Mededeling

‘Vanmorgen is in de Postkamer een verdacht pakketje aangetroffen. De afhandeling daarvan heeft conform het geldende protocol plaatsgevonden. De omgeving is in een straal van 50 meter ontruimd en het pakketje is door de explosieven opruimingsdienst onderzocht. Daarbij is uitsluitend een kookwekker aangetroffen.
Inmiddels is het pand weer vrijgegeven.’

Gelukkig was het mooi weer…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 30 maart 2005 :: 14.04 uur

101 Comments

101 reacties

  1. De afzender is kennelijk geheel van de kook geraakt door het Paasakkoord. Zijn Paaseieren zijn rauw gebleven en op de maag gevallen, en nu zit hij ermee in zijn maag. Hier past mededogen….. :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 30 maart 2005 @ 14.15 uur

  2. Dan liggen er nu dus twee verdachte pakketten op het binnenhof.
    Laat de explosieve opruimingsdienst maar blijven. Voor het geval
    dat er nog iets opgeblazen moet worden.

    Reactie door Pim — woensdag 30 maart 2005 @ 14.30 uur

  3. Algeheel verbod op kookwekkers dan maar?

    ook alle pluimveehouders maar controleren?

    bi ba balk-ei balk-ei balk-ei balk

    Reactie door Jansonius — woensdag 30 maart 2005 @ 14.40 uur

  4. Ach nou ja, onze Lieve Heer heeft vreemde kostgangers, zei mijn moeder vroeger altijd al.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 30 maart 2005 @ 15.23 uur

  5. Deze waarschijnlijk tikkende kookwekker was eigenlijk geen kookwekker,het was een tijdaanduider die aangaf hoeveel tijd dit asociale kabinet nog heeft,de minuten dienen vervangen te worden door uren en wala.het kabinet bak-elende moet weg.D66 wordt bij gebrek aan leden opgeheven,de SP gaat naar 30 zetels.
    Jan for President en Agnes Kant als First lady.
    Ik heb gezegd.

    Reactie door Beppie — woensdag 30 maart 2005 @ 15.26 uur

  6. Hahaha!!
    Nu begrijp ik waarom een eenvoudig pakketje uit engeland er twee maanden over gedaan heeft om hier aan te komen.
    Mogelijkerwijs heeft men het een aantal weken in een bunker van de explosieven-opruimingsdienst in bewaring gehad teneinde een aanslag uit te sluiten.

    Er zaten geen stikkers van de douane op, het was niet open geweest.

    Het badschuim, het badzout en de lekkere creme-tjes… tja, het had natuurlijk van alles geweest kunnen zijn!

    Reactie door Molly — woensdag 30 maart 2005 @ 15.34 uur

  7. Als het aan D’66 lag,waren álle postkantoren t/m zaterdag her-
    metisch gesloten;zó bang zijn ze voor nieuwe aanmeldingen,die
    mee zouden helpen de coalitie op te blazen.(Nieuwe leden kun-
    nen/mogen a.s. zaterdag niet meer meestemmen).Hoe wanhopig kun
    je zijn,als partij(tje)?

    Reactie door Reintje — woensdag 30 maart 2005 @ 15.35 uur

  8. De kookwekker is waarschijnlijk twee dagen te vroeg bij de postkamer terechtgekomen. Maar de grote vraag blijft natuurlijk wie er getrakteerd had moeten worden op een tikkende appel, ei, of wat voor andere nagebootste vrucht der natuur met de onnatuurlijke inhoud van een tikkend tijdmechanisme. De afzender is natuurlijk onbekend, maar in je fantasie denk je al gauw aan iemand die op D66 gestemd heeft en het er helemaal niet mee eens was dat het bestuur van D66 toch maar besloten heeft voor een appel en een ei (wat zijn de nieuwe toezeggingen omtrent het nieuwe kiestelsel en de gekozen burgemeester immers waard) in het kabinet te blijven.

    Voor de rest blijft de gebeurtenis van vandaag de anecdote van hoe een onschuldig, klein, huishoudelijk hulpje kan worden tot een plotseling object van grote beroering, en oorzaak van plotseling te nemen grote voorzorgsmaatregelen uit angst voor…
    Al is het daarbij niet de kookwekker an sich die deze beroering teweeg heeft gebracht, maar de kookwekker die zich bevond in een gestuurd poststuk (zonder afzender). Waaruit weer blijkt dat het niet meer zozeer de inhoud van de zaak zelf is, maar de vorm waarin deze inhoud geboden wordt die bepalend is geworden voor de wijze waarop ‘we’ heden ten dage op een bepaalde zaak reageren.

    Reactie door David Tompot — woensdag 30 maart 2005 @ 16.05 uur

  9. Was het geen clocky?
    http://web.media.mit.edu/%7Enanda/projects/clocky.html

    Reactie door enschede a/zee — woensdag 30 maart 2005 @ 16.08 uur

  10. Ik las dat volgens een onderzoek van de Hond dat 55% van D66 tegen was en 36% voor het akkoord!

    Beppie (5), zou wel mooi zijn :D, zou veel beter zijn dan die zee piraat die zijn eigen bemaninging berooft.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 30 maart 2005 @ 16.31 uur

  11. het is waarschijnlijk iemand die in zijn maag zit met een pallet kookwekkers .vorige week zijn er in het van abbe museum ook verschillende gevonden .en een ontruiming natuurlijk .

    Reactie door texas henkie — woensdag 30 maart 2005 @ 16.56 uur

  12. Vond het een leuke en goede stunt! Had zelf al eens gedacht aan zo’n “Jack-in-the-Box” die eruit springt, zodra je de doos openmaakt en dan een briefje op zijn lijfje met daarop de tekst “BOE!” , of een cassettebandje dat, zodra de doos opengaat, heel hard “BOE!” zegt. Alleen moet alles door die postkamer heen. Het had me wel lollig geleken als ik dit direct aan Balkenende had kunnen sturen. Misschien had het ook beter het geluid van een geit kunnen zijn….BèH… :-)

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 30 maart 2005 @ 16.58 uur

  13. Gelukkig was het mooi weer.

    Reactie door e.krul — woensdag 30 maart 2005 @ 17.18 uur

  14. Off Topic

    Laten we elkaar geen mietje noemen.
    Je bent of een aardige man of je bent autoritair.

    Reactie door Tom — woensdag 30 maart 2005 @ 17.22 uur

  15. Raar woord kookwekker, moet dat nou eigenlijk niet kooktijdmelder zijn? Je kan toch de kook niet wekken he!

    De kook slaapt nooit, slaapt pas bij niet kook.

    Reactie door e.krul — woensdag 30 maart 2005 @ 17.23 uur

  16. Ik heb hier niemand het woord mietje horen zoemen!

    Reactie door e.krul — woensdag 30 maart 2005 @ 17.24 uur

  17. toch denk ik dat het een expresspakketje was, zulk moii weer en dan nadat iedereen zo van de kook was! Ja hoor het was mooi weer… heel mooi weer was het… en zo leeg in het pand en zo gezellig buiten!

    Reactie door e.krul — woensdag 30 maart 2005 @ 17.27 uur

  18. Wedden dat ze hem zelf verstuurd hebben,

    Wie kan anders zo.n ding opwinden, of kun je ze tegenwoordig programmeren?

    Reactie door Jansonius — woensdag 30 maart 2005 @ 17.31 uur

  19. Spanjaard hamstert 755 kilo dynamiet

    In Nederland is er een kookwekker hamsteraar.

    Reactie door e.krul — woensdag 30 maart 2005 @ 17.33 uur

  20. Met dynamiet kun je ook wekken

    Reactie door Drob — woensdag 30 maart 2005 @ 17.48 uur

  21. Met een kookwekkertje is meteen iedereen wakker!
    Daar heb je geen dynamiet voor nodig, toch?

    Reactie door Helma D. — woensdag 30 maart 2005 @ 17.55 uur

  22. Kookwekkertje was voor Hirsi A,

    “Ga toch koken mens” ?????????????

    Reactie door Jansonius — woensdag 30 maart 2005 @ 18.12 uur

  23. Als ik ervan uitga dat het tikken voor de paniek zorgde….

    De maximale looptijd van zo’n kookwekkertje is volgens mij doorgaans 60 minuten…De verzender heeft het ding dus op moeten winden en heeft het vervolgens binnen een uur in de postkamer terecht kunnen doen komen…

    Merkwáárdig….!

