Wie dit leest…

…heeft vrijdag de 13e overleefd.

Toen uitgerekend de Apollo 13 op een haar na verongelukte tijdens een maanreis doordat een ontploffing plaatsvond in het dienstcompartiment, vroegen sommige mensen zich bijgelovig af: “Zou dan toch…?” Apolo 13 werd op 13 april 1970 gelanceerd om 13.13 uur. Het was de dertiende missie die gelanceerd werd vanaf platform 39 (= 3×13)…

Een interessant stuk over ons nationaal bijgeloof.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 14 mei 2005 :: 11.11 uur

37 Comments

37 reacties

  1. Heb helemaal niets met bijgeloof, toch ben ik na het lezen van dit stuk benieuwd wat er op het geplastificeerde spiekbriefje (om mensen van een Ja voor de Europese Grondwet te overtuigen)nr.13 staat….

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 14 mei 2005 @ 11.34 uur

  2. Ach, wat is bijgeloof? Dat van Apollo 13 klopt al niet, want er werd pas vanaf Apollo 7 met mensen gelanceerd en Apollo 1 is zelfs helemaal niet gelanceerd omdat de capsule in de fik stond. Overigens wel met mensen die het, logisch, niet hebben kunnen navertellen. Maar goed, we zullen maar denken dat achter elke gebeurtenis een wiskundige redenering zit. De acaddemische wereld kan niet zonder, de rest overigens wel en die lezen vast de komende maanden nog wel meer bijdragen van Jan. En ik blijf er bij dat het leven aan elkaar zit van toevalligheden, maar ook daar is niet iedereen het er mee eens.

    Reactie door jojo — zaterdag 14 mei 2005 @ 11.35 uur

  3. ‘t Is toch goed afgelopen met deze vlucht?

    Reactie door Hanny Palmen — zaterdag 14 mei 2005 @ 12.14 uur

  4. Ik ben op een vrijdag de dertiende getrouwd. Na 12 jaar nog steeds gelukkig getrouwd, dus ik geloof zelf niet zo in bijgeloof, geloof ik.

    Reactie door Marcel — zaterdag 14 mei 2005 @ 12.17 uur

  5. “In elke periode van vierhonderd jaar vallen 688 vrijdagen op de dertiende van de maand.”

    De betreffende journalist was wel erg kritiekloos. Een periode van van 400 jaar telt 146099 dagen en dat is niet deelbaar door zeven; je houdt twee dagen over van een week. Dat betekent dat niet iedere periode van 400 jaar evenveel vrijdagen telt. Verder heeft de auteur het erover dat er 688 vrijdagen de dertiende voorkomen en bijv. slechts 684 donderdagen de dertiende. Hij bedoelt eigenlijk dat in een bepaalde periode van 400 jaar er 688 vrijdagen de dertiende zijn gevallen, maar dat kan in een andere periode van 400 jaar best een ander getal zijn. Doordat de lengtes van de maanden niet een veelvoud van zeven dagen zijn, kan het aantal ‘vrijdagen de dertiende’ fluctueren. Dus de kop boven het artikel is gewoon onjuist.

    Rekening houdend met de weekdagen, kent de huidige kalender een periodiciteit van 2800 jaar. In iedere periode van 2800 jaar zijn bij ongewijzigde kalender precies evenveel ‘vrijdagen de dertiende’. Maar onze kalender is niet perfect. Dus op een gegeven moment moet er toch nog een extra correctie worden ingevoerd. Het is dus twijfelachtig of we een volledige periode van 2800 jaar zullen doorlopen zonder kalendercorrectie.

    Maar voor de Gregoriaanse kalender hadden we de Juliaanse kalender. In tsaristisch Rusland is die altijd aangehouden, na de Russische revolutie is die pas vervangen. Het gevolg is dat de oktoberrevolutie op 7 november plaats vond. Volgens de Juliaanse kalender waren andere dagen vrijdag de dertiende dan volgens de Gregoriaanse. Welke is dan waar voor de ‘ongeluksdagberekening’? En andere godsdiensten dan de Christelijke kennen weer andere jaartellingen: Chinezen, Hindoes, Islamieten, Joden en ga maar door. Hoe zit het dan met hun vrijdag de dertiende? En een of ander Indiaans volk had zelfs een betere kalender dan wij nu hebben. Die kalender maakte het mogelijk dat Columbus Amerika kon veroveren, maar dat is een ander verhaal, de details weet ik niet meer.

    Kortom, vrijdag de dertiende is totaal willekeurig gedefinieerd.

