Een vrouw om trots op te zijn

Aletta Jacobs

Vanmiddag wordt de tentoonstelling over Aletta Jacobs geopend in de statenpassage van de Tweede Kamer onder de titel:

‘Aletta Jacobs en het verlangen naar de politiek’

Ze is en blijft een held: voor Nederlanders in het algemeen en voor vrouwen in het bijzonder. Tegelijkertijd met de opening zal er een biografie over het leven van Aletta Jacobs worden gepresenteerd.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 28 april 2005 :: 13.39 uur

69 Comments

69 reacties

  1. Zij stond voor mij op nr, 1, op de lijst voor de Belangrijkste (beroemdste?) Nederlander van een maandje of twee geleden. Helaas blijven steeds meer vrouwen thuis als er gestemd moet worden. Ze hebben er geen boodschap aan dat voor dit vrouwenstemrecht zo gevochten is. Jammer.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 28 april 2005 @ 15.00 uur

  2. Daar kunnen we inderdaad trots op zijn, net als Ayaan Hirsi Alin, die ook voor vrouwenrecht opkomt.

    Reactie door ACCEPT — donderdag 28 april 2005 @ 15.13 uur

  3. Geweldige vrouw, Aletta Jacobs, heb haar ook meteen genoemd binnen de stelling van Ronald van Raak op de SP-site, die een canon van de meest invloedrijke figuren voor het socialisme wilde samenstellen

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 28 april 2005 @ 15.21 uur

  4. Boeiend om te bedenken dat zij in haar tijd waarschijnlijk als een bar slechte vrouw gezien werd die belachelijke zaken nastreefde.

    Reactie door Lucide — donderdag 28 april 2005 @ 15.42 uur

  5. Ja een geweldige vrouw…en ACCEPT alsjeblieft ik smeek je…probeer 1 x je natte droom over spinnenkop hirsi ali achterwegen te laten. Hoe kan je de vergelijking trekken…pfffff en nee ik wil geen discussie over hirsi ali brrrrrrrr

    Reactie door Eek Het Rubbere Weblog Konijn — donderdag 28 april 2005 @ 16.50 uur

  6. Niks voor vrouwen in het bijzonder. Voor Nederlanders in het bijzonder. Was net op de 1-meibijeenkomst van o.a. de FNV (een beetje vroeg, op 28 april, kennelijk zijn sommige mensen alleen strijdbaar onder werktijd) en daar werd vooruitgelopen op een onderzoek waaruit blijkt dat de nog steeds bestaande inkomensverschillen voor mannen en vrouwen niet te verklaren zijn uit het feit dat vrouwen een tijdje uitstappen om de zorg voor de kinderen op zich te nemen (wat mannen natuurlijk al net zo goed zouden kunnen doen, zij maken die kinderen ook), maar dat die verschillen al intreden op het moment dat ze de arbeidsmarkt opgaan. Dan worden jongens al hoger ingeschaald dan meisjes. Extra vreemd, als je bedenkt dat vrouwen betere studieresultaten boeken, daar is ook veel onderzoek naar gedaan. Hoe het dan komt? Laat ik het simpelweg zo vertalen: Mannen hebben een grotere muil. En verwachten van vrouwen dat ze daar toch nog vriendelijk knikkend inschikkelijk in blijven. Aletta Jacobs wist dat patroon inmiddels TE lang geleden te doorbreken. Wanneer volgt de rest van de vrouwen? Ik ben het echt spuug- en spuugzat als secundaire menssoort te worden gezien, en ik ben vast niet de enige vrouw die daar zo over denkt.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 18.25 uur

  7. Reactie # 5 is tekekend voor mensen die dus niets begrepen hebben van het belang en de invloed van Aletta Jacobs.
    Anja Meulenbelt van de SP is er ook zo een…

    Reactie door Charles — donderdag 28 april 2005 @ 18.26 uur

  8. Bluhhhhhhhhhhhhhhh nee he’ frusten worden weer wakker!!

    Reactie door Eek Het Rubbere Weblog Konijn — donderdag 28 april 2005 @ 18.30 uur

  9. @ Joan (6)

    Ik heb m’n CAO er nog us op nageslagen, maar geen enkele bepaling weten te vinden over een verschil in beloning tussen mannen en vrouwen.
    En de inschaling gebeurd op functie (niet op persoon, laat staan op sexe), dus begrijp werkelijk niet waar je je frustratie op basseert.