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 30 maart 2005 @ 18.29 uur

  24. Vind ik ook Madelijne,

    En in dit licht bezien is het de vraag hoe “echt” al die andere

    staatsveiligheidondermijnende activiteiten zijn !

    Reactie door Jansonius — woensdag 30 maart 2005 @ 18.44 uur

  25. Wel, Jansonius….ik heb de indruk dat alle huidige activiteiten van dit kabinet staatsveiligheidsondermijnend zijn, dankzij de “onechtheid”…

    In het licht van de mededeling: What makes one tick…???

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 30 maart 2005 @ 18.55 uur

  26. Ik lees net op een nieuwssite dat deze kookwekker aan mevrouw Hirsi Ali geadresseerd was. Welke zieke geest zit hier nu weer achter?

    Reactie door Annelies — woensdag 30 maart 2005 @ 18.55 uur

  27. Toch zijn die dingen handig…Een verstandelijk gehandicapte cliënt van ons kan niet klok kijken en maakt graag in de pauze alleen een wandelingetje, we geven hem dan een kookwekkertje mee, stellen die in op 25 minuten en als de wekker af gaat, weet hij dat hij terug moet naar het dagcentrum….

    Is overigens en om misverstanden te voorkomen, niet in de omgeving van Den Haag….

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 30 maart 2005 @ 19.03 uur

  28. Hee, natuurlijk! Madelijne je hebt gelijk. Zo’n ding heeft maar een uur! Natuurlijk is het een INSIDE JOB geweest! Kan niet anders! Hoera, opstand der ambtenaren, al begint het een tikkie (tik tak, snappie?) eenvoudig! En bovendien anderhalve dag TE VROEG, jongens!!! Over anderhalve dag mag je dit pas doen. Nu nog niet! Wel een leuke, trouwens. Tik tak tik tak….. Bèèè!!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 30 maart 2005 @ 19.20 uur

  29. eh…ik bedoel natuurlijk niet helemaal bèèè, maar meer: Ie Aa, Ie Aa, Ie Aa…. :-)

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 30 maart 2005 @ 19.31 uur

  30. Zou het echt wel aan Hirsi Ali gericht zijn?? Misverstanden zijn tegenwoordig snel in de wereld…de man van de explosievendienst ontdekte natuurlijk dat het een kookwekkertje was en riep: “AHA…”

    Tja….

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 30 maart 2005 @ 19.35 uur

  31. Zoals het wekkertje in Den Haag tikt,tikt het nergens!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 30 maart 2005 @ 19.58 uur

  32. Niemand heeft het nog gezegd:
    Jan je hebt het tijdens de kamer debatten goed gedaan,je hebt BORIS flink op zijn billen gegeven,het deed mij bijna denken aan de dagen van weleer toen Marcus bakker de rechtse rakkers er van langs gaf,snik snik dat komt nooit meer terug.
    Zelf heb ik met Marcus in Zaandam vaak op de baricaden gestaan en discussies gevoerd op de bijeenkomsten van de CPN,jawel hier spreekt een oud CPNer.
    Mijn stem is weer voor de SP bij de volgende verkiezingen over een paar maanden!!!!

    Reactie door Ronald — woensdag 30 maart 2005 @ 20.17 uur

  33. wauw Ronald, zowaar een keer positief!!! ehe, sluit me helemaal bij je aan :-) …voor deze ene keer ;-)

    Reactie door Patrick — woensdag 30 maart 2005 @ 20.49 uur

  34. Zou er ook een cokewekker bestaan?

    Reactie door e.krul — woensdag 30 maart 2005 @ 21.11 uur

  35. Misschien is dat het wel… was het slechts een cokewekker!

    Reactie door e.krul — woensdag 30 maart 2005 @ 21.12 uur

  36. Of een Jokewekker!

    Reactie door e.krul — woensdag 30 maart 2005 @ 21.19 uur

  37. ik vraag me wel af, waarom verdachte pakketjes, altijd gevonden worden,.. terwijl er niets aan de hand blijkt te zijn …maar als er echt eens wat gebeurt.. zegt iedereen die hadden we niet aan zien komen :S

    Reactie door Patrick — woensdag 30 maart 2005 @ 21.43 uur

  38. @Patrick
    Omdat kookwekkertjes geen BOEM doen en dus gevonden kunnen worden?

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 30 maart 2005 @ 21.56 uur

  39. da zal ut wel zijn jah :S

    Reactie door Patrick — woensdag 30 maart 2005 @ 22.02 uur

  40. Je kunt je afvragen:
    Hoe slim is iemand, om te denken dat zo’n tikkend pakje daadwerkelijk bij AHA aankomt?
    Of is die persoon slechts uit op aandacht van de pers (wetende dat het nooit bij geadresseerde aan zal komen)?

    Reactie door Helma D. — woensdag 30 maart 2005 @ 22.08 uur

  41. Raar wijffie. Krijgt ze eindelijk een keer een kadootje, doet ze gelijk weer aangifte.

    Reactie door Ome Ko — woensdag 30 maart 2005 @ 22.11 uur

  42. Ik kan er niets aan doen, maar ik vraag me af wat dan in de aangifte staat. “Iemand stuurt mij een kookwekker”?

    Reactie door Helma D. — woensdag 30 maart 2005 @ 22.14 uur

  43. kijk mensen .alle gekheid op een stokje .we moeten niet de kant op van het voetbal dat een of andere grappen maker straks complete kamer debatten op dergelijke manier kan frusteren !we leven nog een beetje in een democratie (dus ook daarom nee !! tegen de grondwet)en dat wil ik graag zo houden .en straks na de verkiezingen weer verbeteren .

    Reactie door texas henkie — woensdag 30 maart 2005 @ 23.58 uur

  44. Naar ik begrepen heb was dit pakketje bedoelt voor Ayaan Hirsi Ali.

    In het kader van het aktuele topic ‘bestuurlijke vernieuwingen’, past zo’n intrigant a la Wilbers of Hirsi Ali eigenlijk nog wel in een Nederlands bestuur, of vinden we eindelijk dat zulke mensen er alleen maar op uit zijn om haat en onbegrip te zaaien en een salaris uit gemeenschapsgeld te incasseren?

    Ik weet dat deze hypothese erg modaal-verdienend-en-vvd-stemmend-en-verongelijktachtig aandoet, maar waarom zou links niet dergelijke stelling poneren als Wilbers er blijkbaar zijn voordeel mee weet te doen?

    Reactie door Jory — donderdag 31 maart 2005 @ 0.09 uur

  45. Het ziet er inderdaad naar uit dat het pakketje bestemd was voor Ayaan Hirsi Ali.
    Hierbij wil ik mijn complimenten uitspreken voor de genuanceerde wijze waarop Jan Marijnissen over haar spreekt.
    Dat is wat anders bij bijvoorbeeld Anja Meulenbelt. Ondanks haar toezegging dat ze het niveau van haar weblog zal bewaken laat ze wel regelmatig scheldpartijen en beledigingen richting Ayaan Hirsi Ali toe. Het laatste voorbeeld hiervan is de uitspraak “je kan Hirsi Ali nog niet eens vergelijken met het voetenwater van Nawal El Saadawi”.
    Van zelfmoordaanslagen zegt ze dat ze het niet goedkeurt maar wel kan begrijpen.

    Lees na op: http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/index.php?p=846#comments

    Kritische vragen hierover laat ze niet toe op haar website. Nou dat is dan democratie à la Meulenbelt.

    Volgens deze kromme logica kan ze dan wellicht ook begrip opbrengen voor de afzenders van het verdachte pakketje.

    Reactie door rinus — donderdag 31 maart 2005 @ 1.51 uur

  46. Waarschijnlijk verstuurt door een tweede kamer-lid…
    ‘How to make yourself interesting… ‘ :-((

    Reactie door Heraclitus VII — donderdag 31 maart 2005 @ 5.00 uur

  47. Ben even aan het lezen van welk diep achterlijk niveau uw soort linksen zijn. Men heeft me toch een hoop lol over het vermeende bompakketje dat ter attentie van Ayaan werd gepost. Er bleek namelijk, naar verluid een kookwekkertje in te zitten. De linkse ratten vinden dit maar wat vermakelijk. Natuurlijk heeft, ze volgens de complot theorieënmachine van de linkse geest, dit pakketje aan haarzelf verzonden om maar weer eens in de belangstelling te staan.

