Nicolaï in de fout

Staatssecretaris Nicolaï is door Voorzitter T. Kortmann van de Onafhankelijke Referendumcommissie terecht gewezen om zijn uitleg van artikel 1.6 van de grondwet.

De referendumcommissie geeft in de samenvatting van de grondwet aan dat ‘het recht van de EU boven het recht van de lidstaten gaat’ zoals in het artikel wordt beschreven. Nicolaï zei op zijn weblog en in interviews dat dit geen verandering was. Volgens hem ging dat al jaren zo.

Citaat uit NRC 12-05

Kortmann heeft, naar nu blijkt, eind vorige maand Nicolaï een brief gestuurd waarin hij uitlegt waarom de staatssecretaris er naast zit met zijn interpretatie van artikel 1.6 van de Europese grondwet.

Inderdaad, Nicolaï mist even het feit dat de voorrang nu voor het eerst op papier staat. Daarnaast mist hij even dat de jurisprudentie waaraan Nederland zich houdt, enkel gaat over gemeenschapsrecht. Door dit artikel gaat Europa nu over veel meer gebieden, zoals bijvoorbeeld het het gemeenschappelijke buitenlandse – en veiligheidsbeleid.

Alweer een kaart verspeeld, maar Nicolaï mag natuurlijk altijd deze lenen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 12 mei 2005 :: 15.10 uur

49 Comments

49 reacties

  1. Op http://www.grondweteu.nl wordt dezelfde foute informatie verstrekt. Ik had het ministerie van Buitenlandse Zaken al gevraagd of zij de informatie konden onderbouwen met citaten. Dit kreeg ik als reactie:

    “Natuurlijk kan de regering dit onderbouwen met artikelnummers. Gezien de hoeveelheid vragen die we hier ontvangen gaat het echter te ver om uw vraag gedetailleerd te beantwoorden.”

    Het ministerie van Buitenlandse Zaken houdt duidelijk niet van zorgvuldigheid als het gaat om het verstrekken van informatie. Ik hoop dat hier snel kamervragen over komen! De burger heeft recht op correcte informatie en een betrouwbare overheid.

    Reactie door Simon — donderdag 12 mei 2005 @ 15.41 uur

  2. 1)Nou…het is toch werkelijk het toppunt! Wat een farce die hele informatieverstrekking!

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 12 mei 2005 @ 16.15 uur

  3. En… Nicolaï wist dat? Dan is het dus een jokkebrok. Moet dat onze staatssecretaris zijn?

    En… Nicolaï wist dat niet? Dan is hij dus incompetent. Moet dat onze staatssecretaris zijn?

    Kies de reactie die jij het meest kloppend vindt.

    Reactie door Jan Breur — donderdag 12 mei 2005 @ 16.15 uur

  4. Nicolaï is een incompetente jokkebrok, volgens mij….

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 12 mei 2005 @ 16.19 uur

  5. Als ze het kunnen onderbouwen met artikel nummers waarom doen ze dat dan niet op die website, ze hebben wel “10 argumenten voor de Europese grondwet” staan maar er staan geen artikel nummers bij waar uit dat blijk, dat mag je zelf lekker uit zoeken.
    Misschien omdat ze die niet kunnen vinden? ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 12 mei 2005 @ 16.33 uur

  6. @4 Madelijne

    Ja, dat is ook heel goed mogelijk

    Reactie door Jan Breur — donderdag 12 mei 2005 @ 16.53 uur

  7. Wie van de voorstanders is nu nog betrouwbaar.als je dit nu weer hoort
    hein

    Reactie door h.kerkhoff — donderdag 12 mei 2005 @ 16.56 uur

  8. Ik ben bang dat niet een minister of staatssecretaris de grondwet kent en dat ze alles ingefluisterd krijgen.
    Die kaarten zijn ook niet voor de kat zijn viool gemaakt.
    Die zouden ze niet nodig hebben als ze de EU grondwet zouden kennen.
    Wederom worden we net als de Euro gepusht, alleen nu mogen wat er over zeggen met een referendum die op het allerlaatste moment gecanceld gaat worden.
    Let maar op er komt inmiddels teveel tegenstand

