60%

Die referemdumwijzer kan in de electronische prullenbak!
Ik zag gisteren Harry van Bommel die ‘wijzer’ doen bij NOVA en hij kwam zelfs uit bóven de 60%. Ik dacht: dat ga ik ook maar ‘ns doen…en wat blijkt?

Ze hebben die wijzer zó gemaakt dat je wel een ontzettende negativist moet zijn wil je beneden de 50% ‘eens’ uitkomen. Dat heet nu ‘valse voorlichting’.

Ik ben het met Harry eens dat deze ‘wijzer’ is gemaakt door voorstanders van de Grondwet. Misschien moet ons campagneteam ook maar ‘ns ‘n Grondwetwijzer maken…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 23 april 2005 :: 13.24 uur

109 Comments

109 reacties

  1. Ik heb al een bijdrage geplaastst op het discussieforum van de SP.
    Het is verkapte propaganda. Ik scoorde 60% voor, en ben tegen de grondwet. Ze meten alleen de bereidheid om samen te willen werken in een groot europa, en niet op welke manier. ik ben voor europa, maar niet op deze manier.

    De europ discussie doet me denken aan de VS enkele jaren geleden. Was je tegen de oorlog dan was je ook tegen de ‘jongens’ en niet vaderlandslievend.
    De zelfde onzin ziet nu ook het daglicht. Stem je tegen de grond wet dan ben je tegen europa.

    Ik ben voor europa, maar nu even niet.

    Reactie door alexander — zaterdag 23 april 2005 @ 13.37 uur

  2. Het Comité grondwet Nee heeft al een echte stemadviseur gemaakt. Deze komt niet met vage percentages maar met een duidelijk advies.
    Jan, laat je nog even weten welk advies je bij deze stemadviseur krijgt?

    Reactie door Marco — zaterdag 23 april 2005 @ 13.42 uur

  3. Boven 60% vereenstemming met de grondwet is dus bijna 40% tgeen overeenstemming en dus nee. Ze suggereren dat je voor bent met die percentages, maar dat is onzin.

    Check http://www.echtereferendumwijzer.nl/, die is beter.

    Reactie door Vincent Smeenk — zaterdag 23 april 2005 @ 13.44 uur

  4. Je komt altijd uit op een percentage ruim boven de 50, waarmee de suggestie wordt gewekt dat je dus voor bent. Maar vergis je niet, de andere procenten staan dus voor zaken waar je het niet eens bent met de grondwet. Als dat één procent is, maar voor jou heel belangrijk, moet je dus tegenstemmen.

    Check ook http://www.echtereferendumwijzer.nl/, die is beter

    Reactie door Vincent Smeenk — zaterdag 23 april 2005 @ 13.48 uur

  5. Ik heb zojuist die test gemaakt en kwam tot 44% :-).
    Leuker is echter de referendumvraag, gaat u voor of tegen stemmen en dan zie je dat na ruim 3300 stemmen er 59% tegen de europeesche grondwet gaat stemmen. Nederlanders zijn dus gewoon een slim volkje dat zich niet in de luren laat leggen door misleidende vragen in een internetenquete! Dat is ook gebleken uit de ronduit slechte 21 minuten enquete waar je godzijdank wel kon zeggen dat je dit kabinet klote vond ( wat ook ruim driekwrt van de ondervraagden deed) maar dat de vraagstelling over WAO,WW en VUT dermate was opgesteld dat driekwart het er wel mee eens Moest zijn……net als bij deze enquete dus! Kan de regering dus weer fijn misbruik van maken….. ;-)

    Reactie door Opa-Buiswater — zaterdag 23 april 2005 @ 13.53 uur

  6. Als ik het niet dacht… nou dat noem ik nog eens fraude.

    Wat kan de bevolking verwachten van de verkorte versie van de grondwet? Is deze ook geschreven naar het antwoord JA?

    Reactie door E.Krul — zaterdag 23 april 2005 @ 13.54 uur

  7. Ik mis vragen als: ben u blij met de euro?, moet de EU eindeloos doorgaan met uitbreiden?, bent u voorstander van Europese dienstrichtlijnen, moet Brussel alles in Nederland gaan beslissen? en dat soort vragen. Stomme EU-grondwet en ontzettend misleidende EU-stemwijzer.

    Reactie door Daniël O. — zaterdag 23 april 2005 @ 13.56 uur

  8. @: “Misschien moet ons campagneteam ook maar ‘ns ‘n Grondwetwijzer maken…”
    Zou je je dan niet aansluiten bij dew campagne van grondwetnee? Die heeft denk ik een meer neutrale kleuring.
    @1: Ik merk ook dat steeds vaker tegen europa (of grondwet) zijn automatisch schijnt in te houden dat je je dús ook keert tegen vrede, welvaart en tegen vooruitgang. De hand die je voedt bijt je niet etc.

    Reactie door Paul Strenen — zaterdag 23 april 2005 @ 13.59 uur

  9. Hmmmm, ik kom op 94%….

    Nu moet ik wel zeggen dat ik de stellingen nogal gekleurd vond. Natuurlijk vind ik het belangrijk dat Europa samenwerkt op het gebied van milieu, natuurlijk vind ik dat Europese vergaderingen niet achter gesloten deuren behoren plaats te vinden.

    Ik vraag me af of je echt op basis van 25 van zulke stellingen een gefundeerde keuze kunt maken. Ik heb altijd mijn twijfels bij dit soort wijzers.

    Reactie door Nathan — zaterdag 23 april 2005 @ 13.59 uur

  10. De Volkskrant meldt vandaag dat het kabinet zo’n 100
    organisaties heeft opgeroepen om ja-propaganda voor de EU grondwet te verspreiden. Helaas is de missie van VVD-er Nicolaï nog niet erg succesvol.
    Het valt me wel op dat de ja-stem kippendrift in Nederland een
    réchtse zaak is: je zou zeggen dat EU-ja of nee dit land weer opdeelt in ouderwets rechts en links, waarbij rechts weer alle angssentimenten en burgermansspoken van stal haalt om tegenstemmers in diskrediet te brengen en te marginaliseren,
    zoals dat in de jaren vijftig plaatsvond tegen linkse andersdenkenden. Vreemd… Er staan kennelijk grote belangen op het spel.

    Reactie door c,tilyx — zaterdag 23 april 2005 @ 14.03 uur

  11. 7 @ Nathan: dat is het verneukeratieve van deze vraagstelling. Natuurlijk ben ik voor meer samenwerking en ik ben niet tegen europa; waar ik wel tegen ben is dat ik het belachelijk vind dat europa invloed zou hebben in zaken zoals sociale zekerheid en arbeidsvoorwaarden! Want die worden altijd naar beneden gelijkgetrokken! Zoals de accijnzen altijd omhoog gaan ;-)
    Bovendien is het te belachelijk voor woorden om zoveel macht te geven aan een organisatie die een paar keer per jaar/maand van de ene stad naar de andere moet verhuizen omdat ze het na al die jaren nog steeds niet eens zijn over een vaste plek! En die organisatie moet voor mij gaan bepalen wat goed voor mij is? Neen, dank u wel….. :-)

    Reactie door Opa-Buiswater — zaterdag 23 april 2005 @ 14.23 uur

  12. Ik heb zitten kijken ja, en ook ik was niet redelijk- maar behoorlijk verbaasd. Niet alleen om die wijzer, maar ook om de argumentatie om maar voor te stemmen. Dubbelzinnig geouwehoer, en allerlei (bv terrorisme) als reden aanvoeren. Het schijnt dat meer dan 60% van de Nederlanders zich onveilig voelen. En de rest woont zeker in Zeeland? Nope dat programma was weer een hoop lucht

