Respect voor ouderen NU!

Onze ouderen verdienen NU onze steun!
Dus, als je kunt, kom ook!

Woensdag is er in Den Haag een manifestatie omdat er die dag ‘n belangrijk kamerdebat is over de schandalige manier waarop onze ouderen worden behandeld.
(Agnes, geef ze van Jetje!)

Geen eigen plekje, afgekoeld eten, wachten met een volle blaas of op verschoning van een vuile luier. Ouderen die zorgbehoevend zijn, maken dit vaak al jaren mee. Maar ondanks vele noodkreten bezuinigt het kabinet vrolijk verder op de verpleeghuizen en verzorgingshuizen.

Beschaving betekent respect voor de mensen die het land hebben opgebouwd, en recht op menswaardige zorg voor ouderen. Nu en in de toekomst. In plaats van bezuinigingen en verder opjagen van de werkdruk in verpleeg- en verzorgingshuizen, moet er geïnvesteerd worden in de ouderenzorg. Wil er voldoende tijd voor zorg en aandacht komen, dan moeten er simpelweg meer handen aan het bed komen.

Iedereen heeft recht op privacy, een eigen woonruimte of kamer voor elke oudere is dan toch niet te veel gevraagd? En het mag toch niet voorkomen dat, omdat de ene partner meer zorg nodig heeft dan de ander, ouderparen op het einde van hun leven gedwongen gescheiden worden? We zijn met z’n allen rijk genoeg om ervoor te zorgen dat ouderen op een fatsoenlijke manier van hun leven kunnen genieten.

Daarom zeggen wij:
Respect voor ouderen NU!

Agnes Kant en Jan Marijnissen

Deze oproep wordt ondersteund door verpleeghuisdirecteuren, verplegend personeel, maar ook mensen als Aad van den Heuvel, Dolf Jansen, Ernst Daniël Smid, Mies Bouwman, Vincent Bijlo, Pierre Kartner, Sjaak Bral, de vakbond NU’91, de Algemene Nederlandse Bond van Ouderen (ANBO) en vele, vele anderen.

De SP organiseert woensdag tussen 11.00 en 12.00 uur op het Plein voor het gebouw van de Tweede Kamer een manifestatie. In een grote tent worden interviews gehouden met mensen uit de verpleging en met familie van verpleeghuisbewoners. Er is ook een speciaal optreden van de zanger Harry Slinger.

Kom naar de manifestatie en eis met ons:
Respect voor ouderen NU!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 21 februari 2005 :: 0.10 uur

90 Comments

90 reacties

  1. Ik kom zeker!! Kon het gelukkig regelen op mijn werk.

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — maandag 21 februari 2005 @ 0.55 uur

  2. Het is toch wel ontzettend wrang om te zien hoe men tegenwoordig met bejaarden omgaan. Hebben de mensen die dit (wan)beleid allemaal verzinnen dan helemaal niet door dat ze zelf ook een keertje aan de beurt hopen te komen, of hebben ze dat inmiddels voor zichzelf al geregeld van het geld dat er nu gestolen wordt?

    Reactie door Henk — maandag 21 februari 2005 @ 9.26 uur

  3. De overheid moet zich de ogen uit de kop schamen voor de wijze waarop ze heden ten dage met de ouderen in de samenleving omgaan.
    Grove schande.

    Reactie door Herman Rutgers — maandag 21 februari 2005 @ 10.38 uur

  4. Oud levert geen geld op maar kost geld!

    Wie geen geld oplevert verliest zijn rechten op een menswaardig bestaan,wordt vervolgens buiten de gemeenschap geplaatst en bestempeld als uitvreter!

    Wat een trots volk zijn wij in Nederland, vergane glorie land!

    Reactie door e.krul — maandag 21 februari 2005 @ 11.28 uur

  5. Hunter S. Thompson is dood
    Vandaag is bekend geworden dat Hunter S. Thompson zichzelf gisteren voor zijn hoofd heeft geschoten. Hij schoot graag…

    Trackback door Photo Opportunity — maandag 21 februari 2005 @ 11.45 uur

  6. Hunter S. Thompson is dood
    Vandaag is bekend geworden dat Hunter S. Thompson zichzelf gisteren voor zijn hoofd heeft geschoten. Hij schoot graag…

    Trackback door Photo Opportunity — maandag 21 februari 2005 @ 11.45 uur

  7. Hunter S. Thompson is dood
    Vandaag is bekend geworden dat Hunter S. Thompson zichzelf gisteren voor zijn hoofd heeft geschoten. Hij schoot graag…

    Trackback door Photo Opportunity — maandag 21 februari 2005 @ 11.50 uur

  8. Hunter S. Thompson is dood
    Vandaag is bekend geworden dat Hunter S. Thompson zichzelf gisteren voor zijn hoofd heeft geschoten. Hij schoot graag…

    Trackback door Photo Opportunity — maandag 21 februari 2005 @ 11.52 uur

  9. go ik dacht dat je maar een keer dood kon gaan!

    Reactie door e.krul — maandag 21 februari 2005 @ 12.17 uur

  10. marco (2)ik heb 2 weken geleden in voorarrest gezeten .kan je verzekeren dat er bar weinig aan is . dat criminelen ,,beter,,behandeld worden als onze ouderen .komt doordat er gelukkig !(NOG )geen marktwerking is in de gevangenis . de markt werking gelieft bij onze regering is de oorzaak dat oudere slecht! behandeld worden .niet de criminelen !!! de reden dat ik gearresteerd ben is omdat ik voor mijn recht opkwam .maar dat mag niet meer .je moet je mond houden van de bestuurders zowel landelijk ,provinciaal ,en lokaal .mooi niet dus . ik wil iedereen die in de gelegenheid is om te gaan oproepen om dat de doen .doe het niet voor een ,,crimineel,, als ik maar voor jezelf . of je ouders,kinderen ,kleinkinderen ,oma ,of,opa, je buurman/vrouw . kortom wees sollidair .

    Reactie door texas henkie — maandag 21 februari 2005 @ 12.36 uur

  11. Nu de babyboom generatie aan het vergrijzen is ontstaat er een nieuw fenomeen. De arme en rijke oudere, de rijken hebben voldoende inkomen om zelf de zorg in te kopen en hun zorgbudget uit te breiden, zorgverzekeraars spelen hier handig op in en laten zelfs in Spanje zorginstellingen bouwen. De armen zijn afhankelijk van zorg en verpleeginstellingen die amper hun hoofd boven water kunnen houden, mede door wanbeleid van directeuren en managers die hun functies te danken hebben aan interne politieke structuten ipv dat ze beoordeeld worden op hun competenties, voeg daarbij het wanbeleid van de overheid om te snijden in uitgaven, het onderwaarderen van het personeel en het doorvoeren van schaalvergroting.
    Resultaat: Enorme bestuursgedrochten, onpersoonlijke zorg, groot ziekteuitval bij personeel en weinig kwalitatief goed personeel.
    Ja het verpleeghuis wordt weer het armenhuis van vroeger en als ik oud ben (ik ben nu net in de 40) en ik ga wat mankeren dan zal ik weer wel in moeten gaan wonen bij mijn kinderen, zoals dat ook vroeger het geval was.
    Bakellende en Zalm hoeven straks niet naar het vernieuwde armenhuis, die zitten over 20 jaar op de costa brava en volgen een cursus Salsadansen met rollator. Ik hoop dat ik ze dan niet tegenkom….

    Reactie door Jack — maandag 21 februari 2005 @ 13.37 uur

  12. Mensen rechten??????
    Agnes geeft ze van leer daar in de kamer de mensen die dit land naar een economische welvaart hebben gebracht veel ellende en armoede hebben doorgemaakt, keurig de meeste premies hebben betaald, worden nu geheel uitgemangeld.
    Zij die door konden studeren om zo onder de dienstplicht uit tekomen, op kosten van de nu zo hard getroffen groep, regeren dit land nu.
    En dan hebben ze de grootste scheur over normen en waarden.

