgen van de Voedselbank? D66 reageerde op een mail van mij over de a.s. huurplannen van mevrouw Dekker. Ze zijn verbaasd dat de bezuinigingen alleen de mensen onder de ziekenfondsgrems treffen en dan nog alleen de huurders. 7% van de Nederlandser ontvangt 45% van de hypotheekrenteaftrek terug. Het totale bedrag voor de hypotheekrenteaftrek is meer dan 7½ miljard euro. Het bedrag voor de, vaak broodnodige, huursubsidie is ongeveer 1½ miljard euro. Toch wordt daar op bezuinigd en niet op die 7% van onze bevolking die riant woont, leeft en van al onze belastingcentjes alleen maar rijker worden. Dus naast Azië ook denken aan ons eigen land. En daarnaast moeten we zeker ook blijven helpen in Zuid-Afrika waar honderduizenden mensen sterven aan Aids. En de mensen in Congo, waarvan dit jaar wordt verwacht dat er meer dan 300.000 zullen sterven aan oorlogen en honger. En de twee miljoen in Darfur… Kortom, het is NU even Azië, maar we mogen nooit vergeten dat er hulp nodig is overal, inclusief in ons eigen land. Want in het laatste geval maak ik grote zorgen dat de vrijgevigheid van minister Zalm teruggehaald zal worden uit volgende bezuinigingen, die weer vooral de zwaksten zal treffen hier.

    Reactie door Lydia — vrijdag 7 januari 2005 @ 13.40 uur

  12. j.ouderikerink
    Ben zelf met zoiets bezig, waarbij socialedienst ambtenaren dus met een groot integriteits conflict rondlopen. Tenminste dat fluitsteren ze naar elkaar. Heb nog nooit zo vaak het woord ‘of the record’ gehoort.

    1. Men stuurt een vacature, die nergens op slaat.
    2. Men gaat je controleren of je wel op sollicitatie gesprek bent geweest.
    3. Doe je dit niet, gaat men je intimideren met een brief dat je uitkering is opgeschort, nu kon ik dat voor een vriend via via controleren en bleek dus niet zo te zijn. Het staat wel gewoon glashard in de brief
    4. Dit alles doet men zonder raadpleging van dossier b.v. ziekte e.d., zonder raadpleging maatschappelijkwerker.

    Dit soort zaken gaat een hele grote groep mensen enorm arm maken als ze dus maar even een verkeerde reactie geven. Ze zijn ook zeer intimiderend bezig. Dus voor mij tijd om terug te gaan intimideren. Ken de truuks, dus ze komen maar op de ratten. Dat had die vrouw kunnen zijn…

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 13.45 uur

  13. Ja jan, wat er nu wereldwijd aan het gebeuren is, is veel meer dan een HYPE, het is een reaktie vanuit de mensheid zelf, die zo groot en sterk is dat de politiek wel mee moet gaan. Ook internationaal. Het lijkt wel een wedstrijd, wie het meeste kan doen en geven. Kwijtschelding van schulden, of verlichting van de schuldenlast voor “armere” landen, kan nu blijkbaar in een handomdraai geregeld worden. Erkenning, dat Afrika voor zijn ontwikkeling ook meer handelsruimte gegeven moet worden. Het kan nu ineens allemaal. Niet omdat regeringen dat willen, maar omdat mensen zelf, van alle rangen en standen, begrepen hebben en laten laten zien dat we elkaar nodig hebben, – en dat solidariteit de enige manier is om onze wereld beter te maken.
    Amita.

    Reactie door amita — vrijdag 7 januari 2005 @ 13.50 uur

  14. Ik vind deze vorm van solidariteit steeds meer richting een wedstrijd gaan. Het lijkt er wel op of het er om gaat wie het meeste geeft.
    Wint Schumacher met 7.5 miljoen euro ook deze wedstrijd.

    Reactie door Han — vrijdag 7 januari 2005 @ 14.21 uur

  15. Het commetaar is prima vecht door tegen dit kabinet.Jan van de SP ik wacht op u antwoord.

    Reactie door j.ouderikerink — vrijdag 7 januari 2005 @ 14.23 uur

  16. @ Lydia
    Beste Lydia, je zegt dat 7% van de huizenbezitters via de hypotheekrente-aftrek van onze belastingcentjes rijker wordt.
    Voor de duidelijkheid, bij hypotheekrente-aftrek krijg je een deel van de door jezelf betaalde belasting terug.
    Dus de suggestie dat het om “onze” belastingcentjes gaat, vind ik een beetje populistisch: een halve waarheid om de stemming te beïnvloeden.

    Reactie door Henk — vrijdag 7 januari 2005 @ 14.45 uur

  17. Azië is natuurlijk ook een hype, over een maand denken we er niet meer aan. Het blijft wel prachtig dat de Nederlander goedgeefs is als er écht iets aan de hand is. Maar we moeten er geen grootse conclusies aan verbinden.

    Reactie door Henk — vrijdag 7 januari 2005 @ 14.47 uur

  18. Het doet me erg goed om te zien dat er zoveel geld geschonken is aan Azië; en het zal zonder twijfel nog wel wat meer worden. Het maakt mij als Nederlander dan ook een beetje trots, hoe wij toch allemaal aaneengesloten en saamhorig zijn met de getroffen gebieden. Even mooi is om te zien dat zoveel landen hun saamhorigheid betuigen en zo veel mogelijk in het werk stellen om de mensen in die gebieden te helpen. Hopelijk houdt de wereldgemeenschap dit vol… een betere wereld is mogelijk!

    Reactie door Daniël O. — vrijdag 7 januari 2005 @ 14.55 uur

  19. Henk
    dus kunnen we de conclusie trekken, Nederlanders zijn hypocriete klootzakken.

    Hoe meer lijken hoe beter…

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 14.55 uur

  20. Het is omdat ik er geen geld momenteel voor heb, maar zou wel een mooie spot voor op tv weten te maken.

    - eerst wat beelden bij de voedselbank in nederland, doosjes met eten e.d., hal vol eten enzo.
    - vervolgens de tekst eronder ‘het geld aan Azie komt goed aan, mensen hebben nu weer wat meer te eten.’
    - dan we snapshots van bekende nederlanders die hun nek zo ‘spontaan’ uitsteken.
    - dan een mevr. liefst van azietische afkomst…
    met eronder, helaas deze beelden zijn gemaakt in Azie, waar was u?

    En natuurlijk gaan ze allemaal over de zeik want het staat niet in contrast met Azie. Fuck it, dit was er al VOOR azie!

