Chirac du Donner

Berichtte ik even geleden al dat Chirac zijn laatste argumenten in de strijd gooide met drogredenen, ook hier in Nederland lijkt men niet vies van een potje ‘Ja stemmen of anders…’

Ten eerste riep Donner zijn eigen partij op om voor te stemmen enkel en alleen al om de C in die naam. De C houdt in dat u voor stemt. Hier moet de CDA achterban het dan maar mee doen.

Erger was zijn oproep aan ons. Hij zei letterlijk dat ‘tegenstemmers gedreven worden door angst voor de buitenwereld’. Als we nu niet voorstemmen is er grote kans op oorlog op het continent.

Nee minister Donner, tegenstemmers worden geleid door dit soort uitspraken, waaruit blijkt dat er kennelijk geen enkele keuze bestaat in Europa, en dat dit met de Grondwet enkel maar erger wordt. Bovendien, is het niet zo dat we straks in mei vieren dat we zestig jaar geen oorlog hebben gehad in het Unie-gebied, zónder Grondwet?

(Persbericht SP)
Den Haag, 18 april 2005

Donner moet ‘oorlogsdreiging’ toelichten in Kamer

SP Kamerlid Harry van Bommel roept minister Donner (Justitie) naar de Kamer om zijn uitspraak toe te lichten, dat er oorlog dreigt indien Nederland ‘nee’ zegt tegen de Europese grondwet. Donner zei tijdens een partijbijeenkomst in Ede dat voor Europa een Balkan-scenario dreigt. Van Bommel: “Dit is een indirect dreigement aan het adres van de kiezer.”

Van Bommel: “Donner suggereert dat een ‘nee’ tegen de Europese grondwet leidt tot oorlog en verbalkanisering van Europa. Juist de Balkan toonde aan dat je landen niet geforceerd in een federatieve staat moet dwingen, dat leidt uiteindelijk gegarandeerd tot het uiteenvallen ervan. Dit is een absurd dreigement. Juist de regering die zegt dat het debat op inhoud moet worden gevoerd en niet op valse argumenten en onderbuikgevoelens, stelt de kiezer een doemscenario in het vooruitzicht. Ik hoop niet dat dit het niveau is waarop de regering de campagne wil gaan voeren.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 18 april 2005 :: 12.06 uur

98 Comments

98 reacties

  1. Nou, Jan? Slovenië al vergeten? Maar verder ben ik het er helemaal mee eens. Ik heb het stuk niet gelezen, maar begrijp vooral die oproep op grond van die C in het CDA niet. Verbiedt de Christelijke saamhorigheid je om je verstand te gebruiken?

    Reactie door Joan van der Lingen — maandag 18 april 2005 @ 12.12 uur

  2. CDA: Wij doen via de Democratie een Appel aan alle Christenen om net als vroeger slechts te doen wat je werd opgedragen, op straffe van excommunicatie.

    Reactie door Paul — maandag 18 april 2005 @ 12.14 uur

  3. De valsheid van CDA komt steeds meer aan de oppervlakte.

    Verlakkerij daar laat men zich kennlijk graag mee in.

    CDA= ‘Contra Democraties Appel’

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 12.15 uur

  4. “De C houdt in dat u voor stemt”,houden we de D en de A over dus een derde voor en twee derde tegen.
    Goed stem advies van Donner.

    Reactie door Rob — maandag 18 april 2005 @ 12.17 uur

  5. @
    Slovernië maakte ten tijde van de laatste Balkanoorlog géén deel uit van het EU-gebied.

    Reactie door Jan Marijnissen — maandag 18 april 2005 @ 12.23 uur

  6. Regent Donner zegt: “De C houdt in dat u voor stemt.”

    Dit is een autoritaire en hovaardige uitlating. Met andere woorden: Hochheitsverwaltung! Deze weinig “excellente” opmerking gaat ervan uit dat minister P.H. Donner de CDA-achterban als onmondig kwalificeert. Met een oprecht democratisch appèl heeft zo’n oproep niets van doen.

    Reactie door Kees Huizenga — maandag 18 april 2005 @ 12.32 uur

  7. Ja heb het altijd al gedacht, maar nu weet ik het zeker, die Donner is echt in de war.
    Laat hem iets anders gaan doen, waar het minder kwaad kan.

    Reactie door hennie hemmes — maandag 18 april 2005 @ 12.35 uur

  8. Tsja Trouw kopt: “Donner vreest oorlog bij ‘nee’ EU-grondwet”, voor mensen die koppen snellen en niet verder lezen is dit toch wel een duidelijke boodschap: JA stemmen, of anders…
    Ik lees weinig argumenten trouwens in het Donnerstuk.

    Vanochtend zat er bij goedemorgen Nederland ook een dwarrel over een JA te kletsen. Ik vraag mij toch wel af waarom zo een programma geen ‘tegenstander’ uitnodigt zodat de burger écht geinformeerd wordt. Maar dat kunnen we ook wel zonder GM NL ;)

    Laat de inhoudelijke discussie maar losbarsten!

    Reactie door Renske — maandag 18 april 2005 @ 12.36 uur

  9. Zet hem op Harry!

    Het moet toch niet gekker worden. Ik begin me echt af te vragen, waar die lui mee bezig zijn. Zij zijn de enigen die steeds het woord “oorlog” op tafel gooien. Eerst oorlog tegen extemisten, nu weer in Europa. Volgens mij sporen ze zelf niet meer. :(

    Reactie door Helma D. — maandag 18 april 2005 @ 12.38 uur

  10. 5. Nee, maar wel van die 60 jaar! Ik ben een gelijkhebberig type.

    Reactie door Joan van der Lingen — maandag 18 april 2005 @ 12.40 uur

  11. Mij is inmiddels duidelijk dat angstzaaien, kennelijk invloed heeft op een deel van het volk, of men hoopt dat dat zo is.

