Scapino

Vanavond anderhalf uur ballet!

Paramount is een mooi stuk.
De dansers waren geweldig, net als de muziek.

Hoezo zwaartekracht?
Een lust voor het oog.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 29 april 2005 :: 22.07 uur

25 Comments

25 reacties

  1. Heb het niet gezien, maar doordat mijn broer heeft gedanst heb ik erg veel balletvoorstellingen mogen bekijken, ook repetities. Hard werken is het voor de dansers en voor een relatief klein salaris…daar zou best eens iets aan gedaan mogen worden…

    Reactie door Madelijne Pleines — vrijdag 29 april 2005 @ 23.30 uur

  2. Prachtig, ben gek op ballet. Scapino heeft zich enorm ontwikkeld sinds de schoolvoorstellingen die ik me nog uit mijn kinderjaren weet te herinneren. Niemand, niemand, niemand, weet dat ik Repelsteeltje heet…. Het heeft destijds diepe indruk op me gemaakt, en ik had erg veel medelijden met Repelsteeltje. Zal dat het begin zijn geweest van een latere bekering tot het socialisme?

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 30 april 2005 @ 0.21 uur

  3. Awww…. waarom mocht ik niet mee.

    Graag meer aandacht voor het verschil in begeleiding van dans-, t.o.v. sportleerlingen.
    Beide groepen leerlingen leveren flinke inspanningen, maar die van balletdansers worden nog steeds ondergewaardeerd.

    Reactie door Molly — zaterdag 30 april 2005 @ 0.24 uur

  4. Precies, Molly! Bovendien is de inspanning veel “eenzamer”:
    balletdansers zijn veel meer op henzelf aangewezen dan, bijvoorbeeld, sporters…

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 30 april 2005 @ 0.29 uur

  5. Dansers en danseressen zijn op hun 35e of eerder versleten. Vroeger dan in welk beroep dan ook. Deze uitbuiting voor visueel genot van fysieke harmonie moet een waardig einde vinden. Ballet is de overtreffende trap van uitbuiting omdat al de lichamelijke inspanning en slijtage niets anders voortbrengt dan een vluchtig beeld.

    Reactie door Paul Ulenbelt — zaterdag 30 april 2005 @ 0.34 uur

  6. Paul, is dat per definitie zo, naar jouw idee?

    Reactie door Jan — zaterdag 30 april 2005 @ 0.43 uur

  7. 5. Zeker nog nooit op een balletschool geweest, Paul? Je zou die kleine hartjes verscheuren als je ze hun spitzjes zou afnemen. Get them while they’re young, dat merken ze niets van de uitbuiting. En wat zou de wereld zijn zonder visueel genot?

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 30 april 2005 @ 0.57 uur

  8. @6 Jan,
    Ja. In ieder geval per definitie voor topballet. De sierlijkheid en de extreem mooie bewegingen vragen een tol die fnuikend is voor de gezondheid. Dat zou nog te billijken zijn als na deze extreme inspanningen, vergelijkbaar met bv profvoetballers, de financiele toekomst is gegarandeerd. Helaas is dat niet zo. vaak is het armoe troef.

    Reactie door Paul Ulenbelt — zaterdag 30 april 2005 @ 1.08 uur

  9. @ 7
    Prachtig die balletscholen. Ik ben er geweest. En de moorddadige selectie gezien. Ik vind het fysieeke uitbuiting met kunstzinnigheid als argument.

    Reactie door Paul Ulenbelt — zaterdag 30 april 2005 @ 1.18 uur

  10. Ben het geheel en al met je eens Paul en dan denk ik dat ballet ook nog eens een dermate grote verdienste is voor onze cultuur, dat ik ook dáárom niet begrijp waarom die inspanningen niet beter worden beloond in verhouding tot topsport.

