Belgen doen het beter

Gisteren was ik hoofdgast in het programma ‘Desmet live’ op AM747. In het tweede uur schoof Jorrit de Jong aan tafel, mede-auteur van het boekje ‘Belgen doen het beter’.

In het boekje beschrijven de auteurs het enorme overschot aan bureaucratische processen dat inwoners van met name Nederland moeten doorlopen om ook maar iets gedaan te krijgen. Met afgrijzen lees je hoeveel mensen zich de haren uit het hoofd trekken. Op de site van de auteurs is een een hoofdstuk te lezen over het openen van een broodjeszaak in de stad.

Typerend als je leest wat een accountmanager in een stadsdeelloket van Amsterdam heeft te zeggen over het integreren van processen zoals de talloze vergunningsaanvragen:

‘We hebben lang vergaderd over een uniek loket waar je voor alles terecht kan, maar we krijgen het gewoon niet voor elkaar om verschillende afdelingen samen te laten werken. Vergaderen is het maximaal bereikbare in deze organisatie.’

En typerend wat voor een creatieve oplossing hij heeft bedacht:

‘Als ik vertrouwen heb in een ondernemer, als ik denk “deze gaat het misschien redden” dan zeg ik tegen ze dat ze gewoon moeten beginnen. Gebruik je gezond verstand. Als je echt een vergunning nodig hebt komen ze vanzelf bij je langs en dan regel je wat. Maar meestal kraait er geen haan naar.’

Hier zijn regels niet voor bedoeld maar helaas is het wel de praktijk geworden. Dit boekje lijkt dan ook verplichte kost voor onze beleidsmakers.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 08 april 2005 :: 14.40 uur

44 Comments

44 reacties

  1. Beste Jan, ik heb je gisteren op radio 5 gehoord. Met name het eerste uur zat ik aan de radio gekluisterd want het ging er hard aan toe. Het was af en toe zelfs pijnlijk. De interviewster had duidelijk moeite met je. Ben benieuwd hoe jij het zelf hebt ervaren. Je kwam in het begin wel hooghartig over. Ik ben het met je eens dat je niet hoeft te gaan slijmen met de media maar op de een of andere manier wrong het wel!
    Al met al een interessante radiomiddag. Luister ook eens op dinsdag en vrijdagmiddag tussen 2 en 4 naar radio 5. Dan interviewt Theodor Holman.

    En wat je zei over 2 november, daar ben ik het totaal niet mee eens. Het is geen incident. Als je gelijk hebt, wat ik hoop maar waarvan de realiteit niet getuigt, dan …………. (moet ik nog even over nadenken.)

    Dat verhaal over de bureaucratie was hilarisch.

    Reactie door Annelies — vrijdag 8 april 2005 @ 15.07 uur

  2. Niet kunnen terug luisteren via internet dus vel ik geen oordeel over de radio uitzending. Bureaucratische processen volgens mij wordt je er gillend gek van, maar moet het simpeler?? We moeten het wel eenduidiger maken en via een instantie (loket) moet alles geregeld kunnen worden. De zogenoemde kleine ondernemer dreigd te verdwijnen, supermarken, bouwmarkten, tuincentra’s, en de Blokker achtige daarin is bijna geen Individuele ondernemers meer te vinden. De huurprijzen zijn woekerprijzen hier in De Bilt is het zelfs bijna onbetaalbaar en die in die vier branches zijn vrijwel alle kleintjes verdwenen. Nederland wordt er niet leuker Blokker, Kruidvat, AH , Intratuin vam Oss tot Maastricht tot Groningen, zelfs Texel is er al door verpest.

    Reactie door Harry Sangers — vrijdag 8 april 2005 @ 16.05 uur

  3. De Belgen hebben natuurlijk geen ‘Volendam’ en ‘Enschede’ gehad. En verder is het een makkelijke retorische truc: “ik opteer meer voor het Zweedse model”, “we willen hier toch geen Amerikaanse toestanden” of “mij spreekt een kiesstelsel van Duiste snit wel aan”.

