En rijd toch niet stilletjes…

De HSL is in volle aanbouw maar komt niet elke keer langs Den Haag. Daar is echter een oplossing voor bedacht. Over het bestaande spoor van Den Haag naar Rotterdam zal een luxe HSL-achtige trein gaan rijden welke zal werken met duurdere kaartjes en waarschijnlijk een reserveringssysteem.

Een groot deel van de Kamer is het er over eens dat de HSL-verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam niet mag leiden tot minder keuze, of minder treinen over het gewone spoor. Maar als het om Den Haag gaat is men opvallend stil. Een motie van SP-Kamerlid Arda Gerkens om normale treinen zonder extra kosten en zonder reserveringssysteem in te zetten, kreeg helaas onvoldoende steun. Dit betekent dat de regering EUR 400.000 per jaar extra investeert in een trein die ongetwijfeld voorrang zal krijgen op de normale treinen. En ook de stad Den Haag moet nog flink in de buidel tasten voor deze prestigetrein. Voor betaalbaar openbaar vervoer is steeds minder geld, maar kennelijk is er wel voldoende geld voor deze luxe verbinding.

Zouden al die hoge heren die met de HSL komen nu echt te goed zijn om een kwartiertje eerste klas te reizen in een normale trein? Overstappen moesten ze tenslotte toch al.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 29 april 2005 :: 17.03 uur

11 Comments

11 reacties

  1. wie gaan er komen dan met die hsl?

    niet zoveel denk ik!

    voor de belgische hsl aanleg moet de westerschelde uitgediept worden, zodat de containers die over het betuwe-spoor moesten nu in antwerpen gelost kunen worden, en over de belgische “ijzeren rijn” naar de ruhr kunnen.,

    er wordt teveel geinvesteerd voor de luxe van enkelen ,die dan kunnen vergaderen hoe ze de anderen nog meer kunnen uitkleden.,

    je zou haast zeggen ,waar liggen de derailleurs!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 29 april 2005 @ 17.15 uur

  2. Ach ja, dan kunnen de armen en chronisch zieken, zich is een keer op luxe wijze van kant maken… door voor die mooie luxe trein te springen

    Reactie door Patrick — vrijdag 29 april 2005 @ 17.19 uur

  3. Lekker! Rotterdam – Den Haag is maar zó’n klein stukje, en het zijn de kleine dingen die het leven fleur geven. Kan ik de ergernis over de steeds minder vaak rijdende en steeds duurdere Rotterdamse metro compenseren met een luxe retourtje Den Haag.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 29 april 2005 @ 17.44 uur

  4. wat een waardeloze onzin die hsl, weg ermee.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 29 april 2005 @ 18.37 uur

  5. De gemeente Den Haag is er nog beroerder van af: zij hebben zich vastgelegd op 700.000 euro per jaar, voor in ieder geval 4 jaar. Als de SP-fractie in de Haagse gemeenteraad nu eens niet iedereen tegen zich in het harnas jaagt is er echter een kans dat het CDA ook tegenstemt, en dan gaat het feest niet door.

    Reactie door David — vrijdag 29 april 2005 @ 18.44 uur

  6. Toen voor de HSL werd besloten, dacht men dat snellen en luxe treinen de mensen uit de vliegtuigen zou houden en dat de trein een geduchte concurrent zou worden. Inmiddels is vliegen zo goedkoop geworden, dat een vliegticket vaak goedkoper is dan het treinkaartje voor de HSL. Dus heb ik nu ruim een jaar het intrillen van de damwanden, het heien, de stof, het zand en deherrie van de bouw van de tunnelbak langs Schiebroek en strakjes het UITtrillen van de damwanden (nog meer herrie) moeten aanhoren, voor iets dat waarschijnlijk met grote verliezen zal gaan rijden. Als je geen “Break-Even” rijdt (dwz de helft van de stoelen geboekt en betaald) dan draai je met verlies. De HSL kan, net zoals de Betuwelijn de financiële zeperd van de eeuw worden. Want dat de kaartjes duur zouden worden was vanaf het prille begin al bekend. Dit het zoveelste prestige object voor een aantal kabinetten dat door de financiële bodem heen dreigt te zakken. Bovendien vind ik het nogal dom om een supersnelle trein overal te laten stoppen. Daar zijn boemeltjes voor. De HSL hoort van Brussel non-stop naar Amsterdam te rijden. Misschien een stop in Rotterdam om over te kunnen stappen op lokaal vervoer, maar niet stoppen in Den Haag of Leiden of zo. Belachelijk. Dan is die hele HSL opeens een LSL geworden! (HSL High Speed Line – LSL Low Speed Line). Daar is dat ding niet voor. Ook niet voor forenzen die van Dordrecht naar Rotterdam of Den Haag moeten. Dit is weer Holland op zijn smalst. Niet Nederland, maar inderdaad: HOLLAND. NH en ZH!! Zielig.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 29 april 2005 @ 19.22 uur

  7. Drie keer raden, Zou die trein soms naar Brussel rijden ? en kunnen de politici deze kaartjes niet declareren ? Waar wonen de meeste politici ?

    Het wordt mij in indergeval al duidelijk.
    Nu nog een paar regeringsleiders die in drenthe op een boerdeij gaan worden, dan bouwen we meteen maar een magneet trein voor hun. Dat kunnen ze voor 9:00 in Den Haag zijn.

    Reactie door alexander — vrijdag 29 april 2005 @ 23.02 uur

  8. Wat zei je moeder ook al weer, Jan…Bij twijfel niet inhalen!

    Reactie door Madelijne Pleines — vrijdag 29 april 2005 @ 23.23 uur

  9. 6. Nog beter, Lydia! Zit ik lekker nog in m’n uppie ook met m’n luxe retourtje. Eerste klas!!!

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 30 april 2005 @ 0.24 uur

  10. Het zou veel beter zijn als ze het geld eens zouden steken in de verbetering van alle trajecten in Nederland. Maar dat heeft natuurlijk niet genoeg prestige, en zou alleen maar goed zijn voor alle gewone burgers van Nederland die elke dag met de trein reizen.

    Reactie door Jeroen Dekkers — zaterdag 30 april 2005 @ 11.32 uur

  11. De Italianen en Zweden zijn in dit opzicht een stuk slimmer: zij ontwikkelden de zgn. kantelbaktrein (http://www.madeinfiat.com/marapr98/briefa.htm) die op bestaande infrastructuur veel sneller kan rijden. Kosten: een fractie van de bouw van een HSL!

    Reactie door Erik van Donk — zondag 1 mei 2005 @ 14.14 uur