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 15.19 uur

  21. De bereidheid om geld te geven voor mensen in Azie was hartverwarmend om te zien.
    Het was een mooie,vreemde dag.
    Emotie en achterdocht vierden hoogtij in mijn hoofd.
    Vele vele mensen die met hun hart hun bedragen, groot
    of klein storten op giro 555.
    Bekende Nederlanders die ik naar mijn mening iets te vaak
    met smoelen op de TV zie als het om dit soort zaken gaat.
    Gemotiveerde radio en tv makers die moeiteloos overuren
    maakten.
    Kinderen die,zoals alleen kinderen dat kunnen,hun steentje
    bijdroegen.
    Commerciele bedrijven die over elkaar struikelend binnen
    rolden om toch vooral hogere bedragen te geven dan de
    concurent.(het doel heiligt in dit geval misschien wel de
    middelen)
    Ministers in het telefoonpanel waarvan ik dacht: JIJ HIER????
    Een prachtige uitgesproken gedachte van Jan Mulder bij
    Ivo NIEHE.
    Paul Simon schreef eens in een van zijn liedjes:

    HET MOOISTE GESCHENK DAT DE MENS KAN KRIJGEN IS
    DE KANS IETS VOOR EEN ANDER TE KUNNEN DOEN.

    Ik denk dat hij gelijk heeft.
    Gisteren aan het eind van de middag ging ik nog even
    voor een boodschapje naar het winkelcentrum.
    Bij de ingang stond een zwerver zijn “daklozenkrant”
    te verkopen.
    Ik ging er vanuit dat de verkoop dit keer wel niet zo best zou zijn in verband met de actie Azie.
    Fout gedacht,hij vertelde me dat de verkoop nog nooit zo goed was geweest.
    ‘Ik zie’, zei hij, ‘vaak al van een afstand welke mensen bereid
    zijn een krant te kopen.’
    ‘Vandaag kan ik er geen peil op trekken.’
    ‘Heb jij ook een goede dag’, reageerde ik.
    ‘Zeker weten’,was zijn antwoord, ‘want het geld dat ik vandaag
    ophaal gaat naar giro 555.’
    Op mijn verbaasde gezicht reagerend zei hij zachtjes,
    ‘Mevrouw,ik weet wat het is om alles te verliezen.’
    Onderweg naar huis zag ik het ineens: DAT IS PAS SOLIDARITEIT.

    Reactie door Joke Faas — vrijdag 7 januari 2005 @ 15.19 uur

  22. - dan een mevr. liefst van azietische afkomst…
    met eronder, helaas deze beelden zijn gemaakt in Nederland, waar was u?

    typo..

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 15.20 uur

  23. Heel fijn zoveel solidariteit met al die mensen die de ramp hebben overleefd, om blij van te worden.

    Goed voorbeeld voor hoe het ook in Nederland zou kunnen.
    Veel Nederlanders zitten echter ook in de problemen en weten niet meer hoe zij rond moeten komen, kunnen we daar svp ook weer enige solidariteit voor opbrengen.

    Ogen open kabinet!!!!!

    Reactie door e.krul — vrijdag 7 januari 2005 @ 15.29 uur

  24. Het is heel goed om te geven…. maar doe ook iets aan de toestanden in eigen land!!!

    Reactie door e.krul — vrijdag 7 januari 2005 @ 15.33 uur

  25. Zalm kon gisteren wel solidariteit laten zien.

    Reactie door Sulis — vrijdag 7 januari 2005 @ 15.42 uur

  26. Ownee dat was populisme…. :?

    Reactie door Sulis — vrijdag 7 januari 2005 @ 15.45 uur

  27. Actie voor Azie werd eigenlijk zichtbaar hoe wij ons eigen identiteit kwijt zijn geraakt door deze fijne regering. Nederlanders hebben altijd bekend gestaan om gastvrije en gulle geven. Misschien herkende mensen weer een stukje van hun eigen identiteit ‘het nederlander zijn’ dat er zo veel gegeven is. Wel triest eigenlijk…dat je zo moet ontdekken waar dit volk voor kan staan. En nog tragischer zou zijn als dit niet opgepakt wordt…

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 15.56 uur

  28. Ben benieuwd wanneer we vier miljard sturen naar Iraq.
    Daar zijn door mensenhanden ook al dik 120.000 mensen vermoordt.

    ow we sturen al iets naar iraq……

    Reactie door alexander — vrijdag 7 januari 2005 @ 16.17 uur

  29. alexander
    oooow irak….maar dat zijn er maar 120.000 dat is niet genoeg hoor. En de beelden zijn nu gruwelijk genoeg…

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 16.19 uur

  30. 36
    niet gruwelijk genoeg…dus.

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 16.19 uur

  31. @ mad, het levert ook geen kijkcijfers meer op
    denk je dat we over een jaar nog iets van de Tsunami horen
    93% naar de doelen en 6% naar de organistaie hoorde ik gisteren
    6% van 112 miljoen er blijft weer een hele berg aan de strijkstok hangen.

    Reactie door Sinne — vrijdag 7 januari 2005 @ 16.38 uur

  32. Ook ik heb gemengde gevoelens met de actie,ten eerste wens ik deze mensen, die getroffen zijn door de zeebeving alle hulp die zij nodig hebben. Toch ben ik bang dat er bij giro 555 veel geld aan de Organisatorische strijkstok blijft hangen.
    En ook speelt bij mij inderdaad het dubbele gevoel dat hier in Nederland ook mensen jarenlang in armoede leven, welliswaar vaak verborgen voor de buiten wereld. Ook daar mag wel een nationale aktie voor komen.
    Maar ik doe wel mee met een actie: http://www.Motherhood.nl

    Reactie door Chrisinactie — vrijdag 7 januari 2005 @ 16.47 uur

  33. Een stukje Bieslog: http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=20757921

    Reactie door Dirk — vrijdag 7 januari 2005 @ 17.14 uur

  34. Erg mooi deze actie maar over ander halve week of zo zijn veel het al weer vergeten en maken zich druk om een gehaktbal die niet warm genoeg is.

    En die beelden uit Irak, waar Iraakse gevangen mishandeld en vernederd werden, die waren walgelijk maar daar is niet veel ophef over ontstaan, en balkendende die zegt dat hij er van uit gaat dat de amerikanen het wel oplossen, wat een slap gelul, hij durft geen kritiek te uiten op zijn grote vriend bush. Hij maakt volgens mij zich drukker om een klein kind die een klap voor zijn kont krijgt dan om die Iraakse gevangen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 7 januari 2005 @ 17.23 uur

  35. Zo, dat was het dan weer voor vandaag??
    Dit kabinet is en blijft BRANDHOUT!!!!
    Opgelazerd ermee!!!!
    Goedenavond.

    Reactie door Eef — vrijdag 7 januari 2005 @ 17.28 uur

  36. Sinne
    Je kan het van meerdere kanten bekijken, maar in mijn ogen zijn het stuk voor stuk hypocrieten. Allemaal bekende nederlanders die zich zaten uit te sloven….gestuurt door hun image maker. Met hun goed gevulde zakken vertellen ze ons dat wij maar vooral veel moeten geven. Weetje wat ik op een moment dacht, zat te zappen, krijg de tyfus daar op dat podium. Werd er alleen maar boos om. En dan al die kloterige popie bedrijven in nederland en maar centen trekken de gieren voor reclame. Afschieten moest je ze.

    Dirk
    Met de Bie ben ik het meestal altijd wel eens.

