Opruttuh!

De landelijke studentenactie tegen de afbraak van het hoger onderwijs is in volle gang. Rutte kwam om vragen te beantwoorden en werd onthaald met luid gejoel en bengaals vuur. Het ‘opgerut’ was niet van de lucht.

Opruttuh!

Uiteraard is de SP ook van de partij met spandoeken die precies aangeven wat Rutte wil:

Magnetronstudenten; snel en smakeloos

Als trotse vader kan ik melden dat mijn dochter er ook bij was!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 27 april 2005 :: 14.32 uur

34 Comments

34 reacties

  1. Vergis ik me of neemt het aantal demonstratie’s toe in Nederland?
    Is dan een logisch gevolg van het wel en wee hier.Doet me denken aan vervlogen tijden. Zet em op!!!!!

    Reactie door Ollekebolleke — woensdag 27 april 2005 @ 14.47 uur

  2. @ Spandoek “Snel en smakeloos”

    Het eerste is jongeHeer Rutten zelf nog NOOIT geweest als er iets constructiefs mocht gebeuren, zoals BIJVOORBEELD zijn eigen studie afronden,

    het tweede wel, zoals in de tijd dat ie nog staats(ie )secretaris over de bijstandstrekkers d’r rug mocht spelen.
    Toen bestond ie het om te zeggen, dat het met die bijstand nog wel een tandje minder kon, zodat “ze wat sneller weer aan het werk gaan”…
    (Terwijl er geen ruk te doen was EN is in dit land. Ook de overheid schept weer banen… de deur uit met een rotgang!)

    En dat voor iemand die behalve wat politiek gewauwel nog NOOIT EEN SLAG HEEFT UITGEVOERD?!!!!

    RUT UP MENNEKE! GAOT OE EIGUH CENTUH OP ZITTEN VREEJTUH!

    groetjes
    Joal

    Reactie door joal — woensdag 27 april 2005 @ 15.16 uur

  3. Jammer dat ik er niet bij kan zijn. Ik zit om de hoek, maar moet natuurlijk nu op mn bijbaantje zijn (wil ik huur en studieboeken van gem. 63 euro kunnen betalen…)

    Over de plannen van Rutte weet ik eigenlijk niks, maar het hele idee van de universiteit als stoomcursus voor de arbeidsmarkt vind ik belachelijk.
    Het feit dat deze plannen ook hard worden doorgedrukt bij een weinig coherent groep studenten (we hebben wel andere dingen aan onze kop) is ergerlijk.

    De universiteit moet de plek zijn waar innovatie en diep begrip van de wereld gekweekt moet worden…

    Maar goed, genoeg gezeur…heb nog een hoop te lezen.

    Reactie door jonathan — woensdag 27 april 2005 @ 15.26 uur

  4. Ja, ik kon er helaas niet bijzijn vandaag. Had een medische keuring. Vind het wel uitstekend dat er gedemonstreerd wordt. Hierbij mijn steun aan deze demonstratie.

    @Jan, doe maar de groeten aan je dochter namens Maarten(ook politicologie)

    Reactie door Maarten — woensdag 27 april 2005 @ 15.58 uur

  5. Duidelijke taal, dat moet zelfs het domme kabinet wel begrijpen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 27 april 2005 @ 16.30 uur

  6. Als de afbraak van het hoger beroepsonderwijs een logisch gevolg is van de nieuwe impulsen voor de (D66) kenniseconomie, dan zijn ze wel verdomd bezig in de verkeerde richting. Waarom roeren die politici van D66 zich niet?

    Reactie door ReneR — woensdag 27 april 2005 @ 16.40 uur

  7. Simpel ReneR, anders valt de regering. Zo dom zijn ze nou ook weer niet bij D66.

    Reactie door jojo — woensdag 27 april 2005 @ 16.46 uur

  8. Als fabrikant van magnetronmaaltijden maken wij bezwaar tegen de gevoerde slogan. Magnetronmaaltijden zijn weliswaar snel bereid, maar zeker niet smakeloos. Tenzij je een oud Russisch of Oost-Duits model magnetron gebruikt natuurlijk.