    Reactie door David — vrijdag 8 april 2005 @ 17.19 uur

  4. het lijkt wel of het op alle fronten steeds erger wordt. Ik kan er zelf over meepraten: ik ben pas een (heel kleinschalig) bedrijfje begonnen, waarvoor ik nog niet eens allerlei vergunningen nodig had. Tegen dat ik eens door had hoe ik als zelfstandige aan de slag kon, dat duurde wel even en geloof me dat lag niet aan mezelf. Het jargon van de belastingdienst vliegt om je oren, en ze weten zelf niet eens waar ze het over hebben. Ik stond met mijn oren te klapperen toen de meneer achter het loket in de KvK (ondernemersloket belastingdienst) vertelde dat hij me geen foldertje mee kon geven, omdat die toch wel te verouderd waren. Hij gaf me wel een aanvraagformulier, keurig opgestuurd, vier weken later krijg je een bericht terug dat het toch niet het goede formulier was. Weer zes weken later is eindelijk je aanvraag gehonoreerd. Op den duur zou je echt gaan overwegen om inderdaad maar gewoon te beginnen. Je wordt gestraft als je de regels wilt volgen! Ik ben ervan overtuigd dat hierdoor het enthousiasme van heel wat mensen in de kiem wordt gesmoord, terwijl een goed lopende samenleving valt of staat met goed ondernemerschap!

    Waarom pakken we in Nederland een probleem niet gewoon bij de kiem, waarom kan er nou nooit eens gewoon wat worden gedaan in plaats van eindeloos gepraat en uitgezocht? Ik denk dat het mede ligt aan de manier waarop het onderwijs is ingericht. Dat hele patroon krijg je er van begin af aan ingestampt. Ik geef zelf les en volg een parttime opleiding tot docent op het HBO. Als je ziet hoeveel tijd daar gaat zitten in het evalueren, plannen, rapporteren, informatie registreren, in modelletjes vatten ed, veel meer dan het gewoon doen!! Het is echt doorgeschoten en volgens mij ligt daar deels het probleem van de bureaucratie en het eindeloos denken voor er iets gebeurt.

    Reactie door Ilse — vrijdag 8 april 2005 @ 18.22 uur

  5. Het gras is altijd groener bij de buren.
    De Belgen doen het dus helemaal niet beter dan de Hollanders als het gaat om onnodige bureaucratie.

    “Simplicity kills the cat” om maar eens een Engels gezegde te verkrachten.

    Om een bedrijf op te starten lijkt het allemaal in België veel eenvoudiger dan in Nederland.
    Maar dit geldt slechts alleen voor het primaire contact met deze overheid.
    Inschrijving in het Handelsregister…Het is allemaal niet zo moeilijk.
    Feitelijk kan je spreken over een open poort naar de hel.
    Het ge… begint pas echt als je personeel wilt aannemen.
    Een onbeschrijfelijke documentenmassa komt dan op je af. De diversiteit van Belgische Instanties waar je mee te maken krijgt kent geen grenzen en zij hebben allemaal hun rechten.
    RSZ, Fonds voor Bestaanszekerheid, Mutualiteit, (bijna) verplichte vakbond voor de werknemers zijn slechts een kleine greep uit de instanties waar je mee te maken krijgt.
    Een bijna onafzienbare stroom van instanties komt ongevraagd op je af en veelal zonder te begrijpen wat ze nu eigenlijk willen. In ieder geval altijd het verplicht invullen van hele complexe formulieren met een acceptgirokaart om iets te betalen wat je niet wilt betalen omdat je niet weet wat je betaald.
    Maar op het moment dat je krediet aan wilt vragen, wat heel normaal is voor een ondernemer, blijkt de bank vast te stellen dat je vergunningen niet in orde zijn.
    En zonder dit, geen krediet.
    Plotseling vind je jezelf in een nieuw circuit met het mes op je strot.
    Je bent dan werkelijk overgeleverd aan bureaucraten waarbij de Nederlandse ambtenaar slechts een zwakke afspiegeling is van de Belgische.
    Nog beroerder is het als je opgestart bent in een aan de bouw gerelateerde discipline.
    Je schijnt dan opeens een soort van registratie nodig te hebben.
    Deze Registratie krijg je alleen met de door de Belgische Staat erkende Vakdiploma’s
    Voor een buitenlander betekend dit dat al zijn diploma’s waardeloos zijn en dat er ongeacht welk diploma dan ook opnieuw examen moet worden afgelegd.
    Inderdaad, er wordt wel rekening gehouden met deze diploma’s maar het gaat hun vooral om bewijzen van vakbekwaamheid ten opzichte van Belgisch recht en kennis van het specifieke Belgische ondernemingsrecht.
    Ondertussen mag elke ondernemer in België jou onderneming niet meer dan 50 % van het factuurbedrag betalen.
    Deze procedure, ook met alle diploma’s, duurt nooit korter dan een half jaar.
    Ik wil het dan nog niet eens hebben over de werknemer die ziek wordt in België, of erger, volledig arbeidsongeschikt.
    De papierwinkel die op hun afkomt is niet meer door een leek in te vullen.
    We praten hier makkelijk over een 100tal formulieren.
    Hoe je het ook invult..het is altijd fout waardoor er een hel ontstaat voor vele mensen omdat er ondertussen geen enkele opvang in de vorm van een uitkering als je aantoonbaar iets bezit. (zoals een huis).
    De ondernemer die slaagt om ondanks de bureaucratie door deze brij heen te komen ziet zich dan ook nog eens geconfronteerd met de hoogste sociale premiedruk voor werknemers van de westelijke beschaving.
    Heren ondernemers in Nederland, vindt u de sociale lasten duur voor uw werknemers?
    Kom naar België en onderga een werkelijke nachtmerrie.
    Moet ik nog even over vennootschapsbelasting beginnenen en wat voor formulieren u hier voor moet invullen en dat zelfs de Big4 firms (Ernst and Young, Deloitte, KPMG etc) niet in staat zijn om deze formulieren direct correct in te vullen?