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 17.38 uur

  37. Ik geef NIET!

    - Heb jij al gegeven? Of wacht je tot vanavond, na de grote TV-actie?
    - Ik maak niets over aan giro 539.
    - Sorry, het is: giro 555.
    - Ja, hè hè. Weet ik ook wel. Grapje. Dat nummer is me nu duizendvoudig door de strot geduwd.
    - En nog geef jij niet?
    - Nee. Al die bekende koppen die me indringend, streng of verwijtend aankijken en zeggen dat ik moet geven… Dat maak ik zelf wel uit, ja?
    - Maar daar gaat het toch niet om? Je hebt toch gezien wat de ramp heeft aangericht? En dan geef jij niets?
    - Omdat Caroline Tensen mij zegt dat ik moet? Of al die DJ’s die me dat in m’n oren proberen te rammen, met hun opdringerige geinstemmen? Al die betuttelaars die zich mijlenver boven hun publiek verheven voelen en mij onderwijzen wat ik moet doen. Nee, dank je.
    - Er gaat een ongekende golf van solidariteit door het land en de wereld. Eindelijk een positieve omslag en jij doet niet mee?
    - Nee!
    - Ik kan het niet geloven. Jij stort niets op giro 555?
    - Ja, natuurlijk wel! Maar pas over drie maanden. Als geen krant of tv-programma nog enige aandacht aan de getroffen gebieden besteedt, als al die bekende Nederlanders weer heel erg met zichzelf bezig zijn, dan geef ik aan giro 555.

    Bron : bieslog

    Kijk zo ervaar ik het precies…mooie omschrijving wat het bij mij oproept.

    Reactie door MAD — vrijdag 7 januari 2005 @ 17.42 uur

  38. Fantastisch…Echt waar hoor, Maar dan wel met dubbele gevoelens..( Copyright 2005, Novum Nieuws / Associated Press )

    De wereld is selectief als het gaat om hulp, zegt het International Rescue Committee (IRC) in New York

    Kinderen sterven bij bosjes doordat ze vuil water moeten drinken en te weinig eten krijgen en duizenden bewoners van ooit florerende dorpen moeten zich als opgejaagd wild verstoppen in het Congolese oerwoud. Maar waarom tast de wereld diep in de buidel voor de slachtoffers in Azië, terwijl men apathisch blijft over het lijden in Afrika.In Congo zijn bijna vier miljoen mensen omgekomen sinds in 1998 een oorlog uitbrak die vijf jaar duurde. De meesten stierven door ziekte en honger als gevolg van de oorlog. In delen van het land duurt de oorlog voort en sterven gemiddeld nog duizend mensen per dag, voor de helft jonger dan 5 jaar. In Azië vielen 150.000 doden. De ramp voltrok zich binnen enkele minuten door natuurgeweld, terwijl het dodental in Congo de optelsom is van jaren en aangericht door mensen.

    Reactie door Lambert — vrijdag 7 januari 2005 @ 17.55 uur

  39. Armoede hier, armoede daar

    Knoop de eindjes aan elkaar
    stukje te kort , een leeg bord
    trek de buikriem wat harder aan
    knoop in mijn maag
    mijn hart gaat wat traag
    mijn tijd is gekomen
    mijn leven gegaan

    Cjanna

    Reactie door chrisinactie — vrijdag 7 januari 2005 @ 18.12 uur

  40. Op zich vind ik de inzameling wel oke maar toch hou ik er een raar gevoel aan over.
    Ik lees namelijk net op teletekst dat India en Thailand de hulp weigeren ze doppen hun eigen boontjes wel, Thailand voelt zichzelfs beledigd.
    India dat begrijp ik die kunnen ook raketen en dergelijke bouwen dus kunnen ze ook hun onderdanen helpen.
    Als ik het dus goed begrijp is er alleen geld nodig voor Indonesie (aankoop freggatten), Maladiven, Sira-Lanka en Somalie.
    Ik begin ondanks alle goede bedoelingen toch te denken van, weer een hype, want waarom nu en niet hiervoor toen was het daar op veel plaatsen toch ook al armoe troef.
    En wanneer reageerd de overheid is op de wantoestanden die door hun beleid in eigenland onstaan, ook al is dit niet te vergelijken met de ramp in Azie.

    Reactie door leen — vrijdag 7 januari 2005 @ 18.19 uur

  41. Balkenende was trots op de nederlandse bevolking dat zij zo gul waren, waneer kan de bevolking trots op kabinet balkenende zijn..

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 7 januari 2005 @ 18.21 uur

  42. toen ik kok zag zitten ,moest ik aan zijn kwartje denken,
    wat heeft die man al wel niet gestolen van de hollander,
    balkenende wil je bloed,ziel,en zaligheid stelen,
    en zalm wat er dan nog overblijft,
    miste eigenlijk s’lands gierigaard ,de geus, maar zijn bijdrage is bekend, geen cent teveel!,zijn er eerder met de watersnoodramp
    blijkbaar toch de gulle zeeuwen gegaan.

    Reactie door Jansonius — vrijdag 7 januari 2005 @ 18.33 uur

  43. 46@ MAD

    Kijk, dat stukje dat bedoel ik nou ook. Ik heb precies hetzelfde gevoel als dat stukje wat daar neergezet wordt. Ik heb er verder niets aan toe te voegen.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 7 januari 2005 @ 20.13 uur

  44. Hoorde vanavond op RTL4, editie nl, dat de giften door de regering weer werden terug verdiend, door daar te gaan bouwen.
    In de meeste gevallen wordt er 70 tot 80% terug verdiend.
    Zo werd er door een mevrouw verteldt, op de vraag wat er met het geld gebeurde.
    De vraag wordt steeds meer en meer gesteld, worden de mensen, die het werkelijk nodig hebben, er echt mee geholpen.
    Volgens mij zijn er veel lijmstokken, waar wel het een en ander blijft hangen.

    Reactie door Leo 3 — vrijdag 7 januari 2005 @ 20.20 uur

  45. Ik vond het een mooie actie. Ik ben blij dat we dit konden doen voor Azië.
    Laten we inderdaad deze solidariteit ook tonen voor de mensen die in ons land aan de kant staan.

