Japan en de geschiedenis

Vandaag een opmerkelijk artikel in de Trouw. Nieuwe Japanse schoolboeken
bagatelliseren de eigen geschiedenis en geven er meteen een
nationalistisch tintje aan. De door Zuid Korea bestuurde eilanden Dokdo,
worden ineens weer Japans grondbezit genoemd, bloedbaden zijn nog maar
‘voorvallen’ en de seksslavinnen zijn enkel nog maar meisjes die naar de
Japanners werden gestuurd.

Waar andere landen de waarheid beter onder ogen kunnen zien,
naarmate een pijnlijk verleden verder weg raakt, begeeft Japan zich op
de omgekeerde weg.

Dat historie steeds opnieuw wordt herschreven weten we inmiddels wel,
dat de overwinnaar de geschiedenis schrijft ook, maar een objectief huis
der historie zou Japan in ieder geval niet misstaan.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 06 april 2005 :: 10.34 uur

77 Comments

77 reacties

  1. Ook een methode om de schande weg te werken en je zelf van blaam te zuiveren.

    Reactie door e.krul — woensdag 6 april 2005 @ 10.42 uur

  2. Staat er in dat artikel ook waarom Japan die weg ingeslagen is? Is het puur nationalisme of is het een tegenreactie op het dominante gedrag van de VS en het westen in het algemeen in deze wereld?

    Reactie door Nathan — woensdag 6 april 2005 @ 10.50 uur

  3. Dit is inderdaad een heel zorgelijke ontwikkeling. Die moet nauwlettend in het oog worden gehouden, en waar mogelijk moet druk op de Japanse regering worden uitgeoefend om iets tegen deze trend te ondernemen. Maar het probleem, dat telkens weer opnieuw nieuwe generaties moeten worden geïnformeerd over het verleden en de ware betekenis en consequenties van fascisme, racisme enz., speelt ook in het Westen. Zie b.v. in Nederland de ontwikkelingen bij z.g. “Lonsdale-jongeren”, die lang niet zo ongevaarlijk zijn als sommigen willen doen voorkomen. (Ik erger me rot aan het bagatelliseren in de trant van: “Ze zijn niet echt racistisch, maar voelen zich zelf bedreigd, en projecteren dat op allochtonen”, of zoals minister Verdonk doet: “van beide kanten wordt verkeerd opgetreden” (zij kan nooit iets negatiefs zeggen over autochtonen zonder ook de “defecten” van allochtonen er bij te halen)).
    Overigens is een “objectief” Huis der Historie een illusie, Jan. Geen enkele sociale wetenschap -waaronder ik geschiedeniswetenschap ook schaar- kan “waardenvrij”worden beoefend. Het best haalbare is een zekere intersubjectiviteit: een (vrij) algemeen gedeeld waardenpatroon van waaruit de sociale (inclusief geschiedenis-)wetenschap wordt beoefend.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 6 april 2005 @ 11.09 uur

  4. Tja ik denk toch dat het probleem wat dieper ligt, deze jongeren komen namelijk uit gezinnen, de hoeksteen van de samenleving weet je nog wel, waar ook onvrede alom is.

    Taj en daar ouders ook praten met elkaar en dat zal ook niet altijd even positief uitpakken gezien het klimaat en het kabinet in dit land, vangt de jeugd heel wat op.

    En ja wat maken zij ervan in hun puberale toch al opstandige levensfase. Wat moeten zij er mee ze hebben hier toch ook geen antwoord op. Kan je positief denken verwachten van een generatie, die voortdurend met negativiteit overspoelt wordt en geen ander voorbeeld meer heeft, dan de grote onder de negatieven te prijzen en te vereren of daar beter van denkt te verwachten.

    Reactie door e.krul — woensdag 6 april 2005 @ 11.18 uur

  5. > Die moet nauwlettend in het oog worden gehouden, en waar
    > mogelijk moet druk op de Japanse regering worden uitgeoefend
    > om iets tegen deze trend te ondernemen.

    Het is zeker een ongewenste ontwikkeling, maar ik zie zo niet hoe je daar iets aan zou kunnen doen. Het zou heel goed verkeerd kunnen worden uitgelegd aan de Japanse bevolking. Het westen met het opgeheven vingertje, het westen dat Japan probeert te vertellen hoe het onderwijs zou moeten zijn etc.

    Reactie door Nathan — woensdag 6 april 2005 @ 11.20 uur

  6. Geschiedenis vervalsen is iets van alle tijden. Vanaf de jaren vijftig zijn er steeds meer historici die aan bepaalde onderdelen van onze geschiedenis twijfelen. Dit aangezet door uitgebreid onderzoek van Albert Delahaye.

    Bonifatius in dokkum vermoord? Het lijkt steeds onwaarschijlijker.
    Karel de Grote had een paleis in Nijmegen? Nog nooit geen bewijs van gevonden.

    In die nieuwe serie: Nederland in 25 dagen razen ze ook door eerste eeuw omdat er vrijwel niets bekend is. Dit omdat we toen te maken hadden met transgressie.

    Ook Nederland paste ze zijn geschiedenis aan om belangrijker te lijken.

    Reactie door Jan Pruimboom — woensdag 6 april 2005 @ 11.23 uur

  7. O ja, en volgens de LPF gaat het slechts om “baldadigheid”. Weten we meteen weer scherp waar dat partijtje voor staat…..

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 6 april 2005 @ 11.26 uur

  8. @ Krul (4) en Nathan (5):

    Kan allemaal wel zijn, maar dat betekent toch niet dat niet alert moet worden opgetreden?

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 6 april 2005 @ 11.29 uur

  9. @8

    Zeker niet. Ik zeg ook niet dat er niets moet gebeuren, maar ik zou zo niet weten hoe je dat kunt doen op een dusdanige manier dat het geen averechts effect heeft. Anders gezegd: Als je (westerse) wereld Japan op de vingers gaat tikken, dan kan dat het nationalisme juist verder aanwakkeren, zo van zij tegen ons.

    Reactie door Nathan — woensdag 6 april 2005 @ 11.31 uur

  10. Is het toch niet handiger de oorzaak op te sporen dan alleen de uitwas aantpakken?

    Reactie door e.krul — woensdag 6 april 2005 @ 12.05 uur

  11. herstel:aan te pakken

    Reactie door e.krul — woensdag 6 april 2005 @ 12.05 uur

  12. Er is niks nieuws onder de (rijzende) zon. Ook de Bijbel is op deze wijze in de loop der tijden steeds weer veranderd door onze vrome kerkvorsten in Rome in hun eigen voordeel of doctrine.

    Ik kan; als ik nu de volksaard van Japan even onder de loep neem, het wel begrijpen, dat deze mensen dat doen. De japanse geschiedenis en cultuur is doorspekt met een gevoel van persoonlijke eer en trots. De geschiedenis inzake die van de jaren 40, is een enorme grote smet op dit eergevoel. Vandaar dat de japanners wellicht dit ook weer een beetje proberen te verdraaien voor denk ik meer hun binnenwereld dan voor de buitenwereld. Of dit juist is, daar valt natuurlijk heel wat tegen in te brengen.

    Ik meen echter, dat Japan zich niet weer zal wenden tot hetgene waartoe ze ooit in staat waren. De oorlog en vooral de atoombommen waren een heel harde les.

    Waar ik meer bang voor ben Jan Marijnissen; is de steeds meer oorlogszuchtige houding van een land als China jegens Taiwan en
    de macht die straks dit land krijgt toegeworpen; doordat steeds meer (westerse) industrieen zich aan dit land binden en de wijze waarop dit land in het verleden al in staat was, om ook onze regering zijn wil op te leggen. Denk maar eens aan die beruchte duikbootorder en de dreiging van een handelsboycot.

    Reactie door ReneR — woensdag 6 april 2005 @ 12.58 uur

  13. #3 Olav Quote:

    “(zij kan nooit iets negatiefs zeggen over autochtonen zonder ook de “defecten” van allochtonen er bij te halen))”.

    Inderdaad Olav; maar wat Verdonk nu doet, dat deden de schone schijn-politici al generaties lang; maar dan omgekeerd. Als er iemand iets mocht zeggen over de allochtonen; dan werd dit altijd direct gebagetalliseerd met het dogma: “ja, maar er zijn er ook genoeg nederlanders, die ook…..(kun je invullen).

    Reactie door ReneR — woensdag 6 april 2005 @ 13.10 uur

  14. Japanners vinden gezichtsverlies vreselijk en dat is eeuwen oud daar. Ze hebben verhalen voor kinderen, opvoedkundig, zodat die leren zich niet belachelijk te maken en geen fouten te maken. In het Engels leren de kinderen dan dit: als ze in de fout gaan:

    All the world is ashamed of Japan. All the world is ashamed of your father. All the world is ashamed of you.

    Zo blijven de Japanners behoorlijk in het gareel. Dat kunnen wij toch ook gebruiken als ze de geschiedenis vervalsen? “Wij, de mensen van de wereld, schamen ons voor de Japanners!”

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 6 april 2005 @ 16.48 uur

  15. Het gaat niet zozeer om wat je denkt of geloofd. Het gaat erom wat je doet………..

    Wij laten onze kinderen ook in sinterklaas geloven om ze daarna te confronteren dat ie niet echt is. Je kunt dan stellen dat we onze kinderen het goede voorbeeld geven door ze voor te liegen.

    Maar ach, leuk voor de kinderen en de winkels zullen we maar zeggen.

    Reactie door Jan Pruimboom — woensdag 6 april 2005 @ 17.00 uur

  16. Het is een bijzonder fenomeen de eigen geschiedenis te “herschrijven” dat mensen soms ook op het persoonlijke vlak toepassen. Zowel het toestaan van pijn en lijden tot het bewustzijn als het veinzen van een ander, minder pijnlijk verleden, leidt tot gevolgen: Het eerste soms tot een eeuwig durend scenario waardoor de “slachtofferrol” niet lijkt te kunnen worden losgelaten, het laatste tot de pijn van ontkenning waardoor een zekere kwetsbaarheid nooit kan uitgroeien tot kracht…het heden zou een brug moeten slaan, maar dat lukt op dez beide manieren niet

    moeilijk….

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 6 april 2005 @ 18.17 uur

  17. 16) herstel: op deze beide manieren niet

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 6 april 2005 @ 18.20 uur

  18. Het volk van Israël gaat ook al enkele duizenden jaren gebukt onder de geschiedenis die een stel fantasten opschreven en die ze nu de thora noemen. In combinatie met de tweede wereld oorlog zitten ze gevangen in een eeuwigdurende slachtofferrol.

    Reactie door Jan Pruimboom — woensdag 6 april 2005 @ 19.35 uur

  19. Jan, je hoeft niet zo ver van huis te gaan om geschiedvervalsing te aanschouwen.
    Blijf gewoon in Nederland en zie wat onze kinderen leren over onze heldhaftige daden in de 2de wereldoorlog of over onze rol in Indonesie.
    En we wachten ook nog met smart op spijtbetuigingen van vele prominente Nederlandse socialisten/communisten/maoisten/stalinisten vanwege hun collaberatieve houding t.o.v. de diverse misdadige linkse leiders en regiems in de wereld.

    Reactie door Charles — woensdag 6 april 2005 @ 19.39 uur

  20. @Charles #19: zoals we ook nog wachten op de spijtbetuigingen van de grote leiders van het kapitalisme en het neo-liberalisme voor de stuitende armoede, met oorlogen, terrorisme en veelal de dood tot gevolg, bedoel je? ;)

    Met het eerste deel van je reactie ben ik het overigens van harte eens. Op mijn middelbare school (medio jaren 80) waren de kolonisten en slavendrijvers uit Nederland ook helden, dan wel “minder erg dan de slavendrijvers uit andere Europese landen.” En de bijbel werd ook letterlijk genomen trouwens.

