Slavernij in Nederland

RTL kwam gisteravond met een reportage over slavernij (je leest het goed!) in ons land. Uit een onderzoek van de Sociale Inlichtingen- en Opsporings Dienst (SIOD) blijkt dat Westafrikaners op grote schaal vreselijk worden uitgebuit door malafide koppelbazen, huisjesmelkers en werkgevers.

Nederland – Fraudeland krijgt nu een wel héél bijzonder gezicht. Hiermee wordt duidelijk waar fraude uiteindelijk toe leidt.

Hard, keihard optreden tegen deze wantoestanden is één. Maar daarmee zijn we er niet. Hoe vreselijk ook: Voor velen van de gedupeerden geldt dat ze het hier (inclusief de uitbuiting) nog steeds beter hebben dan in het land dat ze ontvlucht zijn.

Zonder een eerlijke kans en hoop voor de mensen dáár,
zullen deze misstanden hier moeilijk met succes bestreden kunnen worden.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 13 maart 2005 :: 0.27 uur

95 Comments

95 reacties

  1. Toen ik de uitzending zag heb ik echt bijna letterlijk moeten overgeven…Dit kán niet, dit mag niet!

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 1.58 uur

  2. Ik schrik hier van.

    Reactie door flodder — zondag 13 maart 2005 @ 2.46 uur

  3. Er blijven mensen die dit soort praktijken, blijkbaar zonder enig menselijk gevoel, bedrijven. Hierbij zijn dus ook ondernemers hier in Nederland die deze slaven als werknemers inzetten.
    Het is zaak allen in de keten keihard aan te pakken en de betrokken ondernemingen die van de ‘diensten’ gebruik maken met naam en toenaam bekend te maken.

    Reactie door Hans van Bommel — zondag 13 maart 2005 @ 8.10 uur

  4. Dit soort praktijken gebeurt bijna in de hele wereld.

    Reactie door JW — zondag 13 maart 2005 @ 8.14 uur

  5. flodder(2)hoezo schrikken???? ieder mens die een beetje in de maatschappij staat .weet dat dit al jaren gaande is .en het kan ook makkelijk daar de boetes voor werkgevers(criminelen)belachelijk laag . er geen gevangenisstraf op staat .wij al jaren onder het juk van de v.v.d. en c.d.a. leven .waarvoor alleen de poen telt ,en niet de mens .blijkbaar mogen boeren en tuinders (c.d.a.)mensen misbruiken van god .(geloof dat er in texas ook nog z,on gast zit die ,,toestemming,,heeft)ook op lokaal niveau word door de politiek massaal ,weggekeken,! als boeren illigale in dienst hebben .er worden bijv gewoon weer vergunningen verstrekt voor bijv uitbreiding van hun bedrijven .kortom zolang als nationaal en lokaal we met die RECHTSE ballen te maken die dit land besturen zal er niks veranderen .laat staan in de derde wereld . dus dit kabinet moet opflikkeren .mijn geduld is op .tot zaterdag in brussel !!

    Reactie door texas henkie — zondag 13 maart 2005 @ 9.16 uur

  6. Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om de bedrijven die deze mensen in dienst hebben te localiseren. Ik bedoel: de arme afrikanen zullen wel geen IT-consultant of wetenschapper zijn. Als de SIOD of een andere instantie vaak kippenfabrieken, rotterdamse havens, kwekerijen of andere notoire overtreders controleert en flinke boetes geeft moet het toch snel afgelopen zijn met deze handel. Maar ik vraag me af of men dat (de ministeries) wel wil want dat zou misschien wel betekenen dat er werkgelegenheid uit Nederland verdwijnt?!
    Hoe verklaart de SP dit? Ik heb een tijd bij een bushalte aan het einde van Den Haag gestaan en daar zag je altijd busjes helemaal vol met slapende turken die terugkwamen van het Westland. Dat weet iedereen maar er gebeurt geen ros, kan toch geen toeval zijn.

    Reactie door Opheffer — zondag 13 maart 2005 @ 9.16 uur

  7. Vanmorgen in het Ikon programma tussen 7 en 8 FNV vakbondsbestuurder Niek Stam horen praten bij het nieuw te bouwen sation bij Barendrecht, waar allerlei nationaliteiten door elkaar werken en de Polen werken voor 10 euro per uur, terwijl de Belgen 16 euro krijgen. Dit is al jaaaaren aan de gang en het kan, omdat de controle een wassen neus is. Dan is een bericht over loonslavernij van Ghanezen en Nigerianen geen opvallend nieuws. Wel triest. In dit land gaat GELD vóór alles. En dus is loonslavernij met toestanden die zelfs voor de Turkse gastarbeiders destijds afschuwelijk zijn. Als het maar geld oplevert, nietwaar?
    Wat is er mis met een Economie die eerst aan de mensen denkt en dan pas aan winst? Of is dat te links? Vast wel. Als je “links” definiëert met sociaal en humaan en opdracht uit de Heilige Boeken, dan ben ik liefst LINKS.

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 13 maart 2005 @ 10.05 uur

  8. Inderdaad zo gaat dat al jaren, wees toch niet zo naïef!
    En als die mensen weer afgedankt worden gaat het IKON weer een uitzending besteden hoe zielig die mensen zijn.
    De maatschappij weer als afvalputje van bepaalde ondernemers.
    Soms denk ik:
    eerst de winst en dan de moraal.
    Onze economie heeft geen ethiek.

    Reactie door nico — zondag 13 maart 2005 @ 10.38 uur

  9. Het valt me steeds zwaarder om er nog iets zinnigs over te zeggen of te denken, m’n maag draait zich om; dagelijks en keer op keer…Volgens mij is de beschaving ten onder…

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 10.50 uur

  10. Hallo Jan,
    Natuurlijk vindt iedereen dit een schandalige zaak, opgezet door uitbuiters. Maar wat mij meer interreseert is: “Wat kunnen wij doen voor de slachtoffers van dit gebeuren?” – Gewoon naar huis sturen is voor hun het begin van nog meer ellende, – dus als we ze willen helpen een menswaardig bestaan op te bouwen zullen wij dat hier moeten doen. Kan onze partij hun geen rechtsbijstand geven, waardoor ze uit de illegaliteit kunnen stappen en eindelijk ook een menswaardig bestaan op kunnen bouwen. Graag hoor ik van je Jan, wat we voor deze mensen kunnen doen.
    Groet,
    Amita

    Reactie door amita — zondag 13 maart 2005 @ 11.02 uur

  11. Misselijkmakend, maar hoe lang blijft dit de gemoederen bezighouden?

    In hoeveel geschiedenisboekjes wordt onze Nederlandse rol in de slavernij door de eeuwen heen beschreven?
    We zien onszelf zo graag als sociaal en eerlijk, maar in feite zijn we maar zo tolerant als onze persoonlijke levenssfeer wordt gerespecteerd.
    We gebruiken mensen als het ons uitkomt, en daarna worden ze aan de kant gezet. Dat doen we niet alleen met buitenlanders, maar ook met onze eigen mensen.

    Wat me opvalt is het paradoxale van de reacties.
    Enerzijds heeft men te doen met die arme mensen die in Nederland worden uitgebuit, en anderszijds wil men ze zo snel mogelijk weer het land uitmieteren.