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 30 april 2005 @ 1.19 uur

  11. 9. Maar die kleintjes ervaren dat niet zo, die zijn juist apetrots! Vind je dat betere arbeidsomstandigheden er iets aan kunnen veranderen? Wist niet dat die zo slecht waren, Lijn. Maar jij weet dat natuurlijk uit de eerste hand. Raar, want het is hartstikke duur, een kaartje voor het ballet. Dan zou je verwachten dat de dansers ook fatsoenlijk betaald worden.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 30 april 2005 @ 1.23 uur

  12. Hoi Joan…Het is vooral zo dat je voortdurend met jezelf bezig moet zijn: hele dagen repeteren, voortdurend op je gewicht letten(Olga de Haas is destijds aan anorexia overleden) het streven van meer dan een plek in het “corps du Ballet” etc. etc. Natuurlijk zijn die “kleintjes” gemotiveerd en daar is op zich niets mis mee, maar de ballethoudingen zijn niet de houdingen die een lichaam “van nature” aanneemt en inderdaad zijn slijtage en blessures daarvan vaak het gevolg…na je 35e is het inderdaad meestal over en zie dan maar eens je weg te vinden…de financiële beloning die hiertegenover staat is dan wel heel schamel… Het “voor een vluchtig beeld” van Paul vind ik overigens wel erg tekort doen aan het genot van de kijker, daarmee ben ik het dus niet eens, maar wel met zijn mening dat balletdansers slecht betaald worden!

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 30 april 2005 @ 1.34 uur

  13. 12) Moet natuurlijk zijn: Het streven naar meer (en niet van..)

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 30 april 2005 @ 1.35 uur

  14. Hoi Lijn, nee, dat ben ik ook niet met Paul eens, dan kunnen we alle kunst wel afschaffen en daarmee erg veel schoonheid die het leven de moeite waard maakt. Maar ik wist echt niet dat de arbeidsomstandigheden zo slecht waren. Heb een paar jaar terug, toen ik nog niet gestopt was met roken en nog slank was, dansles gehad van een danseres van DanceWorks en die heeft het daar nooit over gehad, had wel erg veel liefde voor haar vak.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 30 april 2005 @ 1.38 uur

  15. 9) De kunstzinnigheid is wel degelijk een goed argument in mijn ogen, en balletdanser worden is een eigen keuze..maar inderdaad de toekomst van deze mensen zou beter gewaarborgd moeten zijn…

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 30 april 2005 @ 1.38 uur

  16. 14) natuurlijk is die liefde er en terecht! En wanneer je het geluk hebt om leraar, lerares of choreograaf te worden, kun je die liefde ook blijven voeden, maar dat gaat niet voor iedereen op en ik denk dat diegenen die daar een groot (vaak het grootste)deel van hun leven aan hebben gewijd en uit die wereld moeten stappen daar, in zekere zin, toch een “rouwproces” in door moeten maken..

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 30 april 2005 @ 1.41 uur

  17. Ja, waarschijnlijk inderdaad het grootste deel, Lijn, want ze beginnen natuurlijk al op piepjonge leeftijd. Maar worden ze daar dan helemaal niet op voorbereid en worden ze niet gestimuleerd ernaast ook een goede opleiding te volgen? Bij mij op de hoek van de straat zit een HAVO voor muziek en dans, maar heb me er eigenlijk nooit in verdiept of ze ook worden gestimuleerd in de “leer”vakken en of ze ook aangemoedigd worden een studie te volgen naast het dansen die uitzicht biedt voor na de danscarrière.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 30 april 2005 @ 1.45 uur

  18. Natuurlijk worden kinderen tegenwoordig ook geschoold in andere vakken, maar ik denk dat wanneer iemand eenmaal de ambitie heeft om danser te worden, de aandacht vooral dáár naar uitgaat, moet ook wel…dansers worden vaak zeer streng geselecteerd, moet je het verdriet van zo’n meisje voorstellen wanneer ze boven een zekere lengte uitgroeit of haar boezem zich te veel ontwikkelt…die meisjes zijn met die veranderingen van hun lichaam in hun puberteit heel anders bezig dan andere meisjes…
    En verder is het, eenmaal danser, hele dagen in- en uit repeteren en trainen en dan zakt alle kennis en eventuele interesse in ook andere vakken toch wel naar de achtergrond…

