Hond in de Kamer

In de Tweede Kamer is steeds vaker een hond te vinden.
De hond helpt een medewerker van de stenografische dienst.
Mooi dat het kan.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 22 maart 2005 :: 17.59 uur

41 Comments

41 reacties

  1. Inderdaad, Jan. Overigens ga ik nu even mijn eigen hond uitlaten.

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 22 maart 2005 @ 18.09 uur

  2. Boeiend Jan!

    Misschien wil je hier ook even op reageren?
    Het artikel suggereert dat de SP ook probeert mee te graaien…
    Zeg dat het niet waar is, Jan!

    UTRECHT – 17/03/05 – (Novum) – Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de subsidies voor politieke partijen met vijf miljoen euro worden verhoogd. Maar de verschillende fracties zijn het niet eens over de verdeling van het budget. Dat bleek donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

    De extra vijf miljoen komt bovenop de tien miljoen die nu beschikbaar is voor de partijen. De extra subsidie geldt met terugwerkende kracht tot vorig jaar, wat betekent dat dit jaar tien miljoen euro extra vrijkomt voor de partijen.

    Minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes wil dat de hoogte van de subsidie per partij voor 80 procent afhangt van het aantal zetels in de Tweede Kamer. Voor 20 procent moet dit gerelateerd zijn aan het aantal betalende leden. Donateurs van politieke partijen worden niet beschouwd als leden. Er komt geen extra geld voor jongerenafdelingen, maar het staat de politieke partijen wel vrij het toegewezen budget daaraan te besteden. De SP wil dat het ledental zwaarder weegt in de vaststelling van de subsidie.

    D66-Kamerlid Boris van der Ham vindt dat ook overkoepelende organisaties van lokale partijen in aanmerking moeten komen voor een rijkssubsidie. Remkes zegt daarentegen dat het steunen van lokale partijen ‘niet primair tot de taak van de overheid behoort’. PvdA-Kamerlid Niesco Dubbelboer wil onderzoek laten doen naar de noodzaak en mogelijkheden om lokale partijen te subsidiëren.

    Dinsdag wordt over het wetsvoorstel gestemd.

    Reactie door Charles — dinsdag 22 maart 2005 @ 18.21 uur

  3. Ik voorzie toch wel wat problemen met een hond in de kamer. Misschien nu nog niet maar in de toekomst….

    Reactie door Annelies — dinsdag 22 maart 2005 @ 18.30 uur

  4. En hoe helpt die hond dan? Is het een geleidehond? Blaft hij als hij onraad ruikt? En is het wel de enige hond in de Tweede Kamer? :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 22 maart 2005 @ 18.40 uur

  5. is vast niet de enige Olav ;-)

    Reactie door Patrick — dinsdag 22 maart 2005 @ 18.48 uur

  6. Nu nog een hond die iemand van het kabinet in de billen bijd als die weer eens staat te liegen ;)

    Jan Marijnissen, waarom hebben de politieke partijen dat geld nodig? De eigen bijdrage voor de zorg is omhoog gegaan om mensen bewuster te maken, waarom gaat de subsidie voor de politiek partijen omhoog en niet omlaag? Mooie boel zeg, lekkere zakkenvullerij, je hoeft heus niet te verwachten dat ze in de haag een stap harder gaan. Ook die 30% verhoging van salarisen is een GROOTE SCHANDE! De gewone man mag er niks bijkrijgen maar heeft hogere kosten, en het kabinet verhoogt hun eigen salaris, lekker laf.

    Ons land wordt nog steeds geregeerd door de leugen, zakkenvullers en landveraarders.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 22 maart 2005 @ 18.53 uur

  7. En nu maar hopen dat er niemand allergisch is! ;)

    Reactie door Helma D. — dinsdag 22 maart 2005 @ 19.13 uur

  8. Natuurlijk willen de grote fracties dat subsidie vooral van het aantal zetels afhangt, en niet van het aantal partijleden. Want anders kan b.v. de SP relatief veel meer van de koek krijgen, en krijgen zij zelf relatief minder. Remkes zegt, dat het niet primair tot de taak van de overheid behoort om lokale partijen te steunen. Je kunt je terecht afvragen of dat wel het geval is bij landelijke partijen, Evert.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 22 maart 2005 @ 19.19 uur

  9. Zwarte labrador? Leuk…

    Reactie door Chantal — dinsdag 22 maart 2005 @ 19.23 uur

  10. Ja, hardstikke leuk dat er honden in de kamer zijn. Soms ook als metafoor, want we blijven natuurlijk gewoon mensen.

    Hoe zit het met dat debat met Balkenende?

