Geen woorden

Waalsdorpervlakte

Een roerende plek…in the middle of nowhere

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 04 mei 2005 :: 18.10 uur

25 Comments

25 reacties

  1. Mooie dorpervlakte van waals (waar ligt dat eigenlijk?), erg mooie foto, zelf gemaakt Jan Marijnissen? Ik neem aan dat dit iets met dodenherdenking te maken heeft? Ik heb dodenherdenking gekeken (van zelf sprekend).

    Zou je gedachte achter deze foto en de titel kunnen vertellen?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 4 mei 2005 @ 22.42 uur

  2. geen woorden!

    Reactie door texas henkie — woensdag 4 mei 2005 @ 22.57 uur

  3. ..

    Reactie door Karin — woensdag 4 mei 2005 @ 23.01 uur

  4. Je zult het wel niet weten, maar de verschrijving is minder leuk.

    Waalsdorp was vroeger een piepklein dorpje, ik dacht oorspronkelijk zlfs een landgoed. Nu is het een wijk van Den Haag met een militair oefenterrein genaamd de Waalsdorpervlakte.

    Wat je schrijft klinkt bijna als Van der Waals. Het was een van de grootste landverraders, maar oorspronkelijk een agent van de Rotterdamse Politie Inlichtingendienst onder hoofdcommissaris Louis Einthoven (de latere BVD-baas). Van der Waals heeft honderden mensenlevens op zijn geweten, waarvan verschillende persoonlijk door hem doodgeschoten. Vele tientallen slachtoffers van Van der Waals zijn op de Waalsdorpervlakte doodgeschoten.

    Reactie door Drob — woensdag 4 mei 2005 @ 23.07 uur

  5. Dat wist ik niet Drob, sorry.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 4 mei 2005 @ 23.23 uur

  6. Het was vandaag weer even (be)roerend als andere jaren.
    De stilte in Eindhoven, van Italianen en Nederlanders, was kippenvel. Dit soort dingen brengt ons bijeen, niet een geforceerde eenwording door middel van een Grondwet… Dit soort momenten geven mij hoop. Ik word erdoor geraakt, en gestimuleerd.

    Reactie door Jan Marijnissen — woensdag 4 mei 2005 @ 23.35 uur

  7. Daar sluit ik me helemaal bij aan Jan Marijnissen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 4 mei 2005 @ 23.44 uur

  8. Ik zat vanavond met mijn vriend ergens te eten, drie minuten voor acht werd er een scherm uitgerold om de dodenherdenking te kunnen volgen.
    Om acht uur was het stil, op een ” pak en stropdas op leeftijd” na die het nodig vond te lachen en gezichten te trekken tijdens deze twee minuten. Ik sprak hem hierop aan, zijn pafferige gezicht keek mij meewarig aan. Wie was ik om hem hierop aan te spreken. Respect voor al diegenen die het leven hebben gelaten bij onze bevrijding en in het verzet was hem vreemd. Meewarig keek ik hem aan, wat een gebrek als je je eigen geschiedenis niet kent.

    Reactie door Karin Vinke — donderdag 5 mei 2005 @ 0.58 uur

  9. De herdenking op de Waalsdorpervlakte en die op de Dam maakt het verschil. De vol-gedecoreerde militairen op de de Dam en de niet gedecoreerde hoogwaardigheidsbekleders in vol ornaat (o.a. Willem Alexander) zouden juist bij deze gelegenheid moeten afzien van hun oorlogstenue. Of maken zij zich op voor uitvoering van de Europese Grondwet? Welke daad is een militaire insigne waard? Laat het geweten volstaan. Zo als op de Waalsdorpervlakte.

    Reactie door Paul Ulenbelt — donderdag 5 mei 2005 @ 1.06 uur

  10. Ja, Jan, had ik ook..kippenvel bij psv-milan..zo hoopvol, samen kunnen we het,stil, respect ondanks verschillen…Mooi moment !!

