AHA

Ayaan Hirsi Ali ondervindt links en rechts wel ‘ns kritiek. Ik deel die kritiek niet. Ik vind Ayaan een moedige vrouw, die – vaak op wat onconventionele wijze – aandacht vraagt voor de juiste dingen.

Zo zet ze zich in voor vrouwen die zich bedreigd weten en nu met angst en beven verblijven in ‘blijf van m’n lijf-huizen’. Dat de regering en de Tweede Kamer nu aandacht besteden aan dit onderwerp is háár verdienste, en van niemand anders.

Dat ze bij haar activiteiten van tijd tot tijd haar eigen fractie (en de rest van de Kamer) in verwarring brengt, is voor mij niet de grootste zorg. De irritatie is immers meestal terug te voeren op Haags gedoe en kinnesinne van haar collega-kamerleden.

Zeker, ze zou zich misschien wat meer moeten bezig houden met het organiseren van haar medestanders, met name onder moslima’s, maar het doel van haar strijd, emancipatie van moslimvrouwen, is geheel en al de mijne. En, ook voor het feit dat ze daar nu misschien niet aan toe komt, heb ik begrip. Ik geef het je te doen als je zó bedreigd en bewaakt wordt…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 13 februari 2005 :: 0.22 uur

119 Comments

119 reacties

  1. [...] er’s name is Jan-Peter.. we have cool summers and mild winters, finally we have also this.. Do we need to say more… [...]

    Pingback door Empty rooms » Run…. — zondag 13 februari 2005 @ 11.24 uur

  2. Moedig is ze zeker…ik vind wel dat ze, niet waar het haar persoonlijke moed betreft, maar waar het de moed betreft die reflecteert op de samenleving iets meer zou mogen kijken naar op welk moment en in welke omstandigheden ze haar moed zou kunnen delen, zowel in haar eigen belang als in het belang van de samenleving…

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 2.59 uur

  3. Helemaal mee eens Madelijne!

    Het heeft iets weg van een buitengewone eigenzinnigheid. Het roept inderdaad tweeledige emoties op waar echt niemand bij gebaat is.
    En hoeveel onduidelijkheid dat veroorzaakt kun je zien aan de reactie van Anja Meulenbelt. Zij kiest tussen nu zeggen wat straks publiek aanvaard wordt of straks zeggen wat nu nodig is.
    Maar in de grond van de zaak; waarom staat de Minister President toe dat zijn kamerleden zo over straat rollen met hun privé initiatieven? De onrust die daar van uit gaat kun je in de samenleving terug vinden. (zie ook Jan Marijnissen “ik doe er niet aan mee”).

    Reactie door Anton — zondag 13 februari 2005 @ 4.03 uur

  4. Ik zou zeggen, het is een vrouw met k….., maar dat kan niet, want ze is een vrouw. Ze is zeker moedig en draait er niet om heen. Ze heeft gewoon gelijk en het is haar verdienste dat er nu wat aan gedaan wordt en van niemand anders. De vrouwen in ons land zouden zowiezo geen kritiek moeten hebben op haar.
    Ik vind het trouwens ook heel goed van jou Jan Marijnissen dat je zo over haar op een positieve mannier praat. Dat mag ook gezegd worden.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 9.56 uur

  5. Nou Anton…ik bedoelde het iets minder “uitgesproken” dan jij, tenslotte zet ze wel “haar ziel” in, dat is wel iets waard en ik weet (nu) nog niet of er niemand bij gebaat zal zijn, dat zullen we pas later kunnen beoordelen, vermoed ik…wij zitten samen, denk ik, een beetje halverwege elkaars mening…en ik denk dat het ook waar is dat het veroordelen van haar, eveneens in een soort “hype” kan ontaarden, daar ben ik nu ook weer niet voor….

    Groet,
    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 10.07 uur

  6. Geweldig die Ayaan Hirshi Ali!

    Zou vaker moeten gebeuren, wat mij betreft een motie van treurnis tegen de hele regering!

    Reactie door e.krul — zondag 13 februari 2005 @ 11.09 uur

  7. Pffff….Het hele Hirsi Ali circus is gelukkig voorbij..kom jij er nog even mee Jan..!

    Reactie door Therry — zondag 13 februari 2005 @ 11.11 uur

  8. Ja, maar het circus van dit kabinet gaat nog steeds door helaas!

    Reactie door e.krul — zondag 13 februari 2005 @ 11.17 uur

  9. Volgens Ayaan Hirsi Ali worden vrouwen in de Islam onderdrukt en moeten ze hoofddoekjes dragen. Om ze hier nog extra voor te straffen wil Ayaan Hirsi Ali en de VVD een verbod op hoofddoekjes op school invoeren om zo in ieder geval zeker die arme jonge moslima’s niet zelf te laten emanciperen. De moslima wordt onderdrukt door zij die haar de hoofddoek willen afrukken.

    Reactie door Farshad Bashir — zondag 13 februari 2005 @ 11.18 uur

  10. Ayaan Hirsi Ali en de VVD stemden voor de pil uit het ziekenfonds voor vrouwen vanaf 21 jaar. De vrouwenbeweging had keihard voor gevochten om de pil in het ziekenfonds te krijgen, zodat vrouwen de keus hebben of ze al dan niet kinderen krijgen en wanneer. Het terugdraaien hiervan is een klap in het gezicht van de vrouwenbeweging.

    In 1972 kwam de pil in het ziekenfondspakket. Dit gebeurde vanzelfsprekend niet zonder slag of stoot. De vrouwenbeweging en dan met name het socialistische Dolle Mina voerde er uitgebreid actie voor, overigens net als voor vrije abortus. Deze overwinning was een grote stap vooruit in de strijd om vrouwenbevrijding. Vrouwen waren niet langer aangewezen op het verantwoordelijkheidsgevoel van hun man. En zij konden zich, (tijdelijk) verlost van de ‘vloek der vruchtbaarheid’, opeens ook wijden aan studie, werk en carrière.

    Emancipatie van de vrouw hangt in hoge mate samen met de vraag of zij zelf kan beslissen over het krijgen van kinderen. Wat er ook voor nare bijwerkingen mogen zitten aan de pil, betrouwbare anticonceptie is een onmisbaar element in de strijd tegen seksisme.

    Ayaan Hirsi Ali behelst ongeveer het recht van een vrouw om carriere te maken tot de heersende klasse alwaar zij zich nog steeds zal laten bedienen door een serveerster als ze luncht. Zij is wat Malcolm X zou noemen de tante Tom van de VVD.

    Vrouwen hebben van Ayaan Hirsi Ali en de VVD niets te verwachten.

    Reactie door Farshad Bashir — zondag 13 februari 2005 @ 11.22 uur

  11. Jan kan meegaan in je redenering. Toch heeft Farshad Bashir, een punt en daar zul je ook een critisch oog voor moeten hebben. Maar ik onderken day je dat ook wel hebt.

    Terzijde, ik betwijfel of je dit verhaal op de weblog van Anja Meulenbelt had kwijt gekund. Ik reageer daar in elk geval niet weer.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zondag 13 februari 2005 @ 11.23 uur

  12. @8 Farshad Bashir

    En terecht een verbod op school, net zo als die baseball petjes.
    Anders raakt het einde zoek Farshad Bashir. Krijg je straks kinderen met zorro of spiderman kostuums op school.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 11.25 uur

  13. Ja Farshad Bashir vertelt ook beslist geen onzin…moeilijk vind ik het….

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 11.28 uur

  14. Onder leiding van de spreek-stalmeester JPB, die in de schijnwerpers van de piste, de ‘acrobaten’ de hoogte in praat.

    Gelukkig met zo veel aandacht, blijven de ‘artiesten’ na de act,telkens terugkomen en buigen en buigen om een applaus aan het publiek te ontlokken.

    Het optreden zet zich voort, dag in dag uit.

    Niets is te dol in het circus van het ‘dolhuis’!

    Reactie door e.krul — zondag 13 februari 2005 @ 11.31 uur

  15. 10@ Roelf

    Heel verstandig Roelf, want mevrouw Meulenbelt duld geen enkele tegenspraak op haar log. Je moet het gewoon met haar eens zijn, anders wordt je niet geplaatst op haar log. Ik heb daar geen enkele sympathie voor.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 11.31 uur

  16. De hoofddoekjes vind ik wel het minst belangrijk! Op mijn werk draagt iemand zo’n visje om haar nek, om uiting te geven aan haar christelijk geloof, dit zijn allemaal uiterlijkheden waar we ons, mijns inziens, niet over op moeten winden.

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 11.32 uur

  17. 15@ Madelijne

    Op school moeten we ons er wel druk om maken. Ik vind dat kinderen op school allemaal gelijk moeten zijn en ook behandeld moeten worden.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 11.36 uur

  18. AU!!! Accept(16)….ik moet er toch niet aan denken dat we elkaar gelijk behandelen vanwege de gelijkheid…het mag best wel iets kosten om elkaar gelijk te behandelen, dat is de essentie van respect!!!

    Doe je “naam” eens wat meer eer aan…!
    Groet,
    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 11.41 uur

  19. Er was eens een man
    met rode hoed
    men zei
    dat dat niet goed was
    en hoe hij ook liep
    stil stond
    of rende
    zich bukte
    en zwaaide
    zich keerde
    of wendde
    of zich verweerde
    hij werd met hoed
    een geisoleerde
    ook werd hij beboet
    en van zijn hoofd
    gerukt werd zijn hoed

    zo vergaat het
    de drager
    van een rode hoed!

    Reactie door e.krul — zondag 13 februari 2005 @ 11.42 uur

  20. Was jij dat niet,Krul, die zo leuk vertelde over een tante wiens hoedje in de dierentuin door één of ander beestje werd afgepakt…? Leuk gedicht, Krul!

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 11.44 uur

  21. 17@ Madelijne

    Goed lezen, ik heb het over school.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 11.57 uur

  22. 20)Ik ook!!!

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 11.58 uur

  23. Ja Madelijne dat klopt, dat was een giraffe, die mijn oma haar hoedje af pakte. Maar dat was geen rood hoedje!

    Reactie door e.krul — zondag 13 februari 2005 @ 12.02 uur

  24. Ik blijf erbij, geen gekke dingen op de kinderen hun hoofd op school en geen zichtbare hangers om hun nek, zoals kruisbeeltjes van Jezus of andere flauwekul. Ik ben ook voor gelijke schooluniformen voor iederen zoals in Engeland of Thailand bijboorbeeld.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 12.03 uur

  25. Krul, ik begrijp het…

    Fijn weekend!

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 12.04 uur

  26. In het debat over eerwraak is het debat vervuild door AHA die opeens een motie van treurnis indiende. En verder? Iets veranderd voor de vrouwen die bedreigd worden? Is het mogelijk geweest om andere moties in te dienen? Zie hiervoor een goed commentaar op Meulenbelts weblog http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/index.php?p=753#comments door mevrouw Ceylan Pektas-Weber.
    Dat AHA strijd voert is duidelijk, mijn vraag is alleen voor wie? Het zou goed zijn dat ze óók iets bereikt als ze een onderwerp op de agenda krijgt!