    Reactie door Jory — dinsdag 22 maart 2005 @ 19.37 uur

  11. Is het een blindegeleide hond voor Balkenende? ;-)

    Overigens ben ik er wel mee eens dat subsidies voor politieke partijen afhankelijk moeten zijn van het ledenaantal.

    P.S. Op de foto is de labrador nauwelijks te zien, beetje jammer (maar je moest het natuurlijk stiekem doen zodat Weisglass het niet zou zien!)

    Reactie door Anton Schuurmans — dinsdag 22 maart 2005 @ 20.25 uur

  12. Bij nader inzien bestel ik voor mezelf ook alvast een blinde geleide hond, zie nu pas dat de hond op de voorgrond ligt, zat daar achteraan te kijken (zit ook iets zwarts ofzoiets).

    :-D

    Reactie door Anton Schuurmans — dinsdag 22 maart 2005 @ 20.26 uur

  13. Leuk zo’n beest in de kamer.

    Maar: hier een dringend OFF Topic bericht:

    Men schijnt er met de SER erover uit te zijn; hoe toch maar weer fijn die sociale zekerheid om zeep zal moeten worden geholpen.

    De WW zal met de toestemming van de FNV (!!!!) genihileert worden van maximaaal 5 naar 3 jaar en 2 maanden.

    WAAROM HEBBEN ZE DAN MEE LOPEN DEMONSTREREN? Ze moesten van die sociale zekerheid afblijven; daarvoor hebben al die mensen gelopen in november. En wat zie je gebeuren? De FNV loopt toch maar weer mee met deze regering; die destijds heel hoog heeft ingezet; natuurlijk wetende dat ze straks wat water bij de wijn moeten doen. De bond trapt er weer in en de bond verraad zijn eigen achterban.

    Mensen; zeg je lidmaatschap maar op; want met die FNV komt het nooit meer goed en over 8 jaar is er met instemming van die bond niks meer over van alles; waar wij arbeiders jarenlang premie voor hebben betaald.

    En dan vraagt Balkenende zich af; waarom we pessimistisch zijn. Welnu; de oorzaak komt van henzelf en dit soort zeer negatieve wetgeving. Hoe heeft ie het lef!

    Reactie door ReneR — dinsdag 22 maart 2005 @ 20.45 uur

  14. Goed idee die hond in de kamer, nu nog africhten om te gaan reageren als de burger beroofd, genaaid of anderszins door de hh politici te worden misbruikt…

    Reactie door Lambert — dinsdag 22 maart 2005 @ 21.11 uur

  15. Ik vrees dat er nog veel hondse jaren in de toekomst zijn, als ik al het bovenstaande weer lees!

    Reactie door e.krul — dinsdag 22 maart 2005 @ 21.12 uur

  16. De honden lusten er geen brood van!

    Reactie door e.krul — dinsdag 22 maart 2005 @ 21.13 uur

  17. Vaak is er ook geen hond in de kamer…

    Reactie door Noway — dinsdag 22 maart 2005 @ 21.14 uur

  18. Nog even en dan vindt 3/4 van de Nederlanders de hond in de pot en het kabinet maar potten en potverteren! Poterverdorie!

    Het is toch om hondsdol van te worden!

    Reactie door e.krul — dinsdag 22 maart 2005 @ 21.16 uur

  19. Kan deze blindegeleidehond ook zakkenrollen?

    Reactie door Mag ik ook even? — dinsdag 22 maart 2005 @ 21.44 uur

  20. Natuurlijk heeft de SP tegen de verhoging van de subsidie voor de politieke partijen gestemd.
    Het door mij ingediende amendement om die verhoging én over 2004 én over 2005 te schrappen kreeg alleen de steun van de SGP, de ChristenUnie en de LPF. Het is dus verworpen. Helaas.
    Een reden te meer om tegen die verhoging te stemmen.
    De SP is het wel eens met het voorstel van minister Remkes om de subsidie voor de politieke partijen voortaan tevens te koppelen aan het ledenaantal (naast het zetelaantal in de Kamer).
    Immers het ledenaantal zegt iets over de betekenis van een politieke partij in de samenleving en over het draagvlak onder de mensen.
    De SP pleit er al jaren voor dat de poltieke partijen in ons land zich meer inzetten voor het werven van leden in plaats van hun hand op te houden bij de regering als ze in de financiële problemen zitten.
    Die nieuwe verdeelsleutel is een stevige prikkel voor de partijen om nieuwe leden te werven. Dan krijgen ze meer subsidie. En is het tegelijk afgelopen met het gezeur dat ze het financieel zo moeilijk hebben en daarom nog meer geld nodig hebben van de regering.
    Jan de Wit
    Tweede-Kamerlid voor de SP