    Reactie door Charles — donderdag 28 april 2005 @ 18.32 uur

  10. 9. Charles, het is duidelijk dat je niet weet hoe het in de praktijk toegaat. Als het in de CAO zou staan, dan zou het met een beroep op de Wet Gelijke Behandeling natuurlijk heel makkelijk zijn. Bij inschaling spelen subjectieve factoren mee, en mensen beginnen, ook als ze net de studiebanken achter zich hebben gelaten, niet in de beginschaal binnen de CAO. Ook vrijwilligerswerk en baantjes tijdens de studie kunnen worden vertaald naar relevante werkervaring, alleen blijkt dat dan bij mannen meer zo te gelden dan bij vrouwen. Verder hoef je de discussie niet met mij aan te gaan. Het onderzoek ik uitgevoerd door de FNV in samenwerking met gerenommeerde wetenschappers en de resultaten verschijnen per 1 juni. Wacht dat even af, zou ik zeggen. Maar blij dat het je belangstelling genoeg wekte om er de CAO op na te slaan.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 18.50 uur

  11. 8. Ik weet niet of je mij onder de frusten schaart, rubber konijn, maar ik heb:
    a. geen tijd dit soort pseudoniemen te verzinnen omdat ik mijn tijd nuttiger besteed,
    b. ik was vanmorgen al onderweg toen jij je waarschijnlijk nog eens omdraaide en
    c. door types als jij krijg ik begrip voor De Geus en Van Hoof. En dat krijg ik niet gauw.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 18.52 uur

  12. Joan
    Gossieeee het ging niet over jou, maar maak jezelf vooral belangrijk.

    Reactie door Eek Het Rubbere Weblog Konijn — donderdag 28 april 2005 @ 18.58 uur

  13. O, nou, het is wat laat om het terug te nemen. Ik was in een pesthumeur, rubberen konijn, en zag na een bijdrage pro vrouwen jouw reactie staan. Ik heb al te vaak gehoord dat vrouwen die opkomen voor eigen rechten gefrustreerd zouden zijn, dus kreeg jij een veeg uit de pan die je niet verdiende. Niemand is perfect en ik al helemaal niet.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 19.16 uur

  14. okay joan vergeven :) he’ was het wereldwijd ook maar zo simpel. Als jij Amerika was en ik China hadden we onze luchtmacht of marine al een showtje laten uitvoeren :)

    Reactie door Eek Het Rubbere Weblog Konijn — donderdag 28 april 2005 @ 19.21 uur

  15. 14. Ja. Ik als majorette met zo’n stok in de lucht die steeds valt, en jij als konijn die zich gek loopt te zweten in zo’n heet en bezopen pak.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 19.23 uur

  16. Charles, in theorie verdienen vrouwen evenveel als mannen voor hetzelfde werk. Het gekke is dat in de praktijk veel vrouwen nog steeds rond de 30% minder verdienen dan de mannen. Over Europa gezien is dat ongeveer iets meer dan de helft daarvan. Nederland is het land met het kleinste aantal vrouwen op hoge posities. Ook het aantal full-time werkende vrouwen ligt hier lager. Welke partij wilde ook weer dat het gezin de hoeksteen van de samenleving moest zijn?

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 28 april 2005 @ 19.32 uur

  17. 16. En buiten het CDA is het voor vrouwen prima geregeld, Lydia?