    Reactie door Sinne — maandag 21 februari 2005 @ 13.44 uur

  13. Er komt een tijd; dat we onze ouders weer in huis moeten nemen. Dit is in veel andere landen ook het geval van oudsher. Mischien nog niet eens zo’n gek idee; als we het geld, wat we ermee uitsparen kunnen gebruiken om alle sociale verworvenheden weer te repareren en de beschaving hier weer terug kan keren.

    Het respect keert dan eerder weer terug voor deze ouderen, dan als je ze wegstopt in bejaardenbijenkorven of dergelijke versterfhuizen; waar ze eigenlijk alleen maar buiten de maatschappij zitten te wachten op hun dood.

    Reactie door ReneR — maandag 21 februari 2005 @ 14.02 uur

  14. @ReneR
    Wat je oppert klopt niet en heeft een tegenovergesteld effect.
    Door ouderen geen onafhankelijk bestaanrecht te geven worden het nog grotere 4e rangsburgers, Ouderenemanipatie kan je dan vergeten. Het worden afhankelijke wezens…
    Zolang wij in Nederland nog denken in structuren die leiden tot Vinexwijken (witte getto’s), bejaardenflats etc.. is er een segratie van ras en leeftijd. Generaties die samenwonen met elkaar gaan samenwerken, daar onstaat een wederzijdse acceptatie.
    Vraag maar eens aan een jongere hoe vaak hij praat met oudere mensen, vraag aan een oudere hoe vaak hij praat met jongeren..
    Je zal bedroefd zijn van de resultaten.
    Ik ben er dan van overtuigd dat de manier waarop we onze ouderen behandelen in verpleeg- en zorginstellingen een gevolg is van segregatiebeleid dat al 30 jaar gevoerd word door de overheid.

    Reactie door Jack — maandag 21 februari 2005 @ 14.17 uur

  15. http://flashdancepeace.web-log.nl/

    Reactie door reddevil — maandag 21 februari 2005 @ 16.26 uur

  16. http://flashdancepeace.web-log.nl/ geef jouw reactie hier es op
    Ook hier is reageren geheel vrijblijvend en u word gerespecteerd om u mening

    Reactie door reddevil — maandag 21 februari 2005 @ 16.27 uur

  17. Gezien de discussie die al een tijdje in de Volkskrant wordt gevoerd over de vergrijzing en de “kosten”daarvan, zullen we de komende dertig jaar die solidariteit hard nodig hebben… ;-)

    Reactie door Opa-Buiswater — maandag 21 februari 2005 @ 17.18 uur

  18. Rene R (14) Mijn, inmiddels overleden, moeder drukte mij altijd op het hart om haar toch nóóit in huis te nemen, ze zou er echt niet aan moeten denken…Ik denk dat het belangrijk is om de omstandigheden in verpleegtehuizen te verbeteren, zodanig dat mensen zoveel mogelijk een gevoel van welbevinden ervaren.
    Overigens zag ik ooit een uitzending van Humanitas waar in een directeur (ben helaas zijn naam vergeten) een heel goede visie had op de verzorging en huisvesting van de oudere mens: er waren gewoon huisdieren, de eetzaal wat ingericht als een echt restaurant met kaarslicht in plaats van zo’n deprimerende “jaren 70-kantine-achtige” ruimte (met van die afschuwelijke oranje plastic zittingen op de stoelen) , verzorgers en verpleegkundigen waren er gewoon mét hen i.p.v. “boven” hen, echt heel fantastisch…vind het zo jammer dat ik de naam van die man kwijt ben….

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — maandag 21 februari 2005 @ 17.41 uur

  19. Overigens ga ik woensdag uiteraard voor de ouderen naar het Plein, maar met in mijn achterhoofd en zeer nadrukkelijk toch ook de woonsituatie van verstandelijk gehandicapten…Ik werk zelf in de dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten en kom regelmatig tegen dat zij, door de onderbezetting van begeleiders in hun woonsituatie, ietwat verwaarloosd binnen komen, soms vervuild, soms met twee linker schoenen aan…Soms is het zo dat er geen dagdienst aanwezig is in hun woning zodat zij, wanneer zij onverhoopt ziek worden overdag, niet eens lekker naar hun eigen bedje kunnen!!
    Zelf heb ik ook op een woonvoorziening voor verstandelijk gehandicapten gewerkt waar we, wegens de financiën, geen dagdiensten mochten invullen. Als de bewoners daar ziek waren, moesten ze nota bene naar een naburig GVT om daar verzorgd te worden! Het is echt afschuwelijk allemaal. En ook verstandelijk gehandicapten worden ouder, mensen met syndroom van Down dementeren bovendien vaak al na het 45e levensjaar, de bezetting wordt daar, binnen de woonvoorzieningen, maar ook binnen de dagbesteding, niet op aangepast…Het is een schande!

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — maandag 21 februari 2005 @ 18.48 uur

  20. marco(16)zat alleen op een cel van 2,5 bij 2,5 meter .geen enkel contact met de buiten wereld, een leesmap uit het jaar o. met op bijna elke pagina van de actueel spermavlekken van je voorganger .3 dagen!!!!!!!!!!! niet verschonen .dus geen ander ondergoed of sokken .en het ging om een geldbedrag van 4174 euro wat ik nog te goed had .dus laat a.u.b. gedetineerden er buiten .de groottste criminelen zitten op de kantoren .ook bij de verzorgings huizen .slechts een klein aantal directeuren durven hun bek open te doen .de rest laat mijn en jouw en ons aller ouders ,en ouderen barsten .voor hun eigen baantje.vertel mij maar eens wat gedetineerden eraan kunnen doen aan de situatie van ouderen ?? steeds meer mensen zullen net als ik en patrick in een uitzicht loze situatie raken als ze werkeloos worden .en als je vind dat mensen die voor hun recht opkomen criminelen zijn .die 3 dagen zwaar regime verdienen en de schuldig zijn aan de afbraak van onze sociale verworvenheden dan mag je dat vinden .kan je verzekeren dat je naiviteit je nog eens gruwlijk zal opbreken .misschien zitten we dan samen op 1 cel .dat is toch wat je wil ?????

    Reactie door texas henkie — maandag 21 februari 2005 @ 19.05 uur

  21. Hoi Texas Henkie, ik heb het gevoel dat je aan Marco nu woorden en gedachten toeschrijft die hij niet (helemaal) bedoelde…

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — maandag 21 februari 2005 @ 19.23 uur

  22. Ik steun!!

    Reactie door RedStar — maandag 21 februari 2005 @ 19.45 uur

  23. madelijne(23) marco is kapabel genoeg om zelf te andwoorden .geen chatbox ervan maken op dit weblog a.u.b .p.s bedoel het niet slecht maar laat mensen a.u.b zelf reageren .

    Reactie door texas henkie — maandag 21 februari 2005 @ 19.46 uur

  24. Rob(24)..! Bedankt! Die bedoelde ik inderdaad!!

    Texas Henkie (26)…je hebt gelijk, ik bemoei me er niet meer mee..

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — maandag 21 februari 2005 @ 19.55 uur

  25. Ouderen? Hoe zit het met de verkiezingen bij de palestijnen, het hernieuwde vredesproces na de dood van Arafat, verkiezingen in Irak, de druk op Syria van zowel de VS en Frankrijk en hun hernieuwde vriendschap (als Franse belangen op het spel staan….) en nu de affaire Lubbers en de talloze voedsel voor sex schandalen bij de VN?

    Moet ik hieruit opmaken dat als het goed gaat met Amerika en haar bondgenoten jullie je kop liever in het zand steken?

    Reactie door daniel565 — dinsdag 22 februari 2005 @ 8.46 uur

  26. marco(29)laat maar .

    Reactie door texas henkie — dinsdag 22 februari 2005 @ 9.44 uur

  27. Ja, ik kom ook! Het is toch schandelijk dat er met mensen als vuil wordt omgegaan. Of het nu ouderen, jongeren, hetero’s, homo’s, autochtonen, allochtonen, gezonden of zieken zijn; ieder mens verdient respect. En als dat niet gegeven wordt, zullen we ervoor moeten strijden!