    Reactie door Directie Iglo — woensdag 27 april 2005 @ 16.58 uur

  9. Waarom moeten studenten 6 jaar over een 4 jarige studie mogen doen? Ik bedoel, dat is 2 jaar jaar langer dan er voor de studie staat. Dat is dus de helft van de normale duur van de studie.

    Ik snap wel dat studenten een bijbaantje nodig hebben en er zijn er bij die wat bestuurlijk werk doen, maar daar ben je in totaal toch geen 2 jaar mee kwijt?

    Volgens mij is het ook niet echt handig om op je CV te hebben staan dat je 6 jaar over een 4 jarige studie gedaan hebt. Er is volgens mij niks mis mee met de mouwen opstropen en stevig aan de studie gaan.

    Reactie door Fjodor — woensdag 27 april 2005 @ 17.10 uur

  10. Fjodor, mogen wij je een baan aanbieden ? Je bent een lichtend voorbeeld voor dat werkschuwe tuig.

    Reactie door Directie Iglo — woensdag 27 april 2005 @ 17.11 uur

  11. http://www.nu.nl/news/518771/11/Kamer_geeft_studenten_zes_jaar_voor_diploma.html

    Ik lees op Nu.nl dat de studenten 20 uur per week aan de studie besteden. Daarnaast lees ik dat die 6 jaar voor alle studenten gelden en dat voor studenten die er wat naast doen (bestuurlijk werk) zelfs nog langer over de studie mogen doen.

    Het gaat mij allemaal veel te ver. Kijk, als de studenten nu 40 uur in de week studeerden, dan vind ik het wel terecht als ze een jaartje langer over de studie mogen doen. Maar ze studeren maar 20 uur per week, dat is maar 4 uur per doordeweekse dag!

    Reactie door Fjodor — woensdag 27 april 2005 @ 17.20 uur

  12. studeren is nog steeds een feest

    Reactie door seb — woensdag 27 april 2005 @ 17.25 uur

  13. Als je wilt dat studenten langer mogen studeren, dan zul je ook aan de kant van de werkgevers iets moeten veranderen. Ik weet nog best dat we in mijn HTS-tijd probeerden de studie binnen de tijd die er voor stond af te ronden. Want werkgevers keken en kijken daar nog altijd erg kritisch naar.

    Van een aantal recruiters die ik tijdens mijn studie op beurzen ontmoette heb ik wel eens gehoord dat je wel een verdomd goeie reden moet hebben om langer over je studie te doen dan de tijd die er voor staat.

    Kortom, ik denk dat het voor studenten wel mooi is dat ze meer tijd krijgen, maar het moet door de werkgevers ook geaccepteerd worden, anders breng je die studenten wel in een lastige positie, lijkt me zo.

    Reactie door Nathan — woensdag 27 april 2005 @ 17.30 uur

  14. Fjodor,

    er zijn inderdaad een aantal studies waar je maar 20 uur per week voor nodig hebt. Maar er zijn ook heel veel studies waar je veel meer tijd voor nodig hebt.

    Vergeet trouwens ook de volgende dingen niet:
    - Verkeerde studie gekozen? Kost 1 jaar
    - In het bestuur van een studievereniging? Kost 1 jaar.
    - Je doet een minor in een ander vakgebied? Door roosterproblemen kan je dan weleens achter gaan lopen.
    - Wil je een tweede studie doen? Vergeet het maar.

    En dan moet je naast je studie, waar je al vaak 30 tot 35 uur per week mee bezig bent, ook nog eens 20 uur gaan werken, omdat je van je studiefinanciering net je collegegeld en boeken kan betalen. En het liefst zou je ook nog tijd willen hebben om te slapen, eens wat met vrienden te doen of andere dingen.

    Ik studeer zelf in Delft, en daar zijn alle studies al 5 jaar. Maar bijna niemand maakt zijn studie in 5 jaar af. Het gemiddelde is 7,2 jaar. Waarom? Omdat beta-studies zoals Lucht en Ruimtevaartechniek nu eenmaal zwaar zijn. En wat is het gevolg? Scholieren denken wel drie keer na voordat ze een studie kiezen waar ze van te voren al van weten dat ze er 7 of 8 jaar over doen. Oftewel: Iedereen kiest makkelijke studies. En het te kort aan goed opgeleide ingenieurs wordt alleen maar groter. Hoezo kenniseconomie?