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 19.36 uur

  18. @ 16:

    Gelukkig werk ik voor een Amerikaans bedrijf, want daar herken ik dat in het geheel niet.
    Sterker nog, de allerhoogste functionaris (CEO) is vrouw :)

    Maar ja, in Amerika willen de vrouwen ook echt full-time werken en willen ze ook echt het hoogst haalbare bereiken. (middelmatigheid heeft daar gelukkig geen status i.t.t. Nederland…)
    Ben bang dat het in Nederland vooral een mentaal probleem is en vooral bij de vrouwen.
    Sorry Joan, maar kan er echt niks anders van maken :)

    Reactie door Charles — donderdag 28 april 2005 @ 19.45 uur

  19. 18. Maakt niks uit dat je er niks anders van kan maken, Charles, maar de wereld is groter dan je eigen referentiekader en de feiten zijn anders. Als je geinteresseerd bent, lees er dan eens over. Er zijn hele bibliotheken over volgeschreven, en zeker niet alleen in Nederland (Jan vroeg naar goede dingen die uit Europa waren gekomen, binnen de E.U. wordt de arbeidsparticipatie, beloning, opleiding, etc. van vrouwen en mannen prachtig bijgehouden, uitgesplitst naar land. In elk land zijn vrouwen in het nadeel, al bungelt Nederland op een zielige gedeelde plaats onderaan samen met Ierland, Malta en nog wat achterstandsgebieden waar het aanrecht nog steeds het enige echte recht van vrouwen is, althans in de gedachtenwereld van veel van de mannelijke inwoners. Overigens kan deze zin niet vaak genoeg herhaald worden en dat met betrekking tot ieder denkbaar onderwerp:
    DE WERELD IS GROTER DAN JE EIGEN REFERENTIEKADER. Als iedereen daarvan doordrongen zou zijn en eerst eens op zoek zou gaan naar de feiten, wat zou de wereld dan een heerlijke plek worden. Overigens is het in de USA helemaal niet anders. Eén geslaagde vrouw (of 100.000) en één geslaagde neger (of 100.000) kunnen het overall beeld nog niet wegpoetsen.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 19.55 uur

  20. Ja, wat een vrouw, net als Ayaan Hirsi Ali.
    (Nee, ik krijg geen natte dromen van deze moedige prachtvrouw nummer 5 met je originele schuilnaam.)

    Reactie door Annelies — donderdag 28 april 2005 @ 20.01 uur

  21. Mijn referentiekader is ieder geval groter dan Europa….en het barst van de succesvolle vrouwen in de US, zeker in vergelijking tot Europa.
    Of durf je dat ook te ontkennen in je collectieve zelfmedelijden?

    Kijk ook even kritisch naar je eigen “referentiekader”? (leer je dat soort ambtenarentaal bij de FNV..?)

    Reactie door Charles — donderdag 28 april 2005 @ 20.04 uur

  22. 21. Charles, tegen zoveel inzicht kan ik niet op. Of met andere woorden, aan sommige mensen besteed ik geen energie. Overigens heb ik fatsoenlijk Nederlands leren spreken, schrijven en begrijpen op de Daltonbasisschool De Margriet te Rotterdam.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 20.06 uur

  23. goed. dat waren alle argumenten m.b.t. vrouwenonderdrukking van Joan.
    Aletta Jacobs zou plaatsvervangende schaamte kunnen hebben…stel ik me zo voor :)
    En Dalton ook, vrees ik…

    Reactie door Charles — donderdag 28 april 2005 @ 20.12 uur

  24. Als Ayaan Hirsi Ali echt zo moedig is waarom pakt ze de scg niet aan, die behandelen vrouwen als tweederangs mensen, net als die vrouwen onderdrukkers in rome.

    Ik heb begrepen dat er wel rechtzaken tegen de sgp lopen maar hoe lang lopen die al?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 28 april 2005 @ 20.12 uur

  25. 23. Charles, er zijn erg veel meer argumenten. Maar je hebt vast wel eens gehoord van paarlen en zwijnen. Mensen die geen normale discussies willen/kunnen voeren, die ook niet eerst wat meer willen lezen voordat ze een discussie waar ze duidelijk niet door enige kennis van zaken gehinderd worden willen aangaan, maar die met een enkel voorbeeld uit de eigen directe omgeving aankomen en daarmee wetenschappelijk onderbouwde feiten die landelijk, per werelddeel en zelfs mondiaal gelden van tafel zouden willen vegen, zijn mijn energie niet waard. Die mensen tonen bovendien voor de beter onderlegde lezer al direct aan dat ze van toeten noch blazen weten, en ook niet wíllen weten. Misschien wil je moeder je een abonnement op de bieb geven. Is niet duur.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 20.18 uur

  26. 24. Ik ben m’n spreekwoorden een beetje kwijt. Slaat dit nou als kut op peren? Of glimt het als een hondekeutel in het donker? Of was het nou als een tang op een varken? Ik ben het echt even kwijt. Hoogste tijd om te gaan eten.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 20.20 uur

  27. Argumenten Joan, argumenten!
    Niet een eenvoudige arbeider met door mij gefinancierde debateertrucjes in de hoek proberen te zetten als zijnde een onwetende mongool.
    Dat heb ik al genoeg moeten verdragen van zelfverklaarde socialisten!
    Of zijn de argumenten echt op?

