Referendum EU-grondwet definitief

SP zet vol in op Nee-campagne

Er komt definitief een raadgevend referendum over de invoering van een Europese grondwet. In de Eerste Kamer schaarde na de SP, GroenLinks, PvdA en D66 ook de VVD zich bij de voorstanders van een volksraadpleging. In tegenstelling tot alle gevestigde partijen zal de SP intensief campagne gaan voeren voor een ‘Nee’ tegen deze grondwet.

Het referendum vindt – zoals het er nu uitziet – plaats in mei of juni.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 25 januari 2005 :: 22.44 uur

61 Comments

61 reacties

  1. En waarom nee?

    Reactie door DJFFF — dinsdag 25 januari 2005 @ 22.54 uur

  2. Mooi zo, mijn nee kunnen ze krijgen

    Reactie door Red Star — dinsdag 25 januari 2005 @ 23.00 uur

  3. Nee of Ja….maakt het wat uit als de uitslag niet bindend is???
    Den-Haag legt de uitslag zo naast zich neer en doet gewoon hun eigen zin. Hebben ze nl. al eerder gedaan he?? mijnheer zalm, mijnheer de geus, mijnheer donner, mijnheer hoogervorst, mijnheer remkes, enz. enz. enz.
    Ik stem trouwens wel NEE…..voor alle zekerheid :)

    Reactie door Eef — dinsdag 25 januari 2005 @ 23.18 uur

  4. Ik zal zeker mijn steentje bijdragen in de campagne tegen die walgelijke EU-grondwet. Ik hoop dat elk weldenkend mens en de gehele oppositie zich zal keren tegen die ‘grondwet’ en mee zal doen aan een nee-campagne. We hebben nu de kans om het tij te keren en het zou een reusachtige fout zijn als we die kans niet grijpen.

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 25 januari 2005 @ 23.32 uur

  5. DJFFF: Omdat die “grondwet” geen grondwet is, althans niet wat je je erbij voorstelt. Van mij mogen nederlanders voor stemmen, maar dan hoop ik dat ze wel op de hoogte zijn van wat deze “grondwet” inhoudt.. en ik vrees dat menig nederlander het als iets goeds in de oren zal klinken zonder research te doen.

    Bovendien DJFFF, er stond in die Nee-oproep ook een link met uitleg waarom “nee”.. is misschien wel zo handig als je dat dan leest :-); http://www.sp.nl/db/nieuws/completepage.html/2943

    Reactie door Rob — dinsdag 25 januari 2005 @ 23.41 uur

  6. Eef: Inderdaad, dat vond ik ook wel merkwaardig. Maar ik denk toch dat het niet gemakkelijk zal zijn voor de overheid om een 80%-NEE te negeren.. dat zou wel een erg slecht gebaar zijn. Dit referendum is beter iets dan niets.. ik vrees alleen (nogmaals) dat de meeste nederlanders de ernst ervan niet zullen zien. Dus ik ben blij dat de SP met deze campagne begint.

    Wel een tip: show niet te veel van de SP partij.. er zijn genoeg kortzichtige mensen die alleen al JA stemmen als ze horen dat een linkse partij met dit initiatief komt.. helaas.

    Reactie door Rob — dinsdag 25 januari 2005 @ 23.49 uur

  7. @ Rob.
    Bedankt, ik had de link niet zo snel gezien.
    Ja, dus nee.

    Reactie door DJFFF — dinsdag 25 januari 2005 @ 23.55 uur

  8. Leuk voor de buhne, raadgevend, LOL :-) ja de democratie duurt in NL langer dan dat ene stem-moment :-)

    Maar het is treurig, brood en spelen, zonder enige invloed op datgene dat al lang is vastgesteld… :-((

    Raadgevend…. wat een eufemisme…. :((

    Reactie door Barend — woensdag 26 januari 2005 @ 0.07 uur

  9. Goed, ik heb de link gelezen en ga dus NEE stemmen, en vervolgens zegt de regering JA.
    Want de regering heeft een naam hoog te houden, luister naar het volk (dus niet) en doe vervolgens NIET wat het volk wil maar wat de regering al bedacht had.
    Tja, zo gaat dat als een volk (zeg maar gerust de hele wereld) wordt geregeerd door “Kerk en Kapitaal”

    Oeps, is cynisme wel toegestaan hier, of wordt Donner dan boos?

    Reactie door Rob — woensdag 26 januari 2005 @ 0.15 uur

  10. het maakt dus helemaal niet uit of je ja of nee zegt? waarom moeite doen dan???

    greetz patrick

    Reactie door patrick — woensdag 26 januari 2005 @ 0.46 uur

  11. Alhoewel de redenen waarom ‘Nee’ gestemd gaat worden niet allemaal met de grondwet te maken zullen hebben, denk ik niet dat de regering de uitslag gebaseerd daarop zomaar naast zich neer zal durven te leggen.
    Ik ben nu al benieuwd welke partijen er in de aanloop van het referendum hun Ja-houding gaan bijstellen…
    Er moeten niet te veel en zeker niet te lange, sterke wortels onder deze EU-pijnboom komen, dus zeker geen Europese Grondwet.
    Het blijft jammer dat men destijds geen referendum durfde te houden naar het invoeren van de Neuro… :-(