    Reactie door Johnito — woensdag 6 april 2005 @ 19.49 uur

  21. Op de brand stappel met die boeken!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 6 april 2005 @ 20.45 uur

  22. Dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man an Ende auch Menschen.
    - Heinrich Heine

    :)

    Reactie door Nathan — woensdag 6 april 2005 @ 21.01 uur

  23. Niemand hoeft ‘objectief’ te zijn. Zoiets bestaat niet. Als we ons maar realiseren dat ‘de waarheid in ons denken’ een mening is. Zo’n ‘waarheid’ moeten we dan ook een ander gunnen. Want ons subjectieve denken, we hebben het zo lief. (epiloog op http://www.humblisme.nl)
    Simon

    Reactie door Simon — woensdag 6 april 2005 @ 21.56 uur

  24. Het verbloemen of weglaten van ernstige dingen die in het verleden zijn gebeurd is net zo erg als boeken verbranden.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 6 april 2005 @ 22.37 uur

  25. ook onze kinderen zullen straks leren ,dat onze grote leider jan peter balkenende met onder officier sjors boes na jarenlange strijd !! met massa vernietegingswapens bewapende dictator saddam hoessein uit irak hebben verdreven .over de olie word dan niet meer geschreven die is toch op .

    Reactie door texas henkie — woensdag 6 april 2005 @ 22.42 uur

  26. Helaas, niets nieuws onder de zon,Jan.Neem Zalm met zijn euro.Het maakt dagboeken,musea en zo des te belangrijker!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 6 april 2005 @ 23.43 uur

  27. Japan had een aantal jaren geleden toch ook zo een overeenkomst met Nederland over een uitwisselingsproject. Opgezet om de jeugd beter in te lichten over de Japanse invloed in de 2e wereldoorlog? Het is dan heel erg vreemd dat Japan nu voor een totaal andere weg kiest.

    Reactie door Ali Sayin — donderdag 7 april 2005 @ 1.13 uur

  28. In dit kader een hele wijze spreuk.

    De geschiedenis en een leugen waar alle partijen het over eens zijn

    Alexander

    Reactie door alexander — donderdag 7 april 2005 @ 2.18 uur

  29. De gemiddelde leeftijd is flink gestegen.
    Zónder communicatie – hoe lang bestáát de kránt -
    kwam je jezelf al nooit meer tegen.
    Nu houden kinderen hun ouders en grootouders
    voor dat er toch wel erg slecht ge-/ver-kózen
    werd.
    Hoelang bestaat de kieswet voor mannen én vrouwen?
    Sinds wanneer is de communicatie technisch tot
    een hoogtepunt gekomen en in menselijke patronen
    hárd achteruit gegaan?
    Iédere blokkade heeft voor- en nádelen.
    Je dénkt de weg te re-routen, maar ze blijven
    wel zitten.
    “ofschoon het u toegerekend blijft” is de gedachte
    van kinderen en kleinkinderen van mensen die écht
    wezenlijk “fout”waren, en zij wensen uit persoonlijk
    belang daarmee niet mee geconfronteerd te worden.
    Iedereen wil toch graag leuke voorouders?
    Degenen die dat binnen eigen familie honderden jaren
    kunnen natrekken zouden in historisch opzicht min
    of meer elitair heten, die stánd hebben ze niet meer
    alleen nog de verhalen over hun vergáne glorie.
    Die categorie voelt zich heden ten dage al allerminst
    “verplicht” om geestelijke wélstand te continueren.
    Die houdt zich stil, wetende dat een veelvoud aan
    namen hen kan doen overbelasten, dus is materiële
    welstand vergaren het enige dat onopvallend doorgaat.
    Waarom houdt Noord-Europa zich zo muisstil, zo opvallend
    rustig? Is het de conversatietaal die hen beschermt
    tegen al te veel opdringerighei vanuit Midden-Europa?
    Tegenwoordig zeg je ook (citaat): “Want duizend jaar
    zijn als één dag…”? Hoe zat het ook al weer met die
    Noormannen die hier de deur platliepen en hun stevig
    blonde visitekaartje achterlieten?
    Zij zitten vermoedelijk ook niet te wachten op een
    “met het vingertje wijzen!!” en houden zich héél rustig.
    Neutraliteit is dan het wapen om de eigen area te
    handhaven. Generaties lang en zijn al buiten beeld
    geraakt op het moment dat ze de spiegel voorgehouden
    hadden kunnen krijgen….een verstandige opstelling !!??
    Natuurlijk is het een afgang voor welke jongere dan
    ook om te zien dat collectief hun grootouders, ouders
    gefaald hebben.
    Het is ook om razend van te worden voor hen die wél
    goéd waren, op één hoop, met de “fout”-doeners te
    worden geassocieerd en collectief een schuldgevoel te
    moeten meedragen en géén éigen léven lijken te kunnen
    starten. Al diegenen die niet directe invloed konden
    uitoefenen heten het onheil te hebben gesticht.
    Een aantal groeperingen wordt zich dat al jaren hoe
    langer hoe meer bewust en verzet zich tegen het beeld
    waarvan zij dénkt dat mén van hen heeft en comprimeert
    die (inwendige collectieve woede) tot persoonlijk,
    soms zeer agressief gedrag.
    Ze hebben dus ook vaak geen toekomstvisie alleen maar
    een duidelijk opgedrongen historisch besef dat hen
    totaal in beslag neemt, obsessies gaan vormen die
    hun uitwerking lijken te vinden in steenpuisten, waar
    sommigen danook noot of te never van afkomen.
    Zolang de put, spiraal, cirkel niet doorbroken wordt
    zal dit dus blijven totdat men niet meer (wél wéét)
    kan nagaan welke voorouders dáár wezenlijk wél schuld
    aan hadden, de gevoelswaarden tot die voorouders niét
    meer een directe associatie hebben.
    Vrij zijn in het heden betekent in de toekomst kunnen
    zien en leven als men ook het verleden heeft kunnen
    vér(weg)werken. Collectief geldt dat en ook persoonlijk.
    Het valt dus heel wat mensen niet mee om oud te worden
    en de waarheid nog mee (te moeten) beleven en erop
    aangesproken te worden. Ga maar eens uitleggen zonder
    persoonlijke publicaties voor welke mening je stond.
    Blijft dus nu ‘goede’ voorlichting en kiézen over.

    Reactie door Madelief — donderdag 7 april 2005 @ 6.02 uur

  30. @19 Straks zitten we te vergeefs te wachten op spijtbetuigingen van Balkenende die bij de grote baas (Bush) op de stoep stond te kwijlen en bijna zijn hond kuste. (sorry, hand)

    Reactie door ollekebolleke — donderdag 7 april 2005 @ 7.07 uur

  31. 29 Nou hoop ik toch maar dat er niet teveel leeftijdsgenoten
    van mij opgetrommeld worden, die Bush, moeten eerbewijzen door
    hem te bedanken voor (al weer die Bevrijding van 45), maar dat
    er tig duizend jongeren, die hem in zijn naam al daar niet
    voor hoeven te bedanken en hem wat dan ook maar verschuldigd zouden zijn, dus de jongeren van nu die gemiddeld 45 zijn én
    jónger natuurlijk (makkelijk met hun ov-tje) hem gaan begroeten.
    Niet juichend, niet schreeuwen of boe-roepend, maar met kleine
    zwarte vlaggetjes, en allemaal met witte mond(-dood gemaakte)
    maskertjes, vergezeld van een ijselijke, ijselijke , dodelijke
    stillllllte. Een wel zeer vreedzame passieve demonstratie.
    Die atmosfeer lijkt dan wel wreedsaam (!), maakt misschien meer
    indruk, dan het gescheld, en geschreeuw en het semi-elitair
    gekakel, op sites, in kranten, op tv en wat danook.
    Daarbij kán er gewoon niemand opgepakt worden en de zwarte piet
    in de verkeerde hoek terecht komen.
    Tja, dat zal wel weer niet bepaald diplomatiek overkomen en
    handelsbelangen, imago en studiebeurzen etc. verstoren dus uit
    alle(r)macht verstoren en ontraden worden.
    Wie heeft er een beter idee, met een voorbeeldig pacifistische
    uitstraling? Of heeft de NS en Pro Rail dan toevallig een
    storing die gesubsidieerd wordt door de regering uit een potje
    “onvoorziene omstandigheden”?
    Tja, als dat zou overkomen als zwart-wit denkend Nederland, dan
    moet de kleding maar in grijs, maar niet verplicht.

    Reactie door Madelief — donderdag 7 april 2005 @ 8.23 uur

  32. Moeten we Amerika nog steeds bedanken voor de bevrijding?
    Amerika heeft in die jaren Europa jarenlang in de kou laten staan ondanks de herhaalde verzoeken van Engeland. Tot het moment dat ze ontdekten dat Duitsland bijna een atoombom kon maken en nogal wat grondstoffen had. Toen kwamen ze wel! Met als resultaat dat ze het goedje in handen kregen en later een atoombommetje op Hiroshima kwakten. Moeten ze iets zeggen over Hitler. Bah.