    Reactie door Charles — donderdag 28 april 2005 @ 20.21 uur

  28. 24. Wat is de scg?

    Reactie door Annelies — donderdag 28 april 2005 @ 20.26 uur

  29. 28. Hij bedoelt de SGP, Annelies. Dat is de Staatskundig Gereformeerde Partij, waarvan Bas van der Vlies fractievoorzitter is. Vrouwen hebben natuurlijk strikt formeel, omdat het Nederlandse vrouwen zijn, wel het actieve en passieve kiesrecht, maar binnen de SGP mogen vrouwen nóch stemmen, nóch gekozen worden, ze mogen zelfs ook geen lid zijn van de partij, politiek is een mannenzaak, in de ogen van de streng gereformeerde heren. Vreemd genoeg hebben ze bij de Tweede Kamerfractie wel vrouwelijke beleidsmedewerkers. Toen ik daar eens naar vroeg, hoe dat te verenigen was, werd mij gezegd dat vrouwen wel in aan mannen dienstbare functies mochten meewerken. Maar het zou natuurlijk een beetje erg vreemd zijn als een Tweede Kamerlid van de VVD haar collega´s van een andere partij binnen de Tweede Kamer ging vertellen hoe die hun zaakjes moesten regelen. Overigens loopt er al een procedure tegen de SGP, in het kader van de Algemene Wet Gelijke Behandeling.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 20.33 uur

  30. 27. Charles, ik zei al dat ik niet meer op je in zou gaan. En door jou gefinancierd? Ik heb een full time baan, en werk denk ik al zeer vele jaren langer dan jij ooit zult doen.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 20.35 uur

  31. Wat ben je dom, Joan…

    Reactie door Charles — donderdag 28 april 2005 @ 20.44 uur

  32. 31. Dat ik steeds toch weer op je ben ingegaan, Charles? Je hebt volkomen gelijk. Weer eens oefenen met spreekwoorden: De kat z’n krent keutelt niet telkens over dezelfde kei.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 20.46 uur

  33. Lekker sfeertje hier….

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 28 april 2005 @ 20.54 uur

  34. Lijntje, dat is off-topic. Pas op.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 21.06 uur

  35. Ja…en ik dácht het terwijl ik op “reageer” drukte…dom van me en sorry….

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 28 april 2005 @ 21.08 uur

  36. Ik denk wel dat ik naar de tentoonstelling over Aletta Jacobs ga, overigens. Lijkt me interessant!

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 28 april 2005 @ 21.09 uur

  37. 36. Ja, ik ook. Dat kunnen we mooi combineren met Sabinekes zorg-demo.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 21.12 uur

  38. Hé…verdomd! Moet alleen nog vrij zien te krijgen die dag…

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 28 april 2005 @ 21.15 uur

  39. Knoop in je zakdoek leggen en gelijk vragen morgen. Is voor een goed doel, toch?

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 21.19 uur

  40. Ja, ik wil heel graag naar die demonstratie! En Aletta had die zeker onderschreven!

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 28 april 2005 @ 21.22 uur

  41. Dus dan ben je op 2 fronten bezig, Lijn. Of snijdt het mes aan 2 kanten!

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 21.32 uur

  42. Kind, je moest eens weten…..:)

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 28 april 2005 @ 22.03 uur

  43. 42. Wat bedoel je Lijn? Vertel, vertel! Hoewel, doe maar niet. Anders gaan we off topic. Ik zie je wel bij Aletta Jacobs.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 22.07 uur

