EU-Grondwet

Vandaag heeft de meerderheid van het Europees Parlement ingestemd met de Europese Grondwet. CDA, VVD, D66, PvdA en GroenLinks waren vóór.

De SP was tegen.

Binnenkort beginnen we onze campagne om de mensen de gevolgen van deze Grondwet duidelijk te maken. Dat is hard nodig, want veel mensen weten niet wat ze boven het hoofd hangt. Waarschijnlijk nog voor de zomer wordt het referendum over de EU-Grondwet gehouden.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 12 januari 2005 :: 13.41 uur

44 Comments

44 reacties

  1. De meerderheid van de Nederlanders is tegen die EU-onzin, en toch hebben VVD, D66, PvdA, GroenLinks en zelfs het CDA het lef om voor die grondwet te stemmen? Wat een wereldvreemde regenten zeg, ik schrik er gewoon van. Die hele grondwet bestaat bijna alleen maar uit economische regeltjes en vrijheden voor bedrijven en perkt het zelfbestuur van de Europese landen aanzienlijk in. De EU en haar grondwet is een walgelijk neoliberaal, asociaal en anti-Europees gedrocht die ik liever vandaag dan morgen zie verdwijnen.

    Reactie door Daniël O. — woensdag 12 januari 2005 @ 13.53 uur

  2. Laten we hopen dat er een massaal NEE tegen deze grondwet komt bij dat referendum…
    Succes met je campagne dus!

    Reactie door Mirella — woensdag 12 januari 2005 @ 13.53 uur

  3. De SP zegt nee.

    Dat is weer een overduidelijke bevestiging voor mijzelf, waarom ik lid ben van de SP.

    Goed gedaan SP en dank daar voor.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 12 januari 2005 @ 14.05 uur

  4. Waarom is dit een slechte zaak?

    Reactie door Ton — woensdag 12 januari 2005 @ 14.09 uur

  5. Goed zo dat ze voor de grondwet hebben gestemd.

    Reactie door zwerver — woensdag 12 januari 2005 @ 14.10 uur

  6. de grond in met die EU wet!

    Reactie door krul — woensdag 12 januari 2005 @ 15.07 uur

  7. @6 krul

    Wel graag zo diep mogelijk als het kan.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 12 januari 2005 @ 15.13 uur

  8. we zijn toch al helemaal overgeleverd aan de EU? Laat staan wat Bea nog voor een functie heeft.

    Reactie door Ton — woensdag 12 januari 2005 @ 15.32 uur

  9. zolang de volksvertegenwoordigers die we iedere vier jaar zelf kiezen steeds verder van het volk dat we vertegenwoordigen komen te staan maakt die europese grondwet ook niet veel uit..

    wel goed bezig om mensen eens bewust te maken waar ze inderdaad mee bezig zijn met de EU!!!

    Reactie door Kurai — woensdag 12 januari 2005 @ 16.19 uur

  10. Achterlijk links heeft samen met gereformeert en liberaal tuig voorgestemt. Het was te verwachten. Dit moet men zien als een politiek waarschuwingssignaalsignaal; voor het geval men het nog niet wist hoe het zit bij die PvdA en G.L. Helaas zijn de meesten van dit land van zeer kort geheugen.

    Off Topic:

    Dit jaar wordt er door 1 of ander clubje bekeken, welk weblog de beste van Nederland mag worden genoemd. Er is een site, waar je je stem op mag geven. (Hoorde het op radio 1) Dit log werd ook bij naam genoemd. Ik hoop; dat dit een beetje meer aandacht mag krijgen. Dan wordt er mischien ook wat beter gelet op de toegankelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid van dit soort logs door de webmasters van dit fenomeen. de weblogs worden daarbij onderverdeeld in verschillende cathegorieen waaronder dus de politieke. Als het kan probeer ik de link nog op te sporen waar je je mening kunt geven over dus dit log.

    Reactie door ReneR — woensdag 12 januari 2005 @ 16.29 uur

  11. http://www.aboutblank.nl/dutchbloggies/2005/nominatie/index.php

    Hier is denk ik de juiste link naar de site #10.