    Reactie door lambert — donderdag 5 mei 2005 @ 1.13 uur

  11. Dit gaat over de Dodenherdenking. Is het misschien mogelijk het voetbal even achterwege te laten?
    Voor mij zijn de mooiste beelden nog altijd die, welke uit Bloemendaal kwamen van de Begraafplaats daar. Daar ging ik ook vaak naar toe. Er ligt een steen bij van een jonge, Duitse soldaat die een groep opgepakte mensen niet wilde doodschieten. Hij werd uigenodigd om plaats te nemen tussen de mensen en werd samen met hen gefusilleerd…
    En na twee minuten stilte knetteren de brommers weer keihard over de stoep aan je raam voorbij……. Hoezo, geen benul?

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 5 mei 2005 @ 9.31 uur

  12. Ik begrijp de associatie met voetbal hier ook niet helemaal. Ik denk meer aan alle mensen die het leven hebben gelaten tijdens deze oorlog en hoe stom dit kabinet is om wederom een tweedeling in deze bevolking te maken. Alsof dat allemaal voor niets is geweest. :(

    Reactie door Sulis — donderdag 5 mei 2005 @ 10.05 uur

  13. Het allerergst is nog dat we zo verheugd zijn over het feit dat die twee minuten stilte tijdens de voetbalwedstrijd zijn “gelukt”, dat we blijkbaar al zo rekening houden met de mogelijkheid dat dit ook ánders had gekund…

    dat we dáár geen kippevel van krijgen…

    wat een wereld!

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 5 mei 2005 @ 10.26 uur

  14. Helemaal mee eens, Madelijne! Griezelig, nietwaar?

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 5 mei 2005 @ 10.30 uur

  15. Ach Lydia…ik word er niet vrolijk van!

    Groetjes!

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 5 mei 2005 @ 10.31 uur

  16. .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    Reactie door E.Krul — donderdag 5 mei 2005 @ 11.03 uur

  17. @Evert Tigchelaar jr.

    Ik begrijp best dat lang niet iedereen die kleine, nu irrelevante, details kent. Ik kan het best hebben, maar ik weet dat er nog veel mensen rondlopen die zich er door gekwetst voelen. En als ik het gevoel heb dat een schrijver die bedoeling vast niet heeft, wijs ik daar even voorzichtig op, vandaar.

    Reactie door Drob — donderdag 5 mei 2005 @ 12.30 uur

  18. respect voor alle ik geef het door aan mijn kind die op haar buurt het weer door geeft aan haar kinderen vergeet nooit

    Reactie door lonsdalekleding — donderdag 5 mei 2005 @ 13.19 uur

  19. #6 Jan,

    Gelukkig gestimuleerd Jan.
    Want als jij het niet meer ziet zitten(jij met toch veel idealen) wat kan je dan nog van ons verwachten.
    Wij die dagelijks in de sociale woningbouwellende leven.
    Alle problemen die spelen zijn door deze regering gecreeerd.
    Ook ik ben altijd heel stil in deze tijd en denk aan de gevallenen.Die zoveel ingeleverd hebben voor onze vrijheid.
    Maar waarom voelt het bij mij aan als een “schijnvrijheid”
    En voelen wij ons gekooid als geen ander??????
    Kwaad wordt ik van de schijnheilige gezichten van de kransleggers(op de dam).
    Morgen gaan ze gewoon lekker verder met de mensheid kapot te maken.
    Dus Jan onze hoop is gevestigd op mensen zoals jij.
    En dat is voor jou een inmens grote klus die haast niet is te klaren.Dat begrijp ik ook wel.
    Hoop dat je van onbekende machten de wind mee zal krijgen en dat de SP groeter wordt dan andere wel eens zou willen.
    ik zit te wachten op….loontje komt om zijn boontje.
    Eerlijk duurt het langst.

    Wens je nog fijne dagen toe,sdamen met je familie.
    En ook de weblogers natuurlijk.ALLEMAAL fijne dagen.

    Reactie door anita — donderdag 5 mei 2005 @ 15.30 uur

  20. 15 Sulis

    Voetbal is oorlog Sulis, dat heeft toch eens een `generaal` gezegd?

