Peentjes…?

De regering wil het referendum afgelasten als de Fransen nee zeggen…
Harry, pak ze bij de lurven!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 05 april 2005 :: 23.09 uur

75 Comments

75 reacties

  1. Het begint op een klucht te lijken!
    Ze beginnen ‘m te knijpen en proberen op allerlei manieren eronderuit te komen, lijkt wel.
    Zet hem op Harry, laat ze er niet mee weg komen!

    Reactie door Helma D. — dinsdag 5 april 2005 @ 23.18 uur

  2. De beuk erin Harry.

    Reactie door e.krul — dinsdag 5 april 2005 @ 23.23 uur

  3. Nederland wil natuurlijk Frankrijk kunnen kapittelen in Europa als er een NEE komt, maar ja als er hier ook een NEE klinkt gaat dat wat moeilijk…

    Als het wordt afgeblazen dan is het echt tijd voor D66 om definitief te vertrekken. Is er eindelijk een (raadgevend weliswaar) referendum dan wordt het door een kabinet waar ze zelf inzitten ingetrokken. Vraag me af of D66 dan wel ruggengraat heeft… Maar ja ik weet het antwoord al wel…

    Of ze nu dreigen met intrekken of niet: ik ga campagne voeren!
    Stem je JA of denk je na? Hou ROOD maar in de gaten!

    Reactie door Renske — dinsdag 5 april 2005 @ 23.27 uur

  4. Er zal en moet natuurlijk met inzet van alles en nog wat aan handje klap gedaan worden. En deze regering durft nog steeds te beweren dat ze de burgers serieus nemen. De burger als kiezer nemen ze duidelijk niet serieus. Maar ja, dat weten we ook al langer dan vandaag. Ik kan verder niets bedenken dan clichetaal voor dit clichekabinet. Bedenk ik net dat een cliche een negatief van een foto is. Het volk is dus de foto en het kabinet het “negatief”.

    Reactie door leny eijssen — dinsdag 5 april 2005 @ 23.51 uur

  5. Bij een Frans NEE lijkt het me ook vrij zinloos om in NL een referendum te houden.
    Een referendum kost geld, geld welke we in dat geval nuttiger kunnen aanwenden.
    Lijkt me ook sterk dat er dan een representatieve opkomst zal zijn.
    Alle reden dus om e.e.a. af te gelasten.

    Reactie door Charles — dinsdag 5 april 2005 @ 23.54 uur

  6. Op geen enkele wijze zou ik dit kabinet nog serieus kunnen nemen als ze een referendum gaan afblazen omdat een meerderheid wel eens NEE zou kunnen zeggen. Over de rol van Desastreus 66 ga ik het maar niet eens meer hebben, van mister Bean (JP) had ik toch nog iets meer kloten verwacht.
    Laat niemand van dit zittende kabinet de woorden: regentesk, autoritair, oude politiek, conservatief,achterkamertjes, puinhopen of e.d gebruiken; ze zijn zelf het exponent daarvan!
    En maar gek vinden dat de kiezer het geloof in de zittende politiek helemaal verloren heeft; het gaat toch alleen maar om de macht en zakkenvullerij is een veel gehoorde stelling.

    Reactie door Opa-Buiswater — dinsdag 5 april 2005 @ 23.58 uur

  7. Dit kabinet is echt op geen enkele manier meer serieus te nemen, het is nog erger dan paars 2 onderhand..

    Reactie door Johnito — woensdag 6 april 2005 @ 0.18 uur

  8. Wanneer is het spoeddebat?

    Reactie door Anton Schuurmans — woensdag 6 april 2005 @ 0.41 uur

  9. Heeft het soms te maken met dat er 5 landen nodig, zijn om een definitief nee tegen de grondwet te zeggen,Jan?Ik meen zoiets begrepen te hebben op de bijeenkomst van gisteravond, ik kan het helaas niet naslaan, want mijn zoon heeft de hele mikmak mee, om zijn mening te kunnen gaan bepalen.Dat zou in mijn ogen nog valser zijn dan die eenzijdige informatie en geldverdeling!
    @Charles, Frankrijk gaat geloof ik 5 dagen voor ons stemmen, dus het geld is dan al besteed!Nog iets waar je boos om kan worden, ons geld naar de…, en wie moeten dat later waarschijnlijk weer ophoesten????
    Trouwens Jan, in Baren de van Dorp was Tom de Graaff, hij vond het nog gemener van SP en Groen-links, want die stemde alleen wat PvdA zou gaan stemmen, als zij ja hadden gezegd, hadden SP en GL, ook ja gestemd, dit is toch ook niet juist,Jan?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 6 april 2005 @ 0.41 uur

  10. Het kabinet doet niet anders dan “peentjes s……n” en waarheden willen ze gewoon niet kennen, getuige ook het negatief antwoord op de vraag om een wetgeving die de “klokkenluiders” zou beschermen….en getuige het feit dat een groot deel van de chronisch zieken en gehandicapten, ondanks beloften die anders voorspelden, er 160 euro op achteruit zijn gegaan…

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 6 april 2005 @ 1.46 uur

  11. We zullen als mens eens wat meer op onze strepen moeten staan!

    Wat de uitslag ook is, ik accepteer een europese grondwet niet! Deze vrijheid eigen ik me toe.

    Daar wil ik iets aan doen. Er moet een site komen waar mensen aan kunnen geven dat ze hoe dan ook de europese grondwet niet erkennen!

    Ik ga er mee aan de slag en hoop binnen een week met een dergelijke website te komen.

    Mochten er medestanders zijn die ideeën hebben, dan zijn ze welkom.

    Reactie door Jan Pruimboom — woensdag 6 april 2005 @ 2.12 uur

  12. Laat ik zeggen dat dit me niet verbaasd, ook gezien de uitlatingen van de VVD staatssecretaris Nicolai die de europese grondwet moet promoten. Die had al min of meer gezegd dat het referendum alleen adviserend is voor het parlement en niet voor het kabinet.
    Trouwens de politieke partijen (o.a. CDA en PVDA) hebben hun standpunt t.o.v. het referendum ook al iets veranderd.
    Zo werd er eerst georeerd door CDA en PVDA dat elke uitslag van het referendum bindend zou zijn; maar na enkele weken werd er al door de fractievoorzitters geroepen: eh ja, wij zullen ons aan de uitslag van het referendum houden als er X% opkomst is en/of Y% ja/nee stemmers.
    Zet hem op SP en laat ze er niet mee wegkomen om het referendum te cancelen!!