    Reactie door Jan Breur — dinsdag 22 februari 2005 @ 9.51 uur

  28. 29 Marco,

    Wat je misschien niet helemaal begrijpt.. Dit Kabinet is de boel zo aan het afbreken, dat niet alleen ouderen er gigantisch veel slechter aan toe zijn.
    Dat mensen als Texas Henkie en ik er niet voor kiezen om zogenaamd crimineel gedrag te vertonen, maar dat we er gewoon niet meer uit komen door alles wat dit kabinet aan veranderingen heeft doorgevoert… en willen doorvoeren…
    Misschien kom je er vandaag of morgen helaas zelf wel een keer achter, en wordt je ook in ene als crimineel bestempeld, en heb je ook mensen in je omgeving die meteen kortzichtig gaan reageren, dan weet je misschien is hoe het voelt… maar ik hoop het niet voor je Marco, k zou t je niet gunnen.

    Groet Patrick

    Reactie door Patrick — dinsdag 22 februari 2005 @ 10.38 uur

  29. Alles is ons aangereikt
    Op een gouden dienblad wel te verstaan
    Voor niets hebben wij ooit hoeven vechten
    Bloed zweet en tranen hebben wij niet gemorst
    Alles in handbereik, het huis, de auto’s, het eten
    Maar zij de wel leden, zijn nu niets meer waard
    Ze hebben geen rechten alleen nog maar plichten
    Bovendien geven ze te veel een glimp van de toekomst
    Wat er voor ons nog komen zal, ondanks het geld dat we hebben
    Want ouderdom laat zich niet omkopen, is niet te ontduiken
    Dus stoppen we het weg, t liefst waar t geen geld kost
    Dan merken we er niets van, alsof ‘t niet bestaat
    En dromen wij verder ons leven voorbij…
    Tot wij daar gaan zitten en kapot gaan van de pijn
    Misschien dan, krijgen we wat respect… voor zij die ons
    Voorgingen…

    Reactie door Chase — dinsdag 22 februari 2005 @ 10.59 uur

  30. Madelijne, dat gaat om Humanitas huizen. Hans Beckers WAS de directeur, maar IS nog steeds het uithangbord. Ze hebben nog MAAR 5000 mensen op de wachtlijst. Er zijn nu ongeveer tien van zulke huizen. De moeite waard. Hier hebben we er twee: Aan de Berberisweg in Schiebroek en Acropolis, de eerste (dacht ik) in de wijk Honderd en Tien Morgen. Een bezoek zeker waard. Er is een restaurant waar iedereen terecht kan. Beckers hanteert een slogan: USE IT OR LOSE IT. Blijf gaande en bezig met je dagelijkse dingen en ga niet zitten niksen. Zolang je actief blijft, en ja, hond, poes of papegaai zijn welkom, blijf je langer gezond. Dat is goedkoper voor de zorg. En de mensen zijn er gelukkiger door. Wil je eens komen kijken? Geef me een gil. Ik pik je op van het station en we gaan er gewoon een keer heen.

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 22 februari 2005 @ 14.50 uur

  31. 33 Chase,

    Mensen met geld waaronder ook de oud-ministers enz., zullen geen last van hebben van de falende gezondheidszorg voorzieningen.

    Zij kunnen zich later een prive verzorging permiteren of een luxe verblijf in het buitenland, of geheel verzorgd: u vraagt en wij draaien, als ze maar schuiven! Geheel verzorgd, aan niets zal het ze ontbreken.

    Volgens mij is de belangrijkste verantwoordelijkheid voor deze ministers, om de zaak op peil te brengen in de gezondheidszorg, zodat iedereen een goede oude dag kan genieten.

    Maar ik vrees dat het niet zo zal gaan.

    De ene mens schijnt minder waard te zijn dan de andere mens in hun ogen.

    Men heeft kennlijk nergens meer recht op, wel plichten.

    Het enige recht is de dood dat is geheel gratis.

    Reactie door e.krul — dinsdag 22 februari 2005 @ 15.23 uur

  32. http://flashdancepeace.web-log.nl/

    Reactie door reddevil — dinsdag 22 februari 2005 @ 15.28 uur

  33. http://flashdancepeace.web-log.nl/ bekijk deze site ook es en geef je mening hierop

    Reactie door reddevil — dinsdag 22 februari 2005 @ 15.29 uur

  34. Het zijn trouwens niet alleen de ouderen die schandalig behandelt worden in Nederland. Ook chronisch zieken en gedeeltelijk arbeidsgehandicapten, worden als ***** behandelt door de regering van dit land.Het is ronduit schandalig, dat de kiezer zo ongelovelijk bedot is, en dat er niets aan te doen valt.

    Reactie door RedStar — dinsdag 22 februari 2005 @ 15.33 uur

  35. Dag Lydia (34), heb de site al onderzocht (met nogmaals dank aan Rob!) als ik nu die gil geef, doen we dan een kein rood tomaatje op ons hoofd, opdat we elkaar herkennen op het station??? Nee, even zonder gekheid: Ik ben heel erg benieuwd of men daar de marktwerking heeft kunnen weren ec. Ik denk dat ik eerst maar eens een mail stuur met de vraag hoe zij hier mee omgaan, ben ik reuze benieuwd naar. Wel interessante beleidsartikelen op de Site gevonden, maar (nog) niet echt over de mate van “marktwerking”..Het zou reuze interessant zijn wanneer zij deze prachtige visie (die ik echt geweldig vind!) zónder de “marktwerking” zouden hebben kunnen realiseren of in elk geval daarover een uitgesproken mening (tégen die marktwerking liefst uiteraard!)hebben.
    Dat wil ik sowieso onderzoeken…

    Groet,

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — dinsdag 22 februari 2005 @ 18.09 uur

  36. Jan Breur (31) Goed dat je ook gaat!!!!

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — dinsdag 22 februari 2005 @ 18.12 uur

  37. Aan veel ouderen hebben we veel te danken, het is een schande dat er zo slecht voor deze mensen wordt gezorgt!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 22 februari 2005 @ 19.25 uur

  38. Jack #15

    Quote:
    “Vraag maar eens aan een jongere hoe vaak hij praat met oudere mensen, vraag aan een oudere hoe vaak hij praat met jongeren..
    Je zal bedroefd zijn van de resultaten”.

    Dan zul je toch meer voor de gedachte zijn; om ouderen zoveel mogelijk op de plek te laten wonen; waar ze altijd al hebben gewoont. Dat jongeren niet meer met ouderen praten; krijg je nou juist; als je ze concentreert in de door jou beschreven tehuizen.
    En kijk; als ouderen echt hulpbehoevend worden; dan kunnen ze natuurlijk niet meer geholpen worden door hun kinderen; maar hebben ze professionele zorg nodig.

    Reactie door ReneR — dinsdag 22 februari 2005 @ 20.59 uur

  39. Het is waar, ReneR, dat ouderen het nodig hebben om ook contact met jongeren te hebben (en andersom) maar het beleid in tehuizen zou daar heel veel aan kunnen doen! Wanneer verzorgenden de tijd en ruimte zouden krijgen om zich als metgezellen van de bewoners op te stellen, bijvoorbeeld, was er al heel wat gewonnen…Nu staat die verzorging vaak te nadrukkelijk in het teken van de “professionaliteit”, die moet er natuurlijk ook zijn, maar er wordt, mede door management-filosofiën, vaak wel erg pretentieus mee omgegaan…helaas….Ook projecten met “bezoek-kinderen” vanuit scholen zijn mogelijk etc. etc. Er is echt, ook binnen de tehuizen, heel veel aan te doen, denk ik….

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — dinsdag 22 februari 2005 @ 23.27 uur

  40. En hoeveel van jullie mag ik dan ook zien op 3 maart voor het Kamergebouw om TEGEN de huurplannen van DEKKER te demonstreren??

