Een verademing…

Al lange tijd is ons land in de greep van de ene hype na de andere.

In het tv-programma ‘De leugen regeert’ van deze week werd een uitstekende reconstructie getoond van hoe het is gegaan met de creatie van weer een nieuwe hype na de akelige gebeurtenissen in Amsterdam-oost de afgelopen week.

In dit land waarin we amechtig van incident naar incident hollen, was het interview met Ayaan Hirsi Ali vanmorgen bij Buitenhof een verademing.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 23 januari 2005 :: 16.30 uur

29 Comments

29 reacties

  1. Ik ben het helemaal NIET met jou eens dat dat interview een verademing is.
    Zo veel aandacht voor haar is zo overdreven.
    Ik vraag mij echt af of jullie nog wel bezig zijn met de zaken waar het echt om draait………..armoede en corruptie in Nederland.
    of krijgen ALLE mannen in de tweede kamer een erectie als ze een zwarte vrouw zien.
    Bah,laat nu eens een echte thema op je weblog…….hoe laten wij dit kabinet vallen.
    Daar staat de SP voor een actiepartij…….weet je nog???

    Reactie door anita — zondag 23 januari 2005 @ 16.51 uur

  2. Ik ben het met je eens dat ‘de leugen regeert’ een verademing was. Eindelijk weer eens wat zaken in het juiste perspectief. Toch vond ik dat interview met Ayaan niet echt een verademing. Waarom was dat een verademing? Omdat ze zich iets genuanceerder uitdrukte dan dat ze dat eerder heeft gedaan?

    Reactie door Eelco Eikenaar — zondag 23 januari 2005 @ 16.58 uur

  3. Ik heb het niet gezien, ga staks kijken of ik het op “uitzending gemist” alsnog kan zien.

    Reactie door M.Pleines — zondag 23 januari 2005 @ 17.10 uur

  4. Ach, waarom geen interview, als ze net weer aan de slag is? Niet de doelstelling van Ayaan Hirsi Ali (strijd tegen vrouwenonderdrukking en -mishandeling), wel haar aanpak heb ik steeds bekritiseerd. In het interview in “Buitenhof” was ze wel genuanceerder dan voorheen. Zij kwam er niet echt uit, toen ze zei enkele beginselen van de Islam, die niet in overeenstemming zouden zijn met de liberale democratie, ter discussie te willen stellen, terwijl het aan de andere kant niet om de Islam als zodanig, maar alleen om een minderheid van moslims die hier de “sjaria” zouden willen invoeren. Waarom zou je die beginselen moeten bestrijden als de godsdienst inderdaad het privé-domein betreft?
    Verder heeft ze zeker niet altijd onderscheid gemaakt tussen het geloof en gelovigen, zoals ze nu stelde. Zelf zou ze niet de moraal van Mohamed ter discussie hebben gesteld, wat ook niet waar is. Maar haar toon was in het algemene gematigder, al zei ze ook dat de toon, vorm, en strategie(!) er niet toe zouden doen. Ze zag zelfs ruimte voor een Moslimpartij in Nederland. Wie weet gaat ze in de toekomst verstandiger te werk. Maar of ze een echte polica zal worden? Dat betwijfel ik sterk.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 23 januari 2005 @ 17.11 uur

  5. Miki (5):

    Mishandeling van vrouwen is strafbaar, en daarmee besnijdenis van hen ook: dat is aantasting van de lichamelijke integriteit met ernstige gevolgen. Besnijdenis van mannen is een heel ander verhaal: soms is dat medisch noodzakelijk. Waar dit uit culturele motieven gebeurt: het ware beter het in het verzekeringspakket te houden, want nu wordt de mogelijkheid van onoordeelkindige besnijdenis, kwakzalverij e.d. bevorderd, met alle gevaren van dien. Besnijdenis vcan mannen (=verwijdering van de voorhuid) heeft geen nadelig effect; integendeel, zou ik zeggen.
    (Voor het overige begrijp ik je verhaal niet zo).

    Reactie door Olav Meijer — zondag 23 januari 2005 @ 18.25 uur

  6. Ik heb het nog steeds niet gezien hoor, maar kan me wel iets bij een meer genuanceerde houding van haar voorstellen, ze is natuurlijk ook aardig “aan banden gelegd” door haar partij. Het zal er van af hangen in hoeverre haar veranderde houding echt consistent zal zijn in die zin dat zij haar ervaringen echt kan integreren in haar wezenlijk handelen…Maar nogmaals: ik kan er niet helemaal over oordelen zolang ik het interview niet heb gezien..