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 12.41 uur

  12. In een uitzending van ‘het geluk van Nederland’ beweerde Max Kohnstamm iets soortgelijks, en zelfs met de bewering dat n.b. politiek links daar dan verantwoordelijk voor zou zijn.
    Laat die folders maar komen Jan, ik ga er nu 2 keer zoveel verspreiden ;-)
    Trouwens een goede opmerking van Heer Bommel; mensen dwingen om iets te doen leidt juist tot een tegenreactie, iig bij normale mensen die op inhoud overtuigd willen worden.

    Reactie door Ben van der Spank — maandag 18 april 2005 @ 12.49 uur

  13. Ho. Stop. Niet doen. Geen Kamerdebat. Als Donner op deze toer gaat levert elke spreekbeurt van hem meer nee-stemmers op tegen de Europese Grondwet dan welk debat dan ook.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 18 april 2005 @ 12.54 uur

  14. Angst als basis voor beleid, dat is waar dit kabinet mee bezig is, al jaren. Je creert een ziek klimaat waarin rijken rijk blijven en het klootjesvolk arm gemaakt moeten worden. Dit kabinet is bewust bezig met de afbraak van sociale en economische structuren van dit land met als een doel, macht.
    De grote graaiers zitten in dit kabinet, het gaat hen niet om geld maar om macht.
    Wat je politieke voorkeur ook is, dit is ordinaire angstzaaierij.
    Langzamerhand zie je dat dit wishfull thinking van dit kabinet ook de waarheid wordt, angst, reactionair gedrag, apatie zijn aan de orde van de dag.
    Als ze nu weer eens aan komen met een misselijkmakend praatje over positivisme nou….
    Dit is waarschijnlijk het slechtste naoorlogse kabinet wat gehad hebben.
    Opzouten heren excelenties, minister en staatssecretaris zijn is een taak voor mensen die grote kennis hebben van maatschappelijke en politieke structuren en dat combineren met een dosis vakkennis , niet door dit stelletje omhooggevallen burgertrutten.

    Reactie door Jack — maandag 18 april 2005 @ 12.54 uur

  15. Het zal mij benieuwen hoe partijdig de media zich gaat opstellen
    ten aanzien van de ja stemmers.

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 12.55 uur

  16. Op de leden van dit kabinet is de betiteling excellentie niet toepasbaar, wel de betiteling hovaardigheids bekleders.

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 13.10 uur

  17. Ik zou graag tegen willen stemmen, een beetje gedreven door angst, angst voor nog meer marktwerking in de zorg, angst voor hoe weinig je dan nog te zeggen hebt… Maar vooral uit boosheid, over dit kabinet, over dat je niets te zeggen hebt…

    Mja, k heb geen thuis, dus ook even geen stemrecht/papiertje… *baalt*

    Reactie door Patrick — maandag 18 april 2005 @ 13.20 uur

  18. “Donner vreest oorlog bij ‘nee’ EU-grondwet” > Dan weet ik alvast wie er in die oorlog de fouten zijn, Donner. Ik heb mijn scheermes alvast klaargelegd zodat ik je kop kan kaalscheren op het moment dat die oorlog van je ten einde is. Het is erg handig te weten op wie we in geval van “oorlog” kunnen bouwen, en bij de collaborateurs van het cda zit dat er dus niet in! Dankje Piet Hein dat je me nogmaals inwrijft waarom ik geen cda stem!

    Reactie door Paul Strenen — maandag 18 april 2005 @ 13.31 uur

  19. Kiezersbedrog.. Ik dacht dat je van de C niet mocht jokken.
    Ze kramen ook van alles uit nu er geen paus is…

    Reactie door Molly — maandag 18 april 2005 @ 13.47 uur

  20. Ik zag d(i)e ‘kop’ vanmorgen in Trouw en ik kon mijn ogen bijna niet geloven. Donner is de meest ongeloofwaardige figuur in het kabinet. Uit angst voor oorlog zouden we ja moeten stemmen? Nee dus. Is dat het argument? Het is toch in- en intriest! Het heeft me wel gesterkt in het idee om NEE te stemmen. (Het is toch wel gecompliceerd.) Toen cineast Theo van Gogh werd afgeslacht op 2 november, durfde deze man vrij snel een voorstel in te dienen om de wet op de godslastering aan te scherpen. Ook dat denkbeeld, getuigde van een enorme lafheid. Die man heeft geen inzicht, hij denkt dat hij nog steeds het beste, brave jongetje van de klas is, hij is dat niveau nooit ontstegen.

    Reactie door Annelies — maandag 18 april 2005 @ 13.49 uur

  21. Ik had het al eerder gezegd: Dit kabinet wil EU-tegenstemmers in een kwaad daglicht brengen! Razend wordt ik hier van!
    Wat Donner zegt heeft heeft niks met democratie te maken maar alles met Dictaten! Het is morele chantage en opruiïng!
    Wat mij betreft moet Donner op het matje om dit uit te leggen en daarna kantoor uitruimen, actentas pakken en zonder wachtgeld
    de klinkers van het Binnenhof opgedouwd.

    Reactie door C.Tilyx — maandag 18 april 2005 @ 13.51 uur

  22. Laatste Nieuws
    De verenigde Nederlandse bouwwereld wil boete doen en wil ons land een nationaal geschenk geven als zoenoffer.
    Zij metselen een muur van ca. 4 meter hoog om geheel Nederland met slechts 1 kleine deur.
    De sleutel van deze deur wordt als geschenk aan de koningin overhandigd.

    Reactie door Tom — maandag 18 april 2005 @ 13.55 uur

  23. Patrick, als ik ga stemmen, deel ik ‘m wel in tweeën: de helft voor jou en de helft voor mij. :-) Maar troost je: ik stem voor “NEE” !!! Als je wilt moet je eens proberen het ding te lezen. Tenminste, voor zover de grondwetkrant de grondwet heeft. Na drie hele bladzijden weet je meer dan genoeg om volmondig NEE te zeggen op het referendum.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 18 april 2005 @ 13.58 uur

  24. Lydia, ja ik heb een beetje wat gelezen, en was voor ckers meer als genoeg om nee te stemmen. Dusse als je een beetje nee voor mij stemt! super en bedankt.

    (vraag me trouwens wel af, zonder adres, geen stem, kan ik die op een andere manier krijgen of zo?..iemand?)