    Terwijl de rode ratten alles dat hen niet bevalt verdacht of anders belachelijk maken, snappen gelukkig steeds meer mensen dat dit bepaald geen klucht is. In Frankrijk onderkent men gelukkig eindelijk dat er sprake is van [url=http://uwcolumns.web-log.nl/log/2194573]gerichte moslimterreur tegen de autochtone[/url] bevolking. De Franse behoudende en linkse pers durft gelukkig haar fout eerlijk te erkennen. Men erkent uit politieke correctheid altijd bewust gezwegen te hebben over terreur vanuit allochtonen en allahtonen hoek. Men zegt hiermee de wind uit de zeilen te willen hebben houden van ultra rechtse krachten als Front Nationale, Le Pen´s beweging. Men ziet nu in dat men slechts verhinderde dat de aard en omvang van de problematiek bekend werd, en dat dit slechts de moslims in de kaart heeft gespeeld.

    Dit bovenstaande maar even om het contrast aan te geven tussen de lacherigheid en het ridiculiseren van de rode ratten in Nederland, en de bloedserieuze hand in eigen boezem van de Fransen. Naar verluid ligt Frankrijk schematisch een jaar of 5 op Nederland voor. Hoeveel ellende men in Nederland onder het politiek correcte karpet veegt is niet bekend. Er zijn echter redenen om aan te nemen dat slechts het bovenste topje van de ijsberg in onze media verschijnt. Dus als men hier nu nog even volhoud dat een handjevol puber kaalkoopjes zoveel gevaarlijker zijn dan de islamiseringgolf die Europa overspoeld, dan weten we in ieder geval zeker dat er geen kruid meer tegen gewassen is. En nu mogen de rode ratten wel een historische voorkeur te hebben voor bloederige stalinistische, marxistische, leninistische regimes. En denkt men in 2005, na dat overal en altijd het socialisme zowel ideologisch als wel praktisch volkomen failliet is gegaan, en in gruwelijk bloedvergieten en onderdrukking leiden, en derhalve een meer dan lege huls blijkt te zijn, dat een revolutie het antwoord is.

    Meneer Marijnissen…. Hoe voelt u zich nu… wetende dat u niets dan clowns om u heen heeft weten te verzamelen, wetende dat uw rode soldaatjes altijd klaar staan om alweer hand en spandiensten te verlenen aan het volgende dictaat… om de zogenaamde solidariteit af te dwingen met het vuilnis van de aarde ? Een normaal mens zou zich doodschamen voor zoveel domheid… u ook ? Of gaat u volhouden dat een socialistische heilstaat nog altijd het antwoord is ? Mag ik de verder volstrekt particuliere conclusie trekken, dat het afleggen van het communistische dogma ergens midden jaren ’80, kennelijk uiterlijke schijn betrof ?

    Jammer, jammer, jammer meneer Marijnissen… om Nederland en Europa vrij te houden van angstaanjagende achterlijke regimes, hebben we iedereen nodig om dit te voorkomen. Ik snap dat we op u en de uwen niet hoeven te rekenen. Ik snap dat het echte weldenkende deel van de bevolking binnenkort de rotzooi en brokstukken van uw socialistische ideologische nachtmerrie mogen opruimen. Net als zo’n 65 jaar geleden…. Maar gelukkig heeft rood Nederland mensen als u die zo gevat ieder redelijk argument weet te ondermijnen, kennelijk één van uw betere kwaliteiten…. moet dus alweer een koud kunstje zijn om de schuld in rechtse schoenen te schuiven. Krijg het er koud van…….

    Reactie door Tom Thomas Maine — donderdag 31 maart 2005 @ 7.03 uur

  48. Dear dear Tommie from Maine, oftewel, mijn beste man toch! Ik gebruik azijn voor het schoonmaken van mijn toilet en het ontkalken van mijn waterkoker. Milieuvriendelijk en het werkt prima, maar bij u zijn de druiven wel erg zuur. Het zij zo. Zoiets heet: democratie en uw reactie mag dus ook, al vind ik ze wat vermakelijk vanwege die zuurheid.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 31 maart 2005 @ 9.11 uur

  49. @ T. Th. Maine (48):

    O ja, natuurlijk: “Eens een rode rat, altijd een rode rat”, nietwaar? :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 31 maart 2005 @ 9.20 uur

  50. T. Th. Maine krijgt het er koud van. Dat is te merken: zijn hersens verkeren in een permanente staat van bevriezing…..

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 31 maart 2005 @ 9.23 uur

  51. De koude die u voelt, Tom Thomas Maine, zit blijkbaar in uw ziel…
    De pathologische manier waarop u een op angst gebaseerd beleid voorstaat en liever verblijft in een staat van veroordelen dan van gezond relativeren….

    Het zal niet warmer worden, Thomas…niet als het aan u ligt…

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 10.26 uur

  52. Hirsi Ali zou zich eens moeten afvragen: waarom haten ze mij toch zo?

    Reactie door Sonja — donderdag 31 maart 2005 @ 10.53 uur

  53. Nou, nou…Sonja(54)…Misschien moet Hirsi Ali zich inderdaad afvragen wat ze nu toch fout doet en zich beter realiseren dat ze op deze manier nooit representatief kan zijn voor moslim-vrouwen, maar degenen die “haten” kunnen zichzelf óók wel een vraag stellen, lijkt mij…

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 11.03 uur

  54. Je hebt helemaal gelijk Sonja. Ook het feit dat ze haar willen vermoorden heeft ze helemaal aan zichzelf te danken. En dat Theo van Gogh vermoord is heeft ie ook aan zichzelf te danken. Eigen schuld, twee dikke bulten.

    Lekkere logica

    Reactie door rinus — donderdag 31 maart 2005 @ 11.05 uur

  55. Waarde Tom Thomas Maine, ik deel zeker jouw aversie van de gruwelijke reacties hierboven. Deze SP-ers (?) gebruiken woorden en doen beschuldigingen die men mensen als AHA, Wilders en Verdonk nooit heeft horen uiten. Gelukkig niet. Deze politici hebben meer fatsoen in hun pink dan bovenstaande schreeuwers en haatzaaiers in hun hele lijf. En wat Dresselhuys over Meulenbelt schrijft, heel netjes, kan iedereen nalezen op diens weblog. M. is het spoor volledig bijster. Marijnissen kan hier echter niet veel aan doen, lijkt me. Hij houdt zich alleen nogal op de vlakte, al staat hij wel achter Hirsi Ali.

    De meeste webloggers hierboven leven nog in “het land van Ooit”. Ze hebben geen idee, je mag alleen hopen dat op een dag ook hun ogen geopend zullen worden. Ik ben echter pessimistisch aangezien men nooit naar de feiten kijkt en nooit inhoudelijk reageert. Men is verblind en waardoor? Waarschijnlijk is het de angst de werkelijkheid onder ogen te zien.

    Marijnissen ziet het wel en ik hoop dat hij moedig genoeg zal zijn om zijn stem vaker te laten horen.

    Want zeg nou zelf, terwijl men zit te zaniken over een gekozen burgemeester, stapelen de problemen zich alleen maar op. De kookwekker tikt.

    TTM, “keep up the good work!”

    Reactie door Annelies — donderdag 31 maart 2005 @ 11.17 uur

  56. @ Madelijne Pleines.
    Waarom moet Ayaan Hirsi Ali representatief zijn voor moslim-vrouwen? Bestaat er dan zoiets als DE moslimvrouw? Nee toch?

    Reactie door rinus — donderdag 31 maart 2005 @ 11.29 uur

  57. Het lijkt mij ook vreemd dat een kookwekker tikkend in de postkamer van de Tweede Kamer terecht kan komen, op een andere manier dan via interne post. Maar goed ik ben al jaren erg wantrouwig als het om bepaalde berichtgeving gaat, daar heeft met name de Krant Van Slapend Nederland, De Telegraaf, aan bijgedragen. Het valt me trouwens op dat de heer Maine een flink staaltje demonisering van linkse mensen laat zien hier, door meteen weer te verwijzen naar het stalinisme. Als de heer Maine eens zijn ogen goed uit zou wrijven, dan zou hij misschien zien dat extremistische uitwassen een stuk minder bestaansrecht zouden hebben als de huidige conservatief-liberale ideologie wereldwijd niet voor zo’n enorme tweedracht zou zorgen. Het klinkt niet populair, maar mensen die zich in een hoek gedrukt weten, zijn nou eenmaal vatbaarder voor extremisme in welke vorm dan ook. Dát is de blinde vlek van rechts!

    Reactie door Johnito — donderdag 31 maart 2005 @ 11.47 uur

  58. Dus de mensen die vrouwen onderdrukken, homo´s verketteren en de Koran als legitimatie daarvoor gebruiken voelen zich in een hoek gedrukt en gaan verdachte pakketjes opsturen?