    Reactie door Jan de Wit — dinsdag 22 maart 2005 @ 21.50 uur

  21. Dat heb je duidelijk uitgelegt Jan. Maar ik zou het veel democratischer vinden als ook de bevolking daar meer inspraak in zou hebben. Namelijk, zijn wij het niet eens met bv het beleid van het kabinet, of van een partij, moeten ze daar ook op gewezen kunnen worden door ons. De gene voor wie ze het allemaal schijnen te doen

    Reactie door John — dinsdag 22 maart 2005 @ 22.02 uur

  22. @ John;

    Dit kan toch ook op de zgn. “partijcongressen” waar bijv. oa. de partijbeginselen worden herzien of een verkiezingsprogramma wordt besproken, of de leden van het bestuur worden gekozen.

    Reactie door Anton Schuurmans — dinsdag 22 maart 2005 @ 22.13 uur

  23. Ben jij dan lid van elke partij, of aanwezig bij elk “partijcongressen”

    Reactie door John — dinsdag 22 maart 2005 @ 22.34 uur

  24. Nee, ik ben alleen lid van de SP (kan ook niet anders, je mag niet lid zijn van meerdere politieke partijen tegelijk),via je lidmaatschap op een politieke partij kun je je invloed uitoefenen op de interne besluitvorming bij een bepaalde partij.

    Verder zou de invoering van een referendum voor (hele) belangrijke besluiten wel een goed idee zijn denk ik, zodat we met z’n allen toch nog enige invloed kunnen uitoefenen op wat de volksvertegenwoordiging met onze stem doet.

    Reactie door Anton Schuurmans — dinsdag 22 maart 2005 @ 22.50 uur

  25. Niet om slachtofferig te doen, maar ook worden er in de Tweede Kamer de laatste tijd door de meesten nogal wat stokken gevonden om honden mee te slaan.

    Reactie door C.Tilyx — woensdag 23 maart 2005 @ 7.36 uur

  26. Met Stichting Kubes (Kunst en Cultuur voor blinden en slechtzienden) heb ik samen met mijn blindengeleidehond ook eens de Tweede Kamer bezocht (gewoon als dagje uit). Toen werd er idd ook helemaal geen probleem van gemaakt, dat is erg fijn.

    Veel gebouwen/instanties/winkels e.d. maken er nog steeds wel een probleem van. Daar worden blinden/slechtzienden dan geweigerd met hun hond. Het overkomt mij ook. (Moet je je voorstellen ter vergelijking dat je een rolstoeler vraagt om de rolstoel bij de ingang te laten en naar binnen te kruipen) Mede daarom is het KNGF samen met Stichting Hulphond een actie gestart om raamstickers te verdelen onder winkels e.d. waarop staat dat deze speciale honden welkom zijn. Die kunnen ze dan bij de ingang voor het raam plakken. Niet voor blinden (want die zien de sticker toch niet), maar ter bewustwording van de overige bezoekers en collega-winkeliers e.d.

    Want het is niet wettelijk geregeld; elk gebouw mag zelf bepalen of men blindengeleidehonden binnenlaat of niet.

    Reactie door Marloes — woensdag 23 maart 2005 @ 7.43 uur

  27. Ik heb zelf een aantal van deze stickers verspreid onder winkels in binnenstad Utrecht. Men reageert er vrij goed op, gelukkig.

    Reactie door Marloes — woensdag 23 maart 2005 @ 7.49 uur

  28. Wat is eigenlijk het nut van een stenografische dienst als politici consequent vandaag niet doen wat ze gisteren beloofden?

    Reactie door Ome Ko — woensdag 23 maart 2005 @ 11.08 uur

  29. JP kan nog veel leren van deze echte mensenvriend…

    Reactie door Jan-Willem — woensdag 23 maart 2005 @ 11.21 uur

  30. Mooi!
    Deze hond heb ik vaak in het voorbijgaan een knuffel en een hondekoekje gegeven, waarbij hij trouwhartig zijn poot op mijn arm legde. Hij lag namelijk altijd bij ons in de raadszaal van de gemeente Amsterdam, en is de blindegeleidehonmd van notuliste Jenny.
    Ik ben blij dat Jenny, na haar door de SP zeer betreurde vertrek uit Amsterdam, toch nog zo goed terecht gekomen is in Den Haag.
    Prima ook dat Den Haag eens het goede voorbeeld geeft door iemand met een handicap in dienst te nemen. Meer werkgevers, en zeker ook overheden moeten mensen met een handicap in dienst nemen. Waarom zouden we deze mensen, die vaak graag willen werken en voor hun eigen levensonderhoud zorgen, aan de kant laten staan? Jenny is het lichtend voorbeeld; deed in Amsterdam haar werk uitstekend en verdient alle respect.
    Jan, doe haar maar eens de groeten van mij als je haar weer ziet.