    En het is trouwens niet alleen de studieduur waar we voor gedemonstreerd hebben. Op hoger onderwijs wordt de afgelopen jaren alleen maar meer en meer bezuinigd. Investeren in onderwijs, daar hebben ze in Den Haag nog niet van gehoord…

    Reactie door Jeroen Dekkers — woensdag 27 april 2005 @ 18.36 uur

  15. “The voice of the people” is het belangrijkste (politieke) insturument tot verandering!!!!!!!!

    Reactie door Peter Hoopman — woensdag 27 april 2005 @ 18.45 uur

  16. @Fjodor, ik ben het met Jeroen eens, het hangt erg van de studie af, in hoeveel tijd je het kunt doen.Mijn zoon is begonnen met een combie studie van Leiden en Delft, sustainable molucular sience en technology, in Leiden ging het goed, in Delft niet, hij is dus wat anders gaan doen, dus 1 jaar weg.De studie die hij nu doet is goed te doen, hij hoopt het dus verder binnen de tijd(4jaar, 3jaar badgelor, 1jaar master)te doen.In het eerste jaar is hij begonnen met roeien en blijkt redelijk talentvol, dus dat vergt ook veel tijd en ook doet hij veel voor de vereniging, hij krijgt 270 euro beurs per maand, daar moet zijn kamer huur af, 200 euro en van de rest moet hij leven en studieboeken van betalen maar dat lukt natuurlijk niet, dus hij werkt ook.Ook is het zo dat er al jaren niet geinvesteerd is dus wat men er nu bij krijgt is een doekje voor het bloeden.In Belgie is studeren de helft goedkoper en krijgen studenten veel meer persoonlijke aandacht, ook studie boeken zijn goedkoper.Veel van die toplui in het bedrijfsleven komen uit belgie en dat is niets voor niets, hoog tijd dat er wat verandert en meer geld bij komt!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — woensdag 27 april 2005 @ 18.54 uur

  17. De SP is geen promoter van trage studenten die studeren zonder motivatie. Maar Rutte wilde na vertraging van anderhalf jaar geen enkele overheidsbijdrage meer leveren aan een studie en studenten zo’n 4500 Euro collegegeld laten betalen. Er is al zo’n financiële prikkel via de studiefinanciering. Nog een financiële prikkel zal alleen leiden tot meer studenten die in een vroegtijdig stadium stoppen met studeren, die kiezen voor makkelijke studies. Het zal leiden tot een versterkte zesjes cultuur, waarbij mensen zo snel mogelijk hun studie willen afronden. Daarnaast benadelen de plannen mensen met een handicap, juist diegenen die een tweede studie doen of bestuursfuncties vervullen en bijvoorbeeld doorstromers uit het hbo. Daar demonstreerden wij vandaag tegen.

    Overigens blijkt uit cijfers dat juist studenten met rijkere ouders trager studeren èn meer lenen. Terwijl studenten uit lagere sociaal-economische milieus meer bijbaantjes nemen en toch nog sneller studeren.

    Hoe laat je de studenten dan wel studeren binnen de tijd die er voor een studie staat? Investeer in onderwijs en zorg dat het kwalitatief en uitdagend is en eis van studenten dat daar een prestatie tegenover staat. De overheidsbijdrage per student is de afgelopen twintig jaar gehalveerd! Bied studenten een goede persoonlijke begeleiding en werkelijk tijd voor academische vorming. Zorg daarnaast voor een studiefinanciering die ervoor zorgt dat mensen niet zoveel bijbaantjes hoeven te hebben. Die hogere studiefinanciering kan dan afbetaald worden in de vorm van een academicustax (iedereen doet mee en iedereen betaalt later af naar draagkracht). Als we er dan voor zorgen dat studenten die dan nog niet presteren, na een jaar worden geconfronteerd met een bindend studie advies dan zullen studenten sneller afstuderen, maar met behoud van kwaliteit. Als de basiskwaliteit van ons hoger onderwijs in orde is, dan kun je best binnen de universiteiten en hogescholen de toppers onder de studenten extra mogelijkheden bieden.