    Hebben ze nooit van een debat en de kracht van argumenten gehoord?

    Reactie door rinus — donderdag 31 maart 2005 @ 11.56 uur

  59. Of de blinde vlek van links… It works both ways ! Men voelt zich al jaren niet meer serieus genomen door links, en al helemaal niet meer door extreem links {SP en GL} en PvdA… wie heeft daar überhaupt nog wat zinnigs over te melden ? Misschien is dat wel het probleem heren en dames…. Daarnaast constateer ik slechts het feit dat je kennelijk wel het socialisme uit het communisme kunt halen, maar het communisme niet uit de socialist. Het word trouwens de hoogste tijd dat mensen de ware aard van het socialisme gaat zien. Inderdaad, eens een rode rat…. Altijd een rode rat.

    Annelies, de domme opmerkingen raken me niet… men bevestigd slechts het beeld dat ik schets. Ik mag toch hopen dat grote roerganger Marijnissen net even dat beetje meer verstand heeft. Alhoewel het twijfelachtig is……

    Overigens is de interne post story een aanname die ik nog nergens bevestigd zie. Zou wederom een bevestiging zijn van het schizofrene conspiracy denken van links dat ik opper. Ik vind het heerlijk dat u mijn gelijk zo overvloedig wenst aan te tonen ! Met mijn hart en verstand zit het wel goed. Ik ken namelijk niet de invloed van uw koude en enggeestige ideologie die mijn denken en voelen in de weg staan….. Maar bedankt voor uw bezorgdheid.

    Reactie door Tom Thomas Maine — donderdag 31 maart 2005 @ 12.07 uur

  60. 58) Rinus, daarom heb ik het ook niet over DE Moslim-vrouw, maar over moslimvrouwen…dat “DE” is jouw interpretatie van mijn comment…Ik vind dat Hirsi Ali wat beter het proces binnen haar doelstelling op waarde zou moeten schatten, wil ze werkelijk iets goeds doen ten aanzien van cultuurverschillen.

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 12.08 uur

  61. @ Madelijne Pleines
    “beter het proces binnen haar doelstelling op waarde zou moeten schatten”??

    Wat is dit voor kromme zin en wat bedoel je daarmee?

    En als DE moslimvrouw niet bestaat dan hoeft Ayaan Hirsi Ali ook niet representatief te zijn voor ALLE moslimvrouwen.

    Reactie door rinus — donderdag 31 maart 2005 @ 12.17 uur

  62. @TTM: wel eens een kookwekker van dichtbij bekeken? Is gewoon een feitelijke vaststelling, heeft niks met complottheorieën te maken. Het gegeven dat je SP en GL tot extreemlinks rekent duidt op een mate van zweverig denken waar je u tegen kan zeggen. En als mensen zich niet door links serieus genomen voelen, hoe verklaar je dan de groei in leden en stemmen voor, ik noem maar wat, de SP? Zijn die mensen allemaal zo dom volgens jou dan? Denk je nou werkelijk dat het gemiddelde SP-lid het eens is en was met de manier van werken van autoritaire regimes in het voormalige Oostblok en China? Ben je toevallig nagegaan welke fracties in de Tweede Kamer zich verzetten tegen wapenleveranties aan China? En op welke gronden?

    Reactie door Johnito — donderdag 31 maart 2005 @ 12.22 uur

  63. @Rinus: het zijn geen excuses, dat kan ieder weldenkend mens bedenken. Het punt is dat als mensen niet gehoord worden ze sneller geneigd zijn naar extreme middelen te grijpen. Het stadium van debat en argumenten is dan al geweest. En het is heel moeilijk, maar niet geheel onmogelijk (zie PLO en grote delen van de IRA/Sinn Fein) om weer terug te gaan naar debatten en argumenten.

    Reactie door Johnito — donderdag 31 maart 2005 @ 12.26 uur

  64. Rinus (63), ik vind dat Hirsi Ali zich niet voldoende realiseert dat mensen niet “op commando” hun relatie tot hun cultuur kunnen wijzigen.
    Voor alle duidelijkheid: Ik bewonder haar moed en respecteer de invloed van wat zij op het persoonlijke vlak heeft mee moeten maken, het is niet Hirsi Ali die ik veroordeel, ik zie echter nadelen binnen haar strategie.

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 12.26 uur

  65. Een kookwekker kun je tot hoogstens 60 minuten opwinden.
    Na een uur loopt hij af, en houdt het tikken op.

    Reactie door Sylvia — donderdag 31 maart 2005 @ 12.42 uur

  66. Annelies (57), het lastige van “de werkelijkheid” is dat die zich laat ervaren en binnen dat ervaren wordt “het werkelijke” binnen de werkelijkheid een zeer persoonlijke aangelegenheid. Feiten mogen dan weliswaar onomstotelijk vast staan, dat wil niet zeggen dat feiten een onverdeeld gewenste werkelijkheid ondersteunen, dit zou toch wel een zeer autistische benadering zijn van wat “leven” is…

    Of TTM “good work” aflevert met zijn comments, is zeer afhankelijk van wat je beoogt, als deze comments representatief zijn voor jouw en zijn werkelijkheid, geven die – mij althans -geen enkele impuls om, met “het onder ogen zien van jullie werkelijkheid”, daaraan een vervolg te geven dat jullie zouden wensen…

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 12.47 uur

  67. 48 Tom Thomas Maine

    Van welke rattenplaneet bent u afkomstig?

    Reactie door e.krul — donderdag 31 maart 2005 @ 12.53 uur

  68. @ Johnito
    Dus de mensen die Ayaan’s leven bedreigen en Mohammed B. zijn mensen die niet gehoord worden. Nou, ik weet niet wat jij onder gehoord worden verstaat. Het lijkt me belangrijk om goed te horen wat ze denken maar er moet zeker niet op hun extremistische eisen worden ingegaan.

    @ Madelijne Pleines
    Nee inderdaad, mensen kunnen niet “op commando” hun relatie tot hun cultuur wijzigen maar ze kunnen wel gestimuleerd worden tot kritisch nadenken in plaats van dogmatisch geloof.

    Lees hiervoor bijvoorbeeld het interview met Sharona Asghari. Zij vond Submission in eerste instantie “Schandalig en beledigend” maar is zich toen vragen gaan stellen.

    http://www.peterbreedveld.com/archives/00000060.html

    Reactie door rinus — donderdag 31 maart 2005 @ 13.09 uur

  69. 70) Is helemaal waar Rinus, dat mensen kunnen worden gestimuleerd tot kritisch nadenken over hun dogmatisch denken, maar geldt dit niet “both ways” ???

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 13.12 uur

  70. @Rinus #70: Als een bevolkingsgroep eerst decennia als zielepieten doodgeknuffeld wordt, en vervolgens (het andere uiterste) als potentiële criminelen worden behandeld, dan moet je niet verbaasd zijn als mensen zich niet “gehoord” voelen inderdaad. Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit, dat is wat ergens tussen die twee uitersten zit.En waar het al vele decennia aan ontbreekt, als het om gastarbeiders gaat.

    Reactie door Johnito — donderdag 31 maart 2005 @ 13.15 uur

  71. Heeh, hadden we het hier niet over een verdacht pakketje, dat een kookwekker bleek te zijn? Misschien was het bedoeld voor Hirsi Ali, misschien ook niet, maar feit blijft dat Madelijne en Sylvia en ik ook (als ik iemand oversla, excuses) geconstateerd hebben dat een kookwekker maar 60 minuten heeft. Dat houdt in dat dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een “inside job” is geweest, anders had het ding allang niet meer getikt.
    Voor iedereen die de linkse en vooral sociale politiek niet zien zitten, u hebt volledige vrijheid bij dit log weg te blijven, dan hoeft u zich ook niet te ergeren, nietwaar? Maar als u discussie wilt, zit u hier goed. Wij willen graag met u in dialoog en debat gaan, zolang het beschaafd blijft. Dat geldt voor beide zijden. Omdat dit wekkertje misschien geadresseerd was aan Ayaan Hirsi Ali, hoeft dat toch niet gelijk een hetze te starten tegen dit kamerlid? Ik kan het ook niet met haar eens zijn, maar in deze discussie gaat het niet om het functioneren van AHA maar om een “verdacht” pakketje.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 31 maart 2005 @ 13.21 uur

  72. Je kan je ook dood (“laten”)knuffelen, men moet zich dus niet achter dat doodknuffelen verschuilen.

    Je laat je niet doodknuppelen en niet doodknuffelen naar mijn idee.

