Weggegooid geld

Veel irritatie bij de kijker,
geen effect voor de adverteerder.

En, elke euro die eraan uitgegeven wordt,
wordt eerst door iemand opgebracht.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 13 januari 2005 :: 17.11 uur

28 Comments

28 reacties

  1. Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Ergens is het inderdaad weggegooid geld, maar aan de andere kant zijn er mensen die hun brood verdienen met het maken van die reclame-spotjes.

    Reactie door Nathan — donderdag 13 januari 2005 @ 17.19 uur

  2. En ook mensen die hun brood verdienen met het uitzenden van reclame spotjes.

    Reactie door Degtyarev Pekhotny — donderdag 13 januari 2005 @ 17.28 uur

  3. De irritatie van reclame deel ik volledig. Ik gruwel van de indoctrinatie die óveral is. De reclame verziekt niet alleen de film, maar ook het aanbod. Want gaat het tegenwoordig niet alleen nog maar om de kijkcijfers? Goede, maar niet commercieel interessante programma’s worden daardoor van de buis gehaald. Zeer kwalijke zaak.

    Weg met reclame. Goede producten promoten zichzelf, toch!
    En een mens is meer dan een consument!

    Reactie door Renske — donderdag 13 januari 2005 @ 17.33 uur

  4. Bij mij is het zelfs zo ver gekomen dat ik nauwelijks nog naar de buis kijk vanwege die verschrikkelijke spotjes. Films nemen we wel op of desnoods download ik ze van internet.

    Reactie door Daniël O. — donderdag 13 januari 2005 @ 17.39 uur

  5. Als er geen reclame is tussen de films, dan heb je tegenwoordig wel reclame IN de film, vindt ik persoonlijk ook erg storend.
    Denk trouwens wel dat reclame nut heeft voor de betreffende bedrijven (en dus geen weggegooid geld). Je krijgt toch naamsbekendheid omdat je reclame toch nooit helemaal kunt ontlopen.

    Reactie door Anton Schuurmans — donderdag 13 januari 2005 @ 17.45 uur

  6. Veel reclame spots zijn eigenlijk een anti reclame voor zich zelf, de mensen ergeren zich zo aan het produkt dat ze het niet eens meer willen kopen, anti reclame schijnt ook te werken om naams bekendheid te krijgen dus zal er nog heel wat rotzooi van reclames gemaakt worden.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 13 januari 2005 @ 18.06 uur

  7. Dit is nu een item waar ik me al jaren druk om maak. Nog meer de laatste tijd, omdat energiebedrijven en zorgverzekeraars zich in de rij hebben aangesloten en geld verspillen dat bij “ons” hoort te blijven. Ik ben nooit zo’n SP-aanhanger geweest maar de laatste keren stem ik steevast op die partij. Ik kom van CDa-huize, heb eens VVD gestemd, toen een Middenstandspartij, lokaal wat GL enz. Je zou zeggen zo’n zwevende jongen. Dit is echter de laatste tijd flink veranderd. Ik denk als je met 2 benen op de grond staat en je hebt een hart in je lijf dat de SP er voor jou kan staan. De partij zit structureel op de goede weg. Jammer dat altijd de onderkant van de samenleving met de SP wordt ge-indentificeerd. Of men vindt ze té links (als ik in een discussie mijn bekentenissen doe). Blijf kritisch Jan en hou het in de peiling.