    Ik begin me steeds meer af te vragen of ik het in mijn leven nog mee mag maken dat niet regeltjes, centen en egoisme centraal staan, maar de mens waarover we spreken.

    Het is mooi dat we met deze arme slaven te doen hebben, maar houdt sociaal denken echt aan onze landsgrenzen op? En in hoeverre geef je hen het recht op zelfbeschikking terug als ze niet eens een keus hebben te blijven en tegen eerlijk geld te werken?

    Reactie door Molly — zondag 13 maart 2005 @ 11.08 uur

  12. Tsja, als het aan dit kabinet ligt, dan duurt het nog maar even, of we bevinden ons allemaal in een soortgelijke situatie, waarin we, zoals rond 1900, voor een hongerloontje ‘mogen’ werken, 6 dagen per week, 12 uur per dag. Mannen, vrouwen, en kinderen. Ter meerdere eer en glorie van de winst van de kapitalisten.

    Reactie door JackRandom — zondag 13 maart 2005 @ 11.09 uur

  13. Heersen en overheerst worden, voor een dubbeltje op de eerste rang, het bestaat al sinds de mens.Onbegrijpelijk maar waar.Blijkbaar zit het dus in ons.Wat ik totaal niet snap:waar is het fatsoen gebleven? Jan, daar moet volgens mij de nadruk op liggen vandaag de dag!Normen en waarden hebben geen zin, zie dhr.Balkenendes tegeltjes gepreek.Begin maar eens met de media en journalisten en de vele fatsoenslozen in Den Haag.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 11.17 uur

  14. Ben getroffen door de reactie van Amita die tenminste nog vanuit haar onschuld durft te denken aan een oplossing…Ik vrees echter dat ook rechtsbijstand niet opgewassen is tegen het beleid van dit kabinet…en tegen dat van deze wereld.
    Ik krijg zolangzamerhand het gevoel dat een totale consumptieboycot nog het enige is dat we zouden kunnen doen om die walgelijke en bodemloze hang naar economische welvaart een halt toe te roepen…Voor rede en voor argumenten die zijn gebaseerd op medemenselijkheid en fatsoen zijn de “liberalen” al lang niet meer gevoelig en ik zie het echt heel somber in…Bah!

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 11.42 uur

  15. Goede morgen Madelijne, wie zei ook weer elke actie geeft reactie?Misschien is dat nu een beetje aan het beginnen, zei ze hoopvol.Soms wilde ik maar dat we als volk wat meer protesterig waren zoals Frankrijk, afgelopen week:het hele land plat,geweldig

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 11.51 uur

  16. Hoi Bientje….Nou, ik ben er klaar voor, hoor!

    Liefs!

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 11.56 uur

  17. We zijn allemaal slaven van dit kabinet!!!

    Reactie door JW — zondag 13 maart 2005 @ 12.06 uur

  18. eerder slaven van het materialisme :s

    Reactie door Patrick — zondag 13 maart 2005 @ 12.11 uur

  19. De appel rot van binnenuit!

    Welke goeie ziel maakt zichzelf nog wijs dat ie onderdeel van een beschaving is?

    De kaas vertoont de grootste gaten en de schaaf is zoekgemaakt!

    Reactie door e.krul — zondag 13 maart 2005 @ 12.14 uur

  20. Nederland afgedaald tot Ma Flodderland, Tokkiesland, Al Caponestaat, Illusieland, t`Gefopte volkland!

    Reactie door e.krul — zondag 13 maart 2005 @ 12.20 uur

  21. Van een loonslaaf wordt slaafsheid verwacht of die nu uit timboektoe,pingjum of afrika komt, we zijn min of meer allemaal slaaf op deze aardkloot.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 13 maart 2005 @ 12.24 uur

  22. t is toch altijd zo geweest dan als iemand (of een groep mensen) uitgebuit kan worden dat het gebeurt, enkel en alleen om er zelf maar beter van te worden…hoe triest ut ook is, da’s toch gewoon de mens, met hier en daar een uitzondering die nimmer de overmacht zal kunnen krijgen om t te veranderen

    Reactie door Patrick — zondag 13 maart 2005 @ 12.28 uur

  23. Madelijne,
    Amita is een “hij”. En bij mij staan rechtvaardigheid, menswaardigheid en solidariteit hoog in het vaandel. Dit houdt niet op bij landsgrenzen, de onze of die van de EU, Nee, dit geldt voor alle mensen op onze planeet. Klagen en mopperen helpt niet, – voegt alleen maar meer toe aan de negativiteit. Als we verandering/verbetering willen zullen we daar iets voor moeten doen. In dit geval dacht ik aan rechtshulp – en daarom mijn vraag aan Jan. “Niet kunnen, maar laten we hier als oprechte socialisten iets aan doen” – samen, ja????????
    groet
    Amita

    Reactie door amita — zondag 13 maart 2005 @ 12.29 uur

  24. Amerikaanse wetenschappers staan op het punt de droom van elke baas waar te maken. Ze zijn bezig een gen te maken dat van een mens een gewillige slaaf kan maken, die opdrachten onvermoeibaar, zonder klagen uitvoert. Dus we worden in de toekomst allemaal slaven van een handjevol regeringsleiders.

    Reactie door JW — zondag 13 maart 2005 @ 12.41 uur

  25. Amita, excuses voor het “hij”/ “zij” – misverstand!!
    En natuurlijk ben ik het met je eens dat er iets moet gebeuren en we iets moeten doen, voor mijn part klagen we de overheid aan, zou niet onterecht zijn daar alle mensenrechten op dit moment geschonden worden en laten we dat dan vooral doen vóórdat er een Europese Grondwet zou zijn. Maar ik ben niet hoopvol Amita, sorry..! Mijn boosheid is meer dan gemopper… Ik zag zojuist Buitenhof met de opportunistische ideeën van Hoogervorst over een nieuw kiesstelsel met maar twee hoofdstromingen en ik houd m’n hart vast als zoiets bewaarheid gaat worden…Ik ben overigens blij dat jij wel hoop hebt en altijd bereid tot welke actie dan ook, tot zaterdag 19 maart dus!

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 12.52 uur

  26. Dit is niet nieuw; doe maar niet alsof. We weten toch ook hoe hoog de werkdruk is in allerlei bedrijven? We hebben niets meer te vertellen. We weten toch ook; dat het kabinet kinderarbeid weer heeft ingevoerd? We weten ook dat al jarenlang met name in de tuinbouw en bloemteelt mensen voor een paar stuivers per uur worden misbruikt?? Dit kan gewoon in dit land.

    De inspecteurs zijn heus niet achterlijk. Die weten heus wel waar ze al die misstanden kunnen vinden. Maar wie houd ze tegen om al die mensen zowel werkgevers als illegalen aan te pakken??

    het geld regeert dit land samen met die achterbakse regering en politici.

    Slavernij is niet afgeschaft; het is gewoon in een andere vorm hier doorgegaan. En voor die nigerianen en ghanezen is maar 1 oplossing: dump ze terug in eigen land; dergelijk afschot past niet om nog meer hier te profiteren; zelfs niet van een cel.