  44. Ben er even uit geweest. Joan, natuurlijk niet alleen door het CDA! Ook de meeste andere partijen proberen nog steeds, vaak heel subtiel, vrouwen in lagere functies te houden. Zou het heel misschien zo kunnen zijn dat men er toch wel een beetje angst voor heeft: vrouwen aan de macht? Er zijn ook nog steeds veel mannen die liever geen vrouwelijke baas hebben. Ik heb even geen spreekwoord paraat hiervoor… ;-)

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 28 april 2005 @ 22.30 uur

  45. Ik zit er nooit om verlegen, Lydia. Wat vind je van: ‘t wief is ut moaste vief? Oud Grunnigs. Ik weet er een uit elke provincie. Hoewel, wat zeg ik nou, straks gaat Charles vragen om eentje uit elke provincie en dan zegt hij weer Joan, wat ben je dom, als ik er geen eentje weet voor waar ligt Almere ook alweer?

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 22.35 uur

  46. Joan van der Lingen (29),

    Ja, ik bedoelde sgp, type foutje.

    Ik hoorde vanmiddag dat ze wilden dat de overheid het evangelie zou uitdragen, belagelijk. Ook in de grondwet staat iets over overleg tussen kerken en eu commissie ofzo, ook belagelijk, meer naar christenen luisteren, als er ook met andere maatschappelijk organisaties zou worden overlegt dan was het nog wat geweest.
    Maar blijkbaar willen sommige de scheiding tussen kerk en staat opheffen.
    Sommige christenen hebben totaal geen respect voor anders denkenden, maar gelukkig zijn ze niet allemaal zo.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 28 april 2005 @ 22.55 uur

  47. ach vrouwen moeten gewoon eens leren gehoorzaam te zijn. Dat eeuwige gezeur van ‘ik wil oooook rechten’ rotop, eten koken! Heb voor mijn vrouw de onderkant waar de keukenkasten op steunen weggehaald, kan ze nog dichter tegen de aanrecht staan. Domme…hele dag gewerkt, wil ik op de bank zitten met een pint en niet dat gezeur. EN voor dat ik naar bed ga wijs ik nog even aan waar ze de volgende dag beter moet poetsen… je hebt de broek aan of niet he’….man of muis..

    Reactie door Eek Het Rubbere Weblog Konijn — donderdag 28 april 2005 @ 23.04 uur

  48. 46. Daar heb je gelijk in, Evert, dat ze gelukkig niet allemaal zo zijn. Welterusten. En Rubber Konijn, je bent ‘n man naar m’n hart. Jij denkt tenminste mee en steekt ook je handen uit de mouwen (of heb je je vrouw zelf die keukenkastjes laten weghakken?) Slaap lekker allebei.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 28 april 2005 @ 23.09 uur

  49. Eek Het Rubbere Weblog Konijn (47),

    Waarom heb jij een vrouw, waarom niet een werkster? stuk goedkoper, of niet?

    Blijkbaar weet je het nog niet maar Aletta Jocobs is Nederlands bekendste voorvechtster van de vrouwenbeweging.
    Te minste als ik je opmerking lees bij (5).

    “je hebt de broek aan of niet he’….man of muis..”

    Slaat ook lekker nergens op.
    Als je een vrouw gelijke rechten geeft ben je niet direct een mietje.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 28 april 2005 @ 23.43 uur

  50. En het ging nergens meer over… :)

    Reactie door Charles — donderdag 28 april 2005 @ 23.50 uur

  51. Bedankt voor de informatie over de SGP Joan. Ik weet ervan. En ik denk dat A. Hirsi Ali ook tegen deze ongelijkheid is. Het is te gek voor woorden natuurlijk. Mevrouw Hirsi Ali is voor gelijkheid van man en vrouw, ongeacht ras, huidskleur of afkomst. Dus zij staat ook voor deze vrouwen. Natuurlijjk is AHA een ‘moslimexpert’ en aangezien dat probleem aantoonbaar groter is dan van de kleine groep zwartekousenkerkgangers, is het logisch dat die groep haar prioriteit heeft. Jan, hoor ik er trouwens ook nooit over. OF een andere politicus. Gelukkig vinden er bij de SGP geen vrouwenbesnijdenissen en zo plaats maar ook de idiotie voortkomend uit dit geloof moet bestreden worden. Gelijke monniken, gelijke kappen.

