Eerwraak

Honderden vrouwen hebben er mee te maken: eerwraak. Zij verblijven op geheime adressen, worden bedreigd en leven permanent in doodsangst. Onaanvaardbaar.

Vandaag heeft de Kamer er over gesproken en vanavond vindt er een afronding plaats in de vorm van stemming over een aantal moties. Het is goed dat er nu (eindelijk) tegen deze terreur opgetreden gaat worden, niet alleen in de richting van de daders maar ook in de richting van de rest van de familie.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 10 februari 2005 :: 15.28 uur

28 Comments

28 reacties

  1. Goede zaak, Jan.
    Ik vind het trouwens onzin om iemand te vermoorden om je familie-eer te redden. Hallo, een moordenaar in je familie? Is dat goed voor de familienaam?

    Reactie door Jan Breur — donderdag 10 februari 2005 @ 16.30 uur

  2. Ik ben erg blij dat je je ook verzet tegen het verschijnsel van eerwraak, Jan. Vooral nu eerwraak steeds vaker voorkomt en zelfs de vrouwen in BVML-huizen niet meer veilig zijn, moet er hard worden opgetreden door de overheid. Laten we hopen dat de maatregelen zullen werken en vele vrouwen daarmee recht krijgen op een veilige toekomst.

    Reactie door Daniël O. — donderdag 10 februari 2005 @ 17.13 uur

  3. Update: Hirsi Ali wil motie van treurnis tegen Donner

    DEN HAAG – Tweede-Kamerlid Hirsi Ali van de VVD gaat haar fractie vragen een motie van treurnis in te dienen tegen CDA-minister Donner (Justitie), omdat hij eerwraak volgens haar niet hard genoeg aanpakt. Later donderdagmiddag houdt de Tweede Kamer een spoeddebat over eerwraak.

    Hirsi Ali kondigde haar voornemen aan tijdens een overleg met Donner en minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie). Het is nog onduidelijk of Hirsi Ali de steun van haar fractie krijgt voor het indienen van een motie van treurnis. Dat is een mildere vorm van afkeuring en heeft bij aanneming dan ook geen consequenties. De fractie wilde eigenlijk geen debat meer op donderdag en het uitstellen tot na het krokusreces volgende week.

    Fractievoorzitter Van Aartsen zei donderdag dat het hem gaat om concrete resultaten in de aanpak van eerwraak. Of een motie van treurnis aan het adres van minister Donner daarbij effectief is, wilde hij niet zeggen. De VVD-fractie beraadt zich nu over de eventuele motie.

    Land van Ooit

    Hirsi Ali zei dat Donner “niet ontwaakt uit het land van Ooit”. Volgens haar treedt de minister hard op tegen de dader van eerwraak, waarbij iemand wordt gedood die de eer van de familie heeft bezoedeld. Maar Hirsi Ali wil, net als vrijwel alle andere partijen in de Tweede Kamer, dat de medeplichtigen van het misdrijf worden aangepakt. Vaak zijn dat familieleden van het slachtoffer.

    Donner wees erop dat medeplichtigen ook onder het huidige strafrecht vervolgd kunnen worden. Het probleem is volgens hem echter dat de medeplichtigheid moeilijk te bewijzen is. Vorige week had Hirsi Ali al gezegd dat Donner geen enkele consequentie verbindt aan zijn oordeel dat eerwraak onaanvaardbaar is.

    Reactie door Barry — donderdag 10 februari 2005 @ 17.28 uur

  4. Uiteraard moet hiertegen streng worden opgetreden. Voor zover ik weet bestaan hiervoor al de nodige rechtsmiddelen. Deze ellendige kwestie moet echter niet onder de noemer “terorrisme” worden geplaatst, zoals b.v. A. Hirsi Ali doet. Dat lijkt mij heilloze bergipsverwarring, die tot verkeerde consequenties leidt. Maar indien voor een effectieve aanpak nodig, zullen extra strafbepalingen in het Wetboek van Strafrecht moeten worden opgenomen.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 10 februari 2005 @ 17.41 uur