    Reactie door Drob — zaterdag 14 mei 2005 @ 12.50 uur

  6. Ik schaam me, ik maakte een rekenfout, 400 jaar heeft 146097 dagen en dat is deelbaar door zeven (400 X 365 + 400 scchrikkeldagen – 3 eeuwschrikkeldagen die vervallen). Dus de periodiciteit is inderdaad 400 jaar. Daarmee vervalt de kritiek, behalve dat andere kalenders anders zijn.

    Grappig, nooit geweten dat de periodiciteit 400 jaar was. En daarmee is het aantaal ‘vrijdagen de dertiende’ inderdaad altijd groter dan het aantal ‘donderdagen de dertiende’

    Reactie door Drob — zaterdag 14 mei 2005 @ 13.24 uur

  7. 13 Is ook het aantal kaarten dat ontbreekt in het (niet complete) Grondwet EU Aftroef kaartspel van dit kabinet. Daarbij is het aantal wél beschikbare kaarten ook nog eens een veelvoud van 13. Opvallend is ook dat in de Grondwet (niet in de Grondwetkrant, want daar is de artikelnummering anders) artikel III-13 ontbreekt, op de vreemde (en onverklaarbare) wijze is dat omgedoopt tot “artikel III-10″, waarvan er bovendien al een bestaat (het etiket staat dus afgedrukt boven twee verschillende artikelen).

    Dat laatste zal misschien (een ongelukkige) drukfout betreffen, maar als het niet zo is, tja, dan begint het er toch wel op te lijken dat de voortekenen van de mogelijke komst van de Europese Grondwet ongunstig zijn. Dat wordt de komende dagen dus sterren kijken, want de peilingen wijzen lang niet allemaal dezelfde kant uit.

    Reactie door David Tompot — zaterdag 14 mei 2005 @ 14.32 uur

  8. 5 Marcel)
    Wacht maar tot je 13 jaar bent getrouwd hahah

    Reactie door Karin — zaterdag 14 mei 2005 @ 14.43 uur

  9. Zo hebben ik en collega’s een creatief bezig geweest met aanslag op Pim Fortuyn.. 6 mei om 18.06 uur. krijg je 666 getal van de duivel. hoezo bijgeloof…Volkert van de G schoot 6 kogels op Pim Fortuyn.

    Veel getal 6….toeval..of…who knows…

    Reactie door MikeAlfaDelta — zaterdag 14 mei 2005 @ 15.21 uur

  10. Off-topic: zojuist in het 4 uur Journaal minister Bot horen zeggen dat WE het weer eens niet begrijpen….. Dit keer ging het over de JA campagne voor de grondwet. Ook het spotje van de CU gezien. Keurig gedaan, vind ik! Bijna helemaal mee eens.

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 14 mei 2005 @ 16.17 uur

  11. Nee he’….begrijpen we het weer niet. Ja het zal ook niet..op het moment dat het volk (de democratie) iets niet willen ‘begrijpen wij het niet en worden we versleten voor domme mormels.

    Reactie door MikeAlfaDelta — zaterdag 14 mei 2005 @ 16.34 uur

  12. Maar we zijn toch dom dat we zo een regering accepteren.

    Reactie door Drob — zaterdag 14 mei 2005 @ 16.55 uur

  13. 4 Geinig Marcel, kén ik je ergens van…..??????????????
    Ik leerde de mijne kennen, op vrijdag de 13e, verloofde me er mee op vrijdag de 13e, kende hem gisteren 3 x 13 = 39 jaar op
    vrijdag de 13e, en zijn op de 15e (morgen) dus getrouwd al 37 jaar, en hoop dat één van beiden niet hoeft af te haken voor dat de 40 jaar om zijn, zoals dat mijn ouders dus precies een maand van tevoren wél overkwam, het hele feest was al voorbereid.

    Hé, nu jij weer aan zet. Wat een geluk was, dus ook op vrijdag
    de 13e is dat onze dochter op een flinke mercedes knalde bij het oversteken, zij het overleefde, de mercedes total loss bleek, de bestuurder veel te hard had gereden en zelf 2 jaar later het leven liet doordat hij vermoord werd, hoorden wij pas veel later, en dat gebeurde hém niet op vrijdag de 13e……

    Wie weet er nog wat ánders te vertellen, dat overigens allemaal
    wáár gebeurd is…..dus géén uit de mouw (of krant) geschud gedoe !!!!!!