    Reactie door Jules Timmerman — woensdag 6 april 2005 @ 8.13 uur

  13. We worden nu al in de tang genomen door de grotere EU landen die het dus toch blijkbaar voor het zeggen hebben. Gaat het zo straks met alle wetgeving? Dan kunnen we onze regering, die dus maar een beetje poppenkast speelt wel opdoeken.
    Geloofwaardigheid van dit kabinet; 0.
    De ruggegraat staat op de zelf gecreëerde wachtlijst, da`s makkelijk afschuiven.

    Reactie door CB — woensdag 6 april 2005 @ 8.17 uur

  14. Als de vooruitzichten op een unaniem JA aan het verdampen zijn, maakt men hier even snel nieuwe spelregels en schaft het referendum weer gewoon af. Zoals de vervolguitkering van de WW ook “even” is afgeschaft en men rustig doorgaat met afschaffen van allerlei zaken die voor de burgers in ons land noodzakelijk zijn om enigszins een leven te kunnen hebben. Ook de voorgestelde lastenverlichting van Zalm gaat niet door, want, inderdaad SP, dat hadden jullie helemaal goed en dus Chapeau!, de heer Zalm wenst dat geld voor het begrotingstekort te gebruiken. De centen zijn belangrijker dan de mensen. Om even Paus Johannes te citeren die zei dat de Economie er Is voor de Mens en de Mens er Niet IS voor de Economie. De gehuichel van de heer (?) Balkenende is dan ook fysiek misselijkmakend. Geen referendum dus, want de regering is bang op zijn platte snuit te gaan en gezichtsverlies is iets onoverkomenlijks. Te zot voor woorden. Ze zitten daar, als het echt goed zou zijn, niet voor zichzelf, maar voor ons allemaal. En je weet bij voorbaat dat je op je bek kunt gaan en zult gaan daar. Nou, èn? Maar daar zijn deze mensen te teerhartig voor. Braakneigingen heb ik al niet eens meer. Maar ik voel de donkergrijze somberte in me groeien…

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 6 april 2005 @ 8.46 uur

  15. Ohja, HARRY: GRIJP ZE BIJT ZE PAK ZE ZET ZE COMPLEET TE SCHANDE!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 6 april 2005 @ 8.46 uur

  16. als het referendum afgeblazen word .moet de regering weten dat er een sanctie op rust nl een algehele staking van een week en bezetting van alle (ook de 2e kamer )overheids gebouwen .revolutie geloof ik !ben benieuwd wanneer er een minister dood geschoten word .want dat dat gaat gebeuren staat voor mij zo vast als een huis .als ,dwaze, vaders van wanhoop al van een balkon springen,kun je op je klompen aanvoelen wat het volgende ,signaal, is wat er word afgegeven .en dan praat ik nog niet over al die mensen die via herkeuringen een compleet inkomen kwijtraken .en in de bijstand belanden en er daar achter achterkomen dat ze ,,frauderende schooiers,, zijn .DIT KABINET IS RIJP VOOR DE SLOOP !!!!

    Reactie door texas henkie — woensdag 6 april 2005 @ 8.57 uur

  17. Wat een stelletje onbenullen bevolken dit kabinet, vroeger had je nog politici waar je tegenop keek, al was je het helemaal niet eens met hun politieke overtuigingen. Je had wel een Wiegel un de jaren tachtig, maar iedereen nam die kerel niet echt serieus en beschouwde hem als joker.
    In de huidige verhoudingen zou Wiegel zelfs een betrouwbare man zijn, dat wat er nu zit heeft totaal geen charisma of wat dan ook, het is gewoon een zielig hoopje, stromannetjes van de grote bedrijven en ambtenaren.
    Ik wist eerst nog niet wat ik ging stemmen, ik neigde naar voor te stemmen, maar nu wordt het gewoon een NEE stem, niet alleen vanwege het referendum maar ook wil ik een stem laten horen tegen dit zielig hoopje….

    Reactie door Jack — woensdag 6 april 2005 @ 9.23 uur

  18. Ik zeg motie van wantrouwewen jegens de zittende coalitie. Op basis van het verdraaien van woorden, negeren van adviezen en het doordrammen van de eigen zin uit naam van het volk. Deze coalitie is niet meer serieus te nemen en zou per direct moeten vertrekken!

    Reactie door Ramon — woensdag 6 april 2005 @ 9.32 uur

  19. > Wat de uitslag ook is, ik accepteer een europese
    > grondwet niet! Deze vrijheid eigen ik me toe.

    Dus dan ga je je eigen regels stellen? Dat zou een mooie boel worden als iedereen dat zou gaan doen.

    > Zo werd er eerst georeerd door CDA en PVDA dat elke
    > uitslag van het referendum bindend zou zijn; maar na
    > enkele weken werd er al door de fractievoorzitters
    > geroepen: eh ja, wij zullen ons aan de uitslag van het
    > referendum houden als er X% opkomst is en/of Y% ja/nee
    > stemmers.

    Dat lijkt me toch logisch? Je hebt een representatief aantal mensen nodig die stemmen om een goed beeld te krijgen van de mening van het volk. En je zult moeten vastleggen wat je onder “de meerderheid” verstaat als je stemmen gaat tellen. Daarom moeten er zo veel mogelijk mensen gaan stemmen.

    Reactie door Nathan — woensdag 6 april 2005 @ 9.33 uur

  20. Hebben jullie zo onderhand ook niet die vreemde gewaarwording dat je Wim Kok een beetje mist?

    Reactie door Onno — woensdag 6 april 2005 @ 9.49 uur

  21. Sorry, maar ik moet even wat kwijt. De baas van Essent krijgt meer dan 820.000 euro per jaar. En nu zegt ene Harry Pennings, voorzitter van de raad van commissarissen, in het Dagblad van het Noorden “Dit is een marktconform salaris voor een uitstekende manager, die voor een goede winst zorgt en een goed dividend beschikbaar stelt aan de aandeelhouders. Wat wil je dan nog meer?”

    Goed Essent, wat te denken van lagere energiekosten, je werk beter doen, meer aandacht voor groene energie en vooral… MEER AANDACHT VOOR JE KLANTEN!