    Reactie door ReneR — woensdag 12 januari 2005 @ 16.45 uur

  12. Leuk Jan Marijnissen kan je misschien ook uitleggen hoe je een prijs krijgt, je roept gewoon non-stop dat je voor vrijheid van spreken bent en mensen die te kritisch zijn laat je kletsen door een censuur filter. Niet bij iedereen, maar bij de kritische personen. Helaas voor jou Marijnissen kan je mijn mond niet snoeren, ben niet te bannen of te filteren. Zag dat ook Lydia op je filter lijstje is toegevoegd en zo nog een aantal personen. Ga het debat dan aan met ze op een open log als je durft! Of is die burger niet meer zo belangrijk?

    Reactie door Intervention — woensdag 12 januari 2005 @ 17.08 uur

  13. Ik denk dat het vooral van belang is dat de tegenstanders van deze EU. grondwet goed aangeven waarom men nu precies tegen deze grondwet is, met concrete voorbeelden. Dán pas hoor je van veel mensen dat zij dat inderdaad ook niet willen, maar dit nooit geweten hebben. Althans dit merk ik in mijn omgeving.

    Het heeft weinig nut als je alleen roept dat deze EU. grondwet verworpen moet worden zonder dat je duidelijk aangeeft waarom!

    Maak desnoods een televisiespot, het liefst in samenwerking met nog meer tegenstanders, en geef dan ook in zo’n spot duidelijk wat concrete voorbeelden!

    Reactie door Anton Schuurmans — woensdag 12 januari 2005 @ 17.10 uur

  14. Ik ga tegenstemmen in ieder geval, maar 91% zal wel voor zijn, zoals bij het sociaal akkoord tussen de bonden en het kabinet, zijn we ook mooi mee genaaid toen…

    Reactie door Lambert — woensdag 12 januari 2005 @ 18.37 uur

  15. Schandalig wat de regering hier weer flikt.

    Jarenlang ben ik CDA-stemmer geweest, van Agt, Heerema, ik mocht ze allemaal wel.
    Maar het anti-democratische eitje Balkenende, wat dit heerschap allemaal tegen de wil van de bevolking laat gebeuren, het spot met de democratie.

    Vanaf nu SP !

    Reactie door willems — woensdag 12 januari 2005 @ 18.37 uur

  16. Ik ben alleen bang dat net als bijna ALLES, de uitslag van het referendum gewoon terzijde wordt geschoven door dit kabinet.

    We hebben het natuurlijk weer niet begrepen!!!!!!

    Reactie door Jo — woensdag 12 januari 2005 @ 19.48 uur

  17. Ben je lekker mee met zo’n grondwet je oortjes laten hangen naar de grote landen. Weg met onze verworvenheden, op naar de ondemocratische samenleving in een semifastistisch maatschappij waar we ons altijd moeten kunnen legitimeren, waar de overheid alle controleerd, maar het is niet de overheid die controleerd.
    het is het kapilastische stelsel wat steeds verder doorkankert in Europa, maar er zal een ommekeer komen die komt er altijd als de mensheid te ver doorschiet. Jammer dat het zelden democratisch en verdelievend gaat, maar als we niet strijden worden de rijken alleen maar rijker tem koste van velen.

    Reactie door Harry Sangers — woensdag 12 januari 2005 @ 19.53 uur

  18. is # 18 echt een reactie van Jan Marijnissen?
    Kan het me niet voorstellen…

    En # 12…filterlijstje?? Waar?

    Reactie door Charles — woensdag 12 januari 2005 @ 20.21 uur

  19. 18

    welke grappenmaker…..

    Reactie door krul — woensdag 12 januari 2005 @ 20.33 uur

  20. Het belangrijkste bezwaar tegen deze “Europese grondwet” (die bovendien deels overbodig is, omdat onze grondrechten al heel behoorlijk in de Nederlands grondwet zijn vastgelegd) vind ik dat er een liberale maatschappijke ordening in wordt vastgelgd. Dat is in de Nederlandse grondwet niet zo.