    Reactie door Annelies — vrijdag 29 april 2005 @ 11.41 uur

  52. Pas in de volgende eeuw zal onderkend worden dat de meest besproken vrouw allertijden, haar bekendheid heeft te danken aan het voortbrengen van haar meest beschreven, bekendste zoon aller tijden, die als één der eersten al in zijn tijd trachtte de
    tenachterstelling van vrouwen aan te pakken.

    Wat er door de eeuwen heen van zijn rebellisme is geworden, is nog immer een sfeer die mensen soms nog meer van elkaar vervreemdt dan de verbinding die voor ogen stond voor ons allen.
    Triest als je dat op dit continent aanziet na dik 2000 jaar.
    Jammer dat men zo weinig begrip heeft voor het respect van de oerkrachten en wijsheden.

    Jammer, dat in 1958 de bijbel in het toenmalige Kameroen moest worden uitgebeeld als een stamheilige compleet met baard, snor en pijp om hen het hen alleen op die manier te kunnen duidelijk maken, dat wij allemaal gelijk zijn, niemand uitgezonderd, noch in geaardheid van welke áárd dan ook.

    Wat ontzettend jammer, dat liefde niet boven alles werd verheven
    maar toebedeeld alleen als volmaakt werd gezien als er nieuw leven kon worden gecreëerd uit die bestaansvorm.

    Het blijvend bestrijden van geaardheid in vormen die wél een be-staansrecht rechtvaardigen is de voorloper elke keer weer opnieuw van de godsdienstige of filosofische visies die mensen gescheiden houdt van hun liefde(s) in hun leven. Dat bederft de
    schepping in al zijn soorten van contrasten waarvan wij de biologische aanleg niet kunnen betwistten, maar menen nog steeds
    gedragsmatig een flinke lepel in de pap te hebben om dat te evolueren.

    Door overheersing ervan devalueert het gedrag en zijn wij weer bijna terug bij waar we begonnen waren….en zo ontstond en ontstaat er weer een nieuwe wereld en een nieuwe schepping, zodra er weer één te gronde is gericht.

    Persoonsverheerlijking van wie, waar en wat dan ook is in de toekomst een nostalgisch terugzien, als we geleerd hebben dat
    de mensheid heeft leren focussen op ELK ANDER, en niets of
    niemand zich daarboven zal verheffen.

    De voorbeelden daartoe hebben we helaas nog steeds nodig, tot dat dat SÁMEN LÉVEN eindelijk zal zijn bereikt.

    Een koninkrijk, dat is IN ALLEN en dan pas RONDOM ALLEN zal zijn, waar geen onderscheid zal zijn in de verschillende
    mannelijken of vrouwelijken, maar men ongeacht geaardheid elkaar in liefde vindt, houdt, aanvult en bemint. Een grote droom die waard is om voor ogen te houden, bij dáglicht én dóén!!!

    Reactie door Madelief0 — vrijdag 29 april 2005 @ 13.28 uur

  53. 51. Annelies, die keren dat wij het met elkaar eens zijn moeten we koesteren. Ik vind AHA óók een kanjer, zij het een suicidale (ik weet zo ontzettend zeker dat ze vermoord zal worden, maar ze lijkt er ook een beetje mee te spelen, zo van kom maar, ik ben er klaar voor). En ik denk ook dat ze voor alle gediscrimineerde vrouwen op komt, ook die met zwarte kousen aan.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 29 april 2005 @ 15.39 uur

  54. @19 Joan
    quote. DE WERELD IS GROTER DAN JE EIGEN REFERENTIEKADER.
    Heb jij dat gezien? Of is dat een aanname ;-)

    Reactie door Pim — vrijdag 29 april 2005 @ 18.10 uur

  55. Ha, die Pim! Ik heb hier niet van terug. Maar kan daardoor wél een shagrijnige smiley oefenen: >:-( Volgens mij doet die het óók niet!

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 29 april 2005 @ 18.34 uur

  56. Want als je het gezien zou hebben behoort het immers al tot dat wat tot je eigen referentiekader behoort.

    Reactie door Pim — vrijdag 29 april 2005 @ 18.37 uur

  57. hi hi hier heb je er een van mij :-(

    Reactie door Pim — vrijdag 29 april 2005 @ 18.38 uur

  58. Er zijn veel mensen die dat denken, en er mee schermen. Maar geloof me maar dat dat niet zo is. De wereld is niets anders als
    dat we hem zelf waarnemen.