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 23 februari 2005 @ 10.50 uur

  41. Marco

    Ik vind er wel een heel groot verschil in zitten, als je geen rekeningen meer kan betalen omdat alles zo omhoog is gegaan en komt daardoor in voorarrest te zitten, en als de hulpverlening je niet helpt omdat ze te weinig personeel hebben en te weinig goeie opvang en je daardoor zieker wordt en daardoor in aanraking komt met politie
    Of dat je echt een crimineel bent en een ander expres gewoon op de een of andere manier schade toebrengt

    Reactie door Patrick — woensdag 23 februari 2005 @ 10.58 uur

  42. marco(44)de gemeente weigert een uitspraak van de centrale raad van beroep domweg uit te voeren .de wethouder (de naam zegt het al) moet zich aan de wet houden .maar doet dat niet .het college van b&w dient gecontroleert te worden door de raad .de raad onderneemt niets(dualisme)dus ben ik rechteloos .ik vind je vrij aardig voor iemand die financieel aan de grond zit !!! hoelang nog ?????? dit kabinet pakt iedereen .en dan zijn oude bedlegerige mensen het makkelijkst te pakken .de ,,helden,,

    Reactie door texas henkie — woensdag 23 februari 2005 @ 11.50 uur

  43. Marco

    naja da weet ik dan niet precies, maar ja ik heb ook geen huis en dus ook geen rekeningen,.. dus da scheelt alweer :-)
    Maar wat met die tweede die ik noemde dan, als de hulpverlening gewoon doodleuk zegt sorry niet genoeg geld dus rot maar op… En als je dan vanuit ziekte in aaraking komt met politie? Ook crimineel gedrag?
    Of een brood jatten omdat je geen eten hebt? Ook crimineel gedrag?
    In een leegstaand pand een ruit ingooien om daar te kunnen overnachten omdat het buiten sneeuwt en vriest? Ook crimineel gedrag?

    Reactie door Patrick — woensdag 23 februari 2005 @ 11.50 uur

  44. dan heb jij mazzel gehad marco, mag je alleen maar blij mee zijn dan… ook dat je opgenomen wordt als het nodig is,.. gebeurt niet altijd…

    Reactie door Patrick — woensdag 23 februari 2005 @ 12.30 uur

  45. 53 Patrick

    Daar heb je groot gelijk in.
    Een vriend van mijn dochter is vijf jaar geleden onder de trein gelopen, omdat hij niet opgenomen werd. Hij was nog niet erg genoeg er aan toe vonden ze bij de opname!
    Fijn geregeld allemaal he!

    Reactie door e.krul — woensdag 23 februari 2005 @ 15.43 uur

  46. Krul,

    Ja ken het ook maar al te goed, op moment dat ik suicidaal ben, netjes tijdens werk uren een goed onderbouwde hulpvraag stel… komt het heel vaak voor dat ik op een wachtlijst kom, en als ik geluk heb word ik dan binnen een week of twee weken opgenomen…
    Gewoon geen plek, geen geld geen personeel…

    Reactie door Patrick — woensdag 23 februari 2005 @ 15.47 uur

  47. 54@

    Zoiets vind ik pas echt laf, onder de trein lopen. Daar pak je wel weer de machinist mee, die het z’n hele leven bij zich moet dragen.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 23 februari 2005 @ 15.51 uur

  48. Gaat dit nog ergens over of niet?

    Reactie door RedStar — woensdag 23 februari 2005 @ 16.52 uur

  49. Er was niet zo’n beste opkomst in Den Haag…….

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — woensdag 23 februari 2005 @ 17.02 uur

  50. Maar Agnes deed het goed in het debat, vond ik, heb het niet helemaal “af” kunnen zien, helaas.

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — woensdag 23 februari 2005 @ 17.04 uur

  51. Heeh, Patrick! La’maar lullen joh! Jij weet beter. En daar gaat het om, nietwaar? Hou je haaks, joh!! C U :-))

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 23 februari 2005 @ 19.31 uur

  52. Ach ja…

    Reactie door Patrick — woensdag 23 februari 2005 @ 20.24 uur

  53. 56 Accept

    Hard oordeel accept, ooit zelf wel eens in zo`n situaties gezeten, gek van angst en wanhoop. Denk je nou echt dat iemand die totaal de wanhoop nabij is en om hulp smeekt en die hulp niet krijgt, over de machinist nadenkt?

    Domme opmerking van je!
    Ik hoop niet voor je dat je ooit in die situatie terecht komt!

    Reactie door e.krul — woensdag 23 februari 2005 @ 20.38 uur

  54. na, k moet accept daar wel een beetje gelijk in geven Krul, k heb ook wel eens de bui hangen, maar zoek dan toch altijd een andere manier. Heb wel wat machinisten ontmoet, gaat je niet in de koude kleren zitten, ze moeten zelfs gaan kijken als er wat gebeurt is. Mn ex heeft zo is een poging gewaagd, de machinist zwaar getraumatiseerd, passagiers die er onder leden, bovendien koste het erg veel geld dat geintje (beetje stom om zo over geld te beginnen, maaja t is wel zow :-( )

    Reactie door Patrick — woensdag 23 februari 2005 @ 20.43 uur

  55. RedStar 57

    Dit gaat inderdaad ergens over!

    Niet alleen ouderen zijn de dupe van wanbeleid van de regeringen van dit land. Talloze groepen mensen vallen tussen wal en schip, omdat men ze niet in de bedachte passende hokjes kan onderbrengen.

    Het is ook te veel gevraagd om een goed beleid te voeren i.v.m. goed zorg voor psygiatrische patienten, die gewoon recht hebben op goede zorg.

    Ach ja dat is ook zo, ook zij leveren geen geld op maar kosten geld. Van hen kun je ook geen winstmakend bedrijf maken.

    Weet je wat het probleem is enige creativiteit kent de regering al jaren niet, het is een inslaap gesukkeld monopolie clubje!

    Reactie door e.krul — woensdag 23 februari 2005 @ 20.49 uur

  56. Ja Patrick, dat weten al die mensen die onder de trein lopen ook, maar de adrenaline zal maar door je lijf jagen en niemand die je hulp wil bieden. Ik heb niet zo`n hard oordeel meer klaar, ik heb te veel gezien.

    Wekenlijks springen er mensen bij b.v. Heiloo en andere plaatsen onder te trein. de reden is wanhoop, verwardheid, angst, eenzaamheid, verlatenheid en onbegrip enz.

    Ik zal de laatste zijn die hier een oordeel over uit zal spreken.

    Reactie door e.krul — woensdag 23 februari 2005 @ 20.55 uur

  57. 62@ e.krul

    Het is inderdaad een hard oordeel van mij, maar ik vind het wel een heel terechte opmerking van mijzelf. De vader van een vriend van mij is meer dan 20 jaar machinist geweest hier in het noorden. Hij heeft er 3 keer een zelfmoordenaar onder gehad. Toen had hij het gehad en kon hij niet meer. Dagelijks ziet hij de beelden voor zich. Ze gaan voor de trein staan, zwaaien nog even naar de machinist en dat was het. Die vader van de vriend van mij is geestelijk voor het leven ook kapot gemaakt door de zelfmoordenaar. Ik kan begrijpen dat iemand totaal geen uitweg meer ziet, maar spring dan van een flat af, zodat niemand een schudgevoel hoeft te hebben, begrijp je. Dus zo’n domme opmerking is dat niet van mij e.krul. De hulpverlening schort hier trouwens veel te kort en wordt met dit asociale kabinet nog erger helaas. Als ik jou met mijn harde oordeel gekwetst heb, dan spijt me dat zeer. Bij deze sorry.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 23 februari 2005 @ 20.56 uur