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 30 april 2005 @ 1.54 uur

  19. Het is een verdomd harde wereld waarbinnen competitie een grote rol speelt, dat doet niets af aan de schoonheid en de waarde van ballet, maar zou wel beter gewaardeerd mogen worden…

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 30 april 2005 @ 1.56 uur

  20. Jammer. Ik had het me echt niet gerealiseerd, ook niet dat het zo vroeg afgelopen is want bij hoe heet het daar in Den Haag heb je juist die groep van dansers boven de 40. Ik ga trouwens nog even herhaling NOVA kijken Lijn, dat begint eindelijk, en dan hopelijk beter slapen dan afgelopen nacht. Zag dat 25% van de Nederlanders aan slapeloosheid lijdt, waarom komen die hier niet allemaal webloggen?

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 30 april 2005 @ 2.00 uur

  21. Nou, hoop ook een beter nachtje te maken, maar laten we maar niets beloven, overigens kán ik best slapen, maar wil ik vaak niet…En die dansers boven de 40 is een leuk initiatief, maar heeft niet echt meer te maken met de professionele dans (met alle respect uiteraard)zoal van jongere gezelschappen…Hoop dat de overheid ooit meer belangstelling toont voor cultuur zodat het er beter op zal worden…

    Ga ook Nova kijken

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 30 april 2005 @ 2.06 uur

  22. Gelukkig hebben Alexandra Radius en Han Ebbelaar een fonds ter bechikking waar ze noodlijdende gevallen mee kunnen helpen.
    Lang geleden ontmoette ik zo’n danseresje, dat lijnen moest en er ondervoed uitzag en dat misschien wel ook was tbv het grote doel. Gewicht zal ongetwijfeld meespelen, maar zouden de normen iets moeten veranderen misschien?
    Mensen die elkaar tillen verhoudingsgewijs minder laten wegen dan diegenen die uitsluitend zelfstandig dansen?

    Er zijn nu zoveel teleurgestelden die dat dan misschien niet zouden hoeven zijn. Tegennatuurlijk afslanken, ook bij TOP modellen is toch eigenlijk een vertekening van het beeld?
    Hoe zat dat t.a.v. Anna Pavlova en wie stellen die norm?
    Immers de aanvangsleeftijd is zo vroeg mogelijk terwijl dan wel de toelating tot de school mogelijk is, en na jarenlange training de afkeuring alsnog kan plaatsvinden op gewicht na
    uitgroei in de puberteit. Is dat eigenlijk wel eerlijk?

    De lengtegroei kan door de vingerkootjestest ingeschat worden, het bijbehorende gewicht ook, (al kan skeletopbouw in gewicht ook aardig verschillen), de spiermassa onderscheiden worden van de (evt. teveel aan) vetmassa en waarom dan de berekeningen niet beter aangepast, waardoor het áánzicht of belasting niet hoeft te lijden en toch voor vele anderen hun ideaal verwezenlijkt kan worden?

    Reactie door Madelief0 — zaterdag 30 april 2005 @ 3.26 uur

  23. Het is inderdaad zo dat men al vroeg begint. Soms omdat mamma dat zo leuk vindt, maar er zijn ook kinderen die ballet in hun bloed hebben en niet zonder kunnen.
    Goede les is onontbeerlijk, maar het is nog steeds zo dat er veel docenten zijn die werken vanuit hun eigen verleden. Er zou een registratiesysteem moeten komen, want ook al leveren de opleidingen ook docenten af, het aantal is niet voldoende.
    En ook op de opleidingen zelf heb ik ook nogal wat docenten zien rondlopen die “het eindprodukt” belangrijker vinden dan het kinderlichaam.

    Met 9 jaar kunnen jongens en meisjes naar de allereerste voorbereidingsklassen. Ze gaan bv 2 maal per week na school naar speciale lessen en moeten daarvoor gaan reizen.