    Nu staat er elders in de krant dat de provincies Groningen en Drenthe de statuten willen veranderen om meer te zeggen te krijgen over dit soort schandalige salarissen. Maar kan dat niet op landelijk niveau worden geregeld? Ik bedoel, je maakt met elkaar afspraken over loonmatiging, is het dan niet mogelijk om te straffen in geval dat afspraken niet worden nagekomen?

    Reactie door Nathan — woensdag 6 april 2005 @ 10.01 uur

  22. @ Sabineke: De Europese grondwet moet door alle lidstaten geratificeerd worden. De Tweede Kamer heeft in meerderheid aangegeven de uitslag van het referendum te respecteren (sommige partijen onder de voorwaarde dat er minstens een opkomst is van 30% en een duidelijke uitslag (60% of meer VOOR of TEGEN)). Indien Nederland in ruime meerderheid TEGEN stemt zal Nederland de grondwet niet ratificeren en is deze Europese grondwet vooralsnog van de baan. Wel hebben de regeringsleiders een clausule ingebouwd, dat stelt dat “Indien viervijfde van de lidstaten het verdrag houdende wijziging van dit verdrag twee jaar na de ondertekening ervan hebben bekrachtigd en een of meer lidstaten moeilijkheden bij de bekrachtiging hebben ondervonden, bespreekt de Europese Raad de kwestie” (ARTIKEL IV-443). Dit betekent dat als Nederland TEGEN stemt er onderhandeld zal moeten worden. Als de grondwet door 6 landen of meer wordt afgewezen, is de grondwet zonder meer van de baan.
    @ Charles: op 29 mei gaat Frankrijk naar de stembus. De kosten voor het referendum zijn dan natuurlijk al gemaakt. Het zou van de gekke zijn om dan in Nederland het referendum af te blazen. Ongeacht wat de Franse bevolking zegt, moeten de Nederlanders de gelegenheid krijgen om zich uit te spreken over de koers van Europa.

    Reactie door N. de Heij — woensdag 6 april 2005 @ 10.07 uur

  23. Wat een stelletje kleine kinderen daar in het kabinet.
    Als ze hun zin niet krijgen,mekkeren en aflasten.
    OFFFFFFFFFFF misschien zien ze het aankomen dat ons kabinet gaat vallen in korte tijd?????
    Dan hebben ze hard hun geld weer nodig voor de campagne.
    Ik geniet van het steeds zuurder gezicht van Zalm.
    Mijn dag kan niet meer stuk.
    Hij doet zijn best om te lachen maar het is een boer met kiespijn.

    Reactie door anita — woensdag 6 april 2005 @ 10.12 uur

  24. tja en de strijder voor het landsbelang D66 hebben het voor elkaar dat ze nu geld krijgen voor onderwijs, en volgend jaar wordt het beknibbelt op extra’s.
    Dus weer een sigaar uit eigen doos.

    De onderwijs inpuls zal we weer betaald worden door zwakken, armen en kinderen. Misschien kunnen we kinderen uit het ziekenfonds gooien, levert weer wat centen op.

    Reactie door alexander — woensdag 6 april 2005 @ 10.22 uur

  25. Hiermede is de eigenzinnigheid en gebrek aan respect van ons kabinet weer eens duidelijk bewezen. Dergelijke kluchten horen niet thuis in de politiek.
    Hup Harry, zet ze buiten spel.
    Groet,
    Amita.

    Reactie door amita — woensdag 6 april 2005 @ 10.29 uur

  26. @ Nathan Zie je niet dat het een Haagse coalitietruc is om met die eisen van X% en Y% op de proppen te komen? Zeker nadat er eerst stellig werd beweerd dat elke uitkomst van het referendum bindend zou zijn. Het is gewoon een uitvlucht want je zal het zien als er 1 juni massaal Y% Nee gestemd is, dan komen CDA, VVD e.a. met de volgende truc: de X% opkomst was te laag, dus we gaan als coalitie en kabinet voluit voor Ja voor de europese grondwet.

    Reactie door Jules Timmerman — woensdag 6 april 2005 @ 10.32 uur

  27. @ 5. Even een praktische vraag. Dus los van het feit dat het principieel verwerpelijk is om de mensen op het laatste moment de kans te ontzeggen (voor het eerst!) hun mening te geven over de koers van Europa.

    Op welke posten denk je een aanzienlijk bedrag te kunnen besparen door het referendum 2 dagen tevoren af te blazen?

    Reactie door Barry — woensdag 6 april 2005 @ 10.36 uur

  28. @26

    Toch blijf ik erbij dat je een voldoende opkomst moet hebben om waarde aan het referendum te kunnen hechten. Stel dat maar 10% van de bevolking gaat stemmen, dan kun je in mijn optiek het resultaat niet serieus nemen. De regering kan dan zelfs zeggen: “kijk, 90% is niet op komen dagen, dus die vinden het wel best wat wij doen!”

    Verder denk ik dat het vooraf stellen van eisen logisch is. Anders krijg je de situatie dat ze achteraf eisen gaan stellen. Dan gaan ze zeggen: “kijk, minder dan de helft van de bevolking is niet op komen dagen, dus wij vinden het referendum niet bindend.”

    Daarom vind ik het goed dat er vooraf eisen worden gesteld. Het zou voor ons een stimulans moeten zijn om massaal onze stem te laten horen.

    Reactie door Nathan — woensdag 6 april 2005 @ 10.38 uur

  29. en dan wel graag tegenstemmen

    Reactie door e.krul — woensdag 6 april 2005 @ 10.41 uur

  30. Het is gewoon ronduit belachelijk dat ze zoiets overwegen… PUNT!

    Reactie door Mirella — woensdag 6 april 2005 @ 11.55 uur

  31. @28.,

    hou toch op.,

    d66 zei vooraf niet in het cda/vvd zooitje te willen,
    de geus zei vooraf dat hij de ontkoppeling niet zou meemaken
    (dit had ik wel graag letterlijk gezien)
    de geus noemde het uitgelekte wao-plan iets van overijverige ambtenaren
    verhagen zei na”geconftonteerd te worden met het kiezersbedrog gepleegd op de cda-stemmers “en toen”

    ze trekken zich nergens wat van aan en hamsteren geld en plunderen ons helemaal leeg!