    Reactie door ReneR — zondag 13 maart 2005 @ 13.03 uur

  27. “Voor velen van de gedupeerden geldt dat ze het hier (inclusief de uitbuiting) nog steeds beter hebben dan in het land dat ze ontvlucht zijn.

    Zonder een eerlijke kans en hoop voor de mensen dáár,
    zullen deze misstanden hier moeilijk met succes bestreden kunnen worden”.

    Ik vind dit een prachtige en ik zou haast zeggen Christelijke constatering, maar wel een beetje goedkoop. Ik bedoel, het is wel inschieten voor open doel. Nou breken natuurlijk miljoenen mensen die liever in een rechtvaardige wereld leven er hun hoofd over, maar welke daadwerkelijke initiatieven ontplooit de SP zelf om dit te verwezenlijken?
    Joan.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 13 maart 2005 @ 13.13 uur

  28. Joan, volgens mij zit het “Goedkope” eerder in het “open doel” dan in het feit dat we “inschieten”…of zie ik dat verkeerd?!

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 13.21 uur

  29. Hoi Madeleine, Natuurlijk zie je dat goed, maar ik vind het wel heel erg makkelijk om zoiets te zeggen, al zal Jan dat niet zo bedoeld hebben. Ik weet niet of die 2 euro geldt per gewerkt uur of per uur dat in een etmaal zit, heb het programma niet gezien, maar inderdaad verdienen mensen in Afrika nog geen anderhalve euro gemiddeld. In het Westland bestaan dit soort misstanden al sinds mensenheugenis (ik heb een vriend die daar is opgegroeid, hij is homo en werd daarvoor ten zeerste veroordeeld door de uiterst Christelijke tuinders daar, die elke zondag in de kerk zaten maar altijd illegalen onder de meest erbarmelijke toestanden lieten werken. Ik kan me nog herinneren dat ik een Turkse man sprak in het kader van de minderhedenenquetes die door de SP zijn gedaan, hij was 50 en zat in de WAO, maar de andere mannen uit zijn groepje waren inmiddels dood, en hij vermoedde dat dat ermee te maken had dat als de planten met giftige stoffen werden bespoten er niet gelucht mocht worden, want tocht was slecht voor de planten en dat gif misschien niet zo goed was voor de illegalen deed er minder toe). De erbarmelijke mensonwaardige omstandigheden in Afrika bestaan sinds Europese landen het nodig vonden daar te gaan koloniseren. Wanneer gaan diezelfde landen eens daadwerkelijk iets doen om de balans te herstellen?
    Joan.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 13 maart 2005 @ 14.06 uur

  30. Joan, ik vrees dat die Europese landen helemaal niets gaan doen, zeker niet als die Europese Grondwet er komt. Maar de SP doet als oppositiepartij wat ze kan, vind ik.
    Nogmaals: wanneer de plannen in Nederland, om een kiesstelsel in te voeren waarbij alleen twee hoofdstromingen relevant zijn, dan is ook dát voorbij…verdwijnen bijna alle eventuele nuances die grote verschillen uit zouden kunnen gaan maken, alleen al in het bewustzijn van de kiezer…Jakkes!

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 14.12 uur

  31. 30) bedoel natuurlijk: wanneer de plannen in Nederland om het kiesstelsel te veranderen bewaarheid worden…

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 14.17 uur

  32. ReneR. Door die Nigerianen en Ghanezen naar hun eigen land terug te sturen vergeet je 1 ding:

    Ze hebben het geld al en kunnen in hun eigen land dus profiteren van hetgeen ze gedaan hebben. Zo’n straf wil ik ook wel. Nee, deze mensen moeten flink worden aangepakt en hun straf krijgen. Hen ontdoen van het illegaal verdiende geld en daarna pas terugsturen is een optie bijvoorbeeld. Terugsturen alleen is niet goed.

    Reactie door Dennie — zondag 13 maart 2005 @ 14.25 uur

  33. Ik ben wel met je eens dat de SP behoorlijk wat doet, ook qua financiering, maar ik vind echt dat voor wat betreft bewustwording, en dat dan niet op een manier waardoor mensen denken: ach ja, die arme negertjes in Afrika, dat weten we nou wel (want zo denken veel mensen nog steeds) veel meer zou kunnen gebeuren. Ook vanuit de SP. Ik begrijp echt niet dat in een wereld die zo klein wordt, door de media en door Internet, er nog steeds min of meer wordt gedaan (natuurlijk niet door de SP, maar in het algemeen) of die derde wereld niet bestaat of bestaat uit een ander soort mensen wiens grootste vreugde in het leven bestaat in het uitmoorden van elkaar (ik ga even behoorlijk kort door de bocht). Het is mijn diepe overtuiging dat mensen in al hun menselijke emoties, behoeften, wensen en verlangens gelijk zijn, hoezeer de omstandigheden waarin ze leven ook kunnen verschillen. En als die omstandigheden maar erg genoeg zijn, dan worden denk ik uit een soort overlevingsdrang bepaalde emoties uitgeschakeld, ik ga nu nog korter door de bocht, maar dat in Nederland in oorlogstijd buren op grote schaal bij de Gestapo gingen aangeven dat in het huis ernaast Joden waren ondergedoken vind ik op zich getuigen van een zelfde soort overlevingsmechanisme dat kennelijk elke vorm van destructie dan mogelijk maakt.
    Maar terug naar die beelden die toch iedereen ziet, en die weinig mensen echt wat lijken te doen. Behalve in de reclame dan, waar Afrikanen worden geridiculiseerd in spots van Peijnenburg en van hoe heet dat spul, Senseo koffie. Zoals mensen individueel niet gauw geneigd zijn naar hun eigen slechte kanten te kijken, zo lijkt de hele wereld als een soort individu massaal weg te kijken van honger en ellende in de derde wereld. Als mensen nou zo massaal angst voor terrorisme kan worden aangepraat en een soort massahysterie wordt gecreeerd die nog steeds als je het dodenaantal ten gevolge van terrorisme afzet tegen het aantal doden dat jaarlijks op het conto van armoede en honger kan worden geschreven buitenproportioneel is, waarom kan mensen dan niet een geweten, bewustzijn, en de bereidheid een klein deel van hun inkomen af te staan worden aangepraat? Zet er als SP bijvoorbeeld eens een psychologennetwerk op, of een mediabureau, hoe je dat aan zou moeten pakken.
    Joan.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 13 maart 2005 @ 14.38 uur

  34. Dennie: jaja, de Nigerianen en Ghanezen die profiteren. Ha. Ga eens wat lessen oorzaak – gevolg nemen.

    Degenen die lachen in hun vuistje zijn de werkgevers die met een schamel loontje kunnen volstaan. Zij zullen geen traan laten om de uitgezette (en dan ook nog bestolen in jouw versie) Afrikanen. Zij zoeken gewoon nieuwe mensen die uit te buiten zijn, naar Nederlandse maatstaven.

    Dus waar moeten de klappen vallen?? Die werkgevers moeten dokken, en fiks ook wat mij betrefd.

    Aan de andere kant moeten wij er voor zorgen dat de situatie dáár beter wordt zodat mensen niet genoodzaakt zijn hun geluk elders te beproeven. Dus niet snijden in ontwikkelingshulp, maar versterken die hap: dan pas heb je het echt over RENTmeesterschap!