    Reactie door Heraclitus VII — woensdag 26 januari 2005 @ 2.23 uur

  12. Als het niets uit zou maken of er ‘ja’ danwel ‘nee’ gestemd wordt bij dit komende referendum, dan zou er ook voor dit kabinet geen reden zijn om ook campagne te voeren, om vóór deze grondwet te stemmen. Want ja, in principe (volgens de wet) kan de regering de uitslag van dit referendum naast zich neerleggen. Maar als de burgers zich massaal zullen gaan uitspreken tegen de grondwet en de partijen als de PvdA en Groenlinks hun belofte inlossen om dan de nee-stem van de Nederlanders te respecteren, dan wordt het toch wel erg moeilijk voor de regering om dan de uitslag van dit referendum naast zich neer te leggen. Iets wat waarschijnlijk alleen nog door het CDA als mogelijkheid open wordt gehouden, omdat het CDA en de kleine christelijke partijen tegen dit referendum zijn. Ook om die reden zou het een goed signaal zijn van de Nederlandse bevolking als er massaal tegen deze grondwet gestemd gaat worden, want dan zullen partijen als de VVD en het CDA voor het blok gezet worden: gaan ze eindelijk eens ‘luisteren’ naar wat de bevolking vindt van deze grondwet (en van andere aan ‘Europa’ gerelateerde zaken als de invoering van de euro waar de bevolking hier en in andere landen nooit voor is ‘geraadpleegd’) of zullen ze zich ondanks dit sterke signaal toch onderwerpen aan de stem van de échte belanghebbenden van deze grondwet, nl. de groot-industriële ondernemingen, de defensie-industrie (die natuurlijk ook hun belang hebben bij de invoering van de Dienstenrichtlijn) voor wie deze grondwet eerder ontworpen lijkt te zijn?

    Ferry Mingelen sprak in ieder geval profetische woorden, toen hij opmerkte tegen staatssecretaris Nicolaï van Europese Zaken dat er deze maanden toch wel een sterke campagne tegen deze grondwet is te verwachten van o.a. de SP (hij refereerde daarbij ook aan de goed gevulde partijkas). En op de vraag of Nicolaï, in de situatie dat de nee-campagne van o.a. de SP de pro-campagne van deze regering om toch vooral vóór deze grondwet te stemmen zou overvleugelen (een heel reële situatie), meer geld zou willen steken in hún campagne, was het antwoord dat er ‘dan wel meer geld zou (moeten) worden gestoken’ in de campagne die de overheid zelf gaat voeren. Campagnegeld dat uiteindelijk wel van belastinggeld wordt betaald (en dus niet uit de partijkassen komt van deze regeringspartijen).

    Er zou overigens onderscheid gemaakt moeten worden tussen de boodschap an sich, in dit geval om te gaan stemmen bij dit referendum (zoals dat bij verkiezingen gebeurt) en de inhoud die de regering wil overbrengen bij deze boodschap: nl. niet slechts duidelijk maken dat we moeten stemmen maar ook het stemadvies tegelijk meegeven.

    Nu het zeker is dát er een referendum komt, zou het mijns inziens passender zijn als de regering zich neutraal opstelt als het gaat om de vraag of we, als Nederlanders, vóór of tegen deze grondwet moeten stemmen. Bovendien is het de vraag of het überhaupt wel de taak van de regering en overheid moet zijn om campagne te voeren met het doel daarmee de algemene stemming onder de bevolking te beïnvloeden en daarvoor ook nog (bijna) ongelimiteerd belastinggeld aan te kunnen spenderen.

    Oftewel: de regering moet niet zelf actief de stemming van het komende referendum beïnvloeden door overheidscampagnes op te zetten, maar de pro-campagne overlaten aan de partijen zelf die zitting hebben in het parlement en aan organisaties die zich buiten de politieke sfeer bevinden. En als er dan toch subsidies moeten worden toebedeeld voor campagnes, dan ook aan álle organisaties en partijen die hun vóór- of tegencampagne voeren.

    Reactie door David Tompot — woensdag 26 januari 2005 @ 3.52 uur

  13. Ik zal “NEE!!!” roepen vanuit het diepst van mijn hart!!

    Reactie door M.Pleines — woensdag 26 januari 2005 @ 3.58 uur

  14. Ik zal ook een “Nee” stemmen.
    Maar ik vrees voor het referendum een lage opkomst, juist omdat ie raadgevend is. En als de meerderheid “Nee” stemt van een te lage opkomst, dan is dat een geweldig bruikbaar excuus voor het kabinet om die raad langs zich neer te leggen. :(

    Reactie door Helma D. — woensdag 26 januari 2005 @ 6.38 uur

  15. Ik heb de tekst op de SP-site gelezen. Op basis daarvan zou ik tegen stemmen. Maar als ik dan vervolgens lees dat b.v. GroenLinks voor zou stemmen, dan begin ik toch te twijfelen. Op de site van GroenLinks heb ik de beginselen van die partij eens gelezen en als zij op basis van hun idealen besluiten om voor te stemmen, dan zou ik voor stemmen.

    Ik heb ook zelf een poging ondernemen wat van de Europese grondwet tekst te lezen, maar ten eerste ben ik niet juridisch geschoold en ten tweede is het heel veel tekst. De samenhang van al die stukken tekst en de kern van de grondwet zijn me nog niet echt duidelijk.

    Reactie door Nathan — woensdag 26 januari 2005 @ 7.41 uur

  16. eindelijk mogen we, het is natuurlijk niet bindend helaas. De uitslag zal dus als het de coalitiepartijen het niet aanstaat niet uitgevoerd worden. Maar dan gaan ze af als een gieter. Over de Euro mochten we al niet stemmen, daarvan wist men de uitkomst wel even ter herinnering het was toen de PVDA en VVD en d66 die regeerde. Nu wil de PVDA wel een referendum, het is de arrogantie van de macht. Als we regeren nee zitten we in de oppositie dan zeggen we ja. De SP is gelukkig altijd een voorstander geweest. En als het nu een regeringspartij was geweest dan ook, dat weet ik wel zeker.Een groots nee zal niet genegeerd kunnen worden, zeker niet voor D66 anders is het laatste stukje geloofwaardigheid voor die partij helemaal weg.