  58. Nou, ik weet het nog zo net niet krul, ik weet heel goed hoe het voelt om er een eind aan te maken, hoe de adrenaline door je lijf heen stroomt, hoe je op niets anders meer kunt focussen dan dat… Maar misschien is het mijn geluk dan dat ik er toch altijd bij stil heb gestaan dat ik er een ander niet mee zou willen belasten, laat staan gebruiken voor zoiets…
    Ik ben langdurig opgenomen geweest, instelling ligt n.b. naast een spoorlijn, zoals zovele. Heb het van dichtbij van andere meemogen maken, heb heel vaak de wanhoop, angst, verdriet gezien.. en ook zelf heel vaak gevoeld, heb ook meerdere malen op de intensive care gelegen.
    Ik wil ook geen oordeel vellen, maar denk toch dat het een slechte keus zou zijn, vooral voor andere, omdat je er andere een giga trauma mee geeft en ook omdat je ook nog eens kans hebt het te overleven en dan helemaal in de prak ligt ;-)

    Maar goed, wat overduidelijk is, dat is dat de zorg enorm tekort schiet…
    (trouwens, ouderen in o.a. verpleegtehuizen enzo maken er ook vaak zelf een eind aan, stoppen gewoon met eten en drinken.. om toch nog een beetje on-topic te blijven. Dat vind ik pas echt mensonwaardig voor ze, wel begrijpelijk, maar echt mens onwaardig om zo te moeten gaan…)

    Reactie door Patrick — woensdag 23 februari 2005 @ 21.11 uur

  59. Mij heb je er niet mee gekwetst Accept, maar ik probeer je duidelijk te maken, dat iemand die zichzelf van het leven wil beroven, dit in een toestand doet waarop hij niet meer nadenkt over de gevolgen. Hij denkt maar aan een ding rust en ik wil weg ver weg, waar ik niets meer voel na de klap!

    Als de draagkracht totaal overschreden is, is er geen rede meer die valt dan weg, als er niemand is om iemand tegen zich zelf in bescherming te nemen, zodat ook de gevolgen er niet zijn.

    Het is heel traumatisch voor de machinist, maar ik vind ook dat de overheid faalt!

    Als je de oorzaak grotendeels tracht weg te halen, zal het gevolg ook minder zijn!

    Reactie door e.krul — woensdag 23 februari 2005 @ 21.14 uur

  60. Ja Patrick,
    Heb een aantal keer meegemaakt dat een bewoner in een verpleeghuis, een poging tot deed.

    Twee keer meegemaakt dat het tot de dood heeft geleid.

    Reactie door e.krul — woensdag 23 februari 2005 @ 21.18 uur

  61. Madelijne (58),

    Dit was natuurlijk nog maar het begin van het échte protest tegen alle huidige bezuinigingsplannen van dit kabinet tegen de verpleeghuiszorg. Als het kabinet niet inziet dat de huidige problemen, waar we ook vandaag weer de verhalen van de mensen die het zelf ‘meemaken’ konden horen, niet opgelost kunnen worden als er ook niet structureel meer geld wordt gegeven aan deze zorg, dan zullen de protesten door moeten gaan. Wat er op het spel staat is immers niet alleen het kúnnen verlenen van goede zorg door de hulpverleners van verpleeghuizen, maar ook het bieden van een menswaardig bestaan aan de individuele mensen die afhankelijk zijn van deze zorg. En waar we ons natuurlijk tegen moeten verzetten is dat de aanstelling van (nóg) meer zorgconsulenten en inspecteurs de extra laag bureaucratie bovenop die van het management gaat worden, als ‘oplossing’ die het kabinet de verpleeghuiszorg wil (doen) voorschrijven. Een medicijn dat de kwaal van de problemen alleen maar verergert; de vraag is wanneer (en of überhaupt) dit ook door dit kabinet wordt ingezien.

    En het weer gaat het er ook wel weer op vooruit: goed dat daarom het referendum over de EU-grondwet niet nu (zoals in Spanje), maar pas in juni wordt gehouden.

    Reactie door David Tompot — woensdag 23 februari 2005 @ 21.18 uur

  62. @ Krul 64,

    lees mijn bijdrag op 38 even. Ik weet wel degelijk dat er veel meer speelt.
    En er komt nog veel meer aan, let maar op, dit is nog maar het begin. Wiegel strax terug, VVD wint weer zieltjes. 2007 bibber mss wel PVDA en VVD samen in de regering. Jakkie, ik word misselijk van mijn eigen woorden

    Reactie door RedStar — woensdag 23 februari 2005 @ 21.35 uur

  63. @ 66 Accept,

    wij hebben dat dus in Goes gezien dat er iemand naar beneden kwam zeilen van de flat. Das net zo min grappig om te zien hoor.
    Weet wat je zegt. Het is gewoon veel belangrijker dat er geld beschikbaar is om deze mensen te helpen. Maar het is voor de regering een goedkope manier om van de zwakke af te geraken vrees ik.

    Reactie door RedStar — woensdag 23 februari 2005 @ 21.37 uur

  64. 72@ RedStar

    Natuurlijk zal het akelig zijn om te zien, maar niemand zal zoals de machinist een schuldgevoel hebben. Die heeft de zelfmoordenaar toch even overreden met de trein. Vertel mij niks, ik weet hoe het is gegaan met de vader van mijn vriend. Het gaat er in eerste instantie niet om, dat het niet leuk is voor de omstanders. Het gaat mij om die machinist, want die is voor het leven getekend!!! En dat vind ik een verkeerde mannier om zelfmoord te doen.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 23 februari 2005 @ 22.02 uur

  65. Voor de ouderen is in er in de loop van de laatste decennia veel opgebouwd, want, voor de oorlog en zeker voor de jaren voor 1920 was niet alleen de oudere maar ook de werkende mens een zeer kwetsbaar slachtoffer van het financiële establishment, vormgegeven in de toenmalige industriële grootmachten maar ook regionale, naar despotisme neigende, vaak op familiare basis gegronde, ondernemingen die zich ongestraft als ware tirannen konden gedragen en de werkende mens vernederen zo als zij dit, en op welk moment zij dit wensten.
    De meeste rechten die ouderen nu hebben zijn met veel passie en betrokkenheid vanaf de jaren vijftig niet alleen opgebouwd maar daarna uitgebouwd.
    Het was niet alleen Drees maar meer het algemene ‘Volksempfinden’ dat de basis vormde voor de AOW.
    De basis die toen werd gelegd, in wetgeving en uitvoering, hebben we samen met trots kunnen uitbouwen tot een voorbeeld voor de hele wereld.
    Er werd een referentiejaar gehanteerd voor rechten die op dat moment, de jaren 50, volstrekt legitiem was.
    Met 65 was er recht op deze (basis)uitkering.

    Inmiddels is er wel het een en ander veranderd.
    Het levensperspectief, in de zin van hoe oud de (werkende) mens (nu) wordt, moet ontegenzeggelijk naar boven worden bijgesteld. Op zich is dit een verheugend feit.

    Aan wat gaat het de oudere aan ontbreken als we samen willen dat we met trots onze ouderen willen blijven zien als niet gediscrimineerde medeburger?
    1.)
    Het recht om langer te werken dan tot op 65 jarige leeftijd met behoud van alle rechten als werknemer.
    2.)
    Een sociaal platform dat zich, niet alleen obligatoir inzet, maar vecht voor rechten voor deze oudere op sociale en fiscale voordelen als zij zich blijvend en dus langer inzetten voor onze maatschappij dan de maximale “toegelaten” leeftijd van 65 jaar.
    (Kapitaalvernietiging van essentiële intelligentie)
    3.)
    Het duidelijk in kaart brengen en daar waar nodig faciliteit geven aan de behoeften van de oudere mens, dus boven de 65, ten aanzien van aanspraken op specifieke onderdelen zoals;
    a.) Voltijds willen doorwerken
    b.) Deeltijdwerk
    c.) Extra medische ondersteuning
    d.) Pensioenreparatie

    Zoals wel meer is het standpunt van de SP veel te kort door de bocht en zal uiteindelijk leiden tot gedeeltelijke vernietiging van het toekomstperspectief dat ook ouderen boven de 65 jaar nog steeds mogen hebben.
    De oplossingen zijn feitelijk al aangegeven.
    1.)
    Recht van de 65 jarige op met alle rechten door te willen gaan met werken tot minimaal 70 jaar.
    2.)
    Fiscale en premievrije uitbetaling van loon voor de werkende na hun 65 jarige leeftijd.
    3.)
    Speciale regeling voor een eventueel herstel of aanvulling van pensioenrechten.