    Reactie door Tom — vrijdag 8 april 2005 @ 19.35 uur

  6. In Begie kun je wel goedkoper studeren, scheelt de helft en ook voor kamer zoekenden is het beter en goedkoper geoorganiseerd!Ook worden er veel operaties gedaan waarvoor we hier wachtlijksten hebben.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 8 april 2005 @ 19.46 uur

  7. Ik ben het ondertussen natuurlijk wel volledig met Jan eens dat de totale bureaucratie in Nederland volledig is misvormd tot een gevaarlijk gezwel.

    Je zou je ook af kunnen vragen of Tom de Graaf van D66 zijn bestuurlijke vernieuwing niet te veel gezien heeft door de verkeerde bril.
    Deze functie heeft het in zich om zeer belangrijk te kunnen zijn als men kiest voor het aanpakken van de welig tierende fungus van het bureaucratisme (nieuw woord?)

    Reactie door Tom — vrijdag 8 april 2005 @ 19.56 uur

  8. Volgens mij zou het veel slimmer zijn om:
    - te constateren dat de bureaucratie ernstige vormen aangenomen heeft, zodanig dat iedereen daar last van heeft.
    - de verantwoordelijke minister daarmee onmiddellijk mee aan te slag te laten gaan (zou ook nog wel een kostenbesparingen op kunnen leveren, dus Zalm is voor…). En nu eens niet jarenlang onderzoeken, maar verbeteringen direct invoeren bij de bron.
    - daarbij alleen naar andere landen te kijken als dat interessant is, dwz. ze het zichtbaar beter doen, en daar lering uit te trekken.
    - ellenlange discussies erover te vermijden, want die hebben weinig toegevoegde waarde meer.

    Reactie door Helma D. — vrijdag 8 april 2005 @ 20.18 uur

  9. De bureaucratie is echt wel overdreven hier in Nederland. En nu ben ik zelf nog maar een beginner dus ik weet niet half wat me nog allemaal te wachten staat voor ik een eigen bedrijf kan beginnen, misschien is dat maar goed ook.
    Een goed begin is altijd het halve werk zeggen ze wel eens, dus braaf als ik ben ergens een ondernemersplan gedownload (bij de KvK vragen ze daar ff 20 euro voor voor een cd-rom) en ik begon vrolijk met invullen. Als dat bedoeld is om het zelfstandig ondernemerschap niet te stimuleren is dat goed gelukt… ;).
    Helaas voor degene die dat bedacht heeft, ik ben niet voor een gat te vangen en worstel me er wel doorheen. Het duurt alleen wat langer (vandaar dat ik nog niks heb opgestuurd Jan… ;)).

    Ben nu alleen nog in dubio wat het handigst is, helemaal van 0 beginnen of een bestaand bedrijf overnemen en dat verder uitbouwen tot wat ik wil…

    *Gaat verder met puzzelen en nadenken*

    Reactie door Mirella — vrijdag 8 april 2005 @ 20.21 uur

  10. @7 de ‘totale bureaucratie misvormd tot een gevaarlijk gezwel’? Wat een onzin zeg. Omdat je in België iets makkelijker een winkeltje kunt openen?

    Het is meehuilen met de wolven – en met de wolven bedoel ik o.a. Wilders. Makkelijke kletspraat dat de helft van de ambtenaren er wel uit geflikkerd kan worden, dat er veel te veel regels zijn maar er hoeft maar iets te gebeuren en de mensen die roepen dat ‘hier een taak voor de overheid ligt’ zijn niet meer te tellen.