    Reactie door Jansonius — woensdag 6 april 2005 @ 12.13 uur

  32. Laat de regering dan ook even zeggen; waarom ze het willen afgelasten. Ik kan die informatie niet vinden. Op zich heeft het mischien ook geen zin; want als de fransen al Nee stemmen, dan kan die grondwet al zowiezo in de prullenbak en ik hoop dat de sneeuwbal dan dusdanig door rolt, dat we die hele EU kunnen vergeten.

    Reactie door ReneR — woensdag 6 april 2005 @ 13.55 uur

  33. Ik denk dat veel weldenkende mensen emotioneel worden als men nadenkt over de mogelijke gevolgen van een Europese grodwet. Europese samenwerking is zeker gewenst, maar daar gaat het niet om. De bedoeling is om een Europese superstaat te bewerkstelligen als tegenhanger voor de VS. Op zich ook niets mis mee omdat de invloed van de VS op individuele landen erg groot is.

    Het grote euvel is dat de zwakkeren in dit model nog zwakker worden. Om dit verschijnsel neoliberaal te noemen is nog zwak uitgedrukt. Het hinkt meer aan de extremere vorm libertarisme, een politieke stroming die de laatste 10 jaar meer aan terein aan het winnen is en aanhangers heeft onder extreem liberalen.

    Keer het tij is het motto met als belangrijkste doel het vergroten van het politiek bewustzijn van de Nederlander. Daar moet de komende tijd op ingezet worden! In de praktijk blijkt dat degenen die het meest getroffen worden door het kabinet het minst vaak stemmen. Men zou dan kunnen zeggen: eigen schuld, dikke bult. En goed beschouwd is dat ook zo.

    Zijn we overgeleverd aan het extreem kapitalisme (Het gangbare kapitalisme is niet geheel ongewenst)?

    Laat ons een bewustzijnscampagne starten en een kader creeëren waarin iedereen een bewuste en weloverwogen keuze kan maken. Dit met de nadruk op iedereen.

    Reactie door Jan Pruimboom — woensdag 6 april 2005 @ 15.59 uur

  34. Boehoe, ik mis PAARS..??? snuf…snik… :-(

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 6 april 2005 @ 16.41 uur

  35. @ 20 Onno, ja, die vreemde gewaarwording heb ik ook!

    @ 34 Mis je Paars?? Hoe kán dat nu? Tweederde van de huidige coalitie zat ook in Paars!!

    Reactie door emma — woensdag 6 april 2005 @ 17.17 uur

  36. @31 je hebt helemaal gelijk. Wat zou ik graag zien dat de middeleeuwse straffen tijdelijk weer terug kwamen. Besmeren met pek en veren, en dat op een open kar door nederland, bij Den Helder vergeten te remmen, en iedereen hup het water in.

    Reactie door peter — woensdag 6 april 2005 @ 17.25 uur

  37. Emma, alleen de VVD zat in Paars, samen met de PvdA. Het CDA zat er toen niet in en dát zijn de ergste verraders!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 6 april 2005 @ 19.24 uur

  38. @ 37, Ook de draaikonten van D66 zaten in Paars (denk maar aan de nacht van Wiegel waar het referendum de nek om werd gedraaid in de Eerste Kamer). Ik denk dat het beleid van Paars nog redelijk sociaal was doordat de PvdA deelnam aan de coalitie. Aangezien zowel D66 als het CDA hun sociale gezicht verloren hebben, hebben we nu te maken met een onvervalst neo-liberaal beleid.

    Reactie door emma — woensdag 6 april 2005 @ 20.02 uur

  39. kunnen niet tegelijk met het referendum van de EU grondwet. een referendum organiseren waarbij we de burger vragen of ze nieuwe verkiezingen willen dan komt in ieder geval meer dan 30 procent opdagen. Ik denk niet dat ze het kunnen maken. als ze zeggen leuk dat jullie er tegen zijn. maar eh wij met onze neoliberale neigingen vinden het eigenlijk een heel goed idee dus rot maar lekker op. als ze dat doen krijg je inderdaad een revolutie in Nederland.

    Reactie door Douwejan — woensdag 6 april 2005 @ 20.11 uur

  40. @ 39, goed idee om aan het referendum de vraag te koppelen of er in juni nieuwe verkiezingen moeten komen. Maar ik zie de dames en heren ertoe in staat om – als de meerderheid nieuwe verkiezingen wil – doodleuk te zeggen dat het niet in het landsbelang is om nu af te treden! Men is namelijk nog niet helemaal klaar met het slopen van Nederland.

    Reactie door emma — woensdag 6 april 2005 @ 20.24 uur

  41. “Harry, pak ze bij de lurven!”, haha, das een goede Jan Marijnissen. Dat is pas verstaanbare en duidelijke taal waar nederland op zit te wachten.

    Harry van Bommel, pak ze goed aan!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 6 april 2005 @ 20.44 uur

  42. Mijn weerzin tegen al die politieke ellende uit Den Haag en tegen de graaimentaliteit van managers uit het land wordt met de dag groter. En ik merk om me heen dat voor veel anderen hetzelfde geldt. Voor mijn gevoel is de onderhuidse ergernis en woede bij de mensen sterker dan in de tijd na de moord op Fortuin. Neem het doorzetten van het JSF-projekt, terwijl het fiasco van de Betuwelijn nog tot in lengte van jaren geld gaat kosten, de belachelijke bedragen naar de managers van de energiebedrijven (vroeger kregen die een normaal ambtenarensalaris), het hypocriete gedoe bij D66 (jarenlang beweren dat het volk meer te vertellen moet hebben en dan bang zijn voor verkiezingen), nu weer het intrekken van het referendum als Frankrijk tegen Europa stemt, Hogenvorst die zegt dat ME geen ziekte is (daar gaat volgens mij de medische wetenschap alleen over) en ga zo maar door. Dit moet binnenkort tot een uitbarsting leiden, dat kan toch niet anders ? Of zie ik het verkeerd ?