    Reactie door ReneR — donderdag 5 mei 2005 @ 23.46 uur

  21. Madeleine en Lydia

    helemaal geen denkbeeldig risico.

    Ik weet nog, hoe er eens in Amsterdam jongens een dienst zaten te verstoren en met kransen zaten te voetballen.

    Een paar dagen geleden was het ook weer hommelles in Westerbork, waar een groep van 250 marokkaanse jeugd een bezoek bracht. Ongeveer 10% van hen liep daar ook de sfeer te verzieken, terwijl de rest zweeg. Deed me erg denken aan wat arend op dit log schreef, over bepaalde onderzoeken onder de desbetreffende groep over het begrip jegens 9-11 en aanverwante zaken. Daar kom je dezelfde percentages weer tegen.

    Jammer, maar een kleine groep verziekt het altijd weer voor de rest. Maar wat ook erg is, is dat de rest toekeek en hen niet wilde corrigeren.

    #20 15 moet zijn..12

    Reactie door ReneR — donderdag 5 mei 2005 @ 23.53 uur

  22. @13 , 14 en 15
    Sjonge, ipv dat jullie blij zijn dat het goed gaat met een herdenking, nota bene in een voetbalstadion, gaan jullie lopen roepen dat het allemaal zo griezelig is en dat jullie daar niet vrolijk van worden?
    Het is voor sommige mensen blijkbaar nooit goed, er is altijd wel iets te zeuren, probeer het eens van de positieve kant te bekijken. Fleurt je leven van op.

    Ben het volledig eens met 6. Dat dit tijdens een voetbalwedstrijd gebeurde is totaal irrelevant en puur toeval.

    Reactie door Mag ik ook even? — vrijdag 6 mei 2005 @ 0.22 uur

  23. 22)Nee, ik word er niet vrolijk van dat we zo opgetogen moeten
    zijn over iets dat vanzelfsprekend goed zou moeten gaan, sorry…

    Balkenende zal het ook wel niet zo leuk van me vinden…

    Reactie door Madelijne Pleines — vrijdag 6 mei 2005 @ 0.31 uur

  24. 21) Niet dat ik het verontschuldigen wil, integendeel, maar wat de schrijvende pers er af en toe van maakt, of het nosnieuws schijnt te brengen is af en toe op zijn zachts gezegd, eenzijdig selectief. Dat is al jaren zo er wordt gedubd wat ‘goed’(genoeg)
    voor het publiek zal zijn. De keuzes hebben al meermalen kritiek ondervonden.

    Vanavond hoorde ik de jongens – die het betrof – zeggen in de uitzending van Cees Grimbergen, bijv. dat ze tegen een boom
    stonden, en er niet in geklommen waren.

    Begrijpelijk vind ik het dat er in die omgeving door de begeleiders niet aangestuurd werd op een luidruchtig conflict om ook dan mede daardoor de sfeer voor de overgeblevenen niet verder te verstoren.

    Echter de docent deelde mede, dat de school maatregelen heeft ge-troffen en het gebeurde zeker niet onbesproken heeft gelaten. Details daarover liet hij niet los in de uitzending, maar er is dus wel tegenop getreden in tweede termijn, gelukkig.

    Vandaag is het 6 mei en hoop ik dat iedereen zich met de doden-
    herdenking nog maar net achter de rug zich zal realiseren, dat
    er gisteren een dag was van de ‘vrijheid in ere houden’.

    Dat betekent dus ook dat mensen zich moeten realiseren dat er altijd mensen zullen zij die gevoeligheden binnen ons aller funktioneren zullen aangrijpen om zo mogelijke nieuwe provokaties
    uit te lokken. BLIJF ERVAN WEG, ook al zijn het maar ogenschijnlijk opmerkingen op schrift, ze werken verterend!!!!

    Reactie door Madelief0 — vrijdag 6 mei 2005 @ 4.17 uur

  25. nice job. i’m planning to come back here in the future. ,

    Reactie door alexander kolt — vrijdag 26 augustus 2005 @ 12.28 uur