    Reactie door Pim — vrijdag 29 april 2005 @ 18.44 uur

  59. 58. Ik heb ooit een keertje paddo’s genomen, Pim, en dat had schokkende effecten op het eigen referentiekader, dat werd plotsklaps sterk verruimd. Sindsdien ben ik me van die gekleurde waarneming wel goed bewust. En nu ga ik er vandoor. Prettig weekend, Pim.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 29 april 2005 @ 19.06 uur

  60. @ 9 En ligt daarmee dus mede binnen je referentiekader
    en niet erbuiten ;-)

    Reactie door Pim — vrijdag 29 april 2005 @ 19.16 uur

  61. Natuurlijk is Ayaan niet suicidaal. Vreselijk om zoiets te zeggen. Echt vreselijk.

    Reactie door Annelies — vrijdag 29 april 2005 @ 21.24 uur

  62. 61. Nou, we zijn het toch heel, heel eventjes met elkaar eens geweest, Annelies. Die kleine momenten moet je koesteren!

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 30 april 2005 @ 0.33 uur

  63. Mensen die de wereld (of een stukje daarvan) willen verbeteren zijn altijd een beetje suïcidaal.
    Amnesty International heeft daar heel veel over geschreven.

    Reactie door arend — zaterdag 30 april 2005 @ 14.46 uur

  64. 62. Ik zal het koesten en 63. Is dat zo? Vreemd. Ik wil ook altijd de wereld verbeteren, zegt mijn vriend……

    Als je zegt dat AHA suicidaal is omdat op beschaafde wijze kritiek heeft geuit op enkele aspecten binnen de islam, dan vind ik het net alsof je zegt dat de islam nooit kritiek mag krijgen en dan laat je dus al die vrouwen stikken. Dat is wat Groen Links, pvda en de socialen in mijn ogen doen en hebben g edaan.