    Reactie door Renske — zondag 13 maart 2005 @ 14.40 uur

  35. Ik sta nergens meer van te kijken. Zo zijn de eerste immigranten ook als slaven gebruikt. Iedereen wist ervan, en niemand deed wat. Omdat dat liberaal is en goed voor de economie.

    Reactie door Sonja — zondag 13 maart 2005 @ 14.44 uur

  36. Hoi Joan (33), ben het helemaal met je eens dat haast elke vorm van levensbeschouwing in het huidige leefklimaat ontbreekt, ik erger me daar kapot aan! Maar ik vind (en dat is nu echt niet omdat ik SP stem en -lid ben) dat juist de SP daar wel iets aan doet, getuige ook de laatste uitzending van B&W, maar ook veel andere publicaties van andere fractieleden van de SP initiëren tot meer diepgang, is mijn mening. Dat ondertussen “dat doel zo open blijft staan” waardoor we wel moeten blijven inschieten, is meer de schuld van het huidige kabinet dat alleen de affinteit met oppervlakkigheden beloont.

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 15.30 uur

  37. Aan Madelijne: is dat niet JUIST de reden om lid te zijn ;)

    Reactie door Renske — zondag 13 maart 2005 @ 15.35 uur

  38. Ja natuurlijk Renske (knipoog terug), ik bedoelde dat ik dat niet zeg omdat ik (en natuurlijk juist daarom) lid ben en dat ik ook, ondanks mijn lidmaatschap, echt wel kritisch blijf kijken….

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 15.38 uur

  39. En ook dankzij mijn lidmaatschap natuurlijk…

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 13 maart 2005 @ 15.41 uur

  40. Texas henkie (5), ja je hebt gelijk.

    Reactie door flodder — zondag 13 maart 2005 @ 15.49 uur

  41. Waar ik me steeds over verbaas is dat politici lijken te schrikken van wat jan met de korte achternaaam al lang weet. Noem bouwfraude, uitkeringsfraude, uitbuiting van Turken, Spanjaarden, Afrikanen name it…Kom een keer uit die ivoren toren en luister naar diegenen die je te vreten geven….

    Reactie door Lambert — zondag 13 maart 2005 @ 16.40 uur

  42. De oplossing is zo simpel.
    Iedereen een Sofipas met photo en biometrische herkenning. (vingerafdruk)+ datachip.
    hoeft niet groter dan creditcardformaat)
    Voor iedereen in loondienst een koppelpas, ook met chip die door werkgever moet worden besteld bij een centraal orgaan voor aanvang werkzaamheden. (afgifte binnen een paar uur)
    Hierop staat het Sofinummer van werknemen en basiscondities loonverhouding.
    De meeste busjes zijn van een bedrijf. (betalen ook minder belasting en kunnen kosten aftrekken)
    Als hier ploegen inzitten kan men eenvoudig een controle doorvoeren.
    En natuurlijk overal een verplichte aanwezigheidsregistratie, zoals al gedeeltelijk doorgevoerd op bouwwerken.
    Nooit 100 % maar wel een stuk beter.

    Reactie door Tom — zondag 13 maart 2005 @ 16.43 uur

  43. Wat ik nu niet helemaal begrijp….
    Hoe kan de beveiliging op Schiphol zo falen.?
    Bij ieder punt waar iemand illegaal zou binnen kunnen komen horen camera’s te hangen.
    Via de weg is het moeilijker hier op te letten maar kom op zeg….via schiphol komen ze ook bij bosjes binnen.
    Verder wordt door de bezuinigingen en dankzij de vele agressie steds minder huismeesters aangesteld.
    Toen ik hier 10 jaar geleden kwam wonen had onze huismeester 3 objecten ,nu wel 20.
    Dus vallen zulke zaken minder op.
    Goedkoop bleek dus hier ook duurkoop te zijn.
    Nu zullen er gelijk wel mensen zijn die zeggen dat de mensen beter hier af zijn in deze situatie dan in hun eigen land.
    En,hoe erg ook….ze hebben wel gelijk???????Of niet??????

    Reactie door anita — zondag 13 maart 2005 @ 17.19 uur

  44. De oplossing is zo simpel.(simplistich)
    Iedereen een Sofipas met photo en biometrische herkenning. (vingerafdruk)+ datachip.
    hoeft niet groter dan creditcardformaat)
    Voor iedereen in loondienst een koppelpas, ook met chip die door werkgever moet worden besteld bij een centraal orgaan voor aanvang werkzaamheden. (afgifte binnen een paar uur)
    Hierop staat het Sofinummer van werknemen en basiscondities loonverhouding.
    De meeste busjes zijn van een bedrijf. (betalen ook minder belasting en kunnen kosten aftrekken)
    Als hier ploegen inzitten kan men eenvoudig een controle doorvoeren.
    En natuurlijk overal een verplichte aanwezigheidsregistratie, zoals al gedeeltelijk doorgevoerd op bouwwerken.
    Nooit 100 % maar wel een stuk beter.(bah)
    Je vergeet nog dat er ook een registratie moet komen
    voor hoe vaak je naar het schijthuis gaat.
    De enige reden dat bedrijven zo’n mensen gaan inhuren
    is omdat de goedkoopste werknemers hier gewoon te duur zijn
    omdat de helf van zijn loon naar jullie verzorgingstaat moet.

    Reactie door exponent — zondag 13 maart 2005 @ 17.26 uur

  45. # 44 Exponent
    Ik vind het een beetje raar om mijn bericht te zien worden gedupliceerd maar wellicht moet exponent iets twee keer lezen voordat wordt begrepen.
    Het “schijthuis” is een elementaire verworvenheid van de werknemer op de werkplek waar hij vrijelijk gebruik van kan maken. Dit tot dat hij zelf vindt dat te frequent bezoek door hem zelf of werkgever wordt gezien als een vorm van arbeidsongeschiktheid.
    Gelet op de uitstekende registratie van aanwezigheid en arbeidsverhouding kan in zo een geval de werknemer of werkgever kiezen om te opteren voor (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid.
    Wel heeft hij dan alle rechten op een ziekengelduitkering.