    Reactie door John — zaterdag 23 april 2005 @ 14.29 uur

  13. Eerste test vragen nornaal beantwoord.Tweede keer alle vragen oneens aangeklikt.eerste keer 42%.tweede keer 44%.Hoezo volksverlakkerij.IK weet het zeker .IK stem NEE
    Hein

    Reactie door h.b.kerkhoff — zaterdag 23 april 2005 @ 14.30 uur

  14. Natuurlijk, en hier geeft het kabinet ruim geld voor om ons “voor te lichten”.
    Ze zijn als de dood zo bang voor een eigen mening van de bevolking.
    Ze hebben natuurlijk al beloftes gedaan tegenover de rest en het staat wat genant als je de beloftes niet na kunt komen omdat het merendeel hier niet mee eens is.
    Goede zaak van Harry om de gekleurdheid van de referendumwijzer zo te ontmantelen op T.V.
    Ze snappen in Den Haag nog steeds niet dat het juist deze werkwijze is die de bevolking tegen de borst stuit.

    Reactie door Wever — zaterdag 23 april 2005 @ 14.33 uur

  15. ik heb de test eerts gedaan en naar alle eerlijkheid zoals ik het zie geantwoord. 42% maar dat wist ik al(ik stem tegen). Maar kijk eens goed naar die vragen. Ik heb hem nog een keer gedaan, met 2 andere antwoorden en toen kon ik beter voor stemmen want ik zat over de 50%

    Reactie door John — zaterdag 23 april 2005 @ 14.34 uur

  16. Ze zullen hun uiterste best doen om het Nederlandse volk met een kluitje het riet in te sturen.

    Eigenlijk is hun campagne van eenzelfde kaliber als: geen referum en de euro door de strot duwen!

    Reactie door E.Krul — zaterdag 23 april 2005 @ 14.35 uur

  17. De referendum wijzer wijst naar Ja, misleidend dus!

    Reactie door E.Krul — zaterdag 23 april 2005 @ 14.40 uur

  18. De ontmaskering zal tegen het kabinet werken, en dat hebben ze aan deze slinkse werkwijze te danken.
    Maar natuurlijk als het negatief uitpakt zijn wij met z’n allen te dom, en zullen het zo proberen verkopen dat we met zijn allen op het moment van stemmen ontoerekeningsvatbaar waren!!

    Reactie door Wever — zaterdag 23 april 2005 @ 14.41 uur

  19. Ik kom op 62 %. Maar als je naar de peiling voor of tegen de grondwet kijkt is 59,4 % tegen. Dat is dan toch wel weer goed. Mensen trappen er blijkbaar niet zomaar in.

    Ik vind dat de stemwijzer nog een percentage moet geven dat aangeeft dat je echt voor bent. Kan me voorstellen dat dat op 75 of 80 % moet komen te liggen of zo.

    Reactie door Renske — zaterdag 23 april 2005 @ 14.44 uur

  20. Typisch SP-reactie Jan. Je doet een test en wanneer de uitslag je niet bevalt, ligt het aan de test.

    Reactie door Ricardo Kamperveen — zaterdag 23 april 2005 @ 14.55 uur

  21. @18
    Natuurlijk ligt het niet aan de test, alleen de gekleurde vragen die er gesteld worden zijn volgens jou eerlijk?
    Dan geloof je ook alle reclames op t.v.

    Reactie door Wever — zaterdag 23 april 2005 @ 15.13 uur

  22. Sourcecode openbaren, weten we zo hoe die test gegevens verwerkt. Zoiezo vindt ik als je een test maakt, dat de sourcecode openbaar moet zijn, zo kunnen de echte nerds zien of er wel op een correcte methode de gegevens verwerkt worden. Want het heeft puur met calculatie te maken en daar kan je mee rommelen.

    Reactie door SpeedRazor — zaterdag 23 april 2005 @ 15.16 uur

  23. In dit geval moet ik Jan gelijk geven Ricardo Kamperveen.
    Ik ben Voor de grondwet maar halverwege de test ben ik gestopt want ik houd er niet van om voor de gek gehouden te worden.
    ls ik jou vraag op de stelling “alle vrouwen zijn lief maar je moeder is het liefst” eens; niet/wel eens; oneens.
    Nou drie keer raden wat de meeste mensen stemmen.
    Veel wijsheid toegewenst Antoon

    Reactie door antoon — zaterdag 23 april 2005 @ 15.18 uur

  24. @20

    Volgens mij heeft het niks te maken met de manier waarop de gegevens worden verwerkt, het gaat hier puur om de stellingen die worden gegeven.

    Reactie door Nathan — zaterdag 23 april 2005 @ 15.22 uur

  25. Ik had ook snel het gevoel dat de wijzer je naar de ja kant wilde drukken. Dat als 1 miljoen handtekeningen zijn ingezameld voor iets dat het dan op de agenda komt, allemaal mooi en aardig maar dat steld geen fluit voor, ze kunnen het zo te zeide schuiven, dus heb ik nee gestempt.

    Nou Jan Marijnissen, blijkbaar ben ik zeer negatief want ik kwam gister op 36% uit. Kan jij mij niet een middagje opvrolijken ? ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 23 april 2005 @ 15.26 uur

  26. Nieuws van 13.00 uur gezien/gehoord?
    Langzaam, maar het gaat de goede kant uit:
    overwegend ‘nee’ is het onderzoek van Maurice
    en nu vérder!
    Is dat even mooi weer Olleke, bedankt nog !!

    Reactie door Madelief — zaterdag 23 april 2005 @ 15.36 uur

  27. Ik kwam uit op 72 %, terwijl ik helemaal geen voorstander ben.
    Er zaten helemaal geen vragen bij over uitbreiding van de EU, geldigheid homohuwelijk in EU, Turkije etc.
    En verder nogal vage stellingen die niks zeggen over of je voor of tegen de grondwet bent bijv. milieubeleid
    Dus wat mij betreft inderdaad een test van niks!

    Reactie door karin — zaterdag 23 april 2005 @ 15.41 uur

  28. SpeedRazor (20),

    Goed idee, kunnen we direct ook direct die html code opschonen,
    welke prutsers hebben die site gemaakt, wat een rommel code.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 23 april 2005 @ 15.50 uur

  29. Net even “De échte stemadviseur” geraadpleegt, 27 punten, een dikke nee dus weer.

    Jan Marijnissen, wat heb jij voor score op die site?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 23 april 2005 @ 16.03 uur

  30. 22 Nathan
    Als jij een antwoord geeft op een vraag, dan wordt hier een waarde aan toegekend dan slaat de code aan het rekenen. Dus heeft er degelijk wel mee te maken HOE men dit doet. Openbaring van de sourcecode is zeer zeker relevant. Puur om te zien wat het proces is en dit te kunnen testen in het openbaar. Is overigens al een aantal keer gebeurd, weet niet meer precies waar van het was, maar toen was het ook iets belangrijks wat men online deed en toen heeft men ook de sourcecode erbij gezet.

    Evert Tigchelaar jr
    haha erg he :)

    Reactie door SpeedRazor — zaterdag 23 april 2005 @ 16.06 uur

  31. 18 @ Ricardo: met volksverlakkers wordt niet meer gediscussieerd! Terug in je hok bij de neo-liberalen……..!