    Reactie door Meta Meijer — woensdag 23 maart 2005 @ 15.36 uur

  31. Jan de Wit #20

    De SP gesteund door SGP; CU en LPF….ha ha Je zou haast aan je idee of motie beginnen te twijfelen nietwaar?

    Reactie door ReneR — woensdag 23 maart 2005 @ 16.14 uur

  32. Arme hond…

    Reactie door Drop — woensdag 23 maart 2005 @ 16.44 uur

  33. Is het geen dierenmishandeling om een hond bloot te stellen aan dat suffe geouwehoer?

    Reactie door Drop — woensdag 23 maart 2005 @ 16.47 uur

  34. hij /zij is groter dan onze waakhond .knap trouwens dat die hond dat leugenachtig geouwehoer van van der hoeven aan kan horen .

    Reactie door texas henkie — woensdag 23 maart 2005 @ 17.22 uur

  35. Zoals al deze honden zal hij vooral liggen dutten naast zijn vrouwtje. Of is het een ZIJ??

    En even: Anton, natuurlijk kan je lid worden van meerdere politieke partijen. Dat hebben een paar LPF leden toch duidelijk gemaakt? Ik ben lid van de SP en kan daarnaast een lidmaatschap van zowel de PvdA als GroenLinks nemen als ik zou willen. Niets mis mee.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 23 maart 2005 @ 19.28 uur

  36. Jan de Wit (20),

    Mooi om te horen dat de sp tegen de verhogen heeft gestemd,
    ik weet dat de sp krities is waneer het aankomt op gemeensschaps geld, ik ging er wel van uit dat de sp tegen had gestemd maar wilde dit graag even bevestigd hebben.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 23 maart 2005 @ 21.19 uur

  37. Who is the dog in the room?

    Reactie door e.krul — donderdag 24 maart 2005 @ 20.10 uur

  38. Volgens is het beest bezig met onderzoek naar stemgedrag en heet hij Maurice.

    Het kan ook zijn dat het dier informatie wint inzake asielbeleid.

    Het meest treffend is de versufte indruk die hij maakt; wat dat betreft valt hij niet eens erg op.

    Of is dit het bewijs dat dhr Balkenende een faunaat is?

    Reactie door Paul Jas — zondag 27 maart 2005 @ 3.07 uur

  39. Hoi Jan,
    Het is best een aardig gezicht een hond in de Kamer.
    Ik zie hem toch liever dan Van Aartsen.
    Waar voor ligt die hond uitgerekend bij de stenografe,is daar een speciale reden voor?

    Reactie door Hendrik Z — dinsdag 29 maart 2005 @ 1.59 uur

  40. Wanneer de stenograaf gewoon gezond is van lichaam en geest,en die hond alleen bedoeld is voor het werk wat de stenograaf dus blijkbaar niet alleen aankan.Zou ik zeggen daar bestaat een baan voor een werkzoekende Nederlander.Of is een zak hondenvoer en wat water goedkoper per maand? En de tijdwinst die dat brave beest misschien opleverd,word dat niet weer teniet gedaan door de tijd die nodig is om het brave beest uit te laten te verzorgen etc etc?

    Reactie door Jan Koopman — dinsdag 29 maart 2005 @ 16.17 uur

  41. Beste mijnheer Marijnissen,

    Ik dacht al dat u mijn viervoetige collega’s wel kon waarderen.
    Hoera! Misschien wilt u mij wel helpen.

    SVP doorsturen naar alle hondenbeziters in Leiden e.o.

    Het is heel leuk en aardig dat de gemeente Leiden iets doet aan de hondenpoepoverlast.
    Maar wij poepen nooit op speelveldjes. Altijd netjes op plekken waar niemand erin trapt, en anders ruimen we het op!
    Best leuk dat onze baasjes geen hondenbelasting hoeven te betalen.
    Maar waarom worden wij daar de dupe van? Wij willen wel gewoon kunnen spelen waar het ons uitkomt!
    We vallen heus geen zonnebadende mensen of spelende kinderen lastig.
    Waarom mogen wij geen tennisballen jagen in het Hooghkamerpark?
    Het is pure discriminatie! Alleen omdat wij vier voeten hebben en lekker veel haar?
    Jullie tweebeners zijn gewoon JALOERS op ons! Dat is het!

    http://binoculars.web-log.nl/log/2479300

    Reactie door Argos — zaterdag 7 mei 2005 @ 16.10 uur