    Reactie door Ton — donderdag 13 januari 2005 @ 18.13 uur

  8. Even een zijweggetje in van de commercie
    —————————————–
    Een tijdje geleden stond op de website van Harry Mens de vraag: “Bent u voorstander van jeugdstrafkampen?”. Het was me al eerder opgevallen, dat dit soort tendentieuze en politieke vragen telkens terugkeren op de commerciële sub-website van RTL5. Een zender voor en door ondernemers en toegegeven, een ander platform dan Nederland 3. Een publieke zender, die continu druipt van een geheel andere politieke kleur. Of dat nog iets heeft te maken met een publieke zender? Dat is de vraag. Rest nog een hoop overtollige brei op RTL4, SBS 6 en de overige twee publieke netten. Sommigen dromen ervan dat veel van die brei maar beter helemaal uit het zicht moet verdwijnen, zodat er meer duidelijkheid in de samenleving komt. Met name op TV. Wie hunkert niet naar polarisatie, lekker zwart-wit in kleur op TV? Alles lekker duidelijk op een rij en gevoed door normen en waarden. Sinds Den Uyl is dat jammer genoeg een aflopende zaak gebleken; het poldermodel kwam, zag en overwon. Het fenomeen van de polarisatie scheen even begin 2002 weer uit zijn stoffige historie te ontwaken, maar werd vervolgens in mei van dat jaar wreed bestraft. Het is vreemd, maar zowel de polarisatie als het doen van tendentieuze uitspraken steken langzamerhand de kop op onder de commerciële paraplu van het “Luxemburgse” RTL, dat schijnbaar een “bijdrage wil leveren” aan de openbare discussie over heikele kwesties. Nog opvallender is, dat ondernemers veelvuldig in het programma van Mens van de daken schreeuwen, dat ze niets met dé politiek op hebben of te maken willen hebben. Een vorm van opportunisme die in de donkere wandelgangen van het Binnenhof als sneeuw voor de zon verdwijnt.
    De horden limo’s die op maandagmorgen voor de ministeries stoppen, waaruit vervolgens schichtig om zich heenkijkende, dikke, zakenlieden naar binnen vluchten om hun lobby uit te oefenen. Nu is Mens RTL5 niet en omgekeerd evenmin. Toch opereert Mens onder die paraplu, waarin hij als een kleine Berlusconi zijn koninkrijkje heeft gesticht. Verkoopt reclame binnen dat koninkrijkje en in “zijn” zendtijd laat hij als een godfather zijn zakelijke kornuiten de revue passeren. Hij is de man die nog steeds in gesprek is met Pim en ook verschijnen nog regelmatig de andere lijntjes en sijsjeslijmers om een dronk uit te brengen op de groten der aarde. Langzaam maar zeker worden per uitzending de nieuwe normen en waarden duidelijker en wie het nog niet wist: op de website mag en kan u ook uw mening geven.

    Eigenlijk misten we een nuancering op de vraag: “Bent u voorstander van jeugdstrafkampen?”. In plaats van jeugdstrafkampen had net zo goed het woord “strafkampen” kunnen staan. Dus, een variant voor de volwassenen, maar die komt op een volgend tijdstip zegt mijn gevoel. Waar hadden we dat eerder gehoord? Ten tijde van Lubbers die het over werkkampen had? Of was er daarvoor nog iets op wereldniveau gebeurd, waarvan heden ten dage de littekens nog door veel mensen wordt gedragen. Het vreemde is dat het antwoord dat u geeft niet bij RTL terechtkomt, maar rechtstreeks wordt doorgesluisd naar de privé-website van meneer Mens. De site waar geen sociale woningbouw wordt gepresenteerd, maar uitsluitend opstalletjes vanaf het miljoen en meer worden aangeboden. Wat moet die meneer met mijn antwoord? Probeert hij opnieuw een draagvlak te ontwikkelen voor een nieuwe partij sinds zijn gebroken huwelijk met de VVD en privé. Of wil hij nog rendement van zijn in rook verdwenen donaties aan Leefbaar Nederland en Pim? Nu is Harry netjes katholiek opgevoed en heeft hij zelfs zijn oude pastoor meerdere keren in de uitzending gehaald, maar had u kunnen bedenken dat deze mens met normen en waarden zich met strafkampen bezig zou houden? Nadat voor de zevende keer mijn fiets was gestolen heb ik ook gevloekt, de regering en politie uitgemaakt voor slappelingen en gewenst dat om Schiermonnikoog een hoog hek zou worden gezet. Dat tuig moest maar eens binnen dat hek de hele dag van ‘s morgens vroeg tot in de late avond aan het werk worden gezet in plaats van stelen. De zweep erover, niet praten maar werken. Ja, jij ook met die dikke KPN-optieregeling en al die Enron-boekhouders en zakkenvullers die er met de kas vandoor gingen. Jullie horen allemaal in dat volwassenenkamp thuis. En als jullie er allemaal inzitten moeten er nog meer bewakers komen met zwarte pakken en puntige petten. Er moeten zoeklichten komen op iedere uitkijktoren en een radar. 220 Volt op de hekken, zodat ze niet via de Waddenzee kunnen vluchten en de martelbank voor diegene die niet luistert.