    Reactie door Opa-Buiswater — zaterdag 23 april 2005 @ 16.07 uur

  32. 25 punten voor deze awwe libertijnse vogel :)

    Uw opvattingen staan over het algemeen lijnrecht tegenover die van de Grondwet. Wij raden u aan tegen te stemmen.
    Gezien uw uitgesproken opvattingen kunt u overwegen een actieve rol te gaan spelen in de campagne tegen de Grondwet.

    helemaal eens, waarvan akte!

    groetjes,

    Reactie door joal — zaterdag 23 april 2005 @ 16.23 uur

  33. Kwam op 64% en ben 98.2191 % tegen. (Heb ik zelf ff uitgerekend)We leven in een raar land. STEMWIJZERS om een volk een mening aan de hand te doen, alsof het volk die niet al heeft, gezien het percentage dat uiteindelijk antwoord op NEE.
    Men doet voorkomen dat mensen niet geinformeerd zijn. De waarheid is misschien dat ze nog geen tijd hadden in deze “ratrace” die “leven” genoemd wordt.En dit alles voor een
    voorgespiegelde “gouden toekomst”. Mijn stemadvies: “kijk naar het leven in NL nu en je zult inspiratie vinden voor een zinnig antwoord.

    Reactie door Pim — zaterdag 23 april 2005 @ 16.29 uur

  34. 24 Bedankt en jij ook. Toch neem ik voorlopig even een low profile aan. Ik voel me hier niet meer zo thuis.
    Groetjes Bert.

    30 Ik had de zelfde uitslag en kreeg het zelfde advies!!

    Reactie door ollekebolleke — zaterdag 23 april 2005 @ 16.30 uur

  35. Heerlijk ! In tijden niet zo gelachen om onze overheid, en dat al voor de 2e keer deze week.
    (de eerste keer was toen ik de balkenbende in het journaal zag folderen)
    Blijkbaar begint de paniek nu echt toe te slaan bij de heren en dames van dit kabinet want ik heb geen andere verklaring voor dit soort onzinige pseudo-voorlichting.
    Geen woord/vraag over de geplande afbraak van onze sociale verworvenheden, om maar eens iets te noemen.

    Met buitengewoon veel interesse wacht ik de alternatieve referendumwijzer van de SP af.

    Reactie door twijfelaar — zaterdag 23 april 2005 @ 16.32 uur

  36. 40%… ik wist dat ik tegen die grondwet ben, maar zo negatief? wow! :-)

    Reactie door Chantal — zaterdag 23 april 2005 @ 16.36 uur

  37. Dát is grappig. Bij de referendumwijzer kom ik op 56% uit. Eens dus met een grondwet. Bij die andere, de Stemadviseur, ben ik voor vrijwel 100% TEGEN de Europese grondwet. Ik vind de vraagstelling op de referendumwijzer tendentieus. Het is ongelooflijk lastig om daar negatief uit te komen, tenzij je tegen bepaalde basisbeschavingsdoelen bent. De vraagstelling van de Stemadviseur lijkt me veel minder tendentieus. Kreeg meer een idee van een grotere objectiviteit.
    Maar of ik nu wel of niet VOOR scoor op de Referendumwijzer, ik stem toch NEE!!

    Reactie door L.M. lembeck — zaterdag 23 april 2005 @ 16.45 uur

  38. Jan zelfs ik scoor 52% rare vraagstelling zit erbij; grondrechten voor haar burgers vastleggen. daar ben ik het wel mee eens, De Europese Unie dient dierenwelzijn te waarborgen. prima,maar in de grondwet is het slecht geregeld, Samenwerking tussen Europese lidstaten is nodig om de vrede in Europa te waarborgen, Prima,maar geen Europees leger. zo zijn er wel meer vragen. Geen woord over de libiralisatie van de markt, geen woord over militairistme, zwak over dierenwelzijn. Een zeer zwakke stemwijzer. Misscien kunnen de tegenstanders een eigen referendum wijzer maken.

    Reactie door Harry Sangers — zaterdag 23 april 2005 @ 16.47 uur

  39. Ook ik kwam op 60% uit, en vond de vraagstelling inderdaad opvallend positief sturend.

    Reactie door Johnito — zaterdag 23 april 2005 @ 16.50 uur

  40. Via de sp site ben ik bij eurodusnie terecht gekomen waar het een en andere te lezen valt over elkaar beconcurrerende stemwijzers. (boeiend)
    Op de van staatswege gefinancierde stemwijzer ben ik 62% voor, terwijl ik op referendumstemwijzer.nl 74% tegen zou zijn.
    Op deze laatste staan overigens vragen die aanmerkelijk meer diepgang hebben.
    Ik sluit me dan ook geheel aan bij L. Lembeck (m/v) in reaktie 35.

    Reactie door twijfelaar — zaterdag 23 april 2005 @ 16.53 uur

  41. Weet iemand inmiddels hoe bindend dit referendum is? Ik hoor de raarste verhalen.

    Reactie door ollekebolleke — zaterdag 23 april 2005 @ 16.53 uur

  42. Met een beetje mazzel hoeven we niet eens te stemmen, als de Fransen tegen zijn blaast het kabinet het af, anders staan ze wel helemaal ZONDER hemd

    Reactie door Wever — zaterdag 23 april 2005 @ 16.57 uur

  43. Nou, de “voorlichting” is weer “geweldig”.

    Bij de referendumwijzer kwam ik op 64%, ik heb ook de 7 aanvullende vragen ingevuld en daar kwam uit dat ik negatief tegenover Europa sta.

    Ik heb ook de test van het Comité Grondwet Nee gedaan en daar kwam uit dat mijn opvattingen LIJNRECHT tegenover de grondwet staan. Zo sterk zelfs dat ik mij (volgens de test) moet gaan bezighouden met de Nee-campagne!

    Gelukkig had ik al besloten om tegen te gaan stemmen, want met al deze lijnrecht tegenover elkaar staande “adviezen” wordt een keuze er niet beter op.

    Ik vind overigens dat de test van het comité betere stellingen heeft dan de referendumwijzer. Het lijkt mij ook een neutralere test.

    Reactie door emma — zaterdag 23 april 2005 @ 16.57 uur

  44. Wedden dat CDA/VVD/D’66 HET de referendumwijzer aanhouden bij de N.O.S.morgenvroeg?

    Reactie door Wever — zaterdag 23 april 2005 @ 17.01 uur

  45. Tsssttt, Vanuit mijn graf en met nog meer van hetzelfde in het vooruitzicht, (eeuwigheid), zie ik dit allemaal aan. De wet? In mijn tijd hadden ik en andere ‘boeven’ maling aan de wet. (totdat we gepakt werden)
    Dat laatste is erg belangrijk. Mocht U het gevoel hebben dat dit laatste ook met U gebeurde, realiseer U dan dat de regels van die wet door een iets groter syndikaat opgesteld werden, en buiten Uw medeweten om. Dat is wat althans mij overkwam, en waartegen ik mij verzette…. Ik hoor mijn naam trouwens niet meer zo vaak klinkennnnnnnn.

    Reactie door Robin Hood — zaterdag 23 april 2005 @ 17.17 uur

  46. Op nee uitkomen is bij deze stemwijzer zo goed als onmogelijk, ik had 68% voor terwijl ik toch echt tegen ben. En het is ook niet zo dat ik niet weet wat er in staat. Ze hebben gewoon wat lopen shoppen in artikelen waar iedereen het wel mee eens zou zijn.