    Zelf heb ik een zoon op een ballet/dansopleiding gehad.
    Hij moest naar de HAVO, vanwege de vervolgopleiding. Met VMBO kun je tegenwoordig geen balletdanser meer worden. Dag talent!!)
    Er was sprake van een geintegreerde opleiding. Dans i.p.v. gym en handvaardigheden, bv. Maar als er geen ruimte in de dansstudios was, volgde de lessen op het normale schoolprogramma.
    In feite volgden deze leerlingen een dubbele opleiding. Ze moesten natuurlijk alle huiswerk doen dat andere leerlingen ook doen, en daarnaast nog reizen, want niet alle dansleerlingen komen uit de stad waar de academie ligt.
    (De ouders betaalden overigens ook dubbel: voor school en collegeld!!! (ook onder de 16) voor de academie. En dat bovenop het reisgeld, kleedgeld en geld voor voorstellingen. Wij konden dat dus niet meer betalen.)
    Geen enkel beroep vraagt om een zo vroege serieuse start van de loopbaan en geen enkel beroep legt in de leerlingfase zo’n druk op het gezin. Financieel en sociaal.
    Geen probleem voor de meeste kinderen hoor. Hun drijfveer is er. Maar de vermoeidheid ook, de teleurstellingen omdat het met school niet lukt, de druk van docenten, het verlies van sociale contacten, de mengeling van vrienden en schoolkring.
    In de stad waar mijn zoon zijn opleiding volgde kregen sporters ontheffing van bepaalde lessen, werden met een busje gehaald en gebracht, over kleding hoefden ze zich geen zorgen te maken, er was studiebegeleiding, meewerkende schooldocenten, ze werden gesponsord; sportleerlingen werden op handen gedragen en gerespecteerd.

    De eisen aan de dansleerlingen zijn groot. Aan de ene kant maar goed, omdat het de lichamelijke ontwikkeling betreft. Men waakt zorgvuldig dat het zich ontwikkelende lichaam geen schade kan oplopen. Ballet vraagt om lichamelijke eigenschappen en daar worden de kinderen op getest.

    Loop je echter een blessure op, of wordt je afgekeurd tijdens een van de jaarlijkse audities, dan is het dag met het handje.
    Men doet absoluut geen moeite meer voor je. Dus geen begeleiding naar een andere school, niets.

    Zo kan het gebeuren dat midden in een schooljaar een kind terug moet naar een school in zijn eigen stad. Je hebt geen zicht als ouder op het opleidingsniveau, want ballet en HAVO is heel wat anders dan HAVO zonder ballet. Kun je als leerling ook nog de pech hebben dat je ineens vakken krijgt die je nog nooit hebt gehad, omdat je op die uren dans had. Dus je begint op een school al met een achterstand. En soms is die achterstand niet meer in te halen.

    Ook sociaal is het heel moeilijk voor die leerlingen, naast de enorme teleurstelling dat je niet met je opleiding verder kunt.
    Sterker nog, door de afbraak van subsidies is het ook nog eens onmogelijk om heel hard in je vrije tijd te trainen bij een goede docent om later opnieuw auditie te doen en weer in te stromen. In het amateurcircuit is amper meer ruimte voor kinderen met talenten. Ze moeten zich aansluiten bij een groep. De zogenaamde “eliteklassen” zijn op heel veel plaatsen verdwenen.

    Voor dansers die verder in de opleiding zitten is het nog veel moeilijker. In het voortgezet onderwijs heb je je vakkenkeuze bepaald met het oog op de vervolgopleiding. Dus ben je beperkt.
    Er is geen opvangsysteem dat je bij uitval je vakkenpakket kunt aanvullen, zodat je je op een ander beroep kunt orienteren.