    Reactie door Harry Sangers — woensdag 26 januari 2005 @ 7.47 uur

  17. Ik zal in ieder geval proberen de mensen te overtuigen om NEE te stemmen.

    Reactie door leen — woensdag 26 januari 2005 @ 9.15 uur

  18. Ik stem absoluut en met volle overtuiging NEE.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 26 januari 2005 @ 9.45 uur

  19. Beste mensen, gisteren NOVA gezien?
    Een woordvoerder van de regering zei als “”rijke” politieke partijen zoals de SP grote campagnes gaan opzetten gsst de overheid dat ook doen. Dat is arrogantie, met onze belastingcenten je ideeen erdoor drukken, wie deed dat ook weer.
    Jan ga je daar nog vragen over stellen?

    Reactie door Jack — woensdag 26 januari 2005 @ 9.45 uur

  20. Ik stem NEE, maar alleen tegen het ondemocratische beeld dat de europese politiek mij geeft. Een nee dus tegen de Europese Unie. Van de teksten van de grondwet heb ik weinig verstand. Al evenmin van de verschillen in de grondwet in de diverse Europese landen, zodat ik geen enkel referentiepunt heb wat goed of slecht is.
    Verder is het niet bindend referendum een lachertje. Als Europeanen nee zeggen, meer de regeringen ja, roept Brussel:”Wij zijn democratisch gekozen”.
    Als ik verder hoor dat Wilders nee stemt wegens Turkye, heeft hij waarschijnlijk dezelfde kortzichtigheid als ik en mist alle politieke inzicht. `t zal je stem maar wezen.
    Het zal er wel weer op neer komen dat het geld de doorslag gevende factor wordt. Het blijft een economische-democratie, de macht van het geld.

    Reactie door CB — woensdag 26 januari 2005 @ 10.06 uur

  21. Europa staat zo ver van de gemiddelde burger dat deze in het geheel niet geintereseerd zal zijn in het (raadgevende) referendum. De lage opkomst zal doorslaggevend zijn om de uitslag van het raadgevend referendum naast je neer te kunnen leggen. Er zullen veel NEE stemmers zijn maar hoe krik je de opkomst op ? (De opkomst voor het europeese parlement zijn ook al zeer laag !)

    Als Sp-er heb je mijn NEE stem maar hoe zorgen we er voor dat de opkomst hoog is ? Mijn vraag; Hoe dan Jan ?

    Reactie door Wim — woensdag 26 januari 2005 @ 10.11 uur

  22. Wat is het nut van een referendum als men de uitkomst toch naast zich neerlegt.

    Een peiling zonder gevolg dus.

    Vreemd he dat het volk dan kennelijk niets te vertellen en te kiezen heeft.

    Ook weer illusie en een schijnvertoning.

    Des ondanks hardgrondig nee!!!!

    Reactie door e.krul — woensdag 26 januari 2005 @ 10.38 uur

  23. Nee=nee
    Volgens mij is een nee van SP gelijkwaardig met een nee van Wilders :)

    Reactie door ak — woensdag 26 januari 2005 @ 10.42 uur

  24. Misschien kan iemand die wat tijd over heeft een ‘korte’ samenvatting maken van wat er in de grondwet staat en dan bij voorkeur in begrijpbaar Nederlands zodat het merendeel van de bevolking ook echt kan begrijpen wat er in staat.
    Een paar bladzijden met een pittige tekst is nog wel te doen, maar dit gaat mij ook wat ver… ;)

    Verder stem ik absoluut NEE tegen die grondwet want van datgene wat ik wel heb gelezen gaan me de haren recht overeind staan… 8)
    Nu maar hopen op een hoge opkomst, een massaal nee en het fatsoen van het kabinet om niet onze belastingcenten in te zetten voor een grote, dure Ja-campagne… :?

    Reactie door Mirella — woensdag 26 januari 2005 @ 10.48 uur

  25. Misschien kan iemand die wat tijd over heeft een ‘korte’ samenvatting maken van wat er in de grondwet staat en dan bij voorkeur in begrijpbaar Nederlands zodat het merendeel van de bevolking ook echt kan begrijpen wat er in staat.
    Een paar bladzijden met een pittige tekst is nog wel te doen, maar dit gaat mij ook wat ver… ;)

    Verder stem ik absoluut NEE tegen die grondwet want van datgene wat ik wel heb gelezen gaan me de haren recht overeind staan… 8)
    Nu maar hopen op een hoge opkomst, een massaal nee en het fatsoen van het kabinet om niet onze belastingcenten in te zetten voor een grote, dure Ja-campagne… :?

    Reactie door Mirella — woensdag 26 januari 2005 @ 10.48 uur

  26. oeps… :D 1 keer was ook genoeg geweest he… ;)

    Reactie door Mirella — woensdag 26 januari 2005 @ 10.48 uur

  27. Dit concept voor een Europese grondwet, is een foute benaming, omdat hierbij gerevereerd wordt naar onze eigen grondwet. Schijn bedriegt; dit EU-concept bevat ook verplichtingen, die in een “grondwet” niet thuishoren, zoals verplichte liberalisering van openbare voorzieningen, – verplichte uitbreidingen van defensie. Bovendien schept dit ontwerp de mogelijkheid voor “regeringsopperhoofden” zaken onderling te regelen, zonder een echte inspraak van het EU-(monster)parlement.(Monsterparlement, omdat dit inmiddels uit zo’n 1000 leden bestaat. Het juiste aantal weet ik nog niet.)
    De controlefuncties van het EU-parlement is ook te beperkt, om van een echte democratie te kunnen spreken.
    Daarom dus nee.
    Amita

    Reactie door amita — woensdag 26 januari 2005 @ 11.05 uur

  28. @ 26: Mirella, wees gerust. De SP gaat de komende maanden uitgebreid vertellen wat er in de grondwet staat en wat de bezwaren van de SP zijn. Er komen informatieve flyers, brochures, boekjes, artikelen, posters, spotjes en bijeenkomsten in het land.