    Reactie door Renske — zondag 13 februari 2005 @ 12.31 uur

  27. Ja, en dan te bedenken dat “Mien bijdehand” bijna het kabinet in de problemen bracht. Zij is moedig, zeker, maar ook heel beperkt. In haar “anti-moslims”-acties wordt alles wel heel erg over een kam geschoren. De exessen die zij (terecht) bestrijd, zijn niet allemaal typisch mohamedaans. Zo is b.v. vrouwenbesnijdenis een Afrikaanse gewoonte, zo komt ook eerwraak en bloedwraak ook in vele niet-moslim gebieden voor – en veel moslims keuren dit ook af. Onder de moslima’s zijn er ook emancipatiebewegingen op gang, – en vele laten hun stem luid en duidelijk horen – dat is hun verdienste. En dan de hoofddoekjes, die zijn totaal onbelangrijk, een spel, wat met het gebruikelijk vrouwelijk gevoel voor uiterlijk vertoon een sierlijke toevoeging is aan het modebeeld.
    Zij is zo druk met haar eigen kruistocht, dat zij m.i. de politiek van haar partij, de VVD dus, een beetje uit het oog heeft verloren en niet beseft wat deze politiek bijdraagt aan de anti-moslim hetze.
    groet,
    Amita.

    Reactie door amita — zondag 13 februari 2005 @ 12.39 uur

  28. SP’ers hebben er niks op tegen dat leden van de coalitie moties tegen het kabinet indienen. Zeker niet als het gaat om laks optreden van het kabinet tegen de gevolgen van eerwraak.
    Dát er nu iets aan deze zaak gedaan wordt, is, ik schreef het al, vooral een verdienste van AHA.

    Reactie door Jan Marijnissen — zondag 13 februari 2005 @ 12.49 uur

  29. Het gaat toch niet om de motie ansich? Het gaat om het tijdstip. Om het feit dat er nu alléén maar aandacht was voor AHA en haar motie en niet voor de maatregelen of het debat zelf.
    Ik vind dat AHA niet genoeg samenwerkt en naar oplossingen werkt. Het lijkt allemaal te gaan om haar strijd tegen de Islam. Ik sluit me volledig aan bij Amita 27

    Reactie door Renske — zondag 13 februari 2005 @ 13.00 uur

  30. Amita,

    Het aanbrengen van nuancering staat je toch beter vind ik.

    Reactie door e.krul — zondag 13 februari 2005 @ 13.09 uur

  31. Ik juich het zelfs toe dat de leden van de coalitie durven te bekritiseren… dat begint op democratisch handelen te lijken.

    Reactie door e.krul — zondag 13 februari 2005 @ 13.11 uur

  32. Ik vind het een bedenkelijke opstelling van onze grote roerganger om zo kritiekloos achter ‘AHA’ aan te lopen. In een tijd dat het nodeloos kwetsen van bevolingksgroepen de politieke mode is geworden is het stapdpunt van Marijnissen wellicht politiek correct, maar ook wel erg gemakzuchtig. Wat heeft Ayaan en haar partij moslimvrouwen daadwerkelijk te bieden, behalve gemakzuchtig Verlichtingsgeklets? Ik heb Ayaan bijvoorbeeld nog nooit gehoord over het bestrijden van discriminatie op de arbeidsmarkt. En geboorteberpking is bij haar alleen iets voor degenen die dat zelf kunnen betalen.
    Ayaan Hirs Ali is een dappere vrouw, dat staat buiten kijf. Jammer dat de stanpunten van de aanvoerder van de SP in deze wat minder dapper zijn.

    Reactie door Coen — zondag 13 februari 2005 @ 13.14 uur

  33. ik heb bij die ali altijd een dubbelgevoel .van de ene kant heeft ze echt ,b.llen . maar van de andere kant .hoor ik haar nooit over haar eigen v.v.d. leden of kiezers . die de moslim vrouwen misbruiken om via louge uitzend bureaus . te werk te bij o,a schoonmaakbedrijven en kippenslachterijen .daar de meeste van die uitzend bureaus bestiert worden door moslim mannen maakt de werkgever (v.v.d.).graag gebruik van deze ,,achterlijke,, cultuur waar de man de baas is . en de vrouwen en meisjes s,morgens in busjes gepropt worden om dit smerige werk gedwongen te doen . dus ayaan dient eerst haar eigen werkgevers (v.v.d.)klubje aan te pakken om aan deze middeleeuwse praktijken een eind te maken .ik ga er vanuit dat ze in ieder geval tegen de verruiming van de arbeids tijden wet stemt .daar heeft iedereen en ook de moslim vrouwen meer aan dan dat eeuwige gezeik over die hoofd doekjes . ik ben overigens wel een voorstander van het schooluniform .

    Reactie door texas henkie — zondag 13 februari 2005 @ 13.33 uur

  34. Jan Marijnissen,

    Allemaal leuk een aardig maar wat doet ze aan de emancipatie van de chistelijke vrouw? Van de scp mogen vrouwen geen politieke functie uitvoeren, doet zij daar wat aan? En wat doe jij hieraan?

    En artikel 23 van de grondwet is in strijd met de mensen rechten, je mag geen onderscheid maken op basis van godsdienst of andere overtuiging. Je hebt wel een tijd gelezen gezecht dat jij zou willen dat kinderen van verschillende geloven samen naar een school zou kunnen gaan, maar wat doe jij en/of de sp hieraan? Of heb je dat alleen gezecht als zoethoudertje?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 13 februari 2005 @ 14.01 uur

  35. @32 Coen

    Jan geeft hier helemaal niet aan dat hij kritiekloos Hirsji Ali volgt. Hij uit zijn bewondering voor haar vasthoudendheid en moed. En geeft daarbij aan dat ze in elk geval een stevige vuist probeert te maken tegen eerwraak en dat hij het daarmee eens kan zijn. En daarin volg ik Jan.

    Op Hirhi Alie’s wijze van optreden kan veel aan te merken zijn en die aanmerkingen heb ik ook. Bijvoorbeeld de hoofddoekjes, dat slaat nergens op en ik gruw van de hier door iemand opgevoerde school uniformen. Dat was ook de gewoonte in politieke systemen die mij nu niet zo aanspreken. Zelfs de padvinderij vind ik al een beetje eng evenals vroeger Rode Valken.

    Maar ook ik sta soms met ontsteltenis naar haar optreden te kijken, maar denk daarnaast ook vaak, “die durft”. En dat is volgens mij wat Jan wilde overbrengen.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zondag 13 februari 2005 @ 14.18 uur

  36. Roelf, de Taliban hadden voor een goed veiligheid in Afghanistan gezorgd.

    Verdienen die ook een pluim :?

    Reactie door Farshad Bashir — zondag 13 februari 2005 @ 14.48 uur

  37. #26 Renske

    Daarom vind ik het heeeel belangrijk; dat Jan hier zijn mening over AHA heeft op deze gegeven wijze.

    Reactie door ReneR — zondag 13 februari 2005 @ 15.24 uur

  38. @Farshad #37

    natuurlijk farshad. En Hitler zorgde in zijn land ook voor welvaart en werk voor zijn volk gedurende de dertiger jaren….

    Reactie door ReneR — zondag 13 februari 2005 @ 15.27 uur

  39. Amita #27

    AHA heeft meerdere malen in het openbaar gezegd; dat ze niks heeft tegen deze religie op zich; maar wel tegen de onbeschaafde interpretatie daarvan. En dat de door jou opgenoemde zaken helaas nu eenmaal ingebed zijn binnen deze religie; ofschoon het ook binnen andere culturen kan voorkomen.

    Ik vind het jammer dat mensen als jij toch steeds weer deze nuance van AHA compleet negeren en snel schijven; dat ze tegen de islam zou zijn. Ik vind dit stemmingmakerij en dat is nou hetgene, wat voeding geeft aan bepaalde simpele zielen om haar om zeep te helpen. En als je zo graag de verhalen leest op het log van Meulenbelt net als Renske, dan adviseer ik je voor deze keer maar het comment van “henk” te lezen onder de kop “Eerwraak”. Die slaat de spijker op zijn kop. Ze had zeker haar meningfilter even uitgezet…….

    Reactie door ReneR — zondag 13 februari 2005 @ 15.37 uur

  40. #32 Coen

    Elk kamerlid heeft zijn eigen specialisatie. Ik dacht dat je dit toch ook wel wist. Je kunt AHA ook niet aanrekenen; dat op andere gebieden er nog veel moet gebeuren; dat is te goedkoop.

    Wat niet goedkoop is; is dat ze het lef heeft om haar eigen coalitie aan te spreken op aangenomen moties; waar achteraf dus geen moer mee is gedaan! Waren op dit terrein maar meer zoals zij, dan was dit kabinet allang opgerot. En dan is het dus ongepast om haar te verwijten; dat haar werk geen soelaas biedt…Tja; als je als overheid moties uit aan je laars lapt; dan kan geen enkel parlementslid iets bereiken, of dacht jij van wel?? Hoe moet het dan anders? De dialogen in Cohen-stijl? Die wordt nota bene zelf bedreigd.

    Reactie door ReneR — zondag 13 februari 2005 @ 15.47 uur

  41. AHA is een slimme, dappere vrouw. Luister eens goed en rustig naar wat ze zegt ipv er gelijk door heen te gillen op dit log. Wat heeft zij voor kwade bedoelingen? Waarom hebben ( de meeste moslims )eigenlijk zo’n gigantische hekel aan haar? Er is een grote opschudding ontstaan rond AHA, maar volgens mij weet niemand meer waar het begonnen is en loopt iedereen door elkaar heen te gillen, zowel op dit log als elders.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 15.59 uur

  42. 36 Roelf

    Kleding wat er goed en degelijk uitziet heeft niets te maken met
    een bepaalde ideologie. Er zijn zoveeeel landen; ook in de derde wereld, waar elke leerling dezelfde outfit aan heeft. Vaak ook omdat er hele arme ouders zijn en de scholen dan graag hebben; dat de afkomst van een kind niet aan hun kleding te zien is! Dat is hier wel anders….Ik herinner me de kinderen met de allerduurste merken en de rolexen om de pols; soms het zoontje van een pooier. Is dat nou nodig?

    is het ook nodig; dat meisjes kleding dragen; dat achter het raam niet zou misstaan?? Waar de borsten zo weinig ruimte hebben, of dat ze strak naar voren staan of haast eruit ploppen? Wat denk je; zullen veel puberende jongens nog aandacht hebben bij wat de leraar probeert te zeggen voor de klas; als meisjes daar zich kleden als hoeren? En soms kan zelfs de leraar z’n kop er niet bij houden. Is dit dan het onderwijs nivo, wat we willen…..