    Reactie door Patrick — maandag 18 april 2005 @ 14.01 uur

  25. Donner moet zich doodschamen!
    Er is tot nu toe een hoop populistische onzin uit het “Ja”-kamp over de grondwet gekomen. Maar het bontst maakt minister Donner het met zijn uitspraak zaterdag dat een afwijzing van de grondwet het risico op oorlogen zou vergroten. Bangmakerij en dem…

    Trackback door Waakhond in Brussel-weblog — maandag 18 april 2005 @ 14.04 uur

  26. ik zeg het al jaren,dat deze regering er op uit is de burger bang te maken voor dingen die er niet zijn,,de zogenaamde usa politiek!!ik zeg ook al jaren dat politiek met de bijbel in de arm nooit mag regeren

    Reactie door ad — maandag 18 april 2005 @ 14.15 uur

  27. Je kunt dit gewoon weer opvatten als de zoveelste verbale misser van de heer Donner.
    Toch wil ik dergelijke verbale missers stimuleren. Op deze manier krijgt men een goed beeld van het intellecte vermogen van dit kabinet, en maakt steeds meer duidelijk dat dure diploma’s niet noodzakelijkerwijs een garantie zijn voor een analytisch brein. Ik hoop dat het besmettelijk is en we nog vele uitspraken van Donner en kornuiten in de media mogen vernemen.

    Is dit nu later? Als je groot bent.
    Een diploma vol met leugens,
    waarin staat dat je volwassen bent.

    Stef Bos – Is dit nu later.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 18 april 2005 @ 14.17 uur

  28. Ik wil graag een bijbecitaat aan dhr Donner meegeven dat hij vast wel kent:

    “Doch het zij zo, ik heb u niet bezwaard; maar alzo ik listig was,
    heb ik u met bedrog gevangen”

    Paulus in zijn tweede brief aan de Corinthiërs (SV 12:16).

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 18 april 2005 @ 14.21 uur

  29. vervolg,26?? ik zie dit als een zoveelste poging de burger bang te maken voor dingen die er niet zijn.het enigste wat dit doet voor mij is een afgrijzelijke haad en schaamte voor mijn eigen gristelijke achtergrond,ik vind dit net zo erg als terrorisme.gelijk heefd nr 18.. dat is wat steeds meer mensen gaan denken

    Reactie door ad — maandag 18 april 2005 @ 14.28 uur

  30. ad: de achtergrond is op zich niet fout. Je bent immers gelukkig niet aansprakelijk voor andermans gekonkel in naam van de bijbel.
    Helaas laat het boek zich op meerdere manieren intepreteren.

    Reactie door Paul — maandag 18 april 2005 @ 14.31 uur

  31. Ik ben zelf overigens zelf altijd wantrouwig als het mensen betreft die iets doen uit naam van een sprookjesboek. Vooral als het een Romeins sprookjesboek betreft, zoals de bijbel.

    Ik wil met bovenstaande mening natuurlijk geen gelovige medemens kwetsen. Zie het voor als het is: Mijn eigen bescheiden mening.

    Reactie door Jan Pruimboom — maandag 18 april 2005 @ 14.38 uur

  32. paul,daar heb je gelijk in maar ik durft,bv haast niet meer te zeggen dat ik gelovig ben,als je ziet wat er uit de naam van inderdaat een sprookjesboek gedaan wordt,dat is lager dan een beest,maar (oorlog)dreiging met nee stemmen,gaat wel heel ver!!een ding zie/hoor ik steeds vaker,dat het niet buiteland is waar donner en cda/vvd/d00 voor op moet passen!!de onmacht van mensen in nl is gevaarlijker,!wij zeggen zo makkelijk islam terrorist..maar er is ook een gristen terrorist,maar die mogen niet zo genoemt worden,wandt daar staat nu de c voor.

    Reactie door ad — maandag 18 april 2005 @ 15.04 uur

  33. Had je weinig te doen, vandaag? zoveel logs op een dag… Fijne maandag, Jan!

    Reactie door Woody — maandag 18 april 2005 @ 15.13 uur

  34. Heb Donner maar een berichtje gestuurd met het verzoek zich publiekelijk te verontschuldigen.

    Zal wel geen reactie krijgen, hetzelfde als met berichten aan JP.

    Voel me genegeerd en verwaarloost, nieuwe verkiezingen nu?

    Reactie door Johan Smeets — maandag 18 april 2005 @ 15.43 uur

  35. @31 + 32

    Hmm, sprookjesboek. VInd ik wel een goeie en toepasselijke naam voor zowel de bijbel, torah en de koran. En het is ook nog de volle waarheid ha ha, SPROOKJESBOEK.

    Reactie door ACCEPT — maandag 18 april 2005 @ 16.04 uur

  36. Van alle wereldvreemde wezens in dit kabinet spant Zijne Excellentie Donner absoluut de kroon. Ongetwijfeld een briljant rechtsgeleerde maar een volstrekte onbenul als het om het ECHTE leven gaat. “Christen zijn houdt in dat U vóór stemt”, waar haalt ie het vandaan?! Maar hij past wonderwel in het perfide gezelschap dat wordt geacht ons land te besturen. Alles en iedereen smeert, likt en kruipt om toch vooral op het pluche te blijven zitten. Dualisme, het is een gotspe geworden. Alleen al de aanbeveling van Donner om vóór te stemmen zal voor mij reden zijn dat juist niet te doen. Waar dit soort mensen belang bij hebben kan voor mij niet van belang zijn. Oorlog op dit conti-nent als we tégen stemmen? Een “oorlog” tussen tussen “links en rechts”, rijk/ arm, autochtoon/ allochtoon, christen/ moslim? Die komt er toch wel.

    Reactie door William — maandag 18 april 2005 @ 16.10 uur

  37. Donner geeft hiermee weer heel duidelijk aan, hoe het is gesteld met onze democratie. Welke democratie moet ik dan denken, want ik heb dat ideaal al lang geleden gehoord, maar nog nooit gezien. En mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat de J uit mijn naam voor Nee staat? Angst voor de buiten wereld? Pfff, wat een nonsens! Het is de angst die hen zelf bezig houd. Bang van asielzoekers uit de buitenwereld, en bang voor links.