    Reactie door Patrick (een ander dan hierboven) — vrijdag 7 januari 2005 @ 21.57 uur

  46. Solidariteit

    Op een lichte dag
    Een feest
    Is ineens alles water
    Het leven is geweest

    Een ramp van zo’n omvang
    Niet te bevatten
    Wat water kan doen
    Was niet in te schatten

    Water over land
    Als een op hol geslagen trein
    Doet ons beseffen
    Hoe breekbaar we zijn

    En hoewel ver van ons bed
    We zullen alles doen
    Om die mensen daar te helpen
    Met raad en daad en poen

    Het verdriet van die mensen
    Door het raam van de wereld te zien
    Maken indruk als een mokerslag
    En motiveren bovendien

    Want ook al zijn we minuscuul
    als zandkorrels in de woestijn
    Solidariteit is iets
    waar we groot in kunnen zijn

    Reactie door Helma D. — vrijdag 7 januari 2005 @ 22.37 uur

  47. Henk, er iets nieuws! Ik werk als vrijwilligester voor de Onbenutte Kwaliteiten Bank, kortweg de O.K. Bank genoemd. Dat mag in het kader van de sociale activering en ik krijg er elk jaar weer opnieuw toestemming voor van de Sociale Dienst. Mijn contactpersoon daar blijkt misschien een uitzondering op de regel te zijn en is een fijne vrouw met een goed hart. Voor mij, tenminste! Maar ik belazer dan ook de kluit niet. Gisteren had ik mijn drie-maandelijkse voortgangsgesprek met de begeleidster van de O.K. Bank. Wat blijkt, deze sociale activerings instellingen worden nu als reïntegratiebedrijven gezien. Krijgen er overigens geen rooie cent voor! Maar ze worden wel verplicht van elke deelnemer een compleet Assessment in het dossier te hebben. Oftewel, een formulier waarop staat wanneer je geboren bent, wat er in je leven is gebeurd en wat je hebt gedaan aan opleidingen (inclusief de Lagere School) en al je werkgevers en van wanneer tot wanneer en waarom je in tussenliggende periodes niet gewerkt hebt. Zowel mijn begeleidster als ik waren ziedend. De belangrijke gegevens zijn al allemaal in dossier. Dit formulier is uitsluitend voor in dat O.K. – dossier en er hoeft geen kopie van naar de Sociale Dienst en ook niet naar de AIVD. Het is extra werk voor de mensen die hun stinkende best doen om mensen te activeren en dingen te laten doen die ze ook nog leuk vinden en waardoor ze zich beter gaan voelen, nog steeds waardevol voor de maatschappij. En er wordt helemaal geen bal mee gedaan. Er is alleen weer een dossier bij met gegevens over je. En dit keer gaat het nog vriendelijk, maar de volgende keer moeten ze misschien mijn schoolrapporten hebben en mijn zwemdiploma en mijn verkeersdiploma en mijn MULO diploma en cijferlijsten (waarvan ik een groot deel niet meer heb). En willen ze weten waar ik gewerkt heb en waarom ik daar ben weggegaan. Zie je de lijn, Henk? Ik roep het al een tijdje, nietwaar? We zijn heel hard op weg naar een Politiestaat! Deze hele gang van zaken vind ik op zijn minst twijfelachtig te noemen. Onnodige werkverschaffing en onnodige informatie. Het lijkt potdorie de STASI wel.
    Zodra het concept binnen is (ik mag het nalopen en wegstrepen en toevoegen), dan streep ik alles weg dat niet relevant is voor mijn huidige situatie. Alleen die gegevens die al bekend zijn, blijven staan. De rest moet eruit.

    Sorry Jan, dit was “Off Topic”, maar ik wilde het wel even kwijt, zeker na Henk’s informatie over het Sociale Dienst dossier, waarvoor dank! Ik zal je tips zeker gebruiken!

    Reactie door Lydia — vrijdag 7 januari 2005 @ 22.39 uur

  48. Nederlandse regering geeft gul…

    Honderd miljoen…mijn god, gekke is, ze doen het gewoon zonder schaamte, zonder gedachten over onze eigen problemen in eigen land. En daar kan dan niet een paar miljoen vanaf om de ergste gevallen weg te strepen…in ons eigen land. Geld was gvd op! Wat een goor stinkend hypocriet kutland is dit zeg.

    Reactie door MAD — zaterdag 8 januari 2005 @ 0.04 uur

  49. @60 Mad: HELEMAAL MEE EENS!

    Reactie door emma — zaterdag 8 januari 2005 @ 0.16 uur

  50. Tja als ik zalm was zou ik het wel weten..Zo, jullie hebben nog veel geld dus..gnagnagna…ik ga nog meer bezuinigen………….

    Reactie door Lambert — zaterdag 8 januari 2005 @ 0.54 uur

  51. @Fokke, je verhaal over de daklozekrant verkoper vind ik prachtig.

    Reactie door Patrick (een ander dan hierboven) — zaterdag 8 januari 2005 @ 2.46 uur

  52. Solidariteit ?
    Misschien kunnen er na de diverse armbandjes ook teiltjes in diverse kleuren worden beschikbaar gesteld… :-((
    Solidariteit is iets anders dan meelopen in stille tochten of via een donatie, bij voorkeur in beeld, laten zien hoe goed je bent…
    Ik behoor niet tot de mensen die kunnen zeggen dat ‘we’ de getroffen gebieden kennen van ‘onze’ vakanties.
    Gaan ‘we’ zodra de ramp weer uit beeld gaat weer terug naar de dreiging van moslimfundamentalisten ?
    De armoede in Nederland, de misstanden in verzorgingstehuizen, enzovoorts komen waarschijnlijk weer in beeld tijdens de vakantiemaanden… op momenten dat mensen die daar iets aan zouden kunnen doen op vakantie zijn…
    Remkes is niet de enige Nederlandse politicus die niet echt geïnteresseerd is in medemensen.

    Reactie door Heraclitus VII — zaterdag 8 januari 2005 @ 5.21 uur

  53. Emma
    Het blijkt nu gewoon dat de Nederlandse regering fabeltjes verkoopt aan de burger over het financieele plaatje van Nederland. Het is gewoon keihard liegen. Natuurlijk is er weer een blahblah verhaal, maar voor ons burgers is dat liegen. En dat is het ook. Geen geld is geen geld. Krijg steeds meer het idee dat wij burgers ons moeten gaan verenigen in een organisatie om onze volksvertegenwoordigers gaan screenen op hun integriteit. Links en rechts. Misschien krijgen we dan weer de vertegenwoordigers die wij verdienen, want integriteit heeft geen politieke kleur, moet gewoon een standaard zijn.

    Reactie door MAD — zaterdag 8 januari 2005 @ 7.53 uur

  54. Goede morgen allemaal.
    MAD (60).
    Die lui weten zeerzeker niet wat schaamtegevoel is.
    Nu kunnen ze weer hun borst opzetten, van kijk eens hoe goed wij zijn.
    Wat maak het hun uit, dat zij het eten stelen uit de monden van veel van hun eigen burgers.
    Hebben ze gewoon schijt aan.
    Ze kunnen maar één regel.
    Ike ike en de rest kan stikke.
    Weg met die lui, zo snel mogelijk.