    Reactie door Annelies — zondag 1 mei 2005 @ 11.46 uur

  65. 64. O nee, zo bedoelde ik het helemáál niet, Annelies. Ik vind wel dat er kritiek mag zijn op de invulling die sommige mensen geven aan hun geloof, waarbij je natuurlijk niet van dé Islam kunt spreken. Zoals ik het ook goed vind als uitwassen elders, neem bijvoorbeeld de afschuwelijk strijd in Noord Ierland tussen Katholieken en Protestanten en zo zijn er natuurlijk zo veel dingen te noemen, aan de orde worden gesteld. Maar het is ontegenzeggelijk zo dat er een aantal kleine groepen zijn die kritiek niet kunnen verdragen en anderen met geweld het zwijgen opleggen. Dat is niet alleen zo bij Moslims, maar bijvoorbeeld ook weer in Noord Ierland, waar mensen ook worden vermoord om een andere mening, of zelfs al als wordt vermóéd dat ze een andere mening hebben. De manier waarop Ayaan Hirsi Ali zich daar helemaal niets van aantrekt vind ik bewonderenswaardig, maar ook suicidaal. Ik ben trouwens heel erg met je eens dat ze wel meer bijval zou mogen krijgen. Ik begrijp ook de agressie achter de aanvallen op haar persoon niet goed. Zij stelt bestaande problemen aan de orde, misschien inderdaad niet altijd op de meest genuanceerde manier, maar gaat het van de andere kant altijd wél zo genuanceerd dan? Wél vind ik dat het vaak ontzettend overdreven wordt. Zelf woon ik in een oude stadswijk tussen de Marokkanen en ik heb echt grote overlast gehad van een groep van die Marokkaanse jongens die stijf staan van de speed en de drank (religieuze fanatici zijn het dus al niet, want dan zouden ze geen middelen gebruiken). Net was ik op een SP 1 mei-feest en daar heb ik ook nog zitten praten met een partijgenoot die hier in het Nieuwe Westen woont, vlak tegen het Centrum aan dus, daar wonen ook gigantisch veel allochtonen. Wij hadden allebei zoiets: waar gáát het allemaal over? Wij wónen juist in die oude wijken, en naast een beetje normale overlast die bij de grote stad hoort hadden wij allebei zoiets dat het verder gewoon gemoedelijk gaat, helemaal geen problemen. Ook racisme, ik merk er nooit iets van en hij ook niet. Racisme is op zich natuurlijk van alle tijden, maar het is meestal toch iets van een klein groepje verbitterde, rancuneuze mensen die het licht niet in het water kunnen zien schijnen. Voor de grote groep die met elkaar samen leeft gaat dat helemaal niet op. Ook voor die vrouwen, ik heb altijd het idee dat het gewoon een kwestie van tijd is, veranderingen gaan niet van de ene dag op de andere, 80 jaar terug mochten Nederlandse vrouwen ook niet zomaar de straat op en mijn moeder is nog tot 1958 handelingsonbekwaam geweest als getrouwde vrouw, en mocht ook niet werken als gehuwde vrouw met kinderen. Je kunt niet verwachten dat één generatie dat allemaal kan veranderen, dat gaat natuurlijk geleidelijk. Maar daarom kómt het nog wel! Ik denk dat de AHA-haters vinden dat zij juist polariseert door het zo op te blazen. Maar ik ben met jóú eens, Annelies, dat sommige dingen te lang zijn getolereerd uit een soort totaal verkeerde tolerantie die averechts heeft uitgewerkt en waar helemaal niemand mee gediend was, zeker de allochtonen niet. Het werd normaal gevonden dat grote groepen nooit op de arbeidsmarkt kwamen, dat vrouwen in hun huis werden opgesloten en in dienstbaarheid aan hun man moesten leven, dat meisjes uitgehuwelijkt werden. Ik vind het ook helemaal niet erg dat AHA dat nu doet als een stier in een porseleinkast. We worden allemaal wel eens niet met alle égards behandeld en persoonlijk heb ik daar nog nooit iets van gekregen, al is het niet altijd leuk. Ik vind het weer een vorm van discriminatie dat je met allochtonen ineens veel behoedzamer zou moeten omgaan. Ik vind dat bevoogdend, en daardoor discriminerend. Dus, Annelies, zijn we het misschien wel weer een klein beetje eens?

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 1 mei 2005 @ 17.46 uur

  66. Joan, we zijn het een klein beetje met elkaar eens. Dank voor je uitgebreide reactie. Ik denk ook dat de problemen niet snel op te lossen zijn. Ik denk namelijk dat ‘we’ eerst nog met de consequenties van de ‘jaren zestig moeten afrekenen. Als je geinteresseerd bent, kijk dan eens op ayaanhirsiali.web-log.nl Daar staat een tekst van mij die er ook over gaat: column Spelregels. Die is van een paar dagen geleden.

    Reactie door Annelies — zondag 1 mei 2005 @ 19.59 uur

  67. Heb wel gekeken, maar kon het niet vinden, Annelies. Er staan er zó veel! Maar zal het daar ook een beetje in de gaten blijven houden, bedankt voor de link.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 1 mei 2005 @ 21.02 uur

  68. En wat te denken van;

    Hortense de Beauhanais
    Jacoba van Beieren
    Charlotte Bentick
    Sophie Hedwig van Brunswijk-Wolffenbuttel
    Cesina ter Borch
    Johanna Borski
    Maria van Bourgondie
    Antoinette Bourignon
    Elise van Calcar
    Aagje Deken
    Beata van Helsdingen
    Catharina van Hemessen
    Alletta Jacobs
    Jomanda
    Joke Kool-Smits
    Judith Leyster
    Walburgis van Nieuwenaer
    Clara Peeters
    Cor Razoux-Schultz
    Anna de Savornin Lohman
    Anna Maria van Schurman
    Betje Wolff

    Tellen die soms niet meer?

    Reactie door Paul van der Drift — zondag 17 juli 2005 @ 17.46 uur

  69. just letting you know – your site is fantastic! bring heavy cream just to a boil: http://www.joebridge.com/blog/index.php?p=31 , fantastic blog

    Reactie door paul clark — donderdag 6 oktober 2005 @ 2.40 uur