    Reactie door Tom — zondag 13 maart 2005 @ 17.39 uur

  46. Nederlandse slaven.

    Op een of andere manier zijn we allen slaven.
    Wie heeft er na een fantastisch weekend zin om maandags weer aan het werk te gaan?
    Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Er zijn ook werknemers/ondernemers die blij zij dat het weer maandag is. Zij zijn verslaafd aan hun werk of aan het geld bijvoorbeeld, of zijn liever niet thuis om andere redenen maar hebben dan duidelijk een ander probleem.
    Een beetje slaaf zijn zit dus in ons allemaal en deze constatering moet ook niet worden gezien als een (inter)nationale ramp.
    We leven hier al mee vanaf het begin der mensheid.
    Wel streven we er vaak gezamenlijk naar om deze, veel ook zelf gekozen slavernij, voor ons zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
    Erkenning of respect is zo een pleister op de wonde van het verlies van vrijheid en het ondergaan van vormen van slavernij.
    In de westelijke beschaving wordt dit, niet altijd maar meestal wel, uitgedrukt in een financiële afkoopsom in de vorm van loon, winst of andere vormen van vermogensaanwas.
    Inzet en betrokkenheid willen we toch op een of andere wijze beloond zien.
    Als men accepteert dat de mens, ondanks ons gemeenschappelijk juk der slavernij, toch altijd naar waardering zoekt past het al lang niet meer dat een partij als de SP, met voldoende mogelijkheden om uit te groeien naar een zeer respectabele en zelfs grootste middenpartij, nog altijd vasthoudt aan het beknotten van zijn parlementsleden en anderen.
    Anderen die zich voor deze partij inzetten op een bovengemiddelde wijze, dan refererend aan de arbeidsinzet van de gemiddelde werkendende mens.
    Zo vind ik het uit den boze dat “waardering” in financiële zin nog steeds door deze SP wordt afgetopt.
    Als men een topfunctionaris in overheidsdienst of een topmanager in het bedrijfsleven weet de waarderen, waarom een politicus dan niet.
    Als adviseur/topmanager zou bijvoorbeeld Jan Marijnissen in het bedrijfsleven gemakkelijk twee keer zoveel kunnen verdienen.
    (en wellicht zelfs meer)
    Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een Agnes Kant.
    Zij zouden zelfs posities kunnen kiezen waarbij hun sociale betrokkenheid niet eens ter discussie hoeft te komen.
    Als je jezelf niet respecteert waarom zou een ander dit dan doen?
    Ook de SP moet nu langzaam zo modern geworden zijn dat wij hun parlementsleden kunnen en willen respecteren door te accepteren dat hun zware belasting in de zin van arbeidsinzet, arbeidstijd, afbraak van privacy maar nog veel meer zaken, mag worden beloond.

    Reactie door Tom — zondag 13 maart 2005 @ 18.45 uur

  47. tom (46)politie korpschefs ,(quotum bonnen schrijven)alleen centen tellende zieken(verzorgings)huis directeuren ,top?politici die onze beschaving uitverkopen,wegkijkende directeuren bij de jeugdzorg , als het erop aankmont vluchtende vakbondsleiders ,zouden volgens jou allemaal vet betaald moeten worden .de meeste komen op die posten via een ,kruiwagen, niet door hun prestaties . en misschien heb je weleens gehoord van beroeps ethiek ,maatschappelijk verandwoord ondernemen , ideologie ,verandwoordelijkheid nemen , daar gaat het om jongen !daarmee kun je uitbuiting van mensen tegengaan .niet met een vetsalaris voor gasten die zo afgestomd zijn .dat ze alleen nog maar aan geld denken .het leven is meer als een muntje met een koniginenkop erop. maar je moet het wel kunnen zien .ook de diefstal van olie door shell gaat onder ,toezicht, van onze ,,sociaal democraat,,? kok gewoon door .geld is en blijft het slijk der aarde en maakt geesten troebel .

    Reactie door texas henkie — zondag 13 maart 2005 @ 21.29 uur

  48. Het begint op te vallen, Tom denkt altijd in de trant van: wanneer het mij niet bevalt, dan mag het anderen ook niet bevallen.

    Reactie door Sonja — zondag 13 maart 2005 @ 22.18 uur

  49. Geknipt uit een blog (januari 2005):

    I’ll remind you again that as of September — three months ago — the bill for Iraq alone was well over $100 billion dollars. Now, I’ll give you another reminder. The total cost for solving, permanently, the problems of health, poverty, starvation, and so on for the entire planet is considered by the highly conservative World Bank to be $80 billion.

    So…

    These were your choices World:

    1. $100 billion and counting wasted on Iraq. Well over a thousand Americans dead, tens of thousands of Iraqis dead, and a terror breeding gound that almost guarantees more devastating attacks on the US homeland are inevitable.

    or…

    2. Save $20 billion and get a world that no longer knows hunger, poverty, or preventable disease.

    According to Bush and the Republican voters, America made the right choice with option number one. Do you agree? Was it the wise and prudent path? Has it kept America as that shining beacon that we all fantasize and dream and hope that it should be? I believe option two could take America to that place.

    Reactie door Yvo — zondag 13 maart 2005 @ 23.46 uur

  50. Ik ben het wel met Tom eens. Wie zijn er echt aktief voor de SP. Veel mensen met een uitkering en voldoende tijd om datgene te doen waar ze zich voor geroepen voelen. Nu heb ik het niet over de steden met grote SP fracties maar over al die eenmansfracties. Hoe wil je als enig SP raadslid een baan en het raadswerk combineren? Dat is godsonmogelijk.

    Reactie door Alie Dekker — zondag 13 maart 2005 @ 23.47 uur

  51. Ik heb de uitzending niet gezien, maar in een land waar een medisch directeur het gore lef heeft om 1,7 euroton salaris te eisen, van een stichting waarvan de collectanten zonder enige vorm van vergoeding centen bijelkaar sprokkelen bij mensen, die zieke mensen in nood willen helpen.

    Deze dieven-mentaliteit drukt door op de maatschappij. Als de mentaliteit bij deze mensen al zo ingezonken is, dan kun je niet verwachten dat criminelen wel ineens waarden en normen hebben.

    Menselijke waardigheid is in Nederland geen issue meer. We binden bejaarden vast omdat we te krenterig zijn om deze mensen een menswaardig bestaan te geven. We kopen liever een JSF, of een lekkere snelle trekschuit, zodat de bobo’s in een boerderij kunnen wonen en toch op tijd zijn om de eeste vergadering bij te wonen. Het diareebeleid van BEII met de bijbehorende ike ike en……. doordrenkt Nederland, en dit is er het resultaat van.

    Het zijn wel criminelen die de mensen ronselen, maar waar ze te werkgesteld worden zijn ondernemers, die het totaal niet interesseert wie ze in dienst nemen. Als het maar goedkoop is.

    Reactie door alexander — zondag 13 maart 2005 @ 23.58 uur

  52. Oh Yvo, we weten het allemaal allang. Het IS veel goedkoper de honger en ellende uit te bannen dan oorlogstuig te maken, te kopen en te gebruiken en toch kiest men daarvoor. Niet te geloven, maar de mens is bezig zichzelf totaal ongeloofwaardig te maken en uiteindelijk uit te roeien. Blijkt maar weer uit de uitkomst van het Chinese Congres: Taiwan is van ons en als ze dat niet willen gaan we oorlog voeren tegen Taiwan, de VS en Japan als het moet. Noord Korea wil oorlog voeren tegen de VS. Overal willen mannen oorlog voeren. Waarom? Ik ben bang om hun EGO te strelen. Onder het mom: we bevrijden de wereld.
    De Ghanezen en Nigerianen moeten wat mij betreft terug naar eigen land met een bedrag van 10.000,- euro in hun zak, zodat ze hun eer kunnen redden bij terugkeer en iets kunnen opbouwen. Die 10.000,- euro zijn we, als land waar ze zijn misbruikt als loonslaven, wel verplicht. Ze dachten ook beter af te zijn en zie wat er van ze is geworden. Een echt grof schandaal. Nederlandse werkgevers die misbruik maken, willens en wetens. Wedden dat het zogenaamd gristenen zijn??? Stiekemerds en achter de ellebogen-engerds?