    Voor de mogelijkheid om dit alles mogelijk te maken is minimaal op het gebied van zorg een koerswijziging in te zetten naar een volledig geprivatiseerde zorg op basis van een beter pakket dan dat nu wordt aangeboden en onder controle van de staat.
    Dit geldt dus onverkort ook voor de mensen die na hun 65ste niet meer/deels niet meer, kunnen deelnemen aan het werkende leven.
    Door het volledig gebruik maken van onze “Human Resources” zal er een financiële basis zijn die een werkelijke solidariteit kunnen waarborgen.
    Agnes Kant roept maar wat, maar gedraagt zich als een, wel leuk, paard met oogkleppen op.
    Ze doorziet op geen enkel gebied dat ze haar doel voorbij schiet.
    Dit is in principe ook het grootste probleem met de SP.
    Een zeer hoog gehalte aan het “gevoel” om sociaal te zijn maar in feite dogmatisch en zelfs in die zin contraproductief.
    Derhalve mijn rapportcijfer voor Agnes;
    Presentatie: 8 Lief (maakt niet uit, we houden bijna van je zonder te luisteren)
    Politieke Kennis:
    a.) Dossierkennis 8 Je leest het allemaal wel goed maar je interpretatie?
    b.) Standpunt 4 Dogmatisch en met weinig gevoel voor inleving naar de realiteit
    Politieke Innovatie 2 Totaal geen enkel inzicht of ideeën die politiek innovatief zijn
    Consensus 5 Maar matig bereid om concessies aan te gaan
    Toekomst in de SP 8 Als presentatie in kwaliteit gelijk wordt aan innovatie; de nieuwe Leidster van de SP.

    Reactie door Antony Fentener — woensdag 23 februari 2005 @ 22.33 uur

  66. David bedankt voor je steunende reactie…ik hoop het en inderdaad géén inspecties of consulenten, dat houdt alleen maar op en veel “plattere” organisaties alsjeblieft, daaraan werd in het debat, zover ik het mee kon maken, wel een beetje te veel aan voorbij gegaan, vond ik..

    Anthony, Onzin! Jij wil weer het belachelijke arbeidsethos dat alleen de werkende mens bestaansrecht heeft, onderschrijven…
    ben ik het helemaal niet mee eens!

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — woensdag 23 februari 2005 @ 23.04 uur

  67. deze regering komt volgens mij van een andere planeet staan geheel buiten de realiteit.de s.p.wil er misschien wel iets aan doen maar door de versnippering van de politieke partijen is de sp kansloos.de enige oplossing is volgens mij een groot links blok te vormen met pvda-groenlinks en de sp mogelijk als de krachten worden gebundeld er een beter sociaal beleid kan worden gevoerd ik hoop dat politieke tegenstellingen van de linkse partijen terzijde worden geschoven om de slecht bedeelde in onze samenleving weer hoop te geven op een toekomst.ik hoop ook dat politicie na hun verkiezing geen accuut geheugenverlies meer zullen krijgen.

    Reactie door henk — donderdag 24 februari 2005 @ 10.34 uur

  68. Henk…zou het werkelijk geheugenverlies zijn geweest…?
    Ik vrees dat verlies van integriteit eerder aan de orde is…

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — donderdag 24 februari 2005 @ 12.57 uur

  69. @ Anthony.
    Je maakt jezelf volkomen belachelijk door te stellen dat Agnes geen inlevingsgevoel of voeling met de realiteit heeft. Als jij enig idee had hoe het er in de (ouderen)zorg aantoe ging, dan zou je wel anders piepen.
    Ik ben op de manifestatie geweest, en ieder woord wat er gezegd werd is ABSOLUUT WAAR.

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 25 februari 2005 @ 13.51 uur

  70. En zo is dat, Jan Breur…en ik was er ook!

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — vrijdag 25 februari 2005 @ 17.59 uur

  71. Alhoewel er relatief weinig gereageerd wordt op dit topic wat, ik logisch vind omdat ik denk dat iedereen hier mij gelijk geeft, (grapje) geef ik vanuit het zonnige Aruba toch nog even een additie.

    Wat Agnes (Kant) doet is schreeuwen (metafoor want ze spreekt heel decent) vanuit de berm dat het verkeer zo gevaarlijk is en nergens iets van deugd. Daar heeft zij gelijk in.
    Maar niet dat alle ongelukken gebeuren omdat er geen enkele controle is op de remmen van deze “voertuigen” of dat zij zich voldoende verdiept heeft in de “techniek” van deze voertuigen.

    Draagkracht en solidariteit
    Als we ons beperken tot dit topic (wat eigenlijk niet kan ten aanzien van de problematiek) meen ik toch enige zaken te willen verduidelijken vanuit mijn perceptie.
    Mijns inziens moet men de piramide omdraaien.
    Wat Agnes doet is meer het aan de kaak stellen van symptomen. Symptomen die voortvloeien uit ziekten die reeds decennia lang onbehandelbaar zijn gebleven.
    Als “citizin of a global village” kunnen we niet ons afzijdig houden van de internationale ontwikkelingen.
    Ons pakket van sociale voorzieningen willen we echter wel behouden. Hiervoor hebben we zeker 100 jaar voor gevochten.
    Dit betekend dat we extra zorg moeten besteden aan de draagkracht die we samen moeten opbrengen om dit mogelijk te maken.
    Draagkracht. Omkeren van de piramide.
    Reeds eerder hier gaf ik aan dat, weer teruggrijpend naar het topic, we eerst moeten zorgen dat kapitaalvernietiging van mankracht en intelligentie ten sterkste moet worden bestreden.
    Dit begint, als we de piramide omgekeerd houden, natuurlijk bij de jeugd maar ook de senior, (liever niet genoemd: Oudere of te oude werknemer) die we dus moeten koesteren en voldoende kansen geven om te zorgen voor extra draagkracht.
    Een toevoeging van bijvoorbeeld 5% aan arbeidspotentieel, veelal juist op cruciale werkgebieden, zal leiden tot een substantiële bijdrage aan onze gemeenschappelijke draagkracht. Dit geeft ook een enorme impuls aan de mogelijkheid tot een verbeterde solidariteit.
    Alhoewel dit dan zijn invloed zal gaan hebben op vrijwel alle aspecten van “de zorg” beperken we ons hier tot de “ouderenzorg” in de ruimste zin des woords.
    Het parlement spreekt (parler), de Regering regeert, De Overheid voert uit.
    Dit is natuurlijk ook kort door de bocht maar wel de essentie.
    Een verbetering van de totale zorg kan alleen maar als de markt deze taak behartigt.
    a.)
    Het Parlement spreekt zich uit wat er door onze gemeenschap, ten aanzien, wordt gewenst en heeft een controlerende taak.
    b.)
    De Regering moet zorgen voor wetgeving en initiatieven om deze wensen mogelijk te maken.
    c.)
    De Overheid moet zorgdragen voor de correcte uitvoering.

    Als we ophouden om de marktwerking als vijand te zien betekend dit dus dat we onder strikte voorwaarden een basispakket voor de zorg kunnen opeisen. Een basispakket dat in mijn opinie ruimer mag uitvallen dat de bestaande.
    Zorginstellingen mogen wat mij betreft coöperaties worden waarvan wij allen leden zijn.
    Verhoogde efficiëntie kan alleen maar leiden tot een beter product.
    Marktwerking hoeft dus niet per definitie te betekenen dat er winst wordt uitgekeerd.
    Maar eigenlijk wel. Winst wordt omgezet in kwaliteit en niet in geld.
    Ik ben overtuigd dat ik niet in staat was, op dit platform, compleet te zijn maar hoop op overpeinzing.