    Prima, minder regels. Weet je wat ook een drama is – die verstikkende ARBO-regels. Mensen kunnen toch zelf wel inschatten wat veilig is? En winkelsluitingstijden – waarom is dat eigenlijk nodig – het belemmert de ondernemer alleen maar.
    Hoe gaat Jan dat straks doen – als hij minister van Sociale Zaken is?

    Terzijde: ik vind het heel vervelend om het voor dit kabinet op te nemen, maar op het het punt van minder regels doen ze echt heel erg hun best.

    Reactie door David — vrijdag 8 april 2005 @ 20.33 uur

  11. Het is natuurlijk niet alleen de bureaucratie die je tegenkomt als je voor jezelf wil beginnen. Je moet maar eens een aangepaste stoel nodig hebben en je inkomen laat het niet toe om dit zelf te bekostigen. Dan krijg je een stapel papieren mee waar je als gezond mens je rug nog op zou breken. Ondertussen heb ik die stoel nog niet. Verder heeft het meer als een jaar geduurd voor dat ik in aanmerking kwam voor revalidatie. Door de lange wacht periode ben ik dus letterlijk en figuurlijk mijn ene baan kwijt, en kan ik nu die stoel niet betalen. Het ziekenfonds vergoed hem niet, en ook de gemeente doet hier erg moeilijk over. Dat is allemaal te danken aan de regeltjes die er bijgekomen zijn, ondanks dat het er minder zouden worden. Ondertussen maken we ons allemaal druk dat de “Queen of Holland” niet bij de begrafenis van de Paus aanwezig was, terwijl Blakenende staat te pronken. Zalm komt met het verhaal dat er volgend jaar geen lasten verlichting in zit, en je hoort niemand. Het smeergeld dat ze aan D66 hebben betaald, och das toch normaal in dit land. Nu is er weer wel geld voor enige departementen volgend jaar en wat schets mijn verbazing. Er gaat een gedeelte naar salarisverhogingen van rijksambtenaren. Ja hier wordt ik wel een beetje depri van, maar das snel opgelost natuurlijk, want ik kan zo voor een pilletje naar de huisarts. Mijn NoClaim ben ik toch al kwijt.

    Reactie door John — vrijdag 8 april 2005 @ 20.49 uur

  12. John, een troost, heel soms…bij een paar mensen…werken die pilletjes echt ;-)

    Reactie door Patrick — vrijdag 8 april 2005 @ 20.58 uur

  13. 10# David

    Ik zou het niet vervelend vinden om het voor de huidige regering op te nemen als hier aanleiding toe was.
    Als je al mijn berichten zou lezen weet je dat een kritische benadering, ook van SP standpunten, mij niet vreemd is.
    Dit laat onverlet dat de regering in mijn opinie niet hoog scoort als het gaat om bestuurlijke vernieuwing.
    Dit door omstandigheden ontstane departement had zeker wel iets kunnen betekenen voor ons land.
    Je zou je kunnen afvragen wat bestuurlijke vernieuwing dan wel zou moeten zijn.
    Ten eerste, welk bestuur en op welk niveau.
    De IT technologie is met reuzenstappen ons leven binnengetreden.
    Documentbeheer is door de IT sector sterk verbeterd en versneld, maar vinden wij dit terug in een “lean government” ?
    Dus helemaal niet!
    Het ambtenaren apparaat is in de laatste 10 jaar meer dan verdubbeld waarbij ondertussen er geen enkele relatie kon worden gevonden met een verbeterde kwaliteit.
    We zijn verminkt tot een praat en geen beslissingscultuur.
    En elke praatcommissie eiste zijn eigen documentvorming.

    Het is, en daar ben ik het met Jan eens, tijd voor een grote schoonmaak.

    Reactie door Tom — vrijdag 8 april 2005 @ 20.59 uur

  14. De paarse krokodil.

    Ik had een nieuwe baan gevonden en moest daarvoor verhuizen. Nieuwe woonruimte had ik gelukkig snel gevonden. Naar het gemeentehuis: ik wil me laten overschrijven naar een andere gemeente. Geen probleem, was zo gebeurd. En.. ik heb ook een uittreksel nodig van het bevolkingsregister, voor mijn nieuwe werkgever. “Dat kan ik niet doen, meneer. Ik heb u zojuist overgeschreven naar een andere gemeente. Dus voor een uittreksel moet u naar uw nieuwe woonplaats (100 km verderop).”