    Reactie door Jan Pruimboom — donderdag 7 april 2005 @ 8.58 uur

  33. Overigens wie nog familie heeft die schadeloos
    gesteld wordt uit een regeringspot die niet
    alleen door de Nederlandse Staatskas wordt
    gefinancierd t.b.v. van de 2e W.O. maar ook
    meegefinancierd door de ‘daders van toen’
    moet zich kunnen bedenken dat dat de geschiedenis
    boeken in bijv. Japan niet zal kunnen ontgaan
    en tevens een bekentenis inhoudt van toenmalig
    fout gedrag.
    Maar zo lang wij DE BEVRIJDING in ere houden,
    met in maart en april weer extra, (NIET)ver-
    broederende TV films blijven vertonen, de al
    dan niet aan het genezen zijnde wond, weer met
    veel zout en zuur openhouden en obsessief
    blijven benaderen, en het lied van “Uren,
    dagen, maanden, jaren, “(of-)schoon ‘t u
    toegerekend blijft” bewust niet uit het zang
    boekje laten schrappen, zal er niets wezenlijk
    verbeteren, en vraag ik me af waarom alle
    andere beëindigde oorlogen van de afgelopen
    400 jaar ook nog niet eens hun éigen dag
    krijgen. Laten we nou niet beweren, dat wij
    ons zo mieters (‘t doet toch niet ergens aan
    denken hé, kerk of sex bijv.?)hebben gedragen.
    We wenden ons té lang om in het ons aangedane
    leed, likken onze wonden met grote ijver en
    wie wij verwondden, verdwijnt ook bijna naar
    het rijk de fabelen. Op heel werelddelen,
    waar al meer dan heel lang perfect Nederlands
    wordt gesproken, liggen onze schulden en laten
    we dat nou niet vertalen in “verantwoordelijk
    voor gebrachte vernieuwing en educatie”.
    Zijn we nu werkelijk onze nootmuskaat, etc.tijd
    vergeten, de compagnietjes niet te vergeten,
    die toch echt niet werd geruild met een beetje
    Delfts blauw alleen. Wat zou er over ons staan
    in bijv. de Portugeze geschiedenisboekjes?
    Wat bijv. in de Zuid-Afrikaanse boekjes.
    Zeggen we in de hoofdstad Amsterdam, dat we
    zo aardig zijn geweest om de New Yorkers
    aan zichzelf terug te geven? Nieuw Amsterdam toch?
    Dan heeft Bush hier de geschiedkundige waarheden
    aardig gebruikt om de overigens goéd(hoor)gelovende
    Jan-Peter, John-Peter, JohPee, oké, Jippieeeeeee,
    op zijn gemoed te werken en hem het gevoel te
    geven gelijke kopstukken te zijn. Nou de lengte
    klopt dan wel en het (hun) geloof misschien ook,
    en het zich er door laten inpakken, helemaal !!
    “Gij mijne (?, ) ziel(igheden) hebt rijke stof”
    tot ernstig nadenken en proberen te formuleren
    wat het (voorbeeld) Jezus (in zijn tijd!) t.a.v.
    het begrip Christus/God in-met-van-door-over-ons
    betekent. Vergeet dan niet, dat Jezus jaren op
    sjouw geweest, naar het echt verre oosten, om
    daar flink wijzer te worden middels een veel
    grotere filosofie, dan die vanuit het midden-
    oosten. In de samengestelde bijbelboeken is
    dat onderdeel weggelaten. Wat zal hij zich,
    meer gezien hebbende, beperkt hebben gevoeld
    in het midden-oosten. Jammer, dat hij door zijn
    vrije denkbeelden genageld werd aan een kruis
    zoals hier in de middeleeuwen heksenverbranding
    plaatsvond. Vermoedelijk was Jezus dan misschien
    wel hoogbegaafd met vormen van magnetiseur en
    telepathie en helderziendheid, die mensen ook in
    die tijd verkeerd uitvergrootten en met grote
    (bijgelovige) angst geëlimineerd diende te worden,
    zoals ook Calvijn niet vrijuit ging, maar dat
    lees je allen in Frankrijk gebleven historische
    boeken. Erasmus en Luther hebben met recht wat
    gedokterd en hoe, maar wij blijven collectief
    nog steeds heel erg narrow-minded reageren.
    Struktureel moet er etisch nog veel harder gewerkt
    worden en de lessen op maatschappijvakken meer
    uitgediept, niet pas daarna als studie beschikbaar
    zijn. Maar goed, al 20 jaar terug vroeg ik daar een
    schoolbestuur om en met name niet alleen het
    protestantisnme uit te diepen, nee, alle vormen van
    godsdienst of ook niet-godsdienst. Tja dat eist
    inderdaad gedegen vakkennis en personeel dat daarin
    in het “midden”wil blijven staan.
    Christelijk voetballen-timmeren-handwerken-bloemschikken
    etc. zou al lang uitgestorven moeten zijn, hoewel met
    een uitzondering voor akteren natuurlijk, hoewel liever
    ook niet, ook zo on-echt!
    Gelukkig kunnen Humanisten, Padvinders, ook goedgemanierd
    neutraal de weg aanwijzen, resp. zoeken, en zullen hem
    ongetwijfeld vinden, no doubts.

    Reactie door Madelief — donderdag 7 april 2005 @ 9.11 uur

  34. Hallo madelief,
    Wél uitgeslapen he?
    Ik sta hier even met mijn mond vol tanden.

    Reactie door ollekebolleke — donderdag 7 april 2005 @ 9.44 uur

  35. @27: Het is vanuit ons oogpunt misschien vreemd dat Japan de weg bewandeld die het nu bewandeld, maar het zal vast niet zo vreemd zijn als het lijkt. Ik denk dat we te weinig van de beweegredenen weten om er echt een oordeel over te kunnen geven.

    @31: Ik denk niet dat we Amerika en andere landen nog steeds hoeven te bedanken voor de bevrijding, net zomin als we nog steeds boos moeten zijn op Duitsland en andere landen. De tijden veranderen en het Amerika van nu en het Duitsland van nu zijn anders dan vroeger. Wel zouden we ons er van bewust moeten blijven wat er in WOII zoal gebeurd is. Niet alleen van wat er in concentratiekampen gebeurd is, maar ook van de Duitse verzetsbeweging tegen Hitler.

    Reactie door Nathan — donderdag 7 april 2005 @ 10.50 uur

  36. 33

    is het de bedoeling dat de weblog bezoekers, die duizelig geworden van de aaneenklontering van de massale letterstroom, in wanhoop nogmaals een poging doen de molshoop van letters te ontwarren?

    Of ligt het in de bedoeling dat men zich ten einde raad afwend van dit log, of op zijn minst de stukjes ( waarvan u zelf zo schijnt te genieten) maar overslaat.

    Ik vraag het mij af.

    Mij ontbreekt echter de tijd om een en ander te ontwarren en het duizeld mij van de waterval van letters.

    Misschien kunt u enige witregels aanbrengen waardoor een en ander minder van de ogen vergt, niet iedereen is behept met een scherp visueel uitzicht.

    Reactie door ekrul — donderdag 7 april 2005 @ 11.52 uur

  37. Is het niet beter ons te realiseren dat de geschiedenis, in veel opzichten, vooral voorafgaand daaraan wordt geschreven?

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 7 april 2005 @ 13.21 uur

  38. Beste Nathan, nr 35, waarom zou het vanuit onze ogen vreemd zijn dat Japan zijn geschiedenis aan het vervalsen is? Japan is bang zijn gezicht te verliezen. Daarom liegen ze liever. Dat is mijn mening. Het is ontzettend vreemd om na zestig jaar alsnog te gaan liegen en vervalsen, want de hele wereld weet min of meer wat zich afgespeeld heeft, tot grote schande van Japan. Blijven ontkennen, het niet benoemen, eromheen draaien, het heeft allemaal met het gezichtsverlies te maken en Japanners hebben daar ongelooflijk veel moeite mee. Het is geen Bushido!

    ALL THE WORLD IS ASHAMED OF JAPAN !

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 7 april 2005 @ 13.22 uur

  39. @38

    Zoals je terecht zegt, dat is jouw mening. Ik vind niet dat je zonder meer kunt stellen dat het vreemd _is_, je kunt enkel zeggen dat je het vreemd _vind_. Daar zit een groot verschil tussen.

    Je kunt het gedrag leuk vinden of niet, maar ik vind dat er eerst onderzocht moet worden wat de werkelijke oorzaak van Japans gedrag is. We kunnen wel alle Japanners over een kam gaan scheren en ze gaan lopen beschuldigen van geschiedvervalsing en roepen dat ze bang zijn hun gezicht te verliezen, maar ik vind dat je eerst de oorzaak moet zien te vinden en dan pas kunt oordelen.

    Reactie door Nathan — donderdag 7 april 2005 @ 13.34 uur

  40. Als ik me niet vergis -en dit heb ik echt uit een vage herinnering hoor- weigerd Japan al sinds jaar en dag zich te verontschuldigen van wat er toen gebeurd is. De moeder van een vriend van me die in de jaren 80 is overleden en die in een jappenkamp zat klaagde erover dat men in de scholen niet over de misdaden sprak. De jaren 80….dus volgens mij is dit al heel lang zo.

    Reactie door daniel565 — donderdag 7 april 2005 @ 13.56 uur

  41. Bladerend door het EU weblog, moest ik afgelopen dagen ook al denken aan Jan`s historisch besef. Ook hier wordt veel verzwegen en verfraait. Ik vroeg me af of daar nog wel plaats voor is binnen de EU.
    Nederland heeft grote delen van de wereld gekoloniseerd, uitgebuit, slavenhandel bedreven en nog zorgen Nederlandse bedrijven voor veel ellende op de wereld.

    Sorry wereld voor wat Shell (heeft) aan(ge)richt,
    sorry koffieboeren,
    sorry Burma,
    sorry.nl

    Reactie door CB — donderdag 7 april 2005 @ 15.14 uur

  42. 36 7 april 11.52
    Dank voor je bemoedigende woorden!

    Ik ben ervan onder de indruk en hoé..!

    Madelijne deed je toch elders een enorm advies?

    Op een leuke manier ried ze je aan:

    (in mijn woorden ) “gewoon doordraaien (ze zei het

    overigens keurig hoor nl.: je kunt er toch overheen

    lezen?) in mijn termen:

    “Gewoon over mij heen fietsen, makkelijk toch”?

    Maar je kunt het kennelijk niet laten om madeliefjes

    te plukken.

    Dit zal je nog wel trekken en verder hoef je bij mij

    mij dus niet wéér, maar je kunt die keuze vast wel

    voor jezelf maken. Eén ding als je puike pookje van

    z’n één naar zijn vijf wilt optrekken, gewoon doen,

    en dan wacht ik wel af welke speed jij nodig hebt om

    het te redden zónder over madeliefjes heen te rijden. Adios.

    Tja, als het je niet lukt om…..enz. ..nou jammer dan.

    ‘k Ben trouwens benieuwd over wat je de volgende keer

    weer in de aanval gaat. ‘k Mag dan een angina pectoris

    van niet geringe omvang hebben, maar mijn rug is nog

    breed genoeg. Heb je nog een aanwijsstokje op je buro

    liggen? Niet nodig hoor, gewoon doorfietsen !

    Reactie door Madelief — donderdag 7 april 2005 @ 18.50 uur

  43. Madeliefjes en krulletjes, we kunnen niet zonder en zitten vaak onder en is dat zo’n wonder? George Orwell, “1984″, en we hebben het anno 2005 nog over geschiedsvervalsing? Hij schreef dat boek al in de jaren 40 (!!! van de vorige eeuw, ja). Het is zo menselijk – en beslist niet alleen Japans – om je verhaal zelf in te kleuren en naar jezelf toe te schrijven. Laat het allemaal maar naast elkaar bestaan. ‘n Ieder zal toch zijn versie kiezen… En er is altijd wel weer iemand die het zich anders herinnert. Of niet. Ook niet erg; de geschiedenis blijft zich – wat dat betreft, gelukkig – toch herhalen, en herhalen, en….

    Reactie door Boudewijn Pleines — donderdag 7 april 2005 @ 19.15 uur

  44. Hèja, wát een optimist ben jij, Boudewijn! :-)

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 7 april 2005 @ 19.19 uur

  45. Dat is de ironie: eigenlijk ben ik ‘n zonnetje, maar ik kom moeilijk door de wolken heen…

    Reactie door Boudewijn Pleines — donderdag 7 april 2005 @ 19.22 uur

  46. Hallo? Iemand daar?

    Reactie door Boudewijn Pleines — donderdag 7 april 2005 @ 21.27 uur

  47. Olleke hier.
    Ik was net het epistel van Madelief aan het lezen.
    Aan de andere kant.

    Reactie door ollekebolleke — donderdag 7 april 2005 @ 21.32 uur

  48. Hier ben ik weer, hoor, Boudewijn. Ik zat even naar de film met pa en zoon Sheen te kijken… Probeer door die wolken heen te komen, maar ik ben bang dat ik eigenlijk ook zo’n rotwolk blijk te zijn… heb er een vervelend gevoel over.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 7 april 2005 @ 22.33 uur

  49. 47 Ha…Olleke…U dáár….?
    ‘t Was even hectisch vandaag met een
    zieke grote dochter en een (háár)
    kleinzoon, waar ik even naar toe moest.

    Ik ben, dan even 2×1 uur reistijd
    kwijt, en bracht de bloemen – waar ik
    het wel eens over heb – aan hen en
    zei: “Die zijn voor jullie”, waarop
    de kleine rakker van op 1 mnd ná,
    twee-en een half jaar is, mij toevoegde:
    “Zijn ze ook een beetje voor mij, oma?