    Reactie door Eelco Eikenaar — zaterdag 23 april 2005 @ 17.51 uur

  47. waar kletsen we nog over.natuurlijk klopt het niet, maar hoewel ik me wel verdiept heb in de grondwet zou ik toch willen zeggen:we hebben al die kennis niet nodig, dezelfde mensen die ons de euro door de strot hebben geduwd willen ons nu ook nog de grondwet opdringen.dat is toch al genoeg om te weten dat je tegen moet stemmen. en als iemand als balkenende vóór is kan ik toch nooit ook vóór zijn? Als de vos de passie preekt…….
    Aad Sweep

    Reactie door Aad Sweep — zaterdag 23 april 2005 @ 17.52 uur

  48. Ben al niet eens aan die test begonnen omdat ik al wel vermoedde dat die “gekleurd” zou zijn….misschien ga ik ‘m alsnog doen, als ik al die percentages lees, word ik toch wel nieuwsgierig naar mijn “score”….

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 23 april 2005 @ 18.03 uur

  49. Bij mijn post zat een boekje: ‘Samenevatting etc. Grondwet voor Europa’ van de Referendumcommissie.
    Ik heb het net doorgenomen, als hbo-taal/tekstdeskundige moet ik kwijt: Het is onleesbaar!
    Het boeit voor geen meter, en dat is waarschijnlijk precies de bedoeling. Mensen die niet graag lezen zullen er zó door worden afgeschrikt dat ze op 1 juni niet eens komen, waarschijnlijk om het woord referendum alleen al.
    Deze folder vraagt om een liefst zo populistische mogelijke vertaling omdat het plebs per slot van rekening ook recht heeft om te weten wat hun rechten zijn, en liefst dat het een plicht is om NEE tegen deze onzalige grondwet te stemmen.
    Want als die zou deugen zou dit kabinet ons niet zo dwingend en moralistisch ervan hoeven te overtuigen dat ja-stemmen een noodzaak is.

    Reactie door C.Tilyx — zaterdag 23 april 2005 @ 18.10 uur

  50. @46 Welnu, dat is ook mijn bevinding. De antwoorden van de ‘werkelijkheid’zijn voorwaar niet in percentages te meten. Richt U derhalve op de inhoudddddd en niet op de ‘scoooreeee’..

    Reactie door Robin H00oooo — zaterdag 23 april 2005 @ 18.15 uur

  51. Ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar kom er steeds niet op. Het Instituut voor Publiek en Politiek wordt natuurlijk wel door de overheid gesubsidieerd en gezien de recente ervaringen van b.v. Vluchtelingenwerk en anderen die een gedeelte van de subsidie hadden aangewend voor 26.000 gezichten (gelukkig!), hebben zij misschien maar bij voorbaat eieren voor hun geld gekozen om het riante onderkomen op welke gracht is het ook alweer, Keizers- geloof ik, veilig te stellen. De eerste keer kwam ik er wel op, maar als ik bij de 1e 2 vragen dan eens of oneens had gedaan, kwam er nog een 2e optie van dezelfde vraag met als optie de keuze die ik niet gemaakt had afgezet tegen weet niet/geen mening. Dat leek me een beetje met alle winden meewaaien en ik vermoed dat dit voortkwam uit overbelasting van het systeem. Maar zal het vanavond laat nog eens proberen.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 23 april 2005 @ 18.23 uur

  52. Nou…heb ‘m alsnog gedaan, vond de vragen sowieso al breed interpretabel en meer gaan over of je voor EEN Europese Grondwet bent en niet of je voor DEZE Europese Grondwet bent,ik kwam uit op 56% en uitgaande van het feit dat ik wel voor EEN Europese Grondwet ben, maar niet voor DEZE Europese Grondwet, klopt dat misschien. Gelukkig zag ik bij de peiling dat de meerderheid, ondanks deze verneukeratieve test, alsnog tegen is…

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 23 april 2005 @ 18.26 uur

  53. Ik had trouwens wel het boekje door de bus vandaag. Die samenvatting. Heb alleen geen zin dat te lezen nu met dat mooie weer. En zag net in TT dat zich een meerderheid begint af te tekenen die neen gaat stemmen. Dat heeft Harry dan goed gedaan gisteren, met als voorstemster o.a. de charismatische Ayaan Hirsi Ali.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 23 april 2005 @ 18.28 uur

  54. Wat je ook doet met die test. In het algemeen is het resultaat pro grondwet. Krijg vraagtekens bij die test.

    Reactie door Jan Pruimboom — zaterdag 23 april 2005 @ 18.32 uur

  55. Ik vond de uitzending van NOVA-politiek niet geweldig, dat was overigens zeker niet aan Harry te wijten, maar ik vond dat er veel te weinig essentiële punten belicht werden…een schamele bijdrage van NOVA, vond ik…

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 23 april 2005 @ 18.34 uur

  56. 53. Vind ik ook, Madelijne. Maar als een dag later zich ineens een meerderheid tegen begint af te tekenen zal het toch wel invloed hebben gehad.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 23 april 2005 @ 18.43 uur

  57. Het is zo’n duidelijke propagandatruc, die “referendumwijzer”, dat ik er niet eens aan begin. Alsof we trouwens niet zelf gewoon moeten nadenken, feiten en argumenten afwegen, en conclusies trekken. Nu dus alle hens aan dek om de stem neen-campagne te laten slagen!

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 23 april 2005 @ 18.47 uur

  58. @54 Het bloed krui..pp.t.. waaa ;-)

    Reactie door ROOoob... — zaterdag 23 april 2005 @ 18.47 uur

  59. 54) Hallo Joan, inderdaad, ik denk dat dit ook te maken kan hebben met het feit dat mensen worden gemotiveerd om zich in elk geval wél uit te spreken en toch ook wel met de daling van het vertrouwen in het kabinet dat nu heel simplistich iets aan een niet erg indrukwekkende “ja-campagne” gaat doen…Een “ja-campagne” kán mijns inziens ook nooit indrukwekkend zijn waar het deze grondwet betreft…

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 23 april 2005 @ 18.48 uur

  60. 55) Ik vraag het me af Olav, of deze referendumwijzer zal werken als propaganda…je moet wel erg simpel zijn om niet al bij de vragen door te hebben “waar ze heen willen” en uit de peiling die aan de test gerelateerd is, zag ik dat de meerderheid alsnog tegen zou stemmen….dus….

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 23 april 2005 @ 18.54 uur

  61. @ Ollekebolleke (39):

    Het referendum is officieel niet bindend. Wel hebben de meeste fracties in de Tweede Kamer verklaard zich aan de uitslag te zullen houden, onder bepaalde vooorwaarden van opkomst- en uitslagpercentages. (Die verschillen; weet ik niet uit mijn hoofd). Wat de regering ermee zal doen, valt nog af te wachten.
    Ik hoop op een duidelijk Frans ” Non!” als opwarmer voor ons!

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 23 april 2005 @ 18.55 uur

  62. Het is misschien dom van me dat ik het niet weet, maar is dat bericht dat het referendum zou worden afgeblazen bij een NON van Frankrijk, nu al weerlegd? Bij NOVA kreeg ik de indruk van wel, maar is dit zeker?