    Reactie door AnthonyAruba — vrijdag 25 februari 2005 @ 19.07 uur

  72. Nou Anthony, ik word dagelijks geconfronteerd met die marktwerking binnen de zorg en niet slechts mijn overpeinzingen, maar ook de praktijk vertelt mij dat die marktwerking niet bevorderlijk is voor het in kaart blijven brengen van de eigenlijke belangen van de cliënt, zorg is een heel “direct” gegeven en dat behoort het ook te zijn. Marktwerking nodigt belangen uit binnen die zorg die er niet in thuis horen en die letterlijk de aandacht afleiden van de zorgvraag van de cliënt.
    Bovendien wordt “ambitie” door die marktwerking een te groot item binnen de zorg waardoor de organisatiestructuren te verticaal zijn geworden en ook dit reflecteert zich negatief binnen die “directheid” die zorg behoort te zijn.
    Verder is het niet nodig dat marktwerking de zorg bekostigt. Wanneer economische belangen zich wat consistenter zouden verhouden ten opzichte van menselijke waarden en welzijn, kan die zorg makkelijk door ons samen worden opgebracht, zelfs zonder de participatie van ouderen binnen het arbeidsproces.
    Mogelijk heb jij gelijk met jou analyse wanneer economische groei “zonder meer” het doel zou zijn, maar hierin verschil je dus van mening met de meesten op dit Weblog. Ik zal echter voor mezelf spreken: Ik vind dat er een einde moet komen aan die “economie-gerelateerde” doelen. Kennis, wetenschap en financiële middelen zijn er om ons “mens-zijn” te dienen en niet andersom!!! Ik verzeker je overigens dat de meerwaarde van economische welvaart als snel zal verdwijnen wanneer die een doel opzich wordt, de economie zal dan uiteindelijk de enige eigen consument zijn en dan kunnen we weer van voren af aan beginnen..

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — vrijdag 25 februari 2005 @ 19.51 uur

  73. Anthony,

    je ken zegge wat je wil maar Agnes Kant is top, is tenminste is de enige die me vraagt hoe het kan dat ik dakloos en zonder de juiste begeleiding rondloop.

    Reactie door Patrick — vrijdag 25 februari 2005 @ 20.17 uur

  74. anthony(80)het enige wat markt werking ons brengt is zakkenvullende managers .die als ze belasting moeten betalen ,,vluchten,, naar aruba .en dat gelul van jou over agnes kant .neemt hier ook niemand serieus .de enige ,,winst die een zorg instelling mag boeken is een menswaardige verzorging .

    Reactie door texas henkie — vrijdag 25 februari 2005 @ 20.43 uur

  75. Reactie op
    81.) Madelijne

    De confrontatie met de dagelijkse praktijk is op zich vaak vertunnelend.
    We beperken ons in dit topic tot de ouderenzorg, dit om niet in een zodanig breed spectrum van “de zorg” te belanden en het onderwerp laten verwateren.

    De Marktwerking in de zorg werkt niet.

    Ons beperkende tot het topic kan ik voldoende inleving voelen om te denken dat men op de werkplaats denkt dat marktwerking niet, of niet in voldoende mate werkt.
    Dit komt omdat juist hier zeer ambivalent wordt gedacht en gewerkt. (Geen kritiek maar begrip)
    Van een totale integratie van marktwerking is ook totaal geen sprake en daarom als resultaat in kwaliteit verwaarloosbaar.
    Op enige gebieden wordt een poging gedaan maar door verkeerde regulering met de zelfde hand om zeep gebracht.
    Een werkelijke overgang naar marktwerking in de zorg is nooit voltooid of heeft serieuze vormen aangenomen.
    In mijn vorige stukje noemde ik de omkering van de piramide. Dit was niet zo maar een opmerking.
    De definitie van marktwerking is niet direct kapitalisme/het vormen van kapitalisten.
    Dit kan ook betekenen dat particulier initiatief kan leiden tot coöperaties of zelfs ondernemingen die winst door efficiëntie omzetten naar kwaliteit.
    Ik ben bang dat dit stukje langzaam te academisch wordt maar geef toch enkel aspecten van de zorg aan.
    Wat is Marktwerking?
    Mag in coöperatief verband voor leden niet gekozen worden voor het goedkoper inkopen van medicijnen?
    Mag voor leden of aandeelhouders niet worden gekozen voor inspraak op uitvoering?
    Zal de kwaliteit van de zorg achteruitgaan als direct vanuit de gemeenschap, en niet vanuit de overheid, controle wordt uitgevoerd?
    Je opmerking dat vanuit de marktwerking de kosten van zorg worden bekostigd doen mij denken dat je niet eens gelezen hebt wat ik schreef.
    Nee dus!!
    Economische belangen blijven altijd bestaan en zijn te allen tijde de basis van een betaalbaar zorgstelstel. (topic)
    Wie spreken wij eigenlijk vandaag de dag aan op het falen in allerlei sectoren van de zorg? En waar leidt dit toe?
    Dan liever duidelijkheid en werkelijke aansprakelijkheid, en dit dan liever gepaard aan verhoogde kwaliteitseisen.
    Alles is economie gerelateerd.
    De consument wil een betere kwaliteit waar men kan kiezen tussen slecht en goed.

    De Marktwerking in de zorg werkt uiteindelijk dus wel en is feitelijk het enige alternatief om kwaliteit te garanderen.
    Marktwerking onder strikte controle en condities dus.

    (Ben nog steeds overtuigd niet compleet te kunnen zijn geweest)

    Prettig Weekend

    Reactie door AnthonyAruba — vrijdag 25 februari 2005 @ 20.58 uur

  76. Anthony, ik heb wel degelijk gelezen wat je schrijft, óók de implicatie dat de marktwerking de zorg niet zou bekostigen, maar omdat dit domweg naïef bedacht is, verwaarloosde ik die implicatie! Jij stelt in feite dat een “constructie” zoals jij die voorstelt “beheersbaar” zou zijn. Ik verzeker je van niet, Anthony!
    Waarom niet? Omdat de basis zou worden verlegd, je kunt de aller zuiverste intenties hebben, maar dat zal je niet helpen om die reden. De basis van de zorg, ook wanneer we ons slechts concentreren op de ouderenzorg, is en blijft het menselijk welzijn. Alleen dát inzicht zal het overzicht op noodzakelijke middelen, zowel in financieel opzicht als wanneer het gaat om wat je daar voor “koopt” zoals onder meer “handen aan het bed”, garanderen.
    Particuliere ondernemingen zijn, ook al zullen (nogmaals) de intenties in beginsel nog zo zuiver zijn, te veel onderhevig aan invloeden vanuit de samenleving.
    Toch even uitwijkend naar ontwikkelingen binnen de gehandicaptenzorg, zie je dergelijke particuliere ondernemingen al volledig mislukken omdat ook professionaliteit in een ander daglicht komt te staan inzake belangen en inzake visie.
    Zorg dient door de overheid te worden geregeld…goed geregeld dan wel te verstaan…

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — vrijdag 25 februari 2005 @ 21.38 uur

  77. Madelijne.
    Ik respecteer je mening en denk dat we beide inhoudelijk zijn ingegaan op de materie.
    We zijn het niet met elkaar eens maar dat is de kracht van onze democratie en dus omarm ik ook jou mening.
    Helaas heeft Jan dit uitstekende platform verkracht door mensen met gewone menselijke betrokkenheid en dus ook soms andere meningen te boycotten.
    Ik vind dit gedrag de SP onwaardig.
    In hoeverre je elke topic ziet en waarop ook jij dan ook mag reageren gaat dus te allen tijde eerst door de censuur.
    Ik roep dus nogmaals Jan op om te kiezen voor de waarheid in plaats van de leugen.
    Mensen boycotten om hun mening is de leugen.
    Mensen inhoudelijk aanspreken op hun visie en mening is de waarheid.
    Ook hier.

    Prettig weekend Jan.