    Natuurlijk had ik voor hem nog iets
    anders, maar dát ter zijde.

    Wat had je van me te pakken Olleke?
    Blijf me maar mooi critiseren hoor,
    je kunt dat altijd zo smakelijk op-
    bouwend, dat er zich meestentijds een
    glimlach ontspint, óók over jouw
    vroegere tijden. Gelukkig heb je aan
    die tijd overgehouden, léúk te kunnen
    provoceren, en ik zal het blijven
    volgen, totdat zo mogelijk gevaarlijke
    krómmingen mijn pad niet meer kruis(z!)en.
    Technisch vraagje aan jou (!).

    Van telefoons wéét ik het, maar is het ook
    mogelijk om p.c.beelden om te zetten in
    braille? IK dácht het, maar weet dat niet
    zéker. Jij toevallig? Dát lost voor mij
    een onderhavig probleem op dat ik dan
    beter en anders zal aankomen.

    Sommigen onder ons hebben afspraakjes per
    computer, de zgn. “blind dates”. Het zoú
    kunnen zijn dat een enkeling dat – hoe
    triest ook – dubbelop heeft en dan be-
    grijp ik dingen stukken beter dan dat ik
    nu doe. Bedankt al vast ! Iemand vroeg
    mij laatst of er in jouw provinciestad
    nog die ouderwetse urinoirs bestaan,
    Amsterdam heeft ze nog hier en daar.

    Ik denk dat ik ze voor een bepaald onderwerp
    ga filmen of digitaal fotograferen, maar
    dat kun jij vast beter. Lijkt me leuk
    voor een bij voorbeeld ludieke inzending.

    Transparant, maar net niet transparant genoeg!

    Als je me “verzamelt” leer je m’n gedachten
    t.a.v. politiek beter kennen. Ben je geschrokken
    van één en ander? Goéd kijken hoor en me even
    vertellen, bedankt.

    Reactie door Hilleke — donderdag 7 april 2005 @ 22.34 uur

  50. Ha Hilleke, U mag wel jij zeggen hoor!!
    Ik zit nu eigenlijk even heel diep na te denken. Je schrijft “blijf me maar mooi critiseren”. Ik vraag mij af of ik dat gedaan heb. Ik heb al de comments op deze weblog bekeken maar ik kon géén Hilleke vinden. Of is het je nieuwe alias? Je bent trouwens wél complimenteus.
    Om op je vraag terug te komen, voor zover ik weet zijn er geen braille beeldschermen.Maar tekst vanaf een beeldscherm omzetten naar braille misschien wél.
    En in Groningen staat het mooiste (kunstwerk) urinoir van Nederland. Waarin een provinciestad toch groot kan zijn.
    Oja, ik schrik niet zo gauw, waarom???????

    Reactie door ollekebolleke — donderdag 7 april 2005 @ 23.08 uur

  51. @49
    Daisy’s ?

    Reactie door ollekebolleke — donderdag 7 april 2005 @ 23.32 uur

  52. @ 50) Tja, was een grapje van me n.a.v.
    de rubriek die we dan toch niet
    opgestart hebben, remember?

    Mijn uitleg van critiseren was
    mee-lezen én “beoordelen”, zeker
    niét: “hekelen”!!!!!
    Critiek=commentaar, dacht ik.

    Vaak heet critiek, negatief te
    zijn en zó bedoelde ik dat tav
    jou zeker niét hoor, vandaar dat
    ik sprak van “mooi critiseren”
    en was zeker niet ironisch be-
    doeld, laat staan sarcastisch..
    m.i. verdien jij dat al hele-
    maal niet…en hiér óók niet.

    Tja, had je me nou maar in mijn
    ‘trouwe, blauwe ogen’ (paspoort)
    kunnen kijken, dan had je dat
    onmiddellijk geweten en gezien.
    Overigens kreeg ik die betite-
    ling van massa’s anderen in de
    loop der tijd.

    Sorry van al dat extra spitten,
    en in dit geval was de alias
    éénmalig, maar je mag je afvragen
    wat nu écht de álias is.

    Fijne dag vandaag! Gisteren hagelde
    het hier zelfs heel even en de bussen
    rijdend hier naar de provinciestad
    waren overvol vanwege een technisch
    defect…Ik liép al 2 weken lang
    met het gevóel dat zoiets op korte
    termijn zou kunnen plaatsvinden..
    Nee, Ollekebolleke, nee Ollekebolleke,
    niét vandaag…..(variant op…weet
    je díe nog…?), -’k voeg toe: -
    wél hiér vlákbij, niét toen in Den Haag..
    ..”U, dáár” kwam meer als grápje uit
    de revue (met ik dacht: Frans van
    Dusschoten en Andre v. D), maar
    opgeschreven en geciteerd, minder uit
    de verf dan ik bedoelde….erg?…?

    Ik moet de “historie”hier vandaag
    even bijhouden, want soms staan er
    bijzondere verrassingen van hot naar
    her in : “van links naar rechts” is de
    woordspeling die hier al helemaal
    verkeerd terecht kan komen…..dus
    reken maar dat ik “the threads” weer
    even nazie en wat jou betreft?
    Je bent aardig thuis in de (let’s
    have music): ….silver t h r e a d s
    among the gold….en wanneer die als
    rand om mijn toekomstige wolk wordt
    getrokken (zoals de Friezen daar een
    prachtige spreuk-in-hét-Fries voor
    hébben) is nóg niet te voorvoelen en
    begin altijd te kijken, naar wát voor
    weer het is en lijkt het nérgens op
    dan adviseer ik iedereen, zeker als
    het zo’n ijswind betreft: drink wat
    lekker warms, pak je goed in, ga warm
    van huis en ….lopen….wat je kunt
    …..je knapt er altijd van op…en
    pauzeer even onderweg, als je er al
    een zware sjouwdag op hebt zitten.
    It ‘s in the air….gelukkig nog wat
    frisse lucht dáár als je het binnen
    te benauwd wordt.

    Veel te veel mensen werken in airco
    of kelderruimten, zien zelfs niet
    door rámen naar buiten overdag en
    dát heeft zijn impact als je ook nog
    niet eens een sfeervolle werkomgeving
    hebt of sympathieke collega’s.

    Nog een groot taboe, dat ook daardoor
    mensen, uiteindelijk gekweld door
    somatische klachten, in de wao belanden.

    Maar in Amsterdam hebben ze daar wat
    opgevonden, een gebouw zo schitterend
    -dat we overigens met zijn allen betalen -
    dat je je mond (met je eigen verdrietjes)
    nog amper durft open te doen.
    U W(ilt)V(ast) wérk en inkomen….toch..,?

    Wat ze elke keer vergeten mee te geven is
    stapels open-sollicitatiformulieren én…
    postzegels…én adressen om ze naartoe te
    kunnen sturen.
    Een wárme ontvangst…dat wél….en voor
    velen toch het gevóél van een koude kermis
    thuis te komen…niet zelden mensen die
    in een “kamp”geboren werden, nog géén 65
    jaar geleden, “kampouders” hadden en dan
    nu weer voor de keuze staan, wélk kámp te
    moeten kiezen….maar ze weten allemaal
    één ding heel zeker: áls ik het háál, mijn
    65ste krijg ik wat rust en zekerheid,
    kunnen de pepmiddelen eruit.

    Wie weet hebben sociále partners dan kans
    gezien te beséffen dat door bar veel láge
    lonen over een veel te lange tijd er geen
    fatsoenlijk, beetje bij beetje, pensioen
    kon worden opgebouwd, danwel de mogelijk-
    heden ertoe ópen gesteld.

    Met die onrechtvaardigheid KAMPEN nu nog
    velen onder ons.

    Wie pakt dat op?

    Ollekebolleke, wat pluk jij aan info om je
    heen op dát gebied, ons beider vóórland
    als het mee zit??

    Reactie door Hilleke — vrijdag 8 april 2005 @ 6.33 uur

  53. Goeie morgen Hilleke,
    Wat dat laatste betreft; verdomd weinig. Als je de AOW bedoelt.
    Ook ik heb te maken met mensen in een duur kantoor. Ik ben een 100%ter. Fisieke -niet somatische- klachten en lichte vorm van OPS.
    Ja, ik was even beduust maar na even worstelen met hetgeen je schreef en de schrijftrant ging het lichtje branden.
    Ik ga nu even mijn “plichten “vervullen”.
    Prettige dag verder.

    Reactie door ollekebolleke — vrijdag 8 april 2005 @ 6.53 uur

  54. Leuk, om uit te vinden wat mensen doen als ze niet op dit log zitten… Hilleke kan er ook wat van, zeg; is dat soort proza de nieuwe trend? Cryptisch proza, behalve voor intimi, of de goed verstaander… Kun je ook erkend aan Weltschmertz lijden? O nee, daar zijn anti-depressiva voor (tegen?). Ben ik self-proclaimed 17.67%-er. Noem ‘t “kamp”, of “kolonie”, of “handel”. A rose, is a rose, is a rose; a rose by any other name would smell as sweet. Mest ruikt ook altijd naar stront. De beste slaaf is de slaaf die denkt privileges te hebben. Vrijheid en democratie… Noem ‘t liberaal. Isolement is nooit goed voor ‘n mens; die heeft aanspraak nodig en, als ‘t kan, ‘n beetje liefde. Wat is er nog na deze federatie van Europese handelspartners? De globale federatie? Hoe kan ik ‘t bedenken! Stel je voor: ‘n verbond met al die foute naties. Dat wordt me dan toch ‘n ‘vergeven’ en ge-sorry. Zou ik last hebben van chronische vermoeidheid? ‘t Voelt wel zo… Misschien zijn mensen wel helemaal niet overal eigenlijk hetzelfde en de dupe van omstandigheden. Zijn er toch meer “soorten” dan we dachten? Is autisme, in alle gradaties, onderdeel van la condition humaine? In ieder geval ken ik heel veel leukere dieren. Die worden, globaal, ook al niet leuk behandeld. Door mensen. Tenzij ‘t in ‘n mandje bij de kachel ligt, en zelfs dan… Geef ‘t paard ‘n klontje. Gedomesticeerd! Nederlanders zijn niet goed gedomesticeerd; misschien ‘n goeie nieuwe slogan voor Balenende. Oorzaak en doel in 1. Daar kan de kerk ook vast nog wel weer ‘n prettige rol in spelen. Vast voor de volgende vlees gebleven heiligheid. Sorry, er wordt er vandaag 1 “bijgezet”. Waarbij?

    Reactie door Boudewijn Pleines — vrijdag 8 april 2005 @ 9.21 uur

  55. In je 11e couplet screef je over kamp. Jappenkampen?
    Weet je daar iets van. Hoef je niet op te reageren hoor.

    Om 7uur onze pleegdochter wekken, beetje eten geven, schop onder de kont en dan naar school.Ze zit in groep 8 en gaat straks naar de middelbare havo/ atheneum. Ze doet het erg goed voor een kind met een zeer moeilijke achtergrond. We geven haar een warm nestje en dat helpt.

    Het gebeuren met de paus vind ik niet zo belangrijk eerlijk gezegd. Daardoor sneeuwen andere zaken onder op het nieuws enzo.
    zoals, waar is D66 gebleven en hoe zit dat met het referendum?

    Nee Karel, niet vandaag.