    Reactie door simbro — woensdag 6 april 2005 @ 21.03 uur

  43. Balkenende & Co zijn al tijden bezig alles vakkundig te slopen wat onze (voor)vaders en moeders met bloed zweet en tranen opgebouwd hebben. Dan past het negeren van een negatieve uitslag van een referendum toch goed in de lijn der verwachting…….. En met 3,6% van de zetels in het EU parlement heeft Nederland daar alleen maar bij te verliezen. Zo krijgt een land als Turkije straks meer invloed op welke grondwetten er hier in Nederland van kracht moeten zijn dan het Nederlandse volk zelf. Dat is natuurlijk absurd. Het principe alleen verdient dus al een stem tegen. De keus voor of tegen de EU grondwet is dus niet een keus voor of tegen de EU maar een keus tusssen de vragen blijven we voor 100% zelf bepalen hoe de hoogste wet in Nederland er moet uitzien of doen wij dat straks nog maar voor 3,6% en leveren wij ons uit aan de grillen van de 96,4% van de rest van Europa. Mijn gevoel zegt dat het een slechte zaak is voor ons, immers zeer veel politici zijn ervoor. En vrijwel alle politici streven maar één belang na, dat is hun eigen belang. De invoering van de Euro en de uitbreiding van de Unie hebben de gemiddelde burger in Nederland ook geen voordeel gebracht. Verder ben ik bang dat het geen F*ck uitmaakt wat de uitslag van het referendum zal zijn. Er zal weinig keuze zijn “we moeten door met Europa” hoor ik de politici al roepen. De grote bedriegers.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 6 april 2005 @ 21.20 uur

  44. 42 als we de wetenschap alleen laten beslissen hier in Nederland dan is CVS/ME ook alleen een psychische aandoening.
    Dus met Nijmegen schieten we ook niet op.
    Die promoten alleen hun richting.

    Maar ik ben trots op de TWEEDE kamer leden die unaniem gestemd hebben dat CVS/ME een ziekte is.
    Want er ligt altijd somatische klachten ten gronde.
    Alleen de wetenschappers in dit gebied gunnen de andere het licht in de ogen niet.
    WHO heeft al in 2000 deze ziekte erkend.Wie is Hoogervorst dan dat hij in zijn eentje het tegen kan houden alleen,slechts alleen om de WAO cijfers te drukken?
    Laat hij eens een maand meelopen met ME zieken en er naast vertoeven dan kan hij pas ZIEN dat ze echt niet veel kunnen.
    Dat is dan GELOVEN NA Zien(omgekeerde wereld) zoals alles nu is in Nederland.
    Maar bedankt ALLE tweede kamer leden voor jullie steun aan ons.

    Reactie door anita — woensdag 6 april 2005 @ 21.24 uur

  45. @42 Dit moet binnenkort tot een uitbarsting leiden, dat kan toch niet anders ? Of zie ik het verkeerd ?

    Ik hoop het simbro. Ik kan bijna niet meer wachten en het zou niks meer dan logisch zijn, als je kijkt op wat voor manier ze het volk genaaid hebben met al hun leugens en vieze spelletjes.

    Hoogste tijd voor ACTIE, want de bonden stellen toch niks meer voor.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 6 april 2005 @ 21.38 uur

  46. Zeg Jan, ik kreeg het water in mijn mond toen ik zag wat jij te eten kreeg vanmiddag bij de Tros. Leuke tuin, maar nog leuker hondje! Heb je haar inmiddels al wat beter onder de duim?

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 6 april 2005 @ 22.35 uur

  47. (46)lydia .dat joekeltje is een bijtertje .dat moeten we zo houden .die martien gaus maakt er een schoothondje van !daar hebben we in deze tijd niks aan .verder hoop ik dat jij en alle anderen die heimwee hebben naar paars!!!! er nog eens een nachtje over slapen ,ook de p.v.d.a. was het in grote lijnen eens met het huidige regeeraccoord .en de f.n.v (p.v.d.a.)verkoopt hun leden ook aan de werkgevers (o.a de nieuwe ww)de p.v.d.a.top zijn zo rechts als de pest !!!!!! shell poppetje kok hoor je toch ook niet over de sociale afbraak van nederland .welterusten en morgen gezond weer op .

    Reactie door texas henkie — woensdag 6 april 2005 @ 22.52 uur

  48. Vergeet niet mensen, met paars al het ellende begonnen. De PVDA is allang niet meer de linkse partij die het ooit was. En ook die bonden, die zijn ook allang niet meer links. Daar zitten ook mensen in die een lekker topsalaris hebben en het ook graag zo houden. Het is één grote ongelovelijke zieke rotzooi hier in Nederland en het wordt alsmaar erger. Wie kan Nederland nog redden? Alleen het volk zelf, door massaal in opstand te komen. Het wachten is tot de vonk overslaat en de zooi hier in Nederland ontploft. Nog een kwestie van tijd? Weg met dit kabinet.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 6 april 2005 @ 23.20 uur

  49. als je op de vonk moet wachten is het kabinet wel een hele goede aansteker. nieuwe verkiezingen en dan ? op de pvda wor d weer vlink gestemd. sp en groenlinks veel minder. ik weet niet of ik kan geloven dat de pvda met de sp en groenlinks in een kabinet wil gaan zitten.

    Reactie door Douwejan — woensdag 6 april 2005 @ 23.24 uur

  50. Ik las dit bericht net op een ander weblog en dacht eigenlijk dat het een grapje was, nu ik het ook hier lees geloof ik het pas. Tig vragen schieten door mijn hoofd, een paar er van:

    Zou dit een voorbode zijn van het toekomstige europa, namelijk dat onze mening er niet toe doet en dat de grote landen voor ons gaan beslissen?

    Of neemt het kabinet ons wederom niet serieus en denkt dat we slaafs de franse kiezers zullen volgen?

    Of voelen ze nattigheid en proberen iets te vinden om er onderuit te komen.

    Wat denken de d66 slippendragers nu? (het referendum is/was toch ook zo’n kroonjuweel van hen)

    Overigens ben ik er zelf al lang uit wat ik ga stemmen. Ik voel het wel een beetje als verraad aan mijn eigen kiesrecht, temeer omdat ik tamelijk pro-europa ben, maar deze keer stem ik 180 graden andersom.
    Willen ze ja dan krijgen ze nee, en omgekeerd.