    Dat het referendum eind mei of begin juni wordt gehouden, is gunstig voor de opkomst. Verder ben ik ervan overtuigd dat iedereen tegen die tijd het belang zal zien, en dat Nederland in meerderheid NEE zal zeggen. De regering zal er niet omheen kunnen, want als ze dat wel doen, zullen ze daar bij de verkiezingen van 2006 en 2007 op worden afgerekend. Dat kan vooral de VVD zich niet veroorloven.

    Reactie door Barry — woensdag 26 januari 2005 @ 11.18 uur

  29. Jan, het is te hopen dat het nee wordt maar veel vertrouwen heb ik er niet in ,wat een onzin trouwens dat de sp zich er niet op moet voorstaan om nee te zeggen juist wel zou ik zeggen.
    Stel dat het referendum goed uitpakt dat het voorstel verworpen wordt en dat de regering daar aan voorbij gaat en toch voor de grondwet zal stemmen dat is het moment waarop de sp moet toeslaan ,en een krachtige oppositie gaat voeren tegen de onbetrouwbaarheid van deze regering.
    Vragen vooraf hoort dat niet bij de procedure Jan ,wordt er uberhaupt gediscuseerd in de kamer over dit onderwerp,daar komt de ondoorzichtigheid weer om de hoek kijken Jan ik snap weinig van politiek,maar er wordt ook verdomd weinig gedaan om het land te mobiliseren tegen dit dictaat dat men nieuwe Europese grondwet noemt wij zijn overgeleverd aan het grootkapitaal Berlusconi en consorten ook de hele invoering van de euro komt uit hun koker,nou ik kan hier dagelijks om mij heen zien in het Rotterdamse dat die weinig zegen heeft gegeven{2 uitzettingen omdat men het niet meer kan betalen dus Jan wat nou beter?}
    Ook de SP heeft de invoering van de euro niet tegengehouden,niet een politieke partij trouwens vind je het gek dat mensen niet geintereseerd zijn in de politiek kom uit die ivoren toren Jan en maak die politiek weer levendig!
    Hoe?,ga in shownieuws zitten en vertel de mensen waarom het niet goed is voor Nederland die Europese grondwet.
    Een progamma als de leugen regeert daar moet de SP ook in zitten verzin een onderwerp voor ze met toelichting die liggen straks voor het oprapen Jan,daal af.
    Als je de empowerment van de mensen als doel hebt,moet je wel met ze communiceren en vooral bereiken.
    Laat los die helicopterview!buig diep ,en ga bij carlo en irene vertellen waarom we niet voor die grondwet moeten stemmen.
    Zo bereik je mensen maar nee dat kan natuurlijk niet dat is niet van enig nivo maar dat zijn wel onze kiezers die naar dit soort progammaas kijken of niet?veel wijsheid!

    Reactie door ton zandboer — woensdag 26 januari 2005 @ 11.36 uur

  30. als je ja stemt, authoriseer je het gedrag van dit kabinet, dat kan dus niet,

    ga zeker nee stemmen, als het kan drie keer!

    Reactie door Jansonius — woensdag 26 januari 2005 @ 12.50 uur

  31. Ik vraag me af waarom Groenlinks en PvdA wél de mensen adviseren om “ja” te stemmen, wat zijn hun standpunten mbt. deze grondwet dan? Relativeren ze het eea. of bagataliseren ze het, of zijn ze zich bewust van de gevolgen van de grondwet maar accepteren ze die gewoon?

    Bedoel als linkse partij zou je toch tegen deze grondwet moeten zijn, al is het alleen al omdat er in schijnt te staan dat de lidstaten worden verplicht om al hun overheidsdiensten die geliberaliseerd kunnen worden, af te stoten en te privatiseren…

    Reactie door Anton Schuurmans — woensdag 26 januari 2005 @ 13.22 uur

  32. Een niet-bindend referendum… Heeft de VVD enig idee wat dat gaat kosten als Nederland massaal NEE stemt?
    Misschien is dat een leuk argument als je de Weisglassen hoort blazen dat Agnes Kant zulke dure vragen stelt in de kamer!
    I
    k vond het optreden van Nicolai beschamend in Nova. Ferry Mingele vroeg hele duidelijke en gerichte vragen, waaruit bleek dat er geen noodscenario bestaat als mocht blijken dat Nederland een krachtig ‘NEE’ uitspreekt. We zullen zien. Vooralsnog lijkt me dit een campagnesuccesje voor de SP.

    Reactie door Jory — woensdag 26 januari 2005 @ 13.34 uur

  33. @ 12: Goed verhaal, David Tompot!

    Natuurlijk is het belangrijk dat de uitslag “NEE” wordt! De Tweede Kamer heeft grotendeels al laten weten veel waarde te hechten aan de uitslag, ook al is het formeel slechts een raadgevend, en geen bindend referendum.
    De SP heeft al diverse malen uitleg gegeven over haar standpunt, maar zal dat de komendee maanden, zoals al opgemerkt, zeker uitgebrrid gaan doen! Er is dus veel werk aan de winkel.
    Overigens: wél bizar dat een figuur als Wilders in deze kwestie aan dezelfde kant staat, zij het om geheel andere redenen.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 26 januari 2005 @ 13.46 uur

  34. @ Anonymous, fijn.

    Reactie door CB — woensdag 26 januari 2005 @ 13.51 uur

  35. Ik ben het absoluut ONEENS met tegen stemmen en wel om de volgende redenen. Een Europeese grond wet is wel degelijk van belang. Het is van essentieel belang dat europa één gezicht krijgt. Dit met het oog op de toekomst. Het moet een ieder toch duidelijk zijn dat de euro een succes is. Waar zouden we nu staan met onze gulden, frank en mark? We hebben de sterkste munt van de wereld nationale banken ruilen hun dollars tegen euro’s. En men hoeft geen profeet te zijn om te voorspellen dat binnen afzienbare tijd ( zeg 20 jaar) de eerste assiel zoekende Amerikanen aan de grenzen verschijnen zowel economische als politieke assiel zoekers. En dan zou het wel heel prettig zijn als er een lijn getrokken wordt in Europa. Trouwens ook met een eoropeese grondwet blijft er voldoende over om ons Hollandse stoepje schoon en sociaal te houden daar doet een europeese grondwet echt niks aan af.