    Ik ken er nog wel een paar als deze, uit eigen ervaring. Lachen is gezond :)

    Reactie door Henk Tukkers — zaterdag 9 april 2005 @ 2.34 uur

  15. Onze maatschappij is denk ik enorm complex geworden. Het is onmogelijk om alle regels vloeiend zijn werk te laten doen, op basis van het reeds bestaande maatschappelijk systeem.
    Als deze problemen de wereld uit zouden moeten dan zal alles afgebroken moeten worden (systemen) en op nieuw weer opgebouwd moeten worden. Dus laten we gewoon ons best doen en accepteren hoe het is!

    Reactie door rogier — zaterdag 9 april 2005 @ 10.02 uur

  16. Kan nog wel ‘n lijst zaken noemen die de Belgen beter doen. Of is ‘t meer de kwestie dat wij ‘t slechter doen? Op weg naar de anti-dienstenrichtlijndemonstratie (poei!) in Brussel overviel me die gedachte geregeld. Aan de andere kant…..(?).

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 10.08 uur

  17. 15 Rogier

    Alles bij het oude laten zoals het is, betekend stilstand.

    Acceptatie van niet goed functionerende systemen, gaat zolang goed tot de hel zaak klem rijdt.

    Tja dan is het toch echt tijd om het een en ander bij te stellen.

    Een zo goed mogelijk functionerende maatschappij bereik je slechts door schaven.

    Misschien is dat de werkelijke betekenis Van het woord Beschaving ook ( schaven en bijschaven).

    Reactie door ekrul — zaterdag 9 april 2005 @ 11.17 uur

  18. Freudiaanse vergissing? Hel= lees hele.

    Reactie door ekrul — zaterdag 9 april 2005 @ 11.18 uur

  19. Afschaafsel?

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 12.48 uur

  20. 16) Belgen gebruiken, gemiddeld, één tandenborstel en één tube tandpasta per jaar….dát doen ze dus in elk geval niet beter (mag ik hopen)…..

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 12.51 uur

  21. hopen voor ons wel te verstaan….

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 12.52 uur

  22. En niet voor hen èn jezelf, in ‘n intiem tête-(a na Alt+code?)-tête met één van hen…

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 13.35 uur

  23. Beste Jan,

    Bureaucratie… Europa… Wij…

    Hoe staan wij in Europa met betrekking tot de bureacratie? Laat ik het hebben over één één klein voorbeeldje en je kunt het met de volledige inductie regel ongetwijfeld toepassen op elk regeltje in Nederland.

    Melkquotum.
    In Nederland is het gebruikelijk dat we de europese regeltjes volgen en altijd voorop moeten lopen, dat vinden wij belangrijk..
    Zo ook met het melkquotem, prima ingevoerd volgens de europese regels en als een boer het quota overschrijdt innen we de boete keurig bij de desbetreffende boer en sturen deze vriendelijk door naar Europa! Goed bezig Nederland denken we dan…
    In Italië is er met veel gesteggel ook een quata ingevoerd en iedere boer heeft dus met een behoorlijke vertraging ook zijn jaarlijkse quotum gekregen, prima. Alles zal ongetwijfeld keurig worden geregistreerd in Europa, de boer geeft alles prima aan de unie door. Nu heeft de boer te veel geproduceerd, de boer mag in dat geval betalen, denk je? Verkeerd gedacht, Berlusconi pakt een acceptgiro en betaald uit de belastingcenten het volledige bedrag van het door Italië te veel gemaakte melk.
    Beter bezig Italië, op deze manier kan er geen eerlijke concurrentie zijn Jan!

    Dat is dus typisch Nederland…
    Volg het Italiaanse model en we kunnen eerlijk concurreren in Europa!

    Reactie door Jarich — zaterdag 9 april 2005 @ 13.43 uur

  24. Heeft iemand er al eens bij stilgestaan, waarom alles zo vreselijk ingewikkeld gemaakt wordt? Misschien ben ik paranoïde, maar bij mij komt de gedachte tot volledige controle door de regering op de burgers, bovendrijven. George Orwell zou zich kapotschrikken hier.

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 9 april 2005 @ 14.15 uur

  25. 24

    Ik vrees dat je gelijk hebt Lydia… ook hier gaat op zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

    oorzaak-gevolg-gevolg-oorzaak enz.