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 23 april 2005 @ 18.57 uur

  63. Vers van de pers. Dit al gelezen?

    “” Nederland neigt naar tegenstem EU
    HILVERSUM De Nederlanders lijken tegen de Europese grondwet te gaan stemmen in het referendum op 1 juni, blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. De opkomst wordt naar verwachting 32%.

    De tegenstemmers winnen het van de voorstemmers, met 41% tegen 37%.De Hond merkt daarbij op dat de eerste groep gemotiveerder is om te gaan stemmen. Een groep gematigde voorstanders overweegt niettemin tegen te stemmen, omdat de ontwikkeling in de EU hen te snel gaat.

    De samenvatting van de grondwet is vandaag huis-aan-huis verspreid in Nederland. De tekst is gemaakt door de onafhankelijke Referendumcommissie. ”

    We zijn er dus nog láng niet: verschil van 4%. Het voor-kamp is hun offensief al begonnen. Wáár blijft (verdomme) nu die anti-campagne, Jan?! Kom op!

    Reactie door Paul Strenen — zaterdag 23 april 2005 @ 19.02 uur

  64. 60. Jij ook hallo, Madelijne! Volgens mij niet, hoor. Niet officieel. Gisteren zei Clairy Polak dat het sowieso niet door zou gaan als Frankrijk neen stemt, maar die Nicolai zei dat dat nog helemaal niet zeker was en dat wij dan helemaal voor moesten gaan stemmen, zoals ik het begreep. I.p.v. Hansje Brinker met zijn vingertje in de dijk om ons knusse landje te redden Balkenende met zijn krantje om de hele E.U. te redden, daar stuurde Nicolai naar toe.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 23 april 2005 @ 19.02 uur

  65. 61. Ja, daar hadden we het net over, Paul.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 23 april 2005 @ 19.03 uur

  66. Ik verheuuug miiij!

    Reactie door ROob... — zaterdag 23 april 2005 @ 19.04 uur

  67. 61. Wat ik trouwens niet wist, was dat het was gebaseerd op een peiling van De Hond. Dan geloof ik er niets van. Ik doe daar zelf ook aan mee. Iedereen kan zich op eigen initiatief bij Peil.nl opgeven en je wordt dan elke week gevraagd mee te doen aan onderzoeken. Dat is volgens mij geen representatieve steekproef.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 23 april 2005 @ 19.05 uur

  68. 50. Toevallig, Madelijne, ik kwam ook op 56%. Deze keer werkte hij wel en mijn vorige ervaring zal inderdaad wel door overbelasting zijn gekomen.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 23 april 2005 @ 19.14 uur

  69. Eindelijk!!

    Reactie door ROrrrttt... — zaterdag 23 april 2005 @ 19.18 uur

  70. 62) Bedankt voor je antwoord Joan en inderdaad toevallig die 56%…Sraks even genoegelijk Kopspijkers kijken…(houd me ten goede: durf het bijna niet over iets “gezelligs” meer te hebben, je snapt me wel)….

    En Paul(61) Ik heb toch wel goede hoop dat de tegencampagne indrukwekkender zal zijn dan die flutterige “ja-campagne”…

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 23 april 2005 @ 19.33 uur

  71. OK, Ik heb Robin H. net toegesproken en hem uitgelegd dat de zaken heden ten dage een stuk ingewikkelder zijn dan in zijn tijd het geval was. Hij sputterde tegen, maar beloofde toch, zich niet meer in de discussie te mengen. Het laatste wat hij zij was “NEE”.

    Reactie door Pim — zaterdag 23 april 2005 @ 19.38 uur

  72. Hij heeft groot gelijk Pim, goed gedaan!

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 23 april 2005 @ 19.40 uur

  73. Als de Europese Grondwet alleen door liegen en manipulatie van de publieke opinie kan worden doorgedreven, is dat gegeven op zich al meer dan voldoende reden om tegen te zijn. Die referendumwijzer is een lachertje. Al bij de eerste vraag wordt het duidelijk dat je op het spoor van een positief stemadvies wordt gezet. Op hun site meldt het IPP, de opsteller van de referendumwijzer:

    “Het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP) is een landelijke, niet-partijgebonden organisatie die zich ten doel stelt politieke en maatschappelijke participatie te bevorderen.”

    Yeah, right.

    Reactie door Ed Sorrento — zaterdag 23 april 2005 @ 19.49 uur

  74. Een internet grondwetwijzer; zouden ze bij de grondwet eigenlijk moeten verbieden.

    Deze regering is gelijk aan de firma List & Bedrog.

    Reactie door ReneR — zaterdag 23 april 2005 @ 19.58 uur

  75. #53 Madeleine

    Nee; maar dat is ook onderdeel van de hele tactiek van deze regering. Net doen; alsof het eigenlijk niet eens zo veel ergens over gaat. Want dan zullen er niet veel gaan stemmen!

    Een kat in het nauw….ik verwacht dat de leugencampagne en de ontmoedigingscampagne van deze regering zich nog wel even zal gaan verhevigen. Straks gaan de dominees in opdracht van het CDA nog van de kansel preken, dat je haast zeker in de hel komt, als je tegen deze grondwet gaat stemmen. Bah.

    Reactie door ReneR — zaterdag 23 april 2005 @ 20.03 uur

  76. 28% dus tegen…Maar dat was ik al…

    Reactie door lambert — zaterdag 23 april 2005 @ 20.12 uur

  77. Ach ja, de referendumwijzer. Die gaat over heel algemene dingen en ik denk dat de meeste mensen het er wel mee eens zullen zijn dat je veel dingen best op Europees niveau kunt regelen. Maar daar gaat het niet om, het gaat uiteindelijk om concrete zaken. En daar wordt in de referendumwijzer amper over gesproken.

    Maar, de referendumwijzer doet zijn naam wel eer aan. Hij wijst zo’n beetje iedereen keurig naar een vooraf gestelde richting.

    Vandaag heb ik ook dat EU Grondwet foldertje ontvangen. Ik heb het deels doorgelezen en ik vind het heel knap dat men al die verdragen en aanvullingen daarop heeft weten samen te vatten in zo’n klein foldertje. Zodirect zal het ik het verder uit gaan lezen. Het is op zich best te lezen, maar wel weer heel algemeen.

    Ik proef in de discussies bij de SP overigens wel een stukje nationalisme. Zo van, wij willen niet dat ONZE sociale voorzieningen achteruitgaan, dat ONZE welvaart minder wordt, dat ONZE stem niet gehoord word etc. Jullie SP-ers zijn het toch wel met mij eens dat solidairiteit grensoverschrijdend zou moeten zijn?

    Reactie door Fjodor — zaterdag 23 april 2005 @ 20.22 uur

  78. De Tegenactie kan niet populistisch genoeg worden gebracht nu het kabinet het werkvolk schoffeert met de onleesbare folder
    van de Referendumcommissie. Een schande!!
    Dus:
    Voelt u zich óók grotelijks belazerd sinds u met een Euro moest betalen? Doet bij U de Euro ook píjn aan uw portemonnee?
    U kunt nu afrekenen op 1 juni!

    Reactie door C.Tilyx — zaterdag 23 april 2005 @ 20.34 uur

  79. Als je al door de test komt, dan kun je inderdaad niet beneden de 50% uitkomen. Het is echt schandalig hoe slecht de webvoorzieningen zijn opgezet. Met de stemwijzer is dat nooit geweest.