    Reactie door John — maandag 18 april 2005 @ 16.16 uur

  38. Het is te zot voor woorden dat een minister zich tot zulke uitspraken verlaagd. Dit soort drijgementen horen niet thuis in de politiek.. ik dacht dat we dat onderhand wel hadden geleerd…

    Reactie door Erik — maandag 18 april 2005 @ 16.18 uur

  39. Een oorlog…tjee, maar wie tegen wie dan? Gaan de Ja stemmers nu de Nee stemmers oppakken en vermoorden? Of moeten alle nee stemmers een rode driehoek dragen? Of komt nu de door Marx beloofde revolutie?

    Dit soort uitspraken maken mij in ieder geval alleen maar fanatieker om “Tegen” te gaan promoten!

    Reactie door Frank Stoffer — maandag 18 april 2005 @ 16.37 uur

  40. Wat een eigenaardige uitspraak van mr. Donner. Ik ben zeer benieuwd wat hij hier mee bedoelt.
    Voor iemand die het eigen verantwoordelijkheidsgeloof predikt, vind ik dit wel erg belerend overkomen.

    Trouw heeft hier trouwens een stukje over gepubliceerd, dat kun je hier lezen: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1113721208816.html

    Reactie door Jory — maandag 18 april 2005 @ 17.01 uur

  41. Dit is wat Donner schrijft over de Nee-stemmers op de CDA site:

    quote “Op den duur dreigt dan dat we uit angst de ‘de deken over ons hoofd trekken’en de boze buitenwereld buitensluiten; “stop the world, I want to get off”. Dan gaat men met de rug naar de toekomst staan, om zich op het verleden blind te staren. Dat is in de kern de houding van die mensen die oproepen om in het referendum tegen het vedrag te stemmen, uit angst voor wat we zouden verliezen.” unquote

    Ik geloof dat Donner niet goed begrijpt dat we best verder willen maar niet met DEZE grondwet. Of begrijpt hij het wel en is hij bezig zijn achterban emotioneel te chanteren???

    Reactie door Alie Dekker — maandag 18 april 2005 @ 17.04 uur

  42. Bij Ladbroke kunnen niet alleen weddenschappen worden afgesloten op de nieuwe paus maar ook welke onderneming dit jaar de meeste banen schrapt.

    Aandelenkoersen kelderen wereldwijd
    In Europa staan vandaag de beurzen op verlies en in Tokyo bereikte de Nikkei-index het laagste punt in vier maanden tijd. Vrijdag had Wall Street de handelsweek al afgesloten met een grote daling.

    Allemaal een prettige werkweek.

    Reactie door Tom — maandag 18 april 2005 @ 17.10 uur

  43. als je christen bent moet je voorstemmen, want anders kom je niet in de hemel., (altijd dat gedreig)(met kleine kinderen bang maak argumenten)

    en waarom is de christen-unie dan tegen., kan donner dat even verklaren,

    en daar heb je het punt al waar we de beitel moeten zetten.,

    Reactie door Jansonius — maandag 18 april 2005 @ 17.14 uur

  44. Op de website van de krant Trouw, staan meer dan honderd reacties op Donners uitspraak. Uniek. http://www.trouw.nl

    Reactie door Annelies — maandag 18 april 2005 @ 17.18 uur

  45. ik word steeds banger voor dit soort hoogwaardigheidsbekleders!! beetje rare uitspraken doen die in mijn ogen de discussie over de eenwording van de unie helemaal niet helderder maken. een grondwet waarin zover ik met mijn boerenverstand heb begrepen het een en ander over een europees leger is gereguleerd…ja, dan wordt een mens toch bang van oorlog??
    zijne uitmuntendheid dommer ziet toch echt een ander licht dan ik.
    en wat het christelijke betreft: is god niet een god van liefde, en moet je de andere wang niet toekeren???
    ik ben het met e. krul eens (reactie 3) cda = contra democratisch appel.

    Reactie door v/h theemuts — maandag 18 april 2005 @ 17.22 uur

  46. 44. Ja leuk, Annelies, en zo goed als allemaal tegen. Zelfs een voorstemmer schrijft dat je met Donner als bondgenoot geen vijand meer nodig hebt!

    Reactie door Joan van der Lingen — maandag 18 april 2005 @ 17.26 uur

  47. patrick (24)als ik me niet vergis kan je zonder stemkaart toch stemmen .simpel door je met een geldig identiteits bewijs bij een stembureau te melden .(gewoon even een gemeente bellen of een mailtje naar postbus 51 ,voor de zekerheid )en die oorlog van donner ?die heft hij al met mij ,de rechtse bal .

    Reactie door texas henkie — maandag 18 april 2005 @ 17.29 uur

  48. Een zoveelste zaak waaruit blijkt dat die Donner een flapuit is, een dorpsgek. En een tijdje terug was er een goede kans was om hem op te laten stappen, maar heeft de SP die kans laten liggen. Zonde. Hoe eerder die Donner opstapt, hoe beter.

    Reactie door Daniël O. — maandag 18 april 2005 @ 17.29 uur

  49. Iedere keer als ik denk het kan niet belachelijker dan overteft Donner mijn stoutste verwachtigen.

    Strak zal hij zeggen dat nee-stemmende katholieken in de hel komen en niet gelovigen worden ingezet als kannonnevlees bij de komende continentale oorlog.

    Alexander

    Reactie door alexander — maandag 18 april 2005 @ 17.38 uur

  50. 8) Netwerk vond ik laatst ook al zo in de richting van een “Ja” manipuleren.

    En angst lijkt van dit kabinet DE raadgever, blijkbaar hebben ze gemerkt dat dat werkt….walgelijk!

    Reactie door Madelijne Pleines — maandag 18 april 2005 @ 17.40 uur

  51. De katten in het nauw maken steeds raardere sprongen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 18 april 2005 @ 17.44 uur

  52. 46. Ja, die uitspraak deed me aan een andere uitspraak denken….