    Reactie door sinne — donderdag 12 mei 2005 @ 18.31 uur

  9. Nog weer een jokkentje om bestwil, de reden om nee te stemmen wordt wel erg gemakkelijk zo!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 12 mei 2005 @ 18.52 uur

  10. Even een ander, maar hetzelfde onderwerp: Ik heb nog wel een papieren exemplaar van de Grondwet, maar weet niet of dat het “laatste” is en heb dus gebeld met het Referendumbureau, want in het Grondwetkrantje staat dat je ‘m daar kunt bestellen. Waarom had ik toen de telefoon overging al zo’n vaag vermoeden? We kunnen u op een lijst zetten, mevrouw. Morgen komen uit Brussel de nieuwe exemplaren. Het duurt zo’n anderhalve week daarna. Toen ik vroeg of ik me er dan nog wel tijdig voor het referendum doorheen kon lezen zei ze aarzelend dat ik nog wel een week zou hebben. Voor haast 500 pagina’s!!!! Was niet te voorzien door Nicolai die toch ook hiér achter zal zitten uiteindelijk, dat bij het instellen van een referendum veel mensen wel zouden willen lezen waarvoor ze ja of neen zouden zeggen? Anticiperen heet dat toch? Of zal er per ongeluk expres zo geanticipeerd zijn dat die mensen die niet gaan stemmen omdat ze die Grondwet niet uit hebben gekregen misschien wel zó gewetensvol zijn dat ze dan helemaal niet gaan stemmen?

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 12 mei 2005 @ 19.12 uur

  11. Uhm, Joan

    Het debat gaat toch niet over de inhoud? Het gaat over onderbuikgevoelns vanwege de Euro en toetreding van Turkije. Dat weet je toch? Dat heeft Balkenende en zijn bende vaak genoeg gezegd!

    Reactie door Jan Breur — donderdag 12 mei 2005 @ 19.21 uur

  12. 11. Daar heb je gelijk in Jan. Maar je zou toch verwachten dat ze als schaamlap in ieder geval genoeg exemplaren zouden hebben!

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 12 mei 2005 @ 19.35 uur

  13. Even wéér wat anders, maar ik wil de anti-Grondwetmensen nog graag even verwijzen naar het Bank-topic. De bank geeft graag antwoord, dus wil ik graag vragen. Bij DE bank, graag, dan kan ik ze kopiëren naar mijn mail, en de anderen die het formulier van DE bank hebben ingevuld ook. Kunnen we bij die topic de vragen wel verdelen.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 12 mei 2005 @ 19.39 uur

  14. Als Balkie en de zijnen zo geilen op die EU grondwet en dat het goed is voor de handel en voor de werkgelegenheid, als ze dan morgen de BPM op auto’s afschaffen dan krijgen ze veel nee stemmers zover om JA te stemmen.
    Helaas zijn ze niet zo slim en lezen ze de feitelijke onderbouwingen om NEE te stemmen toch niet.
    Want dan moeten ze lezen en dat doen alleen ambtenaren voor ze.

    Reactie door sinne — donderdag 12 mei 2005 @ 19.40 uur

  15. Joan, is dat alleen voor klanten van DE bank? Want dat ben ik niet. Ik heb wel een aantal suggesties gedropt in het bank-topic. Glad to be of service.

    Reactie door Jan Breur — donderdag 12 mei 2005 @ 19.42 uur

  16. 15. Ja dank je, Jan, ik zag het al. Het is inderdaad alleen voor klanten van DE bank. Dus voor iedereen die dat niet is, stel je vragen bij de topic van DE bank, dan kunnen de klanten en formulierinvullers ze verdelen en stellen.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 12 mei 2005 @ 19.46 uur

  17. Hierbij een aardig artikel uit NRC Handelsblad van 12 mei 2005. Oud-premier Jean-Luc Dehaene van de Vlaamse CVP en mede-opsteller van de concept-EU-Grondwet pretendeert het politieke klimaat in Nederland te kennen. Deze politicus is tegen referenda over de EU-Grondwet. Zijn reactie getuigt van grote arrogantie, geborneerdheid, hovaardij en paniek.

