30 jaar later…

Wat hebben ze geleden…de Vietnamezen.
Samen met anderen heb ik ‘n bescheiden bijdrage geleverd om hun lijden te bekorten.

In 1975 (precies dertig jaar gelden) moesten de Amerikanen vertrekken…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 28 april 2005 :: 10.12 uur

39 Comments

39 reacties

  1. en toen begon het leed pas echt

    Reactie door daniel565 — donderdag 28 april 2005 @ 10.41 uur

  2. Bush zou beter eens in Viëtnam kunnen gaan kijken naar de gevolgen van het te keer gaan van de USA in dat land, in plaats van hier op 7 Mei de vredesfiguur uit te komen hangen.
    Groet,
    Amita

    Reactie door AMITA — donderdag 28 april 2005 @ 10.45 uur

  3. Na 1975 werd Vietnam echt het verlichte paradijs op aarde.

    Reactie door BJ — donderdag 28 april 2005 @ 12.04 uur

  4. Jan Vietnam heeft na 1975 verschrikkelijk geleden onde rhet juk van het communisme. En Amita had je liever Duits gesproken?

    Reactie door Ricardo Kamperveen — donderdag 28 april 2005 @ 12.13 uur

  5. Krijgen we dat weer. Ja, de Amerikanen hebben destijds meegeholpen met de bevrijding van Europa. Maar kijk dan eens verder, Vietnam, Irak, Afghanistan… Bush is een vertegenwoordiger van het Amerika van nu en ik zie hem niet als een vertegenwoordiger van het Amerika in de tijd van WOII.

    Reactie door Nathan — donderdag 28 april 2005 @ 12.38 uur

  6. Als het aan Ricardo Kamperveen ligt gaan we eeuwig op de knietjes voor wat de Amerikanen voor ons deden in de tweede wereld oorlog. Das net zo zielig als dat slappe zooitje van D66 die keer op keer op hun knietjes gaan voor dit kabinet.

    Reactie door Sim-one — donderdag 28 april 2005 @ 12.55 uur

  7. Meneer A.H. te B wou de hele wereld veroveren, dus de amerikanen moesten ook wel wat., en daarbij ging het ook om het behouden van een afzetgebied voor hun produkten.,
    en ook zijn ze pas meegaan doen met de WOII, nadat ze zelf door de japanners aangevallen werden bij pearl harbour…………….
    en nu zijn er krachten in de eu die proberen weer een verenigd europa te smeden ,met natuurlijk het recht van de sterkste, zodat we al wel weten welk land dat straks zal zijn ,dat de dienst uitmaakt…………

    Reactie door Jansonius — donderdag 28 april 2005 @ 13.03 uur

  8. @ 4. Ricardo

    Uit dankbaarheid voor de bevrijding moeten we nu kritiekloos zijn tegenover Bush? Laten we die logica even volgen: Stalin’s Sovjet-Unie heeft minstens zoveel bijgedragen aan het verslaan van de nazi’s. Moeten we daarom ook maar zwijgen over zijn misdaden? En moeten we dan ook zwijgen over mensenrechtenschendingen van de Russen in Tsjetjenië? Jouw logica deugt niet, Ricardo.

    En vertel eens, wie hebben méér Vietnameze burgers afgeslacht: de VS voor ’75, of de communisten na ’75? De bevrijding van Vietnam bracht niet bepaald het paradijs op aarde, maar maakte wel een einde aan een oorlog waarin miljoenen burgers sneuvelden aan de hand van een vreemde bezetter. Wie nu nog doet alsof de Vietnam-oorlog geen vergissing van ongekende proporties was, is echt niet voor rede vatbaar.

    Reactie door Barry — donderdag 28 april 2005 @ 13.13 uur

  9. “We’ve got to get out of this Place
    If it’s the last we ever do…
    We’ve got to get of this place
    Girl, there is a better life for me and you….”

    Werd gebruikt in de serie Tour of Duty. Zegt eigenlijk alles.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 28 april 2005 @ 13.46 uur

  10. @ Ricardo Kamperveen (4):