    Reactie door M.Pleines — zondag 23 januari 2005 @ 19.19 uur

  7. Olav Meijer.

    Besnijdenis van jongetjes is uit hert zieknfondspakket.

    Reden voor een tv ploeg om een kijkje te nemen in een besnijdenis centrum.

    Een daar werkende arts verklaarde: “Er is voor de besnijdenis van jongens geen enkele medische noodzaak” punt.

    Waarom men het daar dan wel doet?
    Omdat er mensen zijn die om religieuze redenen hun kind willen laten besnijden en omdat, nu het uit het ziekenfonds pakket is gehaal er een grote kans is op zogenaamde keukentafel besnijdenissen, met alle risico’s van nog ernstiger verminking dan het wegnemen van de voorhuid, tot het snijden in de eikel toe en de grote kans op infecties, daarom het centrum, men zal de jongetjes toch laten besnijden omdat het “moet”.

    Het is gewoon een verminking van de jongen die wellicht op latere leeftijf de lust beleving te kort zal doen, dat is overigens ook juist het grootste probleem bij vrouwen besnijdenis, hoewel bij de ergste vorm ook nog eens dichtnaaien wordt toe gepast om geslachtsverkeer voor het huwelijk te voorkomen.

    In elk geval een deskundig, besnijdenis praktiserend arts verklaart: Voor besnijdenis is geen enkele medische noodzaak.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zondag 23 januari 2005 @ 19.58 uur

  8. Jan, je hebt gelijk hoor. Ayaan ziet het heel zuiver. Zij is een beschaafd mens, kunnen we niet van al je webloggers helaas hier zeggen. Ik zal geen namen noemen.

    Reactie door Ellen — zondag 23 januari 2005 @ 22.05 uur

  9. Anita, het kabinet was bijna gevallen na de rituele afslachting op Theo van Gogh, wellicht dat je dat had gewild? Terrorisme is wel degelijk een van de belangrijkste onderwerpen van nu en de toekomst. Geld is niet het probleem, maak je maar geen zorgen.

    Reactie door Ali — zondag 23 januari 2005 @ 22.07 uur

  10. Ayaan bevalt me immer, erg jammer dat ze niet lid is van de SP. ‘s avonds was er ook nog tegenlicht wat ik een slappe aflevering vond. Ik wil wel eens weten waarom al die nederlandse ouders hun kinderen naar witte scholen sturen (Geert Mak ook?) en wat dat voor een effecten heeft op de samenleving. Zo groeien kinderen toch volstrekt gescheiden op en we kunnen wel uren lullen over uit de hand gelopen tasjesroven maar volgens mij is een samenleving waar grote groepen niet meer met elkaar in een klas willen zitten of bij elkaar willen wonen het kernprobleem. Wat willen we nu met Nederland? Zelf heb ik in een gemengde school gezeten en daar heb ik nog steeds Turkse en Marokkaanse vrienden aan overgehouden.

    Reactie door Opheffer — maandag 24 januari 2005 @ 9.18 uur

  11. Over een ding zijn wij het allemaal eens…….Terrorisme moet tegen gegaan worden.
    Maar dit is toch het pakkie aan van de regering en zeker de druk van de oppositie?
    Maar waarom dan schuilen achter mensen als Hirchi Ali,Wilders?
    Verder vind ik dat in de tweede kamer steeds minder wordt gekeken(weggestopt) naar het leven van vele mensen die gepakt worden door dit kabinet?
    Een jaar ellende is lang voor vele gezinnen.
    En wat dachten jullie dat dat niet de wortel van het kwaad ook is? Armoede.Armoede geeft agressie.
    Dus blijf opkomen voor de gewone man.
    Daar is de SP mee groot geworden.
    Nu denk ik wel eens dat ze gewoon aan de leiband van de VVD lopen soms.

    Reactie door anita — maandag 24 januari 2005 @ 10.27 uur

  12. @12 Miki.

    Mijn uitleg was vooral gericht aan Olav Meijer, maar het is prima als er breder bekend wordt dat er voor jongens besnijdenis geen medische noodzaak is.

    Je opmerking: “Als sjaria ingevoerd wordt, hebben we geen rechten van de mens, maar rechten van de man.” Doet mij een beetje verdriet.

    Ik denk dat het ook dan om het om zeep helepn van mensen rechten gaat. Als je er van uit gaat dat een normale man evenveel of zelfs meer van zijn vrouw kan houden dan van zichzelf en gelukkig komt dat ook veel voor, dan is het rechteloos maken van vrouwen evenzo een aantasting van het recht van de man om van zijn vrouw te houden als van zich zelf.