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — zondag 13 februari 2005 @ 16.01 uur

  43. Voor nog niet de helft ben ik het met je eens, Jan. Inderdaad: het nagestreefde DOEL van Ayaan Hirsi Ali is uitstekend: emancipatie van moslimvrouwen. En moed kan haar niet ontzegd worden. Maar met haar AANPAK, haar strategie, slaat ze volledig de plank mis. Ze heeft niet toevallig nauwelijks of geen aanhang onder moslisma’s, wél onder voornamelijk rechtsgeoriënteerde, witte autochtonen.Ze weet ook steeds weer de aandacht naar zichzelf toe te trekken, in plaats van naar de zaak waarom het eigenlijk gaat. Zo heeft ze het ook met de “motie van treurnis” tegen Donner weer eens beroerd aangepakt. Ze heeft wel degelijk voortdurend de Islam, de godsdienst als geheel, verdacht gemaakt, in plaats de door haar gesignaleerde misstanden te zien in het licht van historische, sociaal-culturele ontwikkelingen.(Dit tegenstelling tot wat b.v. ReneR beweert. Onder druk van haar eigen partij, de VVD, heeft ze de laatste tijd wat meer moeten nuanceren). AHA is een one-issue-actievoerster, en geen politica in mijn ogen. Ik heb haar niets zinnigs horen zeggen over andere onderwerpen dan dat, waarmee ze monomaan, en ietwat autistisch, bezig is. Jan, je moet de weblog van Anja Meulenbelt -die overigens ook wel “andere geluiden” toelaat, mits ze goed beargumenteerd zijn, dat moet zelfs ReneR nu toegeven- nog maar eens goed lezen, en erover nadenken, wat zij met veel goede argumenten naar voren brengt. En ook het pamflet van Geert Mak; “Gedoemd tot kwetsbaarheid”. Ik hoop dat je er dan wat -in mijn ogen- genuanceerder over gaat denken.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 13 februari 2005 @ 16.31 uur

  44. Het is goed Jan, dat je je zo duidelijk uitspreekt voor Ayaan Hirsi Ali. En vooral dat je zo ruiterlijk toegeeft dat het haar verdienste en, zo zeg je, haar verdienste álleen is dat deze vraagstukken prominente aandacht van de politiek krijgen.
    Ik heb me da afgelopen maanden geregeld gestoord aan de manier waarop criticasters op de persoon Hirsi Ali meenden te moeten spelen en daar dan, enkel voor de vorm, de meest ongeloofwaardige schijnargumenten uit de kast haalden.
    De motie van treurnis; is dat nu zo erg ? Ze gaf daarmee te kennen dat de houding van Donner, namelijk geen uitvoering gegeven hebben aan een vorig jaar ingediende motie, niet te tolereren is.
    Ze maakt volgens sommigen de islam als religie verdacht. Onzin ! Ze heeft dat in haar boek “De Maagdenkooi” heel nadrukkelijk als een cultureel bepaald probleem bestempeld, dat overigens wél in sommige islamitische culturen door de religie geïncorporeerd is. Het feit dat eerwraak in Nederland het meest frequent binnen de islamitische cultuur voorkomt is een feit. Daar kan AHA ook niks aan doen.
    Dat haar aanhang uit witte autochtonen bestaat ? Dat krijg je altijd bij voorhoedegevechten. Toen abortus bespreekbaar werd gemaakt begin jaren zeventig, was er ook weinig aanhang van de katholieke plattelandsvrouwen, dat is nu eenmaal.
    Het AHA verwijten dat ze te weinig contact zoekt met allochtone vrouwen is ronduit tergend, omdat eenieder weet dat ze inmiddels geen bewegingsvrijheid meer heeft, dus fysiek hier niet eens toe in staat is.
    Maar gelukkig lees ik hier dat binnen de SP veel mensen de strijd van Hirsi Ali gewoon steunen. Dat is goed.

    Reactie door Henk — zondag 13 februari 2005 @ 16.48 uur

  45. Bij alle kritiek op Hirsi Ali valt me vaak het volgende op: zij die Hirsi Ali nu bekritiseren om haar werkwijze, hebben gedurende hun gehele politieke loopbaan geen vinger uitgestoken om eerwraak, genitale verminking e.d. politiek te agenderen. En dus is de kritiek van bijvoorbeeld een Anja Meulenbelt toch wel erg ongeloofwaardig geworden. Ze had zélf toch ook deze zaken kunnen agenderen als ze hiermee zo begaan is ? Ze hééft toch politieke invloed ! Maar in dit opzicht niet aangewend.

    Reactie door Henk — zondag 13 februari 2005 @ 17.00 uur

  46. Zeer terecht dat ze voortdurend de Islam, de godsdienst als geheel aanpakt en bekritiseert. Ik zal het nog een keer zeggen, man als je weet wat er in de koran staat over ongelovigen als ik. Weet je wat de ongelovigen en alle andere andersdenkenden te wachten staat als ze éénmaal de macht gegrepen hebben? Lees die koran en dan moet je toegeven dat je er niet gelukkig van wordt. AHA, zet hem op en zet de strijd voort tegen dit soort middeleeuwse figuren in ons landje. Dat moet hier totaal uitgeband worden. We leven in Nederland en daar hoort geen vrouwenonderdrukking, verplichte besnijdenis(zowel jongens en meisjes) bij en weet ik veel wat nog meer. Als AHA het niet doet, wie doet er dan wel wat aan? Niemand tot nu toe.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 17.09 uur

  47. Ik vind dat het hier wel heel zwart-wit wordt gezien; het feit dat ik, en anderen, vragen stel bij AHA’s aanpak en toon wil toch niet zeggen dat ik haar niet waardeer?

    Ik blijf erbij dat AHA meer aan haar aanjaagfunctie (die ze heeft en dat is heel goed) kan halen, als ze wat meer om haar heen zou kijken en zou samenwerken. Dat betekent echt niet dat als zij slachtoffer wordt van terrorisme dat ik en anderen dan zeggen: ‘eigen schuld’. Ik kan de opmerking niet meer vinden, maar ReneR zei het en dat laat ik me niet aanleunen.

    Daarbij ‘gil’ ik niet, zoals ACCEPT stelt, maar doe mee aan de discussie. In discussies heb je te maken met een mengelmoes van meningen, toch!

    Reactie door Renske — zondag 13 februari 2005 @ 18.36 uur

  48. aan = uit

    Reactie door Renske — zondag 13 februari 2005 @ 18.36 uur

  49. Ik vind Ayaan Hirsi Ali een hele moedige vrouw die durft op te komen voor de onderdrukte islamitische vrouwen.
    En dan niet de vrouwen van islamitische kom af die heel goed voor zich zelf durfen opkomen en bewust voor hun levenswijze kiezen,maar..de groep die zich onderdrukt voelt en niet zelf mag kiezen b.v.over geloof ,lichaam,vriendschap,uiten van je mening,kleding,uitgaan,enz.
    En voor de vrouwen en meisjes wiens leven bedreigt wordt dat zijn de groepen die ook niet durven te zeggen hoe blij ze zijn dat er eindelijk iemand voor hun opkomt.

    Reactie door margaretha — zondag 13 februari 2005 @ 19.59 uur

  50. Daar sluit ik mij bij aan Margaretha. Jammer dat velen dit niet willen zien of het vermogen niet hebben om het in te zien.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 20.08 uur

  51. Het blijkt maar moeilijk om gewoon te aanvaarden dat waardering geen kritiek uitsluit en dat kritiek geen waardering uitsluit…

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 20.28 uur

  52. @37 Farshad.
    Heb ik het over de Taliban gehad dan? Kan me er niets van herinneren en heb het hier ook niet terug gevonden. Wellicht heb je iets gezien bij Hanny Palmen? Overigens had ik niet de indruk dat onder de Taliban nou zo goed voor de veiligheid was gezorgd, velen hebben dat geweten en kunnen dat niet na vertellen.

    @43 ReneR

    Zo wat haal jij er even wat bij zeg. Je maakt me helemaal verlekkerd, ga op mijn 62e maar weer voor de klas staan. Ja dames horen in de moskee ook achterin, hoe zouden de heren voorin anders zonder afgeleid te worden contact met god kunnen hebben? Loop je toch hopelijk niet de hele dag opgewonden rond hoop ik? Uniformen staan bij mij voor “geen individu mogen zijn”, “onderdeel moeten zijn van een groep”, “als individu onder geschikt zijn aan de groep”. Met dit soort dingen breng je volgens mij opgroeiende mensen minder zelfrespect bij en dat nu is de basis voor het repectvol kunnen omgaan met anderen.

    Maar goed we dwalen af, het ging dacht ik over Jan zijn opvattingen betreffende Hirsji Ali.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zondag 13 februari 2005 @ 20.30 uur

  53. Nou, net als of christenen beter zijn, bij de scp mogen vrouwen geen politieke functies bekleden. Dankzij artikel 23 van de grondwet mogen er speciale scholen bestaan op basis van geloofsovertuiging en ze mogen ook nog mensen weigeren op basis van een geloofsovertuiging. Dit is strijdig met de mensenrechten, maar ja daar veegt balkenende en de rest van nederland zijn kont mee af,
    kunnen we evengoed weer rassenscheiding gaan invoeren.
    Maar ja, het is makkelijker om met z’n alleen kritiek te uiten op anderen.

    Je moet altijd rekening houden met christenen en ze proberen je altijd hun geloof aan te smeren, ze hangen gewoon op alle stations een grote poster op. Christenen hebben totaal geen respect voor anders denkenden, tegenwoordig heb je in sommige kerken twee groepen, de ene zit aan de ene kant van het gangpad en de andere aan de andere kant, ze kunnen elkaar soms niet eens respecteren.

    Het terroristme heeft het westen zelf uitgelokt met aanvoeren van Amerika, lekker de baas willen spelen over de rest van de wereld.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 13 februari 2005 @ 20.33 uur

  54. @53

    Gewoon ogen openen en goed nadenken.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 20.35 uur

  55. Ook ik heb best veel respect voor haar en vind dat ze scherp kan debatteren. Wat ik alleen enorm mis is de “aanwezigheid” van nederlandse vrouwen. Hoe kunnen we nu onze eigen extremismen zo voort laten kabbelen en maar wijzen naar die ander. Onze westerse vrouwe worden steed meer als hoeren op de tv vertoond, om misselijk van te worden. En oh wat hebben we het druk met de hoofddoekjes. En prima de aandacht voor vrouwen die met de dood bedreigd worden, maar zijn we dan niet echt blind voor ons eigen systeem waarbij vrouwen in de prostetutie “gedwongen” worden? Het word tijd in mijn ogen voor de totale positie van vrouwen en de bedreigingen die eruit voort vloeien, hier worden notabene straten ingericht voor vrouwen die verslaafd zijn gemaakt en min of meer gedwongen sex te hebben van ons belastinggeld…en maar wijzen naar de “hoofddoekjes”…ik snap daar niks van. Het word tijd om de handen ineen te slaan. Ik erger me in elk geval kapot aan wat wij toestaan op tv met westerse vrouwen. Heersjiebaallie.

    Reactie door Ninka — zondag 13 februari 2005 @ 20.45 uur

  56. 58@

    Ja ja, die flauwekul heb ik al vaker gehoord.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 20.54 uur

  57. Tja flauwekul dus, duidelijk. Gewoon lekker naar die ander blijven kijken….van onszelf?………tja flauwekul.

    Reactie door Ninka — zondag 13 februari 2005 @ 21.04 uur

  58. Accept is nooit zo in voor een AHA-erlebnis, Nienke…

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 21.06 uur

  59. Sorry…Ninka

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 21.06 uur

  60. ACCEPT is geen dromer, maar een realist. En knuffelen en betuttelen doe ik al helemaal niet, zoals sommige mensen op dit wel doen.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 21.14 uur

  61. Sorry voor?

    Reactie door Ninka — zondag 13 februari 2005 @ 21.14 uur

  62. log moet er nog tussen.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 21.15 uur

  63. Is het dan geen realiteit ACCEPT dat we zelf ook doorslaan in onze extremismen? Of vind je dat gehijg op tv volkomen normaal?