    Reactie door Leo 3 — zaterdag 8 januari 2005 @ 10.17 uur

  55. Dank je, Henk. Ik weet je vinden voor belangrijke dingen, hoor. Hartstikke lief. Maar dit keer was het voornamelijk ook, zoals MAD al zei, dat dit bekend wordt. “Men” weet hier n.l. helemaal niets van als je niets met de Sociale Dienst en Sociale Activering te doen hebt. Deze ver overtrokken controleritis is waar ik op doel en ik gebruik mijzelf nu als voorbeeld. Maar is het eigenlijk niet krankzinnig dat men zo ver gaat in deze controle mania? Maniakaal controleren, dát is Nederland. En vooral de uitkeringsgerechtigden, alsof er geen fraudes elders gepleegd worden? Ook in de Zorg wordt die controle bijna maniakaal. Hoezo, deze regering gaat de bureaucratie te lijf? Integendeel, die wordt steeds groter, voor de mensen die het moeilijk hebben (tot aan de ziekenfondsgrens) en voor de rijksten in ons land, daar kan wel meer voor. Die kunnen meer, mogen meer. Hebben ook meer geld en dan mag dat. Hoezo, gelijke berechtiging? Nee, iedereen moet dit weten. Het is n.l. te zot voor woorden, al die overdreven controles. Juist in het kader van misschien een hernieuwde opleving van solidariteit, moeten deze zaken boven komen drijven. Juist NU. Nu de mensen meer ontvankelijk zijn voor wanbeleid en wangedrag van overheden.

    Reactie door Lydia — zaterdag 8 januari 2005 @ 10.43 uur

  56. “Vandaag geschreven, morgen vergeten”

    Reactie door Barend — zaterdag 8 januari 2005 @ 10.45 uur

  57. “Vandaag geschreven, morgen vergeten”

    Reactie door Barend — zaterdag 8 januari 2005 @ 10.45 uur

  58. Er gaan geruchten dat de vloedgolf van 2de kerstdag niet is veroorzaakt door een aardbeving, maar een autoomproef van India.

    Dat schreef een Egyptisch tijdschrift afgelopen week. “Israelische en Amerikaanse nucleaire experts hebben ook deelgenomen”, zo schrijft het weekblad.Geologen in onder andere Engeland en Turkije hebben volgens het blad sinds 1992 al verschillende keren gewaarschuwd dat het niet slim is om autoomproeven te haden in de Indische Oceaan. Zij noemen die regio ‘The Fire Belt’ omdat het op een breuklijn ligt, zo schrijft ‘Al-Osboa”, de schrijver van het artikel.

    Reactie door Lambert — zaterdag 8 januari 2005 @ 12.18 uur

  59. Er wordt al jaaaaren hiervoor gewaarschuwd , te stoppen met kernproeven in de indische oceaan.
    Als dit daadwerkelijk de oorzaak is van de vloedgolf , moet er onmiddelijk ingegrepen worden bij deze wereld-verneukers :)Boycotten/Blokkades etc etc….en geheel op laten draaien voor alle kosten !!

    Reactie door gerard van sprundel — zaterdag 8 januari 2005 @ 12.55 uur

  60. Laten we hopen dat zo’n vermeende kernproef niet meer is dan een “Broodje Aap” verhaal, zoals Terre des Hommes denkt. Als je niet zeker bent, probeer eerst uitsluitsel te krijgen. Je kunt er rustig over praten, maar maak er geen (modern Nederlands ?? woord) HYPE van alsjeblieft! Daar hebben we er genoeg van.

    Reactie door Lydia — zaterdag 8 januari 2005 @ 13.29 uur

  61. Nou Lydia, eigenlijk hoop ik dat het waar is, mischien worden we dan eindelijk wakker en stoppen met die stompzinnige proeven.Dan heeft het sterven van alle slachtoffers tenminste een doel gehad !

    Reactie door Lambert — zaterdag 8 januari 2005 @ 13.41 uur

  62. Jasses, Lambert. Da’s echt eng. ALS het zo ZOU zijn, waar zijn ze dan mee bezig? Uitroeien van de armen in de wereld? Daar krijg ik echt koude rillingen van.

    Reactie door Lydia — zaterdag 8 januari 2005 @ 13.43 uur

  63. @ Lambert (#75): waarschijnlijk is dat nieuws geschreven in een soort Egyptische Telegraaf/Story, dus we moeten er niet te veel waarde aan hechten. ;)

    Reactie door Daniël O. — zaterdag 8 januari 2005 @ 13.49 uur

  64. Geweldige actie! Ik heb vooral GENOTEN van Tiesto! Wat een magisch optreden! (enige trance/house die ik mooi vind overigens: Tiesto) Geweldig dat we met z’n allen zoveel geld hebben opgehaald!

    Fijn weekend allemaal!
    x Indra

    Reactie door Inda — zaterdag 8 januari 2005 @ 14.08 uur

  65. Zat al eerder te denken…mooie manier voor AL quada om een aanslag te plegen die ook nog een mega schade aanricht, je neemt een atoombom van een aantal megaton en blaast precies op een eiland een helft eraf….ga je achter uit zitten en de natuur doet de rest. Zou mogelijk zijn.

    Reactie door MAD — zaterdag 8 januari 2005 @ 14.09 uur

  66. Al quada is een verzinsel van bush, die bestaan niet in het echt toch….

    Reactie door Lambert — zaterdag 8 januari 2005 @ 15.47 uur

  67. Lambert, eigenlijk zouden de Nederlandse en/of de Belgische TV de documentaire “The Power Of Nightmares” van de BBC moeten uitzenden. Drie afleveringen. Het begint in de 50-er jaren tot aan vandaag de dag…. Al Qaïda bestaat, omdat de westerse wereld, de Neo-Conservatieven, willen dat het bestaat. Van de weeromstuit groeit er dan een groep die zich DE BASIS noemt: Al Qaïda… Het zou verplichte kost moeten worden op de scholen, net zoals The Wave. Maar wel met een hele goede uitleg erbij. De Docu is zo helder en zo goed opgezet en ik geloof echt wat ze hebben opgeduikeld. De ellende van vandaag de dag bestaat, omdat men een nieuwe, gemeenschapelijke vijand nodig had om de bevolking bang te houden….

    Reactie door Lydia — zaterdag 8 januari 2005 @ 16.28 uur

  68. @68 Mad, ik word er ook een beetje onpasselijk van. Het kabinet maakt mooie sier naar het buitenland: kijk eens hoe goed we zijn en hoe solidair met de arme mensen in het buitenland!

    Hoe mooi ook, maar hoe staat het met de solidariteit van het kabinet met de arme mensen in het binnenland? Het hele beleid is erop gericht om de solidariteit af te breken en de mensen met een inkomen beneden modaal (of 1,5 keer modaal) de prijs voor de recessie te laten betalen. Om nog maar niet te spreken over de chronisch zieken (eigen schuld dat je ziek bent, betalen maar), de ouderen, de mensen in verpleeghuizen, de WAO-ers enz.

    Ik heb écht de laatste tijd een heel dubbel gevoel bij deze actie. Op zich prachtig dat er zoveel geld binnen is gekomen voor de getroffen gebieden (al hebben 2 landen al gemeld helemaal een geld nodig te hebben) maar waar blijft de solidariteit met de mensen in onze eigen samenleving die het niet zo goed getroffen hebben?

    En nogmaals: waar komt het geld vandaan dat het kabinet doneert? Er WAS toch geen geld?