  5. Eerwraak is gewoon bezits moord, moord met voorbedachte rade. Niet meer en niet minder. Als degene die daar mee dreigen geen Nederlands paspoort hebben gewoon uitzetten.Het is regelrechte terreur tegenover de vrouw of meisjes. Eigenlijk te gek dat we in 2005 hier nog steeds mee zitten. Maar wat moet je doen tegen iets wat er al eeuwen ingeramd is. Heel veel landen buiten West-Europa om bestaat het nog, net als het uithuwelijken je mag dan niet praten over achterlijke culturen, maar in mijn ogen is dat wel zo. Laten we iedergeval dit nooit acccepteren als gewoon. En deze vrouwen optimale bescherming geven in de breedste zin van het woord.

    Reactie door Harry Sangers — donderdag 10 februari 2005 @ 18.02 uur

  6. Eerwraak, of wel moord met voorbedachte rade, is een zeer verachtelijke zaak. Het idee hiervoor is de daders aangepraat, -aangepraat vanuit een onzinnig mannelijk superioriteitsidee, waarbij voorbij gegaan wordt aan alle waarden en normen van een evenwichtige samenleving. Dit kan alleen echt aangepakt worden bij de basis, de scholing en opvoeding. Eens te meer een motief voor jouw idee van gemengde scholen Jan.
    groet,
    Amita.

    Reactie door amita — donderdag 10 februari 2005 @ 18.17 uur

  7. Harry,

    En wat met degene die wel een nederlands paspoort hebben?

    Reactie door Patrick — donderdag 10 februari 2005 @ 18.21 uur

  8. Is een goede ontwikkeling, en was gelijk weer inspi om op mijn weblog over te schrijven.

    Reactie door RedStar — donderdag 10 februari 2005 @ 19.01 uur

  9. Ik vind het een goede zaak dat dit eens in de schijnwerpers komt.
    Natuurlijk is zo’n geval van eerwraak moord met voorbedachte rade en dan gestraft worden met de huidige wetgeving.
    Het fijne aan dit initiatief is dat de omstanders ook aangepakt kunnen worden. Vooral rond eerwraak spelen deze mensen een cruciale rol.

    Reactie door alexander — donderdag 10 februari 2005 @ 20.16 uur

  10. Mensen die zich schuldig maken aan eerwraak of poging tot eerwraak of medeplichtigheid daarvan moeten gestraft worden. In dit land is het bij wet verboden iemands leven te nemen.
    Laten we dat in “ere” houden.

    Reactie door Helma D. — donderdag 10 februari 2005 @ 20.18 uur

  11. WAT IS EERWRAAK:

    http://www.taalvorming.nl/Literatuur/KN34L.htm

    Reactie door Farshad Bashir — donderdag 10 februari 2005 @ 20.40 uur

  12. Errwraak straffen? Jawel. Meten met 2 maten? Nee. Bush heeft herhaaldelijk te kennen gegeven dat met zijn inval in Irak hij zijn pappie wilde wreken die door Schurk Hussein in de zeik zou zijn gezet. Een strafbaar geval van eerwraak dus…

    Reactie door c.tilyx — donderdag 10 februari 2005 @ 20.48 uur

  13. Wat het met eer te maken heeft is mij een raadsel?

    Doden is de meest oneerbare daad die je kan begaan dus met geen woord goed te praten.

    Reactie door e.krul — donderdag 10 februari 2005 @ 21.12 uur

  14. ONZINNIG MANNELIJK SUPERIORITEITSIDEE? PARDON?
    DE HALVE FAMILIE IS VROUW,
    DIE DOEN KENNELIJK NET ZO HARD MEE.
    GENOEG GEKNUFFELD. GRENZEN STELLEN.

    Reactie door nico — donderdag 10 februari 2005 @ 21.35 uur

  15. Fenna vergeer zei het heel goed gisteren in TV-vandaag: Feeling houden in de wijken, de hele familie erbij betrekken, de cultuur relevant, maar dan in meer “normaliserende zin”, houden en aanpakken volgens het normale strafrecht. Bovendien de verantwoordelijkheid van de politie beter inzichtelijk maken en houden.