    Reactie door Annelies — maandag 18 april 2005 @ 17.45 uur

  53. Als man men de Franse naam Donner kan je natuurlijk ook geeen “NON” zeggen.

    Reactie door Tom — maandag 18 april 2005 @ 18.08 uur

  54. Van nu af aan noem ik Donner geen Donner meer maar Dommer!

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 19.00 uur

  55. Jan Hein Donner. Ik ben doodsbang voor de dictatuur van het absolute gemiddelde’ ha fijn zie Piet Hein.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 18 april 2005 @ 19.07 uur

  56. Hè, ik zin in wat heibel, dus laat ik eens een knuppeltje in dit hoenderhok gooien:

    Stel dat Donner iets weet dat wij met zijn allen NIET weten? Elke regering heeft van die geheimen, nietwaar? Wie weet krijgen we wel iets ergs binnen afzienbare tijd volgens die geheimen???? :-)

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 18 april 2005 @ 19.24 uur

  57. Ja een inslag van een meteoriet, maar dat is pas in 2029. Vrijdags 13 april.

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 19.36 uur

  58. Ik denk dat Donner best een slimme vent is! Al denk ik niet dat er binnen afzienbare tijd oorlog zal komen in Europa. Wie heeft daar nou belang bij? Maar toch begrijp ik de voordelen van een Verenigd Europa niet. En welke landen mogen er dan meedoen? En welke niet? En waarom dan niet? Waarom Turkije niet? Waarom Rusland niet? Wat zijn de voordelen van een Verenigd Europa en wat zijn dan de nadelen? Donner heeft veel uit te leggen. Zal ik voor of tegenstemmen? Ik denk dat ik ga tegenstemmen!

    Reactie door reint — maandag 18 april 2005 @ 19.43 uur

  59. Waarschijnlijk bedoeld hij dat er meer kans is op oorlog als de nederlandse bevolking nee stemt en het kabinet dit naast zich neerlegt, klopt want dat zouden wij niet pikken als het kabinet dat zou doen.

    En wat wil die zeggen dat je als christen niet tegen mag stemmen, dat als je tegen stemt je een slechte christen bent?

    Kabinet kan op mijn stembiljet alleen een vakje zetten voor alleen nee, en volgens mij kunnen ze dat ook wel voor meerdere doen. Dus kabinet, neem de wet van vraag en aanbod maar in je op, er is een grote vraag naar om nee te stemmen. :D

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 18 april 2005 @ 19.44 uur

  60. De EU zoals het zich sinds enkele decennia ontwikkelt is een voedingsbodem voor verdeeldheid en oorlog. Niet een eventuele Nee-stem van de Europese burgers.

    Reactie door Johnito — maandag 18 april 2005 @ 19.45 uur

  61. Kijk toch even naar het foto’tje. Zo’n rechtschapen men. Daar heb je wat aan in donkere tijden.

    Reactie door ollekebolleke — maandag 18 april 2005 @ 19.46 uur

  62. Eigenlijk vind ik het meer een schaap met een bril op

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 19.50 uur

  63. Hij blert om het hardst en hoopt daarbij dat de hel kudde hem zal volgen.

    De herder is de weg kwijt en de hond houdt het ook voor gezien.

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 19.52 uur

  64. herstel: hele kudde

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 19.53 uur

  65. De Heer is mijn herder(zie boven.

    Reactie door ollekebolleke — maandag 18 april 2005 @ 19.59 uur

  66. “Weten en er niet naar handelen is hetzelfde als niet weten”

    Aan meneer Donner zou ik willen zeggen

    De leer van Jezus Christus kennen en er niet naar handelen is hetzelfde als die leer ontkennen.

    Reactie door Alie Dekker — maandag 18 april 2005 @ 19.59 uur

  67. Donner is van de leer gevallen.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 18 april 2005 @ 20.12 uur

  68. nee betekent dus DA inplaats van CDA en dat is zover ik weet een winkel keten te vinden in bijna elke winkelstraat in Nederland met iritante reclames. maar dan valt de D van democratie ook weg. vanwege dit zoort opmerking blijft aleen het apel nog over. cda zoals het echt is. een partij die het liefst doet wat ze zelf willen. en dat is eigenlijk de vvd zijn

    Reactie door douwejan — maandag 18 april 2005 @ 20.38 uur

  69. Zestig jaren geen oorlog? En Irak dan? Nu, er wordt van alles opgedrongen, maar nu wil men de toestemming afdwingen via een referendum.

    Wanner is de oorloogstribunaal voor “hoge heren” die nog steeds oorlogen voeren? Nu Bush naar Nederland komt, gaat hij ook dan naar Den Haag om de oorloogstribunaal te bezoeken; voor wie was die ook weer bedoelt? Al die EU-staten die zo happig waren om Irak te bezetten en oorlog te voeren, heel misschien dat zij ook ooit een bezoekje gaan brengen bij EU oorloogstribunaal. Is dat niet een nieuwe gezicht van Europese Unie die heel snel vergeten is. Wat te denken van vrije meningsuiting en de schendingen van mensen rechten: Een actie van Amnesty tegen martelingen in Turkije, die zo graag bij EU wil horen:
    http://www.amnesty.nl/cgi-bin/wais_site.cgi
    of vrouwen:

    Reactie door Beba — maandag 18 april 2005 @ 21.06 uur

  70. wellicht kan er iemand dit bericht doorsturen naar michel moore die wil vast wel eens een lachfilm maken .t.b.s voor dat enge mannetje donner .

    Reactie door texas henkie — maandag 18 april 2005 @ 21.29 uur

  71. 47, texas henkie,

    bedankt, zal van de week eens informeren!!!

    Reactie door Patrick — maandag 18 april 2005 @ 21.51 uur

  72. EU= “Era Utopia”

    Reactie door E.Krul — maandag 18 april 2005 @ 21.58 uur

  73. Laat Donner vooral zo doorgaan! Vandaag 2 mensen ontmoet die door de uitspraken van Donner nu zeker tegen gaan stemmen!