    Ik zou het leuk vinden – algemeen bedoeld- als het geschrevenen hier en daar wat begrijpelijker was. Komt soms een beetje elitair over. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.
    Ik heb alleen maar L.O. en LTS. En rijbewijs B.E.
    Fisiek, nee FYSIEK.
    Groeten O. Bolleke

    Reactie door ollekebolleke — vrijdag 8 april 2005 @ 10.44 uur

  56. 55) Hoi, hoi Olleke schijnt de zon bij jullie?
    Diploma’s tellen bij mij niet, weet je:
    wat heb je er aansluitend van weten te
    maken en dat zit meer dan snor bij jou!
    Had ik maar ooit bij mijn BE goed leren
    inparkeren, had ik daar al die jaren niet
    zo’n moeite meegehad…voorbij is die
    tijd…die Expression vloog er uit…
    ding-dong-ding-dong,voor de middenmoot
    is nú die buit….

    Jouw opmerking over 100%-ter snapte ik
    niet en ook niet dat je een lichte vorm
    van OPS stelt te hebben, maar, ‘t licht
    ongetwijfeld aan mij, ik vat het even
    niet en zal vandaag dus zelf even door
    jou geholpen moeten worden.

    Wat ik van Jappenkampen meemaakte zijn de
    naweeën ervan voor heel-dichtbij aange-
    trouwde families, en uit privacy overwegingen
    wil ik wel voor mijzelf, maar niet voor anderen
    spreken.

    Knap dat je dochter die opleiding mag proberen
    te doen, en fijn dat jij haar dus wel al weg
    wijs kan maken op de computer. Dat scheelt vast
    enorm. Leuk met vriendinnen huiswerk bij jou
    thuis laten maken, dat wérkt enorm voor een
    gedeelte ervan. De ploeg die ze om zich heen
    weet te verzamelen is de hélft van de in-
    spanning van de komende 6 jaar en kweekt veel
    solidariteit. Want sociaal opvoeden, daar gaat
    het toch om hé?

    ‘k Vraag me dringend af of je nu wel fysieke
    (lichamelijke)klachten op het oog had of
    psychische (geestelijke -niet religieuze-
    dus ‘kóp’-klachten en had het wel even met
    je willen bespreken, maar hopenlijk komt het
    gauw, want het houd me bezig. Bepalend voor
    mijn antwoorden zijn soms de achtergrond van
    waaruit iets gesteld wordt, hier, oké?

    Als je denkt dat het elitair is, dat al
    geenszins, en zeker niet bedoeld om te
    imponeren met ‘dure woorden’, dan moet je
    maar denken, dat dát komt door mijn wiegje
    dat misschien iets anders stond dan het
    jouwe hoor, een tikkeltje maar, niks bijzonders.

    Als mijn pogen tot verheldering wordt afgedaan
    met, bla-bla-bla, is dat voor rekening van
    degene, die zo meent te moeten antwoorden,
    terwijl diens opleiding misschien meer is/was
    dan de mijne, maar ik trek me dat niet aan hoor,
    jij dân (zouden ze bijv. in Kampen zeggen)??

    De tijd die mij evt. nog rest vind ik tekort
    om me druk te maken over onbenulligheden.Ik
    heb er al dik 2/3 opzitten, denk ik.

    Had je nu destijds Thom de G. nog gezien bij
    Barend of niet? Of antwoordde je daar elders
    op? (Voor mij had het dus -evt.nogmaals -
    iets van een open sollicitatie “wie wil me”?
    Hij niét gedeprimeerd hoor, direct lekker
    naar het buitenland, lust je nog peultjes??

    Olleke, ik denk echt dat er achter de schermen
    koortsachtig gewerkt wordt aan een ander
    meerstappenplan op korte termijn om de ver-
    kiezingen vast te gaan opstarten en gelijk
    hebben ze. We kunnen mijnheer Jan Marijnissen
    toch moeilijk gaan vragen, waar hij in zijn
    vrije tijd aan het wándelen is, maar als de
    gangen aardig rood en groen zijn, zou me dat
    intens verheugen en kan dat perspectief bieden.

    Immers, nood breekt wet, nood breekt wetten
    en wetmatigheden verdwijnen stelselmatig tot
    ieders verbazing.

    Het om de “groene tuin” met “rode rozen” leiden
    kan een onverwachte bemesting inhouden van
    júist van dié tuin (door die even rust te gunnen)
    en prachtig gaan bloeien, tégen de verdrukking in.
    De agrariërs mogen dan wel grotendeels weggewerkt
    zijn maar dát hebben ze ons toch maar weer mooi
    geleerd, even zo goed vruchtbaar land een jaartje
    ogenschijnlijke rust te gunnen, maar ondertussen…?

    In Marcus Bakker missen we bijv. zeker in zijn laatste
    tijd een realistisch kamerlid en ongetwijfeld duikt
    er weer iemand op, die al het goeds van hem op de
    schouders neemt en ermee aan de slag gaat…grootse
    voorbeelden had hij genoeg en heeft er net zo lang
    mee geworsteld totdat het gedáchtegoed, goéd overkwam.

    Hoop doet leven, maar wie vertélt het wié even?

    Misschien ben ik wel heel conservatief en wenste soms
    dat er nog wat oude ingeblikte banden zouden bestaan
    met zijn voorbeelden, wel ter léring en vermákelijk
    voor diegenen die dan mét hem alsnog gelijk krijgen in
    hun toenmalige visie. Confronterend vast, maar het
    sociale doel mag vele middelen daartoe heiligen.
    Grapje: naast de beste oliebollenbakker uit de 3
    noordelijke provincies is hij dan misschien de 2e
    bakker, die het daar hardstikke goed dééd.

    Wanneer bak je weer panneNkoeken, en daar kan ik ook
    nog niet aan wennen, maar goed dat krijgen we danook
    KADO, een enorme kostenverslindende maatregel geweest
    en het zou in moeten houden dat de hele wereld voor
    dat kleine Nederland zijn woordenboeken zou moeten
    hebben willen aanpassen.

    Zou die omslag dan gefabriceerd zijn in Haarlem tegen
    over het Frans Halsmuseum,? ( geloof ik ) Nooit meer
    gehoord hoe die transakties kwa kostenplaatje zijn verlopen

    De hele uitwerking van die taal-omslag, de zoveelste in
    jouw en mijn korte leven heeft dus de eerste fonetische
    aanzet gegeven van veel woorden en m.b.t. het voor de
    jeugd moeten vertalen extra veel moeilijkheden gebracht,
    die absoluut niet nodig waren.
    Daarom kocht ik dus ook allemaal nieuwe woordenboeken
    vanwege mijn schoolgaande kinderen.

    Zelfs als mevr.Mies Bouman maar per ongeluk vaak genoeg
    “strakjes” (straks-láter !) staat het uiteindelijk ook
    nog in de dikke van Dale, en burgerde in op dié manier.

    Nu heeft dat woord “strakjes”er weer een betekenis bij
    en praat men bijv. zo over iemands tuin, dat die er
    “strakjes” bij staat. Geld, Geld, Geld, dat al die zaken
    kosten, “wil je niet, (ja, jij en ik wél dus)weten”.

    Overigens vroeg mij iemand véél meer “witte régels”in
    te voegen. Daarmee werd vermoedelijk bedoeld, spaties
    en nieuwe alinea’s. Mooi hoor en wát dénk je dat ik
    net tegenkom in een ander hoofdstukje, heel recent?

    Zo zie je maar weer ik ga er soep van koken, ‘t is
    vrijdag 16.20 en zo’n tussendoortje, calorievrij,
    mag best. Doe je jouw dametjes even mijn groeten?
    Al vast een héél fijn, gezellig weekend, dag-dag.

    Reactie door Madelief — vrijdag 8 april 2005 @ 16.21 uur

  57. Jaren geleden bezocht ik het Anne-Frank-huis in Amsterdam.

    Wachtend in de rij raakte ik in gesprek met een keurig uitziend Japans echtpaar van middelbare leeftijd.

    “Akihito was hier vorige maand op bezoek”, opperde ik. Ze begrepen het niet. “Akihito?” Ja, zei ik, “Akihito, jullie keizer!” “Aaah! Dé Keizer!” Nu begrepen ze het; de Keizer van Japan heeft geen naam, de Keizer is de Keizer, is gelijk aan God.

    Ik vertelde dat mijn vader, net als Anne Frank, slachtoffer was van de tweede wereldoorlog, in de Japanse spoorwegkamp Tjimahi en Tjitjilenko op Java. Ik vertelde nog niet eens dat hij in augustus 1945, als 20-jarige man, nog 28 kilogram woog, malaria en beri-beri had en nauwelijks nog leefde. Dat door een Japanse kampbewaker voor het stelen van een stuk brood, zijn beste vriend was vermoord, hij zodanig was mishandeld dat hij de volgende 10 jaar onvruchtbaar was en nog steeds een deel van zijn gebit mist.

    Ik vertelde niet over de trauma’s van mijn tante en grootmoeder. Ik vertelde ook niet dat mijn oom aan de Birmaspoorlijn had gewerkt. En dat mijn grootvader opzettelijk zijn been brak om niet als scheepswerktuigkundige in Nagasaki terecht te komen wat waarschijnlijk zijn redding is geweest.

    Het keurige, vriendelijke echtpaar wist van niets. En wilde ook van niets weten.

    We gingen alle drie kijken in het Anne-Frank-huis. En het Japanse echtpaar verbijsterde zich over het leed van het Joodse gezin Frank, veroorzaakt door de Duitsers en het verraad van de Nederlanders.

    Ik verbijsterde me daarnaast over de blindheid van de Japanners.

    Je kunt van de Duitsers vinden wat je wilt, maar ieder Duits kind leert de geschiedenis met alle hoogte- en dieptepunten. Kennelijk zijn ze daar in Japan nog niet aan toe.

    Net zomin als de Nederlanders, trouwens. Die werkelijk geloven dat iedere Nederlander in de oorlog in het verzet zat en Joden verborg. Onzin. De meeste Nederlanders redden hun vege lijf en meer dan genoeg Nederlanders werkten braaf mee met de bezetter.
    Het gezin Frank is door Nederlanders verborgen, maar ook door Nederlanders verraden, gearresteerd, in Westerbork geïnterneerd en op transport gesteld naar de vernietigingskampen.

    Er is geen grotere misdaad, dan de geschiedenis te vergeten. Want dat zet de deur open naar het misplaatste eigen gelijk en het eigen superioriteitsgevoel.

    Zie niet om in wrok, schaamte of spijt.
    Maar zie wel wat er is gebeurd en zorg dat het nooit meer gebeuren kan.

    Reactie door Olav ten Broek — zaterdag 9 april 2005 @ 2.17 uur

  58. Ja Olav, je hebt op de meeste punten volkomen
    gelijk en zeker in de details ken ik zelf ook
    de verhalen van die tijd uit de eerste hand
    zo goed en kreeg bijna exact zelfde situaties
    te horen.
    Overal werden fouten gemaakt.
    Ook Nederlanders die zonder iets te merken
    konden overleven en pas na de vakantie hun
    evt. erven ter beschikking stelden voor vakantie-
    gangers en zich er dik, dik, voor lieten betalen.