    Reactie door twijfelaar — woensdag 6 april 2005 @ 23.27 uur

  51. @22, N. de Heij, Dan blazen ze het toch af omdat ze bang zijn dat wij nummer 2 zijn, na Frankrijk? Dan hou je toch meer kans over om te onderhandelen. En aangezien ze niet weten wat men verkeerd vindt aan deze grondwet, kunnen ze toch hun eigen zin doen!In mijn ogen hoe dan ook misbruik van ons.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 6 april 2005 @ 23.37 uur

  52. @49

    Als ik in iedergeval maar niet die smoelen van Balkenende, Zalm en de Geus meer zie op het scherm. En als er een nieuw kabinet komt met de PVDA erin, dan weten ze in iedergeval dat het volk niet met zich laat sollen. Actie wil ik zien en niet dat halfgebakken gedoe en gezeik van de Bonden. We weten inmiddels allemaal wel, dat dat geen enkele zin heeft bij dit kabinet. Ze hebben het wel erg gemakkelijk dit kabinet, want er is bijna geen enkele weerstand.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 6 april 2005 @ 23.38 uur

  53. ik ben ook pro europa (alle menschen werden bruders je weet toch) . maar ik ben anti neo liberalistisch ingesteld. ik ben voor een sociaal europa eigenlijk ben ik voor een sociale wereld. waar de rijken de armen helpen en niet andersom.

    Reactie door Douwejan — woensdag 6 april 2005 @ 23.38 uur

  54. 42@ Ik vraag me ook af wanneer het volk (wij dus) er eindelijk genoeg van hebben dat we financieel worden uitgeknepen. Blijkbaar zijn we een volgzaam volkje, in tal van andere landen was het Binnenhof al lang bezet.

    Overigens: wanneer komt het zoet van Balkenende?? Volgend jaar?? Dan wordt het nieuwe zorgstelsel ingevoerd (nog meer premie gaan betalen), dan worden de eerste gevolgen van het nieuwe huurbeleid zichtbaar (nog minder mensen kunnen een huis huren), dan gaat de nieuwe WAO in (als je ziek wordt en het bedrijf wil van je af, ga je via de WW linea recta naar de bijstand) en als klap op de vuurpijl werd vanochtend bekend dat de wereldeconomie alweer in een recessie zit. Dus wanneer gaat dat idiote beleid van Balkenende nu eens vruchten afwerpen??

    Voor de “herkeurde” WAO-ers is het beleid al zichtbaar: zij zijn inmiddels op de bijstand aangewezen. Hoezo nieuw perspectief en zicht op werk??

    Reactie door emma — donderdag 7 april 2005 @ 0.14 uur

  55. je hebt gelijk emma mensen zijn teveel gewend om maar aan tenemen wat ze op hun bordje krijgen. ook al smaakt het nog zo vies door kauwen maar. verteren die hap en daar komt de volgende lepel al. het is wachten tot dat we vol zijn zomigen eerder dan andere. maar ik gun het de pvda niet echt dat ze straks weglopen met de buit die binnen gehaald word door de onrust in het land en dan weer met de cda in een kabinet gaat zitten. ik zou het hun wel gunnen als ze eens een andergezicht laten zien en een rood groene coalitie vormen met sp groenlinks en pvda we zullen zien wat het haagse zooitje gaat doen.

    Reactie door Douwejan — donderdag 7 april 2005 @ 0.32 uur

  56. de poll van barend en van dorp (zie website):

    Wat zou jij gaan stemmen?
    PvdA : 33%
    CDA : 6%
    D66 : 7%
    VVD : 14%
    SP : 13%
    Groenlinks : 6%
    ChristenUnie : 2%
    LPF : 1%
    Groep Wilders : 15%
    SGP : 0%
    Groep Lazrak : 0%
    Anders : 3%
    Aantal stemmen: 17508

    Reactie door Jansonius — donderdag 7 april 2005 @ 1.27 uur

  57. Go Harry Go!

    Reactie door Erik van Donk — donderdag 7 april 2005 @ 3.05 uur

  58. Op dit moment (7 april) is in Frankrijk een meerderheid van 53% tegen de grondwet en dus 47% voor. Het zijn cijfers die op neutrale wijze gepresenteerd worden op het journaal van France2, waarbij voor de informatievoorziening over deze grondwet zowel voor- als tegenstanders evenveel ruimte krijgen. Cijfers die natuurlijk ook de Franse regering ongerust maken, maar de (gepeilde) stem van de Franse kiezer wordt in ieder geval gerespecteerd. Echter, dit is helaas niet het voorbeeld dat de Nederlandse regering lijkt te willen volgen.Na met aanvankelijke tegenzin toch een (formeel) niet-bindend referendum te hebben organiseerd en daarmee dus voor een keer de Nederlandse bevolking te laten beslissen over deze grondwet, vreest het kabinet nu dat Nederland een slechte beurt zou maken bij ‘Europa’ als hier massaal ‘nee’ zou worden gestemd. Daarmee heeft het kabinet weer duidelijk laten zien dat het in feite geen enkele boodschap heeft aan hetgeen wat men hier in Nederland vindt van deze grondwet en dat met het organiseren van een raadplegend referendum (inclusief de verdeling van subsidiegelden) een vorm van schijndemocratie wordt bedreven waarbij het kabinet hoe dan ook zelf de touwtjes in handen wil houden.

    Natuurlijk, het is duidelijk dat dit kabinet geen overtuigende reden kán geven om het Europese grondwetsreferendum hier af te gelasten of ongeldig te verklaren. Daarom zal het kabinet er alles aan doen om maar een reden te verzinnen: bijvoorbeeld dat er sterke aanwijzingen zijn dat er rond 1 juni in Nederland meerdere aanslagen gepleegd gaan worden en dat daarom een noodverordening van kracht gaat worden waardoor het referendum dus niet door kan gaan. Laten wij echter, allen die overtuigd zijn dat deze grondwet er niet moet komen, onze belangrijke stem niet afpakken door een kabinet dat geen boodschap heeft aan democratische besluitvorming. Laten we ons niet kleineren door een kabinet dat door haar opstelling er alleen maar blijk van geeft dat alleen grote landen het in Europa het nog voor het zeggen gaan krijgen. Nederland hoeft zich namelijk niet te generen voor een afwijzing door haar bevolking van de Europese grondwet. Als de Nederlanders massaal ‘nee’ stemmen, dan is dat juist iets om trots op te zijn. Trots op het feit dat we als bevolking een eigen afweging kunnen maken en, nogmaals, die moeten we ons niet laten afnemen door een kabinet waarvan de houdbaarheidsdatum al lang verstreken is.