    Vanavond voor iedereen die de 13e weer heeft overleefd dan toch
    een Youppie…de…(van ‘t Hek, bedoél ik) en Brigitte Kaandorp
    en nog een spannende andere film toe!!
    Opnemen? Of bewaren voor een andere vrijdag de 13e? Dan lekker thuisblijven, kán je niiiks gebéuren !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Madelief0 — zaterdag 14 mei 2005 @ 17.27 uur

  14. 1. op kaartje nummer 13:” Als u het echt niet meer weet geachte bewindvoerder, haal dan een van de volgende 13 oorlogen aan, Tweede wereldoorlog, Balkan oorlog……

    Reactie door kaatje — zaterdag 14 mei 2005 @ 17.51 uur

  15. even iets anders.
    Vandaag op het radiojournaal CDA voert campagne in Den-Bosch, is dat landelijk nieuws??!! Schijnbaar, helaas komt onze Nee-campagne bijna niet in het nieuws, bah!

    Reactie door kaatje — zaterdag 14 mei 2005 @ 17.54 uur

  16. @ Drob (5):

    Ja Drob, het probleem is dat onze aarde zo eigenwijs is bij elke hele ronde om de zon (een jaar) niet precies 365 keer om haar as te draaien (telkens een dag), maar dat zij er ongeveer een kwart dag langer over doet. Gevolg: met een extra schrikkeldag eens per vier jaar moet een correctie plaatsvinden. Maar die is ook weer niet exact, zodat eens in een bepaalde periode (weet ik niet uit mijn hoofd) geen schrikkeldag plaatsvindt, en in strijd hiermee heel soms toch weer wel…Kortom, de aarde voegt zich niet netjes naar onze getallenkunde. Zie maar eens een perfecte kalender te maken met zo’n eigenwijs stuk schepping….. :)

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 14 mei 2005 @ 17.59 uur

  17. @Olav

    Ja, en het ergste is dat de rotatiesnelheid niet constant is, hij is een beetje onregelmatig, o.a. door uitzetting van de atmosfeer, en de rotatie wordt door getijdewerking van maan en zon langzaam afgeremd. Dat leidt weer tot stijging van de zeespiegel in gebieden ver van de evenaaar.

    Die schrikkeldag die niet doorgevooerd wordt, is die in eeuwjaren die neit door 400 deelbaar zijn. Dus in 1700, 1800 en 1900 geen schrikkeldag, maar in 2000 wel.

    Reactie door Drob — zaterdag 14 mei 2005 @ 18.36 uur

  18. Leuk artikel. Het is een manier waarmee een mens zichzelf in de weg zit, bijgeloof, of anders ook een beetje helpt want je hebt natuurlijk óók positieve manieren van bijgeloof. Het is een manier om het leven hanteerbaar te houden en te denken dat je er zelf nog een beetje grip op hebt. De gedachte dat je op geen enkele manier invloed uit kunt oefenen is voor veel mensen beangstigend. Overigens kan ik me nog wel herinneren dat ik me ooit zelf liet uitschrijven als dooplid van de Nederlands Hervormde kerk, ik had daar toen trouwens nog een goede socialistische reden voor maar daar zal ik niet verder over uitwijden. Wel weet ik dat ik me lange tijd heb lopen afvragen wanneer de bijl zou vallen, want dit was toch wel héél erg de Lieve Heer verzoeken om met donder en bliksem uit de hemel te komen en mijn leven tot een hel te maken. Er gebeurde niets. Sindsdien durf ik ook onder een ladder door te lopen.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 14 mei 2005 @ 18.38 uur

  19. Bijgeloof kun je het niet noemen, maar omdat het over de geloofwaardigheid gaat en daar toch ook het woord geloof in zit zet ik het toch maar hier:

    Zalm loog in Kamer over gulden

    TON DAMEN en PAUL KOOPMAN

    AMSTERDAM – Minister Gerrit Zalm van Financiën en zijn ministerie hebben voor de introductie van de euro ontkend dat de gulden was ondergewaardeerd. Ook daarna spraken zij beweringen van het tegendeel door banken en deskundigen tegen.

    Op 30 april onthulde directeur Henk Brouwer van De Nederlandsche bank dat de gulden bij de introductie van de euro vijf tot tien procent was ondergewaardeerd. De koers van de euro had twee of 2,10 gulden moeten bedragen en niet 2,20371 gulden.

    Inmiddels heeft Zalm de onderwaardering erkend, hoewel hij, ook in de Tweede Kamer, altijd had gezegd dat daar geen sprake van was. Naar nu dus blijkt ten onrechte.