    Volgens mij weet je helemaal niets af van deze geschiedenis. Nadat de Franse koloniatoren in 1954 door de Vietnamezen definitief waren verslagen (Dien Bien Phoe), namen de Amerikanen de imperialistische taken over. Na de deling van Vietnam (in het zelfstandige, communistische Noorden en het van de Amerikanen afhankelijke Zuiden) steunden de Amerikanen dictator in Ngo Dinh Diem in het Zuiden. Gene verkeizingen dus; die werden door de Amerikaanse “democraten” tegengehouden, bang voor de uitslag als ze waren. Vele protestacties werden tegen dit regiem gevoerd, o.a. door boeddhisten. (Een wereldschokkende foto van een zelfverbranding herinner ik mij, ik meen in 1964). De Zuid-Vietnamese Bevrijdingsbeweging was in eerste instantie helemaal niet speciaal een zaak van communisten, maar vooral van boeren, landarbeiders, enz. in Zuyid-Vietnam. Pas na verloop van tijd kwam militaire steun vanuit het communistische Noorden.
    De Amerikanen ensceneerden een incident in de Gof van Tonkin (aanval op een oorlopgsschip in 1965) om een voorwendsel te hebben om zelf direct militair in te grijpen. En om Noord-Vietnam rechtstreeks aan te kunnen vallen. Vooral berucht zijn de “Kerstbombardementen” in 1973, die de inleiding vormden voor de vredesbesprekingen in Parijs. (Waarvoor, Godbetert, ook Kissinger nog de Nobelprijs heeft gekregen!). Uiteindelijk overwon de bevrijdingsbeweging in het zuiden op 30 april 1975. Een dag om nooit te vergeten…..
    (Ik heb actief deelgenomen aan acties/demonstraties tegen de oorlog in Vietnam. Ben ook veroordeeld wegens het beledigen van een buitenlands staatshoofd, i.c. Johnson).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 28 april 2005 @ 16.17 uur

  11. Sorry voor de typfouten in nr. 10 (correctie vergeten).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 28 april 2005 @ 16.23 uur

  12. Meest frappant is dat iedereen hier een mening over heeft, maar dat Vietnamezen zelf helemaal niet meer met de oorlog bezig zijn. Dat hebben Vietnamezen denk ik voor op Nederlanders. Kunnen iets loslaten enzo…. :)

    Reactie door Bung Phê — donderdag 28 april 2005 @ 16.48 uur

  13. @ Bung Phê (12):

    Dat klopt! Ik heb het altijd ongelofelijk gevonden, hoe ruimhartig en vergevingsgezind het Vietnamese volk blijkt te zijn! Als je je realiseert hoeveel mismaakte kinderen nog steeds worden geboren ten gevolge van Agent Orange e.d.
    Intussen hoop ik, dat men succes zal hebben met de rechtszaken in de VS om schadevergoeding, of in elk geval compensatie, te verkrijgen voor het leed en de enorme medische kosten…..

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 28 april 2005 @ 17.08 uur

  14. ik had liever een foto boven dit item gezien .jan van de ,agent orange ,slachtoffertjes die nu nog geboren worden .wellicht gaan de ogen van sommige gasten als d66 poppetje ricardo kamperveen eens een stukje open .ricardo jongen ga plantjes kweken het mag van je baasje .

    Reactie door texas henkie — donderdag 28 april 2005 @ 17.39 uur

  15. Laten we vooral niet de werkelijke schuldige van de Vietnam oorlog vergeten, namelijk Frakrijk, zij hebben deze zooi veroorzaakt, de VS kwam hun te hulp en de Fransen kozen het Hazepad, een oude strategie van Europese landen, wel lekker rotzooi trappen maar opruimen ho maar.

    Reactie door Ronald — donderdag 28 april 2005 @ 17.42 uur

  16. Ja Ronald alles zodat de Amerikaantjes maar niet de schuld krijgen.

    Reactie door Sim-one — donderdag 28 april 2005 @ 17.58 uur

  17. Nee hoor, maar je moet wel de juiste veroorzaker aanwijzen en niet een ander ten onrechte van deze puinhoop beschuldigen.

    Reactie door Ronald — donderdag 28 april 2005 @ 17.59 uur

  18. Dus omdat de Fransen ermee begonnen zijn mogen we niks over de slachterijen van de Amerikanen zeggen??? Beetje krom vind je zelf ook niet?

    Reactie door Sim-one — donderdag 28 april 2005 @ 18.09 uur

  19. Tuurlijk mag je daar wel wat over zeggen, maar je moet niet zeggen dat het de schuld van de Amerikanen is, verder voerden de Vietnamezen al tegen de Fransen een ongelovelijk smerige oorlog die ze voortzetten tegen de amerikanen dus dan moet je ook niet zeiken als de amerikanen dat ook gaan doen.
    Paar voorbeelden :
    Bamboe spiesen met poep insmeren zodat als iemand daar instapt smerige en vaak dodelijke infectie’s oploopt (beide oorlogsmisdaden)
    Krijgsgevangenen martelen (oorlogsmisdaad)
    Gewonde krijgsgevangenen vermoorden (oorlogsmisdaad)
    Vijandelijke doden verminken en boobytrappen (beide oorlogsmisdaden)
    Vijandelijke gewonde soldaten boobytrappen (oorlogsmisdaad)
    en de lijst is nog veel langer, en dan vind jij het gek dat de amerikanen dat ook gingen doen?