    Reactie door Ninka — zondag 13 februari 2005 @ 21.17 uur

  64. 65) sorry dat ik jouw naam verkeerd schreef…

    Madelijne

    Maar ga nu verder “Tegenlicht” kijken

    Reactie door M.Pleines — zondag 13 februari 2005 @ 21.23 uur

  65. Ninka,

    Kijk eens naar nr. 60. Daar wijs ik naar nr. 58. Ik had het niet over jou hoor. Ik reageerde op Rob.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 21.26 uur

  66. Joepy dus ik heb nog steeds een punt, we gaan met zijn allen iets aan ons eigen extremisme doen……..toch?

    Reactie door Ninka — zondag 13 februari 2005 @ 21.27 uur

  67. Dat seksistisch gedrag op TV, daar erger ik mij (als man zelfs) ook vaak aan Ninka.

    Reactie door ACCEPT — zondag 13 februari 2005 @ 21.28 uur

  68. Mooi en van de meesten hoor ik dat het zeer afstotelijk is. Dus weg met die troep lijkt me. Beetje erotiek op tv prima maar volgens mij kunnen alleen nog zieke geesten dit leuk vinden. Dus Jan misschien iets voor kamervragen, een beetje meer stijl en achter een decoder, als ze nu eens echt iets leuks uitzenden hebben ze volgens mij alleen maar een grotere markt. Hand in eigen boezem zou ik zeggen.

    Reactie door Ninka — zondag 13 februari 2005 @ 21.34 uur

  69. Ninka (72),

    Minder erotiek op tv heb ik geen problemen mee, kijk toch al haast nooit naar de tv, naast het nieuws zie ik eigenlijk niks, kijk soms nog wel eens een gemiste uitzending via internet. Van mij morgen ze de tv wel afschaffen, al die reallive rommel komt je de strot ook uit, de nederlandse tv zenders zijn waardeloos. Vroeger had je nog wel eens een spannende horror film maar ja, die komen er niet meer voor, maar ja, dan maar op internet rondzoeken.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 13 februari 2005 @ 21.58 uur

  70. Nou erotiek is het haast niet meer te noemen, ik bedoelde het extremisme als je perongeluk je tv aan laat staan. Please maak er geen tv discussie van met alle respect. Het gaat me om onze eigen extremismen inzake vrouwen.

    Reactie door Ninka — zondag 13 februari 2005 @ 22.00 uur

  71. Duidelijkheid en moed roepen in de haaienvijver van de politiek vaak afgunst op.
    AHA heb ik nog nooit op onbehoorlijke uitspraken kunnen betrappen.
    Hadden we maar meer van zulke politici.(.enkelen natuurlijk uitgezonderd.)
    Politiek zou aan aantrekkelijkheid winnen en het zou dus goed zijn voor onze democratie.

    Reactie door nico — zondag 13 februari 2005 @ 22.12 uur

  72. Jan,

    Ik snap niet dat je zo lyrisch bent over AHA. ALs een blind paard rent ze door de porseleinkast. Haar uiteindelijke doel is wel goed, maar de weg er naar toe, is ondoordacht en ook beledigend voor moslimvrouwen die wel geloven, maar dan op een vreedzame manier.
    Als ze moslimscholen wil sluiten, dan zou ze dat ook met christelijke scholen moeten doen. Onverdraagzaamheid en onbekendheid met de ander begint al op scholen.
    Verdraagzaamheid begint niet met suggestieve films van blote moslimvrouwen, en alle moslims over een kam te scheren.

    Reactie door Karin — zondag 13 februari 2005 @ 23.44 uur

  73. Karin
    Dat heb je helemaal goed dat haar uiteindelijke doel goed is.

    Reactie door margaretha — zondag 13 februari 2005 @ 23.58 uur

  74. De zaken waar AHA zich sterk voor maakt, zijn ook de dingen die mij persoonlijk erg raken en die ik , door mijn werk, vaak van zeer dichtbij meemaak. Daar kun je niet genoeg tegen ageren. Maar als je, zoals AHA zelf stelt, mensen wil bereiken die in haar ogen een achterlijk geloof aanhangen, dan zul je in mijn ogen je strijd tegen mishandeling e.d toch zodanig moeten voeren dat de doelgroep ( in dit geval moslimmannen) zich aangesproken voelt. De manier waarop AHA dat doet, zet m.i meer kwaad bloed in de doelgroep dan dat de boodschap overkomt. Op deze manier gaat het geheel een beetje op een persoonlijke kruistocht tegen het geloof lijken en schiet je je doel voorbij….

    Reactie door Opa-Buiswater — maandag 14 februari 2005 @ 0.01 uur

  75. #Roelf 55

    je overdrijft het; als je het dragen van een uniform ziet als het verliezen van je identiteit. Pfffffft….zet gauw MTV maar weer aan, daar hoef je niet voor in de klas te wezen als 62 jarige.

    Reactie door ReneR — maandag 14 februari 2005 @ 1.20 uur

  76. Vechten voor de rechten van vrouwen primma. Maar moet dat over de rug van de islam ?

    Ze liegt alles bij elkaar om tegen de islam te kunnen schoppen.
    praat eens met partij genoot Anja Meulenbelt of volg haar weblog bijvoorbeeld:

    Hirschi Ali heeft in mijn ogen geen goede bedoelingen en haar handelen is gestoeld op haat. Veel van haar propaganda materiaal zijn leugens en misleidingen. Een aantal voorbeelden :
    1. Hirschi Ali zecht dat 80% van de vrouwen in “Blijf van mijn lijf huizen” moslim zijn. Terwijl het 30% is. ( nog erg veel natuurlijk maar een 50% verschil ) En ze gaat voledig voorbij aan het feit dat in de lagere inkomsten klasse vaker een beroep op “Blijf van mijn lijf huizen” word gedaan en daar het moslim percentage nou eenmaal hoger ligt.
    2. Besnijdenis van vrouwen. Is geen thema binne de islam. In de Quran staat dat Mohamed heeft gezecht dat het een eer is voor de vrouw als dit bij haar gedaan is. Absurt natuurlijk!, en dat vind de hele moslim gemeenschap ook. Ga de straat op en vraag aan moslims die je tegen komt of in hun land vrouwen besnijdenis verplicht is. Mischien zullen dat een paar somalische vrouwen zeggen dat er in hun land stammen zijn waar dat wel eens gebeurd. Het is namelijk een gebruik uit de stammen cultuur in de regio van Ethiopie Somalie Eritrea en ik dacht ook Sudan. Regio’s waar ook, en ik zeg OOK, de islam heerst. ( deze kulturen zijn niet gestoeld op de islam )
    3. Slaan van vrouwen geoorlooft volgens de quran. Als men de quran letterlijk neemt staat het er in. Maar het staat ook in de bijbel. En er zijn radicalen onder christenen en moslims die het als hun recht zien. Maar Hirschi Ali gebruikt geen Bijbel texten in haar film “Submision”. Warom niet ?
    4. eerwraak vind zijn oorsprong in, geloof ik, italie of spanje ze mag er best tegen vechten maar de verwijtende vinger richting islam is volkomen onterecht. net zo als bij besnijdenis

    Natuurlijk zijn vrouwen rechten in veel mosllim landen uiterst slecht. Neem bijvoorbeeld Saudi-Arabie. Maar de vrouwen zelf daar zitten niet te wachten op de revolutie. De vrouwen in Saudi-Arabie zeggen zelf geen heil te zien in een revolutie. Hun lijf spreuk is ” Evolutie i.p.v Revolutie ” En zo is het het christendom ook vergaan.

    Een ding is voor mij duidelijk, Hirschi Ali is bezig met een strijd tegen de islam. En haar strijd voor de rechten van de vrouw is als bijkomstigheid een prachtige dekmantel.

    Ik denk dat als de VVD haar zou verbieden zich met religies bezig te houden, Hirschi Ali meteen vertrokken is bij de VVD.

    Onrecht tegenover vrouwen is in ons rechts syteem prima opgenomen.
    Als nederlandse christelijke man zijn vrouw-slaat, terroriseert, achtervolgt, opsluit. Verdient hij de zelfde straf als waneer een moslim man dat zou doen. En een hetze tegen de geloofs overtuigingen is niet relevant.

    ————-
    Als je Ajax een slechte voetbalclub vind, word je fan van een andere club en moedig je je eigen club aan.
    Maar je gaat niet naar het ajax stadion om dan “Boe Ajax” te roepen. Dit doen alleen voetbal extremisten en REL-schoppers.
    Als je de Islam een slecht geloof vind, word je fan van een ander geloof. Je gaat het andere geloof prediken als je het belangrijk vind dat andere mensen kennis nemen van dat andere geloof. Maar je gaat niet “Boe Islam” roepen bij de poorten van de moskee of op radio , film doek en TV. Dat doen alleen extremisten en REL-schoppers.

    Hirshi Ali moet een geloof naar haar goedkeuren gaan prediken en moet stoppen met de hetze. 2de kamer en VVD mogen haar hier best op wijzen.
    ———————–

    Reactie door Greasle — maandag 14 februari 2005 @ 9.58 uur

  77. http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/index.php?p=716

    Hirschi Ali heeft in mijn ogen geen goede bedoelingen en haar handelen is gestoeld op haat. Veel van haar propaganda materiaal zijn leugens en misleidingen. Een aantal voorbeelden :
    1. Hirschi Ali zecht dat 80% van de vrouwen in “Blijf van mijn lijf huizen” moslim zijn. Terwijl het 30% is. ( nog erg veel natuurlijk maar een 50% verschil ) En ze gaat voledig voorbij aan het feit dat in de lagere inkomsten klasse vaker een beroep op “Blijf van mijn lijf huizen” word gedaan en daar het moslim percentage nou eenmaal hoger ligt.
    2. Besnijdenis van vrouwen. Is geen thema binne de islam. In de Quran staat dat Mohamed heeft gezecht dat het een eer is voor de vrouw als dit bij haar gedaan is. Absurt natuurlijk!, en dat vind de hele moslim gemeenschap ook. Ga de straat op en vraag aan moslims die je tegen komt of in hun land vrouwen besnijdenis verplicht is. Mischien zullen dat een paar somalische vrouwen zeggen dat er in hun land stammen zijn waar dat wel eens gebeurd. Het is namelijk een gebruik uit de stammen cultuur in de regio van Ethiopie Somalie Eritrea en ik dacht ook Sudan. Regio’s waar ook, en ik zeg OOK, de islam heerst. ( deze kulturen zijn niet gestoeld op de islam )
    3. Slaan van vrouwen geoorlooft volgens de quran. Als men de quran letterlijk neemt staat het er in. Maar het staat ook in de bijbel. En er zijn radicalen onder christenen en moslims die het als hun recht zien. Maar Hirschi Ali gebruikt geen Bijbel texten in haar film “Submision”. Warom niet ?
    4. eerwraak vind zijn oorsprong in, geloof ik, italie of spanje ze mag er best tegen vechten maar de verwijtende vinger richting islam is volkomen onterecht. net zo als bij besnijdenis

    Natuurlijk zijn vrouwen rechten in veel mosllim landen uiterst slecht. Neem bijvoorbeeld Saudi-Arabie. Maar de vrouwen zelf daar zitten niet te wachten op de revolutie. De vrouwen in Saudi-Arabie zeggen zelf geen heil te zien in een revolutie. Hun lijf spreuk is ” Evolutie i.p.v Revolutie ” En zo is het het christendom ook vergaan.

    Een ding is voor mij duidelijk, Hirschi Ali is bezig met een strijd tegen de islam. En haar strijd voor de rechten van de vrouw is als bijkomstigheid een prachtige dekmantel.

    Ik denk dat als de VVD haar zou verbieden zich met religies bezig te houden, Hirschi Ali meteen vertrokken is bij de VVD.

    Onrecht tegenover vrouwen is in ons rechts syteem prima opgenomen.
    Als nederlandse christelijke man zijn vrouw-slaat, terroriseert, achtervolgt, opsluit. Verdient hij de zelfde straf als waneer een moslim man dat zou doen. En een hetze tegen de geloofs overtuigingen is niet relevant.