    Reactie door David Tompot — donderdag 7 april 2005 @ 3.18 uur

  59. Het aflasten van het referendum bij een Frans nee toont weer eens de regenteske statuur van dit dictatenkabinet: men vreest dat de Nederlander massaal het Franse voorbeeld volgt en dat zou gezichtsverlies betekenen voor Balkenende en consorten, iets dat tot elke prijs voorkomen moet worden.
    En behalve dat het goedlachse kiezersvolk hiermee wordt geschoffeerd, gaan er ook nog eens miljoenen door het putje die al zijn uitgegeven voor de Staatspropaganda om EU-twijfelaars te overtuigen.

    Reactie door C.Tilyx — donderdag 7 april 2005 @ 9.05 uur

  60. “Het goedlachse kiezersvolk”, Tilyx? Nou, ik kan je uit ervaring zeggen dat het lachen me zo langzamerhand wel vergaan is, hoor, de afgelopen twee en een half jaar. En ik ben bang dat er meer zijn, zoals ik, die niet meer kunnen lachen, maar die momenteel aan het “overleven” zijn. En dat is geen “Laughing Matter”… echt niet.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 7 april 2005 @ 13.17 uur

  61. @61 L.M. Lembeck Ik bedoel het dan ook ironisch, L.M.Lembeck:
    gelet op de onnozelheid waarmee de overheidspropaganda het volk aanspreekt op zo’n gemaakt Amerikaans positivo-toontje, van die Reader Digest/Het Beste `gezond-verstandtaal’, in de trant van: `U en ik als blije burgers samen op weg naar een nieuw Europa.’ Bah dus.

    Reactie door C.Tilyx — donderdag 7 april 2005 @ 13.59 uur

  62. Aha, zo’n Tjakka-gevoel dus… :-)

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 7 april 2005 @ 15.45 uur

  63. WAT? Dat referendum MOET er komen en de uitslag gerespecteert! Het is te zot voor woorden!

    Reactie door Paul Strenen — donderdag 7 april 2005 @ 18.46 uur

  64. Jan Pruimboom schreef: “Wat de uitslag ook is, ik accepteer een europese grondwet niet! Deze vrijheid eigen ik me toe.”

    Ik sta hier helemaal achter. Weg met die onzinnige grondwet. Maar begrijp ik nu goed dat er 5 landen moeten zijn die “nee” zeggen voor die onzin weer de prullebak ingaat?

    Reactie door Paul Strenen — donderdag 7 april 2005 @ 18.50 uur

  65. @64: Onzinnige grondwet? Weet jij dan wat er zoal in de grondwet staat?

    Het wordt een mooie boel als mensen de grondwet, in het geval die zou worden aangenomen, niet gaan accepteren. Een wereld waar iedereen zelf gaat bepalen welke wetten ze wel of niet gaan accepteren en voor eigen rechter gaat spelen lijkt me een nog veel ongewenster situatie dan een “onzinnige grondwet”.

    Reactie door Nathan — donderdag 7 april 2005 @ 19.19 uur

  66. Neeeeeeeee!!!!! Ze hebben het referendum beloofd!!!!!!!

    Reactie door Jan Breur — donderdag 7 april 2005 @ 20.30 uur

  67. Het probleem is dat straks het aantal inwoners van een land bepalend is voor de stemverhouding binnen Europa. Eerst krijgen Duitsland, Frankrijk, Engeland en Spanje het voor het zeggen, daarna aangevuld door Polen en weer later bepaald Turkije wat goed is voor de kleine landen. Wij hebben straks dus geen moer meer te vertellen binnen Europa. De voorlichting van de overheid zal hoofdzakelijk propaganda zijn voor de grondwet. Er is nu reeds aangegeven dat het afwijzen door een meerderheid van één van de landen grote problemen zal geven. Men heeft daar al iets voor gevonden. Stemt een meerderheid vóór de grondwet, dan is dat definitief, stemt de meerderheid ertegen, dan moet er meer voorlichting worden gegeven en kan men na één of twee jaar opnieuw een stem uitbrengen. Dat heet democratie, maar in werkelijkheid is het manipulatie. De leiders van de politieke partijen, de politicologen en van de regering bepalen hoe wij moeten denken. De eenheid die men van Europa wil maken kan ook geen echte eenheid worden. De EU leert niets van de geschiedenis. Men kan de verschillen tussen ras, cultuur en godsdienst wel ontkennen, maar ze zijn er wel. Dit land gaat volkomen naar de afgrond met de EU grondwet. De zittende politici zitten in Den Haag puur voor zichzelf en het volk – dat deze mensen koos om hen te vertegenwoordigen – kan gewoon barsten. Wacht maar totdat er straks een islamitische partij in het parlement zit. Kun je lachen. Lachen van schaamte, want het komt er gewoon van dat dit straks gewoon een islamitische republiek wordt. Over 50 jaar of misschien al veel eerder is het een feit. Nu wordt er aan de poten van de democratie gezaagd.

    De grondwet is de eerste poot.

    De opkomst van de islamitische partij(en) in het parlement is de tweede poot.

    Invoering van de sharia is de derde poot.
    Op 1 poot kun je niet staan, dus, het is gedaan met Nederland.

    Stem TEGEN de grondwet. Ook al heeft het geen zin. Tegen je eigen (klein)kinderen kun je dan ieder geval zeggen dat je tegen hebt gestemd en niet als laffe meeloper voor de afgrond Nederland.

    Reactie door ACCEPT — donderdag 7 april 2005 @ 20.55 uur

  68. Zo nu en dan lees ik eens een stuk van de tekst van de grondwet en probeer dat te plaatsen in het geheel, wat overigens best tegenvalt. Wat me tot nu toe wel opvalt is dat de grondwet vrij abstract is. Ze hebben het in diverse artikelen bijvoorbeeld over vrijheid van dit en dat. Misschien ben ik wel teveel techneut, maar ik vraag me dan af: wat bedoel je met vrijheid?

    Soms heb ik wel eens de indruk dat men de tekst met opzet abstract houd, opdat je er meerdere interpretaties aan kunt geven. Ofwel, als socialist kun je de grondwet aanwenden om een beleid te voeren op basis van socialistische idealen. En als liberaal kun je binnen de grenzen van de grondwet een beleid voeren op basis van liberale principes. Nu zal zoiets overigens ook met de Nederlandse grondwet het geval zijn.

    Maar het betekent in ieder geval wel, althans dat is mijn mening, dat het niet zozeer de grondwet zelf is die nadelig kan zijn voor de Europeanen, maar dat degenen die het beleid op basis van die grondwet uit gaan voeren wel eens dingen zouden kunnen gaan doen die wij niet wensen.