    Reactie door emma — zaterdag 8 januari 2005 @ 16.32 uur

  69. Ditto, Emma, ditto……

    Reactie door Lydia — zaterdag 8 januari 2005 @ 16.35 uur

  70. Overigens (als aanvulling om mijn bericht van 86) waar komt opeens al dat geld vandaan dat het kabinet in onze veiligheid wil steken? Volgens Zalm speelt geld geen rol en dus krijgt de AIVD er zo’n 500 banen bij! Is het écht zo ernstig met onze veiligheid gesteld?

    Reactie door emma — zaterdag 8 januari 2005 @ 16.54 uur

  71. Er is geen geld voor hulp, wel voor hun ego`s.

    Reactie door CB — zaterdag 8 januari 2005 @ 16.56 uur

  72. Ik stort liever geld op de rekening van het zoontje van Theo van Gogh…. Kan hij een mooie opleiding volgen, of beveiliging kopen….

    Reactie door Anne — zaterdag 8 januari 2005 @ 19.43 uur

  73. Enkelen op deze log (maar ook op andere) hebben bij de gulle gaven van de Nederlanders (en kabinet) voor Azië een dubbel gevoel. Waarom daar geld voor geven en in eigen land steeds meer mensen in armoede laten leven. Ik begrijp de vergelijking wel, maar die gaat niet op.
    Het verschil zit ‘m in: waar kun je persoonlijk iets aan doen en waaraan niet? Waar je persoonlijk niets aan kunt doen is het voorkomen van een natuurramp. Dan kun je alleen je solidariteit betuigen door geld te geven aan giro 555.
    Waar je wél iets aan kunt doen is daar waar je de Nederlandse politiek bij nodig hebt. Dus alles wat met uitkeringen, zwerfproblematiek, zorg etc etc te maken heeft. Dat doe je door…te stémmen!!!
    Al die mensen die zeggen dat we de armen in ons land laten verkommeren ten koste van nóg armere mensen kan ik maar één advies geven: denk de volgende keer nog eens goed na voor je je stem uitbrengt in het stemlokaal. Dáár heb je direct invloed op.
    Zelf heb ik zitting genomen in een actiecomité die een grote actie georganiseerd heeft afgelopen donderdag die de hele dag door Omrop Fryslân is uitgezonden. Daar hebben bekende en minder bekende Friezen de hele dag bedrijven in de provincie gebeld voor een donatie op 555. De opbrengst was € 1,2 miljoen. Ook wordt er komende week een benefietsingle uitgebracht die ik samen met de fantastische Friese band ‘Helder’ ga opnemen morgen. Opbrengst ook voor 555. Omdat ik niet aan de kant wil staan. Ik heb mijn stem uitgebracht bij de afgelopen verkiezingen en dat was niet voor dit asociale kabinet. En ik zet me in voor 555…

    Reactie door Hanny Palmen — zaterdag 8 januari 2005 @ 19.59 uur

  74. Wat een mooi idee, Hanny, zo’n single. Veel plezier met het maken ervan en ik hoop dat jullie ontzettend veel ervan zullen gaan verkopen.
    Maar ik geloof niet dat we bewust aan het vergelijken zijn gegaan. We signaleren dat nu alle aandacht is voor Azië, en dat gebieden als Darfur, Zuid-Afrika (Aids) en Congo daardoor in het slop komen. En we merken ook op dat er nu wel heel veel geld opeens overal vandaan kan komen (overheid alleen), terwijl we twee jaar niets anders dan DOEM gehoord hebben en bezuinigen. Misschien is het een klein beetje de pest in hebben dat onze eigen noden, en die zijn ook belangrijk, nu vergeten worden. Ik denk zelf dat de mensen die ook ons eigen land noemen, vinden dat de mensen in ons land hierdoor niet vergeten mogen worden. Er is meer dan genoeg pijn en verdriet hier, al is dat van een andere orde. Ik heb gestemd op de SP. Zoals velen van ons hier, denk ik. Maar alleen stemmen is duidelijk niet voldoende, want ons land gaat naar de grabbels gebracht worden door dit afbraak kabinet dat we niet eens weg kunnen sturen. En waar we nog twee jaar voor moeten wachten voor we het kunnen wegstemmen. Het spijt me, Hanny, maar de democratie blijkt hier onvoldoende te werken. Over twee jaar is het naar alle waarschijnlijkheid nog erger en worden we nog meer gecontroleerd en ontvangen mensen met uitkeringen nog minder. Geen wonder dat er nu mensen zeggen: prachtig, al die acties voor Azië. Gewèldig zelfs. Moet ook. Dat vinden we ook over het algemeen, maar verlies onze eigen mensen alsjeblieft niet uit het oog. En daar zijn we nu wel bang voor. Zolang er steeds meer mensen gebruik moeten maken van De Voedselbank, klopt het hier ook niet. Als onze regering opeens honderden miljoenen Euro’s kan weggeven, dan vragen wij ons af waarom we dan zo rigoreus (hebben) moeten bezuinigen? Waar komt dat geld opeens vandaan dan? Ja, dat steekt. Het is niet zo dat we de slachtoffers hulp willen ontzeggen. Maar wij denken niet in OF/OF , maar wel in EN/EN….
    Dat wou ik toch even kwijt, Hanny. Verder doe je geweldige dingen daar in Fryslân! Mooie provincie om ver te kunnen kijken. Succes met de single!

    Reactie door Lydia — zaterdag 8 januari 2005 @ 20.45 uur

  75. @93 Lydia, helemaal met je eens.

    @92 Hanny, ik stem al sinds ik stemgerechtigd ben, ALLE verkiezingen, dus landelijk, lokaal, provinciaal en europees. Helaas heb ik in 2003 CDA gestemd omdat ik verwachtte dat zij een sociaal beleid zouden voeren. In hun verkiezingsprogramma staat ook nergens vermeld dat zij het huidige beleid zouden gaan voeren als men eenmaal aan de macht zou zijn. En geloof me, ik heb het programma sinds mei 2003 een aantal keer bekeken, het staat écht nergens. Ik voel me dus ongelooflijk belazerd door Balkenende c.s. Dus gebruik maken van mijn stemrecht heb ik gedaan en nu ik belazerd ben, kan ik er niet tussentijds vanaf!

    Verder heeft Lydia gelijk: de afgelopen twee jaar is door dit kabinet hel en verdoemenis gepredikt, we moesten en zouden radicaal bezuinigen, onze sociale voorzieningen moesten op de schop, want er was geen geld meer. Dus waar komt dat geld dan vandaan dat nu zo gul aan Azië wordt gegeven? Wordt dat straks weer verhaald op de minima en de chronisch zieken omdat Zalm tekort komt eind 2005? Sorry dat ik zo cynisch ben, maar mijn vertrouwen in de politiek en met name het huidige kabinet is tot onder het nulpunt gedaald.