    Ik was in elk geval ook wel blij verrast dat Harry van B. ook boven de 50 uitkwam en dat lekker triomfantelijk bij NOVA kon komen vertellen. Nicolai stond er mooi met zijn bek vol tanden :)

    Reactie door Jory — zaterdag 23 april 2005 @ 20.39 uur

  80. @77

    Een naieve kijker had het ook anders op kunnen vatten. Namelijk: de SP is dus eigenlijk wel voor de EU Grondwet en het is alleen maar een politiek spelletje dat ze spelen. Dus, ja, het is wel oppassen geblazen met dit soort dingen. Zeker als Jan Marijnissen dan ook nog verkondigd dat hij op basis van de referendumwijzer voor de EU grodnwet is.

    Reactie door Fjodor — zaterdag 23 april 2005 @ 20.44 uur

  81. Grappig ja, ik kom op 60%. Deugt inderdaad helemaal niks van. De stemwijzer is een aanfluiting. De opdrachtgever voor deze stemwijzer, de Nederlandse overheid, gaat er kennelijk van uit dat de Nederlandse bevolking onnozel is. Deze instelling zal ze nog lelijk opbreken op 1 juni. Ik denk dat ze daar de vragen zo positioneren dat je automatisch bij een voor uit komt. Die referendumwijzer is gewoon gemanipuleerd. Een stem voor de EU grondwet is een stem voor de definitieve opheffing van
    Nederland. Vroeger noemde men dat landverraad! Dit kabinet denkt dat zij wel even uitmaken wat er moet gebeuren in dit land. Nadenken kunnen we zelf wel. Daar hebben we geen stemwijzer voor nodig die is afgesteld op ja stemmers. Ik ben blij dat de Fransen tegen gaan stemmen. Die laten zich niet belazeren door hun overheid.

    Nederland huilt, waar het eens heeft gelachen.

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 23 april 2005 @ 21.34 uur

  82. Fjodor
    Nieuwe Communistische partij? dat dat nog bestaat…ik dacht dat jullie geschiedenis waren.

    Reactie door SpeedRazor — zaterdag 23 april 2005 @ 21.43 uur

  83. Had bij de referendumwijzer ook een score van 60% terwijl ik toch echt tegen ben ;-).
    Bij de echte referendumwijzer had ik 28 punte, falikant tegen dus! Dat komt meer in de richting… ;)

    Er is wel prespectief voor een massaal NEE tegen deze Grondwet, na Frankrijk, Engeland en Nederland is men nu in Duitsland ook steeds meer tegen dit gedrocht…

    Reactie door Mirella — zaterdag 23 april 2005 @ 23.09 uur

  84. Eventjes: de peiling in het 10 uur journaal zei dat volgens Maurice de Hondt 52% tegen was en 49% voor. De meeste tegenstemmers waren niet zozeer tegen “Europa”, maar vonden het veel te snel gaan.

    Tilyx, het boekje dat we vandaag ontvingen is vele malen eenvoudiger te lezen dan de grondwetkrant, die ik nu even opzij gelegd heb. Een heleboel daarin is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Dat op zich zou al reden genoeg zijn om NEE te stemmen. Erg vind ik dat de regering dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met opzet zo doet. Het merendeel van de mensen in ons land leest niet eens op middelbaar niveau, laat staan op HBO en zelfs academisch niveau. En al bijna niemand houdt zich wel eens bezig met juridische termen en wetstektsen. Ik doe dat af en toe dus wel. En toch vlieg ik er nog steeds regelmatig in. Ik lees een artikel, denk dat ik het weet, lees het artikel een uur later nog eens en kom met een andere uitleg..? Ook de referendumwijzer is op zijn zachtst gezegd tendentieus. Voor mij hoeft dat hele “Europa” niet zo nodig en kan je evengoed samenwerken op een aantal belangrijke gebieden, zonder dat we een Europese Unie hebben, die alleen maar slecht wordt voor de gewone burgers. Maar wie ben ik? Dit land zal nog meer gaan beknotten op sociale voorzieningen, oudedagsvoorzieningen en ja, ook op de lonen, want het is nu eenmaal zo dat WIJ ons moeten aanpassen aan de armste landen in de EU… Niet omgekeerd. Aan Portugal kunnen we zien hoe goed dat gaat: men heeft er nog steeds geen fatsoenlijke sociale voorzieningen na ruim 15 jaar! We worden achteruit getrokken door die landen. In plaats van dat we die landen helpen zo snel mogelijk een vergelijkbare democratische maatschappij (sic!!) te realiseren, waarbij de mens niet meer een wegwerpartikel is (ook sic!!), gaan wij erop achteruit. Dat komt NOOIT meer goed.

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 23 april 2005 @ 23.23 uur

  85. Referendumwijzer:

    Resultaat
    Uw opvattingen komen voor
    12%
    overeen met de Grondwet.

    Grr… toch nog wat fout gedaan.. Nietszeggende site met een nietszeggende enquete!

    Reactie door Henk Tukkers — zaterdag 23 april 2005 @ 23.54 uur

  86. Reclamefolders

    Vandaag is het zaterdag. Niet zomaar een zaterdag, want vandaag krijgen we allemaal de “Samenvatting van het verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa” in de brievenbus. Dat is een hele mondvol.

    Tussen de extra dikke zatedageditie van de Volkskrant en enkele reclamefolders van de plaatselijke middenstand vind ik het boekwerkje dat de Nederlandse burger moet overtuigen om op 1 juni “Ja” te stemmen. Samengesteld door een speciale referendumcommissie.

    In de folder van de slager staat een aanbieding voor karbonades: 1 kilo voor € 4,99. Er staat zelfs een mooie foto bij van het produkt. Zo zie je tenminste wat je aangeboden wordt en wat de prijs is die je er voor moet betalen. De ons van regeringswege verstrekte reclamefolder vermeldt geen prijs, en wekt de indruk dat er enkel voordelen verbonden zijn aan een “Ja” op 1 juni. In de uitverkoop, twee halen een betalen: Europese grondwet per referendum. Nergens in het drukwerkje vind ik de voor- en nadelen overzichtelijk op een rij gezet. Achttien pagina’s propaganda op kosten van de belastingbetaler.

    Dan de Volkskrant maar proberen, misschien brengt die enig licht in deze duisternis. En zowaar, onderaan de pagina’s 26 en 27 van de bijlage Het Vervolg staan tien vragen plus antwoorden die betrekking hebben op onze Eurogrondwet. Met voordelen en met nadelen. Een halve krantenpagina blijkt nuttiger en informatiever dan 500 pagina’s regeringsdrukwerk (dat is inclusief de volledige versie van de toekomstige grondwet).

    Reactie door Henk Tukkers — zaterdag 23 april 2005 @ 23.57 uur

  87. Iedereen zaterdag een folder? Nou ik dus niet!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 24 april 2005 @ 1.11 uur

  88. Ze voelen het, Sabineke: aan onze familie is het niet besteed…ik heb er ook géén gekregen….

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 24 april 2005 @ 1.13 uur

  89. Hoofdstad van Noord-Holland, notabene!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 24 april 2005 @ 1.15 uur

  90. Geen tegenstanders van formaat om mee te debatteren?Tjonge jonge, hoe bedoel je grootheids waanzin!(dit als reactie op ADstukje)

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 24 april 2005 @ 2.00 uur

  91. en als de sp de test zou maken zou die altijd onder de 50% komen!