    In een stukje commentaar in een andere discussie haalde ik vrijheid aan in combinatie met de markt. Het is blijkbaar zo dat men enerzijds zegt dat een land haar eigen wetgeving mag behouden, maar, deze wetgeving mag niet dusdanig van aard zijn dat zij de doelstellingen van de unie blokkeert. Als je het stuk over de doelstellingen van de unie leest, dan staan daar op zich best positieve dingen in.

    Maar als we een liberale ‘Europese regering’ krijgen waar dingen als de vrije markt en Wilders-achtige veiligheids-maatregelen hoog in het vaandel staan, dan betekent dit dat je als individueel land daar niets aan kan doen. De grondwet verbied je immers de doelstellingen en dus ook de afgeleide doelstellingen te blokkeren.

    Dus tja, nu zit ik geloof met hetzelfde gevoel als waar de PvdA met de gekozen burgemeester zat. De grondwet op zich ben ik niet tegen, maar over de uitvoering ervan ben ik niet helemaal gerust. Dus ik neig er toe om dan toch “nee” te stemmen, terwijl ik het principe op zich best goed vind.

    Reactie door Nathan — donderdag 7 april 2005 @ 21.29 uur

  69. De makers van deze “grondwet”, Nathan, hebben gezegd dat ze dit hebben kunnen doen, “dankzij de toestemming van de Europese burgers”. Nou kan ik me toch echt niet herinneren dat ik toestemming heb gegeven hiervoor. Dat is punt 1 waardoor ik NEE zal stemmen. Mocht het onverhoopt toch nog doorgaan, dat referendum. Ik zeg er ook NEE tegen, omdat deze “grondwet” boven onze eigen Grondwet komt te staan en dus ook boven artikel 1 van onze Grondwet: DISCRIMINATIE IS NIET TOEGESTAAN.
    Daarna las ik een column van René Diekstra die zei, stem nooit voor en onderteken nooit iets dat je niet ten volle begrijpt en waar je alles, of in elk geval veel, van weet. Ik weet te weinig van deze Grondwet en kan geen JA stemmen, omdat ik daarmee wellicht mijn eigen positie als Nederlands burger kan ondermijnen. Simpele samenvatting: ik zeg NEE, als er toch een referendum gehouden wordt. Zo niet, dat zal ik daartegen schriftelijk protesteren. Meer kan ik ook niet doen. Maar ik blijf het een stel slappe huichelaars vinden daar in Den Haag!

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 7 april 2005 @ 22.31 uur

  70. Nathan, het principe van EEN Europese Grondwet ís ook niet verkeerd…het gebrek aan principes binnen DEZE Europese Grondwet echter wel…..

    Reactie door Madelijne Pleines — vrijdag 8 april 2005 @ 2.05 uur

  71. Bij nr 65 (Nathan): Wij als autonoom land hoeven toch niet te accepteren dat over onze hoofden en ruggen heen men onze soevereiniteit afneemt? Dan mag je als burger van Nederland daar toch tegen in opstand komen? Als men als Europa spreekt, spreekt men niet namens mij, namens ons.

    Reactie door Paul Strenen — vrijdag 8 april 2005 @ 10.31 uur

  72. @71: Wij mogen in opstand komen, dat zeker. Als je de grondwet niet wilt, dan moet je zelfs in opstand komen.

    Maar als de Europese grondwet een feit zou zijn, dan moet je die accepteren, vind ik. Net zoals je als individuele burger in Nederland de Nederlandse grondwet moet accepteren.

    Je mag er tegen in opstand komen, maar het lijkt me een verkeerde situatie als individuele burgers de Nederlandse grondwet niet gaan accepteren omdat ze het er niet mee eens zijn.

    Indien Nederland dat zou accepteren, dan zouden we b.v. discriminatie moeten accepteren, want we accepteren het dat mensen de Nederlandse grondwet niet accepteren.

    Reactie door Nathan — vrijdag 8 april 2005 @ 10.40 uur

  73. @72: Als een volmondig “ja” komt op die Europese onzin, dan kan je inderdaad niet veel anders dan accepteren dat dit de wil van het Nederlandse volk is. Maar toch, al zou je in de minderheid zijn, moet je je toch niet hoeven neerleggen bij wat andere landen aan je op denken te kunnen dringen? Ik accepteer absoluut die euro grondwet niet, wat daar de rest ook van vindt. Eigenlijk een heel ondemocratisch gegeven, dat besef ik. Als “we” toch ja stemmen kunnen we wat mij betreft net zo goed Nederland helemaal opheffen, met volkslied en al. Dan heb je als land wat mij betreft geen bestaansrecht meer en kunnen we net zo goed maar meteen bush hier in Soestdijk neerzetten en met z’n allen hamburgers vreten. Want dat is dan de concequentie. Amerikanen zal het echt een zorg zijn in hoeverre Europa democratisch is; of de rest van de wereld; als ze er maar aan kunnen verdienen. Het enige dat niet te globaliseren valt is cultuur. En het is er de hamburgerluitjes alles aan gelegen om die culturele verschillen zo snel mogelijk op te heffen. Dat kan met zo’n grondwet veel gemakkelijker.

    Reactie door Paul Strenen — vrijdag 8 april 2005 @ 15.01 uur

  74. Een beleid, gebaseerd op angst voor de kiezer, heeft geen toekomst. “Politiek is niet voor bange mensen”, zei Boris Dittrich tijdens het D66-congres van 2 april jl. Ja, ja, … D66 was toch de “referendumpartij”?

    Alleen al de geopperde gedachte van het kabinet om het Nederlandse referendum over de Grondwet voor de EU in te trekken (afhankelijk van de uitslag in Frankrijk) is een grote PR-ramp. Slechter kan het niet! Hoe zo: “meedoen” (één van de leuzen van Balkenende II)?

    Reactie door Kees Huizenga — zaterdag 9 april 2005 @ 12.22 uur

  75. Wellicht ten overvloede, maar voor alle SP leden in Spijkenisse en omstreken:

    19 april 2005 – Bijeenkomst Europese Grondwet. Wijkcentrum de Akkers te Spijkenisse, 20.00 uur

    Erik

    Reactie door Erik van Donk — maandag 11 april 2005 @ 0.42 uur