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — donderdag 10 februari 2005 @ 21.41 uur

  16. Bij ons is 13 sept 2001 ook een meisjevan 16 vermoord.
    Door haar 2 oudere broers met een mes omdat ze te westers was.
    Haar vader had kort daarvoor de woning verlaten moeder en 4 jongere broers waren thuis.
    Het heeft bijna 1 uur geduurt voor er om hulp gebelt is.
    Ik hoop echt dat er nu eens goede maatregelen komen niet alleen voor de vrouwen in blijf van mijn lijf huizen,maar ook voor de meisjes die thuis wonen en waar ook de moeder niet voor bescherming {kan zorgen} zorgt.

    Reactie door margaretha — donderdag 10 februari 2005 @ 21.58 uur

  17. Eerwraak is gewoon een middeleeuwse opvatting van de mannelijke kant van een familie die zich boven de vrouw vindt staan.
    Zij beloven hun dochter(s) aan iemand die helemaal de keus niet is van hen om er beter van te worden. De eer van de familie is schijnbaar belangrijker dan het leven van de dochter.
    Een neef is met zo n meisje gehuwd dat aan iemand was beloofd, haar ouders hebben het toch geaccepteerd dat ze haar eigen keus heeft gemaakt.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 10 februari 2005 @ 23.10 uur

  18. nog even en we hebben weer ridders te paard .met een jonkvrouwe in de toren .die hirsi ali en arib zaten toch ook in paars (p.v.d.a.) toen werd er niet over gelult .eerwraak had toen al aangepakt moeten worden .maar ja dat was niet politiek correct .die (ex)p.v.d.a.ers moeten gewoon hun mond houden .en niet net als nu gebeurd weer op een laffe manier .gebruik maken van het politieke klimaat in nederland !!!eerwraak is moord en word toch bestraft .klaar .

    Reactie door texas henkie — donderdag 10 februari 2005 @ 23.12 uur

  19. Eerwraak is afschuwelijk en als het al zover komt heeft onze wet er een antwoordt op.
    Helaas wordt eerwraak niet streng beoordeelt door het OM.
    Maar wat door mevr. Hirsi werd uitgesproken is veel te populistisch.
    Zij en Wilders brengen het verkeerd en laten het bloed koken van mensen die het anders geformuleerd willen zien.
    Geen wonder dat zij en Wilders door sommigen worden gezien als zeer rechts gepeupel.

    Reactie door Hendrik — vrijdag 11 februari 2005 @ 2.16 uur

  20. Wat valt er politiek gezien te bespreken over het delict “moord met voorbedachte rade”?

    Door de indruk te wekken alsof er toch discussie over mogelijk is, wordt een verschrikkelijk en onduidelijk signaal uitgezonden!

    Reactie door Anton — vrijdag 11 februari 2005 @ 4.01 uur

  21. Het valt niet mee om je mond open te doen we hebben gezien wat er dan gebeurt!
    En dan kan je het wel voorzichtig brengen maar de boodschap blijft het zelfde.
    We hebben hier altijd mogen zeggen wat we willen en een ieder doet dat op zijn manier.
    Als je het er niet mee eens bent stem je op een ander!

    Reactie door margaretha — vrijdag 11 februari 2005 @ 9.11 uur

  22. een uitgebreid verhaal vind je op:
    http://www.groene.nl/

    Reactie door nico — vrijdag 11 februari 2005 @ 12.21 uur

  23. Ik schrok van wat ik las rond dit debat:
    de politie wordt ‘afgerekend’ op ‘prestaties’.
    Daarbij geldt het oplossen van een moord wel als een prestatie (terecht – hoor)
    maar het voorkomen van een eerwraak moord NIET.
    Hulde dat er al 25 jaar lang kennis en ervaring gebundeld wordt en dat de individuele agenten tijd noch moeite sparen om de moord te voorkomen. Dat de hermandad moord tracht te voorkomen vind ik toch wel een basisvoorwaarde van de rechtsstaat…!
    Laat dat dan ook meewegen in het beoordelen van de prestaties van de koddebeiers.
    Uiteraard naast allerlei andere zaken zoals voorlichting en publiciteit: “we pikken het niet en iedereen in de familie is medeplichtig!”