    Vincent van der Lem
    SP-fractiemedewerker Onderwijs

    Reactie door Vincent van der Lem — woensdag 27 april 2005 @ 19.03 uur

  18. De oplossing is toch simpel, iedereen mag studeren maar daarna (afhankelijk van hoe lang je over je studie hebt gedaan) ga je wel voor een normaal salaris een aantal jaren in overheidsdienst werken (of je betaald een deel van je studie terug als je dat niet wilt).
    Mensen die stoppen met de studie worden gewoon verplicht tot een jaar Sociale dienstplicht.
    Iedereen die echt gemotiveerd is om te studeren zal door deze regels niet afgeschrokken worden.

    Reactie door Ronald — woensdag 27 april 2005 @ 19.13 uur

  19. Wel spandoeken voor luie studenten.
    Geen spandoeken voor WAO-ers die werkelijk verneukt worden.
    De SP ziet geen waarden en normen meer.

    Het is tijd voor introspectie.

    Reactie door Tom — woensdag 27 april 2005 @ 19.32 uur

  20. Nederland is een kennisland. Als we dat zou willen houden moet studeren nog wel mogelijk zijn. Waarom worden altijd de studenten gekort?

    Reactie door Bas — woensdag 27 april 2005 @ 22.36 uur

  21. 20) Bas, de winst moet ergens vandaan komen! $$$$$$$$$$

    Reactie door Peter Hoopman — woensdag 27 april 2005 @ 22.59 uur

  22. het komt niet veel voor dat ik het met ronald (18) eens ben .maar op hoofdlijnen kan ik zijn redenering wel volgen

    Reactie door texas henkie — woensdag 27 april 2005 @ 23.31 uur

  23. @Ronald,18) Ik vind wel dat je hard bent voor die studenten, van een hoop zaken die ze naast hun studie doen, leren ze belangrijke levenslessen en werkgevers vinden het juist belangrijk dat ze dat soort zaken ook doen,die willen niet alleen boekenwijsheid!Bovendien hoe oud zijn ze nou eenmaal en wat staat ze nog niet allemaal te wachten in onze keiharde maatschappij?Ze moeten waarschijnlijk ook nog langer in het werk deelnemen, dus een beetje spelenvaren nu het nog kan, vind ik best!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 28 april 2005 @ 0.41 uur

  24. @Sabineke (23) ik zeg ook niet dat ze niet mogen spelen, maar tegenover een kostenloze studie zou gewoon een x aantal jaren overheidsdienst moeten staan zodat de overheid ten allentijde over goed opgeleid personeel kan beschikken.
    Bijv. Advocaten moeten worden verplicht de eerste 5 jaar na hun studie voor een pro-deo kantoor te werken etc etc

    Reactie door Ronald — donderdag 28 april 2005 @ 6.24 uur

  25. Lieve lieve lieve Ronald.

    Als student kan ik je garanderen: een studie is allesbehalve kostenloos. Maar, was het wel zo, dan zou ik met liefde voor de overheid werken! Mijn studie is best wat waard, daar wil ik de maatschappij best e.e.a. voor teruggeven. Ik ben geen profiteur, en dat zijn de meeste studenten niet.

    Reactie door Jan Breur — donderdag 28 april 2005 @ 8.33 uur

  26. Misschien moeten we in Nederland wel toe naar een Zweeds systeem. Vrijwel gratis zorg en onderwijs voor iedereen, en dat betalen uit een vrij hoge belasting. Lijkt me helemaal niet zo’n verkeerd systeem.

    De studenten in overheidsdienst laten werken, dat zie ik zo niet zitten. Ik kan me voorstellen dat er studierichtingen zijn waarbij dat wel mogelijk is. Maar er zijn ook veel studierichtingen waarbij ik me afvraag wat je dan bij de overheid zou kunnen doen.

    Dat zou dan betekenen dat je sommige studenten wel in overheidsdienst kunt nemen en andere niet, daarmee creëer je een ongelijkheid. Via de belasting kun je er veel eerlijker mee omgaan.