    Dus beiden hun rechten worden aangetast. Blijft over, lijkt mij, het om zeep helpen van mensen rechten.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 24 januari 2005 @ 10.58 uur

  13. De leugen regeert.

    Sinds het woord solidariteit en sociaal hun betekenis aan het verliezen zijn, vraag ik mij af met welke hand hanteren we hier mensenrechten?

    De ene hand weet kennlijk niet wat de andere doet.

    Leugens lijken sociaal geaccepteerd goed te worden, evenals corruptie en de methode van het wegkijken.

    Moraal heeft een bittere bijsmaak gekregen en begrip normen en waarden klinken als holle vaten die het hardst klinken.

    In deze kakefonie van het op hol geslagen orkest kan men geen lijn meer ontdekken, daar de dirigent de overhand niet heeft en geen harmonie kan bewerkstelligen.

    Alle orkestleden zijn egotrippende solisten geworden.

    Oren slaan dicht door het oorverdovende geluid van de ontspoorde klanken, die met veel kabaal hun dissonanten het luchtruim in blazen.

    Waar in hemelsnaam is nog enige schoonheid te ontdekken.

    Ik huiver en zoek de vogels in het bos.

    Reactie door e.krul — maandag 24 januari 2005 @ 12.04 uur

  14. herstel: kakofonie

    Reactie door e.krul — maandag 24 januari 2005 @ 12.32 uur

  15. De Leugen Regeert toonde eens te meer aan dat het niveau van de Nederlandse journalistiek allerbelabberst is. Van feiten en kritische zin heeft de hedendaagse journalistiek nooit gehoord. Ze hopt van nieuwsfeit naar nieuwsfeit, vaak is er niet eens sprake van een nieuwsfeit. Sinds de hetze tegen Fortuyn in de media heb ik alle respect ook voor gerenommeerde kranten als NRC Handelsblad verloren. Journalisten zijn niet langer in staat kritisch tegenover een onderwerp te staan. We worden tegenwoordig overstelpt met nietszeggende bla-bla-supplementen en mooi vormgegeven bijlagen, maar serieuze achtergrondartikelen die ook eens een onderwerp van de andere kant benaderen worden steeds schaarser. Het is snelle copy-paste-journalistiek. De agressie van de witte haai is interessant, niet zijn liefdes- of familieleven, niet zijn hongerende kroost.

    Reactie door Paul — maandag 24 januari 2005 @ 12.43 uur

  16. Fijn dat er nog programma’s als ‘De leugen regeert’ zijn. Ik vind trouwens ‘het geluk van Nederland’ van gisteravond ook een aanrader. Clash of civilisations in het klein: twee vriendinnen en medestudenten Arabisch. Eén Amerikaans, één overtuigd moslim. Stevige discussies die mijn mening scherpen en goed inzicht geven in beide ‘kampen’.

    Reactie door Renske — maandag 24 januari 2005 @ 13.00 uur

  17. Overigens is het hoofdredactioneel commentaar van de Trouw van vandaag ook een verademing: Emotiecultuur vraagt om tegenwicht.

    “Stel dat in de zaak van de noodlottige tasjesdiefstal [...] de rover een autochtone Nederlandse jongen was geweest en de beroofde automobilist een Marokkaanse man. Hoe zouden in deze rolverdeling de reacties uit de samenleving zijn geweest?”
    en: “Hoe zou de samenleving gereageerd hebben als de beroofde automobiliste bij de achtervolging een onschuldig kind had geschept met fatale gevolgen?”

    Reactie door Renske — maandag 24 januari 2005 @ 13.23 uur

  18. @21 Miki.

    Pardon, dus we gaan de ratio scheiden van de gevoelens, alsof die geen ratio hebben?

    Laat het nu zo zijn dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, juist is voortgekomen uit het inlevingsvermogen in anderen. Ofwel de gevoelens zijn omgezet naar ratio.

    Met ander woorden: wat gij niet wilt dat u geschied, is nader geconcretiseerd. Zonder inlevingsvermogen, gevoelens, emotie, geen medemenselijkheid, eventueel verwoord in de ratio van regelgeving.

    Dan nog even plagend. Ben jij de Koningin? En gebruik je het pseudoniem Miki? Omdat je in meervoud over je zelf begint te schrijven. Daar gaan wij niet op in. ;-)

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 24 januari 2005 @ 14.16 uur

  19. @22 Renske.

    Aardige vragen. maar de antwoorden luiden wellicht voor een ieder anders. Zulke open vragen kunnen per individu alleen maar vanuit het eigen wereldbeeld beantwoord worden.