    Reactie door Jolande — vrijdag 11 februari 2005 @ 14.07 uur

  24. @ Jolande 23

    Helemaal mee eens. Het is daarom ook dat Hirsi Ali in het debat van gisteren de link met terrorismewetgeving heeft gemaakt. Niet om te doen voorkomen dat er sprake is van terrorisme, maar om de opsporingsmogelijkheden in de beramingsfase van de moord te verruimen. Immers, eerwraak wordt volgens plan uitgevoerd, is geen opwelling van emotie. Nu staat de politie hulpeloos toe te kijken en kan veel te weinig doen door gebrek aan bevoegdheden. Hirsi Ali pleitte voor verruiming van deze bevoegdheden, maar kreeg hiervoor weinig steun. Overigens ook niet van de SP, voorzover mij bekend. Dat is jammer, want ik denk dat een pro-actieve houding bij eerwraak heel belangrijk is.
    En wat betreft de politie-inzet van de afgelopen 25 jaar, ik heb waardering voor hun werk, maar het geringe resultaat, althans zo lijkt het, in deze zaken geven je te denken of de huidige bevoegdheden van de politie wel voldoende zijn.
    Verder vind ik het jammer dat Hirsi Ali’s bijdrage, die op dit punt heel zinvol was, zo in het belachelijke wordt getrokken, meestal zonder steekhoudende argumenten, maar daarvoor in ruil mét veel vooroordelen.

    Reactie door Henk — vrijdag 11 februari 2005 @ 15.00 uur

  25. Die motie van treurnis aaa het adres van Donner vind ik overigens een uitstekend idee van Hirsi Ali. Alleen ik vind dat ze nog niet ver genoeg gaat: wat mij betreft krijgt het hele kabinet een motie van treurnis over zich heen.

    Reactie door Daniël O. — vrijdag 11 februari 2005 @ 15.05 uur

  26. @23 Jolande

    Precies! Het is een zaak voor Politie en Justitie. Het moet voor deze partijen mogelijk zijn om elementaire rechten te handhaven. Zoniet, dan moet dat ter discussie staan.

    Ofschoon in de marge opgemerkt, denk ik dat je met ‘de hele familie’ medeplichtigen bedoeld.

    Reactie door Anton — vrijdag 11 februari 2005 @ 16.45 uur

  27. @ Henk: ik ben het geheel met je eens. Ik hoop dan ook dat Meulenbelt ook eens ophoudt met haar hetze tegen Hirsi Ali en haar de hand reikt om samen te werken om een oplossing voor de problemen te vinden. De problemen zijn namelijk veel te ernstig om een Hirsi Ali in een kwaad daglicht te zetten omdat ze te islamkritisch zou zijn. Iedereen die een oplossing wil vinden hoort de handen ineen te slaan, want samen sta je sterk. Ik doe dan ook een pleidooi voor het pragmatisme; mensen moeten hun ideologische verschillen en geschillen maar eens opzij zetten. Het is nu tijd voor een oplossing.

    Reactie door Daniël O. — vrijdag 11 februari 2005 @ 22.13 uur

  28. Wat mij dwarszit is dat de dames in de ‘Eerwraakcommissie’ allemaal zo over Hirsi Ali heenvallen vanwege haar ongeduld en de motie van treurnis. Hadden ze zelf maar eerder meer vaart moeten zetten achter de kwestie. Jaren, en jaren, en jaren heeft het geduurd voordat dit onderwerp uit de taboesfeer werd gehaald. Schande!

    Kwestie van vrouwelijke onderlinge nijd? Willen ze allemaal in een goed boekje bij Donner komen die zo zijn vaderlijke best doet? Of betichten ze Hirsi Ali van ‘politieke broodroof’? Dat laatste is een nare insinuatie, maar ik kan het even niet laten.

    Reactie door Christa — dinsdag 15 februari 2005 @ 1.56 uur