    Prachtig dat iedereen zoveel aandacht heeft voor Azië, dat is terecht, maar vergeet Afrika niet en veel dichter bij huis: vergeet ook onze eigen armen, daklozen, ouderen en chronisch zieken niet. Het is inderdaad EN/EN. Mijn dubbele gevoel wordt veroorzaakt door het feit dat het kabinet in eigen land in de gelegenheid is daadwerkelijk iets te doen voor de genoemde groepen, dat nalaat, maar wel goede sier loopt te maken voor genoemde groepen in het buitenland. Dat vind ik hypocriet!

    Reactie door emma — zaterdag 8 januari 2005 @ 22.10 uur

  76. @ Lydia en Emma
    Ik kan me heel goed voorstellen hoe jullie je voelen. Laat dat voorop staan. Natuurlijk is niet alleen in Azië nu een ramp, maar voltrekken zich op andere plaatsen op de wereld rampen, die we niet mogen vergeten. Daar zitten vaak politieke oorzaken en belangen van grote bedrijven achter, die de ongelijke verdeling van geld, kennis en macht eerder bevorderen. Politiek van een ‘hogere’ orde, de internationale politiek (waar de VS een dikke vinger in de pap hebben), die bijvoorbeeld het Midden-Oosten beheerst (vaak krijgen de VS steun in asociaal gedrag ten opzichte van het Midden-Oosten door Israël – dat is goed te volgen wanneer je het stemgedrag van deze twee landen in de VN bekijkt, waar de VS vaak hun veto hebben gebruikt en daarmee sociale en menselijke resoluties naar de prullenmand verwezen). Maar ook in Afrika, Zuid-Amerika etc etc spelen dergelijke zaken. Heeft te maken met allerlei instituten als IMF, Wereldbank, WTO, die grotendeels ‘VS-beheerst’ zijn (lees: wij willen dat grote bedrijven rijker worden ten koste van de mensen die toch al niet veel hebben, maar toevallig in landen wonen met natuurlijke hulpbronnen: de rest kan helemaal verrekken en zijn statistieken).
    Internationaal richt je als individu niet zoveel uit, maar een kabinet dat niét in het achterste van Amerika kruipt zou al een beetje schelen…en een ánder Europa met een andere agenda dan deze ook.
    En dan komen we toch weer op het landelijke en politiek dicht bij huis. Verkiezingsprogramma’s zeggen mij niet zo veel: zijn een noodzakelijk kwaad. Daden uit het (recente) verleden zeggen mij des te meer. Zo kan ik me nog kabinetten herinneren met het CDA in de jaren 80 (met VVD) waarvan CDA-stemmers met sociaal gevoel in hun donder zich ook vertwijfeld afvroegen waar hun partij mee bezig was. En laten we eerlijk zijn, niet het CDA is de baas, maar de VVD voert hedentendage de regie met een neoliberale agenda. Ze hebben ook nog eens een extra minister erbij, in de vorm van Brinkhorst, in naam D66, in daden volledig VVD.
    Ik blijf van mening dat mensen die nu – terecht – teleurgesteld zijn in dit kabinet en dan met name in CDA en D66 (want de VVD doet preciés waar ze voor staat, die stemmers zullen tevreden zijn) de volgende keer zich achter de oren moeten krabben, voordat ze hun stem uitbrengen. En ik zou ook tegen al die teleurgestelde mensen willen zeggen die al lang niet meer stemmen: doe het toch, want degenen die beláng hebben bij dit beleid gaan altijd netjes richting stembureau. De topbazen van bedrijven bijvoorbeeld. Het zou in mijn ogen een rámp zijn wanneer we straks weer ‘censuskiesrecht’ krijgen, maar nu omdat degenen die juist zo’n belang hebben bij het uitbrengen van hun stem het meer en meer af laten weten.
    Ik hoop dat we dit jaar eindelijk zo boos worden dat we met vele, vele honderdduizenden het Malieveld op gaan om te protesteren tegen Balkenende II. Dat we de vinger op de zere plek weten te leggen en niet trappen in allerlei afleidingsmanoeuvres en ‘gekakel’ van mensen die onderbuikgevoelens aanspreken maar geen oplossingen hebben.
    En ik hoop ook dat we alert blijven en andere landen niet vergeten en de samenhang der dingen kunnen overzien en ons daar tegen verzetten. Want het gaat met het privatiseren van alles en nog wat de verkeerde kant op. Ik zag gisteren in een documentaire over J.R.R. Tolkien een mooie uitspraak van hem: ‘ik weiger de wereld te zien als enkel een onuitputtelijke natuurbron’ (vrij vertaald). Helaas zijn degenen die het voor het zeggen hebben in deze wereld deze mening niet toegedaan.

    Reactie door Hanny Palmen — zondag 9 januari 2005 @ 9.28 uur

  77. @95 Hanny, ik ben het helemaal met je eens. Ik ben al begonnen met “links” te stemmen in 2004 bij de Europese verkiezingen, ik heb mijn lesje geleerd! De VVD heeft (vanuit hun standpunt bezien) het spel goed gespeeld en Balkenende is er óf volledig ingetuind óf het CDA is neo-liberaal geworden. Gezien het stemgedrag van de fractie vermoed ik dat het CDA een enorme ruk naar rechts heeft gemaakt, maar “vergeten” is dit aan de achterban te melden. Laten we hopen dat er snel een einde aan dit kabinet komt. En laten we niet vergeten tégen de Europese grondwet te stemmen, want die grondwet is (wat ik ervan weet) ook neo-liberaal!

    Reactie door emma — zondag 9 januari 2005 @ 14.47 uur

  78. 96@

    Er komt geen einde aan dit kabinet, want bijna iedereen(incl. de bonden)is alweer in diepe slaap gesukkeld. Misschien dat we geluk hebben in 2007 bij de volgende verkiezingen, maar ik ben er bang voor dat het volk er weer massaal intrapt.

    Reactie door ACCEPT — zondag 9 januari 2005 @ 18.02 uur

  79. 115 miljoen, zou het genoeg zijn….?
    En onze SP, 1 pagina met 2 verticale stukjes in de tribune? (refererende aan de Fennek kwestie)

    Van onze verslaggevers
    DEN HAAG/JAKARTA – Het kabinet is bereid marineschepen te leveren aan Indonesië, ook al is dat land verwikkeld in een bloedige strijd met rebellen in Atjeh.
    Een exportvergunning wordt pas verleend na overleg met de Tweede Kamer, die woensdag in meerderheid voor was.
    Minister Bot van Buitenlandse Zaken maakte gisteren bekend dat de Indonesische marine begin dit jaar een contract heeft getekend met de Vlissingse werf De Schelde.
    Het gaat om de bouw van twee korvetten (kleine fregatten) in Nederland, en mogelijk nog twee op een Indonesische werf. Met de order is bijna 700 miljoen euro gemoeid.

    NL, het is een ramp.