    ————-
    Als je Ajax een slechte voetbalclub vind, word je fan van een andere club en moedig je je eigen club aan.
    Maar je gaat niet naar het ajax stadion om dan “Boe Ajax” te roepen. Dit doen alleen voetbal extremisten en REL-schoppers.
    Als je de Islam een slecht geloof vind, word je fan van een ander geloof. Je gaat het andere geloof prediken als je het belangrijk vind dat andere mensen kennis nemen van dat andere geloof. Maar je gaat niet “Boe Islam” roepen bij de poorten van de moskee of op radio , film doek en TV. Dat doen alleen extremisten en REL-schoppers.

    Hirshi Ali moet een geloof naar haar goedkeuren gaan prediken en moet stoppen met de hetze. 2de kamer en VVD mogen haar hier best op wijzen.
    ———————–

    Reactie door Greasle — maandag 14 februari 2005 @ 9.59 uur

  78. @79 ReneR

    MTV wat is dat? En hoe kom ik daar?
    Heeft het iets met AHA te maken?
    Of met het dragen van uniformen?

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 14 februari 2005 @ 10.07 uur

  79. roelf(55)als bijna de hele school in nike kleding rondloopt ben je toch ook geen individu meer?? mijn inziens word de hele jeugd opgeofferd aan het bedrijfsleven (grootkapitaal )en worden ze ,,opgefokt,,o.a. door merk kleding .en het lijkt mij dat tot een bepaalde leeftijd (12 jaar?)het dragen van een schooluniform niet verkeerd is .zeker gezien het feit dat we dan ook van dat lonsdale gebeuren afzijn .

    Reactie door texas henkie — maandag 14 februari 2005 @ 10.08 uur

  80. Zou het commentaar van AHA zelf wel eens willen horen, op alles wat we hierboven met zijn allen uitgekraamd hebben. Dat zou pas echt een leuke (leerzame) discussie kunnen worden.
    Zeg Jan, laat je haar dit ook lezen? Lijkt mij zeer nuttig voor het hele webloggende gezelschap.
    groet,
    Amita.

    Reactie door amita — maandag 14 februari 2005 @ 11.07 uur

  81. @ Henk (47):

    Je zou de blog van Anja Meulenbelt maar eens beter moeten lezen. Dan weet je dat ze op allerlei terreinen werkt met en voor moslims, van hulp aan de slachtoffers van het Israëlische geweld in Gaza tot en met het debat over “eerwraak”. Dan kan je ook van een zeer betrokken en actieve moslima, Ceylan Pektas-Weber, voorzitster van een moslismvrouwenorganisatie, gedetaillerd vernemen hoe AHA door haar prima donna-gedrag een goed voorbereide vergadering in de Tweede Kamer versjteerde.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 14 februari 2005 @ 11.34 uur

  82. Ik ben het er zeker mee eens dat er iets moet gebeuren in de moslimwereld. Het gaat de verkeerde kant op. Maar waar we wel meer rekening mee moeten houden is dat (vrouwen)emancipatie tijd kost. AHA wil de verlichting in de moslimwereld brengen. Maar hoe lang heeft het geduurd(sinds ‘onze’ verlichting) voordat ‘de Westerse vrouw’ volledig ge-emancipeerd genoemd kon worden. En is die ‘westerse’ vrouw bij ons eigenlijk wel gelijk. Wat ik hiermee wil aangeven is dat we geduld moeten hebben. We moeten er wel (met zijn allen) hard aan werken, maar ik denk dat het vooral tijd nodig heeft.

    Reactie door Maarten — maandag 14 februari 2005 @ 12.29 uur

  83. Greasle (81),

    “Maar Hirschi Ali gebruikt geen Bijbel texten in haar film “Submision”. Warom niet ?”,

    Omdat ze bescherming krijgt van christenen, als ze daar kritiek op zou hebben dan kan ze die bescherming wel vergeten.

    Wat is het verschil tussen:
    “Boe Ajax, komt toch naar Feyenoord kijken, dat is een betere voetbal club.”

    En:

    “Boe geloof x, kom bij het geloof y want dan ben je een beter mens”.

    Geen verschil, als je vind dat een geloof voor jouw beter is dan kies je voor dat geloof maar je moet ook respecteren dat iemand anders voor een ander geloof kiest of voor geen geloof.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 14 februari 2005 @ 12.44 uur

  84. @85 Olav meijer

    Anja streeft die zaken na die ook ik volledig kan onderschrijven.

    Echter, Anja heeft een blinde vlek en wil die kennelijk ook handhaven, voor opmerkingen die vragen stellen bij een door haar bepaalde insteek.
    Een gelijksoortige blinde vlek lijkt Hirsji Alie te hebben en die blinde vlek wordt door Anja haarscherp opgemerkt.

    Echter niemand, en zeker niet de moslims en de moslim vrouwen, is er bij gebaat dat iemand zonder naar de omgeving te kijken of te luisteren door dendert op de weg die men als enige juiste heeft gekozen. Anja sluit de dialoog met gelijk gestemden die soms een andere insteek hebben uit. Overigens een euvel dat zij ook kan herkennen bij Dresselhuis, helaas lijkt ze de doornen in andermans ogen goed te kunnen opmerken, maar de balk in het eigen oog is, zoals veel voorkomend, niet waarneembaar.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 14 februari 2005 @ 13.26 uur

  85. Jan, ik ben erg blij dit te lezen. De reden waarom ik op de SP stem en tevens bewondering heb voor Ayaan, is dat het beide niet gaat om de poppetjes, maar om het vinden van een oplossing voor de bestaande problemen. Natuurlijk is Hirsi Ali niet foutloos en moet ze nog wat ervaring opdoen in de politiek, maar haar streven is juist en haar moed is groot.

    Reactie door Daniël O. — maandag 14 februari 2005 @ 15.09 uur

  86. Beste Olav @ 85

    Ik vind nog steeds dat wetgeving en overheidsmaatregelen een effectievere methode zijn om eerwraak te bestrijden dan onduidelijke praatgroepjes waarmee je je doelgroep niet bereikt, omdat die niet alleende deur uit mogen om in praatgroepjes zitting te nemen. Hirsi Ali bekritiseren over de “vorm” vind ik zo ongelofelijk kleinzielig, lees de bijdragen van Anja Meulenbelt en Ceylan Pektas, Olav, en je zult erkennen dat het om niet ter zake doende verwijten gaat die enkel kunt kwalificeren als pesten, treiteren, sarren, een ander in een kwaad daglicht stellen.
    Het levert echter wel een mooi inkijkje in de persoonlijkheid van beide dames op, een persoonlijkheid van bedenkelijk moreel allooi en onmiskenbaar dictatoriale trekjes.
    Maar, goed, als je jezelf als demagoog afficheert (iemand die met gewiekste redeneertrand onwaarheden aan de man brengt om zodoende het volk op te hitsen), dan is het niet verwonderlijk dat ik dergelijke trekjes al eerder heb gezien.
    Ik blijf erbij, Hirsi Ali onderneemt tenminste iets. Dáár hebben bedreigde vrouwen iets aan, aan praatgroepjes hebben zij niks, dus SP-ers, steun aan Hirsi Ali betekent dat er wellicht op korter termijn iets verbeteren zal. Onzinnige kritiek op Hirsi Ali vanwege “verkeerde tactiek”betekent feitelijk niets anders dan frustratie van de verandering van de overheidshouding t.o.v. eerwraak en (kinder-)mishandeling.

    Reactie door Henk — maandag 14 februari 2005 @ 15.21 uur

  87. @ Henk (90):

    Jij verzwijgt hier bewust dat Anja op haar weblog iets heel anders met “demagogie” bedoelde. Mijn recactie op jouw opmerkingen was immers: “Deze negatieve connotatie heeft het woord “demagogie” inderdaad gekregen. Maar als je het letterlijk neemt, betekent het van oorsprong Griekse woord: “leiding van het volk”. En het is déze betekenis, waarop Anja volgens mij doelt.” Waarop Anja reageerde:
    “Precies, Olav. Sommige woorden moeten we terugveroveren op de geschiedenis, omdat ze in wezen niet negatief hoeven te zijn. Dat bedoelde ik.”
    Dus wie is hier nu tendentieus bezig?

    Verder: het ging juist om wetgeving en overheidsmaatregelen, toen AHA met haar actie de Tweede Kamer-vergadreing, die goed was voorbereid, versjteerde!
    Jij mag kritiek op AHA kleinzielig vinden, ik handhaaf die zelf ook, en met deugdelijke argumenten.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 14 februari 2005 @ 15.45 uur

  88. Beste Olav

    Ik kan onmogelijk meerder web-logs tegelijk in de gaten houden, dus die laatste opmerkingen had ik gemist. Maar buiten dat, ik bedoelde het volgende, het is typisch dat ik haar al vaker heb betrapt op het uiten van halve waarheden, gehele of halve verdraaiing van de werkelijkheid, enkel en alleen om een voorgebakken conclusie te rechtvaardigen. Haar handelswijze past perfect in de “normale” betekenis van demagogie.
    Verder, Olav, wil ik het hier niet meer over hebben, het is oof-topic en voor veel lezers niet relevant, oké ?
    Terug naar AHA. Welke maatregel heeft nu concreet geen uitvoering gekregen door AHA’s motie ? Geen enkele. Het was een storm in een glas water. Het tekent haar tegenstanders dat men dit soort onbeduidende futuliteiten aangrijpt om AHA te diskwalificeren. Kijk toch naar de zaak, niet naar de persoon.

    Reactie door Henk — maandag 14 februari 2005 @ 16.06 uur

  89. @ Henk (92):

    Jij vraagt: “Welke maatregel heeft nu concreet geen uitvoering gekregen door AHA’s motie ? Geen enkele.”

    Dit klopt niet. Ik citeer de door mij eerder genoemde Ceylan Pektas-Weber op Anja Meulenbelt weblog onder Eerwraak (11 februari jl., nr. 4; zie ook verdere commentaren):

    “De afloop van het Algemeen Overleg Eerwraak is inderdaad een kwestie van treurnis geworden, hetgeen in grote lijnen te ‘danken’ is aan 2e kamerlid, mevrouw Hirsi Ali. Zij heeft de vrouwen en mannen die slachtoffer dreigen te worden van eerwraak zeker geen dienst gedaan, maar daar kom ik zo op terug.
    Eerst wil ik even stil staan bij het verloop van het vooroverleg vorige week (waar ik een van de genodigden was om advies te geven over een betere aanpak) en het inhoudelijke debat gisteren. Juist de consensus bij de deskundigen tijdens het vooroverleg had naar mijn mening geleid tot heldere standpunten van de kamerleden en voorgenomen concrete moties voor effectieve maatregelen ter bescherming van de meest kwetsbaren én een bredere groep potentiele slachtoffers.