    Reactie door antoon — woensdag 26 januari 2005 @ 14.10 uur

  36. @ Antoon:

    Heb je je wel genoeg verdiept in de grondwet behalve in de propaganda?

    Reactie door Anton Schuurmans — woensdag 26 januari 2005 @ 14.15 uur

  37. Ik hoop inderdaad dat er een krachtige nee-campagne komt. Ik ben bang dat de folder over de nieuwe Europese”grondwet” meer een reclamefolder zal zijn met de nodige vaagheden. Ik heb zelf de tekst van de grondwet al van internet gehaald. NIET TE LEZEN!!!
    Kan er niet een soort commenttaar komen op heel concrete punten, waar duidelijk uit naar voren komt wat een bepaald artikel voor gevolgen zou kunnen hebben, voor de gewone burger direct merkbaar?
    Dat zou voor ons ook een steun kunnen zijn bij het overtuigen van anderen.

    Reactie door Marion en Theo — woensdag 26 januari 2005 @ 14.19 uur

  38. @ 40. Marion en Theo

    Zie mijn reactie nummer 30. Al je wensen worden vervuld!

    Reactie door Barry — woensdag 26 januari 2005 @ 14.50 uur

  39. NEE, NEE en nog eens NEE zal ik gaan stemmen. Alles, maar dan ook alles moet voorkomen worden dat Duitsland en Frankrijk nóg meer hun stempel op de europeesche wetgeving gaan drukken. Je kunt nu al zien hoe verkeerd het gaat; bijvoorbeeld met de aanbesteding van grote projecten. Enig idee hoeveel hollandse bedrijven werken aan grote projecten in Duitsland of Frankrijk? Ik vrees dat dat er heel weinig zijn, terwijl ik hier regelmatig orders richting Parijs zie verdwijnen………En dan de Bolkestijn-richtlijnen; zijn we dus ook mooi klaar mee. Die hele grondwet is een liberaal verzinsel waar alleen de bedrijven beter van worden en waar de burger door “marktwerking”straks weer gewoon het haasje is. Kijk maar naar de energierekening vanaf 1 januari; lang leve de privatisering van de energiemarkt!! Door de marktwerking kunnen de orijzen nu met minimaal 10% omhoog….
    En daarom alleen al stem ik tegen.
    En opgestookt door Geert zullen er een heleboel mensen tegenstemmen vanwege Turkije :-(

    Reactie door Opa-Buiswater — woensdag 26 januari 2005 @ 15.23 uur

  40. We zouden de amerikaanse constitution kunnen overnemen, hun doen er toch niets mee.

    Reactie door Jansonius — woensdag 26 januari 2005 @ 15.38 uur

  41. Mijn NEE-stem staat al vast! Eindelijk de gelegenheid om een signaal af te geven dat het neo-liberale Europa niet het mijne is.

    Reactie door emma — woensdag 26 januari 2005 @ 16.03 uur

  42. @ Opa-Buiswater (42):

    Stem maar liever één keer NEE. Anders wordt je stembiljet nog ongeldig….. :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 26 januari 2005 @ 16.08 uur

  43. Ik zal “nee” stemmen.

    Maar wat heeft het voor zin? het is een raadgevend referendum. Onze overheid trekt zich al een eeuw niks aan van de publieke opinie en wat er onder het volk leeft; dus waarom zouden ze dit nu wel doen?

    De uitslag staat voor mij wel vast: We winnen het referendum; maar we verliezen onze identiteit en soevereiniteit. We worden in de toekomst geregeert door Frankrijk; Duitsland en Turkije.

    @Antoon

    Je bent niet goed snik; als je meent; dat die euro ons zegeningen heeft gebracht. Door die hoge koers gaan onze industrieen 1 voor 1 naar de klote doordat export moeilijker wordt. Een heel simpele economische wet. Hadden we de gulden nog maar; die was trouwens ook nog eens moeilijker te vervalsen ook!

    Reactie door Space invader — woensdag 26 januari 2005 @ 17.00 uur

  44. wat een struisvogel politiek. hoezo krijgt nederland geen poot
    aan de grond in frankrijk,duitsland. wie moest er zonodig deelnemen in de bouw van de JSF? waarom moest nederland troepen
    sturen naar Irak? waarom is J.de hoop scheffer benoemd tot
    cecretaris-generaal. waarom hebben de meeste amerikaanse multi-
    nationals hun hoofdkantoren in nederland.
    en over liberalisme gesproken. als je momenteel de VVD goed beluisterd in hun toespraken en commentaren leven we hier al in een “liberale democratie”.over de hele wereld vormen zich momenteel economische machtsblokken.zuid-amerika met chili,argentinie,peru,brazilie enz. rusland ,china en india zoeken toenadering. als de sp. het dan toch over historisch inzicht en achtergronden wil hebben is een juiste koers en visie
    op de wereldwijde ontwikkelingen een noodzakelijke voorwaarde.
    waar is de internationale solidariteit gebleven. ontwaakt ….
    proletariers aller landen…verenigt u in de strijd tegen het
    imperialisme!!!!! weet u het nog.?

    Reactie door odyssee — woensdag 26 januari 2005 @ 18.11 uur

  45. ongelooflijk maar waar. onze jan de meest bevlogen en “visionaire” politicus van ons land, volgens onze koffiedik-
    kijker en wichelaar maurice de hond. wat voor visie houdt onze jan erop na t.a.v. europa. hij is overal tegen,marktwerking,uit-breiding van het leger, meer macht voor brussel, de euro enz.maar waar is zijn visie dan op een “verenigd europa” dat al een feitelijk gegeven is en onomkeerbaar. van een visionair politicus mag je toch wel meer verwachten dan zich te beroepen
    op een naar binnen gerichte, populistische navelstaarderij.
    hij biedt geen enkel perspectief en houvast voor de lange termijn op sociaal-economisch en politiek gebied.met alleen
    “hoe dan jan” ben je er nog niet.