    Ik geloof nooit dat Harry en zijn kornuiten, die met al hun contanten en extravagante limo’s die op de boulevard van Noordwijk rijden, dit willen. Zij hebben toch genoeg joie de vivre om dat niet te willen en voldoende historisch besef dat zoiets toch nooit meer mag gebeuren.

    Reactie door Ton — donderdag 13 januari 2005 @ 18.22 uur

  9. Hoogst irritant die reclame om de 10 minuten overal dwars doorheen. Daar komt nog bij dat het geluid gelijk 4 tandjes hoger wordt gezet zodat je het maar goed kunt horen. En dan moet je eens naar de reclames zelf luisteren…..het lijkt wel of alles door je strot geschreeuwd moet worden tegenwoordig. Die postcodeloterij is daar een goed voorbeeld van. En maar bleren, 1,2,3,4, zegels plakken en dan ook nog eens 4 folders in 1 maand achter je kiezen??? Waar doen ze het toch van he??
    Ik ga van het standpunt uit dat diegene die zoveel reclame kunnen betalen eigenlijk uitbuiters van de consument zijn. Ze verdienen dus veel te veel en laat ze daarom hun producten maar goedkoper maken voor de consument. Zo…..ik heb gezegd.

    Reactie door Eef — donderdag 13 januari 2005 @ 18.54 uur

  10. Dit is een van de redenen dat wij ons geen nieuwe tv meer hebben aangeschaft, na een aantal verhuizingen. Alle informatie die ik zoek, is veel gemakkelijker te vinden op het internet, – op het moment dat wij het willen weten, en het ons het beste uitkomt. Want niet alleen de reclame, maar ook al die stompzinnige spelletjes- en quizprogramma’s intereseren ons niet echt. Sportprogramma’s laten ook zelden dat zien waar wij nu juist wel in geinteresserd zijn. Het voetbal, vroeger nog echt sport, is inmiddels ook volkomen geindustrialiseerd.
    Dus, bij ons geen gemis, geen op de klok kijken, zo van: Dadelijk komt er iets belangrijks. Geen tv meer. Ja, is aan te bevelen, heerlijk rustig, veel meer tijd voor echt leuke/interressante dingen, een goed gesprek, etc. En – als we eens een film willen zien, hebben we ook nog DVD’s, die we via onze slimme computer kunnen afspelen. En dan is er ook nog eens heel veel te vinden in de bibliotheek. Al met al, zijn we er knap druk mee.
    Door zo, onafhankelijk van de media, onze informatie te verzamelen, wordt de indoctrinatie via die media ook steeds duidelijker. Media, die voor ons keuze’s maken, wat er voor ons interessant wordt geacht, wat voor informatie verschaft moet worden en op welke manier, – en zo de mensen programmeren op een bepaalde manier te denken en te (ver)oordelen, – en verhinderen hun eigen “gezonde”verstand te gebruiken om een eigen oordeel te ontwikkelen. Pas maar op voor al die lieve aardige programma’s, voor je het weet, ben je geindoctrineerd.
    Amita.

    Reactie door amita — donderdag 13 januari 2005 @ 19.03 uur

  11. gewoon laten die reclame,
    dan is het tijd om een bakkie koffie te halen,
    en even over de andere kanalen te zappen toch,
    en er vooral niet over zeuren,
    omdat er toch soms ook best geinige tussen zitten, toch!

    Reactie door Jansonius — donderdag 13 januari 2005 @ 19.20 uur

  12. Goh, hadden ze daar een onderzoek voor nodig?

    Reactie door emma — donderdag 13 januari 2005 @ 19.36 uur

  13. De uitslag van dit onderzoek verbaast me niets. Maar ja, nu is het tenminste bewezen. Fijn voor zo’n onderzoeksbureau dat iemand dit vermoeden bevestigd wilde zien. (Wat zou dat onderzoek gekost hebben?)

    En ja inderdaad, elke euro moet eerst verdiend worden voor die uitgegeven wordt (of geleend en dan met rente terugbetaald), maar dat geldt niet alleen voor tv reclames. Wat te denken van sponsorgelden? Daar gaat het ook om enorme bedragen denk ik.