    Reactie door emma — maandag 18 april 2005 @ 23.12 uur

  74. Kijk het zit zo. Donner is eigenlijk zwaar tegen die Grondwet. Maar daar durft hij niet voor uit te komen omdat Verhagen gedreigd heeft dan elke dag de banden van zijn fiets lek te steken. Daarom voert Jan Heijn nu op undercover campagne TEGEN de grondwet. Excellent toch?

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 18 april 2005 @ 23.30 uur

  75. Zandzakken voor de deur

    In het dagblad Trouw las ik vandaag dat minister Donner van justitie ons waarschuwt dat we kans lopen op een oorlog als de Nederlanders op 1 juni de Europese grondwet per referendum afwijzen.

    Het kabinet heeft de ja-campagne voor de Europese grondwet gestart en Piet Hein Donner brengt gelijk grof geschut in stelling: oorlog! Ga d’r maar aan staan, daar hebben we even niet van terug. Voor minder doet Piet Hein het blijkbaar niet. Ik vermoedde al dat sommige leden van het kabinet niet zo goed tegen hun verlies kunnen, maar om nou met dergelijke draconische maatregelen te dreigen, ingeval het referendum op 1 juni verkeerd uitpakt voor de regering, vind ik wel erg ver gaan.

    Uit een oude bureaulade heb ik een brochure van de Bescherming Bevolking uit de 60-er jaren opgediept. Je kunt nooit weten, dus die lees ik voor alle zekerheid toch maar even door… Tip: houdt altijd een vergiet bij de hand (het liefst een ijzeren), zodat u in geval van nood (bijvoorbeeld een ontploffing van een atoombom) met het vergiet op uw hoofd onder de trap kunt schuilen. Bij voorkeur onder de keldertrap als uw woning over een kelder beschikt. Handig weetje.

    Morgen ga ik direct ijzeren vergieten kopen, voor als we visite krijgen tijdens de oorlog. En jutezakken, die zijn enorm handig om met zand te vullen en de deur te barricaderen. En blikken bonen, die zijn erg voedzaam. En flessen water. Alles voor in de kelder. Een tip van mij: vergeet de blikopener niet.

    Dat kan een behoorlijke chaos worden in de supermarkt als iedereen de komende weken gaat hamsteren. Bovendien schijnt daar momenteel al een soort oorlog aan de gang te zijn. Daarom adviseer ik het kabinet te overwegen om:
    - Nu alvast de noodtoestand uit te roepen, als een soort van preventieve maatregel.
    - Alle in het buitenland gestationeerde troepen per direct terug te trekken binnen de eigen landsgrenzen.

    Zo zijn we in ieder geval de vijand een stap voor, als het na 1 juni menens wordt.

    Reactie door Henk Tukkers — maandag 18 april 2005 @ 23.42 uur

  76. Als ik al niet tegen had gestemd, zou ik dat nu zeker doen… ik stem TEGEN!

    Reactie door Indra — dinsdag 19 april 2005 @ 7.45 uur

  77. O help… oorlog! Wat moet ik nu doen?
    O ja, we mogen ons niet laten intimideren door terroristen.
    Ik stem tegen!

    Reactie door Jan Breur — dinsdag 19 april 2005 @ 9.17 uur

  78. Donner heeft slechts uitgekraamd wat het voltallig kabinet de bevolking per propaganda wil aanpraten, desnoods met intimidatie en het tegen elkaar opzetten van bevokingsgroepen.
    Als het aan dit kabinet ligt wordt iedere tegenstemmer door de Aivd in kaart gebracht als staatsgevaarlijk, net zoals in de jaren vijftig tot en met zeventig de CPN- en Comeconsympathisanten.
    Wie tegen de EU-grondwet is, blijkt dus voortaan `andersdenkend’ ofwel
    subversief.

    Reactie door C.Tilyx — dinsdag 19 april 2005 @ 9.38 uur

  79. Bij de aivd wordt toch door meerdere mensen één persoon in de gaten gehouden? Ben benieuwd hoe ze ons in de gaten willen houden als de meerderheid tegen stemt, komen ze nogal wat mensen tekort.

    Dus voor de aivd hoefen we niet bang te zijn C.Tilyx.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 19 april 2005 @ 10.15 uur

  80. Ook van Aartsen, in navolging van Donner, heeft zich reeds laten horen, als recht(s)geaard lid van de club van Grote Sprooksprekers.

    Reactie door E.Krul — dinsdag 19 april 2005 @ 10.40 uur

  81. Het lijkt wel of Donner weer oproept tot een soort van kruistocht.

    Ben je christen; dan ben je voor.

    Wat een smerig mannetje is het toch; maar dat wist ik al langer. Dus ik vraag me ook af; hoe het mogelijk was; dat dit figuur toch nog vaak op bijval kon rekenen bij andere SP ers.

    Ik weet niet waar die “C” voor staat; maar niet voor christelijk. Kan iemand mij helpen?

    Reactie door ReneR — dinsdag 19 april 2005 @ 12.42 uur

  82. “Chaotisch!”

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 19 april 2005 @ 13.41 uur

  83. Kennelijk is ook Donner wat zenuwachtig geworden. En heeft hij wat uit de hoge hoed getoverd onder het motto: “leuker kunnen we het niet maken, wel idioter”. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 19 april 2005 @ 14.15 uur

  84. Jan Pruimboom (31):

    Citaat: “Zie het voor als het is: Mijn eigen bescheiden mening”.
    Dank voor je waarschuwing! Maar toch de moeite waard, hoor….. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 19 april 2005 @ 14.33 uur

  85. Trouw heeft vandaag een aardig commentaar over brokkenpiloot mr. P.H. Donner. Deze minister doet er goed aan een module Overheidscommunicatie te volgen bij de Open Universiteit. Bij de Rijksvoorlichtingsdienst kan hij eveneens goede adviezen tot zich nemen.