    Reactie door Nathan — donderdag 28 april 2005 @ 9.50 uur

  27. Hallo Jan,
    Dit noemen we “marktwerking” – een kwestie van handjeklap, – komt veel voor op veemarkten. Vraag en aanbod, – vind U dit niet leuk??? – Nou, dan doen we er gratis een leuke verpakking omheen, – nog niet goed?? – Nou dan . . . . .
    Groet,
    Amita

    Reactie door AMITA — donderdag 28 april 2005 @ 11.38 uur

  28. Waar het volgens mij om gaat hier is dat het onderwijs met deze plannen iets wordt voor de rijkelui. Dat klinkt dramatisch maar de angst voor een ‘geprivileerd’ onderwijssysteem is wel terecht in mijn ogen.

    Nu is het zo dat iedereen vier jaar studiefinanciering krijgt. Dat is best weinig, dat ondervind ik zelf ook. Eén keer van studie veranderd en een jaar uitloop: hoppa een schuld van 2000 euro. Mijn ouders zijn gelukkig in de financiele positie dat ze me kunnen steunen en daarbij kies ik er voor geen baan te hebben maar mijn tijd in ROOD te steken.
    Studenten uit minima gezinnen kijken aan tegen maar vier jaar studiefinanciering die te weinig is om simpelweg je kamer te betalen. Zij moeten dus werken om rond te komen. Daardoor is het heel goed mogelijk dat je vertraging oploopt. Als je dan ook nog na vier jaar moet gaan lenen is de stap te gaan studeren (of om door te gaan met studeren) groter dan om gewoon een baan te zoeken en je dus niet te ontwikkelen.

    Met de nieuwe plannen, die nu worden afgezwakt maar dat is echt niet genoeg, wordt de stap te gaan studeren voor mensen die uit een financieel onzekere situatie komen, nóg groter. En niet voor de ‘rijkelui’ kindjes. Het zijn ook over het algemeen die studenten die aan het standaard beeld voldoen van zuipen, uitslapen, brallen en soms naar college. Zij hoeven zich geen zorgen te maken over het geld.

    Het is zo makkelijk om er iets over te zeggen als je enkel kijkt naar de standaard ideeen over studenten. Maar het is echt een investering waard: dan bedoel ik de investering in mensen die zich ontwikkelen en dat vervolgens in de maatschappelijke praktijk kunnen brengen.

    Ik denk dat er veel en veel meer geld moet naar het onderwijs, niet alleen het hoger onderwijs. Niet alleen de universiteiten. Maar we moeten af van de massastudies waar de studenten doorheen geloodst worden om maar subsidie te krijgen. Mensen moeten zich ontwikkelen in het onderwijs en niet alleen kennis consumeren. Het is best een gecompliceerd verhaal, er komt een hoop bij kijken, bij het onderwijs. Prik dus door die ‘eigen verantwoordelijkheid’ mantra heen …

    Reactie door Renske — donderdag 28 april 2005 @ 12.27 uur

  29. Niet “Opgerut”, Jan, maar “Oprutte”.

    Reactie door Kinge — donderdag 28 april 2005 @ 13.00 uur

  30. Het is voor onze maatschappij belangrijk dat jonge mensen de kans krijgen zich te ontwikkelen. Ik vind ook dat de overheid de voorwaarden moet scheppen waarbinnen dit mogelijk is. Toch kan ik me ergens wel een beetje vinden in de redenering van Fjodor.

    Waar ligt de grens? Om een 4 jarige studie af te ronden is 5,5 niet genoeg, 6 jaar is ook niet voldoende? Wat is dan wel voldoende?

    Ik vind het prima dat studenten de tijd krijgen om zich te ontwikkelen, maar omdat de maatschappij in ze investeert, vind ik wel dat studeren niet iets vrijblijvends is. Je kunt van de maatschappij niet verlangen dat ze “onbeperkt” blijven betalen. Er zijn grenzen aan wat de maatschappij op kan brengen, aan geld.

    En daarom vind ik dat er wel heel goed nagedacht moet worden over waarom een bepaalde duur wel of niet acceptabel is. Ofwel, waarom is de ene grens wel acceptabel en de andere niet?