    Reactie door ekrul — zaterdag 9 april 2005 @ 14.42 uur

  26. Of zich helemaal thuis voelen. Per slot van rekening bedacht hij zich dat al in de jaren 40! En ‘Animal farm’ was ook zo’n verhelderende…

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 14.44 uur

  27. @10 het is natuurlijk niet zo simpel dat ik zou zeggen, schaf alle regels maar af. Dat doet de SP absoluut ook niet. Zou van de gekke zijn, mensen hebben jaren gevochten om regels te krijgen die tot doel hebben om het werk veiliger te maken (ARBO). Waar het om gaat is niet zoals Wilders roept, huppa in 1x de helft van de ambtenaren weg of zomaar in het wilde weg gaan schrappen. Want met minder ambtenaren en regels ben je er nog niet, word je nog steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Ik wil met mijn nieuwe bedrijfje ook zeker voldoen aan alle redelijke regels.
    Maar waar het om gaat, is dat je kritisch kijkt naar welke regels er zijn – tuurlijk mogen er best heel wat geschrapt! – en vooral naar hoe ze worden uitgevoerd. Zaals verschillende mensen al opmerken: er is geen centraal loket om iets te regelen. Er is een woud aan instanties die zich met verschillende aspecten van een regel bezighouden, die slecht communiceren en de bal steeds naar iemand anders toespelen, wat gepaard gaat met eindeloze evaluaties en rapportages voor de andere betrokken partijen. Daardoor duurt alles zo lang, en dat is bureaucratie! Niemand wil meer de verantwoordelijkheid nemen en een probleem nou eens bij de lurven pakken, om het op te lossen. Iedereen verwijst je door en elke stap in het proces duurt veel te lang.

    Reactie door Ilse — zaterdag 9 april 2005 @ 17.53 uur

  28. Is bureaucratie synoniem aan de verantwoordelijkheid afschuiven, misschien? Dan zou ‘t toch ‘n kwestie zijn van bijscholing van de ambtenaren, zoals in de jaren 90 (80? Ik word vergeetachtig). Tijd voor ‘n “cultuurverschuiving”, zou de politiek voorstellen (om ‘t dan verder op z’n beloop te laten). Nederland wordt aardig op z’n beloop gelaten… We worden (laten ons) belopen…

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 18.23 uur

  29. Zou bureaucratie synoniem zijn van verantwoordelijkheid afschuiven? De ambtenaren toch op bijscholing, zoals in de jaren 90 (? 80? Ik word vergeetachtig)? Het is tijd voor ‘n ‘cultuurverschuiving, zou de gevestigde politiek zeggen, om het dan verder op z’n beloop te laten… Nederland is op z’n beloop gelaten… We laten ons belopen… Blij dat er nog ‘n SP is…
    Shit, wéér die aardappels aangebrand!

    Reactie door Boudewijn Pleines — zaterdag 9 april 2005 @ 18.33 uur

  30. Een zeer groot deel van de overheids-burocratie is bewust gecreeert om werkgelegenheid te scheppen (vaak ook voor vriendjes in die politiek). Wilders heeft dus m.i. inderdaad groot gelijk als hij steld, dat een groot deel van de ambtenarij overbodig is. Door dat gigantische ambtenarenapparaat ook op lokaal niveau; worden we allen flink opgezadeld met belasting; accijns; hoge BTW etc etc.

    Kortom: het ambtenarenapparaat in deze omvang is gewoonweg verborgen werkeloosheid.

    Reactie door ReneR — zaterdag 9 april 2005 @ 20.13 uur

  31. Als je Radio V wilt terugluisteren…klik hier.

    Reactie door Jan Marijnissen — zondag 10 april 2005 @ 0.25 uur

  32. 31)Doe ik morgen dan, momenteel zit mijn vriend naar een film te kijken met een heleboel (akelige en gewelddadige) geluiden…

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 10 april 2005 @ 0.39 uur

  33. Vind dat David (10) en Ilse (27) er genuanceerd over denken. Bewaar ons voor de je-gaat-je-eigen-gang-maar-maatschappij. Al die regeltjes en loketten zijn lastig en frustrerend, soms, maar stel je al die sluwe types ‘ns voor, terwijl die ongehinderd en straffeloos over lijken zouden kunnen gaan. Alleen wordt er hier al heel lang bijzonder nalatig omgegaan met de controle op de naleving. En wat dat tot gevolg heeft, is naar mijn idee erg slecht gebleken voor de solidariteit onder de mensen. Laatst hoorde ik iemand als argument pro-Grondwet gebruiken dat die onze positie als voorbeeldfunctie zou versterken. Helaas bedenk ik me nu pas dat ik meteen had moeten vragen: voorbeeld waarvan?