    Of zoals bij ons thuis, mijn moeder mijn vader
    ondergedoken wist in een Noordhollandse polder
    bij een beeldschoon, piepklein haventje, maar
    zij daarvoor in de plaats een M.O.B.jongen in
    de puberteit geacht werd manieren bij te brengen,
    want daar zag de boer geen kans toe met zijn
    vrouw, ofwel, het kind had daar alle ruimte, maar
    ze wilden er wel een poos vanaf.
    Prof.Waterink had gesteld, dat bij de knaap, alle
    werkelijk álle remmen loszaten, dus opletten bij
    2 kleuters, waarvan 1 meestentijds ziek, en
    na familieberaad is uiteindelijk mijn vader toch
    voortijdig teruggehaald.
    De vader, die af en toe kwam kijken of het goed
    met zijn zoon ging, verdween dan naar de kamer
    waar zijn zoon bivakkeerde en samen zaten ze
    heel gezellig paling te eten.
    Ik durf te wedden, nooit gevraagd, dat mijn moeder
    vermoedelijk nog de weggeworpen vellen heeft
    afgeschraapt naar mogelijk visvet.

    Illegaal was ze bezig in een burenteamverband
    persoonsbewijzen te naaien in manchetten van
    overhemden en griezelde nog jaren later dat ze
    hoorde dat, buiten haar groep, soms mensen
    werden geelimineerd, omdat ze bijv. anders 12
    mensen zouden hebben verraden.

    In de Hongerwinter voor ons en vele anderen
    bestond het leven uit bloembollen,suikerbieten
    en had je ergens een “tuintje” deelden slechts
    enkelen ervan uit, maar je moest die schuur
    ‘s nachts wel bewaken. Wie er van mijn ooms
    en tantes van Flappie hebben moéten eten is
    niet bekend, maar daarna hield men het verder
    bij kip. Bij Flappie 2, viel de verkeerd door
    de Engelsen geplande bom (voor nevenkwartier
    H, waarbij telefoon)en mijn en vele andere
    families werden uit hun woning gebombardeerd.

    Massa’s mensen in Nederland hebben dat soort
    gruwelverhalen en nog veel erger die je
    elders gedocumenteerd ziet.
    De Gordel van Smaragd is één van de films die
    een beeld geeft van hoe het er toen daar toeging.
    Zonder meer is waar dat mensen hun eigen familie
    niet goed konden opvangen, de oorlog gewonnen,
    maar tot en met ondervoed (vanaf het moment
    dat de voedselbonnen er niet meer waren, die
    van mij héb ik nog)ontredderd, onbehuisd,
    alles kapot, linnenkasten leeg -naar de polder
    ge bracht- deuren verstookt en koud, koud, koud.

    Geen weerstand, geen vitaminen, geen eerste
    levensbehoeften meer en toch nog massa’s mensen
    die zich niet depressief lieten máken.
    Nederland was er niét klaar voor om slachtoffers
    uit Indonesie te ontvangen, mentaal niet, maar
    sommigen de nog immer rijke mensen wél.
    De oorlog daar in maart’42 begonnen werd beeindigd
    in ‘ 45.

    Boos waren ze dat er geestelijk geen rodeloper
    klaar lag, of er in de ergst getroffen gebieden
    plek was.
    Ken jij spraakmakende boeken van heel veel Neder-
    landers die hun landgoed(eren) openstelden?
    Dan als klap op de laatste vuurpijl, de grote
    Zeelandramp, de watersnood, met bijna 2000 doden.
    Ik weet en voel hem nog, ik was 10, maar er zijn
    nu nog steeds mensen die daardoor lijden.
    Als dat die depressieven zijn onder ons, dan zou
    dat volkomen kunnen kloppen. Maar Zeeuwen rechten
    hun ruggen, zetten de hand aan de ploeg, en de
    boer hij ploegde voort en voort …en de Zeeuwen
    ploeterden voort.
    Vraag je hoeveel aandacht zijn die tekort gekomen?
    In families, gerepatrieerd uit voormalig Indië,
    met gelijke achtergrondssituaties, heb ik kunnen
    zien, dat verschillende ouderparen met jonge kindjes
    hen allemaal anders hebben opgevoed.

    Het ene gezin pakte de draad weer op, het andere
    pakte de mogelijkheid tot studeren met graagte aan.
    Ook zag ik dat mensen die Birma achter zich lieten
    hun kinderen hier toch een fijne jeugd konden bezorgen.

    Er blijven altijd mensen die zich continu in hun
    verleden (dat dus voor de anderen uit datzelfde ouder
    paar komend voor alle duidelijkheid) blijven vastbijten,
    er de hele wereld van betichten dat ze er hier bekaaid
    vanaf kwamen en inmiddels met flink meer inkomen zitten
    doordat de stadswijk waarin zij woonden er een prikkel-
    draad om hadden gezet en het dus een Kamp moest zijn
    voordat je voor een extra uitkering in aanmerking kwam.

    De gezinnen die gescheiden werden, later, in mannetjes
    en vrouwtjes hadden het ook moeilijker daardoor.
    Dat zal vanaf augustus ’42 het geval zijn geweest, kan ik
    berekenen a.d. hand van verjaardagen.

    Opmerkelijk is dan dat sommige inmiddels geëmigreerde
    kinderen, (uitgezonden ook vanuit Nederlandse bedrijven)
    ineens weer thuis waren midden in bijv. Amsterdam.
    Terug bij hun ouders, waar dan 2 of 3 broers waren omge-
    komen en hier verweten werd te weinig inleving te tonen
    in hun oorlog dáár, waar ze toen eerst zo ontzettend
    hadden meegeleefd van ’40 tot 42′.

    Hier, net zo goed als daar, werd er juit ook vaak mbt
    de gezinnetjes in wording getracht, getracht vóóruit te
    kijken i,p,v, eeuwig, maar dan ook, naar mij nu is
    gebleken, eeuwig en eeuwig achterom.

    Die kampen, de isolatie van de buitenwereld die dáár hún
    leven mee konden redden (want buiten die kampen was het
    dodelijk je er op te houden) verzorgen voor menigeen
    het zoveelste pensioen erbij en nog eens gratis de aow
    op de koop toe, waar althans in hun arbeidsverleden
    nooit collectief werd opgebouwd tot de jaren +- ’55.
    Huisvesting, onmiddellijk een woning, nee? Schande.

    Zelf heb ik n.b. 2 1/2 jaar moeten wachten tot 1969,
    op een klein huurhuis (de starterswoningen van nu zijn
    zelfs groter).

    Echte, naar later bleek, vernietigingsKAMPEN, zullen
    eeuwig nachtmerries voor een aantal mensen inhouden,
    aanvankelijk misschien geblokkeerd, en terugkerend in
    volle hevigheid in de slaap op middelbare leeftijd.
    Ook zij zelf zijn er dan verbaasd over dat alsnog er
    een uitgestelde reaktie op komt. Met dat soort heel
    duidelijke slachtoffers heb ik enorm te doen.

    Nederlanders zijn au fond een volk van je schouders
    er onder zetten, maar was vooroorlogs nog tevreden en
    na de oorlog blijkt de vooronderstelde welvaart nooit
    gekomen te zijn, of wie weet heel even, maar feitelijk
    is het wel degelijk bergafwaarts gegaan en is de
    ongelijkheid toegenomen.
    Wij houden ons groot, wij stoere Nederlanders, wij
    verkondigen overal dat het ons uitstekend (af) gaat
    en the happy few die 3 x per jaar met vacantiegaan, als
    het al niet 4 is geworden, komt na de wereldreisjes
    hier vertellen, hoe goed zij het hier in Nederland
    hebben, klopt ook, the happy few, dat is dus niet WIJ
    allemaal.

    Voor mij is na dik 50 jaar, en zeker na te veel eenzijdige
    tv, krantenberichten (ook mbt bijv. Zuid-Afrika-bericht-
    geving)duidelijk gebleken, dat als de burger zelf zijn
    nek niet uitsteekt, hij zich rustig (ingedommeld) van
    de domme laat houden. De burger zich haatbevorderende oude oorlogsfilms elk voorjaar bij uitstek opnieuw,
    keer op keer laat voorschotelen, en geen kans ziet zich in
    léven en wél(wórden)zijn te ontworstelen aan ernstige
    trauma’s, nee af en toe bijvoeding, hoogst ergerlijk.

    Een wereldoorloggedenkdag, of liever 2,de héle wereld moet
    daar toch aan mee kunnen doen, bijna niemand uitgezonderd,
    een mondiale bezinning lijkt me prima. We kunnen nu
    dat toch bereiken ook met de Olymp.spelen, en Nieuwjaars
    viering? ‘t Hoeven voor mij zeker niet de 2 vastgestelde
    christelijk getinte kerstdagen (trouwens van oorsprong
    ook een ánder -heidens oogstfeest- te zijn.

    - Zolang mensen niet verder komen dan om alleen de eigen doden
    te betreuren maar voor de vorm de andere (tegenstander) ook,
    - zolang we nog menen een kruisje te moeten slaan voor het
    winnen van sportprestaties, i.p.v. de op één-na-beste-
    ook goed te vinden en te realiseren, dat er zonder nummer 2
    nooit nr 1 DE top had bereikt (alsof God het geluk aan 1 kant
    zou willen schenken,
    - zolang we dat niet kunnen inschalen,
    - wel praten over een wereldgebedsdag,
    tja dan zou het toch prachtig zijn slachtofferherdenkingen
    om wat dan ook en vanuit welke godsdienstrichting danook te
    combineren met die wereldgebedsdag om althans hulp te vragen
    om bezinning hierop mondiaal onder ogen te zien en eens een
    streep te zetten of gaan we in 2008 een stevig terugkijken
    op touw zetten naar de Vrede van Münster 1648, niet 60
    maar 360 jaar terug, n.b. een 80jarige oorlog?
    Zie je web Winkler Prins en toen waren we al zo kien
    om er met Pauw een eind aan te willen maken vanwege alle-mogelijke handelsbelangen en wat het ten gevolge had??KIJK !!
    Maar goed ik zal dat dan voortaan ook nog opnemen in het
    rijtje van gedenkdagen, niet zo moeilijk, 15 mei, mijn
    trouwdag.

    14 mei 1948 14 mei 2008, bestaat Israël dan ook 60 jaar,
    maar ZONDER FORMELE GRONDWET (W.Prins), lees dat goed na.

    Leuk bedacht, en dan dit jaar Jeruzalem 55 jaar onafhankelijk
    maar niet erkend door -let op – de Verenigde NATIES. Die
    kunnen daar dus derhalve -formeel- helemaal niets uitrichten
    ten goede en hebben er -formeel- niets te zoeken en worden
    niet geacht, verwacht bij te sturen, Kunnen dus aangemerkt
    worden als indringers in binnenlandse aangelegenheden.

    Bush weet dat dondersgoed en gaat daarom maar zelfstandig
    op sjouw in het midden + oosten.

    Het komt op mij bijzonder vreemd over, dat Navo-lidstaten
    worden uitgenodigd als Vrede-brengers-en-bewakers binnen
    en buiten Europa en zich daarna -ongewild- zien meegetrokken
    in oorlogsachtige handelingen.
    Dat begon al in de Libanon
    (waar het overigens in 1952 al een (sorry!!)janboel was en
    bleef en ‘t heeft zeker 30 jaar geduurd, voordat onze blauw
    helmen werden ingezet. Toen waren we nog niet zo
    “enquête”-rig.
    Joseph Luns die vast ook eens een tv-verslagje had mogen
    doen over zijn zakelijke handel en wandel.
    Dondersgoed moeten we alle Europese verdragen in de gaten
    houden en ons niet verbazen dat er binnenkort weer eens een
    wordt opgezegd en als dat door onze regering gebeurt, behoren
    we dat ruim van tevoren te weten, ook al valt daar bijv. weer
    bijna een feestje te vieren op 18 april 2009.