    Reactie door e.krul — donderdag 31 maart 2005 @ 13.24 uur

  73. @ Madelijne Pleines
    Dat is precies wat Ayaan Hirsi Ali doet, kritisch nadenken. Zij wilt alleen maar het debat. Waar zijn al die mensen toch zo bang voor? Kom met argumenten en geen geweld.
    En je bedoelt toch niet dat het een dogmatische gedachte is van Ayaan Hirsi Ali dat je vrouwen niet mag slaan en de Koran daar als legitimatie voor gebruikt?

    @ Johnito
    Een GEHELE bevolkingsgroep wordt niet als potentiële criminelen behandeld. Dat is een gotspe! Dat is een gedachte waar zelfs veel Marokanen zich aan ergeren. Hafid Bouazza is daar een voorbeeld van.
    Je blijft maar excuses zoeken voor terroristisch gedrag.

    Reactie door rinus — donderdag 31 maart 2005 @ 13.34 uur

  74. Interview met de schrijver Hafid Bouazza in de Opzij. Hij werd geboren in 1970, Oujda, Marokko. Zijn laatste boek Paravion was genomineerd voor de AKO-prijs.

    Als iets hem ergert, zijn het beweringen van Marokkanen, dat zij niet meer welkom zijn in Nederland. Uitspraken als: “Sinds 11 september worden we met de nek aangekeken,” of: “We hebben onze koffers gepakt om terug te gaan, want we voelen ons bedreigd,” vindt hij “walgelijk”.
    “Kom nou, zeg, buitenlanders zijn hier vanaf eind jaren zestig ontzettend welkom geheten. Veertig jaar lang is hun geen strobreed in de weg gelegd, alles werd gedaan om het hun naar de zin te maken: lessen in eigen taal en cultuur, eigen moskeeën, gratis zwemmen en fietslessen voor vrouwen, noem maar op. Nederland heeft een extreem humaan beleid gevoerd, wat overigens ook bittere vruchten heeft afgeworpen, maar dat is een ander verhaal. Nu kun je niet opeens gaan doen alsof die veertig jaar gastvrijheid en hulpvaardigheid er niet geweest zijn. Je kunt Nederland niet betichten van fascisme of racisme, alsof men klaarstaat om de allochtonen met treinwagons af te voeren. Dat is totale wansmaak.”

    Hoe verklaar je die uitingen?
    “Er is na Pim Fortuyn en 11 september een ander wind gaan waaien, meer realistisch. En nu schieten veel allochtonen onmiddellijk in de verdediging. Je kunt ook zeggen: ze krijgen het opeens koud nu ze niet langer geknuffeld worden. Maar het werd hoog tijd voor die andere kijk, want er was geen aandacht voor de gevoelens en angsten van Nederlanders, van buurtbewoners die hun haringkar op de hoek missen, maar wel islamitische slagerijen en een moskee in hun straat zien verschijnen. Er moet echt geluisterd worden naar die mensen. Het heimwee van de een is niet meer waard dan het heimwee van de ander. Als je de gevoelens van de mensen die de haringkar missen niet serieus neemt, drijf je hen in de armen van extreme types als Michiel Smit.
    Het is voor mensen vaak erg moeilijk om al die veranderingen in hun omgeving te aanvaarden. Daar mag zo’n Haci Karacaer van Milli Görüs ook weleens aan denken met zijn plannen voor die grote moskee in Amsterdam. Prima dat ze zoiets willen, maar dan wel volgens de gewone regels die hier gelden voor gebouwen en kerken. Maar ja, dat gedrocht zal er wel komen, ik zie ze geen concessies doen. En dat is totaal scheef. Want ondanks de harde woorden en de schelheid van stemmen is er nog steeds veel begrip voor elke shoarmazaak, moskee of islamitische slager. En nogmaals: de gevoelens van de ene etniciteit zijn niet legitiemer dan die van de andere.”

    Jij krijgt weleens te horen dat je een echte Nederlander bent geworden. Niet alleen in je taal, maar ook in je opvattingen.
    “Alsof dat een belediging zou zijn. Het lijkt me niet meer dan logisch dat er iets verandert in je visie en je persoonlijkheid na een landsverhuizing. Kom nou toch, ik woon hier vanaf mijn zevende, ik ben een schrijver in de Nederlandse taal, een taal die mij buitengewoon lief is. Ik ben hier en blijf hier, ik ben een Nederlander geworden. En daar ben ik blij mee. Natuurlijk heb ik een Marokkaanse achtergrond en heb veel begrip voor de gevoelens van heimwee die veel oudere Marokkanen hebben. Ik zag dat ook bij mijn vader, die man heeft geleden onder heimwee, het heeft zijn gezondheid aangetast, hij had maagzweren en depressies. Hij vertoonde de verscheurdheid van mensen die hun geboorteland verlaten en niet aarden in hun nieuwe land. Maar dat kun je toch de bewoners van dat nieuwe land toch niet aanrekenen?”

    Je vader is een paar maanden geleden overleden. Jullie hadden een moeizame relatie.
    “Het was een heel vreemde samenloop van omstandigheden: mijn vader overleed de dag voordat mijn tweede zoontje werd geboren. Ik ben niet bij zijn begrafenis in Marokko geweest. Had ik geen behoefte aan, vooral omdat ik niet naar Marokko wilde. Mijn Marokkaanse paspoort is verlopen en dat geeft altijd vreselijk veel gedoe. Mijn moeder en m’n zusjes mochten niet bij zijn begrafenis zijn, alleen mannen mochten erbij. Traditie. Vreselijk. Dat alleen al zou je weerhouden erbij te willen zijn.
    Ik zal je trouwens nog gekker vertellen: na de dood van mijn vader waren ze op zoek naar een imam om de laatste rituelen te vervullen. Hadden ze uiteindelijk zo’n man gevonden, die nog twee anderen meenam, en zo zaten er opeens drie wildvreemde mannen aan zijn bed. Toen mijn zusje naast m’n vader wilde gaan zitten, verboden ze haar de toegang: ze moest eerst een hoofddoek om. Moet je net mijn zusje hebben, een brutale meid, die de ondertiteling gedaan heeft bij de film van Ayaan. Dus die is gewoon naar binnen gegaan, zonder hoofddoek, want die draagt ze nooit.
    Mijn relatie met mijn vader, tja. Gelukkig was die de laatste tijd beter. Daarvoor was ze ronduit slecht. Hij sloeg me tot mijn twaalfde, dat is heel normaal voor Marokkaanse vaders die hun gezag willen laten gelden, maar ik vond dat natuurlijk helemaal niet gewoon. Na een bezoek aan Marokko had hij van een kennis een zelfgemaakte karwats gekregen: de steel van een hamer met reepjes leer eraan. Om zijn zoons mee te tuchtigen. Toen hij dat ding inderdaad op mij wilde gebruiken, heeft mijn oudere broer het afgepakt, door midden gebroken en naar buiten gegooid. Dat was de laatste keer dat mijn vader me heeft geslagen.
    Dat ik ongelovig ben geworden, heeft hij heel erg gevonden. Hijzelf was de laatste jaren juist weer heel godsdienstig. Na zijn ontslag als fabrieksarbeider in 1983 trok hij zich terug in de koran en de moskee. Altijd als ik thuiskwam zat hij hardop koranteksten te lezen of hij lag in bed. Hartstikke depressief, maar zo werd dat natuurlijk niet genoemd. Alleen op bezoek in Marokko zag je hem opbloeien: daar was hij een man van aanzien, gelukkig met zijn zelf geplante olijfbomen, waarvan wij de olie mee naar Nederland namen. Later heb ik gehoord dat hij mijn boeken daar trots liet zien.”