    Eigenlijk is het zo: alles wat we “gratis” krijgen vanwege de reclames, bijvoorbeeld nieuws op het internet, hebben we allang betaald. En het mooie is, dat niemand erbij stilstaat, want: Hoera, het is gratis!

    Wat zou er gebeuren als we met z’n allen ineens niet meer naar één bepaalde zender zouden kijken? :)

    Reactie door Helma D. — donderdag 13 januari 2005 @ 20.06 uur

  14. Tja, dat er geen hond naar keek had iedereen ze wel kunnen vertellen daarvoor was geen onderzoek nodig hoor…..

    Reactie door Lambert — donderdag 13 januari 2005 @ 20.35 uur

  15. Nu de zinloosheid van veel reclameboodschappen is aangetoond, is misschien ook een eerste stap gezet op weg naar publieke zenders die (weer) reclamevrij zijn. Voorlopig zal dit laatste nog wel een ideaal blijven, maar wel een die nu niet langer onbereikbaar hoeft te zijn.

    Reactie door David Tompot — donderdag 13 januari 2005 @ 20.42 uur

  16. Als ik naar een film zit te kijken en de reclame komt er aan, gaat het geluid eraf en ga ik meestal gelijk achter de computer zitten tot de film weer begint. Ik hoor niets van die reclame.
    Het maakt de meeste reclamemakers ook niets uit als mensen zich ergeren aan hun reclame. Als b.v. het woordje Haribo maar vaak genoeg door Peter Jan Rens geroept wordt, dan krijgt en behoud het z’n naamsbekentheid en daar gaat het ze om.

    Waar ik me nog veel meer om erger en kwaad maak, is dat reclame tussen die kinderprogramma’s door. Die kinderen worden stapelgek gemaakt en gehersenspoeld door die MC Donald en Bart Smit en weet ik veel nog meer. Ik vind het de laatste tijd steeds gekker worden. Het is vies en smerig. Naar ik meen heeft de SP hier ook al een keer iets tegen ondernomen. Misschien Jan Marijnissen is het nu weer een geschikt moment om er in de politiek hier weer wat aandacht te schenken aan die kinderreclame. Ik vind in ieder geval, dat dit moet stoppen.

    Reactie door ACCEPT — donderdag 13 januari 2005 @ 20.54 uur

  17. Euhm Jan, iedere euro die met reclame verdiend wordt, wordt ook weer uitegegeven aan het salaris van medewerkers van de zender en programmamakers en hun entourage……

    Zonder reclame zijn er alleen nog maar betaal media, en voor radio- en tv betekent dat: achter de decoder. Is dat wat de SP wil?

    Reactie door Nepkarel — donderdag 13 januari 2005 @ 21.07 uur

  18. Kijk niet zo vaak tv, meeste wat er op de buis is waardeloos, kijk wel eigenlijk elke dag het nieuws, heel soms een film.

    Op internet irriteer ik mij aan die bewegende advertenties, vooral als ik een artikel wil lezen, maar gelukkig heb ik daar geen last meer van. Heb die zooi gewoon geblokeerd, gebruik hiervoor Mozilla FireFox(inplaats van internet explorer) en heb de adblock extensie toegevoegt.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 13 januari 2005 @ 21.49 uur

  19. Kijk haast nooit tv, kijk wel haast elke dag het nieuws, soms een film.

    Irriteerde me wel eerst aan bewegende advertenties op het internet maar daar heb ik geen last meer van dankzij Mozilla FireFox en adblock extensie.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 13 januari 2005 @ 21.52 uur

  20. Mozilla FireFox
    is de goede link.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 13 januari 2005 @ 21.53 uur

  21. Rob

    Geheel met je eens. Betekent dat we zendtijd zullen moeten kopen? Toch maar een Vara-model dan?

    Reactie door Ton — donderdag 13 januari 2005 @ 23.10 uur

  22. Ik kijk vaak naar de Belgische VRT en Canvas, en o wat heerlijk dat ze daar geen reclame uitzenden. En België heeft een sterkere economie dan Nederland….

    Over sterke economie gesproken: twee van de meest winstgevende supermarkten in Nederland, Aldi en Lidl, zenden nooit tv-reclames uit. En zijn mede daardoor een stuk goedkoper.