    Het antwoord kan ook zijn, ook dan was er aandacht aan besteed.
    Aan Meidert Tjoelker, gedood door een autochtone Nederlander, werd ook aandacht besteed. Bij SBS 6 besteed men aandacht aan vele verkeers ongelukken, ongeacht wie de veroorzakers zijn.

    Er is volgens mij niet zo veel bijzonders aan de hand. Men maakt melding van een roof en men maakt melding van een verkeers ongeval. Toevallig vallen beiden samen.

    Het slachtoffer van de roof was een allochtone dame. Het slachtoffer van het verkeers ongeval was een allochtone jongen.

    Door de samenloop was de allochtoone dame eerst slachtoffer en werd de allochtone dader van de roof, daarna verkeersslachtoffer.

    En er is niets mis mee als de media daar melding van maken.

    mis is het pas als de verslagleggers suggesties inweven in de verslaglegging.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 24 januari 2005 @ 14.27 uur

  20. @ Roelf (8):

    Er kan wel degelijk een medische noodzaak bestaan voor besnijdenis bij mannen, nl. als de voorhuid vernauwd is. (N.a.v. een onjuiste mededeling hierover van een columnist-arts heb ik een ingezonden brief in het Utrechts Nieuwsblad laten plaatsen; daarop is geen commentaar gekomen). Ik weet dit, omdat ik “ervaringsdeskundige” ben. En ik kan je verzekeren, dat besnijdenis eerder de sex veraangenaamt dan omgekeerd, hoor. Ook een niet nader te noemen mannelijke porno-ster die zich had laten besnijden (zonder medische noodzaak) was er lyrisch over, heb ik ergens gelezen! :)
    Nogmaals: besnijdenis bij mannen is in geen enkel opzicht te vergelijken met die bij vrouwen! (Daarin had Ayaan Hirsi Ali dus ook volledig ongelijk).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 24 januari 2005 @ 16.40 uur

  21. Overigens: Ayaan Hirsi Ali zei wel bewondering te hebben voor de wijze waarop het terrorisme door de VS wordt aangepakt. Hoe beziet deze strijdster voor de mensenrechter dan de situatie in de zowat meest rechteloze plek op aarde, Guantánamo Bay?

    Reactie door Olav Meijer — maandag 24 januari 2005 @ 16.43 uur

  22. @25 Miki.

    Je schreef “Daar gaan wij niet op in”.
    Er van uitgaande dat je niet het recht opeist om voor een ieder te spreken, stelde ik plagend vast dat je wellicht de koningin was, deze persoon mag zich immers in meervoud wij noemen?

    We blijven het denk ik oneens.
    Maar als ik geen invoelingsvermogen bezat, empathie dus, dan was er voor mij geen enkele reden om lid te zijn van een partij als de SP, überhaupt niet van welke zich socialistisch noemende partij. Dan had ik in het verleden vooral voor mij zelf gezorgd en bij mijn werkgever geen risico’s genomen die mijn carriëre uiteindelijk hebben geschaad, om de rechten van mijn collega’s boven water te houden. Dat opdelen in IQ’s vind ik volslagen onzin, mensen zijn een geheel een geen optelsom van o.a. IQ’s. Overigens hebben IQ’s maar een zeer beperkte waarde ze zijn sterk afhankelijk van het genomen referentie kader.

    Ik ga er voor dat een ieder, ongeacht geslacht, geholpen moet worden als men zich in een afhankelijke situatie ten opzichte van een ander mens bevindt, de overheid incluis. Ik maak daar geen uitzonderingen op.

    Maar de hulp moet wel wekom zijn en niet opgedrongen.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 24 januari 2005 @ 16.45 uur

  23. @ Miki (12):

    Invoering van de sjaria hier is een kunstmnatig opgeroepen spookbeeld, Miki. De overgrote meerderheid van moslims in Nederland zou er niet over piekeren.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 24 januari 2005 @ 16.46 uur

  24. @26 Olav meier.

    Als een arts die besnijdenis lopende band verricht, verklaard dat voor besnuijdenis geen enkele medische noodzaak is aan te wijzen, dan zegt dat volgens mij wel wat.

    Goed jij bent ervarings deskundige en dus besneden voor een te nauwe voorhuid.
    Ik ben ook ervaringsdeskundige, toen ik acht was constateerde onze Joodse huisarts dat mijn voorhuid te nauw was en dat het beter zou zijn dat ik besneden zou worden. hoewel mijn ouders wat artsen betreft van de volgzame soort waren, moest mijn moeder daar toch even over na denken. Het is er nooit van gekomen. Geen enkele hinder van een zogenaamde te nauwe voorhuid.