    Zie: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/commentaar/april2005/artikelen/1113803628016.html

    Reactie door Kees Huizenga — dinsdag 19 april 2005 @ 14.41 uur

  86. @ Krul (63/64):

    “Helkudde” vind ik ook wel goed gevonden, hoor. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 19 april 2005 @ 14.41 uur

  87. Het vragenuurtje even gevolgd en gezien hoe Z.E Donner zijn oprispingen verklaarde. Als tamelijk visueel ingesteld mens moet ik enerzijds een beetje lachen om deze prof. Zonnebloem an-derzijds slaat de benauwdheid toe…DIT is een MINISTER, een excellentie!! Heer, help dit volk sta hen bij en bevrijd hen van deze wereldvreemde charlatans. En neem ook Z.E v.d Knaap even apart.

    Reactie door William — dinsdag 19 april 2005 @ 16.49 uur

  88. william

    Je zou in uiterste wanhoop nog bijna de heer gaan aanroepen!

    Reactie door E.Krul — dinsdag 19 april 2005 @ 22.55 uur

  89. #82 Lydia

    “Chaotisch” kon wel eens de juiste zijn ja…

    Ik hoop verder; dat die Donner nog eens zijn eigen Bijbel inkijkt; met name bij de 10 geboden. over die valse getuigenis enzo…

    Reactie door ReneR — woensdag 20 april 2005 @ 0.27 uur

  90. @81 C van Corrupt.

    Reactie door Jansonius — woensdag 20 april 2005 @ 2.11 uur

  91. CDA staat voor:
    Conservatief, Drammerig, Arrogant

    Reactie door Jan Breur — woensdag 20 april 2005 @ 16.41 uur

  92. Er wordt gesproken over Jugoslavië als referentiekader voor wat er met de EU gaat gebeuren, maar men vergeet dat Tito alles aan deed om mensen bij elkaar te houden en dat was bewonderenswaardig. Hij verjoeg in 1948 de Russen van Jugoslavisch grondgebied. Dat weten weinigen. Jugoslavië leefde in vrede omdat ze onafhankelijk was en zat in een pakt met onafhankelijke landen o.a. met Nederland en Juliana. Deze mensen deden alles aan om het land op te bouwen en neutraal te blijven. Maar Bernard wilde regeren, met VS-connecties en Juliana mocht het spit onderdelven. Nu, het is zielig, maar waar, dat men in voormalige Jugoslavië alles aan deed om in liefde en broederschap te leven. Dat men het geloof in het weekend en thuis bedreef en dat het land SECULIER was. Men heeft destijds een referendum uitgeschreven om te kijken of Tito als president aan kon blijven. Alleen hij kon niet meer. Er zijn weinigen die het weten dat zijn vrouw van grote invloed was, vooral onder de politiekringen en die hadden dan ook heel veel met de oorlog te maken gehad. Dat waren er meer nationalistische mensen. Men wilde na TITO meer nationalisme en herkenning in zijn GELOOF. Ondanks dat men genoeg aan geloof deed, vond men rare methodes uit om jonge meisjes te huwen (10 en 11 jarige) vooral RK meisjes en niet alleen moslimas. Dus, de wetten werden op allerlei manieren ontdoken en verbroken. Omdat ze ook vaak afgelegen woonden, kon men dat soort praktijken moeilijk tegen gaan, ook hun kinderen een goed onderwijs geven, kon maar sporadisch. Dus, er bestond een kloof tussen achtergebleven gebieden en moderne samenleving en dat had alles met het geloof te maken. Vooral moslims wilde een andere leefwijze en zonderden zich af. Dat zie je ook hier gebeuren. Nu met de komst van Polen enz. zie ik de RK- zuil alleen maar versterken en dat de zuilen mekaar helpen, is duidelijk. Een vorming van getto’s voor andersdenkende zal dan zijn intrede doen, en segregatie zal toenemen. Dus het resultaat, in Jugoslavië heeft de nationalisme het kop opgestoken (nationalisme versterkt met geloof); zie daar lopen langbaardige priesters rond naast de minister president als steun en toeverlaat en als adviseur. Weg ermee. Laat, het gezond verstand, filosofie, democratie, kunst , cultuur en -wetenschap ons verlichten en laat middeleeuwen met nationalisme voor altijd in het verleden.

    Reactie door Beba — woensdag 20 april 2005 @ 23.18 uur

  93. @92 Volgens mij lagen er in Jugoslavië na Tito nog wat ‘oude rekeningen’ tussen de verschillende bevolkingsgroepen. De Kroaten hebben in WO II een massaslachting onder de Serviërs aangericht. Er was zelfs een moslim-SS-divisie die zo wreed was dat het zelfs de SS-organisatie te grijs werd.
    Tito heeft na WO II de boel bij elkaar gehouden, maar mi meer door middel van dwang ipv stuctureel kanaliseren en oplossen van alle haatgevoelens.