    De betrokken kamerleden kwamen dan ook in het overleg met de beide bewindslieden, mevrouw Verdonk (coordinerend minister voor deze kwestie) en de heer Donner, met in grote lijnen overeenkomende conclusies en daaraan verbonden constructieve voorstellen. Alleen Ayaan Hirsi Ali had er blijkbaar belang bij vanaf het begin verwarring te zaaien en mist te veroorzaken. Zo begon zij haar betoog met de verklaring dat de deskundigen een week eerder geen consensus hadden getoond over de vraag of eerwraak cultureel dan wel religieus gerelateerd geweld zou zijn. Als er ergens juist wél consensus over was, was het dat! Alle deskundigen (en sommigen houden zich al 25 jaar met eerwraak bezig) lieten weten dat eerwraak cultuur gerelateerd is. Het komt voor op de Antillen, in Zuid-Amerika, in Italie en Spanje, in Oost-Turkije, in Afghanistan, onder (Irakese en Turkse) Koerden. In Nederland zien we het weliswaar vaak bij groeperingen (families) met een islamitische achtergrond (overigens niet uitsluitend), maar daarbij speelt de religie vaak nauwelijks een rol, het is zelfs zo dat onder niet-religieuze families de eergerichtheid soms veel sterker is. Ayaan Hirsi Ali gebruikte een opmerking van Clementine van Eck (Turkologe) en mij over INCIDENTELE valse legitimatie van het geweld met een beroep op de islam als bewijs dat er geen consensus was.

    Het tweede rookgordijn wierp zij inderdaad op toen zij een vergelijking maakte tussen terrorisme en eerwraak. Er waren een aantal belangrijke overeenkomsten vond zij, namelijk het handelen in groepsverband (ehh… klein detail: bij terrorisme gaat het om politieke verbanden en bij eerwraak om familieverband, nogal een verschil…), in beide gevallen gebeurt het niet in een opwelling (dat geldt ook voor andere misdaden), maar vooral: er zijn overeenkomsten in de groepen. Het was inderdaad wel duidelijk welke groep zij opnieuw bedoelde. Buiten het feit dat deze vergelijking zeer mank gaat, draagt het niets bij aan een betere aanpak van eerwraak. De politie had luid en duidelijk over voldoende ruimte en maatregelen te beschikken voor preventie en oplossen, maar vooral behoefte te hebben aan capaciteitsuitbreiding.

    Al in het vooroverleg was duidelijk geworden dat Ayaan Hirsi Ali van mening is dat de seksuele moraal van de islam de oorzaak is van alle ellende in Nederland en haar streven lijkt er vooral op gericht te zijn dat zij in dit opzicht haar gelijk haalt. Misschien moet ik daar nog eens uitgebreider op in gaan, maar naar mijn mening is de manier waarop omgegaan wordt met de seksuele moraal ’slechts’ een symptoom van een veel belangrijker probleem, namelijk het recht van zelfbeschikking. Dit recht wijst de islam vrouwen toe, maar het is een feit dat hen dit recht binnen moslimgemeenschappen vaak ontkend wordt.
    Ik ben van mening dat dit verschijnsel met grote voortvarendheid dient te worden aangepakt, bijvoorbeeld door vrouwen en mannen te wijzen op deze onrechtmatigheid en de zelfbeschikking die de islam aan ieder individu geeft, maar misschien kan ik hier een volgende keer meer over schrijven.

    Terug naar eerwraak. De andere kamerleden kwamen met een aantal concrete voorstellen, die mij goed in de oren klonken. Een korte greep eruit:

    - directe maatregelen om het aantal safehouses (de hoogste graad van beveiligde huizen die wij nu kennen voor vrouwenopvan in Nederland) te vergroten;
    - een publiekscampagne ten behoeve van een bredere kennis van eergerelateerd geweld en mentaliteitsverandering binnen de relevante groepen;
    - het aanstellen van de hoofdofficier van justitie voor eerwraak
    - betere begeleiding van vrouwen die ernstig bedreigd worden en in safehouses verblijven (door het isolement gaan te veel vrouwen in op verzoeningsgebaren door familieleden, waarna het geweld alsnog plaatsvindt, intensievere en langdurigere begeleiding is essentieel om dit te voorkomen);
    - betere persoonsbeveiliging o.a. door onderzoek naar de mogelijkheden om adresgegevens van bedreigde personen van internet te weren;
    - preventieve maatregelen in het onderwijs
    - meer geld voor preventie door politie (door de prestatiecontracten is er te weinig geld daarvoor);
    - snelle verbreding van deskundigheid in de hulpverlening (Algemeen maatschappelijk werk, vrouwenhulpverlening, jeugdzorg)

    De aangevraagde vergadertijd bleek te kort voor een tweede termijn en de kamerleden hadden net besloten dat zij een vervolgoverleg wilden met de bewindslieden (waarin zij een aantal moties rondom de eerdere voorstellen zouden indienen om concretere toezeggingen voor de aanpak te krijgen), toen Ayaan Hirsi Ali dus – out of the blue’ met haar motie van treurnis richting minister Donner kwam. Dit was overigens op zichzelf al vreemd, want minister Verdonk is coordinerend minister (en dus eindverantwoordelijk).

    Maar met haar solo-actie trok zij het debat opnieuw in polariserend vaarwater (een van haar grootste talenten) en de nieuwe rel was geboren. Alle aandacht ging naar Hirsi Ali en de VVD. Om de boel te sussen sloten CDA, VVD en D66 de rijen en het gevolg was dat het door alle betrokken kamerleden gevraagde vervolgoverleg geweigerd werd. Alleen een kort spoeddebat mocht nog plaatsvinden waarin alleen de motie die de regeringspartijen zelf haastig hadden opgesteld werd aangenomen. De motie van PvdA/SP over directe uitbreiding van het aantal safehouses werd afgewezen en de andere kamerleden mochten hun moties niet eens indienen. De aangenomen motie is slechts een heel algemene toezegging van Verdonk en Donner dat zij in overleg met Federatie Opvang zullen kijken waar extra maatregelen nodig zijn…! Dank u mevrouw Hirsi Ali.

    Absoluut een gemiste kans voor meer concrete toezeggingen en belangrijker: betere en meer hulp voor bedreigde vrouwen en mannen. De NOS wekte de schijn dat de enige toezegging er dankzij Hirsi Ali was gekomen (maar eigenlijk was die er eerder al) en hield de mond dicht over het feit dat daadwerkelijke resultaten juist door haar optreden niet behaald werden.

    Ik ben niet blij, een ernstige gemiste kans… voor wie komt Hirsi Ali nu echt op? Dat vraag ik mij oprecht af!

    Comment van Ceylan Pektas-Weber — 11 februari 2005 @ 16.57″

    Nou, als dit niet duidelijk is, Henk!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 14 februari 2005 @ 17.39 uur

  90. Dank, Olav, want dit is ongevraagd toch wel het fraaiste voorbeeld van demagogie dat je me had kunnen aanreiken. Hier wordt Hirsi Ali via gewiekste krompraterij als schuldige aangewezen voor iets waar zij niets aan kan doen. Mevrouw Pektas doet mij denken aan de leerling die met zijn vinger omhoog een vraag wil stellen, maar moet wachten omdat andere leerlingen voor zijn. als deze leerling uiteindelijk door tijdgebrek geen kans heeft om die vraag nog te stellen dan is dat toch niet de schuld van de andere leerlingen ?
    Toen ik twee weken geleden de bus wilde pakken zat die zo vol dat ik er niet meer bijkon. Dan kun je toch niet kwaad worden op de overige buspassagiers ?. Je kunt hooguit de busmaatschappij iets kwalijk nemen.
    Maar Pektas-Weber is blijkbaar niet ingewijd in de logica. Zij hoort de schuld te leggen waar die thuis hoort, niet flauw te gaan wijzen op een kamerlid dat van haar democratische rechten gebruik maakt. Dan moet ze de schuld bij het “Reglement van Orde” van de Tweede Kamer leggen. Of bij kamerleden die zich zo schlemielig laten afschepen. Spreek die dan aan!
    Verder spreken de genoemde maatregelen mij wel aan en moet ik inderdaad toegeven dat het jammer is als reglementaire redenen een of meerdere van deze maatregelen niet ter sprake zouden kunnen komen.
    Maar nogmaals, daar zitten 150 kamerleden bij die dit laten gebeuren. om de schuld achteraf op de ijverigste van het stel te schuiven, getuigt niet van veel logisch denken, maar des te meer van “zwarte pieten”-uitdelen.

    Reactie door Henk — maandag 14 februari 2005 @ 18.47 uur

  91. Jan moet echt uitkijken anders stem ik straks nog op de SP

    Reactie door Anton — maandag 14 februari 2005 @ 23.00 uur

  92. * ja Olav, je had er al veel eerder voor gewaarschuwd. Dat krijg je ervan: Minder politiek!

    Reactie door Harry Kuiper, Rotterdam — maandag 14 februari 2005 @ 23.58 uur

  93. En zo’n SP neemt dat dan ook meteen weer over als slogan!

    Reactie door Niks — dinsdag 15 februari 2005 @ 2.04 uur

  94. @ Henk (94):

    Als je niet goed wíl lezen en begrijpen, houdt discussie inderdaad op!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 15 februari 2005 @ 9.03 uur

  95. Tegen het bestrijden van misstanden wat en waar dan ook heb ik niets. Waar ik de kriebels van krijg is het gekronkel van m.n Zalm en v. Aartsen om AHA heen. Het lijkt wel of ze van haar houden!? Maar de werkelijkheid is heel anders. Beiden hebben be-lang bij die ander. AHA heeft bij de VVD haar platform gevonden om haar/de strijd op een hoger plan te brengen, de PVDA was daarvoor niet geschikt of liet zich niet voor dit karretje spannen. De VVD kan nu achterover hangen en AHA het ¨vuile¨ werk laten opknappen en kunnen zij zich meer bezighouden met o.m. verdere afbraak van de sociale cohesie. Deze kabinets-periode wordt uitgebuit om de kapitale ( eigen )belangen veilig te stellen onder het goedkeurend oog van die, zich Christelijk noemende partij, het CDA en de VVD kloon D66. Zodra ook de welgestelden gebukt gaan onder recessie, afbraak van sociale verworvenheden etc. in dezelfde mate als de minder-gestelden is het tijd weer te gaan geloven. Daar is nu geen enkele aanlei-ding toe, de ¨oorlog¨ ( ook die van AHA )is nog maar net begonnen.

    Reactie door Wim — dinsdag 15 februari 2005 @ 13.47 uur

  96. Ach Olav, maak je over mijn leesvaardigheid maar geen zorgen. Het stuk van Pektas-Weber wasemt van begin tot eind demagogie uit. Zodanig zelfs dat het als schoolvoorbeeld in het middelbaar onderwijs zou kunnen dienen.
    De reden dat ik er zo fel op reageer is het feit dat hier een een conclusie getrokken wordt die niet door feiten wordt ondersteund, maar door verdraaing van feiten aannemelijk wordt gemaakt met als doel iemand die al met de dood wordt bedreigd nog verder te belasteren.

    Reactie door Henk — dinsdag 15 februari 2005 @ 14.40 uur

  97. Hirsi Allen heeft alles behalve goede intenties. Dit allochtonenparade paardje wordt door de ideologen van het neo-liberalisme en de pro-Israëlische VVD van stal gehad om de aandacht af te leiden waar het werkelijk om gaat. Haar populistische en op haat gebasseerde uitspraken moet stemvee lokken en zo de verborgen agenda van de neo-liberalisten ten uitvoer brengen, namelijk afbraak van de na de tweede wereldoorlog opgebouwde werknemers en uitkeringsrechten. Ook is zij onderdeel in het afbreken van de burgerechten. Uiteindelijk zal Nederland naar een politiestaat gaan, waar idëeen die afwijken van de neo-liberalistisch zelfs van het Internet worden geweerd.