    Nu het citaat uit NRC Handelsblad:

    ‘Fortuyn-malaise in Nederland’

    Door onze correspondent

    STRAATSBURG, 12 MEI. De Belgische oud-premier Jean-Luc Dehaene meent dat het politieke klimaat rond het Nederlandse referendum over de Europese Grondwet hetzelfde is als ten tijde van de opkomst van Pim Fortuyn in 2002. ,,Ik ken de malaise in de Nederlandse publieke opinie voldoende. Die heeft zich eerder in Pim Fortuyn vertaald”, aldus Dehaene vandaag in een vraaggesprek met deze krant.

    [In de meest recente peiling van het kabinet is het aantal tegenstanders van de Europese Grondwet de voorstanders voorbijgestreefd (40 tegen 39 procent), meldt een onzer redacteuren. Bij de vorige (maandelijkse) meting in april was 52 procent nog voor en 30 tegen. Het gaat hierbij om de groep kiezers die zegt zeker te gaan stemmen en die zich bovendien geïnformeerd heeft over de inhoud van de Grondwet. Het is het gedrag van deze groep kiezers dat volgens het kabinet de meest betrouwbare indicatie geeft van de uitslag.]

    Dehaene was als vice-voorzitter van de Europese Conventie twee jaar geleden een van de architecten van de Grondwet. Het verwondert hem niet dat in Frankrijk en Nederland zoveel weerstand bestaat tegen de Grondwet. Dit komt door een ,,gevoel van onbehagen dat er heerst”, aldus Dehaene, die het onjuist vindt dat de Grondwet in een aantal landen aan een volksraadpleging wordt onderworpen. ,,Het Europees integratieproces is typisch een proces dat structurele antwoorden op middellange termijn probeert te vinden. De publieke opinie in referenda reageert op de korte termijn.”

    Volgens de leider van de liberale fractie in het Europees Parlement, de Brit Graham Watson, heeft het Nederlandse kabinet de negatieve stemming over de Europese Grondwet volledig onderschat. Hij zei dit gisteren in Straatsburg tijdens een lunch met journalisten. Volgens Watson is het een ,,politieke les” niet bij voorbaat te denken dat een zaak al is gewonnen.

    Minister Bot (Buitenlandse Zaken) vindt dat de Tweede Kamer onvoldoende doet voor de Grondwet. ,,Het was de Kamer die het initiatief nam tot een referendum, maar in het debat over de Europese Grondwet hoor je ze niet meer”, zei de minister gisteren tijdens een spreekbeurt in Maastricht, aldus het ANP.

    12 mei 2005

    Einde citaat.

    Reactie door Kees Huizenga — donderdag 12 mei 2005 @ 21.51 uur

  18. Het gebrek aan eigenwaarde, geloof in de medemens en de eigen kracht is de drijfveer voor de JA-stemmers. Bang om Nee te zeggen tegen de colporteur die je handtekening vraagt voor iets wat je totaal niet begrijpt. Zijn we dan allemaal totaal debiel geworden? Ik ben zwaar teleurgesteld en erg verontrust over de discussies die ik voer met hele fijne mensen die gewoon JA zeggen omdat ze het niet aan durven om nee te zeggen. Wat is dit?

    Reactie door Alie Dekker — donderdag 12 mei 2005 @ 22.37 uur

  19. 18. Nou, Alie, het waren gewoon geen hele fijne mensen!!

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 12 mei 2005 @ 22.44 uur

  20. @ Joan
    Het zijn wel fijne mensen. Leuke weldenkende mensen waar ik nu zo veel twijfel en angst zie. In de greep van de “Balkenende propaganda” de angst om Nee te zeggen.