    Reactie door AnthonyAruba — vrijdag 25 februari 2005 @ 23.19 uur

  78. Mijn hemel Anthony…..vind je het zuiver om op deze manier jouw onvrede middels het Weblog te uiten? Bovendien vind ik het wat paranoïde van je, hoor…Zelfs ik met toch wel een duidelijk
    SP-gedachtegoed, kwam er wel eens “niet door” dat bleek dan gewoon een technisch ongemak…Ik krijg wel eens vaker de indruk van een “hetze” aangaande deze materie en ik vind het niet meer dan hysterisch gedoe en onnodig spannend.

    Desalniettemin,
    bedankt voor je reactie, waar het de inhoud omtrent het onderwerp betreft.

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — vrijdag 25 februari 2005 @ 23.38 uur

  79. @ Anthony,
    In de Apotheek zag ik toevallig een blad liggen van een of andere kankerstichting. (Een stichting die iets met kanker dus, ik ben nu niet aan het schelden), met ook een artikel over het manifest “Zorg geen Markt”, waaruit blijkt dat de proffessionals het allemaal met Agnes eens zijn. Hoogervorst slaat dus de plank finaal mis.

    En wat dat afzijdig houden van andere landen betreft: eerst zorgen dat je eigen land op poten is en pas dan met andere landen bezig gaan.

    Reactie door Jan Breur — zaterdag 26 februari 2005 @ 0.00 uur

  80. Overigens liggen bij de apotheek ook donorregistratieformulieren, iedereen die ik spreek en die nog niet is geregistreerd, zegt dat dit komt doordat je destijds zo’n codocil bij je kon dragen en dat het mis ging bij die eenmalige actie om je te laten registreren (zo verging het mij ook), sinds dien weet niemand meer hoe je je kan laten registreren, dus…middels zo’n formulier bij de apotheek dus, kun je gewoon van het rek of schapje afhalen…

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zaterdag 26 februari 2005 @ 0.36 uur

  81. Madelijne

    Jan Marijnissen heeft gezorgd voor de mogelijkheid om een uitstekend platform te creëren voor reacties en meningen die niet expliciet juist door hem of de SP worden onderschreven.
    Op dit punt heb ik hem geroemd.
    Tot ca. eind November 2004 was dit log veruit het beste politieke log waar werkelijk alle meningen een plaats vonden.
    Ik vond Jan derhalve dus ook zeer innovatief en een voorbeeld.
    Ik heb toen dit niet onder stoelen of banken gestopt, dit ondanks dat ik het soms niet met hem/De SP eens was.
    Vanaf einde November 2004 veranderde opeens alles.
    Zelf ben ik door hem persoonlijk s’nachts gekapitteld op mijn privé-email omdat ik hem verwees naar een door mij eerder geplaatst stukje dat dit, toenmalige, onderwerp reeds eerder aan de kaak stelde.
    Sindsdien ben ik “persoonlijk” door Jan Marijnissen geboycot.
    Ik heb de partij mijn volledige antecedenten toegestuurd zodat er geen onduidelijkheid kan bestaan over mij als persoon of familie.
    Dit heeft echter niet geleid tot opheffing van de boycot.
    Sterker,
    Zodra Jan denkt, of veelal zeker weet, dat ik een stukje plaats vernietigd hij dit en blokkeert vervolgens de identiteit. (Deze zekerheid voor Jan veroorzaak bij voorkeur natuurijk zelf)
    Ik reageer nog steeds op Jan zijn weblog maar vind het dus een sport om zijn regels te doorkruisen. Ik geef uiteindelijk steeds weer aan wie ik werkelijk ben.
    Het betekend dus ook, Madelijne, dat ik vanaf nu niet meer met je kan discussiëren onder de naam Anthony omdat Jan nu weet wie ik werkelijk ben.

    Let wel Madelijne,
    Je zal vergeefs zoeken in het archief van Jan Marijnissen om zo een actie te rechtvaardigen.

    Mijn werkelijke naam Madelijne?

    Vraag dat maar aan Jan Marijnissen.

    Prettig weekend

    Reactie door AnthonyAruba — zaterdag 26 februari 2005 @ 1.36 uur

  82. Welnu Anthony of wie je ook bent, ik denk dat ik je al eens eerder heb aangetroffen binnen een ander item en toen heb ik daar ook al “het mijne” van gezegd en ik vind het leuk voor je hoor, dat je je zo kostelijk amuseert met dit soort spelletjes, maar ik kan me er echt geen seconde over opwinden, hoe opwindend jouw “conspiracy theory” voor jou dan misschien ook moge zijn…
    Veel plezier nog,

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zaterdag 26 februari 2005 @ 1.50 uur

  83. Reactie op 91.)

    Vraag maar aan Jan of het klopt.
    Er staat geen gelogen woord in mijn bijdragen.

    Slaap voort.

    Jacob

    Reactie door AnthonyAruba — zaterdag 26 februari 2005 @ 2.00 uur

  84. Ik pieker er niet over om de man daarmee lastig te vallen!

    Welterusten.

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zaterdag 26 februari 2005 @ 2.10 uur

  85. Je bent er weer bij Jan.
    Neem nog een pilsje en denk bij jezelf,
    Waar ben ik nou mee in godsnaam mee bezig…..

    Groetjes,

    Jacob

    Reactie door Grapjas — zaterdag 26 februari 2005 @ 2.25 uur

  86. Jan, ik ga nu ook slapen.
    Madelijne zal je vrouw wel zijn of gewoon een leuke naam om je mening te vertolken.
    Geeft niks.
    Liever had ik met je gesproken over een stukje innovatie van de partij.
    Een goeie SP kan ook toekomst zijn.
    Zelf zie ik de mogelijkheid dat Agnes de nieuwe partijleidster wordt en jij Minister van Sociale Zaken.
    Zeg jij mij maar eens dat dit onmogelijk is.

    Groetjes,
    Jacob

    Reactie door Grapjas — zaterdag 26 februari 2005 @ 2.34 uur

  87. Nou dit wordt dus echt te grof, hoor! Zou je mij alsjeblieft buiten jouw onverkwikkelijke ideeën willen laten, Anthony, Jacob, Garpjas??!!

    Madelijne

    Reactie door M.Pleines — zaterdag 26 februari 2005 @ 2.39 uur

  88. Jacob, ik begrijp dat je heel erg gefrustreerd bent, maar hier zijn al jouw postings wel geplaatst en ze staan er nog steeds. Jij voelt je niet prettig, maar is dat dan reden om iemand anders, die part noch deel heeft hieraan, ermee te belasten? Kan je dat niet beter via een andere uitklep doen?

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 26 februari 2005 @ 9.50 uur

  89. Ik wil er alleen nog dit over zeggen: Anthony (en andere pseudoniemen) zegt de “discussie” zo van belang te vinden, maar legt nu de verdenking van zijn acties wellicht op anderen met een afwijkende mening die wél serieus willen discussiëren en ondermijnt zodoende “de discussie” die hij zo hoog in het vaandel draagt. Niet serieus te nemen dus, deze persoon!
    Verder ben ik al een paar keren persoonlijk gemaild door mensen als hij/zij die mij wilden betrekken in het ridicule idee dat er iets als onrechtmatige boycot aan de orde zou zijn…meer dan belachelijk en m.i.z. een hang naar een soort “spanning” die mij volkomen vreemd is! Ik wil ook iedereen oproepen om dit soort reacties te laten voor wat ze zijn en naar Jan zeggen dat het me spijt dat ik me ook maar even tot het ingaan op de ideeën van bovengenoemde(n) heb laten verleiden…Overkomt me geen tweede keer…Verder lijkt het me meer dan redelijk dat een Weblog beheerd wordt en dat bijdragen worden beoordeeld, zeker waar die de sfeer en uitstraling van het Weblog beïnvloeden.

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 26 februari 2005 @ 14.10 uur

  90. crazy frog ringtone

    crazy frog ringtone I accordingly went to him again, and exhibited the firman of the Pasha of Jerusalem, which he pla

    Trackback door crazy frog ringtone — woensdag 5 oktober 2005 @ 8.34 uur