    Ohja, Yvo, gefeliciteerd met de geboorde van jullie zoon. Als hij gaat denken zoals jij komt het wel goed met hem!

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 14 maart 2005 @ 9.51 uur

  53. “Nederlandse werkgevers die misbruik maken, willens en wetens. Wedden dat het zogenaamd gristenen zijn??? Stiekemerds en achter de ellebogen-engerds?

    Schuldig totdat onschuld bewezen of andersom?

    of komt je :

    “oordeel niet omdat gij geoordeelt wordt ”

    bekend voor?

    P.S. het zijn niet de werkgevers die de misdaad begaan, maar de bendes
    Een soort van maffiauitzendbureau’s of verwacht je dat de tuinder (die uiteraard zeeën van tijd heeft) ook nog eens gaat controleren of de ‘uitzendbureau’s’ wel malafide is?

    Reactie door Ronald — maandag 14 maart 2005 @ 10.39 uur

  54. Het is uitbuiten of uitgebuit worden!

    Nog steeds na al die eeuwen van slavernij!

    Reactie door e.krul — maandag 14 maart 2005 @ 11.27 uur

  55. Nog een methode om aan geld te komen, goed idee zeg, tax op vet eten!

    Het zit niet in een keer ongezond, het zit in de hoeveelheid en de gulzigheid, het zit in de veelvraat! Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand een leegte moet opvullen, compensatie dus!

    Maar toch slim hoor om zelfs daar nog geld uit te proberen te slaan!

    Tollenaarschap zonder scrupules!

    Reactie door e.krul — maandag 14 maart 2005 @ 11.34 uur

  56. Het is echt historisch dat een kabinet bereikt, dat het volk alleen nog maar hilarisch kan lachen om de gang van zaken in eigen land.

    Na het poldermodel, het modderkruipen, tot men stikt in de shit!

    Reactie door e.krul — maandag 14 maart 2005 @ 11.53 uur

  57. Neem nog eens een kijkje op Waoplein zwartboek!

    doe maar niet als u toch al kookt van woede!

    Reactie door e.krul — maandag 14 maart 2005 @ 12.04 uur

  58. Nou, die slavernij past anders wel goed bij Wilders’ nieuwe Gouden Eeuw

    Reactie door Marijn Schrijver — maandag 14 maart 2005 @ 12.34 uur

  59. @ Ronald. Je schreef:

    P.S. het zijn niet de werkgevers die de misdaad begaan, maar de bendes
    Een soort van maffiauitzendbureau’s of verwacht je dat de tuinder (die uiteraard zeeën van tijd heeft) ook nog eens gaat controleren of de ‘uitzendbureau’s’ wel malafide is?

    Dit kun je ook voor heling zeggen. Als jij een plasma op de kop kunt tikken, die je vervolgens moet ophalen in een oude verlaten schuur om 22:00 s’avonds dan krijg je moeilijk als je beweert dat je dacht dat het een legale transactie was en ben je volgens de wet ook schuldig. Ook al heb je niets gestolen.
    Gaat het over een werkgever, waar je het salaris niet overmaakt via een bankrekening, of aan de mensen geeft, en schuchtere inzichzelf gekeerde mensen op je werkvloer hebt staan kun je me niet vertellen dat de ondernemer dit niet ziet. Het intreseert hem geen hol. Als het maar goedkoop is.
    Dus stop met dit lulverhaal over de tijd die de ondernemer niet heeft om dit te onderzoeken. Je hoeft weinig te onderzoeken m te weten dat er niet iets aan de haak is.

    Alexander

    Reactie door alexander — maandag 14 maart 2005 @ 13.06 uur

  60. @alexander,
    toevallig heb ik de uitzending wel gezien en de werkgever betaald gewoon het minimumbedrag aan de werknemer, alleen moet de werknemer verplicht gaan pinnen samen met de bendeleden en dan wordt een groot deel van het geld afhandig gemaakt.

    Het geld wordt dus WEL gewoon via bankrekeningen overgemaakt, zie het als dit voorbeeld.

    Stel ik huur jou in via een uitzendbureau en ik betaal dat uitzend bureau 10 euro per uur en van die 10 euro drukt het uitzend bureau 8 Euro achterover, dan kan IK daar toch niks aan doen dat het uitzendbureau jou maar 2 euro betaald.
    Tevens is er altijd de dreiging van het illegaal zijn dus daar spelen de bendeleden ook op in om een bank/bed of stoel tegen exorbitante prijzen te ‘verhuren’

    Of ben ik ook strafbaar als ik via een niet zuivere winkel een gestolen plasma koop (en ik weet dit niet) voor een aanbiedingsprijs?
    (ja als de plasma beduidend onder de marktwaarde ligt wel ja, maar er werden marktconforme salarisen aan die bendes betaald.)

    Natuurlijk zullen er werkgevers tussen zitten die niet zuiver op de graat zijn, maar er zaten ook werkgevers tussen die het niet wisten.

    Reactie door Ronald — maandag 14 maart 2005 @ 13.38 uur

  61. (55) Als ze die tax op vet nu eens terug laten komen in het goedkoper maken van gezonde voeding… Daar zijn de minder bedeelden (die ongezond eten omdat dat nu eenmaal goedkoper is) ook mee geholpen… Scheelt op den duur ook in ziektekosten etc…

    Maar ja… ik ben bang dat dat weer eens boven de pet van de Bende van Balkenende gaat…

    Reactie door Yvo — maandag 14 maart 2005 @ 15.23 uur

  62. @ Ronald.

    Ik denk dat er een groot verschil is tussen oprecht niet weten (ter goeder trouw) en “niet weten” door desinteresse van de ondernemer.
    Niemand maakt me wijs dat de ondernemers niet het gevoel hebben dat er een raar luchtje aanzit.
    Het valt me op dat het vaker plaatsvind in een specifieke branche zoals slachterijen, tuinbouw en schoonmaak branche. Deze sectoren nemen het soms niet zo nauw.

    Alexander

    Reactie door alexander — maandag 14 maart 2005 @ 15.45 uur

  63. @Alexander,

    Vind je dat nog steeds vreemd als ik je vertel een netje waar uien in zitten duurder is als de kilo uien die er in zit?

    Boeren/tuinders etc etc kunnen hun hoofd amper nog boven water houden, ik weet dat geen excuus is maar het is vaak wel de oorzaak voor dit soort dingen.

    Ik heb vaker bijdragen van jou hand gelezen en ik hoef jou niet te vertellen wat er gebeurt als een boer/tuinder mensen de volle mep moet betalen en ondertussen concurerend moet zijn met spanje en dat soort landen.

    Reactie door Ronald — maandag 14 maart 2005 @ 16.03 uur

  64. 61 Yvo

    Je hebt helemaal gelijk, de Bende van B snapt dat niet!

    Reactie door e.krul — maandag 14 maart 2005 @ 16.44 uur

  65. ronald,

    Ik begrijp de problematiek in de tuinbouw en dat ze problemen hebben met personeel. Er zijn tomaten boeren, die als ze eens een keer een acceptabele prijs voor de tomaten kijgen, ze moeten laten rotten aan de plant omdat er niemand is die ze wil plukken.