    Of je de vergelijking tot meer genotsbeleving kunt maken als je jong besneden bent, lijkt me sterk je hebt geen ervaring van de andere situatie. Er zijn wel enige feitelijkheden die de veronderstelling van minder lust beleving kunnen onderbouwen, onder anderen verharding van de huid op de eikel door de nu onbeschermde situatie.

    Wat die porno ster betreft, ik weet niet wat ik daar van moet denken, het lijkt me er met de haren bijgesleept.

    In de USA worden jonmgetjes standaart kort na de geboorte besneden, men vraagt zich zelfs niet af of er een medische noodzaak is. De meeste porno sterren komen uit de USA.

    Ik denk, op lauter anatomische gronden, dat het verwijderen van de clitorale voorhuid bij een vrouw, dus geen clitorus verwijdering of schaamlip verwijdering, een gelijk soortig effect sorteert als de besnijdenis van een man.

    Maar ingesleten gewoontes, ook gewoontes die geen enkel doel dienen en eeuwen hebben voortgeduurd, verander je niet van vandaag op morgen. Daarom is een verbod niet erg zinvol, men zal dan deze inbreuk op de lichaamlijke integriteit van een wils onbekwame gewoon illegal gaan uitvoeren.

    Maar blijft staan, dat voor mij besnijdenis van een kind van welk geslacht dan ook, een ontoelaatbare inbreuk is op het recht van dat kind om tegen onnodig geweld beschermd te worden.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 24 januari 2005 @ 17.07 uur

  25. Roelf (30):

    Mijn besnijdenis heeft plaatsgevonden plaats NADAT ik sexuele ervaring heb gehad! Dus ik kan beide situaties met elkaar vergelijken. Geloof me nu maar! (Want zelf kan je de vergelijking dus niet uit ervaring niet maken).En wat die porno-ster betreft: dat interview heb ik echt gelezen, en ik geef weer wat hij zelf heeft gezegd.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 24 januari 2005 @ 17.47 uur

  26. Ayaan een verademing ?
    Voor mij komt er bij ieder woord dat zij spreekt weer wat meer lucht in de ballon die ‘onrust in de samenleving’ heet.
    Valse lucht, omdat die ballon weinig tot niets te maken heeft met haar strijd.

    Reactie door Heraclitus VII — dinsdag 25 januari 2005 @ 5.45 uur

  27. De fase waarin Hirsi Ali voor commotie zorgde ligt sinds een paar dagen achter ons. Hirsi Ali behoort nu tot het establishment en haar meningen zullen steeds minder in het nieuws komen. De media zijn Hirsi Ali moe. Haar grote intelligentie beperkt zich tot een enkel onderwerp, de emancipatie van Somalische vrouwen, niet uit ideaal maar uit frustratie. Ze is behept met een tunnelvisie waar je u tegen zegt, getuige haar lidmaatschap van de VVD. Ik was enthousiast over Hirsi Ali, maar er komt niets nieuws bij. Ze blijft bij het verhaal dat we nu anderhalf jaar kennen. Andere misstanden buiten haar privesfeer gelegen stelt ze niet ter discussie. Te groot voor Nederland is ze absoluut niet.

    Reactie door Paul — dinsdag 25 januari 2005 @ 13.14 uur

  28. Vrouwenbesnijdenis:
    Deze vorm van veminking komt alleen voor in A F R I KA! en dan niet NOORDAFRIKA.
    Nimmer gebeurt dit onder de marokkaanse vrouwen, ook Turkse,Afghaanse, Irakese, Indische Tunesische en alle andere vrouwen, afkomstig uit islamitiche landen (behalve Afrikaanse) worden niet besneden.
    In somalie en nigeria worden vrouwen wel besneden. Dat is hun afrikaanse cultuur. Het heeft ABSOLUUT niets met de islam te maken en gebeurt dus ook niet in andere landen.

    Reactie door shihinda — zondag 22 mei 2005 @ 19.09 uur

  29. hallo, ik ben laura roos en ik studeer verpleegkunde! nu moet ik samen met een paar anderen uit mijn klas een presentatie gaan houden over de besnijdenis en het dichtnaaien van vrouwen in Ghana, en onder andere dus ook over Hirsi Ali..nu heb ik een vraag aan jullie! kunnen jullie mij misschien wat informatie sturen over dit onderwerp? dan kan ik weer wat verder komen met mijn presentatie!! alvast bedankt…

    Reactie door laura — dinsdag 24 mei 2005 @ 19.16 uur