    Reactie door Alie Dekker — donderdag 12 mei 2005 @ 22.51 uur

  21. alie (20) je hebt gelijk fijne mensen !inderdaad de balkenende (v.v.d.)indoctrinatie .dat poets je niet zomaar weg .politiek gezien .heeft de euro momenteel niks met de grondwet te maken maar we kunnen/moeten dit gewoon gebruiken om de mensen duidelijk te maken dat we wederom genaaid worden . dus nee !!!!!!!

    Reactie door texas henkie — vrijdag 13 mei 2005 @ 0.44 uur

  22. Ons softdrugsbeleid kan toch ook in bredere zin onder buitenlandse veiligheid vallen?
    Het nee-kamp blijft maar volhouden dat dit niet aangetast zal worden, ik geloof daar niets van.

    Reactie door kaatje — vrijdag 13 mei 2005 @ 1.11 uur

  23. Hoe langer het kabinetsbeleid volgens de peilingen op achterstand staat; des te viezer en vuiler worden hun leugens en streken om toch deze zaak nog in hun voordeel te beslechten. Let maar op; het wordt nóg erger, dan het nu al is gegaan. Het doet me denken aan de campagne in 1938; toen Oostenrijk per referendum werd verzocht zich aan te sluiten bij Groot-Duitsland.

    Niet alleen Nicolai treft blaam. De komende tijd houden tal van Euro-ezels hun spreekbeurten door het hele land op tal van plaatsen tot in scholen en bejaardentehuizen aan toe. Hier is niet altijd een gezond en eerlijk tegenwicht. De hele meute maakt zich hier schuldig aan volksverlakkerij. Op zich zou dat toch al voldoende reden moeten zijn voor een opstand om deze regering te dwingen op te rotten!

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — vrijdag 13 mei 2005 @ 1.18 uur

  24. Jan, ik ben benieuwd wat Groen-Links van deze campagne vindt. Ik neem aan, dat ondanks dat zij voor zijn, toch ook wel in de gaten hebben, dat dit niet kan!
    Het is zo ondemocratisch om je bevolking iets te vragen en ze vervolgens met oneigenlijke argumenten en zelfs leugens te bestoken.

    Reactie door kaatje — vrijdag 13 mei 2005 @ 1.22 uur

  25. @24
    Groen links heeft zich met hun JA-stem nog meer geprofileerd als een “one -issue”partij…zij hopen door te lobbyen meer op milieu gebied gedaan te krijgen. Dat is jammer. Voor groen-links maar zeker ook voor het hele linkse denken. Want de wereld, en je leven bestaat niet alleen uit milieu aspecten. De mens en waar hij voor staat bepaald wat er wel of niet kapot gemaakt word.

    Reactie door Alie Dekker — vrijdag 13 mei 2005 @ 1.28 uur

  26. one issue partij denk ik niet.
    Wat ik wel denk is dat ze vrij naif zijn (sorry weet niet waar het trema zit op dit toetsenbord), dat ligt denk ik ook aan het type persoon wat bij Groen-Links zit. Ik begeef me nu op glad ijs, maar ik denk dat de mensen die echt de negatieve consequenties van het overheidsbeleid vanaf Lubbers hebben doorleeft, meer bij de SP zitten dan bij Groen-Links. Ze hebben iets salon-socialisme achtigs. En zien de vrijheid van het individu als het hoogste goed. Ik denk dat zij daadwerkelijk geloven in het goede van deze grondwet, helaas doen zij ook steeds meer mee aan het schofferen van de tegenstanders, want elke tegenstander heeft er wat hun betreft ook niks van begrepen, dit past hen niet.