    Toch is dit probleem niet te vergelijken met het probleem dat het mogelijk is in Nederland dat slaven voor 2 euro per uur werken.
    Ieder probleem heeft een veelvoud aan oorzaken, en die oorzaken hebben ook weer een veelvoud aan oorzaken. Als een beroepsgroep niet meer kan concurreren, dan sterft deze uit.
    Ik heb novell beheerders (besturingsprogramma van servers) die belangrijke projecten uitvoeren, zien afglijden naar een helpdeskpost, bij de doorstoot van micro$oft waar hij ook nog eens niet goed functioneerde.
    Dan ga je toch ook niet zeggen dat zijn drama, veroorzaakt buiten zijn schuld, opgelost moet worden door slaven?

    Alexander

    Reactie door alexander — maandag 14 maart 2005 @ 17.07 uur

  66. Alexander,
    ik zeg ook niet dat het het probleem goed te praten, ik zeg alleen dat noodlijdende bedrijven, vaak tuinders en boeren, veel gemakkelijker in zee gaan met dit soort maffia uitzendbureau’s omdat ze gewoon geen keus meer hebben.

    Tuurlijk zullen ze misschien wel aanvoelen dat er misschien wel iets niet in de haak is, maar dat zal ze (heel cru gezegd) op dat moment echt aan de reet roesten omdat ze wel andere problemen aan het hoofd hebben.

    P.S. ik ken Novell wel hoor :D

    Reactie door Ronald — maandag 14 maart 2005 @ 17.22 uur

  67. @ Ronald (53):

    Houd toch op! Het is al jaren en jaren bekend dat illegaal in de land- en tuinbouw wordt gewerkt, vooral in de kassen van het Westland. En natuurlijk hebben de ondernemers daar altijd geweten met wie ze in zee gaan. Of dacht je dat ze geloofden, dat de goedkope arbeid werd aangeboden om hun te matsen? In de jaren zestig en zeventig werden de eerste “gastarbeiders” daar al tewerkgesteld. Die hadden toen vaak ook niet meer dan een gedeeld bed in een “gastarbeiderspension”. Niets nieuws onder de zon, helaas!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 14 maart 2005 @ 17.26 uur

  68. Olav heeft volkomen gelijk.
    Lees het boek “Ik, Ali” van Gunther Walraff eens.

    Reactie door Sonja — maandag 14 maart 2005 @ 18.54 uur

  69. Dennis #32
    Oke, maar het leek me ook meer dan logisch. Het mooiste zou zijn, als men ze over kon dragen aan de nigeriaanse justitie, die er verder wel raad mee weet.

    #67

    ja. iets in die geest had ik ook al gemeld #26, er is niks nieuws hier. De slavernij gaat gewoon door, of het nou oosteuropese hoeren zijn, of een stel illegale turken, chinezen of polen. Het gebeurt gewoon dagelijks onder onze neus, en veel hoge heren weten ervan.

    Reactie door ReneR — maandag 14 maart 2005 @ 18.57 uur

  70. Ronald, mij lijkt het toch zo dat een goede werkgever de vaardigheid heeft om prioriteiten te kunnen stellen… en inzicht in wie toch die plotselinge werknemers zijn die het werk gaan opknappen voor degenen (en dat zijn de meesten) die dit niet willen, lijkt mij dan een prioriteit die erg weinig onderzoek vergt….Kom op, Ronald…ondernemers zijn echt niet zo naïef als jij nu doet voorkomen…

    Reactie door Madelijne Pleines — maandag 14 maart 2005 @ 18.59 uur

  71. Bovendien: Hoe komen anders de ronselaars aan al deze werkadresjes ???!

    Reactie door Madelijne Pleines — maandag 14 maart 2005 @ 19.03 uur

  72. 21½ jaar in Maassluis gewoond. Daarvan heb ik ruim 8 jaar gewerkt in Hoek van Holland. Onderweg, op de fiets naar mijn werk, kwam ik vele busjes tegen met veel mannen erin. Zodra een politie-auto in zicht kwam gingen al die koppies opeens omlaag en leek het busje “leeg” rond te rijden. Dit zijn zaken die daar nog steeds spelen. Elke ochtend worden ze ingeladen. De mensen die te laat zijn, te veel zijn, moeten het de volgende dag opnieuw proberen. Lage lonen, soms “wonen” in een hoekje van een kas, vaak met tien/twaalf in een kamer in Den Haag, per bed betaald. Denk jij echt, Ronald, dat werkgevers niet weten wie hun werkers zijn en waar ze vandaan komen? En dat het louche is en niet deugt? Ga nou gauw! Dream on!

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 14 maart 2005 @ 19.32 uur

  73. Technische Bijsluiter

    Reactie op # 47.) Texas Henkie
    Alhoewel ik je stukje meermaals gelezen heb begrijp ik niet echt wat je bedoelt.
    Als dit een reactie is om mijn bijdrage onder # 46.) denk ik dat je bedoelt dat mensen die een zeer verantwoordelijke job hebben en waar zelfs de persoonlijke levenssfeer wordt aangetast niet het recht hebben om een passende beloning te krijgen.
    Je kan je wellicht afvragen wat passend is. Een financiële verbetering zie je dus als abject, het gebruik maken van je vrienden of netwerken om tot positieverbetering te komen idem dito.
    In mijn opinie is er een enorm verschil tussen mensen die zich buiten normaal inzetten voor gemeenschap of onderneming en mensen die kiezen voor bijv. meer vrije tijd. Dit is natuurlijk een keuze, maar als je kiest voor een normale werkweek, misgun jij dan de mensen die excelleren in inzet en prestatie om een meer passende “waardering” te krijgen?
    Reactie op # 48.) Sonja
    Het begint op te vallen, Tom denkt altijd in de trant van: wanneer het mij niet bevalt, dan mag het anderen ook niet bevallen.
    Sonja, het ontgaat mij eigenlijk wat je bedoelt. Kan je misschien iets duidelijker zijn en voorbeelden geven van wat je bedoelt?
    Reactie op # 50.) Alie Dekker
    Je snijdt een deel aan van wat ik bedoel met waardering.
    Feitelijk beperkte ik mij in 46.) tot de SP mensen die voor 200 % elke dag moeten klaarstaan.
    Dit dus niet alleen in tijd maar ook ten koste van de persoonlijke levenssfeer.
    Ik vind het niet meer dan logisch dat men voor deze mensen, zeker gelet de politieke ontwikkelingen, het niet meer langer acceptabel is om zich te laten belonen met een bedrag van netto Euro 2265 + wat onkosten, dit terwijl zij net als ons allen het recht hebben om zich “gewaardeerd” te voelen en te zien.
    Ik herhaal dat deze beloning niet meer in verhouding staat tot hun prestaties. Dit vindt je ook terug in de beloningen voor functies die deze mensen met gemak zouden kunnen invullen op andere werkterreinen.

    Ik mocht geen enkele reactie vinden om mijn bijdrage # 42.)