    Maar ook al gaat alles makkelijk en ben je dertig, of veertig, dan nog kun je voor een gat komen te staan.
    Dansen betekent vaak het werken aan een project. Met de huidige eisen is het amper mogelijk in aanmerking te komen voor bepaalde uitkeringen, zoals WW.
    En omdat je een eenzijdige beroepsloopbaan hebt gehad wil geen enkele werkgever je hebben, Je hebt immers in hun ogen geen werkervaring.
    Er is wel een fonds, maar dat is eigenlijk meer een voorbeeld van hoe het zou moeten zijn dan dat er een vangnet is voor alle dansers die het nodig hebben.

    En zo kan ik nog oneindig lang doorgaan.

    Reactie door Molly — zaterdag 30 april 2005 @ 12.02 uur

  24. 23, Dank je wel Molly, jouw aanvullingen, waren mij ook achter de schermen bekend van soortgelijke gevallen. Soms denk je dan nog heeft Nederland soms verschillende tutu-ho-ho bisdommen op dat gebied, want bij zoveel training is een volledige schoolop-
    leiding slechts zelden mogelijk. Uiteraard weet ik dat het fonds
    niét het vangnet is of uitkeringsinstantie waar iedereen terecht kan na afkeuring, helaas. Dansers zijn nog steeds de Florence Nightengale’s voor het bevoorraden van de ziel met mooie impressies, verbeelding en herinneringen voor later, als alleen daarop nog geteerd kan worden. Ook deze UITbeeldende kunstenaars is een grote groep die opvang behoeft.

    Reactie door Madelief0 — zaterdag 30 april 2005 @ 12.16 uur

  25. Goed dat het bezoek van Jan Marijnissen aan Scapino, die daarmee niet koos voor het elitaire feestje op de Dam, heeft geleid tot deze discussie over de Dans. Een paar vooroordelen wil ik proberen weg te nemen. Scapino is een dynamisch bedrijf dat midden in deze samenleving staat: er zijn goede arbeidsomstandigheden, een functionerende ondernemingsraad, een actief ARBO-beleid en een uitstekende CAO. Ook de salarisssen zijn goed. Natuurlijk niet vergelijkbaar met andere ‘topsporten’, want daar kun je Dans mee vergelijken, maar wel een mooi omscholingstraject, waarvoor dansers en instellingen sparen tijdens het dienstverband en ook het Rijk nog een bijdrage aan levert. Alleen is het uitkeringstraject om een studie af te kunnen ronden te kort. Daar moet iets aan gedaan worden. Want dansers zijn gedisciplineerde mensen, met passie en plezier in hun vak, die in de meeste gevallen er in slagen een nieuwe studie snel af te ronden en weer aan het arbeidsproces deel te nemen. Sommigen stromen door in een andere functie in ons bedrijf. Natuurlijk zijn er wel problemen. De regering weigert al jaren de gezelschappen een adequate prijscompensatie voor alle kosten te geven. Ons subsidie is al twaalf jaar op hetzelfde niveau terwijl alle kosten (dure euro) en premielasten van sociale fondsen enorm zijn gestegen. Maar eigenlijk vinden wijzelf het grootste probleem dat er in verhouding nog veel te weinig mensen naar de voorstellingen komen. Oke, wij doen het relatief goed, maar toch menen te veel mensen nog dat ‘dans’ elitair is of dat ze het niet begrijpen. Dat is jammer, want niet waar. Wij ervaren dat als mensen eenmaal geweest zijn, ze enthousiast raken. Het is zeer ontspannend en puur genieten en je een eigen mening vormen. Ik zou alle sceptici willen uitnodigen om een keer onze studio’s en repetities te bezoeken, want dat kan in kleine groepjes (ook politici) op afspraak. En via onze website http://www.scapinoballet.nl kun je op de mailinglijst komen. Kortom mensen ‘Dans beweegt je’ en volg het voorbeeld van Jan Marijnissenen (ik vind de kaartjes voor onze voorstellingen beslist niet te duur).
    Harald Moes, zakelijk leider Scapino Ballet Rotterdam

    Reactie door Harald Moes — zaterdag 30 april 2005 @ 16.34 uur