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 10 april 2005 @ 8.39 uur

  34. Weet iemand eigenlijk nog wat ooit de onderliggende filosofie is geweest bij het introduceren van de marktwerking in de publieke sector? Zit naar Heertje te kijken en vroeg me dat ineens af. Was dat dat je beter management zou krijgen als er ook wat te verdienen viel? Want dat blijkt dus niet het geval. Of was het om het aantal regels/voorschriften terug te dringen? Dat laatste kan toch ook zonder marktwerking te introduceren?

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 10 april 2005 @ 12.21 uur

  35. Wat ‘n vraag, Joan! Geld! Dat was de onderliggende filosofie, what else?! Het kostte teveel, en dus werd er meteen gekeken hoe dat kwam. Niemand had zin om nou ‘ns goed te gaan kijken naar de werkelijke redenen, veel te confronterend, dus werd aangenomen dat die sector inefficiënt tewerk ging. En wat, zo dachten “ze”, werkt wel effinciënt en weet het kaf meteen van het koren te scheiden? De vrije markt! Dat we daar niet eerder op zijn gekomen, dachten ze. Maar omdat de raden van bestuur er geen zin in hadden om te laten zien wat hun principes behelsden, hebben die daar managers voor aangenomen. En die verkopen die principes nou eenmaal duur. Voor ons duur, dan…

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 10 april 2005 @ 12.50 uur

  36. Ja, inderdaad, Boudewijn, het was een domme vraag. Een nog dommere: iedereen heeft privé toch inmiddels wel één of meerdere ervaringen opgedaan dat het niet beter is gaan werken, maar slechter? Waarom is iedereen dan zo murw geworden, alsof het van die dingen zijn die bij het leven horen? Ik heb zelf in deze weblog al verteld over mijn belastingaanslag van 21.000 euro over 2003 (het formulier was een beetje opgeschoven in het apparaat, dat scheelde gewoon een paar nullen). Verder van mijn strijd met Eneco, die volhardend bezig blijven van mij ruim 500 euro te krijgen die ze me in rekening brengen omdat ze verkeerde meterstanden hebben gebruikt bij de eindafrekening. De laatste stand daarbij is dat die ruim 500 automatisch was afgeschreven. Op advies van Eneco door de Postbank laten storneren. Eergisteren een brief van Eneco dat inningskosten in rekening zouden worden gebracht. Vierde telefoontje, wat ik heel goed en assertief heb afgesloten door te zeggen: Luistert u eens, dit is UW probleem, niet het mijne, zorgt U maar dat het opgelost wordt, ik leg nu neer. Vroeger had je nog assertiviteitstrainingen waar je voor moest betalen, tegenwoordig krijg je een gratis snelcursus van het callcentrum. Maar iedereen heeft toch dat soort ervaringen, dus waarom hoor je er niet veel meer mensen over? Ik weet wel zeker dat die Belgen het beter doen. Behalve met voetbal.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 10 april 2005 @ 13.09 uur

  37. En hun vorm van Trias Politica. Die loopt vaak ook niet lekker. Maar, Joan, wat ‘n ellende! Die zorgt wel weer voor heel veel werkverschaffing, dàt mogen wij niet ontkennen… Helaas blijkt ‘t werk veelal verplaatst naar plekken waar ik nog niet dood gevonden zou willen worden. Niet om ‘t één (nog steeds hartelijk dank, ekrul!) of ander, maar omdat ik me afvraag of mijn imuunsysteem daar wel kan gedijen. Ja, ook, of vooral, dat van mijn ziel. En de vraag was niet dom. Heb je mij niet horen zeggen. ‘m Stellen, is ‘m beantwoorden… Ook weer zo’n ‘doordenkertje’.

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 10 april 2005 @ 13.30 uur

  38. Daar heb je eigenlijk wel gelijk in, Boudewijn, dat het weer wat mensen aan het werk houdt, vermoed dat Eneco inmiddels ook een deurwaarder heeft ingeschakeld. Dus eigenlijk zijn ze heel sociaal bezig op deze manier. Dat doen ze in Belgie inderdaad slechter, al die bureaucratie brengt werkgelegenheid met zich mee en wij zijn beter in bureaucratie.
    In mijn geboortestad komt er nu 1 nummer, waarop de hele gemeente bereikbaar is. Opstelten had dat op een studiereis naar New York gezien en vond het een Ei van Columbus. Het is voor iedereen zonneklaar dat dit weer heel wat nieuwe bureaucratie gaat opleveren (zo is er een max. tijdsduur per gesprek, wat natuurlijk lang niet altijd kan, zeker niet bij de sociale dienst bijvoorbeeld waar ik werk. In dat geval moet er teruggebeld worden). Yoch wordt het doorgedrukt zonder eerst eens de kritiek die er is serieus te nemen en te kijken of die kan worden verwerkt voordat het project van start gaat, zodat je de serviceverlening aan de burgers inderdaad kunt verhogen. Eigenlijk een Belgische oplossing dus, begin gewoon en je ziet vanzelf wel waar het schip strandt. Ben benieuwd hoe dat over een half jaar zal gaan.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 10 april 2005 @ 14.22 uur