    Als je in Nederland een meer socialistische maatschappelijke ordening zou willen, dan zou je die – met deze “Europese grondwet” in de hand – “ongrondwettig” kunnen worden verklaard. Voorts: Een grondwet met een geest van “concurrentie (en dus privatisering) moet” lijkt mij uitermate ongewenst.

    Wij maken, zo lijkt mij, zelf wel uit welke maatschappelijke ordening wij willen. Als dat vooralsnog kapitalistisch zou zijn, dan is dat tot daar aan toe, maar andere mogelijkheden zijn er in beginsel ook – en moeten ook mogelijk blijven. Dat soort dingen moet je daarom niet in een grondwet willen vastleggen. Die m.i. vooral m.n. over zaken als grondrechten (en plichten) gaan. Punt.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — woensdag 12 januari 2005 @ 20.36 uur

  21. @ Jan Marijnissen:

    Ik ben van mening dat jouw weblog open moet staan voor discussie, daarom start jij ook dergelijke onderwerpen neem ik aan, om discussie’s te doen losbranden.

    Discussiëren brengt ook met zich mee dat er soms mensen zij, ook mede SP-ers, die binnen het socialistische gedachtengoed, een wat afwijkende mening kunnen hebben, en deze ook moeten kunnen uiten.

    Hier moet jij toch open voor staan? Van andere inzichten kunnen wij allen immers soms toch van leren of niet soms?

    Ik snap heus wel dat discussie’s niet moeten verzanden in een “welles nietes” discussie, of een soort van “gebash” dan heb je wel gelijk, maar zoals je het uitlegt met je reactie # 18 komt het een beetje over alsof je elke reactie die niet 100% conform het sp gedachtengoed is, je zult weren van je weblog.

    Reactie door Anton Schuurmans — woensdag 12 januari 2005 @ 20.40 uur

  22. @ Jo:

    Je weet maar nooit, alhoewel ik idd. toch ook wel begin te twijfelen ja…..

    Reactie door Anton Schuurmans — woensdag 12 januari 2005 @ 20.45 uur

  23. Jo
    Je weet toch hoe snel ze hier zijn met iets weghalen ? Als dat Marijnissen zelf niet was geweest was het allang weggehaalt. Maar fijn om te weten!

    Reactie door Baba — woensdag 12 januari 2005 @ 20.54 uur

  24. Nou Jan daar ben je dan mooi klaar mee.
    Een idioot die zich uitgeeft voor jou en natuurlijk niet zo maar te achterhalen. Het zelfde overkwam mij op de weblog van Ina Veenstra. Wellicht verstandig maar eens de IP’s te tracen?

    Wie zich niet een beetje netjes gedraagt komt niet meer binnen?
    Ik weet dat jij juist de dsicussie wilt met anders denkenden en niet alleen gevoed wilt worden door gelijk gestemden maar wel degelijk wilt weten wat er in mensen omgaat, ook al zijn ze niet van de partij. Maar trollen zul je altijd op het internet bliven houden, hoe deze te weren is de kunt.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — woensdag 12 januari 2005 @ 21.23 uur

  25. test

    Reactie door ACCEPT — woensdag 12 januari 2005 @ 22.13 uur

  26. Jan Marijnissen,

    Als iemand iets plaatst op jou weblog wat niet duidelijk aansluit op de SP gedachte, wordt deze persoon ook daar op van de hoogte gesteld via e-mail als zijn e-mail bekend is natuurlijk (die van mij staat er altijd bij).

    En sta ik ondertussen ook op de lijst van personen die af en toe geblokeerd worden? Soms wordt mijn reactie niet geplaatst (ook na meerdere keren proberen) of is het weblog gesloten, of kan sprake zijn van technische problemen?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 12 januari 2005 @ 22.53 uur

  27. Nog een goede reden om tegen deze grondwet te stemmen: alleen een LAND heeft een grondwet nodig, en ik wil niet dat dit Europa uitgroeit tot een land.

    Ik denk dat we (de tegenstanders van de grondwet, zoals van links als van rechts) dit referendum met 60% gaan winnen. Dit kan een draai om de oren voor het establishment worden, vergelijkbaar met de eerste verkiezingswinst van Fortuyn’s LPF.