    Reactie door kaatje — vrijdag 13 mei 2005 @ 2.14 uur

  27. Groen Links is een beetje een schizofrene partij. Ze aanbidden de vooruitgang in de traditionele zin, zoals die wordt voorgesteld vanuit de neo-liberale hoek. Modernisering.
    Aan de andere kant willen ze wel het milieu behouden en de armoede bestrijden, niet doorhebbend dat je dan een anderuit vooruitgang moet voorstaan.
    In die spagaat wil je nog wel eens de verkeerde keuzes maken.

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 13 mei 2005 @ 8.26 uur

  28. Volkskrant vanmorgen:
    ‘We hebben het gevoel dat het een echte wedstrijd is’, zegt een woordvoerder van premier Balkenende. ‘Het is spannend, maar er is geen reden tot zorg’, aldus een woordvoerster van minister Bot van Buitenlandse Zaken. Bot zei eerder zich niets van peilingen aan te trekken.

    Dit omdat ook in de officiële peilingen nu een meerderheid voor tegen is.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 9.33 uur

  29. Verbaast je dit, Joan?

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 13 mei 2005 @ 9.44 uur

  30. Nee, natuurlijk niet, Jan! Maar ik vind het leuk zoals ze de moed erin proberen te houden. Ik ga trouwens vanmiddag naar het debat in Nieuwspoort om 16.00 uur, heb gemaild en kon nog reserveren. Daar zijn FNV-CNV-VNO/NCW en Rouvoet, Plasterk, Brinkhorst en Van Bommel.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 9.50 uur

  31. Laat ze een poepie ruiken. Nou maar hopen voor Brinkhorst, dat’ie niet in z’n kaarten laat kijken!

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.03 uur

  32. @Joan

    Een taalkundige kwestie:

    Is het nou ‘voor tegen’ of ‘tegen voor’?

    Reactie door Drob — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.06 uur

  33. Ja, ik vond het ook al heel raar staan Drob, toen ik het las. Maar volgens mij is het toch nee tegen ja.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.08 uur

  34. 31. Ik zal inderdaad even opletten oftie een kaartspel op zak heeft, Jan. Volgens mij is Brinkhorst seniel. Ik zeg dat niet omdat ik tegen dit kabinet ben, maar ik ben daarvan overtuigd sinds ik het D´66 congres zag laatst. Die man spoort écht niet meer. Dus vermoed ik dat hij die kaarten door elkaar gaat halen!

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.10 uur

  35. Volgens http://www.grondweteu.nl maakt de SP zich ook schuldig aan verkeerde voorlichting. Graag jullie mening want ik weet het niet.

    Fabel 10: Europa wordt militaristisch: er komt een kostbaar Europees leger
    Nee, er komt geen Europees leger. De nationale legers gaan alleen beter samenwerken. De Nederlandse krijgsmacht blijft gewoon van Nederland. De nationale defensiebegrotingen gaan dus ook niet omhoog als gevolg van de Europese grondwet. Op de website van de SP staat dat de Europese grondwet leidt tot een verhoging van de defensie-uitgaven met 50 miljard euro. Dat staat nergens in de grondwet. Het is dan ook niet waar. De defensie-uitgaven zijn trouwens de afgelopen vijftien jaar met een kwart gedaald in Nederland.

    Reactie door Alie Dekker — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.11 uur

  36. grondweteu.nl liegt. Met de Europese Grondwet verbinden de lidstaten zich ertoe samen te werken als zijnde 1 leger, met sterke verankering met de NAVO. Verder worden de militaire investeringen wel degelijk dwingend verhoogd. Dat dit tot dusver nog niet het geval is, komt omdat de grondwet nog niet geratificeerd is. Zodra dat het geval is, moeten we daaraan geloven.
    Daarom, en om vele andere redenen stem ik TEGEN

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.17 uur

  37. 36. Waar staat dat, Jan, dat na ratificatie de militaire investeringen omhoog moeten? en 35. Alie, Die laatste zin is natuurlijk al totaal niet relevant, zetten ze dat erbij? Dat lijkt eigenlijk al een inleidend excuus te gaan vormen voor verhoging, maar het slaat in deze context natuurlijk nergens op. Vijftien jaar terug hadden we volgens mij nog dienstplicht, dat kun je helemaal niet vergelijken en het heeft ook niks met de EU-grondwet te maken wat de binnenlandse bestedingen zijn geweest aan defensie.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.25 uur

  38. @Joan, Ja dat staat erbij. Zie onder de 10 fabels op de website.