    Reactie door Barend — maandag 10 januari 2005 @ 0.45 uur

  80. Had even wat tijd nodig om je stukje goed te laten inwerken, Hanny, en ben verder naar de SP Nieuwjaarsreceptie in Rotterdam geweest. Daarna kon ik echt heel vroeg naar bed, want zoiets put me uit. Feitelijk ben ik het helemaal met je eens. Alleen, hoe wil je al die niet-stemmers in ons land overtuigen dat ze echt moeten stemmen? Ik heb het de vorige keer geprobeerd en het antwoord is en blijft: “NEE!” Het vertrouwen is helemaal weg, en DUS stemmen ze niet meer. “Ze zoeken het lekker uit daar in XDen Haag!” Je kan praten als Brugman, ze doen het niet. Voorbeeld: de Huurbrief van Dekker. Ronduit slecht, zeg eigenlijk maar desastreus voor de huurders met een inkomen tussen de huursubsidiegrens en de ziekenfondsgrens op korte termijn en zeer schadelijk voor de minima op langere termijn. Je laat het zien, zwart op wit. Je legt het uit. Ze vinden het inderdaad VRESELIJK. Wat gaan jullie doen? Ook een protest insturen? “Nee, ik wacht wel af of het echt zo slecht gaat worden.” Dat je dan te laat bent is logisch, maar mij lukt het niet om de mensen OM te krijgen. Ze vertikken het. “We zien wel!” is de meest gehoorde reactie. Hetzelfde gaat op voor stemmen. Ze hebben besloten dat de moeite die ze ervoor moeten doen, wat hen betreft geen zin heeft. Ze kunnen de tijd wel beter besteden dan te gaan stemmen. Heel misschien, als het nou toch mooi weer is… Hanny, hoe wil je die mensen met hun KONT van de GROND krijgen????
    Overigens: hoe is dat gegaan met het opnemen van jullie single?

    Reactie door Lydia — maandag 10 januari 2005 @ 9.06 uur

  81. Tsja, Lydia, dat is natuurlijk een bekend fenomeen. Maar soms helpt het door de politiek door iets ‘kleins’ bij de mensen te brengen. Of als volgt: stel je voor. Wanneer je ‘s morgens wakker wordt en lekker onder de douche kruipt, denk dan eens na waarom er water uit die kraan komt en waarom je niet meer op een poepton hoeft te zitten, maar de wc kunt doortrekken doordat je riolering hebt. Dat je koffie kunt zetten met een apparaat dat je in het stopcontact stopt en dat daar gewoon stroom uitkomt…
    Wanneer je vervolgens richting bushalte loopt of op de fiets of in de auto stapt, bedenk dan eens waarom die straten er zo uit zien, hoe het komt dat je stad of dorp zo ingericht is. En waarom die bus wel (of niet) rijdt. Hoe het komt dat jij je kleren kunt kopen bij die kledingzaak om de hoek, etc etc. Gewoon, alle dingen die je ‘normaal’ vindt en waar je nooit bij stilstaat, daarover is ooit een beslissing genomen. Door de politiek. Op lokaal, nationaal, maar ook internationaal niveau (ook het feit dat wij via internet zo kunnen communiceren heeft te maken met het gegeven dat ooit eens iemand het noodzakelijk vond dat niet alleen voor militaire toepassingen dit bruikbaar moest zijn, maar voor iedereen: ik meen zelfs dat Al Gore daar aan de basis van stond!)
    En dan natuurlijk: elk gesprek dat ik voer en waarbij mensen mopperen op de politiek begin ik met de vraag: ‘Heb jij de vorige keer gestemd?’ Wanneer het antwoord ‘nee’ is, dan kap ik de discussie af en vraag ze na de volgende verkiezingen maar terug te komen om het gesprek af te maken…klinkt hard, maar het werkt in de praktijk wél. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
    Groetjes,
    Hanny.
    P.s. die single wordt fantástisch, volg mijn weblog voor meer nieuws en uiteraard moet het mogelijk zijn om eind deze week de single te kopen in de platenzaak. Het nummer heet “De kracht van het water/De kreft fan it Wetter” en is van de band ‘Helder’.

    Reactie door Hanny Palmen — maandag 10 januari 2005 @ 19.20 uur

  82. Hah, zo te zien zitten we al op het zelfde spoor. Mensen die niet stemmen hoeven niet bij mij aan te komen als het misgaat. Net zoals mensen die nu niet protesteren tegen Dekker’s huurbrief, niet naderhand moeten komen klagen bij me. Dan is het dus te laat en hebben ze de kans laten lopen. En dan heb ik de PEE in, omdat er zoveel mensen te (netjes, Lembeck…) lui (?) zijn om actie te ondernemen. Maar het blijft heikel.
    Leuk dat die singel zo goed wordt. Ik houd wel van het Fries. Soms versta ik het ook nog redelijk en af en toe kan ik zelfs een beetje lezen! Maar ik houd dan ook van de Engelse taal en het heeft een verwachtschap met het Gaelic in Schotland, maar ook met het Engels. Succes!

    Reactie door Lydia — maandag 10 januari 2005 @ 19.43 uur

  83. Hallo allemaal,
    Ik heb dat hier zo eens zitten lezen en eerlijkheids halve moet ik bekenen dat ik geen 1 cent heb uitgegeven aan Azie.

    Waarom niet zullen de meeste denken!!
    Om dat ik vind dat er al genoeg geschonken is en ik het derhalve niet kan niet missen.
    Ik werk parttime en moet rond komen van 700 euro in de maand met een dochter. Tja zul je zeggen ga dan full-time werken.
    Nee omdat ik daarnaast vind dat ik ook tijd moet besteden aan mijn dochter en het huishouden enzovoort. Dat is mij ook heel belangrijk. Ik weet het kies er zelf voor maar ben daar zekers ook trots op dat ik het zo red.

    Daarnaast vind ik dat het kabinet en vele Nederlanders genoeg geschonken hebben. En dat met de landen die daar nog bijkomen vind ik dat ze meer dan genoeg hebben voor de wederop bouw. En daarbij vraag ik me af hoeveel er daadwerkelijk van het geld op de juiste plek terecht komt.

    Daarnaast ben ik het zeker met een aantal hier eens dat er genoeg mensen zijn in ons eigenlijk die ook armoede leiden, desondanks wel of niet gekozen ervoor. Ouderen jongeren en daar wordt niet naar gekeken. Genoeg leed van gezinnen waar dan de moeder of vader de kids en zich zelf vermoorden. Het schreidende geval van Savannah waar hulp instanties in huis lopen. Laten we eerst zorgen dat we ons eigen land weer de zorg voor onze eigen mensen op top krijgen. Ik werk in de zorg en als ik zie hoe men daar op dit moment met onze cliente omgaan dan hoop ik dat ik zelf daar niet terecht komt of anders zo dement ben dat ik het niet weet….en dat vind ik schreidend.

    Dus 1 miljoen naar Azie was meer dan genoeg geweest en met het overige zorgen we voor ons eigen landje…..

    Groetjes Gerda

    Reactie door Gerda — zondag 16 januari 2005 @ 11.10 uur

  84. eey,
    myn tante is omgekomen tijdens de ramp!!
    huil huil

    Reactie door Evi — dinsdag 22 maart 2005 @ 13.57 uur