    “Ik ben gek van taal, altijd geweest. En als je, zoals ik een nieuwe taal leert, ben je je er veel meer bewust van. Je leest veel, oud en nieuw, en dat is allemaal Nederlandse taal. Als ik bijvoorbeeld schrijf “het fijne struiven van haar huid” in plaats van “kippenvel” doe ik dat niet om apart Nederlands te schrijven, ik gebruik die woorden omdat ik ze prachtig vind.
    Taal is zo belangrijk, echt een levensvoorwaarde. Daarom is het ook zo onvoorstelbaar dat Nederland zo lang slordig is omgesprongen met taalonderwijs aan buitenlanders. Het is toch vanzelfsprekend dat je de taal leert van het land waar je woont? Hoe bestaat het dat hier Marokkanen al veertig jaar wonen die niet eens “dankjewel” of “goedemorgen” kunnen zeggen. Het vreselijke gevolg daarvan is dat mensen geïsoleerd raken. Dat kan tot twee dingen leiden: je gaat die taal alsnog leren of je gaat je superieur voelen. En dan krijg je uitspraken als die van van die radicale imam, die zei: Ik weiger Nederlands te leren, dat is geen taal, dat is gebrabbel. Of zoals een van de mannen in Paravion zegt: Nederlands is geen taal, het klinkt als gekwetter van vogels.
    Heel goed dat er nu plannen zijn om buitenlanders die naar Nederland komen, te verplichten de taal vooraf te leren. Bijvoorbeeld op de ambassades, onderwezen door Nederlanders. En gewoon op eigen kosten. Ja, zeg, zij willen toch graag naar Nederland? Daar mogen ze best iets voor overhebben. Het is al mooi dat Nederland zulke cursussen wil organiseren”

    Wat vind je van de emancipatie van moslimvrouwen in Nederland? Moeten we dat aan henzelf overlaten en in hun eigen tempo?
    “Nee, daar moeten Nederlanders zich intensief mee bemoeien. Want zelfreflectie en verandering in de islam moeten uit Europa komen. Heel simpel, omdat in de koran, de basis voor de islam, een verbod staat om te spotten met de profeet. En alles wat afwijkt van de traditionele leer wordt gezien als spotten en daar staat, alweer volgens de koran, een zware straf op, soms zelfs de doodstraf.
    De secularisering moet dus komen van verlichte moslims en die wonen eerder in Europa dan in Egypte, Saoedi-Arabië of Marokko. Ruk de koran uit de handen van de imams en ga er zelf mee aan de slag, is mijn advies. Zoals de schrijfster Nahed Selim heeft gedaan; die is zelf de koran gaan lezen en becommentariëren. Moslims moeten inzien dat de islamitische wereld een onderdeel is van een andere wereld en niet de maat der dingen.
    Soms zie je een paar vuurvliegjes: zoals de jonge koning van Marokko, die nieuwe wetten inzake vrouwenrechten aankondigt. Het gekke daarvan is trouwens dat over zoiets onmiddellijk in Amsterdamse zaaltjes wordt vergaderd: wat betekenen de uitspraken van koning Hassan voor Marokkanen in Nederland? Ga toch weg, ze wonen hier al veertig jaar, hebben al veertig jaar de mogelijkheid van de vrijheden hier te genieten, gaan ze hun leven alsnog laten bepalen door de koning van Marokko.
    Maar goed. De moeilijkheid is: hoe treedt de moslim de moderniteit in zonder zijn eigenheid te verliezen en zonder het gevoel te hebben zich aan westerse waarden te onderwerpen? Want dat laatste is ongeveer het ergste wat er is: westerse waarden aannemen. Maar moderniteit is helemaal niet identiek aan westers.”

    Hoe moet het nu verder?
    “Er zijn twee prioriteiten: het bestrijden van analfabetisme en van vrouwenonderdrukking. Geen enkel volk kan zich ontwikkelen als het niet kan lezen en schrijven en als het een groot deel van zijn eigen bevolking onderdrukt: de vrouwen. Via de vrouw bereik je ook de man, want de emancipatie van de vrouw houdt altijd de emancipatie van de man in.
    Ik sta voor honderd procent achter Ayaan en haar aanpak, omdat ik vind dat het onrecht dat zij wil bestrijden vele malen belangrijker en groter is dan de gekwetstheid van een bevolkingsgroep of de eer van een religie. Dat de vorm die zij kiest soms niet goed zou zijn, vind ik een loze discussie die voorbijgaat aan waar het werkelijk om gaat: de bevrijding van de moslimvrouw. En als Anja Meulenbelt dan schrijft dat Ayaan haar doelgroep niet bereikt, zeg ik: onzin, want die doelgroep bestaat behalve uit de vrouwen voor wie ze opkomt ook uit mij en de rest van de Nederlandse maatschappij.
    Elke burger is onderdeel van Ayaans doelgroep, want we moeten beseffen dat we in een vrij land leven, maar dat een groot deel van onze eigen burgers, de moslimvrouwen, die vrijheid niet hebben. Beschouw je moslimvrouwen, voor wie zij opkomt, als onderdeel van de Nederlandse maatschappij, dan vecht je voor ze; doe je dat niet, zeg je dat ze tot een eigen islamitische cultuur behoren, dan sluit je ze tweemaal buiten. En dat is al veel te lang gebeurd. De strijd moet niet geleidelijk gaan, integendeel: het moet rebels gaan, met schokken, revolutionair. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ook hier.”

    Reactie door rinus — donderdag 31 maart 2005 @ 13.35 uur

  75. @rinus: als je uit mijn woorden opmaakt dat ik terreur goed wil praten, dan heb je mijn bijdragen a) niet goed gelezen, dan wel b) zodanig geïnterpreteerd dat je ze voor de bevestiging van je eigen denkbeelden wilt gebruiken. Daar is verder niks mis mee, maar het zegt iets over jou, niet over mij.

    Reactie door Johnito — donderdag 31 maart 2005 @ 13.42 uur

  76. Rinus, het kan best zijn dat Hirsi Ali alleen het debat wil, maar dan moet ze het anders aanpakken, zo is mijn mening…

    En met mijn opmerking dat kritisch nadenken over het dogmatisch denken “both ways” zou moeten werken, bedoel ik dat men, vanuit beide kanten, de nuances moet blijven zien, mijns inziens voorkom je daarmee meer klappen (van iedereen naar wie dan ook), dan nu het geval is.

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 13.50 uur

  77. Jawel hoor, zodra ze de kans krijgt brengt “Annelies” (voorheen “Marja” en “Ellen”) AHA in, of verlegt de discussie daarnaar. One-issue-commentatrice. Onthullend dat ze de bijdrage van de kennelijk extreem-rechtse T. Th. Maine (nr. 48)zo prijst.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 31 maart 2005 @ 13.59 uur

  78. O en: ik ken de publiek geuite meningen van Bouazza. Maar is hij een vertegenwoordiger van de gemiddelde Marokkaan? En toruwens, wie zegt dat ik het over Marokkanen heb? Interpretatie nietwaar? ;)

    Het had net zo goed over bijstandsgerechtigden kunnen gaan.

    Het gaat mij er puur om dat er teveel óver en te weinig met mensen beslist wordt. Daarmee wordt mensen onrecht aangedaan. Daarmee praat ik geen enkele moord, aanslag of dreigbrief goed, maar het creëert wel het klimaat waarin zulke dingen sneller gebeuren.

    Reactie door Johnito — donderdag 31 maart 2005 @ 14.00 uur

  79. Herstel: ik noemde idd gastarbeiders. Maar laat ik een ander voorbeeld noemen: ik ben blij dat er enkele jaren geleden veel mensen door Pim Fortuyn werden gemobiliseerd, want hij gaf mensen in ieder gaval het gevoel serieus genomen te worden. Ik moet er niet aan denken dat een of andere verkapte neonazi die rol op zich had kunnen nemen.

    Reactie door Johnito — donderdag 31 maart 2005 @ 14.10 uur

  80. Johnito…het fatsoen gebiedt misschien het spreekwoordelijke “van de doden niets dan goeds”, maar…ik vrees dat Pim Fortuyn (mogelijk onbedoeld) ook mensen met neo-nazistische ideeën heeft gemobiliseerd…

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 14.15 uur

  81. @ Annelies,
    prima reactie,

    @ TMM:
    Je kunt wel fulmineren, draaf niet door in je afschuw van links, hoe terecht vaak ook. Dan lijk je wel een ‘mannelijke’ Meulenbelt, toch niet jouw ideaal of wel?

    @ Rinus,

    Je biedt gelukkig tegenwicht aan alle flauwe, beledigende en vooral politiek-hypercorrecte antwoorden van de meeste reacties. Een verademing.
    Vooral genoot ik van je scherpe analyse van de denkwijze van beoefenaars van het populaire links) Nederlandse gezelgschapsspel “Ayaan en consorten hebben de haat en afkeer volledig aan zichzelf te danken’ .Inderdaad, lekker eigen schuld dikke bult. De bekende ‘ ja-maar-theorie noem ik dat. Nooit onvoorwaardelijk voor Ayaan of critici kiezen, altijd een slag om de arm, . Die ‘nuance’ is gevaarlijk, want ondersteunt de opvattingen van extremisten en erger. Mogelijk iets voor ‘Ayaan-bashers’ om over na te denken?!