    Reactie door Ronald — donderdag 28 april 2005 @ 18.21 uur

  20. Heej Ronald ik heb ook niet gezegt dat het ontstaan van de oorlog de schuld is van de Amerikanen. Maar dat is toch ook niet meer zo belangrijk gezien het feit wat ze daarna allemaal hebben gedaan. Bovendien snap ik je beredenering niet helemaal. De Amerikanen vonden het zielig voor de Fransen en waren dus eigenlijk helden dat ze ingrepen? Daar zijn ze goed in Amerikanen ingrijpen en bemoeien met zaken waar ze niks mee te maken hebben.

    Reactie door Sim-one — donderdag 28 april 2005 @ 18.29 uur

  21. @Sim-one, nee de fransen dreigden te gaan verliezen en daardoor dreigde geheel Vietnam communitisch te worden, daarom grepen de amerikanen in.
    Wat ik bedoelde te zeggen als je je vijand met zulke daden bestrijd dan moet je ook niet zeiken als je vijand dat tegen je terug doet.
    De Noord-vietnamezen hebben vanaf dag 1 de Conventie van Geneve met de voeten getreden en dus zijn de Amerikanen dat ook gaan doen, vrij normale reactie lijkt me toch.

    Reactie door Ronald — donderdag 28 april 2005 @ 18.40 uur

  22. 19. Ronald, het was wel op hun eigen grondgebied. Zij hadden niet de V.S. bezet. In Nederland kreeg je na de oorlog als je dit soort acties tijdens de bezetting had uitgevoerd een lintje en verzetspensioen.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 18.41 uur

  23. @sim-one, de russen steunden de Noord-vietnamezen toch ook, dus waarom zouden de VS zich er dan niet mee mogen bemoeien, tevens was de VS een bondgenoot van Frankrijk en je kan veel van de VS zeggen maar hun bondgenoten laten ze niet in de steek.
    Daar zullen de Fransen en Duitsers na het gebeuren met Saddam nog wel achter gaan komen.

    Reactie door Ronald — donderdag 28 april 2005 @ 18.42 uur

  24. @Joan, dat was 30 jaar eerder en op gebied van oorlogsvoering en recht een heel ander tijdperk.

    Reactie door Ronald — donderdag 28 april 2005 @ 18.42 uur

  25. Oja Joan, je mag dat soort dingen inderdaad wel doen maar dan verlies je zelf ook al het recht op de Conventie van Geneve.
    Simpel voorbeeld als een soldaat vanuit een kerk vijandelijke soldaten onder vuur neemt verliest die kerk zijn beschermde status en mag hij met de grond gelijk maakt worden.
    Hetzelfde geld voor dorpen en steden.

    Reactie door Ronald — donderdag 28 april 2005 @ 18.45 uur

  26. 25. Het uitmoorden van o.a. Mi Lai en de bombardementen met napalm vielen ook niet echt binnen de Conventie van Genève. Dat de oorlog hier 30 jaar eerder was zegt mij niets. Menselijke emoties blijven hetzelfde. Ik zeg niet dat het goed was wat er gebeurde, ik zeg alleen dat enig begrip op z’n plaats is als vreemde blanke snuiters die een raar taaltje spreken napalm sproeien en je daardoor je kinderen ziet verrekken. Over de beplantingen en het voedsel heb ik het dan nog niet.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 18.57 uur

  27. @Joan, tuurlijk heb je gelijk, maar als jij begint met dat soort acties dan moet je niet vreemd opkijken als jou vijand dat ook ineens begint te doen, alleen hadden de vietnamezen de pech dat de VS toch iets wat rottigere middelen als bamboe spiezen met stront in petto hadden.

    Reactie door Ronald — donderdag 28 april 2005 @ 19.12 uur

  28. Waar om wil de V.S. altijd overal bij betokken zijn.
    Het is een gegeven dat Amerika het systeem van eigen belang eerst hanteert gaat de economie slecht dan is een oorlog een middel om een slecht draaiende economie weer opgang te krijgen door oorlog te voeren. Zie hoe slecht de economie in amerika is op dit moment zou de Irak oorlog toeval zijn.
    Bush heeft zich wel vergist dat Amerika het klusje wel alleen zou kunnen klaren, wat de Fransen in Vietnam niet lukte zal ook in Irak niet lukken met een volk dat zich afkeert van de in hun ogen bezettende macht.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 28 april 2005 @ 19.15 uur

  29. We hebben er toch de vietnameze loempia aan over gehouden. Bovendien Afghanistan was toch eerst en vooral een Russisch/Sovjet aangelegenheid.