    Reactie door europa — woensdag 26 januari 2005 @ 19.18 uur

  46. Ik las op de SP site dat er in de nieuwe grondwet staat dat er meer marktwerking in de zorg komt. Zou iemand mij de passages ofzo kunne laten zien waaruit dat blijkt. Ik merk dat je veel mensen met dat argument kunt overtuigen maar ik wil daar graag wat meer over weten.

    Reactie door BNBN — donderdag 27 januari 2005 @ 0.28 uur

  47. Ik las dat de regering veel geld gaat inzetten om mensen voor de Europese grondwet te gaan stemmen.

    Is dit niet volledig in strijd met de democratische grondregels. Mag de staat politieke propaganda ten gunste van een mening van de regeringspartijen maken?

    Naar mijn mening behoren de partijen die voorstander zijn van de Europese grondwet zelf propaganda te voeren.

    We met de politieke staatspropaganda! Is dit misschien een liberaal of Christen-democratisch grondbeginsel dat de staat propaganda mag bedrijven voor hun politieke ideeën?

    Naar mijn mening moet de Minister van Binnenlandse Zaken vanwege deze poging tot staatspropaganda ten behoeve van de eigen politieke partij aftreden!

    Het lijkt erop dat de normen en waarden van Balkenende een einde van de democratische grondbeginselen betekenen.

    Reactie door drob — donderdag 27 januari 2005 @ 11.20 uur

  48. Drob

    Het begint er inderdaad op te lijken dat het dat betekend.

    De weg naar slavernij is een sluipweg.

    Reactie door e.krul — donderdag 27 januari 2005 @ 12.39 uur

  49. Beste Jan,

    Als ik dit allemaal zo lees, is er maar 1 ding te doen:
    Zorg voor een leesbare versie van de grondwet (ik ga echt niet die paar duizend officiele bladen uitprinten, onleesbaar ook!) en verspreid die in Nederland huis aan huis, met daarbij een opsomming van alle argumenten om NEE te stemmen. Duidelijk en krachtig, zoals van ons verwacht mag worden.
    Goed het kost een paar centen, maar dan heeft wel heel Nederland een goed alternatief voor de staatspropaganda die ongetwijfeld gaat komen!
    Jan, doe me een lol, organiseer dit, laat Nederland weten waarom ze NEE moeten stemmen, het is onze enige kans om in ieder geval enige invloed te hebben in de besluitvorming.
    Want als er een grote meerderheid NEE zegt, zullen er toch partijen zijn die WEL luisteren naar het referendum en staat misschien Jan Petertje allen met een JA in de kamer.

    Reactie door Aernout van Waardhuizen — donderdag 27 januari 2005 @ 15.45 uur

  50. @ 54, Aernout, op zich een goed idee om informatie te verspreiden. Maar stel nu dat een andere linkse partij als GroenLinks hetzelfde gaat doen. Dan heb je als linkse kiezer een folder met allemaal argumenten om tegen te stemmen en een folder met allemaal argumenten om voor te stemmen.

    We leven tegenwoordig in het TV tijdperk, mensen krijgen veel mee via de TV. Daarom lijkt het me erg zinvol dat er een soort van groot TV-debat komt waar de politieke partijen hun standpunten duidelijk maken en waar ze met elkaar in debat gaan.

    Eventueel maakt men er een avondvullend programma van, waarbij ook deskundigen aan het woord komen om toelichting te geven op de Europese grondwet en de eventuele gevolgen ervan.

    Reactie door Nathan — donderdag 27 januari 2005 @ 17.24 uur

  51. Ik kan me geen mening over iets vormen, waarvan ik niet weet wat het inhoudt. Een mening over deze grondwet op een site van de SP of VVD zal altijd gekleurd zijn, dus ik stel voor dat er een publiekvriendelijke, onafhankelijke, tekstversie van de Europese Grondwet wordt gepresenteerd op een (goedkoop medium!) website, voorafgaand aan dit referendum. Waarvoor bij voorbaat dank.

    Reactie door Mika — donderdag 27 januari 2005 @ 20.44 uur

  52. Ah, ik zie dat dit initiatief al uitgevoerd is. Voor mensen die ook willen weten waar ze precies voor of tegen stemmen, surf naar: http://www.grondweteuropa.nl. Daarop een volledige versie, maar ook de hoofdpunten.

    Voor diegenen die behoefte hebben aan ‘Een publieksvriendelijke versie van de grondwet in een mooie folder’: http://www.grondweteuropa.nl/9310000/d/grondec3.pdf (32 pagina’s)

    Reactie door Mika — donderdag 27 januari 2005 @ 21.05 uur

  53. Hm, ik zie dat die folder niet echt de inhoud van de grondwet dekt. Deze brochure: http://www.grondweteuropa.nl/9310000/d/grondec3.pdf doet dat iets beter, maar is ook niet volledig. Met wat puzzelen op de site wordt je al met al wel steeds wat wijzer.

    Reactie door Mika — donderdag 27 januari 2005 @ 21.14 uur

  54. Zeker nee na het lezen van deze constitutie.
    Zou het trouwens niet raadzamer zijn voor de democratie als de info rond deze grondwet aan de natie wordt gegeven door een onafhankelijke objectieve instelling en niet zozeer door de partijen ?
    Gekleurde berichtgeving is wellicht gevaarlijker dan geen berichtgeving. Hou het referendum schoon en maak het bindend zou mijn raad aan de regering en dus aan elke waarachtige democraat zijn, maar ja daar vind je er in nederland niet meer zoveel van. Ik stem wel maar ik heb er geen vertrouwen in.