    Het stuk van Mohamed Bouaza is een verademing. Zijn opvattingen getuigen van eMANcipatie, van ontwikkeling en werkelijke integratie. Zulke allochtonen zijn precies wat critici als Ayaan, maar ook feministische Moslima’s als Nahed Selim, Naema Tahir etc voor ogen staan: kritische mannen en vrouwen, zelfstandig, scherp formulerend, afwijzing van onderdrukking en extremisme uit naam van een geloof of cultuur. in dit geval de Islam en haar cultuur.

    Plotselling is volgens velen geen geen stevige voorhoede meer niet meer noodzakelijk om de boel wakker te schudden binnen de Nederlandse Islam? Ik dacht het – helaas – wel.

    Veel reacties doen mij denken, dat sommigen van een andere planeet komen. Volkomen losgezongen van de grimmige werkelijkheid die zegt:

    1. er zijn grote problemen met de integratie van moslims in Nederland, mede-veroorzaakt door diezelfde Moslims,
    NB. voor velen misschien een schok, maar eigen verantwoordelijkheid geldt voor alle Nederlanders, inclusief Moslims. Dat pas zijn mensen gelijkwaardig.

    2. elke criticus van de Islam kan rekenen op bedreigingen en geweld
    Commentaar overbodig. Let ook op de afwezigheid van scherpe grappen en sketches over Moslims en de Islam door veel cabaretiers. Alsof er niet veel op de hak te nemen is over die groep en religie.

    3. de kloof tussen allochtonen en autochtonen groeit, maar ook tussen de ‘ pacificeerders tot elke prijs’ a la Mak en M. Benzakour en de confronterende outsiders ‘ a la Afshin Ellian, maar ook een M. Bouaza anderzijds.

    Ik kies volledig voor de laatste 2.

    Reactie door concerned citizen — donderdag 31 maart 2005 @ 14.24 uur

  82. Concerned Citizen…je vergeet gemakshalve dat de meest kritische grappen over allochtonen door allochtone cabaretiers zélf worden gemaakt, hadden autochtonen maar die gezonde bereidheid tot zelfspot…

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 14.35 uur

  83. Natuurlijk concerned citizen, de tweede groep zijn de cultuuruniversalisten, die staan voor gelijke rechten en regels voor alle mensen, ongeacht huidskleur, religie of afkomst. De eerste groep zijn de cultuurelativisten, die denken dat alle culturen gelijkwaardig zijn, hetgeen natuurlijjk onhoudbaar is want denk maar aan de nazi’s, toch ook een cultuur, sorry hoor maar die cultuur kun je natuurlijk niet gelijk stellen aan de westerse cultuur om maar iets te noemen. Met andere woorden, acccepteer de angels van de andere cultuur niet (vrouwonvriendelijk, anti-homo,………), ‘vecht’ ertegen, accepteer ze niet omdat het voortkomt uit een voor velen nog onbekende religie, de religie staat niet boven de wet, (die wet zit prima in elkaar) want anders zijn we straks allemaal de sigaar. Dus, dat pakje voor Ayaan Hirsi Ali is geen grap, het is een zeer veeg teken voor onze democratie. Dus schaam je diep als je durft te beweren dat een voorvechtster als AHA, die geen mens kwaad zal doen, dat je die laat stikken. Onbegrijpelijk. Je laat daarmee de rechtsstaat stikken.
    Natuurlijk kies ik voor de laatste twee. Jan Marijnissen zou het ook doen.
    Ik ken nu het ‘integratieprogramma’ van de SP. Alleen zou ik graag willen weten of JM zijn collega AM steunt in haar ideeen qua integratie. Volgens mij staat haar beleid lijnrecht op dat van de SP. Ik weet dus niet wat ik hiermee aan moet.

    En met medelanders zoals op dit log, heb je al helemaal geen vijanderen meer nodig.

    Reactie door Annelies — donderdag 31 maart 2005 @ 14.42 uur

  84. Kookwekkertje of toch maar liever schoppen tegen alles dat onbekend en dus ongeliefd is??? Ik wou het houden bij het kookwekkertje, hoor, zonder dat geschop.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 31 maart 2005 @ 14.47 uur

  85. @ Madelijne #82: is zeker waar, wat je zegt. Maar ik denk niet dat Fortuyn (maar goed dat blijft gissen) toegestaan zou hebben dat er in zijn naam nazistische “oplossingen” zouden worden gebruikt, als hij daadwerkelijk aan de macht gekomen zou zijn.

    Reactie door Johnito — donderdag 31 maart 2005 @ 20.24 uur

  86. Weet ik ook niet Johnito, maar ik vond het voor een, naar mijn idee, redelijk intelligente man wel opmerkelijk dat hij geen rekening hield met de interpretaties die onnadenkende mensen aan zijn uitspraken konden geven, in die zin is zijn macht, weliswaar vooral “postuum” en misschien ondanks hemzelf, groter gebleken dan mij lief is, eigenlijk…

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 31 maart 2005 @ 21.12 uur

  87. Zo ik denk dat ik me er ook maar weer even mee ga bemoeien

    #79 Olav Meier

    Olav; waarom ga je Annelies nou zo aanvallen op een onderwerp dat haar gewoonweg interesseert? Je kunt toch beter inhoudelijk reageren?

    En weet je Olav; je kunt wel gelijk hebben; maar deel je kritiek
    dan ook uit naar het weblog van Meulenbelt; want het was je zeker nog niet opgevallen hoe éénzijdig haar onderwerpen zijn ja? Ik verwacht dus binnenkort je kritieke noot te lezen op haar zoveelste islam-soap. Want zoals je weet, kunnen wij daar niet eens meer inhoudelijke kritiek leveren. Ik wens je veel succes. Laat het me even weten; als je er bij haar door bent gekomen.

    @TTM

    Sorry; maar ik kan je niet helemaal volgen in je linkse fobie of je S.P. fobie. Alles moet je maar eens met een andere bril gaan zien. De S.P. had weliswaar zijn roots in de meer extremere linkse kringen; maar krijgt nu zelfs in de kamer soms ook steun van CU of LPF; hetgeen toch bewijst, dat het een eigen doctine hanteert, die meegaat met zijn tijd. Het is wel zo,dat er veel s.p ers zijn die flink met elkaar van mening kunnen verschillen. Dat kun je ook hier op dit log zien. Houd daar in je oordeel over die S.P. even rekening mee.

    #78 Madeleine

    Quote” Maar ze moet het anders aanpakken”

    het is natuurlijk een mening; maar ik mis de nodige motivering.
    Maar weet je, de aanpak die jij wellicht voorstaat werkt nu eenmaal niet. Welke aanpak zou jij dan willen zien? Die van Meulenbelt en Hedy d’Ancona? Zeg dan ook hoe het wél moet en wijs niet iets zomaar af. AHA probeert het op haar manier. Kom maar met een alternatief.

    Reactie door ReneR — vrijdag 1 april 2005 @ 0.14 uur

  88. @53 Annelies

    Goed stuk van Ciska D. in Opzij. Ik heb al heel lang iets dergelijks hier gemist. Het wordt de hoogste tijd; dat haar visie op deze zaken ook gehoor krijgen binnen de S.P. De S.P. heeft gewed op het verkeerde paard; maar de tijden zullen nog wel keren.

    Reactie door ReneR — vrijdag 1 april 2005 @ 0.20 uur

  89. Rene R. De motivatie voor mijn mening staat in mijn comments ervóór aangaande dit onderwerp. En de aanpak die zij nu hanteert, werkt overigens óók niet…

    Reactie door Madelijne Pleines — vrijdag 1 april 2005 @ 0.57 uur

  90. @ ReneR”:
    -nr. 79: Zoals je weet heb ik in het verleden ruimschoots inhoudelijk gereageerd. In het kader van deze topic had ik daarin even geen zin. Je kan wel aan de gang blijven…..

    De weblog van Anja Meulenbelt is een heel ander verhaal. Overigens geldt hiervoor hetzelfde als in de vorige alinea.

    -nr. 90: En ik maar denken dat de SP niet “op een paard wed”, maar gewoon wil nadenken, analyseren, actie voeren, enz.! :)

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 1 april 2005 @ 10.42 uur

  91. ReneR: nr. 79 moet natuurlijk 89 zijn.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 1 april 2005 @ 10.43 uur

  92. Olav

    Oke Olav; ik kan je begrijpen; maar vanuit deze gedachtegang vind ik het dan wel typisch; dat je deze reactie op Annelies plaatst. Want zo blijf je toch ook aan de gang?