    Ik heb mijn eigen studie ook niet in de 4 jaar afgerond die er voor stond. Een bijbaantje, vrijwilligerswerk voor de muziekvereniging, redactiewerk voor een lokaal blad en al dat soort dingen leveren je waardevolle ervaringen op, maar vragen wel de nodige tijd. Achteraf heb ik me wel eens afgevraagd of de verdeling wel goed was. Ik had ook wat sneller de studie af kunnen ronden en wat minder tijd in vrijwilligerswerk kunnen steken.

    > Als je dan ook nog na vier jaar moet gaan lenen is de stap te
    > gaan studeren (of om door te gaan met studeren) groter dan om
    > gewoon een baan te zoeken en je dus niet te ontwikkelen.

    Dus als je een baan hebt, dan ontwikkel je je niet verder? Daar ben ik het niet mee eens. Als dat het geval zou zijn, dan doe je in mijn ogen iets verkeerd. Ook na je studie kun je je nog prima ontwikkelen. Niet alleen in je vakgebied, maar ook op het persoonlijk vlak en gebieden buiten je vakgebied.

    Reactie door Nathan — donderdag 28 april 2005 @ 13.10 uur

  31. Hoi Nathan, ik bedoel niet dat mensen die werken zich niet ontwikkelen. Maar het is wel dubbel zonde als je voor het beeindigen van je studie stopt: en van de al gedane investeringen (door de maatschappij) en vanwege het niet ‘uit’ wikkelen of ‘af’ maken van je studie. Eeuwig zonde.

    De grenzen die nu gesteld worden: namelijk vier jaar lijken misschien ‘fair’ omdat studenten ook moeten opschieten en niet lanterfanten. Maar de keerzijde is: makkelijkere studies, want universiteiten krijgen een flinke bom subsidie voor studenten die op ‘tijd’ klaar zijn. Ook kan het zijn dat een student wel heel veel kennis heeft opgedaan, binnen de tijd die er voor staat, maar dat er geen maatschappelijke ontwikkeling is geweest. En uiteindelijk moet je toch in de maatschappij al die kennis kunnen omzetten.

    Studeren iets vrijblijvends? Nou, daar ga ik niet op in. Dat vind ik wel zo een onzin.

    En over onbeperkt opbrengen van de maatschappij… Nou kap wat mij betreft maar met die snelwegen: ik zit toch in de trein. Zo kunnen we wel bezig blijven. Iedereen zijn eigen straatje en zijn eigen belangen, waar blijft dan het algemeen belang?

    Reactie door Renske — donderdag 28 april 2005 @ 17.51 uur

  32. > De grenzen die nu gesteld worden: namelijk vier jaar lijken
    > misschien ‘fair’ omdat studenten ook moeten opschieten en niet
    > lanterfanten. Maar de keerzijde is: makkelijkere studies, want
    > universiteiten krijgen een flinke bom subsidie voor studenten
    > die op ‘tijd’ klaar zijn.

    Dan zit daar dus de fout. Als een studie waar 4 jaar voor staat niet binnen 4 jaar kan worden afgerond, door een gemiddelde student, dan moet je die studieduur aanpassen.

    Ik vind het een verkeerde ontwikkeling dat je de inhoud van de studie aanpast aan de duur van de studie. Waarom is de inhoud er zoals die er is? Omdat die inhoud nodig is. Dus moet je niet de inhoud aanpassen aan de duur van de studie, maar de duur van de studie aanpassen aan de inhoud.

    Dus jij vind wel dat studeren vrijblijvend is? Ik zou het heel raar vinden als dat zo zou zijn. Als je als maatschappij besluit te investeren in mensen door ze de kans te geven zich te ontwikkelen via studies, dan mag je als maatschappij ook verwachten dat er bij de studenten dan een soort van verantwoordelijkheidsgevoel aanwezig is.

    Een samenleving had ook kunnen besluiten niet te investeren in mensen. Dan was er waarschijnlijk bijna niemand geweest die zou gaan studeren, behalve de mensen met veel geld. In onze samenleving is er voor gezorgd dat het gelukkig (nog) niet zo is.