    Reactie door frank — maandag 31 januari 2005 @ 12.08 uur

  55. @55, Nathan,

    Dat zou kunnen als we niet in zo’n verschrikkelijke commerciële wereld leven, waarbij oppervlakkigheid hoogtij viert.
    Ik ziet het al helemaal voor me, al die mannetjes c.q. vrouwtjes van de diverse partijen opgepoetst en met commerciële training klaar om ons helemaal in hun dstraatje voor te lichten.
    Ik vermoed dat alleen SP en misschioen Groen Links keihard de waarheid zullen vertellen, maar ze zullen door zowel de overigen als de oppervlakkige programmamakers ondersneeuwen, want het moet niet te moeilijk zijn natuurlijk voor het domme volk en het moet wel gezellig blijven.
    Ik heb er dus geen fiducie in.
    Laat de SP dan samen met Groen Links (en anderen die tegen zijn)een betrouwbare versie met commentaar rondsturen!

    Reactie door Aernout van Waardhuizen — dinsdag 1 februari 2005 @ 10.32 uur

  56. Ik weet niet waar het toe dient. Wat staat er in die grondwet? Ga ik dat nog te horen krijgen van dezen en genen?
    hoe kom ik er anders zelf achter?

    Reactie door jan — woensdag 9 februari 2005 @ 16.33 uur

  57. BV Europa:
    Blauwdruk voor een nieuwe superstaat

    De Europese Unie is er klaar voor. U ook?

    Commissies, Comite’s, Autoriteiten, Agentschappen, Bureau’s, Instituten, Fondsen, Centra, Netwerken en Projecten van de EU:

    CEDEFOP, EUROFOUND, EMA, ETF, EWWD, EMEA, HBIM, EU-OSHA, CdT, EUMC, EAR/ECHO, OLAF, EFSA, FVO/VBB, CFCA, EMSA, EDA, EASA, ENISA, EIPPC, MAHB, ECCAIRS, CEN, ISS, EUSC, EUROPOL, EUROJUST, JRC, MARS, ERLAP, ECB, EURATOM, BELMR, MERCATOR, IRRM, ITU, IE, IPSC, IES, IHCP, IPTS, COST, ESO, EMBL, EUREKA, ESW, COCOLAF, EPA, SIS, IDA I, IDA II, IDABC, TESTA, ENCP, REITOX, ENL, ETSI, ECN, ERCEG, CENELEC, ECTRA, ERO, EURESCOM, ERC, ESA, EUMETSAT, EUROPEES OCTROOIBUREAU, EUR-LEX, CARE, BUREAU VOOR OFFICIËLE PUBLICATIES DER EUROPESE GEMEENSCHAPPEN, BUREAU VOOR PERSONEELSSELECTIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN, COMITÉ VAN DE REGIO’S, 5 SEAS 1 FUTURE, BALTIC SEA GROUP, CAPITAL CITIES/REGIONS, FROM CONVERGENCE TO COMPETITIVENESS, GREEN INNOVATION IN ACTION, METREX AND LISBON REGIONS, KNOWLEDGE REGIONS, STUTTGART REGION, NATURAL EFFECT REGIONS FOR COMPETITIVENESS AND INNOVATION, BRATISLAVA REGION, VALENCIAN REGION, PARTNERS ON INNOVATION, REGIONS FOR CHANGE, REGIONS FOR NEW DEVELOPMENT HORIZONS, REGIONS OF ROND POINT,
    RUP PLUS, THE GATE OF THE EAST, ESEC, NAT, ECO, SOC, REX INTE, SMO, TEN, CCMI, GROUP I, GROUP II, GROUP III, ETUC, CESLINK, COMITE DOUANEWETBOEK, EETF, EGGS, EUROSTAT,COMTE VOOR BEHEER VAN VISSERIJ EN AQUACULTUUR, WTECV, RCVA, GFCM, SCIENTIFIC COMMITTEE FOR DESIGNATIONS OF ORIGIN, GEOGRAPHICAL INDICATIONS AND CERTIFICATES OF SPECIFIC CHARACTER, HIGH-LEVEL CANCER EXPERTS COMMITTEE, PERMANENT COMITÉ VOOR LEVENSMIDDELEN, WETENSCHAPPELIJK COMITÉ VOOR DE MENSELIJKE VOEDING, EIB, EOF, EIF, EIB GROUP, ERP-EIF DACHSFONDS, CORDIS, EBRD, ESCB, ECB, EUROSYSTEM, ETSC, CAC, EFTA, EDPS, EUROPESE OMBUDSMAN, EUROPESE REKENKAMER, HOGE CONTROLE INSTANTIE, EUROPESE HOF VAN JUSTITIE, EUROPESE COMMISSIE, EUROPEES PARLEMENT, EUROPESE RAAD VAN MINISTERS, AGIS (GROTIUS, OISIN, STOP, HIPPOCRATE AND FALCONE), PHARE, ISPA, SAPARD, CARDS, TACIS, TEMPUS, MEDA, AL INVEST, URB-AL, ALFA, CULTUUR 2000, RAPHAËL, KALEIDOSCOPE, ARIANE, MEDIAPLUS, EURES, EFRO, ESF, FIOV, EOGLF, COHESIEFONDS, INTERREG III, LEADER+, EQUAL, URBAN II, DOUANE 2007, INTELLIGENT ENERGY FOR EUROPE, ETAP, CARNOT, SAVE, JOULE-THERMIE, ALTENER, EUROPEES PROGRAMMA INZAKE KLIMAATVERANDERING, FIFTH R&D FRAMEWORK PROGRAMME, PEACE, ENERGY STAR, SURE, SIXTH RESEARCH FRAMEWORK PROGRAMME, GALILEO, INOGATE, TRANS-EUROPESE ENERGIENETWERKEN, EL.1, NG.1, NG.2, NG.3, NG.4, NG.5, SYNERGY II, FISCALIS, HERCULES, PERICLES, GROTIUS, EUROPE–ACTONPLAN, STOP, DAPHNE, OCTOPUS,
    SIGMA, eEUROPE 2005, e-OVERHEID, e-LEREN, e-GEZONDHEIDSZORG, e-BUSINESS, e-INCLUSIE, IDA-PROGRAMMA,
    INFO2000, EUROPEAN COMMUNITY FOR RESEARCH, TECHNOLOGICAL DEVELOPMENT AND DEMONSTRATION ACTIVITY, EURID, ANIMO, SHIFT, CIS, SOCRATES, LEONARDO DA VINCI, EUROPASS, EURYDICE, ALFA-PROGRAMME, EUROPEAN VOLUNTARY SERVICE FOR YOUNG PEOPLE, GMES, METOP-1, ERS-1, ERS-2, STAR 21, , EDCTP, EPRD, PfA, RESAL, ISPA, SAPARD, SOLIDARITEITSFONDS VAN DE EUROPESE UNIE, EROP, EIC’s, RCI’s, BIC’s, OPET, COOPECO, ELTIS, POLIS, ” EUROPE AGAINST CANCER ” PROGRAMME, OPERATIE ARTEMIS, OPERATIE CONCORDIA, POLITIEMISSIE PROXIM, EUFOR, HEADLINE GOAL 2010, EUROPEAN CAPABILITY ACTION PLAN, BATTLEGROUPS, NATO RESPONSE FORCE, EUROPEES BUREAU VOOR BEWAPENING, ONDERZOEK EN MILITAIRE VERMOGENS EDA, EUROPEAN SCHOOLNET…