    Reactie door Alie Dekker — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.29 uur

  39. @37 Joan
    Het staat natuurlijk niet letterlijk: na ratificatie. Maar er staat wel in die grondwet dat de investeringen omhoog moeten. En na ratificatie zit je daaraan vast.

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.32 uur

  40. 38. Heb het al gezien, Alie. Maar ik twijfel ook, heb ook net dat interviewtje met Femke Halsema gelezen dat op diezelfde site staat over dat leger. Ik hoop er op 1 juni in geslaagd te zijn me zelf door die Grondwet heen te ploeteren. Zit eigenlijk nog steeds maar na te praten wat andere zeggen, zonder zelf te weten wat er precies staat. Irritant!

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.34 uur

  41. 39. Femke Halsema zegt wat anders. Die zegt:
    Europees leger
    Naast de dierenorganisaties komt GroenLinks over de grondwet ook in aanvaring met politieke partijen uit het linkerkamp. Zoals met de SP, die stelt dat de er door de grondwet een Europees leger komt. ‘Diegenen die dat zeggen moeten mij aanwijzen waar dat staat. Wij hadden die passages over defensie ook graag anders gezien, maar dat er een Europees leger komt staat er niet. Wat er staat is dat de lidstaten geleidelijk hun militaire capaciteit moeten verbeteren. Niet vermeerderen. Er worden juist heel veel beperkingen aan de lidstaten opgelegd wat militair optreden betreft, die moeten zich houden aan internationale verdragen. Eenzijdige militaire acties á la de VS zitten er niet in.’
    Ik moet ‘m echt zelf gaan lezen.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 10.37 uur

  42. Een gedeelte uit eenn artikel in de Trouw. De website grondweteu(zie bijdrage 35) Ontkent dat er door de grondwet een verhoging van de defensieuitgaven aan zit te komen.

    Europees leger / Eerst maar eens samenwerken
    door Bert Schampers
    2003-05-02

    Javier Solana, de buitenlandcoordinator van de EU, en oud Navo-baas, vindt al dat gepraat over de militaire structuren van de EU overbodig, zolang er geen inspanning wordt gedaan om te investeren in materieel, in schepen, vliegtuigen, transportmiddelen en inlichtingen.

    Solana is echter vol vertrouwen dat uiteindelijk het wel goed komt, zei hij deze week in een radio-interview naar aanleiding van de defensietop in Brussel. Maar Europa heeft volgens hem nu eenmaal meer tijd nodig dan een groot en coherent land als de VS. ,,Zelfs al beginnen we vandaag met het verhogen van onze defensie-uitgaven, dan zal het effect daarvan pas op de lange duur merkbaar zijn. Maar hoe sneller we starten, hoe sneller we uiteraard resultaat boeken.”

    Reactie door Alie Dekker — vrijdag 13 mei 2005 @ 11.02 uur

  43. 42. Dank je, Alie. Dat is inderdaad nogal veelzeggend!

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 11.05 uur

  44. Uitleg van een sub- wetje hier en wetje daar, allemaal rookgordijnen, brood en spelen, zonde van de tijd.

    Even rechtstreeks een eind-analyse doen:

    Wat gebeurt er bij een NEE, geen EU grondwet, in de dan 5 benodigde NEE landen?
    Dan roept men (de overige EU landen) een crisis uit, en treed plan B in werking.

    Analisten verwachten dat de goedkeuring van de Europese Grondwet vooral in Frankrijk, Nederland, Groot-Brittannië, Denemarken, Polen en Tsjechië wellicht niet in 1 keer lukt. 6 landen waar het _misschien_ niet in _één_ keer lukt….