    Reactie door Paul — donderdag 21 april 2005 @ 11.10 uur

  94. Paul @93 jij hebt gelijk, dat weet ik sinds een jaar (sinds ik op J. Marijnissen web-log aan het lezen ben). Misschien was het ook beter dat ik het niet wist. Toentertijd vertelde men niet veel over de daden van eigen bevolkingsgroepen (wel in films). Men hield zich meer bezig met opbouw en vriendschap. Ik kan dus alleen voor mijzelf spreken. Heb heel veel ellende en machteloosheid meegemaakt. Ik werd om hulp gevraagd door jonge gelovige meisjes die moesten trouwen, terwijl ze nog kinderen waren. Ooit heb ik een zelfmoord gezien van een jonge vrouw in verwachting. Zij mocht haar kind niet krijgen omdat ze gelovig was en niet getrouwd. Ik mocht daarover op school niet eens praten, laat staan een opstel schrijven. Dat vond men niet pedagogisch. Ik zou dan ook een boek willen schrijven met allerlei mis(standen) van toen.
    Slovenië had zich op tijd verzelfstandigd. Ondanks dat, heeft Kroatië een deel van hun grondgebied bezet (als ik de kranten mag geloven). Zij hebben dan ook bij de EU tevergeefs geklaagd. Dat zal alleen maar meer nieuwe conflicten met zich meebrengen of een verschuiving van onopgeloste problemen.
    Waarom zouden intolerante landen (intolerant wegens eigen bevolkingsgroep) wel in een EU- verband kunnen samenwerken, maar voorheen niet? Daar zou men eerst goed over na moeten denken alvorens te besluiten tot toelating van een “conflict”-land tot de EU.
    Gelukkig had ik toen gekozen voor een opleiding Turisme (economie) en had een positief beeld over “andere landen” in den vreemde. Toen ik hier kwam, wist ik dan ook meer over Nederlandse schilders (cultuur), wetenschap en geschiedenis dan mijn schoonfamilie. Thans is dat ook vervaagd; heb geen kans gehad om al dat “pracht” te bezoeken.
    Men verweet Jugoslaven dat ze niet open mochten spreken. Maar, eerst wat ik in Nederland heb meegemaakt was, dat ik mijn mond moest dicht houden. Toen ik ging studeren en alleen op straat liep, werd mij verteld dat ik naar mannen in jurken (moslims mannen) niet in de ogen mocht kijken. Als vrouw moet je altijd naar beneden kijken. Ik vroeg dan ook waarom (in Jugoslavië mocht alles, maar hier dus niet). Het is dan ook tot de dag van vandaag niet veranderd. Dat men plots wakker is geworden en probeert te introduceren nieuwe regels, waarden en normen, vind ik achterhaald. Daar hadden ze in de jaren ’70 over na moeten denken.
    Jammer, omdat te zeggen, maar als vrouw zie ik hier “gelijke rechten voor mannen en vrouwen nog verder vervagen.” Ja, op papier hebben we een soort vrije meningsuiting met elkaar afgesproken (maar wel in acht nemend dat je geen “grote mond” mag hebben) anders kwets je een ander. Dat ik gekwetst wordt is van minder belang. Als het om vrouwenrechten gaat zijn er zelfs hier (SP) weinig kritische mensen te vinden.

    Reactie door Beba — donderdag 21 april 2005 @ 13.50 uur

  95. Beba, jee wat een verhaal!

    Mijn kennis komt uit boeken. Dat maakt het gemakkelijk om objectief te zijn, daar het mij niet raakt.

    Helaas rest mij niet meer dan zorgen dat dit onrecht in ieder geval niet onder mijn ogen gebeurt. Voel je je hier gecensureerd?

    Met mensen die zo neerbuigend doen over anderen valt niet of nauwelijks te praten.
    Echter door het alleen maar te onderdrukken gaat de ellende niet weg. Het verdwijnt alleen uit beeld. Ik vrees dat dit een probleem is waar ieder persoonlijk mee moet afrekenen.

    Gaat het inmiddels wel goed met je?

    Reactie door Paul Heetebrij — donderdag 21 april 2005 @ 14.08 uur

  96. Zoals te verwachten was, heeft minister B. Bot van Buitenlandse Zaken zich zeer kritisch uitgelaten over de gebezigde woorden van collega P.H. Donner.
    Donner had tijdens de CDA-bijeenkomst van 16 april jl. in Ede gesproken “als CDA’er”. Dus niet als minister! Ik herinner mij weer het verhaal van “de mens” H. Nawijn in de Tweede Kamer (eind 2002). Staatsrechtelijk is het evenwel onmogelijk om de politieke woorden van een minister te scheiden van “de mens” of “het partijlid” achter deze minister. Zeker als hij/zij op een partijbijeenkomst het woord voert. Bij deze affaire Donner/EU Grondwet heeft premier J.P. Balkenende niet onmiddellijk ingegrepen. Dat had wel gemoeten, gegeven art. 45 lid 3 van de Nederlandse Grondwet (bevordering van de eenheid van het algemeen regeringsbeleid).

    Hier het artikel in NRC Handelsblad van gisteren over de mening van minister B. Bot over de EU-Grondwet:
    http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1113973344777.html

    Reactie door Kees Huizenga — donderdag 21 april 2005 @ 17.47 uur

  97. Paul@ 95, bedankt hoor, het gaat wel weer. Ik moet zo min mogelijk weblogs lezen. Ik vind H. Bommel zeer kritisch, nuchter. Zijn kritiek is goed onderbouwd (hij komt dan ook met oplossingen aan en niet alleen met kritiek) en dus blijf ik hier terug komen.
    Ja, ik ben gecensureerd, maar weet niet door wie en daarom wil ik niemand beschuldigen. Eerst dacht ik aan SP zelf, maar ondekte later iets merkwaardigs en ben nu dus heel anders gaan denken. Bij deze sorry SP voor foute beschuldigingen (mocht het zo zijn dat het niet van hun afkomstig was).
    Ik ben al heel lang achter dat men mij niet kan bereiken. Het is jammer, omdat ik aan het solliciteren ben. Achteraf hoor ik dat men mij niet kan bereiken en dat de brieven en mailtjes niet aankomen. Mijn provider(s) kunnen het “niet” verhelpen. Ik moet overal persoonlijk naar toe. Kost enorm veel tijd en energie, maar ik blijf voor mijzelf opkomen en heb inmiddels een verandering ondergaan; daar waar het moet, heb ik in plaatst van “houd je bek” een enorme “schuur” open getrokken. Ik vind niet erg dat men mij misschien “beschermt” (anders kan ik het niet zeggen), maar soms vind ik het wel erg om “bijgestuurd” te worden (dat men voor mij gaat selecteren wat ik wel / dan niet mag ontvangen, wanneer ik wel / dan niet te bereiken ben enz. Het lijkt alsof ik een privé secretaresse heb. Tja, soms moet ik er om lachen, heb geen andere keus. Wordt het teveel, dan ga ik weer verder. Ik zie de wereld als één woonplek.

    Reactie door Beba — donderdag 21 april 2005 @ 21.29 uur

  98. @ Paul(93):

    Citaat: “De Kroaten hebben in WO II een massaslachting onder de Serviërs aangericht. Er was zelfs een moslim-SS-divisie die zo wreed was dat het zelfs de SS-organisatie te grijs werd.”
    Inderdaad waren tijdens de Tweede Wereldoorlog de Rooms-Katholieke Kroaten op de hand van de Duitsers, m.n. de beruchte “Ustasji” onder leiding van Ante Pavelic. Het gaat dus niet om een beruchte “moslim-SS-divisie”.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 25 april 2005 @ 17.30 uur