    Reactie door Edward — zondag 24 april 2005 @ 2.34 uur

  92. Hou er maar rekening mee dat de overheid heel sluw is en net voor 1 Juni met een superstunt komt.
    Dus laten wij nadenken hoe wij de laatste dagen campagne gaan doen.
    Helaas mogen we geen plagiaat plegen maar de slogan van de Media Markt vind ik het beste…….”IK ben toch niet gek???”
    Veel voorcampagne op de tv.
    En moet Harry van Bommel alleen de kar trekken vraag ik mij af?
    Harry Harry Harry Harry(in koor)
    Neem je moeder in de maling(is toch ook zo’n Hollandse uitdrukking?
    Wie weet nog een andere slogan die typisch Hollands is en die wij kunnen gebruiken??????

    Reactie door anita — zondag 24 april 2005 @ 9.18 uur

  93. Inderdaad 84 Lembeck, Nederland zal worden achteruitgetrokken.
    Een paar voordelen die Nederland nu nog heeft t.o.v. het buitenland zullen worden aangepast, Dus ook hier: dure tolwegen,
    repressie jegens koffieshopproducten en gebruikers daarvan, maar hand boven het hoofd bij topverdieners met drank achter het stuur, zoals in België en Zuid Europa. Ook hier straks smeergelden om gunsten en diensten. En sociale woningbouw en huurwoningen commercieel uitbaten als logies voor maatschappelijk niet `geslaagden’. Ook hier een ordeloze bebouwing van milieugebieden met industrieterrreinen, afvalbergen en electriciteitsmasten en betonnen rivierbeschoeiïngen zoals in conglomeraties in Noord-Italië. Ook hier straks geen fietser meer te zien, net als in Londen en alles beneden Maastricht, ze zullen worden weggepest door de Europese overheden omdat auto’s baas moeten zijn.
    Ook hier straks extra repressieve politiekorpsen zoals de Italiaanse Carabinieri en de Spaanse Guardia Civil, en rechtspraak met jury’s en gemuilkorfde advocatuur voor wie zonder geld op het parket staat.
    Maar dat wat in Nederland slechter en duurder is dan het in het buitenland zal niét voordelig worden aangepast zoals ons belachelijk moeilijk en duur te halen rijbewijs, Nederland zal niet zoals elders sportfaciliteiten royaal subsidiëren zodat zwemmen en buitensport toegankelijk blijft voor de lagere inkomens. En kinderbijslag blijft hier Europees gezien láág voor wie het nodig heeft, en kinderopvang zal voorlopig nog wel de duurste van de EU blijven, en onze autobelasting ook.

    Reactie door C.Tilyx — zondag 24 april 2005 @ 9.22 uur

  94. @82: De NCPN geschiedenis? Om de donder niet. Hier in Groningen behalen we in een aantal Oost-Groningse gemeenten nog altijd zo’n 20% of meer van de stemmen, ook bij de landelijke verkiezingen. En we strijden nog altijd voor de afbraak van Oost-Groningen. Oost-Groningen is zo ver weg van Den Haag, volgens mij weten de lieden daar niet eens waar Oost-Groningen ligt.

    Reactie door Fjodor — zondag 24 april 2005 @ 11.08 uur

  95. Bij mij doet die referendumwijzer het niet: ‘fout op de pagina’.
    Ik krijg wel het gevoel dat er een aantal vragen worden gesteld waarmee je het gewoon niet oneens mee kan zijn.
    Blijkbaar zijn deze vragen niet representatief voor wat er echt staat in die grondwet.

    Volgens de ‘echte referendumwijzer’ ‘staan mijn opvattingen lijnrecht tegenover de opvattingen van de grondwet’.

    Echter: op basis van wat worden de vragen gewogen? Ofschoon ik nee ga stemmen, heeft ook de ‘echte referendumwijzer’ mij niet overtuigd. Men refereert in de verantwoording aan deskundigheid, neutraliteit en onafhankelijkheid.
    Nadere uitleg, leesbare samenvattingen van wetteksten met een verwijzing naar het orgineel zou ik een prettige verbetering vinden: Trust but verify.

    Reactie door Paul Heetebrij — zondag 24 april 2005 @ 12.34 uur

  96. @ Fjodor (94):

    Citaat: “En we strijden nog altijd voor de afbraak van Oost-Groningen”. Het lijkt mij verstandiger erTEGEN te strijden! :)

    @ Madelijne (62):
    Als Frankrijk tegen stemt, betekent dat dat de Grondwet, zoals die er nu ligt, geen doorgang kan vinden. Dan zullen nieuwe onderhandelingen moeten plaatsvinden. Maar ook dan nog is het van belang dat Nederland (tegen) stemt. Het blijft dan maar een opiniepeiling, maar zal zeker mede gewicht in de schaal leggen. Het kabinet heeft geopperd de Nederlandse stemming te laten varen, als Frankrijk nee mocht stemmen. Maar daartegen zijn terecht door parlementariërs bezwaren gemaakt. Minister Bot heeft vanmorgen in “Buitenhof” bevestigd dat het Nederlandse referendum hoe dan ook zal doorgaan.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 24 april 2005 @ 15.53 uur

  97. Hoi Olav, dank je wel. Heb inderdaad ook Buitenhof gezien en begreep zodoende dat men het referendum inderdaad door wil
    laten gaan, ook bij een Nee van Frankrijk.
    Alleen hoopte Ben Bot dat “wij” dan als tegenwicht een “ja” laten horen…mooi niet!

    Reactie door Madelijne Pleines — zondag 24 april 2005 @ 17.34 uur

  98. Fjodor

    Strijd liever tegen alles wat stinkt naat dit kabinet (sbeleid) in plaats van tegen de SP aan te schoppen. Help liever mee met NEE!

    Reactie door ReneR — zondag 24 april 2005 @ 17.50 uur

  99. Ik proef uit de mening van veel Nee-stemmers een gevoel van nationalisme en dat staat mij erg tegen. We moeten met elkaar samenleven en de mening over de grondwet zou daarop gebaseerd moeten zijn. De mening zou niet gebaseerd moeten zijn op het feit dat onze welvaart lager word, dat onze sociale verzieningen in niveau dalen en dat soort geneuzel.

    Ik stem Nee, niet omdat ik bang ben dat mijn baan wordt ‘ingepikt’ door Oost-Europeanen, niet omdat ik bang ben dat in de toekomst Turken medezeggenschap krijgen over de toekomst van Europa en daarmee over de toekomst Nederland, niet omdat onze stem in Europa kleiner word.

    Nee, ik stem Nee, omdat ik vind dat deze grondwet niet leidt tot internationale solidairiteit, verbetering van de levensstandaard van de armen in West- en Oost-Europa en betere bescherming van het milieu. Het is louter een kapitalistisch instrument is van een neoliberaal Europees bewind!

    DAAR moeten we tegen strijden, tegen de neoliberale storm die door Europa raast en die alle sociale voorzieningen omver blaast! Europa wordt een asociaal werelddeel waar competitie in de vrije markteconomie zal heersen en waarvan de zwakkeren het dupe zullen worden en de rijken enkel maar rijker van zullen worden. DAAR moeten we tegen strijden!

    Reactie door Fjodor — zondag 24 april 2005 @ 21.12 uur

  100. @96

    Oeps. Ja, ik bedoel natuurlijk dat we hier in Groningen moeten strijden TEGEN de afbraak van Oost-Groningen. Ik snap wel dat we hier een beetje in een uithoek van Nederland zitten, maar dat betekent niet dat we daarom de sociale zekerheid maar even naar de kloten moeten helpen.