    Madeleine:
    oke; maar de aanpak die jij voorstaat, werkt al jarenlang niet; generaties niet; dus tijd om het over een andere boeg te gooien. Zie ook het stuk van Dresselhuys.

    Reactie door ReneR — vrijdag 1 april 2005 @ 12.00 uur

  93. Nou, ik ben opeens geblokkeerd hier. Maar genoeg andere computers hoor. Mevrouw Meulenbelt zal wel geklaagd hebben bij de Grote Leider. Het is fijn om te weten wat de SP onder democratie en het vrije debat verstaat. Hieronder de bijdrage die ik wou plaatsen en denk dat ik het hier maar bij laat. Over Jan Marijnissen heb ik kennelijk te vroeg gejuichd.

    @Johnito #77

    Ik kan je niet serieus nemen. Keer op keer excuseer je terrorisme en ga je niet in op argumenten of vragen van mijn kant. En nee, Hafid Bouazza is niet de vertegenwoordiger van de gemiddelde Marrokaan. Bestaat die dan? Jij hoort natuurlijk liever Mohammed B. De man die zo slecht behandeld is in dit land en in een hoek gedrukt dat ie niet anders kon volgens jouw logica.

    Nou hier nog 3 artikelen van Haffid Bouazza:

    http://www.geocities.com/mediacontrole/hafidbouazza20022002.html

    http://www.geocities.com/mediacontrole/hafidbouazza02032002.html

    http://www.geocities.com/mediacontrole/hafidbouazza20092002.html

    @Madelijne Pleines #78 en #91

    Hoe anders aanpakken? Ayaan Hirsi Ali moet zeker haar mond houden of zoete broodjes bakken.

    En waar ziet Ayaan Hirsi Ali de nuance niet? Als ik de linkse Jan Pronk mag citeren:”Als er één is die zorgvuldig is in haar uitspraken dan is het Ayaan wel”

    En hoezo voorkomt ze daar klappen mee? Je bedoelt dan ook een moordaanslag? Leg je de verantwoordelijkheid daarvoor bij haar?

    De aanpak die ze hanteert werkt overigens wel. Lees oa het interview van Sharona Asghari met Peter Breedveld. En zo zijn er velen. Link in #70

    Laten de mensen die zo klagen over haar aanpak zelf eens komen met een aanpak die werkt.

    En dan ons kruidenvrouwtje uit de Oeral.

    Anja Meulenbelt plaatste een artikel van Mohammed Benzakour waarin hij zelfmoordaanslagen niet goedkeurde maar er wel begrip voor had. Mevrouw deed in een reaktie hetzelfde. Ik stuurde toen de volgende reaktie die niet werd geplaatst:

    “Als ik Benzakour zijn manier van redeneren volg dan valt er voor zelfmoordactivisten(zo politiek correct genoeg?) hier in Nederland nog heel wat werk te verrichten. Want hebben we hier ook niet met een racistische overheid van doen? En steunt Nederland niet het verderfelijke Israël en Amerika?
    Natuurlijk zullen we deze activiteiten dan niet goedkeuren maar begrijpen doen we het dan zeker wel.”

    Het was zeker wat te sarcastisch voor mevrouw. Maar kort daarna werd wel de reaktie van Amal Bensalah toegelaten:

    “Het voelbare racisme in het openbare leven, het steeds maar weer uitleggen waarom een Marokkaan zus of zo doet/denkt en andersom. Maakt mij behoorlijk kwaad en door die kwaadheid krijg ook ik begrip voor zelfmoordcommando’s en dat terwijl ik nog nooit in de Gaza ben geweest”.

    Deze reaktie van Amal Bensalah bevestigde precies mijn eerdere commentaar. Mevrouw weersprak het commentaar van Amal Bensalah niet en heeft zo alvast haar excuses klaar voor eventuele zelfmoordaanslagen hier.

    Ze plaatst bovendien alleen reakties van mensen die haar bevestigen in haar gelijk. Waarom zou Jan Marijnissen het zo anders doen op zijn weblog? Er wordt overigens op haar weblog door haar en anderen heel wat afgeklaagd over Jan Marijnissen en zijn opstelling t.a.v. Ayaan Hirsi Ali. Achter de schermen zegt ze vast: “Jan wil je niet zulke positieve dingen zeggen over Ayaan. Neem een voorbeeld aan mij. Ik maak haar regelmatig voor rotte vis uit”

    Reactie door hallorinushier — vrijdag 1 april 2005 @ 13.44 uur

  94. Ik waardeer het zeer dat Jan Marijnissen het stuk van Dresselhuys laat staan maar het is ook een beschaafd stuk natuurlijk. Over de inhoud valt eigenlijk niet te twisten.
    Jammer dat Rinus is geblokkeerd. Vandaar dat we hem hier niet meer zien.

    Reactie door Annelies — vrijdag 1 april 2005 @ 13.51 uur

  95. toch niet te vroeg gejuicht ;)

    Reactie door rinus — zaterdag 2 april 2005 @ 21.00 uur

  96. @Rinus #95: In jouw reactie ligt exact de oorzaak besloten waardoor de meeste politici zich niet bekommeren om de schadelijke lange-termijneffecten van hun daden. En nee, ik ga dat niet uitleggen, je lijkt me, ondanks de manier waarop je antwoordt, intelligent genoeg, om dat zelf te bedenken.

    Reactie door Johnito — maandag 4 april 2005 @ 2.47 uur

  97. Ben blij dat je mijn intelligentie inziet en inderdaad uitleggen wat niet uit te leggen valt dat kan zeker niet.

    Reactie door rinus — dinsdag 5 april 2005 @ 12.01 uur

  98. Ignorance is bliss

    Reactie door Johnito — dinsdag 5 april 2005 @ 13.41 uur

  99. (vervolg op 99) Rinus, de argumenten die jij gebruikt heb ik al zo vaak gehoord en gelezen, van net zoveel andere mensen. En ik begrijp het wel, maar ik vind het vooral een hoop geleuter op de vierkante centimeter. Vandaar dat ik niet te veel inhoudelijk reageer. Niet omdat wat jij schrijft onzin is, maar omdat het steeds maar om gelurk aan het einde van de pijplijn gaat, in mijn ogen.

    ik ben TEGEN terrorisme, net zoals ik tegen oorlog ben. Maar ik sluit mijn ogen niet voor de voedingsbodem. De zogenaamde Lonsdale-jongeren bijvoorbeeld, komen óók niet zomaar in een fase waarin ze het nodig achten om islamitische gebouwen in de fik te steken, en Turken lastig te vallen. Daar zijn dingen aan vooraf gegaan, decennia lang, dezelfde dingen, dezelfde beleidsfouten die er toe geleid hebben dat er een scheiding ontstaan is tussen bevolkingsgroepen in Nederland. En ik zie dat er nu wel degelijk een inhaalslag wordt gemaakt, maar dat dat gebeurt in een, mede door beleidsmakers en Kamerleden opgestookte, sfeer van angst.

    Daarmee praat ik niet het gedrag van Lonsdale-jongeren goed, net zomin als dat ik het gedrag van Mohammed B. goedkeur.
    Mohammed B. en zijn soortgenoten zijn NIET zielig, maar hebben zich wel geïsoleerd van de samenleving. Dat wilde hij kennelijk zelf, maar de samenleving heeft ook toegelaten dat die keuze logisch werd voor hem.

    Ander voorbeeld.
    Ik keur zelfmoordaanslagen door Palestijnen af, maar ik begrijp WEL wat er voor nodig is om zover te komen. Onderdrukking en repressie, in Palestina in extreme mate.De PLO corrumpeerde zichzelf, en Hamas sprong in dat gat om potentiële martelaren voor zich te winnen. Als er geen democratisch alternatief is voor Palestijnen, dan blijft er een duivelse keuze over: je laten knechten door Sharon en consorten, of de terreur (in hun ogen verzet) van Hamas…

    Reactie door Johnito — dinsdag 5 april 2005 @ 14.04 uur

  100. Zojuist werd bekend dat er een man van het balkon in de 2e kamer is gesprongen, midden tussen de politici. Hij is ingerekend, motieven onbekend. Een politie-agent sprong hem achterna.

    Reactie door Annelies — dinsdag 5 april 2005 @ 16.04 uur

  101. table will opponents unconditionally: http://www.truthout.org/ , when circle is boy it will lose plane

    Reactie door Carlos Johnson — woensdag 29 maart 2006 @ 19.51 uur