  39. Zo blijkt het ei van Columbus net zoiets als onze scharreleieren. Die blijken dat, bij nader inzien, ook niet altijd te zijn. Als ik iemand dat hoor Eurekakelen, het is het ei van Columbus, dan denk ik: maar die was niet eens op zoek naar Amerika. Die was eigenlijk vreselijk verdwaald en dat is vooralsnog nooit meer goed gekomen. Of was dat juist het ei van Columbus?

    Reactie door Boudewijn Pleines — zondag 10 april 2005 @ 16.07 uur

  40. Met die scharreleieren zit het zo.
    Als de kip met de haan gescharreld heeft, mogen de eieren niet verkocht worden. Dus als er scharreleieren verkocht moeten worden, dan moeten de handelaren er mee gescharreld hebben.

    Reactie door Drob — zondag 10 april 2005 @ 17.32 uur

  41. DOEN BELGEN HET ECHT BETER? ALVAST IN ONS-KENT-ONS-CULTUUR !

    Beste kritische Noorderbuur,

    Op http://www.struikgewas.be werd mijn klokkenluidersverhaal gepubliceerd (op 06.05.05).

    Niet fraai. Diverse Belgische instanties komen zwaar en flagrant in opspraak (gerecht, politiek, ombudsdienst, advocatuur enz.). Met Minister Verwilghen, witte ridder tijdens het Dutroux-tijdperk, in een spijtige lakse hoofdrol. Het betreft immers ook typische ‘white-collar’-misdrijven als schriftvervalsing en verduistering van een bewijsdocument die toegedekt worden.

    Enkele bewijsstukken werden op het web gepubliceerd.

    Freelance auteur Jan Puype (*) noemt het op de site http://www.struikgewas.be , onder de module ‘Het leven zoals het is’, een beenhard dossier, een strijd van David tegen Goliath, die echter moeilijk gewonnen kan worden, gezien Goliath vele machtige vrienden heeft…

    Nu ons-kent-ons is van alle tijden en van alle streken. België heeft echter een wat meer Zuiderse reputatie dan Nederland, denk ik. Of dit feitelijk ook zo is, is een andere zaak?

    Kijk misschien eens naar het dossier, of alvast naar zijn inleiding en de commentaar van onafhankelijk journalist Jan Puype. Reageer misschien eens/of publiceer misschien iets. De gedachten en de acties zijn vrij …

    Doen. Thanks.

    mvg, hoogachtend,

    JM
    INTERNETKLOKKENLUIDER

    (*) Jan Puype is o.a. auteur van het referentiewerk ‘De elite van België – Welkom in de club’. Webreferenties, bv.:

    http://www.vanhalewijck.be/books.php?actio…details&bid=381

    http://www.indymedia.be/news/2005/01/92320.php

    PS Dit bericht is niet als spam bedoeld (daarvoor is het verwezen dossier te ernstig en van te algemeen belang, ook voor Kees-met-de-pet, gezien het belangrijk is dat dit soort zaken aangeklaagd wordt, zodat MISSCHIEN sommigen zich in de toekomst 2 keer zullen bedenken alvorens hun verantwoordelijkheid niet op te nemen en hun geweten te laten spelen).
    Ik ben een webforumneofiet en verontschuldig me als ik ongewild een huisregel geschonden zou hebben. Ik kom enkel op voor onrecht en hoop op wat steunreacties. Dank.

    Reactie door jmBELGIE — dinsdag 10 mei 2005 @ 18.37 uur

  42. geweldige site , ben ,leef ,zie ,bleef,
    zoek ,vraag ,dwing ,draag ,zak ,begin ,
    doe iets !
    lichten aan !!

    Reactie door Coen Zeeman — dinsdag 5 juli 2005 @ 2.37 uur

  43. free ringtone verizon

    free ringtone verizon We thought that of all the painless breastings to the Eternal Twiss’s that leadi

    Trackback door free ringtone verizon — woensdag 5 oktober 2005 @ 2.09 uur

  44. Nothing to say, interisting point of view.
    ————————–
    John from monaco hotels (http://www.go-monaco.com) ***

    Reactie door monaco hotels — zondag 23 oktober 2005 @ 10.42 uur