    Zalm zei deze week in het televisieprogramma Barend en Van Dorp ook dat de wisselkoers nooit in de Kamer aan de orde was geweest. Ook dat is niet juist.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 14 mei 2005 @ 18.48 uur

  20. Wat ik wel eens gelezen heb is dat vrijdag de dertiende komt van de dag dat Philip de Schone de tempeliers liet oppakken. Dit was op een vrijdag de dertiende in het jaar……..
    1307, 1309 ik weet het niet meer.

    Sindsdien werd vrijdag de dertiende als ongeluksdag beschouwt.

    Reactie door Peter Hoopman — zaterdag 14 mei 2005 @ 18.51 uur

  21. @Joan

    Sommig bijgeloof heeft een serieuze ondergrond. Loop nooit onder een ladder door! Er kan een schilder op staan die een klodder verf laat vallen.

    Reactie door Drob — zaterdag 14 mei 2005 @ 18.52 uur

  22. @ Dank je Drob. Ja, nu herinner ik het mij weer.

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 14 mei 2005 @ 19.04 uur

  23. 21. Nou, ik kijk natuurlijk wél even of er een schilder of glazenwasser op staat! Ik tel als ik op een vreemde wc zit ook altijd even de tegeltjes van janeejaneejanee als ik met een bepaalde vraag zit. En toen ik destraks even op een internetgroep keek waar ik op zit viel me wel op dat er inmiddels 7 en nog eens 7 en nog eens 7, 777 dus en voor het geluk zet ik er zelf nog eens 7 bij, berichten waren!

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 14 mei 2005 @ 19.05 uur

  24. …af: “Zou dan toch…?” Apolo 13 werd…
    tiepo @ apollo ;-)

    Reactie door Patrick — zaterdag 14 mei 2005 @ 21.17 uur

  25. Realiteit is dat mogelijk dat, wat niet weg gaat, als je ophoudt er in te geloven?

    Reactie door Pim — zaterdag 14 mei 2005 @ 22.41 uur

  26. test (3 eerdere berichten kwamen nooit op het log, zijn aldus ook niet verwijdert, defect al opgelost?)

    Reactie door Barend — zaterdag 14 mei 2005 @ 22.56 uur

  27. Nu het weekend nog, moet nog de helft van mijn mail van gister lezen, dan nog die van vandaag, en tegen die tijd dat ik alles gelezen heb zijn er vast nog wel weer wat binnen gekomen.
    Ok, nog 18 mailtjes te gaan, wat een weekend.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 14 mei 2005 @ 23.49 uur

  28. Tijd voor een nieuw bijgeloof. Als je op de eerste juni NEEE zegt, wordt het ook NEE!!!!

    Reactie door v/h theemuts — zondag 15 mei 2005 @ 0.09 uur

  29. 28. Ja, en als je tot 1 juni elke dag 3 keer nee denkt en daarbij wat zout over je rechterschouder gooit wordt het heel erg zeker weten NEE!!

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 15 mei 2005 @ 0.16 uur

  30. En als dit kabinet nu eens de dertiende van de dertien kamerleden is,dan stemmen we allemaal voor .
    En anders stemmen we maar tegen

    Reactie door zwerver — zondag 15 mei 2005 @ 0.50 uur

  31. Als wij in de middeleeuwen leefde waren we allemaal ketters

    Reactie door zwerver — zondag 15 mei 2005 @ 0.57 uur

  32. Wat gebeurd er als wij nee stemmen,en de meerderheid is tegen .
    Leggen ze dat dan naast zich neer

    Reactie door Anton — zondag 15 mei 2005 @ 1.07 uur

  33. nee blijft nee,alleen in de politiek is het ja is ja
    nee is ook ja,raar maar waar

    Reactie door zwerver — zondag 15 mei 2005 @ 1.12 uur

  34. @29, Joan dat zou was toch om ruzie af te wenden?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 15 mei 2005 @ 1.20 uur

  35. 30. Is dat zo, Bien? Nou, dan is het toch op z´n plaats?

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 15 mei 2005 @ 1.27 uur

  36. in plaats van zout kan je ook een tomaat nemen..

    Reactie door v/h theemuts — zondag 15 mei 2005 @ 9.18 uur

  37. 35. Bien, daar bedoelde ik uiteraard mee het aanmoedigen om nee te stemmen bij de Grondwet! En een tomaat ´pakt´ inderdaad beter, theemuts.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 15 mei 2005 @ 14.16 uur