    Hirsi Ali was misschien geloofwaardig als zij de misdaden van Israël tegen onder ander gevangen genomen Palestijnse vrouwen had veroordeeld. Om te beginnen bij de VVD zelf, waar Israël in hun ogen het nooit verkeerd doen. Heeft Hirsi Ali stelling genomen tegen de katholieke kerk, die condooms afraad tegen Afrikanen (ook al is de kans op HIV-besmetting in Afrika heel groot)? Heeft Hirsi Ali stelling genomen tegen het neo-liberalisme, die vrouwen in derde wereld- en voormalig Oostbloklanden in de prostitutie en in handen van vrouwenhandelaars en porno-industrie dwingt van armoede? Heeft Hirsi Ali stelling genomen tegen het goedpraten van pedofilie door de talmoed?
    http://www.come-and-hear.com/editor/america_2.html
    Hirsi Ali laat zich niet anders doen dan de teksten door neo-liberalisten te laten schrijven en verkondigt die voor dan ook hen, totdat haar rol is uitgespeeld (zoals van destijds Osama Cheribbi). Kan de VVD ook haar imago oppoetsen van “allochtonen onvriendelijke” partij.
    Ten onrecht geven bepaalde mensen haar de rol van vrijdenker. Een vrijdenker is iemand, die niet vanuit een bepaalde religieuze of ideologische kader denkt.
    Zolang zij blijft geloven in haar(door anderen opgelegde)afgod,kan ik haar reacties niet serieus nemen,daar zij worden ingegeven door doctrines in plaats van zelf onderzoek.
    Dat zij geestelijk bekeken een inferieur dieptepunt heeft bereikt mag niet betekenen dat zij (gelijk de islam,en andere religieuze doctrines) anderen met onzalige, haatpredikende, egoistische, en domme ideeen kan besmetten.
    Geen enkele religie of ideolgie heeft ooit gebracht(of zal brengen)wat het beloofd.
    Geloof in u zelf zal u verder brengen dan 1000 priesters of ideologen.
    Het boek “De kunst te leven zonder angst” van Josef Kirschner ( die overigens terecht een vrijdenker is) heeft mij tot een dieper inzicht gebracht dan duizend religieuze
    en ideologische boeken ooit zullen doen.

    Reactie door Joop — dinsdag 15 februari 2005 @ 17.56 uur

  98. @ Joop: het Vaticaan heeft twee weken terug gezegd dat condooms toch wel gebruikt mogen worden in geval van nood, zoals HIV/AIDS. Helaas een beetje laat. Kijk desnoods in het archief van het Algemeen Dagblad (1 februari). Tevens is iets van tweederde van de Afrikanen *niet* katholiek, dus kan je de katholieke kerk niet alles verwijten. Maargoed, het Vaticaan en de paus zijn wel mede-schuldig, net als de dwaallichten van die andere grote godsdiensten in Afrika.

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 15 februari 2005 @ 18.20 uur

  99. Moet Ayaan Hirsi Ali zich nu ook voor al die zaken sterk gaan maken die joop noemt?
    Voorlopig heeft zij haar handen vol om spreekbuis te zijn voor alle islamitische vrouwen waarvan de mond gesnoerd wordt.

    Reactie door margaretha — dinsdag 15 februari 2005 @ 20.36 uur

  100. Margareth
    Ayaan is niet de spreekbuis van moslimvrouwen, maar van de neoliberale kerk. Het liberalisme van de VVD is een verwarrende term, daar zij het liberalisme streven voor een klein selekt groepje kapitaalkrachtigen. Het is de vrijheid om werknemers uit te buiten, hun verworven arbeidsrechten af te nemen en te laten werken totdat zij erbij neer vallen voor het salaris wat de werkgever het beste uitkomt. En als een werknemer te kritisch word of de werkgever heeft last van een ochtend humeur dan kan hij hem of haar binnen no-time op straat zetten. Kritische protesten zullen in de toekomst verstommen, omdat deze onder de noemer “opruiend” en “staatsgevaarlijk” worden geplaatst en mat de nodige anti-terreurwetten worden aangepakt. Voor dit soort liberalisme is Ayaan in dienst, want heeft zij zich ooit sterk gemaakt voor het beleid van de VVD, die achter de Imperialistische (en dus uitbuiting) en neo-koloniale politiek van de Westerse wereld ten opzichte van de derde wereld. Die politiek verhinderd dat derde wereld over hun grondstoffen en energiebronnen vrij kunnen beschikken, hun land kunnen opbouwen zonder de roofzuchtige bemoeienis van de Imperialistische landen. Wat doet een “strijder voor de mensenrechten” bij een partij, die erop uit is de rechten van de economisch zwakkeren in de samenleving zoals arbeiders en uitkeringsgerechtigden om zeep te helpen? Achter neo-koloniale oorlogen van de VS heeft gestaan en nog steeds staat? Het beleid van de VS als leidraad te nemen, terwijl wij weten dat de VS zich niet bekommert om de noden van haar bevolking. Miljoenen slachtoffers heeft gemaakt met haar bombardementen in haar pogingen om landen economisch en cultureel te bezetten. Alleen al in Noord-Korea stierven vier miljoen Koreanen in de oorlog, gevolgd door 2 miljoen in Vietnam, Honduras, Nicaragua, Indonesië (waar duizenden communisten werden vermoord door deze vazalstaat in opdracht van de VS) etc.

    Reactie door Joop — dinsdag 15 februari 2005 @ 22.35 uur

  101. Gelukkig mag iedereen een eigen mening hebben.
    Daarom vind ik het heel goed dat AHA opkomt voor de emancipatie van de moslimvrouwen zodat zij zelf hun mening durven geven en voor hun rechten opkomen.
    Er zijn maar weinig mensen die iets voor deze groep doen.
    En blijf ik erbij dat Ayaan een moedige vrouw is.

    Reactie door margaretha — dinsdag 15 februari 2005 @ 23.37 uur

  102. Nederland heeft niet voor niets een volkslied als het Nederlandse.
    We zijn zo graag zo druk met van allerlei nationaliteiten. En onderwijl kabbelt de tijd rondom de locale enkels. Stijgt het vloeistofoppervlak in de Europese gifbeker met een razende snelheid richting onze lippen. Spreken verontruste welzijnszorgers hun vrees uit niet meer te kunnen voorzien in de explosief groeiende behoefte aan gratis verstrekte maaltijden. Maar gaat hun stem op in het niets. Spreken technische geruchten van de schrikbarende milieu effecten van onze verklonterende infrastructuur. Maar is het in dovemansoren.

    De enige futloze vreugde die ik op kan brengen, is gelegen in de gedachte dat onze geimporteerde problemen zich ter zelfder tijd vanzelf zullen gaan oplossen.

    In het tempo waarin we op dit moment inleveren, kan het nooit al te lang meer op zich laten wachten voordat de eerste groepjes opportunisten zich zullen roeren naar de nieuwe locatie van het grote kapitaal. In een soort van El Nino effect zal de immigratiegolfstroom zich gaan keren! Zullen de laatste hardnekkige locatieklevers zich somber kopschuddend deze periode weten te herinneren.

    Doemdenken dacht u? Of totaal ongegronde scherts? Ik hoop van harte dat u gelijk heeft. Maar zwervend voor mijn boterham kwam ik toevallig in het verleden jaar wat vaker in Noord-Duitsland. Volgens mij heb ik daar de voorlopers van het Europese El Nino effect waar moeten nemen. Volgens mij kom ik in de Europese regio de laatste jaren opens veel meer zwervende Noord-Duitse werknemers tegen.

    Maar in de Nederlandse provincie hebben we het te druk met elkaar om te kunnen zien dat we welicht op de rand dobberen van een neerwaardse spiraal. We zijn bezig om te vechten over de verdeling van datgene wat er aan het verdwijnen is. En de spreekwoordelijke derde loopt met onze welvaart heen!

    Ik wil juist op deze plaats liever niets meer toevoegen aan de discussie rond mevrouw Hirsi Ali. Liever wil ik juist als reactie 106, daar waar de “Frankenstein richtlijn” het nog met 15 reacties moet stellem, even om uw aandacht willen vragen.

    Uw aandacht voor de problemen van noodgedwongen werkende weduwen, voor diegenen die op dit moment vroegtijdig sterven aan de gevolgen van de inkrimping van onze gezondheidszorg. Voor het feit dat diegene die de grootste comotie weet te veroorzaken, mag rekenen op de onverdeelde aandacht.

    Als we ondersneeuwen in Brussel in het aankomende weekend, zetten we een forse stap naar de verlossing. Dan hoeven we niet langer meer te bekvechten om de verdeling van datgene wat we uiteindelijk geen van allen hier meer zullen kunnen genieten!

    Ik weet zeker dan Jan Marijnissen en zijn SP iets betekenen in de toekomst van onze maatschappij. Echter het schrikbeeld van de inhoud van deze kolom verduisterd voor mij, althans voor dit moment in ieder geval, het zicht op deze zo noodzakelijke constructiviteit.

    Reactie door Anton — woensdag 16 februari 2005 @ 3.00 uur

  103. Goed gedaan Jan.
    Een verademing de discussie eens behoorlijk van twee kanten te zien voeren.
    Bij Trouw doen ze het ook zo. Helaas, daar is onze Anja te bang voor.
    Zolang het geen schelden en opzettelijk beledigen wordt hoeft er toch niets geschrapt te worden?
    Democratie is niet voor bange mensen.
    PS stukken langer dan ca 20 regels lees ik meestal niet.
    In de politiek moet je binnen dit kader de essentie van je betoog kunnen weergeven.

    Reactie door nico — woensdag 16 februari 2005 @ 8.23 uur

  104. En A.H.H.? – zij speelt haar spel, op haar eigen manier, – en betaalt daarvoor de prijs. Een vrouw met weinig vrienden.
    even stilte. . . Namasté, ook met u wil ik leven.
    groet
    Amita

    Reactie door amita — woensdag 16 februari 2005 @ 11.01 uur

  105. Margareth

    Wat is er moedig aan iemand, die voor eigen parochie preekt? Bovendien spreekt zij namens de VVD. De laatste jaren is het in Nederland mode om de rechtse kerk na te papegaaien. Bijna niemand lijkt de moed te hebben om de onbetrouwbare en huichelachtige Ayaan tegen te spreken. Sterker nog, men juicht haar toe. Niet, omdat men het zo noodzakelijk met haar eens is, maar op haar (tijdelijk) “succes” mee probeert te liften. De tweede categorie mensen, die Ayaan toejuichen zijn degenen die van huis uit vergiftigd zijn met haat jegens een bepaalde bevolkingsgroep. Zo vinden veel mensen uit Joodse kring Ayaan het einde en juichen haar ook toe, terwijl deze Talmoedjoden niet inzien dat het meest xenofobe, racistische en achterlijke boek bezitten. Over hypocrisie gesproken.

    Die Ayaan moet haar frustraties uiten in de landen waar haar aanmerkingen op de Islam/Koran er werkelijk toe doen. Wat ze nu heeft bereikt werkt averechts, steeds meer moslims/moslima’s nemen afstand van haar denkbeelden en terecht. Deze hele discussie behoort niet in ons parlement gevoerd te worden, maar in de moskeeen en kerken. Bedenk wel dat kerk en staat in Nederland gescheiden zijn en dat wordt door haar uit het oog verloren. Als de politiek van mening is dat de kerk zich niet mag bemoeien met de staat, dan geld het omgekeerde ook.
    Het is niet vreemd dat moslims/moslima overwegen een fundamentalistisch standpunt in te nemen. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

    Zij heeft eerlijk gezegd dusdanig weinig inhoud, dat ze alleen de aandacht kan trekken door controversiele uitspraken te doen. Dat is haar kennelijk gelukt.