    We leven in het heden, hier en nu. Daarop concentreren en
    ogen goed openhouden. Eisen dat media zich correct en goed
    geïnformeerd opstelt en corrigeert datgene wat niet deugt.
    Geen media die van overheidswege vriendelijk verzocht worden
    kan door allemogelijke voorlichters burgers info te onthouden
    die het algemeen belang dienen, met uiteraard uitgezonderd
    veiligheidsbelangen. Ogen open houden, met uiteraard inacht-
    neming het verleden, maar wij moeten doorgaan…doorgaan..heus!

    Reactie door Madelief — zaterdag 9 april 2005 @ 10.15 uur

  59. “De zonden van de vader…” Ik vind ‘t zo’n moeilijke… Ik vind ook dat de geschiedenis zo moet worden vastgelegd en onderwezen, zoals die plaats heeft gevonden. Blijft toch altijd ‘t probleem, dunkt me, gezien door wiens ogen, met wiens ervaringen? Kijk maar eens, wat die media ons nu laten zien. En, misschien vaak wel belangrijker, wat niet! Daar denk je toch al vaak bij: wat zou daar achter zitten?

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 12.24 uur

  60. @Olav & Madelief
    Het zal je waarschijnlijk verbazen. Maar er zijn Nederlanders geweest die het veel en veel zwaarder hebben gehad (ik ken nog een persoon die nog in leven is). Personen die datgene wat jullie beschrijven, beschouwen als een hemel op aarde. Maar het is in onze geschiedschrijving nagenoeg verzwegen. En waarom? De meesten zijn het slachtoffer geworden van een opruiming van links Nederland door de Nederlandse regering. Ze lieten de Duitsers het vuile werk doen, maar ze gaven aan wie opgeruimd moesten worden. Gewoon de Nederlandse Minister van Justitie organiseerde het en de burgemeesters gaven de namen door samen met de Nederlandse Inlichtingendiensten. En ze vonden het prachtig, de uitvoerders werden na de oorlog voor de opruimingsactie beloond, wat de instemming van de toenmalige regering met de moordpartij op links Nederland bevestigt. Nee, Lou de Jong schrijft er niks over, hij verzwijgt het en vervalst hier en daar feiten.

    Hier en daar kun je in archieven nog sporen terugvinden. De echte documenetn worden nog als staatsgeheim gekoesterd bij de AIVD. Geen fantasie van me. Ik heb de beschrijving van het bestaan van die documenten gezien (sommige werden in 1948 nog aan de rechtbanken geleverd). Nu krijgt niemand ze meer te zien.

    Nederland is het enige land in Europa dat zulke documenten geheim houdt en daarmee oorlogsmisdadigers beschermt. En ze beschermen de voorgangers van de huidige politici, die met de GESTAPO samenwerkten. Wisten jullie dat Jan de Quay (later ministerpresident) zich in november 1940 prbliekelijk voorstander van de ideeen van Mussolini toonde (aanhanger van “de standenstaat op corporatieve basis”)? Wisten jullie dat Louis Einthoven, de latere baas van de BVD, zich in 1940 schriftelijk een tegenstander van de democratie toonde en het Fuhrerprinzip aanhing? Zoals Japanners hun geschiedenis niet mogen kenen, zo mogen de Nederlanders hun geschiedenis, dwz de vuiligheid van de Christelijke politici, niet kennen.

    Reactie door Drob — zaterdag 9 april 2005 @ 13.33 uur

  61. Heette die man niet De Quaay?

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 13.39 uur

  62. Het was wel een kwaaie, maar hij heette gewoon Jan Eduard de Quay.

    Maar helaas was hij niet de enige viezerik.

    Denk maar eens aan Beel die zich als ministerpresident met de rechtsgang tegen de Nederlander Reinder Zwolsman, spion voor de Duitsers, bemoeide en vervolgens opdracht gaf om bewijsmateriaal aan hem terug te bezorgen en vervolgens commissaris in het bedrijf van Zwolsman werd. In 1938 was Zwolsman failliet, hij was een klein politieagentje en in 1945 was hij een van de rijkste Nederlanders.

    Of CHU-burgemeester Visser van Den Haag die veroordeeld werd wegens corruptie omdat hij zich in 1947 door een ex-NSB-er had laten omkopen om zijn vermogen veilig te stellen (de BVD-chef deed ook mee in het corruptiespel, maar kon niet veroordeeld worden door bescherming van bovenaf). Doordat ze betrapt werden kon het niet meer in de doofpot.

    Reactie door Drob — zaterdag 9 april 2005 @ 14.12 uur

  63. Dat “viezerik” had je nou niet moeten zeggen. Het roept vreselijke associaties op, in deze context… En het is waar, er gebeuren afschuwelijke dingen, en vaak nog met de beste bedoelingen ook… Eng gebeuren, soms, dat ‘overtuiging’…

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 14.34 uur

  64. Drob

    Vreselijk; dan is de werkelijkheid achter de huidige en oude politiek nog dus altijd erger geweest dan de meest wilde fantast kon bedenken. We zijn al jarenlang bedonderd en gemanipuleert door de rotkliek in Den Haag en justitie is zo corrupt als het haar uitkomt. Laat de waarheid verdorie eens aan het licht komen.

    Reactie door ReneR — zaterdag 9 april 2005 @ 19.59 uur

  65. 60. Drob. Ben je misschien nog ouder dan ik
    of studeer je écht geschiedenis.

    Wees ervan overtuigd, dat ik inderdaad
    nog veel meer weet, maar zeker waar het
    “biechten” waren, als je dat zo zou
    willen noemen is er nog zo iets als
    beloofde geheimhouding, ook bij doorgeven.

    Mensen vertelden dus ook hoe ze erom
    werden gestraft. Of hoe ze op eigen houtje
    een persoonlijke schadeloosstelling hadden
    bedacht ( in ruil voor ten onrechte ver-
    leende info ).

    Ook ken ik verhalen van Duitsers die 20
    jaar na de oorlog gebúkt gingen onder de
    collectieve schuld.

    In Nederland lieten soldaten ook zaken toe
    als bijv. medicijnen (was tegen de orders)
    om onze mensen ten goed te komen.

    Politieke “fout”-daden weet ik ook, maar
    ben niet op de hoogte of die inmiddels in
    de openlijke geschiedschrijving zijn ver-
    werkt.
    Ik heb ook in de keuken van een gemeente
    gewerkt en hoorde heel wat verhalen (aan)
    die halverwege hun 40jarige loopbaan waren
    aangeland, die heb ik geheimhouding beloofd.

    Inmiddels zal er wel wat van uitgelekt en
    bekend zijn geworden, maar wat me er door
    overkomen is, betekent voor mij, dat ik
    niet achterom blijf kijken, maar er wel
    terdege over nadenk. Met achteruit blijven
    trappen, vooral door mensen die feitelijk
    voor geen hout last van die oorlog hebben
    gehad en 20 jaar later werden geboren
    voelen zich de beste captains aan dek.

    Uit zindelijk-denken overwegingen, moeten
    we er een keer mee stoppen.
    Haat aanwakkeren, stelselmatig, brengt
    geen verbroedering voor nu en de toekomst.
    Goed signaleren, noteren, en melden aan
    een absoluut betrouwbare instantie.

    Tegenwoordig weet je niet, wie, waar
    infiltreert. Ogen dus goed openhouden.
    Heb je niets te verbergen, kunnen mijnentwege
    alle telefoongesprekken worden afgeluisterd
    en/of getaped.

    Maar ja, wie heeft zich daar ingenesteld die
    er niét thuis hoort.
    Voor mensen van nu komt dus behalve de
    trauma’s van toen, ook nog eens terug dat je
    niet meer weet wie je kon vertrouwen, en ‘t
    kon je buurman, je familie, de burgemeester
    zelfs zijn, doet er niet toe.
    Angst voor nsb is dus zo weer terug voor velen.

    Na de oorlog had nog lang niet iedereen telefoon
    en kwam er regelmatig een adresboek uit.

    Nadien kwam er het telefoonboek.

    Trucendozen werden opengetrokken, hoge ambtenaren
    die een huurhuis hadden en een woning kochten
    en die weer verhuurde (aan buitenlanders ).
    Dubbele woning in één gemeente, en iedereen wist
    dat in de tijd van die ontzettende woningnood,
    die dus nog steeds niet opgelost is.

    Een adres-telefoonboek, niks geen geheim adres,
    niks geen geheime telefoonnummers (in geval van
    nood zijn die nu toch makkelijk na te trekken),
    niks geen stiekem gedoe, maar direct overal de
    vinger op kunnen leggen, is DE OPLOSSING.
    Dat standpunt hebben we verlaten, ontzettend stom.

    Politie die zoekwerk extra moet doen.
    Mensen die geen naambordje op hun deur hebben.
    Niet weten wie je buren zijn waarmee je door 1
    voordeur moet.
    Parterrewoningen, waar je zoiets als kassen ziet,
    planten of drugs, maar er geen flauw benul van
    hebt wie er wonen (N.B.,politie die dat komt
    vragen, terwijl zij via de gemeente die inlichting
    kunnen gaan halen)
    Bakkies in de lucht die de criminaliteit even helpen.
    Richtmicrofoons, of ergens je camcorder even laten
    staan, zonder aan te staan, lijkt het, maar de band
    is zo mogelijk voor een chantagedoel zwartefilm, vol
    gesproken.
    Telelenzen, maar voor het verkeerde doeleind gebruikt,
    VUL HET ZELF MAAR IN.

    De vrijheid van Nederlanders is met voeten getreden
    Transparantie, onderaan begin, voor en door iedereen
    is de enige oplossing.

    Je eigen huis niet mogen beveiligen dmv videofilm.
    Politie die dat het makkelijkst te leveren bewijs
    niet mag gebruiken.

    We zijn echt een beetje van de gekke geworden en
    terughoudendheid hoort binnenskamers, maar gaat
    te ver als het geen wijs beleid dient, maar inderdaad
    áchterkamertjespolitiek is geworden.

    Zolang er nog getuigen van in leven zijn wordt er
    het stilzwijgen toegedaan, dus het duurt nog wel
    eventjes.

    Intussen zullen we opnieuw last krijgen van geen
    waterdicht te maken paspoorten en zodra mensen
    zich weer ouderwets zwaar verhullend gaan kleden,
    hoeden, nepbrillen, en nepsnorren, hoedjes met
    voile’s, handschoentjes, lange rokken, pruiken,
    shawltjes, etc. zal de criminaliteit gemakkelijker
    te plegen zijn.

    Ik maakte nog mee, dat van inbrekersschoenen gips
    afdrukken werden gemaakt onder het toezien van een
    zwijgende buurgemeenschap, dus écht iets uit de
    vorige eeuw.

    Munt/papier vervalsing zal dus ook wel aan de gang
    zijn en munten goed herkennen (euro’s uit het buiten-
    land) zal nog miljoenenstroppen op gaan leveren.
    Is er één kassiér(e) te vinden, die werkelijk weet
    of de euro’s van de buurlanden juist worden beoordeeld,
    daar al uberhaupt tijd voor heeft?

    We draaien ons hoe langer hoer meer met open ogen in
    de nesten.
    Of ik het wist, of ik het weet, of ik geacht word daar
    iets over te zeggen?

    Wie overziet regerend hier wat er moet gebeuren, wie??

    Maar holle vaten staan om het hardst ons te
    overtuigen van de voorgenomen, aan te vangen, tzt.
    uit te voeren richtlijnen.