    Het verbaast mij ook zeer dat notabene de Partij van de Arbeid zich zo weinig inzet voor arbeid. Je zou toch mogen verwachten dat juist die partij zich inzet voor de werkenden. Maar helaas is Woutertje Bos meer bezig met andere dingen.

    Zoals strijden voor de vrije markteconomie, de afbraak van sociale voorzieningen en al dat soort dingen. Dingen waarvoor voorgangers van hem zo hard aan hebben gewerkt gaat meneertje Bos lekker meehelpen afbreken. Bah, bah, bah!

    Ik hoop dat de sociaal-democratische stemmer bij de komende verkiezingen nu eindelijk eens zal inzien dat de PvdA bij lange na niet meer de sociaal-democratische arbeiderspartij van vroeger is. En dat degenen die de sociaal-democratie een warm hart toedragen zullen inzien dat zij qua gedachtegoed toch beter bij de SP passen.

    Reactie door Fjodor — zondag 24 april 2005 @ 21.20 uur

  101. Heb net die site even bekeken, probeerde die referendumtest te doen.
    Jeeeeeeeeee, wat is dat ding traag zeg. Verdient de kiezer niet beter dan een derderangs servertje? Als dit de EU is, stem ik tegen.

    (Deed ik toch al, met een setje veel betere argumenten dan deze)

    Reactie door Jan Breur — zondag 24 april 2005 @ 22.45 uur

  102. Het lijkt me dat http://www.echtereferendumwijzer.nl/ een nog schever beeld geeft dan de stemwijzer waar hier de meeste mensen over klagen. Je scoort bij deze test namelijk altijd tussen de 30 en 60 punten, maar alleen bij een score van 55-60 punten krijg je een positief stemadvies. Bij een score van 30-54 punten moet je tegenstemmen. Blijkbaar zitten in het linkse kamp ook een paar oplichters die alle middelen uit de kast halen.

    Verder lijkt me een stemwijzer-percentage wat lastig om je keuze op te baseren. Je zou het verschil moeten kunnen zien tussen met en zonder europese grondwet. Pas dan kun je voor jezelf een keuze maken. Met slechts 1 uitslag ben je er niet. Ik had dan een uitslag van 56%, maar het is niet duidelijk of mijn opvattingen zonder grondwet dan 40% of 70% zou opleveren.

    Wat mij betreft is de keuze dusdanig complex en dusdanig irrelevant voor mijn welzijn dat het een gevoelsbeslissing gaat worden (en dat voor een econometrist!), net als de meeste anderen waarschijnlijk hier gezien de argumenten.

    Reactie door Lex van de Pol — maandag 25 april 2005 @ 14.50 uur

  103. Net voor de 5e keer die onzintest gedaan en nu score 34%. Maar wat mij opvalt is dat de Waardering Europese Unie
    bij een negatieve uitslag in de samenvatting van resultaten niet voorkomt; tot 3 keer toe krijg ik te lezen
    “U heeft de stellingen voor de Waardering Europese Unie niet beantwoordt. U krijgt geen resultaat te zien.” Bij een positieve beoordeling van die vragen komt er ineens wel een uitslag. Héél merkwaardig!

    Reactie door Paul Strenen — maandag 25 april 2005 @ 16.45 uur

  104. “De ReferendumWijzer”

    Ik heb eens gekeken wat de gemiddelde nederlander scoort op deze wijzer, te zien in “de scores op stellingen” in de uitslag.

    Als je dan een beetje rekent kom je er op dat de gemiddelde nederlander het voor 76% met de EGW eens is. Namelijk op 19 van de 25 vragen zijn wij het eens, 19/25*100%…
    De gemiddelde nederlander is het dus niet op alle punten eens, en als dit belangrijke punten zijn moeten we misschien toch maar overwegen om tegen te stemmen.

    De punten (waar de gem. ned. het oneens is met de EGW) zijn namelijk:
    1- Het vetorecht van de lidstaten moet op alle punten behouden blijven.:EGW=oneens,Gem.Ned=eens
    2- Het tussen de lidstaten roulerende voorzschap van EU moet behouden blijven:EGW=oneens,Gem.Ned=eens
    3- De EU moet overleg voeren met kerken:EGW=eens,GN=oneens
    4- Wetgeving over kunst en cultuur is alleen een zaak van de lidstaten:EGW=oneens,GN=eens
    5- Een aantal Euro. lidstaten moet een kopgroep kunnen vormen op het gebied van defensie:EGW=eens,GN=oneens
    6- Als een andere lidstaat vraagt om hulp in geval van een terrorisme of rampen, moet NL kunnen weigeren:EGW=oneens,GN=eens

    6: Nederland moet zich schamen.
    5: Het enige punt (in de stemwijzer) waar de nler zich tegen het defensie beleid kan uiten zoals deze in de EGW komt.
    3,4: !!??, Stellingen waar de % duidelijk tegen de EGW zijn.

    En dan zijn er nog een hoop punten waar de nler tegen de EGW zou kunnen zijn die niet in de wijzer voor komen.

    Meer dan 50% impliceert echt niet dat je voor zou moeten stemmen.
    Een grondwet kan toch ook langzaam opgebouwd worden, waarom krijgen we een bos op ons bord. Lastige punten worden verbloemt met mooi nietszeggend abstract gelul. En tegen de EGW is toch niet hetzelfde als terug naar de middeleeuwen of tegen europa zijn.

    enzovoorts…

    Reactie door Chris — dinsdag 26 april 2005 @ 10.58 uur

  105. #99 #100

    That’s the spirit!

    Reactie door ReneR — dinsdag 26 april 2005 @ 17.05 uur

  106. De ReferendumWijzer is mede mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

    Dit staat dus bij de verantwoording van deze referendumwijzer…
    dat verklaart een hoop!

    Reactie door Madelijne Pleines — dinsdag 26 april 2005 @ 22.27 uur

  107. dag,
    Nog nooit heb ik zo getwijfeld over hoe ik moet stemmen, voor of tegen, waar kan ik duidelijke, objectieve informatie krijgen over wat er verandert en wat niet, de referendumkrant is absoluut onleesbaar

    Reactie door ab — zondag 1 mei 2005 @ 0.57 uur

  108. Stemwijzers

    Voor het aankomende referendum is er natuurlijk een ‘officiële’ stemwijzer gemaakt. Deze schijnt alleen niet even betrouwbaar te zijn als ik de weblog van Jan Marijnissen mag geloven. Hij zegt nl het volgende:
    Die referemdumwijzer kan in de electron…

    Trackback door EZblog — zondag 1 mei 2005 @ 17.21 uur

  109. Verschillende stemwijzers geprobeerd en hierbij (verassend?) verschillende uitkomsten.
    Helaas zijn er niet echt onafhankele stemwijzers te vinden van laten we zeggen 150 vragen waarbij ook een stukje uitleg bij de vraag gegeven wordt.
    Door de Ja of NEE stemmers opgerichte stemwijzers zijn allemaal keuzesturend qua vraagstelling.
    Er blijft mar 1 ding over en dat is mijn volle verstand gebruiken, eb deze mijn stem laten bepalen.
    Dus als ik op de stemdag goed gemutst ben wordt het………

    Reactie door Wombarg — zondag 29 mei 2005 @ 20.38 uur