    Dat zij niet weet waar ze het over heeft, bleek wel uit de artikel 23 affaire. Het bleek achteraf dat ze dit artikel gewoon niet kende of niet begreep. Dan is het wel heel vervelend als je dat na een week of 2 hard debatteren gewoon tegenover Sterks moet toegeven dat je het allemaal niet zo goed wist. Even afgezien van het geheel of artikel 23 achterhaald is of niet maar Hirsi Ali zei bijna op een emotionele toon tegen Sterks dat er genoeg ruimte binnen dit artikel was. Sterks die dit artikel tot op de letter kent zei meteen dat dit niet zo was en voor Hirsi Ali was het beter geweest dat het daarbij was gebleven. Terwijl zij met Sterks een week of 2 hierover liep te bekvechten totdat zij erachter kwam dat zij van toeten noch blazen wist. De VVD heeft allang niet zo heel veel trek meer in haar. Het enige probleem is dat deze partij niet zo veel keus meer heeft. Na het vertrek van Geert Wilders is het niet zo goed gegaan met deze partij en een vertrek van Hirsi zou dit alleen maar kunnen versterken. Ze kan nog voorlopig aanblijven, totdat iemand anders haar plaats heeft ingenomen (liefst autochtoon), want de VVD heeft het woord emacipathie teveel in de mond, maar heeft niet de intentie om allochtonen hoog op de sociale en ecomische maaatschappelijke ladder te willen zien.

    De vraag blijft alleen hoe lang Ayaan dit kan volhouden. Zij zal nooit en te nimmer de doelstelling die zij predenteert bereiken. Ik vrees echter dat deze troetelallochtoon hiertoe niet in staat is.

    Reactie door Joop — woensdag 16 februari 2005 @ 12.00 uur

  106. @Joop

    Wel eens gehoort van partijen als het CDA en de SGP? De scheiding van kerk en staat bestaat slechts op papier en is gewoonweg schijn. We worden al generaties met de gratie van God geregeert. Net nog was er een hoop tumult om Godslastering weer strafbaar te krijgen; heb je dan in de tussentijd een oogje dicht gedaan?

    Als Ayaan een huichelaar is; dan is ze wel een hele domme; want wie zet zijn leven er nou op het spel om voor dergelijke denkbeelden uit te komen? De huichelaars zijn eerder diegenen; die van alles en nog wat beweren; maar ondertussen een heel andere agenda erop na houden. En daar kun je zo’n beetje het gros van de politiek toe rekenen. Sigh Varma staat mij ook nog in het geheugen gegrift.

    Met dank aan Jan Marijnissen

    Reactie door ReneR — woensdag 16 februari 2005 @ 13.05 uur

  107. @ReneR

    In de eerste plaats moet ik je gelijk geven, dat de scheiding tussen kerk en staat schijn zijn in o.a Nederland. Achter de schermen hebben Christenen en Joden heel veel invloed om hun agenda’s, die in hun belang liggen door te drukken. Dit zou dan ook moeten beteken dat haar kritiek hier ook openlijk gericht moeten zijn tegen deze groepen.

    In de tweede plaats wordt Hirsi Ali gebruikt en laat zich gebruiken om het conservatieve gedachtegoed van de uit de VS overgewaaide Edmund Burke stichting te verbergen onder de anti-islamitische paraplu. Als Ali echt zo progressief zou zijn, dan had zij ook de Christenen en Joden onder schot genomen. De bijbel en de Talmoed zijn minstens even pervers als de Koran. Nee, dit doet zij niet, omdat zij niet de werkelijke moed heeft om de machtige Christelijke en Joodse ‘groeperingen tegen zich in het harnas te jagen. Dan was het snel gedaan met haar carriére.

    Kijk het is heel simpel. Bij heel mensen in Nederland bestaat er angst voor allochtonen, Islam en dingen die “volksvreemd” zijn. Door o.a Ayaan of Wilders naar voren te schuiven en deze idëeen te propageren zal je stemvee aan trekken. Met de zetels, die deze kiezers je hebben verschaft, voer je de kapitalistische (dit is echt geen ouderwets woord geworden) agenda uit om de huurprijzen te liberaliseren, werknemers- en uitkeringsrechten om zeep te helpen, kritische meningen tegen het neo-liberalisme aan te pakken onder het mom van “terreurbestrijding”, kleine ondernemers te bestrijden etc. Kortom er wordt een agenda uitgevoerd waar mensen die in loondienst zijn of van een uitkering afhankelijk zijn alles behalve bij gebaat zijn.

    Reactie door Joop — woensdag 16 februari 2005 @ 13.42 uur

  108. Wat een felheid allemaal.
    En wat wordt er veel bijgesleept om het gelijk te halen.
    Wat minder dogmatisme zou verhelderend kunnen werken.

    Reactie door nico — woensdag 16 februari 2005 @ 16.41 uur

  109. Het valt op dat er veel a-politieke SP’ers deelnemen aan deze
    discussie. De SP. heeft nog een boel werk te verzetten om deze
    mensen enig politiek benul bij te brengen. Alleen actie voeren
    om de actie is nog geen politiek. Om daadwerkelijk veranderingen
    door te voeren is er een selecte goedgeschoolde voorhoede nodig
    en geen gezins/familiepolitiek ( nepotisme ).Misschien toch maar
    weer eens het historisch dialectisch materialisme als verplichte
    politieke lesstof invoeren ook al zal dat het gezinsleven danig op de proef stellen. Maar ja, revoluties zijn nou eenmaal geen
    familieaangelegenheden!!!!!!!!

    Reactie door Dialecticus — woensdag 16 februari 2005 @ 19.20 uur

  110. 113@ Dialecticus

    Jij bent geweldig hé, allesbegrijper!!!

    Reactie door ACCEPT — woensdag 16 februari 2005 @ 21.09 uur

  111. @ Dialecticus: het is niet “historisch dialectisch materialisme”, maar “historisch (materialisme) en dialectisch materialisme”…

    Reactie door Daniël O. — woensdag 16 februari 2005 @ 22.20 uur

  112. Ik ben het met je eens Joop; dat Ayaan wordt gebruikt door die VVD. Hoe ze denkt over de andere religies hier heb ik nog niet van haar gehoort, maar ze koos ervoor om haar energie of haar pijlen te richten op een religie, waarmee ze zelf is opgevoed. Dat lijkt me ook het handigste. Zelf ben ik ook de grootste anti-christ die er bestaat; omdat ik deel uit gemaakt heb van dat wereldje en hun schijnheiligheid door en door ken….

    Reactie door ReneR — donderdag 17 februari 2005 @ 1.30 uur

  113. Ideologieën zijn slechts de ‘bovenbouw’ van een samenleving, dat wist Marx al. Vandaar ook dat diezelfde Karl Marx inmiddels met een amicale schouderklop is geroyeerd uit de Socialistische Partij. ‘We hebben de klassieken, hoewel ik ze allemaal even goed ken, zo’n twintig jaar geleden de partij uitgeflikkerd.
    Met dank aan.Dhr.Wim Kok : De PvdA.heeft haar ideologische veren
    afgeschud.
    De marxistische beweging van die tijd oefende een grote aantrekkingskracht uit op de jonge Marijnissen. Hij las ook boeken van en over Marx, maar, zo geeft hij toe: ‘Ik was toen zo jong dat ik daar nog geen hout van snapte.’ ‘Marx zegt op pagina 93…’, hoorde je te vaak in discussies. Het zal mij aan m’n reet roesten wat Marx zegt. Wat mij interesseert is: wat is de analyse, wat is de kritiek en wat is het antwoord erop? Ik ben wars van dogma’s. Dogmatisme heeft al tot grote misverstanden in de geschiedenis geleid.’
    aldus de grote roerganger Marijnissen.in
    Filosofie Magazine nr.3.april 2004.www.adewit.nl

    Reactie door Dialecticus — donderdag 17 februari 2005 @ 9.37 uur

  114. Een interessante discussie op de weblog van Jan. Toch moeten mij een aantal dingen van het hart.
    Hoewel ik een heel eind kan meegaan met de beweegredenen van AHA vind ik de wijze waarop zij haar gelijk haal bedenkelijk.
    Stel dat zij geen allochtoon zou zijn. Dan zou het mediaspectakel een stuk minder zijn.
    Stel dat Jan Marijnissen of Jan Wit op een zelfde manier hun gelijk zou gaan halen omtrent bijvoorbeeld ouderen die via hun kerkgemeenschap en het passende geloof volslagen de vernieling in geholpen zouden worden.
    Had de media dit dan op een zelfde manier uitgemeten dan nu??
    Nogmaals ik heb waardering voor haar strijd maar niet de wapens.

    Wat te denken dat een 2e kamerlid op onze kosten lekker aan de slag kan gaan om een film te maken. En dan zelfs nog een 2e terwijl de spanning in nederland behoorlijk aan het oplopen is.
    Er wordt geen enkele poging ondernomen om de temperatuur in nederland omlaag te krijgen. Nee nog meer films terwijl zij amper in staat is om haar duurbetaalde werk in de kamer te laten doen.

    Ook moeten wij oppassen voor de strijdlust van AHA. Zij is een marktfundamentalist. Dus je kan het nu met haar eens zijn, maar morgen zal zij zonder aanziens des persoons een werknemer of uitkeringsgerechtigde de strot afbijten omdat die clown van Josia van Aartsen dit wilt.
    Want 1 ding kunnen wij AHA niet verwijten. Dat zij een sociaal 2e kamerlid is. Ruilt met grootste gemak de PvdA in voor de VVD (nu is dat tegenwoordig geen grote overgang meer). Zij gaat voor haar eigen agenda en iedereen die hier niet inpast kan verrekken.

    Maar het blijft zielig en verafschuwend hoe de extreme moslimwereld op haar jaagt.
    Maar ik voorspel jullie dat zij niet vaak ons gedachtengoed (goede sociale bescherming, eerlijke verdeling van rijkdom en schaarste, goede arbeidsvoorwaarden, solidariteit onder de bevolkingen en nog meer) zal gaan beschermen

    Reactie door Niek Stam — maandag 21 februari 2005 @ 20.46 uur

  115. Living in Bangkok

    Accommodation
    Accommodation
    in Bangkok used to be surprisingly expensive, but it\’s much cheaper
    since the Asian currency crisis. There is a chronic oversupply at the
    top end of the Bangkok market, but if you thought that would bring the
    prices …

    Trackback door expats blog — donderdag 12 mei 2005 @ 9.57 uur

  116. Websitepresentatie Websites Webstreepjelog

    Ayaan Hirsi Ali – web-log.nl

    Ayaan – web-log.nl

    Hirsi Ali – web.log.nl

    Hirsi Ali Ayaan – web-log.nl

    Reactie door paul — donderdag 26 mei 2005 @ 18.44 uur

  117. Er is gezocht op ‘hirsi’ en er zijn 3 weblogs gevonden (max. 100 resultaten).

    ayaanhirsiali.web-log.nl
    hirsiali.web-log.nl
    hirsialiayaan.web-log.nl

    Reactie door paul — donderdag 26 mei 2005 @ 18.46 uur

  118. Hier is een filmpje te zien van 11 minuten…

    Reactie door paul — donderdag 26 mei 2005 @ 18.49 uur

  119. http://hirsialiayaan.web-log.nl

    Reactie door paul — donderdag 26 mei 2005 @ 18.51 uur