    Genoeg zaken, op korte termijn en lange termijn
    om vast onder de loupe te nemen, als men gebrek
    aan STOF(Boudewijn|Madelijn) heeft tot onderhandelen
    mbt een voor te nemen “regeer akkoord”.
    Immers er moet nog 2 jaar vergaderbrood op de plank
    blijven, om het spánnend te houden?
    Dag Olav, dag Drob, Dag Boudewijn, Dag Madelijn,
    (ik kan ook wel uit verschillende vaatjes tappen,
    dus ga ik nu over op een groot glas witte wijn).

    Reactie door Madelief — zaterdag 9 april 2005 @ 21.11 uur

  66. @ReneR
    Ik treed binnenkort naar buiten, maar ik ben momenteel van anderen afhankelijk, het kan nog een paar maanden duren.

    De werkelijkheid is verbijsterend. Ik ben lang met onderzoek bezig geweest naar aanleiding van onbegrepen zaken uit eigen omgeving. Als je lang genoeg wroet komt er steeds meer vuiligheid naar boven. Op internet staan allerlei verhalen over moorden na de oorlog om mensen tot zwijgen te brengen. In het begin vond ik ze ronduit belachelijk, zoals bijv. de sinterklaasmoorden. Hoe verder ik gegraven heb, hoe meer ik er van ben gaan geloven (zonder ze zelf onderzocht te hebben). Ook de beruchte affaire Sanders is verbijsterend. Bij mijn onderzoek kwam ik op een totaal onverwachte plek stukken erover tegen. Grappig om te lezen hoe die man overal kopieen (filmrollen) van stukken maakte en ze ergens verborg om zichzelf te beschermen. Een spannende thriller op de tv is er niets bij, dit zit nog gekker in elkaar dan welke schrijver kan verzinnen. Misschien duik ik er nog eens in. Ergens in Nederland schijnen twee koffers met stukken verborgen te staan: vol met documenten over verraad door en omkoping van Nederlandse toppolitici en de top van het zakenleven. Het verhaal van die twee koffers, waar ministerpresident Beel jacht op heeft gemaakt en Sanders zelfs voor heeft laten arresteren, is welbeschouwd om je rot te lachen. Maar Sanders had die koffers verborgen en toen moesten ze hem weer vrijlaten uit angst dat de boel zou uitlekken. Sanders kocht zijn eigen leven terug door stukken te filmen en te verstoppen.

    Ik weet ondertussen zeker dat als ik mijn kennis in de eerste twintig jaar na de oorlog zou hebben opgedaan ik mijn levensminuten kon aftellen.

    @Madelief
    Nee hoor, ik ben geen historicus; ik heb wel een historisch onderzoek gedaan en wat dat onderwerp betreft kan ik de ‘echte’ historici allemaal de prullenbak in schoppen: ze verzwijgen en anders liegen en bedriegen ze, dat leren ze zeker op school (universiteit). Ik heb Lou de Jong er op na gelezen en drie academische proegfschriften, ze schrijven weinig over mijn onderwerp (na de moord op de joden het grootste drama in Nederland) en voor zover er wat in staat is het vol onwaarheden.

    Reactie door Drob — zaterdag 9 april 2005 @ 21.44 uur

  67. Drob, ik kan het zolangzamerhand zelf bedenken… Veel mensen doen ALLES voor geld, en/of macht, zekerheid… En nu weer, wat te denken van die anti-Japan-demonstratie in China, waar ze nooit mogen demonstreren… Ik bedoel, ook geen lieverdjes, die Japanners, en volgens mij hebben ze heel wat meer problemen dan alleen met hun geschiedschrijving, maar, zoals iemand hier schreef: Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen… Er komt overigens vast ooit wel weer ‘n Japanner die zich gaat afvragen wat er nou werkelijk is gebeurd. En wie zal het zeggen? Uiteindelijk is dat misschien wel de beste methode om met geschiedenis te worden geconfronteerd. Openbaringen…

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 10 april 2005 @ 10.14 uur

  68. In China worden misschien niet alle demonstraties georganiseerd, maar als ze toegestaan worden, mag je er vanuit gaan dat er een stilzwijgende toestemming van de regering is.

    Zelf ben ik in Nanjing geweest en heb met Chinezen daar gesproken; ze konden min of meer vrijuit spreken, althans in die situatie tegen mij. Ik heb geconstateerd dat er een zeer diepe haat tegen Japanners en Koreanen in Nanjing bestaat: daar heeft zich de grootste wrede moordpartij afgespeeld. De Koreanen waren nog erger dan de Japanners; ze waren een soort knechtjes van de Japanners en sloofden zich uit om bij de Japanners een goede beurt te maken. Vergelijkbaar met het meer rechtlijnige gedrag vvan de Oostenrijkers in Nederland, die wilden zich ook bewijzen als ‘goede’ Duitsers. Het heeft er bij ons geresulteerd dat de antijodse maatregelen in Nederland strenger waren dan in de buurlanden en zelfs strenger dan in Duitsland.

    Tussen Japan en China zijn nooit serieuse pogingen geweest om het verleden te verwerken, de Japanners hebben nooit serieus excuses aangeboden en pogingen gedaan de slachtoffers een beetje tegemoet te komen. Vandaar de haat van de Chinezen tegen de Japanners. Het vreemde is dat de Koreanen de Japanners ook diep haten vanwege de koloniale bezetting, terwijl de Koreanene toch met groot genoegen het vuile werk (moorden) voor de Japanners opknapten.

    Overigens is het een knap staaltje van geschiedvervalsing dat de Nederlanders zich zo slecht hebben gedragen tijdens de oorlog. Natuurlijk keken de meeste Nederlanders de andere kant op als de joden, zigeuners, communisten, Jehovagetuigen enz. werden vervolgd. Maar het percentage verzetsmensen (in het begin 0,1%, waarvan 80% communisten, maar later oploend tot 2% van de bevolking, is aanmerkelijk hoger dan in andere westeuropese landen.

    Dat wij die schuld krijgen aangepraat heeft er mee te maken dat de top van de Christelijke en katholieke partijen massaal landverrad hebben gepleegd. Het hoge percentage omgekomen joden komt door enerzijds de Oostenrijkse SS-bezetting (buurlanden kregen een Duitse Wehrmacht bezetting di veel minder fanatiek was) en de registratie van de godsdienst vanwege de heffing van kerkbelasting (landen met een (ooficieuse) staatsgodsdienst zoals Belgie, Frankrijk of Denemarken kenden die registratie niet.

    Reactie door Drob — zondag 10 april 2005 @ 11.32 uur

  69. Niet alleen in Nanjing hebben Chinezen een hekel aan Japanners, maar ook in Beijing heb ik gemerkt. En ik denk dat in ieder geval langs de hele Chinese kuststrook de haat tegen Japanners erg diep zit.

    > Het vreemde is dat de Koreanen de Japanners ook diep haten
    > vanwege de koloniale bezetting, terwijl de Koreanene toch met
    > groot genoegen het vuile werk (moorden) voor de Japanners
    > opknapten.

    Het zal wel een heel complexe situatie zijn denk ik, waarvan je de oorsprong heel ver terug in de tijd moet zoeken. Waarschijnlijk nog ver voordat de diverse landen zelf bestonden.

    In Europa vind je ook van dat soort heel complexe situaties. Zo is Noorwegen jarenlang geregeerd door de Denen of de Zweden en nog niet eens zo heel lang geleden is Noorwegen, na een tijd van redelijk autonoom gebied onder de Zweedse koning, toch een zelfstandige staat geworden. Hoewel je het niet altijd merkt, merk je wel uit gesprekken met mensen uit de Noors-Zweedse grensstreek dat ze niet altijd positief praten over de Zweden. Daarentegen is Zuid-Zweden vroeger deel geweest van Denemarken, maar als je in het zuiden van Zweden met mensen over Denen praat, dan wordt er eigenlijk niet negatief over de Denen gepraat. Ze zien elkaar meer als ‘broeders’ en ze zien de Denen niet zozeer als de vroegere overheerser.

    Nu weet ik te weinig van de geschiedenis in dat gebied, maar het zal vast iets te maken hebben met de vorm van overheersing en de mensen zelf.

    Reactie door Nathan — zondag 10 april 2005 @ 12.32 uur

  70. @Nathan
    De haat van de Koreanen tegen de Japanners is gebaseerd op twee zaken:
    1. De Japanse bezetting van Korea in de eerste helft van de 20e eeuw
    2. De eeuwenoude behandeling van de Koreanen als Untermenschen in Japan; Koreanen mochten alleen ‘minderwaardige’ beroepen als doodgraver en slachter in Japan uiteoefenen en moesten in speciale wijken wonen.

    Overigens worden de Chinezen zelf weer diep gehaat in Lhasa (Tibet) en in het Islamitische westen, zoals in Urumqi. De straten zinderen daar van de haat.

    Reactie door Drob — zondag 10 april 2005 @ 12.48 uur

  71. Chinezen zijn ook niet populair in het zuid-oosten van Azie. In b.v. Maleisie en Indonesie vind je veel Chinezen. Chinezen zijn daar veel aanwezig als handelaren en behoren in veel gevallen tot de rijkere laag van de bevolking.

    Maar goed, nu mogen we Chinezen natuurlijk ook weer niet allemaal over een kam scheren. Binnen China heb je ook nog allerlei volkeren en die zullen elkaar vast ook niet allemaal aardig vinden.

    Ik heb het altijd wat apart gevonden, dat denken in volkeren en landen, maar ook wel boeiend. Hoe mensen zich kunnen identificeren met een gebied dat binnen een denkbeeldige grens ligt.

    Reactie door Nathan — zondag 10 april 2005 @ 13.10 uur

  72. @Boudewijn
    Iets beter lezen graag. Ik had ‘minderwaardig’ tussen quotes geplaatst om aan te geven dat het niet mijn mening was (mijn familie bestaat zelfs al eeuwenlang uit slachters). Het is de Japanse opvatting.

    Reactie door Drob — zondag 10 april 2005 @ 13.43 uur

  73. #Drob

    Prachtig werk; zorg ervoor dat je werk niet verloren gaat en wees voorzichtig; de AIVD struint ook dit weblog af om deze doofpot-regering van dienst te kunnen zijn.

    Reactie door ReneR — zondag 10 april 2005 @ 14.18 uur

  74. @ReneR
    Ik heb sch… aan de AIVD. Ze hebben mij, of liever gezegd mijn familie, al zoveel kwaad gedaan, dat ik er nu immuun voor ben.

    Ze weten heus wel wie achter mijn pseudoniem zit. Best leuke gedachte dat ze aandacht aan me besteden; dat is weer goed voor de werkgelegenheid.

    Reactie door Drob — zondag 10 april 2005 @ 14.29 uur

  75. @Drob, 73
    Ja, dat bedoel ik ook. Ik heb het altijd als bijzonder merkwaardig en anti-marktwerking gevonden, dat de naarste banen die bijna niemand wil doen, toch doorgaans ‘t minst betalen. Strookt niet met het vraag/aanbod principe, dunkt mij…

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 10 april 2005 @ 17.40 uur

  76. ik ben op zoek naar een site waar ik informatie kan vinden over anne frank, en waarom mensen oorlog voeren..
    heeft iemand informatie voor mij mail me dan doei alvast bedankt…

    Reactie door school — dinsdag 10 mei 2005 @ 11.09 uur

  77. stome site veel te veel tekst

    Reactie door hfghdhjkfd — woensdag 7 december 2005 @ 14.52 uur