    Want naast alle irritatie vergeten we dat we die reclame ook nog eens een keer zelf betalen – aan de kassa van Albert Heijn bijvoorbeeld.

    Zo zijn er zijn producten, waar de klant een aanzienlijk deel van de consumentenprijs betaalt aan reclamekosten, bedoeld om de klant zover te brengen dat hij/zij dat product koopt. De Smart auto schijnt hierin koploper te zijn met 36% reclamekosten doorberekend in de aanschafprijs.

    Reactie door Olav ten Broek — vrijdag 14 januari 2005 @ 0.03 uur

  23. Cijfers die nog niet eens genoemd worden in het stukje, stonden vandaag wel in de krant:
    Jaarlijks wordt door adverteerders 750 miljoen euro opgebracht om spotjes te mogen uitzenden.
    Daarnaast wordt nog eens 700 miljoen euro besteed aan het maken van spotjes.
    Aan Nederlandse programma’s wordt in totaal zo’n 500 miljoen euro besteed, publiek en commercieel bij elkaar. Twee-en-een-half keer zo weinig dus…

    Reactie door Kevin — vrijdag 14 januari 2005 @ 0.20 uur

  24. HEt verbaast me niets.
    Corperate Nederland heeft al jaren een plank voor hun hoofd.
    De reclame walst tussen de programma’s door en iedereen gaat wat anders doen. Logisch, als je mensen zo’n onzin voorschoteld.
    Een ander discussie punt is het volume (of hogere dynamiek) van de reclames lawaai t.o.v. van de film of programma.
    De bedoeling is dat de aandacht van de consument getrokken wordt. In de praktijk zoekt iedereen paniekerig naar de afstandsbediening en zet het volume stukken lager. HEt effect is dat de reclame helemaal niet meer hoorbaar is. Als de reclame van hetzelfde geluidsniveau was deed niemand dit. Heel Corporate Nederland denkt dat we aandachtig naar de flutboodschap luisteren als het maar hard genoeg is. Er is een groot verschil tussen de realiteit en wat corporate Nederland denkt.

    Reactie door alexander — vrijdag 14 januari 2005 @ 0.55 uur

  25. Als je het in historisch perspectief bekijkt is het helemaal idioot.
    100 jaar terug bestond reclame nauwelijks.
    50 jaar terug was het misschien 10% van wat het nu is.
    Als je nu een treinreis maakt naar de grote steden kom je wel 1000 schreeuwende advertenties tegen
    (de meeste merk je gelukkig al niet meer op.)
    Ik zou zeggen: hoe meer reclame een firma maakt, hoe minder je er van moet kopen.
    Alleen maar ergernis en verspilling van arbeid en grondstoffen (vooral de folders en huis aan huis bladen).
    Een ziekte die vooral uit de VS is komen overwaaien.

    Reactie door nico — vrijdag 14 januari 2005 @ 9.37 uur

  26. Och,

    Weet je wat wij thuis doen? Geluid uit. Je kan gemakkelijk vanuit je ooghoek merken of er nog reclame is: Een hoop onrust op het beeldscherm. En als het over is: Geluid weer aan.

    Ik wil deze methode van harte aanbevelen. Trouwens, is er iemend die een electronisch kastje kan maken dat hier volautomatisch voor zorgt? Daar kan je volgens mij een dik belegde boterham mee verdienen … :-)

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — vrijdag 14 januari 2005 @ 20.24 uur

  27. Rob

    Wat dacht je van Witteman en Marcel van Dam… die timmeren ook lekker aan de weg. Bovendien is Witteman altijd op een (s)linkse manier ook bezig op zondag van 12.00-13.00 uur ….etc. Maar allah (…) ieder zijn meug.

    Reactie door ton — zaterdag 15 januari 2005 @ 2.10 uur

  28. Hallo meneer Marijnissen.

    Hoe gaat het met u? haha :) u heeft het vast heel druk. Maar ik wilde u even meedelen dat u een interessante weblog heeft.
    komt u ook eens kijken op de mijne?
    het adres is : http://www.weetniet.web-log.nl
    ik heb em nu een jaar en het bevalt me prima. enne keep on doing the good work! :)
    groetjes Anneke

    Reactie door Anneke — donderdag 3 februari 2005 @ 14.56 uur