Waar historie huis houdt

Na een week (morgen ‘n verslagje) ‘Groningen’ vandaag bij de post het boekje -waar ik in het kerstreces aan gewerkt heb – aangetroffen. Toch altijd weer een bijzonder moment. (Het ruikt goed…)
Uitgever Thomas Rap heeft er echt iets moois van gemaakt.

Het boekje gaat over mijn eigen ‘historie’, historische plekken, historisch besef en historische kennis, en de noodzaak van meer goed geschiedenisonderwijs én een Huis der Historie.

Het boekje zal wel snel in de boekhandel liggen. Het wordt op 11 maart (Boekenweek) in Bonn – in het Haus der Geschichte - officieel gepresenteerd.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 26 februari 2005 :: 22.38 uur

15 Comments

15 reacties

  1. Ben benieuwd…

    Reactie door Patrick — zaterdag 26 februari 2005 @ 22.40 uur

  2. Historisch besef en historische kennis is belangrijk, die jaartallen vind ik niet zo belangrijk, als je er een paar jaartjes naast zit vind ik niet zo’n probleem zolang maar bekend is wat er heeft plaatsgevonden en welke les je er uit moet trekken, dat is het belangrijkst.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 26 februari 2005 @ 23.26 uur

  3. Ja, boeken ruiken vaak heerlijk, het is één van de redenen waarom ik nog steeds vaak liever iets opzoek in een boek dan op Internet…

    Het bericht van Barend onder het item “Groningen” was overigens opwekkend in verband met dit onderwerp!

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 26 februari 2005 @ 23.41 uur

  4. De site van ‘t Haus der geschichte is overigens de moeite waard, grappig, die virtuele rondleiding en veel links naar informatie.

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 27 februari 2005 @ 2.11 uur

  5. bezoek ook es http://flashdancepeace.web-log.nl/ nu vernieuwt en anders samengestelt
    reageren maar

    Reactie door reddevil — zondag 27 februari 2005 @ 10.14 uur

  6. @ Jan

    Geschiedenis is zeker interressant en ook belangrijk. Ik ben op zich wel benieuwd hoe jij denkt dat het geschiedenis onderwijs zou moeten veranderen, staat dat ook in je boekje?

    Ik denk dat het onderwijs sowieso eens goed nagekeken moet worden. Laatst stond er in de krant dat universiteiten klagen over het sterk afnemende wiskunde-niveau van scholieren en soortgelijke berichten lees ik ook in diverse vakbladen.

    Soms krijg ik wel eens de indruk dat het studiehuis, of hoe het tegenwoordig ook allemaal heet, scholieren aflevert met allerlei handige (communicatieve) vaardigheden, zoals zelfstandig leren, presenteren en verslagen schrijven, maar zonder de benodigde inhoudelijke vakkennis die hogescholen en universiteiten bekend veronderstellen. (Beetje kort door de bocht…)

    Het kan toch niet zo zijn dat het niveau van de hogescholen en universiteiten omlaag moet worden geschroefd omdat scholieren het anders niet aan kunnen?

    Ik lees wel eens dat hoger onderwijs toegankelijk moet zijn voor iedereen, op zich mee eens, maar dat mag naar mijn mening geen invloed hebben op het niveau van het onderwijs.

    Reactie door Nathan — zondag 27 februari 2005 @ 17.44 uur

  7. Wat mij altijd erg gestoord heeft is dat goed geschiedenis onderwijs alleen voor Havo en hoger onderwijs was gereserveerd in mijn tijd.
    Kinderen destijds op LTS en ULO hoefden dat kennelijk niet te weten. Ik weet niet hoe het nu is maar ik denk niet anders.

    Reactie door nico — zondag 27 februari 2005 @ 18.39 uur

  8. Nico, (7)

    Met die MULO viel dat wel mee hoor! Ik heb er (1966-1970) prima geschiedenis gehad; en dan niet alleen wat geneuzel over Ome Willem van Oranje, maar wel degelijk ook de periode vanaf de Napoleontische tijd. Het hing wellicht wel af van wie er voor de klas stond.

    Over de LTS kan ik niet oordelen. Dat weet ik niet.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — zondag 27 februari 2005 @ 18.47 uur

  9. Op de MAVO heb ik destijds nog wel geschiedenis gehad. Waarschijnlijk krijg je geschiedenis alleen op het algemeen onderwijs en niet op het meer gespecialiseerde onderwijs, zoals het technisch-, economisch- of laboratoriumonderwijs. Later heb ik op de HTS geen geschiedenis meer gehad. Op de HAVO ook niet, maar toen heb ik het uit het pakket gehaald, omdat ik naar de HTS wilde en dus de voorkeur gaf aan de beta-vakken.

    Ook op de technische opleidingen zou je overigens best geschiedenis kunnen geven. Geschiedenis vanuit technisch perspectief (techniek-geschiedenis) en indien van toepassing wat breder trekkend. B.v. als je bij belangrijke perioden aankomt zoals de wereldoorlogen.

    Reactie door Nathan — zondag 27 februari 2005 @ 18.51 uur

  10. Nico, zowel op de LTS (wel wat minder dan ergens anders) als op de ULO en de MULO werd veel geschiedenisles gegeven. Ik herinner me toch echt heel veel van deze lessen die gegeven werden door een bezielde leerkracht, juffrouw Albracht. Ze nam ons mee naar het Frans Hals museum en bracht dia’s mee en vertelde veel over de geschiedenis. Dat blijft dan goed hangen. Misschien hadden jullie de pech een niet zo’n fijne leraar te hebben?
    Geschiedenis MOET aan alle scholieren gedoceerd worden. Desnoods met films en dia’s en bezoeken aan plekken en musea. Geschiedenis kan ons leren de fouten die in het verleden zijn gemaakt, niet te herhalen.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 28 februari 2005 @ 11.17 uur

  11. Proficiat!!

    Reactie door Molly — maandag 28 februari 2005 @ 12.04 uur

  12. Dank voor jullie reacties.
    Het blijkt dus maar weer dat de kwaliteit en bezieling van de onderwijzers van doorslaggevend belang is.
    Zou de onderwijsinspectie er genoeg op letten of zijn goede leerkrachten te dun gezaaid?

    Reactie door nico — donderdag 3 maart 2005 @ 22.39 uur

  13. Hoi Jan,

    Wat mij opvalt is dat er de laatste tijd weer erg veel over “geschiedenis gepraat wordt. Zelfs Twee Vandaag besteed aandacht aan jouw idee voor de oprichting van een “huis der historie.” In een onderzoek van het opniepanel blijkt 73% het met je eens te zijn.

    Laten we hopen dat je politieke medestanders kunt vinden voor dit geweldige idee!

    Want Jan, hou leeg ben je wel niet als je als land je eigen geschiedenis aan het vergeten bent?

    Met vriendelijke groet,

    Erik Manders

    Reactie door Erik Manders — vrijdag 11 maart 2005 @ 11.12 uur

  14. Jan waarom plaats je niet ff alvast een uittreksel??

    Reactie door exponent — vrijdag 11 maart 2005 @ 22.23 uur

  15. Om ff overnieuw met de vraag te komen “kan historie huishouden?”
    Nee dan zal ik toch vooraf al kunnen concluderen dat dit niet kan.
    Historie is namelijk geen zelfstandig denkende entiteit
    en kan dus niet huishouden in geen enkele zin van het woord.
    Het lijkt me dan ook overbodig een boek te schrijven met een titel die het tegenovergestelde lijkt te beweren?

    Reactie door exponent — vrijdag 11 maart 2005 @ 22.27 uur