    Reactie door BJ — donderdag 28 april 2005 @ 19.19 uur

  30. 27. Het lijkt me allebei heel naar. Vrede op aarde en in de mensen een welbehagen. En weg met de oorlog!

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 19.19 uur

  31. @Joan

    Een beetje zure opmerking: Als je tijdens de oorlog voor de Duitsers had gewerkt kreeg je eerder een lintje dan zij die in het verzet hebben gezeten. En die voor de Duitsers gewerkt hadden kregen na de oorlog de vetste baantjes.

    Reactie door Drob — donderdag 28 april 2005 @ 19.33 uur

  32. 31. Nou, dat ben ik er niet helemaal mee eens, Drob. Wél op de lange termijn misschien en voor de hoge omes. Maar Jan met de Pet draaide wel degelijk een kamp in, ik heb ooit nog een vriend gehad die zoon van een collaborateur was en daar erger onder heeft geleden dan zijn vader. Vooral omdat alles door de “brave burgers van het land” op zijn vader werd geprojecteerd, terwijl dat ook maar een meeloper was die een schamele boterham verdiende door werk van de Duitsers aan te nemen. En de “moffenhoeren” die door onze brave Vaderlanders die de Joden uit hun huizen hadden laten slepen zonder een poot uit te steken werden kaalgeschoren, jonge meiden die alleen maar onder zo’n mooi lentezonnetje als we vandaag even hadden verliefd waren geworden op een ook al jonge Duitse soldaat, vind ik ook niet te benijden.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 19.42 uur

  33. In *elke* oorlog hebben *alle* partijen leugens verteld. Vergeet dit nooit.
    – De openbaringen van Flippend Rund, 158

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 28 april 2005 @ 20.39 uur

  34. Was een dure prijs, maar godzijdank is de opmars van het communisme destijds wel gestopt. Ik heb veel communistische en ex-communistische landen gezien en mensen van die landen gesproken. Vietnam was niet goed, maar soms is het medicijn toch werkelijk minder erg dan de kwaal..

    Reactie door John — donderdag 28 april 2005 @ 21.44 uur

  35. 34. Vanmiddag veel gesproken over solidariteit en eigenbelang. Ik vind jouw redenering wel wat erg doorschieten. Als je een Vietnamese vader was geweest en je kind was vermoord met napalm, zou je dan ook zo gedacht hebben? En hoewel ik helemaal met je eens ben dat sommige Communistische régimes afschuwelijk veel repressie hebben uitgeoefend en mensen op grote schaal hebben vermoord, geldt dat net zo goed voor rechtse régimes, als klein voorbeeld noem ik maar de junta waar de vader van onze kroonprinses deel van uit maakte.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 22.21 uur

  36. Ronald het gaat hier om het leed wat de Vietnamezen hebben geleden. Daar hebben de Amerikanen een groot aandeel in. Sterker nog ze doen het nog steeds maar dan elders. Daarom heb ik het met name over de Amerikanen dat heb je goed. Het zal eens tijd worden dat ze daar mee ophouden!

    Reactie door Sim-one — donderdag 28 april 2005 @ 23.45 uur

  37. Vietnam was mijn ‘eerste’ oorlog. We kregen mid jaren 60 tv en Vietnam kwam met alle gruwelijkheden en ellende zo de huiskamer binnengedonderd (gelukkig zwart-wit).
    Door de tv kon ik een beetje de betekenis van het woord ‘oorlog’ bevatten en bleek ook de wereld vele malen groter dan de achtertuin en het dorp. Ik kan me herinneren dat ik mijn vader de oren van het hoofd vroeg of dat bij ons ook kon gebeuren en dat ik nachtmerries had omdat ik al die ellende op tv doodeng vond. En wie waren nou de ‘goeien’ en wie de ‘slechten’? En wat was de ‘Vietcong’ en wat was een ‘communist’? En waarom was Johnson een ‘moordenaar’?
    Als je me vraagt naar herinneringen van voor mijn 10e dan is Vietnam via de komst van de tv daar eentje van.

    Reactie door frances — vrijdag 29 april 2005 @ 16.29 uur

  38. @Ronald
    Je moest je eens schamen. Ik heb je al eerder verteld, dat je er eens voor uit moest komen dat je niets anders bent dan een glibberige facist. Iets anders blijft er miet over als je van mening bent dat een niet-westers volk uitgemoord mag worden om jouw welvaart (of is het toch de welvaart van een klein groepjne kapitalisten) te kunnen garanderen.
    Bah, ik moet van je kotsen.

    Reactie door joop — vrijdag 29 april 2005 @ 17.08 uur