    Aldus zijn op 1 november 2006 drie situaties denkbaar:

    - alle 25 lidstaten hebben de Europese Grondwet geratificeerd (goedgekeurd), de Europese Grondwet treedt in werking

    - één of enkele lidstaten (maximaal vijf) hebben de Europese Grondwet niet op tijd kunnen ratificeren; in dat geval komen staatshoofden en regeringsleiders bijeen om de crisissituatie te bespreken (zie hiervoor de Verklaring i bij de Grondwet)

    - meer dan vijf landen hebben de Europese Grondwet niet op tijd geratificeerd, de Europese Grondwet gaat niet door

    Van de 5 x benodigde NEE 6 zijn er vast geen 2 regeringen die geheel NEE zeggen (al zou het ‘geraadpleegde volk’ dit wel doen)

    Weddenschap om niks: die grondwet komt er, gelijk in 2006 of in 2007
    Daar helpt geen foute uitleg van welke NL politicus dan ook iets aan.

    Reactie door Barend — vrijdag 13 mei 2005 @ 11.40 uur

  45. Bedankt, Barend. Voelde me al niet echt lekker, maar blijf lekker thuis vanmiddag, als ik dat zo lees.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 12.09 uur

  46. Geen dank Joan,
    Denk ook eens aan Job, de Bijbelse figuur:
    want waarvoor ik vrees, dat overvalt mij en wat ik ducht, dat treft mij.
    (Gaat voor jou niet op toch? pluk de dag!)

    Ik zie de impact wel, kan me die indenken. Je voelt je al zo zo, en dan dit in het vooruitzicht…

    Maarre, al is de kans op een NEE overwinning uitermate klein, die kans IS er WEL.

    Reactie door Barend — vrijdag 13 mei 2005 @ 12.45 uur

  47. 46. Nee, dat gaat inderdaad voor mij in het geheel niet op, Barend. Ik neem het leven, helaas misschien, niet al te serieus. Maar de Grondwet natuurlijk WEL!!! Dus ga ik toch straks maar even kijken. Vind het wel een leuke combi die daar spreekt.

    Reactie door Joan van der Lingen — vrijdag 13 mei 2005 @ 13.57 uur

  48. Ik ben nooit te beroerd om een link 2x te plaatsen. Bij deze: http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_NOCOOKIES=YES&CMS_ITEM=FC49F98A998346E6891559D4BAA45D1CX2X44687X18
    :)

    Reactie door jory — zaterdag 14 mei 2005 @ 0.02 uur

  49. #27 Jan Breur en Kaatje

    Nee hoor, Groen links is al jarenlang een elitepartij; in wezen dus zo rechts als de sodemieter! Kom maar eens in zo’n onbespoten-groente winkel en bekijk maar even de prijskaartjes. Is dat voor arbeiders weggelegt?

    Kijk ook hoe ze het energiebeleid graag ingevult willen zien. Ze waren warm pleitbezorger van die Eco tax. Is het milieu er beter van geworden? Welke inkomens groepen kunnen straks nog de kachel open draaien? Welke inkomens groepen kunnen straks nog over die verbrede wegen rijden? Daar hoor ik niet meer bij Jan.

    Bij mij in hert dorp heb je ook zo’n biologische boerderij. Hele leuke en idealistische mensen hoor; maar wie komen daar als klant? Meneer en mevrouw Kak; zij; die het nog kunnen betalen.

    Groenlinks zit hier ook al een paar generaties lang met PvdA en VVD in de coalitie. Waar je mee omgaat raak je mee besmet….ik zie inmiddels geen verschil meer tussen die 3 partijen. Wat op lokaal nivo al heel lang zo was; dat zet zich nu voort in de landelijke politiek. De heer Rosenmoller heeft dat inmiddels ook al heel goed begrepen en die ene socialistische veer zelf maar uit z’n kont getrokken.

    Reactie door ReneR — zaterdag 14 mei 2005 @ 0.34 uur