    Reactie door Barry — woensdag 12 januari 2005 @ 23.26 uur

  28. “Broeva haro”, om Oblix te citeren, de SP is tegen. Dan weten we dat ook weer

    Reactie door Ricardo Kamperveen — donderdag 13 januari 2005 @ 9.01 uur

  29. En welk briljant argument breng jij met jouw bijdrage precies in stelling, beste Ricardo Kamperveen?

    Goed dat je jezelf politiek verbreed door af en toe deze site te bezoeken. Lijkt het je echter niet verstandig om argumenten als ‘geschut’ ipv cynische one-liners te plaatsen?

    Of is een schoothondje onbekend met ‘tegenargumenten’? Om maar eens geheel in jouw stijl te spreken…

    Reactie door RM — donderdag 13 januari 2005 @ 10.15 uur

  30. Door het samenvoegen van diverse gemeentes is het voor de burger al een drama om de verantwoordelijke te spreken te krijgen.
    Laat staan als we dadelijk een provincie van Europa zijn geworden.

    Reactie door leen — donderdag 13 januari 2005 @ 10.28 uur

  31. Zo jan de rust is weergekeerd!

    Ik wil nog wel even kwijt dat ik het bizonder lafhartig vind,
    om Jan Marijnissen zijn naam onder iets te zetten.
    Gebruik je eigen naam.

    En ik snap niet dat er mensen zijn die hier ingetuind zijn!

    Eerst was het de staat alleen die het geld van de burger wegnam,
    nu is het ook de EU die het doet.

    We worden nu van twee kanten geplukt, we zijn de melkoeien van Europa geworden.
    Maar ja… het gaat niet om mensen maar om winst en geld!

    Nog harder werken mensen, dat levert nog meer geld in het laatje!

    Reactie door krul — donderdag 13 januari 2005 @ 11.07 uur

  32. Een naam met 3 letters zat het hier te verpesten op dit log.

    Reactie door ACCEPT — donderdag 13 januari 2005 @ 11.36 uur

  33. “. . . PvdA en GroenLinks waren vóór. De SP is er tegen.”

    Ben ik de enige die de gevaren van een PvdA/Sp huwelijk ziet na eventueel voor ons goede verkiezingsuitslagen bij komende 2e kamer verkiezingen!?!?!

    Dat zal op ontzettend huwelijkse voorwaarden moeten, waarbij de SP weinig tot niks inlvert op zeg de 5 belangrijkste punten!

    Reactie door Barend — donderdag 13 januari 2005 @ 11.48 uur

  34. Ik begrijp geen snars meer van dit log als ik alles zo lees. Is dit log nou wel of niet van Marijnissen? Zo te zien dus niet. Bovendien heb ik de indruk dat men elkaar hier een beetje zitten af te z…. Graag verheldering. Dank U.

    Reactie door Ton — donderdag 13 januari 2005 @ 11.50 uur

  35. Geert Wilders blijft hersen-braaksels opgeven, de media volgt dat, want de gemiddelde zwevende stemmer en ramp-geile NLer brengt zo geld in de media laatjes. (Story en prive idem….)

    Politiek is alles overkoepelende, en al bemoeien wij ons niet met hen, dan zij wel met ons.

    Nu echter is NL eigenlijk Nl al niet meer, maar een EU provincie, zeker met die wetgeving welke op ons afkomt.

    Maar ja, de 70% zwevende kiezers (en hun groot-)ouders) gaven mandaat aan hen die dit democraties en al zo toelieten en zelfs opzochten.

    Reactie door Barend — donderdag 13 januari 2005 @ 12.10 uur

  36. @ Barend (34):

    Bij verschillende gelegenheden heb ik ook al op dit weblog erop gewezen, dat bij een eventuele coalitie met (o.a.) de PvdA de SP wel zal moeten onderhandelen, maar haar beginselen niet mag verloochenen.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 13 januari 2005 @ 12.12 uur

  37. @ton wie is u?
    Maar desalniettemin hier een reactie, tuurlijk is dit log van marijnissen. En een uitzonderlijk log (itt de andere politici) daar men als bezoeker er mee aan de haal mag gaan.
    Jan kijkt graag hoe het er ‘in de straat’ aan toe gaat, dat zouden meer ‘hagenezen’ moeten doen.