    Ook dat hoort in mijn optiek bij maatschappelijke ontwikkeling. Je betrokken voelen bij de maatschappij waarin je leeft, woont, werkt en studeert. Je realiseren dat er in deze maatschappij ook mensen zijn die niet de mogelijkheid hebben om te studeren, die lager geschoold werk doen en op die manier hun steentje bijdragen aan de samenleving, ook aan de financiering van het onderwijs.

    Ik heb in mijn vriendenkring redelijk wat lager geschoolden en de meesten daarvan hebben de mening die ik in vorige posts ook door Fjodor en anderen verwoord zag. Zij begrijpen niet helemaal waarom studenten demonstreren voor meer tijd. Zij vinden dat studenten de kroegen uit moeten komen en in hun boeken moeten duiken.

    Nu is dat een verkeerd beeld dat ze hebben, dat weet jij en dat weet ik , maar het is wel het beeld dat er in ieder geval bij veel lager geschoolden leeft. En dat komt denk ik ook voor een deel doordat er in de media weinig aandacht aan word geschonken. Als er door de media aandacht wordt gegeven aan studentenacties, dan gaat het vooral om het geld-aspect.

    Het onbeperkt opbrengen van de maatschappij is een algemeen iets. Overheden, hogescholen en universiteiten hebben een beperkt budget. Natuurlijk zou ik ook liever zien dat die miljarden die aan defensie worden gespendeerd worden uitgegeven aan belangrijkere dingen als onderwijs en zorg, maar helaas is dat nog niet het geval. Dus moet je roeien met de riemen die je hebt en je kunt nu eenmaal niet zomaar ergens geld wegtoveren. Als je het een wilt bekostigen, dan zul je iets anders moeten laten.

    Reactie door Nathan — vrijdag 29 april 2005 @ 0.43 uur

  33. Nathan, als je een baan hebt en een eigen huis en dan 3000 kwijt moet zijn aan collegegeld, boeken en ander materiaal, dan kun je dat dus niet opbrengen! Dus dan ontwikkel je je niet meer, tenzij via je baas. Je moet ook in 1 keer de juiste keuze maken, lastig! Vooral als je 16 bent, of niet dan! Kijk a.u.b. verder dan je neus lang is!

    Reactie door cynthia — vrijdag 6 mei 2005 @ 13.25 uur

  34. Ik ben van mening dat het aantal jaar dat een student aan een studie mag besteden beperkt moet worden. Dat ben ik het met Rutte eens. Het mag alleen niet het geval zijn dat studenten hierdoor beperkt worden in hun ontwikkeling. Er moet dus ruimte gecreëerd worden voor ontwikkeling, zonder dat dit er toe leid dat studenten te weinig tijd gaan besteden aan hun studie.

    Een suggestie:

    In het eerste jaar is er een bsa van bijvoorbeeld 36-40 ects.
    Een student krijgt een jaar extra indien:
    Hij/Zij gemiddeld 45 studiepunten heeft gehaald per jaar, verspreid over de hele studieduur. (Uitgaande van van het bama systeem met 60 punten per jaar als norm.)
    HijZij kan aantonen dat hij/zij een belangrijke functie heeft verricht ten behoeve van de maatschappij. (Bestuurlijke functie in studentenvereniging, studentenraad, vrijwilligerswerd, o.i.d.)
    Een student kan een financiële bonus verdienen indien deze, ieder jaar dat de student zich ingeschreven heeft voor actieve deelname aan de studie zelf, 60 punten behaalt.

    Dit systeem heeft een ander uitgangspunt dan het huidige systeem; beloning voor goede prestatie i.p.v. straf voor slechte prestatie.

    Kanttekenig: Ik ben uitgegaan van een vierjarige studie. Als een student 45 punten per jaar haalt, dan loopt deze precies een jaar studievertraging op. Dit is trelatief een nadeel voor studies die langer duren.
    M.a.w. dit systeem is verre van perfect, maar beter dan het systeem dat Rutte er door wil krijgen.

    Reactie door Niek — zondag 12 juni 2005 @ 21.02 uur