    P.S.:
    Onze politici, raden van bestuur, directeuren, directeuren-generaal, secretarissen, secretarissen-generaal, voorzitters, vice-voorzitters, bestuursleden, stafleden, wetenschappelijk medewerkers, beleidsmedewerkers, projectleiders en overig personeel, willen u bij voorbaat danken voor uw investering in hun maandelijkse salaris.

    http://europa.eu.int/scadplus/scad_nl.htm

    Reactie door Dennis Ringeling — vrijdag 15 april 2005 @ 6.07 uur

  58. wat heb ik nou gehoord ????
    kost europa ons +/ 5 miljard euro per jaar en krijgt spanje dit bedrag in meevoud per jaar ????????
    rot toch op met dat europa en de euro
    geef nederland aan de nederlanders en geef hen hun eigen gulden terug !!!!!!!!!

    nee tegen europa nee nee en nog ns nee

    doei

    Reactie door bassie — donderdag 19 mei 2005 @ 21.27 uur

  59. 4 mensen op mijn werk met argumenten weten te overtuigen waarom ik NEE ga stemmen en dat zonder folderen…… Daar kan het kabinet nog een puntje aan zuigen. De collega’s hebben daar begrip voor en gaan ook NEE stemmen. En ik kom voor de verkiezing nog aardig wat kennissen tegen, 10 tegenstemmers is haalbaar! Kom maar op Jan Peter, NEE is beter.

    Ik hoop dat er nog velen zijn die hun kennissen/collega’s/vrienden met argumenten weten te overtuigen, dan kan het niet mis!

    Reactie door Chappie — vrijdag 20 mei 2005 @ 23.41 uur

  60. De reden waarom ik nee heb gestemd is eigenlijk heel simpel. Ik heb niets kunnen zeggen over toetreding van de “oostelijke lidstaten”, ik heb niets kunnen zeggen over het al dan dan niet invoeren van de Euro, waarschijnlijk zal mijn mening niet worden gevraagd over het al dan niet toe laten treden van Turkije in de nabije toekomst.

    Wellicht is mijn nee stem niet op eigenlijke gronde gebaseerd. Ik ben begonnen met het lezen van de pagina’s tellende
    “grondwet”. Hoewel ik mij realiseer dat ik daarop mijn stem zou moeten baseren heb ik andere redenen de doorslag laten geven.

    Als voorbeeld zou ik Denemarken willen stellen. Zij hebben hun eigen munt gehouden. Volgens mij hebben ze het daar op een heleboel vlakken beter voor elkaar als wij hier. Er is trouwens geen Europees land waar het, niet alleen economisch, beter toegaat als Zwitserland.

    Wat ik hiermee alleen maar wil zeggen is dat wij meer onze eigen koers moeten varen. Nederland staat bekent om zijn kwaliteiten. Ik kan de overtuiging nergens vinden dat wij die niet ten volle uit kunnen bouwen wanneer wij nee zouden stemmen. Wij zijn maar een klein land. Wij staan altijd met onze wijze neus maar vooral ook onze wijzende vinger vooraan. Wij willen altijd het beste jongetje van de klas spelen. Helaas wordt met regelmaat de gewone man hier het meest door gedupeerd. Wij dragen als Nederland in veel gevallen de meeste centen per hoofd van de bevolking bij.

    Hoewel ik mij terdege realiseer dat wij als klein land afhankelijk zijn van samenwerking met andere landen, toch een nee op deze “grondwet”.

    Beste Jan, ik ben het niet altijd met je eens, zeker niet wanneer het gaat om inhoudelijk argumenten die ik je in discussies en debatten hoor gebruiken. Ik ben bang dat we als Nederland financieel ten gronde gaan als de SP regeringsverantwoordelijkheid zou krijgen. Op het punt van de Euro en de verkiezingen van vandaag sta ik aan jou kant en hopelijk velen met mij.

    Reactie door Gerrit — woensdag 1 juni 2005 @ 11.49 uur

  61. motorola ringtones free

    motorola ringtones free of Ansonia Newstadt The Kundavishas of the Tiger, by Maurice Akausha Five Huskisson’s

    Trackback door motorola ringtones free — woensdag 5 oktober 2005 @ 6.26 uur