    Alhoewel dit tamelijk technisch lijkt is dit niet zo.
    Administraties worden feitelijk door elk bedrijf al op basis van ICT technieken onderhouden en uitgevoerd.
    Een stap naar een persoonlijke pas met biometrische gegevens gekoppeld aan werknemerspas lijkt me eerder een realiteit op korte termijn.
    Ook aanwezigheidscontrole en registratie door een kaartlezer op elke werkplaats is geen utopie meer maar voor het bedrijfsleven eerder een kostenbesparing voor de toekomst.
    Per saldo is een fiscale jaaraangifte niet anders dan een cumulatie van deze gegevens dus kan men zich ook niet beroepen op een aantasting van privacy.
    De kosten ten aanzien van het resultaat zijn eerder positief dan negatief, ook voor de werkgever.
    Controle op mogelijke “slavenarbeid” is op deze manier natuurlijk veel adequater uit te voeren en men kan zelfs het verleden “teruglezen”.
    Er zijn natuurlijk altijd beroepsgroepen die zich niet laten “inlezen” zoals bijvoorbeeld vertegenwoordigers.
    Echter is dit hier niet de bedoelde groep en kan men zelfs voor deze, relatieve kleine groep, controle methodieken invoeren.

    Reactie door Tom — maandag 14 maart 2005 @ 20.17 uur

  74. Ik vraag me af of Balkenende deze moderne slavernij wil legaliseren. Wil hij niet het minimumloon afschaffen?

    Reactie door Drob — maandag 14 maart 2005 @ 22.05 uur

  75. tom (73) als iemand zich graag pleuris werk voor een uurtje of 70 per week voor mooie spulletjes moet hij/zij dat zelf weten .wat ik bedoel is dat z,on trut als hanja mayweggen voor een 1 dagje per maand ruim 1600 euro vangt van de provincie .het barst in dit land van dergelijke uitwassen .

    Reactie door texas henkie — maandag 14 maart 2005 @ 22.09 uur

  76. (76)ja .en dan vinden ze het gek dat ze bedreigt worden .als ik hem ooit tegenkom steek ik zijn pruik in de fik .

    Reactie door texas henkie — dinsdag 15 maart 2005 @ 0.59 uur

  77. 77) Texas Henkie….ik dacht toch altijd dat dat al gebeurd was!

    Reactie door Madelijne Pleines — dinsdag 15 maart 2005 @ 1.34 uur

  78. Wie neemt die Wilders nou toch serieus zeg, als je dat doet ben je pas echt dom en blind!

    Ik zei het al eerder, er is een Verwildering gaande!

    Reactie door e.krul — dinsdag 15 maart 2005 @ 11.16 uur

  79. @ Krul (79):

    Wilders móet je serieus nemen. Niet vanwege de inhoud en “onderbouwing” van wat hij uitkraamt, maar vanwege het gevaar dat hij toch kiezers trekt door het voeren van hetzes tegen allochtonen e.d. We zitten niet te wachten op verdere aanscherping van het al slechte sociale klimaat.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 15 maart 2005 @ 11.51 uur

  80. Welke onderbouwing Olav?

    Reactie door e.krul — dinsdag 15 maart 2005 @ 11.59 uur

  81. De vraag is: moet je elke Isalm paranoide figuur serieus nemen?

    Reactie door e.krul — dinsdag 15 maart 2005 @ 12.00 uur

  82. Komt dat dan door de domheid van de kiezers, of door de figuur die de onzin uitkraamt?

    Reactie door e.krul — dinsdag 15 maart 2005 @ 12.02 uur

  83. Het meest verbazend op deze wereld is toch telkens weer, de domheid van de mensen!

    Reactie door e.krul — dinsdag 15 maart 2005 @ 12.03 uur

  84. bij 82 bedoel ik natuurlijk Islam

    Reactie door e.krul — dinsdag 15 maart 2005 @ 12.03 uur

  85. bij 82 bedoelde ik natuurlijk niet I Zalm met een S!

    Reactie door e.krul — dinsdag 15 maart 2005 @ 12.05 uur

  86. Olav heeft gelijk, vind ik. Denk eraan: DE STOMSTEN REGEREN DE WERELD.

    Maar de NOG stommeren zijn de mensen die dat toelaten en vervolgens daaronder lijden.

    Lees dat programma van die Slagroomtoupet (eer is voor Helma dit verzon ooit!) eens goed door en denk dan eens goed na over de gevolgen ervan. Alleen daarom al zou iedereen moeten afhaken als hij een beetje sociaal gevoel in zijn donder heeft!

    Reactie door Lydia — dinsdag 15 maart 2005 @ 13.25 uur

  87. Slagroomtoupet? Eer is voor Helma?

    Ik ken alleen de slagroomtompoes, eer is voor de Hema!

    Leuk dat je er weer bent Lydia, vertel eens over die slagroomtoupet, dat verhaal ken ik niet!

    Reactie door e.krul — dinsdag 15 maart 2005 @ 15.34 uur

  88. Renske:

    Heb jij het bericht wel gelezen? De werkgevers zijn juist Nigerianen en ghanezen.

    Reactie door Dennie — dinsdag 15 maart 2005 @ 17.22 uur

  89. @ Krul (81):

    Dat woord had ik bewust tussen aanhalingstekens gezet. Maar daar gaat het juist niet om.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 15 maart 2005 @ 18.15 uur

  90. 89) Volgens mij zijn dat de ronselaars, niet de werkgevers, Dennie….

    Reactie door Madelijne Pleines — dinsdag 15 maart 2005 @ 18.21 uur

  91. Oktober/november vorig jaar kwam Helma vaak op deze logs. Zij heeft de betiteling “Slagroomtoupet” verzonnen. Ik vond ‘m zó goed dat ik ‘m erin houd, maar de eer is voor Helma dus!
    Ze heeft ook gelijk. Dat vachtgeval op zijn hoofd heeft dezelfde kleur als geschifte slagroom: beetje gelig…..:-)

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 15 maart 2005 @ 19.31 uur

  92. Aah Lydia ja daar lijkt het inderdaad wat op zeg, de tompoezen van de Hema hebben ook die kleur room trouwens tussen de bladerdeeg zitten.

    Je moet maar zo denken, de Verwilderaar is zo breekbaar en afbrokkeld als bladerdeeg, ook al is zijn roomtoupet nou nog zo lekker! ( voor hem lekker dan he!)

    Reactie door e.krul — dinsdag 15 maart 2005 @ 21.34 uur

  93. Ik dacht altijd dat Wilders een homo was, eigenlijk.

    Reactie door Sonja — dinsdag 15 maart 2005 @ 22.08 uur

  94. Heel erg en ik wist dit al een tijdje. Hoe meer ik te weten kom hoe meer ik denk, hoe moet dit ooit nog goed komen? Zijn er nog mensen met een geweten? met een hart in de donder? mensen die niet alleen maar kijken naar meer geld, meer luxe en materie wat je overleven zal en je niet mee kunt nemen als je dood gaat?
    En die reacties van sommigen hier stuiten me ook tegen de Borst. Wat maakt iemands seksuele geaardheid uit?

    Reactie door cynthia — vrijdag 6 mei 2005 @ 12.59 uur

  95. Meteen terugsturen die liu b!!!

    Reactie door Rob — zondag 19 november 2006 @ 12.42 uur