    Reactie door Barend — donderdag 13 januari 2005 @ 12.13 uur

  38. Weg met die grondwet, weg met de PvdA! Zoals ik al zo vaak heb gezegd. De PvdA is rechtser dan de CDA of VVD, alleen dat laat ze niet openlijk merken, nog niet… De PvdA vertegenwoordigt de grote grijze meerderheid van de kiezers die het allemaal niets kan schelen. Het bewijs is makkelijk te leveren: als het ze wel iets zou kunnen schelen, dan zouden ze namelijk wel SP stemmen, want dat is in sociaal opzicht namelijk een veel beter alternatief. PvdA-ers zijn tegenwoordig de kapitalisten die daar niet openlijk voor uit willen komen, zoals bij de VVD wel gebeurt. Het is de partij, kortom, van de hypocrieten, de calvinistische partij bij uitstek. Het is een partij zonder mening, zonder visie, zonder ruggegraat. Deze partij is zeer gevaarlijk voor ons democratisch bestel.

    Reactie door Paul — donderdag 13 januari 2005 @ 13.59 uur

  39. 32 Bubu

    Je kan nou eenmaal niet solidair zijn met iedereen.

    Innerlijke beschaving houdt in dat je bewuste keuzes maakt.

    Vandaaruit kan ik nou eenmaal niet solidair zijn met mensen die allerlei gefrustreerde ideeen aanhangen en allerlei uitbraakselen overal deponeren.

    Liever een salon-socialist dan een aso.

    Gelukkig ken ik persoonlijk geen salon-socialisten.

    Reactie door krul — donderdag 13 januari 2005 @ 14.24 uur

  40. Verkoop linnen tassen met aan de ene kant Skipper als opdruk en aan de andere kant.
    Nee tegen deze grondwet. in GROTE LETTER
    en in kleinere letter: daar is SP het roerend mee eens.
    Laat het straat beeld SKIPPERBLAUW kleuren in heel Nederland.

    Reactie door anita — donderdag 13 januari 2005 @ 21.08 uur

  41. Het mag en het kan niet gebeuren dat economische belangen aan ieder ander belang een gruwelijke wending geeft!!!

    Reactie door Madelijne Pleines — vrijdag 14 januari 2005 @ 19.12 uur

  42. Europese Grondwet:

    http://www.internetstad.nl/index.php/Europese_Grondwet

    Reactie door Farshad Bashir — zaterdag 15 januari 2005 @ 15.32 uur

  43. Jan, er is nog wel wat uit te leggen op dit vlak dus die informatiecampagne is geen slecht plan. Zelf ben ik doorgaans redelijk op de hoogte maar van dit onderwerp weet ik nog niet waarom ik voor of tegen moet zijn. Waarom is de EU grondwet duidelijk liberaal ingestoken, waar blijkt dat uit?
    Ik ben op dit moment meer tegen omdat de EU zo makkelijk de onderhandelingen met Turkije gaat opstarten en daar niet eerst een referendum voor organiseert (democratisch tekort) dan dat ik inhoudelijk weet waarom ik tegen deze grondwet moet zijn. Kan iemand mij dat uitleggen?

    Reactie door Opheffer — vrijdag 21 januari 2005 @ 8.49 uur

  44. Het werd tijd dat die grondwet er kwam. Nu weten we eindelijk waar de Eu voor staat. Meer rechten zijn er in voorzien dan vroeger, ook meer inspraakrecht voor de burgers en nationale parlementen. Het Europees Parlement (onze rechtstreeks verkozenen) heeft nu eindelijk ook meer macht. Turkije en de grondwet zijn twee duidelijk verschillende items en hebben zoveel te maken als de kleur zilver en de regen.

    Reactie door Pascal — vrijdag 28 januari 2005 @ 17.50 uur